* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 06 januari 2009 - 23:38

Postad 07 januari 2009 - 01:23
Kul, när ska du dit på demo då?
Ja det skall bli väldigt kul och intressant.. Jag skall
dit i Mars .....
Den som väntar på något gott......

Postad 07 januari 2009 - 09:58

Till lugn musik funkar dom kanon, men blir det lite snabbare och hårdare komprimerad musik så märks det att de är väldigt små. Ett par baslådor skulle ju inte sitta helt fel.
Postad 07 januari 2009 - 20:02
Skicka PM om ni är intresserade så kan vi fråga honom om han vill ta fler kunder i samma veva. Det blir ju lite billigare.

Postad 07 januari 2009 - 22:10
Bara börja spara pengar redan nu.
Ja .. misstänker att det kommer att behövas ....

Redigerat av SunfireTHX, 07 januari 2009 - 22:11.
Postad 07 januari 2009 - 22:43
Ingvar Öhman himself skall till mig och hjälpa mig att utforma ett hembiorum med bra akustik. Om någon i Umeåtrakten är intresserad av att passa på att få lite akustikhjälp så är det läge nu. Han sade att han troligen kan komma sista eller näst sista söndagen i denna månad, men inget är spikat.
Skicka PM om ni är intresserade så kan vi fråga honom om han vill ta fler kunder i samma veva. Det blir ju lite billigare.
Detta ska bli kul att följa. Två i28 + någon center + InfraX-6 eller ProfundusY-4?

Postad 08 januari 2009 - 01:41
Om jag säger såhär, jag är ute efter en slutgiltig lösning på mitt problem med att aldrig någonsin bli nöjd med ljudet...

Om jag ska riktig ärlig så har jag aldrig hittills hör något som verkligen uppfyllt min önskningar, det närmaste jag har kommit har varit min Seas Thor när jag lyssnade på dom i ett riktigt bra rum med bra elektronik, och när jag lyssnat på QRS supernova elite, men ändå inte hela väger fram dock...
Nu när jag för någon dag sedan hörde piPs Prestera långt ifrån optimalt, men ändå lyckades fånga mig, och dess prestanda.... (låt oss kalla det Kvantitet, kapaciteten att prestera ljudtryck)
Dess kvaliteter som jag upplevde va sådan att allt bara lätt "rätt", och att det inte va något som man skulle vilja ha annorlunda (förutom några smärre resonans problem som i detta fallet berodde på icke optimal lysningsrum m.m. men det får en ju bara att bli mer nyfiken på vad dom verkligen kan prestera, för att inte tala om dom större modelerna... )
Det e just det, jag vill ha ett settupp som jag kan leva med, sedan att jag älskar att mäcka och hålla på och stöka med allt möjligt, det kan jag ju göra ändå och högtalare kommer jag garanterat fortsätta att bygga ändå...

Efter att nu ha läst en större del av manifestet så har jag som jag nämnde tidigare fått en bättre bild av vad Ino så att säga "står för" (om uttrycket tillåts) och jag gillar idéerna bakom det mesta och att man försöker att bygga utvecklingen på en vetenskaplig grund !
Och detta stämmer överens perfekt med den syn som jag alltid har eftersträvat, och då känns det ganska naturligt på något sätt...
De högtalare som jag har lyssnat på har ju varit piP och Pi60, men jag vill som sagt höra mer av Pi60 och då e jag riktigt sugen på Pi60s... jag måste helt klart åka lyssna på dom, för dom verkar riktigt lovande och jag får en känsla av att mitt sökande kanske kan vara över.
Nu har jag ju inte en så lång tid i "hi fi träsket" som många andra, jag har varit klart aktiv inom detta med ljud i ca 5 år, och innan dessa några år av testande och "lekande" med byggande av högtalar konstruktioner utan någon som helst vetenskaplig grund... man man börjar ju alltid någonstans

Jag har dock på senare tid lyssnat runt väldigt mycket, och hört det mesta mellan 30 - 120k... när det gäller högtalare + olika kombinationer av stärkare m.m.
Men har inte riktigt känt att det blir helt rätt..

Och jag hoppas som sagt att detta skulle kunna vara slutet på mitt sökande, jag vill ha en obesvärad återgivning, musiken ska jag lyssna på och inte högtalare, och det va den känslan jag verkligen fick med piPs.
Ville bara säga detta och att jag funderar nu väldigt seriöst på att ringa Ingvar Öhman ( Ino Audio) och boka en provlysning, han demar alltså (om jag förstått det rätt) piP och Pi60 / Pi60s på plats där om man vill,
Jag vill inte snåla, men jag har ju inte en förmögenhet att lägga på högtalare...

Jag tänkte på om man (nu få detta helt grunda sig på mitt samtal med Ingvar och lysningsintryck då ) om man skulle köra på ett par Pi60s i sådant fall, för att få en optimal lösning, så man vet att man har "det"
om ni förstå vad jag menar, jag vill ändå gärna lyssna på Pi60 också, och kanske att man får till sig någon vettig skillnad, men jag förstår vad det e han beskriver, att det e svårt att direkt höra skillnaderna då skillnaderna ligger på fin, fin nivå och det e ju just detta som i slutänden gör så mycket... och därför vill jag inte "snåla här"
Men e ju samtidigt dumt att lägga mer pengar än nödvändigt så... hur som helst så blir det i Rå-MDF för att hålla nere priset. Jag vill inte bygga lådorna själv för jag vill ha 100% exakt som hans design och dessutom så har jag inte så bra grejer till detta.. Skulle kosta lika mycket bara för att jag få köpa el värktyg...
detta går på 35000kr enligt prislista för 2009 och 35000kr e mycket pengar för mig

Men jag kan ju säga såhär att om jag fastnar, då fastnar jag och då skiter jag i vad det kostar för då är det värt det helt enkelt!
Då är det inget snack om saken så att säga....
men jag har några frågor som jag tängte ta här på en gång om någon har svaren på dom

Konjugatlänken som man kan köpa till för 900kr... det e väll en länk som man i vanlig ordning sätter inne i själva högtalaren, eller är det en separat låda som man måste ha kopplat till högtalaren ?! (har inte hittat detta någonstans, kanske varit blind men...

För mig känns: "Sockel pi60/pi60s m dold plats f SD-fötter, i mdf" som en självklarhet, det går på 800 kr men det e bara foten som jag förstår det (utan Sd fötter), och denna är då i helt obehandlad MDF ?!
Sedan så dessa DS fötter som man kan köpa till för 500kr, dom är ju såklart "in-vägda" så att dom passar perfekt också, med all dessa grejer så hamnar slutnotan på
Pi60s : 35000
Sockel : 800kr
Konjugat..: 900kr
sd fötter : 500kr
Summa = 37200kr (+ ca 1-2k för lack på allt..)
Någon som har tipps på när man "vågar ringa" till honom och det är väll såklart tele numret som står angivet på första sidan av prislistan som är menad att ringa för att göra bokning av lyssning m.m. hoss honom.
Och hur lång tid tar det "ca" att få en provlyssnings tid, jag kan av jag vad läst, förstå att han har mycket att göra och det kan ta en del tid. Han e ju inte mer än människa...

//David
Redigerat av DVD-ai, 08 januari 2009 - 01:43.
Postad 08 januari 2009 - 01:54
Tog för mig rätt lång tid att få provlyssna, över en månad från att jag ringde tills att jag fick komma och lyssna och sedan en och en halv månad innan mina pi60 var klara.
Vill man provlyssna pi60 i hemmamiljö (inte helt normal hemmamiljö kanske) i stockholmstrakten så kan man PMa mig också. (Rekommenderar dock att man lyssnar hos Öhman först, så att han får chansen att visa vad sakerna går för i ett riktigt bra rum)
Redigerat av Erik_a80, 08 januari 2009 - 02:13.
Postad 08 januari 2009 - 02:22
Tja, jag ringde honom idag kl 10 på förmiddagen bl.a. Han är alltid trevlig och lätt att snacka med.
Tog för mig rätt lång tid att få provlyssna, över en månad från att jag ringde tills att jag fick komma och lyssna och sedan en och en halv månad innan mina pi60 var klara.
Vill man provlyssna pi60 i hemmamiljö (inte helt normal hemmamiljö kanske) i stockholmstrakten så kan man PMa mig också. (Rekommenderar dock att man lyssnar hos Öhman först, så att han får chansen att visa vad sakerna går för i ett riktigt bra rum)
ok, Jo men det är ingen väntetid jag inte skulle stå ut med

Dock kommer det dröja innan jag kan köpa högtalarna...

Erbjudandet tages tacksamt emot och jag återkommer helt klart när jag har "koll på läget"

kanske det blir att man får ta och ringa honom i morgon då redan, och försöka få till en provlyssning

Postad 08 januari 2009 - 03:28
ok, Jo men det är ingen väntetid jag inte skulle stå ut med
![]()
Dock kommer det dröja innan jag kan köpa högtalarna...till sommaren blir det i sådant fall, inte för en då har jag nog lyckats få i hopp till de nära 40K som det skulle kosta med ett par Pi60s (om det nu skulle bli ett par sådana, man vet aldrig..)
Erbjudandet tages tacksamt emot och jag återkommer helt klart när jag har "koll på läget"![]()
kanske det blir att man får ta och ringa honom i morgon då redan, och försöka få till en provlyssning
Eftersom du sa att ditt rum var så väldigt väldigt dåligt rent akustikmässigt så borde du väl kanske få ut rätt mycket mer med t.ex i14 (i16s) och kanske 6 basmoduler istället?
Ger ju helt andra inredningsmöjligheter med delat system...
Postad 08 januari 2009 - 03:52
Ville bara säga detta och att jag funderar nu väldigt seriöst på att ringa Ingvar Öhman ( Ino Audio) och boka en provlysning, han demar alltså (om jag förstått det rätt) piP och Pi60 / Pi60s på plats där om man vill,
David, jag säger såhär. Imorgon (idag alltså) så ringer du Ingvar och frågar om demo. Sen så väntar du tills demon och så lyssnar du, frågar han mm. Efter demon så kommer du ha mer kött på benen hur ett par pi60s kan låta. Du kan sitta hemma några dagar och återblicka för sen lättare bestämma dig:
-Är Ino något jag vill satsa på?
-Om så, vad vill jag ha?
-Hur ska jag finansiera det?
Det är ingen mening att göra några större planer utan att verkligen lyssna. Ingvar är skön och avslappnad snubbe så det är inga problem att åka på demo eller snacka med han i tele.
Postad 08 januari 2009 - 08:57
Eftersom du sa att ditt rum var så väldigt väldigt dåligt rent akustikmässigt så borde du väl kanske få ut rätt mycket mer med t.ex i14 (i16s) och kanske 6 basmoduler istället?
Den lösning håller knappast priset nere, snarare barkar det iväg och landar en bra bit över de 37000 som DVD-ai nu är lite inställd på. Jag säger lyssna först (något annat går faktiskt inte), sedan pi60/pi60s. Basmoduler kan alltid köpas till i efterhand om det behövs.
Postad 08 januari 2009 - 10:46
Jo, grejen e ju den att mittt rum har ju en ganska kraftig svaka i området 50-80Hz på ca 6-7dB...

och den stället ill mycket ! och den går inte tat bli av med på geund av arr rummet inte är ett "rum" utan halft öppen planlösning, men nu är det inte långt till attt jag flyttar från detta stället och då blir det förmodligen bättre

David, jag säger såhär. Imorgon (idag alltså) så ringer du Ingvar och frågar om demo. Sen så väntar du tills demon och så lyssnar du, frågar han mm. Efter demon så kommer du ha mer kött på benen hur ett par pi60s kan låta. Du kan sitta hemma några dagar och återblicka för sen lättare bestämma dig:
-Är Ino något jag vill satsa på?
-Om så, vad vill jag ha?
-Hur ska jag finansiera det?
Det är ingen mening att göra några större planer utan att verkligen lyssna. Ingvar är skön och avslappnad snubbe så det är inga problem att åka på demo eller snacka med han i tele.
Jo, jag funderar på att ringa honom vilken minut som helst faktiskt....

Jo kart att jag kommer att göra de

Lyssningen och samtalet med Ingvar e väll det som mycket stor del kommer att avgöra om det blir ett köp eller inte, har ju inte bestämt mig "riktigt" än

Den lösning håller knappast priset nere, snarare barkar det iväg och landar en bra bit över de 37000 som DVD-ai nu är lite inställd på. Jag säger lyssna först (något annat går faktiskt inte), sedan pi60/pi60s. Basmoduler kan alltid köpas till i efterhand om det behövs.
Njaaa, det lät också som ett dyrt alternativ...

jag kör nog helst på ett par golvare av smidighet käl.... just nu e det svårt att få in en massa moduler också så...
Men som sagt, bestämma mig kommer jag inte a göra för en jag lyssnat hos Ingvar, funderat till och från (om jag behöver det vill säga...

//DD
Postad 08 januari 2009 - 11:31

Postad 08 januari 2009 - 11:50

dom skulle ju få nya lådor, men så mycket annat som kommer i mellan som vanligt...

Jag har lyssnat på min seas Thor i ett bra rum, och då lät dom också riktigt bra kan jag meddela

Men ändå inte riktigt hela vägen dock...

Och jag fick en smak av piP när jag lyssnade på dom, dom hade den där självklarheten i spelsättet och förmedlade liksom bara, man kände att dom inte "skapade ljud" utan att dom förmedlade det. Exakt det jag e ute efter så därför så är jag riktigt sugen på en seriös lysning av större modellerna, alltså Pi60 och Pi60s om inte annat då...
För att i första hand få än mer resurser i form av ljudtryck, jag gillar ju att kunna dra på "lite" utan att det låter dåligt eller att dom går sönder...
Men piPs skulle också kunna vara en möjlighet, dock så känner jag på mig att jag med dem kommer sakna en del i önskad ljudnivå till viss musik, så därför så satsar jag nog på golvarna i vilket fall som.
För att jag vet att 2x8" kan spela på riktigt bra

Postad 08 januari 2009 - 11:55

Postad 08 januari 2009 - 12:25
pi60 är riktigt bra högtalare inget snack om saken, så många kan ju inte ha fel . Men smaken är som baken som sagt, dom föll mig inte på läppen riktigt men det beror nog på att jag gillar högtalare med lite (hängmatta)
Haha, jo och det e inget fel i det

Jag ser det som högst individuellt vad som är det bästa ljudet, och inget som någon annan kan tala om för dig

Edit: Ringde Ingvar (Ino sudio) för en timme sedan drygt, men det va ingen som svarare så väntar ett tag och testar ringa igen, om en stund i hopp om att vad som än uppehöll honom då inte gör det längre

Postad 08 januari 2009 - 13:19
Detta ska bli kul att följa. Två i28 + någon center + InfraX-6 eller ProfundusY-4?
Vem, vet.

Jag skall koncentrera mig på rummet i första hand så får jag se vad det blir sen. Jag tror egentligen att jag skulle vara nöjd bara jag får köra min nuvarande anläggning som jag vill i ett anpassat rum med en fin projektor och bra akustik.
Postad 08 januari 2009 - 14:24

Postad 08 januari 2009 - 15:49
Ingvar Öhman himself skall till mig och hjälpa mig att utforma ett hembiorum med bra akustik. Om någon i Umeåtrakten är intresserad av att passa på att få lite akustikhjälp så är det läge nu. Han sade att han troligen kan komma sista eller näst sista söndagen i denna månad, men inget är spikat.
Den 1/2 blir det av.
Postad 08 januari 2009 - 22:32

gör inget att det e ett tag dit då jag verkligen inte har brottom

Postad 08 januari 2009 - 22:47
Anders
Postad 08 januari 2009 - 23:18
Själv tycker jag man ska försöka lyssna på ett par Ino burkar om man vet att man söker efter "korrekt" ljud, osminkat. Gillar man något annat så kan man titta efter något annat, finns massa olika ljudideal att sätta tänderna i.

Postad 08 januari 2009 - 23:37
Vilken vändning!!!! Jag har för mig du var helt emot dessa högtalare längre tillbaka i tråden.......där ser man vad lite ordentligt lyssnande kan göra, grattis!!!
Anders
Haha, jo det va väl lite så förut...

Jag hörde piP (kan varit piPs, kommer ej ihåg...) på en mästa och tyckte det lät helt värdelöst...
Jag fastnade väll med det, sedan så lyssnade jag lite på ett par pi60 och tyckte att dom också lät skit, trotts att det va med bra elektronik från Mcltoch (dock i ett allt annat än optimalt rum...) och denna kombination av elektronik/rum va tydligen inget vidare kan sägas..

Jag lyssnade nu då på piP och hörde potentialen, och förstod att i ett lite mer till fixat rum så har man något som skulle kunna bli alldeles extra. Och då är jag riktigt nyfiken på Pi60 och pi60s för att få samma eller bättre kvalitet men med mer resursen när andan faller på
Med detta dock inte sagt att det blir ett köp, beror till 95% på hur jag upplever dom i Ingvars källare

Problemet med Ino är att så få har hört dom men många av dom som hört dom gillar dom starkt. Det skapar ett problem när dom berättar hur mycket dom gillar dom för folk som aldrig hört dom eller ens vet om märket. Det blir lätt friktion då. Speciellt lätt blir det om man inte delar tillverkarens "hifiåskådning" som är "voodoofri".
Själv tycker jag man ska försöka lyssna på ett par Ino burkar om man vet att man söker efter "korrekt" ljud, osminkat. Gillar man något annat så kan man titta efter något annat, finns massa olika ljudideal att sätta tänderna i.
mm, Jag har alltid gillar korrekt ljud, Men har också haft som absolut största förhållning att det ska låta "levande" och som att artisten finns med här och spelar, och inte bara att högtalarna spelar musik...
Jag vill att dom ska (som Ingvar beskrev det) förmedla och inte skapa...
Och piP lyckades dels producera ett ljud som enligt mig inte verkligen kan "anklagas" för annat än att vara korrekt, men utan att någonsin bli analytiska, utan dom hade ett spelsätt som bara va självklart på något vis och dte e just detta som jag är riktigt förtjust i

som sagt så blir det till att lyssna hos Ingvar, och efter det så avgör jag hur jag ska göra, om jag fastnar så dröjer det helt klart till i alla fall i mitten av sommaren innan det bli ett par i sådant fall...
Men den som väntar på något gott...

Edit: någon som har lyssnat på pi60 och pi60s och kan ge en liten beskrivning av vad du upplevt för skillnad mellan dessa, och om du anser det värt dom extra 10k för pi60s ?
Bara för att ge mig med att gå på ?!

Redigerat av DVD-ai, 08 januari 2009 - 23:39.
Postad 09 januari 2009 - 00:11

Postad 09 januari 2009 - 00:13
Men människor kan förändras och av olika skäl byta åsikter och det e ju tur det, att man inte behöver vara låst för det har jag aldrig sett någon nytta med !
Det hedrar dig. Tänk om fler människor skulle vara lika prestigelösa och öppna som du, vad bättre saker skulle vara. Problemet, som dom inte själva förstår, är att dom bara förstör för sig själva. Exakt vad ger det mig om jag sätter prestige över kommentarer jag sagt eller åsikt jag haft som jag sen insett varit fel? Att vägra ändra sig för prestigen slår ju bara tillbaka på en själv i slutändan, det är ju en själv som får lida för det.
Så jag tycker det är strongt av dig att stå för det du känner istället för krångla till det med massa prestige.

Edit: någon som har lyssnat på pi60 och pi60s och kan ge en liten beskrivning av vad du upplevt för skillnad mellan dessa, och om du anser det värt dom extra 10k för pi60s ?
Bara för att ge mig med att gå på ?!
Inte hört dom sida vid sida så kan inte säga hur dom skiljer sig åt. Det man kan säga är ju att signaturmodellen går att spela 4dB högre, vilket ger lägre dist vid ett givet ljudtryck mot pi60. Så det beror väl lite på hur högt man spelar. Funderar man på pi60s så tycker jag man även kan fundera på delat system med, en i16s + x-2 lär inte bli så mycket dyrare, men ger andra fördelar.

Postad 09 januari 2009 - 00:20
Personligen känner jag att det kanske är bättre att gå direkt på de delade systemen än pi60s om man är en sån som vill kunna kräma på så att grannens tavlor ramlar ner.
Postad 09 januari 2009 - 10:02
Postad 09 januari 2009 - 15:29
Nej, får nog bli hus framöver, är begränsad av grannar nu.

Postad 09 januari 2009 - 16:30
Jag har 2008-09 men någon har säkert nyare manifest än så.
Nej, får nog bli hus framöver, är begränsad av grannar nu.
Nästa begränsning blir dina trumhinnor, kanske lika bra att framtidssäkra genom att bygga om till cyborg-öron med bra tålighet över 160db.

Postad 09 januari 2009 - 16:49
Nästa begränsning blir dina trumhinnor, kanske lika bra att framtidssäkra genom att bygga om till cyborg-öron med bra tålighet över 160db.
hehe, nja, det trevliga är ju ha helt oansträngd återgivning oavsett partyvolym. Visst så räcker i32s så det blir över (den fullständigt krossar alla sk high-end högtalare när man spelar lite högre) men för vara på säkra sidan så kan det vara trevligt med all-ends system

Postad 09 januari 2009 - 16:56
hehe, nja, det trevliga är ju ha helt oansträngd återgivning oavsett partyvolym. Visst så räcker i32s så det blir över (den fullständigt krossar alla sk high-end högtalare när man spelar lite högre) men för vara på säkra sidan så kan det vara trevligt med all-ends system
Jo jag vet, bara skojar lite med dig.

Postad 09 januari 2009 - 17:06

Postad 09 januari 2009 - 20:45
Haha, eller kanske utveckla hi-fi-öronskydd som sänker volymen utan att förändra frekvensgång o dyl?Nästa begränsning blir dina trumhinnor, kanske lika bra att framtidssäkra genom att bygga om till cyborg-öron med bra tålighet över 160db.

Postad 10 januari 2009 - 01:12
Det hedrar dig. Tänk om fler människor skulle vara lika prestigelösa och öppna som du, vad bättre saker skulle vara. Problemet, som dom inte själva förstår, är att dom bara förstör för sig själva. Exakt vad ger det mig om jag sätter prestige över kommentarer jag sagt eller åsikt jag haft som jag sen insett varit fel? Att vägra ändra sig för prestigen slår ju bara tillbaka på en själv i slutändan, det är ju en själv som får lida för det.
Så jag tycker det är strongt av dig att stå för det du känner istället för krångla till det med massa prestige.
Inte hört dom sida vid sida så kan inte säga hur dom skiljer sig åt. Det man kan säga är ju att signaturmodellen går att spela 4dB högre, vilket ger lägre dist vid ett givet ljudtryck mot pi60. Så det beror väl lite på hur högt man spelar. Funderar man på pi60s så tycker jag man även kan fundera på delat system med, en i16s + x-2 lär inte bli så mycket dyrare, men ger andra fördelar.
haha, jo men sådan e jag, tycker inte att det e något att hålla på och vara knölig om, blir jag "över bevisad" eller på annat sätt upptäcker motsattsan till något som jag stått fast vid så är det inte mer än att jag har haft fel

Ok, jo, jag har inte låst mig vid pi60s (om ett köp skulle bli aktuellt) då det e "ganska" stor prisskillnad ...

Jag har lyssnat på både pi60 och pi60s, dock inte under samma förutsättningar. Den största nytta man har av pi60s över pi60 är om man ofta spelar väldigt starkt, pi60s börjar dista hörbart ~4dB senare än pi60. Dock krävs rätt mycket förstärkar-kräm till pi60s om man vill kunna utbyttja deras fördel över pi60 fullt ut, NAD 208 eller Rotel RB-1090 (eller annat bra steg 300W+) rekommenderas. Det finns väl skillnader på lägre nivåer också, men det är definitivt mycket små skillnader.
Personligen känner jag att det kanske är bättre att gå direkt på de delade systemen än pi60s om man är en sån som vill kunna kräma på så att grannens tavlor ramlar ner.
ok, det ska jag tänka på och överväga saker och ting, och så blir det ju en lyssning hos Ingvar här och den kommer ju att avgöra ganska mycket

Haha, eller kanske utveckla hi-fi-öronskydd som sänker volymen utan att förändra frekvensgång o dyl?
Haha, då e det väll bara bättra att sänka volymen på en gång istället

Men klart, får man ju inte trycket,,

Redigerat av DVD-ai, 10 januari 2009 - 14:10.
Postad 10 januari 2009 - 19:39
Postad 10 januari 2009 - 20:14
Jag minns att jag kollade på Underworld på påskdagen för några år sedan. Jag var ensam hemma och kunde äntligen spela så starkt som jag ville. Ungefär halvvägs in i filmen ringer granntanten, som bodde ovanför mig, på dörren och frågar om jag också märker av vibrationerna. Jag lovade att sänka volymen lite grann, men hon fattade inte vad jag menade för nåt. Granntanten hade lite folk över på middag, och de talade om för henne att "nu hör vi också tunnelbanan, vi trodde att du skojade förut när du sa att man kunde höra tunnelbanan hemma hos dig!" Tunnelbanan gick rakt under huset, och kunde höras bara om det i övrigt var knäpptyst. Det var alltså Kate Beckinsale nere i mitt vardagsrum, via Ino Audio, som grannarna hörde...

Även med ett dedikerat och akustiktrimmat rum, kommer mitt system vara tillräckligt. Möjligtvis uppgraderar jag bassystemet i framtiden, men ljudtrycket kommer inte vara en flaskhals direkt.
Apropå valet mellan pi60 och pi60s så är det alltid skönt att inte riskera att behöva ångra sitt val efteråt, om man väljer det bättre av två alternativ. Även om skillnaderna verkar ha blivit mindre de senaste åren efter uppgraderingar av både diskant och baselement.
Postad 10 januari 2009 - 20:43
Tycker du?
![]()
Gräslig färg!
E faktiskt benägen att hålla med dig...

Men smaken är ju delad så...

Postad 10 januari 2009 - 21:09

Postad 10 januari 2009 - 22:09
Petitesser, kanske.

Postad 10 januari 2009 - 22:28
Nja, färgen var inte riktigt min stil, men lackningen var fin. Jag gillar mörka färger och det blir nog någon mörk färg på mina framtida i64s.
Äh, du kommer ändå inte sluta uppgradera förrän du har i68ES och 12 infra Z.

Det är bara att spara lite. 462000 är inte mer än en ny bil.

Sen skall det iofs till några slutsteg för att driva de där burkarna så lite dyrare blir det nog.
Postad 10 januari 2009 - 22:30

Sjukt snyggt.
![]()
Det är bara att spara lite. 462000 är inte mer än en ny bil.![]()
Sen skall det iofs till några slutsteg för att driva de där burkarna så lite dyrare blir det nog.
haha, nej, gränsen går vid i64s, redan där känns det väldigt dyrt. Men ser man till vad man får så är det ganska billigt.

Postad 10 januari 2009 - 22:44
Som dessa menar du?
Exakt, väl värt besväret om jag får säga det själv : )
Redigerat av spuj, 10 januari 2009 - 22:45.
Postad 11 januari 2009 - 00:22
![]()
Det är bara att spara lite. 462000 är inte mer än en ny bil.![]()
12 infra Z.... !

Vilket kärnkraftverk e det vi ska överbelasta då...

Postad 11 januari 2009 - 00:41
Det blir en liten lyssning (pi60) hos mig i Älvsjö nu på Lördag på dagen. Om det är nån mer som vill komma över så går det bra, men de bästa platserna är reserverade för de som redan är inbokade
Tackar för provlyssningen.... återigen,
Då är det bara att börja spara då ...

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar