Officiell Tråd - LG 42PX5R
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
Postad 15 december 2006 - 23:14
Postad 16 december 2006 - 01:49
Jaha då var det dags för blinkande/dansande röda pixlar som är speciellt tydlig mot svart bakgrund tex xmb på PS3:an.Ni som har haft detta problem hur har det gått för er? Anmälde detta hos Powemill idag men är lite orolig hur man ska överleva utan TV i flera veckor.I juletider dessutom får man väl lägga till några veckor.Får väl kanske vänta med att skicka in den efter helgerna.Läste på något forum att en servicetekniker kan åtgärda detta problem på plats.Det var någonting med volt-inställningarna som spökade.Är det någon som vet vad som orsakar detta fenomen?
Jag hade ju samma problem med min PX4R och den lagade dom inte...
Detta kan ju bero på att service stället min tv blev skickad till troligtvis "glömde" att min tv var där

9 veckor senare sitter jag här med en PC1RR istället, och tycker den funkar fint, än så länge
Postad 08 januari 2007 - 19:43
Flimmer alltså.. någon som känner igen sig i detta?
Postad 09 januari 2007 - 10:16
har inte möjlighet att läsa igenom hela tr¨den, undrar därför hur det gått generellt för er som upplevt surrande fläktljud? Jag tycker att det bara har ökat den senaste tiden och stör mig verkligen på det.
Kort o gott är det någon idé att felanmäla tv'n?
//JPU
Postad 29 januari 2007 - 12:29
Vad dom har gjort är en mjukvaruuppgradering, en amatör som jag misstänkte ett hårdvarufel iochmed att det uppkom efter 11månader och fungerade utmärkt innan dess.Ringer dem och de säger att det måste vara hårdvarufel.Jag skrev i min felbeskrivning att jag misstänkte det.
Nu får man vara utan tv i 4veckor till +plus allt krångel med transport och paketering.
Man blir rätt trött på sådan här behandling....en idiot kan se felet så varför har de inte kollat tv:n innan de skickar tillbaka den.Det kostar ju dem några kronor att anordna transport dessutom.
Det är nästan att man inte orkar skicka tillbaka den och leva med felet. Men då känns det som man har gett upp och besparat LG/Powermill ett problem med en dålig produkt.Jag har som tur är köpt en 32"Lcd för att slippa vara utan tv i totalt två månader.
Man blir trött...så trött....så trött.
Postad 29 januari 2007 - 12:51
Jaha nu har man efter 4veckor fått tillbaka plasman från Powermill.Jag hade problem med massor med blinkande pixlar vid kanal- eller motivbyte.Kopplar in plasman och....jiiipiiii felet är inte borta,precis som när jag skickade iväg den.
Vad dom har gjort är en mjukvaruuppgradering, en amatör som jag misstänkte ett hårdvarufel iochmed att det uppkom efter 11månader och fungerade utmärkt innan dess.Ringer dem och de säger att det måste vara hårdvarufel.Jag skrev i min felbeskrivning att jag misstänkte det.
Nu får man vara utan tv i 4veckor till +plus allt krångel med transport och paketering.
Man blir rätt trött på sådan här behandling....en idiot kan se felet så varför har de inte kollat tv:n innan de skickar tillbaka den.Det kostar ju dem några kronor att anordna transport dessutom.
Det är nästan att man inte orkar skicka tillbaka den och leva med felet. Men då känns det som man har gett upp och besparat LG/Powermill ett problem med en dålig produkt.Jag har som tur är köpt en 32"Lcd för att slippa vara utan tv i totalt två månader.
Man blir trött...så trött....så trött.
Har precis samma fel som du beskriver ovan, vet inte om jag orkar att skicka tv;n till LG/Powermill, får se om jag gör det innan garatin hinner gå ut.
Postad 31 januari 2007 - 09:03
Jag har också upptäckt samma problem efter ca: 1år, vill verkligen slippa skicka iväg den till Powermill.
När jag innan skickat den till dem kom den tillbaka med repor, fraktbolagen var verkligen inte rädda om den.
Meddela gärna hur det går för er som försöker få den lagad, så man vet om det är värt att felanmäla den.
Postad 12 februari 2007 - 19:18
Postad 17 mars 2007 - 17:37
Verkar ju vara en förträfflig plasma för det priset annars.
Postad 17 mars 2007 - 19:09
Köp hellre en modernare LG PC1R eller RR med HDD för dom är både nyare teknik på och utan fläkt o frontglas och billigare.Det är inte många handlare som har kvar den gamla PX5an.Hur är det med fläktljud och inbränning på den här skärmen?
Verkar ju vara en förträfflig plasma för det priset annars.

Redigerat av coke66, 17 mars 2007 - 19:13.
Postad 12 april 2007 - 09:32
Samt vilket väggfäste från Dustin passa till 42PX5R? Alternativt vilken VESA standard är det på plasman?
Tacksam för snabbt svar!

Postad 12 april 2007 - 18:22
Tänkte vägghänga plasman nu. Klarar en enkelgipsvägg av detta? Dvs en 13 mm skiva av gips.
Samt vilket väggfäste från Dustin passa till 42PX5R? Alternativt vilken VESA standard är det på plasman?
Tacksam för snabbt svar!
Vet ej något om standard på den, står kanske i manualen. Men gipset kan jag svara på, plasman kan visst hänga på enkel gipsvägg, men infästningen är extremt viktig:
Använd mollyplugg (AVSEDD FÖR ENKELGIPS) med tillhörande skruvar.
Använd mollytång!
Använd ENDAST exakt rätt borrdimension avsedd för just din mollypluggdimension
Dra jämt på alla skruvar.
Använd minst 6 pluggar, helst 8 beroende på mollystorlek.
Fördela dem helst över två gipsskivor
Fäst om möjligt i en regel (såklart). Även plåtreglar går bra att fästa i (sitter som berget). Reglarna hittar du med metalldetektor (finns på JULA, Clasohlson mm)
Jag köpte mitt väggfäste från Fyndbörsen, men nuförtiden finns ju enkla fästen på många ställen, kolla JULA, BILTEMA m.fl.
Mvh Johan
Postad 14 april 2007 - 17:00
Postad 14 maj 2007 - 22:14
Kul att se att denna tråden lever fortfarande. Även min PX5:a började "snöa" för några månader sedan. Oavsett vilken input man körde så blev det en handfull pixlar som blinkade i olika färger då panelen gick från att visa en ljus bild till en mörk. Detta var jämt fördelat över hela panelen men syntes bara om man tittade noga.
Rotade fram kvittot för att kolla exakt när jag köpte TVn och kom fram till att den fortfarande hade garanti kvar. Ringde webbutiken där jag köpt den och några dagar senare kom deras servicepartner och hämtade den. Har nu gått ganska precis en månad utan TV och nu verkar det som om de inte kommer laga den. Tror man måste byta panel i den för att få bort problemet och det lär ju knappast löna sig på en nästan 2 år gammal plasma.
Väntar nu på att de skall höra av sig och tala om vilka modeller jag får välja på. Dealen är väl att den skall bytas ut mot en likvärdig produkt. Hittar dock ingen TV hos dem som har dubbla tuners, minneskortläsare etc. Skulle inte bli nöjd om de erbjuder mig en LG PC1 eller LG PC3 istället. De saknar ju massor av funktioner som PX5:an hade. Dessutom är ju designen inte direkt tilltalande. Grå plast har aldrig varit min grejj.
Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig en LG PC5 eller en Pana PV/PX70/700.
Usch, jag som gillade min PX5:a så hårt! Den var grym innan den började spöka

/mc
P.S. skaas, jag hängde upp min på en gipsvägg, hade dock köpte tiltbart väggfäste på siba och kompletterade det med två tvärgående aluprofiler bakom. I dessa profiler borrade jag två hål uppe och två nere på lämlig plats för att pricka in reglarna i väggen. Sitter som berget! Dvs, aluprofilerna sitter skruvade i reglarna och väggfästet sitter skruvat i dem. Det hela bygger 1.5 cm extra ut från väggen men det kan det ju va värt för att va säker på att det hela sitter bra.
Redigerat av Unregistered93573766, 14 maj 2007 - 22:17.
Postad 14 maj 2007 - 22:46
Hupp,
Kul att se att denna tråden lever fortfarande. Även min PX5:a började "snöa" för några månader sedan. Oavsett vilken input man körde så blev det en handfull pixlar som blinkade i olika färger då panelen gick från att visa en ljus bild till en mörk. Detta var jämt fördelat över hela panelen men syntes bara om man tittade noga.
Rotade fram kvittot för att kolla exakt när jag köpte TVn och kom fram till att den fortfarande hade garanti kvar. Ringde webbutiken där jag köpt den och några dagar senare kom deras servicepartner och hämtade den. Har nu gått ganska precis en månad utan TV och nu verkar det som om de inte kommer laga den. Tror man måste byta panel i den för att få bort problemet och det lär ju knappast löna sig på en nästan 2 år gammal plasma.
Väntar nu på att de skall höra av sig och tala om vilka modeller jag får välja på. Dealen är väl att den skall bytas ut mot en likvärdig produkt. Hittar dock ingen TV hos dem som har dubbla tuners, minneskortläsare etc. Skulle inte bli nöjd om de erbjuder mig en LG PC1 eller LG PC3 istället. De saknar ju massor av funktioner som PX5:an hade. Dessutom är ju designen inte direkt tilltalande. Grå plast har aldrig varit min grejj.
Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig en LG PC5 eller en Pana PV/PX70/700.
Usch, jag som gillade min PX5:a så hårt! Den var grym innan den började spöka
/mc
P.S. skaas, jag hängde upp min på en gipsvägg, hade dock köpte tiltbart väggfäste på siba och kompletterade det med två tvärgående aluprofiler bakom. I dessa profiler borrade jag två hål uppe och två nere på lämlig plats för att pricka in reglarna i väggen. Sitter som berget! Dvs, aluprofilerna sitter skruvade i reglarna och väggfästet sitter skruvat i dem. Det hela bygger 1.5 cm extra ut från väggen men det kan det ju va värt för att va säker på att det hela sitter bra.
Har samma problem som dig, men jag orkar inte vara utan tv så pass lång tid

Postad 15 maj 2007 - 08:19
En del av oss betalade ju 26 papp för den här TVn, för det priset tycker man att den borde hålla ett par år så man slipper processen med att skruva ner + transportera till reparation

Postad 15 maj 2007 - 09:01
Alltså det här är ju rätt lustiigt! Verkar som om de flesta av oss som köpt TVn åkt på detta problem? Ni som inte sitter på en sidoimporterad TV kanske kan gå ihop och kontakta LG tillsammans? Kanske går att komma överens om en smidig lösning?
En del av oss betalade ju 26 papp för den här TVn, för det priset tycker man att den borde hålla ett par år så man slipper processen med att skruva ner + transportera till reparation
Av de modeller som du får välja, får du en helt ny tv eller en beg? Vilken butik köpte du den i?
Postad 23 maj 2007 - 20:09
De visste inte riktigt själva vad jag fick välja på. Deras policy sa "likvärdig tv" och det är ju inte lätt att hitta med tanke på hur snabbt utvecklingen går på såna här produkter. Killen på netonnets hämtlager höll med mig om att i princip alla apparater som säljs i år lär ju vara bättre än en TV som är 1.5 år gammal. Ialf om man bara kikar på specen.
Hur som helst, slutade med att jag åkte hem med en Panasonic PV70 (42"). Har precis skruvat upp den på väggen och provkört lite.
Den har inte samma fina inställningsmöjligheter som PX5:an men jag är definitivt nöjd med den. Bilden är lite mjukare / softare än på LGn och kanske inte lika skarp. Däremot är det bra fjong i kontrasten och färgerna och bilden känns lugnare. Bildkvallen på DVD (component) känns också bättre än på LGn.
Skall ragga rätt på en kalibrerings DVD nu tänkte jag och försöka ställa in den optimalt.
Ett tips för alla er med pixelspökerier på PX5:an, ta er tid att göra något åt det medan ni fortfarande har garanti kvar på TVn. Annars sitter ni där om några månader och tok-ångrar er! Jag väntade ett par månader innan jag ringde och beställde service på min och jag tycker det blev mer och mer pixelspök ju längre jag väntade.
Kör hårt, har ni tur får ni en ny TV!
Postad 30 maj 2007 - 10:15
Postad 04 juni 2007 - 09:55
Håller tummarna!
Tack

Ringde nyss och fick reda på att hela panelen ska bytas ut till en ny, allt som jag får ha kvar av den gamla tv;n är skalet, problemet är att det kan ta upp till 4 veckor innan den bytas ut

Man får tydligen en helt ny tv (i alla fall innehållet i den) så det blir till att köra in den igen i början.
Garantin blir förlängd med 1 år också, kan inte bli bättre

Redigerat av Danhill, 04 juni 2007 - 11:17.
Postad 04 juni 2007 - 13:38
Bara att gratulera!
Tack, trodde ett tag att jag skulle få välja en ny tv som du fick göra, men detta får väl anses som helt OK ändå

Som de förklarade för mig så blir detta som att få en ny tv (förutom skalet)
Postad 08 juni 2007 - 06:28
Postad 08 juni 2007 - 11:20
Och pixelspöket är borta?
jajamen, inget pixelspöke och helt tyst i standby, jag kunde se att komponenterna i tv;n var utbytta när jag lyste med fick lampan, såg helt nytt ut, inga spår av damm.
Nu ska man bara bränna in den på nytt.
Postad 12 juni 2007 - 15:14
skönt att bli av med standbysurret... jag störde mig som f-n på det!
Postad 03 juli 2007 - 21:56
Är helt okunnig när det gäller detta så undrar om det bara är en inställningsmiss eller om jag bör lägga serviceärende till butiken där jag köpte tvn? I butiken jag köpte dvdn så testade de dvdn mot en annan tv med mina sladdar och då fungerade det utmärkt. I övrigt tycker jag TVn är bra och jag har inte stärre problem med fläktljud eller att det "snöar" i bilden. Har haft tvn i 1,5 år nu.
Här kommer en bild på hur det ser ut:
Bifogad fil(er)
Redigerat av ted78, 03 juli 2007 - 21:58.
Postad 03 juli 2007 - 22:16
Postad 05 juli 2007 - 08:13
Postad 15 juli 2007 - 20:15
Postad 12 oktober 2007 - 13:34
Hoppades lite på att få en ny Tv som många tydligen fått, men de reparerade den (bytte plasmapanel och frontglas efter repa i tranporten.
Det tog drygt 1 vecka för dem att laga den, så det var rätt okej.
Däremot fick jag bara 3månaders reparationsgaranti på plasmapanelen, inte 1 år som någon tidigare i tråden hade fått. Hoppas nu att felet inte återuppstår igen efter att 3månader har gått.
Postad 23 oktober 2007 - 17:37
Vad kan det vara för fel på min PX5R?
Det som en mindre explosion inuti tv:n och bilden blev helt svart, till en början kom det ljud från högtalarna men senare var den bara död.
Lämnade in den på lagning för någon vecka sen, men har dessvärre inte hört något svar. Som tur var så var det ett halvår kvar på garantin...
Postad 01 november 2007 - 13:12
Postad 08 november 2007 - 12:32

Hur mycket kan man sälja denna för, panelen är ju ny och garanti kvar, funderar på något större samt full hd.
Hur har det gått för er tompa666 & T-Strand?
Postad 08 november 2007 - 20:24
Postad 09 november 2007 - 18:48
Postad 11 november 2007 - 21:15
- Flimmer vid motivbyte
- En massa vita pixlar i nederdelen av tv:n när man kör RGB ingången
- Högt vinande ljud när vita partier visas
- Väldigt mörk bild, ibland omöjligt att se mörka scener
- Inbränning
Första reparationen löste inget alls. De gjorde några inställningar i x & y "bubbelibubb".
Problem ett samt fem löstes under andra reparationen då de bytade skärmen innuti.
Nu efter någon månad efter bytet har jag fått problem två-fem och börjar urskilja problem ett.
Har lämnat in tv:n, de ringde och sa att de uppdaterat mjukvaran i något styrkort
Jaha, borde den inte varit senaste från reperation nummer två?
Skall hämta den imorgon, lyfta upp den för alla trappor och koppla in.
Hoppas att alla mina problem är borta.
Postad 12 november 2007 - 21:46
Hämtade tv:n idag, kopplade in min helt nya Xbox 360 via HDMI och körde igång.
Bilden sög.
Den verkade inte kunna visa alla färger.
Riktigt dålig bild. Efter lite test med andra sladdar, ingångar osv gav jag upp, bilden var kass hela tiden.
När den stått igång ca en kvart så small det som f*n och det blixtrade till i tv:n. Stängde av den snabbare än blixten
och började lukta. Luktade dock inte så mycket så jag satte på den igen. Den fungerade med det såg ut som ... ja, den var ännu sämre än innan. Den visade inte alls alla färger.
Eftersom affärn hade stängt precis när den pajjade så får jag ringa dit imorrn och få en ny tv.
Efter tre reparationer hade jag fortfarande problemet kvar förutom då att det blev liiiiite värre.
Så måste jag väl få en ny tv...
Redigerat av Kristjan, 12 november 2007 - 21:48.
Postad 22 april 2008 - 16:18
Jag använder inte intelligent eye-inställningen men kanske är något med den som spökar i alla fall. Vad jag vet så blir det inget konstigt i kalibreringen eller så (inget ändras) utan det är bara att plötsligt är det som om tv:n går in i strömspararläge eller liknande. Inte så farligt störande, mest egendomligt om jag ska vara ärlig.
Postad 23 april 2008 - 13:58
Postad 28 augusti 2008 - 10:58
Vad ska man göra? Ska man stå ut med felet eller ska man chansa? Är det några andra här som fått igenom en reklamation eller liknande med detta felet?????
Mvh
Petka
Postad 28 augusti 2008 - 13:33
Tur för dig att den varit inne på lagning etc. Inga större problem att bevisa (bevisbördan ligger hos dig) att de dansande pixlarna inte är handhavandefel. Med andra ord: reklamera hos ÅF.
Postad 14 september 2009 - 12:24
Vår gamla LG 42-PX4R gör numera tjänst i stugan.
Ett problem har uppstått. När TVn är nystartad så måste den stå på ett tag 20-30 minuter + diverse omstarter innan den hittar någon signal på ingångarna.
Jag har testat flera olika ingångar med samma resultat 'No signal'.
Efter ett tag börjar den funka igen. Jag bryter alltid all ström till den när vi lämnar stugan.
Det har vi förresten alltid gjort men inte under längre perioder.
Är det något batteri eller liknande som kan vara slut ?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar