Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Blu-ray - Nyheter och Rykten

1786 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 March 2008 - 20:35

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

• 4885 inlägg
  • 0
Jepp, se till att hålla er till topic boys!

Postad 02 March 2008 - 22:04

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1716 inlägg
  • 0

Lite nyheter:
Sony's Blu-ray
Sony BDP-S350 och BDP-S550 lär kosta ca 4000kr och 5000kr när de släpps i Sverige senare i år...

Det tycker jag är två ganska rimliga priser (det kan ju alltid bli lägre iof), så om spelarna är något att ha kanske det är dags att köpa en Blu-ray standalone. ;) Gillar Sonys design också.

Postad 02 March 2008 - 22:45

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlägg
  • 0

Se det såhär: Är det OK att om du köper en musik skiva inte får eller kan kopiera den till MP3 filer och sen lyssna på din MP3 spelare? Är det rimligt att du måste köpa 1 CD skiva för att spela i CD-spelare, samma låtar måste du sen köpa för att spela i din MP3 spelare och samma låtar måste du köpa på DVD om du vill se musikvideon. Är inte det bästa för konsumenten att sälja t ex CD skiva med både vanlig Wave och MP3 och låta dig välja? Eller kanske slänga med ett program som du kan konvertera mellan olika format?

Samma gäller film. Vad är rimligheten att jag köper en film för 200kr som jag bara kan se i min PS3? Jag vill kunna dumpa den till en öppen version på dator så jag kan se den på all min utrustning jag har för video. Ne då vill dem att du köper 1 DVD av samma film om du vill se i din bärbara DVD-spelare, 1 version från t ex iTunes om du vill kunna se samma film på din iPod osv. Typ samma som att köpa samma T-shirt 3 gånger bara för att du måste ha en du får bära på jobb, en på uteställen och en hemma.

Fox har iaf börjat med en digital kopia på vissa av sina filmer. Ett bra första steg. Sedan så ska det komma med AACS där vi (i någon form) får göra kopior utav våra filmer, dock så är det inte ännu spikat. ;)

Bifogad fil  Juno.jpg   103.59K   0 Antal nerladdningar

Nu, back on topic. ;)

Postad 03 March 2008 - 09:18

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlägg
  • 0
För de som gillar Nine Inch Nails så har de i natt släppt ett nytt album, där man bl a kan köpa en version på Blu-ray med 24/96 i stereo.

Mer info här. Jag startade även en tråd om skivan här.

Postad 03 March 2008 - 18:54

Outrage
  • Outrage
  • Beroende

• 1342 inlägg
  • 0

Lite nyheter:
Sony's Blu-ray
Sony BDP-S350 och BDP-S550 lär kosta ca 4000kr och 5000kr när de släpps i Sverige senare i år...

Tackar för infon, tog mig friheten att posta länken i tråden som berör dessa två spelare. Alla cred till dig raxtorxx.
Tycker priset låter bättre än väntat faktiskt.
:)

Postad 03 March 2008 - 19:01

JamJam
  • JamJam
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
4000 kr respektive 5000, det står att de kommer kosta ca kr400 dollar (ca 2500 kr) och 500 dollar (ca 3000 kr) eller har jag missat något?

Postad 03 March 2008 - 19:06

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
I USA ja

Postad 03 March 2008 - 19:11

JamJam
  • JamJam
  • Användare

• 127 inlägg
  • 0
Hur räknar ni ut vad de kan komma kosta i Sverige?

Postad 03 March 2008 - 19:20

necrio
  • necrio
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Hur räknar ni ut vad de kan komma kosta i Sverige?

bara moms är 25% sen är väl elektronik tullat på 13% om jag inte minns fel? så vi är redan uppe på +38% från amerikanska priset utan att handlaren som importerat varan lagt på någon vinst. räkna själv :)

Postad 03 March 2008 - 19:21

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0
För att göra det ännu enklare så kan man ta dollarpriset x 10. Det brukar stämma rätt så bra i de allra flesta fall.

Postad 04 March 2008 - 09:53

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Necrio: Handlarna i Sverige köper väl knappast in sina apparater till Amerikanska butikspriser + Svensk moms och Tull från Amerika???
Mycket märkligt sätt att räkna måste jag säga.

Redigerat av JockeJ, 04 March 2008 - 09:54.

Postad 04 March 2008 - 17:34

necrio
  • necrio
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0

Necrio: Handlarna i Sverige köper väl knappast in sina apparater till Amerikanska butikspriser + Svensk moms och Tull från Amerika???
Mycket märkligt sätt att räkna måste jag säga.

va?

grossisten som importerar 1000 av varan X får säkerligen ett bättre bulk pris ja.

grossisten måste fortfarande betala tull på varrorna han importerar, han i sin tur säljer varorna till sina kunder varuhusen med en vinst, som i sin tur säljer dom till oss med en vinst, som i sin tur får betala 25% i tull på varan.

har jag missat något?

Postad 05 March 2008 - 08:06

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Ja.
1. Svenska handlare köper inte sina Sony-produkter från USA.
2. Varorna som säljs i USA är också förtullade.
3. Det är moms i USA också.

Därför kan du inte ta det Amerikanska butikspriset som utgångpunkt när du sedan lägger på Svensk moms och tull för att räkna ut det Svenska butikspriset.

Brasklapp: Om du inte har varit så raffinerad så du redan räknat ut vad Amerikanska handlare får betala för sina produkter genom att räkna baklänges på deras moms, tull och ev. vinst för att få fram ett inköpspris i USA förstås. Då ska jag bara knipa. :)

Shit the same, att det är billigare i USA med elektronik är ju ett faktum i vilket fall.

Redigerat av JockeJ, 05 March 2008 - 08:17.

Postad 05 March 2008 - 15:20

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Ja.
1. Svenska handlare köper inte sina Sony-produkter från USA.
2. Varorna som säljs i USA är också förtullade.
3. Det är moms i USA också.

Därför kan du inte ta det Amerikanska butikspriset som utgångpunkt när du sedan lägger på Svensk moms och tull för att räkna ut det Svenska butikspriset.

Det har fungerat bra de senaste 5 åren i alla fall, i 99% av fallen är det en perfekt utgångspunkt!
Hur mycket och varför handlarna betalar i staterna är ju inte så intressant då vi vet att något som kostar 500$ i affären i Usa med största trolighet kommer att kostar runt 5000:- i Sverige +-10% ungefär då det börjar släppas här. Vi pratar elektronik då. Andra varor har jag inte sån koll på.

Postad 05 March 2008 - 15:35

tjena
  • tjena
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
är rätt stor skillnad på skatt och moms i sverige och usa,fördel usa.
var i new york nyligen är 8% i moms där..
sen åkte vi ut till jersey garden ett stort köpcenter över 200 butiker...tar ungefär 45 min med buss från manhattan dit
är ingen moms alls där 0% .. ;)

Postad 05 March 2008 - 16:29

crest
  • crest
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Nu har Swedisc börjat sälja den amerikanska versionen av PS3, 40GB inklusive Spiderman 3.
Den kostar $699 vilket är cirka 4335: - Frakt brukar alltid ingå i deras priser.
Leverans från Swedisc är utan tull eftersom de skickar varorna från Stockholm.
Garantin är på 3 månader vilket inte är någon lång tid, precis...

Den är alltså inte multiregion utan spelar Blu-ray region A och DVD region 1.

Redigerat av crest, 05 March 2008 - 16:32.

Postad 06 March 2008 - 10:42

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlägg
  • 0
Fox sänker sina priser på BD med upp till $10.

In other news today, you Blu-ray fans should be happy with this: 20th Century Fox has just lowered the SRP of many of its older catalog Blu-ray Disc releases by $10, cutting them from $39.99 to $29.99. These include titles like Chain Reaction, Speed, Fantastic Four, The Omen etc. A select few additional titles have been price reduced by about $5 each from $39.99 to $34.99 (Kingdom of Heaven, etc). New and more recent titles remain priced at $39.99. Amazon has already started reducing their prices accordingly.

Källa: Thedigitalbits.com

Postad 06 March 2008 - 21:41

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlägg
  • 0
Sony, Microsoft discuss Blu-ray for Xbox 360

Sony is in talks with console rival Microsoft about offering a Blu-ray drive for the Xbox 360, according to a senior executive.

The Japanese electronics maker has until now touted Blu-ray as an advantage its PlayStation 3 holds over Microsoft’s console. Microsoft has backed Toshiba’s HD-DVD format and offered an HD-DVD drive that can be plugged into the 360.

But after Sony’s victory last month in the high-definition DVD format war, Stan Glasgow, Sony Electronics US president, said the two sides were now talking about Microsoft adopting Blu-ray.

A Blu-ray drive in a 360 would make Microsoft more competitive with the PS3, but it would also mean extra revenues for Sony’s electronics division. It would also add further cost to the 360, meaning a premium edition of the console could be necessary.

A Blu-ray drive could be incorporated in its top-of-the-range Elite Xbox, or Microsoft could again offer a drive as a plug-in peripheral.

Mr Glasgow, speaking at a media dinner, added that discussions were also taking place with Apple, which has not offered Blu-ray drives on any of its computers so far and has focused on digital media via downloads and streaming through devices such as its Apple TV.

The Sony president said he did not believe Blu-ray would be overtaken by high-definition content becoming available over the internet. Bandwidth limitations meant it was still available to only a few, he said, and consumers favoured disks they could own.

“Downloading will build over time, but this will be over a period of years,” he said.

On Blu-ray pricing, Mr Glasgow expects prices of players to drop to as low as $299 by the end of the year. They currently cost $399 and higher. He feels the price of a player could fall to about $200 by the end of 2009.

The prices of Blu-ray players are not expected to fall as precipitously as they did with regular DVD players. The Blu-ray Association, the group controlling the standard, has yet to license it to Chinese manufacturers, who would be expected to drive down prices.

Källa: FT.com

Postad 07 March 2008 - 21:52

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlägg
  • 0
Microsoft: “We’ll support Blu-ray

Amid rumors that Microsoft is in talks to add Blu-ray support to its Xbox 360 game console, CEO Steve Ballmer has indicated the company’s intention to support the remaining high-def format.

As reported by The Seattle Post-Intelligencer, Microsoft CEO Steve Ballmer took part in an onstage conversation at the company’s Mix08 Internet conference in Las Vegas Thursday, where the topics discussed included Microsoft’s high-def plans following the discontinuation of Toshiba’s HD DVD format.

Without offering specifics, Ballmer said the company will work to support Blu-ray.

“We've already been working on, for example, in Windows, device driver support for Blu-ray drives and the like,” Ballmer stated. “I think the world moves on. Toshiba has moved on. We've moved on, and we'll support Blu-ray in ways that make sense.”

Källa: High-Def Digest

Postad 07 March 2008 - 22:40

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0

In other news today, you Blu-ray fans should be happy with this: 20th Century Fox has just lowered the SRP of many of its older catalog Blu-ray Disc releases by $10, cutting them from $39.99 to $29.99. These include titles like Chain Reaction, Speed, Fantastic Four, The Omen etc. A select few additional titles have been price reduced by about $5 each from $39.99 to $34.99 (Kingdom of Heaven, etc). New and more recent titles remain priced at $39.99. Amazon has already started reducing their prices accordingly.

Trevligt, sänker Fox priserna en gång till med $5 så kostar Fox filmerna lika mycket som andra Blu-ray filmer.
Ett steg på vägen...

Postad 08 March 2008 - 00:05

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

• 1716 inlägg
  • 0

Trevligt, sänker Fox priserna en gång till med $5 så kostar Fox filmerna lika mycket som andra Blu-ray filmer.
Ett steg på vägen...

Gäller det här bara i USA eller kommer priserna gå ned även här?

Postad 08 March 2008 - 16:31

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlägg
  • 0

Bifogad fil  3_8_08_ballmer_mix_08.jpg   36.83K   0 Antal nerladdningar

Ballmer affirms that Microsoft is thinking Blu-ray

Apparently, Steve Ballmer didn't just take time to respond to the latest iPhone announcements and give that whole Monkey Boy Dance another go during the Mix '08 event. Oh no, he most certainly took the opportunity to address Microsoft's stance on where it was headed now that the format war has concluded. Granted, it's not like it ever had much choice here but to pick up the pieces and support the Blu camp, but for those who put a great deal of stock in confirmation, Mr. Ballmer did say that it had "already been working on, for example, in Windows, device driver support for Blu-ray drives and the like." He also noted that "Toshiba had moved on" and that it too was moving forward, but unfortunately, he didn't make a peep about the recently rumored Xbox 360 BD add-on. Still, we're hoping that one thing will lead to another, if you catch our drift.

Källa: Engadget.com

Redigerat av Addex, 08 March 2008 - 16:35.

Postad 12 March 2008 - 22:14

Addex
  • Addex
  • Veteran

• 1902 inlägg
  • 0
Arcam Reveals Plans for a Blu-ray Player

Blu-ray Disc High-end AV manufacturer Arcam has revealed that they are currently developing a Blu-ray Disc player to add to their product line-up. The player, which is scheduled to be released sometime next year, will make use of a proprietary platform instead of borrowing from existing manufacturers. No price was mentioned, but with their DVD player weighing in at over $3000, don't expect any bargain player for this UK company.

The delayed introduction of a Blu-ray player for Arcam is due in part to time wasted in development of a hybrid Blu-ray/HD DVD player. Development of that player has been canceled, and all future development will be on a Blu-ray only Player.

Källa: Blu-ray.com

Postad 12 March 2008 - 23:48

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Äntligen har BD-spelar tillverkarna vaknat upp och kommer att DivX certifiera nästa generation.
Ett måste om man ska nå ut till den stora marknaden.

Men å andra sidan s ser inte BDs försäljningsprognos för 2011 speciellt imponerande ut, 23 miljoner...
mao ung 1 hushåll av 100 kommer att köpa en BD 2011.
En sådan progos säger bara en sak... BD är och kommer att förbli en nichprodukt.

källa:
http://www.engadgeth...-get-divx-cert/

Postad 14 March 2008 - 11:26

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Apparently, 100 million certified DivX video devices simply isn't enough, as a half dozen new standalone players have just had the coveted "DivX Certified" seal bestowed upon them. Joining the DivX-friendly PlayStation 3 is the Panasonic DMP-BD30 (no surprise here), Philips' BDP7200 and Denon's own DVD-2500BTC1B, DVD-3800BDC1B, DVD-3800BDSP and DVD-2500BTSP. According to In-Stat, worldwide shipments of BD players is "expected to reach 23 million in 2011," so we're betting that quite a few more units receive this badge of honor in the not-too-distant future

Det lär ha sålts bra mycket mer än 23 miljoner PS3 år 2011...
Att lägga vikt vid en sådan prognos säger bara att du borde bli mer källkritisk B)

Redigerat av Bertilsson, 14 March 2008 - 11:28.

Postad 14 March 2008 - 13:48

random111
  • random111
  • Forumräv

• 922 inlägg
  • 0

Äntligen har BD-spelar tillverkarna vaknat upp och kommer att DivX certifiera nästa generation.
Ett måste om man ska nå ut till den stora marknaden.

Men å andra sidan s ser inte BDs försäljningsprognos för 2011 speciellt imponerande ut, 23 miljoner...
mao ung 1 hushåll av 100 kommer att köpa en BD 2011.
En sådan progos säger bara en sak... BD är och kommer att förbli en nichprodukt.

källa:
http://www.engadgeth...-get-divx-cert/

Till en början tycker jag att 23 miljoner BD spelare 2011 låter väldigt lite med tanke på att det såldes omkring 1 miljon standalone Hidef spelare 2007 till höga priser och under pågående formatkrig. Priserna 2011 lär blir väsentligen mindre än vad de var 2007.

Och sen påstår du att det kommer att säljas 2.3 miljarder DVD spelare 2011, vilket motsvarar att varje hushåll i hela världen kommer att köpa mer än 1 DVD spelare var under ett år! Låter helt osannolikt för mig, men du har kanske en länk till det påståendet som kan få mig att ändra åsikt?

Edit: Kan lägga till att BD inspelare hade en marknadsandel på 20% i november/december 2007 i Japan inom inspelarmarknaden...

Redigerat av random111, 14 March 2008 - 13:51.

Postad 14 March 2008 - 14:59

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Tänk om filmbolagen dumpar Blu-ray inom något år och går helt över till downloads med sönderkomprimerad bild och lågupplöst ljud, extramaterial är bara att glömma. Detta skulle vara en stor smäll på käften för alla HD-fans och inte ens den mest inbitne HD DVD-fanatikern skulle skratta (de som gör är inga riktiga HD-fans ändå).

Kämpa för att ha kvar film på skiva och gör Blu-ray till den succé som den förtjänar.

Postad 14 March 2008 - 16:20

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0

Tänk om filmbolagen dumpar Blu-ray inom något år och går helt över till downloads med sönderkomprimerad bild och lågupplöst ljud, extramaterial är bara att glömma. Detta skulle vara en stor smäll på käften för alla HD-fans och inte ens den mest inbitne HD DVD-fanatikern skulle skratta (de som gör är inga riktiga HD-fans ändå).

Kämpa för att ha kvar film på skiva och gör Blu-ray till den succé som den förtjänar.

Tror själv att Blu-ray gör succé när priserna sänks och då köper vanligt folk spelare och filmer..
Själv så betalar jag aldrig över 200kr för en film, tror att jag har köpt 2 till 3 filmer för ca 200kr st.Ifall den är dyrare så väntar jag tills priset har gått ner.
I snitt så har jag betalat ca 140-150kr per film.
Kan tillägga att jag har bara köpt 3 filmer i Sverige och resten från utlandet.
Har ca 30 Blu-ray filmer.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 14 March 2008 - 16:26.

Postad 14 March 2008 - 19:18

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Bertilsson

Att lägga vikt vid en sådan prognos säger bara att du borde bli mer källkritisk

Du får jobba lite med utrikiskan... det står att det kommer att säljas 23mio BD 2011, mao en säljtaktsökning med 2300% jmf 2007.

Random111

Och sen påstår du att det kommer att säljas 2.3 miljarder DVD spelare 2011, vilket motsvarar att varje hushåll i hela världen kommer att köpa mer än 1 DVD spelare var under ett år! Låter helt osannolikt för mig, men du har kanske en länk till det påståendet som kan få mig att ändra åsikt?

Edit: Kan lägga till att BD inspelare hade en marknadsandel på 20% i november/december 2007 i Japan inom inspelarmarknaden...

- Har aldrig sagt att det kommer säljas 2,3 miljarder dvd!! Indirekt skrev jag att det finns ung 2,3 miljarder hushåll 2011. Troligtivis kommer 35-45% av dessa att ha en DVD spelare och 2% en BD....
- Om det nu stämmer att japanerna köpte 20% BD-inspelare innan jul so what? För att spela in 720p..troligtvis..!?

Johan78

- Nedladdade överkomprimerade BD filmer har samma effekt på försäljningen som DivX o mp3.
- Warner skall i Mars/April ihop med Comcast testa att ge ut HD på VOD samtidigt som skivorna kommer ut på marknaden för både försäljning och uthyrning.
- fattar inte kommenatern runt HD-DVD fanatiker????

Personligen så ser jag ingen skillnad på en BD på PS3an jämfört med en HD utsändning från CD så jag är nöjd med vad jag har idag och känner inget behov av att slänga ut en halv förmögenhet på att se en BD film.

Mao så kommer "kriget" att fortsätta mellan distributörerna om att få ut HD till folket. Må bäste och billigaste man vinna.

Postad 14 March 2008 - 19:50

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Personligen så ser jag ingen skillnad på en BD på PS3an jämfört med en HD utsändning från CD så jag är nöjd med vad jag har idag och känner inget behov av att slänga ut en halv förmögenhet på att se en BD film.

En halv förmögenhet? Är 3000kr för en Blu-ray-spelare så himla mycket? Om man jämför med vad en normal hembiointresserad svensk lägger ner på större plasma/lcd plus lite häftigare bioljud så är det en spottstyver. Bara för att Toshiba vräkte bort spelare för $99 med brakförlust speglar inte det precis en sund prisnivå för såhär pass avancerad elektronik.

Med tanke på din kommentar tolkar jag det som att du inte bryr dig om bra bild och lossless ljud. Jag med flera vill ha det bästa och då är det skiva som gäller.

Postad 14 March 2008 - 20:10

Unregisteredf7bba9d7
  • Unregisteredf7bba9d7
  • Beroende

• 1113 inlägg
  • 0
Det är priset som styr idag.
De flesta som jag känner vet knappt vad Blu-ray är så nyckeln till framgång är sänkta priser.
Många är faktiskt nöjda med dvd idag och har man ingen bildvisare som visar hd upplösning eller sitter man för långt ifrån den så är det faktiskt svårt att se skillnad på Blu-ray och vanlig dvd.
Det enda som gäller för att slå ut dvd är låga priser d.v.s det får inte kosta för mycket extra för att få en film på Blu-ray istället för dvd.

Redigerat av Unregisteredf7bba9d7, 14 March 2008 - 20:13.

Postad 14 March 2008 - 20:14

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

En halv förmögenhet? Är 3000kr för en Blu-ray-spelare så himla mycket? Om man jämför med vad en normal hembiointresserad svensk lägger ner på större plasma/lcd plus lite häftigare bioljud så är det en spottstyver. Bara för att Toshiba vräkte bort spelare för $99 med brakförlust speglar inte det precis en sund prisnivå för såhär pass avancerad elektronik.

Med tanke på din kommentar tolkar jag det som att du inte bryr dig om bra bild och lossless ljud. Jag med flera vill ha det bästa och då är det skiva som gäller.

halv förmögenhet syftade jag på att bygga up ett BD bibliotek.
jag som 99,999% av planetens befolkning klarar oss utan lossless ljud
jag vill ha bra HD bild o det har jag idag, både CD-HD och PS3 men BD ger inget extra bildmässigt.

Men du har helt rätt, BD är för fanatiker (inget ont med detta) och därför Blir inte BD mainstream så länge det kostar mer än DVD. MEN jag tror fortfarande att distributionen genom TV näten kommer att dämpa efterfrågan markant på BD.

Postad 14 March 2008 - 20:23

Scrapanatchi
  • Scrapanatchi
  • Beroende

• 1061 inlägg
  • 0
TV har ju verkligen stoppat DVD försäljningen, så varför skulle det bli annorlunda nu?

Postad 14 March 2008 - 20:30

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0
Men grafiken i PS1 räckte väll? Din gamla bil fyller sin funktion men ändå köper folk nya bilar, inte mest för att bilen i sig inte fungerar längre utan ett behov utav att konsumera något "nytt" med någon ny häftig "finess" som anti sladd eller kanske en extra kopphållare. Det ni missat i analysen innan är att hårdvarutillverkarna vill hålla uppe sin försäljning, de kommer inte sitta med armarna i kors och se folk tanka ner för allt vad tygen håller. De kommer sänka sina priser och annonsera och propagera för att ge konsumenten en anledning att "gå över" att "förnya" sig. Håller med om att blu ray inte är ett lika stort steg som det var mellan VHS och DVD men ändå ett steg. När DVD kom kostade en ny film ca 200-250kr, en ny blu ray 250-300kr, med inflation inräknad så är skillnaden inte såååå stor. Jobbade tidigare i TV/Radio butik och var med när DVD kom, vi hade säkert DVD i butiken i 3-4år innan DVD började slå igenom på allvar. Blu ray har funnits i 2 år ca så det är ingen panik på taket ännu. Apropå liknelsen att du kan titta på HD på tv så hindrade det väll inte folk att innan köpa en VHS inspelare och spela in SD program med en SD inspelare.
Är ingen frälst fanatiker och kan inte säga att skillnaden mellan en blu ray och en dvd är superstor MEN den finns där och har jag valet som i videobutiken att hyra en blu ray eller en dvd till samma pris så hyr jag såklart en blu ray! Det samma gäller köp film mm. Tror att blu ray kommer slå igenom men frågan är om den kommer få en lika stor marknadsdominans som DVD eller om den kommer få dela den med nedladdat innehåll, framtiden och konsumenten får avgöra!

Postad 14 March 2008 - 21:02

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Men du har helt rätt, BD är för fanatiker (inget ont med detta) och därför Blir inte BD mainstream så länge det kostar mer än DVD. MEN jag tror fortfarande att distributionen genom TV näten kommer att dämpa efterfrågan markant på BD.

Entusiast skulle jag vilja kalla mig. BD kommer bli mainstream, film via internet kommer aldrig slå igenom för det så krångligt tekniskt.

Postad 14 March 2008 - 21:13

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Scrapanatchi:
Nja, det som säljer bäst på DVD är ju TV serier... Filmer är dock utdöende

Big_Hobbit
Du håller med. Mainstream väljer inte BD för DVD innan priset är detsamma.

Johan78.
IP TV är ingen hit, helt rätt även om Telia gör nysatsningar i Sverige... Kabel o Sat är killer distribution och där sker HD utvecklingen. Nedladdningen har sin egen nich.

so far finns det INGENTING som säger att en plastskiva kommer bli mainstream för att titta bå rörliga bilder.

Postad 14 March 2008 - 21:27

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0
Kabel och sat har funnits sen urminnes tider och trots det slog DVD igenom. I slutändan tror jag att Blu-ray kommer bli stort och leva gott vid sidan om kabel/sat som det hitills varit med DVD och kabel/sat.

Postad 14 March 2008 - 21:46

Bertilsson
  • Bertilsson
  • Beroende

• 1058 inlägg
  • 0

Bertilsson

Du får jobba lite med utrikiskan... det står att det kommer att säljas 23mio BD 2011, mao en säljtaktsökning med 2300% jmf 2007.

Dert står det inte alls. Det står att man förväntas nå 23 miljoner leverade enheter 2011.
Det står ingenting om när under 2011 det skall inträffa. Alltså kan det eventuellt ske redan 01/01-2011.

Om man enligt dig dessutom skall begränsa räkningen till de enheter som levererats under år 2011, så talar ju siffrorna ett helt annat språk. Upp till 23 miljoner sålda enheter på EN enda dag!!! Holy shit blu-ray kommer smiska DVD på nolltid!! :blink:

Postad 14 March 2008 - 22:22

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Bertilsson

Dert står det inte alls. Det står att man förväntas nå 23 miljoner leverade enheter 2011.
Det står ingenting om när under 2011 det skall inträffa. Alltså kan det eventuellt ske redan 01/01-2011.

Om man enligt dig dessutom skall begränsa räkningen till de enheter som levererats under år 2011, så talar ju siffrorna ett helt annat språk. Upp till 23 miljoner sålda enheter på EN enda dag!!! Holy shit blu-ray kommer smiska DVD på nolltid!! :blink:

Som sagt jobba lite mer på din utrikiska:
"worldwide shipments of BD players is "expected to reach 23 million in 2011,"" personligen tycker jag det låter högt men branchen har alltid varit överoptimistisk.

2011 har enligt min kalender 235 dagar......

Fattar inte varför BD fanatiker blir så putta så fort någon påstår att BD inte kommer att äga världen i framtiden...

Jag kan när jag vill köra en BD på ungarnas ps3... betyder dock inte att jag tycker BD "is it".

Jag har aldrig påstått att Mercor kommer ta över hela persons kommunikations marknaden bara för att dom har en ruggigt bra kvalitet och att jag själv kör en.

Jag står på mig att BD/HDDVD inte kommer att växa pga efterfrågan utan enbart genom evolution från DVD till BD, sen om plastskivan är grejen i framtiden har jag stora personliga tvivel på.

Postad 14 March 2008 - 22:37

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Som sagt jobba lite mer på din utrikiska:
"worldwide shipments of BD players is "expected to reach 23 million in 2011,"" personligen tycker jag det låter högt men branchen har alltid varit överoptimistisk.

2011 har enligt min kalender 235 dagar......

Vad är det för kalender du har?

Postad 14 March 2008 - 22:40

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

2011 har enligt min kalender 235 dagar...
Vad är det för kalender du har?

hahaha det undrar jag åxå.. tänkte 365 men kanske fingrarna ville ######s..... :blink: :blink: :blink:

Redigerat av Rabalder, 14 March 2008 - 22:42.

Postad 15 March 2008 - 09:52

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Är ingen frälst fanatiker och kan inte säga att skillnaden mellan en blu ray och en dvd är superstor MEN den finns där och har jag valet som i videobutiken att hyra en blu ray eller en dvd till samma pris så hyr jag såklart en blu ray!

När jag har sett lite HD-film/klipp på datorn och i någon butik, tycker jag att skillnaden är SUPER-stor! Förstår inte allt prat om att det knappt är någon skillnad mellan DVD och Blu-ray. Sitter folk 5-6 m från TV´n eller? Jag har en 32" LCD (visserligen ingen värsting) och på den räcker inte SD-upplösingen till för mig! Längtar efter HD i alla former.

Det är klart att priset ska, och kommer gå ner, men jag tror att priset är tillräckligt lågt för att folk ska kunna börja köpa blu-ray nu, min första DVD-spelare kostade 4000:- och då var det den billigaste skit jag kunde hitta. Det är marknadsföring som måste till nu! Men tro mig, det kommer snart, speciellt nu när HD-DVD är ute ur bilden. Vid den här tiden om ett år så kommer vi troligen inte att ha den här debatten. :blink:

Redigerat av Unregistered4325f859, 15 March 2008 - 09:55.

Postad 15 March 2008 - 10:30

henke007
  • henke007
  • Guru

• 5366 inlägg
  • 0
Otroligt irriterande att läsa om inlägg där man pratar varmt om DVD och att skillnaden inte är stor
till BD. Bild och ljudmässigt är det mkt mer skillnad än vad det var mellan VHS och DVD!!

Det är inte priserna på BD som är höga även om katalogtitlar borde vara billigare, men det är
dem snart tror jag!!

Det är priset på DVD som är för högt och då snackar jag inte om skräpet på 1 för 59 2 för 99. Utan nya titlar
och midprice. Jag betalar hellre 200-249 för en BD än 129-199 för en sunkig DVD. De som säljer DVD
vill inte att BD ska slå igenom för de vill kunna sälja DVD nyheter för 179-199 kr med stor vinst fortfarande, synd om de som
går på niten!!

Postad 15 March 2008 - 10:38

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3680 inlägg
  • 0
WELL SAID henke.....!!!!

Postad 15 March 2008 - 11:10

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Otroligt irriterande att läsa om inlägg där man pratar varmt om DVD och att skillnaden inte är stor
till BD. Bild och ljudmässigt är det mkt mer skillnad än vad det var mellan VHS och DVD!!

Det är inte priserna på BD som är höga även om katalogtitlar borde vara billigare, men det är
dem snart tror jag!!

Det är priset på DVD som är för högt och då snackar jag inte om skräpet på 1 för 59 2 för 99. Utan nya titlar
och midprice. Jag betalar hellre 200-249 för en BD än 129-199 för en sunkig DVD. De som säljer DVD
vill inte att BD ska slå igenom för de vill kunna sälja DVD nyheter för 179-199 kr med stor vinst fortfarande, synd om de som
går på niten!!

Det stora problemet är FILMBOLAGEN! De tjänar multum på att sälja $20 DVD-filmer och de har svårt att acceptera att de ska säljas för $4-6 på nån webbnedladdningstjänst. Varför ska kunden då köpa en DVD för $20? Det vore ekonomiskt självmord att göra så i dagsläget.

Lite mer läsvärt:

http://www.engadgeth...f-from-replaci/

Postad 15 March 2008 - 11:26

thetias
  • thetias
  • Mästare

• 2965 inlägg
  • 0
Det kommer alltid finnas bakåtsträvare. Men man undrar vad dom har i bluray trådarna att göra?

Klart, vill man få ett helt kvalitets törstande forum efter sig så... :blink:

Postad 15 March 2008 - 16:06

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0

Det kommer alltid finnas bakåtsträvare. Men man undrar vad dom har i bluray trådarna att göra?

Klart, vill man få ett helt kvalitets törstande forum efter sig så... ;)

Jag tycker att det är helt OK att det finns bakåtsrävare som vill hålla kvar i det Optiska skivformatet, det är en utmärkt present, hur kul är det att få en kupong på en fri PPV...

Postad 16 March 2008 - 11:24

Unregistered4325f859
  • Unregistered4325f859
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Klart, vill man få ett helt kvalitets törstande forum efter sig så... ;)

Jag tycker att det är helt OK att det finns bakåtsrävare som vill hålla kvar i det Optiska skivformatet, det är en utmärkt present, hur kul är det att få en kupong på en fri PPV...

De flesta som följer den här tråden tycker inte att blu-ray och det optiska formatet är utdöende, och ser inte sig själva som bakåtsträvare. Vi förstår dock att du har en annan åsikt.

Den här tråden handlar inte om blu-ray vs. nedladdning, så vill du fortsätta att debattera det så skulle jag uppskatta om du (och vi) gjorde det i en annan tråd. Den här tråden handlar om blu-ray-nyheter & rykten. Den är inte ett debattforum angående blu-rays vara eller icke vara.

På något sätt upplever jag att den här trådens grundtanke är att man gillar blu-ray och därför vill veta hur formatet utvecklar sig. ;)

Redigerat av Unregistered4325f859, 16 March 2008 - 11:25.

Postad 16 March 2008 - 11:52

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

• 298 inlägg
  • 0
Någon som hört eller läst någonting om star wars eller sagan om ringen??

Postad 16 March 2008 - 12:56

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

• 1419 inlägg
  • 0

Klart, vill man få ett helt kvalitets törstande forum efter sig så... :lol:

Bakåtsträvare? Jag förstår inte hur bättre bild och ljud kan vara att "sträva bakåt"? Förklara det för mig.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.