Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3789 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 0 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
Samsung 65" The Frame 4K QLED TV TQ65LS03DAUXXC (TV) 9 6,75 (3) 12 990:-
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 4 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 4 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 5 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 6 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 6 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 7 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 7 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 8 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 9 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 9 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 9 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 9 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 9 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 9 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 9 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 10 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 10 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 10 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 10 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 10 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 10 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 11 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 12 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 12 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 12 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 12 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 12 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 12 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 12 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 12 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 13 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 14 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 14 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 14 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 15 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 15 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 16 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 17 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 17 år sedan

Postad 08 oktober 2012 - 22:17

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Det är så det fungerar - felen trycks ned i svärtan och ökar du brightness flyttar du endast gränsen för svart. Jämför med när du gick andra vägen och fick fel i toppen. Skillnaden är att man inte kan dölja fel i vitt.

Testa att höja brightness först - kanske en lösning. Annars är de fullt legitimt att öka brightness efteråt och okulärt kontrollera och justera svåra färgskiftningar i skuggnyanserna. Mätarna kommer ändå inte att guida på de här nivåerna.

Postad 08 oktober 2012 - 23:29

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Det är så det fungerar - felen trycks ned i svärtan och ökar du brightness flyttar du endast gränsen för svart. Jämför med när du gick andra vägen och fick fel i toppen. Skillnaden är att man inte kan dölja fel i vitt.

Testa att höja brightness först - kanske en lösning. Annars är de fullt legitimt att öka brightness efteråt och okulärt kontrollera och justera svåra färgskiftningar i skuggnyanserna. Mätarna kommer ändå inte att guida på de här nivåerna.

Men om jag justerar brightness med säg 3 klick då flyttas hela gråskalan och gamman sjunker ner till ca 2.0.
Och rgb flyttas uppåt så att säga.

Förstår inte varför inte LG har kunnat begränsat brightness till nederdelen istället för som de är nu att den påverkar exakt allt i gråskalan.

Postad 08 oktober 2012 - 23:50

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Brightness-reglaget påverkar exakt allt i gråskalan - det är så det fungerar!

Postad 09 oktober 2012 - 07:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

När jag kalibrear den med brightness reglaget på 49 och allt blir skit bra i gråskalan osv.
Så efteråt när jag kollar brightness så syns inte 2% svart.

Efteråt? Kör du inte med DVE?
Joe hade ju den goda smaken att skicka med pluge tillsammans med skivans windowpatterns.

Postad 09 oktober 2012 - 08:51

Calby
  • Calby
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

Efteråt? Kör du inte med DVE?
Joe hade ju den goda smaken att skicka med pluge tillsammans med skivans windowpatterns.

Jo jag kör med DVE både före och efter.

Postad 09 oktober 2012 - 08:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Vadå efter? DVE ger dig ju möjlighet att ha koll på botten under tiden du ställer in vitbalansen.

Postad 09 oktober 2012 - 09:00

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Vad är det för skillnad på hdmi range? På tv:n kan man välja hdmi full , hdmi begränsad eller hdmi auto. Och i inställningar för färgmatris så är 480i och 576i på samma rad så att säga likaså 480p och 576p, har jag fel när jag har för mig att 480 skall kalibreras med itu 601 och 576 med itu 709,så som det är på tv:n så åker bägge upplösningarna med aktuellt val, dvs 480/576 sitter "ihop"

Postad 09 oktober 2012 - 09:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
480/576-material ska som regel dekodas enl ITU601.
720/1080-material ska som regel dekodas enl ITU709.

Kanske kräver en förklaring. 601 och 709 definerar olika ekvationer för konvertering mellan RGB <-> YCbCr.
Kedjan är kortfattat: kameran fångar RGB och inför lagring så konverteras detta till YCbCr. SD konverteras på ett visst sätt (601) och HD på ett annat sätt (709).

Vid uppspelning kommer YCbCr-signalen förr eller senare konverteras till RGB och för korrekta färger är det då viktigt att korrekta ekvationer användas.

Som regel är det väl så att displayerna inte låter användaren vilka ekvationer som ska köras utan vanligast lär vara "om signalen är <= 576 YCbCr då kör jag 601" samt "om signalen är >=720 då kör jag 709". Men i vissa displayer så är alltså detta valbart. Observera att valet bara är relevant då man kör YCbCr ut från källan (RGB signaler är ju redan konverterade).

Skön grej händer om man kör uppskalning av SD-material. Det är ju 601-material och så skalas det upp till 720/1080 och vips kommer de flesta displayer applicera 709 ekvationer på detta (eftersom de kommer tro att det är HD). Om ingen kompensation gjorts för detta så kommer man få ett färgfel i främst grönt och gult.

Litet bildexempel:
Postad bild

Dra upp Colorbar-testpattern i DVE och latcha lite vettja. :)

(misstänker förövrigt att det är "all over the place" när det gäller det här med 601 vs 709 så i praktiken är det säkerligen mkt rörigare än vad jag beskriver ovan... Tex. ni som har PS3 och DVD DVE kan ju prova att stänga av uppskalning, hos mig blev det som den nedre högra bilden, ungefär)

edit: reservation för ringrostighet när det gäller detta ämne, länge sen jag fick anledning att fundera på detta...tacksam för ev rättning.

Vad är det för skillnad på hdmi range? På tv:n kan man välja hdmi full , hdmi begränsad eller hdmi auto.

Det där har vi nog gått igenom flera gånger i denna tråd så det är bara att söka bakåt i tråden. För videosignaler är "hdmi-begränsad "("16-235", "limited", "video-levels" kärt barn har många namn) det korrekta (kan finnas anledning att använda annat dock). Observera att detta bara är relevant för RGB-signaler, YCbCr är alltid "video-levels" så att säga.

Med DVE är det enkelt att undersöka vad dessa inställningar gör (kanske verkar tjatig men faktum är att de flesta frågor som ställs här handlar om saker man kan undersöka mha DVE, ytterst kraftfullt verktyg mao).

Redigerat av pacman, 09 oktober 2012 - 09:45.

Postad 09 oktober 2012 - 09:38

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Nomenklaturen är missvisande.

"Full" oftast synonymt med 0-255-omfång, alltså "datornivåer"
"Begränsad", 16-235, alltså "videonivåer" och den nivå som är den korrekta i de här sammanhangen.
"Auto" försöker välja rätt med automatik.

Observera att med Sonys apparater behöver man eventuellt stänga av/slå på TV:n för att ändringar i så väl TV som källa ska få effekt.

480i och 576i är standardupplöst interlace-signal sprungen ur NTSC respektive PAL. 480p och 576p är de progressiva varianterna. Båda går under ITU 601 hur de ska hanteras. Färgrymden för 480i/p är SMPTE-C och för 576i/p är det PAL

ITU 709 för HD-signaler, 720p, 1080i, 1080p

Postad 09 oktober 2012 - 10:28

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

480/576-material ska som regel dekodas enl ITU601.
720/1080-material ska som regel dekodas enl ITU709.

Kanske kräver en förklaring. 601 och 709 definerar olika ekvationer för konvertering mellan RGB <-> YCbCr.
Kedjan är kortfattat: kameran fångar RGB och inför lagring så konverteras detta till YCbCr. SD konverteras på ett visst sätt (601) och HD på ett annat sätt (709).

Vid uppspelning kommer YCbCr-signalen förr eller senare konverteras till RGB och för korrekta färger är det då viktigt att korrekta ekvationer användas.

Som regel är det väl så att displayerna inte låter användaren vilka ekvationer som ska köras utan vanligast lär vara "om signalen är <= 576 YCbCr då kör jag 601" samt "om signalen är >=720 då kör jag 709". Men i vissa displayer så är alltså detta valbart. Observera att valet bara är relevant då man kör YCbCr ut från källan (RGB signaler är ju redan konverterade).

Skön grej händer om man kör uppskalning av SD-material. Det är ju 601-material och så skalas det upp till 720/1080 och vips kommer de flesta displayer applicera 709 ekvationer på detta (eftersom de kommer tro att det är HD). Om ingen kompensation gjorts för detta så kommer man få ett färgfel i främst grönt och gult.

Litet bildexempel:
Postad bild

Dra upp Colorbar-testpattern i DVE och latcha lite vettja. :)

(misstänker förövrigt att det är "all over the place" när det gäller det här med 601 vs 709 så i praktiken är det säkerligen mkt rörigare än vad jag beskriver ovan... Tex. ni som har PS3 och DVD DVE kan ju prova att stänga av uppskalning, hos mig blev det som den nedre högra bilden, ungefär)

edit: reservation för ringrostighet när det gäller detta ämne, länge sen jag fick anledning att fundera på detta...tacksam för ev rättning.

Det där har vi nog gått igenom flera gånger i denna tråd så det är bara att söka bakåt i tråden. För videosignaler är "hdmi-begränsad "("16-235", "limited", "video-levels" kärt barn har många namn) det korrekta (kan finnas anledning att använda annat dock). Observera att detta bara är relevant för RGB-signaler, YCbCr är alltid "video-levels" så att säga.

Med DVE är det enkelt att undersöka vad dessa inställningar gör (kanske verkar tjatig men faktum är att de flesta frågor som ställs här handlar om saker man kan undersöka mha DVE, ytterst kraftfullt verktyg mao).

nu har jag dve hd bluray men det kanske inte gör nån skillnad mot dvd dve. sen har jag CD "nya" inspelningsbara satellitbox och vad den skickar ut vet jag inte,det finns inget valalternativ till skillnad mot blurayen och Boxee´n. Och för att kunna kolla det behövs väl nåt typ Quantum eller liknande.?

Postad 09 oktober 2012 - 12:50

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0

nu har jag dve hd bluray men det kanske inte gör nån skillnad mot dvd dve. sen har jag CD "nya" inspelningsbara satellitbox och vad den skickar ut vet jag inte,det finns inget valalternativ till skillnad mot blurayen och Boxee´n. Och för att kunna kolla det behövs väl nåt typ Quantum eller liknande.?

Det är väldigt betydande skillnad:

DVE HD Basics för att utvärdera Blu-rayuppspelningen och hur displayen svarar mot HD-signaler.
DVE på DVD för att utvärdera DVD-uppspelningen och hur displayen svarar mot SD-signaler. En skiva för PAL, en annan för NTSC.

För att ta reda på vad Canal Digitalboxen skickar krävs någon form av signalanalysator. TV:ns info-knapp räcker inte till. Några projektorer är tydliga, bland annat kan Sim2:s bättre modeller svara på signalformat och även ifall chroma subsampling är 4:4:4 eller 4:2:2 vid YCbCr.

Postad 09 oktober 2012 - 13:02

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0

Litet bildexempel:
Postad bild

Ungefär så. Men just "all over the place" är en väldigt bra beskrivning eftersom det blir fel även i sammanhang där det ska vara rätt. :mellow:

Kör man "1080p Pure Direct" hos Panasonic GT50 och VT50 med "På" och RGB-signal (från både PS3 och Quantum 780) blir det effekten som i nedre vänstra hörnet. Grön luminans hamnar 50% under och drar inte helt oväntat ned cyan och gul. Och RGB vill man som skrivet ofta köra för att uppskalad DVD ska bli rätt.

Läste för övrigt någon utländsk recension där testaren var lite förgrymmad över att inte kunna köra "1080p pure direct" i alla situationer. "Varför då - de blir ju fel!" undrade jag. Skulle gissa att den testaren gick i nomenklatur-fällan och tänkte "Pure direct! Hrrmm - Det måste ju vara bäst!" utan att verifiera. Vilket tar typ fem sekunder med PS3 och färgstaplarna från valfri testskiva. :)

Postad 09 oktober 2012 - 13:30

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Det är väldigt betydande skillnad:

DVE HD Basics för att utvärdera Blu-rayuppspelningen och hur displayen svarar mot HD-signaler.
DVE på DVD för att utvärdera DVD-uppspelningen och hur displayen svarar mot SD-signaler. En skiva för PAL, en annan för NTSC.

För att ta reda på vad Canal Digitalboxen skickar krävs någon form av signalanalysator. TV:ns info-knapp räcker inte till. Några projektorer är tydliga, bland annat kan Sim2:s bättre modeller svara på signalformat och även ifall chroma subsampling är 4:4:4 eller 4:2:2 vid YCbCr.

Gör det nån skillnad ifall man spelar upp dvd i blurayspelaren,den skalar ju upp till en högre upplösning och går via hdmi,ska man isåfall koppla den via en hdmiswitch och en annan hdmiingång på tv:n som är kalibrerad i 601 när man ser på dvd?Som det är nu så går allt in i onkyon och ut genom samma hdmi out. (Finns bara en out) Onkyon är inställd på "via". Jag ska vad det lider koppla in Duon,men jag lägger nästan hellre om taket än ger mig in i den ohyggliga sladdhärvan bakom. det måste väl ändå bli bättre via hdmi än att koppla en scart från spelaren till tv:n? (om nu blurayen har en scart,lite osäker på det då jag inte tittat efter utan jag körde in en hdmi när jag köpte den och tänkte inte mer på det)

Postad 09 oktober 2012 - 13:47

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0

Gör det nån skillnad ifall man spelar upp dvd i blurayspelaren,den skalar ju upp till en högre upplösning och går via hdmi,ska man isåfall koppla den via en hdmiswitch och en annan hdmiingång på tv:n som är kalibrerad i 601 när man ser på dvd?Som det är nu så går allt in i onkyon och ut genom samma hdmi out. (Finns bara en out) Onkyon är inställd på "via". Jag ska vad det lider koppla in Duon,men jag lägger nästan hellre om taket än ger mig in i den ohyggliga sladdhärvan bakom. det måste väl ändå bli bättre via hdmi än att koppla en scart från spelaren till tv:n? (om nu blurayen har en scart,lite osäker på det då jag inte tittat efter utan jag körde in en hdmi när jag köpte den och tänkte inte mer på det)

Som skrivet ovan, man kör med RGB från en uppskalande spelare som verifierat (BD-spelare gör inte alltid rätt) gör den rätta matrisomvandling, till exempel Oppo. Problemet löst.

Att köra med en HDMI-splitter löser inte problemet. Du får ju fortfarande samma fel när TV:n tar emot YCbCr-signalen och omvandlar den till fel färgrymd. Är man noga med att det blir rätt färg från DVD kan man istället växla till 576p-upplösning ut ur spelaren. Då blir det rätt matris hela vägen. Då underlättar det ifall man har en spelare som kan växla upplösning via fjärren, till exempel Oppo. Fast ja, har du en Oppo kör man med RGB. :)

Postad 09 oktober 2012 - 13:50

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Som skrivet ovan, man kör med RGB från en uppskalande spelare som verifierat (BD-spelare gör inte alltid rätt) gör den rätta matrisomvandling, till exempel Oppo. Problemet löst.

Att köra med en HDMI-splitter löser inte problemet. Du får ju fortfarande samma fel när TV:n tar emot YCbCr-signalen och omvandlar den till fel färgrymd. Är man noga med att det blir rätt färg från DVD kan man istället växla till 576p-upplösning ut ur spelaren. Då blir det rätt matris hela vägen. Då underlättar det ifall man har en spelare som kan växla upplösning via fjärren, till exempel Oppo. Fast ja, har du en Oppo kör man med RGB. :)

Ok tack för svaren,det blir att gå igenom BD olika möjligheter då. LG 670N

Postad 09 oktober 2012 - 18:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Är man noga med att det blir rätt färg från DVD kan man istället växla till 576p-upplösning ut ur spelaren. Då blir det rätt matris hela vägen.

Kanske. ;) :)

Postad 10 oktober 2012 - 12:32

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Ställde i grannforumet frågan om ifall det är bättre och ackuratare testpatterns att kalibrera efter i DVE HD Basic än DPG 1400. I DPG så kommer ju inte alla patterns fram i "kapitelmatningen" eller vad man nu ska kalla det och leta upp dem manuellt är inte lätt för en som inte är riktigt på det klara med vilket pattern som används till vad. Vad jag förstått så talar calman om var man hittar respektive pattern på DVE.

Postad 14 oktober 2012 - 22:56

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1 085 inlägg
  • 0
Är det svårt att kalibrera en Tv och vad behöver man för att klara av detta ??

Räcker det enbart med en Blueray skiva av DVE och var köper man denna ??

klarar man sig utan mätutrustning ??

Finns det guider hur man använder DVE ??

Postad 15 oktober 2012 - 09:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Det är en bra idé att börja med DVE ja. Detta för att för lite förståelse för ämnet som sådant och displayen man avser att mickla med.

DVE HDBasics köpes förslagsvis där det säljs Blu-ray skivor, Prisjakt borde kunna hjälpa dig där... ;)

Initialt behövs ingen mätutrustning, det är bara om du vill ta det hela till nästa, och en mer exakt, nivå som det blir nödvändigt. Men det är rätt poänglöst för nybörjaren. En mätare ersätter absolut inte DVE och dina egna ögon och hjärna.

Svårt? Kalibrering är ett hantverk, desto mer tid och tankekraft man lägger ner på hantverket, desto bättre blir resultatet.

Guide är bra att ha ibörjan ja, den här är väl länkad till ett antal gånger i tråden:
http://www.hemmabiot...kel/2008_49.pdf
Finns förövrigt guider på skivan.

Postad 17 oktober 2012 - 18:03

jonas_79
  • jonas_79
  • Beroende

• 1 085 inlägg
  • 0

Det är en bra idé att börja med DVE ja. Detta för att för lite förståelse för ämnet som sådant och displayen man avser att mickla med.

DVE HDBasics köpes förslagsvis där det säljs Blu-ray skivor, Prisjakt borde kunna hjälpa dig där... ;)

Initialt behövs ingen mätutrustning, det är bara om du vill ta det hela till nästa, och en mer exakt, nivå som det blir nödvändigt. Men det är rätt poänglöst för nybörjaren. En mätare ersätter absolut inte DVE och dina egna ögon och hjärna.

Svårt? Kalibrering är ett hantverk, desto mer tid och tankekraft man lägger ner på hantverket, desto bättre blir resultatet.

Guide är bra att ha ibörjan ja, den här är väl länkad till ett antal gånger i tråden:
http://www.hemmabiot...kel/2008_49.pdf
Finns förövrigt guider på skivan.

Får tacka så mycket för Guiden.

Ska köpa DVE HDBasics och läsa på mig på guiden så ja får lite insikt på grunden
av bildkalibrering.

Är som sagt helt grön på detta område.

Postad 18 oktober 2012 - 20:25

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Hej
Man får tydligen en gratis kalibrerings CD från HIFI-klubben om man är medlem där.
Tror ni den räcker eller ska man köpa en HDBasics?

Postad 18 oktober 2012 - 21:11

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1 973 inlägg
  • 0
Jag fick en av hifi klubben när jag tänkte köpa DVE men den var slut, det är en dvd skiva till att börja med , jag har dock inte testat den då jag köpte DVE hd basic senare.
DVE skivan känns prisvärd samt att den går att använda så länge tv standarden ser ut som den gör så helt klart värd 300 kr.

Postad 19 oktober 2012 - 08:25

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Hej
Man får tydligen en gratis kalibrerings CD från HIFI-klubben om man är medlem där.
Tror ni den räcker eller ska man köpa en HDBasics?

Du kan ju ladda ner HD Rec709,en gratis kalibreringsskiva för både bluray och dvd http://www.avsforum....mp4-calibration. Annars säljer Pär på www.tiwia.se DVE HD basic skivor

Postad 19 oktober 2012 - 18:46

orrebus
  • orrebus
  • Lärjunge

• 288 inlägg
  • 0
Tja köpte skivan kan vara bra att ha ändå. Ska ta tag i det imorgon. Dock undrar jag hur de förinställda lägena är, typ cinema och bio? Är de dåligt förinställda så man kan riskera brännigar?

Vilken parameter ska man ta det lugnt med nu ibörjan?

Redigerat av orrebus, 19 oktober 2012 - 18:50.

Postad 24 oktober 2012 - 20:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

• 10 990 inlägg
  • 0
Tänkte isf kalibrera min Epson TW9000 men har ingen koll på vem man kan vända sig till? Bor i Dalarna.. Har gjort dve men vill få ut mera av den. Tips någon vore snällt :)

Postad 25 oktober 2012 - 09:23

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Hej . Kan någon svara på vad videoområdesavkänning är? På min Sony HX 855 finns det 3 lägen, auto , manuell och av. Sätter jag på manuell så tänds reglaget "upplösning" . är det nåt man mäter med utrustning eller? I såfall , vilket testmönster och hur läser man det? Det är inget som Calman "autokapitlar" till i allafall. Tacksam för svar. :)

Postad 25 oktober 2012 - 10:43

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Vilka menyer sorterar "videoområdesavkänning" under?

Annars, testa att ändra menyspråk till engelska. De svenska översättningarna genomförs nästan alltid utanför kontext. Det är någon stackare på det svenska kontoret som får en Word-fil med en lång lista ord som ska översättas innan det bakas in en firmware i något chip.

Postad 25 oktober 2012 - 11:24

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Vilka menyer sorterar "videoområdesavkänning" under?

Annars, testa att ändra menyspråk till engelska. De svenska översättningarna genomförs nästan alltid utanför kontext. Det är någon stackare på det svenska kontoret som får en Word-fil med en lång lista ord som ska översättas innan det bakas in en firmware i något chip.

det heter reality creation och finns under vanliga inställningar för bilden. Under eller i "gruppen" där sharpness och noise reduktion finns, ej i avancerade inställningar och ej heller i homemenys inställningar för bilden. Kan inte se vad som händer med bilden (antagligen för jag vet inte vad jag ska titta efter) men om jag tar fram testmönster för resolution i dpg: n ( en massa streck i olika tjocklekar) så ser jag nåt som händer men kan inte sätta fingret på vad riktigt.

Postad 25 oktober 2012 - 11:29

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

det heter reality creation och finns under vanliga inställningar för bilden. Under eller i "gruppen" där sharpness och noise reduktion finns, ej i avancerade inställningar och ej heller i homemenys inställningar för bilden. Kan inte se vad som händer med bilden (antagligen för jag vet inte vad jag ska titta efter) men om jag tar fram testmönster för resolution i dpg: n ( en massa streck i olika tjocklekar) så ser jag nåt som händer men kan inte sätta fingret på vad riktigt. Sen heter den naturtrogen bild och inte videoområde, sorry för felet men satt inte framför tv: n just då

Postad 25 oktober 2012 - 12:03

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
"Reality creation" är Sonys bildförbättrare som är en kombination av skärpe- och brusreduceringsfilter. Alltså en rent subjektiv förändring av bilden. Den bör som sådan vara avstängd under kalibrering.

Postad 25 oktober 2012 - 12:10

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

"Reality creation" är Sonys bildförbättrare som är en kombination av skärpe- och brusreduceringsfilter. Alltså en rent subjektiv förändring av bilden. Den bör som sådan vara avstängd under kalibrering.

OK, då vet jag. Tackar för svaret.

Postad 26 oktober 2012 - 06:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Haha, hade de översatt "Reality creation" som "videoområdesavkänning"?

Postad 26 oktober 2012 - 08:12

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Haha, hade de översatt "Reality creation" som "videoområdesavkänning"?

Nä, det var jag som trodde det, jag satt i cryolabbet (fas 3) och fick för mig att det var det. videoområdesavkänning heter video motion detection eller video area detection,minns inte just nu. Är nämligen i cryolabbet igen. Men mottager gärna en förklaring vad det är. En massa konstiga beteckningar på reglagen men nada förklaring vad det är och vad de gör. Är det så på alla märken,konstiga namn på reglagen och noll förklaring?

Postad 26 oktober 2012 - 08:20

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
I och för sig bättre än de där kinesiska eller Taiwanesiska prylarna där "Auto" översätts till "Bil" eller andra härligheter. :)

Bifogad fil  Ingen Signal.jpg   206,65K   0 Antal nerladdningar

Postad 26 oktober 2012 - 08:24

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

I och för sig bättre än de där kinesiska eller Taiwanesiska prylarna där "Auto" översätts till "Bil" eller andra härligheter. :)

Bifogad fil  Ingen Signal.jpg   206,65K   0 Antal nerladdningar

:lol:

Postad 26 oktober 2012 - 08:32

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Från samma TV, lite småkinkig färgtemperatur men den doftar i alla fall gott!
Bifogad fil  Tredskande Cologne.jpg   113,07K   3 Antal nerladdningar

Ljudsystemet har rejält med deg!
Bifogad fil  Tredubbla bageri.jpg   122,86K   4 Antal nerladdningar

Postad 26 oktober 2012 - 09:03

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Från samma TV, lite småkinkig färgtemperatur men den doftar i alla fall gott!
Bifogad fil  Tredskande Cologne.jpg   113,07K   3 Antal nerladdningar

Ljudsystemet har rejält med deg!
Bifogad fil  Tredubbla bageri.jpg   122,86K   4 Antal nerladdningar

Nåt för Leila när hon bakar.Tv'n är ju som gjord för den typen av program. Följer det med en sån skraplott som en gång fanns i "luktbio"? :ph34r:

Postad 26 oktober 2012 - 13:19

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

• 6 963 inlägg
  • 0
Underbara menyer! :D

Postad 26 oktober 2012 - 13:33

Unregistered29650
  • Unregistered29650
  • Forumräv

• 701 inlägg
  • 0
Askungen, har du kollat online manualen?

HX855 bildinställningar

Videoområdesavkänning: Justerar effektnivån optimalt genom att detektera ett videoområde inom en bild.

HX853 picture settings

Video Area Detection: Adjusts effect level optimally by detecting video area within a picture.

Sony HX853 Review

"The Video Area Detection setting betrays the fact it’s aimed at embedded video from the Web so, if you do use your big screen for surfing - and it’s sometimes good to get that YouTube video for the whole family to see - experiment away but the vastly varying quality of online video will mean you’ll be forever tinkering with those sliders. You have been warned. The Smooth Gradation feature actually works quite well, at least on test patterns, and kept in its low setting didn’t cause any issues with real world content."

Postad 26 oktober 2012 - 14:09

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Askungen, har du kollat online manualen?

HX855 bildinställningar

Videoområdesavkänning: Justerar effektnivån optimalt genom att detektera ett videoområde inom en bild.

HX853 picture settings

Video Area Detection: Adjusts effect level optimally by detecting video area within a picture.

Sony HX853 Review

"The Video Area Detection setting betrays the fact it’s aimed at embedded video from the Web so, if you do use your big screen for surfing - and it’s sometimes good to get that YouTube video for the whole family to see - experiment away but the vastly varying quality of online video will mean you’ll be forever tinkering with those sliders. You have been warned. The Smooth Gradation feature actually works quite well, at least on test patterns, and kept in its low setting didn’t cause any issues with real world content."

Jo,men jag fattar inte vad de menar med att detektera ett videoområde i bilden, är det då en specifik area i bilden t.ex ett ansikte i högra hörnet eller en blomma mitt i bilden. Är det under avspelning av film eller fotovisning? Frågorna är många och svaren få och knapphändiga. Grejenär att jag ser ingen skillnad.

Postad 31 oktober 2012 - 11:35

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0
Det är förmodligen fel tråd men jag hittar ingen så jag tar den här :) . Vad är det för skillnad på de olika panelerna? IPS och var de nu heter. Har kollat på wikipedia men blir inte klokare (för avancerad engelska för en gammal gubbe som jag.) Är det bilden eller betraktningsvinkel som skiljer, eller bara priset. Bättre,sämre?

Postad 01 november 2012 - 08:20

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Hej! Vad skall man ha för probe för mätning av en plasma. Köpte en LG 50PM680T för 6000:- som har bedrövliga färger. Tänkte försöka mig på att göra något åt det. Finns det någon guide hur man kalibrerar en LG tv så hade det varit intressant läsning.
Hittade en inställning på vitbalans 20p ire tror jag det stog. Där kunde jag ändra färg för rött grönt och blått... I en annan meny fanns det ytterligare inställningar för de olika färgerna som jag inte alls fattade vad de gjorde...

Hittade denna recension av föregångaren för den amerikanska marknaden http://www.avsforum....reet-price-talk.
Där deras mätningar visar på att färgerna är helgalna. Med kalibrering blev det genast mycket trevligare.

Postad 01 november 2012 - 09:23

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0

Hej! Vad skall man ha för probe för mätning av en plasma. Köpte en LG 50PM680T för 6000:- som har bedrövliga färger. Tänkte försöka mig på att göra något åt det. Finns det någon guide hur man kalibrerar en LG tv så hade det varit intressant läsning.

I första hand, köp DVE och ställ in allt "by eye". LG är rätt lätta att få rimlig återgivning ifrån så det krävs inget mätinsturment för att få dem "ok".

Eller sagt på ett annat sätt, klarar du inte att få till en vettig bild från en LG plasma utan mätinstrument så är det heller ingen bra idé att skaffa ett mätinstrument - det är mkt bättre att lära sig, och förstå, det grundläggande först.

Tips om inställningar specifikt för LG hittar du i senaste nummret av Hemmabiotidningen. Väldigt detaljerat, borde knappt gå att misslyckas. :)

Men ja, när du blivit lite mer varm i kläderna är förstås mätare (och tillhörande programvara) en väg som absolut ska uppmuntras! :) Om man struntar i tramsprodukterna kan man säga att det startar från ca 400 dollar (riktigt vettiga kostar mer än så...) inkl mjukvara. T.ex:
http://store.spectra...-i1display.html
eller
http://www.curtpalme...neDisplay3.shtm

Skulle nog som själv gå på en mjukvaru-kompenserad mätare, t.ex. i1Display3 PRO från curtpalme länken ovan (läs under "What is the EyeOne Display 3 PRO?".

Redigerat av pacman, 01 november 2012 - 10:59.

Postad 01 november 2012 - 10:12

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
i1display LT och spyder är dessa så dåliga att DVE-kalibrering är likvärd? Skiljer en hel del i pris på dem och de du rekommenderar . För en tv för 6000:- har jag svårt att ge 3000:- för kalibreringsutrustning :D
Frågan är även hur bra dessa funkar till plasma?

Postad 01 november 2012 - 10:16

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

i1display LT och spyder är dessa så dåliga att DVE-kalibrering är likvärd? Skiljer en hel del i pris på dem och de du rekommenderar . För en tv för 6000:- har jag svårt att ge 3000:- för kalibreringsutrustning :D
Frågan är även hur bra dessa funkar till plasma?

Eftersom bildkalibrering bör utföras flera ggr årligen samt ifall du köpr ny bluray eller annan kringutrustning så är det inte alls fel att lägga några 1000 på kalibreringsprylar. Sen kan du ställa in päronens tv och polarnas. :) PS. Tiwia.se är Spectracals ombud i sverige och Pär är uberguru när det gäller kalibrering,köper du via dem tror jag support ingår.

Redigerat av Askungen, 01 november 2012 - 10:19.

Postad 01 november 2012 - 10:57

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
Inköp av ny Blu-ray ska inte spela nån roll, mätmässigt. Förutsatt att man håller sig till spelare som inte micklar med signalen ionödan. Finns flera sådana spelare.

i1display LT och spyder är dessa så dåliga att DVE-kalibrering är likvärd?

DVE försvinner inte bara för att man har en mätare men jag antar att du menar, "är sämre mätare likvärdiga med en by eye kalibrering", typ.

Grejjen med budgetmätare är ju att de är opålitliga, osäkra. Och därmed försvinner ju själva syftet med kalibrering vilket gör dem svåra rekommendera. Det var ju just denna "ovetenskap" man ville komma bort ifrån.

Inte för att de mätare jag lista är bullet-prof (hade de varit det hade det inte funnits nån poäng med bättre grejjer) men det finns ju olika grader i hel**tet oxå. :) Herrarna D65.se (Perra och Ringblixt) kan säkert berätta nått om hur dessa fortfarande billigare mätare beter sig mot en Panna VT50 med dess speciella filter, t.ex.

Redigerat av pacman, 01 november 2012 - 11:02.

Postad 01 november 2012 - 11:13

Unregistered18158689
  • Unregistered18158689
  • Amatör

• 97 inlägg
  • 0
Fortsätter med amatörfrågorna för att lära mig: ISF läget möjligör 20p kalibrering. Kan man använda sig av DVE för detta, eller är det endast 1 eller 2punkts läget som det funkar på? Eller har DVE 20 olika kaliberingslägen för rött, 20 för grönt och 20 för blå? Förstår ni min fråga? :D
MVH /Andreas

Postad 01 november 2012 - 11:28

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22 887 inlägg
  • 0
20 punkters läget är till för att ställa balansen mellan röd, grön och blå (vitbalansen mao) i 20 ställen av gråskalan (gråskala = hela signalen från svart, via mörkgrått, via ljusgrått, till vitt).

DVE har testbilder för att visa gråskalan i 20 punkter så ja DVE är perfekt för detta. Kräver förstås mätare dock, att göra denna justering med ögonen är garanterat döfött. :)

edit: Nu är iofs inte 20 punkters vitbalans-justering det första du ska ge dig in på direkt.... :)

Redigerat av pacman, 01 november 2012 - 11:33.

Postad 01 november 2012 - 11:29

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

• 2 744 inlägg
  • 0

Fortsätter med amatörfrågorna för att lära mig: ISF läget möjligör 20p kalibrering. Kan man använda sig av DVE för detta, eller är det endast 1 eller 2punkts läget som det funkar på? Eller har DVE 20 olika kaliberingslägen för rött, 20 för grönt och 20 för blå? Förstår ni min fråga? :D
MVH /Andreas

i 20 punkters kalibrering mäter du färgerna i 20 intentiseter från 0 till 100 IRE, har svårt att tro att det låter sig göras okulärt. Vet ej om DVE har testmönster för 20 olika nyanser av svart till vitt. Oops,vi skrev tydligen samtidigt jag och pacman.

Redigerat av Askungen, 01 november 2012 - 11:31.

Postad 02 november 2012 - 11:32

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3 318 inlägg
  • 0
Problemet med Neoplasma-filtret och enklare, äldre mätare har jag tagit upp här.

http://www.component...83

Om jag förstått saken rätt (korrigera mig gärna) är Chroma 5, som i tråden alltså mäter rätt galet fel på en Neoplasma-panel, i grunden samma hårdvara som har sålts som "i1 Display" (exakt beteckning varierar med mjukvarubundlingen) fast med mer funktioner som inbyggda kompensationstabeller och striktare exemplarkontroll från X-rites fabrik.

För att kalibrera en Panasonic-Neoplasma behöver man en i1 Display 3, Spectracals C6 och/eller en spektrafotometer.

Panasonics enkla, LG och Samsungs plasma *bör* gå att mäta med äldre mätare men även dessa tillverkare sätter in nya och effektivare reflexfilter som kan få dessa kontaktbaserade och vidvinkliga mätare att mäta fel. Jag önskar att jag kunde ge tydligare svar men det finns helt enkelt inte nog med tid i världen för att mäta och kontrollera allt. :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.