Testa att höja brightness först - kanske en lösning. Annars är de fullt legitimt att öka brightness efteråt och okulärt kontrollera och justera svåra färgskiftningar i skuggnyanserna. Mätarna kommer ändå inte att guida på de här nivåerna.
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
12 990:- |
Postad 08 oktober 2012 - 22:17
Testa att höja brightness först - kanske en lösning. Annars är de fullt legitimt att öka brightness efteråt och okulärt kontrollera och justera svåra färgskiftningar i skuggnyanserna. Mätarna kommer ändå inte att guida på de här nivåerna.
Postad 08 oktober 2012 - 23:29
Det är så det fungerar - felen trycks ned i svärtan och ökar du brightness flyttar du endast gränsen för svart. Jämför med när du gick andra vägen och fick fel i toppen. Skillnaden är att man inte kan dölja fel i vitt.
Men om jag justerar brightness med säg 3 klick då flyttas hela gråskalan och gamman sjunker ner till ca 2.0.
Och rgb flyttas uppåt så att säga.
Förstår inte varför inte LG har kunnat begränsat brightness till nederdelen istället för som de är nu att den påverkar exakt allt i gråskalan.
Postad 08 oktober 2012 - 23:50
Postad 09 oktober 2012 - 07:57
Efteråt? Kör du inte med DVE?När jag kalibrear den med brightness reglaget på 49 och allt blir skit bra i gråskalan osv.
Så efteråt när jag kollar brightness så syns inte 2% svart.
Joe hade ju den goda smaken att skicka med pluge tillsammans med skivans windowpatterns.
Postad 09 oktober 2012 - 08:51
Efteråt? Kör du inte med DVE?
Joe hade ju den goda smaken att skicka med pluge tillsammans med skivans windowpatterns.
Jo jag kör med DVE både före och efter.
Postad 09 oktober 2012 - 08:59
Postad 09 oktober 2012 - 09:00
Postad 09 oktober 2012 - 09:38
720/1080-material ska som regel dekodas enl ITU709.
Kanske kräver en förklaring. 601 och 709 definerar olika ekvationer för konvertering mellan RGB <-> YCbCr.
Kedjan är kortfattat: kameran fångar RGB och inför lagring så konverteras detta till YCbCr. SD konverteras på ett visst sätt (601) och HD på ett annat sätt (709).
Vid uppspelning kommer YCbCr-signalen förr eller senare konverteras till RGB och för korrekta färger är det då viktigt att korrekta ekvationer användas.
Som regel är det väl så att displayerna inte låter användaren vilka ekvationer som ska köras utan vanligast lär vara "om signalen är <= 576 YCbCr då kör jag 601" samt "om signalen är >=720 då kör jag 709". Men i vissa displayer så är alltså detta valbart. Observera att valet bara är relevant då man kör YCbCr ut från källan (RGB signaler är ju redan konverterade).
Skön grej händer om man kör uppskalning av SD-material. Det är ju 601-material och så skalas det upp till 720/1080 och vips kommer de flesta displayer applicera 709 ekvationer på detta (eftersom de kommer tro att det är HD). Om ingen kompensation gjorts för detta så kommer man få ett färgfel i främst grönt och gult.
Litet bildexempel:

Dra upp Colorbar-testpattern i DVE och latcha lite vettja.

(misstänker förövrigt att det är "all over the place" när det gäller det här med 601 vs 709 så i praktiken är det säkerligen mkt rörigare än vad jag beskriver ovan... Tex. ni som har PS3 och DVD DVE kan ju prova att stänga av uppskalning, hos mig blev det som den nedre högra bilden, ungefär)
edit: reservation för ringrostighet när det gäller detta ämne, länge sen jag fick anledning att fundera på detta...tacksam för ev rättning.
Det där har vi nog gått igenom flera gånger i denna tråd så det är bara att söka bakåt i tråden. För videosignaler är "hdmi-begränsad "("16-235", "limited", "video-levels" kärt barn har många namn) det korrekta (kan finnas anledning att använda annat dock). Observera att detta bara är relevant för RGB-signaler, YCbCr är alltid "video-levels" så att säga.Vad är det för skillnad på hdmi range? På tv:n kan man välja hdmi full , hdmi begränsad eller hdmi auto.
Med DVE är det enkelt att undersöka vad dessa inställningar gör (kanske verkar tjatig men faktum är att de flesta frågor som ställs här handlar om saker man kan undersöka mha DVE, ytterst kraftfullt verktyg mao).
Redigerat av pacman, 09 oktober 2012 - 09:45.
Postad 09 oktober 2012 - 09:38
"Full" oftast synonymt med 0-255-omfång, alltså "datornivåer"
"Begränsad", 16-235, alltså "videonivåer" och den nivå som är den korrekta i de här sammanhangen.
"Auto" försöker välja rätt med automatik.
Observera att med Sonys apparater behöver man eventuellt stänga av/slå på TV:n för att ändringar i så väl TV som källa ska få effekt.
480i och 576i är standardupplöst interlace-signal sprungen ur NTSC respektive PAL. 480p och 576p är de progressiva varianterna. Båda går under ITU 601 hur de ska hanteras. Färgrymden för 480i/p är SMPTE-C och för 576i/p är det PAL
ITU 709 för HD-signaler, 720p, 1080i, 1080p
Postad 09 oktober 2012 - 10:28
nu har jag dve hd bluray men det kanske inte gör nån skillnad mot dvd dve. sen har jag CD "nya" inspelningsbara satellitbox och vad den skickar ut vet jag inte,det finns inget valalternativ till skillnad mot blurayen och Boxee´n. Och för att kunna kolla det behövs väl nåt typ Quantum eller liknande.?480/576-material ska som regel dekodas enl ITU601.
720/1080-material ska som regel dekodas enl ITU709.
Kanske kräver en förklaring. 601 och 709 definerar olika ekvationer för konvertering mellan RGB <-> YCbCr.
Kedjan är kortfattat: kameran fångar RGB och inför lagring så konverteras detta till YCbCr. SD konverteras på ett visst sätt (601) och HD på ett annat sätt (709).
Vid uppspelning kommer YCbCr-signalen förr eller senare konverteras till RGB och för korrekta färger är det då viktigt att korrekta ekvationer användas.
Som regel är det väl så att displayerna inte låter användaren vilka ekvationer som ska köras utan vanligast lär vara "om signalen är <= 576 YCbCr då kör jag 601" samt "om signalen är >=720 då kör jag 709". Men i vissa displayer så är alltså detta valbart. Observera att valet bara är relevant då man kör YCbCr ut från källan (RGB signaler är ju redan konverterade).
Skön grej händer om man kör uppskalning av SD-material. Det är ju 601-material och så skalas det upp till 720/1080 och vips kommer de flesta displayer applicera 709 ekvationer på detta (eftersom de kommer tro att det är HD). Om ingen kompensation gjorts för detta så kommer man få ett färgfel i främst grönt och gult.
Litet bildexempel:
Dra upp Colorbar-testpattern i DVE och latcha lite vettja.
(misstänker förövrigt att det är "all over the place" när det gäller det här med 601 vs 709 så i praktiken är det säkerligen mkt rörigare än vad jag beskriver ovan... Tex. ni som har PS3 och DVD DVE kan ju prova att stänga av uppskalning, hos mig blev det som den nedre högra bilden, ungefär)
edit: reservation för ringrostighet när det gäller detta ämne, länge sen jag fick anledning att fundera på detta...tacksam för ev rättning.
Det där har vi nog gått igenom flera gånger i denna tråd så det är bara att söka bakåt i tråden. För videosignaler är "hdmi-begränsad "("16-235", "limited", "video-levels" kärt barn har många namn) det korrekta (kan finnas anledning att använda annat dock). Observera att detta bara är relevant för RGB-signaler, YCbCr är alltid "video-levels" så att säga.
Med DVE är det enkelt att undersöka vad dessa inställningar gör (kanske verkar tjatig men faktum är att de flesta frågor som ställs här handlar om saker man kan undersöka mha DVE, ytterst kraftfullt verktyg mao).
Postad 09 oktober 2012 - 12:50
nu har jag dve hd bluray men det kanske inte gör nån skillnad mot dvd dve. sen har jag CD "nya" inspelningsbara satellitbox och vad den skickar ut vet jag inte,det finns inget valalternativ till skillnad mot blurayen och Boxee´n. Och för att kunna kolla det behövs väl nåt typ Quantum eller liknande.?
Det är väldigt betydande skillnad:
DVE HD Basics för att utvärdera Blu-rayuppspelningen och hur displayen svarar mot HD-signaler.
DVE på DVD för att utvärdera DVD-uppspelningen och hur displayen svarar mot SD-signaler. En skiva för PAL, en annan för NTSC.
För att ta reda på vad Canal Digitalboxen skickar krävs någon form av signalanalysator. TV:ns info-knapp räcker inte till. Några projektorer är tydliga, bland annat kan Sim2:s bättre modeller svara på signalformat och även ifall chroma subsampling är 4:4:4 eller 4:2:2 vid YCbCr.
Postad 09 oktober 2012 - 13:02
Litet bildexempel:
Ungefär så. Men just "all over the place" är en väldigt bra beskrivning eftersom det blir fel även i sammanhang där det ska vara rätt.

Kör man "1080p Pure Direct" hos Panasonic GT50 och VT50 med "På" och RGB-signal (från både PS3 och Quantum 780) blir det effekten som i nedre vänstra hörnet. Grön luminans hamnar 50% under och drar inte helt oväntat ned cyan och gul. Och RGB vill man som skrivet ofta köra för att uppskalad DVD ska bli rätt.
Läste för övrigt någon utländsk recension där testaren var lite förgrymmad över att inte kunna köra "1080p pure direct" i alla situationer. "Varför då - de blir ju fel!" undrade jag. Skulle gissa att den testaren gick i nomenklatur-fällan och tänkte "Pure direct! Hrrmm - Det måste ju vara bäst!" utan att verifiera. Vilket tar typ fem sekunder med PS3 och färgstaplarna från valfri testskiva.

Postad 09 oktober 2012 - 13:30
Gör det nån skillnad ifall man spelar upp dvd i blurayspelaren,den skalar ju upp till en högre upplösning och går via hdmi,ska man isåfall koppla den via en hdmiswitch och en annan hdmiingång på tv:n som är kalibrerad i 601 när man ser på dvd?Som det är nu så går allt in i onkyon och ut genom samma hdmi out. (Finns bara en out) Onkyon är inställd på "via". Jag ska vad det lider koppla in Duon,men jag lägger nästan hellre om taket än ger mig in i den ohyggliga sladdhärvan bakom. det måste väl ändå bli bättre via hdmi än att koppla en scart från spelaren till tv:n? (om nu blurayen har en scart,lite osäker på det då jag inte tittat efter utan jag körde in en hdmi när jag köpte den och tänkte inte mer på det)Det är väldigt betydande skillnad:
DVE HD Basics för att utvärdera Blu-rayuppspelningen och hur displayen svarar mot HD-signaler.
DVE på DVD för att utvärdera DVD-uppspelningen och hur displayen svarar mot SD-signaler. En skiva för PAL, en annan för NTSC.
För att ta reda på vad Canal Digitalboxen skickar krävs någon form av signalanalysator. TV:ns info-knapp räcker inte till. Några projektorer är tydliga, bland annat kan Sim2:s bättre modeller svara på signalformat och även ifall chroma subsampling är 4:4:4 eller 4:2:2 vid YCbCr.
Postad 09 oktober 2012 - 13:47
Gör det nån skillnad ifall man spelar upp dvd i blurayspelaren,den skalar ju upp till en högre upplösning och går via hdmi,ska man isåfall koppla den via en hdmiswitch och en annan hdmiingång på tv:n som är kalibrerad i 601 när man ser på dvd?Som det är nu så går allt in i onkyon och ut genom samma hdmi out. (Finns bara en out) Onkyon är inställd på "via". Jag ska vad det lider koppla in Duon,men jag lägger nästan hellre om taket än ger mig in i den ohyggliga sladdhärvan bakom. det måste väl ändå bli bättre via hdmi än att koppla en scart från spelaren till tv:n? (om nu blurayen har en scart,lite osäker på det då jag inte tittat efter utan jag körde in en hdmi när jag köpte den och tänkte inte mer på det)
Som skrivet ovan, man kör med RGB från en uppskalande spelare som verifierat (BD-spelare gör inte alltid rätt) gör den rätta matrisomvandling, till exempel Oppo. Problemet löst.
Att köra med en HDMI-splitter löser inte problemet. Du får ju fortfarande samma fel när TV:n tar emot YCbCr-signalen och omvandlar den till fel färgrymd. Är man noga med att det blir rätt färg från DVD kan man istället växla till 576p-upplösning ut ur spelaren. Då blir det rätt matris hela vägen. Då underlättar det ifall man har en spelare som kan växla upplösning via fjärren, till exempel Oppo. Fast ja, har du en Oppo kör man med RGB.

Postad 09 oktober 2012 - 13:50
Ok tack för svaren,det blir att gå igenom BD olika möjligheter då. LG 670NSom skrivet ovan, man kör med RGB från en uppskalande spelare som verifierat (BD-spelare gör inte alltid rätt) gör den rätta matrisomvandling, till exempel Oppo. Problemet löst.
Att köra med en HDMI-splitter löser inte problemet. Du får ju fortfarande samma fel när TV:n tar emot YCbCr-signalen och omvandlar den till fel färgrymd. Är man noga med att det blir rätt färg från DVD kan man istället växla till 576p-upplösning ut ur spelaren. Då blir det rätt matris hela vägen. Då underlättar det ifall man har en spelare som kan växla upplösning via fjärren, till exempel Oppo. Fast ja, har du en Oppo kör man med RGB.
Postad 09 oktober 2012 - 18:04
Kanske.Är man noga med att det blir rätt färg från DVD kan man istället växla till 576p-upplösning ut ur spelaren. Då blir det rätt matris hela vägen.

Postad 10 oktober 2012 - 12:32
Postad 14 oktober 2012 - 22:56
Räcker det enbart med en Blueray skiva av DVE och var köper man denna ??
klarar man sig utan mätutrustning ??
Finns det guider hur man använder DVE ??
Postad 15 oktober 2012 - 09:55
DVE HDBasics köpes förslagsvis där det säljs Blu-ray skivor, Prisjakt borde kunna hjälpa dig där...

Initialt behövs ingen mätutrustning, det är bara om du vill ta det hela till nästa, och en mer exakt, nivå som det blir nödvändigt. Men det är rätt poänglöst för nybörjaren. En mätare ersätter absolut inte DVE och dina egna ögon och hjärna.
Svårt? Kalibrering är ett hantverk, desto mer tid och tankekraft man lägger ner på hantverket, desto bättre blir resultatet.
Guide är bra att ha ibörjan ja, den här är väl länkad till ett antal gånger i tråden:
http://www.hemmabiot...kel/2008_49.pdf
Finns förövrigt guider på skivan.
Postad 17 oktober 2012 - 18:03
Det är en bra idé att börja med DVE ja. Detta för att för lite förståelse för ämnet som sådant och displayen man avser att mickla med.
DVE HDBasics köpes förslagsvis där det säljs Blu-ray skivor, Prisjakt borde kunna hjälpa dig där...
Initialt behövs ingen mätutrustning, det är bara om du vill ta det hela till nästa, och en mer exakt, nivå som det blir nödvändigt. Men det är rätt poänglöst för nybörjaren. En mätare ersätter absolut inte DVE och dina egna ögon och hjärna.
Svårt? Kalibrering är ett hantverk, desto mer tid och tankekraft man lägger ner på hantverket, desto bättre blir resultatet.
Guide är bra att ha ibörjan ja, den här är väl länkad till ett antal gånger i tråden:
http://www.hemmabiot...kel/2008_49.pdf
Finns förövrigt guider på skivan.
Får tacka så mycket för Guiden.
Ska köpa DVE HDBasics och läsa på mig på guiden så ja får lite insikt på grunden
av bildkalibrering.
Är som sagt helt grön på detta område.
Postad 18 oktober 2012 - 20:25
Man får tydligen en gratis kalibrerings CD från HIFI-klubben om man är medlem där.
Tror ni den räcker eller ska man köpa en HDBasics?
Postad 18 oktober 2012 - 21:11
DVE skivan känns prisvärd samt att den går att använda så länge tv standarden ser ut som den gör så helt klart värd 300 kr.
Postad 19 oktober 2012 - 08:25
Du kan ju ladda ner HD Rec709,en gratis kalibreringsskiva för både bluray och dvd http://www.avsforum....mp4-calibration. Annars säljer Pär på www.tiwia.se DVE HD basic skivorHej
Man får tydligen en gratis kalibrerings CD från HIFI-klubben om man är medlem där.
Tror ni den räcker eller ska man köpa en HDBasics?
Postad 19 oktober 2012 - 18:46
Vilken parameter ska man ta det lugnt med nu ibörjan?
Redigerat av orrebus, 19 oktober 2012 - 18:50.
Postad 24 oktober 2012 - 20:53

Postad 25 oktober 2012 - 09:23

Postad 25 oktober 2012 - 10:43
Annars, testa att ändra menyspråk till engelska. De svenska översättningarna genomförs nästan alltid utanför kontext. Det är någon stackare på det svenska kontoret som får en Word-fil med en lång lista ord som ska översättas innan det bakas in en firmware i något chip.
Postad 25 oktober 2012 - 11:24
det heter reality creation och finns under vanliga inställningar för bilden. Under eller i "gruppen" där sharpness och noise reduktion finns, ej i avancerade inställningar och ej heller i homemenys inställningar för bilden. Kan inte se vad som händer med bilden (antagligen för jag vet inte vad jag ska titta efter) men om jag tar fram testmönster för resolution i dpg: n ( en massa streck i olika tjocklekar) så ser jag nåt som händer men kan inte sätta fingret på vad riktigt.Vilka menyer sorterar "videoområdesavkänning" under?
Annars, testa att ändra menyspråk till engelska. De svenska översättningarna genomförs nästan alltid utanför kontext. Det är någon stackare på det svenska kontoret som får en Word-fil med en lång lista ord som ska översättas innan det bakas in en firmware i något chip.
Postad 25 oktober 2012 - 11:29
det heter reality creation och finns under vanliga inställningar för bilden. Under eller i "gruppen" där sharpness och noise reduktion finns, ej i avancerade inställningar och ej heller i homemenys inställningar för bilden. Kan inte se vad som händer med bilden (antagligen för jag vet inte vad jag ska titta efter) men om jag tar fram testmönster för resolution i dpg: n ( en massa streck i olika tjocklekar) så ser jag nåt som händer men kan inte sätta fingret på vad riktigt. Sen heter den naturtrogen bild och inte videoområde, sorry för felet men satt inte framför tv: n just då
Postad 25 oktober 2012 - 12:03
Postad 25 oktober 2012 - 12:10
OK, då vet jag. Tackar för svaret."Reality creation" är Sonys bildförbättrare som är en kombination av skärpe- och brusreduceringsfilter. Alltså en rent subjektiv förändring av bilden. Den bör som sådan vara avstängd under kalibrering.
Postad 26 oktober 2012 - 06:47
Postad 26 oktober 2012 - 08:12
Nä, det var jag som trodde det, jag satt i cryolabbet (fas 3) och fick för mig att det var det. videoområdesavkänning heter video motion detection eller video area detection,minns inte just nu. Är nämligen i cryolabbet igen. Men mottager gärna en förklaring vad det är. En massa konstiga beteckningar på reglagen men nada förklaring vad det är och vad de gör. Är det så på alla märken,konstiga namn på reglagen och noll förklaring?Haha, hade de översatt "Reality creation" som "videoområdesavkänning"?
Postad 26 oktober 2012 - 08:20
Postad 26 oktober 2012 - 08:24
I och för sig bättre än de där kinesiska eller Taiwanesiska prylarna där "Auto" översätts till "Bil" eller andra härligheter.
Ingen Signal.jpg 206,65K 0 Antal nerladdningar

Postad 26 oktober 2012 - 08:32

Ljudsystemet har rejält med deg!

Postad 26 oktober 2012 - 09:03
Nåt för Leila när hon bakar.Tv'n är ju som gjord för den typen av program. Följer det med en sån skraplott som en gång fanns i "luktbio"?Från samma TV, lite småkinkig färgtemperatur men den doftar i alla fall gott!
Tredskande Cologne.jpg 113,07K 3 Antal nerladdningar
Ljudsystemet har rejält med deg!Tredubbla bageri.jpg 122,86K 4 Antal nerladdningar

Postad 26 oktober 2012 - 13:33
HX855 bildinställningar
Videoområdesavkänning: Justerar effektnivån optimalt genom att detektera ett videoområde inom en bild.
HX853 picture settings
Video Area Detection: Adjusts effect level optimally by detecting video area within a picture.
Sony HX853 Review
"The Video Area Detection setting betrays the fact it’s aimed at embedded video from the Web so, if you do use your big screen for surfing - and it’s sometimes good to get that YouTube video for the whole family to see - experiment away but the vastly varying quality of online video will mean you’ll be forever tinkering with those sliders. You have been warned. The Smooth Gradation feature actually works quite well, at least on test patterns, and kept in its low setting didn’t cause any issues with real world content."
Postad 26 oktober 2012 - 14:09
Jo,men jag fattar inte vad de menar med att detektera ett videoområde i bilden, är det då en specifik area i bilden t.ex ett ansikte i högra hörnet eller en blomma mitt i bilden. Är det under avspelning av film eller fotovisning? Frågorna är många och svaren få och knapphändiga. Grejenär att jag ser ingen skillnad.Askungen, har du kollat online manualen?
HX855 bildinställningar
Videoområdesavkänning: Justerar effektnivån optimalt genom att detektera ett videoområde inom en bild.
HX853 picture settings
Video Area Detection: Adjusts effect level optimally by detecting video area within a picture.
Sony HX853 Review
"The Video Area Detection setting betrays the fact it’s aimed at embedded video from the Web so, if you do use your big screen for surfing - and it’s sometimes good to get that YouTube video for the whole family to see - experiment away but the vastly varying quality of online video will mean you’ll be forever tinkering with those sliders. You have been warned. The Smooth Gradation feature actually works quite well, at least on test patterns, and kept in its low setting didn’t cause any issues with real world content."
Postad 31 oktober 2012 - 11:35

Postad 01 november 2012 - 08:20
Hittade en inställning på vitbalans 20p ire tror jag det stog. Där kunde jag ändra färg för rött grönt och blått... I en annan meny fanns det ytterligare inställningar för de olika färgerna som jag inte alls fattade vad de gjorde...
Hittade denna recension av föregångaren för den amerikanska marknaden http://www.avsforum....reet-price-talk.
Där deras mätningar visar på att färgerna är helgalna. Med kalibrering blev det genast mycket trevligare.
Postad 01 november 2012 - 09:23
I första hand, köp DVE och ställ in allt "by eye". LG är rätt lätta att få rimlig återgivning ifrån så det krävs inget mätinsturment för att få dem "ok".Hej! Vad skall man ha för probe för mätning av en plasma. Köpte en LG 50PM680T för 6000:- som har bedrövliga färger. Tänkte försöka mig på att göra något åt det. Finns det någon guide hur man kalibrerar en LG tv så hade det varit intressant läsning.
Eller sagt på ett annat sätt, klarar du inte att få till en vettig bild från en LG plasma utan mätinstrument så är det heller ingen bra idé att skaffa ett mätinstrument - det är mkt bättre att lära sig, och förstå, det grundläggande först.
Tips om inställningar specifikt för LG hittar du i senaste nummret av Hemmabiotidningen. Väldigt detaljerat, borde knappt gå att misslyckas.

Men ja, när du blivit lite mer varm i kläderna är förstås mätare (och tillhörande programvara) en väg som absolut ska uppmuntras!

http://store.spectra...-i1display.html
eller
http://www.curtpalme...neDisplay3.shtm
Skulle nog som själv gå på en mjukvaru-kompenserad mätare, t.ex. i1Display3 PRO från curtpalme länken ovan (läs under "What is the EyeOne Display 3 PRO?".
Redigerat av pacman, 01 november 2012 - 10:59.
Postad 01 november 2012 - 10:12

Frågan är även hur bra dessa funkar till plasma?
Postad 01 november 2012 - 10:16
Eftersom bildkalibrering bör utföras flera ggr årligen samt ifall du köpr ny bluray eller annan kringutrustning så är det inte alls fel att lägga några 1000 på kalibreringsprylar. Sen kan du ställa in päronens tv och polarnas.i1display LT och spyder är dessa så dåliga att DVE-kalibrering är likvärd? Skiljer en hel del i pris på dem och de du rekommenderar . För en tv för 6000:- har jag svårt att ge 3000:- för kalibreringsutrustning
Frågan är även hur bra dessa funkar till plasma?

Redigerat av Askungen, 01 november 2012 - 10:19.
Postad 01 november 2012 - 10:57
DVE försvinner inte bara för att man har en mätare men jag antar att du menar, "är sämre mätare likvärdiga med en by eye kalibrering", typ.i1display LT och spyder är dessa så dåliga att DVE-kalibrering är likvärd?
Grejjen med budgetmätare är ju att de är opålitliga, osäkra. Och därmed försvinner ju själva syftet med kalibrering vilket gör dem svåra rekommendera. Det var ju just denna "ovetenskap" man ville komma bort ifrån.
Inte för att de mätare jag lista är bullet-prof (hade de varit det hade det inte funnits nån poäng med bättre grejjer) men det finns ju olika grader i hel**tet oxå.

Redigerat av pacman, 01 november 2012 - 11:02.
Postad 01 november 2012 - 11:13

MVH /Andreas
Postad 01 november 2012 - 11:28
DVE har testbilder för att visa gråskalan i 20 punkter så ja DVE är perfekt för detta. Kräver förstås mätare dock, att göra denna justering med ögonen är garanterat döfött.

edit: Nu är iofs inte 20 punkters vitbalans-justering det första du ska ge dig in på direkt....

Redigerat av pacman, 01 november 2012 - 11:33.
Postad 01 november 2012 - 11:29
i 20 punkters kalibrering mäter du färgerna i 20 intentiseter från 0 till 100 IRE, har svårt att tro att det låter sig göras okulärt. Vet ej om DVE har testmönster för 20 olika nyanser av svart till vitt. Oops,vi skrev tydligen samtidigt jag och pacman.Fortsätter med amatörfrågorna för att lära mig: ISF läget möjligör 20p kalibrering. Kan man använda sig av DVE för detta, eller är det endast 1 eller 2punkts läget som det funkar på? Eller har DVE 20 olika kaliberingslägen för rött, 20 för grönt och 20 för blå? Förstår ni min fråga?
MVH /Andreas
Redigerat av Askungen, 01 november 2012 - 11:31.
Postad 02 november 2012 - 11:32
http://www.component...83
Om jag förstått saken rätt (korrigera mig gärna) är Chroma 5, som i tråden alltså mäter rätt galet fel på en Neoplasma-panel, i grunden samma hårdvara som har sålts som "i1 Display" (exakt beteckning varierar med mjukvarubundlingen) fast med mer funktioner som inbyggda kompensationstabeller och striktare exemplarkontroll från X-rites fabrik.
För att kalibrera en Panasonic-Neoplasma behöver man en i1 Display 3, Spectracals C6 och/eller en spektrafotometer.
Panasonics enkla, LG och Samsungs plasma *bör* gå att mäta med äldre mätare men även dessa tillverkare sätter in nya och effektivare reflexfilter som kan få dessa kontaktbaserade och vidvinkliga mätare att mäta fel. Jag önskar att jag kunde ge tydligare svar men det finns helt enkelt inte nog med tid i världen för att mäta och kontrollera allt.

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar