Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EMP-TW600 *

1677 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1551

Postad 26 augusti 2006 - 09:55

AquaStealth
  • AquaStealth
  • Forumräv

  • 580 inlägg
  • 0
"digitalghost" Sälj din Panna fort utav bara h. det priset är osannolikt bra för en så pass gammal projje. Sedan kan du fundera i lugn och ro på vad du vill göra istället, skulle det knipa kommer du garanterat att hitta en beagnad 500a till bättre pris än 8000kr :rolleyes:

"Zelan" Jag skulle tippa på att du mår illa av vilken hemprojje som helst i så fall.
Vad jag menar med hemprojje är att om du går på Bio så är duken ca 10 meter bred och ljuset från den täcker hela ditt synfält. En hemmaprojje däremot har fortfarande grymt stor bild men oftast blir kontrasten mellan det mörka rummet och den ljusa duken något som ögat får svårare att hantera.
Tror att detta kan ge upphov till illamående om man inte är van. Men att säga att tex TW600 är sämre än någon annan projje på den punkten tror jag är lite felaktigt.

"e-kay" tror att bägge ljuden du hör är autoirisen men för att vara säker kan du ju prova att stänga av den och se om ljuden upphör. AutoIrisen låter alltid litegrann men tyvärr skiljer det sig ganska mycket mellan olika exemplar. Min lät så mycket att jag blev tvungen att skicka den på service och efter det har den låtit betydligt mindre.

#1552

Postad 27 augusti 2006 - 21:57

smilet
  • smilet
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
Är det någon här som vet vart man kan köpa en ny lampa så billigt som möjligt.

#1553

Postad 28 augusti 2006 - 16:19

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Min sambo upplever illamående av att Epson TW-600, duken är 106" och sitter på cirka 3.8m avstånd. Även jag upplever en anning illamående, men inte lika kraftigt.
Någon av er med en Epson som har upplevt nåtliknande själv? Och hur har ni löst problemet isf fall?

Kan nämnas att detta är vår första projektor och personligen tror jag att det är mycket ovana. Kan det vara så eller är det helt enkelt nåt som är åt  helvet :/

<{POST_SNAPBACK}>


Är det möjligen så att när det panorerar finns en viss ryckighet?

<{POST_SNAPBACK}>


Hur menar du med ryckigt?, Det är klart det finns en viss ryckighet i vissa panoreringar, men det är ju varken projektorn eller duken att göra eller?

<{POST_SNAPBACK}>


Jag har inte kollat tillräckligt många TW600 för att yttra mej säkert. Men min projje verkar ha lite problem med panoreringar. En annan jag sett saknar detta totalt. Men man kan känna sig lite åksjuk om det blir mycket av den varan. Nu är det dessutom olika beroende på film.
Det kan dessutom vara så att VB (vertical band) är inblandat. Själva ryckningarna för mej beter sej faktiskt som att det är ryckningar mellan VB. Den glider inte mellan VB mjukt utan snarare åker lite upp o ned mellan dom.
Detta är inget jättestort problem men uppträder i vissa filmer och är man känslig så är det nog inte så roligt. Alla projar oavsett märke är individer och kan bete sej mer eller mindre korrekt.
Jag har tex inga färskiftningar eller andra störningar. Tom min iris är ovanligt tyst.

#1554

Postad 03 september 2006 - 10:20

smilet
  • smilet
  • Amatör

  • 57 inlägg
  • 0
är det någon som vet om man kan få tag i en ny lampa under 4000kr.

#1555

Postad 03 september 2006 - 13:02

Stefff
  • Stefff
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Hmm vad är meningen att auto iris ska göra för skillnad??
Jah märker bara nån pytte skillnad i ljuset blir mörkare men obetydligt lite : :rolleyes:

#1556

Postad 03 september 2006 - 22:02

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

Det kan dessutom vara så att VB (vertical band) är inblandat. Själva ryckningarna för mej beter sej faktiskt som att det är ryckningar mellan VB. Den glider inte mellan VB mjukt utan snarare åker lite upp o ned mellan dom.

<{POST_SNAPBACK}>


Upp och ner mellan VB? :angry: Hur kan något åka upp och ner mellan vertikala band? Säker på att du fått rätt på begreppen här? Jag har faktiskt inte hört någon rapportera om VB på D5:orna (själv har jag inte esett ett spår av det). Har du rätt på begreppen och har VB så får du gärna berätta hur pass tydligt detta hemska fenomen är. Och så lider jag med dig B)

är det någon som vet om man kan få tag i en ny lampa under 4000kr.

<{POST_SNAPBACK}>


HAr du försökt kolla runt på japanska och/eller Hong Kong-sidor?

Hmm vad är meningen att auto iris ska göra för skillnad??
Jah märker bara nån pytte skillnad i ljuset blir mörkare men obetydligt lite : :D

<{POST_SNAPBACK}>


Inte alltid så lätt att se när man bara fipplar fram och tillbaka. Komma under Epson TW600-fliken i Joakims galleri här på forumet. Förutom alla snygga bilder Joakim tar så har du ett utomordentligt bra exempel på vad autoirsi gör för bilden längst ner i galleriet. ;)

#1557

Postad 06 september 2006 - 12:31

JamesRyan
  • JamesRyan
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Skall köpa en projector och hade från början inriktat mig på TW600.
Men nu börjar jag fundera på Panasonic AE900.

Kan inte komma till någon slutsats. Kan någon hjälpa mig.

Som jag förstått finns följande Plus å Minus
-------------------------------------------------------------
|             TW600            |            AE900             |
 -------------------------------------------------------------
| +Bättre lens-shift           |  +Billigare inköpspris       |
| +Bättre ljusstyrka           |  +Billigare lampdrift        |
|                              |  +Mindre storlek             |
|                              |  +Tystare                    |
 -------------------------------------------------------------    

Som jag ser det så Kan en korrekt placering och mörklagt rum kompensera
för de PLUS som TW600 har. De plus som AE900 har kan man inte kompensera för.

Bilden måste dock vara viktigast och här får båda mycket bra betyg.

Rimligen borde Epson vara bättre efterssom de är deras LCD Paneler som används! Men kan man påvisa detta?

Vad motiverar ett köp av TW600????

#1558

Postad 06 september 2006 - 12:42

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Kalle: hintar om varför kan du hitta i den här tråden. Allmänt anses Panasonicen vara sämst av D5:orna, Hitachin bäst men med en hel del som föredrar Epson framför Hitachin.

Själv klarar jag inte alls av Panasonics smoothscreen (bland annat).

#1559

Postad 06 september 2006 - 13:59

JamesRyan
  • JamesRyan
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Ojdå... denna tråd har jag inte sett.
Skall bli intressant.

När man läser en review på antingen AE900 eller TW600 så får de alltid mycket bra betyg så det skall bli kul att se vad skillnaderna är.

#1560

Postad 06 september 2006 - 14:13

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Reviews skrivs tyvärr alldeles för ofta av folk som inte har så bra koll :) De slänger upp projektorerna, pillar lite på måfå tills de gillar bilden och jämför inte alls under rättvisa förhållanden. Bara så du vet... ;)

#1561

Postad 06 september 2006 - 17:34

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 856 inlägg
  • 0
Halvt på skämt, halvt på allvar, jag skulle sätta följande följande Plus å Minus
-------------------------------------------------------------
|             TW600            |            AE900            |
 -------------------------------------------------------------
| + Ingen Smoothscreen         |                             |
| + Ingen Smoothscreen         |                             |
| + Ingen Smoothscreen         |                             |
| + Ingen Smoothscreen         |                             |
| + Ingen Smoothscreen         |                             |
| + Ingen Smoothscreen         |                             |
 -------------------------------------------------------------    

:(

men, Ae900 hittar hem till en och annan så det är väl en smaksak..kanske... :unsure:

#1562

Postad 06 september 2006 - 20:15

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
fniss... :unsure:

#1563

Postad 07 september 2006 - 13:33

Hybe
  • Hybe
  • Beroende

  • 1 429 inlägg
  • 0
Hitatchi TX200 skulle jag valt, om du ens överväger AE900 och tycker att TW600 är för dyr...

#1564

Postad 07 september 2006 - 21:58

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Hitatchi TX200 skulle jag valt, om du ens överväger AE900 och tycker att TW600 är för dyr...

<{POST_SNAPBACK}>


Isåfall kan du ju fundera på Epson emp-tw520. Den kostar bara 12 590:- . Är bara lite strypt i ljusstyrka i jämförelse med tw600 (annars exakt samma proj), men har ändå bättre specifikationer än hitachin med 1400ansi i ljusstyrka.

Epson emp-tw520 blev testvinnare i både "M3" och "Hemmabio" i jämförelse med alla andra D5:or. <_<

#1565

Postad 11 september 2006 - 08:35

JamesRyan
  • JamesRyan
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
BESLUTSÅNGEST... Hatar att ta beslut...

Var i helgen och tittade på TX200 vs TW600 och föredrar nog TW600.

Såg oxå LG AN110 vs TX200 och jag blev imponerad av AN110.
AudioReference hade oxå ett ganska bra paket pris på en SMS duk + AN110.

Inte sett mycket om AN110 i forumet men det blir nog att besöka AudioReference ännu en gång och granska AN110 lite mer. Den är ju så nice... (designen alltså)

Någon som i denna tråden har någon synpunkt angående AN110 vs. TW600.

#1566

Postad 11 september 2006 - 08:55

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

BESLUTSÅNGEST... Hatar att ta beslut...

Var i helgen och tittade på TX200 vs TW600 och föredrar nog TW600.

Såg oxå LG AN110 vs TX200 och jag blev imponerad av AN110.
AudioReference hade oxå ett ganska bra paket pris på en SMS duk + AN110.

Inte sett mycket om AN110 i forumet men det blir nog att besöka AudioReference ännu en gång och granska AN110 lite mer. Den är ju så nice... (designen alltså)

Någon som i denna tråden har någon synpunkt angående AN110 vs. TW600.

<{POST_SNAPBACK}>


Har också varit och kikat på AN110, främst på grund av utseendet.
Dock föll valet på TW600:an för min del. Det var 3 saker som fick mig att
välja Epson: Ljusstyrka, Ljudnivå och LCD kontra DLP.

Jag har ett vardagsrum som har stort ljusinsläpp och vi gillar inte gardiner/persienner...
Jag är ovanligt känslig för ljud och upplevde ljudnivån på AN110 som för högt, även i "tyst" läge.
Jag har mycket svårt för RBE hos DLP-projjar, även om AN110 inte är så farlig på den punkten.

Dessutom tycker jag nog att priset är lite väl högt på AN110:an, designen till trots.
Hade LG:n varit LCD (lägre ljud, ingen RBE) med lite starkare lampa hade jag valt den istället.

Kan bara säga att jag är mer än nöjd med mitt val så långt! :)

Lycka till!

#1567

Postad 13 september 2006 - 14:52

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Har en liten fråga angående min nyligen inköpta TW600.
Klarar projektorn att göra om en Interlaced signal till Progressive signal och i så fall med vilket resultat?

Jag är på gång att byta A/V Receiver för att bl.a. kunna använda som bildväxlare och
vill kunna skicka ut alla signaler till projektorn med HDMI.

Skall jag satsa på en receiver som klarar att göra om Interlace signaler till Progressive eller
klarar jag mig med en receiver som endast gör om signalen så att den går att skicka via
HDMI. Är det värt att lägga 1000-2000:- extra på en receiver med kapacitet att göra om signalerna eller räcker det med projektorns inbyggda teknik?

/Stone

#1568

Postad 14 september 2006 - 13:43

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Hur är det med Garantin? Minns jag inte fel är det tre år förutom lampan.
Dessutom om den är svenskköpt så får man hämtning vid dörren?

#1569

Postad 15 september 2006 - 08:13

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

  • 149 inlägg
  • 0

Har en liten fråga angående min nyligen inköpta TW600.
Klarar projektorn att göra om en Interlaced signal till Progressive signal och i så fall med vilket resultat?

Jag är på gång att byta A/V Receiver för att bl.a. kunna använda som bildväxlare och
vill kunna skicka ut alla signaler till projektorn med HDMI.

Skall jag satsa på en receiver som klarar att göra om Interlace signaler till Progressive eller
klarar jag mig med en receiver som endast gör om signalen så att den går att skicka via
HDMI. Är det värt att lägga 1000-2000:- extra på en receiver med kapacitet att göra om signalerna eller räcker det med projektorns inbyggda teknik?

/Stone

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, Tw-600:an klarar att göra om en interlaced signal till Progressiv. Du måste ställa in det i menyn. Dock måste jag säga att jag inte tyckte tw-600:an gjorde det bra. Det blev artefakter i form av"hoppande ränder" i detaljerna som faktiskt syntes väldigt tydligt.

Om du har en hyffsad DVD-spelare som kan mata ut progressiv komponent, så tror jag det blir bättre att använda den. Men det är bara att du testar vilket du föredrar.

Att göra om s-video, komponent eller annan signal till HDMI via en förstärkare ger oftast ingen större skillnad i bildkvalitet, utan är mer en praktisk bildväxel-funktion.

Jag skulle hellre lägga 1000-2000:- på en ny DVD-spelare med HDMI-utgång då! Har själv en Panasonic DVD-s52 som jag kör med min Epson emp-tw520. http://www.smartson....ex.aspx?id=9544

Vad har du för dvd-spelare nu? Vilken signal matar du projektorn med?

Redigerat av Unregistered4325f859, 15 september 2006 - 08:19.


#1570

Postad 15 september 2006 - 11:54

stone
  • stone
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0

Ja, Tw-600:an klarar att göra om en interlaced signal till Progressiv. Du måste ställa in det i menyn. Dock måste jag säga att jag inte tyckte tw-600:an gjorde det bra. Det blev artefakter i form av"hoppande ränder" i detaljerna som faktiskt syntes väldigt tydligt.

Om du har en hyffsad DVD-spelare som kan mata ut progressiv komponent, så tror jag det blir bättre att använda den. Men det är bara att du testar vilket du föredrar.

Att göra om s-video, komponent eller annan signal till HDMI via en förstärkare ger oftast ingen större skillnad i bildkvalitet, utan är mer en praktisk bildväxel-funktion.

Jag skulle hellre lägga 1000-2000:- på en ny DVD-spelare med HDMI-utgång då! Har själv en Panasonic DVD-s52 som jag kör med min Epson emp-tw520. http://www.smartson....ex.aspx?id=9544

Vad har du för dvd-spelare nu? Vilken signal matar du projektorn med?

<{POST_SNAPBACK}>


Tjena,

Tack för svaret!
Jag har nu själv testat att skicka t.ex. PlayStation2 till projektorn via s-video och upplever inte några direkta artefakter, förutom att det inte direkt är knivskarpt :) .

Jag har en DVD-spelare med HDMI utgång, en Onkyo DV-SP404E. Den fungerar alldeles underbart med HDMI 720p till projjen. :o

Min fråga kanske var lite otydlig.
Mitt primära behov är att kunna skicka alla källor till projektorn med en enda HDMI-kabel. Det finns en del receivrar som klarar att inte bara skicka insignalen från t.ex. s-video till HDMI, utan även fixar att uppkonvertera signalen från t.ex. 576i till 576p, t.ex. Denon AVR-2807 och Onkyo TX-SR674E. Sedan finns ju de som konverterar allt till 720p och 1080i, som t.ex. Denon AVR-4306. Men, då snackar vi en helt annan prisklass!
Min fråga är således om det är värt att pröjsa ett par tusen, eller mer, för att få denna funktion.

/Johan

#1571

Postad 16 september 2006 - 11:28

Unregistered9e43d0e0
  • Unregistered9e43d0e0
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Nån som vet var man kan prova kolla på tw-600 & som har nått att jämföra med om man bor i Uppsala-Stockolms regionen.

#1572

Postad 16 september 2006 - 13:43

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Paus på Norrlandsgatan och Hemmabiocenter på Lidingö har åtminstone tidigare haft den uppe. Nu vet jag dock inte.

#1573

Postad 16 september 2006 - 21:30

joppase
  • joppase
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Fick hem min TW600 härom dagen. säjer bara


ROCKAR FETT ! ! !

#1574

Postad 16 september 2006 - 23:49

Pellegsson
  • Pellegsson
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Tjena!

Jag har haft min TW600 i ett par dagar nu och är kanonnöjd... Har bara en liten fråga om "lamp hours" den står fortfarande på "0H" efter ett par filmer.. Hur kommer detta sig?

/Per

#1575

Postad 17 september 2006 - 04:23

joppase
  • joppase
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
en liten fråga ang. fläktljud.

har hört att om man hänger projen uppochned så kommer fläkten att öka i hastighet och därmed högre ljud. ligger det nån sanning i det?

#1576

Postad 17 september 2006 - 08:58

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Tjena!

Jag har haft min TW600 i ett par dagar nu och är kanonnöjd... Har bara en liten fråga om "lamp hours" den står fortfarande på "0H" efter ett par filmer.. Hur kommer detta sig?

/Per

<{POST_SNAPBACK}>


Den kommer igång efter ett antal timmar 10 tror jag.

#1577

Postad 17 september 2006 - 09:02

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

en  liten fråga ang. fläktljud.

har hört att om man hänger projen uppochned så kommer fläkten att öka i hastighet och därmed högre ljud. ligger det nån sanning i det?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, så är det för att skydda den från överhettning eller i alla fall förkortad livsläng.
Jag o några till har ställt den på en platta hängande i taket. I detta fall blir den ännu tystare då plattan dämpar. Det finns foton på detta om söker på TW600 i galleriet. Det finns en hel del skrivet om det i denna tråd.

#1578

Postad 17 september 2006 - 09:13

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Gällande mitt garantiärende hos Epson: Jag fick mail imorse där de talade om att det hade skett en miss p.g.a. ändringar som hade skett i deras system nyligt. Nu ska jag skicka in lite uppgifter som de behöver och sedan kommer de och hämtar projektorn! Jag återkommer senare om hur det gick.

<{POST_SNAPBACK}>


Hur gick det?

#1579

Postad 17 september 2006 - 10:08

joppase
  • joppase
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

en  liten fråga ang. fläktljud.

har hört att om man hänger projen uppochned så kommer fläkten att öka i hastighet och därmed högre ljud. ligger det nån sanning i det?

<{POST_SNAPBACK}>


Ja, så är det för att skydda den från överhettning eller i alla fall förkortad livsläng.
Jag o några till har ställt den på en platta hängande i taket. I detta fall blir den ännu tystare då plattan dämpar. Det finns foton på detta om söker på TW600 i galleriet. Det finns en hel del skrivet om det i denna tråd.

<{POST_SNAPBACK}>




då får det bli "stående i taket". läste åxå en gammal tråd om att lensshiften bli suddig om man projekterar neråt!? är det nån som märkt det?

#1580

Postad 17 september 2006 - 10:31

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
Jag har testat en del och inte kunnat se något. Jag har dock inte legat i ytterlägena på Lensshift.
Projiceringen från Projen mot duken utan lensshift är ganska precis i mitten. Jag tror detta finns beskrivet i starten av tråden.

#1581

Postad 17 september 2006 - 11:04

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0

då får det bli "stående i taket". läste åxå en gammal tråd om att lensshiften bli suddig om man projekterar neråt!? är det nån som märkt det?

<{POST_SNAPBACK}>


Ingen skillnad på om du projicerar uppåt eller neråt. Det finns dock en annan nackdel med att köra den på lägre fläkt; LCD-panelerna kan slitas snabbare när de inte får lika bra kylning.

#1582

Postad 18 september 2006 - 09:20

JamesRyan
  • JamesRyan
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Var inne på Hifi-Klubben på Götgatan i Stockholm i helgen och där sade man att man börjat släppa lite på vilka produkter man får ta in och att det var fritt fram för butiken att själv välja leverantör.

Därmed framkom det att de tänker ta in TW600 från Epson och erbjuda den för 13.000:-

#1583

Postad 22 september 2006 - 13:52

sump
  • sump
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Kan man inte fixa så projen har samma låga fläkt trots att den monterats uppochner i taket. Mjukvaru-hack? Mkt störande att inte kunna använda vanliga proj-stativ bara för att fläkten väsnas 50% mer!!! :lol:

#1584

Postad 22 september 2006 - 17:15

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Kan man inte fixa så projen har samma låga fläkt trots att den monterats uppochner i taket. Mjukvaru-hack? Mkt störande att inte kunna använda vanliga proj-stativ bara för att fläkten väsnas 50% mer!!! :lol:

<{POST_SNAPBACK}>


Inget känt sätt finns idag som jag sett. Sen är nog de flesta rädda om garantin.
Men alla har nog tänkt tanken som provat ha den hängandes.

#1585

Postad 22 september 2006 - 18:01

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Inte jag! :lol:

Störs inte så mycket av ljudet, sällan det hörs i en film tycker jag, och framförallt så är jag för nervös över att det ska slita hårdare på panelerna...

#1586

Postad 25 september 2006 - 09:25

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Anledningen för att fläkten körs högre, tror jag, är pga att värmen stiger och går dit man inte vill att den ska gå när den är upp och ner. För att motverka detta och skydda komponenter så ökar de fläkten. Att då försöka sänka fläkten borde inte vara en så bra idé även om det går.

#1587

Postad 25 september 2006 - 16:32

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Anledningen för att fläkten körs högre, tror jag, är pga att värmen stiger och går dit man inte vill att den ska gå när den är upp och ner. För att motverka detta och skydda komponenter så ökar de fläkten. Att då försöka sänka fläkten borde inte vara en så bra idé även om det går.

<{POST_SNAPBACK}>


Det blir nog inte svalare när projjen står på en platta eller i en Hushbox i taket.

#1588

Postad 26 september 2006 - 18:44

joppase
  • joppase
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
autoiris på tw600, hur ställer den sig om man sätter den på "auto iris off"?
Stannar den i det läge som den står i vid tillfället som man sätter den på "off", eller öppar/stänger sig den helt?

#1589

Postad 27 september 2006 - 11:58

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Det blir nog inte svalare när projjen står på en platta eller i en Hushbox i taket.

<{POST_SNAPBACK}>

Du missar poängen, värme stiger uppåt. Du kan tex testa genom att hålla handen under och över en brinnande tändsticka.

När du vänder projektorn upp och ner så blir de delar som förut låg under ovanför. Troligen är dessa mycket mer känsliga för värme i projektorn och behöver därför mer kylning. Så det är bara vilka delar som blir varma som ändras, inte medeltempen på projjen.

#1590

Postad 27 september 2006 - 20:15

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0

Det blir nog inte svalare när projjen står på en platta eller i en Hushbox i taket.

<{POST_SNAPBACK}>

Du missar poängen, värme stiger uppåt. Du kan tex testa genom att hålla handen under och över en brinnande tändsticka.

När du vänder projektorn upp och ner så blir de delar som förut låg under ovanför. Troligen är dessa mycket mer känsliga för värme i projektorn och behöver därför mer kylning. Så det är bara vilka delar som blir varma som ändras, inte medeltempen på projjen.

<{POST_SNAPBACK}>


Nja, jag menade att det är nog ganska lika för projen. Men står den i en hushbox blir det mycket varmare. Jag har testat en sån.

#1591

Postad 27 september 2006 - 22:44

joppase
  • joppase
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Jag läste för ett tag sen på nått forum om ett test som gjordes och vilka inställningar som var "bäst".
Är det nån som vet var jag hittade det? jag har letat överallt (känns det som, men uppenbarligen har jag fel). Det var ett långt och utförligt test av projen.

#1592

Postad 27 september 2006 - 22:51

Unregistered47efd78c
  • Unregistered47efd78c
  • Veteran

  • 1 554 inlägg
  • 0

Jag läste för ett tag sen på nått forum om ett test som gjordes och vilka inställningar som var "bäst".
Är det nån som vet var jag hittade det? jag har letat överallt (känns det som, men uppenbarligen har jag fel). Det var ett långt och utförligt test av projen.

<{POST_SNAPBACK}>


Kanske var det detta test på component.se du tänker på, ett av de få testen som verkligen går igenom TW600: http://www.component...epson_tw600.php

#1593

Postad 28 september 2006 - 00:53

joppase
  • joppase
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
component.se har gjort en bra och utförlig test av projen!

men det var inte den jag hade på tungan... bra försök! fler?

#1594

Postad 28 september 2006 - 12:18

tqh
  • tqh
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Nja, jag menade att det är nog ganska lika för projen. Men står den i en hushbox blir det mycket varmare. Jag har testat en sån.

<{POST_SNAPBACK}>

Det största problemet är vid värmekällan som är lampan. Medeltemperaturen, som du pratar om, är inte ett stort problem, de flesta komponenter klarar en bra bit över rumstemperatur. Däremot så leder luft värme dåligt, så det absoluta närområdet kring lampan kommer vara väldigt mycket varmare, och framförallt det som befinner sig precis över. Det är den värmen som man vill forsla bort.

#1595

Postad 14 oktober 2006 - 12:47

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

  • 1 907 inlägg
  • 0
www.kjell.com produktnr 57315 har ett takfäste som är billigt o verkar passa TW600

Vad jag kan se är det två centimeter över när greppklorna är max ute 32cm. Två distansrör 8 eller 17cm medföljer o priset är futtiga 299kr. Förlängningsröret ser tom ut att vara snarlik TW600 i färgen.

#1596

Postad 18 oktober 2006 - 13:40

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0
Jag har bara en fråga vad det gäller storleken,
kommer den att få plats på en 30 cm vägghylla med 2 cm luft bakom?
Eftersom jag vill ha Hdmi kopplat till den undrar jag om exakt mått mellan
framfötterna på projektorn till Hdmi uttaget, det ska helst vara under 27 cm,
då jag har en hdmi sladd som med kontakt och marginal för att böja den tar c:a 5 cm.

Jag kommer även att ställa denna fråga i både TW600 och TW700 forum då de väl är lika stora?

#1597

Postad 21 oktober 2006 - 16:58

Mercakombi
  • Mercakombi
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Jag har bara en fråga vad det gäller storleken,
kommer den att få plats på en 30 cm vägghylla med 2 cm luft bakom?
Eftersom jag vill ha Hdmi kopplat till den undrar jag om exakt mått mellan
framfötterna på projektorn till Hdmi uttaget, det ska helst vara under 27 cm,
då jag har en hdmi sladd som med kontakt och marginal för att böja den tar c:a 5 cm.

Jag kommer även att ställa denna fråga i både TW600 och TW700 forum då de väl är lika stora?

<{POST_SNAPBACK}>


Från framkant på dom två ställbara fötterna till utgången på HDMI-kontakten är
det ca.24cm.....lite svårt att mäta eftersom panelen som kontakter sitter på är
insjunken ca.3cm i projektorns bakdel.

Från framkant på dom ställbara fötterna till bakänden på projektorn är det ca.27cm.

Fler måttangivelser på projektorn finner du om du laddar ner PDF-filen märkt
"User's Guide" från Epsons's hemsida här.

#1598

Postad 21 oktober 2006 - 18:17

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

  • 255 inlägg
  • 0

Jag har bara en fråga vad det gäller storleken,
kommer den att få plats på en 30 cm vägghylla med 2 cm luft bakom?
Eftersom jag vill ha Hdmi kopplat till den undrar jag om exakt mått mellan
framfötterna på projektorn till Hdmi uttaget, det ska helst vara under 27 cm,
då jag har en hdmi sladd som med kontakt och marginal för att böja den tar c:a 5 cm.

Jag kommer även att ställa denna fråga i både TW600 och TW700 forum då de väl är lika stora?

<{POST_SNAPBACK}>


Från framkant på dom två ställbara fötterna till utgången på HDMI-kontakten är
det ca.24cm.....lite svårt att mäta eftersom panelen som kontakter sitter på är
insjunken ca.3cm i projektorns bakdel.

Från framkant på dom ställbara fötterna till bakänden på projektorn är det ca.27cm.

Fler måttangivelser på projektorn finner du om du laddar ner PDF-filen märkt
"User's Guide" från Epsons's hemsida här.

<{POST_SNAPBACK}>

Tack Mercakombi

Jag gjorde något förbjudet
och dubbelpostade i två inlägg
eftersom jag hade bråttom att sälja min TX200
och fick ett likadant svar om måtten för en TW700
alltså får den plats, så jag ska nu byta till en Epson istället.

Den nya TW700 lär vara något, men om jag inte läst helt fel
gjorde du ett kanonköp genom att köpa Zoomairs upphottade TW600

Det hade jag också gjort, och jag är säker på att du är nöjd med den.
Tack också för länken, hittade även bruksanvisning till TW700 så nu är den nog på g

#1599

Postad 22 oktober 2006 - 16:31

Mercakombi
  • Mercakombi
  • Amatör

  • 78 inlägg
  • 0

Den nya TW700 lär vara något, men om jag inte läst helt fel
gjorde du ett kanonköp genom att köpa Zoomairs upphottade TW600

Det hade jag också gjort, och jag är säker på att du är nöjd med den.
Tack också för länken, hittade även bruksanvisning till TW700 så nu är den nog på g

<{POST_SNAPBACK}>


Stämmer bra det angående köpet av ZoomAir's projje!

Säger bara följande, är man ägare till en projektor så skulle jag inte tveka en sekund
att få den rätt färgkalibrerad av ett proffs. För den skillnad det ger rent bildmässigt är
något utöver det vanliga ;)

Enligt Perra1 m.fl så ska visst TW700 vara något i hästväg nu sedan Epson bytt ut optiken
m.m mot föregångarens TW600. Vilket ju följdaktligen är och har varit TW600:ans lilla
svaghet.

Fan trot om det är sant för hur eller hur så är jag ändå grymt impad av vad min TW600:a
nu presterar, rätt färgkalibread och med perfekt gråskalehantering :D

#1600

Postad 07 november 2006 - 06:17

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

  • 229 inlägg
  • 0
Nån som vet hur lång strömkabeln är som man får med till Epson TW600?



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-06-09 10:29:57
  • tnorlund
    2024-06-09 08:43:45
  • Kurben
    2024-05-21 17:40:13
  • Kurben
    2024-05-21 17:39:36
  • Vad är detta för märklig sak?
    Kurben
    2024-05-21 17:36:48
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.