Tackar för provlyssningen.... återigen,
Då är det bara att börja spara då ...
Nejdu, så lätt kommer du inte undan. Tell us more, vad lyssnade ni/du på, vad gillade du, vad ogillade du, mm. More!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
Startad av
alpha
, May 17 2005 22:14
5759 svar till detta ämne
14 relaterade trådar
Postad 11 January 2009 - 00:55
Nejdu, så lätt kommer du inte undan. Tell us more, vad lyssnade ni/du på, vad gillade du, vad ogillade du, mm. More! Postad 11 January 2009 - 02:19
Jag siktar på i32s och infra y6 tror jag. Tycker 28-serien är vackrare än 56 och ljudtrycket räcker nog ändå.
Först ska vi samla ihop till lägenhet dock Postad 11 January 2009 - 02:32
Det ordar sig nog. Du ärju PojkenMedTur. piPs är väl inte fy skam så länge? Postad 11 January 2009 - 04:22
piPs är fina, skulle dock hellre vilja ha dem uppställda ordentligt på stativ i en ny lägenhet med ett trevlig vardagsrum med en bekväm stol i än som datorhögtalare... Jobbigt att fina lägenheter kostar så mycket i sthlm =/ Helt OT ser jag att du har ett par fina Denon-hörlurar, funderar på att skaffa samma modell (eller kanske AKG K702) för nattlyssning/inte-störa-flickvän-lyssning. Tänkte använda min benchmark som hörlursförstärkare. Har du något att säga? Redigerat av Unregistered1532, 11 January 2009 - 04:22. Postad 11 January 2009 - 05:38
Bra val. Vem vet, det kanske kommer ut ett par beg i32s till hösten. Postad 11 January 2009 - 10:49
Misstänkte nästan det :-) Vi lyssnade på blandad musik. Jag är svårplacerad i något musikalfack men vi / jag försökte välja ut några av våra favoriter. Men vi lyssnade t ex på Nils Lofgren ( Accoustic Live ) - Allan Taylor- Colour - The Moon Infected Mushroom - Avratz Barbara Streisand - What Kind Of Fool Clash ( Kingstones Advice Live ) - Armageddeon Time Trentemöller - Moan Dream Theater - 6 Oclock The Clifftones - Familyman Air - Playground Love Eddie Vedder - OST - Into The Wild - Hard Sun Emerson Lake And Palmer - From The Begining Ayreon - The Human Equation - Day Three - Pain Fleet Foxes - He Does'nt know Why Fleet Foxes - Your Protection Timbaland - The Way I Are Timbaland - Scream Timbaland - Bounce ( From - Step up 2 The Streets) Amy Macdonald - This Is Life Dido - Lets Do Things We Normally Do Bod Dylan - Blowin in The Wind Eric Burdon & The Original Animals - It's all over Now, Baby Blue Pink Floyd - Hey You Chris Botti - Live With Friends ( BD) (Stereo) -Good Morning Heartache with Jill Scott -The One And only Love -The Look Of Love With Paula Cole & Burt Bacharach -One For My baby slutet med trummaren Billy Kilson -Sting - Message In A Bottle Extranummer Ja ... det där var väl vad som "hanns med" har säkert glömt nån låt ... Redigerat av SunfireTHX, 11 January 2009 - 12:19. Postad 11 January 2009 - 10:54
OT Jag har två par Denon-lurar och de som är mycket dyrare har framför allt mycket bättre basresurser än de andra. Problemet är bara att det låter mycket bättre med mina Guru QM10 så för tillfället är det inte lika kul att lyssna med lurar som utan. Tidigare tyckte jag lurar var perfekt. Man fick lugn och ro och kunde spela på vilken volym som helst. Inga ljud som stör etc, men nu är jag bortskämd. Provlyssna innan du köper om du kan.
Vad tror du att du kan få för dem hypotetiskt? Har du köpt dem i rå MDF och målat dem själv? Postad 11 January 2009 - 12:44
Vad som lyssnades på se tidigare inlägg # 1656 Hur dom lät ? Ja, dom passade mig iallafall kan vi väl börja med att säga. Redan vid första anslaget /Första låten så kom jag på att dom där funkar för mig. Så har vi rett ut det ... ....... Till en början första intrycket var att dom var hm lite tråkiga, lite torra skulle man kunna säga. Men ju mer man lyssnade på dom och kom liksom underfund med dom och bekantade sig med dom så uppstod än mer än tycke, vad man än spelade så just ... svårt att beskriva ...mem det bara funkade ... Även om jag inte själv i dagsläget har fullt så ... "dugliga högtalare" ( Dali Evidence ) så kom jag på att 2 kanal det är bra på alla sätt och vis men det är med konserter/musik på Blu Ray, konserter med 5.1 / 7.1 som jag trivs bäst ( Även om det i praktiken bli mycket 2 kanal man lyssnar på i själva veket ) Men det ena behöver ju inte utesluta det andra Redigerat av SunfireTHX, 11 January 2009 - 12:45. Postad 11 January 2009 - 13:16
Jäklar vilket minne du har, jag hade inte kommit ihåg mer än hälften av det där. Kan ju lägga till första låten som var Dire Straits - Private Investigation.
En del lät bra, en del lät tunt och skramligt, en del lät riktigt fantastiskt. Precis som det alltid är när man lyssnar på ino-grunkor. Postad 11 January 2009 - 13:26
Dom är i superfin Jakaranda, som i nypris kostar en bra bit över 70K idag. Problemet med Ino är att för köpare på beg marknaden så kan man sällan räkna med "klipp". Det är ofta större efterfrågan än tillgång, iaf på dom större systemen. För säljaren så är det ju bra, priset håller sig uppe. Jag har ingen aning med skulle dom komma ut så snackar vi nog 45-50K.
Gött. Det som är så trevligt, inget som sticker ut och allt låter bara...bra. Han hade inte inos surroundhögtalare som han kunde dema för dig? Dom gillar jag skarpt! Postad 11 January 2009 - 13:26
He he ...
Ja fast jag kom ju tydligen inte ihåg alla :-) Jomen PRECIS en del lät bra, en del lät heeelt fantastiskt och en del lät mindre bra .... Men så är det ju hemmavid också ... Mycket beror ju på inspelningar, men självklart kan hur många faktorer som helst läggas in .. Vad man är sugen på att lyssna på och sinnesstämmning, om man är på partyhumör eller depphumör tex ... Avis på dig som var på Konserten igår, Hur var den ? Och tack ännu en gång Postad 11 January 2009 - 13:34
Näee ... vi lyssnade på 2 kanal Stereo ... Och det var nog när vi slog på Chris Botti .. jag kom på vad det var jag saknade ... Ljud i de övriga kanalerna men som sagt det är ju inte alltid man lyssnar på flerkanal ... Ja det skulle vara kul att lyssna på surroundhögtalarna också ... helt klart Postad 11 January 2009 - 13:59
Jo, jag var på Wagner - Die Walkürie på Operan igårkväll och tycker väl följande:
Musiken är otroligt bra. Tempot är LÅGT. När man kommer på att man ska sluta koncentrera sig på storyn i de slöaste partierna och bara luta sig tillbaka och lyssna på orkestern så kommer man förbi den irritationen dock. Librettot är lite cheesy och repetetivt bitvis, samma sak här, lyssna på musiken istället för att koncetrera sig på vad de sjunger egentligen. Mycket bra totalupplevelse. Blir Siegfried nästa lördag. Postad 11 January 2009 - 14:43
Ja, det är verkligen ingen hokus pokus med Ino Audio. Jag ställde mina exakt som mina tidigare högtalare (som är extremt bra också, Dynaudio Contour S3.4) pga jag har en projjeduk som styr och ställer. Jag har ett par hembyggda dämpväggar bakom, som jag hade med 3.4 också. Och de låter toppen ändå, dvs man skall inte bli skrämd av allt snack om placering, dämpning, osv vad gäller Ino, utan det är ingen skillnad (iaf vad gäller pi60) mot andra högtalare. Det som är bra för Ino är lika bra för andra märken/konstruktioner också. Det är generiska egenskaper vill jag säga.
Och pi60 är, precis som Dynaudio som är en stor favorit, aldrig vassa eller så, utan väldigt väldigt tonalt korrekta och balanserade. Man blir aldrig lyssningstrött. Sedan att Ino använder silkes-domer gillar jag (vet han har metallelement i vissa studiovarianter) också. Tycker de är bäst för diskanter. Har inte gjort Dialog2 centern klar ännu, men misstänker den är lika bra. Skall göra tweaket med omställbart filter på den, och behöver en brytare från Öhman först. Postad 11 January 2009 - 22:21
Jag med Postad 20 January 2009 - 17:33
Vet inte hur många det är som bor i Värmland som läser denna tråden men jag tänkte jag kolla om några var intresserade att lyssna på Ino högtalare så går det att fixa. Kan bli trevligt att träffa forumsnördar utanför internet med
Jag bor precis utanför Karlstad och kan väl ta en 4 st + mig utan problem. Redigerat av sometimestheycomeback, 20 January 2009 - 17:34. Postad 20 January 2009 - 17:47
Det kan jag mycket väl vara intresserad av, jag bor i Örebro så det är inte så hysteriskt långt...Det vore kul att få lyssna på ett "riktigt" ino-system någon gång Postad 20 January 2009 - 21:54
sometimestheycomeback
Hm .. lyssna i Värmland .... Har du en "7.1" setup eller liknande eller 2 kanal Stereo ? Skicka PM om du vill .... Redigerat av SunfireTHX, 20 January 2009 - 21:56. Postad 20 January 2009 - 22:25
Jag bor också i Örebro så en roadtrip tycker jag låter som en lysande idé! Har tidigare fått en provlyssning hemma hos martin och det lät ju inte fy skam
Lite py-4 massage kan man inte tacka nej till! Edit: Helger är bäst för mig iaf, dock inte den kommande. Redigerat av spuj, 20 January 2009 - 22:26. Postad 20 January 2009 - 23:45
Och själv bor man ju i Stockholm, känns ju för ### långt bort faktiskt..
Hade jag haft bil/kort så hade det ju inte varit så farligt, men som det ser ut nu så skulle det blir väldigt knöligt annars hade jag varit klart intresserad. Postad 21 January 2009 - 00:18
Någon som kan lägga upp bilder på Dialog1 Dialog2 och Dialog3 centrarna och specifikationer på dem?
Postad 21 January 2009 - 02:39
Ni är välkommna
Har bara 2-kanalsljud just nu, tyvärr. Men jag kommer nog köpa 8 st a2 i feb så man kanske skulle ta träffen i mars, om surround är viktigt? Rummet är inte klart än men det kommer ju ljud och jag vet inte när det blir klart så det kan duga att spela lite skivor i
Sj eller swebus så bjuder jag på käk, sovplats och lite öl Redigerat av sometimestheycomeback, 21 January 2009 - 05:50. Postad 21 January 2009 - 06:37 Jag bor i karlskoga.. Har varit och lyssnat hos Nikke H som bor här, en kille jag kännt sedan tidigare... Tyckte det lät super tråkigt i början.. fattade ingenting. Han har ett helt sjukt rum som ingvar har "gjort" . Men som sagt ju mer musik som kom ut desto mer vill jag döda honom och ta alla grejer.. När jag satt i bilen hem så bestämde jag mig för att köpa nytt hus.. vill också ha ett eget rum med Ino... =) Jag kan gärna komma och lyssna i karlstad.. Bara det inte låter för bra för då kanske jag måste döda dig.. =) Postad 21 January 2009 - 07:32
Sometimes ....
Det var lite surround också jag ville lyssna på, särkillt lite Justa BD konserter lossless .... Var som bekant hos Erik A och lyssnade ..... och fick mersmak .......... DVD A1 OM Sometimes hade haft surround hade du kunnat åka med mig från Sthlm ... No probs ... ......... Godmorgon allihopa förresten !!! Redigerat av SunfireTHX, 21 January 2009 - 07:33. Postad 21 January 2009 - 07:51
hehe. jo, det kan vara konstigt att höra musiken utan rummet tillägg. Det lär inte låta lika bra som Niklas, mitt rum är en bra bit från klart, men du är välkommen ändå
Kom i mars när jag fått upp a2 så kör vi lite Postad 21 January 2009 - 09:12
Sometimes...
A2 i Mars .. Absolut ... Det skulle vara mkt trevligt ... Postad 21 January 2009 - 09:53
Ok Jo det vore mycket trevligt faktiskt, får kolla lite på möjligheterna att ta sig till dig Men när va detta i sådant fall ?! mvh
haha, ok tack i alla fall då Go morron på dig me ! Postad 23 January 2009 - 17:37
Nu har jag lagt upp ett galleri för min Ingvar Öhman-planerade hembio.
Om en dryg vecka kommer han hit och gör sin ritning. Sen börjar bygget. Jag har anlitat en byggfirma som kommer att göra det mesta så förhoppningsvis blir det lite fart på byggandet. Galleriet kommer förstås uppdateras fortlöpande. Kanske blir det en grym hembio till slut? Postad 23 January 2009 - 17:43
Detta ska bli otroligt intressant att följa. Hur är måtten på rummet? Har du bestämt dig än vad du ska ha för högtalare (i28 + i14 + Y-4
Postad 23 January 2009 - 17:47
Tack för peppningen.
Rummet kommer mäta ca 3,65 x 4,65 när bakväggen kommit upp. Öhman sade att han ville ha kontroll över hur bakväggen skall byggas för den kan ju utformas så att den får olika akustiska egenskaper beroende på vad som krävs. Angående högtalarna så vet jag inte riktigt. Jag får försöka formulera mina behov och sen får jag se vad Öhman rekommenderar. Redigerat av hassesolo, 23 January 2009 - 17:47. Postad 23 January 2009 - 18:23 Jag gissar på i28, x-4 eller y2 och a6-8 Eller ska du kanske slå till på custom cinema när du ändå gör rummet från scratch? Sen rekommenderar jag personligen verkligen en center, men det är ju lite tycke och smak verkar det som. Redigerat av Martin, 23 January 2009 - 18:24. Postad 23 January 2009 - 18:25
Äh, X-4 är ju leksaker Martin Custom är nog bra men jag tycker det känns jobbigt att veta att om man flyttar så blir det problem. Ser vanliga högtalare som mer framtidssäkra, även om CC nog är grymt bra Postad 23 January 2009 - 18:26
MM, jag me ! Postad 23 January 2009 - 18:39
Fan va sugen jag blir på eget hus, vill också ha ett eget rum.
Det går inte att bygga ut kortaste sidan med en meter? Vet Ingvar brukar gilla om minsta längden är 4,5 meter och den andra är runt 1,2 gånger det. När du ändå ska göra så mycket Postad 23 January 2009 - 20:40
Tyvärr så är rummet inte större. Vi får göra det bästa av det jag har.
Angående custom cinema så vet jag väldigt lite om det. Om det är ett prisvärt alternativ med bra prestanda så är det förstås högintressant. Jag har ju redan 6 A2:or så de kommer jag vilja använda i alla fall. Det blir spännande det här. Postad 23 January 2009 - 20:42
Eget biorum rockar! Jag längtar hem från jobbet för att få fortsätta bygget, och nu ser jag ljuset i tunneln. Ångrar inte en sekund att jag anlitade Öhman för akustiken. Han har lite närmare hit än till Umeå, men det kommer vara värt det ändå.
Hassesolo, försök städa bort så mycket du kan från källarrummet, men det behöver inte vara helt tömt. Jag hade en soffa, en fåtölj, några mattor och kuddar i rummet när Ingvar var här, och det var snarast bättre än helt tömt. Ska bli kul att följa ditt bygge, glöm inte bort att lägga upp lite bilder. Postad 23 January 2009 - 23:46
Riktigt Schysst Hassesolo ! *Avis*
Önskar dig Lycka till !! . . . och följer med spänning bygget ! Redigerat av SunfireTHX, 24 January 2009 - 10:07. Postad 23 January 2009 - 23:58
Hehe, jag jobbar på det. Det mesta är snickerigrejer och på en kväll har jag borrat 40 hål och sågat ut tre hyllplan. Det blir inga paparazziheta bilder direkt, men så fort nåt är värt att plåta kommer det mer. Postad 24 January 2009 - 19:33
Tycker själv byggbilder är roligt om det än så är tre hål i en vägg (om det finns nån kommentar till varför det är just 3 hål där). Så bring it on!
Postad 25 January 2009 - 20:46
Det är klart... i28 + i14 som center och pY-4 och cr80s med ett steg att driva pY-4....
Det blir ca100k och då snackar vi byggsats i rå MDF.... Nån stans där börjar det svida en hel del i plånboken. Sen är det ju rätt coolt med pZ-2 som kostar exakt samma som pY-4. Om man sen uppgraderar till Z-4 så är man nog värst på gatan. Fast det är ju egentligen overkill så att det är helt sjukt. Tre i14 och pY-2 med möjlighet till uppgradering till pY-4 är nog mer än nog för mig. Men det är kul att fantisera. Postad 25 January 2009 - 21:28
*Edit: missuppfatta*
Redigerat av sometimestheycomeback, 25 January 2009 - 21:33. Postad 26 January 2009 - 20:14
Tjena!
Ställer lite frågor åt brorsan här. Hoppas det går bra. Det är så att han funderar på att skaffa pi60 till sitt system. Då känner han på sig att om han blir nöjd med pi60 så kommer han rätt garanterat att vilja ha X-4 som basar efter ett tag också. Men det är så att han har ett par SVS pb-13 ultra nu som han är nöjd med. Går det att integrera dessa två bassystem på ett vettigt sätt? Tanken är isåfall att ha SVS basarna bak i rummet i varsitt hörn och X-4 vid front väggen. Skulle SVS basarna tillföra nånting? Eller är det lika bra att sälja dom om man skaffar X-4? Tack på förhand! Mvh Christian 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |