Jag hörde ingen skillnad. Kompisen tyckte sig "veta" att den dyrare var bättre. Men gick på nit direkt då de spelat med samma kabel hela tiden

Skillnad på dyra och billiga kablar?
Startad av
Unregisteredbf32125f
, maj 17 2012 10:51
2355 svar till detta ämne
Postad 05 augusti 2013 - 12:27 Jag hörde ingen skillnad. Kompisen tyckte sig "veta" att den dyrare var bättre. Men gick på nit direkt då de spelat med samma kabel hela tiden ![]() ![]() Postad 05 augusti 2013 - 12:36 Placeboeffekten kan slå åt båda håll. Tror man att det "aldrig" är någon skillnad så hör man inte det heller. Men för mig är det obegripligt att med ljud som hobby att man sällan eller aldrig hör skillnad. Vad gör man då här? Postad 05 augusti 2013 - 13:18
HiFi utvecklas ständigt och det som ansågs Hi-End för 40 år sedan kan uppnås med mid-fi anläggningar idag. Det gör att fler kan ta del av kvalitetsljud (men tråkigt nog bryr sig den stora massan inte om ljudkvalitet längre). Om man tittar på olika publicerade blindtester som omhuldas så varmt av skillnadsskeptiker på detta forum så ser man att man gått från att aldrig hitta någon skillnad någonsin på 70-80-90-talet till jo, möjligen - 2000-talet. Se denna t.ex som handlar just om högtalarkablar (https://sites.google...-listening-test). Sedan kan jag personligen tycka att jag inte sett ett enda blindtest som återspeglar hur man lyssnar i hemmamiljö. Jag skulle vilja sätta upp en variant av ett blindtest. Nämligen genom att först öppet visa upp vilka kablar som testas (eller vad det nu är som testas) och fortfarande synligt - sedan byta till jämförelseobjektet. Om man då hör skillnad - men bara om - går man vidare till ett blindtest där man inte får se vad som är inkopplat. Samma betyg eller omdömesskala ska användas. Om man hör skillnad i omgång 1 är jag ganska övertygad om att skillnaden infinner sig även i omgång 2. Om inte, är man nog inte ärlig mot sig själv utan det var placebo. En sådan variant av test har jag inte lyckats hitta. Skälet till denna variant är att enbart ett blindtest innebär för många ljudparametrar att lyssna igenom. När man lyssnar fokuserat på en parameter i taget kan det ta dagar eller månader att hitta skillnader. Ljudminnets brister gör att det kan vara svårt att komma ihåg hur en parameter upplevdes även om man skriver ned det. Ser du däremot en tunn billig kabel förväntar du dig sämre bas, sämre djupperspektiv och sämre upplösning. Detta är inget man verbaliserar utan genom tidigare erfarenheter förväntas detta, men inte genom att man "konstruerar" ljudet efter fördomarna utan att man helt enkelt väljer ut kritiska parametrar från sin erfarenhetslista. Det intressanta är att om placebo är så stark som det här ofta påstås så borde ju fördomarna uppfyllas nästan varje gång. Jag kan bara tala för mig själv men jag har blivit positivt överraskad mer än negativt när jag lyssnat på HiFi ute hos kompisar och handlare. (Den största negativa överraskningen någonsin var Sennheiser HD800 - vilket uberhypad smörja) Postad 05 augusti 2013 - 14:49 Man hör ingen skillnad mellan kopparkabel och kopparkabel för det finns ingen. Däremot så hörde jag stor skillnad mellan mina gamla och nya högtalare. Sen tror jag att många har musiken som hobby och inte ljudet. Postad 05 augusti 2013 - 16:41
HAHAHA Fyfan så kul och sant! Postad 05 augusti 2013 - 16:56 Den representerar vilka tankar som far genom en när man läser vissas inlägg ![]() http://www.youtube.c...h?v=Q_lWpDYgj4o Mer GÖK åt folket! ![]() Redigerat av masse70, 05 augusti 2013 - 17:04. Postad 05 augusti 2013 - 17:21 Redigerat av Ala_95, 05 augusti 2013 - 17:22. Postad 05 augusti 2013 - 17:51 Ps. Jag har full respekt för dem som människor men vill inte själv byta med dem. Ds. Redigerat av Unregistered95265801, 05 augusti 2013 - 18:05. Postad 05 augusti 2013 - 18:00 Beklagar sorgen ![]() Postad 05 augusti 2013 - 18:12 Haha, hade missat en av replikerna 19:10 in i filmen "det är en klassisk Svalander" och "detta är halvt religiöst", priceless ![]() Låt alltid ljudet vara med dig! Nerdvana.... Redigerat av masse70, 05 augusti 2013 - 18:20. Postad 05 augusti 2013 - 18:44
Han verkade rätt intressant. Hade ingen aning om vem han var förrän jag såg honom i dokumentären typ ett år senare. Postad 06 augusti 2013 - 10:09 Postad 06 augusti 2013 - 12:45 Jag tror (men kan ha fel) att dom lyssnar mer på ljudet än själva musiken. Beatles från en klockradio är alltid bättre än en tråkig referensinspelning spelad på en high end-anläggning. Postad 06 augusti 2013 - 15:04 Men själva dokumentären, eller vad det nu är, är väl ändå inte på allvar? Känns ju minst sagt lite knäpp. Är detta en representativ bild av "hifikollektivet"? ![]() Postad 06 augusti 2013 - 15:56 ![]() Postad 06 augusti 2013 - 16:03 Lol, den bästa jämförelsen hittils ![]() Postad 06 augusti 2013 - 17:11 Postad 06 augusti 2013 - 20:14
Såg den när den gick på TV, men den är lika "bra" fortfarande ![]() Denna är också kanon ![]() http://www.youtube.com/watch?v=uKWm9926NMU Redigerat av Ageve, 06 augusti 2013 - 20:14. Postad 06 augusti 2013 - 22:51
Ja, underbart ![]() http://youtu.be/btIyYnW5Qlo Postad 06 augusti 2013 - 23:00
Kristianstad wtf ![]() Postad 06 augusti 2013 - 23:09
De där lurarna i början sätter verkligen standarden ![]() Postad 07 augusti 2013 - 07:45 "Electricity is 50% of the sound for me"....... ![]() ![]() ![]() Postad 07 augusti 2013 - 09:17
"Som audiofil får du inte dra dig för sånt som kan vara livsfarligt" ![]() ![]() Postad 07 augusti 2013 - 21:14 Eller rent urbota dumt och utan verklighetsförankring...... Postad 07 augusti 2013 - 23:56
En lite elak, men korrekt beskrivning av en kabelkramare, eller? ![]() Redigerat av Ageve, 08 augusti 2013 - 01:51. Postad 08 augusti 2013 - 13:37 Ja i vissa fall, verkligen så ![]() Postad 07 september 2013 - 23:19
Just det här med att det gärna får se ut om hej kom och hjälp så länge som det låter bra är ju rätt kännetecknade med ^^ Edit: Nu är ju inte detta från igår iofs så kanske är lite fel Redigerat av Unregisteredad54f153, 12 september 2013 - 11:41. Postad 12 september 2013 - 14:24 Jag har tidigare alltid varit ytterst skeptiskt till att det är någon skillnad mellan de olika kablarna och har några gånger bytt kabel till något lite bättre men inte hört någon direkt skillnad. Efter att en kompis försökt övertyga mig om skillnaden ett bra tag så tackade jag till slut ja till en kabeldemo och var övertygad om att jag skulle gå därifrån nöjd med mina tidigare köp av budget kablar. Men icke, skillnaden var markant och det var väl här det började för mig. Klipper in lite jag skrev på bilstereodelen där jag har min projekttråd: ------------------------------------------------------ Nu till vad jag gjort de sista kvällarna förutom vardagssysslor och försökt följa lite hockey. Jag har nördat till ordentligt och lyssnat på lite olika lågnivåkablar för att se vad som inom rimlig budget kan matcha systemet och min smak bäst. ![]() De kablar jag haft tillgång till är följande: DLS HQL Supra EffI med supras kontakter samt även med wbt´s kontakter. (500-700:-) PG bilstereokabel...vet ej model på. (200:-?) Audioquest diamondback (ca:1200:-) Audioquest King cobra (ca:1500:-) Monster cable M1000i (ca:3200:-) Van den hul D-102 III hybrid (ca:1500:-) Nu tänker jag inte skriva ingående om varje kabel utan bara kort och gott vad jag tyckte. Mellan DAC och processor så provades båda AQ kablarna och HQL och där försvann en del detaljer med AQ kablarna i de övre registren så där sitter nu HQL kabeln (ska testas mer sen). Monsterkabeln var rätt dåligt över alla register, det blev mer bas (inte mycket men hörbart) men resten vill inte släppa. Suprakabeln och PG kabeln var de två som var de sämsta alternativen, platt och odetaljerat oavsett vart de hamnade. AQ diamondback och kingcobra tyckte jag var relativt lika oavsett var de satt, tyckte dock att king cobran var den starkare av dom två på sub då subben kändes mer musikalsik och attackfast med den jämfört med diamondback. Över lag så tyckte jag att båda AQ kablarna var lite för "mysiga" och jag fick inte samma släpp och detaljer som med van den hul kabeln. Van den hul blev de klara favoriten på diskant och mellanregister, det var den kabeln som jag upplevde som mest neautral och inte håller tillbaka i de övre registren. Har dock inte testat den på sub eller mellan dac och processor ännu. Fortsättning lär väl följa och garanterat kommer fler kablar testas allt eftersom möjlighet ges och plånboken tillåter. Viktigt att poängtera är att jag förmodligen inte hade upplevt samma skillnader på en annan anläggning. Kort och gott, kabel gör skillnad, den dyraste är inte bäst. Vad har hänt sen sist? Inte mycket när det gäller att färdigställa bygget då det funnits andra saker som varit betydligt mycket roligare. Testa fler kablar ![]() Fick låna ett par Audioquest Columbia (ca:3500:-) samt ett par Audioquest Sky (ca:18000:-) De kablar jag jämförde denna gång var van den hul d102 mk3 hybrid (ca:1500:-) samt de lånade Audiquestkablarna. Mina intryck efter att ha spenderat några timmar i bilen ryckandes rca kablarna in och ut i steg, processor, dac gång efter gång, låt efter låt. Van den hul är prisvärd och öppnar upp ordenligt men ljudet blir för på och aningen ljust. Stora skillnaden mellan VDH och AQ kablarna märktes när man vred upp volymen. Med VDH så blev jag lyssningstrött rätt fort, vissa frekvenser drog iväg och blev påtagligt jobbiga, tappade även lite fokus och djup. Hårdrock på högre volym var inte jättekul att lyssna på. När jag skickade i AQ kablarna på diskant och mellan så var första intrycket att det kändes som om något saknades men efter att ha bytt kablar fram och tillbaka och lyssnat på låt efter låt så kunde jag konstatera att allt fanns där och det höll ihop riktigt bra och även på hög volym, plötsligt blev det kul att lyssna på den tidigare lite skräniga hårdrocken som nu inte alls upplevdes som skränig. Lite synd bara att AQ Sky är så ******** dyr. Störst skillnad var det på diskant, därefter i följande ordning, mellanregister, dac, sub. Så det lär bli till att byta lite kablar i bilen framöver. Är det någon som vill lyssna på skillnaden så tjoa till så ska det väl gå att styra upp en demo någon onsdagskväll på seastreamsgarage. --------------------------------------------- Till er som inte hör skillnaden, var glada, för det blir klart billigare att bli nöjd. mvh Jens Postad 12 september 2013 - 14:33 Nu var ju testet inte blindat vilket förstör resultatet. Postad 12 september 2013 - 14:44 Det är inget fel i att tro, men att söka efter orsaker och fakta borde vara mer tillfredsställande. Jag ber Jens så hemskt mycket om ursäkt, men kan inte låta bli att förundras av de målande men spretiga beskrivningarna som jag tycker kan tolkas (och avse) ungefär vad som helst. Sista raden är jag genuint nyfiken på, och undrar hur resonemanget såg ut som ledde till den slutsatsen? ...vill inte släppa... ...platt och odetaljerat... ...subben kändes mer musikalsik och attackfast... ...lite för "mysiga" och jag fick inte samma släpp och detaljer... ...mest neautral och inte håller tillbaka i de övre registren... ...öppnar upp ordenligt men ljudet blir för på och aningen ljust... ...vissa frekvenser drog iväg och blev påtagligt jobbiga, tappade även lite fokus och djup... ...det kändes som om något saknades men efter att ha bytt kablar fram och tillbaka och lyssnat på låt efter låt så kunde jag konstatera att allt fanns där och det höll ihop riktigt bra och även på hög volym... Viktigt att poängtera är att jag förmodligen inte hade upplevt samma skillnader på en annan anläggning. Redigerat av Unregistered277056c3, 12 september 2013 - 16:09. Postad 12 september 2013 - 15:04 Postad 22 september 2013 - 19:01 ![]() Postad 22 september 2013 - 19:22
Jag säger inte att länken INTE är berättigad, men likväl som allt annat snusk som går om och om och om igen i denna samt liknande trådar så kan man ändå göra EN skillnad och det är på Digitala och Analoga kablar. Postad 24 september 2013 - 22:26 http://www.youtube.c...h?v=03I3Q2KHDDQ Upphovsmannen: ![]() Postad 29 september 2013 - 12:44 ![]() Postad 29 september 2013 - 14:17 ![]() Postad 29 september 2013 - 19:38 Redigerat av Unregisteredd4346659, 29 september 2013 - 19:50. Postad 29 september 2013 - 19:42 Tyvärr tycks det födas fler såna än vad det går hädan.....skrämmande utveckling. Postad 29 september 2013 - 20:53 Själv tror jag att du VILL höra en sån skillnad, ren placebo-effekt. Postad 29 september 2013 - 21:02
Varför tror du de? jag hör skillnad annars skulle jag ju inte skriva de här, men den är inte stor men man hör de, men vi pratar som sagt marginella skillnader här. De är ju som sagt ingen digital signal man för över... tror att om en kabeln skulle ha en hög induktans borde man med höra skillnad om man jämför med en som har låg... vet du hur ett filter fungerar ? Redigerat av Unregisteredd4346659, 29 september 2013 - 21:57. Postad 29 september 2013 - 21:49 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |