Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Epson EMP-TW700 *

1975 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Epson EMP-TW700 (Projektorer) 2 9,2 (126) 9 890:-
29 relaterade trådar
Rekommenderade inställningar på en Epson EMP-TW700 (63 inlägg) 12 år sedan
Takfäste för EPSON TW modellerna (19 inlägg) 13 år sedan
EMP-TW700 vs EH-TW2900 (6 inlägg) 14 år sedan
Epson EMP-TW980 eller EPM-TW1000 (16 inlägg) 14 år sedan
TW700 eller AX200 (5 inlägg) 15 år sedan
TW-700 lampa (8 inlägg) 15 år sedan
Mitsubishi HC1100 vs EMP-TW700 (6 inlägg) 15 år sedan
Börja om på nytt (köpa helt ny utrustning) (48 inlägg) 16 år sedan
Kommentarer till Epson TW-700 av Steven W Capone (3 inlägg) 16 år sedan
Epson EMP-TW680 eller EMP-TW700 (13 inlägg) 16 år sedan
Uppgradering (10 inlägg) 16 år sedan
Projektor i 10k klassen eller begagnad. (30 inlägg) 16 år sedan
Vad gör 7000:- extra för skillnad? (38 inlägg) 16 år sedan
Överskattat med dyrare projektor? (32 inlägg) 16 år sedan
Projektor 15000 med duk? (6 inlägg) 16 år sedan
Projketorköp i 15.000kr klassen till vardagsrum, inte biorum (34 inlägg) 17 år sedan
Hjälp med dukval till Epson TW700. (9 inlägg) 17 år sedan
AX200 eller TW700 (16 inlägg) 17 år sedan
Projektor sugen! (18 inlägg) 17 år sedan
BenQ W500 vs. Epson TW700 (3 inlägg) 17 år sedan
Epson TW-700, PT-AX100, HD70 eller W500 (5 inlägg) 17 år sedan
Gigabyte GA-MA69GM-S2H component och HDMI samtidigt? (1 inlägg) 17 år sedan
Dator ==> Epson EMP TW700 VGA eller HDMI (1 inlägg) 17 år sedan
Köpråd.. (9 inlägg) 17 år sedan
Första projektorköpet, behöver lite tips. (30 inlägg) 17 år sedan
DLP kontra LCD.....? InFocus76 kontra Epson TW700? (4 inlägg) 17 år sedan
Val av projektor, inte det lättaste... hjälp! (25 inlägg) 18 år sedan
PLV-Z4SV, PJ-TX300 el. PT-AX100? (13 inlägg) 18 år sedan
Proj med mycket zoom och lensshift? (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 09 september 2008 - 10:36

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Är nyfiken om någon ägare till tw-700 använder en multifjrärrkontroll istället för originalfjrärren. Hur pass bra funkar det i så fall? Upplever att originalfjärren har grymt bra räckvidd, så jag är rädd att det inte blir lika bra om man använder en multifjärr.

Philips pronto 940 funkar utmärkt.

Postad 09 september 2008 - 11:36

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag har inga problem att sköta projektorn med min Harmony 525

Sitter +4m från duken med projektorn bakom mig på en hylla. Pekar fjärren mot duken när jag ändrar något.

Redigerat av defiant, 09 september 2008 - 11:38.

Postad 10 september 2008 - 09:18

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Bifogad fil  Kingpin_103_tum.jpg   207,08K   0 Antal nerladdningarVill kasta ut en snabb fråga till kunniga medlemmar på detta forum.
Jag har en TW700 som sitter 4.2 m från duken.
Jag har precis kastat upp en ny 131" Kingpin Velvet Framed Screen (boombastic!!)

Min fråga är då:
På min gamla duk (90" Kingpin Velvet Frame) har jag med gott resultat kunnat köra med
Theatre black 2 inställningen med en del små parameterändringar.

Kommer det ökade projiceringsområdet att kräva att jag går upp till ex. Dynamisk inställningen, vilket ju då påverkar lampans livslängd?

Mitt biorum är totalt mörklagt, så det bär inte påverka.

Tacksam för råd och svar.

Ett tillägg: Jag upptäckte en "blå punkt" i de mörka scenerna, vilket enl. Epson torde vara damm mellan diplayerna. Eftersom projektorn endast gått 40 timmar fick jag skicka in den för garantireparation till Infocare, som har serviceavtal med Epson. De kom och hämtade den vid dörren (vilket ju är bra) för 2 1/2 vecka sedan. Den utlovade reparationstiden skulle vara 10 arbetsdagar. När det nu gått 13 arbetsdagar ringer jag och frågar infocare hur det går och när jag kan räkna med att få tillbaka den, och får då meddelandet att de efter att ha sökt den konstaterar att de aldrig tagit emot den ( I Järfälla). De fick in den till Växjökontoret och skickade den vidare till Järfälla, men under denna transport har posten slarvat bort den. Jag får också veta att posten förbehåller sig 6 veckors handläggningstid för försvunnet gods, och efter det kan Infocare få ersättning från posten, och då ge mig en ersättningsprojektor. KUL!! de 10 dagarna blev visst 10 veckor!!. Jag tar då kontakt med Epson och undrar om jag som kund inte har några rättigheter när deras underleverantörer slarvar bort mina grejer. Har dock inte fått svar ännu, men det kan ju bli väldigt intressant det här. Eftersom den nästan är ny tycker jag att jag borde få en ersättningsprodukt och sedan får de väl göra vad fan de vill med den gamla, om de någonsin hittar den. DET vore god kundservice!
(Fan EPSON, ge mig en HD projje som plåster på såren, så skall jag lovorda er direkt!!)

Redigerat av Unregistered345e27d7, 11 september 2008 - 17:53.

Postad 10 september 2008 - 17:12

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Posten är för övrigt sjukt slöa att hantera bortslarvningsfrågor.
De "slarvade bort" en sprillans ny 700:a precis i början av min semester, nu två månader senare har jag fått hem papper där det står att de ska börja rådda i det hela.

Postad 11 september 2008 - 10:40

Truckmuck
  • Truckmuck
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Det verkar som den ska till LetMrRepair Nordic AB i Uppsala.

Idag ska DHL komma och plocka upp den. Det har gått mkt smidigt, mailade som sagt in uppgifter till Epson, senare samma dag sa de att service var beställd. Dagen efter fick jag mail från service stället som beställt hämtning. Var tvungen å ringa dem efter som DHL bara specat vilken dag de kommer och inte när (som vanligt). Bad dem hämta projjen från jobbet, vilket inte var något problem. Nån timme efter samtal fick jag mailbekräftelse om ändrat upphämtningsadress.

Än så länge har det gått mkt smidigit :) *ta i trä*

Uppdaterar om läget när jag fått tillbaka projjen. Upp till 2 veckor sa de att det kunde ta beroende på om servicedelar osv fanns inne!

Redigerat av Tomas_D700, 11 januari 2011 - 02:32.

Postad 11 september 2008 - 17:44

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

ok

Det verkar som den ska till LetMrRepair Nordic AB i Uppsala.

Idag ska DHL komma och plocka upp den. Det har gått mkt smidigt, mailade som sagt in uppgifter till Epson, senare samma dag sa de att service var beställd. Dagen efter fick jag mail från service stället som beställt hämtning. Var tvungen å ringa dem efter som DHL bara specat vilken dag de kommer och inte när (som vanligt). Bad dem hämta projjen från jobbet, vilket inte var något problem. Nån timme efter samtal fick jag mailbekräftelse om ändrat upphämtningsadress.

Än så länge har det gått mkt smidigit :) *ta i trä*

Uppdaterar om läget när jag fått tillbaka projjen. Upp till 2 veckor sa de att det kunde ta beroende på om servicedelar osv fanns inne!

Jo, det sade de till mig också, men se ovan hur det gick!!

Postad 11 september 2008 - 17:57

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Funkar det med Clicktronics dvi till hdmi kabel eller måste jag gå på supra. 1000kr för en kabel känns grymt dyrt :) Det blir ca 1000kr inkl frakt för supran.

https://www.prisjakt...j=310723,310756

Redigerat av niklasmagnus, 11 september 2008 - 17:58.

Postad 11 september 2008 - 22:10

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Mörklagt kanske, men samtidigt har du ju vita väggar och vitt tak vilket gör väldigt mycket. Särskilt nu när duken kommer ännu närmre väggarna och taket. Har du möjlighet att måla om dem i en emr dämpad färg så hade det nog varit grymt, oavsett om du känner dig tvungen att gå upp till ett högre lampläge eller ej.

OM du nu känner att du vill göra det, så skulle jag ändå undvika just dynamic om jag var som du. Bilden blir galet skev med den. Funkar bra under tv-spel mitt på dagen osv, men till film...njaee. Testa hellre Natural eller i nödfall living room (eller vad den nu heter).

Postad 12 september 2008 - 07:55

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Har ännu inte fått något svar på mina frågor. Är det någon som känner sig (ut)manad?

Jag har precis kastat upp en ny 131" Kingpin Velvet Framed Screen (boombastic!!)

Min fråga är då:
På min gamla duk (90" Kingpin Velvet Frame) har jag med gott resultat kunnat köra med

Kommer det ökade projiceringsområdet att kräva att jag går upp till ex. Dynamisk inställningen, vilket ju då påverkar lampans livslängd?

Jag är medveten om att mitt val av färg på väggar och tak inte är det optimala för just projektortittande. Det blev till när jag hade en tjockTV ståendes där.

En tanke:

Om TW700 ger en ljusstyrka på 1600 ANSI LUMEN när man kör den i läge "dynamisk", hur många ANSI LUMEN ger den då i lägena "Theatre black 1 & 2"

En uträkning av foot-lamberts ger:

Screen Aspect Ratio 1,78
Screen Size 131"
Screen Gain (projectors only) 1
Projector Brightness (projectors only) 1600
Horizontal Resolution 1920
Vertical Resolution 1080
Actual Seating Distance (first row) 13,0
Screen Brightness (foot-lambert) 31,4

Detta skall ju vara fullt tillräckligt.

Frågan är då hur mycket ljusstyrkan minskar i de andra lägena, och hur det påverkar foot-lamberts talet.

Samtidigt ger ju en något lägre ljusstyrka mindre reflektioner från mina (tyvärr) vita väggar.

Redigerat av Unregistered345e27d7, 24 september 2008 - 14:56.

Postad 12 september 2008 - 14:54

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
JA eller NEJ räcker :)

Funkar det med Clicktronics dvi till hdmi kabel eller måste jag gå på supra. 1000kr för en kabel känns grymt dyrt Det blir ca 1000kr inkl frakt för supran.

https://www.prisjakt...j=310723,310756

Postad 12 september 2008 - 16:49

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Det är farligt att ge sig in i kabel diskusioner, de tar liksom aldrig slut.

Ingen av mina CO/Kjell kablar har någonsin svikit mig. Men jag har inga super monster att jämnföra med vilket blir mycket billigare för mig.

Jag tror du blir lycklig med vilken som. :)

Redigerat av defiant, 12 september 2008 - 16:50.

Postad 12 september 2008 - 16:53

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Det har du rätt i, dom trådarna brukar lev ett bra tag. Måste köra på 10 meter för att slippa borra i taket, men får jag bara ta på en slagborr borde jag klara mig på ca 5 meter. Ska nog kolla om någon har slagborr innan något kabelköp.

Tack för svaret i alla all defiant

Postad 13 september 2008 - 19:23

Unregistered1372
  • Unregistered1372
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

Infocare, Järfälla, Växjökontoret

Jag undrar jag om det du har fått sagt till dig verkligen stämmer... för InfoCare i Järfälla har lagts ner, eller läggs ner under september. Verkar dumt att de skickar saker dit, jag vet att vi i InfoCare Linköping inte skickar saker till Järfälla längre iaf. Du har inte råkat fått något ordernr eller referensnr? Jag kan kolla upp din service på jobbet på måndag isf se vad det står på ordern.

Postad 14 september 2008 - 06:21

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Jag undrar jag om det du har fått sagt till dig verkligen stämmer... för InfoCare i Järfälla har lagts ner, eller läggs ner under september. Verkar dumt att de skickar saker dit, jag vet att vi i InfoCare Linköping inte skickar saker till Järfälla längre iaf. Du har inte råkat fått något ordernr eller referensnr? Jag kan kolla upp din service på jobbet på måndag isf se vad det står på ordern.

Jag har fått ett kollinummer som visar att ett paket gått från växjö till sthlm, men sedan verkar ingen veta vart det är. Det är väl en relativt attraktiv produkt att sno antar jag, så det är väl någon med extra långa fingrar som varit framme. Hursomhelst tycker jag att det är fel att jag som kund hamnar i kläm i ett såndant här fall.

1. Jag har köpt en projje, som sedan visar sig vara föremål för garantireparation (felet ligger med andra ord hos Epson i från början). :)
2. Jag lämnar in den med löfte om max 10 dagars hanteringstid, vilket innan någon upptäcker att den är borta har hunnit bli 13 dagar. :)
3. Som kund får jag då veta att mina 13 dagar kan förlängas till 13 dagar + 6 veckor för posten att leta eftar mitt paket = 59 dagar (6veckor*7dagar+13reparationsdagar+4helgdagar under reparation) :huh:
4. Jag tar då kontakt med Epson, som visar sig betydligt mer respektfulla för min situation och får då av en trevlig tjej i kundsupporten veta att de lyft frågan till Epsons högste chef i Sverige. :D
5. Jag väntar i ytterligare 5 dagar utan att höra från Epson, men jag antar att de snart kontaktar mig och hoppas att de då kommit fram till att jag som kund inte skall bli lidandes för deras underleverantörers (Infocare och posten) bristande rutiner (framför allt när produkten jag köpte var felaktig från fabrik) och ger mig en ny projektor eller motsvarande. (min hade ju endast gått ca 40 timmar). Då skulle jag bli glad igen!! :D

Redigerat av Unregistered345e27d7, 11 januari 2011 - 02:33.

Postad 14 september 2008 - 06:50

Unregistered6e59ce73
  • Unregistered6e59ce73
  • Über-Guru

• 10 303 inlägg
  • 0

Jag har fått ett kollinummer som visar att ett paket gått från växjö till sthlm, men sedan verkar ingen veta vart det är. Det är väl en relativt attraktiv produkt att sno antar jag, så det är väl någon med extra långa fingrar som varit framme. Hursomhelst tycker jag att det är fel att jag som kund hamnar i kläm i ett såndant här fall.

1. Jag har köpt en projje, som sedan visar sig vara föremål för garantireparation (felet ligger med andra ord hos Epson i från början). :)
2. Jag lämnar in den med löfte om max 10 dagars hanteringstid, vilket innan någon upptäcker att den är borta har hunnit bli 13 dagar. :)
3. Som kund får jag då veta att mina 13 dagar kan förlängas till 13 dagar + 6 veckor för posten att leta eftar mitt paket = 59 dagar (6veckor*7dagar+13reparationsdagar+4helgdagar under reparation) :huh:
4. Jag tar då kontakt med Epson, som visar sig betydligt mer respektfulla för min situation och får då av en trevlig tjej i kundsupporten veta att de lyft frågan till Epsons högste chef i Sverige. :D
5. Jag väntar i ytterligare 5 dagar utan att höra från Epson, men jag antar att de snart kontaktar mig och hoppas att de då kommit fram till att jag som kund inte skall bli lidandes för deras underleverantörers (Infocare och posten) bristande rutiner (framför allt när produkten jag köpte var felaktig från fabrik) och ger mig en ny projektor eller motsvarande. (min hade ju endast gått ca 40 timmar). Då skulle jag bli glad igen!! :D

Detta är ju intressant ....
Men först så tycker jag nog att det är posten som får ta ansvar för detta
Visst du har ju fått en defekt proj från börjarn eller i allafall defekt efter 40 tim..
så det ligger ju ett ansvar hos epson me.. men det är ju lite svårt för dom att laga en proj som dom inte har fått
eller hittar. Hoppas att det löser sig för dig... och att posten tar sitt ansvar...Men har inte epson hämt garanti vid fel ? Vilket företag är det som sköter detta åt dom? är det posten elller?
Men men... det kan ju inte vara allt för svårt att om det nu är posten som slarvat bort projen.. så är det väl bara för dom att kompensera epson så att du kan få en ny....Annars kontakta ko.. så hjälper dom dig...
Lycka till i detta ärende..

Ace34

Postad 14 september 2008 - 09:41

Unregistered1372
  • Unregistered1372
  • Lärjunge

• 254 inlägg
  • 0

kollinummer

Det går att kolla upp referensnr/ordernr med detta, vad jag minns, brukar normalt inte göra det utan lämna det till andra på våran filiad men om du vill kan du post'a det så ska jag kolla på måndag om du är sugen på lite mer information. Ett annat tips är att folk som härjar i telefon mycket brukar komma långt inom service ^^

Postad 14 september 2008 - 17:45

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Detta är ju intressant ....
Men först så tycker jag nog att det är posten som får ta ansvar för detta
Visst du har ju fått en defekt proj från börjarn eller i allafall defekt efter 40 tim..
så det ligger ju ett ansvar hos epson me.. men det är ju lite svårt för dom att laga en proj som dom inte har fått
eller hittar. Hoppas att det löser sig för dig... och att posten tar sitt ansvar...Men har inte epson hämt garanti vid fel ? Vilket företag är det som sköter detta åt dom? är det posten elller?
Men men... det kan ju inte vara allt för svårt att om det nu är posten som slarvat bort projen.. så är det väl bara för dom att kompensera epson så att du kan få en ny....Annars kontakta ko.. så hjälper dom dig...
Lycka till i detta ärende..

Ace34

Det går att kolla upp referensnr/ordernr med detta, vad jag minns, brukar normalt inte göra det utan lämna det till andra på våran filiad men om du vill kan du post'a det så ska jag kolla på måndag om du är sugen på lite mer information. Ett annat tips är att folk som härjar i telefon mycket brukar komma långt inom service ^^

-Ace34 - Jag beskrev ovan att projektorn hade en blå "prick" i de mörka scenerna, vilket enl. Epson antagligen beror på damm mellan displayerna. (=fabrikationsproblem).
-Jo, posten kommer säkert att kompensera Infocare som i detta fall är underleverantör av tjänsten till Epson. Men de vill ha 6 veckor på sig att leta efter den och det tycker inte jag låter speciellt kul, nu när jag redan har varit utan den i 3 veckor för garantireparation.
-Enl. mitt tycke är det Epson som med inställningen god kundsupport och trevligt bemötande borde se till att jag, som utsatt kund inte hamnar i kläm när underleverantörer till dem strular till det. (i detta fall är det ju infocare som är underleverantör till Epson, och posten underleverantör av tjänst till infocare!!)

-Avregistrerad696. Tack för erbjudandet, men jag tror ändå att jag kommer att driva detta ärendet via Epson, som ju är den part som står för garantin i ärendet. Epson tar säkert kontakt med er för att reda ut problemet, men det är en sak mellan er och Epson, inte mig. Jag har dock fått ett kollinummer från infocare som visar att paketet gått från Växjö till sthlm, och där slutar spårningen.

Redigerat av Unregistered345e27d7, 11 januari 2011 - 02:40.

Postad 14 september 2008 - 21:38

Truckmuck
  • Truckmuck
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0

Det har du rätt i, dom trådarna brukar lev ett bra tag. Måste köra på 10 meter för att slippa borra i taket, men får jag bara ta på en slagborr borde jag klara mig på ca 5 meter. Ska nog kolla om någon har slagborr innan något kabelköp.

Tack för svaret i alla all defiant

Kör också Kjellkabel, 10m dvi-->hdmi

Postad 15 september 2008 - 08:40

Unregisteredf9d507d8
  • Unregisteredf9d507d8
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
En fråga angående beställning från Tyskland. Ska man betala i Euro eller man betalar i SEK vid cash on delivery till UPS snubben?
Har beställt från Pipro. Är det Euro som gäller så får jag gå iväg och växla nu.

Postad 15 september 2008 - 17:55

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1 102 inlägg
  • 0
Jag fick hem HD Basics idag och tittade genom allt material en gång innan jag satte mig för att se vad som behövde justeras.

Lampan har gått ca 110 timmar.

Jag har bara börjat med Natural från min PS3 med HDMI då jag har lite ströljus som kommer in från ett beslöjat fönster. Det enda som behövdes justeras var lite kontrast, alla andra reglage har stannat kvar på 0. Dock verkar jag inte kunna få se blacker than black och jag tror jag testade alla variabler med RGB/YPbPr full range/limited och projektorns egna inställningar för DVI levels.

Jag lyckades inte heller få till grönnyanser och rödnyanser så att de smälter ihop helt med bakgrunden, men de var extremt nära från början och många av reglagen verkade inte göra nåt, varken i RGB eller RGBCMY.

Jag har kvar att kalibrera för mörka nätter, då Theatre Black 1 kommer vara grunden.

För mina andra maskiner kommer jag att nöja mig med THX testmönster då de har samma funktion när det gäller gråskala och färg. THX-mönstren saknar förstås en hel del av finlirtestmönstren.

Postad 15 september 2008 - 20:24

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0
Fick min tw700 från pipro idag, var även och köpte en 10m hdmi-dvi på kjelle. Jag har dock märkt att det är en svar nyansskiftning över bilden, vänster sida är aningen gulare än högra om man tittar på en vit bild. Vad kan detta bero på? kabeln? lampan? lcdn? Jag ska försöka ta ett foto på det så kanske ni ids kolla lite snabbt om det är normalt eller ev garanti.

Förutom denna lilla detalj är jag grymt nöjd med bilden. Man får verkligen mycket bild för pengarna av denna projje.

/Niklas

Postad 15 september 2008 - 22:11

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1 102 inlägg
  • 0
Vad jag förstått kan det ibland vara lampan, men att det också är känt fenomen hos en del projektorer.

Postad 16 september 2008 - 05:44

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Vad jag förstått kan det ibland vara lampan, men att det också är känt fenomen hos en del projektorer.

OKey Daniel, är det garanti då?

Det står så här på pipros hemsida.

"Colour deviations with the projection of LCD and DLP projectors are permissible by the lamp technology and represent no lack. Projection lamps are articles of consumption."

"We deliver the unit with 3 years warranty and a lampwarranty of 3 years or 1700h"

Jag må vara dålig på engelsk, men jag får står inte riktigt vad de menar?

Ni som beställt från pipro fick ni med något papperskvitto? Jag har bara fått ett på mailen.

MVH
Niklas

Postad 16 september 2008 - 08:30

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

• 2 077 inlägg
  • 0

För mina andra maskiner kommer jag att nöja mig med THX testmönster då de har samma funktion när det gäller gråskala och färg. THX-mönstren saknar förstås en hel del av finlirtestmönstren.

Det är nog inte en så bra idé då THX mönstren inte följer någon förutbestämd standard - utan t om varierar från disk till disk. Om du vill göra så korrekt som möjligt på egen hand så skall du använda DVE (Digital Video Essentials).

THX är förvisso bättre än inget, men skall absolut inte användas som referens....

mvh

/Pär

Postad 16 september 2008 - 15:51

PsyCor
  • PsyCor
  • Veteran

• 2 402 inlägg
  • 0
Hur mycket är det meningen att Auto Irisen ska låta när den är igång? Min verkar nästan "gnissla" och trots att jag kör med Natural läget, höga fläktljudet, så hör jag Irisen gnissla/hacka när den arbetar.

Postad 16 september 2008 - 17:22

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1 102 inlägg
  • 0

OKey Daniel, är det garanti då?

Det står så här på pipros hemsida.

"Colour deviations with the projection of LCD and DLP projectors are permissible by the lamp technology and represent no lack. Projection lamps are articles of consumption."

"We deliver the unit with 3 years warranty and a lampwarranty of 3 years or 1700h"

Jag må vara dålig på engelsk, men jag får står inte riktigt vad de menar?

Det står i princip att färgskiftningar tillåts på grund av lampteknologin och kan inte räknas som en brist. Jag antar att lampgarantin gäller för om lampan går sönder. Men för att vara säker kan du ringa Epson för det finns säkert en gräns för hur mycket färgen "ska/kan" skifta precis som hur många pixlar som tillåts vara trasiga och liknande. Det borde gå bra att ringa Epson i Sverige och fråga.

Det är nog inte en så bra idé då THX mönstren inte följer någon förutbestämd standard - utan t om varierar från disk till disk. Om du vill göra så korrekt som möjligt på egen hand så skall du använda DVE (Digital Video Essentials).

THX är förvisso bättre än inget, men skall absolut inte användas som referens....

Alla de THX-mönster jag har på olika filmer är desamma. Men det är främst snålhet, jag har ingen lust att köpa fler DVE/HD Basics för att ha en till varje typ av maskin.

Redigerat av DanielSchenström, 16 september 2008 - 17:26.

Postad 17 september 2008 - 13:40

totfof
  • totfof
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tjena!

Istället för att starta en ny tråd så lånar jag lite utrymme i den här ;)

För och främst så får jag klargöra att jag är väldigt långt ifrån att vara tekniknörd. Jag kan väldigt lite om projektorteknik, standarder + ljud och bild i övrigt. Därför hoppas jag nu på er samlade kunskap.

Har nyligen köpt en PS3 som ska gå som multimediamaskin i hemmet. Och tro mig, det var inte superenkelt att övertala min sambo till detta köp.

Hursom, jag har ingen apparat hemma med HD-uppspelningsfunktion. Och nu när man ändå köpt en PS3 med bluray och hdmi-utgång så har ju tanken på en bra projektor dykt upp.

Så min fråga lyder: är en Epson tw700 ett prisvärt köp för mig (i kombination med en duk)? Jag tänker mig att jag främst kommer att kolla på DVD-filmer, kanske spela upp bluray/Xvid från datorn (streamat via PS3an) och såklart spela lite spel. Har en 42", äldre, plasma och det är främst frågan om hur stor bildförbättring jag kan förvänta mig, om jag skaffar en tw700, som intresserar mig.

Frågan är kanske lite luddig men jag hoppas ändå på svar :)

*edit* Visst ja. Har en NAD surroundanläggning också om det är av intresse.

Redigerat av totfof, 17 september 2008 - 13:41.

Postad 17 september 2008 - 15:40

alienrebel
  • alienrebel
  • Veteran

• 1 551 inlägg
  • 0
Hur stor bildförbättring du får jämfört med din tv vet jag inte.
Men om dvd filmen är bra kvalite så kommer du få fin fin bild iaf.
Men det bästa är ju den stora bilden ;)
Jag kör själv 90" på 3.3 meters avstånd. DVD och BD ser mycke bra ut. Spelar även xbox 360 och det är riktigt nice.
Som sagt är kvaliten på filmen bra så ser det riktigt bra ut.

Postad 17 september 2008 - 19:13

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

• 1 852 inlägg
  • 0
Jag tror jag har fått damm på linsen. När jag startar upp projjen så vid svart bild får jag en jättesuddig svart fläck på ett ställe. Detta syns dock inte det minsta när jag normalanvänder projjen och inget som stör mig.

Frågan är dock. Är det något som kan leda till problem framöver? Bör jag lämna in på garanti eller vad?

Postad 19 september 2008 - 05:48

niklasmagnus
  • niklasmagnus
  • Forumräv

• 572 inlägg
  • 0

Ni som beställt från pipro fick ni med något papperskvitto? Jag har bara fått ett på mailen.

Kvitto i pappersform eller bara på mail?

Postad 19 september 2008 - 09:12

Unregisteredf9d507d8
  • Unregisteredf9d507d8
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

Kvitto i pappersform eller bara på mail?

Jag har också beställt från Pipro, fick bara i mail.
Men det är ju inga problem att skriva ut det.

-H-

Postad 19 september 2008 - 22:51

DkY
  • DkY
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Jag tror jag har fått damm på linsen. När jag startar upp projjen så vid svart bild får jag en jättesuddig svart fläck på ett ställe. Detta syns dock inte det minsta när jag normalanvänder projjen och inget som stör mig.

Frågan är dock. Är det något som kan leda till problem framöver? Bör jag lämna in på garanti eller vad?

Hej!

Köpte min tw700 i december av svensk återförsäljare. Den hade redan vid leverans samma sak, dvs en suddig svart fläck (damm) men syns inte heller vid användning. Någon har nämnt i tråden att man kan skicka tillbaka den för rengörning men känns overkill SÅ VIDARE INTE DET STÄLLER TILL PROBLEM. Någon med mer info? Har svårt att tänka mig att det skulle göra det...

Mvh,
DkY

Postad 21 september 2008 - 12:03

SPA
  • SPA
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Har problem med att visa s-video signal från min digitalbox.
Får endast svartvit signal?

Släpade fram min gamla 28" tjock-tv och där var det inga problem - fina färger!
Kan det vara att kabeln är av dålig kvalisort? - 12m, enklast möjliga

Några tips? / upplevt samma typ av problem?
Fattar just nu nada och river min skalp :)

Postad 21 september 2008 - 12:45

defiant
  • defiant
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag är ganska säker på att det beror på att tw700 kräver "äkta" s-video och det får du inte ut ur din digitalbox.

Det kan fungera om du sätter en scart adapter på din s-videokabel och kopplar den till scartuttaget på projektorn (detta blir nog samma som komposit?).

Redigerat av defiant, 21 september 2008 - 12:48.

Postad 22 september 2008 - 11:48

Christian Liljedal
  • Christian Liljedal
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hey!

Har haft min epson tw 700 ca en månad nu och börjar bli less på att
gå bakom och skifta video kabeln mellan dvd spelarn och boxern då
jag inte har hdmi på någon av dom..

Så jag tog en gammal s-video kabel, som jag använt mellan datorn och tv
förut, men kvaliten vart så dålig så det går ju inte ens att kolla blir helt yr.

Men funkade bra förut mellan datorn och tvn :/ nån som har nån vettig förklaring på
detta? varför det blir så dålig bild? kabeln är 10m men som sagt funkade mellan dator å tv förr..

//Christian

Postad 22 september 2008 - 12:27

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1 984 inlägg
  • 0
Kanske för att du blåser upp bilden till 4 ggr storleken du hade på tv:n?

Postad 22 september 2008 - 13:42

Christian Liljedal
  • Christian Liljedal
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Kanske för att du blåser upp bilden till 4 ggr storleken du hade på tv:n?

varför finns då den utgången på projektorn om man inte ska kunna köra så stort med den sladden?

Redigerat av Christian Liljedal, 22 september 2008 - 13:42.

Postad 22 september 2008 - 13:44

ZooZ
  • ZooZ
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0
Får man gissa på:

För att man ska kunna använda gamla dvd-spelare o liknande när "nöden inte har någon lag"...

Postad 22 september 2008 - 13:51

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

• 1 984 inlägg
  • 0
Det jag menade är att på TV:n som är 28 tum eller liknande var bilden säkert ok, men när man blåser upp en bild till 100" syns skavanker betydligt mer. Därför hade jag hellre satsat på någon form av splitter/switch om det är möjligt.

Redigerat av greveriff, 22 september 2008 - 13:52.

Postad 22 september 2008 - 18:43

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1 102 inlägg
  • 0
Vid analoga kontakter är det väl också viktigare med bra kvalite och välskärmade kablar så att eventuella störningar blockeras och ju längre desto viktigare.

Postad 23 september 2008 - 11:49

brultus
  • brultus
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej

Ska kjøpa en tw700 og har tenkt å ha projektoren på kasteavstånd ca 5 meter mot et 106" lerret. E det en ok kombinasjon?

brultus

Postad 23 september 2008 - 12:59

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1 057 inlägg
  • 0

Hej

Ska kjøpa en tw700 og har tenkt å ha projektoren på kasteavstånd ca 5 meter mot et 106" lerret. E det en ok kombinasjon?

brultus

det är ett rekomenderat avstånd.. jag har 4,7m på 104".. då hamnar du mitt i zoomen.. ljusstark och skarp bild

Postad 24 september 2008 - 14:56

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Har ännu inte fått något svar på mina frågor. Är det någon som känner sig (ut)manad?

Min fråga är då:

Jag är medveten om att mitt val av färg på väggar och tak inte är det optimala för just projektortittande. Det blev till när jag hade en tjockTV ståendes där.

En tanke:

Om TW700 ger en ljusstyrka på 1600 ANSI LUMEN när man kör den i läge "dynamisk", hur många ANSI LUMEN ger den då i lägena "Theatre black 1 & 2"

En uträkning av foot-lamberts ger:

Screen Aspect Ratio 1,78
Screen Size 131"
Screen Gain (projectors only) 1
Projector Brightness (projectors only) 1600
Horizontal Resolution 1920
Vertical Resolution 1080
Actual Seating Distance (first row) 13,0
Screen Brightness (foot-lambert) 31,4

Detta skall ju vara fullt tillräckligt.

Frågan är då hur mycket ljusstyrkan minskar i de andra lägena, och hur det påverkar foot-lamberts talet.

Samtidigt ger ju en något lägre ljusstyrka mindre reflektioner från mina (tyvärr) vita väggar.

Postad 25 september 2008 - 09:35

woom
  • woom
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

I denna recension så har recensenten mätt upp just detta (tydligen så är amerikanska 810 samma som europeiska 700):

Projector reviews

Postad 25 september 2008 - 10:21

Unregistered345e27d7
  • Unregistered345e27d7
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

I denna recension så har recensenten mätt upp just detta (tydligen så är amerikanska 810 samma som europeiska 700):

Projector reviews

Är du verkligen säker på det?
Jag känner inte igen menyerna och den här projjen kostar ju $ 3 000, vilket verkar lite väl högt eller?
Det kan ju i och för sig vara samma funktioner/lampa/lins, så det kanske inte spelar så stor roll.
Jämförbarheten kan ju då bli lite svårare om man inte vet att bildlägen är de samma.
Cinema 1 & 2, är det samma som Cinema day & night här?

Postad 25 september 2008 - 10:42

woom
  • woom
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0

Är du verkligen säker på det?

Tydligen så är det så. Googla på det så får du se. Det har även varit uppe tidigare i denna tråd (bl a på tredje sidan).

Märkligt att menyerna skiljer sig åt, dock...

Postad 25 september 2008 - 16:31

DanielSchenström
  • DanielSchenström
  • Beroende

• 1 102 inlägg
  • 0
Jo, det är samma. Finns trådar om det på avsforum bland annat. I en av dem tas också upp de olika namnen på bildlägena och vilka motsvarigheter de har, men jag har inte sparat länkarna.

Postad 25 september 2008 - 18:24

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
ni som kör med denna projketor, va har ni för dukar.
jag är på "G" att köpa mig en tw 700, men är tveksam på hur mycket jag skall lägga ut på duken och vilken variant.
( hade tänkt mig 100-110 tum)
Ramspänd går tyvärr bort då jag vill ha min tv på samma vägg, annars hade det vart självklart med en sådan.
Sen är det ju dom med motor, dom för runt 5000kr
Är det bara att kasta pengarna i sjön?
får man verkligen en såpass mycket bättre duk om man lägger dom ca: 5000kr på en manuell variant

så vad rekommerar ni?

Postad 27 september 2008 - 15:58

Unregistered8351908d
  • Unregistered8351908d
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Tänkte köpa mig denna projje. Har dock lite frågor som jag hoppas ngn kan hjälpa mig med.

Tänkte ha denna projje uppsatt i en källare, Där nere är det ganska mörkt så inte mkt ljus som kommer in utifrån via de få fönster som finns där nere.

Väggen där jag tänkte ha duken på tänkte jag måla svart (gul idag). Tycker ni det är en bra idé att ha svart bakgrund?

Fråga två, ngn som beställt från tyskland? Tänkte beställa därifrån eftersom det e 1600 kr billigare än sverige. Men garanti och försäkring borde väl vara detsamma vart man en beställer ifrån eller?

Tacksam för svar

J

Postad 01 oktober 2008 - 10:17

SPA
  • SPA
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Du hittar det ganska tidigt i tråden att samma garantier gäller i hela EU.

Så är det på allt vi köper idag egentligen, men affärerna vill gärna ge sken av annat.
Jag tjänade cirka 2500kr på att köpa min TW700 från Pipro, valutan ställer till en del nu ;(

4 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 4 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.