PVR-box, Samsung DCB-P850Z
2769 svar till detta ämne
Postad 15 december 2007 - 11:47
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Jag har givetvis provat alla lägen. Min USB-disk finns inte! 
Då vet inte jag vad som kan vara problemet. Har du testat med en annan USB-disk?
Postad 16 december 2007 - 03:03
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Nu har jag suttit i timmar och läste hela (wow) tråden! Jag har själv en box sedan några månader.
Jag har inte sett att någon undrar om det går att koppla sin externa USB-disk till boxen, för att sedan gå in på den via "biblioteket" bara för att titta på filmerna "genom boxen"... (Glöm kopiera hit eller dit).
Filmer med inbränd text (divX, Xvid) i storlek ca 700MB har jag lagrat på externa disken. Jag brukar bränna över på DVD och spela upp i min DVD med stöd för DivX... Men det går ju åt skivor.
Jag har formatterat externa USB-disken till FAT32 med partition Magic. Jag har lagt över .mp3, .mpeg och .avi för att testa. Alla filnamn är max 8 tecken utan Å, Ä och Ö...
Min box hittar INTE USB-disken.... Hur jag än försöker. Tips?
Supporten svarade efter att ha läst någonstans och sedan frågat en kollega att disken inte klarar större filer än 2GB. Jag svarade att mina filer var ca 5MB... Då svarade hon: Aha, men då beror det nog på det!
Haha...
:- Jag förstår att man kan koppla en dator direkt till TVn... Men det svarar inte på frågan!
1. Det du vill åstadkomma går inte. Boxen kan inte spela upp Divx-filmer. Endast mp3:or och jpeg-bilder kan läsas och spelas/visas på boxen. 2. Jag antar att du gått in på t.ex. musik när USB-disken är ikopplad. Då ska skärmen visa att Röd knapp innebär att du switchar över från HDD till USB. ...men det verkar inte funka för dig. - är det verkligen FAT32? - har du gjort partitionen jättestor? Jag vet att man med Partition Magic i alla fall kan göra FAT32-partitioner som är större än vad Windows klarar av. Kanske har boxen samma begränsningar? - Har du formaterat partitionen med normala värden på klusterstorlek, etc? - Jag vet inte om boxen klarar av alla versioner av USB. Kanske har din disk en föråldrad USK-controller? Prova att stoppa i en vanlig liten USB-sticka för att se att det inte är USB-urtaget på din box som är trasigt.
Postad 16 december 2007 - 03:18
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Har precis fått hem min Samsung 850. Har gått och tvekat länge men nu slog jag till. Är väldigt nöjd. Har försökt följt tråden så jag är ganska medveten om bristerna och fördelarna. Antar att den senaste uppdateringen gjorde en hel del. Jag har nu bara två frågor som jag hoppas att någon kan svara på.
1. Att ha Omedelbar inspelning på, låter ju väldigt bra, men hårdisken lär ju få jobba hårt - är det någon risk? Vad är rekomendation? 2. Har lite svårt att förstå det här med bildformat - någon som kan förklara Bredd-höjd förhållande. Vad står Brevlåda, pan-skan, blandat och full för?
Tack på förhand.
1. Det ska inte vara nån risk. Betänk alla servrar runtom i världen som dygnet runt tar emot mail eller som loggar brandväggsaktivitet till disk. De diskarna tuggar på oavbrutet dygnet runt året om. I min långa önskelista (se tidigare inlägg) finns dock en punkt just för att kunna stänga av Instant Recording lite enkelt, dels för att minska slitaget på HDD:n, men även för att slippa den blinkande lampan samt lite lite mindre energiförbrukning. 2. Om du Googlar på "Bildformat brevlåda letterbox" eller liknande får du tusentals sidor med info. En länk ur mängden: http://svt.se/conten...der_lathund.pdf
Postad 16 december 2007 - 15:15
Gunnar_R
-
Gunnar_R
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Har precis fått hem min Samsung 850. Har gått och tvekat länge men nu slog jag till. Är väldigt nöjd. Har försökt följt tråden så jag är ganska medveten om bristerna och fördelarna. Antar att den senaste uppdateringen gjorde en hel del. Jag har nu bara två frågor som jag hoppas att någon kan svara på.
1. Att ha Omedelbar inspelning på, låter ju väldigt bra, men hårdisken lär ju få jobba hårt - är det någon risk? Vad är rekomendation? 2. Har lite svårt att förstå det här med bildformat - någon som kan förklara Bredd-höjd förhållande. Vad står Brevlåda, pan-skan, blandat och full för?
Tack på förhand.
1. Det ska inte vara nån risk. Betänk alla servrar runtom i världen som dygnet runt tar emot mail eller som loggar brandväggsaktivitet till disk. De diskarna tuggar på oavbrutet dygnet runt året om. I min långa önskelista (se tidigare inlägg) finns dock en punkt just för att kunna stänga av Instant Recording lite enkelt, dels för att minska slitaget på HDD:n, men även för att slippa den blinkande lampan samt lite lite mindre energiförbrukning.
2. Om du Googlar på "Bildformat brevlåda letterbox" eller liknande får du tusentals sidor med info. En länk ur mängden: http://svt.se/conten...der_lathund.pdf
Det går att stänga av instant recording. Nu minns jag inte exakt var, men det ska gå.
Postad 16 december 2007 - 21:26
Aroskillen
-
Aroskillen
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Tack på förhand.
1. Det ska inte vara nån risk. Betänk alla servrar runtom i världen som dygnet runt tar emot mail eller som loggar brandväggsaktivitet till disk. De diskarna tuggar på oavbrutet dygnet runt året om. I min långa önskelista (se tidigare inlägg) finns dock en punkt just för att kunna stänga av Instant Recording lite enkelt, dels för att minska slitaget på HDD:n, men även för att slippa den blinkande lampan samt lite lite mindre energiförbrukning.
2. Om du Googlar på "Bildformat brevlåda letterbox" eller liknande får du tusentals sidor med info. En länk ur mängden: http://svt.se/conten...der_lathund.pdf
Det går att stänga av instant recording. Nu minns jag inte exakt var, men det ska gå.
Man går in på Meny>Inställning>Video (PVR)>Omedelbar inspelning PÅ/AV
Postad 17 december 2007 - 09:10
Robban58
-
Robban58
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Var och köpte mig en box i förra veckan,och gjorde direkt en uppdatering av mjukvaran.Funktionerna är klockrena,men det som förtar hela glädjen är just ljudvolymen på boxen,ruggit störande även i soffan 3 meter bort.Jag förstår inte varför fläkten ska gå vid vanligt tvtittande när inte hårddisken jobbar? Pratade med samsung support som sa att man absolut inte ska störas av ljudet från normalt avstånd till boxen. Blev rekommenderad att åka och byta boxen då den inte är en vecka ens. Vi får väl se hur Siba ställer sig till det.... År det nån som har liknande erfarenheter som kan berätta hur och om det löst sig??
//Robban
Postad 17 december 2007 - 12:07
DrMcCoy
-
DrMcCoy
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Var och köpte mig en box i förra veckan,och gjorde direkt en uppdatering av mjukvaran.Funktionerna är klockrena,men det som förtar hela glädjen är just ljudvolymen på boxen,ruggit störande även i soffan 3 meter bort.Jag förstår inte varför fläkten ska gå vid vanligt tvtittande när inte hårddisken jobbar? Pratade med samsung support som sa att man absolut inte ska störas av ljudet från normalt avstånd till boxen. Blev rekommenderad att åka och byta boxen då den inte är en vecka ens. Vi får väl se hur Siba ställer sig till det.... År det nån som har liknande erfarenheter som kan berätta hur och om det löst sig?? //Robban
En av de största bristerna med boxen är att den inte har vettiga fötter som kan dämpa vibrationerna. För min del dämpades ljudet betydligen bara genom att ställa boxen ovanpå DVD-spelaren istället för tvärtom... Men kan hålla med om att boxen låter en del ändå. Det är dock inte bara fläkten som låter utan även hårddisken i sig låter. Att jämföra med PS3 (40 gigsvarianten) så låter samsungboxen något mer.
Postad 17 december 2007 - 14:52
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Var och köpte mig en box i förra veckan,och gjorde direkt en uppdatering av mjukvaran.Funktionerna är klockrena,men det som förtar hela glädjen är just ljudvolymen på boxen,ruggit störande även i soffan 3 meter bort.Jag förstår inte varför fläkten ska gå vid vanligt tvtittande när inte hårddisken jobbar? Pratade med samsung support som sa att man absolut inte ska störas av ljudet från normalt avstånd till boxen. Blev rekommenderad att åka och byta boxen då den inte är en vecka ens. Vi får väl se hur Siba ställer sig till det.... År det nån som har liknande erfarenheter som kan berätta hur och om det löst sig?? //Robban En av de största bristerna med boxen är att den inte har vettiga fötter som kan dämpa vibrationerna. För min del dämpades ljudet betydligen bara genom att ställa boxen ovanpå DVD-spelaren istället för tvärtom... Men kan hålla med om att boxen låter en del ändå. Det är dock inte bara fläkten som låter utan även hårddisken i sig låter. Att jämföra med PS3 (40 gigsvarianten) så låter samsungboxen något mer.
Jag förstår inte vad det är med folk och deras gnällighet. Jag har inte märkt av något fläktljud alls och skulle jag någon gång märka att fläkten låter, så är det inte något jag tar någon större notis om. Blir ni sura för att det knarrar i golvet när man går? Att toaletten låter när man spolar? Att det brusar om kolsyran när man häller upp en cola? Slappna av lite va!
Postad 17 december 2007 - 15:52
Robban58
-
Robban58
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Var och köpte mig en box i förra veckan,och gjorde direkt en uppdatering av mjukvaran.Funktionerna är klockrena,men det som förtar hela glädjen är just ljudvolymen på boxen,ruggit störande även i soffan 3 meter bort.Jag förstår inte varför fläkten ska gå vid vanligt tvtittande när inte hårddisken jobbar? Pratade med samsung support som sa att man absolut inte ska störas av ljudet från normalt avstånd till boxen. Blev rekommenderad att åka och byta boxen då den inte är en vecka ens. Vi får väl se hur Siba ställer sig till det.... År det nån som har liknande erfarenheter som kan berätta hur och om det löst sig?? //Robban En av de största bristerna med boxen är att den inte har vettiga fötter som kan dämpa vibrationerna. För min del dämpades ljudet betydligen bara genom att ställa boxen ovanpå DVD-spelaren istället för tvärtom... Men kan hålla med om att boxen låter en del ändå. Det är dock inte bara fläkten som låter utan även hårddisken i sig låter. Att jämföra med PS3 (40 gigsvarianten) så låter samsungboxen något mer.
Jag förstår inte vad det är med folk och deras gnällighet. Jag har inte märkt av något fläktljud alls och skulle jag någon gång märka att fläkten låter, så är det inte något jag tar någon större notis om. Blir ni sura för att det knarrar i golvet när man går? Att toaletten låter när man spolar? Att det brusar om kolsyran när man häller upp en cola? Slappna av lite va!
Varför nöja sig med nåt som kan bli bättre??Kan man få en dator att bli knäååtyst så vore det väl tusan om inte en sketen digitalbox kunde bli det!!Sen är det väl bara att gratulera om du fått en tyst box,det verkar som ett lotteri när man läser andra inlägg här.
Postad 17 december 2007 - 16:43
friv9936
-
friv9936
-
Wannabe
-
-
42 inlägg
Varför nöja sig med nåt som kan bli bättre??Kan man få en dator att bli knäååtyst så vore det väl tusan om inte en sketen digitalbox kunde bli det!!Sen är det väl bara att gratulera om du fått en tyst box,det verkar som ett lotteri när man läser andra inlägg här.
Det här är något som debatterats livligt för länge sedan i denna tråd. Det är inget snack om att vissa personer har haft stora problem med detta! (De som inte märker något har förstås ignet större problem, och inte heller någon större förståelse). Då jag själv höll på att avlida av ljudet från min box då jag fick den, har jag mixtrat ganska mycket på detta temat. Det har en väldigt avgörande roll hur din box står. Om den som i mitt fall står inne i en ganska "förseglad" tv bänk med endast fronten fri så att säga, blir det lätt en resonanslåda av hela bänken och ljudet från både fläkt och hd kan lätt irritera. Jag testade helt enkelt olika placeringar av boxen, och fick också en del olika resultat. Men det som gjorde störst nytta i mitt fall var att ställa hela boxen (eller åtminstone de 4 hörnen/fötterna) på dubbelvikt "bubbelplast"! Efter den dämpande åtgärden blev det i stort sett tyst hos mig! Lycka till!
Postad 17 december 2007 - 20:58
Robban58
-
Robban58
-
Amatör
-
-
77 inlägg
har precis kommit hem efter att ha bytt min box mot en ny, vi får väl se (och höra) hur det blir...
Postad 18 december 2007 - 13:55
roffe99
-
roffe99
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Ingen mer än jag som har varit med om att boxen har börjat hänga sig? Har aldrig hänt tidigare men har hänt två gånger idag. Bägge gångerna har programinformationen fryst och därefter är det att slå av boxen på baksidan som gäller.
Postad 18 december 2007 - 15:17
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Ingen mer än jag som har varit med om att boxen har börjat hänga sig? Har aldrig hänt tidigare men har hänt två gånger idag. Bägge gångerna har programinformationen fryst och därefter är det att slå av boxen på baksidan som gäller.
Vår box hänger sig lite då och då. Hängningar hos boxar har tidigare varit ett återkommande tema i denna tråd. Boxhängningar tycks vara något man får leva med. Två saker sätter jag dock i samband med att vår box hänger sig. Den tycks ha större tendens att hänga sig när 1. jag pillat med kablarna, t.ex. av något skäl dragit ur scarten och satt i den igen; 2. jag lekt med bildinställningen på vår Samsung-TV, verkar som om TV:ns fjärr också påverkar boxen. Ibland har jag ställt något framför boxen när jag ska ordna mycket med TV:ns inställningar. Då har boxen inte hängt sig. De veckor jag inte gjort något av 1 och 2 ovan har i regel boxen gått som en klocka. En annan möjlig orsak till att boxen börjar krångla är att hårddisken börjar bli full. Här hemma tömmer vi alltid vartefter, men många har rapporterat om full hårddisk=krånglande box.
Redigerat av Mange36, 18 december 2007 - 15:18.
Postad 18 december 2007 - 15:41
sirn
-
sirn
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Att pausa inspelningar med Dolby Digital-ljud (SVT-kanalerna) tidigare varit ett vågspel. Åtminstone innan den senaste uppdateringen. Vet inte hur det funkar nu. Förresten, är det bara jag som märkt att redigeringsfunktionerna har snabbats upp betydligt? Förut tog det ca 20-30 minuter att splitta en två-timmarsinspelning. Nu går det på någon minut. Nu är det nästan användbart!
Redigerat av sirn, 18 december 2007 - 15:43.
Postad 18 december 2007 - 15:57
Ammarok
-
Ammarok
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
Förresten, är det bara jag som märkt att redigeringsfunktionerna har snabbats upp betydligt? Förut tog det ca 20-30 minuter att splitta en två-timmarsinspelning. Nu går det på någon minut. Nu är det nästan användbart!
Nice that you noticed that  Video files operation speed has been increased dramatically, but THEY WORK DIFFERENT!!! Now combine of two files cause the source files are not available, divide etc always affect the source file. If the operation will fail (lack of power supply) source file will become corrupt.
Postad 18 december 2007 - 17:39
nosslo77
-
nosslo77
-
Användare
-
-
183 inlägg
Jag kör (av någon konstig anledning) fortfarande med Scarten som följde med mellan 850:an och min 40"-LCD. jag funderar därför på att uppgradera. Vad skall jag satsa på. Ni snackar tidigare om komponentkablar, men dom ni snackade om tycker jag är för dyra, kan detta vara en ide, eller blir det lika bra av att köra med en scart-kabel i 200-kronorsklassen?
Kabeln du har länkat till är en scart->svideo, det ska du naturligtvis inte ha. Clicktronics scart->komponent tycker jag att du ska satsa på, hellre det än scart->scart.
Clicktronic scart->komponent 2m
Hmmm.... nu lyckades jag ju självklart köpa en likadan, fast ändå inte. Tror ni att denna kommer att funka?
Postad 18 december 2007 - 18:52
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Jag kör (av någon konstig anledning) fortfarande med Scarten som följde med mellan 850:an och min 40"-LCD. jag funderar därför på att uppgradera. Vad skall jag satsa på. Ni snackar tidigare om komponentkablar, men dom ni snackade om tycker jag är för dyra, kan detta vara en ide, eller blir det lika bra av att köra med en scart-kabel i 200-kronorsklassen?
Kabeln du har länkat till är en scart->svideo, det ska du naturligtvis inte ha. Clicktronics scart->komponent tycker jag att du ska satsa på, hellre det än scart->scart.
Clicktronic scart->komponent 2m
Hmmm.... nu lyckades jag ju självklart köpa en likadan, fast ändå inte. Tror ni att denna kommer att funka?
Enligt specarna på Kjell-sidan ska det där vara för komposit + ljud. Vad jag kan förstå är den kopplad annorlunda än en scart-komponent. (Var hittar ni de där snygga pilarna?) Det går att välja komposit ut i boxen, men det borde ge den sämsta bildkvaliteten, definitivt sämre än vanlig scart och utsignalen inställd på RGB. Knepigt att handla när kablarna ser likadana ut.
Postad 19 december 2007 - 00:14
Zacabeb
-
Zacabeb
-
Veteran
-
-
2 476 inlägg
Kabeln som nossio77 länkade till är mycket riktigt en kompositkabel. De har dock kablar även för SCART<->YPbPr från ClickTronic, då i andra längder, exempelvis 2 meter. Ändring: Det är tydligen Kjell & Co:s hemsida som spökar när man länkar. Här är länken - förhoppningsvis - till rätt sorts kabel med 2 meters längd. Dubbelkolla först. Problemet med komponent är dock att om boxen är inställd på RGB så kommer man inte få någon igenkännbar bild, eller ingen bild alls, innan man har ställt om boxen till komponent. Lite Moment 22 där. Alltså behöver man göra något av följande i förväg: A: Ändra inställningen till komponent med den vanliga SCART-kabeln innan man byter kabel - eller - B: Koppla in boxen tillfälligt via utgången VIDEO OUT med en vanlig RCA<->RCA-kabel till antingen en kompositingång (gul), eller Y (grön) på en komponentingång Det viktiga att komma ihåg är att boxen lär återgå till grundinställningen (RGB+komposit) om man behöver göra en fabriksåterställning, eller vid framtida mjukvaruuppdateringar. Använder man då komponent försvinner bilden tills man har gjort om inställningen.
Redigerat av Zacabeb, 19 december 2007 - 00:22.
Postad 19 december 2007 - 08:21
pelle1
-
pelle1
-
Forumräv
-
-
582 inlägg
(Samma post som i HD-box-tråden)
Det skulle varit väldigt roligt om någon jämfört pvr-boxen med nya fwn med HD-boxen. Om kvaliten är samma på vanliga sd-sändningar, så är ju valet självklart.
Postad 19 december 2007 - 09:08
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Problemet med komponent är dock att om boxen är inställd på RGB så kommer man inte få någon igenkännbar bild, eller ingen bild alls, innan man har ställt om boxen till komponent. Lite Moment 22 där. Alltså behöver man göra något av följande i förväg: A: Ändra inställningen till komponent med den vanliga SCART-kabeln innan man byter kabel - eller - B: Koppla in boxen tillfälligt via utgången VIDEO OUT med en vanlig RCA<->RCA-kabel till antingen en kompositingång (gul), eller Y (grön) på en komponentingång
Boxen här hemma är kopplad med scart. TV:n klarar av att visa bild oavsett om jag ställer boxsignalen på scart eller komponent. (Klarar s-video också, men då med svartvit bild.) Vet inte om det är så för alla TV-apparater, men just i detta fall kan man alltid använda scarten om man förlorar bild och behöver växla signal.
Postad 19 december 2007 - 09:32
theelk
-
theelk
-
Amatör
-
-
66 inlägg
Jag märkte också av detta igår båda gångerna hängde den sig på SVT1. Detta har inte hänt tidagre.
Postad 19 december 2007 - 12:59
zappa21
-
zappa21
-
Rookie
-
2 inlägg
Jag märkte också av detta igår båda gångerna hängde den sig på SVT1. Detta har inte hänt tidagre.
Jag tappade signalen till och från igår kväll. Förlorade den under några sekunder och sedan kom den tillbaka. Någon som hade dessa problem?! //Zappa
Postad 19 december 2007 - 17:41
Rolandsson
-
Rolandsson
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Jag tappade signalen till och från igår kväll. Förlorade den under några sekunder och sedan kom den tillbaka. Någon som hade dessa problem?!
//Zappa
Japp,exakt samma här. Trodde ett tag att det var min smartwi som spökade.
Postad 19 december 2007 - 18:14
Aroskillen
-
Aroskillen
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Jag tappade signalen till och från igår kväll. Förlorade den under några sekunder och sedan kom den tillbaka. Någon som hade dessa problem?!
//Zappa
Jag märkte det på mina inspelningar från igår kväll.
Postad 19 december 2007 - 22:55
Tompa123
-
Tompa123
-
Forumräv
-
-
524 inlägg
Problemet med komponent är dock att om boxen är inställd på RGB så kommer man inte få någon igenkännbar bild, eller ingen bild alls, innan man har ställt om boxen till komponent. Lite Moment 22 där. Alltså behöver man göra något av följande i förväg: A: Ändra inställningen till komponent med den vanliga SCART-kabeln innan man byter kabel - eller - B: Koppla in boxen tillfälligt via utgången VIDEO OUT med en vanlig RCA<->RCA-kabel till antingen en kompositingång (gul), eller Y (grön) på en komponentingång
Boxen här hemma är kopplad med scart. TV:n klarar av att visa bild oavsett om jag ställer boxsignalen på scart eller komponent. (Klarar s-video också, men då med svartvit bild.) Vet inte om det är så för alla TV-apparater, men just i detta fall kan man alltid använda scarten om man förlorar bild och behöver växla signal.
Använder du Scartkontakt, så fungerar både RGB- och Komponentinställningarna. Med "scart-komponent"-sladd, så MÅSTE man ha boxen inställd på komponent...
Postad 20 december 2007 - 09:10
DrMcCoy
-
DrMcCoy
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Använder du Scartkontakt, så fungerar både RGB- och Komponentinställningarna. Med "scart-komponent"-sladd, så MÅSTE man ha boxen inställd på komponent...
Noterade att i komponentläget så lägger boxen fortfarande ut komposit på kompositutgången. Misstänker att komposit även då matas ut via SCART. För att få komponent måste man mao ha en scart->komponent som kopplas till en komponentingång.
Postad 21 december 2007 - 15:16
ConnyHK
-
ConnyHK
-
Rookie
-
7 inlägg
Det jag har märkt är att den hänger sig när info-rutan visa antingen när jag växlar till SVT1 sfrån annan kanal eller när jag tar upp den via remoten, och då är det bara knappen på baksidan som gäller  . Någon annan som har samma problem eller är det bara min box ?
Postad 21 december 2007 - 19:09
Trille
-
Trille
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Ingen mer än jag som har varit med om att boxen har börjat hänga sig? Har aldrig hänt tidigare men har hänt två gånger idag. Bägge gångerna har programinformationen fryst och därefter är det att slå av boxen på baksidan som gäller. Det jag har märkt är att den hänger sig när info-rutan visa antingen när jag växlar till SVT1 sfrån annan kanal eller när jag tar upp den via remoten, och då är det bara knappen på baksidan som gäller . Någon annan som har samma problem eller är det bara min box ?
Jag har oxå märkt av problemet just på SVT1, när jag ska ta fram text tv på ettan så börjar menyn blinka och slutar svara. Verkar vara något med sändningen.
Redigerat av Trille, 21 december 2007 - 19:10.
Postad 22 december 2007 - 02:20
Eva O
-
Eva O
-
Rookie
-
3 inlägg
Hej ! Ny här. Intressant och informativt forum. Har kikat runt lite - men mest i denna tråd.
Köpte med tvekan idag (igår fredag) Samsungen som jag läst om härinne.
(i korta drag TV-historien: tjock-TVn pajade i söndags, jag skaffade min Panasonic plasma 42 tum, väl installerad upptäckte jag hur dålig analog-bilden var, beställde en EN-tuners Samsung av Comhem, installerade den i förrgår, irriterade mig för mycket på att t ex inte kunna spela in digitalt på min DVD med hårddisk när inte TVn var påslagen, köpte därför TVÅ-tuners-Samsungen idag)
Har kört med den i tre timmar nu. Den har hängt sig två ggr, dessa hängningarna var lätta att få bukt. Nu har dock knapparna låst sig på något mysko sätt på fjärrkontrollen - eller om det är i boxen: kan bara delvis använda menyn.
- Kan t ex inte ändra PIN-kod (det händer inget alls när jag trycker på pin-siffror).
- Kan inte byta kanal med fjärrkontroll-knapparna (Jag kan dock byta kanal genom att gå in i kanallistanm markera en kanal och därefter Okeja den.)
- Kan inte återställa systemet.
Har stängt av och dragit ur sladd - väntat 2 min etc.
Men jag får inte igång fjärrkontrollen/menyerna fullt ut.
Högst irriterande.
Som andra här är jag tveksam till några saker (har inte läst alla 56 sidor i ämnet än, men rätt många). Somligt kanske man kan åtgärda genom att klura ut hur boxen verkligen fungerar, vilket inte manualen precis hjälper till med - fullt ut.
Största irritationsmomenten, som jag anar att man får leva med (förutom att jag kanske kan dämpa bullret med rätt underlag etc);
- brummet från fläkten
- den bristfälliga manualen
irritationsmoment som kanske går att lösa ?:
- display-texten på boxen som rör sig
- en symbol i TV-rutans högra övre hörn när jag spelar in fast tittar på annan kanal samtidigt
Jag skulle egentligen vilja vänta något år innan jag skaffar en box med dubbla tuner + hårddisk.
Helst vill jag bara ha en box med dubbla tuner UTAN hårddisk - är nöjd med min DVD SONY-hårdisk 160 GB.
Ringde ComHem och frågade (innan jag köpte dubbel-tuner-Samsungen) om jag kunde ha två enkel-tuner-Samsungar och koppla den ena till TVn och den andra till Sony-DVDn - men det kunde supporten "inget om" etc.
Visst, jag inser att det skulle vara lite krångligt, två boxar, två programkort etc.
Men jag litar inte på den här dubbel-tuner-Samsungen, vadå hänga sig två-tre ggr varav jag inte har lyckats lösa den sista låsningen (av vissa funktioner) än.
Jag får väl knata iväg till Expert i morgon, där jag köpte dubbel-tuner-Samsungen tidigare idag, och se om dom kan hjälpa mig - vill ju ha ordning på detta till jul.
Någon här som känner igen problemet ?
Postad 22 december 2007 - 09:17
Mange36
-
Mange36
-
Veteran
-
-
1 864 inlägg
Har kört med den i tre timmar nu. Den har hängt sig två ggr, dessa hängningarna var lätta att få bukt. Nu har dock knapparna låst sig på något mysko sätt på fjärrkontrollen - eller om det är i boxen: kan bara delvis använda menyn. - Kan t ex inte ändra PIN-kod (det händer inget alls när jag trycker på pin-siffror). - Kan inte byta kanal med fjärrkontroll-knapparna (Jag kan dock byta kanal genom att gå in i kanallistanm markera en kanal och därefter Okeja den.) - Kan inte återställa systemet.
Har stängt av och dragit ur sladd - väntat 2 min etc. Men jag får inte igång fjärrkontrollen/menyerna fullt ut.
Största irritationsmomenten, som jag anar att man får leva med (förutom att jag kanske kan dämpa bullret med rätt underlag etc); - brummet från fläkten - den bristfälliga manualen
irritationsmoment som kanske går att lösa ?: - display-texten på boxen som rör sig - en symbol i TV-rutans högra övre hörn när jag spelar in fast tittar på annan kanal samtidigt
Jag får väl knata iväg till Expert i morgon, där jag köpte dubbel-tuner-Samsungen tidigare idag, och se om dom kan hjälpa mig - vill ju ha ordning på detta till jul.
Någon här som känner igen problemet ?
Det kan ju vara så att du fått en dålig box. En variant är att du byter den. Som nyblivna box-ägare var det flera av oss som i början råkade trycka på den lilla knappen märkt "TV" högst upp till vänster på fjärren. Det kan vara värt att testa att trycka på knappen bredvid "STB" (= boxen). Vid ett tillfälle sluta de vår fjärr att fungera helt. Boxen reagerade på ungefär var femte knapptryckning, om ens det. Dessutom fungerade vissa knappar bättre än andra, precis som du beskriver. Jag ringde då Comhem. De verkade känna till problemet och skickade genast en ny fjärrkontroll. Brummet från fläkten (hårddisken också) har det skrivits en hel del om på detta forum. En del störs, andra inte. Det kan bero på hur känslig man är. Det kan också bero på att olika boxar låter olika mycket. En tredje förklaring till brummet är boxens placering. Står den i en TV-bänk kan bänken fungera som resonanslåda. Då hjälper det, enligt vad en del skrivit på detta forum, att lägga under något mjukt under boxens fötter, t.ex. dubbelvikt bubbelplast eller dubbla möbelfötter (klistervarianten). Har du en symbol i rutans övre högra hörn när du spelar in är det förmodligen så att boxen har förra firmwaret (programvaran). Du kan uppgradera själv i menyn. Du kan också välja bort rullande text i menyn (om du har det nya firmwaret). Lycka till!
Postad 22 december 2007 - 11:27
Eva O
-
Eva O
-
Rookie
-
3 inlägg
Som nyblivna box-ägare var det flera av oss som i början råkade trycka på den lilla knappen märkt "TV" högst upp till vänster på fjärren. Det kan vara värt att testa att trycka på knappen bredvid "STB" (= boxen).
Tack ! Nu kan jag navigera igen ! Brummet från fläkten (hårddisken också) har det skrivits en hel del om på detta forum. En del störs, andra inte. Det kan bero på hur känslig man är. Det kan också bero på att olika boxar låter olika mycket. En tredje förklaring till brummet är boxens placering. Står den i en TV-bänk kan bänken fungera som resonanslåda. Då hjälper det, enligt vad en del skrivit på detta forum, att lägga under något mjukt under boxens fötter, t.ex. dubbelvikt bubbelplast eller dubbla möbelfötter (klistervarianten).
Jo, jag har läst om många fläktljuddämpartips härinne, ska testa när jag får tag i sån där bubbelplast. Boxen har hela tiden stått ovanpå min DVD-spelare, ganska öppet, men bubbelplast återstår att testa. Har du en symbol i rutans övre högra hörn när du spelar in är det förmodligen så att boxen har förra firmwaret (programvaran). Du kan uppgradera själv i menyn.
Ja, symbolen är borta nu idag (uppgraderade igår kväll) Du kan också välja bort rullande text i menyn (om du har det nya firmwaret).
Jo, det klurade jag ut inatt. Verkar som om boxen är klart bättre med nya uppdateringen - som många här redan har konstaterat. Nå, misstänksam är jag fortfarande. Men det kanske ger sig om den rullar på snällt nu i några dagar. Tusen tack för tipsen ! Sådana här forum är guld värda. (morrar ändå lite tyst angående den bristfälliga manualen - bristtfälliga felsökningsguider på i den och på Samsung-hemsidan/Comhem-hemsidan) Nu kan vi i huset kanske börja julstäda och sånt - tror jag har ägnat tre hela dagar åt platt-tv-inköp, olika box-tester m m....
Postad 23 december 2007 - 20:36
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Kan bara instämma i Rookies lista med förbättringsförslag, gott jobbat! Skulle vilja komplettera med några egna: - Ökad snabbhet på FastForward. Har tidigare haft en Sagembox till marknätet, där kunde man snabbspola upp till 300 ggr. x16 tycker jag personligen är alldeles för segt. - Varför bara max 16 schemalagda inspelningar? (eller är det bara min box?). Fullt möjligt att man behöver möjlighet till fler om man är bortrest under en längre period... - Titta på program samtidigt som det spelas in; ta bort övergång till direktsänding när inspelning slutar
Tackar. (heter förresten inte Rookie, det är bara min status) :-) 1. Ökad spolningshastighet kan man få genom att använda navigeringspiltangenterna. 2. Jag har inte testat detta själv. Kan du (eller någon annan) verifiera att det verkligen är max 16 inspelningar? 3. Jag förstår inte riktigt. Vad är det nuvarande problemet som du vill lösa? (vet någon annan vad KayJay menar?) ...försöker få ihop en så bra lista som möjligt att skicka till ComHem och Samsung... /Elof
Postad 23 december 2007 - 22:21
sportmats
-
sportmats
-
Lärjunge
-
-
349 inlägg
Kan bara instämma i Rookies lista med förbättringsförslag, gott jobbat! Skulle vilja komplettera med några egna: - Ökad snabbhet på FastForward. Har tidigare haft en Sagembox till marknätet, där kunde man snabbspola upp till 300 ggr. x16 tycker jag personligen är alldeles för segt. - Varför bara max 16 schemalagda inspelningar? (eller är det bara min box?). Fullt möjligt att man behöver möjlighet till fler om man är bortrest under en längre period... - Titta på program samtidigt som det spelas in; ta bort övergång till direktsänding när inspelning slutar
Tackar. (heter förresten inte Rookie, det är bara min status) :-)
1. Ökad spolningshastighet kan man få genom att använda navigeringspiltangenterna. 2. Jag har inte testat detta själv. Kan du (eller någon annan) verifiera att det verkligen är max 16 inspelningar? 3. Jag förstår inte riktigt. Vad är det nuvarande problemet som du vill lösa? (vet någon annan vad KayJay menar?)
...försöker få ihop en så bra lista som möjligt att skicka till ComHem och Samsung...
/Elof
På punkt 3: Om du spelar in ett program och väljer att se på det från början i video-menyn, så hoppar den till "live-läge" när inspelningen är slut när du tittar på din inspelning. Låt säga att du spelar in Dallas. Du har kollat på en annan kanal och vill se Dallas från början som redan har pågått i tolv minuter. Då går du in i video-menyn och letar upp den pågående inspelningen. Då börjar den från början men sedan när inspelningen är slut, hoppar den direkt till live-läget och då får du inte se de tolv minuter du ligger efter, utan måste på nytt gå in i ditt inspelade Dallas-avsnitt och spela fram till punkten där din uppspelning bröts.
Postad 24 december 2007 - 03:28
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
1. Ökad spolningshastighet kan man få genom att använda navigeringspiltangenterna. 2. Jag har inte testat detta själv. Kan du (eller någon annan) verifiera att det verkligen är max 16 inspelningar? 3. Jag förstår inte riktigt. Vad är det nuvarande problemet som du vill lösa? (vet någon annan vad KayJay menar?)
...försöker få ihop en så bra lista som möjligt att skicka till ComHem och Samsung...
/Elof
På punkt 3: Om du spelar in ett program och väljer att se på det från början i video-menyn, så hoppar den till "live-läge" när inspelningen är slut när du tittar på din inspelning. Låt säga att du spelar in Dallas. Du har kollat på en annan kanal och vill se Dallas från början som redan har pågått i tolv minuter. Då går du in i video-menyn och letar upp den pågående inspelningen. Då börjar den från början men sedan när inspelningen är slut, hoppar den direkt till live-läget och då får du inte se de tolv minuter du ligger efter, utan måste på nytt gå in i ditt inspelade Dallas-avsnitt och spela fram till punkten där din uppspelning bröts.
Hmm, jag måste vara dum eller nåt. Fattar fortfarande inte. Med 'inspelning' menar du en schemalagd inspelning mellan t.ex. 21:00-22:00? Man börjar titta på inspelningen kl 21:12. Menar du att man kl 22:00 blir "utkastad" från den pågående filmvisningen (där man är 48 minuter in) bara för att inspelningsaktiviteten är klar? Det är ju en ren bugg i så fall och skall devinitivt vara med på min lista.
Postad 24 december 2007 - 03:39
Eufemism
-
Eufemism
-
Forumräv
-
-
861 inlägg
/Elof
Hmm, jag måste vara dum eller nåt. Fattar fortfarande inte. Med 'inspelning' menar du en schemalagd inspelning mellan t.ex. 21:00-22:00? Man börjar titta på inspelningen kl 21:12. Menar du att man kl 22:00 blir "utkastad" från den pågående filmvisningen (där man är 48 minuter in) bara för att inspelningsaktiviteten är klar? Det är ju en ren bugg i så fall och skall devinitivt vara med på min lista.
Ja, så var det förut, men om jag inte minns helt fel så korrigerades detta i den senaste uppdateringen. Står det inget om det i versionshistoriken?
Postad 24 december 2007 - 22:03
sirn
-
sirn
-
Amatör
-
-
69 inlägg
2. Jag har inte testat detta själv. Kan du (eller någon annan) verifiera att det verkligen är max 16 inspelningar?
Jepp, det stämmer. Max 16 inspelningstillfällen går att programmera. Vilket gör att den med nöd och näppe klarar att man åker bort på en 1-veckors semetserresa.
Postad 25 december 2007 - 12:01
markusberg
-
markusberg
-
Rookie
-
1 inlägg
Ingen mer än jag som har varit med om att boxen har börjat hänga sig? Har aldrig hänt tidigare men har hänt två gånger idag. Bägge gångerna har programinformationen fryst och därefter är det att slå av boxen på baksidan som gäller. Det jag har märkt är att den hänger sig när info-rutan visa antingen när jag växlar till SVT1 sfrån annan kanal eller när jag tar upp den via remoten, och då är det bara knappen på baksidan som gäller . Någon annan som har samma problem eller är det bara min box ?
Jag har oxå märkt av problemet just på SVT1, när jag ska ta fram text tv på ettan så börjar menyn blinka och slutar svara. Verkar vara något med sändningen.
Jag har råkat ut för samma sak; två gånger igår och en gång idag. Samtliga gånger var det SVT1 i kombination med "info"- eller "guide"-läget. Boxen börjar hacka, svarar inte längre på knapptryckningar och pågående inspelningar avbryts.  Det enda sättet att åtgärda problemet är att stänga av boxen på baksidan. Ytterligare ett problem är att när den kommer igång igen så återupptas den avbrutna inspelningen efter att den raderat den del av programmet som den tidigare har lyckats spela in. Så man måste välja mellan att se början eller slutet av programmet.
Postad 25 december 2007 - 12:18
ronnie47
-
ronnie47
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Jag har råkat ut för samma sak; två gånger igår och en gång idag. Samtliga gånger var det SVT1 i kombination med "info"- eller "guide"-läget. Boxen börjar hacka, svarar inte längre på knapptryckningar och pågående inspelningar avbryts. Det enda sättet att åtgärda problemet är att stänga av boxen på baksidan.
Ytterligare ett problem är att när den kommer igång igen så återupptas den avbrutna inspelningen efter att den raderat den del av programmet som den tidigare har lyckats spela in. Så man måste välja mellan att se början eller slutet av programmet.
Min box hänger sig oxå på svt1, ofta när jag ska använda textTV eller när jag trycker på Info-knappen. Men idag hängde den sig utan vidare, jag kunde helt enkelt inte byta kanal. Måste stänga av boxen. Jag har oxå märkt att det ofta tar väldigt lång tid att byta från svt1 till en annan kanal. Detta gäller bara ettan
Postad 25 december 2007 - 14:56
Bellatrix
-
Bellatrix
-
Wannabe
-
-
20 inlägg
/Elof
Ja, så var det förut, men om jag inte minns helt fel så korrigerades detta i den senaste uppdateringen. Står det inget om det i versionshistoriken?
Jag har den senaste uppdateringen, och kan meddela att denna bugg finns kvar. Frågan är om den finns på alla apparater? Den är mycket irriterande, man tror alltid att någon har råkat sätta sig på "Live"-knappen på fjärrkontrollen, men i själva verket så är det alltså bara inspelningen som är slut, vilket av någon anledning gör att jag blir utkastad från min efterhandsvisning.
Postad 26 december 2007 - 01:42
sirn
-
sirn
-
Amatör
-
-
69 inlägg
Jag har råkat ut för samma sak; två gånger igår och en gång idag. Samtliga gånger var det SVT1 i kombination med "info"- eller "guide"-läget. Boxen börjar hacka, svarar inte längre på knapptryckningar och pågående inspelningar avbryts. Det enda sättet att åtgärda problemet är att stänga av boxen på baksidan.
Ytterligare ett problem är att när den kommer igång igen så återupptas den avbrutna inspelningen efter att den raderat den del av programmet som den tidigare har lyckats spela in. Så man måste välja mellan att se början eller slutet av programmet.
Jajamen, även jag har råkat ut för exakt detta fenomen: Kanal 1, info-rutan uppe och det känns som boxen storknar. En gång i går kväll och minst en gång tidigare har det hänt. Kan det ha med Dolby Digital-ljudet att göra? För det är väl bara 1:an o 2:an som har DD. Men på 2:an har jag DD-ljudet avstängt eftersom regionalsändningarna annars blir stumfilm. Har någon råkat ut för detta fenomen på 2:an? Med DD på eller av? På någon kanal utan DD?
Postad 26 december 2007 - 14:57
Unregistered2e3b64ba
-
Unregistered2e3b64ba
-
Forumräv
-
-
565 inlägg
Jajamen, även jag har råkat ut för exakt detta fenomen: Kanal 1, info-rutan uppe och det känns som boxen storknar. En gång i går kväll och minst en gång tidigare har det hänt.
Kan det ha med Dolby Digital-ljudet att göra? För det är väl bara 1:an o 2:an som har DD. Men på 2:an har jag DD-ljudet avstängt eftersom regionalsändningarna annars blir stumfilm. Har någon råkat ut för detta fenomen på 2:an? Med DD på eller av? På någon kanal utan DD?
Råkade ut för att boxen storknade igår när satt och titta på 5:an efter en rad av knapptryckningar på just infoknappen.
Postad 26 december 2007 - 15:04
dj_komodo
-
dj_komodo
-
Beroende
-
-
1 194 inlägg
Min box hänger sig oxå på svt1, ofta när jag ska använda textTV eller när jag trycker på Info-knappen.
Men idag hängde den sig utan vidare, jag kunde helt enkelt inte byta kanal. Måste stänga av boxen.
Jag har oxå märkt att det ofta tar väldigt lång tid att byta från svt1 till en annan kanal.
Detta gäller bara ettan
samma sak gäller mina föräldrars box, hänger sig riktigt ofta när man kollar på ettan.
Postad 26 december 2007 - 20:22
FelterSkelter
-
FelterSkelter
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Kan det ha med Dolby Digital-ljudet att göra? För det är väl bara 1:an o 2:an som har DD. Men på 2:an har jag DD-ljudet avstängt eftersom regionalsändningarna annars blir stumfilm. Har någon råkat ut för detta fenomen på 2:an? Med DD på eller av? På någon kanal utan DD?
Yes! Jag har haft grava problem med 1:an den senaste veckan. Den har i princip varit "otittbar" och boxen har varit mycket seg. Jag har provat att stänga av DD och mycket riktigt, det verkar vara stabilt. Lustig bugg, men en helt ok workaround. Det vore trevligt om DD-stödet fixas förstås, då jag numera kör TV-ljudet genom en hembioförstärkare. Tackar!
Postad 26 december 2007 - 21:17
ronnie47
-
ronnie47
-
Wannabe
-
-
45 inlägg
Yes! Jag har haft grava problem med 1:an den senaste veckan. Den har i princip varit "otittbar" och boxen har varit mycket seg.
Jag har provat att stänga av DD och mycket riktigt, det verkar vara stabilt. Lustig bugg, men en helt ok workaround. Det vore trevligt om DD-stödet fixas förstås, då jag numera kör TV-ljudet genom en hembioförstärkare.
Tackar!
Jag har ingen Dolby på ettan, och som sagt, min box hänger sig ideligen. Det händer utan att jag använder vare sig text eller Info, jag kan helt enkelt inte byta kanal från ettan till en annan utan att stänga av boxen på baksidan.
Postad 27 december 2007 - 01:31
thepalm
-
thepalm
-
Användare
-
-
199 inlägg
Jag har också samma problem med SVT1. SURT!
Postad 27 december 2007 - 11:47
Trille
-
Trille
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Jag har pratat med Comhem support angående hängningarna på SVT1 och dom hade ingen aning om det, men han gick och kollade på deras egna boxar och det visade sig att det var samma problem där så nu är det felanmält !
Redigerat av Trille, 27 december 2007 - 19:10.
Postad 29 december 2007 - 18:01
Aristoteles
-
Aristoteles
-
Lärjunge
-
-
269 inlägg
Jag har också samma problem med SVT1. SURT!
Samma problem här med. En del Pioneer PDP ägare verkar även ha någon form av problem med den inbyggda digitalboxen i teven och SVT1, vet inte om det kan ha ngt samband...
Redigerat av Aristoteles, 29 december 2007 - 18:18.
Postad 29 december 2007 - 23:56
aegero
-
aegero
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Jag har pratat med Comhem support angående hängningarna på SVT1 och dom hade ingen aning om det, men han gick och kollade på deras egna boxar och det visade sig att det var samma problem där så nu är det felanmält !
I fredags förmiddag (28/12) skulle jag slå på boxen för att programmera en inspelning. Men på TV-n stod ett meddelande att ingen bild eller ljud kunde hittas. Stängde av boxen med strömbrytaren, räknade till 10, slog på igen och nu blev det både bild och ljud. Och dessutom hade problemen med hängningar på SVT1 försvunnit helt! Prova du också...
Postad 30 december 2007 - 13:03
Unregistered60ec3204
-
Unregistered60ec3204
-
Amatör
-
-
87 inlägg
/Elof
Ett sätt att "komma förbi" detta är att gå i pauseläge när inspelningen slutar för att sedan fortsätta titta, i stället för att leta upp där man var.
Postad 30 december 2007 - 13:32
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Förutom att boxen hänger sig så kan ibland boxen stå och blinka ifall jag har slagit av den helt med strömbrytaren. Ibland tar det flera dygn för den att vakna. När jag lae örat emot boxen lät det som fläkten startade och stängde i samma takt som blinkandet.
Fläktljudet stör mig enormt mycket. Vad tror ni om att göra förändringar på apparaten? Kan man gå in i den och stänga av fläkten, tror ni? Maskinen är sval hela tiden och jag tror inte den kommer att lida av att man stänger av fläkten. Tips?
Robban
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|