Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 04 juli 2013 - 18:01
maxfli
-
maxfli
-
Användare
-
-
154 inlägg
Det här låter oroande. I ladorna ser de alltid skit ut, men jag hade trott att bara de kom in i rätt miljö så skulle bilden bli mycket bra. Är själv inne på att köpa en 50GT60 eller VT60. Har hittills aldrig sett en bra bild i butik. Ni som har en "Ser de bra ut i hemmamiljö" och med bra menar jag mycket bra.
Postad 04 juli 2013 - 18:13
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Låter som en strömbegränsande åtgärd det där med vitheten. Illa om det inte går att justera fram. Eller så har ni jämfört med en Led-Lcd som hade överdriven ljus bild. Ett sätt att sälja tv.
Ja det hängde två Panasonic LED bredvid med kritvit färg, dom var betydligt ljusstarkare. VT60 var ändå grå även när man inte jämförde men det syns bara när det är mycket vitt på bilden, men bilder som har mycket färg så blir inte dom vita partierna lika påtagligt grå utan det är när stor del av skärmen ska vara vitt som det blir ordentligt grått.
Postad 04 juli 2013 - 18:19
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Dom kritvita kan bli jobbiga att titta i hemmiljö. Det tror köparen att det är en fördel. Det är en fördel också, men bara på dagen när ändå inte det går att få en bra bild. Ska man veta vilken teve som har den bästa bilden måste man mörklägga vid jämförelse. Det finns ingen genväg.
Postad 04 juli 2013 - 18:40
maxfli
-
maxfli
-
Användare
-
-
154 inlägg
Bara köpa grisen i säcken alltså.
Postad 04 juli 2013 - 18:56
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Någon som har måtten på kartongen till en 50" ST60 ?
Postad 04 juli 2013 - 19:10
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Bara köpa grisen i säcken alltså.
Nejdå..kolla recensioner av folk som kalibrerar och recensenserar tv. Sedan är det bara att gå till en butik och peka..
Postad 04 juli 2013 - 19:24
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
Nejdå..kolla recensioner av folk som kalibrerar och recensenserar tv. Sedan är det bara att gå till en butik och peka.. 
Eller kolla i lite mer seriösa butiker som är mer inriktade på Hifi och hemmabio..tex Hifiklubben och The Rock
Postad 04 juli 2013 - 19:30
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Fast jag tycker mig kunna skilja på mycket ljus och vitt ljus. Kan såklart ha fel, någon får gärna räta ut mina frågetecken  Låter som en strömbegränsande åtgärd det där med vitheten. Illa om det inte går att justera fram. Eller så har ni jämfört med en Led-Lcd som hade överdriven ljus bild. Ett sätt att sälja tv.
Postad 04 juli 2013 - 20:17
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Vitt är en blandning av flera färger, i detta fall röd, grön och blå. Grått är vitt med en jämförelsevis lägre ljusstyrka. Korrekt vitt har en färgblandning som motsvarar dagsljus och en korrekt grå(skala) är exakt samma blandning av färger med lägre ljusstyrka.
Att man upplever en TV som "grå" istället för "vit" handlar om precis detta och har tagit upp tidigare i alla trådar - du får inte ut samma ljusstyrka ur en plasma som du kan få ut ur en LCD. Men behovet av ljusstyrka varierar med situationen och i en butik formad som stor lada med lysrörsarmatur i taket har du troligtvis en helt annan situation än vad du har i vardagsrummet.
Redigerat av Ringblixt, 04 juli 2013 - 20:19.
Postad 04 juli 2013 - 21:19
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Någon som har måtten på kartongen till en 50" ST60 ?
b x h x l 22 x 80 x 120 (cm)
Postad 04 juli 2013 - 21:52
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Låter som en strömbegränsande åtgärd det där med vitheten. Illa om det inte går att justera fram. Eller så har ni jämfört med en Led-Lcd som hade överdriven ljus bild. Ett sätt att sälja tv.
Fast vi vet ju båda att plasma inte är speciellt bra på att visa vitt som det ska visas (även om Samsungs nya F8500 kommit en bit på väg) så varför bara säga det som det är? Sen kan man tycka vad man vill om LCD:er men det förändrar ju inget i sak ang detta.
Redigerat av Unregistered1413, 04 juli 2013 - 22:03.
Postad 04 juli 2013 - 21:59
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Att man upplever en TV som "grå" istället för "vit" handlar om precis detta och har tagit upp tidigare i alla trådar - du får inte ut samma ljusstyrka ur en plasma som du kan få ut ur en LCD. Men behovet av ljusstyrka varierar med situationen och i en butik formad som stor lada med lysrörsarmatur i taket har du troligtvis en helt annan situation än vad du har i vardagsrummet.
Förvisso, men jag vågar påstå att oavsett miljö så kommer vitt inte se ut som det ska på en plasma (återigen med viss reservation för att F8500 kommit en bit på vägen här). Är ju bara hålla upp ett vitt papper mot skärmen så blir det uppenbart. Sen kan så klart miljön lura ögat gällande så väl vitt som svärta, men det är väl en annan fråga. Tycker inte riktigt att argumentet som ofta framförs i stil med att "men gör om rummet då, film ska alltid ses i totalt mörker" håller. Med motsvarande logik skulle en LCDs uppenbara problem med betraktningsvinklar kunna förklaras bort med "möblera om rummet så man alltid sitter mitt framför", men det argumentet hör man sällan. Sen finns det väl många andra skäl att köpa plasma isf LCD, men förmågan att visa vitt är nog inte ett av dem. Det är iaf min åsikt och den står jag för
Redigerat av Unregistered1413, 04 juli 2013 - 22:09.
Postad 04 juli 2013 - 23:55
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Förvisso, men jag vågar påstå att oavsett miljö så kommer vitt inte se ut som det ska på en plasma (återigen med viss reservation för att F8500 kommit en bit på vägen här). Är ju bara hålla upp ett vitt papper mot skärmen så blir det uppenbart. Sen kan så klart miljön lura ögat gällande så väl vitt som svärta, men det är väl en annan fråga.
Hur i hela friden kan du avgöra vad som är rätt sorts "vitt" genom att hålla upp ett papper mot en skärm? Jag är rädd för att du missat något väldigt grundläggande om hur ljus fungerar ifall du springer runt och håller upp papper mot apparaterna i butiken.
Postad 05 juli 2013 - 00:52
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Ibland känns det som att en del inte sett en plamsa i hemmiljö :-) en och annan gång blir jag bländad av min st50 pga av all klarvitt ljusstyrka lyser som är uppbyggd av en bra svärta även att det finns lampor som är dimmade i rummet.
Postad 05 juli 2013 - 05:06
yogibe
-
yogibe
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
För er som är VT eller ZT ägare kan det vara intressant att veta att en lösning är tydligen på g angående högljuda fläktar...Följande inlägg är taget från ZT60 tråd hos avforum.com; I got this email today from the manager of the Magnolia Hi-Fi I bought my ZT60: Wanted to give you a quick heads up. Panasonic is finalizing a fix for the fan noise, they are currently testing it to make sure the fix is stable and correct and will be distributed soon. I have been advised by Panasonic to tell you to hang on to the set that is in your home as they are confident they will have new parts soon. I'll continue to keep you up to date with information as I receive it. Thanks!
I'll keep you guys posted! http://www.avsforum....ers-thread/1500Min zt60 ger av sig ett vinande ljud från högra fläkten samt pulserande ljud (låter som att högra och vänstra fläktarna roterar "osynkat").
Redigerat av yogibe, 05 juli 2013 - 05:08.
Postad 05 juli 2013 - 06:51
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
För er som är VT eller ZT ägare kan det vara intressant att veta att en lösning är tydligen på g angående högljuda fläktar...Följande inlägg är taget från ZT60 tråd hos avforum.com; I got this email today from the manager of the Magnolia Hi-Fi I bought my ZT60:
http://www.avsforum....ers-thread/1500
Min zt60 ger av sig ett vinande ljud från högra fläkten samt pulserande ljud (låter som att högra och vänstra fläktarna roterar "osynkat").
Mycket intressant. Hoppas det gäller VT och inte bara ZT och att även svenska panasonic får reservdelarna. Bästa hade ju varit en mjukvarustyrning men verkar inte så enkelt. Har också ett vinande ljud från höger som jag gärna skulle minska.
Postad 05 juli 2013 - 07:11
Unregistereda7b0d7a3
-
Unregistereda7b0d7a3
-
Lärjunge
-
-
433 inlägg
Har en vt 50 som låter med från fläkten.
Hur kommer dom gå till väga panasonic ang fixen för det,skall alla lämna in sina pannor till dom? Eller kommer dom köra ut reperatörer och fixa det?
Postad 05 juli 2013 - 07:50
yogibe
-
yogibe
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Jag antar att de åtgärdar felet på plats.....men det återstår att se...tänker inte lämna in min för en ny..lite tjut från fläktarna kan jag nog lära mig leva med, menatt byta ut den och få ett ex med banding och döda pixlar..no thank you!
Postad 05 juli 2013 - 07:50
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Fast vi vet ju båda att plasma inte är speciellt bra på att visa vitt som det ska visas (även om Samsungs nya F8500 kommit en bit på väg) så varför bara säga det som det är? Sen kan man tycka vad man vill om LCD:er men det förändrar ju inget i sak ang detta.
En plasma kan visa vitt lika bra som vilken teve som helst. Det går att kalibrera fram väldigt korrekt gråskala. Det du menar är att ljusheten på en plasma är begränsad. Fanns det ingen strömbegränsning på hur mycket ström fosforen kan få så bränner man ut plasman i förväg.
Postad 05 juli 2013 - 07:56
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
För er som är VT eller ZT ägare kan det vara intressant att veta att en lösning är tydligen på g angående högljuda fläktar...Följande inlägg är taget från ZT60 tråd hos avforum.com; I got this email today from the manager of the Magnolia Hi-Fi I bought my ZT60:
http://www.avsforum....ers-thread/1500
Min zt60 ger av sig ett vinande ljud från högra fläkten samt pulserande ljud (låter som att högra och vänstra fläktarna roterar "osynkat").
Ah...det osynkade ljudet kallas "beats" på engelska. Det är användbart när stämmer stränginstrument. Ju längre intervaller mellan "beatsen" ju närmare en bra stämning är man. Ni som har gitarrer kan ju prova själva att stämma ur en av strängarna..  Hur man synkar fläktar vette fan. Det borde väl gå..?
Postad 05 juli 2013 - 08:29
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
b x h x l 22 x 80 x 120 (cm)
Tack då borde den få plats stående bakom framstolarna i min Prius
Postad 05 juli 2013 - 08:42
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
Tror jag inte att den gör, det var precis att den gick in i vanen jag hämtade min tv med. Nu har jag bara kört Prius och inte åkt med i bak, men har du inte en kardantunnel på den då ställer det till det på höjden för dig med. Klurade lite på vad tvn vill ha för signal in, jag har ju lite olika att välja på via Oppon RGB Videonivå RGB PC nivå YCbCr 4:4:4 YCbCr 4:2:2
Postad 05 juli 2013 - 08:47
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Tack för pepp  men jag har mätt så det är lugnt, vi med prius kör kardan löst
Postad 05 juli 2013 - 09:21
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Hur i hela friden kan du avgöra vad som är rätt sorts "vitt" genom att hålla upp ett papper mot en skärm? Jag är rädd för att du missat något väldigt grundläggande om hur ljus fungerar ifall du springer runt och håller upp papper mot apparaterna i butiken. 
Men det blev mkt billigare att köpa ett stort vitt papper än en Tv, dessutom drar det mindre ström
Postad 05 juli 2013 - 09:25
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Men det blev mkt billigare att köpa ett stort vitt papper än en Tv, dessutom drar det mindre ström 
I all välmening, att du inte bara ger upp plasma och köper en LCD !
Redigerat av ljudnisse, 05 juli 2013 - 09:52.
Postad 05 juli 2013 - 09:28
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Ibland känns det som att en del inte sett en plamsa i hemmiljö :-) en och annan gång blir jag bländad av min st50 pga av all klarvitt ljusstyrka lyser som är uppbyggd av en bra svärta även att det finns lampor som är dimmade i rummet.
Jag talar inte främst om ljusstyrka utan "vitheten", det är eg bara koppla in samma dator till en plasma och en lcd och köra igång typ Notepad så lovar jag att skillnaden blir uppenbar  vilken ljusstyrka man sen föredrar är väl mer personligt, på LCD:er brukar jag normalt dra ner en hel del om inte rummet är allt för ljust.
Postad 05 juli 2013 - 09:34
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
En plasma kan visa vitt lika bra som vilken teve som helst. Det går att kalibrera fram väldigt korrekt gråskala. Det du menar är att ljusheten på en plasma är begränsad. Fanns det ingen strömbegränsning på hur mycket ström fosforen kan få så bränner man ut plasman i förväg.
Tja, det är väl en definitionsfråga eg, dvs om det är vitt men upplevs som grått, eller om det är grått. Men jag är rätt säker på att alla vet vad jag menar. Sen har du absolut rätt i att en plasma utan ABL säkert skulle kunna få förbättrad ljusstyrka, om inte annat har ju Samsung i år visat att det går att skriva upp ljusstyrkan rejält även på en plasma (dessutom utan fläktar om jag minns rätt)
Postad 05 juli 2013 - 09:40
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Kanske om du tar bort dörrarna bak först, kan vara svårt att få in tvn när dörrarna pekar ut 65 grader och inte >90 grader.
Postad 05 juli 2013 - 09:44
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
I all välmening, att inte bara ger upp plasma och köper en LCD !
Precis, LCD:er är ju som alla vet perfekta produkter helt utan någon form av brister  Förstår inte varför det ska bli sånt liv om man påpekar nån av de brister som faktiskt finns på plasmor, speciellt av ett visst märke, känns ju nästan som nån kult ibland. Jag har aldrig stött på nån perfekt tv, oavsett teknologi, däremot en del som är riktigt bra, och till dem hör absolut Panasonics plasmor. Beroende på förutsättningarna och kraven skulle jag utan tvekan säga att ZT60 mkt väl kan vara världens bästa TV.
Redigerat av Unregistered1413, 05 juli 2013 - 09:47.
Postad 05 juli 2013 - 09:53
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Jag talar inte främst om ljusstyrka utan "vitheten", det är eg bara koppla in samma dator till en plasma och en lcd och köra igång typ Notepad så lovar jag att skillnaden blir uppenbar vilken ljusstyrka man sen föredrar är väl mer personligt, på LCD:er brukar jag normalt dra ner en hel del om inte rummet är allt för ljust.
Fast vad du beskriver är precis ljusstyrkan på skärmen. Att den inte ser "vit" ut beror på att du med en laptopskärm kan nå så mycket som 300 till 400 cd/m2, precis som en typisk LCD-TV, där en plasma med ett heltäckande vitt fönster, säg google-sökning, inte når mer än ca 100 cd/m2. Den ljusstyrkan koncentrerat till laptopens lilla skärm att för ögat framstå som en lykta mot en grå fond bredvid en 50-tummare. Men återigen - du jämför icke-relevanta situationer. Talar du däremot om att vitt förekommer i olika nyanser (vitt är som sagt ingen färg utan en blandning av färger) så är det något helt annat. Definitionen av "vitt" är minst sagt komplex.
Postad 05 juli 2013 - 09:56
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Kanske om du tar bort dörrarna bak först, kan vara svårt att få in tvn när dörrarna pekar ut 65 grader och inte >90 grader.
Vi får se, annars får jag ta den liggande i skuffen som är 170 cm djup, om det nu blir köp. Ska snart åka in och kolla på GT60, hållt på att letat TV ett halvår nu så snart köper jag jag bara en för att slippa jaga mer.
Redigerat av ljudnisse, 05 juli 2013 - 10:00.
Postad 05 juli 2013 - 10:02
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Förstår inte varför det ska bli sånt liv om man påpekar nån av de brister som faktiskt finns på plasmor
Fast du påpekar inte brister utan målar om och om igen upp situationer där du hela tiden prioriterar egenskaper där en ljusstark och gärna fabriksinställd LCD fungerar bäst enligt de individuella krav du ställer. Då är det ju det du ska köpa. Don efter person. Ungefär som att du om och om igen påpekar att... "Mercedes SL350 är en bil med stora brister! Får knappt plats med virke till sommarstugan och jag är minsann säker på att många behöver frakta virke till sommarstugan".
Postad 05 juli 2013 - 10:41
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Fast vad du beskriver är precis ljusstyrkan på skärmen. Att den inte ser "vit" ut beror på att du med en laptopskärm kan nå så mycket som 300 till 400 cd/m2, precis som en typisk LCD-TV, där en plasma med ett heltäckande vitt fönster, säg google-sökning, inte når mer än ca 100 cd/m2. Den ljusstyrkan koncentrerat till laptopens lilla skärm att för ögat framstå som en lykta mot en grå fond bredvid en 50-tummare. Men återigen - du jämför icke-relevanta situationer.
Talar du däremot om att vitt förekommer i olika nyanser (vitt är som sagt ingen färg utan en blandning av färger) så är det något helt annat. Definitionen av "vitt" är minst sagt komplex.
Du jämför en plasma med en liten laptop och säger sen att jag gör icke-relevanta jämförelser?  men jag förstår vad du menar och du har så klar rätt i vad du säger. Det är absolut ljusstyrkan, eller snarare avsaknaden av den i detta fall, som är den bakomliggande orsaken. Jag försöker väl mer beskriva det utifrån hur folk brukar beskriva vad dom ser, dvs att det det ser grått ut trots att det är vitt. Drar man ner ljusstyrkan på laptopen så lär även den bilden beskrivas som grå med en vit bakgrund. Ett kanske bättre exempel vore nåt i stil med, "kolla upp i himlen en solig dag när det är några få moln på himlen, kör sen ut samma bild på ett par olika tv-apparater i ett normalljust rum och fråga folk var det ser mest likt ut".
Postad 05 juli 2013 - 10:57
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Fast du påpekar inte brister utan målar om och om igen upp situationer där du hela tiden prioriterar egenskaper där en ljusstark och gärna fabriksinställd LCD fungerar bäst enligt de individuella krav du ställer. Då är det ju det du ska köpa. Don efter person.
Ungefär som att du om och om igen påpekar att... "Mercedes SL350 är en bil med stora brister! Får knappt plats med virke till sommarstugan och jag är minsann säker på att många behöver frakta virke till sommarstugan". 
Nu var det väl iof inte jag utan ett par andra användare som tog upp frågan, och fick, som jag uppfattade det, svar som inte kändes helt korrekta. Dom beskrev bilden som grå när den borde vara vit, och dom måste väl liksom vi andra tycka vad dom vill om det dom ser. Alltid svårt att objektivt granska sig själv men jag har iaf försökt ge en nyanserad bild av vad jag ser som styrkor och svagheter hos olika teknologier, produkter osv. och som jag tror är i linje med vad många "Svenssons" upplever. Upplever inte själv att jag fanatiskt tokhyllat/totalsågat nån viss produkt eller teknologi, av svaren att döma verkar dock många tro det. Dina kommentarer är som alltid nyanserade och värdefulla, men en del andra verkar ibland lite mer fanatiska i brist på bättre ord, Panasoncis plasmor är liksom bäst på allt för alla hela tiden  Rätt säker på att jag inte lovprisat SL350 som timmerbil men kanske minnas fel, börjar ju bli till åren
Postad 05 juli 2013 - 11:04
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Det här låter oroande.
I ladorna ser de alltid skit ut, men jag hade trott att bara de kom in i rätt miljö så skulle bilden bli mycket bra. Är själv inne på att köpa en 50GT60 eller VT60. Har hittills aldrig sett en bra bild i butik.
Ni som har en "Ser de bra ut i hemmamiljö" och med bra menar jag mycket bra.
Tro det eller ej , så dåliga som dom ser ut i butik jämfört med den ljusstarka LCD:n ofta är det helt omvänt när du släcker lampan i taket. Helt plötsligt har man inte behov av 350 cd/ m2 som gav den fina vitan och det man tror är kontrast ( trycket i bilden ) man får sänka alla reglage för att inte bli bländad och samtidigt börjar bilden ser utvattnad ut i dom mörka partierna då svärtan är cirka 5 -10ggr sämre än gt/vt60. Det som händer med upplevelsen av vt60 är att det som såg grått och livlöst utan " tryck" vänder helt då helt plötsligt så räcker 100-130 cd/ m2 i ljusstyrka samt att svärtan som alla vet är grym bygger bilden underifrån och ger " tryck" i bilden med färger och djupkänsla i bilden. Självklart blir det inte så drastiskt när det gäller toppmodellerna från LCD tillverkarna , typ f8005 , w905 eller andra med VA panel och dimming aktiverat för led lamporna. En sak ni kan testa är att gå ut i solen med era smartphones vrid upp skärmstyrkan så ni kan läsa text gå sen in i mörkaste garderoben och så har ni upplevelsen av hur onödigt det är med ljusstyrkan hos en LCD vid film eller tv sändningar en vanlig svensk dag efter jobbet ;-) svärta däremot är något att sträva efter framför allt en vanlig dag efter jobbet då det är mörkt och kallt ute.
Postad 05 juli 2013 - 11:30
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Tro det eller ej , så dåliga som dom ser ut i butik jämfört med den ljusstarka LCD:n ofta är det helt omvänt när du släcker lampan i taket. Helt plötsligt har man inte behov av 350 cd/ m2 som gav den fina vitan och det man tror är kontrast ( trycket i bilden ) man får sänka alla reglage för att inte bli bländad och samtidigt börjar bilden ser utvattnad ut i dom mörka partierna då svärtan är cirka 5 -10ggr sämre än gt/vt60. Det som händer med upplevelsen av vt60 är att det som såg grått och livlöst utan " tryck" vänder helt då helt plötsligt så räcker 100-130 cd/ m2 i ljusstyrka samt att svärtan som alla vet är grym bygger bilden underifrån och ger " tryck" i bilden med färger och djupkänsla i bilden.
Håller helt med, i mörkare rum är för hög ljusstyrka absolut inget att eftersträva, i synnerhet inte om det går ut över svärtan dessutom (som det gör på många LCD:er). För den som inte kollar i ljusa rum så tycker jag inte ljusstyrkan på plasmor är nåt större problem, så vida man nu inte ska konstant köra dem som datorskärm eller bara kollar vintersport. Då får man dessutom bättre nytta av plasmans alla fördelar också.
Postad 05 juli 2013 - 12:30
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Ja att ha dom som datorskärm är ingen succé av flera anledningar :-)
Postad 05 juli 2013 - 13:13
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Tror jag inte att den gör, det var precis att den gick in i vanen jag hämtade min tv med. Nu har jag bara kört Prius och inte åkt med i bak, men har du inte en kardantunnel på den då ställer det till det på höjden för dig med.
Klurade lite på vad tvn vill ha för signal in, jag har ju lite olika att välja på via Oppon RGB Videonivå RGB PC nivå YCbCr 4:4:4 YCbCr 4:2:2
För VT60 är det YCbCr 4:4:4 med 1080p Pure off som gäller för Oppo 9X/10X enligt djupgående hdtvtest recension. Kanske är samma för övriga modeller?
Postad 05 juli 2013 - 13:44
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
vet inte om det nämnts tidigare i tråden men hembiobutiken har sommarea och säljer ZT60 för 42000:- och 65"VT60 för 35000:-
Postad 05 juli 2013 - 13:53
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
För VT60 är det YCbCr 4:4:4 med 1080p Pure off som gäller för Oppo 9X/10X enligt djupgående hdtvtest recension. Kanske är samma för övriga modeller?
Ok då skall jag testa med det sålänge ingen annan kommer och säger att det är galet på något sätt då  Tackar för snabbt svar!
Postad 05 juli 2013 - 13:59
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
Slängde på denna, och kommer på mig själv att bara sitta och flina. Jag kan ju villigt erkänna att jag inte har tittat runt bland andra tvapparater men detta ser verkligen löjligt bra ut!
Postad 05 juli 2013 - 15:14
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Så där ja, efter ½års velande/läsande/kollande har jag äntligen tryck på order knappen 
Blev en P50GT60 som skall ersätta min 7 år gamla Pioneer, hoppas jag blir lika nöjd med denna som jag varit med pion.
PS. ser att HBB tagit bort GT60, kan det låga priset just nu lett till detta, kan inte va mycket avans på dessa.
Postad 05 juli 2013 - 17:43
Monshi
-
Monshi
-
Guru
-
-
4 002 inlägg
Betvivlar det. Har inte testat men testat med en 37" PV70 en gång i tiden och det fanns inte en chans. Fast det är klart, den lådan var nog lite tjockare. Och problemet är ju att få IN den. Inte att den står där, utan dörröpningen, vinklar och sådant. Men kan ta ut lådan och testa i en 1:a generationen Prius om du vill.
Redigerat av Monshi, 05 juli 2013 - 17:44.
Postad 05 juli 2013 - 17:51
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Betvivlar det. Har inte testat men testat med en 37" PV70 en gång i tiden och det fanns inte en chans. Fast det är klart, den lådan var nog lite tjockare. Och problemet är ju att få IN den. Inte att den står där, utan dörröpningen, vinklar och sådant.
Men kan ta ut lådan och testa i en 1:a generationen Prius om du vill.
Tack för hjälpen men det behövs inte, kollade med butiken och dom försäkrade att det inte var något problem så länge jag inte kör skogsväg och har någon sittande på kartongen  Transporten är 5 km på fina sthlms vägar.
Redigerat av ljudnisse, 05 juli 2013 - 18:01.
Postad 05 juli 2013 - 18:00
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Lägger upp denna Panasonic 50GT60 starter setting om någon är intresserad.
Allltså ingen kalibrering setting utan att användas för inkörning före kalibrering.
OBS ! Denna setting är specifik för just 50GT60
PDF skapad av user Bumptious på avforums.com.
Redigerat av ljudnisse, 05 juli 2013 - 18:23.
Postad 05 juli 2013 - 22:33
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Då sitter min 55" VT60 på väggen sen några timmar tillbaka!
Håller på och "kör in den", så Avatar har gått snart två gånger.
Blue ray utgåvan av Avatar är ju i full bilds format så passar ju bra.. (dvs inga loggor, svarta kanter el dylikt). Tänkte köra in tv:n minst 100 timmar innan jag börjar kolla tv och spelar spel. Vill vara på den säkra sidan när det kommer till IR osv.
Min 6 år gamla Pio 5080XD i all ära.. , men det är helt jävla outstanding det som VT60 levererar i bildkvalitet. Och detta de första timmarna utan någon större kalibrering eller inkörning!. Har typ kopierat Flatpanelshd inställningar.
Störs inte alls av fläktarna, sitter på lite mer än 3 meters håll (min slim PS3 låter nog banne mig mer..)
Smått lyrisk och snudd på övertänd är jag nog i nuläget
Postad 06 juli 2013 - 06:46
maxfli
-
maxfli
-
Användare
-
-
154 inlägg
"ljudnisse"
Ge oss lite feedback när fått din nya apparat.
Postad 06 juli 2013 - 10:18
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Då sitter min 55" VT60 på väggen sen några timmar tillbaka!
Håller på och "kör in den", så Avatar har gått snart två gånger.
Blue ray utgåvan av Avatar är ju i full bilds format så passar ju bra.. (dvs inga loggor, svarta kanter el dylikt). Tänkte köra in tv:n minst 100 timmar innan jag börjar kolla tv och spelar spel. Vill vara på den säkra sidan när det kommer till IR osv.
Min 6 år gamla Pio 5080XD i all ära.. , men det är helt jävla outstanding det som VT60 levererar i bildkvalitet. Och detta de första timmarna utan någon större kalibrering eller inkörning!. Har typ kopierat Flatpanelshd inställningar.
Störs inte alls av fläktarna, sitter på lite mer än 3 meters håll (min slim PS3 låter nog banne mig mer..)
Smått lyrisk och snudd på övertänd är jag nog i nuläget 
Nice. Kör fortfarande THX Cinema ja då jag tycker den håller så pass hög kvalite. Finns ju även mer ingående inställningar från avforums till VT60 som nog är snäppet bättre än flatpanels pga bättre kalibreringsutrustning. Du hittar dem i 65 tums recensionen.
Postad 06 juli 2013 - 13:22
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
Hmm 3D brillorna som följer med st60´n 
Hur länge håller batteriet och finns det några bilder som visar på hur man byter det, trodde ju att det var laddbara brillor ( då jag inte trodde att 3D skulle vara skoj så har jag inte brytt om mig att titta på detta innan köpet ) men nu när man har tittat på ett par klipp så var det ju rätt häftigt trots allt
Postad 06 juli 2013 - 13:44
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
Såg nu i hjälpavnittet i tvn ( som jag inte trodde så mycket på, men visade ju sig fungera bra ) att man trycker ner batteriluckan med hjälp av en penna eller liknande och drar sedan luckan neråt.
Men har inte sett något om batteritiderna än, men kanske kommer om man letar vidare.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|