Ang. färgtempen så var jag själv tveksam först...men efter att ha testat en hel del så är jag väldigt överens med mig själv!

* Officiell tråd - InFocus SP4805 *
Startad av
Unregistered2e7a4186
, jan 15 2004 16:36
1993 svar till detta ämne
6 relaterade trådar
Postad 09 januari 2005 - 13:52 ![]() Ang. färgtempen så var jag själv tveksam först...men efter att ha testat en hel del så är jag väldigt överens med mig själv! ![]() Postad 09 januari 2005 - 15:25 Men det kan som i mitt fall skilja väldigt mycket när det gäller olika källor ![]() Postad 09 januari 2005 - 20:05 ??är det bara jag som har en vinkelslip inbygd i min 4805'a ?? detta fenomen uppkommer oftast då jag slår av och på projen på strömbrytaren ![]() Postad 09 januari 2005 - 20:18 Jag fick låna en 4805 när min skulle in på dammfixning...Den jag fick låna lät precis som du säger, den tjöt/ven som. Det var troligen något fel på färghjulet.??är det bara jag som har en vinkelslip inbygd i min 4805'a ?? Byt ut den! Postad 10 januari 2005 - 14:50 ![]() Är det bara blocket och prisjakt där man kan hitta utanonserade projektorer eller finns det andra bra sidor??? Redigerat av Tonnet51, 10 januari 2005 - 15:53. Postad 10 januari 2005 - 15:04 När jag kör progressiv komponent från min H/K DVD25:a via en Supra komponent uppstår följande fel i överdelen på bilden: ![]() Alltså ligger de övre 5 cm av bilden inte i linje med resten. Går jag in och pillar på phase och sådant i projektorns inställningar så kan jag flytta runt de där området, men inte bli av med det.... Vad beror det på, och går det att lösa? Och en sak till som uppstår enbart när jag kör progressiv signal är att hela bilden nästan flimmrar en aning. Kollar jag på en 2.35:1 film så är de två kanterna inte stilla, utan riktigt oroliga, och flimmrar tydligt. Med interlaced signal är det helt stilla och lugnt däremot. Problem och lösning? Postad 10 januari 2005 - 15:16 Borde väl bli bättre att köra interlaced komponent och låta Faroudja DCDi göra jobbet......eller?? Postad 10 januari 2005 - 15:20 Sen har jag hört nått om att det ska finnas filmer som är lagrade progressivt...och då är ju fördelen att skicka progressivt rätt klar.....progressivt hela vägen från skiva till projje. Om detta är något extremt ovanligt eller hur det ligger till vet jag dock inte. Postad 10 januari 2005 - 15:55 Är det bara blocket och prisjakt där man kan hitta utanonserade projektorer eller finns det andra bra sidor??? Postad 10 januari 2005 - 23:09 8h har jag kollat idag, känner mig lite trött nu men inget eyestrain, väldigt lite RBE och fläktljudet känns ännu så länge "helt ok" Gryma färger, jag är mycket imponerad. Postad 11 januari 2005 - 08:10 Skoj att höra! Har du kommit så långt så du börjat pilla på inställningar också? För det finns oftast en hel del att hämta på så vis också, även om just de inställningarna jag skrev tidigare kanske inte är det optimala för just dig. Testa gärna, och säg vad du kommer fram till! ![]() Postad 11 januari 2005 - 09:44 Glömde säga att jag hade en polare hemma (som jag köpte X1 ihop med tidigare) Han är känslig mot RBE, samt klagar på att han får huvudvärk. Vet inte hur länge han var med men minst tre timmar, och det enda han sa var WOW! Han var mycket imponerad av bilden, och framför allt färgerna. Vi spelade en hel del Xbox, samt kollade på T3, HERO, renderade filmer, samt lite tecknade och allt såg ruskigt bra ut. RBE fanns där, men det känns som ett litet pris att betala om man slipper VB. Kommer nog leka mer med mina inställningar längre fram, men idag blir det förhoppningsvis film, kanske sagan om ringen så man kan se förlängda Härskarringen snart! ![]() ![]() ![]() Postad 11 januari 2005 - 10:25 Den enda punkten jag inte köper till 100% i Nerevarines recept är att Color skall stå på 100. Tycker det blir lite väl mycket av det goda, har dock inte experimenterat klart med detta så jag får återkomma. Kan varmt rekommendera er andra 4805 ägare att testa Nerevarines inställning under en period, den är riktigt trevlig tycker jag. Tack för tipset Nerevarine! ![]() EDIT: Jag kör med Pioneer DVD-575A-S och matar med Interlaced komponentsignal. Redigerat av Gandhi, 11 januari 2005 - 13:07. Postad 11 januari 2005 - 11:38 ![]() Och jag instämmer i att man få ge dom en liten stund, och testa ett par olika klipp/filmer så man hinner vänja sig. Från början känns det för kallt, det tyckte jag också. Postad 11 januari 2005 - 16:12 Efter att ha kört med projjen ett tag nu tycker jag att regnbågarna blir mindre och mindre störande.. en vanesak misstänker jag. Postad 11 januari 2005 - 16:53 ![]() Gammaläget har jag lämnat kvar i film-läget då jag tycker jag tappar detaljer i mörka scener i CRT-läget. Film tycker jag är en bra kompromiss mellan svärta och detaljer. Precis som Nerevarine kör jag med h/k dvd 25. Har även ändrat lite i inställningarna för denna. Kör med ljus -4 och kontrast -3 då jag tycker dvd 25 lämnar för ljus bild annars vilket ger en tråkigare bild med sämre svärta. Kontrast på 4805:an har jag på 64 och ljusstyrka mellan 48 och 54 beroende på film. För det mesta funkar 50 bra, men i mörka filmer kan jag få höja några snäpp för att se mer detaljer. Dessa inställningar kanske är beroende på rummets utseende. Själv har jag ett väldigt ljust rum med vita väggar och tak. Dock kan jag mörklägga helt. Tänker att om man har många sekundära reflektioner från väggar och tak, kanske man måste dra ner ljusstyrkan lite för att få optimal svärta? Kan även nämna att jag har provat med ett Hoya ND2 filter. Tycker dock att jag tappar för mycket tryck i bilden med filtret. Har inga problem med RBE utan köpte filtret för att se om jag kunde få ytterligare lite bättre svärta. Så om någon är sugen på filtret för en billig penning, PM:a mig. Tack för tipset om inställningarna. Känns lite som man har en ny projj nu och jag är väldigt sugen att se nästa film på den. ![]() Mvh Robban Postad 11 januari 2005 - 17:00 ![]() Ang. gamman så kompenserar väl du litegrann då istället då du sänkt ljustyrka och kontrast i H/Kn...testat att förbikoppla filtret helt (ska ge bättre utsignal) och istället enbart justera i projektorn? Eller att helt enkelt förbikoppla det i DVD-spelaren och därefter testa CRT gamman? För jag kan förstå att det blir för mörkt med CRT gamma om man har en mörkare bild till att börja med. Postad 11 januari 2005 - 19:20 Om svaret på min fråga finns tidigare i tråden ber jag om ursäkt. Om någon som vet säkert orkar bemöda sig med att svara till min e-post så vore jag jättetacksam. Postad 12 januari 2005 - 00:48 Finns det nån snäll person här på forumet som kan maila mig den gamla Firmwaren (V1.02)Har nämligen haft en del problem med den nya firmwaren... Tack på förhand ! ![]() Postad 12 januari 2005 - 04:37 1. gå in på www.streamload.com 2. logga in som user: madmaxwell pass: anders 3. du bör se filen redan på första sidan, annars klicka på inbox ikonen till vänster. Jag har lag upp det på en www.streamload.com så att alla som behöver den ska kunna ladda ner det utan att fråga alla utan nån hjälp. Så njut. Postad 12 januari 2005 - 11:00 Någon som skickat ett mail till honom? För det är väl så att den är helt universal? Står väl 110-230V 50-60Hz på den, och det följde ju med alla sortsers kablar också? Eller är det nått annat man behöver tänka på? Postad 12 januari 2005 - 11:28 ![]() Iofs skiter det sig väl helt med garantier osv, men halva priset mot Svedala!!! Törs man?? Redigerat av Unregistered569494e8, 12 januari 2005 - 11:36. Postad 12 januari 2005 - 11:42 Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 12 januari 2005 - 11:42. Postad 12 januari 2005 - 12:01 Moms & tull kan man undvika genom att inte märka paketet. Skicka det som gåva t.ex. Frakt behöver inte heller kosta så mycket från USA, beror på vilka man skickar med. Men desto billigare = mindre säkerhet, tillgång till spårning av paket osv. Postad 12 januari 2005 - 17:14 Tycker att jag fick sämre tryck i bilden,plus en del "blinkningar" ibland i grå tonerna med den nya firmwaren...skall nu prova med den gamla..... ![]() Postad 12 januari 2005 - 20:01 Kör nu med Bigscreens, och det funkar som sagt inte med Nerevarine´s med DVI. Några tips? /Jonas Postad 13 januari 2005 - 14:47
Hei! Har du fått noe svar vedrørende ulyden i proj????? Jeg har fått samme problem, synes også att lyden kommer fra fargehjulet. Min 4805 ble kjøpt i august 2004 har kjørt 482 timer. Har muligens funnet en årsak til problemet. Jeg åpnet lampemodulen for å rense for støv, her oppdaget jeg att det satt fast en del sølvfargede strimler på "innsiden" av filterene. ![]() Fant ut att dette var innvendig reflektorbelegg i pæren som hadde løsnet. Antar att hvis noen av disse strimler setter seg i fargehjulet/vifte kan det muligens lage denne ulyden. Jeg renset opp så godt lot seg gjøre, og prøvde å blåse rent. Etter dette var ulyden borte. Synes det virker dårlig att reflektoren i pæren skal løsne på denne måten på så kort tid. ![]() Skal kontakte support å høre om problemet er kjent. Er det noen andre her på forumet som har noen tips eller har opplevd det samme??? owe Postad 13 januari 2005 - 18:37 Projektorer är tullbefriade!, det tillkommer dock 25% moms tyvärr..Moms & tull kan man undvika genom att inte märka paketet. Skicka det som gåva t.ex. Projektordukar är det 2,7% tull på, först läggs tullen på sedan momsen på hela beloppet. Frakten är ~100$ med UPS Postad 13 januari 2005 - 18:41 Blixtrar med nya firmwaren, inget support för nativeupplösning via VGA, trasiga färghjul på flera, dammproblem m.m. m.m. Har inte fått nått bra intryck än så länge av varken Infocus eller deras produkter. Dom ser bra ut _när_ dom funkar som dom ska, men det är då det... Postad 14 januari 2005 - 05:12 Har set på film rätt mycke på sistone och upptäckte att jag börjat få eye strain. ![]() Har haft contrast på 64-66 sedan jag kalibrerade efter konstens alla regler och har ett helt mörklagt rum. När jag sänkte contras till 50 minskade tendensen avsevärt. Så om det är någon som får besvär, prova sänk contrasen. om man inte går under 50 får man inte sämre högdalar bara lägre ljusintensitet, mao. bilden blir mörkare. Postad 14 januari 2005 - 08:42 ![]() Första helgen med projektorn nu, ska verkligen bli kul att ha tid att sitta ordentligt o leka. Postad 14 januari 2005 - 08:44 Nejdå, såna tankar behöver du inte ha. Jag såg honom vara inne och läsa i tråden för några dagar sedan. Postad 14 januari 2005 - 09:25 Jag lever, har mycket annat att stå i bara.Nejdå, såna tankar behöver du inte ha. Jag såg honom vara inne och läsa i tråden för några dagar sedan. Skall försöka komma ikapp all information efterhand. ![]() Fredrik InFocus Postad 14 januari 2005 - 10:21 När du kommit hitJag lever, har mycket annat att stå i bara.Nejdå, såna tankar behöver du inte ha. Jag såg honom vara inne och läsa i tråden för några dagar sedan. ![]() Mvh Jonas Postad 14 januari 2005 - 12:25 Har haft min 4805:a nu i några månader och igår när jag startade den så lät även min som ett sågverk ! Ingen som vet vad det kan vara? Lät precis som om nåt hade fastnat i fläkten eller nåt...men efter ett tag så slutade det låta och började inte låta igen på hela filmen (2.5h) Vad kan det vara... orolig nu ju Btw...vart sitter dammfiltret? hitade fan inget om det i manualen..om man ska göra rent och så tänkte jag... Mvh /Stefan Postad 14 januari 2005 - 12:33 Står i manualen ![]() Men gör så här: 1. Ta en platt skruvmejsel och stoppa in i ett av de två hålen på sidan (man ser att en lucka är utskuren på samma sida som strömkabeln ska in på). Vrid om mejseln så kommer luckan att öppnas, du kan få dra lite också. 2. Nu ser du två skruvar och en kabel, ta loss kabeln & skruva loss skruvarna. 3. Dra ut hela "lådan" försiktigt. 4. På lådan så sitter det ett filter på varje sida, dammsug dessa försiktigt tills dammet är borta. Kan vara svårt att få bort det allra minsta dammet. 5. Skruva tillbaka allt ![]() Postad 14 januari 2005 - 15:05 hehe..okStår i manualen Det var ett tag sedan jag läste det, fattade nog inte att det var dammfiltret som satt där ![]() Tack för instruktionen.. Den har lagt av att låta som ett sågverk nu iaf, iallafall när jag såg en rulle idag, men det skulle vara bra att veta vad det kan vara ifall det kommer tillbaka. Någon som har en aning? Postad 14 januari 2005 - 16:35 Lite bilder till beskrivningen finns här (detta är en X1, men tror den är exakt likadan?)Står i manualen Ang ljudet så tycker jag det verkar som det är dåliga lager i fläkten/färghjulet på dessa projektorer ![]() Fredrik, skön att allt var bra med dig. ![]() Postad 14 januari 2005 - 17:03 Sjekk! øverst på denne siden. ![]() ![]() Det dukker stadig opp flere med samme problem. NB!NB! Sjekk om det har løsnet reflektorbelegg i lampen. Det hadde som sagt skjedd hos meg. Og hvis disse strimmler blåses in i øvrige deler i proj, kan vi nok få mange merkelige feil etter hvert. Er redd for att dette kan være en alvorlig svakhet ved 4805. Jeg hadde i dag en lang samtale med Infocus i Sverige. De kunne ennå ikke gi meg noe godt svar på hva dette kunne skyldes. Men skulle gi meg en tilbakemelding. Fredrik!!!!!!!!!! Det ville vært fint om du kunne sjekke litt rundt dette. Kan jo være i egen interesse for dette kan fort utvikle seg til ett stort problem for Infocus. Kan det være snakk om for dårlig kjøling??? ![]() Håper vi kan få noen flere på banen for å prøve å finne en løsning på problemet Et poeng er det også att det ser ut som problemet oppstår omtrent etter samme drifttid ( ca.500timer ) . Synes detter er svært kort levetid for lampe/proj, og da hjelper det jo lite att prisen er gunstig. ![]() ![]() Postad 16 januari 2005 - 15:50 Men om jag nu skulle välja projektor för just Sagan om ringen filmerna som visar många "utsomade cener" (alltså tex slag, mycket miljö mmm)....så kankse inte bilden blir så bra på grund av låga upplösning.....Men jag har inte sett z3 så jag skulle vilja veta vilket projektor av de båda jag ska välja för just ringen filmerna ??? ![]() MVH Postad 16 januari 2005 - 16:31 Och just i Sagan om Ringen är svärta och dynamiska färger grymt fint att ha...tex det gröna gräset är mycket skönare på den än på Z3:an...där det känns matt och tråkigt, inte levande och färgrikt som på 4805:an. Att hänga upp sig på upplösningen känns iaf onödigt, då den som sagt presterar grymt bra...beror mer på vad man matar den med för inspelning än projektorn i sig känns det som. Isf är RBE-känslighet och fläktljud mer avgörande. Och där är det ju extrem individuellt hur man trivs med den. Postad 16 januari 2005 - 17:19 ![]() Postad 16 januari 2005 - 17:21 Postad 17 januari 2005 - 01:26 ![]() Fegge Redigerat av Unregistered02c905d4, 17 januari 2005 - 01:27. Postad 17 januari 2005 - 11:03 Jag är i behov av en ny DVD spelare till min Infocus 4805 då min gamla H/K DVD 1:a har dött. Vilka funkar bäst till denna proj. 0-3000:- 3000-6000:- 6000-12000:- Har funderat på H/K DVD 22:a men det verkar som om den har en del sjukdomar. Mvh Kim S Redigerat av Unregistered33cc6995, 17 januari 2005 - 11:05. Postad 17 januari 2005 - 11:11 Riktigt nöjd med 370:n iallafall. Tar alla skivor, regionsfri m.m. Postad 17 januari 2005 - 17:01 Kan tala om att den ger även en bättre bild över komponent än vad min gamla Pioneer 470 fixade. Postad 17 januari 2005 - 17:02 Postad 17 januari 2005 - 17:03 Så det är väll inte någon kopia från Asien Väll??? ![]() 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |