Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Epson EMP-TW600 *

1677 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 november 2006 - 06:34

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Nån som vet hur lång strömkabeln är som man får med till Epson TW600?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kommer ej åt att mäta exakt men 3 meter verkar den vara kanske 1-2 decimeter kortare.

Postad 07 november 2006 - 15:52

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Det var inte mkt. Hur löser ni det som har sladdlister över 3m?

Postad 07 november 2006 - 19:47

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Köpte en ny kabel såklart. :blink: Knappt 40 kr för en lagom lång (fem meter i mitt fall).

Postad 08 november 2006 - 09:28

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Okej. Vart köpte du en sån då?

Postad 08 november 2006 - 09:49

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Finns väl på lite alla möjliga ställen. Jag köpte min på Kjell och Company.

Postad 09 november 2006 - 06:15

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Jag hittar ingen apparatkabel där som är 5m lång!?

Postad 09 november 2006 - 08:53

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2 231 inlägg
  • 0

Jag hittar ingen apparatkabel där som är 5m lång!?

<{POST_SNAPBACK}>

Som tidigare nämnt så finns det 5 meter kabel på Kjell & Co, där köpte jag iaf min.

Postad 09 november 2006 - 09:26

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Japp. Sök på nätkabel. Finns väl annars i vilken elbutik eller elektronikbutik som helst. Fsaat Kjell är alltid billigt och bra :)

Postad 09 november 2006 - 13:33

Unregistered94c655a8
  • Unregistered94c655a8
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
38079

Postad 09 november 2006 - 14:29

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Vilken service... man tackar! :)

Postad 12 november 2006 - 18:57

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Jag har nu fått min TW600 och är väl inte riktigt nöjd..

För det första får jag ingen progressiv komponent signal från min Primare DVD26, vilket jag inte förstår varför. Så jag matar med interlaced. 15m Supra 3RCA komponent kabel.

I projektor menyn INFO står upplösning 625i ibland 525i. Ska det vara så? Är det min Primare spelare som matar RGB signal istället för komponent?
Tracking, sync alternativen finns inte heller presenterade i projektormenyn men ska finnas enligt manualen.

Dessutom tycker jag inte skärpan är bra alls på dvd-filmer. Tydlig screendoor. Menyn är dock skarp. Avstånd mellan proj-duk 4m. Sittavstånd 4m, dukbredd 2m.

Fick nästan lite kalla fötter med det här med projektorer nu.. nån som har lite inputs? tips? Jag är nybörjare och har kanske gjort någon grundmiss. Nåt är iaf fel. Så här kan det inte se ut.

*EDIT
Hittade en detalj nånstans på forumet angående min Primare DVD26. En viktig sådan för att aktivera prog scan komp utgången i en dold service meny.

"Ut med släden....

slå 013 + select på remoten.

slå på "prog on pal"

Gå ur menyn och starta om maskinen."

Duktigt Primare. Kanske ska skriva detta i Er manual också...

Bilden blev helt klart bättre. Rekommenderar absolut inte nån att köra interlaced.

Redigerat av dimmolto, 12 november 2006 - 21:46.

Postad 13 november 2006 - 00:44

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Dålig skärpa på DVD-filmer är det ju tyvärr ofta pga av dess DVD:ns begränsade kvalitet i sig. Dåliga mastringar, dåliga komprimeringar och dålig upplösning är ingen höjdare för en projektor.

Att du sedan ser screendoor dubbla bildbredden måste ju vara unikt! Inte alltid bra att ha falkögon. Din stackare! :blink: Själv ser jag ingen screendoor bara jag kommer över 1.5 ggr dukbredden (och då vet jag ändå att jag har skarp syn).

Att du itne kommer åt sync och tracking är väl för att du inte kör med VGA eller DVI. Har man ens nytta av det om man inte kör från datorn? :)

Koppla in din dator sen och dra på lite HD-klipp och kolla om du fortfarande tycker skärpan är kass då.

Tilläggas bör ju förstås att TW600 har långt från den skarpaste optiken i världshistorien, och det är också viktigt att se till att du verkligen har projektorn plant mot projiceringsytan i både höjd och siled, så skärpan inte blir lidande ytterligare av det med.

Postad 13 november 2006 - 09:27

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Ok. Jag förstår. Nja, nu ser jag ingen screendoor nu när jag kör progressivt från DVD spelaren. Dock upplever jag flimmer eller vad man ska säga i konturerna vid ljusa partier. Antagligen är det LCD'arnas VB eller vad man nu kallar det.

Jag måste ha en 12m kabel och kör därför komponent då digitalt inte är att rekommendera för dessa längder. Jag kan förstå att det blir bättre bild att koppla digitalt med kort längd och att köra HD-klipp, men dom flesta dvd skivor är väl inte HD ändå!?

Finns det nåt mer jag kan göra för att förbättre bilden?

Redigerat av dimmolto, 13 november 2006 - 09:29.

Postad 13 november 2006 - 17:06

Unregistered3d38aee8
  • Unregistered3d38aee8
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej,

Du skriver att det inte är bra att köra digitalt över långa kablar. Jag kör DVI från HTPC och HDMI från en stationär DVD över 12 meter hemgjord HDMI kabel utan problem. När jag mäter ser jag inga data droppouts i andra änden. Jag kör dessutom via en manuell passiv DVI switch som förmodligen inte är någon signalkvalitetshöjare.....

Jag kör också analogt komponent via en broadcast kvalitet multi coax och det blir inte lika bra som digitalt. Och det beror inte på kabeln.

Proj är givetvis TW600

Så det är nog bra att köra :)

MVH

//Robert

Postad 13 november 2006 - 18:48

sump
  • sump
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Nån som hittat takmontage för att ha projen rättvänd? Är kass på att bygga & man kan ju inte ha eländet uppochner pga fläkten :)

Postad 13 november 2006 - 19:00

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

Hej,

Du skriver att det inte är bra att köra digitalt över långa kablar. Jag kör DVI från HTPC och HDMI från en stationär DVD över 12 meter hemgjord HDMI kabel utan problem. När jag mäter ser jag inga data droppouts i andra änden. Jag kör dessutom via en manuell passiv DVI switch som förmodligen inte är någon signalkvalitetshöjare.....

Jag kör också analogt komponent via en broadcast kvalitet multi coax och det blir inte lika bra som digitalt. Och det beror inte på kabeln.

Proj är givetvis TW600

Så det är nog bra att köra  :)

MVH

//Robert

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm. Jaa du. Jag har läst på flera ställen att digital överföring är känsligare för längre sträckor och att komponent i så fall gör jobbet bättre. Så det är väl frågan, den ständiga frågan...

Vad tycker du blir bättre? Bättre skärpa?

Postad 13 november 2006 - 19:09

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Hej,

Proj är givetvis TW600

Så det är nog bra att köra  :)

MVH

//Robert

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm. Jaa du. Jag har läst på flera ställen att digital överföring är känsligare för längre sträckor och att komponent i så fall gör jobbet bättre. Så det är väl frågan, den ständiga frågan...

Vad tycker du blir bättre? Bättre skärpa?

<{POST_SNAPBACK}>

Om det funkar med avståndet blir det bättre bild med digitalöverföring på TW600.
Se Component test av TW600 där finns bilder på skillnaden.
Men smaken är ju som bekant delad o alla tycker inte lika.
Jag tycker bilden blir lungnare o skarpare.

Postad 13 november 2006 - 20:43

Unregistered3d38aee8
  • Unregistered3d38aee8
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej,
I den setup jag har kan jag mata både digitalt och analogt av samma signal (DVD & HTPB incl DVB-T & SAT). Jag måste säga att den digitala signalen vinner nästan alltid. Ibland när det är sämre kvalitet på materialet kan analogt vara en fördel men det kanske främst beror på att det inte är lika skarpt så man ser alla dumheter :) .

I och för sig så är det inte säkert att de digitala och analoga kretsarna i mina signalkällor håller samma kvalitet i samma burk men om flera källor ger samma resultat kan man kanske anta att TW600 hanterar digitala källor bättre eller möjligen enklare.

//Robert

Postad 13 november 2006 - 21:51

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Okej. Vart på component hittar jag dessa bildjämförelser?

Postad 13 november 2006 - 22:07

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Okej. Vart på component hittar jag dessa bildjämförelser?

<{POST_SNAPBACK}>

http://www.component...epson_tw600.php
DVE testmönster säger det mesta.

Postad 13 november 2006 - 23:10

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Ok. Jag förstår. Nja, nu ser jag ingen screendoor nu när jag kör progressivt från DVD spelaren.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var nog inte screendoor du såg innan heller i så fall. :D Dåligt deinterlacead bild bara. Ser för taskigt ut.

Dock upplever jag flimmer eller vad man ska säga i konturerna vid ljusa partier. Antagligen är det LCD'arnas VB eller vad man nu kallar det.

<{POST_SNAPBACK}>

Det låter jättekonstigt. Aldrig hört talas om flimmerproblem. (Det är dock inte VB. VB artar sig som vertikala, rätt breda ränder i bilden. Själv har jag adlrig sett VB på någon D5:a) Flimmrar det alltid i ljusa partier?

Jag måste ha en 12m kabel och kör därför komponent då digitalt inte är att rekommendera för dessa längder.

<{POST_SNAPBACK}>

12 meter går, som nämnts ovan, alldeles utmärkt om man har en kabel av tillräcklig kvalitet.

Jag kan förstå att det blir bättre bild att koppla digitalt med kort längd och att köra HD-klipp, men dom flesta dvd skivor är väl inte HD ändå!?

<{POST_SNAPBACK}>

Finns inga DVD-skivor som är HD. Jag föreslog det mest för att du skulle se hur skärpan ser ut egentligen, när inte det undermåliga, utdaterade sunkformatet DVD sätter begränsningarna. för det räcker det med klipp som finns lite här och där på nätet, Apple, Microsoft osv. Vill man se hela filmer i HD får man antingen köpa en HDDVD, en Bluray, köpa WMVHD-filmer eller vara olaglig.

Finns det nåt mer jag kan göra för att förbättre bilden?

<{POST_SNAPBACK}>

En kalibreringsskiva är aldrig fel att köra igenom för att få så korrekt bild som bara är möjligt utan riktiga verktyg och kunskaper.

Postad 14 november 2006 - 15:41

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Min Primare DVD26 har endast DVi utgång, en lite äldre digital standard som jag förstått.

Många diskussioner förs angående vad som ger bäst bild, prog komponent eller digital. Jag antar att det inte skadar att pröva men enligt min leverantör, Hembioconsult, är det lurigt med digitalt och de är känsligare över distans. Så frågan är om inte komponent blir bäst för mig tillsvidare, i vilket fall tills Primare uppdaterat sina prylar till HDMI standard och de digitala signalerna står sig bättre på längre distans.

Kalibreringsskiva.. jaha måste man ha sånt också. Vad kostar en sådan?

Vertical blening, nä det var nog inte det jag menade. Det flimmer jag talar om.. ja hur ska man förklara. Vertikala motiv som inte riktigt är exakt vertikala utan lutar lite, har en tendes att flimmra till när de rör sig i sidled. Väldigt störande.

Redigerat av dimmolto, 14 november 2006 - 15:46.

Postad 14 november 2006 - 17:03

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Min Primare DVD26 har endast DVi utgång, en lite äldre digital standard som jag förstått.

Många diskussioner förs angående vad som ger bäst bild, prog komponent eller digital. Jag antar att det inte skadar att pröva men enligt min leverantör, Hembioconsult, är det lurigt med digitalt och de är känsligare över distans. Så frågan är om inte komponent blir bäst för mig tillsvidare, i vilket fall tills Primare uppdaterat sina prylar till HDMI standard och de digitala signalerna står sig bättre på längre distans.

Vertical blening, nä det var nog inte det jag menade. Det flimmer jag talar om.. ja hur ska man förklara. Vertikala motiv som inte riktigt är exakt vertikala utan lutar lite, har en tendes att flimmra till när de rör sig i sidled. Väldigt störande.

<{POST_SNAPBACK}>

Antagligen kommer det ur kabelstörningar. Det du skulle kunna göra är att köpa en högkvalite HDMI-HDMI och sen köra en adapter mot DVI på din DVD. I framtiden skall du ju ändå köra HDMI som du skriver. Du kanske kan låna en kort kabel av någon o köra för ett test då ser du ju hur bilden blir med digital överföring.

Postad 14 november 2006 - 18:27

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
DVI ger ju inte sämre bild än HDMI bara för att det är en äldre standard. Däremot är den känsligare än HDMI.

Grejjen med digitalt är (i huvudsak) att antingen så funkar det, eller så funkar det inte. DEt finns liksom inget mellanläge. Därför är det lätt att köpa kabel på öppet köp och testa, funkar det inte så byt till en bättre tills det funkar. Typ. :P

Jag tycker du ska göra som evert föreslog. Låna och se om du märker skillnad eller ej.

Kalibreringsskiva måste du ju såklart inte ha som du skrev, men det kanske inte skadar direkt... ;)

DVE (Digital Video Essentials) kostar väl ca 150 kr från www.axelmusic.com.

Postad 14 november 2006 - 20:33

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Antagligen kommer det ur kabelstörningar. Det du skulle kunna göra är att köpa en högkvalite HDMI-HDMI och sen köra en adapter mot DVI på din DVD. I framtiden skall du ju ändå köra HDMI som du skriver. Du kanske kan låna en kort kabel av någon o köra för ett test då ser du ju hur bilden blir med digital överföring.

<{POST_SNAPBACK}>

Hur kan det vara kabelstörningar när den inte ligger tillsammans med strömkablar etc än så länge?
Till saken hör att när jag väl får upp mina kabelkanaler kommer signalkabeln ligga jämsides med strömkabeln. Inte bra, jag vet, men kan inte lösa det på annat sätt.

Hmm. Ok. Adapter säger du.. resultatet blir densamma antar jag med en DVI-HDMI kabel?

Redigerat av dimmolto, 14 november 2006 - 20:34.

Postad 15 november 2006 - 09:14

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Hur kan det vara kabelstörningar när den inte ligger tillsammans med strömkablar etc än så länge?
Till saken hör att när jag väl får upp mina kabelkanaler kommer signalkabeln ligga jämsides med strömkabeln. Inte bra, jag vet, men kan inte lösa det på annat sätt.

Hmm. Ok. Adapter säger du.. resultatet blir densamma antar jag med en DVI-HDMI kabel?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag kör en 15m HDMI kabel från Kjell & co (449:-) mellan min Panasonic dvd-s52 och Epson emp-tw520. HDMI-kabeln går paralellt med strömkabeln i typ 2m, och det funkar utmärkt! ;) Resten av sträckan går den paralellt med två högtalarkablar och en subwooferbabel. :P Inga problem.

Man kan inte tänka på samma sätt med digitala kablar som man gjorde med analoga. Det blir inga nyanser med digitala kablar, som man behöver betala massor extra för att få. Funkar det så är det perfekt, annars ingen bild eller mycket kraftiga störningar. Låt ingen lura dig.

När det gäller projektorbild, så ser bilden inte ut som på en 32tums tv. Tänk på att du drar upp bilden nåt hejdlöst i storlek, och det med samma upplösning från källan! Resulatet blir att bilden inte upplevs som lika skarp. Men det är helt naturligt, precis som på bio. Då blir bilden mindre skarp och mera kornig.

I Epsonprojektorn står det 625i istället för 525i, och 750p istället för 720p etc. Men det är helt normalt. Vissa tillverkare skriver så istället, eftersom att bilden egentligen har den upplösningen med den beskärs lite av bildvisaren i normala fall.

Redigerat av Unregistered4325f859, 15 november 2006 - 09:24.

Postad 15 november 2006 - 18:16

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

<{POST_SNAPBACK}>

Analoga kablar kan alltid ta in elller generera egna störningar som ger olika fenomen.
Det bästa för att klara ut det är att testa andra kablar eller att köra digitalt som vi förelsår.
Du kan oxå läsa om din DVD från andra läsares erfarenheter om DVI utången.
Det du kan tappa med DVI övergången är möjligheten att köra över Digitalkomponent
under förutsättning att din DVD klarar att leverera det formatet. Via DVI är det RGB som gäller.
En tanke som jag fick med din nya projektor. Har du kollat det som står i tråden om inställningar?

Postad 16 november 2006 - 12:13

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0
Hej, nu har jag efter mkt om och men beställt en Supra HDMI-DVI kabel 12m. Funkar det för er så borde det funka för mig. Det ska bli en mkt intressant jämförelse.
Ska lägga in DVI kort i min Primare på lördag!

:)

Jag har läst en del på Component forumet angående Zoomair's inställningar, dom har inte blivit presenterade än eller? För jag hittar dem inte i Epson TW600-tråden som har senaste inlägg den 23e sept 06.

Han pratade nåt om Natural's ljusstyrka med svärtan och fläktljud från TB1. Dom inställningarna skulle vara kul att få ta del av.

Redigerat av dimmolto, 16 november 2006 - 18:11.

Postad 16 november 2006 - 18:33

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Hej, nu har jag efter mkt om och men beställt en Supra HDMI-DVI kabel 12m. Funkar det för er så borde det funka för mig. Det ska bli en mkt intressant jämförelse.

Jag har läst en del på Component forumet angående Zoomair's inställningar, dom har inte blivit presenterade än eller? För jag hittar dem inte i Epson TW600-tråden som har senaste inlägg den 23e sept 06.

Han pratade nåt om Natural's ljusstyrka med svärtan och fläktljud från TB1. Dom inställningarna skulle vara kul att få ta del av.

<{POST_SNAPBACK}>

Har du projen rätvänd eller upp o ner i taket? Jag skall försöka kika vad jag har för intställningar som man bör ha rätt tills du får digital överföring.
Det jag kommer på i huvudet är Larger(för o se hela bilden, annars blir den utsträckt), TB1 med filter o lågt fläkljud om du har mörkt i rummet. Kör du natural så blir det högre ljus o högre fläktljud. Epson Superwite skall vara på för o se fullt ut i högdager. Jag fyller på när jag kikat i projjen.
Någon annan kan ju hjälpa till?

Postad 16 november 2006 - 19:20

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Epson super white ska nog inte vara på då han kommer köra DVI-HDMI. Anledningen är att man då tappar BTB (eller DVI expanded som jag tror den heter i menyerna).

Tror evert fick med det mesta annars. Resterande beror ju på miljö och kringutrustning också.

Postad 16 november 2006 - 19:26

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Epson super white ska nog inte vara på då han kommer köra DVI-HDMI. Anledningen är att man då tappar BTB (eller DVI expanded som jag tror den heter i menyerna).

Tror evert fick med det mesta annars. Resterande beror ju på miljö och kringutrustning också.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har för mej att det är WTW man inte får med när man kör i läge epson superwhite off.
I epanded för DVI tappar man både WTW o BTB och skall använda normal vilket alla moderna projjar klarar. Några av de äldre gör det inte. Tex Sharp Z201.
För BTB o WTW finns det en hel del skrivet och det hittar man med sökfunktionen.
Men jag skall kolla i component forum efter fakta om epson super white.

Edit
Ändrade i texten så inga framtida missförstånd orsakas pga fel o dålig beskrivning

Redigerat av Unregisteredafe9e410, 16 november 2006 - 20:24.

Postad 16 november 2006 - 19:34

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0
Urklipp från Component test av TW600. Författare Zoomair (duktig kille, född i minhembio ;-))
Här stötte jag på ett problem, hur mycket jag än sänkte kontrasten fick jag inte fram WTW informationen. Det spelade ingen roll vilken dvd spelare jag körde utan resultatet var desamma och jag drog slutsatsen att TW600 klipper WTW. Dock finns en inställning under Image menyn vid namn EPSON Super White, slår man på denna uppenbarades WTW och man hade hela signalen synlig. Till en början undrade jag om denna inställning gjorde något negativt med bilden men efter kalibrering så kan jag konstatera att EPSON Super White skall vara på om man vill uppnå hela signalomfånget, vilket är ett måste för att uppnå en korrekt bild.

Min kommentar:

Jag upplever först att bilden blir matt när man slår på superwhite. Men efter lite rattande kommer bildtrycket tillbaka. Vilket egentligen är vad Zoomair skriver.

Alla som äger eller vill äga en TW600 bör läsa testet i COMPONENT forum.

Postad 16 november 2006 - 19:41

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Super-white ska vara on eftersom annars klipps WTW. Att bilden blir matt kan jag tro eftersom man helt plötsligt har olika referenser för "vitt". Med andra ord är en vända i DVE (Reverse grayramps) lägligt efter man slagit på Super White.

DVE-testbilden i artikeln visar skillnaden mellan Epsonons egna uppskalning till 720p och 720p uppskalningen från en bra uppskalare (i detta fall Faroudja) btw. Har egentligen inte med analogt vs HDMI att göra (även om det blir så i praktiken eftersom man sällan har uppsklaning via analog komponent)

Postad 16 november 2006 - 22:34

dimmolto
  • dimmolto
  • Användare

• 229 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Har du projen rätvänd eller upp o ner i taket? Jag skall försöka kika vad jag har för intställningar som man bör ha rätt tills du får digital överföring.
Det jag kommer på i huvudet är Larger(för o se hela bilden, annars blir den utsträckt), TB1 med filter o lågt fläkljud om du har mörkt i rummet. Kör du natural så blir det högre ljus o högre fläktljud. Epson Superwite skall vara på för o se fullt ut i högdager. Jag fyller på när jag kikat i projjen.
Någon annan kan ju hjälpa till?

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har den uppochner med takstativ. Jag hittade ett par installningar fran Zoomairs kalibrering april 2006, men jag vet ej om han kopplat komponent eller HDMI DVI. Det kanske inte spelar roll iofs.

Jag har Primare DVD26 spelare. Den borde val gora ett bra jobb tycker man.

Postad 16 november 2006 - 23:37

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0

Jag har för mej att det är WTW man inte får med när man kör i läge epson superwhite off.
I epanded för DVI tappar man både WTW o BTB och skall använda normal vilket alla moderna projjar klarar. Några av de äldre gör det inte. Tex Sharp Z201.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tar det från början så jag förhoppningsvis inte virrar till det för vare sig er eller för mig. :) :

Jag körde en ny kalibreringsomgång häromveckan (om än en något stressad sådan). Lade då märke till att man tappar DVI expanded om man slår på Super White. Trots Zoomairs vitsord om Super White (vilket jag såklart bekräftat själv :blink:), så tänkte jag att det måste väl ändå vara bättre att ha BTB än WTW om man nu måste välja.

Där kanske jag har missupfattat något, för expanded trodde jag var=BTB. Du skriver dock att det inte är det och att man tappar BTB också i Expanded. Vad är då expanded bra för? ;)

Tog som hastighast upp saken med Zoomair på mässan som inte hade lagt märke till det då han körde HDMI hela vägen, vilket innebär att du får hela registret till skillnad från med DVI.

Jag har ärligt talat glömt vad jag haft för inställningar (trodde jag ahde både WTW och BTB), och inte dubbelkollat om jag har kvar BTB eller ej nu (får väl göra det sen), men hur är det egentligen med allt ovantsående?

Postad 17 november 2006 - 11:06

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
B8>> Expand (även kallat pc-rgb), expanderar nivå 235 till 255, dvs allt över 235 (dvs WTW) kommer klippas. Likaså expanderar den 16->0, dvs allt under 16 (dvs BTB) kommer klippas.

Fast ja, jag håller med, expand är ett idiot-ord, cut vore bättre. :(

Postad 17 november 2006 - 11:55

B8
  • B8
  • Guru

• 4 536 inlägg
  • 0
Haha, jaså det är så det är. Ja då stämmer ju inställningarna som jag har haft innan i alla fall (jag tänkte väl, blev bara förvirrad av terminologin)! :(

Men varför i all sin dar väljer man ett ord som expand när man faktiskt begränsar och inte expanderar? Självklart trodde jag att jag fick med 0-16 när expand var på och inte att den då klippte bort det! (Varför jag inte reflekterat över det innan kan man dock undra...)

Trist upptäckt var ju då att det inte gick att ha det samtidigt som Super White (vilket som sagt förbryllade mig då jag trott att jag haft WTW och BTB hela tiden), men då är allt i sin ordning igen då efter en momentär kallschock i kalibreringsvärlden! :unsure:

Men bara för att ordentligen få ordning på det:

"Expand (även kallat pc-rgb), expanderar nivå 235 till 255. Likaså expanderar den 16->0"

Om den klipper över 235 och under 16, och som du säger; att cut vore ett bättre ord än expand, borde inte du ha vänt på det i ovanstående mening då? Typ "expand begränsar från 255 till 235 respektive från 0 till 16". eller är det fortfarande något som jag har missat?

Varför vill man förresten ha en dylik funktion på en projektor? Att begränsa alltså. Vad blir felet om projektorn alltid visade 0-255, och man sedan matar den med en källa som inte klarar BTB och WTW? Måste man strypa det i projektorn med för att inte få några bieffekter då alltså, eller varför har man ens den möjligheten?

Postad 13 december 2006 - 09:40

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Är det nån som vet om tw600/tw520 kan ta emot 1080p? Den kan ju ta emot 1080i, men jag hittar inget i handboken som visar om den kan ta emot full HD progressivt.

Är intressant att veta om det skulle bli dags för en Blu-ray-spelare och man har kvar projjen. :)

Postad 13 december 2006 - 18:37

Unregistered1ca7c3a4
  • Unregistered1ca7c3a4
  • Lärjunge

• 414 inlägg
  • 0
Varför vill du skicka en 1080p-signal när projen har en 720p-panel? Nog tror jag det går, men ifrågasätter nyttan av detta. Bluray och HD-DVD-spelare kan väl skicka en 720p-signal även om programmaterialet är ännu högre upplöst.

Postad 13 december 2006 - 21:57

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Varför vill du skicka en 1080p-signal när projen har en 720p-panel? Nog tror jag det går, men ifrågasätter nyttan av detta. Bluray och HD-DVD-spelare kan väl skicka en 720p-signal även om programmaterialet är ännu högre upplöst.

<{POST_SNAPBACK}>

Det beror ju på vilket som ser bäst ut. Om spelaren gör ett bättre jobb att skala ned bilden, skickar man förstås 720p, men man måste ju testa för att veta. :)

Postad 05 februari 2007 - 16:41

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Jaha då har man tagit mod till sig och skickat sin tw-520 på service. Jag stör mig på att fläkten (eller fläktarna, finns det flera?) inte låter frisk. Den ger ifrån sig ett litet rasslande ljud. Inte jättehögt, men jag stör mig på det, och jag misstänker att det kan bli värre med tiden. Dessutom bad jag dom kolla på autoirisen som jag tycker låter väl högt, och ev färgskiftningar - om dom är inom felmarginalen. Dock tycker jag att dom kommer och går lite, så det är svårt. Men jag är inte nöjd med bemötandet hos Epson... ;)

När jag ringde första gången svarade en kille som verkade helt inkompetent. Han var tvungen att hela tiden fråga "sin kollega", om varenda grej vi pratade om. Till slut sa han att han inte kunde hjälpa mig förrens jag regjort luftfiltret för att utesluta att projektorn inte blev överhettad, vilket skulle kunna få fläkten att påverkas. Jag försökte förklara att det inte kunde ha med det att göra, men han gav sig inte. Jag fick då lägga på luren, och dammsugade filtret bara för att kunna säga att jag rengjort det nästa gång jag ringde. (Det blev förstås ingen skilland efter rengöringen).

Jag ringde igen, fick prata med en annan person, en tjej. Hon verkade mer säker och hjälpte mig så att projjen blev hämtad. Dock kände jag ingen trygghet att prata med henne heller. Jag är osäker på om hon verkligen förstod allt jag sa och kunde förmedla det till service-avdelningen. (Jag behövde dock inte lämna in något kvitto, vilket en del andra verkar ha har behövt)

Nu känns det allmänt osäkert, och jag hoppas verkligen att allt går vägen. ;) Vet inte om dom ringer från service och diskuterar vad dom tänker göra? Har sett att många andra i denna tråd har haft postitiva erfarenheter med Epsons kundtjänst, så jag hoppas att det ska gå bra ändå.

Redigerat av Unregistered4325f859, 05 februari 2007 - 16:51.

Postad 13 februari 2007 - 01:08

Xicaxo
  • Xicaxo
  • Beroende

• 1 057 inlägg
  • 0
» Klicka här för att visa spoiler - Klicka en gång till för att dölja den... «

Postad 20 februari 2007 - 15:08

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Tänkte bara berätta hur det gick med min service av projjen.

Jag fick tillbaka den efter typ 2,5 vecka. Dom hade bytt autoirisen, och den var lite tystare, så det får man vara glad för.

Dock lät fläkten (någon av dom, finns typ 4st tror jag) likadant, så jag ringde och fick prata med killen som gjort jobbet. Han sa att han inte tyckte fläkten lät konstigt (typiskt :D ). Jag förklarade att någon fläkt börjar rassla lite när man har kört projjen ett tag. Han sa dock att man får räkna med det, och att det är normalt att fläktar rasslar. :D Jag hoppas det är så. Jag är ganska pedant när det gäller såna här saker, jag hör allt möjligt som min familjemedlemmar skrattar åt. :D Jag har nog blivit miljöskadad efter alla timmar i studion. ;)

Jag har projjen takmonterad lite framför/ovanför huvudet. När jag sitter i soffan märker man det inte mycket. Om man däremot står framför projjen, så man har utblåset mot sig, hörs det tydligt. Har någon annat ett halvsvagt rasslande bi-ljud från sin fläkt?

Redigerat av Unregistered4325f859, 20 februari 2007 - 15:10.

Postad 20 februari 2007 - 15:09

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
whoops, blev fel... ;) sorry.

Redigerat av Unregistered4325f859, 20 februari 2007 - 15:10.

Postad 02 mars 2007 - 20:21

Unregisteredd7a46a96
  • Unregisteredd7a46a96
  • Veteran

• 1 612 inlägg
  • 0
Jag har börjat få problem med min projektor.
Det är fläkten som spelar allan.
När man startar projen går fläkten på MAX. Dvs högre ljud än högt lamp läge.
man hör tydligt hur den varvar ned ganska mycket när man växlar från TB1 (som jag altid kör på) till dynamic. Växlar man sen tillbaka till TB1 så blir den ännu tystre så som det ska vara.
Är det någon som haft liknande upplevelser?
Är det värt att skicka på service?
Går detta på garantin?
Har haft min i ett år och tre mån typ.
Är det två års garanti eller ett?

Postad 03 mars 2007 - 23:50

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

man hör tydligt hur den varvar ned ganska mycket när man växlar från TB1 (som jag altid kör på) till dynamic. Växlar man sen tillbaka till TB1 så blir den ännu tystre så som det ska vara.
Går detta på garantin?

<{POST_SNAPBACK}>

Testa att rengöra (dammsuga) filtret om du inte redan har gjort det (var försiktig så att det inte kommer in damm i projektorn bara. Om det är igensatt med damm kan fläkten varva upp för att fortfarande klara av att kyla ordentligt. :)

Redigerat av Unregistered4325f859, 03 mars 2007 - 23:51.

Postad 04 mars 2007 - 07:51

Unregisteredafe9e410
  • Unregisteredafe9e410
  • Veteran

• 1 907 inlägg
  • 0

Går detta på garantin?

<{POST_SNAPBACK}>

Testa att rengöra (dammsuga) filtret om du inte redan har gjort det (var försiktig så att det inte kommer in damm i projektorn bara. Om det är igensatt med damm kan fläkten varva upp för att fortfarande klara av att kyla ordentligt. :)

<{POST_SNAPBACK}>

Vissa fenomen med detta finns. De finns även på TW700. Kika i component forum i TW700 tråden så finns det beskrivet. Dock känns det som ditt problem är större än så då det uppträder hela tiden.

Postad 04 mars 2007 - 21:36

Unregistered0e3d5e34
  • Unregistered0e3d5e34
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Jag börjar störa mig mer och mer på att ena halvan av bilden är röd och den andra grön. Vet att det finns andra med detta problem men är det någon som har pratat med Epson eller kanske t.om lämnat in den på service?

Så här ser det ut för mig:
Postad bild

Har just mailat Epson och bifogat denna bild, får se vad de säger.

Postad 15 mars 2007 - 05:29

Unregistered74d4d0b1
  • Unregistered74d4d0b1
  • Veteran

• 2 219 inlägg
  • 0
Har nästan blivit av med mina färgskiftningar helt nu efter 1,3 år och 400 h på lampan. Ger ett enormt lyft för bilden att slippa detta. Dock har jag ju lite FPN som jag stör mig på ibland men annars är jag helnöjd med projjen. Har ni andra också blivit av med den röda missfärgningen nu efter att ha kört lampan några hundra timmar eller mer?

Postad 15 mars 2007 - 07:46

Unregistered0e3d5e34
  • Unregistered0e3d5e34
  • Lärjunge

• 289 inlägg
  • 0
Enligt Epson så verkar det som att det är ett fel som inte ska vara där. Har precis fått kontakt med de över mailen, får se vad som händer...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.