Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG:s PG6000 plasma

2138 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 april 2008 - 23:23

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
såg ingen ghosting knappt alls i början. Nu när jag har börjat testa den lite hårdare så ligger den gamla bilden kvar. Detta kanske inte påverkar bilden under film men jag upptäckte det när jag stängde av källan efter en film. Det var dessutom väldigt tydligt.

Skall kolla mer imorgon.....

Annars måste jag säga att den visade riktigt bra bild idag när jag matade den med bra källa.

Postad 20 april 2008 - 09:50

gusan65
  • gusan65
  • Amatör

• 67 inlägg
  • 0
Känns lite dumt att behöva köpa en dyrare tv för att man är tvungen att mata med pissignal. Är det ens försvarbart när det finns bra tjockburkar för en bråkdel av pengen?
Jag köper inte en plasma för 15 000 för att kolla på betamax. Jag har full förståelse för att företagen satsar på att konsumenten sitter med bra bildkälla in i TVn.
Jag har nu kollat på fotboll, hockey, nyheterna på 4an, på svt på, 5an, discovery ja rubbet via Canaldigitals parabol HD box och jag upplever absolut ingenting att anmärka på. Tvärtom så njuter jag av bilden och att inte behövt pröjsa närmare 20 lakan för det.
Nöjd köpare.

Postad 20 april 2008 - 19:30

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Den behålls, bra bild med bra källa. Det är Telia som suger....

Postad 21 april 2008 - 12:32

mbm
  • mbm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Hur fan gör man så alla inställningar blir tillgängliga när man ska "kalibrera" tvn. Vissa är "grayed out" som nån skrev innan. Jag kör via HDMI 2 nu. I komponent är alla tillgängliga men inte via nån hdmi ingång. hoppas jag gjorde mig själv förstådd.

Alla inställningar blir tillgängeliga om du sänder 1080 signal in i TV´n

Postad 21 april 2008 - 13:33

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Fick hem min 50PG6000 i onsdags och har tyvärr inte hunnit pilla och testa så mycket än. Men något jag direkt störde mig på är när det i te.x. en mörk scen kommer fram en textremsa (som då vanligtvis är vit) och man ser hur hela bilden blir ännu mörkare och det liksom känns som om textremsan "suger åt sig" ljuset från resten av bilden. Så om textremsor kommer och går blir det nästan som om bilden blinkar (inte riktigt blinkar kanske, men ni förstår hur jag menar. kanske.). Hoppas ni förstår hur jag menar. Vet inte om fenomenet brukar kallas nåt särskilt och om det kanske i så fall diskuterats tidigare i tråden.
Så jag hoppas nu innerligt att detta antingen försvinner med tiden eller att det är kan justeras bort med hjälp av diverse inställningar. Så är det nån som har nåt råd?

Tacksam för hjälp,
Björn

Det du talar om är Ghosting. :)
Det kommer förmodligen inte att försvinna med tiden så om du stör dig på det så hade jag lämnat tillbaka TV'n och bett om en likadan eller en annan TV.

Mvh Albin

Redigerat av Unregistered98025e06, 21 april 2008 - 13:34.

Postad 21 april 2008 - 15:00

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Det kommer förmodligen inte att försvinna med tiden så om du stör dig på det så hade jag lämnat tillbaka TV'n och bett om en likadan eller en annan TV.

Mvh Albin

Av beskrivningen att döma tror jag inte att det är ghosting. Det verkar snarare vara någon form av dynamisk kontrast. När den vita texten dyker upp inser tv:n att det är stor nivåskillnad mellan det mörka och det ljusa och att den tidigare har visat den mörka bilden med för ljusa inställningar - har väl försökt trolla fram dynamik som egentligen inte finns i en bild där det är meningen att allt ska vara rätt så mörkt.

Edit: Funktionen "Ny kontrast" (inställning under Bild -> Avancerad kontroll) som nämns på sidan 73 i manualen kan jag tänka mig kan orsaka något sånt här beteende.

Redigerat av Dennis_hembio, 21 april 2008 - 15:04.

Postad 21 april 2008 - 15:01

Unregistered673f234c
  • Unregistered673f234c
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Mvh Albin

Kolla länken. Jag tror att det är det fenomenet som nohram talar om.

Postad 21 april 2008 - 16:59

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Ja, det där känner jag igen, har läst om det i PX70-tråden. Har dock inte sett det på video tidigare. VÄldigt tydlig och irriterande effekt där det mörka blir ljusare när den vita boxen kommer in i bilden.
Fast det som mohram beskrev var snarare tvärtom - det mörka blev mörkare när den vita texten visades. Det känns troligt att båda fenomenen orsakas av dynamisk bildbehandling i tv:n, fast Panasonics och LG:s algoritmer beter sig olika.

Postad 21 april 2008 - 17:33

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Fick hem min 50PG6000 i onsdags och har tyvärr inte hunnit pilla och testa så mycket än. Men något jag direkt störde mig på är när det i te.x. en mörk scen kommer fram en textremsa (som då vanligtvis är vit) och man ser hur hela bilden blir ännu mörkare och det liksom känns som om textremsan "suger åt sig" ljuset från resten av bilden. Så om textremsor kommer och går blir det nästan som om bilden blinkar (inte riktigt blinkar kanske, men ni förstår hur jag menar. kanske.). Hoppas ni förstår hur jag menar. Vet inte om fenomenet brukar kallas nåt särskilt och om det kanske i så fall diskuterats tidigare i tråden.
Så jag hoppas nu innerligt att detta antingen försvinner med tiden eller att det är kan justeras bort med hjälp av diverse inställningar. Så är det nån som har nåt råd?

Tacksam för hjälp,
Björn

Av beskrivningen att döma tror jag inte att det är ghosting. Det verkar snarare vara någon form av dynamisk kontrast. När den vita texten dyker upp inser tv:n att det är stor nivåskillnad mellan det mörka och det ljusa och att den tidigare har visat den mörka bilden med för ljusa inställningar - har väl försökt trolla fram dynamik som egentligen inte finns i en bild där det är meningen att allt ska vara rätt så mörkt.

Edit: Funktionen "Ny kontrast" (inställning under Bild -> Avancerad kontroll) som nämns på sidan 73 i manualen kan jag tänka mig kan orsaka något sånt här beteende.

Björn alias "mohram", kan du månne berätta hur det gick när du testade att ändra bildegenskaperna?

Hmm, är ruskig sugen på 50PG6000 men lite rädd att man ska få en problem-tv (måndags ex. med tex problem ovan alt. ghosting vilket verkar variera mellan olika personer här på minhembio, alt. så är vissa petigare än andra). Ni som haft problem med ghosting, hur har ni gjort? Jag menar, ifall man köper tvn på annan plats än elgiganten är man ju utelämnad till LGs support direkt man brutit förpackningen, vilket suger, för då ska tvn skickas hit o dit och det hela blir en bedömning som jag tror LG är väääldig restriktiva med. Hmm, när jag tänker på det, varför handlar folk överhuvudtaget på svenska/fysiska affärer där man inte får lämna tillbaka produkten ifall man inte är nöjd? Man kan ju lika gärna beställa från tyskland och få en 50 tummare för ca 13000 inkl. frakt istället för att betala strax under 17000 med frakt. De har ju hursomhelst europagaranti så varför skänka 4000 till en svensk internetbutik när man har samma "garanti" från tyskland, eller har jag fel?

EDIT: Priset från den tyska nätbutiken var utan frakt, 1500 spänn frakt tillkommer, hmm, man minns inte mycket av skoltyskan...

Redigerat av Unregistered951ada42, 21 april 2008 - 21:57.

Postad 21 april 2008 - 17:55

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Björn alias "mohram", kan du månne berätta hur det gick när du testade att ändra bildegenskaperna?

Hmm, är ruskig sugen på 50PG6000 men lite rädd att man ska få en problem-tv (måndags ex. med tex problem ovan alt. ghosting vilket verkar variera mellan olika personer här på minhembio, alt. så är vissa petigare än andra). Ni som haft problem med ghosting, hur har ni gjort? Jag menar, ifall man köper tvn på annan plats än elgiganten är man ju utelämnad till LGs support direkt man brutit förpackningen, vilket suger, för då ska tvn skickas hit o dit och det hela blir en bedömning som jag tror LG är väääldig restriktiva med. Hmm, när jag tänker på det, varför handlar folk överhuvudtaget på svenska/fysiska affärer där man inte får lämna tillbaka produkten ifall man inte är nöjd? Man kan ju lika gärna beställa från tyskland och få en 50 tummare för ca 13000 inkl. frakt istället för att betala strax under 17000 med frakt. De har ju hursomhelst europagaranti så varför skänka 4000 till en svensk internetbutik när man har samma "garanti" från tyskland, eller har jag fel?

Har inte dom flesta butikerna öppet köp 30 dar?
På Onoff va det då inga problem att lämna tillbaka tvn. Lämnade tillbaks den efter 4v. Behövdes ingen förklaring. Sa bara att jag inte va nöjd.

Postad 21 april 2008 - 18:07

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Har inte dom flesta butikerna öppet köp 30 dar?
På Onoff va det då inga problem att lämna tillbaka tvn. Lämnade tillbaks den efter 4v. Behövdes ingen förklaring. Sa bara att jag inte va nöjd.

Kanske var lite otydlig, elgigaten har det, jag tror även siba har det och tydligen onoff, men inte tex mediamarkt där jag hade problem med en tv tidigare. Och de internetbutiker jag mejlat med tex fyndbörsen, TBH.se, har det inte.

Var runt o letade 50PG6000 men den var slut på alla ställen jag var på (finns tex inte på ett enda elgiganten i stockholmsområdet, kommer in 12 maj, en eeeevighet dit)... Såg dock att flera internetbutiker har den, både svenska och tyska, så varför handla hos de svenska?

Postad 21 april 2008 - 18:33

tomtefiluren
  • tomtefiluren
  • Forumräv

• 658 inlägg
  • 0

Kanske var lite otydlig, elgigaten har det, jag tror även siba har det och tydligen onoff, men inte tex mediamarkt där jag hade problem med en tv tidigare. Och de internetbutiker jag mejlat med tex fyndbörsen, TBH.se, har det inte.

Var runt o letade 50PG6000 men den var slut på alla ställen jag var på (finns tex inte på ett enda elgiganten i stockholmsområdet, kommer in 12 maj, en eeeevighet dit)... Såg dock att flera internetbutiker har den, både svenska och tyska, så varför handla hos de svenska?

Kan ju va en idé att beställa från tex, Elgigantens hemsida. Duger den inte är det ju bara att åka och lämna tillbaka den på närmaste Elgiganten butik. + att det är 2000kr billigare.

Redigerat av tomtefiluren, 21 april 2008 - 18:34.

Postad 21 april 2008 - 18:39

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Tv:n är bra. Den är så pass bra som man kan begära för den peng den kostar. Den har inte Pio klass. Men jag tycker den är bättre än övriga plasmor jag sett, Panasonic, Samsung ec.

Ghosting finns och syns mest om du tittar på tv och sen slår på en helt svart bild. Då ligger gamla texter logga kvar tills du skiftar bild igen. Men detta är ju knappast något som man kan störas på då du aldrig tittar på en helt svart bild.

Vad gäller mottagning så är den kräsen på signalen in i tv:n. Annars funkar den lika bra med extern källa som intern. Annat trams som står i tråden stämmer inte ( att den bara behandlar bilden med inbyggda boxen)

Ge den en bra källa och den presterar bra bild. Jag kommer nog byta inom tre fyra år och då ser jag det som ett bättre köp att handla en midend plasma pga att Pios G9 som ex kommer vara förlegad inom max två år....

Summa sumarum ett bra köp men inte sjukt bra.

Postad 21 april 2008 - 19:03

Jonas H
  • Jonas H
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
I HD-format eller t ex bluray så är det inte alltid man ser stor skilnad "bildmässigt". Men svärtan och vanlig SD-Tv så är pio överlägsen och överlag så är också pio överlägsen, sorry but its a fact!

Jag kollade 50PG6000 brevid pioneer 508XD på mediamarkt och jag måste säga att 50PG6000 stod sig väldigt bra. Det var Discovery HD och signalen var delad på ett stort antal tv apparater. Riktigt ärligt så kunde jag inte säga att den ena var bättre än den andra men under rätt förutsättningar borde Pioneeren stå sig bättre? Hursomhelst så kändes det bra att se dem brevid varandra och att LGn klarade sig så pass bra.

Enligt Sir T som mejlat med nån snubbe på LG kommer PG7000 i juni.

EDIT: Jag har funderat, det var lite svårt i butiken att jämföra hur bra svärtan var relativt sätt på Pio vs LG och förmodligen ligger LGn i lä ifall man jämför den i ett mörkt rum men det jag tycker var glädjande att bildintrycket överlag var likvärdigt, tom så att när jag gick nära panelerna så upplevde jag lite mer brus på pion...

Postad 21 april 2008 - 19:25

mohram
  • mohram
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

På sidan 73 i min manual står det om "EX kontrast" och när jag slog av det helt så blev det mycket bättre! Har inte hunnit kolla så mycket än, men det som tidigare var väldigt tydligt är i alla fall inte alls lika tydligt längre. Tack för det! :(

Postad 21 april 2008 - 19:52

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0
En fråga till en ägare av PG6000, hur göra man vid olika insignaler, tex 50, 60, 24 fps osv, är detta någonting tvn detekterar själv eller måste man ställa in det manuellt var gång man växlar källa?

Redigerat av Unregistered951ada42, 21 april 2008 - 19:52.

Postad 21 april 2008 - 20:28

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2 665 inlägg
  • 0
en sak om 30 dagars öppet köp på onoff t.ex så köper du en tv på nätbutiken kan du inte lämna in den i butik utan måste skicka den till deras online butiks lager.

sorry för ot

Postad 21 april 2008 - 20:44

hellacopters
  • hellacopters
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Du har ju 14dagars ångerrätt, från det att du TAR EMOT varan, enligt distansavtalslagen om du köper från internetbutiker. Det är ju dock ångerrätt så varan skall vara i "väsentligt oförändrat skick". Men om man lämnar tillbaka den hos elgiganten etc. ska den oxå vara i "originalskick" även om dom (från fall till fall) brukar vara snälla.

Börjar en svensk näthandlare trilskas kan du gå till ARN, eller mer viktigt, kunna prata med handlaren på svenska ;-)
Ska du köpa från utlandet (EU land) behöver du gå genom konsument europa och jag tror dessutom det blir svårare rent rättsligt att få rätt, OBS tror.

Å andra sidan behöver man kanske inte från början utgå från att ens nya tv för ~15k ska gå sönder eller att man ska vara missnöjd ;-)

OT så det förslår.......

Postad 21 april 2008 - 21:17

potpokey
  • potpokey
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Efter 4 år med LCD och 3 månader med att hitta en nya blev det till slut en Plasma istället. En LG PG 6000. Mest för att prylportalen hav den 5 av 5 möjliga. Har efter det med stort intresse följt denna tråd och vill nu dela med mig eftersom jag är en riktig nybörjare. Först och främst kan konstateras att ghosting är ett mycket tydligt faktum. I alla fall när man byter till helt mörk sida. Då syns det tydligt. TV:ns egen meny, resultattavlor från fotboll etc. Är detta då ett problem? Det tvättas ju bort efter lite vanligt tv-tittande så om det korta stunder kan upplevas som störande så går det att ta bort. Nu till det roliga. Använder HD källa från Comhem in i en bra receiver från Onkyo. Använder sedan för HDMI för DVD och till TV:n förstås. HD bilden blir sjukt bra. Det är en fröjd att titta. Inte minst på fotboll. Ändå har jag dragit ned kontrast etc. DVD:n skalar upp och visar en bild som jag upplever som mycket bättre än vanlig DVD. Känns som nästan lika bra som 720p. Beror det kanske också på 100 Hz? Summa sumarum så är jag jättenöjd. Även SD ger bra bild även om sug bandbredden från vissa kanaler inte går att rädda… Hade det inte varit för Ghosting hade PG6000 fått en klockren 10:a. Köpte i butik och Technix till ett pris som var mycket bra. Ville ha en ”svensk tv” därav Technix.

Postad 21 april 2008 - 22:02

Unregistered98025e06
  • Unregistered98025e06
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Helt rätt, ber om ursäkt. Jag läste inte ordentligt.

:(

Postad 21 april 2008 - 22:05

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Du har ju 14dagars ångerrätt, från det att du TAR EMOT varan, enligt distansavtalslagen om du köper från internetbutiker. Det är ju dock ångerrätt så varan skall vara i "väsentligt oförändrat skick". Men om man lämnar tillbaka den hos elgiganten etc. ska den oxå vara i "originalskick" även om dom (från fall till fall) brukar vara snälla.

Börjar en svensk näthandlare trilskas kan du gå till ARN, eller mer viktigt, kunna prata med handlaren på svenska ;-)
Ska du köpa från utlandet (EU land) behöver du gå genom konsument europa och jag tror dessutom det blir svårare rent rättsligt att få rätt, OBS tror.

Å andra sidan behöver man kanske inte från början utgå från att ens nya tv för ~15k ska gå sönder eller att man ska vara missnöjd ;-)

OT så det förslår.......

Hmm, jo, jag läste någonting liknande så när det strulade med mediamarkt i Stockholm (fick en surrande Pio 8:G, lät som en rakapparat, ville lämna tillbaka) så tog jag kontakt med konsumentombudsmannen i min stadsdel och han sa att det var helt upp till butiken att bestämma om de tog tillbaka öppnade varor eller inte. Så man... har inte ett smack att komma med. Gissar att det beror på det diffusa uttrycket "väsentligt oförändrat skick".... Eftersom vissa butiker tex elgiganten har prisgaranti (relativt butiker de bedömmer som seriösa... lite luddigt..) mot bla mediamarkt så ser jag inte orsak att handla där överhuvudtaget när man får så pass bra villkor på elgiganten.

Redigerat av Unregistered951ada42, 21 april 2008 - 22:06.

Postad 22 april 2008 - 10:50

mbm
  • mbm
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

En fråga till en ägare av PG6000, hur göra man vid olika insignaler, tex 50, 60, 24 fps osv, är detta någonting tvn detekterar själv eller måste man ställa in det manuellt var gång man växlar källa?

god fråga!
Om jag sättter min PC till 1920x1080 24Hz då hakker DVD

Postad 22 april 2008 - 19:23

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Två funderingar:

1.
Angående halos, "myggor" och allmänt dålig kvalitet på SD-sändningar... Många har konstaterat att det kan se riktigt dåligt ut beroende på kvaliteten på insignalen/sändningen.

Är det inte så att kvaliteten på det som visas på TVn nu för tiden faktiskt blir *sämre* än vad som egentligen är möjligt, när TV-stationerna skickar ut 4:3-bild med påtvingade svarta kanter? Alltså:
TV-kanalerna skickar ut sin signal i vanlig 4:3-upplösning, men upptill och nedtill visas svarta kanter, dvs innehållet blir en liten 16:9-bild. TVn zoomar in i denna bild och visar resultatet över TV:ns fulla 16:9-skärm.
Om jag tänker rätt borde det innebära att ca 20% av bilden som sänds används till att rita färgen svart. Den inzoomade bilden innehåller sålunda 20% *mindre* information än när de sänder ut ett gamalt icke-widescreen-program (där bilden alltså tar upp 100% av bildytan i 4:3-sändninen).
Att zooma in i en bild ger negativa artefakter i sig, det vet alla som zoomat in i en bild på sin digitalkamera. ...och om man dessutom har 20% mindre bilddata är det inte underligt att det ser fult ut.

I praktiken skulle det innebära att alla fusk-widescreen-sändningar (samtlig nyproduktion) faktiskt visas i sämre kvalitet än gamla 4:3-filmer. Bisarrt tycker jag.
(Jag gissar att det jag egentligen skulle vilja ha är en Anamorfisk bild i utsändningarna, men medel-Svenssons gamla 4:3-TV klarar inte av att trycka ihop bilden vid behov, så lösningen blir svarta kanter i utsändningarna.)

Stämmer ovanstående fundering, eller fungerar det inte riktigt så som jag tänker?

2.
Alla som pratar om att man kan se ghosting om man byter från nån skarp bild till *ingen* bild, dvs till en helt svart signal. Eftersom *ingen* rapporterar om ghosting-problem i övrigt, utan alla säger att så fort man visar en ny bild så försvinner "ghostingen". Kan det inte vara så att det inte alls handlar om ghosting i plasman, utan att det helt enkelt är nån intern videobuffer som innehåller detta mörka (men inte helt svarta) mönster, och att denna bild konstant visas till dess att ny bildinformation hamnar i videobuffern (dvs när man ansluter en videokälla igen)?

Om ovanstående fundering stämmer handlar det inte om ghosting i alla 100 tidigare inlägg, utan om att den interna videobearbetningen inte genererar en 100% svart bild, och när ingen ny signal finns tillgänglig räknas heller ingen ny bild fram...

Nytt svammel-inlägg från mig. :-) Hoppas att någon som verkligen vet hur det ligger till kan upplysa mig.

Postad 22 april 2008 - 20:18

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Är det ingen förutom jag som har reagerat på avståndet mellan pixlarna på PG6000?

Sedan är ju inbränningarna ett annat dilemma. Jobbar i butik, PG6000 Canaldigital loggan inbränd efter 1 vecka. Kan ta tex Q97 som jag tycker har bra bild, stått uppställd säg 6mån inte en tillskymmelse till inbränning. Likväl gäller Panasonics modeller.

Visst sköter man den rätt så ska de inte bli inbränningar, men en vacker dag glömmer man den på. Så pang bom så slutar det med att man alltid måste kolla på tex Canal Digital =)

En fråga till er som varit och kollat på PG6000, när tven visar vitt.. är det verkligen vitt? Tycker den inte får till den dära verkliga vita färgen. Iofs gäller det de flesta apparaterna från LG.

Hmm, ifall PG6000 har större tendens till inbräning så kanske ghostinggrejen är ett tecken på detta?
Så ifall man köper en PG6000 så kanske man måste vara lite mer försiktig än med andra märken?

Postad 23 april 2008 - 18:48

Maagz
  • Maagz
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Kan måtten verkligen stämma?

Jämförde med Samsung Q96 opch får det till att LG'n är 10 cm lägre. Stämmer det verkligen att den endast har 61 cm i höjd?

Postad 23 april 2008 - 19:31

PM_1975
  • PM_1975
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0
Har då äntligen fått min 42" levererad. Inga döda pixlar vad jag kunnat hitta. Kör med en comhem digital-box och bilden är riktigt bra.

Kan se ghostingen vid kanalbyte då det är en helsvart bild en sekund, blir en nyansskillnad mellan kanterna uppe och nere mot övriga bilden. Dock inget som jag stört mig på, ännu :P

Dessutom riktigt trevligt att se hur svärtan blir bättre och bättre ju mörkare det blir ute.

Känns skönt att jag väntat tills nu med första platt-tv-inköpet, har sett alldeles för många exempel på risiga platt-tv-bilder hemma hos folk.

Postad 24 april 2008 - 12:30

Zworykin
  • Zworykin
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Någon som vet något om Samsung PS-42A456?
Är den ett alternativ till PG6000?

Postad 25 april 2008 - 21:01

Bikermice
  • Bikermice
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Alla verkar så skraja för LG så vaför inte köpa panasonic eller pioneer så slipper
man att ha ont i magen när har lagt ut 16000 kr.

TIPS!

Postad 25 april 2008 - 22:49

LasseG
  • LasseG
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
LGn var bästa köp i Aftonbladets test i konkurrens med 29 andra plattisar...............jag köper min lagom till fotbolls EM :)

Postad 26 april 2008 - 08:26

Unregistereda112c6ba
  • Unregistereda112c6ba
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

LGn var bästa köp i Aftonbladets test i konkurrens med 29 andra plattisar...............jag köper min lagom till fotbolls EM ;)

Såg detta också! Känns bra när man själv äger en sådan! Visserligen kanske inte ABs tester är de bästa, men hellre äga en TV som blev utsedd till bästa köp än ansedd som sämsta eller mediokert köp. :)

Kan ju tillägga att jag fortfarande är löjligt nöjd med min TV!

Postad 26 april 2008 - 14:17

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Någon som vet varför jag helt plöstligt fick övehörning från antenn ingången in i scart 1. Undrade vem som hade radion på i fastigheten..... :)

Skiftade till ingång 2 och där funkar det kanon.

Någon skillnad rent spec mässigt på dessa ingångar?

Postad 26 april 2008 - 15:55

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag var på Mediamarkt i Norrköping idag. LG hade uppvisning av deras nya LCD samt PG6000 plasman. Jag tittade på "Into the blue" blu-ray på LCDn samt plasman och sedan tittade på Pioneer LX508D (FullHD) och Sharps Aquios LCD (FullHD). Faktiskt så tyckte jag PG6000 var bättre än Pioneern utan att ens ta priset i beräkning! Vissa delar på bilden ex hud (mmm Jessica Alba ;) och ytor var mycket bättre på PG6000 än LX508D. LX508D fick de se ut som ytan blivit "rubbad"/grumlig. LG nya LCD var bättre än Sharps. PG6000 plasman var såklart bättre än deras LCD. FullHD vs HDready... tyckte inte att det var så stor skillnad för det skulle vara värt att betala mer än 10 000 extra för FullHD. Jaha då är det bara att köpa en PG6000.

Förresten om du läser tråden så tack "LG-tjejen" för super-service, klart minnesvärt och trevligt :)

Postad 26 april 2008 - 16:23

Maagz
  • Maagz
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Fixar denna att ta emot och spela upp 1080p och 24p eller vad det heter. Den är inte full hd men ska ta emot de signalerna.
Har läst att Panasonics pz70 som är full hd inte klarar 24p utan hackningar..

hur är denna tv?

Pg600 är favoriten bland alla jag kollat runt på. Och jag har kollat runt och lusläst recensioner och foruminlägg hehe.

Nu ska jag bara välja 42 eller 50"

Ha d gott

Postad 26 april 2008 - 17:10

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Det var 1080/24 jag tittade på. Välj 50 :)

Fixar denna att ta emot och spela upp 1080p och 24p eller vad det heter. Den är inte full hd men ska ta emot de signalerna.

hur är denna tv?

Pg600 är favoriten bland alla jag kollat runt på. Och jag har kollat runt och lusläst recensioner och foruminlägg hehe.

Ha d gott

Postad 26 april 2008 - 22:19

Unregistered7c4f906d
  • Unregistered7c4f906d
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Det var 1080/24 jag tittade på. Välj 50

Citera(Maagz @ Apr 26 2008, 17:23 )

hur är denna tv?

Ha d gott

Kan bara instämma! Jag har haft min 50PG6000 i 3 veckor nu och är vansinnigt nöjd. Sitter på ca 3 meter och det är absolut inte för stort med tanke på att bilden är så bra. Har du plats hemma rekomenderar jag 50". :)

Postad 26 april 2008 - 22:27

belzebubb
  • belzebubb
  • Veteran

• 1 866 inlägg
  • 0

Faktiskt så tyckte jag PG6000 var bättre än Pioneern utan att ens ta priset i beräkning

Tror knappast att pioneern var helt rätt inställd/kalibrerad för jag kan lova dig att då hade resultaten varit annorlunda. Tror heller inte att LG skulle tycka det var så roligt att se hur deras plasma körs över av pioneern på deras egna uppvisning ;) Men då kan man ju tycka att dom ska skita i att jämföra med en referensskärm också.

Sen är ju butiksmiljö med sämsta möjliga förutsättningar och inkompetent personal inte det bästa stället att jämföra tv-apparater.

Redigerat av belzebubb, 26 april 2008 - 22:40.

Postad 27 april 2008 - 01:13

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1 887 inlägg
  • 0
Nu har jag kört min 42" PG6000 i ca en månad och jag är fortfarande MYCKET nöjd! Så till er som funderar....gör inte det längre, slå till! Mycket Bang for the bucks!

Postad 27 april 2008 - 09:08

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Blockade hem en 50" igår, tittade inte på den innan jag köpte så det var lite grisen i säckan men jag fick ett såpass bra pris att jag inte kunde tacka nej. Pros and cons:

Pros:
Mycket bra bild med Blue Ray, PS3 och X360
Designmässigt en utav de snyggaste tv-apparaterna på marknaden
Enkla och bra menyer
Överlag bra med ingångar
Helt ok fjärrkontroll
Ljudlös!

Cons:
Upplever viss ghosting. Det mesta (90%) försvinner dock efter en timmes användning.
Power-knappen, vad tänkte dom med? En riktig designmiss.
Saknar en optisk ljudingång
Känslig för reflexer från solljus, lampor mm
Saknar lite funktioner direkt på fjärrkontrollen, det mesta finns dock inom räckhåll under quick menu.

Har ännu inte kopplat in min HTPC så jag väntar med kommentarer ang tv-bild tills jag testat.

Måste säga att jag är riktigt nöjd med TV´n, nu ska jag bara sätta mig ner och tweaka till lite inställningar.
Någon som har en bra grundinställning att utgå ifrån?

Postad 27 april 2008 - 09:36

Hinken74
  • Hinken74
  • Veteran

• 2 346 inlägg
  • 0
Är dock förundrad varför ludet gick igenom från antenn ingången till Scart 1. Ingen som har någon idé?
Från Scart2 funkar det utmärkt.

Postad 27 april 2008 - 12:39

wilhelmrama
  • wilhelmrama
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Detta med reflektioner i tv skärmen har ju ALLTID funnits så jag fattar inte varför folk gnäller på det, det är en anpassningssak.
& att plasma skulle vara dåligt rent av kasst enligt vissa i dagsljus är ju rent båg, är exakt lika på en vanlig crt tv.
Tycker att en tv med glas är så jäkla mycket snyggare än dom utan!
Denna tv verkar iaf grym med tanke på vad den kostar.

Postad 27 april 2008 - 13:17

Unregistered82de88f9
  • Unregistered82de88f9
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Är det bara jag som har upptäckt att det är en fördröjning på tv'n?
Upptäckte det här då jag tyckte det var dålig läppsynk då jag kopplade ljudet från dvd'n direkt till förstärkaren när jag såg film. Det kändes som om nåt inte var rätt. Så jag vred upp ljudet på tv'n och det ljudet uppfattades som ett eko från ljudet via förstärkaren.
Sedan så satte jag igång Guitar Hero på xbox360. Jag kommer aldrig i takt med den här tv'n.. ;)
Det känns verkligen bedrövligt efter ha betalat nästan 20000 kr för en tv.

Om man bortser från det och att det är löjligt mycket ghosting så är det en jättebra tv. Upscalern i den är ju makalös. I vår lägenhet så har vi väldigt dåligt kabeltv-nät. Men tv'n gör ett fantastiskt jobb. Och alla panoreringar flyter underbart. Så för vanlig tv med mycket sportsändningar så är tv'n grym, anser jag!

Postad 27 april 2008 - 15:18

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0
Jobbigt att man måste vänta ända tills juni på PG7000 ;)

Vilka slåss i samma prissklass som PG7000?

Mvh

Postad 27 april 2008 - 19:29

misc100
  • misc100
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Jag har hört ett preliminärt pris på 25tkr för PG7000.

Mvh

Postad 27 april 2008 - 20:08

Unregistered951ada42
  • Unregistered951ada42
  • Lärjunge

• 439 inlägg
  • 0

Mvh

Panasonics 50pz80, sen släpper samsung sin 2008-plasmaserie i maj, finns lustigt nog knappt ingen info om denna. De lär väl ha någon modell som konkurrerar i high-end segmentet.

De har dock några intressanta kandidater för bästa 50 tummaren till vettigt pris, Samsung PS-50A456 (ca 16000) sen PS-50A556 (ca 20000)... Sen panasonic 50px8 som man kan få för ruggigt bra pris på dustinhome ifall man är student (13271 kr). Men den känns lite väl budget...

Hade de haft PG6000 på elgiganten för 1 vecka sedan hade jag köpt den men nu väntar jag nog in lite samsungrescensioner. ÅNgeST.. vilket I-landsproblem

Postad 27 april 2008 - 20:26

Unregisteredaa73c0e8
  • Unregisteredaa73c0e8
  • Forumräv

• 911 inlägg
  • 0

Panasonics 50pz80, sen släpper samsung sin 2008-plasmaserie i maj, finns lustigt nog knappt ingen info om denna. De lär väl ha någon modell som konkurrerar i high-end segmentet.

De har dock några intressanta kandidater för bästa 50 tummaren till vettigt pris, Samsung PS-50A456 (ca 16000) sen PS-50A556 (ca 20000)... Sen panasonic 50px8 som man kan få för ruggigt bra pris på dustinhome ifall man är student (13271 kr). Men den känns lite väl budget...

Hade de haft PG6000 på elgiganten för 1 vecka sedan hade jag köpt den men nu väntar jag nog in lite samsungrescensioner. ÅNgeST.. vilket I-landsproblem

En LG 50PG7000 skulle sitta fint men man får väl jämför med Samsung och Panasonic...

Mvh

Postad 28 april 2008 - 08:47

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

• 986 inlägg
  • 0

Är det bara jag som har upptäckt att det är en fördröjning på tv'n?
Upptäckte det här då jag tyckte det var dålig läppsynk då jag kopplade ljudet från dvd'n direkt till förstärkaren när jag såg film. Det kändes som om nåt inte var rätt. Så jag vred upp ljudet på tv'n och det ljudet uppfattades som ett eko från ljudet via förstärkaren.
Sedan så satte jag igång Guitar Hero på xbox360. Jag kommer aldrig i takt med den här tv'n.. :D
(...)

Tråkigt att det kan bli en fördröjning av bilden. En sak som jag undrar över är hur pass mycket olika bildbehandlingsfinesser fördröjer bilden.
Har du provat att slå av alla avslåbara bildbehandlingar? Vilket bildläge använder du?
Har du Xbox360 ansluten via komponent? Hur är DVD-spelaren inkopplad? Inbillar mig att det finns förutsättningar för mindre fördröjning vid HDMI-anslutning än vid analog anslutning.

Postad 28 april 2008 - 12:34

bodybag
  • bodybag
  • Lärjunge

• 430 inlägg
  • 0
Har inte riktigt upplevt någon fördröjning, men har inte direkt kollat efter det heller.

Postad 28 april 2008 - 13:34

plasmalappen
  • plasmalappen
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Hoppas nån duktig person kan hjälpa mig med en (kanske?) enkel fråga:

Har köpt en 50PG6000 och har iofs inte pillrat så mycket i inställningarna men just nu "som den är" så innebär det att den är "förinställd" på att vara i Bildläge: Livfull. Jag ändrar till det jag vill ha MEN efter ett tag så ändrar den automatiskt tillbaka till "Livfull" vilket jag inte vill ha...

Frågan är alltså: Hur gör jag för att få TVn att fatta att jag INTE vill ha "Livfull"?! :D

Har testat använda "Expert1" där jag gjorde lite egna inställningar men det finns ju inget "spara" eller så... Ja, så hur tusan får man TVn att vara kvar på de inställningar man vill ha?! :lol: Hur gör man för att inaktivera denna automatik som tydligen är default just nu...?

Postad 28 april 2008 - 14:11

Unregisteredc27b1e79
  • Unregisteredc27b1e79
  • Mästare

• 2 665 inlägg
  • 0
beställde en 42" pg 6000 idag från Charge IT för 10430 inkl frakt.

Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 28 april 2008 - 14:34.

Postad 28 april 2008 - 18:33

Parmen
  • Parmen
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej,

Jag är påväg att köpa en 50PG6000. Men jag hittar ingen information om vilken VESA-standard det är som gäller på väggfästet.
Är sugen på ett sånt här fäste:
http://www.netonnet.....asp?iid=113693

Nån som vet om det funkar till 50 tummarn?

3 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.