* Officiell Tråd - Sony KDF-E42/E50A11 *
2934 svar till detta ämne
Postad 21 juli 2006 - 13:38
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Borken89: Nja om du vill få en dålig signal att framstå som bra så ska du visa den på en så liten och oskarp display som möjligt, det är väl det jag försöker få fram. Alternativt kan du "minska storleken" och därmed känsligheten genom att sitta längre ifrån, men det torskar du på när bildkällan är bra då även detaljer försvinner.
Grimmy: precis det beror väl lite på signalen från kortet också, men annars är det väl bra att köpa en rejäl kabel och testa där du har öppet köp, t.ex. via distansförsäljning. i 720p är min inte pixelmappad, dessutom hyffsat rejäl overscan. Ska leka lite i powerstrip och se om det går att förbättra lite, men film ser fortfarande mycket bra ut och overscan går att kompensera med rätt mjukvaruspelare.
Sen funderar jag lite på om det på något sätt går att mata TVn med komponent från datorn, t.ex. amerikanska grafikkort har ju 720p-kompatibla komponentutgångar (oftast via adapter). Någon som funderat kring detta eller testat? Borde gå teoretiskt.
Postad 21 juli 2006 - 14:01
martin_wow
-
martin_wow
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Jag har också funderat på att mata tvn med komponenet från datorn...
Nu har jag dvi-hdmi och det funkar ganska bra, jag har tagit bort overscannen enkelt med nvidias egna drivrutin. Klockren funktion av nVidia måste jag säga.. Dock så är det ju bara overscannen i Win den tar bort, startar jag warcraft3 så overscannar de ju lite grann.. Antginen så pixelmappar den inte perfekt eller så är det som någon tidigare sa ett bildförbättrningsfilter som ligger på skärmen för helt perfekt är det inte, men jag tycker inte se nån aliasing utan det är mer som oskärpa, but then again. what do i know..
men men, det duger för mig.. jag sitter o skriver detta på tvn nu.. och brukar surfa prisjakt/minhembio på den.. =)
Kanske att man kunde fått bättre bild om man matade den med ett grafikkort med komponent, fast det är såpass bra, och det skulle kosta så pass att jag inte är beredd att köpa ett för att testa, det får gärna nån annan göra..
Mvh Martin
Postad 21 juli 2006 - 14:03
martin_wow
-
martin_wow
-
Amatör
-
-
52 inlägg
Förresten, hur aktiverar man cleartype i win?
Postad 21 juli 2006 - 14:58
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Jag har 720p-kompatibel component-utgång på min grafikort (HIS radeon 850 pro, vivo) om jag inte minns fel.
Redigerat av Grimmy, 21 juli 2006 - 17:21.
Postad 21 juli 2006 - 16:56
Dr Cain
-
Dr Cain
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Sådär då var min beställd och påväg med posten.
Postad 21 juli 2006 - 19:20
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Grimmy: synd bara att du inte har en KDF-E50A11 att testa den på :/
Dr Cain: grattis
Postad 21 juli 2006 - 22:22
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Var inne på Siba i Uppsala och kollade idag. De hade kopplat in nästan alla TV-apparater på en pioneer dvd. Vet inte vilken modell, om det var en vanlig DVD eller en inspelare. Jag bad en säljare att slå på filmen som var laddad (Monsters Inc) och började kolla... Sonyn var inkopplad på HDMI men jag vet inte hur signalen påverkas när man skickar upp samma signal till alla 20-30 apparaterna i butiken... Det stod 720p/50 i alla fall på Sonyn så det lär ju ha varit en uppskalad DVD-film helt enkelt.
Bilden var bra. Tror kontrasten var uppdragen på 86 (av 100?) och brightness har jag för mig var 50-60. Iris var på låg. Det som slog mig var att grann TV:n (Philips 37PF7521D för 20000:-) var bättre. Ungefär lika lite brus men mer skärpa och detaljer kunde skönjas. Ok, det är lite elakt att jämföra med 7521D eftersom den är dyrare och mindre (37") så det är inte konstigt att bilden var lite bättre. Men det är störande att man såg tydlig skillnad i detaljrikedomen på de två apparaterna.
Bilden på Sonyn var bra men det var inte så att man blev tårögd och den var ju inte lika ljusstark som LCD:erna och plasmorna och det var ju en klar nackdel i den grymt upplysta lokalen med lysrör i taket. Kan man fippla med inställningarna så pass att man får fram fler detaljer? Vad är det man tappar då? Jag provade att dra ner kontrasten lite, eftersom det är så mycket färger i Monsters Inc så kändes det lite väl mättat (grönt i alla fall) och det var lite störande.
Jag såg inga tendenser till hackande vid panoreringar och det antar jag att man kan tacka DVD-spelaren för? Så det var bra! Jag skulle helt klart kunna leva med denna TV men man stör sig ju ändå på att det inte blir sådär superbra som man skulle vilja. Vet inte om jag har för stora krav eller om det finns småsaker man kan förbättra med avseende på DVD-spelaren, kablage och inställningar?
Hade´
Redigerat av Toby, 21 juli 2006 - 22:22.
Postad 21 juli 2006 - 23:10
batti
-
batti
-
Amatör
-
-
96 inlägg
Toby:
Först och främst så bör du nog plugga lite om HDMI. För det finns inga DVD-apparater som klarar av att skicka ut HDMi signaler till 20 tv-apparater på samma gång utan signalförlust. Inte utan en förstärkardel iallafall. Och en sådan förstärkardel finns inte att lösa för reda pengar.
Som sagt det är myyyyycket känslig signal att laborera med.
Och Sonyn är känslig för just sådana saker. Som sagt, skit in skit ut.
Jag är fortfarande väldigt nöjd med denna apparat.
Och då har jag hunnit att se vinter-os och hockey-vm och nu sist och inte minst vm-fotboll.
Och en hel uppsjö med filmer... Som sagt skitnöjd.
Batti
Postad 21 juli 2006 - 23:44
RallyRobban
-
RallyRobban
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Toby: Prova inte bara animerad film ty då lär du aldrig uppleva något "släp" i bilden. Ett "billigt" knep de flesta erbjuder i butikerna. Givetvis har kvalitèn på spelaren samt kablage en stor betydelse för färger, svärta etc. Ljusstyrkemässigt ligger Sonyn i lä lite för plasma samt LCD åtminstone de dyrare.
Frågan är hur djupt i plånboken du är beredd att gräva för att få det "perfekta ljudet/bilden" (enligt Farbror Barbro...). Här är Sonyn svårslagen, enligt mig, då den verkligen kan konkurrera prismässigt genom bra bild/design/ingångar/driftkostnad gentemot de flesta andra förekommande apparater på marknaden. Vill du ha det bästa och största är det bara å`slanta för en 1900x1080 på straxt över 100"...
Själva (frugan, grabben å`jag) matar vi signalen från en Marantz 9500 via HDMI från Audioquest X vilken skall bytas ut snart när 1:an kommer till butik (beställd). Spännande å`se om det blir någon synbar skillnad...  .
Experimenterade lite med olika scartkablar när vi hade den gamla bakprojjen, Thomson 44:a, och fastnade för Qed:s blåa samt Monsters THX1000 från Ultraserien. Dessa emellan är Qed:en klart mer prisvärd. Stor skillnad mellan Qed:en och det som Expert kränger. Färger och detaljer framträder betydligt bättre/mer. Speciellt rött "blöder" ej igenom lika mycket.
Lycka till i ditt val nu Toby. Blir det Sonyn tror jag knappast du ångrar dig.
Postad 22 juli 2006 - 00:14
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Men ljusstyrkan ska man ju inte stirra sig blind på i en upplyst butik funkar inte
Här hemma kan man iallafall dra upp ljusstyrkan så man behöver solglasögon 
Och nåt släp i bilden på dvd lär du inte få om inte sdvd:n är helt skrot.
Redigerat av Falukorv, 22 juli 2006 - 00:15.
Postad 22 juli 2006 - 00:43
Etoda
-
Etoda
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Hej på er!
Jag har nu följt detta forum med stort intresse en tid. Var på Siba för att köpa telefon och pga den fantastiska servicen fick jag stå och vänta en timme...  Hursomhelst fick jag syn på KDF-E50 och var tvungen att kolla två gånger för att förstå att det var en bakprojektion, eftersom bilden var jämn i ljusstyrkan och inte var grynig. Skärpan verkade också mycket bra.
Nu har jag lurat på en ny, och stor, TV i 16:9 format en tid och skulle vilja ha några synpunkter. De apparater jag f.n. har stålar till får kosta max 14-15 000. Bilden måste på höjden vara lika stor som en 33" i 4:3. Detta har lett till två huvudalternativ: KDF-E50A11 och LG 42 PMIM/PMIMA. Den senare har jag dock inte sett i verkligheten och jag tror det är meningslöst att ställa frågorna i det forumet, eftersom det då bara blir "på Siba var bilden på Sonyn skitkass...".
Jag undrar alltså om någon har sett båda apparaterna i verkligheten och har en uppfattning om vilken som har bäst bild (rent subjektivt, givetvis)? Vidare undrar jag om någon kör Sonyn med Canal Digitals Combo-box (satellit och marknät i samma mottagare) och kan yttra sig om om det funkar bra? Bigger is better?!
Tyck till nu!
Etoda
Redigerat av Etoda, 22 juli 2006 - 00:52.
Postad 22 juli 2006 - 05:33
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Toby:
Först och främst så bör du nog plugga lite om HDMI. För det finns inga DVD-apparater som klarar av att skicka ut HDMi signaler till 20 tv-apparater på samma gång utan signalförlust. Inte utan en förstärkardel iallafall. Och en sådan förstärkardel finns inte att lösa för reda pengar. Som sagt det är myyyyycket känslig signal att laborera med. Och Sonyn är känslig för just sådana saker. Som sagt, skit in skit ut.
Jag är fortfarande väldigt nöjd med denna apparat. Och då har jag hunnit att se vinter-os och hockey-vm och nu sist och inte minst vm-fotboll. Och en hel uppsjö med filmer... Som sagt skitnöjd.
Batti
<{POST_SNAPBACK}>
Yo! Jo, jag gissar också att man inte kan splitta upp en HDMI-signal hur som helst med en "förgreningsdosa" utan misstänker att det måste vara nån sorts förstärkare inbyggd. Det lär ju inte vara nådigt för signalen om det inte är riktigt bra grejor som sköter detta! Jag visste nog inte att det var SÅ känsligt bara... Vilken spänning är det vi pratar om på HDMI-signalen? Och jag vet också att animerad film brukar göra sig bra på alla demonstrationer, hade inte tid att be dem slänga i nån annan rulle. Planerar att återkomma med Bad Boys 2... Där är det många röriga actionscener som borde kunna avslöja om det hacar vid panoreringar, eller vad tror ni? Falukorv: Jag har också tänkt på att ljusstyrkan blir någon helt annan hemma i vardagsrummet jämfört i butik, och när man släcker ner lite för filmtajm så lär det inte vara några som helst problem. Jag låter nog mer kritisk i mina observationer än vad jag egentligen är.  Hade´ bra!
Redigerat av Toby, 22 juli 2006 - 05:37.
Postad 22 juli 2006 - 13:41
Svante Skoog
-
Svante Skoog
-
Guru
-
-
6 757 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> [/quote] Jag har också tänkt på att ljusstyrkan blir någon helt annan hemma i vardagsrummet jämfört i butik, och när man släcker ner lite för filmtajm så lär det inte vara några som helst problem. Jag låter nog mer kritisk i mina observationer än vad jag egentligen är.  <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Man ska va lite kritisk ibland också. Det är så man finner godbitarna  Hade inte JAG varit kritiskt så hade jag fortfarande suttit där med den där usla Samsung platt TV  Så länge som du inte har solen skinande rakt på skärmen så kan man faktiskt se film även i dags ljus utan problem även i de mörka scenerna  Det är ett av fördelarna med TV:n jämfört när jag hade projektor och var tvungen att ha bäcksvart i rummet för att njuta av en film. Prova att plocka hem TV:n. Du kan ju alltid lämna tillbaka den genom öppet köp om du inte blir nöjd
Postad 22 juli 2006 - 17:11
Roma
-
Roma
-
Användare
-
-
103 inlägg
Nu när jag kollat på TV i helgen så inser jag att bildkvalite´n inte är den bästa.
Har en Dilog 355 med värsting-scart till min Panasonic DVD-recorder, vilken har en värstin-komponentkabel till TV:n. Bilden är orolig. Hade mkt bättre bild med min projektor Sanyo PLV-Z2.
Dessutom är "anti-reflex-hinnan" ganska irriterande... Man kanske vänjer sig...??
När man läser texten/infon från Digital-Boxen så "vandrar" bakgrunden till texten... Irriterande..
Såg på Keno nyss (kul program för övrigt  ) Bilden var suddig och flöt ut mellan bollarna.
Tråkigt.
Tur att TV:n presterar så bra med DVD, och att den ser snygg ut, för med Boxer är det definitivt ingen höjdare.
Kollade in Eurosprt och cyklingen förut idag. Gick knappt att titta... Vet att Eurosport är super-komprimerad, men med projektorn var det i a f acceptabelt.....
SVT: Skynda på med HDTV!!!
Postad 22 juli 2006 - 17:41
Dr Cain
-
Dr Cain
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Mjo egentligen skulle man vilja ha en digitalbox som deinterlacade signalen så att TVn slapp göra det.
Postad 22 juli 2006 - 17:56
RallyRobban
-
RallyRobban
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Roma: testa med att koppla in scarten från boxen direkt in i TV:n? Inställningsfråga? Svag signal?
Kör själv med Sagem PVR6280 med Monsterscart ( THX1000 från Ultraserien) å`det är stabil och bra bild. Sedan har du rätt i att somliga kanaler komprimerar väl mycket, synd. Har laddat hem lite filmsnuttar från nätet i HD. Streamat dem genom Pinnacle Showcenter200/komponentkopplad och jaa, 720p till alla i folkhemmen snart!
Postad 22 juli 2006 - 17:58
RallyRobban
-
RallyRobban
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Roma: brukar du bränna Kenoprogrammen....;-) Köper gärna av dig.....
Postad 22 juli 2006 - 18:21
Roma
-
Roma
-
Användare
-
-
103 inlägg
Roma: brukar du bränna Kenoprogrammen....;-) Köper gärna av dig.....
<{POST_SNAPBACK}>  Ett väääldigt sexigt program, jag har deras special edition-box på DVD
Postad 22 juli 2006 - 19:02
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Tror man kan få tag på en kombinerad box med Keno + Antikrundans greatest hits! Skynda å fynda!
Redigerat av Toby, 22 juli 2006 - 19:02.
Postad 22 juli 2006 - 19:04
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
*Suck* vilken klenod dregel....
Postad 22 juli 2006 - 19:07
RallyRobban
-
RallyRobban
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Är den bara THX:ad så kanske vi kan få till ett gruppköp...
By the way Roma; bättre bild?
Postad 22 juli 2006 - 21:36
dannej
-
dannej
-
Rookie
-
5 inlägg
Efter ett på besök på OnOff på jakt efter en platt LCD-TV såg jag denna skönhet. Hade dock smått bråttom så jag hann inte testa funktionerna på den. Sökte i tråden efter information om hur det egentligen ligger till med "Bild i/och Bild" och "Bild och Text" men fick inget riktigt svar på det. Så, finns det PiP, PaP eller något liknande på den? På olika tyska butiker nämns Bild i Bild. T.ex: # 1 Tuner Bild und Bild/ Bild und Text
-/ Danne.
Postad 22 juli 2006 - 22:15
Seren
-
Seren
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Lite tråkigt alla ni som är skeptiska till Tv:n. Ni vet inte vad ni går miste om
Alldeles, alldeles... Underbar är den. Trots vanlig analog kabelanslutning från den lokala leverantören matar den ut en läcker och klar bild på skärmen. Bilden från Sony DVP-NS76H, 720p, är också den gryym.
Tycker ni som är i valet & kvalet inte ska se på alla negativa saker kring tv.. Utan våga! Man kommer långt då
Tyckte med att den var urkass när man såg den på SIBA, Elgiganten etc. Hade dock turen att sambons lillebror köpte tv:n innan så man ha få en "live-uppfattning" utanför butikerna.
Så ja.. Bla bla bla.. Det jag ville säga.. Våga-köpa-Sonyn helt enkelt... Den är goooee !
Pillade btw mig in på servicemenyn idag... Tv:n har varit på 10h/dygnet sen jag fick hem den, 2 veckor sedan... Man kan inte dra sig från den med andra ord
Mvh Seren.
Redigerat av Seren, 22 juli 2006 - 22:17.
Postad 22 juli 2006 - 22:24
Toby
-
Toby
-
Beroende
-
-
1 091 inlägg
Seren:
Det låter kanobra det! Det är sånt inlägg som får en att bli alldeles varm i hela kroppen. För att inte tala om i visa-kortet... Livsfarligt. Speciellt när man inte har råd med den.
Måste åka till nån handlare och ta med lite filmer att kolla på...
Hade´
Postad 22 juli 2006 - 22:34
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Seren:
Det låter kanobra det! Det är sånt inlägg som får en att bli alldeles varm i hela kroppen. För att inte tala om i visa-kortet... Livsfarligt. Speciellt när man inte har råd med den. 
Hade´
<{POST_SNAPBACK}>
Se då till att ha med dig en ordentlig DVD-Spelare och ordentliga kablar. Butikerna använder oftast inte det.
Postad 22 juli 2006 - 22:45
Seren
-
Seren
-
Amatör
-
-
94 inlägg
Seren:
Hade´
<{POST_SNAPBACK}>
Se då till att ha med dig en ordentlig DVD-Spelare och ordentliga kablar. Butikerna använder oftast inte det.
<{POST_SNAPBACK}>
Precis !
Postad 22 juli 2006 - 23:20
Roma
-
Roma
-
Användare
-
-
103 inlägg
<{POST_SNAPBACK}> Det blev STOR skillnad! Monster-Scarten direkt till TV:n.... Trodde det skulle bli bättre med Scarten till min DVD-recorder & mata TV:n med kompnent. Blir inte alls bra!! Så nu är det bara att gå & shoppa för er som tvekar! I´m in love Förresten skulle jag vilja att min Dilog hade ngn EPG värd namnet, för TVn:s är suverän. Gillar Smart-link skarpt. Vet ngn om det finns en bra boxer med smartlink??
Redigerat av Roma, 22 juli 2006 - 23:21.
Postad 23 juli 2006 - 01:08
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det blev STOR skillnad! Monster-Scarten direkt till TV:n.... Trodde det skulle bli bättre med Scarten till min DVD-recorder & mata TV:n med kompnent. Blir inte alls bra!!
Så nu är det bara att gå & shoppa för er som tvekar!
I´m in love
Förresten skulle jag vilja att min Dilog hade ngn EPG värd namnet, för TVn:s är suverän. Gillar Smart-link skarpt.
Vet ngn om det finns en bra boxer med smartlink??
<{POST_SNAPBACK}>
Finns ingen digitalbox för svenska marknaden med smartlink. Smartlink är för övrigt något som bara finns mellan Sony's prylar.
Postad 23 juli 2006 - 01:22
RallyRobban
-
RallyRobban
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Roma: Härligt! Den TV:n är inte att leka med! Matar man den bara med bra signaler så levererar den så det står härliga till!
Vi har en 355:a i grabbens rum och den ger bra bild. Det finns dyrare boxar som hanterar signalen sämre. Har inget bra tips om box med SmartLinkfunktionen. Troligtvis bara Sony som har den funktionen. EPG:en på vår Sagem 6280 är väldigt bra. Det och att den har dubbla tuners är väl oxå det enda som är bra med den....  Bra ljud/bild utgångar, suverän (ultrasnabb!) texttv samt bra signalhantering: Force 530T(?, vilket minne kl. 02.20...)!
Dilog har annars komponentutgång på sina med hårddisk/dubbla tuners. Har dessvärre hört att de inte är så stabila. Komponentkablage ger dig ännu bättre bild än scart i synnerhet om det är högupplöst.
Fråga; är TV:ns mottagardel verkligen bra?
Och jaa, jag arbetar natt...  Men snart semester!
Postad 23 juli 2006 - 06:43
Roma
-
Roma
-
Användare
-
-
103 inlägg
"Finns ingen digitalbox för svenska marknaden med smartlink. Smartlink är för övrigt något som bara finns mellan Sony's prylar."Det funkar utmärkt mellan TV:n & min Panasonic DMR-E50. Panasonicen behöver inte ens vara på. Sköter allt via TV:n! Nej, digitalmottagaren i TV:n är inte världens bästa. Men jag tänker köpa en CA-modul & skaffa ett tvillingkort till boxer. Sedan sköter jag all timerinspelning via TV:n. Busenkelt.
Redigerat av Roma, 23 juli 2006 - 07:12.
Postad 23 juli 2006 - 07:46
Seren
-
Seren
-
Amatör
-
-
94 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Det blev STOR skillnad! Monster-Scarten direkt till TV:n.... Trodde det skulle bli bättre med Scarten till min DVD-recorder & mata TV:n med kompnent. Blir inte alls bra!!
I´m in love
Förresten skulle jag vilja att min Dilog hade ngn EPG värd namnet, för TVn:s är suverän. Gillar Smart-link skarpt.
<{POST_SNAPBACK}>
Aaah nice Roma =)) *dregel* Måste skaffa mig en Dilog nu bara för det Btw, för ni som vill pilla i servicemeny eller nåt, bara dela med mig av "koden": 1. Tv:n är avstängd. 2. Tryck i följande ordning: +i 5 Volume+ analog. Därefter på Meny-knappen när stora gröna bokstäver/siffror dyker upp. Om nån var intresserad alltså. Mvh Seren.
Postad 23 juli 2006 - 09:48
moparman
-
moparman
-
Über-Guru
-
-
11 727 inlägg
Ni som kör xbox360 på denna tv,kör ni via komponent el vga..
Vilket ser bäst ut ??? funkar det alls via vga ??
Mvh/Linus
Postad 23 juli 2006 - 10:02
Falukorv
-
Falukorv
-
Forumräv
-
-
680 inlägg
Jaha då var man ju tvungen att kolla hur mycket man kört tv:n.
Gick in i service menyn och vi hade bara kört 208h ??
Tycker att den stått på dag ut o dag in sen i mars när jag köpte den.
Men vad gör väl det , då är det ju bara att ånga på som vanligt.
Postad 23 juli 2006 - 11:22
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Ni som kör xbox360 på denna tv,kör ni via komponent el vga.. Vilket ser bäst ut ??? funkar det alls via vga ??
Mvh/Linus
<{POST_SNAPBACK}>
Som jag skrev någon sida tidigare i denna tråd så funkar komponent bäst eftersom VGA-ingången på TVn är begränsad till 1024x768.
Postad 23 juli 2006 - 11:47
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
"Finns ingen digitalbox för svenska marknaden med smartlink. Smartlink är för övrigt något som bara finns mellan Sony's prylar."
Det funkar utmärkt mellan TV:n & min Panasonic DMR-E50. Panasonicen behöver inte ens vara på. Sköter allt via TV:n!
Nej, digitalmottagaren i TV:n är inte världens bästa. Men jag tänker köpa en CA-modul & skaffa ett tvillingkort till boxer. Sedan sköter jag all timerinspelning via TV:n. Busenkelt.
<{POST_SNAPBACK}>
Panasonic kör med Qlink.
Postad 23 juli 2006 - 13:24
Roma
-
Roma
-
Användare
-
-
103 inlägg
En fråga jag inte kan släppa;
Har nu Digitalboxen kopplad direkt till TV:n via scart.
Varför blir bilden mkt sämre när jag går via DVD-recordern (Panna)?
Trodde det var bra att köra via den för att få komponent med progressiv signal till TV:n, särskilt vid sportsändningar. Gör pannan ett så dåligt jobb, helt enkelt?
Hade denna lösning till min Sanyo-projektor förut, vilket fungerade kalas...
Som sagt, annars har jag fått till en riktigt acceptabel bild vid TV-tittande!
Postad 23 juli 2006 - 14:24
gorber
-
gorber
-
Rookie
-
8 inlägg
Finns det någon som har lust att lägga upp lite bilder på 50" när det visas lite analogtv från comhem?
Gärna också några bilder hur den presterar med digitalbox via comhem.
Är lite nyfiken att se vad den kan prestera i hemförhållande. Då Onoff och Siba visar en väldigt pixlig bild på bland andra tv3.
Postad 23 juli 2006 - 14:32
Unregistered1586716f
-
Unregistered1586716f
-
Beroende
-
-
1 209 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
I´m in love
<{POST_SNAPBACK}>
Aaah nice Roma =)) *dregel* Måste skaffa mig en Dilog nu bara för det
Btw, för ni som vill pilla i servicemeny eller nåt, bara dela med mig av "koden":
1. Tv:n är avstängd. 2. Tryck i följande ordning: +i 5 Volume+ analog. Därefter på Meny-knappen när stora gröna bokstäver/siffror dyker upp.
Om nån var intresserad alltså.
Mvh Seren.
<{POST_SNAPBACK}>
Nu har man iaf lyckats ta sig in i servicemenyn, men jag förstår inte riktigt var ni ser det sammanfattade antal timmar den har varit på!? En annan fråga, om man vill gå ur servicemenyn, utan att röra nåt, är det bara att stänga av tv´n då? eller måste man gå ur genom menyer?
Postad 23 juli 2006 - 14:48
Dr Cain
-
Dr Cain
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Om det visas TT-- brukar det vara 00 man går ur med, så är det på andra Sonyapparater. Har inte fått min än så jag kan inte testa.
Redigerat av Dr Cain, 23 juli 2006 - 14:49.
Postad 23 juli 2006 - 16:10
slickepott
-
slickepott
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Nej, digitalmottagaren i TV:n är inte världens bästa. Men jag tänker köpa en CA-modul & skaffa ett tvillingkort till boxer. Sedan sköter jag all timerinspelning via TV:n. Busenkelt.
Jag håller med om att den inbyggda digitalmottagaren inte är särskilt bra jämfört med en extern! Jag har en Force 320T och den är riktigt bra..iaf om man jämför med den inbyggda - jag har iofs bara SCART till TVn. Roma: Tänker du stoppa CA'n direkt i Sony'n? Det borde väl inte bli ngn bättre bildkvalitet...eller?? Meddela hur resultatet blev. Blir det bra ska jag överväga en CA, bara för att EPG'n i TV'n är bättre än Force. Sen ett ord till de som tycker att det är sunkig bild - jag säger "skit-in-skit ut". Från Boxerburken är det några kanaler som verkar vara ordentligt komprimerade och kanske inte har så mycket utrymme i frekvensspektrumet. Desa kanaler har en mycket pixlig bild och lämnar mycket att önska, oavsett TV - min gamla Sony 32" WS CRT hade precis lika dålig återgivning av dessa kanaler, CRT'n var dock inte lika skarp som KDF-50'an så det "slätade ut" skavankerna i bilden litegrann. Andra kanaler är hur kanon som helst,skarpa och fina (inte HD kvalitet naturligtvis). Jag har personligen inte reagerat på att svärtan skulle vara mycket sämre än andra apparater och teknologier. Tvärtemot egentligen, jag måste säga att Sony'n ställer de flesta negativa argument mot bakprojjar på huvudet, för de stämmer helt enkelt inte med KDF-E50/42A11, så bra är den!
Postad 23 juli 2006 - 16:13
Aztecface
-
Aztecface
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Finns det någon som har lust att lägga upp lite bilder på 50" när det visas lite analogtv från comhem?
Gärna också några bilder hur den presterar med digitalbox via comhem.
Är lite nyfiken att se vad den kan prestera i hemförhållande. Då Onoff och Siba visar en väldigt pixlig bild på bland andra tv3.
<{POST_SNAPBACK}>
Screenshots säger inte vidare mycket. Du är tvungen att se den IRL.
Postad 23 juli 2006 - 17:04
Roma
-
Roma
-
Användare
-
-
103 inlägg
Nej, digitalmottagaren i TV:n är inte världens bästa. Men jag tänker köpa en CA-modul & skaffa ett tvillingkort till boxer. Sedan sköter jag all timerinspelning via TV:n. Busenkelt. Roma: Tänker du stoppa CA'n direkt i Sony'n? Det borde väl inte bli ngn bättre bildkvalitet...eller??
<{POST_SNAPBACK}>
Ja- men i huvudsak har jag Dilog:en. Tänkte bara ha ett tvillingkort i den inbyggda mottagaren & spela in program man inte vill missa ( Läs: Spelar in Serier/nyheter åt frugan när jag ser på fotboll... )
Redigerat av Roma, 23 juli 2006 - 17:05.
Postad 24 juli 2006 - 08:24
Roma
-
Roma
-
Användare
-
-
103 inlägg
En fråga jag inte kan släppa;
Har nu Digitalboxen kopplad direkt till TV:n via scart. Varför blir bilden mkt sämre när jag går via DVD-recordern (Panna)? Trodde det var bra att köra via den för att få komponent med progressiv signal till TV:n, särskilt vid sportsändningar. Gör pannan ett så dåligt jobb, helt enkelt? Hade denna lösning till min Sanyo-projektor förut, vilket fungerade kalas...
<{POST_SNAPBACK}> Ingen som vet?
Postad 24 juli 2006 - 09:00
RallyRobban
-
RallyRobban
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Roma: Generellt sett så är alltid den kortaste oförvanskade signalvägen den ultimata. Det finns märken (Marcus cable ex.) som har scart till komponent. Detta kan vara ett sätt att få ännu lite bättre bild. Hur din maskin behandlar bildsignalen har jag inte en aning om; en signal till generalagenten eller en fråga till forumets medlemmar?
Hoppas du kan sova gott inatt nu...
Slänger själv ut en fråga gällande KDF:n; ibland så kommer "WIDE" upp ett antal gånger när jag/vi ser på DVD. Tecken på glapp någonstans eller en inställningsfråga? Att det kommer upp vid signalkällebyte förstår jag men fortsättningsvis?
Postad 24 juli 2006 - 10:11
dannej
-
dannej
-
Rookie
-
5 inlägg
"Finns ingen digitalbox för svenska marknaden med smartlink. Smartlink är för övrigt något som bara finns mellan Sony's prylar."
Det funkar utmärkt mellan TV:n & min Panasonic DMR-E50. Panasonicen behöver inte ens vara på. Sköter allt via TV:n!
<{POST_SNAPBACK}>
Panasonic kör med Qlink.
<{POST_SNAPBACK}>
I vissa produkter (t.ex DMR-E55) är det kompatibelt med Sonys SmartLink.
Postad 24 juli 2006 - 10:24
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
RallyRobban: En SCART ---> Komponent-kabel förutsätter att SCART-utgången kan skicka YPbPr vilket inte är så vanligt, istället brukar det finnas en diskret komponentutgång i så fall. Alternativt att komponentingången tar RGB, men då får du ingen bildförbättring. Förstår inte varför du tror att bilden skulle bli bättre på det här sättet.
Postad 24 juli 2006 - 10:33
slickepott
-
slickepott
-
Amatör
-
-
92 inlägg
Slänger själv ut en fråga gällande KDF:n; ibland så kommer "WIDE" upp ett antal gånger när jag/vi ser på DVD. Tecken på glapp någonstans eller en inställningsfråga? Att det kommer upp vid signalkällebyte förstår jag men fortsättningsvis?
Jag har aldrig sett det annat än vid byte av signalkälla eller film. Vad har du för källa när det uppträder?
Postad 24 juli 2006 - 11:30
RallyRobban
-
RallyRobban
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Moo: hmm, blev lite kort svar från min sida till Roma. Du har helt rätt. Jag var mer inne på att det kan löna sig, kvalitètsmässigt, att byta/jämföra kablage ibland. Borde berört de tekniska förutsättningarna mer då de, i mitt exempel/förslag, är mer komplexa än i "vanliga" fall ex. scart-scart.
Postad 24 juli 2006 - 11:40
RallyRobban
-
RallyRobban
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Slickepott: "WIDE" dyker bara upp när vi ser på film via DVD:n. Skall jämföra, nu i helgen, om det kan bero på att Marantzen (9500) är känslig för skivtyp etc. Detta "fenomèn" kanske bara uppträder när vi kör "hembränt". I vilket fall som helst så dyker "WIDE" upp i nederkant med jämna mellanrum under filmens gång. Inte alltid från början. Skumt eller?
Fick nyss reda på att nya HDMI-kabeln ramlat in i affären. Då får vi se om det blir någon förbättring genom att gå upp en prisklass. Eller oxå har man gött en generalagent ytterligare...
Jaa, "Farbror Barbro"-sjukan har visst inte gått över än....
Postad 24 juli 2006 - 14:11
Moo
-
Moo
-
Användare
-
-
168 inlägg
Har nu efter en del pillande äntligen börjat få ordning på TV-ut via DVI -> HDMI. I ATIs Catalyst Control Center kan man skapa egna upplösningar under menyn HDTV-support, genom att där skapa en egen upplösning på 1216x684 har jag lyckats få bort overscan, bilden fyller TVn sånär som perfekt, endast på vänster sida är det ca. 10 pixlar på TVn som inte utnyttjas och därmed skapar en svart bård. Hade även problemet att scanlines rullade runt på skärmen, detta åtgärdades genom att i Powerstrip ställa ner refresh rate till 60.024 Hz från 60.073 Hz. Satte även ner skärpan på TVn till 3 vilket verkar lagom, lägre än så blir det lite suddigt, och högre ser artificiellt ut. Just nu känns detta faktiskt rätt optimalt med tanke på att 1:1 pixel mapping inte verkar möjlig via HDMI. Text i windows är läsbär så länge teckenstorlek inte mindre än normalt, går utmärkt att slösurfa eller chatta från 2-2,5 meters avstånd (även om upplösningen förstås är lite låg). Film (speciellt HD) ser fantastiskt bra ut, även DVD ser riktigt bra ut vilket får mig att tvivla mitt planerade köp av en Sony NS76H, ni som äger denna DVD eller andra kompetenta fristående DVD-spelare, vad tycker ni? Kan en HTPC som uppskalar mäta sig med en fristående? Utrustningen som jag använt är följande: Grafikkort: HIS Radeon X800XL IceQII PCI-E, 1xDVI 1xVGA Kabel: 10 meter DVI -> HDMI från Kjell & co. http://www.kjell.com/?item=98144 (Riktigt prisvärd, grov och gedigen, guldpläterade kontakter) TV: KDF-E40A11 (duh)
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL 705i Atmos
Anton
2025-05-20 10:45:14
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|