Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 12 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 26 March 2008 - 16:59

Chriz
  • Chriz
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Tänkte ev köpa en TViX HD M-6500, har hört att det ska vara problem med vissa dock, värmeproblem osv. Är detta fallet idag, om man skulle köpa en hos nån av återförsäljarna? Är problemet åtgärdat så satt säga på dom som finns i lager i butikerna idag..?

Vi får in de nya maskinerna mellan den 5-10 april. Mer info om detta hittar du på vår hemsida och lite längre upp i den här tråden :)

Okej..men så butikerna byter då ut alla dom som dom nu har på lager mot dessa "nya"? Är ju mindre bra att dom säljer "felaktiga" tvixar nu då...

Postad 26 March 2008 - 21:02

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Jag spelar ju upp mina filmer på VLC,men när jag spelar upp en hd film på vlc så lagar det lite.
Fins det nåt bätre program än vlc när man ska kolla på HD film.

Kalle_22 är du medveten om att detta är den officiella Tvix 6500A tråden?

vad mer du

Postad 26 March 2008 - 21:04

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

vad mer du

Han menar att du börjar prata om VLC och att det hackar i den här tråden som handlar om Tvix 6500. Off Topic så att det skriker om det :)

Har du frågor och funderingar om Tvixen så är du välkommen att fråga på och att söka i tråden. Vill du ha svar på frågor om VLC letar du lämpligen på en sån tråd och finns det ingen startar du en egen!

Så, vi går tillbaka till Tvixen nu <_<

Postad 26 March 2008 - 21:19

maseman
  • maseman
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej,

Jag funderar på att köpa mig en Tvix 6500, men viöö gärna ta reda på ett par saker först. Och hoppas någon kan svara på mina frågor.

1. Finns det någon funktion för att visa omslag på filmer och musik?
Om det gör det, hur fungerar det?

2. Om man har hårddisk i spelaren, är den tyst då?

3. Vad menar ni med att den är seg, när man tittar på bilder?

4. Finns det olika teman i OSet?

5. Hur navigerar man på bästa sätt i menyerna, när man vill lyssna på musik. Men inte vill använda TVn. Är det lätta att gå från bokstav A - Z (åäö), eller måsta man scrolla? Finns det någon sök funktion?

Postad 26 March 2008 - 21:25

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

vad mer du

Han menar att du börjar prata om VLC och att det hackar i den här tråden som handlar om Tvix 6500. Off Topic så att det skriker om det :)

Har du frågor och funderingar om Tvixen så är du välkommen att fråga på och att söka i tråden. Vill du ha svar på frågor om VLC letar du lämpligen på en sån tråd och finns det ingen startar du en egen!

Men det va ju det jag gjorde.jag spelar upp filmerna med vlc men jag ondra om det går bätre att spela upp dom med ett anat program

Postad 26 March 2008 - 21:30

Unregisteredd2619a18
  • Unregisteredd2619a18
  • Lärjunge

• 403 inlägg
  • 0

vad mer du

Men det va ju det jag gjorde.jag spelar upp filmerna med vlc men jag ondra om det går bätre att spela upp dom med ett anat program

Men tvixen är inte nått program som vlc, det är en separat maskin och i denna tråden ska det bara pratas om tvix, helst.

Postad 26 March 2008 - 21:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 19825 inlägg
  • 0

Tvix är hårdvara som den här tråden handlar om.
VLC är en mjukvara som körs på en pc/mac, vilket inte den här tråden handlar om :)

Om du letar efter något program så yrkar jag igen på att du söker på forumet eller startar en ny tråd.

Postad 26 March 2008 - 21:50

kalle_22
  • kalle_22
  • Lärjunge

• 276 inlägg
  • 0

Tvix är hårdvara som den här tråden handlar om.
VLC är en mjukvara som körs på en pc/mac, vilket inte den här tråden handlar om :)

Om du letar efter något program så yrkar jag igen på att du söker på forumet eller startar en ny tråd.

Jaha,jag trorde att när man gör filmen att den ska spelas upp som vlc på datan att det va felet för att det lagar när jag spelar upp den på tvixen sorry

Postad 26 March 2008 - 22:12

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Hej,

Jag funderar på att köpa mig en Tvix 6500, men viöö gärna ta reda på ett par saker först. Och hoppas någon kan svara på mina frågor.

5. Hur navigerar man på bästa sätt i menyerna, när man vill lyssna på musik. Men inte vill använda TVn. Är det lätta att gå från bokstav A - Z (åäö), eller måsta man scrolla? Finns det någon sök funktion?

Kan svara på några frågor iaf.
1. Ja, det finns ett program att ladda hem till PC som heter "TvIX_GUI_Builder". Ett fasligt smidigt program som fixar iconer till dina mappar med filmer och musik. Med två enkla knapptryck på TvIXen ställer du om från att den skall visa mapparna i en lista till att visa iconer istället. Länk till programmet och en manual finns en bra bit längre upp i denna tråden.
2. Om spelaren är tyst med en installerad HDD. Ja det tycker jag allt. Har en Samsung Spinpoint i min TvIX och fläkten inställd på "Normal". Sitter jag i soffan tre-fyra meter bort så hör jag inget ljud alls från den.
3. Inte testat bildvisning.
4. Har för mig att jag läst i tråden här att man kan ändra bakgrundsbilder om man vill iaf.. Dock inte testat själv.
5. Tok-smidigt att scrolla mellan mapparna med hjälp av displayen. Med rätt inställningar gjorda från början i maskinen så är det inga problem. Jag har ca. 650 mappar musik och går snabbt att hitta rätt. Man måste dock scrolla. Iaf. har Jag inte hittat nån snabb genväg för att komma direkt till t.ex. "P"
Bifogad fil  TViX_92.jpg   65.24K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  TViX_102.jpg   67.71K   2 Antal nerladdningar

Postad 26 March 2008 - 23:41

rogla
  • rogla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Det här med bildvisning på 6500 undrar även jag lite kring.

Har 6500 hårdvarustöd för JPEG?

Hur lång tid tar det att få upp en 2-4 MB stor JPEG bild på skärmen, om den ligger på den lokala disken?

Kan man rotera bilden om den är liggande?

Hur lång tid tar roteringen i så fall?

Har en 4000P nu och den är riktigt slö på detta, ca 10s per bild (skall uppgraderas).
I.a.f slö jämfört mot en PS3 som visar bilden sekundsnabbt även om den hämtas från en NAS med mediaserver.

Sedan är man ju nyfiken på om 7000 modellen kommer ha värmeproblem eller ej, fast den frågan sparar vi nog på tills den är släppt...

Postad 27 March 2008 - 01:11

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Det är ett jäkla "snack" om dessa värmeproblem.
Är det någon som faktiskt HAR problem med att TvIXen blir för varm??
Visst, Dvico har väl gått ut och sagt att under extrema förhållanden kan maskinen hänga sig.

Men med fläkten på normal och ett litet "Jericho 720p" maraton under påskhelgen på sex timmar var inga problem.
Tvixen var inte på något sätt varm och jag tog även ut och kände på den interna hdd:n och den är inte i närheten av värmen som kommer från diskarna i min dator.

Ibland känns det som att folk letar fel "bara för att..."

Jag blir mer och mer imponerad av maskinen för varje dag och kan Varmt rekomendera den till er som går och funderar.

Postad 27 March 2008 - 06:42

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Det här med bildvisning på 6500 undrar även jag lite kring.

Jag har visserligen bara TVIX 4100 men av det jag läst verkar problematiken vara likartad.

Jag har också varit irriterad över tiden mellan bilder men även över att många JPEG-filer inte funkat alls.

Jag fick tipset i en annan tråd att använda BATCH-funktionen i Photoshop och provade med att ändra vertikala upplösning för en bunt bilder till 1080. Detta löste båda problemen.

/Göran

Redigerat av Goeran, 27 March 2008 - 07:05.

Postad 27 March 2008 - 08:32

Chriz
  • Chriz
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0

Tänkte ev köpa en TViX HD M-6500, har hört att det ska vara problem med vissa dock, värmeproblem osv. Är detta fallet idag, om man skulle köpa en hos nån av återförsäljarna? Är problemet åtgärdat så satt säga på dom som finns i lager i butikerna idag..?

Vi får in de nya maskinerna mellan den 5-10 april. Mer info om detta hittar du på vår hemsida och lite längre upp i den här tråden :D

Ska man behöva vänta med att köpa TViX HD M-6500 innan 5-10 april menar du? Iofs inte så långt dit nu, men måste ju va många som köper nya innan dess..frågan är som sagt om man får dessa kända problem om man köper en idag?

Postad 27 March 2008 - 08:49

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Vi får in de nya maskinerna mellan den 5-10 april. Mer info om detta hittar du på vår hemsida och lite längre upp i den här tråden :D

Ska man behöva vänta med att köpa TViX HD M-6500 innan 5-10 april menar du? Iofs inte så långt dit nu, men måste ju va många som köper nya innan dess..frågan är som sagt om man får dessa kända problem om man köper en idag?

Hej igen. Eftersom vi inte vet exakt vilka maskiner som har dom här komponentfelen kan vi omöjligt byta ut enbart dessa, därför byter vi ut samtliga maskiner hos våra butiker. Upplever man som privatkund något av dessa fel tar man enkelt kontakt direkt med oss på mail [email protected], eller butiken, så byter vi snabbt ut enheten till en ny. Mer info på vår hemsida.

Är du sugen på en maskin nu så tycker jag du ska slå till. Skulle du få en maskin som uppvisar dessa fel så får du den utbytt. Vill poängtera att maskinen fungerar att använda trots detta, så du behöver inte sitta med en maskin, som du köper idag, du inte kan använda. Den fungerar galant att använda, chansen att du får en enhet med komponentfel är ganska minimal dessutom.

Kommande 7000 modellen kommer INTE att ha dessa komponentfel.

:D

Postad 27 March 2008 - 09:52

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Hej igen. Eftersom vi inte vet exakt vilka maskiner som har dom här komponentfelen kan vi omöjligt byta ut enbart dessa, därför byter vi ut samtliga maskiner hos våra butiker. Upplever man som privatkund något av dessa fel tar man enkelt kontakt direkt med oss på mail [email protected], eller butiken, så byter vi snabbt ut enheten till en ny. Mer info på vår hemsida.

Hej, har provat att maila till [email protected] ett antal gånger samt även [email protected] och [email protected]
men ingen respons. Vad är felet?

Postad 27 March 2008 - 10:11

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Hej Michell. Låter mycket märkligt. Vi svarar på samtliga mail inom 24h, sitter själv och svarar på mail som skickas till [email protected] Vad använder du för mailadress, kan den varar misstänkt som spam? Testa att skicka ingen till info adressen så får vi se om den kommer fram...

Postad 27 March 2008 - 10:15

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

Hej Michell. Låter mycket märkligt. Vi svarar på samtliga mail inom 24h, sitter själv och svarar på mail som skickas till [email protected] Vad använder du för mailadress, kan den varar misstänkt som spam? Testa att skicka ingen till info adressen så får vi se om den kommer fram...

Ok ska göra det.. är en @spray.se adress

Postad 27 March 2008 - 10:21

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

min @nasvik.se mail kom inte heller fram, däremot gick min jobbmail fram. Min server ligger inte i några spam-register, så det är ganska konstigt att den fastnat. Men men, det är ju inte canmans fel utan deras web/hosting leverantör.

Postad 27 March 2008 - 11:00

Michell
  • Michell
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0

min @nasvik.se mail kom inte heller fram, däremot gick min jobbmail fram. Min server ligger inte i några spam-register, så det är ganska konstigt att den fastnat. Men men, det är ju inte canmans fel utan deras web/hosting leverantör.

Ok, kanske ska prova med en annan adress då.. nej det är ju inte canmans fel.:D

Postad 27 March 2008 - 11:05

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Vi använder gmail som leverantör. Får kolla så att spray är godkänd.

Tillbaka till TViX nu :D

Postad 27 March 2008 - 11:13

Rallymatte
  • Rallymatte
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Har jag förstått detta rätt nu:
Canman kommer att byta ut de enheter som är fel på. Inte reparera, oavsett vad felet är verkar det som?
Klockan fungerar inte på min Tvix, men allt annat fungerar som det ska verkar det som. Har dock inte haft någon möjlighet att texta extern usb.
Och, i och för sig, det är helt omöjligt att få till Ftp:n. Datorn kan pinga tvixen, men sen är det stopp, den kan inte hittas.

Så, byts hela tvixen ut? (vid t.ex. dessa typer av fel)

Postad 27 March 2008 - 13:07

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Vi använder gmail som leverantör. Får kolla så att spray är godkänd.

Tillbaka till TViX nu :D

Japp tillbaka till TVIX, jag har hittat en skön bugg när det gäller W-lans användningen. Om ett nät var ssid har ett @ tecken med så får jag: unable to get ap-list. Om jag går över till grannen och ber han stänga av sitt nät, då får jag upp listan. Verfierade det genom att gömma mig på toan(då fick jag bara in mitt nät).

Kan även tillägga att usb-wifi D-link DWA-140 INTE fungerar med tvixen, iaf inte 11.21 firmware, däremot stenåldersversionen D-LINK dwl-g122. Mina svårfäldrar tyckte jag gjorde ett dumt byte... :D

FUNGERAR med @ i firm 1.44!!

BR David

Redigerat av Unregistered44335, 27 March 2008 - 13:58.

Postad 27 March 2008 - 13:36

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Har jag förstått detta rätt nu:
Canman kommer att byta ut de enheter som är fel på. Inte reparera, oavsett vad felet är verkar det som?
Klockan fungerar inte på min Tvix, men allt annat fungerar som det ska verkar det som. Har dock inte haft någon möjlighet att texta extern usb.
Och, i och för sig, det är helt omöjligt att få till Ftp:n. Datorn kan pinga tvixen, men sen är det stopp, den kan inte hittas.

Så, byts hela tvixen ut? (vid t.ex. dessa typer av fel)

Hej. Jag får be dig titta på vår hemsida och följa det som står där. Du kan också skicka ett mail till [email protected] om du har några frågor kring utbyte. Kortsagt så kommer vi att byta ut de maskiner med dessa komponentfel till en helt ny enhet. Vi kommer inte att laga maskinerna. Viktigt är att man först tar kontakt med vår support på [email protected]

Postad 27 March 2008 - 14:17

maseman
  • maseman
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Hej,

1. Ja, det finns ett program att ladda hem till PC som heter "TvIX_GUI_Builder". Ett fasligt smidigt program som fixar iconer till dina mappar med filmer och musik. Med två enkla knapptryck på TvIXen ställer du om från att den skall visa mapparna i en lista till att visa iconer istället. Länk till programmet och en manual finns en bra bit längre upp i denna tråden.
2. Om spelaren är tyst med en installerad HDD. Ja det tycker jag allt. Har en Samsung Spinpoint i min TvIX och fläkten inställd på "Normal". Sitter jag i soffan tre-fyra meter bort så hör jag inget ljud alls från den.
4. Har för mig att jag läst i tråden här att man kan ändra bakgrundsbilder om man vill iaf.. Dock inte testat själv.
5. Tok-smidigt att scrolla mellan mapparna med hjälp av displayen. Med rätt inställningar gjorda från början i maskinen så är det inga problem. Jag har ca. 650 mappar musik och går snabbt att hitta rätt. Man måste dock scrolla. Iaf. har Jag inte hittat nån snabb genväg för att komma direkt till t.ex. "P"

Grymt bra svar!

Postad 27 March 2008 - 22:27

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hur lång tid tar det att få upp en 2-4 MB stor JPEG bild på skärmen, om den ligger på den lokala disken?

Halloj!

Jag har inte testat det här på M-6500 men jag gjorde en test på min M-4100 för några månader sedan. Då skrev jag följande på Component-forumet:

Jag testade två bilder som jag själv har tagit med min Canon EOS 350D, vilka respektive var:

3,6 MB (22,8 MB okomprimerad data i Photoshop), 2304 x 3456 pixlar.
3,3 MB (22,8 MB okomprimerad data i Photoshop), 2304 x 3456 pixlar.

Från dess att jag startade första bilden så tog det 3,2 sekunder och tiden till nästa bild blev 2 sekunder (klockat med min klocka manuellt så du får ta tiden på en höft, även om jag har väldigt bra reaktionstid). Kanske kan det vara en bättre uppfattning av vad TViX:en klarar, så - 10-20 sekunder tar det inte.

Det där var alltså den äldre generationen, som har halva minnet och halva processorhastigheten som den nya generationen (M-6500), vilket gör att det borde gå lika snabbt, men defintivt inte långsammare.

Är det någon bild som inte fungerar, så kan man alltid göra om bilderna man har, genom en batchfunktion i till exempel Photoshop eller något annat program, som Göran har testat. Det löser biffen. :P

Postad 27 March 2008 - 23:57

rogla
  • rogla
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tack Göran och Sean för svaren angående JPEG bilder!

Mycket bra input, skall genast prova att skapa nya 1080 bilder från mina RAW bilder mha av LightRoom.
Låter logiskt, Tvixen slipper skala om bilden, borde underlätta bildvisningen.

Postad 28 March 2008 - 10:14

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Tack Göran och Sean för svaren angående JPEG bilder!

Mycket bra input, skall genast prova att skapa nya 1080 bilder från mina RAW bilder mha av LightRoom.
Låter logiskt, Tvixen slipper skala om bilden, borde underlätta bildvisningen.

Gör inte bilderna progressiva bara. Det fixar inte TViX:en. :P

Postad 28 March 2008 - 10:25

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Någon som har fått Icon Mode att fungera på en nätverksdisk ?
Det fungerar för mig på interna disken men inte när jag kör Netshare mot min NAS-disk.

Postad 28 March 2008 - 10:43

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Hej,

Grymt bra svar!

Funkar det där bara på 6500:an eller kan man köra det på 5100 också?

Postad 28 March 2008 - 11:21

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Det ska gå på 4100/5100 också, men det blir rätt slött då. Sedan "triggar" man visningen på ett annorlunda sätt på den gamla generationen.

Postad 28 March 2008 - 13:28

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Någon som har fått Icon Mode att fungera på en nätverksdisk ?
Det fungerar för mig på interna disken men inte när jag kör Netshare mot min NAS-disk.

Har iofs inte testat en NAS. men är inga problem med utdelade mappar från datorn via Netshare iaf.

Postad 28 March 2008 - 15:19

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0
har ett lite tråkigt problem med tvixen.. har den kopplad direkt till datorn via ett eget nätverkskort i datorn. Sen har jag ett annat nätverkskort kopplad till internet.

Problemet är att så fort tvixen knäpps på så bryter det min internet uppkoppling.. nån som varit med om något liknande?

Postad 28 March 2008 - 15:33

ekrison
  • ekrison
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Köpa en router kanske?

Postad 28 March 2008 - 17:52

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Har iofs inte testat en NAS. men är inga problem med utdelade mappar från datorn via Netshare iaf.

Har testat Icon Mode lite mer nu och det fungerar på hårddisken på datorn om man
i Netshare lägger in sökvägen som en lokal sökväg.
Alltså typ E:\Filmer.
Det går ej att köra "Map Network Drive" och mappa upp en NAS-disk på tex X:
Då fungerar inte Icon Mode.
Tyvärr är "Map Network Drive" mot tex X: enda möjligheten att få Tvixen att komma åt NAS-disken.
Netshare tar inte emot UNC-namn som tex \\datornamn\share

Så tyvärr går det inte med Icon Mode mot min NAS-disk.
Kan endast köra mot den interna disken i Tvixen. :huh:

Redigerat av Depeche, 28 March 2008 - 19:04.

Postad 28 March 2008 - 21:15

sekeos
  • sekeos
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Är det någon som vet vad som hänt med prog : TvIX_GUI_Builder det funkar ej längr. det säger bara:

Sorry,this program beta has expired

Postad 28 March 2008 - 21:38

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0
Beta perioden har väl gått ut nu.
Programmet var ju bara gratis under Beta-perioden.

Postad 28 March 2008 - 23:31

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Är det någon som vet vad som hänt med prog : TvIX_GUI_Builder det funkar ej längr. det säger bara:

Har googlat runt en stund men inte hittat någonstans där man faktiskt kan Köpa programmet.
Ett sätt att komma runt "problemet" under tiden är att vrida tillbaks datorns klocka till före 27e Mars.
Irriterande: Ja!, men det fungerar så länge!

Postad 28 March 2008 - 23:58

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

Har googlat runt en stund men inte hittat någonstans där man faktiskt kan Köpa programmet.
Ett sätt att komma runt "problemet" under tiden är att vrida tillbaks datorns klocka till före 27e Mars.

Den lilla fulingen testade jag också och det fungerade ju precis som jag misstänkte. :)
Men det vore ju bra om någon hittar ett ställe där man kan köpa programmet.
Jag ska söka runt lite och försöka hitta det om det nu säljs någonstans överhuvudtaget.

Redigerat av Depeche, 29 March 2008 - 00:01.

Postad 29 March 2008 - 02:42

jummen
  • jummen
  • Lärjunge

• 361 inlägg
  • 0

Köpa en router kanske?

Har redan en router, men då kommer problemet med att den brandväggen måste fixas med allt vad det menas.. borde vara minst problem med att koppla direkt till datorn tycker ja.. har ingen nytta av att ha den kopplad mot nätet..
Men somsagt, nätverk krånglar mer eller mindre alltid på något sätt..

Postad 29 March 2008 - 08:33

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Köpa en router kanske?

Har redan en router, men då kommer problemet med att den brandväggen måste fixas med allt vad det menas.. borde vara minst problem med att koppla direkt till datorn tycker ja.. har ingen nytta av att ha den kopplad mot nätet..
Men somsagt, nätverk krånglar mer eller mindre alltid på något sätt..

Gissar att du har ett dynamiskt IP nummer ut mot internet?
Har du satt ett statiskt IP nummer på TViXen och nätverkskortet du har till den?
Dator: 192.168.0.10
TViX: 192.168.0.30
Till exempel.

Postad 29 March 2008 - 11:49

Jetwash
  • Jetwash
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

har ett lite tråkigt problem med tvixen.. har den kopplad direkt till datorn via ett eget nätverkskort i datorn. Sen har jag ett annat nätverkskort kopplad till internet.

Problemet är att så fort tvixen knäpps på så bryter det min internet uppkoppling.. nån som varit med om något liknande?

Testa att brygga anslutningen då borde det funka.

Postad 29 March 2008 - 13:35

Unregistereddbbd14ec
  • Unregistereddbbd14ec
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Har precis köpt en Tvix. Passade på att köpa en intern 1TB disk och en extern USB2 1TB disk. Hur ska den externa disken formateras från windows?

MVH
Nybliven Tvix ägare

Postad 29 March 2008 - 13:47

[N]ex
  • [N]ex
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Den lilla fulingen testade jag också och det fungerade ju precis som jag misstänkte. :)
Men det vore ju bra om någon hittar ett ställe där man kan köpa programmet.
Jag ska söka runt lite och försöka hitta det om det nu säljs någonstans överhuvudtaget.

Det är idag ingen kommersiell produkt, killen hackar detta på sin fritid. Han har haft fullt upp med sitt riktiga jobb men postade igår och hoppades att han skulle ha en ny version ute på söndag. Han nämnde tidigare att han inte var nöjd med upplösningen på rendreringen av bakgrunder till 6500'an och att det var massor av kod som behövde skrivas om. Den förbättrade rendreringen hoppas han få med i söndagens (tidigast) nya version så håll ut bara så ordnar det sig.

Postad 29 March 2008 - 14:10

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Har precis köpt en Tvix. Passade på att köpa en intern 1TB disk och en extern USB2 1TB disk. Hur ska den externa disken formateras från windows?

MVH
Nybliven Tvix ägare

Jag är inte hundra att jag förstår frågan men - anslut den till din PC och partitionera den samt formattera NTFS (inte FAT).

/Göran

Postad 29 March 2008 - 15:28

Unregistereddbbd14ec
  • Unregistereddbbd14ec
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

MVH
Nybliven Tvix ägare

Jag är inte hundra att jag förstår frågan men - anslut den till din PC och partitionera den samt formattera NTFS (inte FAT).

/Göran

Jo, Jag kör Windows Vista på min PC och när jag ansluter den externa HD:n till denna; ska jag då formatera den med NTFS för att få den att fungera till Tvix:en? Måste jag partionera upp den och kommer det att förenkla/försvåra själva navigeringen från Tvixen?

/Thomas

Postad 29 March 2008 - 17:39

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

MVH
Nybliven Tvix ägare

/Göran

Jo, Jag kör Windows Vista på min PC och när jag ansluter den externa HD:n till denna; ska jag då formatera den med NTFS för att få den att fungera till Tvix:en? Måste jag partionera upp den och kommer det att förenkla/försvåra själva navigeringen från Tvixen?

/Thomas

Använd NTFS. Det kan ju vara en smaksak om man ska partitionera eller inte. Personligen skulle jag bara använda en parttion. Man kan partiitonera men jag tycker att navigeringen blir lite krångligare om mman gör det.

/Göran

Postad 29 March 2008 - 22:26

maseman
  • maseman
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Hej,

Är det någon som skulle kunna svara på följande frågor?

1. Hur fungerar det att titta på bilder på tvixen? läste på mpcclub att det tog ca 5 sek mellan varje bild (det är ju insane lång tid), och att det står play på skärmen i väntan på nästa bild? Är det verkligen så och vet ni om det kommer någon firmware som fixar det här?
2. Finns det slidshow stöd eller någon annat kul för bildvisning?
3. Är det någon som testar tvix tuner (T-430)? hur fungerar det, gäller det bara för okodade sändningar? finns det för HD (typ SVT marksändningar)?

Postad 29 March 2008 - 22:32

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej,

Är det någon som skulle kunna svara på följande frågor?

1. Hur fungerar det att titta på bilder på tvixen? läste på mpcclub att det tog ca 5 sek mellan varje bild (det är ju insane lång tid), och att det står play på skärmen i väntan på nästa bild? Är det verkligen så och vet ni om det kommer någon firmware som fixar det här?
2. Finns det slidshow stöd eller någon annat kul för bildvisning?

En sida tillbaka:

1.

Jag testade två bilder som jag själv har tagit med min Canon EOS 350D, vilka respektive var:

3,6 MB (22,8 MB okomprimerad data i Photoshop), 2304 x 3456 pixlar.
3,3 MB (22,8 MB okomprimerad data i Photoshop), 2304 x 3456 pixlar.

Från dess att jag startade första bilden så tog det 3,2 sekunder och tiden till nästa bild blev 2 sekunder (klockat med min klocka manuellt så du får ta tiden på en höft, även om jag har väldigt bra reaktionstid). Kanske kan det vara en bättre uppfattning av vad TViX:en klarar

Det där var alltså den äldre generationen, som har halva minnet och halva processorhastigheten som den nya generationen (M-6500), vilket gör att det borde gå lika snabbt, men defintivt inte långsammare. :)

2. Trycker du "Play" så kör den bildspel per automatik. Du kan välja tiden emellan bilderna.

Postad 30 March 2008 - 11:35

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
...och om man använder någon av de många möjligheterna till "batch-resize" (från gratisprogram upp till Photoshop) av kopior av bilderna, så de matchar TV:ns upplösning, så går det klart snabbare...

Postad 30 March 2008 - 12:17

SonnyF
  • SonnyF
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
En fråga om alternativt ljudspår...

Jag har uppmärksammat att det finns en del mkv's som har dubbla ljudspår.
Hur gör jag för att byta ljudspår under uppspelning på tvixen?

/S

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.