Topfield TF5700PVRt
3284 svar till detta ämne
Postad 26 February 2008 - 09:48
Unregistered178ff7d4
-
Unregistered178ff7d4
-
Användare
-
-
169 inlägg
Mina försvann vid en kanalsökning...
Provat det men det funkade inte. Iofs gjorde jag ingen fullständig sökning utan bara en på just den mux där SVT ligger. Det kanske är övergående - skall prova igen ikväll. Anledningen till det här verkar vara att de lagt in lokala nyheter och sånt.
Postad 26 February 2008 - 09:55
Annaanna5
-
Annaanna5
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Asså, det kanske är självklart - men hur katten tar man bort en kanal på en 5700 PVRt HDMI? Fn har jag två st svt2, SVT2 ABC och SVT2 Uppland - båda lustigt nog på kanalplats 2. Det är väl nåt Boxer-jox som gör att det inte finns i menyn.
Samma här ikväll. SVT Sydnytt och SVT2 Blekinge båda på kanalplats 2. Hur kan detta få ske? Känns som att Boxer har missat nåt...
Det kan bero på att svt satsar lite extra i blekinge nu. SVT2 Blekinge startade igår.
Postad 28 February 2008 - 07:05
EdBaker
-
EdBaker
-
Användare
-
-
163 inlägg
Ang. Avsaknad av Dolby Digital i HDMI (TF5710PVRt HDMI)
Jag har begärt av Topfield att ett firmware som skickar DD via HDMI ska göras tillgängligt. Antingen ett alternativt v2.89 eller ett helt nytt.
En "Yi, Hoze" på Topfield skulle låta en ingenjör titta på mitt problem.
Enligt tidigare information här i forumet är kanske detta något Topfield inte vill (eller kan) göra, men jag ska tjata på dom.
Om jag personligen skulle få ett "skräddarsytt" firmware lovar jag göra detta tillgängligt till alla som är intresserade.
Dåliga nyheter. Enligt Topfield är de sex nödvändiga ledningsbanorna mellan DD-dekoder och HDMI inte fysiskt anslutna. Det är inte möjligt att med firmware åtgärda detta.
Postad 28 February 2008 - 11:20
Unregistereda681f977
-
Unregistereda681f977
-
Användare
-
-
124 inlägg
Nyfiken i en strut
Är det någon som testat Topfields beta firmware 3.17 till TF57xx och har någon erfarenhet av den samma?
Fick precis filen för TF5700PVRt och ska lägga in den ikväll. Har kört ett tag med 3.16 men retar mig på klockan som jag fortfarande inte fattar hur jag ska göra för att få rätt. Verkar bara fungera att tanka in en gammal fw först och sen 3.16. Efter ett par veckor har klockan "dragit sig" och det är dax för en ny "runda". I övrigt verkar 3.16 funkar rätt bra, åtminstone tills man börjar lägga in TAP´s. Vet dock ej ännu vilken/vilka TAP´s som gör att skiten hänger sig ibland, men det blir ett senare problem.
En annan sak. Hur ändrar man system ID i fw? Vilket program använder man osv.
/SwedXit
Postad 28 February 2008 - 11:57
Rob74
-
Rob74
-
Användare
-
-
101 inlägg
Nyfiken i en strut
Är det någon som testat Topfields beta firmware 3.17 till TF57xx och har någon erfarenhet av den samma? Fick precis filen för TF5700PVRt och ska lägga in den ikväll. Har kört ett tag med 3.16 men retar mig på klockan som jag fortfarande inte fattar hur jag ska göra för att få rätt. Verkar bara fungera att tanka in en gammal fw först och sen 3.16. Efter ett par veckor har klockan "dragit sig" och det är dax för en ny "runda". I övrigt verkar 3.16 funkar rätt bra, åtminstone tills man börjar lägga in TAP´s. Vet dock ej ännu vilken/vilka TAP´s som gör att skiten hänger sig ibland, men det blir ett senare problem.
/SwedXit
Faktum är att jag igår ändrade system-ID på den finska firmwaren (3.19) och läste på den. Boxen fungerar hittills kanon. Verkar också som att Description Extender blir överflödig - i alla fall vad jag kunde bedömma. Jag har inte gjort någon djupare studie i om även problemen med "sätt i kortet" är löst, men som sagt grymt skönt att slippa EPG-strulet (nersegningen). En nackdel jag upptäckt so far är dock att PowerDown inte vill fungera, men jag har postat i det engelska forumet så vi får se om SimonC kan fixa det. Programmet jag använder för att ändra system-id heter TFDpack. /Robbna
Postad 28 February 2008 - 14:01
Swede3
-
Swede3
-
Wannabe
-
-
47 inlägg
Tack Bosse. Ditt program funkar perfekt!!
Postad 28 February 2008 - 15:43
EdBaker
-
EdBaker
-
Användare
-
-
163 inlägg
Nyfiken i en strut
Är det någon som testat Topfields beta firmware 3.17 till TF57xx och har någon erfarenhet av den samma? Fick precis filen för TF5700PVRt och ska lägga in den ikväll. Har kört ett tag med 3.16 men retar mig på klockan som jag fortfarande inte fattar hur jag ska göra för att få rätt. Verkar bara fungera att tanka in en gammal fw först och sen 3.16. Efter ett par veckor har klockan "dragit sig" och det är dax för en ny "runda". I övrigt verkar 3.16 funkar rätt bra, åtminstone tills man börjar lägga in TAP´s. Vet dock ej ännu vilken/vilka TAP´s som gör att skiten hänger sig ibland, men det blir ett senare problem.
/SwedXit
Faktum är att jag igår ändrade system-ID på den finska firmwaren (3.19) och läste på den. Boxen fungerar hittills kanon. Verkar också som att Description Extender blir överflödig - i alla fall vad jag kunde bedömma. Jag har inte gjort någon djupare studie i om även problemen med "sätt i kortet" är löst, men som sagt grymt skönt att slippa EPG-strulet (nersegningen). En nackdel jag upptäckt so far är dock att PowerDown inte vill fungera, men jag har postat i det engelska forumet så vi får se om SimonC kan fixa det.
Programmet jag använder för att ändra system-id heter TFDpack.
/Robbna
Har du 5700 eller 5710? Vilken modells FW har du förändrat, 5100PVRt HDMI? Kan du (om du har möjlighet) kolla om DD5.1 skickas via HDMI om du väljer detta ljudspår.
Postad 28 February 2008 - 15:49
Rob74
-
Rob74
-
Användare
-
-
101 inlägg
Nyfiken i en strut
/SwedXit
Faktum är att jag igår ändrade system-ID på den finska firmwaren (3.19) och läste på den. Boxen fungerar hittills kanon. Verkar också som att Description Extender blir överflödig - i alla fall vad jag kunde bedömma. Jag har inte gjort någon djupare studie i om även problemen med "sätt i kortet" är löst, men som sagt grymt skönt att slippa EPG-strulet (nersegningen). En nackdel jag upptäckt so far är dock att PowerDown inte vill fungera, men jag har postat i det engelska forumet så vi får se om SimonC kan fixa det.
/Robbna
Har du 5700 eller 5710? Vilken modells FW har du förändrat, 5100PVRt HDMI?
Kan du (om du har möjlighet) kolla om DD5.1 skickas via HDMI om du väljer detta ljudspår.
Japp, det är 5100 Pvrt HDMI vars firmware jag bytt system-ID på. Angående 5.1 så... hur kollar jag det? Jag har inget 5.1-system så jag har aldrig brytt mig. Men jag kollade ljudinställningarna igår och där stod inget om 5.1. Jag kör med HDMI-kable till min TV. /Robban
Postad 28 February 2008 - 15:56
EdBaker
-
EdBaker
-
Användare
-
-
163 inlägg
Nyfiken i en strut
/SwedXit
/Robbna
Kan du (om du har möjlighet) kolla om DD5.1 skickas via HDMI om du väljer detta ljudspår.
Japp, det är 5100 Pvrt HDMI vars firmware jag bytt system-ID på.
Angående 5.1 så... hur kollar jag det? Jag har inget 5.1-system så jag har aldrig brytt mig. Men jag kollade ljudinställningarna igår och där stod inget om 5.1. Jag kör med HDMI-kable till min TV.
/Robban
Ok, så du har 5700PVRt HDMI (inte 5710). Om du väljer DD 2.0 alt. 5.1 (finns på SVT1 och SVT2), får du något ljud på TV'n då? Jag får inget ljud alls via HDMI om jag aktiverar DD-spåret. Detta beror, enligt Topfield själva, på att nödvändiga ledningsbanor från DD-dekoder inte ska vara anslutna till HDMI.
Postad 28 February 2008 - 16:08
Rob74
-
Rob74
-
Användare
-
-
101 inlägg
Nyfiken i en strut
/SwedXit
/Robbna
Japp, det är 5100 Pvrt HDMI vars firmware jag bytt system-ID på.
Angående 5.1 så... hur kollar jag det? Jag har inget 5.1-system så jag har aldrig brytt mig. Men jag kollade ljudinställningarna igår och där stod inget om 5.1. Jag kör med HDMI-kable till min TV.
/Robban
Ok, så du har 5700PVRt HDMI (inte 5710).
Om du väljer DD 2.0 alt. 5.1 (finns på SVT1 och SVT2), får du något ljud på TV'n då?
Jag får inget ljud alls via HDMI om jag aktiverar DD-spåret. Detta beror, enligt Topfield själva, på att nödvändiga ledningsbanor från DD-dekoder inte ska vara anslutna till HDMI.
Ska kolla det ikväll och ja, jag har 5700 HDMI - den modell tråden handlar om...  /Robban
Postad 28 February 2008 - 19:19
l_mathias
-
l_mathias
-
Wannabe
-
-
38 inlägg
Asså, det kanske är självklart - men hur katten tar man bort en kanal på en 5700 PVRt HDMI? Fn har jag två st svt2, SVT2 ABC och SVT2 Uppland - båda lustigt nog på kanalplats 2. Det är väl nåt Boxer-jox som gör att det inte finns i menyn.
Samma här ikväll. SVT Sydnytt och SVT2 Blekinge båda på kanalplats 2. Hur kan detta få ske? Känns som att Boxer har missat nåt...
Det kan bero på att svt satsar lite extra i blekinge nu. SVT2 Blekinge startade igår.
Både Blekingenytt och Sydnytt ska nog ligga på samma kanalplats. Båda varianterna sänds från samma sändare. 19.15 sänds Blekingenytt och 22.15 sänds Sydnytt. Antagligen är det samma för de andra nystartade lokalnyheterna.
