Älskade denna film!
Det är ett Drama under andra världskriget och hur dom försökte lösa Enigma.
Förvänta er inte någon demorulle bara haha
Jag ger den 9.2 av 10 skrivmaskiner
Redigerat av Anton, 26 September 2025 - 20:32.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 26 September 2025 - 20:31
The imitation game 2014
Älskade denna film! Det är ett Drama under andra världskriget och hur dom försökte lösa Enigma. Förvänta er inte någon demorulle bara haha Jag ger den 9.2 av 10 skrivmaskiner Redigerat av Anton, 26 September 2025 - 20:32. Postad 27 September 2025 - 00:02
Ett tag sen jag såg den, men kan nog hålla med!
Westernkväll för mig:
Little Big Man - Western skröna med Dustin Hoffman: 4 av 5 snake eyes! El Dorado - Klassisk Western med John Wayne & Robert Mitchum: 4 av 5 kryckor! Bend of the River - James Stewart - På gång inget betyg än! Postad 01 October 2025 - 20:38 Weapons - Mysteriet löstes lite väl snabbt/enkelt men rätt trevlig ändå. One Battle After Another - PTA goes full Tarantino. Våld, humor, skruvade karaktärer, vad mer kan man önska? Känns redan som en blivande klassiker. Sean Penn måste ses! Postad 05 October 2025 - 21:55 F1 The Movie Jag gillade den inte, såklart det finns fel som inte händer i verkligheten och vad som tillåts. Fick dålig feeling överlag och drogs aldrig in.
Postad 06 October 2025 - 06:28
Helt klart en bra film med historiska rötter.
Jag vill passa på att slå ett slag för en annan kryptobedrift som också skedde under andra världskriget.
Nämligen knäckande av tyskarnas Geheimfernschreiber, eller som den också kallas "G-Skrivaren" av svensken Arne Beurling.
G-Skrivaren användes på Battaljonsnivå över landlinor och Sverige lyckades tappa av all trafik som tyskarna skickade mellan Norge och bland annat Tyskland, vilket gav oss en mycket god uppfattning om tyskarnas planer, framför allt om de hade några planer på att invadera Sverige vilket med all sannolikhet skulle involvera de tyska trupperna i Norge.
Det finns en mycket bra dokumentär som beskriver denna historiska bedrift som är värd att se. Det är en 43 minuter lång film med ingen mindre än Hans Villius som berättarröst, bara det är värt att ta del av filmen!
G som i hemlighet https://www.svtplay....mlig?video=visa
Kryptobedriften kan kort sammanfattas med att Försvarsstaben/FRA lyckades under andra världskriget forcera "Siemens Geheimschreiber -G-skrivaren - en kryptomaskin som Hitlers ingenjörer konstruerat på 30-talet. Matematikprofessorn Arne Beurling vid Uppsala universitet knäckte G-skrivaren och gav den svenska statsledningen och militären direkt insyn i den hemliga tyska telegramtrafiken under andra världskriget.
Läs mer på FRAs hemsida: https://fra.se/omfra...2956c42a59.html Redigerat av arcspin, 06 October 2025 - 08:31. Postad 06 October 2025 - 14:40
Tackar, det är verkligen kul att få ta del av det som varit hemligstämplat tidigare. Vilket visar att Svensk samt även Finska sidans kodknäckare var och är högst kompetenta att knäcka många variationer av krypto. Framtiden kanske kommer visa hur mycket somliga stater faktiskt har koll på gällande kryptomatematiken idag vilka döljer brottslighet.
Den där filmen sätts upp på listan, tack igen. Postad 15 October 2025 - 18:53 Sett om Tron och Tron legacy inför Tron Ares som går på bio nu. Ska bli kul att se hur cgi utvecklats. Från första till andra filmen gick det ju 25 år och specialeffekterna blir ju påtagliga. Hursomhelst,det är bra filmer tycker jag.Väl värda de 6,8 imdb. Postad 17 October 2025 - 20:33
Shinjuku Incident, 2009.
Jackie Chan i en intressant film. Saxat och klippt från flera liknande händelser mellan kineser och japaner. Jag gillade verkligen filmen. Riktigt kul att se dessa halvaction/drama med Jackie Chan. Ofta innehåller de en bra sociopolitisk tråd och moral. Det får bli 4 av 5 röda jordnötsvagnar. Postad 18 October 2025 - 19:07 Jag började titta på nya Superman för den fanns med på HBO Max. Stängde av efter 10 minuter… Postad 18 October 2025 - 20:29
Varför? Bästa Stålmannen sen första Christoffer Reeves filmen Postad 19 October 2025 - 00:30 "Kite on ice". https://www.svtplay....Xwb/kite-on-ice
Missade konserten live, men inspelningen var nästan så bra att det vägde upp. Postad 19 October 2025 - 12:47 Har fått hem MI8, Ballerina, Jurassic, Superman och F1. MI8 är leverans för mig. Fart rakt igenom, riktigt grymt ljud och bra bild. Enorma mängder infra i ubåtsscenen, riktigt coolt. Ballerina är ju typ en John Wick fast lite sämre. Det som är trist där är hur totalt sönderkomprimerad utgåvan är, bedrövligt att höra. Bilden är däremot helt ok i BD. Jurassic har jag sett halva, sen somnade jag.. Får återkomma med mer rättvist utlåtande, hittils är det väl ingen större höjdare men inte heller dålig. Ljudet är ok, men jag hade förväntat mig mer i atmos. Inte i närheten av MI8. Superman är en ny typ av version, eller bakåt i tiden. Handlingen är lite funky men jag ska se den en gång till. Tycker nog den var rätt ok ändå, och ljudet med atmos är riktigt bra. Dynamiskt och fint tryck, bild också bra. F1 återstår att se. Postad 20 October 2025 - 06:24 DPC, var det den Ballerina versionen från Nordisk Film? d.v.s. utan Atmos? Jag beställde importen från Lions gate så hoppas verkligen den utgåvan inte är så trist som det låter på dig.. Postad 09 November 2025 - 21:43 Nu börjar man dra igenom lite filmer:
Arrival VÄRLDSKLASS!!
Men nära Top 10 någonsin
Bra filmer ändå sista tiden men har några 100 att gå igenom. Redigerat av Anton, 09 November 2025 - 21:45. Postad 09 November 2025 - 23:55
Har du byggt hemmabio?
Mitt biotittande fick dig ett massivt lyft med meganex superlight 8K. Imax på budget. Ljudet får man inte dock där finns det mycket att hämta men helt sinnessjukt bra bild och tittar miljöer att välja på! Arrival är en gammal favorit kanske blir nästa. A new world är det senaste. Galet vacker film. Postad 10 November 2025 - 08:33 Weapons. Helt ok med stundtals bra ljud. Atmos redan för BD. Lite otäck, som en skräck "light" ska vara. Postad 10 November 2025 - 09:30
Den såg vi i helgen, hela familjen här tyckte den va bra Men 7,7 på imdb håller jag inte med om… men en 6a är den värd ändå kan jag tycka:) Postad 14 November 2025 - 12:11 The man who killed Hitler and then Bigfoot,ett minst sagt udda drama med Sam Elliot i huvudrollen. Betygen på imdb är mellan 2-8. Själv ger jag den 6,5-7 mest för jag gillar Sam Elliot.
3000 miles from Graceland med Kevin Costner och Kurt Russel,evigheter sen jag såg den. 7 får den trots att den är väldigt blodig och våldsam Postad 14 November 2025 - 16:31
Den började bra men ballade ur efter ett tag Postad 15 November 2025 - 21:57 Nya filmer som gått igenom bion.
Oppenheimer 9,4 av 10 Bomber Postad 18 November 2025 - 20:42 2st nya filmer Den når ju inte upp till första och den sviktar lite för mycket. Postad 28 November 2025 - 12:42
Grovt räknat så menar jag att: Så för mig är det naturligt att den ligger runt 7 och inte runt 6 (det är ju en helt ok tolkning av Frankenstein med lagom mycket nytt för att det ska vara spännande), och det kan ibland vara så att det lugnar ned sig lite när filmen inte längre är så populär och den hamnar kanske på en 6,7 - 7,2 eller nått tillslut. Redigerat av Demon Slayer, 28 November 2025 - 12:44. Postad 28 November 2025 - 21:21
Imdb rankings är intressanta. Tar man tv serier räknas allt under 9 som uselt
Postad 28 November 2025 - 22:36 Ja på serier är det lite inflation på betygen. Känns som att folk fastnar och vill hejja på "sin" serie....lite mer skygglappar lixom. Postad 02 December 2025 - 13:06
Troll 2
Älskade den! För vad det är så är den fruktansvärt bra. Såklart finns det massor man kunde slipa på och göras bättre. Men se den med en nypa salt så är det riktigt bra underhållning. Slår Superman alla dagar i veckan. Postad 02 December 2025 - 15:23 Nobody 2. Upplägget är mkt likt den första filmen. Så skulle hålla ettan högre, likväl är denna sevärd, kort, rolig, action och riktigt bra ljud. 3,5/5. Postad 03 December 2025 - 10:16
Är det trolljägaren 2 eller den animerade rullen? Postad 03 December 2025 - 12:56 Det är väl filmen Troll 2 antar jag, det är ju vad Anton skrev
https://www.imdb.com/title/tt29232158/ Redigerat av Loco.spk, 03 December 2025 - 13:03. Postad 03 December 2025 - 13:40
Eller denna https://www.google.c...&ie=UTF-8#ebo=0
Postad 03 December 2025 - 14:21
Trolls World Tour är inte samma som Troll 2
Märkligt nog är det just den jag menar Postad 03 December 2025 - 14:44
Postad 13 December 2025 - 11:40
Nya Running man….orkade en timme sen sket jag i det som vanligt! Va fan e det som händer med ny film? Allt e ju katastrofalt dåligt
Postad 13 December 2025 - 12:53 Bara skitusla remakes(handen som gungar vaggan t.ex) eller Superhero 12,Superhuro vs Fungusman o dyl. Som Clintan sagt ”Kan man inte komma med nåt nytt varje film ska man inte hålla på. Sen är väl vissa franchiser helt ok. 007, MI t.ex Postad 13 December 2025 - 23:48
Har nästan helt slutat se film av någon anledning. Postad 14 December 2025 - 16:16
Ännu en anledning till att jag inte gått på bio på flera år nu. Kommer inget som är värt att se längre. De flesta biofilmer idag, ser mer ut som tv produktioner nu, inkl CGI effekter som är så over the top, att det bara ser skit ut nu. Hollywood har kollapsat, och jag tvivlar på att det kommer att överleva länge till. Iaf när de sista få gamla levande legender (som bl.a. Eastwood) snart lämnat oss. Saknar på 80-90 talet, när en sommar blockbuster, verkligen var värt biljettpriset... Postad 14 December 2025 - 16:22 Med Trumps 100% tullar på all produktion som är delvis inspelad utanför US så lär det väl bli Hollywoods död. Postad 14 December 2025 - 19:00
Har inte dragit igenom hela än. Vill bara köra death standing 2. Känns lite enahanda med bara dovretroll Postad 15 December 2025 - 21:48 Drog igenom hela till slut. Blev lite upphackat men njae. Gillar ingen av karaktärerna. Fattar inte humorförsöken 90 % av gångerna sedan så var det ett race om två olika sätt att mörda kungatrollet och så en massa second thoughts från båda håll lol. Postad 16 December 2025 - 09:35 Första filmen efter kalibreringen blev Le Mans 66 aka Ford vs Ferrari
(Taget från projekttråden) Postad 16 December 2025 - 15:28 Introt till Edge of tomorrow är en subdödare om man inte passar sig. Postad 16 December 2025 - 15:47
På 4K skivan med Dolby true hd Atmos är det ingen fara. allt under 30Hz är bortfiltrerat
(dBFS) -4dB 10Hz, -6dB 15Hz, -8dB 20Hz, -9dB 30Hz Dolby true hd Atmos: -48dB 10Hz, -44dB 15Hz, -35dB 20Hz, -17dB 30Hz 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |