Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 november 2007 - 10:03

nosslo77
  • nosslo77
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Min box har på senaste blivit outhärdligt slö. När jag skall gå in i EPG:n tar det c:a 10 sekunder och när jag skall "byta sida" i EPG:n tar det nästan lika lång tid. Vad skall jag göra åt det? Finns det en chans att det kan bli bättre av att nollställa skiten

Har du provat att radera lite inspelat material? Är hårddisken nästan full så blir det visst en del konstiga problem.

Detta känner jag verkligen igen sedan de sista 2-3 veckorna! Helt plötsligt är EPGn SÅÅÅ slö så det liknar inget annat. Det fanns tidigare inte ens någon tendens till detta, och så bara blev det så här kasst med en gång. Den är
verkligen helt oanvändbar hos mig för tillfället.
Jag ska säga att jag har varit för lat för att prova några som helst åtgärder, jag har inte startat om eller nåt än så länge, men det ska jag väl prova.
Jag har dock inte så mycket inspelat material på min hårddisk, den är nog bara typ 20% full! (jag tycker nog att mitt problem kom när jag ställt in väldigt många automatiska veckoinspelningar, men det är bara en känsla)

Samma sak har hänt mig när jag lagt in många inspelningar. Testade att lägga in stort antal dagliga inspelningar och då blev EPGn oanvändbar. När jag raderade inspelingarna så blev hastigheten normal igen.

OK, så det är fler som har samma problem? Min första tanke var också att ränsa hårddisken, så jag tog bort material så att det nu bara är fylld till 30%.

Jag har väldigt många veckoinspelningar, men jag tycker att det varit lika många hela tiden, så det skall inte kunna påverka tycker jag. Och hör man av sig till Com Hem så lär man bli av med boxen i ett halvår tills man får reda på att det inte är nåt fel på den.

Postad 28 november 2007 - 23:03

Harlin
  • Harlin
  • Användare

• 133 inlägg
  • 0
*** Du som äger en Samsung PVR och är hemma i morgon (torsdag) förmiddag ***

1. Kan du kring kl 11 prova att stänga av boxen med hjälp av fjärrkontrollen i minst 2 minuter och sedan starta boxen igen.
2. Kan du sedan skriva ett inlägg i denna tråden om du märkte något speciellt, eller om allt var som vanligt? Om det hände något speciellt, upplevde du några problem när du startade upp boxen igen?

Postad 29 november 2007 - 11:19

Ardbeg
  • Ardbeg
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Nu ligger det en ny mjukvara ute för ComHem-PVR Samsung P850Z

http://www.comhem.se...omhem/tv_nyhet3

En mängd nya funktioner

Postad 29 november 2007 - 12:24

Unregistered9c12a290
  • Unregistered9c12a290
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Ja, nu är den ju helt plötsligt intressant.

Det enda som saknas är HDTV-stöd.... :)

Redigerat av Unregistered9c12a290, 29 november 2007 - 12:24.

Postad 29 november 2007 - 12:39

ufot
  • ufot
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Ja, men det lät lite suspekt att fläkten skulle gå även i standby-läge. Helst hade man ju varit utan en störig liten fläkt överhuvudtaget. För min egen del hade dom också kunnat fila lite på spolningen som enligt mig går segt som sirap.

Dock ska dom ha heder för att det äntligen blev äkta time-shift funktionalitet. Den där rutan som i all evighet informerade om att jag spelar in kommer jag heller inte att sakna. :)

Postad 29 november 2007 - 13:04

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

En mängd nya funktioner

Säkert att det är på allvar? Ingen som driver med oss? Plötsligt får ju boxen en helt ny dimension! :)

Postad 29 november 2007 - 13:39

Ardbeg
  • Ardbeg
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

En mängd nya funktioner

Säkert att det är på allvar? Ingen som driver med oss? Plötsligt får ju boxen en helt ny dimension! :)

Ja, det är helt sant!

Och, yes det känns som en helt ny box. Funktionen med omedelbar inspelning är helt överlägsen

Postad 29 november 2007 - 13:45

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Stöd för S-video. Det går att aktivera S-video (SVHS) på SCART-utgången.

Såg även att det går att välja komponent! Nu borde det kunna gå att använda en scart+3rca kabel direkt till receivern?

Postad 29 november 2007 - 13:51

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Mjukvaran ligger inte ute här än, men om de har fixat allt det som står i listan så...

Eller är det så att jag precis har vaknat från en tupplur och läser i syne? Så här goda nyheter brukar ju inte dyka upp annars. Julafton är ju inte förrän om tre veckor. Det här väntade jag mig inte idag.

Har både Samsung och Com Hem verkligen lyssnat på oss? Makalöst. Jag saknar ord... eller ja, ord utöver de jag redan har skrivit här. :)

O happy day! :)

Postad 29 november 2007 - 13:58

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Har just installerat in den nya uppgraderingen. Tog 2-3 min. Klockrent. Dock så tillkommer inget jag behövt tidigare :)

Tycker mig se en aningen skarpare bild också och boxen låter knappt nånting när den är på nu.

Postad 29 november 2007 - 14:13

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Skoj att man precis hoppat på PVR tåget och fick boxen i Tisdags, blir det lattja
med fler funktioner ikväll :)

Har en fråga, tycker inte att bilden var speciellt bra (hade kanske för höga förväntningar mot analog sändning)
och noterat att min signalstyrka ligger mellan 39-51 % (normalt ca 44 %). Bor i ett nybyggt bostadshus i Sthlm så jag tycker ju inte att det borde vara några problem med signalen men skulle gärna vilja veta hur det ser ut för er andra i Sthlm och om detta kanske kan härleda till bilden som jag inte upplever som speciellt toppen?

Mvh
Micke

Postad 29 november 2007 - 14:30

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Har en fråga, tycker inte att bilden var speciellt bra (hade kanske för höga förväntningar mot analog sändning)
och noterat att min signalstyrka ligger mellan 39-51 % (normalt ca 44 %). Bor i ett nybyggt bostadshus i Sthlm så jag tycker ju inte att det borde vara några problem med signalen men skulle gärna vilja veta hur det ser ut för er andra i Sthlm och om detta kanske kan härleda till bilden som jag inte upplever som speciellt toppen?

Har du kaliberarat tv:n mot den nya boxen? Dvs stängt av dynamisk bildförbättring, ändrat kontrast och sånt som ger bra bild på just din tv. Annars kan nog det göra stor skillnad. Det bör vara stor skillnad på bilkvalité mellan comhem analog och digital sändning!

Postad 29 november 2007 - 14:55

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
[/quote]
Har du kaliberarat tv:n mot den nya boxen? Dvs stängt av dynamisk bildförbättring, ändrat kontrast och sånt som ger bra bild på just din tv. Annars kan nog det göra stor skillnad. Det bör vara stor skillnad på bilkvalité mellan comhem analog och digital sändning!
[/quote]

Jodå det var det första jag gjorde samt att all dynamisk bildförbättring är avstängd. Tycker ju också att skillnaden
borde vara större än vad jag upplever den att vara. Igår t e x på Hakelius på 1:an eller 2:an(?) så blev det som en aura runt starkt lysande färger, t e x en grön fotölj som de har i programmet hade en aura runt sig. Som att kontrasten typ skulle stå på högsta. Dock inte sett detta fenom på ngn annan kanal. Övrigt upplevs framförallt bakgrunden som pixlig och en aning grötig..

Hur ser signalstyrkan ut hos er? Ligger den ganska konstant eller varierar den mkt?

Mvh
Micke

Postad 29 november 2007 - 15:18

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Hur ser signalstyrkan ut hos er? Ligger den ganska konstant eller varierar den mkt?

Den varierar mellan kanaler, förstås. Hemma hos oss ligger SVT1 konstant på 49% i styrka och 90% i kvalitet. Bilden är riktigt bra.

Postad 29 november 2007 - 15:23

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Såg även att det går att välja komponent! Nu borde det kunna gå att använda en scart+3rca kabel direkt till receivern?

Finns det scart till komponent-kabel? Betyder det att man kan köra komponent in i TV:n? Det vore ju trevligt, i så fall.

EDIT: Snabbsökte och hittade den här
http://www.tubkikare...odukt.php?p=991
Är det någon som har erfarenhet av liknande och vet om det blir bra?

Redigerat av Mange36, 29 november 2007 - 15:25.

Postad 29 november 2007 - 15:31

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Mitt första intryck av den nya mjukvaran:

+ Den tidigare skärpepuckeln ser ut att vara borta, bilden är mildare nu men också mer korrekt. Ingen tooning längre.
+ Den vertikala uppsamplingen av färgen verkar vara något mjukare nu.
+ Vad inforutan har snyggats upp! Så här fin såg den ut i den holländska mjukvaran redan för ett halvår sedan. Äntligen.
+ Bra nya inställningsmöjligheter och helt korrekta val för olika bildkvoter. Nu kan man för bredbild välja mellan automatisk omkoppling och pelarlåda beroende på vad man föredrar.
+ Ypperligt med val för signaltyp, dock synd att hårdvaran inte tillåter separata inställningar för SCART-kontakterna. Dock är detta inte Samsungs fel utan en begränsning i boxens chipset, en komponent som de inte själva har utvecklat.

+ Rullande tidsbuffert! :) Valbart, förstås (Instant Recording / Omedelbar Inspelning).
Nackdelen är väl att när det är på spelas även det buffrade materialet in om du startar en inspelning manuellt, men det kanske går att komma runt även om rullande buffert är aktiverat.
Eller spelar den helt enkelt bara in pågående program från början enligt EPG, utifall första delen av programmet redan finns lagrat i tidsbufferten? Det här får testas ordentligt.

? Färgblödningen till höger (felet vid uppsampling av Cb/Cr från 4:2:0 till 4:4:4) verkar vara borta, jag är dock inte helt säker än eftersom den nu mjukare bilden kan dölja problemet. Det får avgöras med testbild inatt.
? Bildförskjutningen till vänster verkar vara kvar. Det får också avgöras med testbild inatt.

- Fotovisaren är fortfarande kvaddad, med posterisering och knaggliga kanter.

Redigerat av Zacabeb, 29 november 2007 - 15:36.

Postad 29 november 2007 - 15:48

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0
Jag fick inte den där infon, men det funkar ju ändå - om man är nyfiken av sig. Går man in på Inställningar-system-produktinfo, så finns det en knapp som heter "uppdatera". Den kunde förstås inte jag låta bli att klicka på och då letade den efter ny mjukvara. Den hittade där ver 39. Har precis laddat ner den. Låt mig se... Nu staratar den om och bilden är på. Kul att skriva i realtid. :)

Skall kolla verifo: 39. :)

Ber om ursäkt om detta tillvägagångssätt redan har beskrivits här, men jag är sån här. Jag såg snabbt att det fanns en uppdatering till boxen och att den inte var installerad i min. Då har jag inte tid att läsa all inägg här, utan då går jag lös på min box direkt för att lösa problemet själv. Jaja, det gick ju kanonbra på det sättet nu... ;)

Eidt:

Detta har säkerligen beskrivits tidigare. Jag har dock inte behövt tänka på saken tidigare och då bryr min hjärna sig inte om såna saker. Jag sovarar helt enkelt bort sån info. Jag menar alltså inte på något sätt att jag har kommit på något som ingen har kommit på tidigare. Det är ju så fruktansvärt sjävklart vad som man kan göra med den knappen...

Redigerat av Tompa123, 29 november 2007 - 16:08.

Postad 29 november 2007 - 15:50

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Finns det scart till komponent-kabel? Betyder det att man kan köra komponent in i TV:n? Det vore ju trevligt, i så fall.

Just receivers tar ju inte emot rgb signalen via en sådan kabel. Om nu boxen skickar komponent isstället för rgb torde de ju lösa problemet!

Postad 29 november 2007 - 15:53

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

? Färgblödningen till höger (felet vid uppsampling av Cb/Cr från 4:2:0 till 4:4:4) verkar .

Om du skriver det så! :)

Upplever definitvt en skarpare bild med menyerna.

Postad 29 november 2007 - 16:23

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Här finns en till. High Quality/Highgrade kan man ju diskutera... )

http://www.kjell.com...520000,13620000

Lite bättre...

http://www.hifiklubb..._kabel_blaa.htm

Redigerat av Tompa123, 29 november 2007 - 17:17.

Postad 29 november 2007 - 17:11

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0

? Färgblödningen till höger (felet vid uppsampling av Cb/Cr från 4:2:0 till 4:4:4) verkar .

Om du skriver det så! :)

Upplever definitvt en skarpare bild med menyerna.

Ja, jag är inte helt säker. Det var bara en pixels förskjutning på färgen, men det räcker för att synas i bilder med mättade färger. Tidigare då boxen hade en mer konturbetonad bild syntes det ju tydligt eftersom konturer både förlorade sin färg och fick högre kontrast. Det var ju inte alls roligt.

Efter att ha studerat lite kanaler verkar det som att problemet kanske finns kvar trots allt, men nu är avsevärt mindre påträngande tack vare den lugnare bilden. Färgen i digital-tv blöder ju i vilket fall som helst över flera pixlar på grund av färgundersamplingen. Alltså är det inte helt lätt att avgöra vad som beror på signalen och vad som kanske fortfarande beror på boxen. Den gul-röd-gula färgstapeln i SVT:s testbild lär dock avslöja sanningen.

Det viktigaste är ju dock att det ser betydligt bättre ut än det gjorde tidigare.

Färgförskjutningen påverkade dock aldrig menyerna, eftersom menyerna hanteras i RGB och därmed full färgupplösning, så de passerar inte det uppsamplingsfilter där felet låg.

Postad 29 november 2007 - 18:43

maxton2000
  • maxton2000
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Är det fler som får problemet "Problem erasing your......" vid uppgraderingen?

Postad 29 november 2007 - 19:29

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Lite onödigt kanske eftersom ikonerna i inforutan är ganska självklara, men i väntan på att Samsung släpper en både uppdaterad och begriplig bruksanvisning, har jag gjort en liten bild över ikonerna som visas i inforutan och deras betydelse.

Bifogad fil  p850_ikoner.png   6,5K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av Zacabeb, 29 november 2007 - 19:30.

Postad 29 november 2007 - 19:46

Fin1
  • Fin1
  • Amatör

• 77 inlägg
  • 0
Är problemen med boxen åtgärdade med den nya mjukvaran, så att ni kan rekommendera boxen eller skall man vänta på kommande HD-PVR-box till ComHem (om det nu ens kommer någon sådan inom den närmaste framtiden ...)? Finns det fortfarande några allvarliga buggar. Är bildkvalien nu i paritet med andra digitalboxar på marknaden? Har en Samsung 9401Z nu, som förstås inte är perfekt men i varje fall relativt snabb i kanalbyten.

Postad 29 november 2007 - 20:04

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Nya uppdateringen är bra MEN det finns fortfarande saker att åtgärda. En av dessa är att kanalbytesbuggen är kvar fortfarande. Om du tittar på ettan och sedan växlar till fyran via knappsatsen och sedan trycker uppåt på piltangenten för att gå till Kanal5, hoppar den till tvåan i stället (i och med att jag stod på ettan från början). Men går jag till fyran på nytt och trycker uppåt igen så går den till femman.

Postad 29 november 2007 - 20:19

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0

Är problemen med boxen åtgärdade med den nya mjukvaran, så att ni kan rekommendera boxen eller skall man vänta på kommande HD-PVR-box till ComHem (om det nu ens kommer någon sådan inom den närmaste framtiden ...)? Finns det fortfarande några allvarliga buggar. Är bildkvalien nu i paritet med andra digitalboxar på marknaden? Har en Samsung 9401Z nu, som förstås inte är perfekt men i varje fall relativt snabb i kanalbyten.

Mjukvaruuppdateringen åtgärdar så pass mycket funktionellt att boxen definitivt nu klarar det som man förväntar sig av en PVR. Så mycket kan man ge Samsung eloge för.

Dock behövs det tid att se om gamla buggar är fixade och om nya har uppstått; inte minst när det gäller de nya funktionerna som rullande tidsbuffert och direktinspelning från den. De är ju verkligen den typ av funktioner som kan visa sig ha ilskna buggar. Om jag var du skulle jag hänga i den här tråden några veckor och se hur det hela faller ut, samt om det dyker upp någon information om kommande HD-PVR.

Ifall det visar sig inte finns några nya totalbuggar så har den här boxen definitivt tagit ett par rejäla kliv uppåt på skalan. De två saker den fortfarande faller på är egentligen att det inte är en HD-box samt att en del kanske vill ha större hårddisk. Men om man avvaktar med HDTV och inte har separationsångest från sina inspelningar, så räcker den här boxen nog bra.

Postad 29 november 2007 - 22:17

nosslo77
  • nosslo77
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Från att ha varit tveksam till denna box efter ett drygt halvårs ägande så måste jag nu starkt rekommendera boxen till alla intresserade. Den nya funktionen att spola tillbaka i live-sändning utan att först behöva pausa samt att det går att spola tillbaka i påbörjade inspelningar är väldigt välkomna grejer.

TACK SAMSUNG OCH COMHEM!!!

Postad 29 november 2007 - 22:55

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Här finns en till. High Quality/Highgrade kan man ju diskutera... )

http://www.kjell.com...520000,13620000

Lite bättre...

Hifi-klubbens kabel ser ut att bara gå åt ett håll, från komponentdelen till scarten. Går dessa kablar endast åt ett håll? Jag funderar på om det finns poäng att skaffa en scart-till-komponent-kabel och koppla mellan boxen och platt-tv:n. I menyn kan man ju då välja komponent. Får man bättre bild då? Eller ska man nöja sig med en bra scart-kabel och ha inställningen på RGB? Teoretisk ska ju komponent vara det bästa analoga alternativet, om jag förstått rätt.

Postad 29 november 2007 - 23:40

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
SCART har bara en grupp stift för RGB, som används både för in- eller utgång beroende på behov. Eftersom det är samma stift som används för YPbPr via SCART så fungerar SCART-YPbPr-kablarna också åt endera hållet så länge de bara har bildanslutningar. Har de ljudanslutning också blir de riktade vad gäller ljudsignalen.

Skillnaden i bildkvalitet mellan RGB-SCART och YPbPr från boxen beror nog mest på hur TV:n hanterar signalen. Ett steg man slipper med YPbPr är omvandling av originalbilden till RGB i boxen och sedan till YCbCr igen i TV:ns bildbehandling. Med YPbPr ut så får man en i princip mindre bearbetad bild. Men TV:n kan fortfarande göra vissa anpassningar av den inkommande signalen som påverkar bilden.

Redigerat av Zacabeb, 29 november 2007 - 23:44.

Postad 30 november 2007 - 02:37

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Lite bättre...

Hifi-klubbens kabel ser ut att bara gå åt ett håll, från komponentdelen till scarten. Går dessa kablar endast åt ett håll? Jag funderar på om det finns poäng att skaffa en scart-till-komponent-kabel och koppla mellan boxen och platt-tv:n. I menyn kan man ju då välja komponent. Får man bättre bild då? Eller ska man nöja sig med en bra scart-kabel och ha inställningen på RGB? Teoretisk ska ju komponent vara det bästa analoga alternativet, om jag förstått rätt.

QED-kabeln tog jag med eftersom den kvalitetssmässigt verkar att vara den enda som skulle duga för mig. Jag tänkte dock bara på bilden. Negligerade helt ljudet, som givetvis är felriktat för vårt syfte (jag kör så gott som alltid ljudet via optiska utgången, därför mitt ointresse för ljudkontakterna på kabeln) . Den går dock givetvis bort pga detta. Jag känner mig också tveksam till komponent genom scarten. Det är ju inte så "det är tänkt", känns mest som en nödlösning från Samsungs sida. Kanske är denna möjlighet mest menad för använare som har scartingångarna på TV'n upptagna. Jag har en "kvalitets-scart" mellan kabelboxen och TV'n, så för min del är det nog ingen vinst att köra på detta "krystade sätt". Nån som protesterar?

Redigerat av Tompa123, 30 november 2007 - 02:40.

Postad 30 november 2007 - 02:44

Gunnar_R
  • Gunnar_R
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

Är det fler som får problemet "Problem erasing your......" vid uppgraderingen?

Detta är ett vanligt fel, skicka in din box för reparation.

Postad 30 november 2007 - 03:18

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Lite bättre...

QED-kabeln tog jag med eftersom den kvalitetssmässigt verkar att vara den enda som skulle duga för mig. Jag tänkte dock bara på bilden. Negligerade helt ljudet, som givetvis är felriktat för vårt syfte (jag kör så gott som alltid ljudet via optiska utgången, därför mitt ointresse för ljudkontakterna på kabeln) . Den går dock givetvis bort pga detta. Jag känner mig också tveksam till komponent genom scarten. Det är ju inte så "det är tänkt", känns mest som en nödlösning från Samsungs sida. Kanske är denna möjlighet mest menad för använare som har scartingångarna på TV'n upptagna. Jag har en "kvalitets-scart" mellan kabelboxen och TV'n, så för min del är det nog ingen vinst att köra på detta "krystade sätt". Nån som protesterar?

QED är ett bra val, har själv av41:an som är RGB only. Löste ljudbiten dock med analoga ut från boxen till TV:n, och det funkar. Anledningen till att köra komponent ut från scarten är för att få ut bilden genom till receivern.
Har en Onkyo med HQV chippet och den sopade rent artefakterna och städade upp bilden allmänt från vissa sändningar, tex vid fotboll. Dessutom skalar den upp bilden till 720p. Och detta genom att bara köra komposit-ut från boxen, så jag förväntar mig än mer godis från komponentbilden via scarten.

Postad 30 november 2007 - 08:34

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Zacabeb, Tompa123 & Chuck Spin!

Tack för era inlägg om scart kontra komponent. :unsure: Min slutsats blir att om man har en riktigt bra scartkabel, men ingen receiver som skalar upp bilden, då kan man lika gärna köra med scart och rgb. Och det verkar ju inte vara meningsfullt att köpa en billig Kjell-scart-komponent-kabel bara för att testa. Snarare skulle man köpa sig en receiver då...

Postad 30 november 2007 - 08:54

DrMcCoy
  • DrMcCoy
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Någon som hunnit test om SCART -> komponent funkar?
Har en växel i recievern så den koppling vore den bästa antar jag.

Postad 30 november 2007 - 10:07

Twim
  • Twim
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Finns det någon möjlighet att bläddra i EPG guiden utan att den byter kanal hela tiden?
Märkt att jag vill kolla runt i EPG tablån titt som tätt ( t e x när man kollar nyheterna) vad som mer sänds eller kanske schemalägga en inspelning senare, men det är då lite irriterande att den byter kanal medans man bläddrar.

Hade ju vart toppen ifall man kunde bläddra runt och kolla info om program och sen antingen välja det programmet eller bara köra på "exit" och hoppa till t e x nyheterna som då rullat i bakgrunden hela tiden och som man då kunnat lyssna på hela tiden...Hittar dock inget val för detta...

Eller är det bara att skaffa tv-tidning?

Mvh
Micke

Postad 30 november 2007 - 10:12

Breakpoint
  • Breakpoint
  • Användare

• 104 inlägg
  • 0
Min box hämtade hem en ny uppdatering igår som var kanon !

Nu går det att pausa medans man spelar in ett program samt spola tillbaka, den buffrar nu allt även automatiskt när man byter kanal. Klockren uppdatering. Har haft min nu i snart två månader och allt har funkat nästan helt perfekt..

Mvh

Postad 30 november 2007 - 12:04

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Kul att Com Hem och Samsung äntligen uppdaterat mjukvaran i boxen! Boxen blev ju mycket bättre nu. Jag undrar om klockan kommer justera sig automatiskt nu med nya mjukvaran?

Postad 30 november 2007 - 13:23

Ardbeg
  • Ardbeg
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Kul att Com Hem och Samsung äntligen uppdaterat mjukvaran i boxen! Boxen blev ju mycket bättre nu. Jag undrar om klockan kommer justera sig automatiskt nu med nya mjukvaran?

Ja, klockan justeras automatiskt

Postad 30 november 2007 - 13:39

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
En liten försämring är att PIP-fönstret nu inte längre kan flyttas utan är fast i nedre högra hörnet. Dessutom har det blivit större, nästan en fjärdedel av bildytan.

Om något så vill man ju ha bild-i-bild för att hålla småkoll på vad som händer på en kanal medan man tittar på en annan. Jag skulle vilja ha en bild-i-bild som kan justeras i storlek från den här storleken till att vara liten som ett frimärke, samt placeras exakt där man vill ha den.

Sedan råkade jag ut för ett litet haveri igår just när jag skulle aktivera PIP för att testa. Så fort jag aktiverade PIP blev bilden svart. Boxen fortsatte reagera på kanalbyte och liknande, men skickade inte ut någon bild. Efter att ha stängt av boxen med fjärren och slagit på den igen blev bilden grön (då via RGB). En kallstart med strömbrytaren baktill löste problemet. *puh*

Antingen var det MPEG-avkodaren eller bildmixern i boxen som låste sig när den fick instruktion om att fälla in PIP. Då hade boxen förvisso varit på under kvällen och redan uthärdat lite testning av de nya funktionerna, bland annat omkoppling mellan olika signaltyper. Det var ju inte så roligt att boxen buggade, men jag hoppas att det kommer vara ett ovanligt problem.

Postad 30 november 2007 - 13:49

Darkie
  • Darkie
  • Lärjunge

• 263 inlägg
  • 0
Blir ju lite avis på alla som verkar ha fåt ett uppsving med sina boxar efter uppdateringen.
I mitt fall blev det ett steg nedåt då signalstyrkan dök från runt 40% till ca: 20% efter uppdateringen. Ny kanalsökning o.s.v. hjälpte inget :unsure:

Postad 30 november 2007 - 14:01

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Finns det någon möjlighet att bläddra i EPG guiden utan att den byter kanal hela tiden?
Märkt att jag vill kolla runt i EPG tablån titt som tätt ( t e x när man kollar nyheterna) vad som mer sänds eller kanske schemalägga en inspelning senare, men det är då lite irriterande att den byter kanal medans man bläddrar.

Hade ju vart toppen ifall man kunde bläddra runt och kolla info om program och sen antingen välja det programmet eller bara köra på "exit" och hoppa till t e x nyheterna som då rullat i bakgrunden hela tiden och som man då kunnat lyssna på hela tiden...Hittar dock inget val för detta...

Eller är det bara att skaffa tv-tidning?

Mvh
Micke

Det enda de verkar ha ändrat här är att de klippt kanterna med en sån där påsksax! Sen har de lagt till flash player också, bildrutan kör en sån där power point animation!
Saknar själv en programindikering (tex vid entertryckningen) utan att behöva hoppa in i guiden stupekvarten.

Jag tänkte testa idag, åker förbi Kjell och köper kabeln. Har ändå inget bättre för mig!
Hoppas bara att de inte bågar om detta samsung, komponent via scart låter liksom fel, men man hoppas!

Postad 30 november 2007 - 14:56

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

En liten försämring är att PIP-fönstret nu inte längre kan flyttas utan är fast i nedre högra hörnet. Dessutom har det blivit större, nästan en fjärdedel av bildytan.

Om något så vill man ju ha bild-i-bild för att hålla småkoll på vad som händer på en kanal medan man tittar på en annan. Jag skulle vilja ha en bild-i-bild som kan justeras i storlek från den här storleken till att vara liten som ett frimärke, samt placeras exakt där man vill ha den.

Fel, den är låst i övre högra hörnet. Och större har den inte blivit. Den har samma storlek som förut. Tråkigt för man gillar ju att flytta runt den, inte minst när det är fotboll eller ishockey och man ser på två matcher samtidigt.

I övrigt så upptäckte jag igår kväll en ny bugg. Vet inte om det var tillfälligt för jag har inte testat igen sen. Men jag spelade in Jericho på TV4 Plus och gick in i Videomenyn och kollade på inspelningen från början. Det hade väl gått 20 minuter ungefär av programmet vid det tillfället. Jag spolade över reklamen men var ju ändå tiotalet minuter efter live-sändningen. När inspelningen tog slut, avbröt den där jag var och hoppade direkt till "live-läget". Riktigt så ska det ju inte vara. På Humax-boxen med hårddisk kunde man ju kolla på programmet i sin helhet, även när det tog slut live.

Redigerat av sportmats, 30 november 2007 - 14:57.

Postad 30 november 2007 - 15:41

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0

Fel, den är låst i övre högra hörnet. Och större har den inte blivit. Den har samma storlek som förut. Tråkigt för man gillar ju att flytta runt den, inte minst när det är fotboll eller ishockey och man ser på två matcher samtidigt. [...]

Då har vi stött på en bugg till! Den har kanske blivit låst där den var placerad innan uppdateringen. På min box är den fast i nedre högra hörnet och ser ut att vara kanske 15~20% större än tidigare.

Tillägg:
Jag har bekräftat nu att problemet med färguppsamplingen inte är åtgärdat; färgen fortfarande ligger förskjuten en pixel åt höger och blöder lite. Det har bara blivit mindre påträngande nu på grund av den mildare skärpan. Problemet med att bilden ligger förskjuten något åt vänster finns också kvar.

Redigerat av Zacabeb, 30 november 2007 - 16:22.

Postad 30 november 2007 - 16:39

DrMcCoy
  • DrMcCoy
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Hade vägarna förbi Kjell&Co så jag plockade upp en SCART -> Komponent (RGB)-kabel. Drog in den till recivern och ställde om utgången till komponent. Ser ut att fungera finfint... :unsure:

Redigerat av DrMcCoy, 30 november 2007 - 16:41.

Postad 30 november 2007 - 17:38

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Hade vägarna förbi Kjell&Co så jag plockade upp en SCART -> Komponent (RGB)-kabel. Drog in den till recivern och ställde om utgången till komponent. Ser ut att fungera finfint... :unsure:

Testat direkt in i TV:n? I så fall, blev det någon skillnad på bildkvaliteten?

Postad 30 november 2007 - 17:43

Ammarok
  • Ammarok
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Hi there!
Tip: to move the PIP window, you have to press and hold the PIP button while PIP window is on. It will change the mode - you can now move the PIP and change the size of the window. After some time it goes back to default mode.

Postad 30 november 2007 - 17:57

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0

Hi there!
Tip: to move the PIP window, you have to press and hold the PIP button while PIP window is on. It will change the mode - you can now move the PIP and change the size of the window. After some time it goes back to default mode.

Awesome! All of a sudden this seemingly broken feature turns out to have become improved. Thanks a lot for the info. :unsure:

But it makes me wonder what is worst - undocumented features or unfeatured documents. This STB desperately needs an updated manual. I hope one is in the works.

Postad 30 november 2007 - 18:09

Ammarok
  • Ammarok
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Ok, here we go:
your new software can now:
- display the Exif information of your photo files - press info on focused jpeg file.
- display additional information of your mp3 files - press info on focused mp3 file.
- display the embedded pictures in the mp3 files in preview window (minislideshow), or if you have pictures in the same folder - it use them.
- automatic bookmarks are added to your recording, when the events changes, so you can quickly jump between them in playback mode.
and many more - have fun!

Postad 30 november 2007 - 18:38

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Hade vägarna förbi Kjell&Co så jag plockade upp en SCART -> Komponent (RGB)-kabel. Drog in den till recivern och ställde om utgången till komponent. Ser ut att fungera finfint... :P

Dito.

Var lite skeptisk innan men det funkar, switchade om till komponent och voila! Boxen skickar alltså komponent ut via scarten.

Skall ju egentligen inte vara någon skillnad mot RGB i min värld men nu kan jag i alla fall mata bilden till min receiver!
Skall dock jämföra lite mer ingående de närmsta dagarna.

Postad 30 november 2007 - 19:17

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Hi there!

Very nice, thanks!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.