Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Onkyo TX-SR607

2235 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon HKTS 11 (Högtalarpaket för hembio) 2 9.080808 (98) Inga priser
Sony BDP-S550 (Blu-ray & DVD-spelare) 2 9.249998 (19) Inga priser
Onkyo TX-SR607 (Förstärkare) 4 9.290076 (130) Inga priser
Denon AVR-1610 (Förstärkare) 2 9.190476 (20) Inga priser
70 relaterade trådar
Köpråd - Surroundförstärkare upp till 5000 (791 inlägg) 3 år sedan
HD ljud eller inte HD ljud? (17 inlägg) 10 år sedan
Ingen bild från dator till tv via receiver (2 inlägg) 12 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 12 år sedan
* Officiell Tråd - Onkyo TX-SR **6 * (1307 inlägg) 13 år sedan
Onkyo TX-SR607 (1 inlägg) 14 år sedan
* Officiell Tråd - Denon AVR-4310, 3310 * (681 inlägg) 14 år sedan
Komplettera HKTS11 till 7.1? (10 inlägg) 14 år sedan
Test av Blu ray spelare-Panasonic DMP-BDT 310 3D/Sony BDP-s 550. (1 inlägg) 14 år sedan
Ingen bild via kompositingång på Onkyo TX-SR607 (3 inlägg) 14 år sedan
Onkyo TX-SR607 fråga vid filmtittande (7 inlägg) 14 år sedan
Denon AVR-1610 (3 inlägg) 14 år sedan
* Officiell tråd - Sony BDP-S350 och S550 (695 inlägg) 15 år sedan
Infinity Phi51 något att ha? (53 inlägg) 15 år sedan
Harman Kardon HKTS11 till musik? (30 inlägg) 15 år sedan
köp av hembio (2 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-SR607EB vs. Denon AVR-1611 (7 inlägg) 15 år sedan
Onkyo TX-Sr607 värmeutveckling (22 inlägg) 15 år sedan
receiver 5.1 vs 7.1 , lönt eller ej ? (25 inlägg) 15 år sedan
Är det värt att byta förstärkare? Hjälp. (9 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 eller Yamaha RX-V365? (49 inlägg) 16 år sedan
SONY STR-DH800 eller ONKYO TX-XR607 (23 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 med Harman Kardon hkts11 (4 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610 vs Denon AVR-1803 (3 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR507 vs Denon AVR-1610 (369 inlägg) 16 år sedan
Denon AVR-1610, 1910, eller 3310? (22 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR607 eller HK AVR 255? (8 inlägg) 16 år sedan
Denon 1910 vs 1610 -- hjälp (38 inlägg) 16 år sedan
Vilken kommer fungera bäst? Beslutsångest.. (1 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-sr607 HDMI Problem (6 inlägg) 16 år sedan
Canton Movie 150 QX vs. Canton Movie CD 102 alt. CD 151 (9 inlägg) 16 år sedan
Bildproblem med Denon AVR-1610 och PS3? (9 inlägg) 16 år sedan
Val av nya högtalare (3st) (27 inlägg) 16 år sedan
Yamaha RX-V565 vs Yamaha RX-V765? (7 inlägg) 16 år sedan
Yamaha RX-V765 eller Onkyo TX-SR607 (10 inlägg) 16 år sedan
Receiver för Ps3, Wii, Digitalbox, HTPC & Blu-ray (18 inlägg) 16 år sedan
Bra Ljudpaket under 10 000Kr ? (16 inlägg) 16 år sedan
JBL ES 90 (1 inlägg) 16 år sedan
Denon avr-1910 eller Onkyo TX-SR607 (130 inlägg) 16 år sedan
Från Förstärkare (HDMI) till bildskärm (Dvi) funkar? (9 inlägg) 16 år sedan
Val av paket (2 inlägg) 16 år sedan
Från förstärkare (HDMI) - Bildskärm (dvi)? (0 inlägg) 16 år sedan
Vad kan Denon 2310 som också denna kan? (8 inlägg) 16 år sedan
Onkyo tx-sr507 och Canton Movie 150? (7 inlägg) 16 år sedan
Nytt hemmabio system (4 inlägg) 16 år sedan
Onkyo 607 + canton chrono dc 509 = vilken kabel? (1 inlägg) 16 år sedan
ONKYO 507 eller 607? (22 inlägg) 16 år sedan
DTS via PS3 Media Server (3 inlägg) 16 år sedan
Harman Kardon HKTS11 VS Infinity PHI 51 (9 inlägg) 16 år sedan
BDLive.com (4 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR607 vs Marantz 6003 (9 inlägg) 16 år sedan
Dubbla Centerhögtalare (3 inlägg) 16 år sedan
Fronthögtalare och subwoofer max 10 000 (8 inlägg) 16 år sedan
Onkyo TX-SR607 eller Yamaha RX-V863? (9 inlägg) 16 år sedan
Den mest musikaliska receivern under 10.000 (5 inlägg) 16 år sedan
vad köpa? panasonic eller sony (6 inlägg) 17 år sedan
Canton Movie 120 MX VS Harman Kardon HKTS11 (17 inlägg) 17 år sedan
Prisvärd blu-ray-spelare synad (25 inlägg) 17 år sedan
Nya blu-rayspelare hösten 2008 inkl omröstning! (83 inlägg) 17 år sedan
Sony BDP-S550 vs Panasonic DMP-BD55! (22 inlägg) 17 år sedan
Harman Kardon AVR 132 och HKTS11? (0 inlägg) 17 år sedan
Inställningar Onkyo 605+HKTS 11 (1 inlägg) 17 år sedan
Harman/Kardon (0 inlägg) 17 år sedan
Onkyo 606 + 10.000 kr för högtalare.. (8 inlägg) 17 år sedan
B&W Mini Theatre (24 inlägg) 18 år sedan
Skillnad HKTS 7 och HKTS 11 (3 inlägg) 18 år sedan
Receiver + högtalarförslag (2 inlägg) 19 år sedan
Harman Kardon HKTS11 + Denon 2106? (0 inlägg) 20 år sedan
Jamo A-325PDD vs Infinity TSS-750 (5 inlägg) 20 år sedan
Surroundhögtalare till Yamaha 340 (4 inlägg) 20 år sedan

Postad 30 December 2009 - 14:54

higge64
  • higge64
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0
Hejsan,
Jag är precis en ny ägare till den här recievern och håller just nu på med lite inställningar. Jag har lite funderingar på hur man ska ställa frekvensen på högtalarna?

Jag har kört inställningarna med micken vilket gick bra och sen är jag inne i menyn för att göra lite finjusteringar. Det står i manualen när det gäller frekvensen att man ska se handböckerna för sina högtalare för att fastställa optimala överkörningsfrekvenser vilket jag inte hajar riktigt. På mina högtalare står det så här:
Front: 35Hz-20KHz
Center: 45Hz-20KHz
Surrond: 58Hz-20KHz
Sub: 28Hz-150Hz
Värderna säger inte mig så mycket men jag antar att det lägsta värdet är vad högtalaren klarar att gå ner i basljud. Vad ska man sätta för värden för att få det optimalt? Finns det någon som kan det här lite mer än jag och kan ge mig lite tips och råd?

Thomas

Postad 30 December 2009 - 16:24

ChristerN
  • ChristerN
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hejsan,
Jag är precis en ny ägare till den här recievern och håller just nu på med lite inställningar. Jag har lite funderingar på hur man ska ställa frekvensen på högtalarna?

Jag har kört inställningarna med micken vilket gick bra och sen är jag inne i menyn för att göra lite finjusteringar. Det står i manualen när det gäller frekvensen att man ska se handböckerna för sina högtalare för att fastställa optimala överkörningsfrekvenser vilket jag inte hajar riktigt. På mina högtalare står det så här:
Front: 35Hz-20KHz
Center: 45Hz-20KHz
Surrond: 58Hz-20KHz
Sub: 28Hz-150Hz
Värderna säger inte mig så mycket men jag antar att det lägsta värdet är vad högtalaren klarar att gå ner i basljud. Vad ska man sätta för värden för att få det optimalt? Finns det någon som kan det här lite mer än jag och kan ge mig lite tips och råd?

Thomas

Som jag förstått det så handlar det om när subben ska "lämna över" till de andra högtalarna. Kanske kan du ställa in gränsvärdena direkt på subben och då bör värdena i förstärkaren matcha.
Tex så kanske du vill att subben ska jobba upp till 90 Hz och därefter ska de andra ta vid. Och kanske vill du att de ska gå parallellt en bit. Det är bara att lyssna och själv komma fram till vad som passar ens egna smak.
Men Audussey-funktionen brukar väl ställa in det så det blir ganska bra från början?
Men andra på forumet kan detta mycket bättre än jag. Lycka till!

Postad 30 December 2009 - 16:32

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
undrar ifall där är något sätt att få ut 6-12 volt ur förstärkaren, tänkte sätta en fläkt i min Tobo tv-bänk där förstärkaren står för extra kylning. men vill då att den fläkten går igång samtidigt som förstärkaren. vet inte om remote-ut eller liknande ger så mycket ström som behövs för att driva en liten fläkt... kanske någon som vet?

Postad 30 December 2009 - 17:06

higge64
  • higge64
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Som jag förstått det så handlar det om när subben ska "lämna över" till de andra högtalarna. Kanske kan du ställa in gränsvärdena direkt på subben och då bör värdena i förstärkaren matcha.
Tex så kanske du vill att subben ska jobba upp till 90 Hz och därefter ska de andra ta vid. Och kanske vill du att de ska gå parallellt en bit. Det är bara att lyssna och själv komma fram till vad som passar ens egna smak.
Men Audussey-funktionen brukar väl ställa in det så det blir ganska bra från början?
Men andra på forumet kan detta mycket bättre än jag. Lycka till!

Okey, så om jag vill att subben ska vara själv upp till 90hz så kan jag inte har dom andra högtalarna under 90hz eller om jag går under 90 Hz så kommer dom att köra samtidigt som subben. Det borde väl vara att rekommendera då att man sätter dom andra högtalarna så lågt som dom klarar av och sen låter dom gå samtidigt som subben, blir det inte bättre tryck då?

Thomas

Postad 30 December 2009 - 18:32

ChristerN
  • ChristerN
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Okey, så om jag vill att subben ska vara själv upp till 90hz så kan jag inte har dom andra högtalarna under 90hz eller om jag går under 90 Hz så kommer dom att köra samtidigt som subben. Det borde väl vara att rekommendera då att man sätter dom andra högtalarna så lågt som dom klarar av och sen låter dom gå samtidigt som subben, blir det inte bättre tryck då?

Thomas

Testa!
Lyssna dig fram till vad du gillar bäst.
Subben gör sitt bästa jobb i de lägre tonerna och jag har för mig att man brukar låta dem gå lite omlott men hur mycket bör du nog testa själv. Det är inte säkert att det blir "bättre tryck" om de går mycket omlott.
Testa!

Postad 31 December 2009 - 15:16

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

Jag har ett par problem med min nya 607:a. Hoppas någon känner igen något?

1) Lyckas inte döpa om source ordentligt. Använder rename funktionen för att döpa om GAME till HTPC och när jag sedan trycker fjärrens Game knapp står det mycket riktigt HTPC i displayen i några sekunder, men därefter slår den tillbaka till texten "GAM". Med tillägget "T-D" för theater dimensional ljudläget så blir det absolut rappakalja av displaytexten för oinvigda.

Prova och trycka på knappen display på fjärren;) så kommer den fram igen och skall för hoppningsvis stå kvar i "HTPC".

//Peter

Postad 31 December 2009 - 20:38

babyroo
  • babyroo
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Nyligen köpt denna förstärkare och det mesta funkar klockrent, har dock följande störande problem:
När jag stänger av TVn så säger onkyon "no signal" och ljudet dör. Kan alltså inte sätta på en skiva/mp3 lista/webradio/spotify/whatever på htpcn utan att ha tvn påslagen.

Har kopplat upp det enligt följande:

[HTPC] - hdmi -> [SR607] - hdmi -> [Sony 40W3000]
Har även en oppo dvd inkopplad via hdmi, och får samma problem där (ifall jag nu skulle vilja lyssna på en cd via den eller endast lyssna på ljudet från en dvd av någon anledning =) så går det inte utan att tvn är påslagen).

Det enda fulhacket som funkar är att på sonyn gå in i powersaving och ställa in läget "picture off". Men detta är knappast optimalt (energiförbrukningen lär fortfarande vara hög).

Har googlat runt lite angående detta problem och hittat några trådar på avforums.com men ingen har kommit fram till någon lösning.

Har stängt av alla sonyns hdmi funktioner men detta har inte hjälpt. Det har antytts i trådarna på avformus att det skulle vara ett handshake problem. Ska testa teorin senare och koppla in en vanlig datorskärm istället för sony-w3000.

Någon annan som upplevt detta problem, eller ännu bättre, har en lösning? :)

Postad 01 January 2010 - 01:51

abbe73
  • abbe73
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Har suttit och och jämfört min 607 kontra min farsas 307 och tycker att 307:an låter bättre i och för sig har han rena skit hgt ett pkt hoyo 5.1 men ändå suttit å lekt med inst men tycker nog att det är en mer homogen ljudbild i 307 vad gör jag för fel det är ju trots en bättre förstärkare 607 har tänkt mig köpa dynavoice f6ex 5.0 pkt men det kanske är bättre att satsa på en billigare stärkare?

Postad 01 January 2010 - 11:00

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Har suttit och och jämfört min 607 kontra min farsas 307 och tycker att 307:an låter bättre i och för sig har han rena skit hgt ett pkt hoyo 5.1 men ändå suttit å lekt med inst men tycker nog att det är en mer homogen ljudbild i 307 vad gör jag för fel det är ju trots en bättre förstärkare 607 har tänkt mig köpa dynavoice f6ex 5.0 pkt men det kanske är bättre att satsa på en billigare stärkare?

det handlar helt enkelt om kalibrering sen kan du aldrig någonsin jämföra ljud kommer alltid låta olika sen högtalare gör skillnad

Postad 01 January 2010 - 11:45

ChristerN
  • ChristerN
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Nyligen köpt denna förstärkare och det mesta funkar klockrent, har dock följande störande problem:
När jag stänger av TVn så säger onkyon "no signal" och ljudet dör. Kan alltså inte sätta på en skiva/mp3 lista/webradio/spotify/whatever på htpcn utan att ha tvn påslagen.

Har kopplat upp det enligt följande:

[HTPC] - hdmi -> [SR607] - hdmi -> [Sony 40W3000]
Har även en oppo dvd inkopplad via hdmi, och får samma problem där (ifall jag nu skulle vilja lyssna på en cd via den eller endast lyssna på ljudet från en dvd av någon anledning =) så går det inte utan att tvn är påslagen).

Det enda fulhacket som funkar är att på sonyn gå in i powersaving och ställa in läget "picture off". Men detta är knappast optimalt (energiförbrukningen lär fortfarande vara hög).

Har googlat runt lite angående detta problem och hittat några trådar på avforums.com men ingen har kommit fram till någon lösning.

Har stängt av alla sonyns hdmi funktioner men detta har inte hjälpt. Det har antytts i trådarna på avformus att det skulle vara ett handshake problem. Ska testa teorin senare och koppla in en vanlig datorskärm istället för sony-w3000.

Någon annan som upplevt detta problem, eller ännu bättre, har en lösning? :(

Hej
Trodde Duckface skulle svara på denna (som så mycket annat)-
Jag har för mig att man går in i inställningarna för CEC som styr om man sätter på en CEC-enhet så sätts de andra på automatiskt. På mig låter det som om det är detta problem du har.
Men Duckface kan vägleda dig direkt skulle jag tro.
Meddela här om du lyckas.
Lycka till!
Och Gott Nytt År på er alla!

Postad 01 January 2010 - 12:05

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0

Prova och trycka på knappen display på fjärren;) så kommer den fram igen och skall för hoppningsvis stå kvar i "HTPC".

//Peter

Tack för svar! Låter som en workaround för en bug. :( Men jag ska prova när jag kommer hem efter helgen. Kan ju lägga in extratryckningen i multifjärren om det är enda sättet.

Postad 01 January 2010 - 14:22

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
Jag har haft en 507a och har en 607a nu, och kan förstärkaren in och utantill, nästan.. det är en sak jag undrar: har PS3 inkopplad via hdmi och ibland vill jag ha kvar bilden på ps3an och ljud från annan källa, det funkar bra med tuner (alltså lyssna på radio men ha bilden kvar till ps3an) men så fort jag väljer en annan källa, t.ex. AUX på framsidan med ipod inkopplad så vill förstärkaren ändra bilden oxå (blir blå skärm). Finns det nåt sätt att komma runt det?

Postad 01 January 2010 - 23:17

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0
lite funderingar kring -db som Audussey ställt in...

front: -5db
center: -5db
bakhögt: -7db
sub: -15db

tycker jag måste skruva upp volymen rätt mycket för att det ska bli lagom högt... därav undrar jag om det blir samma om jag höjer alla med 5db så att front/center hamnar på 0db och bakhögtalarna på -2db och subben på -10db?

i min värld stämmer värdena överens bara det att ljudet blir högre på lika hög volym som jag har det nu...

Postad 01 January 2010 - 23:29

ktd
  • ktd
  • Veteran

• 1662 inlägg
  • 0
Jag gjorde så. Audussey satte ännu lägre minusvärden för mig men jag satte upp alla runt 10 så jag kom runt 0.
Det blev skitbra tycker jag. Låter lika ljudmässigt men jag behöver inte ha så hög volym. Spelar väl ingen roll egentligen men det känns bättre att inte kräma på så jäkligt bara för att få en vettig volym. :)

Redigerat av ktd, 01 January 2010 - 23:29.

Postad 02 January 2010 - 00:03

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hej
Trodde Duckface skulle svara på denna (som så mycket annat)-
Jag har för mig att man går in i inställningarna för CEC som styr om man sätter på en CEC-enhet så sätts de andra på automatiskt. På mig låter det som om det är detta problem du har.
Men Duckface kan vägleda dig direkt skulle jag tro.
Meddela här om du lyckas.
Lycka till!
Och Gott Nytt År på er alla!

Jag är tyvärr inte hemma pg av jul o nyårs firande därför har jag inte haft möjlighet till större hjälp och därmed bristfälliga svar :)
Mycket riktigt har detta med CEC att göra finns i några sidor tillbaka hur du ändrar detta. kommer just nu inte på vad det heter då jag inte har min reciver framför mig men kolla efter hdmi control

Postad 02 January 2010 - 00:08

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Jag har haft en 507a och har en 607a nu, och kan förstärkaren in och utantill, nästan.. det är en sak jag undrar: har PS3 inkopplad via hdmi och ibland vill jag ha kvar bilden på ps3an och ljud från annan källa, det funkar bra med tuner (alltså lyssna på radio men ha bilden kvar till ps3an) men så fort jag väljer en annan källa, t.ex. AUX på framsidan med ipod inkopplad så vill förstärkaren ändra bilden oxå (blir blå skärm). Finns det nåt sätt att komma runt det?

finns både ett ja och nej på din fråga kör du hdmi så kan du bara få bild från den ingången men kör du analogt ljud så så kan du ta bild från hdmi och ljud på en annan port som vanligt kan jag inte svara på hur du gör detta då jag e bortrest över helgerna men kolla på att setupen där du ställer in vilka ingångar som ska användas

Postad 02 January 2010 - 00:12

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

lite funderingar kring -db som Audussey ställt in...

front: -5db
center: -5db
bakhögt: -7db
sub: -15db

tycker jag måste skruva upp volymen rätt mycket för att det ska bli lagom högt... därav undrar jag om det blir samma om jag höjer alla med 5db så att front/center hamnar på 0db och bakhögtalarna på -2db och subben på -10db?

i min värld stämmer värdena överens bara det att ljudet blir högre på lika hög volym som jag har det nu...

att skruva om värdena efter kalibreringen går i mot min tanke med kalibreringen det enda du kan ställa efter kalibreringen är subben om du upplever att basen saknas då den mätningen ofta blir fel att du får minus på högtalare är inget fel så länge det inte hamnar under 10- suben kan ofta bli fel då det är för lågfrekvent ljud att mäta

Postad 02 January 2010 - 11:05

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

att skruva om värdena efter kalibreringen går i mot min tanke med kalibreringen det enda du kan ställa efter kalibreringen är subben om du upplever att basen saknas då den mätningen ofta blir fel att du får minus på högtalare är inget fel så länge det inte hamnar under 10- suben kan ofta bli fel då det är för lågfrekvent ljud att mäta

jo det var det jag tänkte innan att om jag ändrar värdena så går det emot kalibreringen, men som jag förstått det så kalibrerar den frequenz samt avstånd och volym. avståndet bör ju blir detsamma om jag ökar alla värden lika mycket, det enda jag ändrar är i så fall volymen som åker upp lite så att jag slipper vrida upp reglaget så mycket. som jag tänker är att, jag vrider upp förstärkaren till volym 40 men får bara ut en ljudnivå av volym 30 vilket i min tanke då gör att förstärkaren jobbar mer men jag får inte ut den ljudnivån den jobbar för.

ok, har nu lärt mig att inte ändra med kalibreringen då jag fick göra om allt igen, ljudet blev helt konstigt efter att jag ändrat runt...

en annan grej jag har svårt för att greppa är vilken inställning jag ska ha ifrån min ps3 när det gäller ljudet. jag har den kopplad med HDMI in till förstärkaren och HDMI ut ifrån förstärkaren till tv´n, i ps3:an står ljud ut på PCM. men vad ska förstärkaren stå på? när jag kollar på tv har jag en optisk kabel ifrån den till förstärkaren och där står ljudet på "bild" PL2 Movie vilket jag uppfattar att den ska göra ljudet till dolby surround ifrån dom tv-kanalerna som skickar ut det.
men när jag kollar på blu-ray film ifrån ps3:an så är ju många filmer i dolby digital HD men på förstärkaren finns inget sådant val, jag kollade i bruksanvisningen och där var en hel del om vad som stödjer vad men inget jag förstod ...

Redigerat av jokim, 02 January 2010 - 20:54.

Postad 02 January 2010 - 23:05

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0
Hej på er!

Jag har oxå en onkyo ps3 slim fråga;)
Jag får inte ut 1080p från ps3 till 607:an och vidare till tv´n??? detbara knäpper i stärkaren o så kör den 1080i. har provat att välja bara 1080p och 576i då blir det givetvis 576i, mycket irriterande.... Någon snäll själ som kan hjäpa till med detta.

1080p från xbox360 funkar utmärkt.....

//Peter

Postad 03 January 2010 - 00:51

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Hej på er!

Jag har oxå en onkyo ps3 slim fråga;)
Jag får inte ut 1080p från ps3 till 607:an och vidare till tv´n??? detbara knäpper i stärkaren o så kör den 1080i. har provat att välja bara 1080p och 576i då blir det givetvis 576i, mycket irriterande.... Någon snäll själ som kan hjäpa till med detta.

1080p från xbox360 funkar utmärkt.....

//Peter

prova ställ förstärkaren på "passthrough" i bildinställningarna när du har ps3:an igång, det är den inställningen jag kör med och det fungerar fint... en kanske dum fråga men har du ställt in ps3:an på 1080p via HDMI?

Postad 03 January 2010 - 01:52

babyroo
  • babyroo
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0

Jag är tyvärr inte hemma pg av jul o nyårs firande därför har jag inte haft möjlighet till större hjälp och därmed bristfälliga svar :blink:
Mycket riktigt har detta med CEC att göra finns i några sidor tillbaka hur du ändrar detta. kommer just nu inte på vad det heter då jag inte har min reciver framför mig men kolla efter hdmi control

Tack för svaren, skall testa detta när jag kommer hem från jobbet. Är dock ganska säker på att dessa funktioners grundinställning är avstängd (iaf enligt pdf manualen jag bläddrar i nu).
Annars får jag helt enkelt "koppla" mig runt problemet enligt följande:
[htpc] - bild/hdmi -> [TV]
[htpc] - ljud/digital coax -> [SR607]

Postad 03 January 2010 - 02:06

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

prova ställ förstärkaren på "passthrough" i bildinställningarna när du har ps3:an igång, det är den inställningen jag kör med och det fungerar fint... en kanske dum fråga men har du ställt in ps3:an på 1080p via HDMI?

Ja då:blink: det har jag men ja hittar inte "passthrogh" intställningarna?!?!?!, tycker på video men då står det bara "Not availble"

//Peter

Redigerat av pewi78, 03 January 2010 - 02:19.

Postad 03 January 2010 - 02:47

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Ja då:blink: det har jag men ja hittar inte "passthrogh" intställningarna?!?!?!, tycker på video men då står det bara "Not availble"

//Peter

kolla på sidan 82 i manualen så ser du avsnittet, antagligen står den som "auto" ...

Postad 03 January 2010 - 10:04

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

kolla på sidan 82 i manualen så ser du avsnittet, antagligen står den som "auto" ...

Ja denna sida har jag sett och det är som det står "not availble" i displayen på stärkaren ch man kan inte välja något....
Jag tycker att det verkar skit konstigt då det är inget problem att köra med 1080p igenom 607:an från xbox360.

//Peter

edit: när jag kör ps3 direkt till tv så funkar det men 1080p....... det är förstärkren som bråkar med mig alltså.....:blink:

Redigerat av pewi78, 03 January 2010 - 10:15.

Postad 03 January 2010 - 11:42

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
..

Redigerat av henke007, 03 January 2010 - 13:48.

Postad 03 January 2010 - 12:27

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Ja denna sida har jag sett och det är som det står "not availble" i displayen på stärkaren ch man kan inte välja något....
Jag tycker att det verkar skit konstigt då det är inget problem att köra med 1080p igenom 607:an från xbox360.

//Peter

edit: när jag kör ps3 direkt till tv så funkar det men 1080p....... det är förstärkren som bråkar med mig alltså.....:blink:

om du provar att stänga av PS3:an och bara ha förstärkaren på den ingången som PS3:an är på... menyerna på 607:an har jag inte förstått mig på ännu, ibland fungerar dom och ibland inte... har du PS3:an inställd på att forcera 1080P24, kanske kan va den inställningen me...

Postad 03 January 2010 - 12:47

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

om du provar att stänga av PS3:an och bara ha förstärkaren på den ingången som PS3:an är på... menyerna på 607:an har jag inte förstått mig på ännu, ibland fungerar dom och ibland inte... har du PS3:an inställd på att forcera 1080P24, kanske kan va den inställningen me...

Det funkade i ca 5 sekunder(1080p) med 1080p24 avsängd sen så slog den av och gick tillbaka till 1080i igen........ jag blir galen snart......

//Peter

Postad 03 January 2010 - 15:09

killshot
  • killshot
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Hallå,
jätte sugen på denna 607 men känner att jag inte kan lägga ut så mycket pengar justnu med högtalar system också.

Jag kommer inom 6 månader eller nåt köpa nya högtalare men min fråga är kan jag använda mina gamla högtalare från mitt 5.1 pioneer DCS-303 , Köpt för nästan 6-7 år sen.

Har en Samsung LED 46B7070 med värdelös ljud.

Tacksam för svar, är en riktig rookie när det gäller sånt här
Får gärna rekommendera högtalare om ni vill, har tittat på Harman Kardon HKTS11

Postad 03 January 2010 - 15:13

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Det funkade i ca 5 sekunder(1080p) med 1080p24 avsängd sen så slog den av och gick tillbaka till 1080i igen........ jag blir galen snart......

//Peter

då måste förstärkaren vara inställd på 1080i eller automatisk så att den skalar ner... jag hade nog provat att köra in fabriksinställningarna igen och börja om ifrån början ... fungerar inte det måste det vara något fel, kan vara att den HDMI-kabel du har fungerar dåligt med onkyo, läste nått i en tråd om handskakningsproblem...

Postad 03 January 2010 - 15:40

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

då måste förstärkaren vara inställd på 1080i eller automatisk så att den skalar ner... jag hade nog provat att köra in fabriksinställningarna igen och börja om ifrån början ... fungerar inte det måste det vara något fel, kan vara att den HDMI-kabel du har fungerar dåligt med onkyo, läste nått i en tråd om handskakningsproblem...

Menar du fabriksintallningarna i stärkaren eller i ps3?

Postad 03 January 2010 - 18:18

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0

jo det var det jag tänkte innan att om jag ändrar värdena så går det emot kalibreringen, men som jag förstått det så kalibrerar den frequenz samt avstånd och volym. avståndet bör ju blir detsamma om jag ökar alla värden lika mycket, det enda jag ändrar är i så fall volymen som åker upp lite så att jag slipper vrida upp reglaget så mycket. som jag tänker är att, jag vrider upp förstärkaren till volym 40 men får bara ut en ljudnivå av volym 30 vilket i min tanke då gör att förstärkaren jobbar mer men jag får inte ut den ljudnivån den jobbar för.

ok, har nu lärt mig att inte ändra med kalibreringen då jag fick göra om allt igen, ljudet blev helt konstigt efter att jag ändrat runt...

Tänkte likadant när jag kalibrerade första gången, stärkaren ville sänka alla högtalarna till typ -9, så jag höjde fronten till 0 och lät surroundarna vara som det blev inställt för jag tyckte de blev för höga...
Sen tänkte jag oxå att om man höjer nivåerna så slipper man ha volymen uppskruvad lika högt.

Men nu har jag oxå kommit till insikt att INTE röra nån inställning efter kalibrering... om nu inte stärkaren skulle klara av att volymen ligger högt (runt mellan 40-50 för att bli hyffsat tryck), varför ställa ner nivåerna så mycket då?? :/
Tyck att det låter bättre nu oxå utan ha pillat med nivåerna, bättre surround-känsla :)

Postad 03 January 2010 - 21:39

ChristerN
  • ChristerN
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Hallå,
jätte sugen på denna 607 men känner att jag inte kan lägga ut så mycket pengar justnu med högtalar system också.

Jag kommer inom 6 månader eller nåt köpa nya högtalare men min fråga är kan jag använda mina gamla högtalare från mitt 5.1 pioneer DCS-303 , Köpt för nästan 6-7 år sen.

Har en Samsung LED 46B7070 med värdelös ljud.

Tacksam för svar, är en riktig rookie när det gäller sånt här
Får gärna rekommendera högtalare om ni vill, har tittat på Harman Kardon HKTS11

Jag kan inte se att du inte skulle kunna använda dina gamla högtalare en period. Du får se till så du ställer in rätt impedans (ohm-tal) på stärkaren och sedan se till så du inte spränger högtalarna.

Det är många som tittar på HKTS11 har jag läst. För mig föll de bort ganska tidigt och jag fastnade för Canton's paket 151 CD. Hade jag haft bättre med pengar hade jag kanske investerat i några lite större högtalare, tex GLE-serien från Canton men jag var tvungen att hursomhelst få in frontarna i en bokhylla.

Det slutade som sagt med att jag köpte Canton-paketet som jag är riktigt nöjd med och så använder jag mina gamla stereo-högtalare som frontar (som får plats i hyllan) och Cantons frontar som Front-high, också de i bokhyllan. Funkar skitbra!

Postad 03 January 2010 - 21:48

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

Menar du fabriksintallningarna i stärkaren eller i ps3?

i förstärkaren...

Postad 04 January 2010 - 07:48

Gojira
  • Gojira
  • Amatör

• 89 inlägg
  • 0

//Peter

edit: när jag kör ps3 direkt till tv så funkar det men 1080p....... det är förstärkren som bråkar med mig alltså.....:)

Alltså, receivern kan tydligen ENDAST köra passtrough när man använder HDMI så det skall inte vara nån slags skalning på slagen över huvudet taget. Har en HDMI-källa som matar ut 480p där hemma och den skalas inte upp den heller. Skalning funkar endast från analoga källor som komponent eller komposit.

Funkar det med 1080p från Xboxen så testa en snabbis att koppla in samma hdmi-sladd du har till 360:n i PS3:an och se om det funkar då. En del HDMI-sladdar är så dåliga att det mesta av signalen helt enkelt försvinner innan de kommer fram till displayen och då kan HDCP meddela att 1080p inte funka och den använder 1080i istället.

Postad 04 January 2010 - 09:26

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

Alltså, receivern kan tydligen ENDAST köra passtrough när man använder HDMI så det skall inte vara nån slags skalning på slagen över huvudet taget. Har en HDMI-källa som matar ut 480p där hemma och den skalas inte upp den heller. Skalning funkar endast från analoga källor som komponent eller komposit.

Funkar det med 1080p från Xboxen så testa en snabbis att koppla in samma hdmi-sladd du har till 360:n i PS3:an och se om det funkar då. En del HDMI-sladdar är så dåliga att det mesta av signalen helt enkelt försvinner innan de kommer fram till displayen och då kan HDCP meddela att 1080p inte funka och den använder 1080i istället.

Skall prova det åter kommer med rapport;)

//Peter

Postad 04 January 2010 - 11:50

Unregistered9a74a244
  • Unregistered9a74a244
  • Wannabe

• 16 inlägg
  • 0
Hej alla!

Är newbie på ljud o recievers o lite småintresserad av en 607:a och har några frågor funderingar som jag skulle vilja ha hjälp med.

1. Jag planerar att ha kvar mina gamla 5.1 högtalare från mitt förra philips hemmabiosystem (LX300d). Där har surrarna 4 ohms impedans och sub:en är aktiv på 75 ohm. Hur kommer dessa att funka med 607.an? Förväntar mig inga underverk men hoppas kunna använda dessa då jag skruvat upp satelliterna på väggen, dragit sladdar mm... (+ är lite "snål" just nu)

2. Hur kommer ett wii att funka genom 607:an till TV:n? Kommer den att skala upp komponentsignalen från wii:et och skicka den via hdmi:n till tv:n på ett bra sätt? Just nu kör jag komponent in till min 42 tummare och lider lite av den taskiga upplösningen (diagonaler blir väl taggiga osv). Samma fråga gäller vårt xbox360. Hur kommer den att funka med 607:an.

3. Värmen? Här läst flera inlägg om att 607.an blir väldigt varm. Stämmer det och kan det vara ett problem? Tänker ha recivern i ett skåp men med öppen dörr.

4. Fjärrkontroll... Finns det någon chans att minimera antalet fjärrkontroller (har 4st nu!) om man har reciever, tv, digitalbox och BD/DVDspelaren ihopkopplade via hdmi?

5. Är 607 rätt val för de pengarna (ca 4500:-) eller finns det någon annan reciever som är mer prisvärd?

Tack för alla svar och all hjälp från communityn!

Postad 04 January 2010 - 13:08

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Hej alla!

Är newbie på ljud o recievers o lite småintresserad av en 607:a och har några frågor funderingar som jag skulle vilja ha hjälp med.

1. Jag planerar att ha kvar mina gamla 5.1 högtalare från mitt förra philips hemmabiosystem (LX300d). Där har surrarna 4 ohms impedans och sub:en är aktiv på 75 ohm. Hur kommer dessa att funka med 607.an? Förväntar mig inga underverk men hoppas kunna använda dessa då jag skruvat upp satelliterna på väggen, dragit sladdar mm... (+ är lite "snål" just nu)

2. Hur kommer ett wii att funka genom 607:an till TV:n? Kommer den att skala upp komponentsignalen från wii:et och skicka den via hdmi:n till tv:n på ett bra sätt? Just nu kör jag komponent in till min 42 tummare och lider lite av den taskiga upplösningen (diagonaler blir väl taggiga osv). Samma fråga gäller vårt xbox360. Hur kommer den att funka med 607:an.

3. Värmen? Här läst flera inlägg om att 607.an blir väldigt varm. Stämmer det och kan det vara ett problem? Tänker ha recivern i ett skåp men med öppen dörr.

4. Fjärrkontroll... Finns det någon chans att minimera antalet fjärrkontroller (har 4st nu!) om man har reciever, tv, digitalbox och BD/DVDspelaren ihopkopplade via hdmi?

5. Är 607 rätt val för de pengarna (ca 4500:-) eller finns det någon annan reciever som är mer prisvärd?

Tack för alla svar och all hjälp från communityn!

fråga nr1:
de högtalarna ska funka bra ställ bara ohm inställningen rätt i din reciver dock du nämner inte om din sub e aktiv eller passiv om du har en passive sub så måste du ställa ohm inställningen till de högre talet.

fråga nr2:
den kommer skala upp signalen till 1080i om du väljer att skala upp den och det gör den riktigt bra den skickar ut alla signaler som hdmi sen.

fråga nr3: värmen är absolut inga probs ofta är det är oftast dem som har apparaten trångt som får värme problem.

fråga nr4: fjärrkontrollen kan styra det mesta utan problem det enda jag inte kan styra är humax senaste inspelnings box och sen popcorn hour .

fråga nr5: recivern är mycket värd för pengarna jag kan inte se nått att klaga över. mycket ljud för pengarna med andra ord.

Redigerat av Duckface21, 04 January 2010 - 13:12.

Postad 04 January 2010 - 13:24

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

Skall prova det åter kommer med rapport;)

//Peter

Funka inte,tyvärr.......

Postad 04 January 2010 - 13:53

stifflerman
  • stifflerman
  • Lärjunge

• 324 inlägg
  • 0
På tal om värme(problem): Har jag förstärkaren inställd på 6ohm och blir den riktigt varm, nästan så jag bränner handen om jag lägger den ovanpå en stund... är den på 4ohm blir den mycket svalare, kan ju bero på att jag har 4-8 ohms-högtalare...

Postad 04 January 2010 - 15:53

killshot
  • killshot
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jag kan inte se att du inte skulle kunna använda dina gamla högtalare en period. Du får se till så du ställer in rätt impedans (ohm-tal) på stärkaren och sedan se till så du inte spränger högtalarna.
......

Tog bort lite text.
tack för svaret,
Känns som det är lika bra att köpa högtalare samtidigt som 607:an
Ska kolla på Canton.

Postad 04 January 2010 - 21:36

Kroem
  • Kroem
  • Forumräv

• 626 inlägg
  • 0
Jag blir galen!! Min fjärr funkar ej, när jag trycker på knapparna så blinkar det som om att nät ska hända, men receivern svarar inte... Det funkar med min harmony-kontroll...

Har jag lyckats ställa in fjärren på zon2 eller vafan är detta?

Postad 04 January 2010 - 21:46

Spata
  • Spata
  • Användare

• 130 inlägg
  • 0

Jag blir galen!! Min fjärr funkar ej, när jag trycker på knapparna så blinkar det som om att nät ska hända, men receivern svarar inte... Det funkar med min harmony-kontroll...

Har jag lyckats ställa in fjärren på zon2 eller vafan är detta?

Tryck på "reciver" sen på kommandot du vill utföra!

Postad 05 January 2010 - 04:09

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

På tal om värme(problem): Har jag förstärkaren inställd på 6ohm och blir den riktigt varm, nästan så jag bränner handen om jag lägger den ovanpå en stund... är den på 4ohm blir den mycket svalare, kan ju bero på att jag har 4-8 ohms-högtalare...

blir den varm så har du fel ohm kör på 4ohm i ditt fall .. just detta kan skada recivern allvarligt se alltid till att ha rätt ohm

Postad 05 January 2010 - 10:36

Halvsnål
  • Halvsnål
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Har tänkt mig att köpa en 607á, dock retar jag mig på att det inte går att använda höjdperspektiv samt bakrekanalen.

Då jag kommer att använda 4 st basmoduler kommer jag använda en extra reciver för att driva dessa, kan man då inte använda en extra reciver för att köra både höjdperspektiv och bakrekanaler?

Jag menar, det är alltid kul att vara uppdaterad för framtiden redan idag :o

Postad 05 January 2010 - 11:52

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

en annan grej jag har svårt för att greppa är vilken inställning jag ska ha ifrån min ps3 när det gäller ljudet. jag har den kopplad med HDMI in till förstärkaren och HDMI ut ifrån förstärkaren till tv´n, i ps3:an står ljud ut på PCM. men vad ska förstärkaren stå på? när jag kollar på tv har jag en optisk kabel ifrån den till förstärkaren och där står ljudet på "bild" PL2 Movie vilket jag uppfattar att den ska göra ljudet till dolby surround ifrån dom tv-kanalerna som skickar ut det.
men när jag kollar på blu-ray film ifrån ps3:an så är ju många filmer i dolby digital HD men på förstärkaren finns inget sådant val, jag kollade i bruksanvisningen och där var en hel del om vad som stödjer vad men inget jag förstod ...

Multi channal hdmi ska det stå i displayen när du skickar dts hd tex från ps3 i pcm. DSP ska inte stå på i det lilla fönstret på 607 an tex.

Postad 05 January 2010 - 11:54

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Har tänkt mig att köpa en 607á, dock retar jag mig på att det inte går att använda höjdperspektiv samt bakrekanalen.

Då jag kommer att använda 4 st basmoduler kommer jag använda en extra reciver för att driva dessa, kan man då inte använda en extra reciver för att köra både höjdperspektiv och bakrekanaler?

Jag menar, det är alltid kul att vara uppdaterad för framtiden redan idag :o

höjdperspektiv? du menar front high?

att du inte kan köra dem samtidigt som tidigare sagt i tråden beror på att pl2z specsen inte har back högtalarna i sig gäller alla recivrar med front high vi har pratat om detta några sidor tillbaka i tråden. det finns liksom ingen nytta med back kanalen om du kör front high då den tar över det ljudet nästan helt.

Postad 05 January 2010 - 13:27

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

Funka inte,tyvärr.......

Så nu har jag Fabriksinställt PS3:an 607:an, men jag får fortfarande inte ut 1080p via 607:an......till min samsung lcd.

Me direkt till lcd´n går det jätte bra, så för baskat irriterande........ HJÄLP.... Ingen med en samsung LE46A6XX som kan hjälpa mig.........

Edit..... Problemet har löst sig tackvare fru´n som sa har du kollat kabeln mellan förstärkaren och tv.....!!!! Nej den hade jag ju för böveln inte kollat?!?! och vips så funkar det......

//Peter

Redigerat av pewi78, 05 January 2010 - 16:38.

Postad 05 January 2010 - 17:46

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Så nu har jag Fabriksinställt PS3:an 607:an, men jag får fortfarande inte ut 1080p via 607:an......till min samsung lcd.

Me direkt till lcd´n går det jätte bra, så för baskat irriterande........ HJÄLP.... Ingen med en samsung LE46A6XX som kan hjälpa mig.........

Edit..... Problemet har löst sig tackvare fru´n som sa har du kollat kabeln mellan förstärkaren och tv.....!!!! Nej den hade jag ju för böveln inte kollat?!?! och vips så funkar det......

//Peter

haha får man fråga vad du hadde för kabel från recivern till tv... måste vart pinsamt de där då det va så litet fel brukar väll va mannen som aldrig läser instruktionsböcker i ett hushåll hahaahahahaha

Postad 05 January 2010 - 17:55

jokim
  • jokim
  • Forumräv

• 527 inlägg
  • 0

//Peter

;)

Redigerat av jokim, 05 January 2010 - 17:56.

Postad 05 January 2010 - 18:35

dnlar
  • dnlar
  • Forumräv

• 562 inlägg
  • 0
Lite fler problem.. Jag kör bild och ljud via hdmi mellan htpc och onkyon men hör bara ljudet när projektorn på hdmi-utgången är påslagen?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.