Apple TV 4K 32GB
(Mediaspelare)
|
4
|
(50)
|
Inga priser | |
Apple TV 4K 64GB
(Mediaspelare)
|
5
|
(41)
|
2 295:- | |
Apple TV 4K 32GB 2021 (2nd Generation)
(Mediaspelare)
|
5
|
(8)
|
1 790:- | |
Apple TV 4K 64GB (2nd Generation)
(Mediaspelare)
|
5
|
(8)
|
Inga priser | |
Apple TV 4K 128GB 2022 (3:e generationen)
(Mediaspelare)
|
5
|
(9)
|
1 990:- |
iTunes Movies hyr- och köpfilm (SD, HD, 4K) (1320 inlägg)
|
2 mån sedan |
Samsung 75QN95A problem med Sonos ARC och Dolby Atmos (3 inlägg)
|
3 år sedan |
Allt om Dolby Vision (101 inlägg)
|
6 år sedan |
Problem med 4k signal (13 inlägg)
|
6 år sedan |
Är min receiver en flaskhals? (4 inlägg)
|
6 år sedan |
Dags för handkontroll till AppleTv och Apple Arcade (10 inlägg)
|
6 år sedan |
Smarta Hem (29 inlägg)
|
7 år sedan |
Demonstrationer av Hemmabio Projektorer & Filmdukar mm. (27 inlägg)
|
7 år sedan |
Apple HomeKit (8 inlägg)
|
7 år sedan |
massa små problem efter ny soundbar (2 inlägg)
|
7 år sedan |
Hjälp med setup (4 inlägg)
|
7 år sedan |
Förb@annade HDMI CEC, hur lösa hdmi dropout? (9 inlägg)
|
8 år sedan |
Apple tv 4k hdr till Samsung UE49MU6195 (2 inlägg)
|
8 år sedan |
Philips 65PUS6262 skickar sporadiskt ljud till förstärkare (6 inlägg)
|
8 år sedan |
Postad 04 June 2018 - 22:00
Postad 04 June 2018 - 22:16
Vad jag har sett så har man inte specificerat kvaliteten på ljudet än.
Postad 05 June 2018 - 06:14
Skall dock bli intressant och se om ATV får Atmos på Vudu och Netflix :-)
Postad 05 June 2018 - 06:25
Atmos kommer att fungera på Netflix via Apple TV. Några exempelfilmer de visar på sin hemsida har Netflix logga på sig, Altered Carbon t ex.
Postad 05 June 2018 - 07:10
Apple har bara sagt att Atmos skall fungera på Itunes och inget om Vudu eller Netflix. I dag har kan du få Atmos från Netflix med Xbox och Vudu med bla Shield.
Skall dock bli intressant och se om ATV får Atmos på Vudu och Netflix :-)
Tvärtom så framgår det här att det inkluderar Netflix: https://www.apple.com/apple-tv-4k/
Postad 05 June 2018 - 08:59
Börjar bli svårt att gnälla på den här produkten nu...
Jodå, det gnälls en del över att det inte är lossless Atmos.(Ungefär som att gnälla över att 4K inte har Blu Ray-kvalitet.)
Postad 05 June 2018 - 13:19
Någon som kan rekommendera en bra soundbar? Det börjar kännas aktuellt nu ![]()
Postad 05 June 2018 - 13:44
4 st Atmos-kanaler. Trådlösa bakhögtalare och trådlös subwoofer.
Redigerat av Bergan, 05 June 2018 - 13:45.
Postad 05 June 2018 - 13:47
Samsung HW-K960 eller vad den heter har väl fått bra betyg.
4 st Atmos-kanaler. Trådlösa bakhögtalare och trådlös subwoofer.
Samsungs support när det gäller denna soundbar är ett skämt och för varje uppdatering nya buggar...
Postad 05 June 2018 - 13:49
Postad 05 June 2018 - 14:17
Jodå, det gnälls en del över att det inte är lossless Atmos.(Ungefär som att gnälla över att 4K inte har Blu Ray-kvalitet.)
Dock har ju ofta inte streamat 4K material ljudkvalitet som ens är i närheten av en blu ray så där har de ju rätt...
Postad 05 June 2018 - 14:55
Blir perfekt i höst när de kommit lite uppgraderingar, Atmos va det "sista" jag ville de skulle fixa även om det är en lossyvariant och jag kommer välja skiva på alla favoriter men finns ju ett gäng filmer som endast har Dolby vision i iTunes men "inte" skiva så dessa blir klart mer intressant nu.
Redigerat av wesslan, 05 June 2018 - 14:55.
Postad 05 June 2018 - 15:47
Eftersom den fortfarande inte stödjer TrueHD (eller DTS-MA) så blir det ju aldrig riktig bitstreamad Atmos så att säga att den har Atmos stöd blir faktiskt lite missvisande kan jag tycka. Men absolut inget gnäll från min sida och jag tvivlar inte en sekund på att det kommer låta bra.
Frågan jag ställer mig är hur den kommer hantera lokalt uppspelad media från Infuse med Atmos ljud, full bitstream eller nån lossy variant där också?
Postad 05 June 2018 - 16:00
Men som sagt tidigare är inte TrueHD ett måste för Atmos.
Sedan står det en intressant sak på Apples hemsida på det finstilta.
”Accessing Dolby Atmos features requires Dolby Atmos–enabled speakers. Playback quality will depend on hardware and Internet connection.”
Så med andra ord kan det komma högre kvalitet. Men det återstår att se.
Postad 06 June 2018 - 11:02
Blir ju grymt bra bild redan i 1080p...
När jag vill njuta av fantastisk bildkvalitet, så använder jag mig av youtube appen genom oleden
Förövrigt så kommet det alltid att gnällas på Apple, då mest från de ovetandes som verkar vara ett vanligare fenomen på forumet ![]()
Redigerat av mcmike, 06 June 2018 - 11:05.
Postad 06 June 2018 - 17:40
Eftersom den fortfarande inte stödjer TrueHD (eller DTS-MA) så blir det ju aldrig riktig bitstreamad Atmos så att säga att den har Atmos stöd blir faktiskt lite missvisande kan jag tycka. Men absolut inget gnäll från min sida och jag tvivlar inte en sekund på att det kommer låta bra.
Frågan jag ställer mig är hur den kommer hantera lokalt uppspelad media från Infuse med Atmos ljud, full bitstream eller nån lossy variant där också?
definitionen av bra är ju väldigt olika, om Netflix DD+ låter som man lägger på en tunn filt över högtalarna och sänker dynamiken 10db mot Bluray varianten, hur ska då Låtsas Atmos låta bättre förhållandevis mot Äkta Atmos, blir ju samma skillnad där, dåligt från början=dåligt oavsett.... men visst, är man nöjd med DD+ ljudet från streaming tjänsterna, då är man hemma ![]()
Postad 06 June 2018 - 17:52
helt allvarligt, ni som har samma skivor i bluray som film som finns i netflix, prova själv ett klipp i något filmklipp ni känner till har bra ljud o dynamik, är faktiskt lite chockad att de var så stor skillnad...
Postad 06 June 2018 - 18:35
Var har du läst att den endast kommer hantera ”låtsas-Atmos” och hur är definitionen av ”äkta” vs ”låtsas” Atmos?hur ska då Låtsas Atmos låta bättre förhållandevis mot Äkta Atmos, blir ju samma skillnad där, dåligt från början=dåligt oavsett.... men visst, är man nöjd med DD+ ljudet från streaming tjänsterna, då är man hemma
Postad 06 June 2018 - 20:54
Var har du läst att den endast kommer hantera ”låtsas-Atmos” och hur är definitionen av ”äkta” vs ”låtsas” Atmos?
jag ber så mycket om ursäkt att jag skriver på ett sätt som kan missförstås, ojojoj,,, jag tror iofs att du förstår vad jag menar, men jag ska förklara på ett sätt som absolut inte kan missförstås: jag försöker, och duger det inte sååå... ja då får du påpeka det igen ![]()
visst, de finns ingen låtsas atmos, sorry, tar tillbaks det, atmos är atmos, oavsett om de baseras på DD,DD+ eller True HD, men när man har så uselt ljud som Netflix och iTunes har, de som jag kallar mp3 kvalitet, så menade jag att atmos inte tillför mer för kvaliten på de redan dåliga ljudet mer än att du just får "atmos"... skit bli skit igen oavsett vad de heter och kallas.. True Hd ligger på gensomsnitt 6-6.5mbit/s och Itunes mp3 ljud på ca 256kbit(vissa säger mer andra mindre, jag tog genomsnittet bara).... ljudet i mina öron från dessa streaming tjänster är så pass dåligt att man nästan kan tycka att youtube i genomsnitt låter bättre, och de är ju inte så bra... så att ens jämför kvaliten av ljudet mellan iTunes och Bluray är löjligt, som att jämför dvd o bluray i bild, stoooor skillnad..
MEN om nu iTunes i apple tv 4K kommer att ge ut ljud som är lossless(atmos baserat på true hd), ja då är de inget att snacka om, då är ljudet samma som på bluray... men så har jag inte uppfattat att de ska vara, sen å andra sidan har jag bara gått på vad alla säger och tror och vad lite googlande säger mig: iTunes atmos baserars på DD+ i 256kbit kvalitets ljud, men har jag fel ber jag speciellt DIG om ursäkt...
Redigerat av hundrakg, 06 June 2018 - 20:56.
Postad 06 June 2018 - 21:21
MEN om nu iTunes i apple tv 4K kommer att ge ut ljud som är lossless(atmos baserat på true hd), ja då är de inget att snacka om, då är ljudet samma som på bluray... men så har jag inte uppfattat att de ska vara, sen å andra sidan har jag bara gått på vad alla säger och tror och vad lite googlande säger mig: iTunes atmos baserars på DD+ i 256kbit kvalitets ljud, men har jag fel ber jag speciellt DIG om ursäkt...
Jag ser dock sannolikheten för lossless bitstreaming som väldigt liten om man tänker på att alla ljudspår idag (iTunes & streaming appar) inte baseras på TrueHD så det lär vara lossy DD+ med Atmos metadata som kan avkodas i AVR, TV eller Soundbar som har Dolby decoder inbyggt.
Jag tror också chansen är liten att lokalt uppspelad media kommer få lossless bitstreaming från Infuse, MrMC med tanke på hur liten den användarskaran måste vara jämfört med iTunes. Apple lär inte bry sig om dom.
Postad 07 June 2018 - 06:10
Fast har man satsat och uppgraderat tiotusentals kronor för Atmos vill man ju att kvaliten på Apple TV ska vara likvärd med de bästa skivorna. Värsta scenariot är den ”fejkatmos” som en del av Disneys titlar på skiva har. Men återstår att se. Kan nog bli bra då Apple lyckades över förväntan vid lanseringen av hdr och 4K.Jodå, det gnälls en del över att det inte är lossless Atmos.(Ungefär som att gnälla över att 4K inte har Blu Ray-kvalitet.)
helt allvarligt, ni som har samma skivor i bluray som film som finns i netflix, prova själv ett klipp i något filmklipp ni känner till har bra ljud o dynamik, är faktiskt lite chockad att de var så stor skillnad...
Håller med till 100%
Redigerat av castortroy33, 07 June 2018 - 06:17.
Postad 07 June 2018 - 07:19
Jag ser dock sannolikheten för lossless bitstreaming som väldigt liten om man tänker på att alla ljudspår idag (iTunes & streaming appar) inte baseras på TrueHD så det lär vara lossy DD+ med Atmos metadata som kan avkodas i AVR, TV eller Soundbar som har Dolby decoder inbyggt.
Jag tror också chansen är liten att lokalt uppspelad media kommer få lossless bitstreaming från Infuse, MrMC med tanke på hur liten den användarskaran måste vara jämfört med iTunes. Apple lär inte bry sig om dom.
och så ska de vara... tycker jag, hörbar skillnad mellan en köpt skiva och streaming..
Postad 07 June 2018 - 07:22
Fast har man satsat och uppgraderat tiotusentals kronor för Atmos vill man ju att kvaliten på Apple TV ska vara likvärd med de bästa skivorna. Värsta scenariot är den ”fejkatmos” som en del av Disneys titlar på skiva har. Men återstår att se. Kan nog bli bra då Apple lyckades över förväntan vid lanseringen av hdr och 4K.
Håller med till 100%
Jo, skillnaden är stor, de trodde jag inte då jag ej brytt mig att jämföra, men den dagen jag kollade lite storfilmer som jag är van vid hur de ska låta på Bluray, ojoj de var skillnad rejält, som jag sa, en tunn filt över högtalarna och avsaknad av dynamik...
Sen får du inte skriva "fejkatmos", man måste uttrycka sig rätt, så ALLA förstår
...
Postad 07 June 2018 - 07:29
En annan liten detalj till, när vi jämför "fejkatmos" med riktig (ursäkta uttrycket, för er känsliga), då jämför vi 48 khz på den riktiga i sampling, tänk på Bluray musik, där är de ibland 96khz i 5.1, ytterligare ett steg upp i ljudet(även om litet)... Nu vet jag inte hur det är Netflix och iTunes ljud, är det i 24 bits eller i 16 bits? för är det 16 bits, ja då är det ytterligare ett steg ner.
De jag märkte också enorm skillnad på är Hans Zimmer konsert i Bluray jag har, den finns på Netflix, VILKEN skilllnad, ej lönt o lyssna på den i Netflix såvida man ej bara har datorhögtalare för 399:- ![]()
Så att köpa en film på iTunes för och slippa ha den på skiva, visst, men med de ljudet de erbjuder nu, de går bara inte, för stor skillnad, känns som man är tillbaks lite i kassett bandet på 80 talet helt ärligt..
Postad 07 June 2018 - 07:46
Förövrigt så kommet det alltid att gnällas på Apple, då mest från de ovetandes som verkar vara ett vanligare fenomen på forumet
Ovetandes om vad?
Detta har väl aldrig någon på detta forum ifrågasatt?
Postad 07 June 2018 - 09:40
Detta har väl aldrig någon på detta forum ifrågasatt?
de vet jag inte, jag tror de flesta kanske fått upplyst att ljudet inte är lika bra, men egentligen inte trott att de är större skillnad än man kunde tro... jag tycker mig gång på gång fått höra att iTunes dd och dd+ ljud är tillräckligt bra, inte så stor skillnad mot bluray, och att vissa inte märker någon skillnad osv osv,, kanske inte just på denna tråden, men lite andra trådar, så jag håller inte med där, vissa tror nog att skillnaden är väldigt liten...
För min del var jag bara lite överraskad att de var så stor skillnad, de tror jag nog inte majoriteten egentligen visste.. eller tänkt på...... när jag kollar netflix, så kollar jag till 99% de jag inte har sett på bluray, mest serier, dokumentärer, och ibland filmer jag ej sett, så gör kanske de flesta, men när jag för skojs skull jämförde, så var ju skillnaden mycket större än jag trodde, vara bara de jag ville upplysa om för de som inte visste, så NEJ jag är inte övertygad om att de flesta trodde att skillnaden var så stor, många ser surround ljud som surround ljud, och ändå tror att skillnaden är mindre mellan formaten än vad den är..
Och i mitt fall spelar detta ingen större roll för de jag kollar på streamingtjänsterna så är det ok med ljud som är "så där"... man kollar inte en serie enbart för ljudupplevelsen i första hand ändå.....
Nu vet jag att vi är en liten skara som bryr sig på allvar om bästa ljudformat och bästa bild, men ändå...
Redigerat av hundrakg, 07 June 2018 - 09:45.
Postad 07 June 2018 - 09:53
Och i mitt fall spelar detta ingen större roll för de jag kollar på streamingtjänsterna så är det ok med ljud som är "så där"... man kollar inte en serie enbart för ljudupplevelsen i första hand ändå.....
Nu vet jag att vi är en liten skara som bryr sig på allvar om bästa ljudformat och bästa bild, men ändå...
För mig är streaming, som Netflix och HBO, ett komplement till TV och ska därför jämföras med TV-sändningar. Aldrig med Blu Ray.
Postad 07 June 2018 - 10:13
Postad 07 June 2018 - 10:20
Skapa en egen j*vla tråd om skillnaden mellan streamat och DVD/Bluray/UHD, det har 0 och inget här att göra!
de har de väl, jag skriver vad jag vill, finns ett gäng andra som diskuterat detta i fler inlägg också...
Redigerat av hundrakg, 07 June 2018 - 10:31.
Postad 07 June 2018 - 10:42
https://www.minhembi...howtopic=335570
Redigerat av mcmike, 07 June 2018 - 10:43.
Postad 07 June 2018 - 11:33
Jämför man iTunes ljudet med youtube så har man helt enkelt ngen koll. Dessutom verkar priset vara avgörande för vissa och inte kvaliten!
https://www.minhembi...howtopic=335570
ljudet i jämförelse med youtube var lite skoj, men de hajade ni inte, var mitt uttryck för hur besviken man är på ljudet i streamingtjänsterna....
Jag har aldrig sagt att jag har något emot lite sämre bild och ljud på filmer som jag EJ köper, men som jag vill se på något sätt: hyra/streama/låna oavsett vad, jag väljer oftast de billigaste då, men eftersom priset är samma oavsett vart man hyr/lånar nyheter, så kan man liksbra välja hemmakväll..... thats it, inget konstigt med det.
Redigerat av hundrakg, 07 June 2018 - 11:44.
Postad 08 June 2018 - 06:31
Postad 08 June 2018 - 08:04
Hur vet man om det är äkta 4k istället för uppskalad 1920x1080?
Det beror på vad du syftar på.
Är det bildkälla så får man skicka original signal till bildvisare och läsa av där.
Vill man veta om filmen är uppskalad så får du läsa på olika filmrecensionssidor.
Postad 09 June 2018 - 10:23
Nu kan man genom Viaplay´s app även se deras tv kanaler live ( 3, 6, 8 och 10:an ). Riktig gött och välkommet ![]()
Postad 09 June 2018 - 11:35
Nu kan man genom Viaplay´s app även se deras tv kanaler live ( 3, 6, 8 och 10:an ). Riktig gött och välkommet
Snyggt! Snart är denna box det enda man behöver!
Postad 09 June 2018 - 12:00
Postad 09 June 2018 - 14:10
Snyggt! Snart är denna box det enda man behöver!
Ja snart så, Ultra HD sändningarna skulle gärna få komma med
Få se om det kommer lite smidigare kanalbyte framöver, vore önskvärt i hela appen.!
Redigerat av mcmike, 09 June 2018 - 15:25.
Postad 09 June 2018 - 17:55
Hur är kvalitén på Comhems kanaler ? Kan man se 2 kanaler samtidigt om man har 2 st ATV ?
Postad 09 June 2018 - 19:12
Hur är kvalitén på Comhems kanaler ?
Bra
Kan man se 2 kanaler samtidigt om man har 2 st ATV ?
Ja, fungerar utan problem för mig.
Postad 09 June 2018 - 21:09
Waaao! Har sketdålig kvalité på 3, 8, 10 genom antennuttaget. Detta funkar ju kalasNu kan man genom Viaplay´s app även se deras tv kanaler live ( 3, 6, 8 och 10:an ). Riktig gött och välkommet
Postad 10 June 2018 - 17:14
Tvärtom så framgår det här att det inkluderar Netflix: https://www.apple.com/apple-tv-4k/
Gör det? Ser jag inget om.
Postad 10 June 2018 - 17:26
Tremendous titles in 4K HDR and Dolby Atmos.
Där ser man tre exempel på filmer/serier från Netflix.
Altered Carbon, Lost in space och Mudbound.
Postad 10 June 2018 - 17:31
Under rubriken:
Tremendous titles in 4K HDR and Dolby Atmos.
Där ser man tre exempel på filmer/serier från Netflix.
Altered Carbon, Lost in space och Mudbound.
Alla dom länkade till itunes.com men såg nu att itunes.com i sig hänvisade till Netflix. Början nästan bli sugen på en sådan här box nu.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
4
iTunes Movies hyr- och köpfilm (SD, HD, 4K)
351 bilder
64 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?