Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 december 2007 - 15:18

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Låter bra att du hade fel. :) Numera är det ju enklare att köra text-tv via original-fjärren, endast gul+ok. Hur är det då med att slå över till rätt ingång automatiskt. Det funkar väl inte med scart-komponent?

EDIT: Sorry! Läste slarvigt. Nu ser jag att du skriver att den inte slår om.

Redigerat av Mange36, 06 december 2007 - 15:18.

Postad 06 december 2007 - 15:20

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Låter bra att du hade fel. :) Numera är det ju enklare att köra text-tv via original-fjärren, endast gul+ok. Hur är det då med att slå över till rätt ingång automatiskt. Det funkar väl inte med scart-komponent?

EDIT: Sorry! Läste slarvigt. Nu ser jag att du skriver att den inte slår om.

Edit:
Precis. Sådana signaler skickar den inte.

Redigerat av Tompa123, 06 december 2007 - 20:32.

Postad 06 december 2007 - 23:13

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0

Kanske man ska sätta upp en sådan på julens önskelista då. :lol:

Hoppas vi har samma Tomte så han får grupprabatt på hbb! ;)

Redigerat av Unregistered76636631, 06 december 2007 - 23:14.

Postad 06 december 2007 - 23:25

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Har förstått att du är mer än nöjd. Kul! Går komponenten direkt in i TV:n eller via en receiver?

Direkt till TV'n.

Ny receiver är under inplanering... :lol:

Inte för att det egentigen platsar in under denna tråd, men ni som redan har receivers som ni är nöjda med, och ni som går i funderingar på att skaffa en, kan ni ge några tips på vad man vill ha för pryl om man är en vanlig teknik-bög som vill få lite bra ljud och finesser till hemma-bion?

Jag vet inget om huruvida det är bra eller dåligt att dra komponenten via receivern, jag antar att det är för att även ta med det digitala ljudet samtidigt vid byte av källa. Kan ju vara smidigt förstås.

En finess som jag vill att min kommande receiver ska ha är en funktion att fördröja ljudet för vissa källor, detta eftersom många plasma/lcd-TV-apparater sabbar läppsynken, så man måste laga den utanför TV:n (dvs i receivern).
Jag är extremt känslig för läpp-osynk och står inte ut med att titta på TV hemma hos kompisar (vilka inte märker av det alls eller bara lite grann).
(
För er som inte vet vad jag pratar om kan jag förklara:
Från antennurtaget i väggen, från digitalboxen eller från en DVD-spelare kommer ljud- och bild-signalerna helt i synk med varandra (såklart, illa vore det annars) och skickas in i platt-TVn. Ljudet går raka vägen till audiodelarna, vilka omedelbart spelar upp det i högtalarna. Bilden går dock till TV:ns bildprocessor som ska behandla bilden innan den skickas ut till alla skärmens pixlar, och detta tar tid, så mycket tid att man ofta tydligt kan höra rösten innan man ser läpprörelsen, därav "läppsynk-problemet". (Prova att Googla på "lipsync problem")
)
Nå, jag söker tips på en receiver som kan:
* fixa läppsynken
* helst komma ihåg inställningar per källa (t.ex. att fördröja ljudet från PVR och DVD-ingångarna men inte för CDn)
* som genererar bra surroundljud i olika lägen
* som har en mängd kontakter på baksidan så man kan koppla in PVR, Xbox, DVD, etc via olika kontakter (komponent, rgb, optisk digital audio, etc)
* som kan spela upp vanlig stereo-musik direkt till högtalarna utan att någon DSP-effekt läggs på - gärna till både front- och bakhögtalare samtidigt så att man får musiken ur fyra högtalare i stället för de vanliga två.
* trevlig fjärrkontroll
* inbyggd radio
* hantera åtminstone 5 högtalare samt en subwoofer
* har ett hörlursurtag på fronten om man vill kolla på film utan att störa familjen
* om man nu ska dra ljud och bild via receivern får ju den absolut inte försämra signalerna jämfört med om man skulle dra dem raka vägen
...och alla andra saker jag inte tänkt på... :-)

Vad finns det för lämpliga produkter? Jag kan väl tänka mig att spendera runt 2000-4000:-

Postad 07 december 2007 - 00:13

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0
Finns rätt många AV-Recivers som kan göra det du vill men eftersom jag gillar Yamaha så skulle jag rekomendera en Yamaha RX-V861. Annars så finns det likvärdiga produkter från Denon, Onkyo, Pioneer mfl. Kör själv alla mina
grejer genom recievern utom just digitalboxen (har iofs en toslink inkopplad till den också). Är sugen på att koppla den också bildmässigt (via komponent) till receivern men är lite tveksam då jag inte vill krångla till det för mina barn när dom ska kolla på TV. Sen vill jag inte att man ska behöva ha receivern påslagen varje gång man tittar på TV då den blir rätt varm när man kör den. :lol:

Postad 07 december 2007 - 06:56

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

:lol: Är ny för dagen på det här forumet och har som många andra mycket strul med boxen. Min P850Z köptes tidigt och programvaran gick ej att uppdateras. Var inskickad i början av april under 18 dagar. Fick tillbaka den med ny programvara installerad. Nu i dagarna kom en ny uppdatering av programvaran och jag får samma felkod som tididgare: "Flash erasing problem. Call your service." Har någon annan varit med om samma ? Ringde supporten och de skall skicka adresslappar så att jag kan skicka in boxen igen. Jag påpekade att jag inte fått någon ersättning för de 18 dagarna i april som boxen var inskickad. Supporten svarade då att det fanns ingen uppgifter på min databild om detta.

Detta låter illavarslande. Jag har också en box med detta problem, men fick aldrig 'ändan ur' att skicka in den då den förra uppdateringen släpptes. I och med den nyss släppta uppdateringen har mitt incitament att få tillgång till densamma ökat, så nu är det alltså dags att göra slag i saken och få detta åtgärdat. Hade nog förväntat mig att ursprungsfelet ("Flash erasing problem") skulle vara löst för de som i första läget tvingats skicka in sina boxar, så att efterföljande uppdateringar kunde göras hemifrån på sedvanligt vis.

Finns det fler som har samma problem som Bo Allan beskriver, att boxen fortfarande inte kan uppdateras automatiskt trots att den redan varit in på service i samband med den förra programvaruversionen (v.23)..? ;)

(Hoppas innerligt att så ej är fallet, utan att det är frågan om ett olycksfall i arbetet att problemet kvarstod i detta enskilda fall).

Postad 07 december 2007 - 10:07

sudoku
  • sudoku
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Jag fick i dagarna en instruktion om att skicka in min 850z för komponentbyte.
Det intressanta är att jag köpte boxen förra våren nån gång och då pajade den första ur precis sådär.
Jag fick en ny som har funkat bra sedan dess, men nu vill de göra ett förebyggande byte så detta inte ska ske med denna boxen också.
Är det någon annan som fått ett liknande brev?

Det står att man ska få tillbaka den inom en vecka.
Vågar man tro det om anovo? De är inte alltid så raska där...

Postad 07 december 2007 - 14:34

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
KOMPONENT!
Det blev definitivt bättre bild med komponent kopplingen.
Jag har ingen TV utan en 42" NEC plasma, som var kopplad med en fet MARCUS-kabel.
SCART=>RGB (5 st BNC kopplingar inklusive composite sync).
Det enda jag behövde göra var att ställa in komponent i digital-boxen , samt ställa in motsvarande anslutning i plasman också till komponent. VOILA!

Naturligare färger och bilden upplevs som skarpare.
Det var en juste uppgradering.

Dock kvarstår , som tidigare nämnts , problemet med ZAPPNING mellan kanalerna.
OCH har inte klockan börjat dra sig igen. Det verkade OK direkt efter uppgraderingen.

Ville bara berätta hur mycket jag uppskattade den här uppgraderingen.

Tack och hej.

Postad 07 december 2007 - 15:22

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

KOMPONENT!
Det blev definitivt bättre bild med komponent kopplingen.
Jag har ingen TV utan en 42" NEC plasma, som var kopplad med en fet MARCUS-kabel.
SCART=>RGB (5 st BNC kopplingar inklusive composite sync).
Det enda jag behövde göra var att ställa in komponent i digital-boxen , samt ställa in motsvarande anslutning i plasman också till komponent. VOILA!

Det där lät spännande! För det första undrar jag vad det är för kabel du har, tyvärr kan jag väl inte köra med BNC om jag har vanliga RCA-ingångar för komponent? Och "sync", innebär det att boxen kan tala om för TV:n att den är påslagen varpå TV:n genast kopplar över till komponentingången? Eller? :)

Postad 07 december 2007 - 16:34

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Det är en special kabel som jag beställde från MARCUS cables, för att kunna passa kopplingen Digital-box <=> Plasma skärm.
SCART i ena ändan och BNC i andra.
Composite syncen gör att man kan koppla om till Composite (gud förbjude), samt att RGB bilden inte blir svart-vit.

Postad 07 december 2007 - 22:30

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0
Nu tycker jag den här tråden börjar urarta. Ska den inte handla om digitalboxen och inte om kablar? Kan ni inte ta era kabelproblem och er kukmätning om vem som har flådigaste kabeln i PM i stället tack och håll den här tråden fri från sånt.

Postad 07 december 2007 - 22:30

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Ok. Kul att kunna specialbeställa på det sättet. Visste inte att man kan det.

Det enda som får mig att tveka inför att skaffa en Supra scart till komponent är att resten av familjen inte skulle uppskatta att manuellt koppa över till den ingången. Får fundera lite till. :)

EDIT:
Oops! Sorry Sportmats. Jag skrev ett kabelinlägg samtidigt som du ondgjorde dig över kabelinlägg. Den nya uppdateringen har möjliggjort att köra komponent från boxen. Huruvida detta ger bättre bild än rgb eller inte, och vilken kabel man i så fall ska använda, är i hög grad en relevant diskussion för denna tråd. Det hindrar ju inte att du tar upp sådant du tycker är viktigt.

Redigerat av Mange36, 07 december 2007 - 22:38.

Postad 07 december 2007 - 22:49

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Så länge det handlar om boxens bildsignal och inte bara vilka kablar man testar med, är det ju ganska relevant även för att det inte är helt säkert boxen tillämpar samma filtrering för RGBS respektive YPbPr.

Men jag är inte förvånad över att de första som kastar sig över YPbPr är finsmakare vad gäller kablage, så jag tycker vi får stå ut med denna vilket-vin-till-osten-debatt, bara vi också delges lite åsikter om resultatet - och gärna närbilder på skillnaden om det blev någon. :)

Postad 08 december 2007 - 02:46

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Så länge det handlar om boxens bildsignal och inte bara vilka kablar man testar med, är det ju ganska relevant även för att det inte är helt säkert boxen tillämpar samma filtrering för RGBS respektive YPbPr.

Men jag är inte förvånad över att de första som kastar sig över YPbPr är finsmakare vad gäller kablage, så jag tycker vi får stå ut med denna vilket-vin-till-osten-debatt, bara vi också delges lite åsikter om resultatet - och gärna närbilder på skillnaden om det blev någon. :)

Medhåll.

Jag fick min box idag och har provat alla knappar och menyer sedan 23:30 till nu 02:00, och jag måste säga att boxen verkar klart användbar.
Jag har inte råkat ut för några problem än (ta i trä).
Jag tycker inte att fläkten väsnas så mycket, däremot brummar hela burken lite onödigt högt - låter som om det är hårddisken snarare än fläkten som är orsaken. Jag får padda upp med lite mjuka fötter samt stänga en skåpdörr framför. Nu när jag suttit 2 m från den med väldigt lågt ljud på TVn hörde jag inte dess brummande. När jag satt på golvet framme vid TV-bänken och kopplade in kablar tyckte jag att den brummade lite onödigt högt, betydligt mer än en laptop men lite mindre än en gammal stationär PC.

Jag har INTE lyckas få det där problemet med att Pre.Ch. och sedan Ch+ stegar iväg från senaste sifferinmatade kanal, men jag har å andra sidan inte provat mycket.

Jag har inte provat på schemalagda inspelningar än eller att använda EPG:n.
Timeshift har jag provat dock, och det funkade finemang.

Boxen jag fick hade mjukvaruversion 23. Den automat-hämtade ingen ny under de första 15 minutrarna så jag gick in i inställningarna och tankade hem uppdateringen till v39 (eller var det 37?) manuellt.
Efter det började HDD-lampan blinka hela tiden. Jag kollade i inställningarna och det visade sig att inställningen för omedelbar inspelning till HDD var aktiverad per default.

Jag har inte lajjat med Dolby digital-ljud ännu.
Inte heller med Text-tv.
Jag har bara kopplat in den till min gamla tjock-TV via RGB-scart (vanlig billig kabel). Jag kan i alla fall säga att denna box ger skarpare bild än den gamla Sagem-boxen (med samma setup och samma kablar).
Fjärren kodades enkelt om till att klara av min Grundig-TV:s signaler, så jag kan styra TV:n med Samsung-fjärren om jag vill.

Jag har 90% kvalitet på de kanaler jag gjorde stickprov på.

När boxen är avstängd låter den inte alls. Om jag lägger örat mot chassit kan jag höra fläkten som roterar, men det är allt. Jag hör inget elektriskt högfrekvent pip som någon skrev om. (och jag tror inte att jag är SÅ gammal att det är mina öron det är fel på) :-)

De enda negativa åsikter jag har än så länge är rätt futtiga:
* Fjärrkontrollen måste riktas rakt mot enheten eller ner i golvet. Pekar man 30 cm ovanför den registreras inte signalerna. Fånigt. Jag får väl köpa mig en multifjärr jag med.
* I PiP-läge följer inte det lilla fönstrets Ch+ och Ch- den favorit-kanaltabell som är aktiverad, utan använder alltid den fullständiga TV-tabellen
* Manualen är ett riktigt stort skämt. Inte för att de översatt dåligt utan pga att all viktig och relevant information saknas. Tag bara systemsetup-sidan som ett exempel. Det står hur man ändrar på frekvens, symbolhastighet, etc, men ingen info om vad de är till för, vad som händer om man ändrar dem eller vad defaultvärdena bör vara.

Saknar som sagt en riktig manual. Tag bara det här med att man kan hålla in PiP-knappen för att flytta runt fönstret... Hur många andra gömda finesser finns det månne?

Sen det stora negativa är såklart att man inte kan kopiera ut det hela till en USB-disk, så när kompisen ringer och ber mig spela in favorit-serien han glömt time:a in själv får det bli på den gamla vanliga VCR:en så man kan lämna över ett videoband. ...men det visste jag ju att det var så innan jag köpte boxen.

Justja, den finns bara i Silver enligt Comhem.

För den som är Comhem-kund och sitte rmed en Sagembox idag kan jag även bekräfta dessa uppgifter:

Jag band om mitt abonnemang i 24 månader och får då köpa loss boxen för 2000:- (2100 med frakt).
Månadskostnaden sjunker då med 70:-/mån då man inte längre behöver betala hyran för Sagem-boxen.
De 2100 kronorna betalas som postförskott när man hämtar ut kartongen på posten (det dras alltså inte på autogirot eller så).
Leveranstiden var 4 dagar för mig (3-5 dagar sade de).
Det är bara att flytta över kortet från Sagemboxen till Samsungen. Comhem behöver inte göra någon omaktivering eller liknande.
Förutom själva boxen får man med:
* fjärrkontroll
* batterier
* scartsladd (ganska kort)
* kort antennsladd
* kort antennsladd med "klump" på (den som det står att man ska använda men som folk i detta forum påpekat försämrar signalstyrkan/bildkvaliteten - jag har inte testat den sladden själv då den är för kort)

Ett tips till den som har 8 favoriter och beställer denna box:
Om du inte redan har TV3 och Kanal5 i digital form, beställ dem redan nu så att du har dem till den dag du får hem boxen (så slipper du mecka med att använda TVns fjärrkontroll för att titta på de analoga kanalerna).
Comhem erbjuder dock att beställa dessa kanaler extra om man vill. De kostar 29:-/mån, så om du beställer dem när halva månaden gått kostar de bara 15:- styck.

Så, det var allt för denna gång. Mer testande imorrn (och ännu mer i framtiden när jag köpt nån lämplig receiver).

Postad 08 december 2007 - 03:19

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Så är mina vänner på väg hem...

Kablar köper jag för att förbättra bilden/ljudet. Någon annan orsak av prestigetyp har jag inte - och har jag aldrig haft. Dyrare kablar brukar de facto vara en smula bättre än de billigare. Nog om detta. Detta var mest riktat som ett svar på Sportmats inlägg.

Det jag kan säga om signalen, är att det inte blir mycket till bild om man har PVR'en inställd på "RGB" vid användning av min nya kabel. Den måste vara inställd på "Komponent" för att det skall bli någon bild. Huruvida detta är något bevis på att det fullt ut är en "äkta komponentsignal", är jag inte kunnig nog att utlova.

En sak är iaf säker. Bilden blir BÄTTRE med "Scart-komponent"-varianten. Något bildbevis kan jag inte ge dig. Mina vänners reaktion över den förbättrade bilden är ett tillräckligt bevis för mig. Jag har en förmåga att vara överentusiastisk över "nyheter". I det här fallet så har jag nog faktiskt tonat ner bildens förbättring i detta forum.

Redigerat av Tompa123, 08 december 2007 - 05:24.

Postad 08 december 2007 - 04:54

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1 029 inlägg
  • 0
Håller med ovanstående inlägg. Känns som att man ger boxen bäst förutsättning bildmässigt genom att välja komponent. Velade lite i början men nu är jag helt säker.

Postad 08 december 2007 - 21:24

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
1.
Om man har "omedelbar inspelning till hårddisk" aktiverad i Inställningarna, kan man då ändå manuellt stänga av nedsparandet lite snabbt om man vill? Att trycka på Live-knappen stoppar det i alla fall inte.

2.
Flera har frågat, men jag hittar inget svar:
Går det inte att titta runt i EPG:n (guiden) utan att det blir ett kanalbyte i bakgrunden? Mycket irriterande.

3.
Går det inte att ställa in en normalvolym per kanal? Vissa kanaler har extremt mycket högre volym än andra, särskilt i Dolby Digital-läge. Byter man från SVT till VH-1 kommer musiken formligen dåna i högtalarna. Jag vill alltså kunna ställa in att VH-1 ska ha lite lägre volym än övriga kanaler.

Redigerat av elofu17, 08 december 2007 - 22:25.

Postad 09 december 2007 - 08:58

Ammarok
  • Ammarok
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

1.
Om man har "omedelbar inspelning till hårddisk" aktiverad i Inställningarna, kan man då ändå manuellt stänga av nedsparandet lite snabbt om man vill? Att trycka på Live-knappen stoppar det i alla fall inte.

2.
Går det inte att titta runt i EPG:n (guiden) utan att det blir ett kanalbyte i bakgrunden? Mycket irriterande.

3.
Går det inte att ställa in en normalvolym per kanal? Vissa kanaler har extremt mycket högre volym än andra, särskilt i Dolby Digital-läge. Byter man från SVT till VH-1 kommer musiken formligen dåna i högtalarna. Jag vill alltså kunna ställa in att VH-1 ska ha lite lägre volym än övriga kanaler.

Ad.2. Just go to timeshift mode (pause button, or left arrow - if instant recording is on) before entering Guide.
Ad.3. There is no such option in current version of software.
Ad.1. My translator doesn't handle this sentence properly, so I can't give you an answer :)

Cheers!

Postad 09 december 2007 - 22:22

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

1.

2.

3.

Ad.2. Just go to timeshift mode (pause button, or left arrow - if instant recording is on) before entering Guide.
Ad.3. There is no such option in current version of software.
Ad.1. My translator doesn't handle this sentence properly, so I can't give you an answer :D

Cheers!

2. Thanks! Works fine.

3. Thought so.

1. When direct recording to the HDD is enabled in the settings, it would be nice to be able to temporarily stop this for the current channel, (like pressing the Stop (live) button).
When switching channel or pressing Timeshift, the instant recording is again resumed.
(if I start watching a DVD movie or walk away for an hour but don't feel like shutting off the PVR, it would be nice to simply press Stop to stop the HDD activity)

Postad 10 december 2007 - 07:12

Ammarok
  • Ammarok
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

1. When direct recording to the HDD is enabled in the settings, it would be nice to be able to temporarily stop this for the current channel, (like pressing the Stop (live) button).
When switching channel or pressing Timeshift, the instant recording is again resumed.
(if I start watching a DVD movie or walk away for an hour but don't feel like shutting off the PVR, it would be nice to simply press Stop to stop the HDD activity)

First I wrote this:
"If you want to press stop/live button to stop the instant recording, you can go to menu and disable this option as well. Pressing stop (live) has already two actions in regular watching mode (going to live from timeshift, displaying the record status menu if some recordings are present). In my opinion adding the third one (working only when there are no regular recordings in the background) could make not experienced user confused. "
Then I smoked a cigarette, and... I thought it is quite clearly defined :D :
if user is in live mode and there are no regular recordings in the background, pressing stop will disable instant recording on current channel. Who knows, maybe Samsung will implement such feature in the next version of software :)

Rgds,
Ammarok

Postad 10 december 2007 - 16:48

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Har hört att det ska ha kommit ny fw till denna box.. hur är det nu jämfört med att ha hdmi ut från en box ?

Postad 10 december 2007 - 18:10

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Har hört att det ska ha kommit ny fw till denna box.. hur är det nu jämfört med att ha hdmi ut från en box ?

Med en bra scart, och signalen inställd på RGB, blir det riktigt bra bild, tycker jag. De som prövat en bra scart-komponent-kabel, och signalen på "Komponent", menar att den bilden blir än bättre. "Bra" kablar handlar om Supra, Marcus Cables eller motsvarande. Med stor sannolikhet skulle HDMI bli än bättre, men boxen saknar tyvärr HDMI-utgång, vilket är en av få saker som finns kvar att klaga på efter den senaste firmware-uppdateringen. :lol:

Redigerat av Mange36, 10 december 2007 - 18:27.

Postad 10 december 2007 - 22:29

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Med en bra scart, och signalen inställd på RGB, blir det riktigt bra bild, tycker jag. De som prövat en bra scart-komponent-kabel, och signalen på "Komponent", menar att den bilden blir än bättre. "Bra" kablar handlar om Supra, Marcus Cables eller motsvarande. Med stor sannolikhet skulle HDMI bli än bättre, men boxen saknar tyvärr HDMI-utgång, vilket är en av få saker som finns kvar att klaga på efter den senaste firmware-uppdateringen. ;)

Vad tror du om att konvertera till HDMI genom en receiver skulle det ge en förbättring eller?
jag kör min Xbox360 genom receviern och konverterar från komponent till HDMi och får en kanonbild på det sättet undrar om man skulle få ett liknande resultat med digitalboxen?

Redigerat av Unregistered2e3b64ba, 10 december 2007 - 22:32.

Postad 10 december 2007 - 23:13

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Jag fick min box idag och har provat alla knappar och menyer sedan 23:30 till nu 02:00, och jag måste säga att boxen verkar klart användbar.
Jag har inte råkat ut för några problem än (ta i trä).
Jag tycker inte att fläkten väsnas så mycket, däremot brummar hela burken lite onödigt högt - låter som om det är hårddisken snarare än fläkten som är orsaken. Jag får padda upp med lite mjuka fötter samt stänga en skåpdörr framför. Nu när jag suttit 2 m från den med väldigt lågt ljud på TVn hörde jag inte dess brummande. När jag satt på golvet framme vid TV-bänken och kopplade in kablar tyckte jag att den brummade lite onödigt högt, betydligt mer än en laptop men lite mindre än en gammal stationär PC.

Jag har INTE lyckas få det där problemet med att Pre.Ch. och sedan Ch+ stegar iväg från senaste sifferinmatade kanal, men jag har å andra sidan inte provat mycket.

Jag har inte provat på schemalagda inspelningar än eller att använda EPG:n.
Timeshift har jag provat dock, och det funkade finemang.

Boxen jag fick hade mjukvaruversion 23. Den automat-hämtade ingen ny under de första 15 minutrarna så jag gick in i inställningarna och tankade hem uppdateringen till v39 (eller var det 37?) manuellt.
Efter det började HDD-lampan blinka hela tiden. Jag kollade i inställningarna och det visade sig att inställningen för omedelbar inspelning till HDD var aktiverad per default.

Jag har inte lajjat med Dolby digital-ljud ännu.
Inte heller med Text-tv.
Jag har bara kopplat in den till min gamla tjock-TV via RGB-scart (vanlig billig kabel). Jag kan i alla fall säga att denna box ger skarpare bild än den gamla Sagem-boxen (med samma setup och samma kablar).
Fjärren kodades enkelt om till att klara av min Grundig-TV:s signaler, så jag kan styra TV:n med Samsung-fjärren om jag vill.

Jag har 90% kvalitet på de kanaler jag gjorde stickprov på.

När boxen är avstängd låter den inte alls. Om jag lägger örat mot chassit kan jag höra fläkten som roterar, men det är allt. Jag hör inget elektriskt högfrekvent pip som någon skrev om. (och jag tror inte att jag är SÅ gammal att det är mina öron det är fel på) :-)

De enda negativa åsikter jag har än så länge är rätt futtiga:
* Fjärrkontrollen måste riktas rakt mot enheten eller ner i golvet. Pekar man 30 cm ovanför den registreras inte signalerna. Fånigt. Jag får väl köpa mig en multifjärr jag med.
* I PiP-läge följer inte det lilla fönstrets Ch+ och Ch- den favorit-kanaltabell som är aktiverad, utan använder alltid den fullständiga TV-tabellen
* Manualen är ett riktigt stort skämt. Inte för att de översatt dåligt utan pga att all viktig och relevant information saknas. Tag bara systemsetup-sidan som ett exempel. Det står hur man ändrar på frekvens, symbolhastighet, etc, men ingen info om vad de är till för, vad som händer om man ändrar dem eller vad defaultvärdena bör vara.

Saknar som sagt en riktig manual. Tag bara det här med att man kan hålla in PiP-knappen för att flytta runt fönstret... Hur många andra gömda finesser finns det månne?

Sen det stora negativa är såklart att man inte kan kopiera ut det hela till en USB-disk, så när kompisen ringer och ber mig spela in favorit-serien han glömt time:a in själv får det bli på den gamla vanliga VCR:en så man kan lämna över ett videoband. ...men det visste jag ju att det var så innan jag köpte boxen.

Justja, den finns bara i Silver enligt Comhem.

För den som är Comhem-kund och sitte rmed en Sagembox idag kan jag även bekräfta dessa uppgifter:

Jag band om mitt abonnemang i 24 månader och får då köpa loss boxen för 2000:- (2100 med frakt).
Månadskostnaden sjunker då med 70:-/mån då man inte längre behöver betala hyran för Sagem-boxen.
De 2100 kronorna betalas som postförskott när man hämtar ut kartongen på posten (det dras alltså inte på autogirot eller så).
Leveranstiden var 4 dagar för mig (3-5 dagar sade de).
Det är bara att flytta över kortet från Sagemboxen till Samsungen. Comhem behöver inte göra någon omaktivering eller liknande.
Förutom själva boxen får man med:
* fjärrkontroll
* batterier
* scartsladd (ganska kort)
* kort antennsladd
* kort antennsladd med "klump" på (den som det står att man ska använda men som folk i detta forum påpekat försämrar signalstyrkan/bildkvaliteten - jag har inte testat den sladden själv då den är för kort)

Ett tips till den som har 8 favoriter och beställer denna box:
Om du inte redan har TV3 och Kanal5 i digital form, beställ dem redan nu så att du har dem till den dag du får hem boxen (så slipper du mecka med att använda TVns fjärrkontroll för att titta på de analoga kanalerna).
Comhem erbjuder dock att beställa dessa kanaler extra om man vill. De kostar 29:-/mån, så om du beställer dem när halva månaden gått kostar de bara 15:- styck.

Så, det var allt för denna gång. Mer testande imorrn (och ännu mer i framtiden när jag köpt nån lämplig receiver).

Further testing:
(writing this second part in English)

* external USB disk: filenames with Swedish åäö is working fine
* external USB disk: long filenames is working fine (no stupid maximum limit of 42 letters like the Xbox filesystem)
* The quality of the analog picture on the TV when connecting the antenna cable through the box is the same as when connecting it directly to the TV. No quality loss. Good.
* When switching to the digital version of that same channel, the picture quality is MUCH better. Black is *black* not grainy dark gray. All colours are much deeper and natural. The contrast is *way* better and there's no shadows or colour displacement.
* Pictures:
- easy to insert an USB stick and start viewing, BUT:
- The aspect ratio on my 4:3 TV is wrong. People look fat (the image is squeezed from the top and bottom)
- other people have stated that the aspect ratio is completely wrong in 16:9 as well
- the colours are fine
- the detail is ok (you can't expect to get great detail, you need HD resolution for this)
- the pictures aren't automatically rotated based on the EXIF-information. This is the year 2007, image viewers should be able to do this.
- I didn't find any way to zoom into the picture (the up and down arrows rotate the picture)
- there are no information on the screen regarding what the different buttons do
* Remote control:
- like lots of other users, I have problems with the remote. It feels like 5% of all button presses get unrecognized. When trying to give a custom name to a file, this is painfully obvious.
- since this happen randomly, it gets annoying - I try to switch channel, nothing happen, I try again, it works. I try to rewind a bit in timeshift mode, nothing happen, I try again and now it works.
- several people have stated that the situation is completely resolved if you switch to a programmable remote instead.
* Music (mp3) is played OK. A little boring with no visualization effects though. And I miss stats such as current bitrate, filesize, etc.
* Dolby Digital: seems ok, havent tested it much. The biggest problem so far seem to be that different stations broadcast with different volumes, and even more different in the Dolby Digital audio.
* SRS: Haven't tried it. I have 5.1 speakers. :-)
* Text-TV: The box-builtin Text-TV works fine. Text-TV works just fine on my TV as well.
* Subtitles: Works fine.
* Editing video clips: Haven't tried it yet
* WSS (Wide Screen Signalling): Haven't tried it yet, but others say it works fine after the latest software upgrade

More testing will be performed when I connect the box to the 42" plasma TV and some new receiver...

Postad 10 december 2007 - 23:21

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Yet another big post from me: ;)

Here is my whishlist for future updates:

Volume adjustments per channel
------------------------------
Some channels send their audio in much lower or higher volume than the others. Therefore it would be nice to be able to boost or lower the volume on a per channel basis.
Recommendation:
When pressing the OK button you see the channel list. Add a new function (using the Yellow button?) to adjust the volume for the selected channel.
Or perhaps this adjustment is better placed in the Soundtrack-menu... Press Green (Alt) to see the menu. Add the new function here (using the Yellow button?).
(the adjustment should be measured in percent, so that the current volume can be boosted or lowered equally no matter if you're listening at a low volume or high.)
(from a technical perspective, the box need to reserve like the maximum 10% of the main volume for possible adjustments. When the main volume is set to 100, the box deliver 90% of its power to the receiver.
If the user switches to a channel that is set to boost the signal with e.g. 30% and the main volume is set to 100, the signal to the receiver should be 93% of maximum capacity.)
Some channels (like the Swedish SVT1 and SVT2) broadcast with much lower volume than e.g. VH-1 (a music channel) do. The difference is even bigger when using Dolby Digital, so when switching from SVT to VH-1, the music literally booms out the speakers.

Temporarily stop direct recording
---------------------------------
When direct recording to the HDD is enabled in the settings, it would be nice to be able to temporarily stop this for the current channel, (like pressing the Stop (live) button).

Pressing Stop (live) already has two actions in regular watching mode (going to live from timeshift, displaying the record status menu if some recordings are present). Adding a third function might make inexperienced users confused.
But if you think about it, it's quite clearly defined: If user is in live mode and there are no regular recordings in the background, pressing stop will disable instant recording on current channel.

Music
-----
- display bitrate of playing mp3
- display more stats about selected mp3's, like bitrate, filesize, date...
- Important: possibility to play mp3's recursively from different folders
- Important: possibility to select one or several folders to play (recursively)
- ...oh, and the kids always like Visual effects based on the music... Maybe you could steal some from Winamp? :-)

The remote control
------------------
- like lots of other users, I have problems with the remote. It feels like 5% of all button presses get unrecognized. When trying to give a custom name to a file, this is painfully obvious.
- since this happen randomly, it gets annoying - I try to switch channel, nothing happen, I try again, it works. I try to rewind a bit in timeshift mode, nothing happen, I try again and now it works.
- several people have stated that the situation is completely resolved if you switch to a programmable remote instead.
I guess there's no way to fix this with a software upgrade - the problem is probably within the remote itself.

Store settings
--------------
When the software is upgraded, all user settings are wiped. This is annoying, and will become more and more annoying the more settings there are.
Therefore, there should be a backup of the settings (like the Favourite channel lists, the Volume adjustments per channel, custom channel names, etc) on the harddrive (or in the flash-memory).
Also add a menu choise to *manually* backup the current settings as well as restore them whenever the user need to.

The LCD on the front panel
--------------------------
It would be nice if the LCD had different intensity levels
- Intensity at activity: off|low|medium|high
- Intensity after timeout: off|low|medium|high
- timeout: 0.5 1 1.5 2 2.5 3 seconds and so on...
Show info (channel name, mp3 title, etc) for NN seconds using the first intensity, wait for NN seconds and then continue showing it with the second intensity.
When switching channel, the LCD could highlight for NN seconds and then dim down a bit (or even put out entirely).

Flashing and movements attract the focus of the human eye. This is annoying when you try to watch a movie but the eye keep trying to look at the scrolling channel name. Therefore allow to disable this:
- scrolling of text in LCD:
on: Like tody, scroll the name/title over and over again
once: scroll to the end and then scroll backwards to the beginning and stop, then keep showing the first part of the channel name or mp3 title.
off: only show the first part of the name
- indicate HDD activity: on|off

OSD message timeout
-------------------
The timeout for OSD messages can be set to static values, where 3 seconds is the shortest. This is too long.
Allow for more granular stepping values, like: 0.5 1 1.5 2 2.5 3 seconds and so on...

Persistent OSD message
----------------------
Many OSD messages are automatically removed after the timeout (just like they should).
However, when pressing the Info button, the user usually want to read the information, but the message is closed too soon.
Recommendation:
- if the button is pressed again, make the message persistent. Indicate this by adding a line like "Press Exit or Return to close. Press Info for details or statistics".
Another press on the Info button give the details for the current show and yet another press give the statistics page as usual, and they are both persistent.

Channel change in PiP mode
--------------------------
In PiP mode, the small window's channel changes does not use the currently active channel list (usually my Favourite list #1).
So while the main window use my favourite list, the small window use the full list (where every other channel is blocked since I don't pay for it)
Naturally, the PiP window should follow the same channel list as the main window.

Move command in the Library
---------------------------
I'm missing the 'move' command in the different Library menues. It feels silly to have to copy files (mp3's in this case) from one place to another and then manually delete the originals. This is the year 2007... :-)

Translation of warnings, etc
----------------------------
In the library, when deleting files, all menu choises are written in Swedish, but suddenly you see English text ("All files in selected folder will be deleted" --> "Deleting").
In several other places you can see English words instead of Swedish (like "pauserad").

Radio
-----
The old Sagem box had two radio modes. One where you could just change channel and one that was started from the Navigator-menu.
The second one was much better since it showed information about what was played (artist, title, album, etc).
It would ofcourse be nice if the Samsung box display this information on the screen instead of a boring static blue picture of a note.
...oh, and the kids always like Visual effects based on the music... Maybe you could steal some from Winamp? :-)

Pictures
--------
- The aspect ratio on my 4:3 TV is wrong. People look fat (the image is squeezed from the top and bottom)
- other people have stated that the aspect ratio is completely wrong in 16:9 as well (no matter if you use letterbox or other settings)
- the pictures aren't automatically rotated based on the EXIF-information. This is the year 2007, image viewers should be able to do this.
- I didn't find any way to zoom into the picture (the up and down arrows rotate the picture)
- there are no information on the screen (or manual) regarding what different buttons do

Copy/move to USB
----------------
It would be nice to be able to copy a recorded video to an USB disk.
People with VCRs often save their tapes with movies and series for years or even decades. With only a 160 GB HDD this will be tricky.
Therefore it would be nice with an option to copy or move existing material to an external USB disk. Still, you need to play them using the Samsung box since the data is still stored in its native form, just on an external disk.

Export to USB
-------------
Sometimes a friend call me, asking me to tape this evening's episode of his favourite series, which he forgot. With a VCR this is no problem, I can give him the tape the next day.
With the PVR this is a problem. I have no means of giving him a copy.
It would be nice with an option to export a recording to formats that are commonly used (like Xvid, mpeg4, ac3, mp3), and the possibility to copy these to an external USB.

The user manual
---------------
Is there an updated manual to download somewhere? The one that came with the box is utterly useless. It is not even relevant any more since there has been so many changes in the software since it was printed.
For every given function it simply states "this where you handle <function>". All the information the user REALLY need is missing, like what is the function for, what are good default values, what happen when you tweak them? Example:
* On the initial system setup page, there are things like Frequency and Symbol speed. What is Symbol speed and what happen if I change it? I have no idea.
* How should the user know what SRS is and if it should be enabled?
* How should the user know the difference between TXT and VBI?

Also, hints and tips are missing. Examples:
* Hold the PiP button for two seconds to be able to move and resize the PiP window
* To browse the EPG without actually changing channel, press Left arrow (for instant recording mode) or enter timeshift mode. Personally, I always use this mode. I thinlk it is a bad default to always switch channels while browsing the EPG.
* To add the already Instantly recorded timeshift buffer to a new recording, go to Timeshift mode and press Rec.

---

Do anyone here in this forum have any email addresses to Comhem and/or Samsung where I can forward the above list?

Have I missed anything? Am I wrong? Please add your own thoughts and opinions.

Postad 11 december 2007 - 07:50

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Med en bra scart, och signalen inställd på RGB, blir det riktigt bra bild, tycker jag. De som prövat en bra scart-komponent-kabel, och signalen på "Komponent", menar att den bilden blir än bättre. "Bra" kablar handlar om Supra, Marcus Cables eller motsvarande. Med stor sannolikhet skulle HDMI bli än bättre, men boxen saknar tyvärr HDMI-utgång, vilket är en av få saker som finns kvar att klaga på efter den senaste firmware-uppdateringen. ;)

Vad tror du om att konvertera till HDMI genom en receiver skulle det ge en förbättring eller?
jag kör min Xbox360 genom receviern och konverterar från komponent till HDMi och får en kanonbild på det sättet undrar om man skulle få ett liknande resultat med digitalboxen?

Låter som en god idé, särskilt om receivern kan skala upp bilden. Tyvärr har jag ingen receiver och kan inte testa. Bra bild kräver ju bra grundmaterial. Ibland är bilden rätt dålig, särskilt på amerikanska såpor. Jag har funderat på en extern uppskalare, antar att det finns sådana. Någon som vet och har testat?

Postad 11 december 2007 - 11:26

Ammarok
  • Ammarok
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Here is my whishlist for future updates:

Nice one ;)

Unfortunately, I feel that some of the "wishes" could not be achieved (like recordings backup/exports - this is mainly authorization problem (watching without the smartcard) and also performace problem (I don't know exactly, but backing up of entire disk could last even several hours)).

We have to remember, that the hardware will not offer the same performance as the new PC. From what I know, the CPU is about 200MHz, memory is also very limited - try to compare it with Core2Duo and 2GB ram ;):):lol:.

However, some "whishes" are reasonable and for sure could be implemented (like volume offset, additional MP3 info, LCD scroll on/off, picture exif-based autorotation). We'll see if the new version of software will have them (of course if there will be another version:) )

Redigerat av Ammarok, 11 december 2007 - 11:51.

Postad 11 december 2007 - 11:28

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Av vad jag kan förstå så verkar denna boxen vara bättre än hd-boxen som comhem säljer.. ps. jag är inte intresserad av hd-kanalerna, bara av hdmi-utgången som hd-boxen har.

Postad 11 december 2007 - 17:43

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Av vad jag kan förstå så verkar denna boxen vara bättre än hd-boxen som comhem säljer.. ps. jag är inte intresserad av hd-kanalerna, bara av hdmi-utgången som hd-boxen har.

Jag har ingen HD-box att jämföra med, men jag är väldigt nöjd med Samsung PVR:n. Särskilt efter senaste uppdateringen har den blivit grymt användbar. :P HDMI är väl, som sagt, det enda man saknar. Möjligen vore det ju inte dumt att också kunna föra över direkt till en hårddisk via USB:n, fast det lär ju inte bli något av med det, vilket framgår om man läser här ovan.

Redigerat av Mange36, 11 december 2007 - 17:44.

Postad 12 december 2007 - 08:55

zappa21
  • zappa21
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Har nyss införskaffat mig en p850z och har ett problem som gäller inspelning.. Ska säga att jag inte hunnit testa så jättemycket..

Det händer när jag via epg ställer in en inspelning och sedan sätter boxen i standbyläge. När jag efter att inspelningen är klar slår på boxen får jag upp "Ingen Signal". När jag väl får igång boxen och går in i biblioteket för att kolla inspelningen så säger den att "Filen är förvrängd". ¨

Verkar som om jag tappar signalen då boxen varit i standby..

Är det någon fler som erfar detta problem?

//Zappa

Postad 12 december 2007 - 09:29

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Jag vet inte om jag vågar beställa denna box.. har haft comhem med dess hdbox en tid, men reklamerade den pga väldiga blockning-bildningar. Efter MÅNGA samtal fick jag det reklamerat. Tänk om det blir blockningar med denna box också, vet inte om Comhem är så sugna på att reklamera en gång till... Vad tycker ni jag ska göra ?

Postad 12 december 2007 - 09:55

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Jag vet inte om jag vågar beställa denna box.. har haft comhem med dess hdbox en tid, men reklamerade den pga väldiga blockning-bildningar. Efter MÅNGA samtal fick jag det reklamerat. Tänk om det blir blockningar med denna box också, vet inte om Comhem är så sugna på att reklamera en gång till... Vad tycker ni jag ska göra ?

Det är bara humaxboxen som har de problemen så jag tror att du lugnt kan beställa samsungboxen.

Postad 12 december 2007 - 12:26

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Boxen kan ju få ut YUV (komponent) via scart-komponent-kabel. Denna signal borde gå att koppla in i en konverterare för komponent till hdmi, t.ex. de här
http://www.digitaltv...dukt.php?p=1060
http://cgi.ebay.com/...bayphotohosting
http://www.gefen.com...sp?prod_id=4425

Med dessa kan man, så vitt jag kan begripa, ta in boxens signal via TV:ns hdmi-ingång. Tyvärr kostar ju dessa konverterare den del. Finns det någon poäng med dem om det är bättre bild man är intresserad av? Är bildsignalen från Samsung-boxen automatiskt bättre om den omvandlas till hdmi? Är en platt-tv bättre på att skala upp en signal som kommer in via hdmi jämfört med den som kommer in via komponent?

Någon som vet? Eller ännu bättre, någon som testat?

EDIT:
Letade lite till och hittade den här
http://www.digitaltv...dukt.php?p=1061
som dessutom skalar upp bilden till 720p. Betyder det att man få bildsignalen från boxen i 720p?

Redigerat av Mange36, 12 december 2007 - 12:28.

Postad 12 december 2007 - 13:34

KayJay
  • KayJay
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Kan bara instämma i Rookies lista med förbättringsförslag, gott jobbat!
Skulle vilja komplettera med några egna:
- Ökad snabbhet på FastForward. Har tidigare haft en Sagembox till marknätet, där kunde man snabbspola upp till 300 ggr. x16 tycker jag personligen är alldeles för segt.
- Varför bara max 16 schemalagda inspelningar? (eller är det bara min box?). Fullt möjligt att man behöver möjlighet till fler om man är bortrest under en längre period...
- Titta på program samtidigt som det spelas in; ta bort övergång till direktsänding när inspelning slutar

Redigerat av KayJay, 12 december 2007 - 13:45.

Postad 12 december 2007 - 19:32

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
The following things need to be done to improve the picture quality when watching photos:

* Inserting the picture in YCbCr color space into the video layer, rather than into the OSD layer as is currently done (the 16-bit ARGB color space causes posterization)
* Fixing the scaling (the current method causes severe aliasing when the scaling does not produce an even multiple or fraction of the original resolution)
* Taking the selected screen aspect ratio into account
* Taking the non-square pixel ratio in the video output into account (it's currently treated as if the pixels were square)
* Allowing the viewer to toggle between overscan and underscan of the picture

Postad 12 december 2007 - 19:38

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Har nyss införskaffat mig en p850z och har ett problem som gäller inspelning.. Ska säga att jag inte hunnit testa så jättemycket..

Det händer när jag via epg ställer in en inspelning och sedan sätter boxen i standbyläge. När jag efter att inspelningen är klar slår på boxen får jag upp "Ingen Signal". När jag väl får igång boxen och går in i biblioteket för att kolla inspelningen så säger den att "Filen är förvrängd". ¨

Verkar som om jag tappar signalen då boxen varit i standby..

Är det någon fler som erfar detta problem?

//Zappa

Reklamera boxen direkt!

Mitt tips. Tyvärr...

Postad 12 december 2007 - 19:43

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Boxen kan ju få ut YUV (komponent) via scart-komponent-kabel. Denna signal borde gå att koppla in i en konverterare för komponent till hdmi, t.ex. de här
http://www.digitaltv...dukt.php?p=1060
http://cgi.ebay.com/...bayphotohosting
http://www.gefen.com...sp?prod_id=4425

Med dessa kan man, så vitt jag kan begripa, ta in boxens signal via TV:ns hdmi-ingång. Tyvärr kostar ju dessa konverterare den del. Finns det någon poäng med dem om det är bättre bild man är intresserad av? Är bildsignalen från Samsung-boxen automatiskt bättre om den omvandlas till hdmi? Är en platt-tv bättre på att skala upp en signal som kommer in via hdmi jämfört med den som kommer in via komponent?

Någon som vet? Eller ännu bättre, någon som testat?

EDIT:
Letade lite till och hittade den här
http://www.digitaltv...dukt.php?p=1061
som dessutom skalar upp bilden till 720p. Betyder det att man få bildsignalen från boxen i 720p?

intressanta saker som du kommer med.

Jag är dock nöjd med det jag har (för tillfället - Bättre vill ha ÄNNU BÄTTRE! :))...

Postad 13 december 2007 - 16:14

nosslo77
  • nosslo77
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Jag kör (av någon konstig anledning) fortfarande med Scarten som följde med mellan 850:an och min 40"-LCD. jag funderar därför på att uppgradera. Vad skall jag satsa på. Ni snackar tidigare om komponentkablar, men dom ni snackade om tycker jag är för dyra, kan detta vara en ide, eller blir det lika bra av att köra med en scart-kabel i 200-kronorsklassen?

Tacksam för svar.

Postad 13 december 2007 - 17:39

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Jag kör (av någon konstig anledning) fortfarande med Scarten som följde med mellan 850:an och min 40"-LCD. jag funderar därför på att uppgradera. Vad skall jag satsa på. Ni snackar tidigare om komponentkablar, men dom ni snackade om tycker jag är för dyra, kan detta vara en ide, eller blir det lika bra av att köra med en scart-kabel i 200-kronorsklassen?

Kabeln du har länkat till är en scart->svideo, det ska du naturligtvis inte ha. Clicktronics scart->komponent tycker jag att du ska satsa på, hellre det än scart->scart.

Clicktronic scart->komponent 2m

Postad 13 december 2007 - 17:59

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0

Tacksam för svar.

jag läste ett test för länge sen ang qlicktronic vs supra. det var i stort sett ingen skilnad i bildkvalitet. testet gälde dock komponent-kabel. tror att det var här på minhembio eller component.se

jag har en 15m qlicktronic komponent som jag är nöjd med.

Postad 13 december 2007 - 18:07

psyman
  • psyman
  • Lärjunge

• 280 inlägg
  • 0
» Här kommer länk!

Postad 13 december 2007 - 19:11

nosslo77
  • nosslo77
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Kabeln du har länkat till är en scart->svideo, det ska du naturligtvis inte ha. Clicktronics scart->komponent tycker jag att du ska satsa på, hellre det än scart->scart.

Clicktronic scart->komponent 2m

Hehe... självklart. tog fel.

Tack så mycket, då skall en sådan inhandlas imorgon.

Postad 13 december 2007 - 19:31

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

» Här kommer länk!

Jag tänker/vill inte skapa ett kabelgräl här, men att visa bevis via bilder från en digitalkamera, visar med all tydlighet på testets trovärdighet och vad gäller testskribenternas seriositet.

Jag går efter mina egna ögon/öron, och inte är jag en stolle som VILL betala dyrt - i onödan. Jag har haft billigare kablar, men efter att ha inhandlat dyrare grejor, så blev jag såld. Tilläggas bör att jag av naturen är en väldigt kritiskt granskande människa. Punkt från mig i detta ämne(hoppas jag...).

Edit:

"Punkt från mig i detta ämne(hoppas jag...)."...
...hmmm, detta kommer jag nog inte att kunna hålla vid närmare eftertanke. ;)

Redigerat av Tompa123, 13 december 2007 - 23:44.

Postad 13 december 2007 - 20:57

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Tack så mycket, då skall en sådan inhandlas imorgon.

Nosslo77!
Även om vi inte ska bli för "kabliga" i denna box-tråd är ju flera av oss intresserade av att få ut än bättre bild ur Samsungs PVR. Därför vore det givande att få en bildupplevelse-rapport efter att du inhandlat kabeln.

Själv kör jag Hifi-klubbens Argon-scart (deras förra variant som nog egentligen är en Marcus Cables-kabel) mellan box och LCD-TV. För de flesta kanaler ger det en väldigt bra bild. Trots detta funderar jag på att testa en scart-till-hdmi-konverterare för att få en ännu bättre bild. Fast en sådan går lös på 2000kr. Och eftersom det är tveksamt om bilden blir 2000kr bättre lär det stanna vid funderingar. Tror jag... Jo, det verkar ju inte klokt annars. Eller... :wacko:

Hur som, vore som sagt kul att få en bild-rapport. ;)

Postad 13 december 2007 - 20:59

SPADERMAN
  • SPADERMAN
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Nu har jag suttit i timmar och läste hela (wow) tråden! Jag har själv en box sedan några månader.

Jag har inte sett att någon undrar om det går att koppla sin externa USB-disk till boxen, för att sedan gå in på den via "biblioteket" bara för att titta på filmerna "genom boxen"... (Glöm kopiera hit eller dit).

Filmer med inbränd text (divX, Xvid) i storlek ca 700MB har jag lagrat på externa disken. Jag brukar bränna över på DVD och spela upp i min DVD med stöd för DivX... Men det går ju åt skivor.

Jag har formatterat externa USB-disken till FAT32 med partition Magic. Jag har lagt över .mp3, .mpeg och .avi för att testa. Alla filnamn är max 8 tecken utan Å, Ä och Ö...

Min box hittar INTE USB-disken.... Hur jag än försöker. Tips?

Supporten svarade efter att ha läst någonstans och sedan frågat en kollega att disken inte klarar större filer än 2GB. Jag svarade att mina filer var ca 5MB... Då svarade hon: Aha, men då beror det nog på det!

Haha...

:- Jag förstår att man kan koppla en dator direkt till TVn... ;) Men det svarar inte på frågan!

Postad 13 december 2007 - 23:12

Unregistered10c9659c
  • Unregistered10c9659c
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
Har precis fått hem min Samsung 850. Har gått och tvekat länge men nu slog jag till. Är väldigt nöjd. Har försökt följt tråden så jag är ganska medveten om bristerna och fördelarna. Antar att den senaste uppdateringen gjorde en hel del.
Jag har nu bara två frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

1. Att ha Omedelbar inspelning på, låter ju väldigt bra, men hårdisken lär ju få jobba hårt - är det någon risk? Vad är rekomendation?
2. Har lite svårt att förstå det här med bildformat - någon som kan förklara Bredd-höjd förhållande. Vad står Brevlåda, pan-skan, blandat och full för?

Tack på förhand.

Postad 14 december 2007 - 00:38

aegero
  • aegero
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

- Ökad snabbhet på FastForward. Har tidigare haft en Sagembox till marknätet, där kunde man snabbspola upp till 300 ggr. x16 tycker jag personligen är alldeles för segt.

Har du provat att hålla pil-höger nedtryckt? Går hur snabbt som helst!

Postad 14 december 2007 - 09:26

KayJay
  • KayJay
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Har du provat att hålla pil-höger nedtryckt? Går hur snabbt som helst!

Grymt aegero, var precis den funktionaliteten jag ville ha. Tack!

Redigerat av KayJay, 14 december 2007 - 09:27.

Postad 14 december 2007 - 09:39

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Nu har jag suttit i timmar och läste hela (wow) tråden! Jag har själv en box sedan några månader.

Jag har inte sett att någon undrar om det går att koppla sin externa USB-disk till boxen, för att sedan gå in på den via "biblioteket" bara för att titta på filmerna "genom boxen"... (Glöm kopiera hit eller dit).

Filmer med inbränd text (divX, Xvid) i storlek ca 700MB har jag lagrat på externa disken. Jag brukar bränna över på DVD och spela upp i min DVD med stöd för DivX... Men det går ju åt skivor.

Jag har formatterat externa USB-disken till FAT32 med partition Magic. Jag har lagt över .mp3, .mpeg och .avi för att testa. Alla filnamn är max 8 tecken utan Å, Ä och Ö...

Supporten svarade efter att ha läst någonstans och sedan frågat en kollega att disken inte klarar större filer än 2GB. Jag svarade att mina filer var ca 5MB... Då svarade hon: Aha, men då beror det nog på det!

Haha...

:- Jag förstår att man kan koppla en dator direkt till TVn... ;) Men det svarar inte på frågan!

Enligt Briskeby (Nov 16 2006, 14:13) måste boxen stå i läge foto eller musik för att acceptera att något är anslutet till USB.

Postad 14 december 2007 - 12:56

SPADERMAN
  • SPADERMAN
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Haha...

:- Jag förstår att man kan koppla en dator direkt till TVn... :wub: Men det svarar inte på frågan!

Enligt Briskeby (Nov 16 2006, 14:13) måste boxen stå i läge foto eller musik för att acceptera att något är anslutet till USB.

Jag har givetvis provat alla lägen. Min USB-disk finns inte! :P

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.