Postad 28 February 2008 - 20:57
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Ska kolla det ikväll och ja, jag har 5700 HDMI - den modell tråden handlar om...  /Robban
Jag tror att den här tråden (med titel "Topfield TF5700PVRt" startade innan HDMI-modellen fanns ute ens.... /Bosse
Postad 29 February 2008 - 17:53
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Både Blekingenytt och Sydnytt ska nog ligga på samma kanalplats. Båda varianterna sänds från samma sändare. 19.15 sänds Blekingenytt och 22.15 sänds Sydnytt. Antagligen är det samma för de andra nystartade lokalnyheterna.
Är det någon som har en lösning på hur man får bort den extra SVT2. Har nu en SVT2 och en SVT2 sydnytt, vilket innebär att TV3 ligger på kanal 4 och TV4 ligger på kanalplats 5 i EPG:n osv. (använder MyStuff) Letade på www.boxer.se och de rekommenderade då ominstallation, vilket jag har provat följt av en kanalsökning. Har även mailat boxer, men de svarade bara med att de ville att jag skulle ringa dem. Får väl göra det när barnen gått ifrån TV:n. /Honda.
Postad 29 February 2008 - 18:14
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Är det någon som har en lösning på hur man får bort den extra SVT2. Har nu en SVT2 och en SVT2 sydnytt, vilket innebär att TV3 ligger på kanal 4 och TV4 ligger på kanalplats 5 i EPG:n osv. (använder MyStuff)
Jag har samma problem. Jag har letat upp "mina" kanalplatser på teracoms hemsida och gör en manuell sökning av enbart dessa. Då funkar det för mig!
Postad 29 February 2008 - 19:39
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Är det någon som har en lösning på hur man får bort den extra SVT2. Har nu en SVT2 och en SVT2 sydnytt, vilket innebär att TV3 ligger på kanal 4 och TV4 ligger på kanalplats 5 i EPG:n osv. (använder MyStuff) Jag har samma problem. Jag har letat upp "mina" kanalplatser på teracoms hemsida och gör en manuell sökning av enbart dessa. Då funkar det för mig! 
Tack, det löste mitt problem. /Honda.
Postad 29 February 2008 - 20:42
Unregistered178ff7d4
-
Unregistered178ff7d4
-
Användare
-
-
169 inlägg
Är det någon som har en lösning på hur man får bort den extra SVT2. Har nu en SVT2 och en SVT2 sydnytt, vilket innebär att TV3 ligger på kanal 4 och TV4 ligger på kanalplats 5 i EPG:n osv. (använder MyStuff) Jag har samma problem. Jag har letat upp "mina" kanalplatser på teracoms hemsida och gör en manuell sökning av enbart dessa. Då funkar det för mig! 
Tack, det löste mitt problem. /Honda.
Jag var tvungen att ta bort allt och göra en ny installation - men det funkade.
Postad 06 March 2008 - 11:44
Rob74
-
Rob74
-
Användare
-
-
101 inlägg
Nyfiken i en strut
/SwedXit
Är det firmwaren för HDMI-maskinen du testar eller är det den vanliga? Skulle gärna testa den om den finns för HDMI-versionen, du kan väl PM mig i så fall. Är väl bara bra om vi är några fler som testar betorna. Min system-id-ändrade "finska" firmware är ingen hit. Boxen kan inte stå på några timmar utan att låsa sig, PowerDown fungerar inte, "sätt i kortet" kommer upp på gamla inspelningar m.m. Det som fungerar är då att boxen inte blir seg, dvs firmwaren hanterar Boxers längre EPG-data på ett bättre sätt. Jag vet inte om övriga problem är något som upplevs på 5100:an också då alla forum jag hittat där det diskuteras är på finska. Kan ju vara så att jag/vi misstagit oss och att 5100 och 5700 inte alls är så lika som vi tror. /Robban
Postad 06 March 2008 - 12:32
Unregistereda681f977
-
Unregistereda681f977
-
Användare
-
-
124 inlägg
Nyfiken i en strut
/SwedXit
Är det firmwaren för HDMI-maskinen du testar eller är det den vanliga? Skulle gärna testa den om den finns för HDMI-versionen, du kan väl PM mig i så fall. Är väl bara bra om vi är några fler som testar betorna.
Min system-id-ändrade "finska" firmware är ingen hit. Boxen kan inte stå på några timmar utan att låsa sig, PowerDown fungerar inte, "sätt i kortet" kommer upp på gamla inspelningar m.m. Det som fungerar är då att boxen inte blir seg, dvs firmwaren hanterar Boxers längre EPG-data på ett bättre sätt. Jag vet inte om övriga problem är något som upplevs på 5100:an också då alla forum jag hittat där det diskuteras är på finska. Kan ju vara så att jag/vi misstagit oss och att 5100 och 5700 inte alls är så lika som vi tror.
/Robban
Det är (tyvärr) TF5700PVRt 250Gb utan HDMI jag har och som jag har beta fw till. /SwedXit
Postad 06 March 2008 - 12:43
PeteFishy
-
PeteFishy
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Har en 5700 (utan HDMI). Ibland blir bilden helt svart, bara i 1-2 sek. Ljudet är kvar. Någon som vet något om detta?
Peter
Postad 06 March 2008 - 12:51
Unregistereda681f977
-
Unregistereda681f977
-
Användare
-
-
124 inlägg
Har en 5700 (utan HDMI). Ibland blir bilden helt svart, bara i 1-2 sek. Ljudet är kvar. Någon som vet något om detta?
Peter
Nä, tyvärr inte. Vilken fw använder du? /SwedXit
Postad 06 March 2008 - 12:59
PeteFishy
-
PeteFishy
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Ehhhh.........hur kollar jag?
Postad 06 March 2008 - 18:45
Unregistereda681f977
-
Unregistereda681f977
-
Användare
-
-
124 inlägg
Ehhhh.........hur kollar jag?
Det gör du genom att gå in i menu (använd fjärrkontrollen) och där välja "Information" > "Mottagar information": Leta upp raden med texten: Mjukvaru version. Där kommer stå några bokstäver och siffror, tex TF-nf2.89, vilket då motsvarar firmware version 2.89. /SwedXit
Postad 08 March 2008 - 22:11
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Extra SVT2-kanal i Stockholm...Sen ett tag tillbaka (vet inte hur länge) så finns det två SVT2-kanaler i min box! Om man trycker OK på fjärren för att få upp listan över kanaler så finns det två rader med TV2: 2 *SVT2 ABC 2 SVT2 ABC Observera att båda kanalerna visas med samma nummer (2) i listan! Om man spelar in från SVT2 så kommer ikonen in MyStuff-filarkivet att ibland inte visa SVT2-loggan som den tidigare gjorde. Det är när man har spelat in från kanalen med * framför namnet. Jag har ingen aning om vad detta betyder eller varför det har uppkommit. Det var definitivt inte så för ett tag sedan när jag fixade till boxen efter att den blivit utbytt på garantin i December 2007. Är det någon som vet vad man skall köra för att få bort den här extra kanalen? /Bosse
Postad 08 March 2008 - 23:21
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Extra SVT2-kanal i Stockholm... Sen ett tag tillbaka (vet inte hur länge) så finns det två SVT2-kanaler i min box! Om man trycker OK på fjärren för att få upp listan över kanaler så finns det två rader med TV2: 2 *SVT2 ABC 2 SVT2 ABC
Observera att båda kanalerna visas med samma nummer (2) i listan!
Om man spelar in från SVT2 så kommer ikonen in MyStuff-filarkivet att ibland inte visa SVT2-loggan som den tidigare gjorde. Det är när man har spelat in från kanalen med * framför namnet. Jag har ingen aning om vad detta betyder eller varför det har uppkommit. Det var definitivt inte så för ett tag sedan när jag fixade till boxen efter att den blivit utbytt på garantin i December 2007.
Extra info: Råkade skriva fel i mitt tillägg, så jag raderade det... Fortfarande är grundfrågan varifrån den extra kanalen har kommit ifrån? /Bosse
Redigerat av Bo_B, 08 March 2008 - 23:24.
Postad 09 March 2008 - 05:57
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Fortfarande är grundfrågan varifrån den extra kanalen har kommit ifrån? /Bosse
Kör du automatisk kanalsökning? Det fungerar inget vidare för en del av oss. Jag kör alltid manuell sökning, men även då kan kanallistan balla ur ibland, även om det är några månader mellan gångerna... Om du redan kör med en manuell sökning, då vette 17 vad som har hänt! Har aldrig lyckats med samma sak själv i alla fall... /Fredde
Postad 09 March 2008 - 09:24
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Fortfarande är grundfrågan varifrån den extra kanalen har kommit ifrån? /Bosse Kör du automatisk kanalsökning? Det fungerar inget vidare för en del av oss. Jag kör alltid manuell sökning, men även då kan kanallistan balla ur ibland, även om det är några månader mellan gångerna...
Om du redan kör med en manuell sökning, då vette 17 vad som har hänt! Har aldrig lyckats med samma sak själv i alla fall...
/Fredde
Jag tror det var fridde som tidigare rekomenderade mig en manuell sökning med utgång från mitt kanalnummer på den aktuealla mux:en på teracoms hemsida. Det fungerade och den SVT2 som inte gällde längre försvann ur listan. Det är väl så att SVT2 har startat lokalkanler lite överallt i Sverige och därav en ny kanal. /Honda.
Postad 09 March 2008 - 14:24
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Fortfarande är grundfrågan varifrån den extra kanalen har kommit ifrån? /Bosse Kör du automatisk kanalsökning? Det fungerar inget vidare för en del av oss. Jag kör alltid manuell sökning, men även då kan kanallistan balla ur ibland, även om det är några månader mellan gångerna...
Om du redan kör med en manuell sökning, då vette 17 vad som har hänt! Har aldrig lyckats med samma sak själv i alla fall...
/Fredde
Jag tror det var fridde som tidigare rekomenderade mig en manuell sökning med utgång från mitt kanalnummer på den aktuealla mux:en på teracoms hemsida. Det fungerade och den SVT2 som inte gällde längre försvann ur listan. Det är väl så att SVT2 har startat lokalkanler lite överallt i Sverige och därav en ny kanal. /Honda.
Jag gjorde en automatisk kanalsökning och då försvann den här extra kanalen "*SVT2 ABC". Men nu fick MyStuff komplett spader! Alla inspelningar som tidigare var från *SVT2 blev nu listade som TV3! Dessutom ifall man tittar på TV4 och trycker info-knappen så kommer det upp info från TV5! Om man i MyStuff EPG väljer en kanal och trycker OK så brukar toppyn hoppa till den kanalen och visa vad som sänds. Nu hoppar den till nästa kanal. Om jag väljer TV4 och trycker OK så visas TV5 osv.... Har laddat om MyStuff data men det hjälper inte. Så jag satte boxen i standby och drog ur sladden. När jag startade om så visades det här meddelandet "Kontrollerar filer" och när det var klart så hade jag: 1) Samma kanallista som innan min omscanning (inklusive *SVT2 ABC) 2) Samma visning i MyStuff arkiv som förut (*SVT2 i stället för SVT2) 3) Två felaktiga filer Hur menar du att man skall göra en manuell sökning? Tex så här? - Radera kanallistan - Välj manuell sökning - Ställ in sändningskanalen (tex 23) - Kör scanningen - Repetera för alla kanaler som används på Nackasändaren Suck.... /Bosse
Postad 09 March 2008 - 17:50
mmm
-
mmm
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Jag har förstått att det inte är så stora skillnader mellan HDMI-varianterna av 5700, 5710 och 5720. Olika fjärrkontroller, färg och kanske några till småsaker... Men det verkar inte vara någon av dem som är direkt bättre än nån annan, eller?
Men jag undrar vad som skiljer 5700-versionerna åt, alltså den med HDMI och den utan. Självklart så är det ju HDMI-utgång på den ena, det verkar ju också vara lite större hårddisk på HDMI-versionen. Men är det något mer som skiljer dem åt? HDMI-utgången bör man väl klara sig utan, det är ju ändå inte en HD-box, eller?
(Versionen utan HDMI går ju att hitta billigare än den andra...)
Postad 09 March 2008 - 18:57
Honda
-
Honda
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
/Fredde
Jag gjorde en automatisk kanalsökning och då försvann den här extra kanalen "*SVT2 ABC". Men nu fick MyStuff komplett spader! Alla inspelningar som tidigare var från *SVT2 blev nu listade som TV3! Dessutom ifall man tittar på TV4 och trycker info-knappen så kommer det upp info från TV5! Om man i MyStuff EPG väljer en kanal och trycker OK så brukar toppyn hoppa till den kanalen och visa vad som sänds. Nu hoppar den till nästa kanal. Om jag väljer TV4 och trycker OK så visas TV5 osv.... Har laddat om MyStuff data men det hjälper inte.
Så jag satte boxen i standby och drog ur sladden. När jag startade om så visades det här meddelandet "Kontrollerar filer" och när det var klart så hade jag: 1) Samma kanallista som innan min omscanning (inklusive *SVT2 ABC) 2) Samma visning i MyStuff arkiv som förut (*SVT2 i stället för SVT2) 3) Två felaktiga filer
Hur menar du att man skall göra en manuell sökning? Tex så här? - Radera kanallistan - Välj manuell sökning - Ställ in sändningskanalen (tex 23) - Kör scanningen - Repetera för alla kanaler som används på Nackasändaren
Suck.... /Bosse
Jag har för mig att jag bara gjorde en manuell sökning utan att ta bort några kanallistor. Tolkar det som alla kanalerna på den mux du är intresserad av hittas med en sökning. Själv sökte jag bara på kanal 33 för SVT2 sydnytt. /Honda.
Postad 09 March 2008 - 19:21
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Radera kanal i TF5700PVRt?Jag har en extra SVT2-kanal i min toppy (se ovan) som jag vill bli av med. På Toppy.uk har man föreslagit att jag skulle använda raderingsfunktionen i kanallistan som visas när man trycker OK-knappen. Men jag har ingen möjlighet till radering där.... Det jag har är möjlighet att trycka röd knapp och sen ändra vissa inställningar, men det finns ingen visad möjlighet till att radera kanal. Är detta firmware-beroende eller är det en speciell knapp som skall användas (och som inte anges på skärmen)? Jag har inte bytt f/w utan har 2.241 fortfarande (fast med två patchar). /Bosse
Postad 09 March 2008 - 19:23
Unregistereda681f977
-
Unregistereda681f977
-
Användare
-
-
124 inlägg
Jag har förstått att det inte är så stora skillnader mellan HDMI-varianterna av 5700, 5710 och 5720. Olika fjärrkontroller, färg och kanske några till småsaker... Men det verkar inte vara någon av dem som är direkt bättre än nån annan, eller?
Men jag undrar vad som skiljer 5700-versionerna åt, alltså den med HDMI och den utan. Självklart så är det ju HDMI-utgång på den ena, det verkar ju också vara lite större hårddisk på HDMI-versionen. Men är det något mer som skiljer dem åt? HDMI-utgången bör man väl klara sig utan, det är ju ändå inte en HD-box, eller? (Versionen utan HDMI går ju att hitta billigare än den andra...)
Ärligt talat så vet jag inte heller riktigt vad som skiljer dem åt, mer än HDMI och färg. Har även sett på forumet att 5720 även stödjer "Boxers Navigator" men är inte helt säker. Hårddiskens storlek skiljer sig åt, men inte beroende på de olika modellerna (vad jag vet), för jag har en 5700 utan HDMI som har en hårddisk på 250Gb och sett andra på 160Gb osv, så jag tror man kan köpa samma box-typ med olika storlekar på disken. Vad gäller HDMI så är den "lite" mer framtids "säker" då du kanske snart har en platt-TV och bilden bör bli betydligt bättre via en HDMI kontakt jämfört med scart (jag ångrar iallafall mig). Vet faktiskt inte om boxen kan skalerar upp bilden till 720/1080, men det kan kanske någon annan på forumet kan svara på. Om den inte kan detta så skulle f-n inte förvåna mig om det är exakt samma firmware till båda dessa 5700 boxar. Och som du själv sa..nope, det är ingen HD-box, men det spelar ju ingen roll. Lär ju ta några år (om någonsin) innan teracom har något rejält HD-utbud å då vill man ha en ny fin box med nya härliga buggar som man kan skriva om på detta forum /SwedXit-buggfri
Postad 09 March 2008 - 21:17
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
Radera kanal i TF5700PVRt? Jag har en extra SVT2-kanal i min toppy (se ovan) som jag vill bli av med.
Jag måste alltid köra manuell kanalsökning för att inte få dubbla kanaler på samma plats. Då gör jag precis som du beskrev. Jag tar en mux i taget. Men jag rensar listan först, för annars blir det tok. (Kan dock inte beskriva hur jag gör, eftersom boxen spelar in just nu och då kommer jag inte in i installationsmenyn). Det är en dryg bugg, men man gör normalt inte kanalsökning så ofta...
Postad 09 March 2008 - 21:35
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Radera kanal i TF5700PVRt? Jag har en extra SVT2-kanal i min toppy (se ovan) som jag vill bli av med. Jag måste alltid köra manuell kanalsökning för att inte få dubbla kanaler på samma plats. Då gör jag precis som du beskrev. Jag tar en mux i taget. Men jag rensar listan först, för annars blir det tok. (Kan dock inte beskriva hur jag gör, eftersom boxen spelar in just nu och då kommer jag inte in i installationsmenyn).
Det är en dryg bugg, men man gör normalt inte kanalsökning så ofta...
Spelar också in så jag får vänta att prova. Men jag undrar mycket över varför denna extra kanal dök upp, jag har inte gjort någon kanalsökning sen jag fick boxen (utbytes) i December och då var det definitivt ingen *SVT2 där. Kan boxen av sig själv gå och söka kanaler då och då????? /bosse
Postad 09 March 2008 - 21:52
mmm
-
mmm
-
Amatör
-
-
76 inlägg
Har även sett på forumet att 5720 även stödjer "Boxers Navigator" men är inte helt säker.
Navigator har jag förstått att man inte behöver med en sån här box(?)... Vad gäller HDMI så är den "lite" mer framtids "säker" då du kanske snart har en platt-TV och bilden bör bli betydligt bättre via en HDMI kontakt jämfört med scart (jag ångrar iallafall mig). Vet faktiskt inte om boxen kan skalerar upp bilden till 720/1080, men det kan kanske någon annan på forumet kan svara på. Om den inte kan detta så skulle f-n inte förvåna mig om det är exakt samma firmware till båda dessa 5700 boxar.
Ja, platt-tv har jag inte än, men jag håller ju på och kollar på det också. Så det kommer det att bli ganska snart också... Men det blir alltså klart bättre med en HDMI-kontakt då? Och som du själv sa..nope, det är ingen HD-box, men det spelar ju ingen roll. Lär ju ta några år (om någonsin) innan teracom har något rejält HD-utbud å då vill man ha en ny fin box med nya härliga buggar som man kan skriva om på detta forum 
Det är just detta som är problemet tycker jag... Vill ju inte köpa en relativt dyr box nu för att sen behöva byta om bara något år.
Postad 09 March 2008 - 22:07
DrBosa
-
DrBosa
-
Lärjunge
-
-
280 inlägg
Lär ju ta några år (om någonsin) innan teracom har något rejält HD-utbud å då vill man ha en ny fin box med nya härliga buggar som man kan skriva om på detta forum /SwedXit-buggfri 
That's the spirit!
Postad 10 March 2008 - 09:16
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Radera kanal i TF5700PVRt? Jag har en extra SVT2-kanal i min toppy (se ovan) som jag vill bli av med. Jag måste alltid köra manuell kanalsökning för att inte få dubbla kanaler på samma plats. Då gör jag precis som du beskrev. Jag tar en mux i taget. Men jag rensar listan först, för annars blir det tok. (Kan dock inte beskriva hur jag gör, eftersom boxen spelar in just nu och då kommer jag inte in i installationsmenyn).
Det är en dryg bugg, men man gör normalt inte kanalsökning så ofta...
Spelar också in så jag får vänta att prova. Men jag undrar mycket över varför denna extra kanal dök upp, jag har inte gjort någon kanalsökning sen jag fick boxen (utbytes) i December och då var det definitivt ingen *SVT2 där. Kan boxen av sig själv gå och söka kanaler då och då?????
/bosse
Så här ungefär är det: de svenska och finska Topfield-boxarna lyder under krav från de svenska och finska DVB-distributörerna (dvs Boxer för oss här i Sverige). Boxer tillåter inte att boxarna låter användaren ta bort kanaler eller ändra kanalplats på dom utan boxarna måste respektera Boxers bestämda kanalutbud och placering. Däremot tillåter Boxer att tillverkarna låter användaren skapa favoritlistor och hoppa över kanaler men de får alltså inte tas bort helt. Det finns en TAP som låter dig gå runt det men eftersom ett annat krav från Boxer är att alla boxar måste automatiskt upptäcka nya kanaler, så görs det bakgrundsscanning då och då utan din inblandning och då kommer de borttagna kanalerna tillbaks. Dock är detta ingen bugg, Topfield har bara gjort så som Boxer kräver och inte tänkt på att implementera överhoppning av kanaler, som låter användaren arbeta runt Boxers policy (Handan gjorde som tur var det i dom boxar dom tillverkade till Dilog).
Redigerat av DVBgeek, 10 March 2008 - 09:21.
Postad 10 March 2008 - 18:43
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Så här ungefär är det: de svenska och finska Topfield-boxarna lyder under krav från de svenska och finska DVB-distributörerna (dvs Boxer för oss här i Sverige). Boxer tillåter inte att boxarna låter användaren ta bort kanaler eller ändra kanalplats på dom utan boxarna måste respektera Boxers bestämda kanalutbud och placering. Däremot tillåter Boxer att tillverkarna låter användaren skapa favoritlistor och hoppa över kanaler men de får alltså inte tas bort helt. Det finns en TAP som låter dig gå runt det men eftersom ett annat krav från Boxer är att alla boxar måste automatiskt upptäcka nya kanaler, så görs det bakgrundsscanning då och då utan din inblandning och då kommer de borttagna kanalerna tillbaks. Dock är detta ingen bugg, Topfield har bara gjort så som Boxer kräver och inte tänkt på att implementera överhoppning av kanaler, som låter användaren arbeta runt Boxers policy (Handan gjorde som tur var det i dom boxar dom tillverkade till Dilog).
Då undrar jag hur det kommer sig att jag får en ny kanal med namnet *SVT2 ABC och som lägger sig i kanallistan som nummer 2 samtidigt som den gamla SVT2 ABC också har nummer 2??? Båda kommer från Nackasändaren (samma frekvens, kanal 23) så det verkar väldigt mystiskt det hela. Ett stort problem är den här stjärnan i början av namnet eftersom det är ett otillåtet tecken i filnamn och MyStuff lagrar mei-info för inspelade program med kanalnamnet som första del i namnet. Filen blir alltså: *SVT2 ABC_<datum och klockslag>.mei Dessutom hittar MyStuff ingen info om denna kanal eftersom den inte finns med detta namn nånstans... Är det inte fler än jag som har fått denna extra kanal i kanallistan? F.ö. undrar jag om det faktum att jag har f/w 2.241 i min box kan påverka? Är det bättre att uppgradera? I så fall till vilken version då? 3.00 har jag ju hört går i spinn pga EPG-buggen. Är det nåt liknande med 2.87? F.ö. vilket är det bästa (=säkraste) sättet att byta firmware i sin box? /bosse
Postad 10 March 2008 - 19:15
Ralle1
-
Ralle1
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Nej, du är inte ensam om det, jag har också den extra kanalen.
Postad 10 March 2008 - 20:19
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Nej, du är inte ensam om det, jag har också den extra kanalen.
Jag gick in i toppyns "native" EPG efter att ha stängt av MyStuff och även där ställer den extra kanalen till det... Heter din extra kanal också *SVT2 ABC?? Jag har nu "lagat" min box: - Stängde av MyStuff - Raderade alla program - Gjorde ny manuell kanalsökning på de frekvenser som Nackasändaren använder (Kanal 23,42,50,53,55,56) - Återskapade min favoritlista med de kanaler jag abonnerar på - Startade MyStuff igen - Jag fick också gå igenom mina Control Timers och ta bort de timrar som pekade på fel kanal Nu har jag för tillfäller en box som inte visar de här konstigheterna. Få se hur länge det räcker. /Bosse
Postad 10 March 2008 - 22:56
Ralle1
-
Ralle1
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Konstigt nog har jag inte haft något problem.
Jag tittade när du skrev om det, då först såg jag det.
Postad 11 March 2008 - 00:49
Unregistered345c2d61
-
Unregistered345c2d61
-
Lärjunge
-
-
372 inlägg
F.ö. undrar jag om det faktum att jag har f/w 2.241 i min box kan påverka? Är det bättre att uppgradera? I så fall till vilken version då? 3.00 har jag ju hört går i spinn pga EPG-buggen. Är det nåt liknande med 2.87?
Jag har kört 3.00 i flera månader nu med min 5700Pvrt utan problem, men det kan ju bero på att jag kör EPG-hämtning via nätet, men det gör väl du också? Förresten så märkte jag inte direkt några förbättringar i 3.00, så jag vet inte om det är värt att byta i alla fall... Såg förresten att MyStuff 5.6 kommit ut!  Måste väl slänga in den då!
Redigerat av Unregistered345c2d61, 11 March 2008 - 02:53.
Postad 11 March 2008 - 09:18
DVBgeek
-
DVBgeek
-
Forumräv
-
-
531 inlägg
Förresten så märkte jag inte direkt några förbättringar i 3.00, så jag vet inte om det är värt att byta i alla fall...
Såg förresten att MyStuff 5.6 kommit ut!  Måste väl slänga in den då!
MyStuff fungerar stabilare under firmware 3.x, i synnerhet funktionen för återupptagning av uppspelning, den har en tendens att låsa sig under firmware 2.8x, men inte under 3.x. Dock måste man under 3.x ha en annan EPG-källa och stänga av den interna (annars hamnar den interna EPG-skördaren i en evighetsloop och tar all CPU-tid = oanvändbar box). En varning är på sin plats för MyStuff 5.6 - den tillåter dig inte att kopiera ett program (uppspelning -> inspelning -> avkrypterad kopia) eftersom nästa engelska firmware inte kommer att ens innehålla stöd för den funktionen. Taskigt nog har man då i MyStuff valt att blockera kopiering rakt av trots att det bara är dom engelska 58x0-modellerna som påverkas av firmware-ändringen. Det innebär för oss även att RecCopy inte funkar tillsammans med MyStuff 5.6.  Om du vill ta backup på ett krypterat program måste du alltså först stänga av MyStuff och sedan initiera RecCopy manuellt...
Redigerat av DVBgeek, 11 March 2008 - 09:19.
Postad 11 March 2008 - 11:42
Unregistereda681f977
-
Unregistereda681f977
-
Användare
-
-
124 inlägg
Fick idag ett svar från Topfield på frågan när de kommer släppa den nya firmwaren till 57xx på deras hemsida. Svaret var....vi vet ännu inte...suck. De har enligt dem själva: "en ###### massa jobb på deras QC avdelning" och hinner helt enkelt inte med, och som vi redan vet är vår box inte prioriterad. Därför fick jag (och även ni andra som har de olika beta-fw (3.17) tillgängliga) lov att sprida dem med förbihållet att informera om att det fortfarande skall betraktas som en beta. De skulle också uppskatta om alla nu som testar den nya firmwaren INTE rapporterar fel som redan är rapporterade. Lös detta genom att först kolla på detta forumet eller maila den som ni fick betan av. Genom att begränsa mängden felrapporter till Topfield (som berör samma fel) får de mindre jobb på QC som torde resultera i en snabbare(mindre långsam)/tidigare release av den färdiga firmwaren. Således är ni välkomna att få den fw jag har, dvs. TF5700PVRt (utan HDMI)3.17.
Frågan är bara hur f-n jag laddar upp den till forumet...jag har inte behörighet? Ni får väl helt enkelt PM:a mig med er mailadress så mailar jag den till er.
/SwedXit
Postad 11 March 2008 - 19:00
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Frågan är bara hur f-n jag laddar upp den till forumet...jag har inte behörighet? Ni får väl helt enkelt PM:a mig med er mailadress så mailar jag den till er.
Har skickat PM. Och jag kan lägga upp den på min XMLTV2MEI-sida också ifall andra vill kunna ladda ner den. Bosse
Postad 11 March 2008 - 19:07
Unregistereda681f977
-
Unregistereda681f977
-
Användare
-
-
124 inlägg
Frågan är bara hur f-n jag laddar upp den till forumet...jag har inte behörighet? Ni får väl helt enkelt PM:a mig med er mailadress så mailar jag den till er. Har skickat PM. Och jag kan lägga upp den på min XMLTV2MEI-sida också ifall andra vill kunna ladda ner den.
Bosse
Låter kanon.... /SwedXit
Postad 11 March 2008 - 19:16
PeteFishy
-
PeteFishy
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Då har jag 2.241. Old stuff?
Postad 11 March 2008 - 19:45
Rob74
-
Rob74
-
Användare
-
-
101 inlägg
Jag har testkört 3.17 sen igår och den verkar fungera mycket bra. PowerDown 0.74 fungerar dock inte vilket har gjort att jag haft boxen på i över ett dygn utan problem (ni som följt tråden kanske minns att det inte fungerade så bra med den "finska" firmwaren). Jag ska testa PowerDown 0.75 och se om den fungerar bättre.
Sen så undrar jag om inte Description Extender numera är överflödig - jag har den i alla fall inte laddad och ser "mycket" info om programmen ändå. Jag har patchat firmwaren med "Disable 0 aspect-patchen" och det gick bra, några andra patchar har jag inte läst på.
/Robban
Postad 11 March 2008 - 20:26
Bo_B
-
Bo_B
-
Beroende
-
-
1012 inlägg
Frågan är bara hur f-n jag laddar upp den till forumet...jag har inte behörighet? Ni får väl helt enkelt PM:a mig med er mailadress så mailar jag den till er. Har skickat PM. Och jag kan lägga upp den på min XMLTV2MEI-sida också ifall andra vill kunna ladda ner den.
Nu har jag tagit emot F/W och laddat upp den till min sida: XMLTV2MEI och FW3.17/Bosse
Postad 11 March 2008 - 21:28
Unregistered9c12a290
-
Unregistered9c12a290
-
Lärjunge
-
-
282 inlägg
Någon som har vänligheten att skriva en kort instruktion hur man lägger på firmwaren?
Redigerat av Unregistered9c12a290, 11 March 2008 - 21:28.
Postad 11 March 2008 - 21:37
kotten33
-
kotten33
-
Beroende
-
-
1039 inlägg
jag har 5710 HDMI, men använder faktiskt Scart RGB istället. Jag såg ingen skillnad mellan dessa två utgångar, men det har säkert med vilken bildkälla man använder också. Jag har en 50" Pioneer plasma och på den tv´n så blev bilden likabra.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|