![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
8 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
12 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
Postad 30 november 2007 - 19:44
Postad 30 november 2007 - 20:22
Tyvärr har jag bara en tjockteve än så länge, så den matar jag med S-video via recievern...Testat direkt in i TV:n? I så fall, blev det någon skillnad på bildkvaliteten?Hade vägarna förbi Kjell&Co så jag plockade upp en SCART -> Komponent (RGB)-kabel. Drog in den till recivern och ställde om utgången till komponent. Ser ut att fungera finfint...
Fåse om tomten kommer med en Sony V3000, isf blir det HDMImating från receivern.

Redigerat av DrMcCoy, 30 november 2007 - 20:25.
Postad 30 november 2007 - 20:43
Verkar ha full koll på en massa saker om den nya uppdateringen iaf.
Postad 30 november 2007 - 21:07
Kära vänner.En liten försämring är att PIP-fönstret nu inte längre kan flyttas utan är fast i nedre högra hörnet. Dessutom har det blivit större, nästan en fjärdedel av bildytan.
Om något så vill man ju ha bild-i-bild för att hålla småkoll på vad som händer på en kanal medan man tittar på en annan. Jag skulle vilja ha en bild-i-bild som kan justeras i storlek från den här storleken till att vara liten som ett frimärke, samt placeras exakt där man vill ha den.
Gällande bild-i-bild PIP. PIP kan inte längre flyttas runt med navigationspilarna eftersom dessa nu är till för omedelbar inspelning.
1. Håll in PIP-knappen 2 sekunder
2. Du kan nu flytta PIP-fönstret precis som förut
3. Du kan t.om. ändra storlek på fönstret med den röda "A"-knappen
Postad 30 november 2007 - 21:39
Finns det någon möjlighet att bläddra i EPG guiden utan att den byter kanal hela tiden?
Märkt att jag vill kolla runt i EPG tablån titt som tätt ( t e x när man kollar nyheterna) vad som mer sänds eller kanske schemalägga en inspelning senare, men det är då lite irriterande att den byter kanal medans man bläddrar.
Hade ju vart toppen ifall man kunde bläddra runt och kolla info om program och sen antingen välja det programmet eller bara köra på "exit" och hoppa till t e x nyheterna som då rullat i bakgrunden hela tiden och som man då kunnat lyssna på hela tiden...Hittar dock inget val för detta...
Eller är det bara att skaffa tv-tidning?
Mvh
Micke
Om man gör en paus och därefter play så att man inte är live och därefter går in i EPG-tablån och byter kanal så byter inte guiden kanal när man bläddrar. Lite bökigt men det går i alla fall.
Postad 30 november 2007 - 23:43
Man kan faktiskt göra det ännu enklare med nya pgm-varan. Tryck bara på vänster-pil för att backa någon sekund och gå sedan in i EPG:n.Om man gör en paus och därefter play så att man inte är live och därefter går in i EPG-tablån och byter kanal så byter inte guiden kanal när man bläddrar. Lite bökigt men det går i alla fall.
///DM
Postad 01 december 2007 - 12:37
Vad tycker du, är komponent likvärdig RGB? Smidigt att kunna dra in bilden via receivern...Dito.
Var lite skeptisk innan men det funkar, switchade om till komponent och voila! Boxen skickar alltså komponent ut via scarten.
Skall ju egentligen inte vara någon skillnad mot RGB i min värld men nu kan jag i alla fall mata bilden till min receiver!
Skall dock jämföra lite mer ingående de närmsta dagarna.
Postad 01 december 2007 - 12:49
If you don't want to add this content, you have to be in LIVE mode and press rec (so leave timeshift by pressing live button before).
Cheers!
Redigerat av Ammarok, 01 december 2007 - 13:28.
Postad 01 december 2007 - 13:31
What is the difference between the box outputting componentimages versus rgb-mode? Which gives the best result?
Postad 01 december 2007 - 15:02
Postad 01 december 2007 - 16:04
Skönt att kunna få en hantering av 4:3/16:9 bildformat som passar min Panna plasma. Det var ett tag sen sist...
Postad 01 december 2007 - 16:18
Postad 02 december 2007 - 08:11
Jag skulle tro att boxen är konfigurerad till samma filtrering i RGB och YPbPr, så bandbredden är nog densamma mellan lägena. Skillnaden blir bara att i komponentläget går videobilden förbi omvandlingssteget till RGB, vilket kanske innebär att bilden bibehåller fler graderingar.
Ursäkta min okunskap uppblandat med en stor portion nyfikenhet: Vad innebär det att "bilden bibehåller fler graderingar"?
Postad 02 december 2007 - 09:54
Provade in och ut med kort, starta om boxen, men likadant ändå.
Då blir det till och ringa Comhems eminenta kundtjänst då.
Kom fram efter ett par minuter bara !
Supportens åtgärd: ta ur kortet, stäng av boxen med huvudströmbrytaren, vänta 30 s, slå på boxen, vänta till det står sätt i kort, gjorde så - samma problem.
Jag sa att det står något om inspelning också i rutan på Tv:n
Han visste inget om det.
Lämna in den för felsökning sa supporten.
Kul, inte, envis som man är så pillade jag vidare på egen hand, eftersom det stod något om inspelning så chansade jag på att radera alla inspelningar jag hade på HD:n, startade om boxen och voila, det funkade.
Vad tycker vi om Comhems kundtjänst ?
Ni som provat att använda component ut hur funkar det ? Jag gör det också men genom en omvandlare.
Jag kanske kan skippa den nu, vet ni på vilka stift compnent signalerna ligger i scart kontakten ?
Redigerat av Unregistered755e55da, 02 december 2007 - 09:56.
Postad 02 december 2007 - 14:45
Vad tycker du, är komponent likvärdig RGB? Smidigt att kunna dra in bilden via receivern...Dito.
Var lite skeptisk innan men det funkar, switchade om till komponent och voila! Boxen skickar alltså komponent ut via scarten.
Skall ju egentligen inte vara någon skillnad mot RGB i min värld men nu kan jag i alla fall mata bilden till min receiver!
Har nu testat fram och tillbaka och min slutsats blir att det inte blir någon större skillnad. Som allt annat är det beroende av vilken kabel man använder.
I jämförelse med min RGB-only kabel från QED som kostar 750 SEK så är kjells clicktronik någon klass sämre, jag tappar lite i skärpa, känns som att menyerna inte är lika höpupplösta. Dock så är allt annat jämlikt!
* MAO så kan man lika gärna köpa kjells rgb-komponent och köra i komponent mode för en tvåhundring isstället för att punga ut med 3ggr så mycket för den bästa scarten.
* Fördelar är även att man kan ta bilden ut till en receiver och växla via den.
* Man slipper även dyra komponentomvandlare (de kostar runt 1000lappen) och detta gör nu boxen åt en i stort sett!
Postad 02 december 2007 - 21:56
Postad 03 december 2007 - 00:10
Spännande det här med komponent ut på scarten. Har varit sugen på en CYP rätt länge men om boxen fixar det själv så är det ju ypperligt.Är rätt sugen på att prova för att se hur det blir när man skalar upp bilden via recievern. Ingen som testat detta?* MAO så kan man lika gärna köpa kjells rgb-komponent och köra i komponent mode för en tvåhundring isstället för att punga ut med 3ggr så mycket för den bästa scarten.Vad tycker du, är komponent likvärdig RGB? Smidigt att kunna dra in bilden via receivern...Dito.
* Fördelar är även att man kan ta bilden ut till en receiver och växla via den.
* Man slipper även dyra komponentomvandlare (de kostar runt 1000lappen) och detta gör nu boxen åt en i stort sett!
Postad 03 december 2007 - 09:24
Också skönt att slippa ”pauserad” efter uppdateringen….Den här nya programversionen var verkligen en (tidig) julklapp från ComHem och Samsung! Snyggt jobbat!

Postad 03 december 2007 - 14:11

Postad 03 december 2007 - 18:23
Frågan har varit uppe flera gånger. Enda sättet är att spela över i realtid till en DVD-inspelare. Om nu inte den nya programvaran gjort att man kan ladda över till extern hårddisk via USB. Någon som vet?Någon som har några bra tips för hur man för över film från hårddisken till skiva?
Postad 03 december 2007 - 19:21
Jag skulle tro att boxen är konfigurerad till samma filtrering i RGB och YPbPr, så bandbredden är nog densamma mellan lägena. Skillnaden blir bara att i komponentläget går videobilden förbi omvandlingssteget till RGB, vilket kanske innebär att bilden bibehåller fler graderingar.
Ursäkta min okunskap uppblandat med en stor portion nyfikenhet: Vad innebär det att "bilden bibehåller fler graderingar"?
Vid omvandling från YPbPr till RGB måste ju bildinformationen beräknas om och kan ge förluster i antalet graderingar på grund av avrundningsfel.
Postad 03 december 2007 - 21:47
Vid omvandling från YPbPr till RGB måste ju bildinformationen beräknas om och kan ge förluster i antalet graderingar på grund av avrundningsfel.
Tror jag förstår. Tack!
Kommer nog inte att kunna låta bli att testa scart-komponent-varianten direkt in i LCD-tv:n.
Postad 03 december 2007 - 23:12
Kan tillägga att för varje program jag programmerar för inspelning får jag upp skylten "Ytterligare inspelningslängden förkortad på grund av många timers" (vilken svenska!) oavsett om andra program för inspelning ligger dikt intill eller ej.
Innan uppgraderingen hade jag 10 minuters marginal och hade aldrig några problem med det.
För övrigt så är jag supernöjd med uppgraderingen. Nu äntligen efter andra uppgraderingen så är det den produkten den skulle vart från början, en riktigt bra digital-TV-låda.
Postad 04 december 2007 - 00:36
Kommer nog inte att kunna låta bli att testa scart-komponent-varianten direkt in i LCD-tv:n.
Om du kan vänta en till tre dagar, så kan du få en "recension" av mig. Jag har beställt den där kablen som jag länkade till(Supran). Den får grym konkurrens av den här, som jag har nu:
http://www.avland.co...cart/xscart.htm
Redigerat av Tompa123, 04 december 2007 - 00:38.
Postad 04 december 2007 - 09:23
När jag höjer volymen så höjs den väldigt lite, men efter nån minut så höjs den mkt mer. Det är som en lång delay på volymändringar.
Nån annan som märkt samma sak?
Postad 04 december 2007 - 15:38
Om du kan vänta en till tre dagar, så kan du få en "recension" av mig. Jag har beställt den där kablen som jag länkade till(Supran). Den får grym konkurrens av den här, som jag har nu:
Inga lågbudgetgrejer direkt. Ska bli oerhört spännande att se resultatet av den kampen.

Postad 04 december 2007 - 16:24
Mina föräldrar har denna PVR-box och har uppgraderat, det gick bra,
Men nu stör dom sig på att info rutan syns för länge när man byter kanal och enligt info från Comhem så ska man kunna ändra tiden som info rutan syns men vi har inte kunnat hitta var, nån som vet?
MvH
Joni
Postad 04 december 2007 - 17:57
Meny -> Inställning -> Ljud och bild -> Timeout för informationsfönstretMina föräldrar har denna PVR-box och har uppgraderat, det gick bra,
Men nu stör dom sig på att info rutan syns för länge när man byter kanal och enligt info från Comhem så ska man kunna ändra tiden som info rutan syns men vi har inte kunnat hitta var, nån som vet?
Redigerat av sirn, 04 december 2007 - 17:57.
Postad 04 december 2007 - 21:15
Meny -> Inställning -> Ljud och bild -> Timeout för informationsfönstretMina föräldrar har denna PVR-box och har uppgraderat, det gick bra,
Tackar sirn.
Tyvärr finns inte den inställningen och det visar sig att boxen inte är uppgraderad sedan 13/9 och den hittar ingen ny uppgradering, jag fattar inget.
Ska man behöva göra annat än att stänga av boxen för att den ska hitta uppgradering?
MvH
jonib
Postad 04 december 2007 - 21:28
Tackar sirn.
Tyvärr finns inte den inställningen och det visar sig att boxen inte är uppgraderad sedan 13/9 och den hittar ingen ny uppgradering, jag fattar inget.
Ska man behöva göra annat än att stänga av boxen för att den ska hitta uppgradering?
MvH
jonib
Du kanske har nytta av denna info. Citerar mig själv i ett tidigare inlägg:
"Går man in på Inställningar-system-produktinfo, så finns det en knapp som heter "uppdatera". Den kunde förstås inte jag låta bli att klicka på och då letade den efter ny mjukvara. Den hittade där ver 39."
Redigerat av Tompa123, 04 december 2007 - 21:41.
Postad 04 december 2007 - 23:17
War of the worlds

Undra hur min lilla qed hade stått sig mot din...
QED VS AUDIOQUEST

Redigerat av Unregistered76636631, 04 december 2007 - 23:18.
Postad 04 december 2007 - 23:23
Härliga "monster-bilder".

Jag har BÅDA!
AudioQ'en från PVR'en till TV'n
och
QED'n från PVR'en till DVD-inspelaren.
De är bra båda två, blir mitt svar.

Redigerat av Tompa123, 04 december 2007 - 23:47.
Postad 04 december 2007 - 23:59

Härligt. Är ruggigt nyfiken på hur supran presterar. Trots att man redan köpt kjells B-kabel så väntar ju tomten runt hörnet?!
Postad 05 december 2007 - 10:07
Jag har fortfarande en bugg med volymen, eller ska det vara såhär:?
När jag höjer volymen så höjs den väldigt lite, men efter nån minut så höjs den mkt mer. Det är som en lång delay på volymändringar.
Nån annan som märkt samma sak?
Jag har alltid volymen på max på digitalboxen, sedan justerar jag volymen med tv-fjärrkontrollen. Funkar hur bra som helst. Jag har inte varit med om det du skriver, däremot har jag märkt skillnad i volym när man byter mellan kanalerna. På Kanal5 och TV4 får man alltid dra ned ljudet lite jämfört med SVT, medan man måste höja för TV3 och TV6.
Postad 05 december 2007 - 14:34
Idag fick jag dock ett brev med uppmaningen att skicka min box till Anovo i Kristinehamn för att åtgärda felet, tillsammans med en adresslapp att sätta på kartongen. Boxen sägs komma tillbaka inom en vecka och för besväret att vara boxlös under tiden, ersätts man med makalösa 100:- avdrag nästföljande abonnemangsmånad.

De säger också att inspelningarna på hårddisken kommer vara kvar.
Personligen vet jag inte vad jag ska göra. Vågar jag skicka min box, med Posten, till Anovo? Jag menar... det jag har läst... tidigare inlägg här och i motsvarande tråd för Boxer-versionen... jag blir rädd. In i fullvete rädd.

Redigerat av Zacabeb, 05 december 2007 - 14:35.
Postad 05 december 2007 - 15:04
Tackar sirn.
MvH
jonib
Du kanske har nytta av denna info. Citerar mig själv i ett tidigare inlägg:
"Går man in på Inställningar-system-produktinfo, så finns det en knapp som heter "uppdatera". Den kunde förstås inte jag låta bli att klicka på och då letade den efter ny mjukvara. Den hittade där ver 39."
Vi hade testat den knappen innan och boxen påstår att det inte finns någon uppdatering att hämta

Tack endå
MvH
jonib
Postad 05 december 2007 - 19:00
![]()
![]()
Härligt. Är ruggigt nyfiken på hur supran presterar. Trots att man redan köpt kjells B-kabel så väntar ju tomten runt hörnet?!
Har haft den i typ en och en halv timme nu. Har zappat runt som fan. Mitt snabba intryck är: REKOMMENDARAR!

Edit:
Ja, inte kommer jag att våndas över något felköp inatt och inte kommer jag att byta tillbaks till min gamla Scartkabel....

Redigerat av Tompa123, 05 december 2007 - 22:02.
Postad 05 december 2007 - 22:18
![]()
![]()
Har haft den i typ en och en halv timme nu. Har zappat runt som fan. Mitt snabba intryck är: REKOMMENDARAR!
Edit:
Ja, inte kommer jag att våndas över något felköp inatt och inte kommer jag att byta tillbaks till min gamla Scartkabel....
Mycket bra, förstod att det lutade åt det hållet. Har helt klart mer filmlik bild på min tv (samtidigt som den fina skärpan e kvar) efter att ha kört med komponent. Blir till att önska sig en Supra i julklapp kanske för ännu mer sting.
Postad 05 december 2007 - 23:15
Kör du komponent nu eller?
![]()
![]()
Edit:
Mycket bra, förstod att det lutade åt det hållet. Har helt klart mer filmlik bild på min tv (samtidigt som den fina skärpan e kvar) efter att ha kört med komponent. Blir till att önska sig en Supra i julklapp kanske för ännu mer sting.
Postad 06 december 2007 - 00:28
![]()
![]()
Edit:
Vet inte vem det är som du frågar, men är det mig, så kör jag nu en Supra "Scart-Komponent"-sladd och har PVR'en då förstås inställd på Komponent ut.
Denna: https://www.hembiobu...p?pgrpnr=108730
Redigerat av Tompa123, 06 december 2007 - 00:30.
Postad 06 december 2007 - 08:37
![]()
![]()
Edit:
Vet inte vem det är som du frågar, men är det mig, så kör jag nu en Supra "Scart-Komponent"-sladd och har PVR'en då förstås inställd på Komponent ut.
Denna: https://www.hembiobu...p?pgrpnr=108730
Har förstått att du är mer än nöjd. Kul! Går komponenten direkt in i TV:n eller via en receiver?
Postad 06 december 2007 - 12:01

Jag håller som bäst på med att föra över 9 tim. "Så skall det låta" till datorn. Jag använder mig av Pinnacle ver. 10 samt deras videoredigeringskort. Gul kontakt för video samt vit och röd till ljudkortet. Det tar sin tid men resultatet blir bra. Bränner det som DVD och bild och ljud håller bra kvalitet.
Postad 06 december 2007 - 13:05

Hoppas nästa uppgradering fokuserar på kodoptimering

Postad 06 december 2007 - 14:04
Direkt till TV'n.Har förstått att du är mer än nöjd. Kul! Går komponenten direkt in i TV:n eller via en receiver?
Ny receiver är under inplanering...

Redigerat av Tompa123, 06 december 2007 - 14:05.
Postad 06 december 2007 - 14:47
Direkt till TV'n.Har förstått att du är mer än nöjd. Kul! Går komponenten direkt in i TV:n eller via en receiver?
Hur nöjd är du? Blev bilden väldigt mycket bättre än med din super-scart? Var det värt pengarna? Berätta!!!
Postad 06 december 2007 - 14:55
Hur nöjd är du? Blev bilden väldigt mycket bättre än med din super-scart? Var det värt pengarna? Berätta!!!
Bilden är betydligt bättre än med min Scart. Hehe, man ser tydligare vilken kvalitet det är på sändningarna.

Det är en mer "levande" bild, svårt att beskriva exakt. Tydligare färger. Skall man vara krass, så är det den förbättring som komponentsignalen innebär, för det är en riktig komponentsignal det handlar om.
En sak, som måste påpekas är att det finns en del som försvinner. Text-TV t ex. Det är bara bilden som skickas till TV'n inget annat. Detta visste jag om, så för mig är det ingen överraskning.
Edit:
Text-TV hade jag fel om. De funktionen fungerar, men enbart med PVR-boxens fjärrkontroll. Blir till att programmera om multifjärren.

Redigerat av Tompa123, 06 december 2007 - 15:10.
Postad 06 december 2007 - 15:09
Bilden är betydligt bättre än med min Scart. Hehe, man ser tydligare vilken kvalitet det är på sändningarna.
Det är en mer "levande" bild, svårt att beskriva exakt. Tydligare färger. Skall man vara krass, så är det den förbättring som komponentsignalen innebär, för det är en riktig komponentsignal det handlar om.
En sak, som måste påpekas är att det finns en del som försvinner. Text-TV t ex. Det är bara bilden som skickas till TV'n inget annat. Detta visste jag om, så för mig är det ingen överraskning.
Stort tack för detta utförliga utlåtande! Du hade ju dessutom en kvalitets-scart, som blir slagen av denna Supra scart-komponent. Kanske man ska sätta upp en sådan på julens önskelista då.

Enda kruxet är väl att resten av familjen knappast skulle uppskatta frånvaron av text-tv. Dessutom antar jag att TV.n inte slår över automatiskt till komponent-ingången när boxen slås på. Även det misstänker jag att övriga här hemma skulle kunna klaga högljutt över.
Postad 06 december 2007 - 15:13
Stort tack för detta utförliga utlåtande! Du hade ju dessutom en kvalitets-scart, som blir slagen av denna Supra scart-komponent. Kanske man ska sätta upp en sådan på julens önskelista då.![]()
Enda kruxet är väl att resten av familjen knappast skulle uppskatta frånvaron av text-tv. Dessutom antar jag att TV.n inte slår över automatiskt till komponent-ingången när boxen slås på. Även det misstänker jag att övriga här hemma skulle kunna klaga högljutt över.
Jag hann inte ändra innan du läste mitt svar. Som du ser nu hade jag fel om Text-TV- funktionen - men man får lära om hur man använder den. Det är PVR'ens "Text-TV"-funktion man få använda. Lite krångligare blir det...
Det där med att den inte slår om automatiskt har du rätt om.
Redigerat av Tompa123, 06 december 2007 - 15:16.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar