plus att man får cash back på 500:- så 21500:- för att vara exakt
Om man handlar i butik och släpar hem tv,n själv

/Lennart
36 relaterade trådar
Postad 26 juni 2013 - 14:40
Om man handlar i butik och släpar hem tv,n själv ![]() /Lennart Postad 26 juni 2013 - 14:47
Endast anekdotiska belägg för enstaka exemplar från enstaka användare. Plus då tillverkarnas förklaringar kring fosforrester från tillverkningen. När loggor och liknande faktiskt bränns in är det under apparatens första veckor och månader det brukar ske. Sällan någon berätta att de lyckats bränna in en logga på en apparat som har en eller två år på nacken. Postad 26 juni 2013 - 15:02
Det är väl passande nog vad cyklisterna också gör innan Tour De France att döma av nyhetsrapporteringen senaste åren ![]() Tror säkert det finns ljus nog i de flesta plasmorna för helt ok tittande dagtid, även om de så klart inte excellerar där på samma sätt som de gör i de mörka rummen. Handlar väl helt enkelt om prioriteringar vad man föredrar, finns väl inget rätt och fel. Postad 26 juni 2013 - 15:12
Jag skulle gissa att genomsnittsköparen av en plasma överlag är betydligt mer insatt och kunnig om TV-apparater & bild än genomsnittsköparen av LCD, och att många säkert därför väljer att inte chansa utan tar det lite lugnt i början med kontrast osv. Finns väl liksom inget att förlora på att göra det, och vem vill chansa om man köpt en TV för typ 40 000 kr. Och därmed är det kanske lite svårt att veta i vilken mån det fortfarande finns problem eller inte med detta. Undantaget är väl kanske främst butiker som av "kommersiella skäl" inte ha har den möjligheten, utan snabbt måste upp med TV:n och sen antagligen försöka dra på lite extra för att skillnaden mot LCD:erna i butiksläge inte ska bli för stor. Ovanstående är så klart antaganden från min sida. Postad 26 juni 2013 - 15:22
Ok. Det jag egentligen var ute efter men formulerade luddigt var att det inte finns några belägg för att risken för inbränning när panelen åldrats något påverkas av "hur man kört in burken" när den var ny, även om man iofs skulle kunna "baka" panelen så att den efter ett par veckor "åldrats" motsvarande flera år... ![]() Att fosforn "är känsligast" i sin barndom och "sätter sig" med åldern är ett känt fenomen, och det var också vanligt att tidiga plasmadisplayer "kördes in" på fabriken på ungefär samma sätt som bildrörs-tvtillverkarnas "crt browning" för att karaktäristiken förändrades/mattades under de första par hundra timmarna. Undrar om Panasonic mfl har tid med sådant nu?
Det där är en lite märklig generalisering, och man kan precis lika gärna anta att de allra flesta tv-köpare inte har en susning om hur tekniken fungerar eller hur man bör ställa in grejorna, och med tanke på hur mycket strunt det skrivs i diverse forum är det definitivt så att en majoritet av både LCD- och Plasma-kramare inte väljer paneltyp baserat på egen kunskap och erfarenhet utan snarare låter sig övertygas av de som skriker högst, väljer ett lag och sen felaktigt intalar sig att det ena eller andra helt enkelt "är äverlägset bäst". ![]() Redigerat av Unregistered277056c3, 26 juni 2013 - 15:34. Postad 26 juni 2013 - 18:46
De absolut flesta köpare har ingen susning och vill eg inte ha de heller. Och de hänger inte på hemmabioforum som vi bildnördar gör. Ingen av mina vänner har plasma och är jag nån gång i en TV affär med dem och släpar över dem till nån plasma undrar de för det mesta om jag är dum i huvudet som funderar på en TV som är dubbelt så dyr, har ful design, drar mkt mer energi och "har tråkig bild". De flesta av dem vet nog inte ens vilket märke deras TV är, än mindre vilken modell det är ![]() Utifrån det är det min högst personliga åsikt att plasmor främst köps av de som verkligen vet varför man ska köpa en plasma, alternativt att de råkar ha träffat något säljare "över medelvärdet" som kan påtala plasmornas fördelar. Redigerat av Unregistered1413, 26 juni 2013 - 18:48. Postad 26 juni 2013 - 19:35 Redigerat av mechanic, 26 juni 2013 - 20:24. Postad 26 juni 2013 - 20:33 Skit i några inbrända loggor. Låt dottern titta på det som gör henne glad. Tiden går fort och snart nog vill hon inte ens titta på TV tillsammans med dig längre... ![]() Postad 26 juni 2013 - 20:35 Postad 26 juni 2013 - 22:16
Att döma av beskrivningen är det ett faktum redan nu ![]() Men hoppas det löser sig, och himmla synd att Panasonic inte tycks få ordning på detta med IR/Inbränningar/Kalladetvadnivill. När barnens TV tittande ska behöva styras av valet av TV tycker iaf jag att något är fel. Postad 27 juni 2013 - 09:19
Slutsatsen att det främst skulle vara "kunniga" som köper plasma, baserat på observationen att dina "oupplysta" kompisar köper "Led-TV" är lite fördomsfull. Själv tycker jag mig ha observerat att vissa "entusiaster" är väldigt envetna och duktiga på att medelst bl a tjat övertyga sin omgivning om att det "är plasma man skall ha". Generellt sett skulle jag säga att kunskaps- och erfarenhetsnivån är ungefär lika låg oavsett vad folk köper, och de allra flesta - inkl plasmaköpare - baserar sitt val på helt andra saker än att de "verkligen vet varför man ska köpa en plasma" eller för den delen något annat... Redigerat av Unregistered277056c3, 27 juni 2013 - 09:22. Postad 27 juni 2013 - 10:36 Tror improwise har helt rätt, baserat på knapphändigt praktiskt underlag. Okunnigheten är säkert större bland LCD-köpare (det innebär inte att det är okunnigt att köpa LCD, om nån nu trodde det). Svårt att se nån relevans i det dock, varför dök diskussionen upp egentligen? ![]() Och framförallt, spekulanter av Panna plasma 2013 sk*ter nog i vilket. Postad 27 juni 2013 - 11:09
Myten om att plasmadiggarna generellt skulle vara folk som "är mer pålästa", "kan mer", "uppskattar film", "vet hur bild skall se ut" osv är mest nonsens. De flesta här i forumet vet knappt hur de skall ställa in brightness/kontrast på sin tv och än mindre hur panelen funkar, och det enda som varit oerhört tydligt genom åren (även om det mattats av något) är att teknikens förespråkare skrikit mest, högst och framhärdat i just de floskler jag givit exempel på. ![]() De allra flesta jag träffat på som valt plasma-tv har gjort det för att "alla på forumet" / "någon kompis" / "någon tidning" e likn uppgivit att "det är det enda man kan ha om man gillar bra bild". Några få jag vet har faktiskt bestämt sig för en paneltyp EFTER att de jämfört hyfsat väl inställda apparater, men de tillhör verkligen undantagen. Själv är jag av den uppfattningen att väldigt många av de apparater som säljs idag - oavsett om det är lcd eller plasma - går att ratta till så att bilden blir fullt tillräckligt bra för "normalt tittande" även av hyfsat kräsna tittare, och många som vurmar för den ena eller andra tekniken kan förmodligen knappt skilja dem åt i ett blindtest... Men visst är Improwise's ämne en smula off topic, även om både ditt och mitt kommenterande hintar om att även andra kanske kan tycka det är intressant... ![]() Postad 27 juni 2013 - 11:28 Tror förövrigt inte ämnet anses särskiljt intressant, att det lever beror nog endast på att ett fåtal tycker om att tjabbla lite. ![]() ![]() Redigerat av pacman, 27 juni 2013 - 11:29. Postad 27 juni 2013 - 11:35
Det räcker väl med att titta på försäljningssiffrorna för LCD vs plasma och sen dra den rimliga slutsatsen att majoriteten av köparna inte är lika kunniga (intresserade kanske kan vara ett bättre ord) som oss som hänger här för att konstatera att "svenssons" inte köper plasma. Och det har jag all förståelse för, sett till deras behov osv så är jag övertygad om att en LCD är ett mkt bättre val, och det respekterar jag. Tror de flesta av dem dessutom ändrat mkt få inställningar osv på TV apparaterna annat än de som var tvunget för att typ få igång DVD spelare och TV boxar. Och tyvärr är jag också övertygad om att dom säket är mkt nöjdare med sina köp än vad vi "bildnördar" är, trots att dom kanske bara betalat en 1/3 av vad vi gör för våra high end apparater...för att sedan börja leta fel på ![]() Postad 27 juni 2013 - 11:42
Håller helt med, som jag sagt ett par gånger tidigare, lägsta nivån idag är mkt hög och skillnaderna mellan olika tillverkares olika modeller inom samma prissegment blir mindre och minder. Och, för att återvända till ämnet, det tror jag är skälet till att det går som det går för Panasonics TV avdelning rent ekonomiskt, för få köpare. Det vore intressant att veta statistik över hur försäljningskurvan ser ut över Panasonics olika modeller, t.ex. är väl ST serien väldigt mkt mer prisvärd än VT (och i år ZT) och borde rent logiskt stå för största delen av försäljningen (har dålig koll på övriga serier, GT, UT osv). Nån som vet? Postad 27 juni 2013 - 11:51
Att "de flesta vet inte vet ett skit" som du väljer att lite överdrivet uttrycka det är knappast rättvist, men innehållet i många tv-trådar här pekar onekligen ganska tydligt på att det ligger en del i det jag faktiskt säger. Sen finns det rent faktiskt ingenting alls som vare sig motsäger eller bekräftar Improwise's ståndpunkt, varför man utan vidare kan avfärda påståendet.
Där är vi nog helt överens... ![]()
Sorry, men det resonemanget håller jag inte alls med om. Logiken bakom "sambandet" verkar en smula märkligt... Frågan är minst sagt off topic, så vi kanske bör lämna den därhän. Redigerat av Unregistered277056c3, 27 juni 2013 - 12:00. Postad 28 juni 2013 - 07:34
http://www.hdtvtest....01306273079.htm Mycket intressant läsning, speciellt detta stycke:
Äntligen fick hdtvtest upp sin recension av 65 tums VT65.
the best way to watch Blu-rays on the TX-P65VT65B is with a Panasonic Blu-ray player (or similar), outputting 4:4:4, with the [1080p Pure Direct] mode enabled, and the player’s advanced chroma processing feature turned on. Even the cheapest current Panasonic BD players have this feature, and will outperform more expensive “boutique” players in this minor regard. If you don’t have a player which smooths the chroma channels in this way, then you might find that you prefer to feed the Panasonic VT65 with 4:4:4 video but to leave the [1080p Pure Direct] mode off, which will effectively act as in-TV smoothing of small jagged colour details. Alltid trott att Oppo var de blu-ray spelarna som var överlag bäst (då de inte gjorde något med signalen) och att det inte skilde sig mellan spelare om man körde hdmi men nu visar det sig att man kan få "lite lite" bättre blu-ray bild av en valfri panasonic spelare (eller liknande modeller som har samma funktion) på just VT60/65. Uppgradering måntro? ![]() Tills vidare så bör ägare av Oppo spelare köra YCbCr 4:4:4 med 1080p Pure Direct av för att få näst bäst bild. Kan väl alltid diskuteras men har inte sett någon annan recension som gått in på djupet på detta sätt kring Chroma hantering. Redigerat av wesslan, 28 juni 2013 - 07:36. Postad 28 juni 2013 - 08:25 ![]() Postad 28 juni 2013 - 11:38 Postad 28 juni 2013 - 11:50 Postad 28 juni 2013 - 12:12
Nej och de kommer troligen inte kunna göra det heller. Har aldrig gjorts tidigare vad jag vet. Du får helt enkelt titta på andra modeller än ST60 om du är kräsen spelare. Postad 28 juni 2013 - 12:19
tyvärr är jag lika kräsen när det gäller bildkvalitet så det finns helt enkelt ingen tv i samma prisklass att titta åt i år. eller?? Postad 28 juni 2013 - 12:21
Enda alternativet är väl samsungs 8505 men den går också då bort pga högre input lag. Ska vara om du kan hitta en rabatterad GT60 här men då är det 50 tum max som gäller. Annars får du hålla dig några månader till VT60 droppar mer. Postad 28 juni 2013 - 12:23
nu säljs ju st60 för 9k vilket var det som fick mig intresserad. vt60 lär väl aldrig hamna i den prisklassen? Postad 28 juni 2013 - 12:26
Nja beror på, VT50 såldes ut för 9.999, 50 tummaren då så inte alls omöjligt att VT60 också hamnar där så småningom men kommer antagligen vara i slutet av detta år, i början av nästa. Innan nya modeller kommer. Går inte att få alla godsaker för inga pengar ![]() Redigerat av wesslan, 28 juni 2013 - 12:26. Postad 28 juni 2013 - 12:29
så det kommer nya modeller nästa år? trodde detta var panasonics sista plasma-år? känns bara så jäkla B att ett tidigare ej existerande problem dyker upp, förmodligen till en följd av alla "smarta" appar som dessutom bara är irriterande. Postad 28 juni 2013 - 12:31
Tror inte riktigt på att de inte kommer sälja fler plasma när de har en sån bra teknik färdig och så länge som modellerna säljer så. Däremot har de ju sagt att de ska sluta med egen plasma teknikutveckling men det hindrar dem ju inte från att mjölka och optimera årets modeller ännu mer. Och ja jag håller med dig även om jag sitter på en VT själv skulle jag gärna valt bort alla smarta funktioner om det hade gett mig en bättre 2D/3D bild eller lägre input lag men tyvärr fungerar inte marknaden så. Redigerat av wesslan, 28 juni 2013 - 12:32. Postad 28 juni 2013 - 12:36 Ahh var bara vanlig internet FUD. Nån sa nått och internet begrep inte vad denne nån sa utan tolka det hela på värsta möjliga sätt och så blev det sanning... Vad som helst kan hända men just nu finns det inget som tyder på att Panasonic ska sluta tillverka och sälja plasma. Postad 28 juni 2013 - 12:42
nä tyvärr är det ju så, men tror knappast färre hade köpt tex st60 om man kunde avinstallera apparna till en följd av lägre responstid.
SKÖNT! då får man hoppas man kan spela mega man på deras apparater nästa år då! Postad 28 juni 2013 - 12:48
Vart då? Enligt prisjakt är billigaste 15k fixade dom input-laget på st60 eller? något jag inte trodde existerade på plasma och en riktig dealbreaker för mig. Vad innebär "input-lag"? Postad 28 juni 2013 - 14:54
Du blandar inte ihop den med VT60? Input-lag är den tid det tar för panelen att visa något som kommer in på ingången, tydligast i t ex. snabba spel där man trycker på kontrollen och det blir en liten fördröjning innan rörelsen syns på skärmen. Det är kretsarna som har hand om bildbehandlingen som orsakar detta. Ju snabbar kretsar desto mindre fördröjning. Postad 28 juni 2013 - 16:15
Jag blandar ihop den med 55" Angående laget, är Panasonic plasma inget att spela på då? Postad 28 juni 2013 - 16:23
Jo alla panasonic plasma utom just ST60 är riktigt bra att spela på. Lira 360/PS3 på 65 tum på 2,7m avstånd är mäktigt ![]() Redigerat av wesslan, 28 juni 2013 - 16:24. Postad 29 juni 2013 - 06:16
Psst. Prova Vga. Postad 29 juni 2013 - 09:33 Måste säga att det känns ju mindre bra när man ser att pannan hackar och rycker ibland. Jag kunde inte se en enda annan led som stod i närheten som hade detta fenomenet. Har själv en VT50 och undrar om rörelsehanteringen (eller vad det nu kallas är lika dålig fortfarande) Postad 29 juni 2013 - 10:39 Jag förstår inte, har P50ST60 vga-ingång? Och förbättrar det nämnvärt? Postad 29 juni 2013 - 11:33 Inputlagg kan minska då det går igenom mindre kretsar innan bilden reagerar. För mig själv skulle det ta emot att koppla genom vga 2013 då allt är hdmi och då behöva köpa en adapter för detta. Sen ligger den runt 50 ms vilket inte gör den helt värdelös för den större massan av spel och spelare. Körde tex bilspel med min förra plasma som hade runt 70-80 ms i lagg utan att känslan förstördes dock körde jag inte online då vilket jag gör nu med st50 som är bland dom bättre där. Är man på hugget så tar man med sin konsol och testar i butik hur det känns... Postad 29 juni 2013 - 11:52
Det är ju nåt som Panasonic marknadsför att VT60 har sjukt bra rörelsehantering, vore ju konstigt om den inte hade det. Postad 29 juni 2013 - 14:44 Postad 29 juni 2013 - 14:45 Du får ursäkta min okunskap här, men man får alltså lägre latency om man kör ut VGA från konsollen, via adapter och in på hdmi till tvn? De sidor jag kollade stod det att ST60 inte har VGA in nämligen, Edit: Alltså, det jag inte förstår är hur det kan gå via färre kretsar om det ändå måste in till tvn via hdmi-portarna. Redigerat av Ulvf, 29 juni 2013 - 14:47. Postad 29 juni 2013 - 14:51 Postad 29 juni 2013 - 14:53
Men tvn har ju inte VGA in! /Fredrik Postad 29 juni 2013 - 16:07 Postad 29 juni 2013 - 18:28
Sorry! Tack Fredrik. Ja då hjälper ju det inte att konsolen har vga ut. Postad 30 juni 2013 - 00:28 Generellt så har vga ingången på Tv:n mindre inputlagg alltså inte just specifikt på denna modellen som uppenbarligen inte ens har vga. Det var en bra idé för några årsen när vga var hyffsat aktuellt... Dock tycker jag att man inte ska bortse från en tv för att "online proffsen" tycker att 50 ms är pest och oanvändbart. Postad 30 juni 2013 - 08:16
https://www.prisjakt...t.php?p=1717145
Jag är lite i inne på att köpa mig en
Det jag undrar är om det är bortkastade pengar då filmerna jag spelar upp är 720p och 1080p rippar mellan 7-15 gig, Blir det stor skillnad med riktiga bluray på 40 gig? 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |