* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *
2925 svar till detta ämne
Postad 17 september 2007 - 11:14
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Damp:
Har du mailat samsung något angående tearing problemet? Ska nog dra iväg ett mail och höra efter när jag kommer hem. Tänkte om någon annan redan gjort det.
<{POST_SNAPBACK}>
Mailat och ringt! Men om fler gör det blir det lättare för dom att förstå att det finns ett problem.
Postad 17 september 2007 - 11:26
Mickys
-
Mickys
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
[quote name='Shire' date='Sep 17 2007, 11:44 '] Mickys: Folk överlag i denna tråden är mycket nöjda med bilden på deras Q96/Q97/C96. Jag tror inte du kommer bli besviken alls. Om det dock är värt 10k för att byta upp sig från 42tum låter jag vara osagt. Hur nöjd är du med din LG? Shire: Jodå min LG har funkat bra men tycker den är lite liten.
Postad 17 september 2007 - 11:47
Mille2000
-
Mille2000
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Är det någon som vet varför det bildas skuggor av text osv på min TV? Alltså t.ex i slutet av filmen när texterna kommer upp... Så bildas det skuggor av den vita texten vågrätt tvärs över på båda sidorna. Vad beror detta på ??
Detta händer av allt.. tex i spel också.. så ser man en skugga av en detalj som sträcker sig tvärs över hela bilden. Riktigt irreterande!
Postad 17 september 2007 - 11:49
Mickys
-
Mickys
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Är det någon som använder den där moviefunktionen alls?
Eller betalar man 1000kr mer för en q96 än en c96 för att få en HDMI ingång till?
Postad 17 september 2007 - 13:27
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Jag själv kör min C96a vid dvi->hdmi och upplösning.... 1280x720 eller 1366x768. Jag är på jobbet just nu och lustigt nog minns jag inte på rak hand vilken upplösning det är. Iallafall, texten på min är också småtaggig. Ska jag vara ärlig så kunde jag inte bry mig mindre. Det har blivit erkänt att ska du sitta och chatta och surfa med tvut så är lcd bättre än plasma. Själv använder jag den bara till filmstreaming och hdmaterial blir grymt fint. Så du bör ställa dig frågan vad du ska använda tvn till ur datorsynpunkt.
Hej! Du har ju helt rätt i vad du säger. Min första prio är att Vista Media Center och dess tillämpningar visas snyggt. Bryr mej inte så mycket om webbsidor och dylikt. Vill att bildvisningar, album art, floppydtv, dvd, blu-ray skall visas så bra det bara går (för en hd ready skärm). Fast är inte benägen att lägga 18-20 tusen på en 1080p lcd. Det är lite "best of both worlds". Tyvärr var försäljaren lite stressad så vi hann inte mixtra så mycket med upplösningar och dylikt. Vi körde 1024x768 eftersom det är native, och sen skanna så att tvn inte ska skala om. Och visst så blev Vista-gränssnittet inte så snyggt, det var svårt att läsa text när vi gick in i kontrollpanelen. Handen på hjärtat hade jag faktiskt förväntat mig bättre. Och sen blev ju skrivbordet utdraget då 1024 inte är en widescreenupplösning. Jag fattar inte varför det endast är 50 " som har den riktiga upplösningen på 1366. Varför kom man överhuvud taget på att köra 1024 på en widescreenskärm... det blir ju inte bra när man kör dator! Annars får jag köpa en 50" plasma, kanske andersson på netonnet. Men iofs kostar samsung 50" bara två tusen mer.... Förresten, märker ni ingen kvalitetsförlust när ni kör 720p material på en 1024 skärm? 200 pixlar försvinner ju horisontellt...... MVH Henrik - Som bara blir trött av detta med att byta tv. Det var lättare att ta en akademisk examen känns det som.
Postad 17 september 2007 - 13:43
Svärta
-
Svärta
-
Forumräv
-
-
848 inlägg
Annars får jag köpa en 50" plasma, kanske andersson... ...Henrik - Som bara blir trött av detta med att byta tv. Det var lättare att ta en akademisk examen känns det som.
Du är nog den enda med akademisk examen som funderar på att köpa en Andersson
Postad 17 september 2007 - 14:24
nerofuria
-
nerofuria
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tja!
Jag har precis köpt en 50" are det var ju lite svårt att se hur svärtan var i butik men jag måste säga att jag är ganska besvigen på svärtan den tål ju inte alls att använda en släckt rum lyser bara grått. lite besviken faktiskt.. hört att tven skulle ha djup svärta men för mig finns det inget djup utan bara grått?? har pillat mycket på inställningarna för att få det bättre men lyckas inte.. flera ljusår ifrån min panasonic CRT som i stort sett var helt svart.
Tänkte om det skulle vara så här eller om det finns någon som har bra inställningar!!
Tacksam för hjälp!
Magnus
Postad 17 september 2007 - 14:44
MrNorth27
-
MrNorth27
-
Beroende
-
-
1 014 inlägg
Du är nog den enda med akademisk examen som funderar på att köpa en Andersson Men realistiskt sett, det verkar vara en hel del folk som klagar på både samsung, panasonic, LG och andra pga diverse trubbel, lila ormar, nätbrum, tearing etc etc etc. Varför skulle Anderson vara så mycket sämre? Produkterna har ju i vissa tester fått ganska bra resultat. Och det finns ju inte så många fabriker i världen som tillverkar dessa skärmarna. Anderson görs väl i Samsungs fabriker? Vill inte starta en Anderson-diskussion i denna tråden dock..... Har aldrig ens sett en Anderson IRL. Menar bara på att de borde kunna vara ett realistiskt alternativ. En anna sak angående C96 som jag upptäckte i butiken när jag micklade med deras TV, ska verkligen alla knappar vara så seeega? Tryckte jag på "source" fick jag dels trycka stenhårt och dels vänta ca 2 sekunder innan nåt hände. Att trycka snabbt var inte att tänka på. På min gamla CRT räcker det att jag nuddar knapparna för att de ska bläddra mellan olika källor. I snabb takt dessutom. Jag har precis köpt en 50" are det var ju lite svårt att se hur svärtan var i butik men jag måste säga att jag är ganska besvigen på svärtan den tål ju inte alls att använda en släckt rum lyser bara grått. lite besviken faktiskt.. hört att tven skulle ha djup svärta men för mig finns det inget djup utan bara grått?? har pillat mycket på inställningarna för att få det bättre men lyckas inte.. flera ljusår ifrån min panasonic CRT som i stort sett var helt svart.
Finns det inte två sorters svärta man talar om dels datorsvärta och dels en annan sort? Nu flummar jag bara men minns visst att jag läst nåt om detta. kanske var i HDMI-HTPC sammanhang.... MVH Henrik - som fortfarande tycker det är skitsvårt att köpa tv idag...
Redigerat av MrNorth27, 17 september 2007 - 14:47.
Postad 17 september 2007 - 14:47
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
En anna sak angående C96 som jag upptäckte i butiken när jag micklade med deras TV, ska verkligen alla knappar vara så seeega? Tryckte jag på "source" fick jag dels trycka stenhårt och dels vänta ca 2 sekunder innan nåt hände. Att trycka snabbt var inte att tänka på. På min gamla CRT räcker det att jag nuddar knapparna för att de ska bläddra mellan olika källor. I snabb takt dessutom. 
Jag tycker du ska behålla din CRT Eller så köper du grisen i säcken en andersson! Samsung verkar inte vara något för dig
Postad 17 september 2007 - 14:52
Unregistered08fc33f7
-
Unregistered08fc33f7
-
Lärjunge
-
-
265 inlägg
Hejsan
Har ett problem (som vanligt)
Har kopplat en Samsung DVD HR755 via HDMI till min Q97a
och men när jag väljer "bitstream" under Digitalt Ljud Ut på
DVD spelaren (dvs Dolby Digital) får jag ett fel meddelande på
TVn "Ej HDMI-Ljud!!!!?? Väljer jag PCM är det inga problem!
Har jag gjort nån fel inställning nånstans kanske?
Någon som har några tankar om detta?
Postad 17 september 2007 - 15:15
Mickys
-
Mickys
-
Forumräv
-
-
943 inlägg
Fler som tycker svärtan är kass? Den ska ju vara så fantastisk. Tja!
Jag har precis köpt en 50" are det var ju lite svårt att se hur svärtan var i butik men jag måste säga att jag är ganska besvigen på svärtan den tål ju inte alls att använda en släckt rum lyser bara grått. lite besviken faktiskt.. hört att tven skulle ha djup svärta men för mig finns det inget djup utan bara grått?? har pillat mycket på inställningarna för att få det bättre men lyckas inte.. flera ljusår ifrån min panasonic CRT som i stort sett var helt svart.
Tänkte om det skulle vara så här eller om det finns någon som har bra inställningar!!
Tacksam för hjälp! Magnus
<{POST_SNAPBACK}>
Postad 17 september 2007 - 20:45
Manke
-
Manke
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Hallå, nu står jag nära att slå till på en q97:a, vet ej vilken storlek än dock, har några frågor som känns relevanta för mig innan eventuellt köp. Läste nyligen en test i Bild & Ljud och där slås den rejält på fingrarna av Panasonic PX70 Framförallt detta låter oroväckande: Därför är det definitivt smolk i glädjebägaren att bildbehandlingen inte håller samma höga nivå. Samsungs skärm har en tendens till bildstörningar i mörka områden, särskilt när den matas med lågupplösta signaler av medelkvalitet. Våra inspelningar av gamla Vänner-avsnitt visade sig vara ganska så grumliga jämfört med de bästa i testet. Samsung har uppenbarligen problem med gröna pixelstörningar, som uppstår när skärmen ska återge mörka färger.
Samt detta Slutsats Samsung-skärmen har vissa mycket goda egenskaper, men det räcker inte hela vägen. Utmärkt kontrast och svärta hamnar dessvärre lite i skuggan av orenheterna som uppstår i mörka områden. PS-42Q96 är dessutom tämligen kräsen när det gäller vilka signaler den tar emot och passar därför bäst med videokällor av hög kvalitet, till exempel DVD och HD DVD. Sammantaget en bra skärm, men inte den allra bästa för de flesta.
Medans Panasonicen tydligen klarar allt detta bättre. När jag kollat dessa skärmar så är det bara i butik och bara med HD-material och tyckte väl egentligen inte att någon var bättre eller sämre, men samsungen vinner i mina ögon på designen. 1) Har nån av er som sitter med en q96 eller q97 upptäckt några av dessa problem som testen nämner? 2) Och hur klarar den av den signal man får via boxer, som inte alltid är så bra? 3) Sen undrar jag om många upplever detta surrproblem, eller endast ett fåtal? (Min nuvarande tv var mitt 4:e val när jag köpte den, men de 3 innan gick bort pga surrljud) 4) Har ca 3,5 meter från soffan till där tvn kommer att stå, hur kommer boxers bildkvalitet att presenteras om jag väljer en 50"? tror ni jag blir mer nöjd om jag med tanke på boxer väljer 42"? 5) kan någon som fäst den på väggen tala om vilket fäste ni har samt hur mycket den totalt bygger ut från väggen, dvs från vägg till panelens framsida... ? Tacksam för svar //En förhoppningsvis snart q97-ägare.
Postad 17 september 2007 - 21:23
boilingpoint
-
boilingpoint
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Har inte upptäckt några av dom problemen som testet kom fram till.
Ej heller något surr.
I mina ögon så tycker jag bilden passar mig bättre på denna q97 som jag har än panasonics bild.
"Den fomligen gnistrar av färger och liv säger dom om Panasonicen.
Var precis som jag tyckte när jag jämförde dom 2 också,fast då om Samsungen.
Tror man ska ta dom med en stor nypa salt dom där testerna.
Jag är i alla fall helnöjd med min Samsung.
Postad 17 september 2007 - 21:31
EvenSteven
-
EvenSteven
-
Användare
-
-
161 inlägg
Beställde en C96 idag. Nu undrar jag vad man ska satsa på för väggfäste? Vad använder ni för något? Ett billigt, tack.
Postad 17 september 2007 - 22:21
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Fler som tycker svärtan är kass? Den ska ju vara så fantastisk.
Nej, svärtan är verkligen inte kass, men en bra gammal crt är fortfarande bättre. Av de plasmaskärmar som finns ute nu så är det nog bara Pioneer som på sin 8G skärm har bättre svärta. Om man upplever bilden som grådassig så har man definitivt nåt fel i inställningarna alternativt ett fel på skärmen. Förövrigt så testas Q96 tillsammans med ett gäng andra plasmor i oktobernumret av M3 Digital World. (Läste den på jobbet, vet ej om den kommit ut i butik än) Q96 utses till bästa köp och anses ha rejält mkt bättre svärta än både Panasonic PX70 och LG PC55. Q96 fick 8/10 i betyg och de andra två 6/10. Sen kollade de även på 50 tummare. Samsungs nya full hd, Pioneer 8G och nån ny LG. Pioneeren bäst men inte så prisvärd. Q96 är dessutom på omslaget av tidningen!! Bästa plasman kostar 12 000 står det under bilden. Bara det!  Sen angående surr och skumma skuggor så är det inget jag har haft problem med. Ett svagt surr kan höras vid ljusa bilder, annars får man allt gå fram och lyssna, men jämfört med många andra skärmar, så är det verkligen obetydligt. Sen angående det här med fotboll och de bildproblem som vissa har nämnt, så kollade jag på lite dam-VM på fyrans nya sportkanal. Vanlig anaolog sändning via Com Hem och bilden var fullständigt briljant. Däremot så har fotboll på en del andra kanaler sett rätt kass ut. Sändningen betyder otroligt mkt. Det enda jag kan störa mig lite på är att snabba objekt i bilden kan bli lite otydliga. Antar att det är tearinggrejen som vissa nämnt. Dock inget stort problem som jag upplever det. Går det att fixa så bra, men inget som gör att jag ångrar köpet.
Redigerat av Mange_L, 17 september 2007 - 22:30.
Postad 18 september 2007 - 07:10
nerofuria
-
nerofuria
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Bilden är verkligen inte dassig... men visar man en svart bild över hela skärmen skulle någon kunna säga att man ser svart och inte gått?, inte jag iaf.. annars kanon bild! Så jag vet inte hur inställningarna skall vara.. just nu kör jag:
Läge : Film
Kontrast: 85
Ljusstyrka: 42
Skärpa: 65
Färg: 53
Färgton: Normal
Justrering av svart: Av
Dynamisk Kontrast: Av
Gamma: -3
Kantförbättring: Av
Brusred: Av
Movie Plus: Av
Hur skal jag göra för att uppnå svärtdjupet? så trökigt med gråa kanter som förstör bilden när man ser på film..
Tack för all hjälp!
Mvh Magnus
Postad 18 september 2007 - 09:33
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Läge : Film Kontrast: 85 Ljusstyrka: 42 Skärpa: 65 Färg: 53 Färgton: Normal Justrering av svart: Av Dynamisk Kontrast: Av Gamma: -3 Kantförbättring: Av Brusred: Av Movie Plus: Av
Hur skal jag göra för att uppnå svärtdjupet? så trökigt med gråa kanter som förstör bilden när man ser på film..
Varför kör du gamman på - 3 ? prova lägg den på +1, sedan kan du testa sätta justering av svart och dynamsik kontrast till låg! Bara för att se om du märker någon skillnad! Sedan tycker jag inte om att ha så där överdrivet mycket färg fast kanterna på sidan känns som ett litet problem eller hur!  jag trodde bilden gick före.
Postad 18 september 2007 - 09:54
marcusss
-
marcusss
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Q96 är dessutom på omslaget av tidningen!! Bästa plasman kostar 12 000 står det under bilden. Bara det! 
Var kan man hitta denna för 12 000 ???
Postad 18 september 2007 - 09:58
KarlXII
-
KarlXII
-
Beroende
-
-
1 112 inlägg
Svärtan har MASSOR med inställningarna att göra.
Inte bara Brightness/Contrastinställningarna men även RBG-inställningarna.
Har man inte en bra, neutral gråskala så uppfattar inte ögat det mörka som svart.
Det är en av anledningarna till att det är så bra med kalibrering. Jämför med LCD-skärmar som ofta luppfattas som blå när de ska visa svart.
Redigerat av KarlXII, 18 september 2007 - 09:59.
Postad 18 september 2007 - 10:19
JensaR
-
JensaR
-
Rookie
-
6 inlägg
OK, har blivit med plasma samsung q97 50".
Har en del funderingar som jag måste få svar på innan skärmen åker ut genom fönstret.
Om jag via menyn går in och justerar färg, kontrast etc för tex någon av bildlägena standard eller film försvinner dessa inställningar så fort jag stänger av tvn. Finns det något sätt att spara dessa så man slipper justera bilden VARJE gång man slår på apparaten? Samma fråga med funktionen för den blå lampan på panelens framsida. Om jag väljer attstänga av lampan via menyn, skall inte tvn komma ihåg det i så fall?
Börjar bli orolig vad detta är för grejer egentligen.
mvh Jens
Postad 18 september 2007 - 10:35
Perb
-
Perb
-
Användare
-
-
163 inlägg
JensaR: Det finns ett enkelt sätt att lösa det: Läs Tråden!
Hint: Din tv befinner sig i butiks (demo)-läge.
Postad 18 september 2007 - 10:37
Hoff
-
Hoff
-
Forumräv
-
-
867 inlägg
Är det någon som vet varför det bildas skuggor av text osv på min TV? Alltså t.ex i slutet av filmen när texterna kommer upp... Så bildas det skuggor av den vita texten vågrätt tvärs över på båda sidorna. Vad beror detta på ??
Detta händer av allt.. tex i spel också.. så ser man en skugga av en detalj som sträcker sig tvärs över hela bilden. Riktigt irreterande!
<{POST_SNAPBACK}>
Förmodar att du köpt din tv ganska nyligen? Detta händer i början på alla plasmor (kanske inte senaste pioneer). Men det är bara i början så det bästa vore att köra in tvn de första 200h och sen höja kontrast/ljusstyrka etc. Mina första 250h körde jag precis under 40 på ljusstyrka o kontrast. 0 i sharpness. Nu efter 500h eller dyl. har jag inte minsta spår av loggor/text etc. I början såg jag temporära spökbilder efter tvns meny etc men nu är allt sånt borta.
Postad 18 september 2007 - 12:18
marcusss
-
marcusss
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag står i valet och kvalet av att köpa en samsung Q96, eller Panasonic PX70. Pioneer sorterade jag ut för den kan väll inte vara så bra som priset är högt? LG var jag också inne på, men känns lite som att denna hamnar under både Q96 och PX70. Det som gör mig lite osäker är detta:Panasonic skryter om att de använder den nya G10-panelenLG Skryter om att de använder den nya generationens panel med 100hzPioneer skryter om att de använder den 8:e och senaste generations panelerSamsung säger varken något om att de använder senaste generationens paneler, eller 100hz ?Och till den eviga frågan....... HD Ready eller Full HD - Men 20-25 tusen bättre kan väll inte en Full HD vara? Någon som vet hur allt ligger till i denna djungel?
Redigerat av marcusss, 18 september 2007 - 12:19.
Postad 18 september 2007 - 12:21
EvenSteven
-
EvenSteven
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jag står i valet och kvalet av att köpa en samsung Q96, eller Panasonic PX70.
Pioneer sorterade jag ut för den kan väll inte vara så bra som priset är högt? LG var jag också inne på, men känns lite som att denna hamnar under både Q96 och PX70.
Det som gör mig lite osäker är detta: Panasonic skryter om att de använder den nya G10-panelen LG Skryter om att de använder den nya generationens panel med 100hz Pioneer skryter om att de använder den 8:e och senaste generations paneler
Samsung säger varken något om att de använder senaste generationens paneler, eller 100hz ?
Och till den eviga frågan....... HD Ready eller Full HD - Men 20-25 tusen bättre kan väll inte en Full HD vara?
Någon som vet hur allt ligger till i denna djungel?
<{POST_SNAPBACK}>
Markus, jag föreslår att du läser igenom samtliga trådar där dessa modeller är involverade. Så kommer du få svar på dina frågor. För dessa har stälts 1000gr (1 av de 1000 har varit av mig).
Postad 18 september 2007 - 13:10
marcusss
-
marcusss
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag står i valet och kvalet av att köpa en samsung Q96, eller Panasonic PX70.
Pioneer sorterade jag ut för den kan väll inte vara så bra som priset är högt? LG var jag också inne på, men känns lite som att denna hamnar under både Q96 och PX70.
Det som gör mig lite osäker är detta: Panasonic skryter om att de använder den nya G10-panelen LG Skryter om att de använder den nya generationens panel med 100hz Pioneer skryter om att de använder den 8:e och senaste generations paneler
Samsung säger varken något om att de använder senaste generationens paneler, eller 100hz ?
Och till den eviga frågan....... HD Ready eller Full HD - Men 20-25 tusen bättre kan väll inte en Full HD vara?
Någon som vet hur allt ligger till i denna djungel?
<{POST_SNAPBACK}>
Markus, jag föreslår att du läser igenom samtliga trådar där dessa modeller är involverade. Så kommer du få svar på dina frågor. För dessa har stälts 1000gr (1 av de 1000 har varit av mig).
<{POST_SNAPBACK}>
Okay, vet du på viken sida? Tar ju en dag att leta igenom allt här... HD Ready, eller Full HD fick jag ett väldigt bra svar i en annan tråd, skippar nog Full HD. Men resten är fortfarande en gåta...
Postad 18 september 2007 - 13:19
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Okay, vet du på viken sida? Tar ju en dag att leta igenom allt här... HD Ready, eller Full HD fick jag ett väldigt bra svar i en annan tråd, skippar nog Full HD. Men resten är fortfarande en gåta...
<{POST_SNAPBACK}>
Frågan är om du varit och kollat på de apparater som du funderar på? Om inte gör det och återkom sedan I affären be att få se både på dvd och vanlig tv och inte bara en HD slinga som ligger och loopar Märken skryter ofta om sina egna fördelar och inte andras, eller hur! Samsung har sina berömda Movie Plus funktion Stunta i alla försäljnings knep och använd ögonen.
Postad 18 september 2007 - 13:35
marcusss
-
marcusss
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Frågan är om du varit och kollat på de apparater som du funderar på? Om inte gör det och återkom sedan
I affären be att få se både på dvd och vanlig tv och inte bara en HD slinga som ligger och loopar
Märken skryter ofta om sina egna fördelar och inte andras, eller hur! Samsung har sina berömda Movie Plus funktion
Stunta i alla försäljnings knep och använd ögonen.
<{POST_SNAPBACK}>
Visst är eget intryck det man i första hand ska gå efter, men när man är osäker är det alltid kul att höra vad andra säger, är väll det forum är till för...
Redigerat av marcusss, 18 september 2007 - 14:07.
Postad 18 september 2007 - 14:10
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Visst är eget intryck det man i första hand ska gå efter, men när man är osäker är det alltid kul att höra vad andra säger, är väll det forum är till för... 
<{POST_SNAPBACK}>
Postar du i Samsung tråden kommer du säkert få ett bra svar 99% kommer väl säga att du ska satsa på samsungen, eller hur
Postad 18 september 2007 - 15:39
typas
-
typas
-
Användare
-
-
200 inlägg
Ska man köra med DNIe av eller på, för att få den bästa bilden ?
Postad 18 september 2007 - 16:59
suazio
-
suazio
-
Användare
-
-
103 inlägg
Ska man köra med DNIe av eller på, för att få den bästa bilden ?
<{POST_SNAPBACK}>
Det är självklart subjektivt, men jag och antagligen många andra skulle säga; av!
Postad 19 september 2007 - 00:26
Jeppe_K
-
Jeppe_K
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Förmodar att du köpt din tv ganska nyligen? Detta händer i början på alla plasmor (kanske inte senaste pioneer). Men det är bara i början så det bästa vore att köra in tvn de första 200h och sen höja kontrast/ljusstyrka etc. Mina första 250h körde jag precis under 40 på ljusstyrka o kontrast. 0 i sharpness. Nu efter 500h eller dyl. har jag inte minsta spår av loggor/text etc. I början såg jag temporära spökbilder efter tvns meny etc men nu är allt sånt borta.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror du missuppfattar Mille2000s problem Hoff. Jag ser samma sak. Säg att du har en vit statisk prick i mitten av skärmen mot svart bakgrund, då kommer du se en grå vågrät linje från kant till kant i höjd med pricken. Mycket "lustigt" fenomen. Och även jag undrar om alla Q9 har detta fenomen.
Redigerat av Jeppe_K, 19 september 2007 - 00:30.
Postad 19 september 2007 - 00:54
Mange_L
-
Mange_L
-
Lärjunge
-
-
308 inlägg
Inget sånt på min. Kan skärmarna variera så mycket i beteende eller kan det bero på kringutrustningen?
Postad 19 september 2007 - 05:45
Blomman76
-
Blomman76
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Vilken livslängd är det på Q97:an i timmar och hur lång inkörnings tid är det?
Finns det nått i menyn som visar totalt hur länge TVn varit på?
Är ganska ny på Plasma, Hade beställning på en Sony 46"D3000 men som jag och många fler blev blåst på. Tror jag har hittat en bra ersättare.
Redigerat av Blomman76, 19 september 2007 - 06:16.
Postad 19 september 2007 - 07:51
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Finns det nått i menyn som visar totalt hur länge TVn varit på?
ANtar att du inte läst en enda sida i tråden! Kolla första inlägget så står det hur du kommer in i servicemenyen, där står hur länge tvn gått
Postad 19 september 2007 - 08:49
suazio
-
suazio
-
Användare
-
-
103 inlägg
Inget sånt på min. Kan skärmarna variera så mycket i beteende eller kan det bero på kringutrustningen?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag tror det varierar en hel del, i mitt fall kanske det var slumpen. Jag beställe en Q9x i juni/juli först och när jag fick hem den så var jag jätte nöjd med bilden. Det höll dock inte många dagar då det inte kom någon bild efter ett tag, enabrt ljud. Detta löstes genom att dra ur antensladden x antal gånger. Jag testade flera olika kablar, det berodde ej på dem. Skickade in TVn, skulle få en ny, det blev en massa vel och jag fick den ganska så nyligen igen. På denna TVn har jag märkt en del saker som jag är säker på att den andra TVn av samma modell inte hade. 1) Min knäpper rätt mycket, har läst om fenomenet i PX70 tråden mycket, trodde inte det gällde denna TVn. Men det är väl plasten(?) som expanderar? Detta händer främst på natten när jag nyligen stängt av TVn (för mångga ggr dock) och på morgonen, dessutom så knäpper den till när den känner för det och då. 2) Problemet med fotbollar som fladdrar när det är publik bakom, hade jag INTE på den första TVn, jag letade efter problemet. På den jag har hemma så behöver man knappast leta. 3) Upplever även ganska grova pixligheter i underkanten av bild vid t ex fotboll. Mycket möjligt att sändningen påverkar detta. Har även upplevt en hel del "blödningar" när olika färger går ihop. Ränder som folk talar om har jag inte sett något av. Är i det stora hela nöjd med mitt val av TV.
Postad 19 september 2007 - 09:14
aikelo
-
aikelo
-
Lärjunge
-
-
315 inlägg
Det var väl värst vad gnälliga några börjar bli. Ni kanske ska hålla er kvar vid tjock-tv några år till.
De små fel jag hittar med min q97 har endast att göra med den inbyggda digitalboxen.
När jag använder annan källa så är problemen borta.
Postad 19 september 2007 - 11:38
JohanP2
-
JohanP2
-
Amatör
-
-
79 inlägg
Det var väl värst vad gnälliga några börjar bli. Ni kanske ska hålla er kvar vid tjock-tv några år till. De små fel jag hittar med min q97 har endast att göra med den inbyggda digitalboxen. När jag använder annan källa så är problemen borta.
<{POST_SNAPBACK}>
Samma här. Dock är det ganska irriterande att göra kanalsökningar stup i kvarten. Men snart blir det comhem eller viasat ändå, så det spelar inte så stor roll.
Postad 19 september 2007 - 12:09
Chrester
-
Chrester
-
Forumräv
-
-
737 inlägg
Har sagt det förut men säger det igen, samsung har ett gäng koreaner i svärje som jobbar med att få fram ny mjukvara till den inbyggda ca-modulen. Så förhoppningsvis är det problemet snart borta.
Så snart så är tv'n nästan perfekt
Redigerat av Chrester, 19 september 2007 - 12:10.
Postad 19 september 2007 - 14:04
Blomman76
-
Blomman76
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Finns det nått i menyn som visar totalt hur länge TVn varit på? ANtar att du inte läst en enda sida i tråden!
Kolla första inlägget så står det hur du kommer in i servicemenyen, där står hur länge tvn gått 
<{POST_SNAPBACK}>
Har läst till sidan 11 från en W800i på arbetstid så man kanske missade nått inlägg, ber om ursäkt för det. Tack ska titta tillbax på det.
Postad 19 september 2007 - 14:07
Damp
-
Damp
-
Mästare
-
-
2 750 inlägg
Har sagt det förut men säger det igen, samsung har ett gäng koreaner i svärje som jobbar med att få fram ny mjukvara till den inbyggda ca-modulen. Så förhoppningsvis är det problemet snart borta. Så snart så är tv'n nästan perfekt 
<{POST_SNAPBACK}>
Trevlig att höra, kompisar till dig? Då tar samsung detta på allvar!
Postad 19 september 2007 - 14:34
superken
-
superken
-
Användare
-
-
130 inlägg
Jaha...... Fick själv veta att en snubbe skulle höra av sig för att komma hem & uppdatera den inbyggda boxen, skärmen osv osv Men men. . . Nu låter det så här. . "Berörda CA-moduler är båda tillverkade av SCM Microsystems.
Under streckkoden på baksidan: P/N: 904 673 P/N: 904240
Beskrivning av felet: Enligt våra undersökningar beror sannolikt felet på att tillverkaren bytt ut en minneskrets som ursprungligen var på 5volt. De CA-moduler vi undersökt hade en minneskrets på 3,6 volt.
Vad är en CA-modul? Programkortet placeras i CA-modulen som sedan sätts in i Tv:n i det anpassade kortfacket för att se på kodade kanaler."
Ni som kör med CA-modul som funkar. Vad har ni för P/N version??
Postad 19 september 2007 - 16:22
Blomman76
-
Blomman76
-
Amatör
-
-
83 inlägg
Har oxå beställt 50" Q97 som nog kommer i morgon från Dustin. Jippi!!! Var in och tittade lite på omdömen om denna tv och såg att en Cissi har gett tvn en 1 i betyg. "Fin bild men fick lämna in min på service efter en vecka. =(" Klickade på Cissi och såg att hon även gett 42" Q96:an en 1:a Har hon otur med plasmor?? eller gillar hon inte samsungs plasmor? 50" Q97 Omdöme
Postad 19 september 2007 - 16:30
EvenSteven
-
EvenSteven
-
Användare
-
-
161 inlägg
För de som är intresserade så har jag lagt upp recensionen som prylportalen gjorde av Q96 för någon månad sedan, hoppas alla blir nöjda och glada, finns att dra ned här: http://www.speedysha.../928374696.html
Redigerat av EvenSteven, 19 september 2007 - 16:31.
Postad 19 september 2007 - 17:40
Perb
-
Perb
-
Användare
-
-
163 inlägg
Är det nån som vet om det finns diskreta ir-kommandon för att växla direkt till rätt ingång utan att behöva stega sig fram med en massa tryckningar (en stor nackdel enligt mig)?
Postad 19 september 2007 - 21:34
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Fick hem min Q96:a idag (jag 9990 kr fattigare o EG lika mycket rikare), blir nog mycket pillande med inställningarna framöver.
Något simpelt som jag inte får kläm på är zoom inställningarna.
På TVn finns ju 2... på DVD, SatBox mm så finns det åxå... hur ska jag få allt att speloa ihop på bra sätt??
En JVC 32" CRT som vi har klarar detta galant spec med 4:3 formatet men här får jag inte till det, även olika kanaler beter sig olika.
Postad 19 september 2007 - 21:47
Manke
-
Manke
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Coolt, du fick alltså en q96:a, 42"? , för 10000?
Var och kollade på just den tv:n idag på en butik, men där fick de inte heller dessa zoomfunktioner att bra ut en 4:3 bild...
Min philips 32" crt fixar detta på ett ypperligt sätt, tycker i alla fal jag...
Men visst borde väl det funka på sammyn också?
Redigerat av Manke, 19 september 2007 - 21:50.
Postad 19 september 2007 - 22:13
Rabalder
-
Rabalder
-
Beroende
-
-
1 235 inlägg
Coolt, du fick alltså en q96:a, 42"? , för 10000?
Var och kollade på just den tv:n idag på en butik, men där fick de inte heller dessa zoomfunktioner att bra ut en 4:3 bild... Min philips 32" crt fixar detta på ett ypperligt sätt, tycker i alla fal jag... Men visst borde väl det funka på sammyn också?
<{POST_SNAPBACK}>
tydligen fler i samma båt... Det bra priset var som kompensation för att EG inte kunde fixa fram PX70n när dom körde sin drive för en 5-6 veckor sedan.
Postad 19 september 2007 - 22:17
typas
-
typas
-
Användare
-
-
200 inlägg
Vilken är den bästa signalen som jag ska mata ut från min satelitmottagare till min Q96, RGB eller YPbPr ?
Pal, Pal60,NTSC ?
Postad 19 september 2007 - 23:01
Cover girl
-
Cover girl
-
Rookie
-
2 inlägg
Ursäkta att jag tränger mig in i tråden. Men kan någon vara så snäll att förklara för mig skillnaden mellan Samsungs Q och C modellerna?
Postad 19 september 2007 - 23:10
EvenSteven
-
EvenSteven
-
Användare
-
-
161 inlägg
Ursäkta att jag tränger mig in i tråden. Men kan någon vara så snäll att förklara för mig skillnaden mellan Samsungs Q och C modellerna? 
<{POST_SNAPBACK}>
Bara att läsa från trådnummer 1 och framåt så kommer du hitta svaret!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|