Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 24 juni 2013 - 10:13
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Ingen ?
Ifall du jämför dem sida vid sida under rätt förutsättningar kommer VT60 att framstå som att det svarta är något svartare. Som tråden har varit den senaste tiden är detta också helt och hållet beroende på situationen och jämförelsen.  Själv skulle jag inte sätta "bättre svärta" som styrkan hos VT60 över VT50 utan är bättre reflexfilter och förmåga att släcka ned panelen vid svart högsta prioritet, är det istället ZT60 som ska väljas. Styrkan hos VT60 över VT50 handlar om att den har bättre inställningsmöjligheter och framför allt kan pressa ur sig mer ljus, något - som än en gång - beroende på situation kan vara viktigare än att mätmässigt gå djupt i svärtan.
Redigerat av Ringblixt, 24 juni 2013 - 10:14.
Postad 24 juni 2013 - 10:49
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
Vet inte om det nämnts tidigare i tråden, Hembiobutiken säljer Panasonic TX-P65ST60Y för 25600:-
Postad 24 juni 2013 - 10:59
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Nja, de köper snarare den tunnaste/snyggaste TV:n vilket gör att plasma brukar gå bort av det skälet
Hehe, ja, det högst eventuella filterproblemet löser sig av sig själv i det fallet.  som sedan går i "Dynamic" defaultinställning
Ja och att den LCD de köper är placerad så att ingen sitter i sweet spot är nog heller inget problem. Mao, man bör nog inte blanda bildmässiga och designmässiga aspekter.
Postad 24 juni 2013 - 15:42
Sir Mix Alot
-
Sir Mix Alot
-
Forumräv
-
-
705 inlägg
Hoppas improvise2 har möjlighet att ta sig till Hembiobutiken nu på torsdag. Då kommer han få en möjlighet att få se hur det verkligen ska se ut. Möjlighet att ställa de frågor han har om loudness-bild och annat som han funderar på.
Det är dock livsfarligt att få en demonstration från någon ordentligt duktig person vad gäller bild. Har man en gång sett hur det ska se ut, lärt sig vad som är rätt blir det svårt att inte se det senare. Kommer ihåg Wolfs inlägg för många år sen om kantutjämning och "preppad" bild, två bilder på Will Smith där den ena var mindre riktig så att säga. Rolig diskussion var det iaf i tråden (kommer inte ihåg vilken, och har försökt leta rätt på den, men utan framgång)
Det blir som sagt något helt annat när man vet vad som är bra bild, än när man utgår ifrån vad man själv tycker är rätt. Risken är överhängande att man slår in på en tankebana om att förändra rumsmiljön istället för att hitta den TV med mest "tryck" i bilden.
Postad 24 juni 2013 - 16:10
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Hoppas improvise2 har möjlighet att ta sig till Hembiobutiken nu på torsdag. Då kommer han få en möjlighet att få se hur det verkligen ska se ut. Möjlighet att ställa de frågor han har om loudness-bild och annat som han funderar på.
Det är dock livsfarligt att få en demonstration från någon ordentligt duktig person vad gäller bild. Har man en gång sett hur det ska se ut, lärt sig vad som är rätt blir det svårt att inte se det senare. Kommer ihåg Wolfs inlägg för många år sen om kantutjämning och "preppad" bild, två bilder på Will Smith där den ena var mindre riktig så att säga. Rolig diskussion var det iaf i tråden (kommer inte ihåg vilken, och har försökt leta rätt på den, men utan framgång)
Det blir som sagt något helt annat när man vet vad som är bra bild, än när man utgår ifrån vad man själv tycker är rätt. Risken är överhängande att man slår in på en tankebana om att förändra rumsmiljön istället för att hitta den TV med mest "tryck" i bilden.
Oj, du verkar veta mkt om mig som jag inte ens själv visste att jag funderade på. Så skönt med folk som vet så mkt bättre än man själv och som kan tala om för en att man tycker fel och tänker fel. Hembiobutiken kan rekommenderas, har varit där många gånger och även handlat en hel del av dem. Kollade VT50 där förra året och det var nära att jag köpte en sådan men till slut kom den på andra plats i min topplista, men dum som jag är så gjorde jag då listan efter vad jag själv gillade och prioriterade, måste försöka lära mig att andra vet bäst  Herr Ytterberg är ju dock riktigt vettig, är övertygad om att han kommer säga att att valet av bästa TV beror på den aktuella situationen där man ska ha TV:n  Gissar att dom nog kommer ha demon i sin batcave och inte ute i ljusa rummet, nån som vet?
Redigerat av Unregistered1413, 24 juni 2013 - 16:28.
Postad 24 juni 2013 - 16:47
mikee
-
mikee
-
Veteran
-
-
1 638 inlägg
Oj, du verkar veta mkt om mig som jag inte ens själv visste att jag funderade på. Så skönt med folk som vet så mkt bättre än man själv och som kan tala om för en att man tycker fel och tänker fel. Hembiobutiken kan rekommenderas, har varit där många gånger och även handlat en hel del av dem. Kollade VT50 där förra året och det var nära att jag köpte en sådan men till slut kom den på andra plats i min topplista, men dum som jag är så gjorde jag då listan efter vad jag själv gillade och prioriterade, måste försöka lära mig att andra vet bäst 
Herr Ytterberg är ju dock riktigt vettig, är övertygad om att han kommer säga att att valet av bästa TV beror på den aktuella situationen där man ska ha TV:n 
Gissar att dom nog kommer ha demon i sin batcave och inte ute i ljusa rummet, nån som vet?
Bara att läsa denna tråd så har man nog en bra uppfattning om vad du gillar och inte gillar! Jag tror att du ALDRIG kommer köpa en Panasonic plasma, men det är bara vad jag tror. Om det skull visa sig att du gör detta SÅ kan du välja en valfri 3D BluRay från min samling.
Postad 24 juni 2013 - 18:30
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Bara att läsa denna tråd så har man nog en bra uppfattning om vad du gillar och inte gillar! Jag tror att du ALDRIG kommer köpa en Panasonic plasma, men det är bara vad jag tror. Om det skull visa sig att du gör detta SÅ kan du välja en valfri 3D BluRay från min samling.
Inte alls omöjligt att du har rätt. Hade de funnits i lite större storlekar hade det ju varit en annan sak , nu ska det ju främst funka som en "TV" och då blir det lite andra prioriteringar. Fast nu måste jag ju så klart lägga in en valfri 3D BluRay till ekvationen också, det förändrar ju en del  Det som främst gör att jag tvekar är faktiskt ingenting som har med själva bilden att göra, utan energiförbrukningen, eller då snarare värmeutvecklingen. En 65" plasma i ett rätt litet sovrum har tyvärr en klart större miljöpåverkan (i rummet) än en 65" LCD. Så väl den lägre ljusstyrkan och pixelbruset skulle jag utan problem kunna leva med. Sen kan jag personligen tycka att man faktiskt måste kunna få påtala några av de brister som faktiskt finns även på dessa apparater utan att det ska bli ett sånt himla liv och folk som reflexmässigt går i försvarsställning. Med rätt förutsättningar är det så klart fantastiska TV-apparater, inget snack om det, men pefekta är de inte (liksom ingen annan TV-apparat är det).
Redigerat av Unregistered1413, 24 juni 2013 - 19:06.
Postad 25 juni 2013 - 09:24
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
...Sen kan jag personligen tycka att man faktiskt måste kunna få påtala några av de brister som faktiskt finns även på dessa apparater utan att det ska bli ett sånt himla liv och folk som reflexmässigt går i försvarsställning. Med rätt förutsättningar är det så klart fantastiska TV-apparater, inget snack om det, men pefekta är de inte (liksom ingen annan TV-apparat är det).
Får nog instämma i att det fortfarande finns ett antal talibaner här som trots ivrigt förnekande och ibland kanske t o m en smula omedvetet med näbbar och klor försvarar sin favvo-teknik och sitt favvo-märke mot vad de alltid tycks uppfatta som orättvis kritik. Uppenbara fanboys helt enkelt, även om vissa inte riktigt inser att de är just det...
Postad 25 juni 2013 - 10:34
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Möjlighet att ställa de frågor han har om loudness-bild och annat som han funderar på.
Han har väl inte sagt nått om loudness-bild?
Postad 25 juni 2013 - 11:50
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Han har väl inte sagt nått om loudness-bild?
Vet ärligt talat inte ens vad loudness-bild är för något, så jag Googlade och detta var vad som kom upp 
Postad 25 juni 2013 - 12:03
Marcus B.
-
Marcus B.
-
Forumräv
-
-
829 inlägg
haha!
Jag blev tvungen att googla för att se om jag fick samma resultat. Och det fick jag!!
De ser ju onekligen tuffa ut... eller inte...
Postad 25 juni 2013 - 12:46
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Japansk hårdrock när den är som bäst!
Med loudness-bild avses rimligtvis S-formad gamma (dvs att man undertrycker lågdagrar och boostar högdagrar för en bild med "punch" ala bästa Stormarknads-recept) men det ska inte förväxlas med den högre ljusstyrkan jag vill minnas att improwise funderat på.
Redigerat av pacman, 25 juni 2013 - 12:50.
Postad 25 juni 2013 - 13:09
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Med loudness-bild avses rimligtvis S-formad gamma (dvs att man undertrycker lågdagrar och boostar högdagrar för en bild med "punch" ala bästa Stormarknads-recept) men det ska inte förväxlas med den högre ljusstyrkan jag vill minnas att improwise funderat på.
Jo, antog att det var något sådant som avsågs, men vad vet väl jag om vad jag tycker och tänker, bäst fråga Sir Spam Alot som verkar veta bäst
Redigerat av Unregistered1413, 25 juni 2013 - 13:09.
Postad 25 juni 2013 - 14:02
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Nått event på hembiobutiken i stockholm på torsdag?
Postad 25 juni 2013 - 14:24
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Nått event på hembiobutiken i stockholm på torsdag?
Antar att han syftar på: "Många är osäkra på vad som skiljer de absolut bästa TV-apparaterna gentemot de enklare modellerna som de stora elektronikkedjorna skriker sig hesa om. Nu har du chansen att själv ta reda på det! Onsdagen den 26/6 i Göteborgs-butiken och torsdagen den 27/6 i Stockholms-butiken kör vi ett event med Panasonic där vi visar upp deras absoluta toppmodell inom plasma: TX-P60ZT60E" (Och nä, jag har inget med HBB att göra annat än att jag handlat där en del)
Postad 25 juni 2013 - 14:34
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
Antar att han syftar på:
"Många är osäkra på vad som skiljer de absolut bästa TV-apparaterna gentemot de enklare modellerna som de stora elektronikkedjorna skriker sig hesa om. Nu har du chansen att själv ta reda på det!
Onsdagen den 26/6 i Göteborgs-butiken och torsdagen den 27/6 i Stockholms-butiken kör vi ett event med Panasonic där vi visar upp deras absoluta toppmodell inom plasma: TX-P60ZT60E"
(Och nä, jag har inget med HBB att göra annat än att jag handlat där en del)
Tackar!
Postad 25 juni 2013 - 17:00
MIIKE888
-
MIIKE888
-
Forumräv
-
-
807 inlägg
När man ändå är igång......någon som vet vilken tid det drar igång?
Mvh/micke
Postad 25 juni 2013 - 17:57
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
Ska sätta upp min tv30 55" på väggen med såkalrt ett väggfäste. Är det svårt? Menar den är ju ganska tung. Klarar man det på 2 personer?
De ska ju skruvas å hållas upp samtidigt?
Postad 25 juni 2013 - 18:08
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
Ska sätta upp min tv30 55" på väggen med såkalrt ett väggfäste. Är det svårt? Menar den är ju ganska tung. Klarar man det på 2 personer?
De ska ju skruvas å hållas upp samtidigt?
varför inte skruva fast väggfästet först och sen haka fast tv:n?
Postad 25 juni 2013 - 18:18
Fresan86
-
Fresan86
-
Forumräv
-
-
556 inlägg
varför inte skruva fast väggfästet först och sen haka fast tv:n?
jaha man hakar fast tv:n då förstår jag. såklart dum jag är==)=)= någon som har tips på ett bra och diskret väggfäste till en vt 30 55 tum?
Postad 25 juni 2013 - 18:31
Unregistered529cdb41
-
Unregistered529cdb41
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Har inte sett en enda recension på någon son köpt st60 och kan säga vad de tycker och hur den presterar i dagsljus osv. Förresten så kör inwarehouse.se st60 under sin 1h kampanj
Postad 25 juni 2013 - 18:33
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
jaha man hakar fast tv:n då förstår jag. såklart dum jag är==)=)=
någon som har tips på ett bra och diskret väggfäste till en vt 30 55 tum?
länken här kan kanske vara till hjälp? http://www.elgigante...-ratt-vaggfaste
Postad 25 juni 2013 - 19:02
mcmike
-
mcmike
-
Über-Guru
-
-
10 990 inlägg
St60 55" nu 12990kr kvällskampanj inwarehouse..
http://www.inwarehou...aspx?sku=776235
Postad 25 juni 2013 - 19:02
Sebbe89
-
Sebbe89
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Kan tipsa om att inwarehouse säljer st5060y just nu för 8990:- Gäller bara i en timme. http://www.inwarehou...aspx?sku=776231Kanonpris
Postad 25 juni 2013 - 19:23
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Sprang förbi Lars Bengtsson (High end butik, dvs ingen ellada) idag och kollade lite mer på Panasonics plasmor, och det var både bra och dåliga nyheter.
De bra nyheterna var att bilden faktiskt såg klart bättre ut än jag mindes den, även fast det var rätt ljust i rummet. Även svärtan såg helt ok ut (återigen, ljust i rummet). Det var tydligt att ZT60 har ett bättre filter, för bilden där såg bättre ut än på VT60 trots att den senare hade en mer optimal placering.
De dåliga nyheterna....känsliga läsare bör nog sluta läsa nu...inbränningar. ZT60 hade en kraftig inbränning i ena hörnet där man klart och tydligt kunde läsa "SVT Forum" och så ett klockslag (tänk typ klockan under en rapportsändning) som jag inte minns nu vad den stod på men det var iaf en 5-6 timmar gammalt. Inbränningen var så pass tydlig att man tom kunde se den genom en vanlig TV sändning om man visste att den var där, och mot en enfärgad ljus bakgrund var det RIKTIGT illa. Påkallade försäljarens uppmärksamhet som först var rätt övertygad om att jag bara inbillade mig, men som sen kunde konstatera att jag tyvärr hade helt rätt. Han noterade då även att en annan Panasonic som hängde bredvid (tror det kan varit en GT60) också hade samma inbränning (alla matades med samma signal). Det var rätt uppenbart att han faktiskt var lite chockad över hur väldigt tydligt det var, och han försökte inte på något sätt antyda att jag skulle ha fel utan snarare tvärt om.
Jag har medvetet undvikit ordet "permanent inbränning" ovan för att inte behöva få en diskussion om IR kontra permanenta inbränningar, men helt klart var att den även efter åtminstonde 5-6 timmar högst påtaglig, och jag tvivlar starkt att den försvinner i första taget. I min värld är det en inbränning, oavsett om den går att få bort med en massa skärmtvätt osv eller om den är "för evigt".
(Notera att mitt antagande att den var 5-6 timmar gammal bygger på att den var från idag, klockan hade inget datum i sig, men den skulle så klart kunna vara från nån tidigare dag också)
Redigerat av Unregistered1413, 25 juni 2013 - 19:29.
Postad 25 juni 2013 - 19:59
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Jag gissar att det är IR. Går den att få bort är den inte permanent och därför ingen inbränning. Dock så har ju vissa rapporter pekat på bättre motståndskraft mot IR på Panas 2013 års apparater, men det är väl som vanligt med IR, buzzing, clouding och annat kul i tevevärlden, att det varierar i allra högsta grad mellan exemplar. Fan vet hur man sköter kvalitetskontrollen...
Postad 25 juni 2013 - 20:54
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jag gissar att det är IR. Går den att få bort är den inte permanent och därför ingen inbränning. Dock så har ju vissa rapporter pekat på bättre motståndskraft mot IR på Panas 2013 års apparater, men det är väl som vanligt med IR, buzzing, clouding och annat kul i tevevärlden, att det varierar i allra högsta grad mellan exemplar. Fan vet hur man sköter kvalitetskontrollen...
Diskussioner kring IR och Inbränningar tenderar att lätt bli lite förvirrade, iom att folk har olika krav, tålamod osv. Jag själv ser alla some ligger kvar mer än säg 10 min som inbränningar, om de i sin tur är permamenta eller inte är väl mer en definitionsfråga, finns de kvar i säg 3 år och sen försvinner är de inte permanenta per definition, men ändå skulle jag nog personligen ha svårt att se dem som nåt tilfälligt. Men det vikiga är kanske inte att vad man kallar det utan att det beskrivs på ett tydligt sätt. Måste erkänna att jag faktiskt också blev väldigt förvånad när jag såg dem. Så pass att jag först trodde att det kanske var SVT som tabbat sig och råkade sända ut även den loggan i bilden på nåt sätt, men när jag bytte input till en annan källa blev det uppenbart att så inte var fallet tyvärr. Även försäljaren sade sig inte ha sett så illa inbränningar/IR på fler år, och jag tror han var helt ärlig. Han verkade minst lika förvånad som jag. Att det inte bara var en utan två TV apparater hos dem som hade detta problem är än mer oroande, sannolikheten för att dom skulle råkat få 2 måndagsexemplar ur olika modellserier måste ju vara väldigt liten. ZT60:n jag kollade på var inställd på "Normal" (iaf när jag kollade) och vad jag kunde bedöma så hade den nog stått på med olika material hela dagen.
Postad 25 juni 2013 - 22:09
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Nu har jag ju inte koll på allt som skrivs om årets plasma från Panasonic, MEN hittills har iaf inte jag sett några rapporter gällande så svår IR som du beskriver. Så min tolkning i nuläget är att de apparater du såg är ett undantag...osannolikt eller inte.
Du får nog stryka Pana plasma som alternativ. Vad skulle egentligen kunna övertyga dig att köpa en Panasonic? Enligt uppgift har Samsung lyckats väl både med sina plasma och LCD i år så det kanske är den vägen du ska ta...
Postad 25 juni 2013 - 22:58
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Du får nog stryka Pana plasma som alternativ. Vad skulle egentligen kunna övertyga dig att köpa en Panasonic? Enligt uppgift har Samsung lyckats väl både med sina plasma och LCD i år så det kanske är den vägen du ska ta...
Faktum är att innan "inbrännings-traumat" så började jag på allvar fundera att så till på en ZT60, som ju verkade klara sig rätt bra i "normala ljusa rum" och som vi ju alla vet klarar sig riktigt bra i mörka rum (även om värmeutvecklingen fortfarande är en faktor ska erkännas). Men sen när jag började se inbränningen så fick jag verkligen kalla fötter, det var bland det värsta jag sett i inbränningsväg på länge (i klass med när HiFi klubben på Sveavägen glömde sin plasma på över en helg för typ 2 år sedan, om någon minns det). Måste erkänna att det tog mig fullständigt med överraskning, hade inte alls väntat mig det.
Redigerat av Unregistered1413, 25 juni 2013 - 23:05.
Postad 26 juni 2013 - 06:41
peppelito
-
peppelito
-
Veteran
-
-
2 261 inlägg
Jag vet inte vad du menar med "normala ljusa rum", men jag skulle vilja påstå att från ST-serien och uppåt så funkar samtliga Panasonics modeller. I fullt dagsljus med infallande sol så klarar sig LCD bättre (även om de inte heller är helt okänsliga för ljusa miljöer som man ibland kan få intrycket av), men från skymning och framåt så vet jag att vår ST50 presterar bättre än någon av de tre LCD:er vi haft innan. Kollade på några avsnitt Lost igår kväll. Skymning, sammanlagt fyra lampor tända i rummet (normalt ljust rum?) och bilden, oavsett mörka eller ljusa scener, var toppen. Så vad gäller bilden behöver du nog inte vara det minsta oroad eftersom årets modeller från Panasonic presterar ännu bättre än vår teve. Däremot finns det aldrig några garantier gällande buzzing och IR, men det finns det ju å andra sidan inte när det gäller clouding och backlight bleed på LCD heller. Frågar du mig så är det främst Panasonics rörelsehantering som är det största problemet rent bildmässigt. 50hz material medför en hel del DFC under vissa förutsättningar och är man känslig för det så kan man stryka alla plasmamodeller från Pana...
Postad 26 juni 2013 - 07:03
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Faktum är att innan "inbrännings-traumat" så började jag på allvar fundera att så till på en ZT60, som ju verkade klara sig rätt bra i "normala ljusa rum" och som vi ju alla vet klarar sig riktigt bra i mörka rum (även om värmeutvecklingen fortfarande är en faktor ska erkännas). Men sen när jag började se inbränningen så fick jag verkligen kalla fötter, det var bland det värsta jag sett i inbränningsväg på länge (i klass med när HiFi klubben på Sveavägen glömde sin plasma på över en helg för typ 2 år sedan, om någon minns det). Måste erkänna att det tog mig fullständigt med överraskning, hade inte alls väntat mig det.
Lugn nu. Spökbilder försvinner till skillnad mot något som är permanent. Det var klantigt av dem att inte köra in plasman ordentligt innan de visade upp den.
Postad 26 juni 2013 - 07:26
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Butikens mål är att visa och sälja apparaten när de är som nyast och hetast och då är det inte läge att låsa in demoexemplaren bakom stängda dörrar för två veckors inkörning. Något som dessutom förutsätter att det finns lokalutrymme för att göra vilket det än en gång inte är läge för med tanke på hyreskostnaden för en sådan butik. Klantigheten ligger möjligen i att köra samma kanal varje dag för vad som kanske är 8 - 10 timmar i sträck, vilket också är talande för hur man riskerar inbränningar.
Postad 26 juni 2013 - 07:42
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Nu har jag ju inte koll på allt som skrivs om årets plasma från Panasonic, MEN hittills har iaf inte jag sett några rapporter gällande så svår IR som du beskriver. Så min tolkning i nuläget är att de apparater du såg är ett undantag...osannolikt eller inte.
Tyvärr verkar de nya samsung plasmorna inte alls vara lika bra på IR som tidigare enligt flera recensioner så tror inte de är ett bättre alternativ än årets panasonic just på IR.
Postad 26 juni 2013 - 08:27
Sveos
-
Sveos
-
Forumräv
-
-
658 inlägg
Har inte sett en enda recension på någon son köpt st60 och kan säga vad de tycker och hur den presterar i dagsljus osv. Förresten så kör inwarehouse.se st60 under sin 1h kampanj
Så här skrev Cnet: " The ST60's picture fidelity is outstanding. It compares favorably to the best TVs I've ever reviewed, with superb, inky, deep black levels; ample shadow detail; accurate color; and very good video processing. Its bright-room picture is also top-notch, thanks to an antireflective filter that far surpasses that of the step-down S60 series."Och jag hoppas att det stämmer, för Inwarehouses chocksänkning fick mig att sluta vela och beställa en, fast jag eg. tycker 50" är lite för stort.  Idag är det förresten Komplett.se som har det sänkta priset, nu när Inwarehouse höjt sitt igen.
Postad 26 juni 2013 - 08:31
Unregistered277056c3
-
Unregistered277056c3
-
Guru
-
-
4 773 inlägg
Butikens mål är att visa och sälja apparaten när de är som nyast och hetast och då är det inte läge att låsa in demoexemplaren bakom stängda dörrar för två veckors inkörning. Något som dessutom förutsätter att det finns lokalutrymme för att göra vilket det än en gång inte är läge för med tanke på hyreskostnaden för en sådan butik. Klantigheten ligger möjligen i att köra samma kanal varje dag för vad som kanske är 8 - 10 timmar i sträck, vilket också är talande för hur man riskerar inbränningar.
Finns det några säkerställda belägg för att "försiktig inkörning" eller någon annan metod generellt minskar risken för IR /Inbränning?
Postad 26 juni 2013 - 08:53
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Lugn nu. Spökbilder försvinner till skillnad mot något som är permanent. Det var klantigt av dem att inte köra in plasman ordentligt innan de visade upp den.
Men spökbilder (ghosting) är väl något normalt för plasma som normalt brukar försvinna inom ett par minuter (iaf på den Pioneerplasma jag har hemma) och som normalt bara syns vid typ helsvarta bilder eller liknande? Något sådant var det absolut inte tal om här, dels för att det var mkt tydligare än vad Ghosting brukar vara, och för att det bevisligen var ett antal timmar gammalt.
Postad 26 juni 2013 - 08:58
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Jag vet inte vad du menar med "normala ljusa rum", men jag skulle vilja påstå att från ST-serien och uppåt så funkar samtliga Panasonics modeller.
Ja, funkar gör de så klart, även i ljusa rum. Dvs det är ju inte tal om att man inte typ kan se utan hur bra bilden blir, utan att typ svärta och liknande blir lidande (som diskuterats tidigare). Det bekräftas ju även av recenssionerna, t.ex. Ytterbergs utmärkta genomgång i senaste Hemmabiotidningen, som också kom fram till att ZT60 var bättre än VT60 i ljusa rum (i vilken mån den är bättre än F8500 är väl mer av en defintionsfråga, bättre filter vs bättre ljusstyrka). Men självklart fungerar även plasmor i normalljusa rum som så, det har jag själv sagt ett par gånger tidigare.
Postad 26 juni 2013 - 09:03
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Detta är lite märkligt, ofta när någon numera frågar om ifall man behöver göra inkörning på nya plasmor brukar svaren för det mesta vara "nej det behövs inte numera", när någon däremot säger sig ha fått inbränningar/IR så brukar svaren däremot mer vara av typen "du borde kört inkörning, inte se på samma kanal i sträck osv". Finns en diskussion på Sweclockers just nu om detta, där någon ställt den frågan om sin nya ZT60, och där majoriteten v svaren är att han inte behöver göra nån inkörning (iaf om jag minns rätt, kan vara värt dubbelkolla). I detta fall var det inte SVT:s normala kanallogga som var inbränd utan "SVT Forum", som jag antar bara visas under de tillfällen som det programmet faktiskt sänds (har dock inget koll på när och hur länge så sker, tror det är typ riksdagsdebatter och annat som visas).
Redigerat av Unregistered1413, 26 juni 2013 - 09:12.
Postad 26 juni 2013 - 09:03
-AA-
-
-AA-
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Lite tankar om VT60 50" efter ca hundrafemtio timmar i läget PRO1 med sänkt kontrast till 40 (jämför med 37PV500, 42PX80 & 55E7005 och genom en amatörs ögon).
+ Kör Canal Digital via parabol (VU+ Solo2) och bilden är fantastisk på HD och mycket bra på 80% av SD-kanalerna.
+ Tyst trots vägghängd med tavelfäste. Fläktar hörs enbart om man lägger örat till bakom.
+ Ingen märkbar buzzing
+ För mej ingen märkbar DFC om det inte är en kanal med dålig bitrate och mycket rörelse. Jag är rätt okänslig mot fenomenet rent allmänt.
+ Har inte sett nån VB
+ Inga spår av IR ännu. Kört kanske som mest 8-10h Disney Channel i sträck så kanske inget direkt mått för er som kollar veckor i sträck.
+ Mediespelaren har spelat allt jag testat
+ Snygg (till och med tanten håller med fast hon sätter e7005 lite högre på skalan)
+/- 0 Trycket i bilden dagtid. Jag har ett vardagsrum med fönster i väst, syd och öst och med MYCKET glas. Det är med andra ord ett väldigt ljust rum. Bilden är givetvis urvattnad och med mycket mindre detaljer. Inget som är negativt då det visste jag när jag köpte den och så har det varit med mina plasmor i snart 10 år. E7005 har bättre tryck men betydligt sämre bild så det är ingen diskussion vilken jag föredrar. Bilden är helt klart OK för slötittande.
- Ljudet. Mycket tunnare än i mina andra plasmor. Visst skärmen är betydligt tunnare men ljudet är kass och det har fått bra kritik så jag blev förvånad.
- Måste ge minus för 3D. Mest för att jag blir åksjuk av det
Högst personliga åsikter och tycker du inte lika så är det ditt problem.
/AA
Postad 26 juni 2013 - 09:11
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
+/- 0 Trycket i bilden dagtid. Jag har ett vardagsrum med fönster i väst, syd och öst och med MYCKET glas. Det är med andra ord ett väldigt ljust rum. Bilden är givetvis urvattnad och med mycket mindre detaljer. Inget som är negativt då det visste jag när jag köpte den och så har det varit med mina plasmor i snart 10 år. E7005 har bättre tryck men betydligt sämre bild så det är ingen diskussion vilken jag föredrar. Bilden är helt klart OK för slötittande.
Kör du samma inställning (Pro, Contrast:40) dagtid? Sure, du verkar inte lida av det, men lite bättre blir det ju om du kompenserar för rummet lite.
Redigerat av pacman, 26 juni 2013 - 09:41.
Postad 26 juni 2013 - 09:18
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Detta är lite märkligt, ofta när någon numera frågar om ifall man behöver göra inkörning på nya plasmor brukar svaren för det mesta vara "nej det behövs inte numera", när någon däremot säger sig ha fått inbränningar/IR så brukar svaren däremot mer vara av typen "du borde kört inkörning, inte se på samma kanal i sträck osv". Finns en diskussion på Sweclockers just nu om detta, där någon ställt den frågan om sin nya ZT60, och där majoriteten v svaren är att han inte behöver göra nån inkörning (iaf om jag minns rätt, kan vara värt dubbelkolla).
I detta fall var det inte SVT:s normala kanallogga som var inbränd utan "SVT Forum", som jag antar bara visas under de tillfällen som det programmet faktiskt sänds (har dock inget koll på när och hur länge så sker, tror det är typ riksdagsdebatter och annat som visas).
Plasma och crt har likheter då båda teknikerna använder fosfor. Man bör nog åtminstone tänka på att "bränna" in hela bildytan under ett par hundra timmar. Bara för att vara på den säkra sidan.
Postad 26 juni 2013 - 09:23
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
- Ljudet. Mycket tunnare än i mina andra plasmor. Visst skärmen är betydligt tunnare men ljudet är kass och det har fått bra kritik så jag blev förvånad.
Skaffa dig en hemmabio. Om du nu inte redan har det. Med det tryck i bilden en stor TV har ska man absolut minst ha en bra gammal stereo men helst en maffig hemmabio. Om det är något som får stryka på foten i Tv-apparater idag så är det ljudet, finns inte plats för bra högtalare.
Postad 26 juni 2013 - 09:33
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Har inte sett en enda recension på någon son köpt st60 och kan säga vad de tycker och hur den presterar i dagsljus osv.
Bright lighting: Under bright lights, the ST60 performed quite well, thanks to an improved screen filter. It maintained black level fidelity almost as well as the VT50, slightly better than the ST50 and about the same as the Samsung E6500, if not quite as well as the Sony.
More importantly for 2013 comparison shoppers, it totally trounced the S60 in this area. The S60's screen washed out severely under the lights and also created brighter reflections. This is the main picture quality difference between the two sets, and significant enough by itself to establish the ST60's clear superiority. In a light-controlled room the two are relatively close, but under moderate or higher lighting the ST60 stands far above its step-down line-mate.
Panasonic's screen filter acts like venetian blinds to reject light coming from above. Compared with the S60, the ST60's filter did dim the image more when seen from high off-angle vertically. In practice this difference is only visible from angles that are roughly equivalent to placing the TV on the floor. As usual for a plasma, horizontal off-angle viewing, which is far more important than vertical in typical living-room situations, looked essentially perfect -- in marked contrast to both LCDs, for example.
Compared to many LCDs, the maximum light output of the ST60 is limited. In their brightest picture settings with a window pattern, the ST60 and ST50 measured 56 and 61fL (footlamberts) respectively, while the Sony and Panasonic LCDs hit 99 and 76. With a full-screen pattern, those same numbers drop to 13 and 14 (ST60 and ST50) and 100 and 106 (Sony and Panasonic LCDs). If you have an extremely bright room or just prefer watching an extremely bright picture (like Vivid or Dynamic on your current TV), you may want to get an LED instead. That said, the light output of any of these plasmas is more than ample for the vast majority of room lighting situations. http://reviews.cnet....35567256-2.html
Redigerat av pacman, 26 juni 2013 - 09:35.
Postad 26 juni 2013 - 09:35
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Högst personliga åsikter och tycker du inte lika så är det ditt problem.
Du beskriver väl mina egna erfarenheter då jag sett VT60/ZT60. Precis som du säger behöver det inte vara något negativt, eller snarare, urvattnad bild är så klart i sig negativt, men vet man om det innan man köpt TV:n och tycker att övriga fördelar överväger är det väl inte mkt att orda om. Ung som jag vet att min rätt nya bil med största bensinmotorn drar på tok för mkt soppa och kan vara rätt jobbig att köra i stadstrafik, men det visste jag ju om redan innan jag köpte den "Högst personliga åsikter och tycker du inte lika så är det ditt problem." - Här håller jag verkligen med dig, låt folk ha sina egna åsikter (oavsett vilka de är) utan att de ska behöva bli idiotförklarade, rättade eller liknande (så klart med viss reservation för väldigt extrema åsikter, men det kanske inte riktigt är applicerbart gällande TV apparater)
Postad 26 juni 2013 - 10:09
ipren
-
ipren
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Komplett rear ut TX-P50ST60Y för 8.990:- under 24 timmar. http://www.komplett....f.aspx?id=10637
Postad 26 juni 2013 - 10:58
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Komplett rear ut TX-P50ST60Y för 8.990:- under 24 timmar.
http://www.komplett....f.aspx?id=10637
Inwarehouse igår, komplett idag. Ägare som kollar vilket varumärke som regerar inom plasma? Nåja, väntar en från Inwarehouse rea hem om någon dag.
Postad 26 juni 2013 - 11:46
LJN
-
LJN
-
Forumräv
-
-
905 inlägg
Siba har bra pris på TX-P65ST60Y, 21990.- Det märks att leverantörer och firmor vill åt vår skatteåterbäring och semesterlön 
Velar mellan den här och Samsungen 64:an ?
/Lennart
Postad 26 juni 2013 - 12:19
ipren
-
ipren
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Slog till på 55vt60 för två veckor sedan. Lyckades få ner priset på Elgiganten till 22.990:- vilket var det priset jag hade blivit lovad på Webhallen innan de tog bort tvn från sitt sortiment. Det går att pruta rätt bra på "premiummodellerna" så var inte blyga när ni ska handla :-)
Har testat en massa apparater sedan oktober förra året så det känns skönt att äntligen ha bestämt sig, denna tvn behåller jag.
Det enda som stör mig är den flimriga bilden och då särskilt vid ljusa scener, min gamla Pioneerplasma var inte i närheten så flimrig. Har bestämt mig för att jag kan leva med detta då tvn i övrigt är helt underbar.
Kör in tvn med lite slides samt zoom vid film/tv-tittande, vet ej hur stor inverkan det har men tänkte ändå testa.
Postad 26 juni 2013 - 13:24
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
Siba har bra pris på TX-P65ST60Y, 21990.- Det märks att leverantörer och firmor vill åt vår skatteåterbäring och semesterlön  Velar mellan den här och Samsungen 64:an ?
/Lennart
plus att man får cash back på 500:- så 21500:- för att vara exakt
Postad 26 juni 2013 - 14:17
-AA-
-
-AA-
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Kör du samma inställning (Pro, Contrast:40) dagtid? Sure, du verkar inte lida av det, men lite bättre blir det ju om du kompenserar för rummet lite.
Jepp. Kör med samma inställning dygnet runt. Orkar helt enkelt inte bry mej att ändra och det har inte varit något problem ännu heller. När Tour de France börjar så kör jag nog med THX Bright room eller nåt annat läge där jag snäpper upp trycket lite. Skaffa dig en hemmabio. Om du nu inte redan har det. Med det tryck i bilden en stor TV har ska man absolut minst ha en bra gammal stereo men helst en maffig hemmabio. Om det är något som får stryka på foten i Tv-apparater idag så är det ljudet, finns inte plats för bra högtalare.
Som 2-kanalsfantast så är det inkoppling till stereon som gäller så det är inget problem i verkligheten. Dock så hyllar många recensioner ljudet och jag tycker det suger. PV500 och PX80 är väldigt mycket bättre om man jämför. Ha de gott och lycka till med köpbesluten! /AA
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|