Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Emotiva Audio

3343 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Emotiva XPA-3 (Slutsteg) 1 8.75 (3) Inga priser
Emotiva XPA-5 (Slutsteg) 1 9.363636 (10) Inga priser
Emotiva UPA-7 (Slutsteg) 1 9 (4) Inga priser
Emotiva XPA-2 (Slutsteg) 2 9.055554 (17) Inga priser
Emotiva USP-1 (Försteg) 0 8.333332 (2) Inga priser
Emotiva ERC-1 (CD-spelare) 0 9 (4) Inga priser
Emotiva UPA-5 (Slutsteg) 1 7.25 (3) Inga priser
Emotiva UPA-1 (Slutsteg) 1 9 (4) Inga priser
Emotiva UMC-1 (Försteg) 3 8.833332 (5) Inga priser
Emotiva XPA-1 Gen1 (Slutsteg) 1 7.833332 (5) Inga priser
Emotiva ERD-1 (Surroundhögtalare) 3 (0) Inga priser
Emotiva XDA-1 (DAC & hörlursförstärkare) 6 8.999998 (6) Inga priser
Emotiva UPA-2 (Slutsteg) 0 7.666666 (2) Inga priser
Emotiva XPA-1L (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XPR-1 (Slutsteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XPR-2 (Slutsteg) 0 7.666666 (2) Inga priser
Emotiva XPR-5 (Slutsteg) 0 7.5 (1) Inga priser
Emotiva Stealth 6 (PA-system & högtalare) 0 (0) Inga priser
Emotiva Stealth 8 (PA-system & högtalare) 0 (0) Inga priser
Emotiva UMC-200 (Försteg) 0 (0) Inga priser
Emotiva XMC-1 (Försteg) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX A-300 (Slutsteg) 1 7.25 (3) Inga priser
Emotiva BasX A-150 (Slutsteg) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX A-100 (Förstärkare) 1 (0) Inga priser
Emotiva BasX MC-700 (Försteg) 4 7.25 (3) Inga priser
Emotiva BasX TA-100 (Förstärkare) 1 (0) Inga priser
19 relaterade trådar
CD spelare modell mellan eller bättre (10 inlägg) 8 år sedan
LG 49UB820v ingen passthru för DD+ ? (0 inlägg) 9 år sedan
Marantz AV8801 + MM8077 underkill för Monitor Audio Gold? (7 inlägg) 11 år sedan
Hemmabio förstärkare till B&W CM10! (max 30,000kr) (52 inlägg) 11 år sedan
Canton Vento Reference 5 DC + Emotiva UPA-2 (0 inlägg) 11 år sedan
Ny Emotiva Umc-200 Vs Begagnad Marantz AV7005.. Försteg Hemmabio (4 inlägg) 12 år sedan
Försteg surround vad skiljer dessa åt ? (4 inlägg) 12 år sedan
Onkyo 3008/5008 Vs 3009/5009 (109 inlägg) 12 år sedan
Slutsteg, försteg. Marantz (8 inlägg) 12 år sedan
Emotiva XDA-1 - High Performance External DAC (113 inlägg) 12 år sedan
Primare A30.3, Marantz MM8077 och Emotiva XPA-3 (10 inlägg) 12 år sedan
Emotiva UMC-1 (48 inlägg) 13 år sedan
Slutsteg till Monitor Audio RX8 (18 inlägg) 13 år sedan
För-förstärkaren bränd (2 inlägg) 15 år sedan
Begagnade slutsteg (42 inlägg) 15 år sedan
Rotel RB-985MK II Vs. Emotiva XPA-2 (4 inlägg) 15 år sedan
Förstärkare/slutsteg till B&W 804S + HTM3s (10 inlägg) 15 år sedan
Vilket slutsteg mellan Onkyo 805 och Yamaha Soavo1 frontar? (3 inlägg) 15 år sedan
Mindre slutsteg till B&W 683 (2 inlägg) 15 år sedan

Postad 29 August 2010 - 01:05

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Någon som köpt något ur högtalar sortimentet, gärna ERT-8.3 ?

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 29 August 2010 - 18:17.

Postad 29 August 2010 - 15:09

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0
Hur står sig ett XPA 3 mot XPA 2?

Postad 29 August 2010 - 16:58

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

Tror ni det blir några EMOFEST priser? Ingen som läst eller hört rykten?

Det skall in ett XPA-2 hos mig, eller om någon känner sig missnöjd så släng väg ett mail till mig =)

Brukar aldrig vara bättre priser på hemsidan under ef, endast bättre priser för deltagarna.

Postad 29 August 2010 - 18:12

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Hur står sig ett XPA 3 mot XPA 2?

Det jag kollat på forumet; detta forumet och emotivas så verkar det vara mera "lyriskt snack" kring XPA-2. Enligt hemsidan så beskrivs ljudets upplösning på XPA-2 men enbart kraften hos XPA-3. Det verkar peka åt den förstnämde.
Lägg på till center eller driv frontar med en eller flera UPA-1 eller UPA-2 om du vill ha flerkanal.
Vill du dessutom gå ner i pris och höja just ljudkvalitén köp UPA-1.

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 29 August 2010 - 19:06.

Postad 29 August 2010 - 20:27

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Höja ljudkvaliteten mot xpa-2 ?

jag har svårt att tro att UPA-1 skulle vara mer välljudande men vore kul att lyssna på dom :)

Postad 30 August 2010 - 01:33

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Hunnit testa en hel dag med mina UPA-1 på mina egna högtalare. Kan ju säga att dem golvar Rotels 1520 med både brutet näsben och fläskläpp. Kört all möjlig musik och där finns kraft i enorma mängder, satt med en polare och lyssnade. När jag satt bredvid honom och inte kunde höra mig själv skrika till honom ifall jag skulle höja lite mer så kändes det lagom. Inget tecken på distorsion eller missljud, allt var bara kristallklart och basen är brutal för att endast spela på ett par 6.5"'or.
Hårdrock låter bara underbart, sånt driv och anslag så man vill bara stampa takten. Röster låter kristallklara och fyller hela rummet. När musiken tystnar i korta stunder så är det fan ta mig knäpptyst, sen slår det igång med sånt driv så att det känns som att konerna kommer flyga ut ur högtalaren. Kort sagt, jag är nöjd :)

Har inte ens ett ordentligt försteg utan kör 3.5mm->2RCA från ljudkortet. När två baslådor kommer in så jag kan dela topparna så är min hörsel i allvarlig fara :P

Enda man får vara försiktig med nu är volymkontrollen haha.

Postad 30 August 2010 - 07:01

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Kul att du e nöjd, UPA-1 ser ju ut att var ett riktigt trevligt "litet" Mono block... :)

perfekt komplement till ett XPA-2 om man vill slänga på en center eller liknande :P

Postad 30 August 2010 - 14:44

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Kul att du e nöjd, UPA-1 ser ju ut att var ett riktigt trevligt "litet" Mono block... :)

perfekt komplement till ett XPA-2 om man vill slänga på en center eller liknande :P

Har en känsla att de blir aningen bättre med tiden, tur man har lite i skolan nu så man kan sitta hemma och lyssna igenom alla låtar man vill höra igen med nya grejer haha.

Nu ska du inte vara snål, du får ju ha ett XPA-1 till centern :P

Postad 30 August 2010 - 20:20

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
En tanke som dök upp i huvudet angående importen. Om man importerar från USA till t ex annat land än direkt till Sverige, säg England som har 13 procent vat/moms, kanske man kunde tjäna på det om ändå ska dit eller har en bekant där. Vet ej ännu om momsen även räknas på frakten i engelsk tull.
..sen är det väl bara för tredje part att byta fraktsedel och skicka privat. Återstår att se vad den totala frakten skulle kosta... Någon som varit inne på samma linje?

Postad 31 August 2010 - 06:12

nisse82
  • nisse82
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

En tanke som dök upp i huvudet angående importen. Om man importerar från USA till t ex annat land än direkt till Sverige, säg England som har 13 procent vat/moms, kanske man kunde tjäna på det om ändå ska dit eller har en bekant där. Vet ej ännu om momsen även räknas på frakten i engelsk tull.
..sen är det väl bara för tredje part att byta fraktsedel och skicka privat. Återstår att se vad den totala frakten skulle kosta... Någon som varit inne på samma linje?

Om du håller på att låta kompisar ta emot paket mitt på dagen, för att sen skicka vidare till dig från utlandet, för att spara 500-1000 kr på ett XPA2 skulle jag nog inte vilja vara din vän... Kamma ryggen och öppna plånboken!

Postad 31 August 2010 - 07:11

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Har en känsla att de blir aningen bättre med tiden, tur man har lite i skolan nu så man kan sitta hemma och lyssna igenom alla låtar man vill höra igen med nya grejer haha.

Nu ska du inte vara snål, du får ju ha ett XPA-1 till centern :P

NJaaaa, det vette fan om dom blir... :D

tror det snarare är så att det e du som "vänjer dig" och att det är vad som upplevs som en förbättring :)

sedan så känns det lite märkligt med ett XPA-1 till centern om man kör XPA-2 till frontarna... ;)

Postad 31 August 2010 - 11:12

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

sedan så känns det lite märkligt med ett XPA-1 till centern om man kör XPA-2 till frontarna... :)

Jo sant, köp tre stycken och låt XPA-2 driva bakhögtalarna ;) Bara skojar med dig :P

Postad 31 August 2010 - 11:14

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Jo sant, köp tre stycken och låt XPA-2 driva bakhögtalarna :) Bara skojar med dig ;)

:P

När jag byter upp mig så är chansen stor att jag fått upp ögonen för något annat steg... men annars så blir det nog 1st till XPA-2 och köra dom bryggade... :D

Postad 31 August 2010 - 15:55

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

NJaaaa, det vette fan om dom blir... :P

tror det snarare är så att det e du som "vänjer dig" och att det är vad som upplevs som en förbättring :)

sedan så känns det lite märkligt med ett XPA-1 till centern om man kör XPA-2 till frontarna... ;)

Det är klart du ska ha det bästa till centern, det är där det mesta händer

Postad 31 August 2010 - 16:28

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Om du håller på att låta kompisar ta emot paket mitt på dagen, för att sen skicka vidare till dig från utlandet, för att spara 500-1000 kr på ett XPA2 skulle jag nog inte vilja vara din vän... Kamma ryggen och öppna plånboken!

Nu är det så att jag har familjen boende där och skulle inte låta vilken kompis som helst göra sådant åt mig.
Har inte heller sagt något om varken summor, storlek på ordern eller att utnyttja andra utan att de självklart får nåt för det.

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 31 August 2010 - 16:35.

Postad 01 September 2010 - 08:13

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Det är klart du ska ha det bästa till centern, det är där det mesta händer

Nej, det emsta händer i frontarna, peppar peppar !

Postad 01 September 2010 - 10:15

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
Inte om vi pratar om film. Då ligger största delen av allt ljud i centerkanalen.

Postad 01 September 2010 - 10:55

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

• 448 inlägg
  • 0

Inte om vi pratar om film. Då ligger största delen av allt ljud i centerkanalen.

nja, det mesta av ljudet ligger väl fortfarande på frontarna, däremot all dialog i centern. eller har jag fel?

Postad 01 September 2010 - 11:47

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Nej, det är inte sant... :(
Den mesta ljudinformation kommer från frontarna, dom hanterar ett större informationsområde än vad center gör och belastas i regel mycket mer där efter.
Centern har i huvudsak hand om det ljud som är mixat mellan frontarna och då fram för allt dialoger (efter som dom brukar vara ganska noga centrerade)
Effekter i filmen m.m. ligger för det mesta mixat på i huvudsak frontarna och det mesta "ambience ljud" lika så. + att dialogen även den ligger i frontarna till viss del beroende på hur dialogen ligger i mixen.

i regel så är frontarna dom högtalare som jobbar mest, dom har störst informationsområde att täcka och "ska" därför ha mest kapacitet, i andra hand center och sist surrar. OM man nu alls har en center vill säga... center är mycket överskattat om man har högtalare som på riktigt klarar att bygga upp en precis ljudbild. I fallen då man har det så förstör centern oftast mer än den ger fördelar då den "bryter upP" ljudceneriet och i regel för att det blir "plattare". alltså 3D ljud i ljudcenereier blir kraftigt försämrat med center. det är dock en smakfråga, vissa föradrar det platta ljudceneriet medan andra (jag t.ex.) vill ha kvar 3D ljupet.
Endast om man sitter väldigt mycket "off set" så är det en fördel med center, men då är ändå den övriga ljudupplevelsen så dålig att det nästan lika gärna kan vara.... B)

nja, det mesta av ljudet ligger väl fortfarande på frontarna, däremot all dialog i centern. eller har jag fel?

+1

Men dialogen ligger inte bara i centern, beror ju på vart i bilden som dialogen befinner sig, då mixar dom ju så att den hamnar någonstans mellan LCR. Vanligast är dock i Centern.. :blush:

Redigerat av DVD-ai, 01 September 2010 - 11:48.

Postad 01 September 2010 - 16:29

LTMS
  • LTMS
  • Forumräv

• 845 inlägg
  • 0

Nej, det är inte sant... B)
Den mesta ljudinformation kommer från frontarna, dom hanterar ett större informationsområde än vad center gör och belastas i regel mycket mer där efter.
Centern har i huvudsak hand om det ljud som är mixat mellan frontarna och då fram för allt dialoger (efter som dom brukar vara ganska noga centrerade)
Effekter i filmen m.m. ligger för det mesta mixat på i huvudsak frontarna och det mesta "ambience ljud" lika så. + att dialogen även den ligger i frontarna till viss del beroende på hur dialogen ligger i mixen.

i regel så är frontarna dom högtalare som jobbar mest, dom har störst informationsområde att täcka och "ska" därför ha mest kapacitet, i andra hand center och sist surrar. OM man nu alls har en center vill säga... center är mycket överskattat om man har högtalare som på riktigt klarar att bygga upp en precis ljudbild. I fallen då man har det så förstör centern oftast mer än den ger fördelar då den "bryter upP" ljudceneriet och i regel för att det blir "plattare". alltså 3D ljud i ljudcenereier blir kraftigt försämrat med center. det är dock en smakfråga, vissa föradrar det platta ljudceneriet medan andra (jag t.ex.) vill ha kvar 3D ljupet.
Endast om man sitter väldigt mycket "off set" så är det en fördel med center, men då är ändå den övriga ljudupplevelsen så dålig att det nästan lika gärna kan vara.... :D

+1

Men dialogen ligger inte bara i centern, beror ju på vart i bilden som dialogen befinner sig, då mixar dom ju så att den hamnar någonstans mellan LCR. Vanligast är dock i Centern.. :blush:

Koppla bort centern och det blir nästan tyst i en del filmer, jag lovar, har DU testat :( Det har jag

Postad 01 September 2010 - 21:39

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Ja, nu är de här UPA-1:orna. Tänkte köpa XPA-2 först men ångrade mig i sista stund pga den fördel monoblock ger.

Väldigt neutrala och något ljusa i klangen. Mina högtalare gillar inte riktigt dem till musik. S -ljuden blir skrikiga. Beror nog mest på högtalarnas banddiskant som är lite vass och utan mina förra block med varm klang så blev de avklädda.
Ljudet verkar komma igång när jag skruvar upp en en bit... Speciellt då känns det rätt bioaktigt med de små detaljarna som framhävs i diskanten. Klarar mycket höga ljudtryck utan försämring av ljudet.
Jaha, nu var sinnesfriden borta. In med nya högtalare hehe.
Någon som köpt något i den avdelning från Emotiva?

Postad 01 September 2010 - 21:49

Unregistereda73534df
  • Unregistereda73534df
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Om inte nu XPA-2 hade varit lika stor som ett hus så hade det kanske varit intressant. Svårt när man inte kan provlyssna det, någon som kör Emotiva och B&W kombon?

Postad 01 September 2010 - 22:33

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Om inte nu XPA-2 hade varit lika stor som ett hus så hade det kanske varit intressant. Svårt när man inte kan provlyssna det, någon som kör Emotiva och B&W kombon?

fråga Warp56 som tydligen har en combo av 2st. UPA-1 och B&W DM683.

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 01 September 2010 - 22:36.

Postad 02 September 2010 - 07:40

Snotax
  • Snotax
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Ja, nu är de här UPA-1:orna... ...Mina högtalare gillar inte riktigt dem till musik. S -ljuden blir skrikiga.

Intressant... Som så många andra är jag grymt sugen på att beställa lite grejer från Emotiva, bla 3 st UPA-1. Detta var nog det första negativa jag hört om deras slutsteg från någon som faktiskt lyssnat på dem... men snabbt riktas kritiken om mot högtalarna (som tydligen låtit bra förut). Kan de verkligen vara så bra att det inte finns något negativt att säga om dem?

Jonte83: Vilka högtalare har du?

Är det någon som vet hur deras steg passar till MA RX8? Funderar då på UPA-1 eller XPA-2.

Postad 02 September 2010 - 07:50

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Koppla bort centern och det blir nästan tyst i en del filmer, jag lovar, har DU testat :) Det har jag

ja jag har testat... :)
väldigt många gånger och helt beroende på codning så får man olika resultat, men man kommer inte från att det är frontarna som ska ta det mesta informationen.

anlednignen till varför det upplevs som "tyst" i många filmer om man fimpar centern är för att ju den filmen är mixad så, inget annat...
Och med det menar jag att dom valt att lägga just dialogen helt i centern och även väldigt mycket av de saker som utspelar sig på duken. Men fortfarande så är inte centern den högtalare som har störst krav på sig, inte om man inte har centern alldeles för högt ställt... dom flesta ställer sin center alldeles för högt i ljudnivå så at dtet låter rent ut sagt skit och helt onaturligt. Detta för att dom vill få till ett "ljud bild" som är "tydligare...." fast at tdet egentligen bara är tecken på dåliga högtalare som inte klarar detta utan att man måste "boosta" centerkanalen i förbannelse.

Det märkliga är att även många kallibreringasprogram även dom ställer center kanalen för högt... märkligt fenomen.

Intressant... Som så många andra är jag grymt sugen på att beställa lite grejer från Emotiva, bla 3 st UPA-1. Detta var nog det första negativa jag hört om deras slutsteg från någon som faktiskt lyssnat på dem... men snabbt riktas kritiken om mot högtalarna (som tydligen låtit bra förut). Kan de verkligen vara så bra att det inte finns något negativt att säga om dem?

Är det någon som vet hur deras steg passar till MA RX8? Funderar då på UPA-1 eller XPA-2.

tror det är mer troligt att felet sitter i högtalarna, att dom alltså har problem i diskanten som tidigare "dålts" lite genom Xindak stegens avrullade/ avtrubbade topp.

Postad 02 September 2010 - 08:44

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Ja, nu är de här UPA-1:orna. Tänkte köpa XPA-2 först men ångrade mig i sista stund pga den fördel monoblock ger.

Väldigt neutrala och något ljusa i klangen. Mina högtalare gillar inte riktigt dem till musik. S -ljuden blir skrikiga. Beror nog mest på högtalarnas banddiskant som är lite vass och utan mina förra block med varm klang så blev de avklädda.
Ljudet verkar komma igång när jag skruvar upp en en bit... Speciellt då känns det rätt bioaktigt med de små detaljarna som framhävs i diskanten. Klarar mycket höga ljudtryck utan försämring av ljudet.

Intressant. Jag tror ju att det är som så att du haft slutsteg som maskerat denna "brist" i dina högtalare/försteg tidigare.

För jag kan inte tänka mig att 2st UPA-1 skulle vara så mkt sämre vad avser detta jämfört mot XPA-2, som fick klart godkänt vad gäller transparens i LTS test. Det enda dom hade anmärkning på var lite i basområdet, något som inte skulle höras i ett normalt lyssningsrum.

Dvs, XPA-2 är ett transparent slutsteg.

Redigerat av bran, 02 September 2010 - 08:53.

Postad 02 September 2010 - 10:11

Unregistered46986fd8
  • Unregistered46986fd8
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0

Beror väl mycket på högtalare, någon skillnad i "ljud" mellan deras olika slutsteg ska inte vara märkbar mer än de har olika effekt. Mina UPA-1 är väldigt neutrala och har inte stört mig på någon skrikighet eller "sss"-ljud. Men nu har jag heller ingen banddiskant. Deras högtalare har ingen som helst aning om, de är säkert bra men känns onödigt att skicka högtalare över halva jordklotet när det finns så mycket bra att välja mellan redan :)

Postad 02 September 2010 - 18:47

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0

Är långt ifrån den enda som lyssnat på stegen hemma. Enligt emotiva så har du renast ljud i monoblocken. (fördelen med att sära på höger och vänster signal)

Jag tror det skrikiga beror på mina högtalare och inte stegen. Mina golvare har ett något maskerat/överdrivet varm klang i mellanregistret och diskanten är mer "öppen" eller avslöjande vass. Har märkt en tydlig skillnad i upplösning med kvinnoröster vs mansröster genom dem sedan jag köpte högtalarna. Så det var där från början.
Fick samma problem då jag körde Harman Kardon till dem, att obalans mellan mellanregister och diskant avslöjades.
Mina importerade 5-vägs golvare har du nog inte hört- Modellen heter Compact M900 och tillverkas av SENDSOUND, ett kinesiskt företag. Rekommenderar inte dem av garanti skäl då kontakten säkert sköts bättre av någon som kan språket. Ljudet däremot är på riktig bionivå, lirar väldigt bra till rock och dance med 3D känsla.

Nu när emotiva avslöjat dem återstår ett nytt högtalarköp med neutrala högtalare. Emotiva har såklart varit i tankarna... men kanske bättre köpa lokalt... de är inte så snygga även om de säkert helt klart är prisvärda. Tänkte i så fall framåt slutet på Oktober för max 20k...

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 05 September 2010 - 14:19.

Postad 02 September 2010 - 19:13

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
i

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 05 September 2010 - 02:07.

Postad 05 September 2010 - 11:46

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

anlednignen till varför det upplevs som "tyst" i många filmer om man fimpar centern är för att ju den filmen är mixad så, inget annat...
Och med det menar jag att dom valt att lägga just dialogen helt i centern och även väldigt mycket av de saker som utspelar sig på duken. Men fortfarande så är inte centern den högtalare som har störst krav på sig, inte om man inte har centern alldeles för högt ställt... dom flesta ställer sin center alldeles för högt i ljudnivå så at dtet låter rent ut sagt skit och helt onaturligt. Detta för att dom vill få till ett "ljud bild" som är "tydligare...." fast at tdet egentligen bara är tecken på dåliga högtalare som inte klarar detta utan att man måste "boosta" centerkanalen i förbannelse.

Det märkliga är att även många kallibreringasprogram även dom ställer center kanalen för högt... märkligt fenomen.

Detta har jag också märkt på nästan alla HiFi butiker. Att det ställer centern så högt att det bara låter ifrån den otroligt lite ljudbild blir földen. Låter mer eller mindre som ljudet ifrån TV:en, trist äre!

Är inte centern till för att göra de hela lite mer deffust/brett..? Inte tvärt om?

Postad 05 September 2010 - 20:06

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0
Vad är de för problem med Emotivas processor? Hur är hifi-ljudet från den?

Har en nuforce nu som jag är grymt nöjd med ljudmässigt men den saknar ju lite funktioner och HDMI som jag skulle vilja ha. Är det dumt att byta till emotiva? Vill verkligen inte ha sämre stereoljud.

MVH Martin

Postad 07 September 2010 - 08:23

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Detta har jag också märkt på nästan alla HiFi butiker. Att det ställer centern så högt att det bara låter ifrån den otroligt lite ljudbild blir földen. Låter mer eller mindre som ljudet ifrån TV:en, trist äre!

Är inte centern till för att göra de hela lite mer deffust/brett..? Inte tvärt om?

Jo, det är lite tanken som sagt... och att fokusera ljudbilden till bildvisarem vilket dom flesta högtalar par inte själva mäktar med, och detta på grund av hur vår hörsel fungerar i förhållande till högtalarnas fungtion.
att dom ställer centern för högt är något som jag har svårt att förstå... det låter APA när dom gör så och det blir totalt ointressant att se på film... (realistem i filmen försvinner och man får liksom bara en massa ljud som kommer från en center... :D

Vad är de för problem med Emotivas processor? Hur är hifi-ljudet från den?

Har en nuforce nu som jag är grymt nöjd med ljudmässigt men den saknar ju lite funktioner och HDMI som jag skulle vilja ha. Är det dumt att byta till emotiva? Vill verkligen inte ha sämre stereoljud.

MVH Martin

E det något problem med den, har jag inte hört.. ?!

E själv lite, men bara lite, nyfiken på den faktiskt... :)

...................................................

:) Vill åter igen passa på att upplysa om att Emotiva nu fått en egen "klubb" så alal ni sok har något från Emotiva, titta in där och skriv! :D

EMOTIVA Klubb !!!!

Redigerat av DVD-ai, 07 September 2010 - 08:23.

Postad 07 September 2010 - 08:33

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Det har väl varit en hel del FW-buggar och HDMI problem om jag förstått saken rätt.

XMC-1 som kommer framöver ska nog vara nåt i hästväg :)
http://emonatics.com/XMC-1.shtml

Känns bra att man har 20papp undanlagt som ligger och väntar :)

Postad 07 September 2010 - 08:45

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

XMC-1 som kommer framöver ska nog vara nåt i hästväg :)
http://emonatics.com/XMC-1.shtml

Verkar riktigt trevlig!

Det är egentligen bara två saker jag saknar i specen, DLNA och HDMI 1.4. Vi får väl se ifall de hittar in innan release, isf är det en riktigt intressant produkt.

Postad 07 September 2010 - 08:46

bran
  • bran
  • Beroende

• 1033 inlägg
  • 0

Verkar riktigt trevlig!

Det är egentligen bara två saker jag saknar i specen, DLNA och HDMI 1.4. Vi får väl se ifall de hittar in innan release, isf är det en riktigt intressant produkt.

Ointressant för mig :) Men som det står på sidan:

"Emotiva has stated that the XMC-1 will ship with HDMI 1.4."

"So...having said this, there will products on the market that have more 'features'. None will have better performance. You'll have to spend upward of $5k to equal or better the XMC-1 baseline audio capabilities."

Postad 07 September 2010 - 10:55

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Ointressant för mig :) Men som det står på sidan:

"Emotiva has stated that the XMC-1 will ship with HDMI 1.4."

Minsann! Jag läste i specen där det stod Full HDMI 1.3a support, men du har rätt, det står 1.4 på ett annat ställe, och de motsäger inte varandra egentligen.

DLNA använder jag väldigt mycket för att spela musik direkt från min nätverksdisk. Supersmidigt att kunna ha all sin musik och spellistor tillgängliga med fjärrkontrollen utan att behöva ha en dator igång. De har ju nätverkskontakten, så det borde gå att lösa med mjukvara.

Blir lite sugen på att faktiskt titta på en förstegs/slutstegskombo om den här får lika bra recensioner och prisvärdhet som deras slutsteg. Ska bli spännande att se när XPR-stegen lanseras också.

Postad 07 September 2010 - 12:42

walle_1
  • walle_1
  • Beroende

• 1174 inlägg
  • 0

Jo, det är lite tanken som sagt... och att fokusera ljudbilden till bildvisarem vilket dom flesta högtalar par inte själva mäktar med, och detta på grund av hur vår hörsel fungerar i förhållande till högtalarnas fungtion.
att dom ställer centern för högt är något som jag har svårt att förstå... det låter APA när dom gör så och det blir totalt ointressant att se på film... (realistem i filmen försvinner och man får liksom bara en massa ljud som kommer från en center... :)

E själv lite, men bara lite, nyfiken på den faktiskt... :)

...................................................

Läste tidigare i tråden att "det är synd att Emotiva inte fick ordning på UMC-1"
Men det kanske har löst sig med FW-auppdateringar?

MVH Martin

Postad 08 September 2010 - 20:52

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Inga problem med min UMC-1 iaf, att jag sedan har 40% av på XMC-1 när den kommer gör saken bara bättre.

Postad 08 September 2010 - 23:48

Unregistered9be8ce96
  • Unregistered9be8ce96
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ursäkta två kanske dumma frågor, men är lite vilse..
Kan inte välja något annat land än US på emotivas sida när jag ska beställa. Samt vad är det för kabel jag ska använda mellan reciver(marantz sr6003) och slutsteg(2 x upa-1). Gissar på rca? Isof är deras x-series rca prisvärd?

Tacksam för hjälp ;)

Postad 09 September 2010 - 07:31

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

Kan inte välja något annat land än US på emotivas sida när jag ska beställa.

Välj "International orders" och sedan "Get a quote now"-länken för att få prisuppgift inklusive frakt.

Postad 09 September 2010 - 07:55

Snotax
  • Snotax
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Inga problem med min UMC-1 iaf, att jag sedan har 40% av på XMC-1 när den kommer gör saken bara bättre.

Är du säker på rabatten? Den gäller bara på efterföljande generationer av deras processorer. Har de sagt att UMC-1 och XMC-1 inte tillhör samma generation?

EDIT:
"Any original owner of an Emotiva processor can purchase a next generation processor at 40% off the standard, listed price (sale pricing, special promotional pricing or special offers do not apply unless specified by Emotiva.). This is applicable for one purchase in a generation, per customer. It cannot be used for a second processor purchase within the same generation, and does not go towards an 'upgrade' to a higher level processor within any generation."

"Emotiva Audio “Generation One" processors are listed as the following models: LMC-1, MMC-1, DMC-1, DMR-1.
Emotiva Audio “Generation Two" processors are listed as the following models : UMC-1, XMC-1"

Ledsen, men det verkar som rabatten inte gäller för XMC-1. ;)

När köpte du din UMC-1? Alla tester jag hittat nämner FW-problem, men de är relativt gamla. Hittar ingen ny information om att buggarna har lösts.

Redigerat av Snotax, 09 September 2010 - 08:03.

Postad 09 September 2010 - 09:03

Sisko
  • Sisko
  • Lärjunge

• 297 inlägg
  • 0

XMC-1 räknas numera som generation 3, läs tråd här: The New XMC-1 (3rd Gen). Och enligt inlägg i tråden så gäller rabatten.

Postad 09 September 2010 - 15:04

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0

"Emotiva Audio “Generation One" processors are listed as the following models: LMC-1, MMC-1, DMC-1, DMR-1.
Emotiva Audio “Generation Two" processors are listed as the following models : UMC-1, XMC-1"

När köpte du din UMC-1? Alla tester jag hittat nämner FW-problem, men de är relativt gamla. Hittar ingen ny information om att buggarna har lösts.

XMC-1 räknas som nästa generation, annars hade jag nog inte påstått att jag skulle kunna dra av 40%.

Har haft min UMC-1 sen i mars och den har varit relativt fri från buggar sedan jag fick den med första beta koden.

Postad 09 September 2010 - 20:37

Snotax
  • Snotax
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ok, jag antog bara att den officiella FAQen innehöll riktig info. vilket den tydligen inte gör...

Postad 09 September 2010 - 21:12

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0
Lite bilder från EmoFest
http://joelovescoffe.../13690068_VUktv

Postad 14 September 2010 - 16:25

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

• 546 inlägg
  • 0
Ok, hur gick det för er alla som beställde på Emofesten?

Själv väntar jag tills de får in center mm i nästa månad.

Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 14 September 2010 - 20:45.

Postad 15 September 2010 - 21:56

warp56
  • warp56
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Nya prylar på gång från Emotiva!

http://emotivapro.com/

Postad 16 September 2010 - 09:23

Triggerhappy
  • Triggerhappy
  • Forumräv

• 853 inlägg
  • 0

Det där ser ju mumma ut...har det florerat några prisbilder ännu?

Postad 16 September 2010 - 09:45

Sigma78
  • Sigma78
  • Veteran

• 2014 inlägg
  • 0

Det där ser ju mumma ut...har det florerat några prisbilder ännu?

Jag såg en siffra på $2699 i forumet, men ifall det gällde bara en av apparaterna eller båda framgick inte tydligt. Siffran är troligen helt inofficiell och kan bara vara en spekulation.

Postad 16 September 2010 - 09:47

Meller
  • Meller
  • Lärjunge

• 417 inlägg
  • 0

Mäktigt, och jag som precis beställde en Integra.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.