Topfield TF5700PVRt 160GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Topfield TF5700PVRt MasterPiece 200GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(0)
|
Inga priser | |
Topfield TF5700PVRt HDMI 250GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(7)
|
Inga priser | |
Topfield TF5720PVRt HDMI 250GB
(Digitalboxar)
|
1
|
(3)
|
Inga priser |
TF5700PVRt - Rapportera fel/önskade funktioner (532 inlägg)
|
14 år sedan |
Topfield Digitalboxar (633 inlägg)
|
16 år sedan |
Marksända Digitalboxar med DVB-textning? (22 inlägg)
|
18 år sedan |
DVB-T mottagar test i Ljud&Bild (7 inlägg)
|
18 år sedan |
PVR-Box till Boxer (15 inlägg)
|
18 år sedan |
Gästbok för fridde (1 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 15 February 2008 - 16:18
Postad 16 February 2008 - 09:16
1. Hur ska det se ut på Topfieldboxen när man startar med detta? Jag tog bort allt jag hade i Autostart och förde sen över Mystuff 5.51 igen till Autostart med de filer som följer med.
2. När man laddat hem, packat upp Xmltv-filerna och lagt in dessa på datorns hd tex C:Program\XMLTV. O även provat köra exefiler mm. Då ska man ju även ha tillgång till Mystuff.mei som inte finns? Då laddade jag hem Mystuff Extended_info.exe eftersom jag Googlade mig till att den behövdes. När man sen kör det programmet för att skapa Mystuff.mei som jag förstått det ska man välja en input file och output file där. Jag vet inte vad jag väljer som input där det ska vara XMLTV Inputfile med någon .xml fil?
3. Måste jag använda det där TF Copy något i denna procedur?
Jag har läst igenom massa tidigare inlägg om detta men det känns som om jag kan för lite om programmering jämfört med er eller så är jag en idiot. Skulle alltså behöva ytterliggare lite råd från grunden om detta om någon nu orkar? Vad ligger på Topfields hd i Autostart och Program Files? Hur fungerar det här med att skapa MYSTUFF.mei mm. Kanske finns det fler nybörjare än mig som vill ha lite hjälp hoppas jag.
Redigerat av Unregistered9b117a23, 16 February 2008 - 17:06.
Postad 16 February 2008 - 22:25
Mitt program förutsätter att du har en fungerande installation av MyStuff 5.51.Oj oj vart ska man börja. Började greja med Bo´s program inatt för att kunna föra över en fungerande EPG till min Topfield 5710 via Altair med USB.
1. Hur ska det se ut på Topfieldboxen när man startar med detta? Jag tog bort allt jag hade i Autostart och förde sen över Mystuff 5.51 igen till Autostart med de filer som följer med.
Den delen täcks inte av mina beskrivningar så här måste du fixa till det själv. Bry dig inte om XMLTV2MEI innan du har MyStuff igång på din Toppy.
Om du laddar ner den fullständiga zipfilen från MyStuff så skall du sedan överföra de TAP som finns där till Toppyns Autostart folder (det är noga med namngivningen så titta extra noga i den readme-fil som följer med MyStuff.
OBS! Du skall inte överföra RemoteExtender eftersom den bara funkar med fjärrkontroller i England och bara förstör för våra svenska fjärrar!
Nej-nej-nej!!!!!2. När man laddat hem, packat upp Xmltv-filerna och lagt in dessa på datorns hd tex C:Program\XMLTV. O även provat köra exefiler mm. Då ska man ju även ha tillgång till Mystuff.mei som inte finns? Då laddade jag hem Mystuff Extended_info.exe eftersom jag Googlade mig till att den behövdes. När man sen kör det programmet för att skapa Mystuff.mei som jag förstått det ska man välja en input file och output file där. Jag vet inte vad jag väljer som input där det ska vara XMLTV Inputfile med någon .xml fil?
Gör dig av med extendedinfo den har du ingen nytta av!
Mitt program XMLTV2MEI skapar MyStuff.mei av de data som den laddar hem från Internet med hjälp av xmltv.exe (som du måste ladda hem själv eftersom den var för stor för min begränsade Telia-webbsida).
Men xmltv.exe krävs för att du skall få ett fungerande system! Den skall ligga ihop med XMLTV2MEI precis som jag skrivit på min hemsida.
Nej, tfcopy-funktionen är inbyggd i XMLTV2MEI, om du bara har Toppyn inkopplad via USB och har den igång (ej standby) så kommer XMLTV2MEI att överföra MyStuff.mei till rätt ställe på boxens disk helt automatiskt!3. Måste jag använda det där TF Copy något i denna procedur?
Vad som ligger på resp platser behöver du inte dona med. MyStuff fixar det alldeles själv när den går igång. Allt du behöver göra är:Jag har läst igenom massa tidigare inlägg om detta men det känns som om jag kan för lite om programmering jämfört med er eller så är jag en idiot. Skulle alltså behöva ytterliggare lite råd från grunden om detta om någon nu orkar? Vad ligger på Topfields hd i Autostart och Program Files? Hur fungerar det här med att skapa MYSTUFF.mei mm. Kanske finns det fler nybörjare än mig som vill ha lite hjälp hoppas jag.
- Överför MyStuff-filerna (TAP) till Autostart i din box (utom RemoteExtender).
- Starta om din box eller gå till arkivet och starta MyStuff manuellt.
Tryck på EPG-knappen så ser du MyStuffs EPG. Nu kan du trycka på Meny-knappen så kommer du in i MyStuffs konfigurationsmeny. Här gör du de inställningar du behöver. Läs MyStuff instruktionsmanual som finns på deras hemsida ifall du undrar vad du skall konfigurera. Egentligen behöver du inte ändra någonting till att börja med.
/Bosse (från Chicago Ohare flygplats, är på resa nu)
Postad 17 February 2008 - 12:40
Ändrat och förkortat inlägg i efterhand eftersom problemet är löst.
Redigerat av Unregistered9b117a23, 18 February 2008 - 15:41.
Postad 17 February 2008 - 14:44
Det enda denna inställning gör är att den hoppar över att hämta in FreeView från boxen vid start av programmet.Jag hade inte gjort så mycket fel från början men var tvungen att ändra en sökväg i filen tv_grab_se_swedb.conf och sen ändrade jag också så min Xmltv2mei.ini lite så den ser ut som här nedan: Är det rätt att ändra till MergeToppyFreewiev=0 istället för 1 som det var i orginalet?
Den hämtningen har jag med för att kunna trycka in data från den EPG som eit2mei.tap skapar förutom de som xmltv.exe laddar hem. Det finns några kanaler som inte finns att hämta på nätet och de kanalerna får helt tom EPG annars. Så detta gör att vad som råkar finnas för dessa kanaler på toppyn bladas in i MyStuff.mei också.
Med värdet satt till noll så görs inte detta. Ingen stor förlust.
Jag vet inte vad detta är. Min box byter inte kanal eller så utan MyStuff gör anropet till eit2mei helt transparent.epgfile = C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml
meifile = C:\Programs\XMLTV\Data\MyStuff.mei
CopyToToppy=1
MergeToppyFreeview=0
;XMLTV settings
runxmltv=1
xmltvprog=c:\Program\XMLTV\xmltv.exe
xmltvsource=tv_grab_se_swedb
xmltvdays=12
xmltvoffset=-1
xmltvoutput=C:\Program\XMLTV\Data\epg.xml
xmltvconfig=C:\Program\XMLTV\.xmltv\tv_grab_se_swedb.conf
I MYstuff har jag ställt in de här alternativen vid N1 osv som ni andra har gjort och den byter ju kanal och gör sökningen på den tid jag ställt in att de ska söka på.
Men eftersom EPG på boxen är så dålig så kan man helt och hållet strunta i detta om man vill. I vart fall måste man sätta boxen i standby och sen starta den minst en gång per dygn för att Freeview.mei skall innehålla några vettiga data över huvud taget. Och det blir max 2 dagar framåt i så fall....
För att du skall se EPG som xmltv2mei skapat så måste MyStuff ladda in den. Det görs automatisk varje timme (om man har MyStuff inställd som jag har). Men man kan också forcera det genom att kommendera MyStuff att ladda om EPG och userdata. Det görs i MyStuff menyoption Z1 (tror jag det var).Nu fungerar det alla fall så att jag märker att det laddas upp när jag kör programmet OCH det fungerar också så att MyStuff gör sin sökning vid den tiden jag ställt in märkte jag eftersom den bytte kanal automatiskt vid den tiden mm. MEN jag får ändå bara in 1 Dygns EPG på de flesta kanalerna?
Om du kör xmltv2mei och sedan direkt kollar på EPG så syns det inte.
Den ligger där inifilen säger att den skall vara:Frågor:
Ni skrev tidigare om hur stor era Mystuff.mei filer är och själv kan jag inte se den filen någonstans. Vart bör den ligga nu när man skapat den med hjälp av Bosses program?
Med mina inställningar så blir den c:a 4-5 Mb stor (två veckors EPG)
I Topfields egen meny så finns det en inställning av tiden. Det är superviktigt att tiden är korrekt i boxen, annars funkar inga inspelningar! Dvs de spelar in från fel tidpunkt....Haft lite strul med klockan men har fixat det genom vanliga systemmenyn MEN klockan på boxens display är inställd 10 minuter för tidigt och var ändrar man då det?
För att kolla vad som händer lite bättre så kan du göra så här:
Skapa ett kommandofönster där du kör kommandona:
cd c:\programs\xmltv
xmltv2mei
Nu kommer du att kunna se vad som händer och det försvinner inte omedelbart.
Postad 17 February 2008 - 16:48
Redigerat av Unregistered9b117a23, 18 February 2008 - 15:40.
Postad 17 February 2008 - 18:18
OBS Altair ska inte var igång!
Aha då blev det ju skillnad! Då anslöt den till Toppyn och kopierade Freeview.mei därifrån till min C:\Program\XMLTV\Data -mapp. Då ska jag fan nog få till det här till slut hoppas jag.
Det där med att vår klocka i EPG:n går som den ska men displayen på digitalboxen visar 10 minuter fel tid verkar ju märkligt? För det första så gick det ju inte att få tid på displayen tidigare förrän jag testade TAP TF Display men nu kör jag inte med den Tapen och ändå har vi klocka men tyvärr då som visar fel tid. Ingen annan som upplevt det?
Förlåt om jag tagit upp mycket plats i tråden i helgen med mina problem men förhoppningsvis finns det någon mer icke-expert som kan bli hjälpt av era svar till mig
Redigerat av Unregistered9b117a23, 17 February 2008 - 18:35.
Postad 17 February 2008 - 18:39
Tänkte inte på att påpeka detta med Altair...OBS Altair ska inte var igång!
Aha då blev det ju skillnad! Då anslöt den till Toppyn och kopierade Freeview.mei därifrån till min C:\Program\XMLTV\Data -mapp. Ska man föra över någon av Freeview.mei o MyStuff.mei till digitalboxen med Altair sen eller bara låta det vara nu?
Det är så att det kan bara vara en aktiv förbindelse till toppyn, och om Altair är igång så snor den förbindelsen och mitt program kan inte öppna kanalen.
Därför kan den inte hämta Freeview och därför kan den inte kopiera över MyStuff.mei på slutet heller.
Men nu verkar det ju som om du har den uppkopplingen igång, så nu skall allt vara OK.
Efter att du kört xmltv2mei så kan du starta Altair och kolla att det nu finns en MyStuff.mei i Program Files-foldern och att den har rätt storlek och tidsstämpel.
Då har allt fungerat som det är tänkt.
Nästa steg är att få MyStuff att ladda den nya mei-filen och det gör den automatiskt med ett intervall som kan konfigureras i MyStuff-menyn.
Men om man genast vill se resultatet kan man använda Z1 (tror jag det var) för att ladda in "EPG och user data" omedelbums.
/Bosse
Postad 17 February 2008 - 19:14
I MyStuff har jag ställt in följande just nu:
N1 - 10 (antal dagar för epg)
N3 - Freeview (Man väljer ju mellan Jags o Freeview)
N4 - 1hr
N7 - Epg Scan 45 minuter
N8 - channel for epg scan = SVT1
N9 - EPG Scantime = 05:00
Angående N9 så har jag förstått att man kan fixa det därmed att stänga av boxen med taps mm. men annars kan man ju göra den sökningen innan man lägger sig och sen slå av boxen väl? Har en fem meters USB sladd från boxen till datorn som blir lite dumt placerad så det får bli att ta i och ur den några kvällar i veckan men det är ju inget stort problem. Ska kika runt lite mer och lägga in de svenska loggorna också så blir detta kanon! Stort tack till dig BO B för all hjälp hittills!
Redigerat av Unregistered9b117a23, 17 February 2008 - 19:33.
Postad 17 February 2008 - 19:19
Tänkte inte på att påpeka detta med Altair...OBS Altair ska inte var igång!
Aha då blev det ju skillnad! Då anslöt den till Toppyn och kopierade Freeview.mei därifrån till min C:\Program\XMLTV\Data -mapp. Ska man föra över någon av Freeview.mei o MyStuff.mei till digitalboxen med Altair sen eller bara låta det vara nu?
Det är så att det kan bara vara en aktiv förbindelse till toppyn, och om Altair är igång så snor den förbindelsen och mitt program kan inte öppna kanalen.
Därför kan den inte hämta Freeview och därför kan den inte kopiera över MyStuff.mei på slutet heller.
Men nu verkar det ju som om du har den uppkopplingen igång, så nu skall allt vara OK.
Efter att du kört xmltv2mei så kan du starta Altair och kolla att det nu finns en MyStuff.mei i Program Files-foldern och att den har rätt storlek och tidsstämpel.
Då har allt fungerat som det är tänkt.
Nästa steg är att få MyStuff att ladda den nya mei-filen och det gör den automatiskt med ett intervall som kan konfigureras i MyStuff-menyn.
Men om man genast vill se resultatet kan man använda Z1 (tror jag det var) för att ladda in "EPG och user data" omedelbums.
/Bosse
Får säga att programmet fungerar kanon, men tyvärr händer det någon natt i veckan att det blir time-out på nerladdningen av xml-fil, vilket leder till att en tom MyStuff.mei laddas över till Toppyn som leder till att all EPG data är försvunnen. Jag vet inte om det på någont enkelt sätt går att undvika detta?
/Honda.
Postad 17 February 2008 - 22:16
Enda gången jag haft problem med klockan är när jag fått "four dots-problemet". Det visar sig genom att det blinkar 4 prickar i displayen när du stänger av boxen.Det där med att vår klocka i EPG:n går som den ska men displayen på digitalboxen visar 10 minuter fel tid verkar ju märkligt? För det första så gick det ju inte att få tid på displayen tidigare förrän jag testade TAP TF Display men nu kör jag inte med den Tapen och ändå har vi klocka men tyvärr då som visar fel tid. Ingen annan som upplevt det?
För att få bort det måste du dra ur strömsladden från vägguttaget en sväng.
Kan vara värt att pröva.
Postad 18 February 2008 - 00:15
Jag har inte CanalPlus själv så jag har nog stängt av dessa kanaler i configfilen till xmltv.Ja nu har jag för första gången flera dagars EPG!!!
Förutom på Canal Plus kanalerna men förmodligen bara nåt tillfälligt eftersom det fungerar på Kanal 5 osv. Har kollat med Altair också att MyStuff.mei finns på boxen med rätt storlek o datum som du skriver.
(C:\Program\XMLTV\.xmltv\tv_grab_se_swedb.conf)
Du kan redigera den själv, alla kanaler som har utropstecken är såna som det inte hämtas data för. Byt ut till = så kommer de med i XML-hämtningen.
Sen ändrar du i xmltv2mei.ini så att dessa kanaler blir medtagna i epg också.
/Bosse
Postad 19 February 2008 - 09:00
Jag har inte CanalPlus själv så jag har nog stängt av dessa kanaler i configfilen till xmltv.
Du kan redigera den själv, alla kanaler som har utropstecken är såna som det inte hämtas data för. Byt ut till = så kommer de med i XML-hämtningen. Sen ändrar du i xmltv2mei.ini så att dessa kanaler blir medtagna i epg också.
/Bosse
Fridde//Japp det var problemet och att jag inte reflekterat över detta själv är ju en gåta när jag läst era tidigare inlägg men men tack för tipset.
Bosse//
Ja jag anade sen att det var nåt sånt. Efter lite trixande då jag först inte visste hur jag exakt skulle skriva in webadressen till canal + hits sportweekend i .Ini-filen så löste det sig efter lite Googling. Nu fungerar det på alla kanaler. Superbt!!! Några få sista funderingar (jag lovar;)
För mig som har datorn i ett annat rum och inte ständigt är kopplad till datorn kanske det räcker med att koppla usb till datorn och köra ditt program ca 3-5 ggr i veckan väl?
Sen undrar jag om det är nödvändigt med den där nattscanningen som jag ställde in i MyStuff? Gör den någon nytta alls nu när jag söker in kanalerna med ditt program och sen använder Z1 i MyStuff för att ladda om EPG:n.
Till sist: Jag kör ännu inte med några patchar som många av er andra. Nu när EPG fungerar kanon, liksom klocka och allt annat bör jag ändå grotta ner mig i detta?
Postad 19 February 2008 - 10:07
Jag har inte CanalPlus själv så jag har nog stängt av dessa kanaler i configfilen till xmltv.
Du kan redigera den själv, alla kanaler som har utropstecken är såna som det inte hämtas data för. Byt ut till = så kommer de med i XML-hämtningen. Sen ändrar du i xmltv2mei.ini så att dessa kanaler blir medtagna i epg också.
/Bosse
Fridde//Japp det var problemet och att jag inte reflekterat över detta själv är ju en gåta när jag läst era tidigare inlägg men men tack för tipset.
Bosse//
Ja jag anade sen att det var nåt sånt. Efter lite trixande då jag först inte visste hur jag exakt skulle skriva in webadressen till canal + hits sportweekend i .Ini-filen så löste det sig efter lite Googling. Nu fungerar det på alla kanaler. Superbt!!! Några få sista funderingar (jag lovar;)
För mig som har datorn i ett annat rum och inte ständigt är kopplad till datorn kanske det räcker med att koppla usb till datorn och köra ditt program ca 3-5 ggr i veckan väl?
Sen undrar jag om det är nödvändigt med den där nattscanningen som jag ställde in i MyStuff? Gör den någon nytta alls nu när jag söker in kanalerna med ditt program och sen använder Z1 i MyStuff för att ladda om EPG:n.
Till sist: Jag kör ännu inte med några patchar som många av er andra. Nu när EPG fungerar kanon, liksom klocka och allt annat bör jag ändå grotta ner mig i detta?
Hallå!
Har följt inlägg och tips mm här på forumet en tid, fantastiskt vad man kan lära sig av mycket genom detta forum. Testade Bo B´s EPG-pgm igår och fick efter mkt trixande till slut till det. Dock är jag osäker på hur man gör för att få med canalplus first, hitsweekend, sport 1 ändrade jag bara en nolla till en etta så gick det bra.
jack71// Exakt hur gjorde du detta? ändrar man bara i .ini filen och om så gör man det på fler ställen där?
Tacksam för support!
Postad 19 February 2008 - 13:05
Är på jobbet nu men ska försöka o annars kan jag hjälpa dig ikväll. Man måste man lägga till de andra två kanalerna i den där listan där varje kanal står med 3 eller fyra rader lodrätt om du förstår hur jag menar i .Ini-filen. Se rätta namnen här http://xmltv.tvsajte...tv/00logos.htmlHar följt inlägg och tips mm här på forumet en tid, fantastiskt vad man kan lära sig av mycket genom detta forum. Testade Bo B´s EPG-pgm igår och fick efter mkt trixande till slut till det. Dock är jag osäker på hur man gör för att få med canalplus first, hitsweekend, sport 1 ändrade jag bara en nolla till en etta så gick det bra.
jack71// Exakt hur gjorde du detta? ändrar man bara i .ini filen och om så gör man det på fler ställen där?
Tacksam för support!
Jag hade svårt med hits-sport-weekend.canalplus.se eftersom den adressen inte fanns med i loggolistan tidigare men nu fanns ju adressen med så jag hoppas detta löser problemen Annars gör jag en skärmdump o slänger in ikväll.
Postad 19 February 2008 - 13:33
Är på jobbet nu men ska försöka o annars kan jag hjälpa dig ikväll. Man måste man lägga till de andra två kanalerna i den där listan där varje kanal står med 3 eller fyra rader lodrätt om du förstår hur jag menar i .Ini-filen. Se rätta namnen här http://xmltv.tvsajte...tv/00logos.htmlHar följt inlägg och tips mm här på forumet en tid, fantastiskt vad man kan lära sig av mycket genom detta forum. Testade Bo B´s EPG-pgm igår och fick efter mkt trixande till slut till det. Dock är jag osäker på hur man gör för att få med canalplus first, hitsweekend, sport 1 ändrade jag bara en nolla till en etta så gick det bra.
Tacksam för support!
Jag hade svårt med hits-sport-weekend.canalplus.se eftersom den adressen inte fanns med i loggolistan tidigare men nu fanns ju adressen med så jag hoppas detta löser problemen Annars gör jag en skärmdump o slänger in ikväll.
Jag tror jag vet vilken du menar. Är det bara den filen man behöver ändra i? Gör man ändringar på ett eller två ställen? [LCN] samt/eller [LCNtitles]? samt ställer in EPG=1? Har jag fattat rätt då? I listan nedan har jag gjort följande ändringar/tillägg, ser det ok ut? Sorteringen nedan har det någon betydelse? Hur har du gjort med lokal svt 24? jag tillhör tvärsnyttregionen, behöver man göra någon särskild inmatning då, eller den kanalen stöds kanske inte?
Tack igen för besväret
[LCN]
first.canalplus.se = 11
hits-sport-weekend.canalplus.se = 12
sport1.canalplus.se = 13
[LCNtitles]
11 = CANAL+ First
12 = CANAL+ Hits Sport Weekend
13 = Canal+ Sport 1
[first.canalplus.se]
Name=CANAL+ First
LCN=11
EPG=1
[hits-sport-weekend.canalplus.se]
Name=CANAL+ Hits Sport Weekend
LCN=12
EPG=1
[sport1.canalplus.se]
Name=CANAL+ Sport 1
LCN=13
EPG=1
Redigerat av jerjoh, 19 February 2008 - 14:22.
Postad 19 February 2008 - 15:29
Hur gör jag med de ev. äldre filerna som ligger på toppyn, tror mig ha sett en mapp som var döpt till logos motsv? Kan jag bara ta bort dessa filer och lägga in de nya via autostart, så fixar mystuff resten?
Med hopp om ett snabbt svar
Postad 19 February 2008 - 16:33
DVBGeek hade en logofil som innehåller svenska logos som jag laddade ner och la in på toppyn i stället för dem som MyStuff använder.Har sökt efter info om kanallogos och hittat en del, även länk till sida med svenska logos. Frågan jag har är hur jag får över dem till toppyn? Altair javisst! men ska jag föra över enskilda kanaler logos eller en hel datfil motsv? Isf vilken datfil skall jag använda? Någon som har en färdig för boxer med canalplus nya kanaler? Tar isf gärna emot denna fil.
Hur gör jag med de ev. äldre filerna som ligger på toppyn, tror mig ha sett en mapp som var döpt till logos motsv? Kan jag bara ta bort dessa filer och lägga in de nya via autostart, så fixar mystuff resten?
På toppyn skall det vara inlagt i foldern:
ProgramFiles/Settings/Logos
De filer jag har där heter logo.dat och smlogo.dat.
Alla loggor finns i en fil, det är inte olika filer för kanalerna...
Kommer inte ihåg ifall DVBGeek hade båda eller om det var en enda som jag laddade över.
Du borde kunna söka i denna tråd efter logo-filer så hittar du säkert inlägget med länken i.
/Bosse
Postad 19 February 2008 - 17:29
Nu funkar huvudelen av mina logos, dock ej canalplus first samt hits-sport-weekend canalplus?? Nån som har ett tips om hur jag kan få in dessa i de äldre logo- och smlogofilerna??DVBGeek hade en logofil som innehåller svenska logos som jag laddade ner och la in på toppyn i stället för dem som MyStuff använder.Har sökt efter info om kanallogos och hittat en del, även länk till sida med svenska logos. Frågan jag har är hur jag får över dem till toppyn? Altair javisst! men ska jag föra över enskilda kanaler logos eller en hel datfil motsv? Isf vilken datfil skall jag använda? Någon som har en färdig för boxer med canalplus nya kanaler? Tar isf gärna emot denna fil.
Kommer inte ihåg ifall DVBGeek hade båda eller om det var en enda som jag laddade över.
Du borde kunna söka i denna tråd efter logo-filer så hittar du säkert inlägget med länken i.
/Bosse
jack71//
Får ej till det riktigt med EPG för canalplus kanalerna (3 st) endast 24 h timmar funkar och dåligt med info är det runt de filmer de har med dessutom.
Ser du några tokigheter i min inifil? Alla andra kanaler funkar perfekt!! Så här ser min inifil ut just nu:
[Config]
epgfile = C:\Program\XMLTV\Data\epg.xml
meifile = C:\Program\XMLTV\Data\MyStuff.mei
CopyToToppy=1
MergeToppyFreeview=1
;XMLTV settings
runxmltv=1
xmltvprog=c:\program\xmltv\xmltv.exe
xmltvdays=12
xmltvoffset=-1
xmltvoutput=C:\Program\XMLTV\Data\epg.xml
xmltvconfig=C:\Program\XMLTV\.xmltv\tv_grab_se_swedb.conf
[LCN]
svt1.svt.se = 1
svt2.svt.se = 2
tv3.viasat.se = 3
tv4.se = 4
kanal5.se = 5
tv6.viasat.se = 6
eurosport.com = 7
nordic.discovery.com = 8
nordic.mtve.com = 9
plus.tv4.se = 10
first.canalplus.se = 11
hits-sport-weekend.canalplus.se = 12
sport1.canalplus.se = 13
film.tv4.se = 14
nordic.animalplanet.discovery.com = 20
tv8.se = 23
fakta.tv4.se = 24
axess.se = 25
nickelodeon.se = 30
disneychannel.se = 31
vh1.com = 40
ztv.se = 41
voice.se=42
tv400.tv4.se = 50
star.nonstop.tv = 51
kanal9.se = 52
tv7.aftonbladet.se = 55
;goteborg.kanallokal.se = 81
stockholm.kanallokal.se = 81
;ostergotland.kanallokal.se = 81
;skane.kanallokal.se = 81
yle.fi = 84
barnkanalen.svt.se = 98
kunskapbarn.svt.se = 98
kunskapskanalen.svt.se = 98
svt24.svt.se = 99
[LCNtitles]
1 = SVT1
2 = SVT2
3 = TV3
4 = TV4
5 = Kanal 5
6 = TV6
7 = Eurosport Sweden
8 = Discovery Channel
9 = MTV Sweden
10 = TV4 Plus
11 = CANAL+ First
12 = CANAL+ Hits Sport Weekend
13 = Canal+ Sport 1
14 = TV4 Film
15 = TCM
17 = Silver
20 = Animal Planet
21 = Discovery Travel & Living
22 = BBC World
23 = TV8
24 = TV4 Fakta
25 = Axess TV
26 = CNN International
30 = Nickelodeon
31 = Disney Channel
40 = VH1 Europe
41 = ZTV
42 = The Voice TV
50 = TV400
51 = Star! Scandinavia
52 = Kanal 9
54 = BBC Prime
55 = Aftonbladet TV7
80 = Canal 7
;81 = Gotlandskanalen,Kanal Lokal Göteborg,Kanal Lokal Skåne,Kanal Lokal Stockholm,Kanal Lokal Östergötland
81 = Kanal Lokal Stockholm
84 = YLE TV Finland
91 = SVT1 Talande textremsa
92 = SVT2 Talande textremsa
96 = SVT Extra
97 = Extra version of SVT2
98 = Barnkanalen/Kunskapskanalen
99 = SVT24
[svt1.svt.se]
Name=SVT1
LCN=1
EPG=1
[svt2.svt.se]
Name=SVT2
LCN=2
EPG=1
[tv3.viasat.se]
Name=TV3
LCN=3
EPG=1
[tv4.se]
Name=TV4
LCN=4
EPG=1
[kanal5.se]
Name=Kanal 5
LCN=0
EPG=1
[tv6.viasat.se]
Name=TV6
LCN=6
EPG=1
[tv7.aftonbladet.se]
Name=Aftonbladet TV7
LCN=55
EPG=1
[tv8.se]
Name=TV8
LCN=23
EPG=1
[kanal9.se]
Name=Kanal 9
LCN=52
EPG=1
[eurosport.com]
Name=Eurosport
LCN=7
EPG=1
[fakta.tv4.se]
Name=TV4 Fakta
LCN=24
EPG=1
[film.tv4.se]
Name=TV4 Film
LCN=14
EPG=1
[barnkanalen.svt.se]
Name=Barnkanalen
LCN=98
EPG=0
[kunskapbarn.svt.se]
Name=Kunskap/Barnkanalen
LCN=98
EPG=1
[kunskapskanalen.svt.se]
Name=Kunskapskanalen
LCN=98
EPG=1
[nickelodeon.se]
Name=Nickelodeon
LCN=30
EPG=1
[nordic.animalplanet.discovery.com]
Name=Animal Planet
LCN=20
EPG=1
[nordic.discovery.com]
Name=Discovery Channel
LCN=8
EPG=1
[nordic.mtve.com]
Name=MTV Nordic
LCN=9
EPG=1
[plus.tv4.se]
Name=TV4 Plus
LCN=10
EPG=1
[star.nonstop.tv]
Name=Star!
LCN=51
EPG=1
[tv400.tv4.se]
Name=TV400
LCN=50
EPG=1
[ztv.se]
Name=ZTV
LCN=41
EPG=1
[stockholm.kanallokal.se]
Name=Kanal Lokal Stockholm
LCN=81
EPG=1
[svt24.svt.se]
Name=SVT24
LCN=99
EPG=1
[disneychannel.se]
Name=Disney Channel
LCN=31
EPG=1
[goteborg.kanallokal.se]
Name=Kanal Lokal Göteborg
LCN=81
EPG=0
[ostergotland.kanallokal.se]
Name=Kanal Lokal Östergötland
LCN=81
EPG=0
[skane.kanallokal.se]
Name=Kanal Lokal Skåne
LCN=81
EPG=0
[first.canalplus.se]
Name=CANAL+ First
LCN=11
EPG=1
[hits-sport-weekend.canalplus.se]
Name=CANAL+ Hits Sport Weekend
LCN=12
EPG=1
[sport1.canalplus.se]
Name=CANAL+ Sport 1
LCN=13
EPG=1
[vh1.com]
Name=VH1
LCN=40
EPG=0
;------- Not in XMLTV data --------------
[axess.se]
Name= Axess
LCN = 25
EPG=1
[voice.se]
Name = The Voice
LCN=42
EPG=1
[yle.fi]
Name= YLE TV Finland
LCN = 84
EPG=1
Postad 20 February 2008 - 09:03
Jag har inte CanalPlus själv så jag har nog stängt av dessa kanaler i configfilen till xmltv.Ja nu har jag för första gången flera dagars EPG!!!
Förutom på Canal Plus kanalerna men förmodligen bara nåt tillfälligt eftersom det fungerar på Kanal 5 osv. Har kollat med Altair också att MyStuff.mei finns på boxen med rätt storlek o datum som du skriver.
Du kan redigera den själv, alla kanaler som har utropstecken är såna som det inte hämtas data för. Byt ut till = så kommer de med i XML-hämtningen.
/Bosse
BO_B//
Hur ändrar man i configfilen? Jag är inte så vass på DOS/kommandoprompten eller vad det nu kallas, om det är där man gör dessa justeringar. Därför tacksam för detaljerad beskrivning.
Redigerat av jerjoh, 20 February 2008 - 09:03.
Postad 20 February 2008 - 09:08
/Bosse
BO_B//
Hur ändrar man i configfilen? Jag är inte så vass på DOS/kommandoprompten eller vad det nu kallas, om det är där man gör dessa justeringar. Därför tacksam för detaljerad beskrivning.
Jag laddade hem nåt program som heter Notepad + eller nåt liknande. Då kan du välja Arkiv-->Öppna och sen leta på dina två filer som ska ändras. Spara sen ändringar och testa köra Bosses program. Gå sen in på Z1 i MYSTuff för att ladda om och direkt kunna se om det fungerar med Canal + Hits mm. Ledsen att jag inte hann med att kika på mina filer igår kväll hemma men av det jag ser så ser dina helt ok ut o det borde ju fungera men prova lite mer så håller jag tummarna.
Postad 20 February 2008 - 15:51
Jag tror att några kanaler har ändrat namn eller bytt logga sedan jag gjorde mitt logo-pack, Canal+ First och Canal+ Hits Sport Weekend samt Aftonbladet TV7 tror jag det är.DVBGeek hade en logofil som innehåller svenska logos som jag laddade ner och la in på toppyn i stället för dem som MyStuff använder.
/Bosse
Om du vill göra ditt eget logo-pack så finns alla loggor du behöver, samt instruktioner, här: http://leien.info/topfield/
Jag skulle nog rekommendera att man i så stor utsträckning som möjligt använder LCN-numren för att namnge logotyperna, jag gjorde inte det själv senast men kommer att göra det i fortsättningen.
Postad 20 February 2008 - 15:53
Med Windows Explorer navigerar du till c:\Programs\XMLTV och dubbelklickar på filen xmltv2mei.iniJag har inte CanalPlus själv så jag har nog stängt av dessa kanaler i configfilen till xmltv.Ja nu har jag för första gången flera dagars EPG!!!
/Bosse
BO_B//
Då startar Notepad med filen laddad och sedan ändrar du bara värdena. Spara sedan.
För conf-filen så är det samma sak utom att du kanske inte har .conf associerat med Notepad. Men då kan du helt enkelt släpa filen i Explorer och släppa den på Notepad-fönstret som är öppet ifrån föregående operation.
Eller också i Notepad går du till Arkiv/Öppna och sen navigerar du till conf-filen.
Postad 20 February 2008 - 17:21
Nu ska jag snart till postens utlämningsställe och hämta min 5700 (utan hdmi). Vad för TAPs ska jag lägga in i den? Det behöver vara så "problemfritt" som möjligt. Fick kämpa lite för att förankra affären, om ni förstår. Man vill ju slippa "ja jag visste det så dyr och inte som funkar et.c"
Har tankat hem altair och mystuff. Nått mer man "ska ha"
Peter
Postad 20 February 2008 - 20:51
Förutom MyStuff så har jag bl.a.:Har tankat hem altair och mystuff. Nått mer man "ska ha"
* TF5000Display - Visar lite mer info i displayen
* QuickJump - Gör så att du kan hoppa i programmet enkelt (finns även inbyggt i MyStuff, men lite annorlunda)
* Standby - Stänger av boxen om du inte tryckt på fjärren på ett tag (har den på 2 timmar)
* little_clock - Visar en klocka i ett hörn av bilden
* TAPCommander - För att kunna ändra inställningar i TAPs
Lycka till!
Postad 21 February 2008 - 06:59
*Standby* lät ju som en bra "Tap". Hur är det när man har inspelningar på natten då? Känner den av detta eller`?* TF5000Display - Visar lite mer info i displayen
* QuickJump - Gör så att du kan hoppa i programmet enkelt (finns även inbyggt i MyStuff, men lite annorlunda)
* Standby - Stänger av boxen om du inte tryckt på fjärren på ett tag (har den på 2 timmar)
* little_clock - Visar en klocka i ett hörn av bilden
* TAPCommander - För att kunna ändra inställningar i TAPs
Postad 21 February 2008 - 07:52
Kräver dit EPG-pgm att man har datorn på hela tiden? Eller lagras epg-infon på något sätt i toppyn via nån meifil eller vad de nu kan heta. Alltså räcker det om jag slår på datorn och kör epg-pgm där infon förs över till boxen? Har testat och när datorn är igång så har jag en fin och fyllig 10 dagars epg, men när datorn sedan stängs av (känns onödigt ur elförbuknings synpunkt att ha datorn på dygnet runt, dessutom låter den ju en del, har den i sovrummet) så upplever jag att boxen tappar epg-info på samtliga kanaler utom de "fria". Finns det något sätt att spara epg-infon utan att datorn är igång hela tiden, kanske nån TAP som kan fixa detta?
Postad 21 February 2008 - 11:52
Naturligtvis gör den det! Den slår inte av om du spelar in, varken på dagen eller på natten.*Standby* lät ju som en bra "Tap". Hur är det när man har inspelningar på natten då? Känner den av detta eller`?
Redigerat av Unregistered345c2d61, 21 February 2008 - 11:54.
Postad 21 February 2008 - 14:35
BO_B//
Kräver dit EPG-pgm att man har datorn på hela tiden? Eller lagras epg-infon på något sätt i toppyn via nån meifil eller vad de nu kan heta. Alltså räcker det om jag slår på datorn och kör epg-pgm där infon förs över till boxen? Har testat och när datorn är igång så har jag en fin och fyllig 10 dagars epg, men när datorn sedan stängs av (känns onödigt ur elförbuknings synpunkt att ha datorn på dygnet runt, dessutom låter den ju en del, har den i sovrummet) så upplever jag att boxen tappar epg-info på samtliga kanaler utom de "fria". Finns det något sätt att spara epg-infon utan att datorn är igång hela tiden, kanske nån TAP som kan fixa detta?
Datorn behöver bara vara på när du skall uppdatera EPG i boxen (eftersom du kör ett program på datorn...).
Jag har min inställning så att den kör en uppdatering av EPG varje kväll kl 22:40 (eftersom både box och PC är påslagna då).
Programmet fungerar så här:
1) Koppla upp mot boxen för att hämta FreeView.mei som epg2mei skapar. Detta kan stängas av i xmltv2mei.ini
2) Starta XMLTV.exe med de parametrar som krävs för att hämta hem EPGdata från nätet
3) Tillverka en MyStuff-mei-fil baserat på hämtade data (som ligger i en xml-fil)
4) Om så konfigurerat trycka in data från FreeView.mei till kanaler som inte finns i xml-data
5) Koppla upp mot boxen och för över MyStuff.mei
6) Färdig
Efter detta kan du koppla bort PC:n från boxen och stänga den ifall du vill, vad som händer på PC-sidan kommer inte att påverka boxen mera.
Eftersom man kan hämta flera veckors EPG-data så kan man köra programmet mera sällan, tex var 4:e dag eller så.
Hur mycket data som finsn för resp kanal på nätet kan variera, det beror på resp TV-kanal och deras listningar.
Om du ser att EPG på boxen ändras när du stänger av datorn så har du något annat fel.
Tänk på att MyStuff har två inställningar som är viktia i sammanhanget:
1) Inläsningen av MyStuff.mei sker med ett visst intervall, i mitt fall inställt på 1 timme. Det tar alltså upp till en timme innan du ser de nya data i boxen om du inte kör Z1 direkt (omladdning av EPG)
2) MyStuff har också en inställning av hur lång tid den skall nyttja MyStuff.mei för EPG. Jag har detta ställt på 12 dygn. Alla program efter denna tid som ev. finns i MyStuff.mei kommer inte in i EPG-tabellerna...
Postad 21 February 2008 - 15:25
/Swede3
Postad 21 February 2008 - 18:20
Kan man bygga om den på något sätt så den blir Conax anpassad? Byta Tuners eller något.
Jag har sett att motsvarande Topfield box inns för ComHem, någon som har den och som kan tycka till?
Hur mycket kan denna box vara värd tror ni på begagnat marknaden?
Postad 21 February 2008 - 19:11
Om du ställer in att inte koppla upp till Toppyn så gör programmet inte det heller utan det tillverkar MyStuff.mei och slutar.Hej, jag har min dator och toppyn på helt olika ställen i huset och undrar därför om det på något sätt går att använda Bosses program utan att toppyn är kopplad till datorn för att sedan föra över EPG på en usb-sticka till Toppyn? Jag har fram tills nu använt ett annat program och då använd USB-stickan men det programmet har strulat så mycket på senaste tiden (har för tillfället t ex ingen EPG alls....) så jag letar efter andra alternativ.
/Swede3
Sen får du på något sätt (Altair) överföra filen manuellt till toppyn.
Problemet är att toppyn inte är en host så den kan inte läsa av en USB-enhet (memory stick)...
/Bosse
Postad 21 February 2008 - 20:06
Om du ställer in att inte koppla upp till Toppyn så gör programmet inte det heller utan det tillverkar MyStuff.mei och slutar.
Sen får du på något sätt (Altair) överföra filen manuellt till toppyn.
Problemet är att toppyn inte är en host så den kan inte läsa av en USB-enhet (memory stick)...
/Bosse
[/quote]
Jag tror att jag har ställt in det rätt i min .ini fil men jag får det inte att fungera. När jag kör XMLTVtoMei så öppnas fönstret under någon tiondels sekund och sedan stängs det igen. Jag har inte en chans att se vad det står och ingen MyStuff.mei har tillverkats heller. Början på min .ini-fil ser ut så här:
[Config]
epgfile = C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml
CopyToToppy=0
MergeToppyFreeview=0
;XMLTV settings
runxmltv=1
xmltvprog=c:\programs\xmltv\xmltv.exe
xmltvdays=12
xmltvoffset=-1
xmltvoutput=C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml
xmltvconfig=C:\Programs\XMLTV\.xmltv\tv_grab_se_swedb.conf
[LCN]
svt1.svt.se = 1
svt2.svt.se = 2
tv3.viasat.se = 3
tv4.se = 4
Är det något annat jag borde ändra?
/Swede3
Postad 21 February 2008 - 20:25
Tack BO_B , jack71, lubbis m.fl för er hjälp.
Kvällen är räddad
Postad 22 February 2008 - 06:17
Normalt är att XMLTV2MEI öppnar ett fönster där det skrivs en del meddelanden om vad det gör. Sen startar XMLTV2MEI själva hämtningsprogrammet XMLTV.exe som då körs i ett annat fönster. Det skriver också ut disgnostisk information.Jag tror att jag har ställt in det rätt i min .ini fil men jag får det inte att fungera. När jag kör XMLTVtoMei så öppnas fönstret under någon tiondels sekund och sedan stängs det igen. Jag har inte en chans att se vad det står och ingen MyStuff.mei har tillverkats heller.
Är det något annat jag borde ändra?
Du kan öppna en "Command prompt" och sedan i denna ge dessa kommandon:
cd c:\Programs\xmltv
xmltv2mei
Då kommer programmet att köras i det fönstret och du kan se vad det skriver ut för felmeddelanden.
Du har väl hämtat hem xmltv.exe som jag beskrivit på webbsidan?
/Bosse
Postad 22 February 2008 - 13:38
BO_B, du har inte en "walk-thru" så man kan kan komma igång med ditt program och mystuff. Här finns ju en hel del i denna tråden, men det är så utpritt.
Peter
Postad 22 February 2008 - 13:57
Inte än, kan bli av när jag kommer hem igen. Är på resa nu.Har haft den i två dagar och även utan taps är jag så nöjd.
BO_B, du har inte en "walk-thru" så man kan kan komma igång med ditt program och mystuff. Här finns ju en hel del i denna tråden, men det är så utpritt.
Peter
/Bosse
Postad 22 February 2008 - 15:25
Jag har en 5710 hdmi som är ca 6 månader gammal. Jag skall flytta nu till ett ComHem hus och då kan jag inte längre använda denna (läs vill inte). Jag hade tänkt att ta comhem abbonemang, men främst pga. deras hdtv sändningar. Hellst vill jag inte göra mig av med boxen, för den är kanon.
Kan man bygga om den på något sätt så den blir Conax anpassad? Byta Tuners eller något.
Jag har sett att motsvarande Topfield box inns för ComHem, någon som har den och som kan tycka till?
Hur mycket kan denna box vara värd tror ni på begagnat marknaden?
Varför inte skaffa en "bordsantenn" och behålla boxen?
Postad 22 February 2008 - 23:22
Funderar på att sätta in en fetare HDD, http://www.dustin.se...odID=5010094061, någon som testat?
Jodå, funkar utmärkt. 750 Gb.
Postad 22 February 2008 - 23:45
Letar efter en box åt svärfar och jag har ju en TF5700 så... Och han hotade med att köpa en Sagem DVR6480
Här i Gävletrakten är det bara Expert som säljer Topfield.
Var där idag och kikade, men de hade bara en kvar på hyllan, TF5710 och den var utgående modell. Den nya TF5720 hade de inte fått in och visste inte heller när den skulle komma in... Vill ju inte köpa en gammal box...
Postad 23 February 2008 - 09:40
Jag har hagt min 5710 i två månader och är helnöjd.
Inte lätt att få tag på en vettig box i dessa tider och trakter.
Letar efter en box åt svärfar och jag har ju en TF5700 så... Och han hotade med att köpa en Sagem DVR6480![]()
Här i Gävletrakten är det bara Expert som säljer Topfield.
Var där idag och kikade, men de hade bara en kvar på hyllan, TF5710 och den var utgående modell. Den nya TF5720 hade de inte fått in och visste inte heller när den skulle komma in... Vill ju inte köpa en gammal box...
Postad 23 February 2008 - 12:36
Med 5720 kan man teckna abb. på Boxer Navigator, så skillnaden kanske är att den är förberedd för det.Enligt andra uppgifteslämmnare så är det ingen skillnad mellan 5710 och 5720 bara att man byter importör från Kjerulff till Dilog
Den sägs även ha en ny fjärrkontroll.
Försöker hitta en bild på maskinen, men hittar bara bilder på antingen 5100 eller någon grå maskin och den ska ju enligt uppgift vara svart...
Redigerat av Unregistered345c2d61, 23 February 2008 - 12:51.
Postad 23 February 2008 - 20:13
EDIT:
Nevermind, hittade en knapp på fjärren som löste bekymret. Konstigt att "auto" inte defaultar 5.1 dock, eller att det åtminstone går att ställa nånstans i menyn. FInns det nån TAP som löser detta tro?
Redigerat av DrBosa, 23 February 2008 - 20:23.
Postad 24 February 2008 - 08:50
http://www.tapworld....nt/view/110/29/
Sitter precis och kollar melodifestivalen och ser att det ska sändas i 5.1. Dock funkar inte detta på min 5700 HDMI (kör ljudet via toslink in i förstärkaren) utan det blir endast 2-kanalsljud. Vart börjar man felsökningen?
EDIT:
Nevermind, hittade en knapp på fjärren som löste bekymret. Konstigt att "auto" inte defaultar 5.1 dock, eller att det åtminstone går att ställa nånstans i menyn. FInns det nån TAP som löser detta tro?
Postad 25 February 2008 - 10:09
Sitter precis och kollar melodifestivalen och ser att det ska sändas i 5.1. Dock funkar inte detta på min 5700 HDMI (kör ljudet via toslink in i förstärkaren) utan det blir endast 2-kanalsljud. Vart börjar man felsökningen?
EDIT:
Å vilken knapp var det?
Postad 25 February 2008 - 21:35
EDIT:
Å vilken knapp var det?
"Högtalare + ?" funkar på min.
Postad 25 February 2008 - 22:29
Postad 25 February 2008 - 23:24
Asså, det kanske är självklart - men hur katten tar man bort en kanal på en 5700 PVRt HDMI? Fn har jag två st svt2, SVT2 ABC och SVT2 Uppland - båda lustigt nog på kanalplats 2. Det är väl nåt Boxer-jox som gör att det inte finns i menyn.
Samma här ikväll.
SVT Sydnytt och SVT2 Blekinge båda på kanalplats 2.
Hur kan detta få ske? Känns som att Boxer har missat nåt...
Postad 26 February 2008 - 06:55
Asså, det kanske är självklart - men hur katten tar man bort en kanal på en 5700 PVRt HDMI? Fn har jag två st svt2, SVT2 ABC och SVT2 Uppland - båda lustigt nog på kanalplats 2. Det är väl nåt Boxer-jox som gör att det inte finns i menyn.
Samma här ikväll.
SVT Sydnytt och SVT2 Blekinge båda på kanalplats 2.
Hur kan detta få ske? Känns som att Boxer har missat nåt...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
TF5700PVRt - Rapportera fel/önskade funktioner
406 filmer
6 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?