Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 29 January 2008 - 14:51

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

En annan sak är att ifall du kopierar program till PC via USB så rekommenderas TAP USB-Accelerator, den ökar farten på överföringen till den dubbla! Kräver en modifierad TFdll.dll, men det är den som ingår i xmltv2mei-download.

Det är snarare så att hastigheten ökar med ca 50%. Det är åtminstone vad utvecklaren av USB Accellerator kunde påvisa i sina test.

Jag upplevde det som en avsevärd förbättring. Om hastigheten ökar med 100% så minskar tiden med/till 50%. Kanske du blandade ihop dessa siffror?'
I vart fall är det definitivt värt att använda. Jag har USB-Accelerator TAP i autostart.

/Bosse

Postad 29 January 2008 - 21:24

maranander
  • maranander
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Får ej kontakt via USB med min 5700PVRt. Har följt nedanstående utan resultat:

TFDN exempelvis:
1. Install Altair and TFDN USB
2. Connect USB cable to Toppy
3. Open Altair and check it can see the Toppy's file structure
4. Turn Toppy to standby
5. Open TFDN USB and select new firmware
6. Click Download (shows Wait Download)
7. Turn Toppy on

Jag kör Windows XP.
Någon som har någon idé?

Martin

Postad 29 January 2008 - 21:54

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

TFDN exempelvis:
4. Turn Toppy to standby
7. Turn Toppy on

Jag kör Windows XP.
Någon som har någon idé?

Martin

Ja, hur lång kommer du då? Ser du filerna vid punkt 3? Får du felmeddelande?

Postad 29 January 2008 - 22:22

maranander
  • maranander
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

TFDN exempelvis:
4. Turn Toppy to standby
7. Turn Toppy on

Jag kör Windows XP.
Någon som har någon idé?

Martin

Ja, hur lång kommer du då? Ser du filerna vid punkt 3? Får du felmeddelande?

Lyckades till slut. Missade att man var tvungen att peka på rätt mapp i guiden "Ny maskinvara" för att rätt USB-rutin ska kunna laddas upp.

Tack ändå Toppy.se
Martin

Postad 29 January 2008 - 22:45

maranander
  • maranander
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Vilken antenn rekommenderar ni till TF5700PVRt?

Martin

Postad 29 January 2008 - 23:00

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Vilken antenn rekommenderar ni till TF5700PVRt?

Vet ej vilka antenner man kan välja bland, det beror antagligen också på var man bor nånstans.
Men jag kan gå i god för att Toppyns mottagare i alla fall är rätt så bra.
När jag repade min Toppy så fick jag låna en Sagem med 80 Gb hårddisk i 4 veckor. Vilka problem! Mottagaren är kass i jämförelse med Toppyns (på samma antenn). Det var shackbräde minst varannan timme eller oftare medan detta bara händer med Toppyn ifall traktens mopedgäng åker mellan min antenn och sändaren.
Då blir det rutor vad jag än har för mottagare igång (vanlig Sagembox, Sagems PVR, Sony plattTV med digitaltuner, Toppyn).
Men utan mopeder i närheten så är det aldrig några störningar i Toppyns mottagare! :)

/Bosse

Postad 02 February 2008 - 15:02

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

XMLTV2MEI för Windows
Verkar som om vi har jobbat fram en EPG-lösning parallellt...

Jag har utvecklat ett xmltv2mei-program för Windows (gjort med Borland Delphi) med följande funktioner:

• Kollar om befintlig xml-fil är äldre än detta dygn
  • I så fall startas XMLTV.exe för nedladdning av en ny xml-fil med programdata
  • Laddar också in FreeView.mei från boxen (programmet kan kommunicera direkt via USB)
  • Extraherar alla konfigurerade kanalers program från xml-filen från Internet
  • Extraherar program som inte finns i xml-filen från Freeview.mei och bladar in dessa i EPG
  • Skapar en MyStuff.mei-fil med EPG-data
  • För över denna fil till boxen
Jag har kört detta en vecka nu (scheduled task kl 03:42 varje natt) och det funkar klockrent!
Nu har jag 10 dagars EPG i min Toppy...
Skall försöka skriva ihop en webbsida med instruktioner och lägga ut en zipfil för nedladdning.

/Bosse

Verkar vara ett utmärkt program, men jag har inte helt fått rätt på det.

Som jag ser det, så får jag det till att kopiera över MyStuff.mei, men det verkar som Boxen inte använder datan eller så har jag missat någon inställning.

MyStuff.mei är på 578kB och uppdateras verkligen. Jag har ställt N1 till 10 och har i övrigt defalt inställningar i din ini-fil

Det som händer är att jag har ca ett dygns EPG för samtliga kanaler dvs. de som normalt har mer har inte det längre.

Säkert skit bakom spakarna, men är det någon som kan tipsa mig vad jag gör fel?
/Göran.

Postad 02 February 2008 - 15:43

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Om man av misstag har råkat raderat en inspelning från MyStuff arkivet, kan man få den tillbaka på något sätt?

Postad 02 February 2008 - 16:35

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Om man av misstag har råkat raderat en inspelning från MyStuff arkivet, kan man få den tillbaka på något sätt?

Ja, om du använder recycle bin (är väl ett MyStuff option). Annars tror jag det blir svårt.

Postad 02 February 2008 - 16:42

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0

Ja, om du använder recycle bin (är väl ett MyStuff option). Annars tror jag det blir svårt.

Och hur vet man om man använder recycle bin?

Postad 02 February 2008 - 17:07

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0

Man har installerat tilläggsprogrammet MyStuff och satt parameter K1=Yes

By selecting Yes for Option K1 you can have MyStuff use a Recycle Bin for recordings.
When a file is deleted and the Recycle Bin is active then the file remains on the Toppy but
will disappear from the Archive view and appear in the Recycle Bin, which appears below
the folders in the Archive.

Postad 02 February 2008 - 17:13

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Den ser du när du får upp MyStuff arkivet. Har du inte aktivt satt option K1 i MyStuff så har du inte den.

Postad 02 February 2008 - 17:17

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
På K1 så står det EPG chain activation key

Postad 02 February 2008 - 17:48

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

XMLTV2MEI för Windows

Jag har utvecklat ett xmltv2mei-program för Windows (gjort med Borland Delphi) med följande funktioner:

• Laddar också in FreeView.mei från boxen (programmet kan kommunicera direkt via USB)
  • Extraherar program som inte finns i xml-filen från Freeview.mei och bladar in dessa i EPG
Jag har kört detta en vecka nu (scheduled task kl 03:42 varje natt) och det funkar klockrent!
Skall försöka skriva ihop en webbsida med instruktioner och lägga ut en zipfil för nedladdning.

/Bosse

Som jag ser det, så får jag det till att kopiera över MyStuff.mei, men det verkar som Boxen inte använder datan eller så har jag missat någon inställning.

MyStuff.mei är på 578kB och uppdateras verkligen. Jag har ställt N1 till 10 och har i övrigt defalt inställningar i din ini-fil

Det som händer är att jag har ca ett dygns EPG för samtliga kanaler dvs. de som normalt har mer har inte det längre.

/Göran.

N1 = 10
N4 = 1h
Men om du vill att MS skall ladda in de nya data så går du till Z1 (tror jag det var) där det står "Reload EPG and user data". Då läser MS in den nya filen direkt.

Min MyStuff.mei är på 2.2 Mb...
Kanske du inte ställt in XMLTV att hämta särskilt lång programguide?
Jag kör med denna inställning i XMLTV2MEI.INI:
xmltvdays=12
Och jag har drygt en vecka EPG för alla kanaler som finns på nätet. :)
/Bosse

Postad 02 February 2008 - 18:55

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

XMLTV2MEI för Windows

/Bosse

/Göran.

N1 = 10
N4 = 1h
Men om du vill att MS skall ladda in de nya data så går du till Z1 (tror jag det var) där det står "Reload EPG and user data". Då läser MS in den nya filen direkt.

xmltvdays=12
/Bosse

Har samma inställning på N1 och N4 samt kört reload EPG.
xmltvdays har jag inte ändrat, men den är 12.

Verkar vara något annat som stäler till det för mig. Enligt din hjälp på hemsidan är det ju inte så mycket som behöver ändras. Det jag ändrade i ini-filen är sökvägen eftersom jag kör under c:\Program\xmlt samt valde rätt lokalkanler och tog bort yle.

Postad 02 February 2008 - 22:05

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

XMLTV2MEI för Windows

/Bosse

/Göran.

N1 = 10
N4 = 1h

xmltvdays=12
/Bosse

Har samma inställning på N1 och N4 samt kört reload EPG.
xmltvdays har jag inte ändrat, men den är 12.

Verkar vara något annat som stäler till det för mig. Enligt din hjälp på hemsidan är det ju inte så mycket som behöver ändras. Det jag ändrade i ini-filen är sökvägen eftersom jag kör under c:\Program\xmlt samt valde rätt lokalkanler och tog bort yle.

Har fått igång det nu och det fungerar utmärkt. Verkar vara så att det blir time out på uppdateringen av xml-filen om bredbandet är lite chokat. Såg nämligen att nerladdningen bröts mellan 17 och 25% ett par gånger. Stängde sedan ner mitt torrent program och då fick jag 100% och full 10 dagars EPG.

Postad 03 February 2008 - 14:32

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Nu återstår att få toppyn till att starta med hjälp av en CT i MS. Jag har försökt med en Watch timer på SVT1, men får inte boxen till att starta. Jag tolkar som den söker efter titeln. Är det någon som kan förklara hur jag skall göra för att dra igång boxen varje natt ett par minuter vid en viss till och sedan stänga av den.
/Göran.

Postad 03 February 2008 - 15:17

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

Nu återstår att få toppyn till att starta med hjälp av en CT i MS. Jag har försökt med en Watch timer på SVT1, men får inte boxen till att starta. Jag tolkar som den söker efter titeln. Är det någon som kan förklara hur jag skall göra för att dra igång boxen varje natt ett par minuter vid en viss till och sedan stänga av den.
/Göran.

Gör en timer via Toppyns originalmeny istället. Dessa timers kommer att fungera.

Postad 05 February 2008 - 08:58

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

/Göran.

MyStuff 5.51 skapar EPG-timern själv (det är väl den du menar, antar jag). Bara att ställa in i inställningarna i MyStuff, vilken tid och kanal du vill köra den på (SVT1 är att föredra). Föreslår att du ger den gott om tid att hämta EPG:n t.ex 45 minuter, det går inte jättesnabbt att populera EPG:n via EIT-strömmen. Du måste ha ställt in eit2mei rätt också, info om det finns tidigare i den här tråden. (Sökfunktionen är din vän!)

Postad 05 February 2008 - 09:02

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Det är snarare så att hastigheten ökar med ca 50%. Det är åtminstone vad utvecklaren av USB Accellerator kunde påvisa i sina test.

Jag upplevde det som en avsevärd förbättring. Om hastigheten ökar med 100% så minskar tiden med/till 50%. Kanske du blandade ihop dessa siffror?'
I vart fall är det definitivt värt att använda. Jag har USB-Accelerator TAP i autostart.

Från readme:
Results measured with a 1617870848-byte file transferred from a TF5000PVR and one PC running Windows XP:
* w/o modification: 725265 msec => 2.2 MB/s
* with modification: 479344 msec => 3.37 MB/s

Så en avsevärd förbättring är det, men inte en dubbling av hastigheten. Men det gör mycket för tiden ändå, så jo, att ha USB Accellerator TAP i autostart är klart att rekommendera!

Postad 05 February 2008 - 16:21

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0

/Göran.

MyStuff 5.51 skapar EPG-timern själv (det är väl den du menar, antar jag). Bara att ställa in i inställningarna i MyStuff, vilken tid och kanal du vill köra den på (SVT1 är att föredra). Föreslår att du ger den gott om tid att hämta EPG:n t.ex 45 minuter, det går inte jättesnabbt att populera EPG:n via EIT-strömmen. Du måste ha ställt in eit2mei rätt också, info om det finns tidigare i den här tråden. (Sökfunktionen är din vän!)

Honda menar nog en kort timer för att föra över Bo_B's xmltv2mei-fil...

Det går ju förståss med MyStuffs EPG-timer, denna timer leder väl dock till att MyStuff börjar skörda epg-data (helt i onödan).

Postad 05 February 2008 - 22:48

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Funderar på att sätta in en fetare HDD, http://www.dustin.se...odID=5010094061, någon som testat?

Postad 06 February 2008 - 00:10

PeteFishy
  • PeteFishy
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Är i shoppingtagen.
Vad skiljer sig modellerna, med och utan HDMI åt förutom hårddisk storlek och just hdmi utgång. Det skiljer ju en rejäl slant mellan dem. Men är man bara dumsnål om man satsar på den (gamla) utan HDMI?

mvh
peter

Postad 09 February 2008 - 21:14

Rob74
  • Rob74
  • Användare

• 101 inlägg
  • 0
Tror ni man kan byta/komplettera med en CA-modul för t.ex. Canal Digital? Kanske man kan läsa på en firmware för TF5020PVR HDMI (går ju som bekant ändra system-id). Boxer känns inte riktigt lika intressant nu när Viasat och Comhem kommit överrens om Kanal 5 och TV3.

/Robban

Redigerat av Rob74, 09 February 2008 - 21:14.

Postad 10 February 2008 - 12:27

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Tror ni man kan byta/komplettera med en CA-modul för t.ex. Canal Digital? Kanske man kan läsa på en firmware för TF5020PVR HDMI (går ju som bekant ändra system-id). Boxer känns inte riktigt lika intressant nu när Viasat och Comhem kommit överrens om Kanal 5 och TV3.

Det har du inget för eftersom det är en box för marknätet. Oavsett CA-modul kan du inte ta emot satellitsändningar med den.

Postad 11 February 2008 - 02:19

f3br
  • f3br
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Kommer köpa Topfield TF5700PVRt imorgon (alltså den utan HDMI). Jag har kollat lite på nätet, och det är en skillnad på drygt 1000-1500 spänn mellan TF5700PVRt och TF5720PVRt. Skillnaden är HDMI och färgen om jag inte är helt fel ute. Är verkligen HDMI-anslutning värt de extra pengarna? Komponent duger väl ganska bra det också?
Men TF5720PVRt är klart snyggare i svart, helt klart. Tur att det är insidan som räknas.

Nu när jag köper min box. Vad är det första jag bör ändra på/lägga till?

EDIT: Vore ju asballt föresten om det fanns en TAP som gav en de svenska kanalloggorna till EPG:n. Finns det?

Redigerat av f3br, 11 February 2008 - 02:25.

Postad 11 February 2008 - 06:48

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
http://www.leien.info/topfield/

Fungerar kanon. Döp om bilderna till kanalnummer så slipper du att pilla med åäö i filnamnen elelr ge mig din email så skickar jag färdiga.

EDIT: Vore ju asballt föresten om det fanns en TAP som gav en de svenska kanalloggorna till EPG:n. Finns det?

Redigerat av lubbis, 11 February 2008 - 06:50.

Postad 11 February 2008 - 12:29

f3br
  • f3br
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0

http://www.leien.info/topfield/

Fungerar kanon. Döp om bilderna till kanalnummer så slipper du att pilla med åäö i filnamnen elelr ge mig din email så skickar jag färdiga.

Tack! :wacko: Nu är boxen beställd (tillsammans med ett boxerabb). Ska få hem den först och leka lite, men jag kanske skickar ett litet mail till dig sen... ;)
Verkar vara en riktigt bra och kompetent box om man läser här, så det är lite "julaftonstämning" här hemma just nu. :) Eftersom jag jobbar natt (missar alla bra program på kvällen) är det ju kanon med en box som kan spela in åt mig så jag har något kul att kolla på under förmiddagarna när det bara går dynga på TV.
Flundrade föresten på Boxers Navigator (7 dagars EPG). Är det något som fungerar till TF5700PVRt? Blir ju lite jobbigt om man måste sitta varje dag och bestämma sig vad man vill spela in.
Ska sluta tjata nu, men jag måste få tacka för ett underbart forum. Har inte varit medlem så värst länge men jag har läst mycket och fått en hel del hjälp och tips. Så, TACK! :)

Postad 11 February 2008 - 19:43

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

Flundrade föresten på Boxers Navigator (7 dagars EPG). Är det något som fungerar till TF5700PVRt? Blir ju lite jobbigt om man måste sitta varje dag och bestämma sig vad man vill spela in.

7 dagars EPG har du på dom fria kanalerna även utan Boxer Navigator. Navigator-EPG:n funkar inte på TF5700 och kostar dessutom extra och alla dom "funktioner" du får (inspelning på sökord t.ex) får du också genom MyStuff eller andra TAPs om du inte gillar MyStuff...

Postad 11 February 2008 - 22:13

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Jag har min NSLU2 kopplad till min TF5700PVRt.
NSLU2 laddar hem 7 dagars EPG-information med xmltv, närmare sagt tv_grab_se_swedb modulen.
En xml-fil skapas, och denna bearbetar jag med ett eget program som jag kallar xmltv2mei.
Den skapar en MyStuff.mei fil som jag skickar över till Toppyn.

ToppyWeb har jag också installerat på NSLU2, så via web-gränssnittet så kan jag se all EPG-information, och även ställa in nya timer-inspelningar.

Ifall det finns intresse, så kan jag posta lite mer info om det...
Jag har byggt färdiga ipk-paket som kan installeras på en NSLU2 med Unslung 6.8 (eller 6.10).
http://owfs.sourcefo...nslu2/packages/

Läs readme filen för mer info: http://owfs.sourcefo...EADME.xmltv2mei
/Christian

Ytterst intressant, för egen del är jag intresserad av xmltv-historien för min OLEG WL500d, till 3PG. Tyvärr sträcker sig inte mina linux/perl-kunskaper särskilt långt. Är det besvärligt att göra om en ipkg för en slug till en wl500?

Postad 12 February 2008 - 00:38

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Ytterst intressant, för egen del är jag intresserad av xmltv-historien för min OLEG WL500d, till 3PG. Tyvärr sträcker sig inte mina linux/perl-kunskaper särskilt långt. Är det besvärligt att göra om en ipkg för en slug till en wl500?

Ja, jag kan ju svara till mig själv att det inte fungerar att ta ner ipk-filen och packa upp den, och bara ramla in filerna i /opt. Men som sagt, gör någon en ipkg för wl500 så hojta till. Jag kan också då tipsa om http://www.topfield-...highlight=xmltv som tar hand om resten (om man har epguploader.tap)

Postad 12 February 2008 - 07:20

d1mag
  • d1mag
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Ja, jag kan ju svara till mig själv att det inte fungerar att ta ner ipk-filen och packa upp den, och bara ramla in filerna i /opt. Men som sagt, gör någon en ipkg för wl500 så hojta till. Jag kan också då tipsa om http://www.topfield-...highlight=xmltv som tar hand om resten (om man har epguploader.tap)

Jag köpte en WL-500W och kompilerade en egen firmware (Kamikaze 7.09) till den. Den fungerar mycket bra, och jag har ett 8Gb flash-minne till den också. Det första jag märkte var att perl-distributionen till Kamikaze 7.09 var totalt felaktig och obefintlig, så jag var tvungen att göra en ny kors-kompilering och porta alla nödvändiga perl-moduler. Det har tagit ett tag... eftersom det var 189 stycken ipk-paket som skulle fixas.... suck..

Jag har provat denna nya perl-distribution med OWFS och lite andra test-script, och det fungerar bra... Däremot så fungerar inte xmltv riktigt. Den avbryter precis när den skall ladda ner filen från nätet. Vet inte om den får slut på minne, eller om perl-paketen fungerar dåligt. NSLU2 har nämligen lika mycket minne, men den har en swap-partition på 128Mb också... Det är kanske vad som behövs... Jag hålller på att testa vidare. Det skall vara möjligt att använda Asus routern med xmltv. Jag återkommer med mer info senare.

/Christian

Postad 12 February 2008 - 09:36

EdBaker
  • EdBaker
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Ang. Avsaknad av Dolby Digital i HDMI (TF5710PVRt HDMI)

Jag har begärt av Topfield att ett firmware som skickar DD via HDMI ska göras tillgängligt. Antingen ett alternativt v2.89 eller ett helt nytt.

En "Yi, Hoze" på Topfield skulle låta en ingenjör titta på mitt problem.

Enligt tidigare information här i forumet är kanske detta något Topfield inte vill (eller kan) göra, men jag ska tjata på dom.

Om jag personligen skulle få ett "skräddarsytt" firmware lovar jag göra detta tillgängligt till alla som är intresserade.

Postad 13 February 2008 - 08:21

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Hur gör man för att låta boxen avkoda ett program?
Jag har ett antal inspelningar som gjorts från en kodad kanal medan jag tittat på en annan och därför är programmet helt eller delvis kodat på disken. Inget bra ifall man vill spara till DVD på datorn...

Är det någon som vet hur man kan få Toppyn att tex på natten avkoda inspelningen?
Eller hur man över huvud taget gör för att den skall avkoda?
Jag har sett att det skall gå men vet inte hur (hittar inte det ställe där det nämndes).
Kan MyStuff användas för detta?
/Bosse

Postad 13 February 2008 - 19:10

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Hej alla...

Har varit i mail kontakt med en person vid namn Hoze Li på Topfield och bad honom skicka den senaste firmewaren till TF5700pvrt. Fick en fil som heter TF5700PVRt_Testversion.tfd. Han bad mig samtidigt att inte sprida den så att den blev "public" oavsett resultat utan återkomma till honom om den verkade vara stabil eller om det fanns problem, berätta vad som ej fungerade. Tyvärr är jag ingen expert på detta område utan mest suttit och smygläst era inlägg ;-) och testat mig fram efterhand som Ni löst problemen. (Tack för er hjälp) Undrar nu om någon som är mer kunnig än mig (de flesta antagligen) och intersserad av att få denna fil mailad till sig och se om det är någon ny version eller om det är samma som andra fått?! Om så är fallet...svara på detta inlägget.

/SwedXit

Har nu premiärtestat versionen Hoze Li skicka till mig. Verkar faktiskt som om de löst EPG-problemet. Enligt Hoze läggs denna versionen ut inom en snar framtid. Har även passat på att testa MyStuff 5.51 med den nya firmwaren och alltverkar fungera fint tills jag försöker stänga av boxen. Då verkar boxen hänga sig och de berömda 4 prickarna dyker upp. Rycka sladden är enda lösningen. Vet inte om detta fenomen beror på MyStuff senaste version (har inte testat den tidigare) eller den nya firmwaren.

Postad 13 February 2008 - 21:21

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Jag har ett antal inspelningar som gjorts från en kodad kanal medan jag tittat på en annan och därför är programmet helt eller delvis kodat på disken. Inget bra ifall man vill spara till DVD på datorn...

Är det någon som vet hur man kan få Toppyn att tex på natten avkoda inspelningen?
Jag har sett att det skall gå men vet inte hur (hittar inte det ställe där det nämndes).
/Bosse

Kopiera inspelningen, så blir den avkodad. Tryck på play, därefter rec. Du kan speeda upp till 6X, så går det snabbt och bra. Reccopy på tapworld lär också kunna göra detta smidigt och bra. Mediamanager på tapworld har ett nattjobb som letar efter kodade eller delvis kodade program och avkodar dem. OBS att jag inte testat själv.

Mystuff har jag inte heller testat.

Reccopy: http://www.tapworld....nt/view/424/47/
Mediamanager: http://www.tapworld....nt/view/190/47/

Redigerat av toppy.se, 13 February 2008 - 21:25.

Postad 13 February 2008 - 21:30

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

/Bosse

Snacka om minnesförlust!
Jag hade ju frågat själv om detta redan förra året och dessutom fått svar... ;)

Här är tråden från förra året

Så här gör man alltså (med Toppyn själv, inte via nån TAP):
1) Gå in i Toppyns eget arkiv (tryck arkivknappen två gånger om MyStuff är installerat)
2) Selektera de inspelningar som skall kodas av en efter en och tryck den röda färgknappen på varje rad
3) Då uppkommer en siffra i en kolumn i arkivet för inspelningen
4) När alla som skall avkodas blivit markerade så trycker man REC-knappen
Nu skall alltså avkodningen starta. ;)

Skall prova detta i natt när jag normalt skulle stänga butiken.
Och såklart står det absolut ingenting om detta i bruksanvisningen heller! Hur kan man hitta fram till såna här funktioner genom att prova sig fram???? B)

/Bosse

Postad 13 February 2008 - 21:56

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Kopiera inspelningen, så blir den avkodad. Tryck på play, därefter rec. Du kan speeda upp till 6X, så går det snabbt och bra. Reccopy på tapworld lär också kunna göra detta smidigt och bra. Mediamanager på tapworld har ett nattjobb som letar efter kodade eller delvis kodade program och avkodar dem. OBS att jag inte testat själv.

Mystuff har jag inte heller testat.

Jag tittade på båda dessa, men RecCopy har den minsta användarinstruktion... ;)
Den kommer med C-sourcecode så då skulle man i teorin kunna veta hur den fungerar, men...

MediaManager läste jag om på deras hemsida och i den manual de har men det verkar som om den tar över boxen så när man som jag har MyStuff där så är det inte så lätt att veta vad man skall göra.
Men det verkar vara en bra funktion om man kan avkoda i snabbspolningsfart (x6), då lär det inte ta så förtvivlat lång tid även om Toppyns uppfattning om vad X6 betyder inte är samma som min (jag klockade alla farterna förra året och det är kanske 60% av vad man tror).

Få se hur det funkar med att köra direkt i Toppyn så länge. Jag provar att sätta på X6 manuellt när jag väl startat avkodandet så får jag se hur det går.

Bosse

Postad 14 February 2008 - 06:33

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Få se hur det funkar med att köra direkt i Toppyn så länge. Jag provar att sätta på X6 manuellt när jag väl startat avkodandet så får jag se hur det går.

Gick bara sådär... :)
Jag hade markerat 4 inspelningar med röda knappen, sen tryckte jag REC och kopieringen startade.
Sen tryckte jag på X6 för att få upp farten också.
Nu på morgonen finns det en enda kopia! ;)
Det verkar som om den bara kör ett program fast jag markerat flera med siffror (röda knappen).
Jag måste ha missat någonting.... Men vaddå?

/Bosse

Postad 14 February 2008 - 09:04

Unregistered9b117a23
  • Unregistered9b117a23
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0
Två kanske dumma frågor.

Stänger ni alltid av era boxar på nätterna? Jag stänger aldrig av vår men ni gör det väl för att spara ström eller?

Ibland fungerar ju inte vissa kanaler att kolla på och oftast är det Canal Plus kanalerna med Femman som ligger på samma Muxx. Då går det inte heller att kolla på det vi spelat in från dessa kanaler??? Det kanske är något självklart och som står in instruktionsböcker men för mig ter det sig märkligt när det finns lagrat på hårddisken?

Till sist: Låter spännande med ny firmware som också fungerar bättre med EPG:n. Även om jag tänkt testa Bosses program kanske redan till helgen så har jag inte någon ultimat lösning med dator nära tv:n just nu så vore skönt om det blev en förbättring även med Firmware.

Postad 14 February 2008 - 13:23

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

MediaManager krashar på TF5700. RecCopy fungerar jättebra (schemalagt jobb varje natt) men jag tror inte den än så länge publikt släppta versionen funkar på TF5700 (jag fick en nyare beta att testa av ibbi på det tyska forumet, och den funkar helt perfekt). RecCopy kan avkoda i 4x.

Stänger ni alltid av era boxar på nätterna? Jag stänger aldrig av vår men ni gör det väl för att spara ström eller?

Ibland fungerar ju inte vissa kanaler att kolla på och oftast är det Canal Plus kanalerna med Femman som ligger på samma Muxx. Då går det inte heller att kolla på det vi spelat in från dessa kanaler??? Det kanske är något självklart och som står in instruktionsböcker men för mig ter det sig märkligt när det finns lagrat på hårddisken?

1. Jag stänger av min box varje kväll, onödigt att hårddisken står och tuggar hela tiden (den går nämligen aldrig ner i viloläge om man som jag kör eit2mei och MyStuff med EPG-uppdatering var 10:e minut...) - däremot så startar boxen snällt ett par gånger varje natt, en gång för avkodningsjobbet och en gång för att hämta EPG:n. Sen stänger den av sig igen så när jag vaknar på morgonen är boxen avstängd igen.

2. Låter som du har allt för dålig signal på just den muxen (se till att din box verkligen går mot närmsta/starkaste sändare, frekvenslistorna finns på teracom.se - och gör en manuell sökning, den automatiska som ska prioritera starkaste sändare för varje mux är inte så pålitlig (det gäller alla boxar, inte bara Topfield!)).

Postad 14 February 2008 - 14:32

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0

Två kanske dumma frågor.

Till sist: Låter spännande med ny firmware som också fungerar bättre med EPG:n. Även om jag tänkt testa Bosses program kanske redan till helgen så har jag inte någon ultimat lösning med dator nära tv:n just nu så vore skönt om det blev en förbättring även med Firmware.

Stänger jag inte av den ballar EPGn ur och jag får en massa "unknown". Så jag försöker alltid stänga av den efter tittandet. Det lär finnas nån stängav-automat-TAP

Har nu premiärtestat versionen Hoze Li skicka till mig. Verkar faktiskt som om de löst EPG-problemet. Enligt Hoze läggs denna versionen ut inom en snar framtid. Har även passat på att testa MyStuff 5.51 med den nya firmwaren och alltverkar fungera fint tills jag försöker stänga av boxen. Då verkar boxen hänga sig och de berömda 4 prickarna dyker upp. Rycka sladden är enda lösningen. Vet inte om detta fenomen beror på MyStuff senaste version (har inte testat den tidigare) eller den nya firmwaren.

Skriv gärna ett inlägg på toppy.org.uk om detta så kanske Mr MyStuff kollar på det.
http://forum.toppy.o...ic.php?p=132654

Redigerat av sintran, 14 February 2008 - 14:34.

Postad 14 February 2008 - 15:11

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Hej alla...

Har varit i mail kontakt med en person vid namn Hoze Li på Topfield och bad honom skicka den senaste firmewaren till TF5700pvrt. Fick en fil som heter TF5700PVRt_Testversion.tfd. Han bad mig samtidigt att inte sprida den så att den blev "public" oavsett resultat utan återkomma till honom om den verkade vara stabil eller om det fanns problem, berätta vad som ej fungerade. Tyvärr är jag ingen expert på detta område utan mest suttit och smygläst era inlägg ;-) och testat mig fram efterhand som Ni löst problemen. (Tack för er hjälp) Undrar nu om någon som är mer kunnig än mig (de flesta antagligen) och intersserad av att få denna fil mailad till sig och se om det är någon ny version eller om det är samma som andra fått?! Om så är fallet...svara på detta inlägget.

/SwedXit

Har nu premiärtestat versionen Hoze Li skicka till mig. Verkar faktiskt som om de löst EPG-problemet. Enligt Hoze läggs denna versionen ut inom en snar framtid. Har även passat på att testa MyStuff 5.51 med den nya firmwaren och allt verkar fungera fint tills jag försöker stänga av boxen. Då verkar boxen hänga sig och de berömda 4 prickarna dyker upp. Rycka sladden är enda lösningen. Vet inte om detta fenomen beror på MyStuff senaste version (har inte testat den tidigare) eller den nya firmwaren.

Ok..Fanns visst en funktion under konfigureringsmenyn i MyStuff där man kunde välja att låta Topfileds egna programvara ansvara för själva nedstängningen. Testade den och det verkar fungera fin..fint.

Har dock en annan fundering. Märkte att efter ett antal "4 dots off death" nedstängningar och återstarter med verifiering av filer som ett brev på posten (innan jag hitta inställningen jag nämnde tidigare i MyStuff) så fick jag ett nytt fel med EPG´n. Nämligen att alla program enligt EPG´n startade 1 timme innan den verkliga tiden. Detta gäller både Toppyns egna EPG och MyStuffs EPG. Blir en del intressanta inspelningar....NOT ;-)
Har tyvärr inte hunnit testa att "ominstallera" Toppyn igen för att se om problemet kvarstår. Kan det kanske bero på någon korrupt fil efter en del norska resetter?

En annan fråga. Kommer någon ihåg om firmwaren 3.00 till 5700PVRt hade en fungerande AUTO-time set, dvs ställde klockan in sig korrekt efter ett strömavbrott, eller använde man sig av en TAP kanske för att fixa detta? Fick nämligen för mig att just denna funktion fungerade i testversionen i början, men den började i såfall strula efter att jag lagt in en del TAP´s. Testade igår att skriva in tiden först manuellt och sedan vänta ett tag med ett par avstängningar av boxen som väntgymnastik och efter några misslyckande så viips..så var autotiden korrekt igen. Får kanske som sagt göra en ominstallation av boxen för att vara säker på min sak. Men..men..tänkte bara berätta.
/SwedXit

Postad 14 February 2008 - 15:11

Unregistered345c2d61
  • Unregistered345c2d61
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0

Stänger jag inte av den ballar EPGn ur och jag får en massa "unknown". Så jag försöker alltid stänga av den efter tittandet. Det lär finnas nån stängav-automat-TAP

Jag kör en TAP som heter "StandBy (v1.8)". Den gör så att boxen stängs av en viss tid efter senaste knapptryckningen på fjärren. Jag har satt tiden på 1 timme.

Om ungarna tittar på något inspelat stänger de sällan av boxen och teven efter sig. Efter max en timme så stänger boxen av sig och eftersom teven inte har någon insignal så stänger den också av sig några minuter senare... Kanon!

Postad 14 February 2008 - 20:01

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Har dock en annan fundering. Märkte att efter ett antal "4 dots off death" nedstängningar och återstarter med verifiering av filer som ett brev på posten (innan jag hitta inställningen jag nämnde tidigare i MyStuff) så fick jag ett nytt fel med EPG´n. Nämligen att alla program enligt EPG´n startade 1 timme innan den verkliga tiden. Detta gäller både Toppyns egna EPG och MyStuffs EPG. Blir en del intressanta inspelningar....NOT ;-)
Har tyvärr inte hunnit testa att "ominstallera" Toppyn igen för att se om problemet kvarstår. Kan det kanske bero på någon korrupt fil efter en del norska resetter?

Det finns en inställning av tidsskillnaden mot GMT som man måste ställa på -1 (eller var det +1?)
Jag fick en ny box efter att min var på reparation och då missade jag också de första inspelningarna med en timme tills jag hittade denan konfigurering.
Kanske att din box har fått detta ändrat vid 4-prickfelet?
Bosse

Postad 14 February 2008 - 20:05

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

En annan fråga. Kommer någon ihåg om firmwaren 3.00 till 5700PVRt hade en fungerande AUTO-time set, dvs ställde klockan in sig korrekt efter ett strömavbrott, eller använde man sig av en TAP kanske för att fixa detta? Fick nämligen för mig att just denna funktion fungerade i testversionen i början, men den började i såfall strula efter att jag lagt in en del TAP´s. Testade igår att skriva in tiden först manuellt och sedan vänta ett tag med ett par avstängningar av boxen som väntgymnastik och efter några misslyckande så viips..så var autotiden korrekt igen. Får kanske som sagt göra en ominstallation av boxen för att vara säker på min sak. Men..men..tänkte bara berätta.

Åtminstone TF5700PVRt HDMI hade inte auto-timeset i 3.00 (och inte i tidigare versioner heller, trots att Kjaerulff1's man på forumet rapporterade det till företaget som en bugg). Man måste åtminstone på HDMI-modellerna patcha firmware med T2-patchen och köra Power Restore TAP som första TAP i startordningen för att få korrekt beteende på denna funktion.

Postad 15 February 2008 - 08:11

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Det finns en inställning av tidsskillnaden mot GMT som man måste ställa på -1 (eller var det +1?)
Jag fick en ny box efter att min var på reparation och då missade jag också de första inspelningarna med en timme tills jag hittade denan konfigurering.
Kanske att din box har fått detta ändrat vid 4-prickfelet?
Bosse

Tackar Bosse...kollade detta under tidsinställningarna och såg att det var ändrat. Den stod nu på AUTO vilket bevisligen inte fungerar ;-)

/SwedXit

Postad 15 February 2008 - 13:54

sintran
  • sintran
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
En så-himla off-topic som det bara går...

DVBgeek - är det en Sinclair ZX81 som du har som dörrstopp i din avatar? ;)

Postad 15 February 2008 - 14:06

DVBgeek
  • DVBgeek
  • Forumräv

• 531 inlägg
  • 0

En så-himla off-topic som det bara går...

DVBgeek - är det en Sinclair ZX81 som du har som dörrstopp i din avatar? ;)

Jepp. :)

Redigerat av DVBgeek, 15 February 2008 - 14:08.

Postad 15 February 2008 - 15:30

l_mathias
  • l_mathias
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Två kanske dumma frågor.

Jag stäger alltid av min box. Mest för att spara på HDDn som antagligen inte är gjord för att gå kontinuerligt. Strömmen som sparas är ju såklart bonus.

Är det fler av er som har problem med brummande boxar kan jag tipsa om att lägga något "isolerande" under fötterna på den. Med isolerande menar jag något som gör att vibrationerna inte fortplantar sig ner i underlaget. Ett par gummifötter till högtalare funkade kanon för mig. Nu är den tyst som en mus

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.