Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *

1887 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 juli 2005 - 14:31

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

För det finns ingen projektor jag sett som kan ge samma bio känsla som den projektorn, kan få vanliga dvd filmer att kännas hd upplösta, man tänker aldrig på att det är en vanlig DVD man tittar på.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte så att det är mer din Panasonic S97 som åstadkommer detta än din HS50? B)

<{POST_SNAPBACK}>

nej det är det inte. Den hjälper självklart till, men jag har ju sett andra projektorer användas med betydligt dyrare dvd spelare, typ Denon 3910, och de projektorerna gav inte alls samma effekt. Tror att det är den extremt lugna och rena bilden samt svärtan på HS50 som gör det!

HS-50 för 19.995 på InWarehouse? Tror dig inte..! Ska kolla....!

:)

w00t! Det är sant! Och 19 i lager! Spring å köp!!!

Postad 25 juli 2005 - 22:07

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Efter att ha testat hs-50 mot en infocus 4805(DLP för 10000kr) så förstår man ganska fort att LCD kommer aldrig få "riktig" svärta. Hs-50 kan visa färgen svart utan problem, felet är att det bara är svart, du ser varken kontraster eller mönster i det svarta. Allting ser bara mörkt ut, tyvärr så har dom inte klarat detden här gången heller. Alla som nu misstror mej välkomnar jag gärna till mitt jobb Taktoton i luleå för demonstration. KÖP EJ!

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Ulti

Att Sonyn lider av dålig detaljriedom i lågdager beror antingen på:
A. Fel inställningar
B. Fel på källa/kablar
C. Någon far med osanning

Vad som skiljer en DLP och en LCD år är ANSI kontrasten.
Tar man en DLP utan IRIS och en LCD med IRIS så innebär det att LCDn kommer att kunna representera i princip hela sin ANSI kontrast i hela IRISENS arbetrsområde. Medans den IRIS lösa DLPn (som har högre ansikontrast NORMALT sett) kommer att "förbruka" sin kontrast över hela gråskalan. Högre grundvärde men platån ändras ej då den inte har iris.
Således kan jag utan att ens ha provat en IF4805 säga att det du säger inte stämmer då den inte kan vara i närheten när det gäller varken bildkvalitet, bassvärta eller detaljrikedom i lågdagrar.

Jag har jämfört HS-50 mot både en Yamaha DPX-1000 (2 år gammal 120 KKr prj) samt även Sharp XVZ-2000 (ny DLP som toppar 30-40 segmentet för DLP) och ingen av dem tog HS-50 när det gällde detaljrikedom i lågdagrar. Det gäller dock att HS-50 är korrekt kalibrerad för gråskala och kontrast (gäller iofs alla projar) och då man har variabel iris kan detta kräva lite "ögonjusteringar" i en riktigt film när man väl gjort grundkalibrering med t.ex. AVIA eller DVE. Det bästa är så klart att köra colourfacts från början men det har ju inte alla hemma.

Men som sagt - att HS-50 har dålig detaljrikedom i lågdagrar....NEJ NEJ B)

Redigerat av bigbadboogie, 25 juli 2005 - 22:10.

Postad 25 juli 2005 - 22:16

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Såg att nu finns den hos Inwarehouse för 19.900kr för dom som går i köpartankar. Gissar att priset kommer att sjunka även i tyskland inom kort...

<{POST_SNAPBACK}>

20 lock - det är ju peanuts, Jag gav 26 vill jag minnas för min i början på året B)
Nackdelen med Tyskimport kan vara om du behöver skicka för garantifel (prism-block byte eller liknande) - svaret kan antingen bli nej eller långa väntetider/dividerande och om inget annat dryga fraktkostnader......tycke mig ha ögnat igenom liknde kommentarer här i denna tråd :)
Tyskland billigt = Japp - klyddigt = kan bli om prylen strular
(talar av egen erfarenheten med högt som var defekta...och då kände jag den svenska "mellanhanden" som redde up allt till mig efter många om och men med tyskarna)

Köper du inte HS-50 snart kommer det en ny modell...som börjar med högt pris...som du får vänta på att det går ner ;)
Den som väntar på något gott (kan vänta alldeles för länge) ;)

Men OAS så är det lika bra att vänta till hösten. Vem kollar proj på sommaren (*räcker försiktigt upp en hand*)

Lev nu
Boogieman

Redigerat av bigbadboogie, 25 juli 2005 - 22:22.

Postad 26 juli 2005 - 00:02

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Visst finns det en klar fördel med att köpa hemma om man tänker på att det är några som har haft otur med sin HS-50 projektorer.

Jag var själv inne idag på SonyCenter för att titta på den eller snarare lyssna för att bedöma ljudnivån. Tyvärr så hade dom inte ett optimalt rum för att bedöma ljudnivån då luftkonditioneringen bullrade och samma sak gällde för bilden då det var väldigt ljust.

Det enda roliga var att dom hade en Bluray spelare som jag tror stod för bildmatningen till några skärmar men som sagt jag är inte helt 100 på den punkten och jag hade inte tid till att fråga.

Host host, min projektor går har gått för fullt med ett par filmer om dagen den senaste tiden tackvare det dåliga vädret :)

Postad 26 juli 2005 - 15:45

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

För det finns ingen projektor jag sett som kan ge samma bio känsla som den projektorn, kan få vanliga dvd filmer att kännas hd upplösta, man tänker aldrig på att det är en vanlig DVD man tittar på.

<{POST_SNAPBACK}>

Det är inte så att det är mer din Panasonic S97 som åstadkommer detta än din HS50? :)

<{POST_SNAPBACK}>

nej det är det inte. Den hjälper självklart till, men jag har ju sett andra projektorer användas med betydligt dyrare dvd spelare, typ Denon 3910, och de projektorerna gav inte alls samma effekt. Tror att det är den extremt lugna och rena bilden samt svärtan på HS50 som gör det!

HS-50 för 19.995 på InWarehouse? Tror dig inte..! Ska kolla....!

:P

w00t! Det är sant! Och 19 i lager! Spring å köp!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, jag såg det oxå, men nu är det bara 14st kvar... SÅ de måste vara några som köper dom... :(

Postad 26 juli 2005 - 15:55

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Efter att ha testat hs-50 mot en infocus 4805(DLP för 10000kr) så förstår man ganska fort att LCD kommer aldrig få "riktig" svärta. Hs-50 kan visa färgen svart utan problem, felet är att det bara är svart, du ser varken kontraster eller mönster i det svarta. Allting ser bara mörkt ut, tyvärr så har dom inte klarat detden här gången heller. Alla som nu misstror mej välkomnar jag gärna till mitt jobb Taktoton i luleå för demonstration. KÖP EJ!

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Ulti

Att Sonyn lider av dålig detaljriedom i lågdager beror antingen på:
A. Fel inställningar
B. Fel på källa/kablar
C. Någon far med osanning

Vad som skiljer en DLP och en LCD år är ANSI kontrasten.
Tar man en DLP utan IRIS och en LCD med IRIS så innebär det att LCDn kommer att kunna representera i princip hela sin ANSI kontrast i hela IRISENS arbetrsområde. Medans den IRIS lösa DLPn (som har högre ansikontrast NORMALT sett) kommer att "förbruka" sin kontrast över hela gråskalan. Högre grundvärde men platån ändras ej då den inte har iris.
Således kan jag utan att ens ha provat en IF4805 säga att det du säger inte stämmer då den inte kan vara i närheten när det gäller varken bildkvalitet, bassvärta eller detaljrikedom i lågdagrar.

Jag har jämfört HS-50 mot både en Yamaha DPX-1000 (2 år gammal 120 KKr prj) samt även Sharp XVZ-2000 (ny DLP som toppar 30-40 segmentet för DLP) och ingen av dem tog HS-50 när det gällde detaljrikedom i lågdagrar. Det gäller dock att HS-50 är korrekt kalibrerad för gråskala och kontrast (gäller iofs alla projar) och då man har variabel iris kan detta kräva lite "ögonjusteringar" i en riktigt film när man väl gjort grundkalibrering med t.ex. AVIA eller DVE. Det bästa är så klart att köra colourfacts från början men det har ju inte alla hemma.

Men som sagt - att HS-50 har dålig detaljrikedom i lågdagrar....NEJ NEJ :P

<{POST_SNAPBACK}>

Tack vännen... Tack för förklaringen... hmmmmm :(
Jag undrar vad vissa gör här på PJ.... Snacka skit kan ni göra där hemma, inte här... :) Skall man snacka hårdvara, så tar man det med bigbadboogie, han kan en del... :lol:

Postad 26 juli 2005 - 22:26

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

Såg att nu finns den hos Inwarehouse för 19.900kr för dom som går i köpartankar. Gissar att priset kommer att sjunka även i tyskland inom kort...

<{POST_SNAPBACK}>

20 lock - det är ju peanuts, Jag gav 26 vill jag minnas för min i början på året :)
Nackdelen med Tyskimport kan vara om du behöver skicka för garantifel (prism-block byte eller liknande) - svaret kan antingen bli nej eller långa väntetider/dividerande och om inget annat dryga fraktkostnader......tycke mig ha ögnat igenom liknde kommentarer här i denna tråd :(
Tyskland billigt = Japp - klyddigt = kan bli om prylen strular
(talar av egen erfarenheten med högt som var defekta...och då kände jag den svenska "mellanhanden" som redde up allt till mig efter många om och men med tyskarna)

Köper du inte HS-50 snart kommer det en ny modell...som börjar med högt pris...som du får vänta på att det går ner :lol:
Den som väntar på något gott (kan vänta alldeles för länge) :P

Men OAS så är det lika bra att vänta till hösten. Vem kollar proj på sommaren (*räcker försiktigt upp en hand*)

Lev nu
Boogieman

<{POST_SNAPBACK}>

InWarehouse är väl ett svenskt företag!? Det ligger inte i Tyskland. Varuutlämningen ligger i Solna.

Postad 26 juli 2005 - 22:31

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
En liten fråga! Kopplade igår upp min Hs-50 mot datorn och testade HDTV som jag hittat på nätet! Wooow säger jag, snacka om grymt! Har dock en fundering. Jag tycker svärtan blev mycket sämre än vanligt, kan det ha å göra med att datorn skickar ut datorsvärta medan projektorn vill ha videosvärta? Kan man isåfall ändra det, och ska man då göra det hos sin HS-50 eller hos sin dator? Kör för övrigt med en vanlig VGA monitorkabel mellan projektor och dator, funkar fin fint. Men det är bara svärtan jag är lite fundersam kring!? Någon som vet?

Postad 27 juli 2005 - 01:18

Tvål
  • Tvål
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Japp, jag såg det oxå, men nu är det bara 14st kvar... SÅ de måste vara några som köper dom... 

Jag är en av dom, nu håller man tummarna för ett bra ex!

Redigerat av Tvål, 27 juli 2005 - 01:21.

Postad 27 juli 2005 - 09:41

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Japp, jag såg det oxå, men nu är det bara 14st kvar... SÅ de måste vara några som köper dom... 

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, de får vi hoppas... :)

Postad 27 juli 2005 - 10:30

Tvål
  • Tvål
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Har sökt men ej hittat uppgifter på hålbild för infästning vid takmontering samt skruvdimension och längd.
Är det någon som kan hjälpa mig med detta eller tipsa om var man finner det?
Tackar på förhand!

Postad 27 juli 2005 - 11:05

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

En liten fråga! Kopplade igår upp min Hs-50 mot datorn och testade HDTV som jag hittat på nätet! Wooow säger jag, snacka om grymt! Har dock en fundering. Jag tycker svärtan blev mycket sämre än vanligt, kan det ha å göra med att datorn skickar ut datorsvärta medan projektorn vill ha videosvärta? Kan man isåfall ändra det, och ska man då göra det hos sin HS-50 eller hos sin dator? Kör för övrigt med en vanlig VGA monitorkabel mellan projektor och dator, funkar fin fint. Men det är bara svärtan jag är lite fundersam kring!? Någon som vet?

<{POST_SNAPBACK}>

- Kan det inte vara så att du helt enkelt inte kalibrerat Input-A inställningarna?
*Det är ju olika user kalibreringar för olika ingångar.

- Kan vara så att din dator inte skickar ut "RGB studio" levels utan "RGB pc" levels.
Kanske kan du ändra det i din uppspelningsmjukvara vilket hade varit enklast då det skall vara studio levels för en korrekt bild.

- Kan även vara så (troligt) att din dator skikcar ut IRE 0-255 istället för 16-235 (valbart på många lite tyngre stationära DVD spelare och vilket som helst går bra men bilden får kalibreras på projektorn för respektive IREområde då punkte för svart och vitt ändras..eller rättare än sagt spänningen som styr svart/vitt och matas ut till proj ändras)
Detta går att ändra i vissa bilduppspelningsprogram men annars får du kalibrera en user setting för PC och en för DVD t.ex.
Det fina i kråksången är ju att HS-50 eg. har 3 st user menus FÖR VARJE SIGNALKÄLLA. Mao om du kör RGB (Input A) endast från datorn kan du kalibrera upp bilden för denna ingång på user1 utan att det påverkar dina inställningar för komponent på user1 till exemppel :-)
Är dock inte riktigt säker på om det funkade även för RGB settings eller om user1-3 (i undermenyn för färgkalibrering alltså inte "vanliga" user1-3) där var generella för alla källor. Kolla först innan du ändrar här så jag inte lurar dig. Har man väl kalibrerat RGB Gain och Bias perfekt vill man INTE göra om det :)

Lycka till
Boogieman

Redigerat av bigbadboogie, 27 juli 2005 - 11:07.

Postad 27 juli 2005 - 11:11

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
20 000 för en HS-50 är ju ett rån så billigt det är.
Nästan så att man skulle köpa en till och hoppas på bättre alignade paneler samt ha en att referensköra ny/gammal mjukvara SAMT ny/gammmal panel mot :(

Ingen i Malmöregionen som har den "nya" HS-50an med den nya mjukvaran samt den "nya" batchen av paneler som skall "stämma lite bättre".
Skulle vilja göra lite jämförelser nämligen :)

Boogie

Postad 27 juli 2005 - 14:21

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Är dock inte riktigt säker på om det funkade även för RGB settings eller om user1-3 (i undermenyn för färgkalibrering alltså inte "vanliga" user1-3) där var generella för alla källor. Kolla först innan du ändrar här så jag inte lurar dig. Har man väl kalibrerat RGB Gain och Bias perfekt vill man INTE göra om det

BBB hur kommer man åt dessa ?
Har varit inne i både Service samt Factroy men hittar inte Gain och Bias
parameters ?

Vore även kul att hör dina värden för dessa.

Såg även en typ av kryss i Service eller Factroy som man kunde flytta
runt på skärmen fråm position 0-257, vad är denna hjälp funktion till för ?

Postad 27 juli 2005 - 15:56

Unregistered10f106ca
  • Unregistered10f106ca
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

- Kan det inte vara så att du helt enkelt inte kalibrerat Input-A inställningarna?
*Det är ju olika user kalibreringar för olika ingångar.

- Kan vara så att din dator inte skickar ut "RGB studio" levels utan "RGB pc" levels.
Kanske kan du ändra det i din uppspelningsmjukvara vilket hade varit enklast då det skall vara studio levels för en korrekt bild.

- Kan även vara så (troligt) att din dator skikcar ut IRE 0-255 istället för 16-235 (valbart på många lite tyngre stationära DVD spelare och vilket som helst går bra men bilden får kalibreras på projektorn för respektive IREområde då punkte för svart och vitt ändras..eller rättare än sagt spänningen som styr svart/vitt och matas ut till proj ändras)
Detta går att ändra i vissa bilduppspelningsprogram men annars får du kalibrera en user setting för PC och en för DVD t.ex.
Det fina i kråksången är ju att HS-50 eg. har 3 st user menus FÖR VARJE SIGNALKÄLLA. Mao om du kör RGB (Input A) endast från datorn kan du kalibrera upp bilden för denna ingång på user1 utan att det påverkar dina inställningar för komponent på user1 till exemppel :-)
Är dock inte riktigt säker på om det funkade även för RGB settings eller om user1-3 (i undermenyn för färgkalibrering alltså inte "vanliga" user1-3) där var generella för alla källor. Kolla först innan du ändrar här så jag inte lurar dig. Har man väl kalibrerat RGB Gain och Bias perfekt vill man INTE göra om det ;)

Lycka till
Boogieman

<{POST_SNAPBACK}>

Ok tack för tipsen! Ska kika runt lite! Men tror du att det är det som gör att jag upplever svärtan som sämre, eller inbillar jag mig helt enkelt? Har ju också ändrat iris inställningarna till 5 på close/reg i frabriksmenyn. Men detta ska väl inte ge mycket sämre svärta, snarare att den öppnar sig mer på ljusa partier? Hade för övrigt värdet 42 på close/reg innan jag ändrade till 5. Men det är datorns fel att jag får sämre svärta tror ni iaf?

Postad 27 juli 2005 - 17:11

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Såja då har min projje kommit hem igen efter sitt äventyr hos Inside. Så den stora och nervösa frågan, hur blev det!?....

Har bara testat några minuter än men det blev inte perfekt men det blev bättre! HDMI loggan ser man tex ett blått sken från den vita texten och ramen, vilket de väl inte ska vara?

Från tex Geris game som jag postade bilder på tidigare så ser jag faktiskt fortfarande färger som inte ska vara där, men dom är svagare nu och man måste gå närmare bilden för att se dom nu. Satt och glodde på stillbilden ett bra tag från normalt avstånd och kunde inte se det då! Vilket jag ganska lätt kunde göra innan även på rörliga bilder.

Vet inte om jag vill köra test bilden och kolla så noga dock, ska köra lite vanligt ett tag istället vill inte upptäcka något jag sitter och letar efter sedan ;)

Textnings felet jag postade är fortfarande kvar dock, men tror de har med dvd skivorna att göra då de fanns på så väldigt få filmer, (bara hittat 2 av ca 15 testade).

Skuggningen/glorian är det ingen skillnad på, men beror nog på annat, kollade för övrigt på en äldre 21" tv i helgen i en sommarstuga, och där var detta fenomen MKT värre! Provade även att köra samma dvd på datorn med en 19" TFT skärm och var samma där fast nu svårare att se då skärmen var mindre.

-EDIT- stavfel

Redigerat av Unregistered33651, 27 juli 2005 - 17:14.

Postad 27 juli 2005 - 23:00

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

20 000 för en HS-50 är ju ett rån så billigt det är.
Nästan så att man skulle köpa en till och hoppas på bättre alignade paneler samt ha en att referensköra ny/gammal mjukvara SAMT ny/gammmal panel mot :)

Ingen i Malmöregionen som har den "nya" HS-50an med den nya mjukvaran samt den "nya" batchen av paneler som skall "stämma lite bättre".
Skulle vilja göra lite jämförelser nämligen ;)

Boogie

<{POST_SNAPBACK}>

Om man beställer en HS-50 från Inwarehouse. Hur kan man kontrollera att de tillhör den nya "batchen"/mjukvaran? :lol:

Postad 28 juli 2005 - 07:30

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

• 1 554 inlägg
  • 0
Inwarehouse lär ha gjort en gråimport och köpt upp ett lager utomlands eftersom deras utpris ligger en bra bit under distributörspriserna i Sverige.

Så det är väl lite svårt och veta om mjukvaran i dem tills nån har köpt dem och rapporterat.

Postad 28 juli 2005 - 09:19

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Inwarehouse lär ha gjort en gråimport och köpt upp ett lager utomlands eftersom deras utpris ligger en bra bit under distributörspriserna i Sverige.

Så det är väl lite svårt och veta om mjukvaran i dem tills nån har köpt dem och rapporterat.

<{POST_SNAPBACK}>

Ja de verkar vara allt vanligare dettta, innan jag köpte min ringde jag runt o förhörde mej, och då ringde jag bl.a. Pixmainia, då sålde dom fransk version...

Postad 28 juli 2005 - 12:46

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Är dock inte riktigt säker på om det funkade även för RGB settings eller om user1-3 (i undermenyn för färgkalibrering alltså inte "vanliga" user1-3) där var generella för alla källor. Kolla först innan du ändrar här så jag inte lurar dig. Har man väl kalibrerat RGB Gain och Bias perfekt vill man INTE göra om det

1. BBB hur kommer man åt dessa ?
2. Har varit inne i både Service samt Factroy men hittar inte Gain och Bias
parameters ?

3.Vore även kul att hör dina värden för dessa.

4. Såg även en typ av kryss i Service eller Factroy som man kunde flytta
runt på skärmen fråm position 0-257, vad är denna hjälp funktion till för ?

<{POST_SNAPBACK}>

1. I vanliga setup menyn under (kan minnas fel namn här men du förstår nog): Setup - user settings - colour - user 1/2/3 (klicka på den så får du upp gain/bias och behöver ej göra detta via service menyn, service menyn använder jag för att sätta "korrekta" utgångsvärden sen "leker" jag i dessa menyer)

2. Finns under W/B och respektive inställning high,low, med os.v. men som jag skrev ovan så går det lika bra med user settings.
Ändrar du i service eller factory menu så SKRIV NER DINA VÄRDEN INNAN DU ÄNDRAR. Det finns nämligen ingen "reset" funktion här så villar du bort dig så är du åt råttorna (då värdena mellan olika projar skiljer sig kan man ej heller bara ta någon annans värden rakt av).

3. Kan nog plocka fram det någon kväll när jag pillar med projen. Testade senast ett par olika inställningar. En för rätt färger (D65), en för max kontrast utan att färgerna tar slut och en för "lek". Då jag enbart har DVE och ögat att gå efter så blir det många timmar med kalibreringsmönster och "riktig film" för att se att det funkar i "verkligheten" också.
Kan väl sägas att de inställningar sony har lagt in på tex cinema inte alls stämmer med normerna. Alldeles för mkt rött (som tar slut långt innan det skall), för hög kontrast för att urskilja alla detlajer, för hög sharpness med smärre konturskuggor som följd. Dock så upplever många detta som en bra bild då det är mkt färg och bilden vid första anblick upplevs bra men vid närmare jämförelse med en korrekt kalibrerad bild så ser man att den inte är korrekt. Men ibland är det rätt för vissa - en ljus o glad bild istället för en korrekt inställd bild med naturliga hudtoner mm (se bara hur många som försöker öka på sin egen "naturliga" färg "in real life" genom solarium och smink ;))

4. Krysett är till för att korrigera eventuella färgavvikelser (eller var det gamma, minsn inte på rak arm) på olika punkter ibilden. Om du tex har en helt svart bild och övre högra hörnet rödtonar så kan man korrigera gain/bias RGB för alla dessa 255 punkter. Inget endasgjobb och verkligen inget man pillar på utan att skriva upp värdena först.

Redigerat av bigbadboogie, 28 juli 2005 - 12:53.

Postad 28 juli 2005 - 12:57

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

men hu ser man om man då har den nya mjukvaran samt panelen. Klistermärken? Design? Version på mjkvaran?

Postad 28 juli 2005 - 13:02

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]

Ok tack för tipsen! Ska kika runt lite! Men tror du att det är det som gör att jag upplever svärtan som sämre, eller inbillar jag mig helt enkelt? Har ju också ändrat iris inställningarna till 5 på close/reg i frabriksmenyn. Men detta ska väl inte ge mycket sämre svärta, snarare att den öppnar sig mer på ljusa partier? Hade för övrigt värdet 42 på close/reg innan jag ändrade till 5. Men det är datorns fel att jag får sämre svärta tror ni iaf?

<{POST_SNAPBACK}>

[/quote]
Rätt ang iris
- låga värdet styr när den skall öppna max
- höga värdet styr när den skall stäna max
Värdet man ställer in verkar vara värdet på IRE-skalan (0-255 eller 16-235 beroende på DVD inställning). I terin borde värdena vara 16 och 235 om man kör IRE 16-235 samt 0-255 om man kör IRE0-255 men det är teori samt om det verkligen är IRE värden som representeras men visst verkar det läglig med samma skalla (Unsigned Singel Integer som max).
Verkar dock som gamma går in och arbetar vid värden över 240 på höga värdet i alla fall med min dvd spelare som jag inte kan ställa på IRE0-255 utan är låst 16-235.

Postad 28 juli 2005 - 20:57

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
*SUCK^1000*

Fick ju tillbaka min projje igår som sagt och alignmentfelet är nu helt ok och man märker det inte från normalt tittavstånd.

Idag kom min Projecta permscreen delux duk, första man märker är att den är skrynkligare än min mormor vilket var väldigt kul på en sån dyr duk ;) så blir nog tvungen att skicka tillbaka den (redan mailat om det).

Men jag upptäckte också en annan sak nu när man fick en ram, bilden är helt sned! (osäker om den var så innan då man inte hade någon duk/ram, men tveksam). Själva linsen sitter även lite löst så den går att röra lite, vet inte om detta är normalt eller ej. Men titta på bilden jag bifogat ska man acceptera detta!? För antar att ni andra har en rak bild? Jag kan ju zooma mer så delar hamnar på ramen så de ser bättre ut men då förlorar man ju ännu mer av bilden förutom den overscan som finns... :)

-EDIT- Om man zoomar in så blir bilden ändå sned såg jag nu, syns bäst på tex textningen som är längre ned på högra sidan.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  snett.jpg   184,2K   134 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered33651, 28 juli 2005 - 21:19.

Postad 28 juli 2005 - 21:20

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

*SUCK^1000*

Men jag upptäckte också en annan sak nu när man fick en ram, bilden är helt sned! (osäker om den var så innan då man inte hade någon duk/ram, men tveksam).

<{POST_SNAPBACK}>

Hrmpfh....har du provat att ställa projektorn så att den skjuter vinkelrätt (vertikalt och horisontellt) mot duken samt satt den i våg.
Det ser ut som att din projektor hänger på en enda takkrok och dinglar med tanke på hur sned din bild är (förbluffad över att du inte sett detta innan ;))
Korrekt inställd så kommer bilden bli exakt rektangulär och zoomen använder du då för att fylla duken ut till de svarta kanterna och några mm över (för att säkerställa att du verkligen inte har någon "grå ram" mellan dukram och bild.
1. Häng ramen i våg (använd vattenpass)

Grovjustera först (2-7), finjustera sedan(2-8):
2. Zooma bilden så du har 10-20 mm mellan bild och ramkant (under grovvjusteringen - när du finjusterar minskar du avståndet) samt skjut en kritvit bild på duken (för optimal kontrast mot ramen)
3. Ställ/häng projektorn så den kommer så nära centrum av bilden som möjlight (horisontellt) samt läs manualen för att se optimal höjd.
4. Ställ/häng projektorn i våg (se till att nedre kanten av bilden hamnar kant i kant med ramen). Om den hänger kan det vara lite bök men spänn "fixeringsskruv-en/arna" så att det blir lite trögt att rotera projen och arbeta därifrån.
5. Vrid projoektorn så att bilden blir lika tjock på höger som på vänster sida. (vrider du proj åt höger kommer högra delen av bilden bli "högre/tjockare" pga större kastavstånd och vice versa)
6. Tilta projektorn så att övre delen av bilden blir lika tjock som nedre delen (skjuter du bilden uppåt blir övre delen av bilden tjockare än nedre pga kastavståndet precis som ovan)
7. Använd lens shiften för att justera in det sista på bildens position i ramen.
8. Zooma ut bilden så den fyller hela ramen + några mm överlapp mot ramen för en bra inramning.

Om önskat resultat ej uppnåtts börja om på den punkt där du ser felet.

Eller det var kanske ett skämt :)

Redigerat av bigbadboogie, 28 juli 2005 - 21:41.

Postad 28 juli 2005 - 21:23

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

*SUCK^1000*

Fick ju tillbaka min projje igår som sagt och alignmentfelet är nu helt ok och man märker det inte från normalt tittavstånd.

Idag kom min Projecta permscreen delux duk, första man märker är att den är skrynkligare än min mormor vilket var väldigt kul på en sån dyr duk ;) så blir nog tvungen att skicka tillbaka den (redan mailat om det).

Men jag upptäckte också en annan sak nu när man fick en ram, bilden är helt sned! (osäker om den var så innan då man inte hade någon duk/ram, men tveksam). Själva linsen sitter även lite löst så den går att röra lite, vet inte om detta är normalt eller ej. Men titta på bilden jag bifogat ska man acceptera detta!? För antar att ni andra har en rak bild? Jag kan ju zooma mer så delar hamnar på ramen så de ser bättre ut men då förlorar man ju ännu mer av bilden förutom den overscan som finns...  :)

-EDIT- Om man zoomar in så blir bilden ändå sned såg jag nu, syns bäst på tex textningen som är längre ned på högra sidan.

<{POST_SNAPBACK}>

Tjabba...

Bilden du la in e lite galen... Har du nu hängt duken rakt så får du ändra vinkeln på projjen, skulle nu projjen vara oxå rak, då e frågan om du inte har varit inne o pillat på Keystone inställningarna.... KOlla upp var felet ligger o hör av dej...

Postad 28 juli 2005 - 21:35

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0

*SUCK^1000*

Men jag upptäckte också en annan sak nu när man fick en ram, bilden är helt sned! (osäker om den var så innan då man inte hade någon duk/ram, men tveksam). Själva linsen sitter även lite löst så den går att röra lite, vet inte om detta är normalt eller ej. Men titta på bilden jag bifogat ska man acceptera detta!? För antar att ni andra har en rak bild? Jag kan ju zooma mer så delar hamnar på ramen så de ser bättre ut men då förlorar man ju ännu mer av bilden förutom den overscan som finns...  :)

<{POST_SNAPBACK}>

hmm återigen dessa projecta dukar som INTE är ramspända. som bekant är deras cinefix katastrofalt byggd och inte ramspänd för fem öre.

och den duk jag fick var VÄLDIGT skrynklig men jag har nu fått en ny från dom en vanlig ramspänd homescreen

angående permscreen så är det väl den versionen med "knappar" som man knäpper fast duken jag har ingen erfarenhet av den duken.

dock är projectas service väldigt bra och det skall nog inte vara några problem att byta den (mejla Wiktors men det har du säkert gjort)

nu till HS50:n det ser ut som om antigen projjen eller duken är lite sne och komma ihåg att bara några fåtal grader på duken eller projjen får bilden att verka väldigt sne. hadde samma problem på min Z3:a och då var hyllan liiite sne och jag fick lägga en bok under ena sidan på Z3:an sen blev bilden rak och fin igen :D

Redigerat av ZoomAir, 28 juli 2005 - 21:37.

Postad 28 juli 2005 - 22:28

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Blir ju lite offtopic nu men jepp är den med "knappar" mailade stället jag köpte den (nätbutik i Holland) som skickade vidare det till Projecta han som hade hand om det skulle komma in imorgon så får se vad dom säger. Antog att de var dit man skulle vända sig. (Se nedan för lite bilder hur det ser ut, är alltså liknande defekter över hela duken.

Ska försöka få den bilden rak nu, något vattenpass har jag dock inte, men duken ska hänga rakt, om nu taket och golvet är rakt dvs vilket man väl inte kan vara säker på ;)
Projjen står högst upp på en hylla bara en liten bit från mitten av duken, men ska prova om man kan få det rakt nu.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  01.jpg   244,73K   62 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  02.jpg   175,53K   53 Antal nerladdningar

Postad 28 juli 2005 - 22:42

Tvål
  • Tvål
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Projen kom idag (28/7), beställde den i tisdags (26/7). Snabb leverans av inWarehouse ;)
Efter lite mekande med mitt hemmagjorda takfäste så sitter den på plats.
Har ägnat en stund åt att "glo" och flytta runt HDMI-loggan, kan inte se att den har några aligmentproblem :)
Däremot drar bilden mot rött. Blir till att kalibrera...

Återkommer efter helgen med en mer uttömmande rapport om någon är intresserad.

Skulle vilja göra lite jämförelser nämligen

Boogie, kan du tänka dig att komma till Skåne/Blekinge-gränsen så får du gärna leka med min, då kan jag kanske också få den kalibrerad av en mer kunnig person än jag.
Göra två flugor på smällen, som man säger!

Postad 28 juli 2005 - 22:48

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Blir ju lite offtopic nu men jepp är den med "knappar" mailade stället jag köpte den (nätbutik i Holland) som skickade vidare det till Projecta han som hade hand om det skulle komma in imorgon så får se vad dom säger. Antog att de var dit man skulle vända sig. (Se nedan för lite bilder hur det ser ut, är alltså liknande defekter över hela duken.

Ska försöka få den bilden rak nu, något vattenpass har jag dock inte, men duken ska hänga rakt, om nu taket och golvet är rakt dvs vilket man väl inte kan vara säker på  ;)
Projjen står högst upp på en hylla bara en liten bit från mitten av duken, men ska prova om man kan få det rakt nu.

<{POST_SNAPBACK}>

Så synd de med vattenpass... De e det bästa sättet att få det spikrakt... Jag använde vattenpass til både att hänga upp duken o hyllan till projjen, fick allt perfekt, men bilden slog typ 1cm på höger sida, därför finns det 2st justeringsfötter på själva projjen... Men fråga nån vän eller grannen om vattenpass, de blir bäst då...

Postad 28 juli 2005 - 22:49

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Ok, nu har jag fått de bättre, inte perfekt men då de gick att få bättre går det att få perfekt också, tack! Tänkte inte på att när högra sidan var smalare än vänstra att de kunde vara någon så lätt inställning, och med den tur jag verkar ha antog jag ju direkt något är trasigt igen ;)

Kändes som de var något snett också med linsen också om ni kollar på bilden nedan så förstår ni varför jag trodde det, plus att den känns lite lös, men kanske kan vara så.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  linsen.jpg   119,37K   71 Antal nerladdningar

Postad 28 juli 2005 - 23:13

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Har ägnat en stund åt att "glo" och flytta runt HDMI-loggan, kan inte se att den har några aligmentproblem ;)

Har du någon digitalkamera? Skulle vara intressant och se hur din logga ser ut.

Postad 29 juli 2005 - 09:20

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Ok, nu har jag fått de bättre, inte perfekt men då de gick att få bättre går det att få perfekt också, tack! Tänkte inte på att när högra sidan var smalare än vänstra att de kunde vara någon så lätt inställning, och med den tur jag verkar ha antog jag ju direkt något är trasigt igen ;)

Kändes som de var något snett också med linsen också om ni kollar på bilden nedan så förstår ni varför jag trodde det, plus att den känns lite lös, men kanske kan vara så.

<{POST_SNAPBACK}>

De där med linsen, att den känns lite lös, de skall den göra. Men bilden du bifoga ser ju inte riktigt rätt ut... Därför lägger jag upp en bild som du kan titta på, och själv bedöma....

Bifogad fil(er)

Postad 29 juli 2005 - 09:33

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Ok, nu har jag fått de bättre, inte perfekt men då de gick att få bättre går det att få perfekt också, tack! Tänkte inte på att när högra sidan var smalare än vänstra att de kunde vara någon så lätt inställning, och med den tur jag verkar ha antog jag ju direkt något är trasigt igen :)

<{POST_SNAPBACK}>

De där med linsen, att den känns lite lös, de skall den göra. Men bilden du bifoga ser ju inte riktigt rätt ut... Därför lägger jag upp en bild som du kan titta på, och själv bedöma....

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm, nä min sitter ju inte riktigt då, jag ser även in i projektorn genom glipan som är vid linsen. Undra om de påverkar något negativt förutom att själva projektorn inte ser lika snygg ut då ;)

Postad 29 juli 2005 - 10:20

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
@Manderlore
det ser ut som cromringen fattas som ska täcka hålet runt linsen.

Postad 29 juli 2005 - 11:56

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

@Manderlore
det ser ut som cromringen fattas som ska täcka hålet runt linsen.

<{POST_SNAPBACK}>

Nja tror inte de, en till bild frammifrån.

Bifogad fil(er)

Postad 29 juli 2005 - 12:12

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Mandelore: Min projektorlins ser ungefär likadan ut som din, med ett glapp vid sidan där man kan "se in" i projektorn. Det blir så om du använder mycket lens-shift, då linsen fysiskt måste flyttas åt sidan eller upp/ner. Jag tror inte det är något fel med den eller att det ska bli några problem på grund av detta.

Postad 29 juli 2005 - 12:28

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Mandelore: Min projektorlins ser ungefär likadan ut som din, med ett glapp vid sidan där man kan "se in" i projektorn. Det blir så om du använder mycket lens-shift, då linsen fysiskt måste flyttas åt sidan eller upp/ner. Jag tror inte det är något fel med den eller att det ska bli några problem på grund av detta.

<{POST_SNAPBACK}>

Ok fint!

Fortsätter lite offtopic du jag tog upp det i denna tråden tidigare. Ang min projecta duk så har jag fått svar från dom nu. Sa att dom aldrig hade sett några såna veck tidigare (igen min otroliga tur ;) ). Sa att jag skulle skicka in duken och ramen till dom (blir inte billigt och skicka allt de till Holland :D ). Sen skulle dom inte ha den duken i lager förrän 6-8 veckor heller :) Men antar de finns en chans att vecken går tillbaka.. tycker de är lite mindre nu efter 24h på ramen men fortfarande mkt tydligt.

Hur är det kan jag kontakta någon svensk från projecta? Holland jag kontaktat nu alltså, köpte duken från Holland också alltså. :D

Postad 29 juli 2005 - 17:23

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
En OT fråga får ett OT svar..

Men du kan alltid prova att få ut vecken med hjälp utav en hårfön.
Knäpp loss duken från ramen och blås med hårfönen ett tag över vecken och se om du inte får ut dom då..

Postad 29 juli 2005 - 23:58

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Men antar de finns en chans att vecken går tillbaka.. tycker de är lite mindre nu efter 24h på ramen men fortfarande mkt tydligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Aloha

De dukar jag har haft hemma och testat inlusive stewart var något veckiga när man rullade upp dem och små veck kunde även ses efter en dag men sedan försvann de mer och mer och efter en vecka skall de definitivt vara borta.
Var det skador på kartongen den kom i eller var den slarvigt rullad?

Boogie

Postad 30 juli 2005 - 03:01

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Skulle trimma in det sista på projen idag och skulle resetta "cinema mode" för att se hur det såg ut initialt och vad händer...jo då resettar den även mina factory settings för custom1-3 och all kalibrering var bortblåst på ett knapptryck.
Jag hade glömt att välja save settings i factory menu.

Hur som helst nu har jag gjort en ny kalibrering och resultaten ser lovande ut även om det inte är helt klart.
Förbättringar mot "cinema mode" blev bl.a.:
+ Rödsticket är helt borta och en blå himmel med vita moln är numera just det och inte blålila med rödbruna moln så som std inställningar är ;) Samma sak med svärtan - inget "brunaktig" svärta längre.
+ Gråskalan är klockren från kritvitt till bäcksvart (utan färgtintningar)
+ Färgernkalibreingen med filter stämmer mkt bättre överens än i std. läge. Rött är helt perfekt och likaså blått och grönt var så nära perfekt att jag aldrig sett det bättre via komponent på min Philips DVD963SA (där framförallt grönt avviker mkt i okalibrerat läge). Jag var dock tvungen att använda RCP (RealColourProcessing) för att få grönt helt rätt.
+/- Bilden är ganska kall. Faller säkert inte alla i smaken men det känns mer rätt än att allt är rött.
+/- Då jag fick dra ner rött rejält för att den inte skulle "ta slut" följde även grönt och blått med ner. Detta medförde att detaljer i mörka scener inte "sticker ut" lika mkt. Man ser dem, men de integreras mer i bilden. Också en sak som kan ses som "+" av vissa och "-" av andra
- Lite sämre tryck i färgerna, jag kommer skaffa ett rödfilter då det utan tvkean är rött som tar slut först och sen skall det tunas rejält (till hösten).

Här kommer mina inställningar så här långt:
- Componentmatad med 480i (enda sättet jag kan få BTB men min dvd spelare)
- Kalibrerad mot en Stewart Firehawk vilket innebär att värden för en vit duk kan avvika något.
OBS! Innan ni böjar ta fram penna och papper och skriv ner era nuvaranda service menu inställningar där ni ändrar. Iofs verkar det som man kan använda resetknappen i alla fall på min proj med den gamla firmwaren men better saft than sorry.

Åtkomst till service menu
MENU: SETUP
- STATUS = ON (måste vara on annars funkar ej nedan remote "hack")

REMOTE:
- ENTER - ENTER - UP - DOWN - ENTER (i rask takt)
- Konfirmera med "upp" för att få upp W/B i din service meny.
Välj nu menu så har du W/B längst ner
(för att gå tillbaka till std menu gör om samma remote hack igen)

OBS - JUSTERAS EJ FÄRGERNA ENL NEDAN KOMMER OVAN RESULTAT EJ ATT UPPNÅS

SERVICE MENU W/B
RG = Red Gain
....osv
RB = Red Bias
...osv

Custom 3
-----------
/ RG 110 (128)
/ GG 72 (58)
/ BG 121 (72)

/ RB 141 (127)
/ GB 140 (128)
/ BB 151 (127)

USER MENU
* Contrast 75
* Brightness 43
* Colour 53
* Hue 49
* Sharpness 0-25 (efter smak men inte över 50 och helst under 25)
* Black level OFF
* Gamma OFF
* Colour temp "custom 3" (justerade lite här efter kalibrering i servicemenu för att få lite me värme i bilden men skulle lika bra kunna gjort direkt i W/:D
/ RG 2
/ GG -3
/ BG -4

/ RB 0
/ GB 0
/ BB -3

* Iris Auto
* Lamp LOW (om satt till hög = mer saturerad och varmare bild)

KLART :)

Då olika projar har olika utågnsvärden så skrev jag mina std värden inom parantes ovan så kan man räkna ut hur mkt jag ökat och minskat.

Knappa in och switcha mellan cinema och user 3 och ni kommer se en dramatisk skillnad. Sen är det upp till var och en att tycka bra eller a_us :D

Redigerat av bigbadboogie, 23 augusti 2005 - 23:12.

Postad 30 juli 2005 - 03:24

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Tack Boogieman... Jag skall banimej testa lite... Om inget annat så skulle du kanske ta en titt på min projje, inte för jag ser några fel, men du verkar ha mer koll på saker o ting än vad jag har... ;)

Har för mej att du bor i eller runt om Malmö eller hur... Du kan ju lämna ett PM om du e sugen...

Redigerat av NightRabbit, 30 juli 2005 - 03:26.

Postad 30 juli 2005 - 23:48

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0

Tack Boogieman... Jag skall banimej testa lite... Om inget annat så skulle du kanske ta en titt på min projje, inte för jag ser några fel, men du verkar ha mer koll på saker o ting än vad jag har...  :D

Har för mej att du bor i eller runt om Malmö eller hur... Du kan ju lämna ett PM om du e sugen...

<{POST_SNAPBACK}>

Tjena NattHare

Stämmer - jag bor i Sköna Malmoe (Sveriges interkontinentalplattform).

Jag efterlyste (kanske i en annan tråd) just att göra en jämförelse mellan min proj (med gamla ljukvaran/circuit boarden) och någon som har en ny proj (med nya mjukvaran/circuit boarden samt nya prism paketet) för att se om det är läge att skicka in sin proj för byta.
Om du är sugen på att kånka över din proj någon trist höstdag så säg bara till :)
Just nu har jag rövva full med på jobb och köksombyggnad men om en månad eller så har varit skitknajs. Har förhoppningsvis fått ordning i vardagsrummet då också så jag kan jämföra lite dukar igen.

Kända fakta vid byte prylar HS-50:
Board:
- HDMI 720p - picture cropping försvinner men ersätts av overscan istället vilket är i princip lika illa. Kan tom tänka mig värre för min upffattning var att även om bilden var croppad på gamla mjukisen var den 1:1 mappad och med overscan är den det definitivt inte 1:1 mappad. En fysikalisk omöjlighet ;)
Prism block:
- Verkar som folk fortfarande har problem med panel alignment så de nya prism blocken är kanske inte så bra ändå? Jag har V1 H1 pixel förskjutning så jag är snarar rädd att det blir värre.

Boogie

Redigerat av bigbadboogie, 30 juli 2005 - 23:50.

Postad 31 juli 2005 - 14:54

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0
Varit borta ihelgen så inte kunnat svara tidigare.

Vecken är fortfarande lika stor nu efter 75 timmar.. Gick ner lite första tiden men inget nu på slutet tycker jag.. Och som sagt Projecta hade inte sett något sånt tidigare...

Hårfön.. ja kanske man kan testa men det finns ingen risk att man gör det värre då? Kanske inte täcks av garantin heller menar jag.. :)

-Edit- Glömde kartongen, den var lite skadad i nån kant ja, men duk och ram var väl paketerad så kan inte ha med saken att göra tror jag. Stod iofs en lapp på kartongen att den inte fick ställas upp så ska vara att dom hade gjort de under frakten då.. Duken var rullad i en slags skydds duk i papp typ. Men såg inget som var fel eller skadad vid uppackningen.

-Edit2- Bild hur det ser ut efter 75 timmar.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  03.jpg   160K   122 Antal nerladdningar

Redigerat av Unregistered33651, 31 juli 2005 - 15:20.

Postad 31 juli 2005 - 18:09

Unregistered33651
  • Unregistered33651
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Kända fakta vid byte prylar HS-50:
Board:
- HDMI 720p - picture cropping försvinner men ersätts av overscan istället vilket är i princip lika illa. Kan tom tänka mig värre för min upffattning var att även om bilden var croppad på gamla mjukisen var den 1:1 mappad och med overscan är den det definitivt inte 1:1 mappad. En fysikalisk omöjlighet :)
Prism block:
- Verkar som folk fortfarande har problem med panel alignment så de nya prism blocken är kanske inte så bra ändå? Jag har V1 H1 pixel förskjutning så jag är snarar rädd att det blir värre.

Boogie

Alignment hade jag som sagt fel på men fixat nu så jag inte märker av det när jag kollar vanligt.

Men ang. 720p eller 750p så picturecropping kan jag inte se att jag har, antar den ska kapa av lite av bilden då.. Jag trodde jag hade overscan (eller har lite men kanske normalt..) Vilket fall om jag inte kör upscaling på min Panasonic S97 så blir det mer overscan! Inte så mktet mer men lite. Provade även samma film på min Philips 28" och där blev de lika mkt overscan som när man inte skalade upp bilden. Så då kan de väl inte vara något fel på 720p/750p eller? Om jag flyttar bilden i menyn på Sonyn så ser jag dock att de finns mer information som inte visas men som sagt beror ju inte på 720p och man ser inte mer på en vanlig tv så nog bara normalt..

Postad 31 juli 2005 - 21:58

Unregisteredce93e47d
  • Unregisteredce93e47d
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Att använda hårför är vad jag har blivit tipsad om att använda då jag hade problem med att få ut vecken på min duk.
Men anväder du en vanlig fön så blir det inte värre och det är inget som kan skada duken.
Det ända som händer är att du värmer upp duken så att den kan "resa" sig i vecken.
Det funkade för mig. Blev inte 100% men fick ut väldigt många av dom vecken jag hade på duken.

Postad 31 juli 2005 - 22:52

ZoomAir
  • ZoomAir
  • Veteran

• 2 138 inlägg
  • 0
en ny ramspänd duk skall vara spänd och den kommer säkert inte att bli helt slät jag fick spänna min själv med tejp för att bli av med vecken men ändå blev den inte helt slät.

projecta skall fixa detta tycker jag och projecta sverige borde kunna skicka en ny duk och ta emot din gamla.

det är jobbigt när det blir fel på dukar då dom är sååå otympliga att retunera

Postad 01 augusti 2005 - 18:47

Farbror_Barbro
  • Farbror_Barbro
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Såja, nu ska VT-45'an väck! Har nyss beställt en HS50, och förväntar mig en lite bättre bild ;)
Får återkomma med första intrycken senare...

Postad 02 augusti 2005 - 03:40

NightRabbit
  • NightRabbit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Såja, nu ska VT-45'an väck! Har nyss beställt en HS50, och förväntar mig en lite bättre bild  ;)
Får återkomma med första intrycken senare...

<{POST_SNAPBACK}>

Jaså... Där ser man... Hoppas du bytar duk, för de e fel format annars :P

Postad 02 augusti 2005 - 08:43

Unregistered39180
  • Unregistered39180
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Hej alla!

Nu har jag äntligen beställt en HS50 ;)! Jag har länge jämfört Sonyn och Benqn och enligt mig vinner Sonyn. Bättre skärpa, lugnare bild och tyst!

Nu har jag beställt denna från InWarehouse som har ett grymt bra pris (19995:-), men, när man läser här blir man rädd för de fel som vissa har med sin projektor. Det har ju faktiskt nästan uteslutande pratats om fel här de sista sidorna.
Eftersom priset är så pass bra är jag rädd för att exemplaren är gamla. Kan man se någonstans på projektorn eller i menyer att man fått ett "nyare" ex? Enligt Inwarehouse så är de importerade från Holland och de skall, vad de vet..., inte vara "gamla".

Hoppas någon kan svara!

Mvh
/B

Postad 02 augusti 2005 - 10:38

Unregistered2811108e
  • Unregistered2811108e
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0
Jag har länge tänkt att köpa en HS-50 men avvaktat pgr av risken med aligmentfel. Men igår sprang jag ihop med en gammal bekant som berättade att Sony fabriken har åtgärdat felet på alla nyproducerade projektorer.
Han jobbar på Sony så jag hoppas att han har rätt ;)

Redigerat av Unregistered2811108e, 02 augusti 2005 - 20:15.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.