*Officiell Samsung LED UE-xxB60x0, UE-xxB70x0 & UE-xxB80x0*
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 05 oktober 2010 - 18:17
Om du redan har 3001.1, ska du hänta denna:Vilken fil ska man då tanka för att å ner en som funkar ?
T-CHU7DEUC-3002.1
Om du inte har 3001.1, så ska du hämta den först:
Bara att följa instruktionerna på firmware-sidan!
Postad 06 oktober 2010 - 08:34

Postad 19 oktober 2010 - 19:45
jag har problem med min ue46b7070. Bilden blir extremt kornig och pixlig vid mörka ytor som rör sig.
Köpte tv:n förra sommaren men fick displayen (om det nu kallas så i detta sammanhang?!) för ca 3 månader sen då jag hade ett fält med missfärgningar/trasiga pixlar. Detta är dock inte samma problem som jag upplever nu.
Har testat att uppdatera till senaste firmware, rekommenderade inställningar från hdtv,cnet och samsung, gjort fabriksåterställning, stängt av CE dimmning i servicemenyn, testat med bluray, HD-kanaler, Tvix , utan förstärkare, olika hdmi-kablar etc etc.
Vad jag än hittar på ser bilden ut som skit så fort det är nånting mörkt som skiftar färg och rör sig i princip.
Nån som har några tips eller är det bara att ringa hit Samsung-service igen?
Bifogar en bild tagen väldigt nära, ville visa att det är som att tv:n glömt bort gråskalan, blir några få enstaka färger bara.

/Markus
Postad 08 november 2010 - 20:26
Postad 07 december 2010 - 18:18

Postad 07 december 2010 - 18:30
Undrar, är det någon här på forumet som kan ta emot Boxers HD-sändningar via den inbyggda CA-modulen (anpassad för HD). Jag har MPEG-4 kompabilitet men får inte fram dessa kanaler vid sökning. Har jag gjort fel?
Nej, du har inte gjort fel. Mottagaren är dock en DVB-T, och inte DVB-T2 som krävs för HD-mottagning i Sverige. Du får köpa en extern box...
Postad 12 december 2010 - 22:30
Nej, du har inte gjort fel. Mottagaren är dock en DVB-T, och inte DVB-T2 som krävs för HD-mottagning i Sverige. Du får köpa en extern box...
Tack stafli för svaret! Detta känns lite surt när jag vid köpet trodde jag skulle vara framtidssäkrad iaf vid först HD-sändningarna... Att nu behöva köra med extern box så känns featuren med inbyggd box helt värdelös!

Hursomhelst, bara att leta efter en smidig extern box

Redigerat av Dum dummare, 12 december 2010 - 22:32.
Postad 14 december 2010 - 23:16
Tack stafli för svaret! Detta känns lite surt när jag vid köpet trodde jag skulle vara framtidssäkrad iaf vid först HD-sändningarna... Att nu behöva köra med extern box så känns featuren med inbyggd box helt värdelös!
![]()
Hursomhelst, bara att leta efter en smidig extern boxNågon som köpt sådan och vill rekommendera?
Finns inte så mycket att välja på, men här är en variant utan hårddisk:
http://www.prylporta...a-1.379901.html
Postad 14 december 2010 - 23:29
Alla UExxB-modeller saknar Ci+? Eller finns det några som gör det?
Postad 14 december 2010 - 23:45
Hej,
Alla UExxB-modeller saknar Ci+? Eller finns det några som gör det?
Nja, de UE-modeller vars sista bokstav är "P" har Ci+
UE********P
Postad 16 december 2010 - 13:33
Jag tycker att det borde gå att få PVR (personal video recorder) möjlighet även på fjolårets 7-serie den som jag har UE55B7070. Det borde gå via mjukvaruuppdatering. Pratade med en obstinat kille på samsung support vid namn Magnus som inte hade någon koll. Fick bara en massa felaktiga uppgifter av honom om min TV så jag kan inte lita på ett ord han säger. Dessutom vill de ju bara att man skall köpa en ny TV för att få de nya funktionerna. Blev riktigt irriterad på han också när jag bad att få prata med någon annan som kunde mera om just min TV och skillnaderna hårdvarumässigt just gällande inkoppling av extern hårddisk och inspelning. Han var dock verkligen inte sugen på att hjälpa till. Har bara haft positiva uppfattningar om Samsung tills nu, synd att en idiot på supporten skall ställa till det.
Samsung ue55b7070 pvr (personal video recorder) möjlighet via mjukvaruuppdatering? 3:e parts mjukvaruuppdatering?
Postad 27 december 2010 - 13:06
Morsan med make har nyligen hängt upp sin UE46B8050 (inköpt förra vintern..). Vi ska ge dem en multifjärr för att enklare hantera den tillsammans med den nya Bluray-spelaren. Jag hade tänkt mig samma som jag har: Logitech Harmony 525 (då kan jag enklare ge telefon-support) men jag läste på flatpanels.dk att den medföljande fjärren använder radiovågor istälet för IR. Stämmer detta? För då fungerar väl inte tex Harmony 525?
Och Bluray-spelaren (LG 550) går på IR, finns det någon multifjärr som klarar båda signalerna eler det är kört?
Postad 27 december 2010 - 22:27
Det är väldigt många som vill att DTS skall gå att spela upp via den inbyggda media spelaren, jag är en av dem. Har nyligen köpt en extern hårddisk och tänkte att jag skulle kunna spela upp MKV filerna direkt istället för via datorn. Nu gick det dock inte och jag hoppas som så många andra att det skall komma en firmware uppgradering. Har sett att det skrivits att DTS ej stödjs för att Samsung ej ville betala licens kostnaderna. Jag tycker det är helt obegripligt hur de kan ha skippat DTS codec då det borde vara lika självklart som AC3 codec. Någon som vet mer om detta? Finns det någon crackad firmware som stödjer detta? Är det någon som vet om det går att skicka vidare ljudsignalen via mediaspelaren till extern förstärkare som kan avkoda ljudet?
Postad 20 januari 2011 - 21:22
mvh W
Postad 09 februari 2011 - 11:21
Undrar, är det någon här på forumet som kan ta emot Boxers HD-sändningar via den inbyggda CA-modulen (anpassad för HD). Jag har MPEG-4 kompabilitet men får inte fram dessa kanaler vid sökning. Har jag gjort fel?
Jag har en UE55B7050 med ca modul från canaldigital med kabeltv och kör alla HD kanaler utan problem!
Fast det ska ju tydligen bara gå om man har parabol!?
Frän Samsungs sida
DVB-T (MPEG4) Ja
DVB-C (MPEG4) Nej
Postad 12 mars 2011 - 19:52
Ska nu kasta tillbaka den till dom och skaffa mig en box från Humax med en betydligt större hårddisk.
Synd att man inte får in HD med TV:n.
Postad 14 mars 2011 - 09:09
Jovars...jag kollar HD, men med hjälp av den otroligt buggiga boxen från Sagemcom (RT90-160HD).
Ska nu kasta tillbaka den till dom och skaffa mig en box från Humax med en betydligt större hårddisk.
Synd att man inte får in HD med TV:n.
Satellit är inte ett alternativ då?
Jag kör med Canal Digital via CA-modul och det funkar hur bra som helst.
Postad 15 juni 2011 - 22:32
Jag tänkte lyfta frågan om DTS codec igen, sett att det skrivs massor om detta på andra sidor också på nätet, t.ex. "http://forums.cnet.c...02-361350.html"
Det är väldigt många som vill att DTS skall gå att spela upp via den inbyggda media spelaren, jag är en av dem. Har nyligen köpt en extern hårddisk och tänkte att jag skulle kunna spela upp MKV filerna direkt istället för via datorn. Nu gick det dock inte och jag hoppas som så många andra att det skall komma en firmware uppgradering. Har sett att det skrivits att DTS ej stödjs för att Samsung ej ville betala licens kostnaderna. Jag tycker det är helt obegripligt hur de kan ha skippat DTS codec då det borde vara lika självklart som AC3 codec. Någon som vet mer om detta? Finns det någon crackad firmware som stödjer detta? Är det någon som vet om det går att skicka vidare ljudsignalen via mediaspelaren till extern förstärkare som kan avkoda ljudet?
Det gör det! (edit: finns crackad firmware alltså)
Börja läsa här: http://sourceforge.n...title=Main_Page
När du har en patchad firmware så hittar du DTS enabler modulen här: http://sourceforge.n...list#DCA_module

Redigerat av Alferd Packer, 15 juni 2011 - 22:36.
Postad 18 juni 2011 - 10:31
Redigerat av pege63, 18 juni 2011 - 10:34.
Postad 21 juni 2011 - 09:47
Jag har läst runt lite på nätet och kommit fram till att det kan fungera men att det inte är säkert att det fungerar felfritt så lite förstahandsinformation vore bra.
Postad 22 juni 2011 - 07:09
DLNA-klienten i den tvn är verkligen inte bra. Den klarar inte alla format men har inte orkat kolla exakt vilka, det är tillräckligt mycket för att jag inte ska använda den. Dessutom saknar den grundläggande funktioner, som snabbspolning etc. Jag använder istället en renodlad mediespelare. I mitt fall WD TV HD Live (https://www.prisjakt...kt.php?p=473945). Billig och funkar mycket bättre. Nu finns det ju nyare mediespelare, men i dagsläget funkar denna hyggligt.Jag går i tankar att köpa en extern hårddisk med nätverksanslutning (NAS) och har sett att det knappt kostar något extra att få en med DLNA-stöd. Någon som vet om en NAS som fungerar till en UE40B7070, så att TV:n kan spela upp material direkt från den näteverksanslutna hårddisken? Fungerar allt material att spela upp, även 1080p? Fungerar det att snabbspola och pausa i filmerna?
Jag har läst runt lite på nätet och kommit fram till att det kan fungera men att det inte är säkert att det fungerar felfritt så lite förstahandsinformation vore bra.
Däremot en NAS med DLNA-server är aldrig fel, fast jag använder utdelning av filträdet istället. Samma resultat som dlna om man strukturerat sina mediefiler bra. Så kort: Problemet är klienten i tvn, nas med dlna + mediespelare (i PCn direkt eller dedikerad maskin är båda bra. Jag använder båda för att jag gillar att pilla med hypra maskiner. Bara att välja.
Postad 22 juni 2011 - 17:27
Postad 13 augusti 2011 - 19:13
har ett märkligt "problem" med min B7070 som jag hoppas någon kan veta vad det är.
Bilden ser galet fult ut. Det ser ut som om det sitter ett dammlager på insidan av glasrutan. Ligger lite svepande över hela bilden med mer på vissa delar. Det ser verkligen ut som om en grå/svart dammhinna.
Är det någon som vet vad detta beror på? Svårt att ta en bild på det eftersom kameran inte riktigt ser den utan presenterar en randig klassik "fota tv-bild". Är galet sugen på att ta isär den och putsa rutan från insidan, men det känns inte helt enkelt.
Några tips?
//n
Postad 13 augusti 2011 - 19:53
Postad 13 augusti 2011 - 20:06
Ytan ser och känns helt normal över hela skärmen. Ingen skillnad mellan där fenomenet är som värst och där den är som minst...
Dessutom verkar det inte vara en glasskiva framför...eller..
Redigerat av NiklasM, 13 augusti 2011 - 20:07.
Postad 13 augusti 2011 - 20:16
Postad 13 augusti 2011 - 20:26
Hur ser ljusläckage ut?
/n
Redigerat av NiklasM, 13 augusti 2011 - 20:27.
Postad 13 augusti 2011 - 20:42

Redigerat av NiklasM, 13 augusti 2011 - 20:44.
Postad 13 augusti 2011 - 20:47
Men det kan faktiskt vara så att baksidan på skärmen är lite smutsig. Men det är svårt att veta. Har du sett att det har kommit plötsligt?
Det kan också vara någon bildförbättring som ställer till det. Fast de brukar sällan ställa till det på samma ställe på skärmen. Men du kan åtminstone prova att stänga av alla förbättringar för att se vad som händer.
Postad 13 augusti 2011 - 23:13
Vad tros om bilden?
Postad 01 september 2011 - 07:27
Har sneglat på en Samsung UE40D8005 men när man läser på detta forum så blir man osäker.
Är clouding problemet lika sort på 40'' som på 46''?
Är bilden till och med sämre än min gamla LCD?
Vilket tittavstånd bör man ha med en 46''? (har trång lägenhet)
TV'n kommer att anslutas till en Vu+Duo och i huvudsak användas för att se vanlig TV+HD sändningar samt att spela upp HD-filmer.
Jag kommer även ansluta min PC till den men inte för att spela så mycket spel utan mest för att surfa och kolla YouTube mm.
Har sett att många i forumet rekommenderar Panasonics VT30 plasmor.
Jag har kolla runt på diverse TV-forum på nätet och många klagar på buzzing på dessa, nån som råkat ut för detta?
Jag väljer nog hellre en TV med lite clouding än en som låter som ett ställverk.....
Postad 01 september 2011 - 09:23
Vill du vara på säkra sidan så köp din Edge LED TV på 30 dagars Öppet köp med full test och returrätt.
Bl.a Elgiganten har denna form av Öppet köp för att dess kunder skal kunna känna sig nöjda efter en testperiod.
Nackdelen är väl att vissa kunder får ut en testad och reklamered produkt som "ny" när dom köper där.
Men det är bara att hålla ögonen öppna och lämna tillbaka ifall produkten inte håller måttet.
Min enda övriga åsikt....varför så liten TV. Du hade 40 tum och vill ha en ny på 40 tum.
Större är nästan alltid bättre när det gäller TV. Satsa på 55 tum såvida du inte sitter 1 meter från TV:n.
Lagom avstånd till 55tum är ca 2 - 2.5meter.
Postad 01 september 2011 - 09:55
JA!!!, problemet med clouding är överhängade stort på alla Edge LED till övervägande nackdel för Slamsug.
Vill du vara på säkra sidan så köp din Edge LED TV på 30 dagars Öppet köp med full test och returrätt.
Bl.a Elgiganten har denna form av Öppet köp för att dess kunder skal kunna känna sig nöjda efter en testperiod.
Nackdelen är väl att vissa kunder får ut en testad och reklamered produkt som "ny" när dom köper där.
Men det är bara att hålla ögonen öppna och lämna tillbaka ifall produkten inte håller måttet.
Min enda övriga åsikt....varför så liten TV. Du hade 40 tum och vill ha en ny på 40 tum.
Större är nästan alltid bättre när det gäller TV. Satsa på 55 tum såvida du inte sitter 1 meter från TV:n.
Lagom avstånd till 55tum är ca 2 - 2.5meter.
Nu är det ju så att dom inte direkt är gratis, det skiljer nästan 10000:- mellan 40'' och 55''.
Dessutom så sitter jag ca. 1,5 till 2 meter från min TV och då tycker jag 55'' blir för stort.
Har kollat på så stora TV-apparater förut och om man ska sitta så nära så blir det jobbigt att läsa undertexterna + att SD sändningar inte ser bra ut.
Är det här problemet med clouding större på en ny LED än dom gamla LCD skärmarna?
Min gamla LCD har ett grått moln liknande ljus över hela ytan om man visar en svart bild, men när man tittar på vanlig TV så tänker man inte på det.
Redigerat av krister67, 01 september 2011 - 09:56.
Postad 01 september 2011 - 11:23
Du har rätt, 55tum verkar bli för stort för dig. Lagom torde vara 46 tum på det avståndet och din plånbok.Nu är det ju så att dom inte direkt är gratis, det skiljer nästan 10000:- mellan 40'' och 55''.
Dessutom så sitter jag ca. 1,5 till 2 meter från min TV och då tycker jag 55'' blir för stort.
Har kollat på så stora TV-apparater förut och om man ska sitta så nära så blir det jobbigt att läsa undertexterna + att SD sändningar inte ser bra ut.
Är det här problemet med clouding större på en ny LED än dom gamla LCD skärmarna?
Min gamla LCD har ett grått moln liknande ljus över hela ytan om man visar en svart bild, men när man tittar på vanlig TV så tänker man inte på det.
Din gamla gråmolnsTV beror nog till största delen på dålig kontrast som ger kass och blaskig bildkvalitet.
Nya LCD TV är betydligt bättre men dom med LED backlight kan ha clouding, vilket kan vara riktigt illa.
Postad 01 september 2011 - 13:41
Ja, 46 tum blir nog perfekt.Du har rätt, 55tum verkar bli för stort för dig. Lagom torde vara 46 tum på det avståndet och din plånbok.
Din gamla gråmolnsTV beror nog till största delen på dålig kontrast som ger kass och blaskig bildkvalitet.
Nya LCD TV är betydligt bättre men dom med LED backlight kan ha clouding, vilket kan vara riktigt illa.
Ska åka till den lokala TV-butiken efter jobbet och höra om dom har en UE46D8005 hemma som jag kan kolla på.
Finns det nåt sätt att snabbt se om det är clouding-problem, nån speciell inställning där det framträder?
Redigerat av krister67, 01 september 2011 - 14:14.
Postad 01 september 2011 - 15:44
Lämpligen kan man växla mellan en rad svarta bilder på USB. Dessa skall ha liten vit cirkel placerade på olika ställen.
Upplösning på bilderna skall vara 1920 x 1080 så du får fullskärmstäckning.
Men skall du köpa en UE46D8005 så se till att få 30 dagars öppet köp med bruten kartong och full testrättighet.
Utan denna försäkring hade jag aldrig någonsion vågat mig på en LCD LED TV, särskilt inte Edge LED.
Postad 07 september 2011 - 20:05
Postad 07 september 2011 - 20:12
Ser ju inget vidare ut, bara att lämna in om felet finns kvar efter du testat lite.
/Fredrik
Postad 07 september 2011 - 20:23
Testa att byta hdmi kabel, hdmi ingång och kolla vilka källor felet finns på.
Ser ju inget vidare ut, bara att lämna in om felet finns kvar efter du testat lite.
/Fredrik
Finns på alla bildkällor inkl. USB och TV:ns egna menyer

Postad 02 oktober 2011 - 11:53
Postad 02 oktober 2011 - 11:57
Well, det tror jag inte att det är. Inte heller en inställningsfråga. Eftersom fenomenet inte ligger över hela bilden. Men jag ska kolla.
Vad tros om bilden?
Alltså, det var det här jag menade, jag har samma problem som du Niklas. What to do!!??
Postad 11 oktober 2011 - 13:22
Har hittat en 2 år gammalSAMSUNG LED 55 TUM UE55B7050 för 10.000:- vågar man köpa en Begagnad led.
Postad 11 oktober 2011 - 16:00
Hejsan,
Har hittat en 2 år gammalSAMSUNG LED 55 TUM UE55B7050 för 10.000:- vågar man köpa en Begagnad led.
Tycker det låter dyrt för en 2 år gammal begagnad. Du kan få en ny Philips 55" LED (2011) för ca 11.500:-).
Länk: https://www.prisjakt...kt.php?p=920192
Postad 11 oktober 2011 - 19:25
Postad 11 oktober 2011 - 21:57
Jag tänker också på det, det känns ju bättre med en ny! frågan är kanske hur bra bild det blir på en led för 11.000 :- ? måste nog ta mig in och kolla efter lite i butikerna
Jag har en UE46B7070 som är två år gammal (jag gav 16.800:-), och är förvisso väldigt nöjd med den. Jag är dock utvecklingsoptimist, och tror att utvecklingen gått fram på två år samtidigt som priserna pressats. Du gör nog rätt i att åka till en stor butik och jämföra!
Postad 18 oktober 2011 - 16:10
Jag har en ue46b6050 och försöker uppgradera till en senare firmwareversion. På samsungs hemsida finns det två uppgraderingar (http://www.samsung.c...hword=UE46B6050).
Nuvarande version på tvn är "2010/04/21_002010"
Nu är det så här att ingen av uppgraderingsfilerna hittas av tvn när jag sätter in usb-minnet. Jag har provat båda versionerna separat - Jag antog att man skulle köra in den äldre versionen först (rätt logiskt då de heter step 1 och step 2) för att kunna få in senaste men inte ens den upptäcks av tvn. Vad ska jag göra?
Postad 19 oktober 2011 - 11:50
Du har inte funderat över risken med clouding/bleeding på kantbelysta LED LCD TV:er?Jag tänker också på det, det känns ju bättre med en ny! frågan är kanske hur bra bild det blir på en led för 11.000 :- ? måste nog ta mig in och kolla efter lite i butikerna
Själv hade jag inte vågat mig på någon som helst LED TV utan öppet köp med 100% returrätt efter 30 dagers test med bruten förpackning.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar