Onkyo TX-SR607
2235 svar till detta ämne
Postad 14 January 2010 - 19:18
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
Tips på vad som kan vara för fel. Kopplar jag istället HDMIkablen direkt i tv'n så fungerar det med alla källor inställda på 1080P. Har provat med olika HDMIkablar och det gör ingen skillnad i mitt fall.
Har du provat direkt mellan DB,xbox osv. till tv´n om du får ut 1080P? utan 607 alltså //Peter
Om du ser vad som står längst ner i mitt inlägg så står det att jag har provat detta.  Så svaret är ja, det har jag provat och det fungerar utan problem.
Postad 14 January 2010 - 20:51
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Är det någon som anser att Audyssey 2EQ är en stor begränsning mot MutliEQ som t.ex. konkurrenten Denon 1910 eller som finns i 707an?
Antal mätpunkter spelar ingen roll för mig, men är faktumet att den saknar EQ för basen viktigt?
Tänkte köra den mot HKTS11 (5 satelliter+sub)
Redigerat av e3henri, 14 January 2010 - 20:53.
Postad 14 January 2010 - 21:08
Unregistereded94f3cc
-
Unregistereded94f3cc
-
Forumräv
-
-
910 inlägg
stämmer bra det kollade själv för en stund sen dumt nog
konstigt då vet jag inte alls va de kan va. de kan va ett så kallat handshake problem men för att utesluta källor osv prova anslut andra apparater genom samma kabel osv se om de gör skilnad
Jag tror krasst att det är Onkyo som strular. Jag har en Onkyo 807 med samma problem med en Panasonic plasma. Om ni söker lite på nätet kommer ni upptäcka att ett flertal Onkyomodeller har problem med olika tvn-märken. Hos mig fungerar PS3 till tv klockrent oaktat pris/kvalitet på hdmi-kabel. Men så fort jag kopplar in receivern i kedjan så skiter det sig. Tyvärr, då jag gillar Onkyo i vanliga fall.
Redigerat av Unregistereded94f3cc, 14 January 2010 - 21:29.
Postad 14 January 2010 - 21:20
ghetuz
-
ghetuz
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
varför kör du inte hdmi från ps3an?
Jag gör det nu, men första gången jag kopplade in den hade jag bara en HDMI kabel och den fick gå mellan receiver och TV istället. Så därför tvingades jag att köra PS3 till receiver via PS3ans medföljande komponentkabel, men det funkade inte alls.
Postad 15 January 2010 - 00:42
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jag gör det nu, men första gången jag kopplade in den hade jag bara en HDMI kabel och den fick gå mellan receiver och TV istället. Så därför tvingades jag att köra PS3 till receiver via PS3ans medföljande komponentkabel, men det funkade inte alls.
de följer ingen komponent kabel med ps3an har aldrig gjort det följer med en composite kabel dock ser ut som komponent kabeln!!!! vanligt att folk tar fel på dem!!
Postad 15 January 2010 - 00:51
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jag tror krasst att det är Onkyo som strular. Jag har en Onkyo 807 med samma problem med en Panasonic plasma. Om ni söker lite på nätet kommer ni upptäcka att ett flertal Onkyomodeller har problem med olika tvn-märken.
Hos mig fungerar PS3 till tv klockrent oaktat pris/kvalitet på hdmi-kabel. Men så fort jag kopplar in receivern i kedjan så skiter det sig. Tyvärr, då jag gillar Onkyo i vanliga fall.
jo och vanligen handlar det om att olika tillverkare avviker något från standarderna i hdmi och ändrar lite på det. det är så små ändringar som vanligen inte ska förstöra kompatibiliteten men i vissa modeller gör det att de inte funkar! Är det någon som anser att Audyssey 2EQ är en stor begränsning mot MutliEQ som t.ex. konkurrenten Denon 1910 eller som finns i 707an? Antal mätpunkter spelar ingen roll för mig, men är faktumet att den saknar EQ för basen viktigt? Tänkte köra den mot HKTS11 (5 satelliter+sub)
audyssey eq gör lika bra kalibrering enligt mig har haft fördelen att få köra 2 olika maskiner med de 2 kalibrerings formaten och jag tycker båda gjort lika bra.
Postad 15 January 2010 - 06:02
VincentVegaSWE
-
VincentVegaSWE
-
Forumräv
-
-
844 inlägg
Jag tror krasst att det är Onkyo som strular. Jag har en Onkyo 807 med samma problem med en Panasonic plasma. Om ni söker lite på nätet kommer ni upptäcka att ett flertal Onkyomodeller har problem med olika tvn-märken.
Hos mig fungerar PS3 till tv klockrent oaktat pris/kvalitet på hdmi-kabel. Men så fort jag kopplar in receivern i kedjan så skiter det sig. Tyvärr, då jag gillar Onkyo i vanliga fall.
Då är det alltså bara att gilla läget? Skulle en framtida mjukvaruuppdatering till receivern kunna lösa detta?
Postad 15 January 2010 - 07:18
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
En framtida uppgradering av FW skulle säkert kunna rätta till detta, MEN hur ska man övertyga Onkyo om att det är deras produkt som är felaktig?
Har mailat till dem och enligt dem så är det inte det utan min TV som behöver uppgradera sin FW. Pratat med Samsung på telefon och deras TV var det ju inte fel på utan det måste vara ngt anant!
Moment 22 utan dess like, ingen vill erkänna att det inte är kompatibla produkter.
Sedan kan jag inte förstå hur en "standard" som HDMI kan tillåta att man tillverka olika protokoll som gör att inte alla produkter som ansluts kan prata med varandra.
Har man en BD, TV, kabel och en reciever som alla är godkända för HDMI 1,3 så SKA de enligt mig bara fungera oavsett vilken kabel man kör med.
Har tyvärr inte hunnit prova min uppsättning mer men jag återkommer när jag gjort mer texter.
Angående Panasonicplasman så läste jag på ngt annat forum om att man hade uppdaterat FW i den från ngn tysk site så funkade det sedan. Kan kanske vara värt att leta reda på igen som kanske det funkar för dig som hade problem med det.
Postad 15 January 2010 - 07:27
jimsii
-
jimsii
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Hejsan, har en ONKYO 607 och numera ett KEF 2005.3, hade tidigare dynavoice m-65 paketet.
Nu undra jag om man kan ställa in large eller small på front högtalarna på onkyon, och isf var? Kan inte hitta det någonstans och minns inte om jag ställt det på large innan när jag hade m-65.
MvH Jim
Postad 15 January 2010 - 12:40
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
En framtida uppgradering av FW skulle säkert kunna rätta till detta, MEN hur ska man övertyga Onkyo om att det är deras produkt som är felaktig? Har mailat till dem och enligt dem så är det inte det utan min TV som behöver uppgradera sin FW. Pratat med Samsung på telefon och deras TV var det ju inte fel på utan det måste vara ngt anant! Moment 22 utan dess like, ingen vill erkänna att det inte är kompatibla produkter. Sedan kan jag inte förstå hur en "standard" som HDMI kan tillåta att man tillverka olika protokoll som gör att inte alla produkter som ansluts kan prata med varandra. Har man en BD, TV, kabel och en reciever som alla är godkända för HDMI 1,3 så SKA de enligt mig bara fungera oavsett vilken kabel man kör med. Har tyvärr inte hunnit prova min uppsättning mer men jag återkommer när jag gjort mer texter.
Angående Panasonicplasman så läste jag på ngt annat forum om att man hade uppdaterat FW i den från ngn tysk site så funkade det sedan. Kan kanske vara värt att leta reda på igen som kanske det funkar för dig som hade problem med det.
det är skitet men om man går i tankar på tillverkarens sida så när de bygger en ny produkt så räknar dem med att man har andra produkter från samma tillverkare dem i detta fallet därför gör de sina små ändringar i hdmi tex egna funktioner tex styrningar av deras egna maskiner via hdmi. sony är ett exempel de är expert på det, de viker nästan alltid av från standarder tex hdmi controllern rihd använder de sig inte ens av utan de kör sitt eget. i ditt fall prova leta upp uppdateringen till tv det kan funka
Postad 15 January 2010 - 14:28
Spata
-
Spata
-
Användare
-
-
130 inlägg
det är skitet men om man går i tankar på tillverkarens sida så när de bygger en ny produkt så räknar dem med att man har andra produkter från samma tillverkare dem i detta fallet därför gör de sina små ändringar i hdmi tex egna funktioner tex styrningar av deras egna maskiner via hdmi. sony är ett exempel de är expert på det, de viker nästan alltid av från standarder tex hdmi controllern rihd använder de sig inte ens av utan de kör sitt eget. i ditt fall prova leta upp uppdateringen till tv det kan funka
Hade en 706:a i hela 2 månader. Fick den inte att lira med min teliabox. Helt svart i rutan. Jag åkte tillbaka med stärkaren, jag vägrade ha en produkt som inte funkar med andra grejer! Vad jag har fattat så ska en produkt med hdmi ver 1.2 funka tillsammans med 1.3. Hdmi "är" standarden. Dom olika versionerna är andra tilllägg som inte ska påverka om jag får bild eller inte, som tex deep color mm. Så onkyo verkar strula till det på nått sätt. Helt vansinigt för oss konsumenter. Rihd är ingen standard. Det är onkyos lösning på att styra prylar genom hdmi. Sony kallar sin lösning för Bravia sync , samsung för Hdmi-CEC, panasonic för viera-linc osv..
Postad 15 January 2010 - 14:39
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Hade en 706:a i hela 2 månader. Fick den inte att lira med min teliabox. Helt svart i rutan. Jag åkte tillbaka med stärkaren, jag vägrade ha en produkt som inte funkar med andra grejer!
Vad jag har fattat så ska en produkt med hdmi ver 1.2 funka tillsammans med 1.3. Hdmi "är" standarden. Dom olika versionerna är andra tilllägg som inte ska påverka om jag får bild eller inte, som tex deep color mm. Så onkyo verkar strula till det på nått sätt. Helt vansinigt för oss konsumenter.
Rihd är ingen standard. Det är onkyos lösning på att styra prylar genom hdmi. Sony kallar sin lösning för Bravia sync , samsung för Hdmi-CEC, panasonic för viera-linc osv..
sant rihd är ingen standard men det jag menade är att de väljer sina egna standarder onkyo rihd .. cec är den riktiga standarden. om man kollar upp lite runt så är cec det enda rätta standarden. edit: kom just över denna länken värt att läsa http://prylkoll.se/2...cec-standard-2/
Redigerat av Duckface21, 15 January 2010 - 14:51.
Postad 15 January 2010 - 16:09
VincentVegaSWE
-
VincentVegaSWE
-
Forumräv
-
-
844 inlägg
En framtida uppgradering av FW skulle säkert kunna rätta till detta, MEN hur ska man övertyga Onkyo om att det är deras produkt som är felaktig? Har mailat till dem och enligt dem så är det inte det utan min TV som behöver uppgradera sin FW. Pratat med Samsung på telefon och deras TV var det ju inte fel på utan det måste vara ngt anant! Moment 22 utan dess like, ingen vill erkänna att det inte är kompatibla produkter. Sedan kan jag inte förstå hur en "standard" som HDMI kan tillåta att man tillverka olika protokoll som gör att inte alla produkter som ansluts kan prata med varandra. Har man en BD, TV, kabel och en reciever som alla är godkända för HDMI 1,3 så SKA de enligt mig bara fungera oavsett vilken kabel man kör med. Har tyvärr inte hunnit prova min uppsättning mer men jag återkommer när jag gjort mer texter.
Det är en Samsung-TV (C96) även i mitt fall. Den har ett par år på nacken, så det finns antagligen nyare FW till den, men frågan är om man kan uppdatera den själv.
Redigerat av VincentVegaSWE, 15 January 2010 - 16:13.
Postad 15 January 2010 - 18:02
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Det är en Samsung-TV (C96) även i mitt fall. Den har ett par år på nacken, så det finns antagligen nyare FW till den, men frågan är om man kan uppdatera den själv.
ja det går med de flästa tv apparater antingen via hdmi eller usb det som kan va svårt dock är att hitta en firmware så leta upp det först och se vad den kräver för att uppdatera tv. har du bra kontakt med nån landsbygds tv firma som lagar tv apparater osv så kanske om du ber snällt kan få lite information av dem hur du går tillväga kanske firmware med men det måste va dessa små tv butiker större ställer vägrar ge ut information.
Redigerat av Duckface21, 15 January 2010 - 18:05.
Postad 15 January 2010 - 20:31
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
Hej!
Suttit och läst igenom tråden sedan detta inlägget, men inte sett något svar på det..
Jag är i samma läge. Tänkte köpa mig en 607a imorgon, men jag har bara en passiv sub. Kan jag köra den med 607an? Där är ju bara aktiva subwoofer uttag? Min sketna sub jag har i dagsläget körs ju bara via vanlig högtalarkabel.
Grymt tacksam för svar! 
//Andreas
Visst kan du köra en passiv sub på 607. Lite beroende på hur ingångarna ser ut på subben men, du kan koppla in den på "SURR BACK" och har du fyra inkontakter på subben så kopplar du både R och L från "SURR BACK". Har du bara två ingångar kör antingen L eller R. Vissa passiva subbar har 4 kontakter in och sen fyra kontakter ut och då kan du koppla "Front" till subben och sen kopplar du dina frontar på subbens utgångar. Se sidan 18 i manualen under bi-amp, vilket är precis det du gör fast bashögtalaren (suben) sitter i egen låda. På 607:ans sub-utgång kan du bara koppla en aktiv sub då den signalen ska förstärkas av subben.
Redigerat av staffanw, 15 January 2010 - 20:32.
Postad 15 January 2010 - 20:47
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
Har nu provat med diverse inkopplingar och det fungerar inte om man går vägen genom förstärkaren. Men kopplar man rakt i tv'n så fungerar det klockrent.
Köra komponent från Bdspelaren gav inget då den som mest gav 1080i ut på konponentutgången.
Lutar åt en retur av denna förstärkare då den inte gör det som jag köpte den för.
Kan väl bli en rolig historia iom att "öppet köp" tiden gått ut. Men man får väl reklamera den helt enkelt.
Sorgligt men sant.
Jag har helt enkelt slut på idéer om hur man ska lösa detta. Jag vill ju köra 1080P på det som går att ansluta via detta. Det står ju i specen till förstärkaren att den ska klara detta men det gör den ju inte med min övriga utrustning.
Återstår väl att leta reda på en förstärkare som gör detta.
Har också provat på den andra tv'n har hemma (en full-hd Philips 32") och det är i stort sett samma resultat på den. Iofs så går Xboxen att ansluta med 1080P men inte BDspelaren. Detta kan inte innebära ngt annat än att 607'an är defekt på ngt vis när det gäller handskakningen med övriga komponenter.
Postad 15 January 2010 - 20:47
Kleppan
-
Kleppan
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Tänkte fråga om hjälp om någon kan. Efter mycket fipplande fick jag igång surroundljud från PC:n via optisk kabel som jag kör på game. Allt lät fint tills jag skulle köra kalebrering med den medföljande microfonen. Efter att det var gjort blev ljudet skit! All dialog har i princip försvunnit på film och musik ur centern. Jag har grejat o ändrat som en dåre i alla menyerna men ingen skillnad.
Har försökt om det går att ställa in allt på fabriksinställningar, men lyckas inte hitta hur man gör detta om det ens går.
Någon som vet. Allt lät fint innan den ###### skitkalebreringen.
Postad 15 January 2010 - 20:58
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
Har försökt om det går att ställa in allt på fabriksinställningar, men lyckas inte hitta hur man gör detta om det ens går. Någon som vet. Allt lät fint innan den ###### skitkalebreringen.
Ha 607 påslagen, håll inne knappen på fronten som det står "VCR/DVR"-på SAMTIDIGT som du trycker på "Standby-knappen", efter ett lite tag så ska det stå "Clear" i displayen och den stänger av sig. Sätter du nu igång den så ska den vara återställd
Redigerat av Berggren, 15 January 2010 - 20:59.
Postad 15 January 2010 - 21:20
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Har 607an problem med HDMI rent generellt?
2-3 personer har rapporterat om det i sista dagarna, men hur många är det som det fungerar felfritt för?
Jag har en PS3 samt en 42" Panasonic plasma PV60.
Den är ej full-HD, men jag använder ändå 1080P ut då det ger bäst bild på min 1024x768 panel
Den stödjer heller inte 24Hz så jag kör 1080p50 ut från PS3an.
Framöver vill jag byta till en större full-HD TV med 24Hz stöd
Någon rapporterade att BD, men inte DVD fungerade när de använde samma källa. Kan det vara 24Hz vs 50Hz läget som spökar?
Jag vill vara helt säker på att det inte blir något krångel med bilden.
Jag står just nu 50%/50% i valet mellan denna och Denon 1910 så om Denon är stabilare på bild så faller Onkyon bort direkt
Postad 15 January 2010 - 21:28
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Har nu provat med diverse inkopplingar och det fungerar inte om man går vägen genom förstärkaren. Men kopplar man rakt i tv'n så fungerar det klockrent.
Köra komponent från Bdspelaren gav inget då den som mest gav 1080i ut på konponentutgången.
Lutar åt en retur av denna förstärkare då den inte gör det som jag köpte den för. Kan väl bli en rolig historia iom att "öppet köp" tiden gått ut. Men man får väl reklamera den helt enkelt. Sorgligt men sant.
Jag har helt enkelt slut på idéer om hur man ska lösa detta. Jag vill ju köra 1080P på det som går att ansluta via detta. Det står ju i specen till förstärkaren att den ska klara detta men det gör den ju inte med min övriga utrustning. Återstår väl att leta reda på en förstärkare som gör detta.
Har också provat på den andra tv'n har hemma (en full-hd Philips 32") och det är i stort sett samma resultat på den. Iofs så går Xboxen att ansluta med 1080P men inte BDspelaren. Detta kan inte innebära ngt annat än att 607'an är defekt på ngt vis när det gäller handskakningen med övriga komponenter.
jag tror du har en defekt reciver det ska inte va lika på flera apparater många här kör 1080p genom den utan problem prova ta en ny på garanti hjälper de inte då kan du börja fundera på en ny möjligen.
Postad 15 January 2010 - 21:29
Kleppan
-
Kleppan
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Ha 607 påslagen, håll inne knappen på fronten som det står "VCR/DVR"-på SAMTIDIGT som du trycker på "Standby-knappen", efter ett lite tag så ska det stå "Clear" i displayen och den stänger av sig. Sätter du nu igång den så ska den vara återställd 
Du e en klippa  Nu mullrar det på fint igen
Postad 15 January 2010 - 21:30
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Tänkte fråga om hjälp om någon kan. Efter mycket fipplande fick jag igång surroundljud från PC:n via optisk kabel som jag kör på game. Allt lät fint tills jag skulle köra kalebrering med den medföljande microfonen. Efter att det var gjort blev ljudet skit! All dialog har i princip försvunnit på film och musik ur centern. Jag har grejat o ändrat som en dåre i alla menyerna men ingen skillnad.
Har försökt om det går att ställa in allt på fabriksinställningar, men lyckas inte hitta hur man gör detta om det ens går.
Någon som vet. Allt lät fint innan den ###### skitkalebreringen.
du inaktiverar bara audessey EQ under setup -----> 3.audio adjust----------> 4. audyssey
Postad 15 January 2010 - 22:59
pellepulare
-
pellepulare
-
Användare
-
-
144 inlägg
Jag har en phillips 42" full hd med beteckningen 8404h,är mycket sugen på en 607'a men blir lite orolig när man läser om 1080P problemen. Hur kan jag vara säker på att det inte drabbar mig, är det någon som har en likadan tv som kan bekräfta att det funkar?
Postad 16 January 2010 - 03:53
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jag har en phillips 42" full hd med beteckningen 8404h,är mycket sugen på en 607'a men blir lite orolig när man läser om 1080P problemen. Hur kan jag vara säker på att det inte drabbar mig, är det någon som har en likadan tv som kan bekräfta att det funkar?
du ska inte behöva va orolig väldigt få som har problemet och felet ser ut att yttra sig på bara vissa typer av tv apparater där i bland märken som samsung och vissa sony men det är väldigt få så köp du en 607 du kommer bli nöjd. det med 1080p felet har funnits sen start och det e bara senaste dagarna som felet har förstorats upp i övigt har det vart väldigt tyst om det .
Postad 16 January 2010 - 10:54
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Googlade lite och hittade inget som tyder på att 607 i synnerhet eller Onkyo i allmänhet har några HDMI problem.
Dock så verkar det generellt vara småstruligt med HDMI växling , men det gäller alla modeller och märken.
FInns en del barnsjukdomar kvar tydligen.
Postad 16 January 2010 - 16:23
tranquillity
-
tranquillity
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Finns det några Firmware upgraderingar till 607:an? Jag undrar för jag har problem med bilde enligt följande foruminlägg: MIN FELSÖK LÄNKoch jag blev precis tillfrågad om det finns några nya Firmwares, har sökt så gott jag kunnat men jag har inte ens hittat någon info om att det går att uppdatera firmware på 607:an. Kika gärna in på min post och se om ni kan klura ut vad min problem är. tack =) //Mikael
Postad 16 January 2010 - 17:10
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Finns det några Firmware upgraderingar till 607:an?
Jag undrar för jag har problem med bilde enligt följande foruminlägg:
MIN FELSÖK LÄNK
och jag blev precis tillfrågad om det finns några nya Firmwares, har sökt så gott jag kunnat men jag har inte ens hittat någon info om att det går att uppdatera firmware på 607:an.
Kika gärna in på min post och se om ni kan klura ut vad min problem är.
tack =)
//Mikael
finns inga firmwares just nu men frågan e om det skulle lösa ditt problem kan säga med säkerhet vad ditt fel är det är owerscan inställningen va det låter som din tv ska ha en inställning för det det brukar hela olika på varje tv brukar finnas under zoom eller likande oftast där du kan välja mellan 4.3 och 16.9. men även om du har det rätt så kan tv klippa lite så det kan va så illa att du får ta klippningen alternativt kolla efter det i datorn på catalyst center där kan du ställa storlek datorn ska skicka ut
Redigerat av Duckface21, 16 January 2010 - 17:26.
Postad 16 January 2010 - 17:32
tranquillity
-
tranquillity
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Nej jag vet inte om det skulle hjälpa heller. Hittar absolut ingenting som är fel, skitskumt tycker jag. Jag funderar på att köpa en digital optisk ljudkabel och köra HDMI med video direkt till projjen och sedan ljudet separat från datorn till receivern. Det är dock en riktigt kass lösning, speciellt om jag skulle köpa t.ex. en PS3 och då ha samma problem med den. Där kan jag ju inte göra så en gång till liksom =/. Men för tillfället har jag dock ingen aning om vad jag annars ska göra. Jag har svårt att tro att receivern skulle vara trasig. finns inga firmwares just nu men frågan e om det skulle lösa ditt problem kan säga med säkerhet vad ditt fel är det är owerscan inställningen va det låter som din tv ska ha en inställning för det det brukar hela olika på varje tv brukar finnas under zoom eller likande oftast där du kan välja mellan 4.3 och 16.9. men även om du har det rätt så kan tv klippa lite så det kan va så illa att du får ta klippningen alternativt kolla efter det i datorn på catalyst center där kan du ställa storlek datorn ska skicka ut
hmm har för mig att jag har hört ordet overscan tidigare....kollar upp det på projektorn min.
Postad 16 January 2010 - 18:00
tranquillity
-
tranquillity
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Overscan inställningen var på 0 och när jag ställde den på +10 så blev bilden större....dvs mer rätt.
Dock inte tillräckligt mycket för att fylla upp hela duken (skulle ju kunna lösas med att flytta bak projektorn, men det är physiskt omöjligt =/)
Men detta förklarar fortfarande inte varför jag får en perfekt bild (utan overscan 10+) på en gång när jag kör video direkt från pc till projektor. Utan felet måste väll ändå ligga i förstärkaren?
Eftersom problemet kommer fram när den komponenten kopplas in.
Postad 16 January 2010 - 18:35
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Overscan inställningen var på 0 och när jag ställde den på +10 så blev bilden större....dvs mer rätt. Dock inte tillräckligt mycket för att fylla upp hela duken (skulle ju kunna lösas med att flytta bak projektorn, men det är physiskt omöjligt =/)
Men detta förklarar fortfarande inte varför jag får en perfekt bild (utan overscan 10+) på en gång när jag kör video direkt från pc till projektor. Utan felet måste väll ändå ligga i förstärkaren? Eftersom problemet kommer fram när den komponenten kopplas in.
overscan ska egentligen alltid va avstängt men kolla catalyst center du har ett ati grafikkort så följer ett program med drivrutinen som heter catalyst center i det kan du ändra storlek på bild osv programmet ska finnas på startmenyn alternativt andra musknappen på skrivbordet alternativt byt mellan nyare o äldre drivrutiner /catalyst center
Redigerat av Duckface21, 16 January 2010 - 18:40.
Postad 16 January 2010 - 21:17
Unregistered603bc71d
-
Unregistered603bc71d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Hej
Är ny på denna tråd. Har bestämt mig för att inhandla en 607:a. Jag är dock fundersam när det gäller vilka högtalare jag ska köpa. Väljer mellan Hkts11 och dynavoice magic f-6. Nån som har provat dessa högtalare med 607:an?nåt som motiverar att hkts11 kostar det dubbla (är subben värd 2500?). har småbarn sovandes på övervåningen så jag är mer ute efter bra ljud än högt ljud...
Postad 17 January 2010 - 12:58
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hej
Är ny på denna tråd. Har bestämt mig för att inhandla en 607:a. Jag är dock fundersam när det gäller vilka högtalare jag ska köpa. Väljer mellan Hkts11 och dynavoice magic f-6. Nån som har provat dessa högtalare med 607:an?nåt som motiverar att hkts11 kostar det dubbla (är subben värd 2500?). har småbarn sovandes på övervåningen så jag är mer ute efter bra ljud än högt ljud...
Sitter i samma sits som dig och har redan bestämt mig för HKTS11. Jag har bara provlyssnat på HKTS och nåt Canton så jag vet inte vad dynavoice klarar. Men HKTS11 har mäktigt tung och samtidigt helt ren och rapp bas. Många tycker att du får samma tyngd som en 12 tummare klarar samtidigt som den spelare "renare" än en 12a. Jag tror också att man har nytta av en "tung" bas även på låg nivå. Så för min del så har jag redan bestämt mig för HKTS11, men jag velar lite mellan Onkyo 607 och Denon 1910. I den här prisklassen så ska man nog lägga minst lika mycket pengar på högtalarna som på Stärkaren. Att sedan HKTS11 utklassa flera system i 8000-10000 klassen gör ju inte saken sämre  Ska du ha ett sämre högtalarsystem så kan du säkert gå ner på en 507a eller 307a
Postad 17 January 2010 - 14:25
tranquillity
-
tranquillity
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
overscan ska egentligen alltid va avstängt men kolla catalyst center du har ett ati grafikkort så följer ett program med drivrutinen som heter catalyst center i det kan du ändra storlek på bild osv programmet ska finnas på startmenyn alternativt andra musknappen på skrivbordet
alternativt byt mellan nyare o äldre drivrutiner /catalyst center
ÄNTLIGEN =) nu har jag bild som är på hela skärmen =P. Det var Overscan functionen som stod på 7-8 som default i CCC. Drog ned den till 0 och VOILA! =). Det skumma dock är att jag inte hittade inställningen i Windows 7 64-bits CCC. Jag provade att ominstallera drivrutinerna men av någon anledning har jag mindre än hälften av valmöjligheterna i CCC advanced settings i installationen i Windows 7 än de jag har i windows XP. Så nu blir det till att återinstallera Windows 7 =P, nu vet jag att jag kan få det att fungera i alla fall vilket är mycket skönt =) Får se om jag kan finna någon annan drivrutin till W 7 som kanske funkar bättre. Tack alla för er hjälp, mycket uppskattat =).
Postad 17 January 2010 - 14:40
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
ÄNTLIGEN =)
nu har jag bild som är på hela skärmen =P. Det var Overscan functionen som stod på 7-8 som default i CCC. Drog ned den till 0 och VOILA! =).
Det skumma dock är att jag inte hittade inställningen i Windows 7 64-bits CCC. Jag provade att ominstallera drivrutinerna men av någon anledning har jag mindre än hälften av valmöjligheterna i CCC advanced settings i installationen i Windows 7 än de jag har i windows XP.
Så nu blir det till att återinstallera Windows 7 =P, nu vet jag att jag kan få det att fungera i alla fall vilket är mycket skönt =) Får se om jag kan finna någon annan drivrutin till W 7 som kanske funkar bättre.
Tack alla för er hjälp, mycket uppskattat =).
jag hadde exakt samma problem med att inställningar i CCC försvinner i win7 jag löste det med att köra in drivern som följde med datorn i stället för den senaste på nätet då funkade det. gott att du slapp chabla med recivern
Redigerat av Duckface21, 17 January 2010 - 14:41.
Postad 17 January 2010 - 15:05
Swedeman
-
Swedeman
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Väljer mellan Hkts11 och dynavoice magic f-6. Nån som har provat dessa högtalare med 607:an?
Jag har Dynavoice magic F-6 ihop med 607:an, skitnöjd!
Postad 17 January 2010 - 15:34
Seabaz
-
Seabaz
-
Användare
-
-
124 inlägg
Vilken megatråd detta är
Letat lite men har några frågor ändå...
1. Recivern verkar tappa signal ibland, helt slumpvis, och det blir en "färgad myrornas krig" - bild på tv:n, och sen hoppar den tillbaka igen. Detta händer som sagt helt slumpvis och ibland flera ggr i rad, ibland aldrig under en hel kväll.
Fenomenet uppstår från alla möjliga källor, inklusive PS3 och Dreambox. Oavsett om jag ex bara är i menyn på ps3:an, kör Bluray eller kör DVD....
Detta händer inte om jag kör direkt till tv:n med apparaterna...
2. Ljud. Från PS3. Hur skall jag egentligen ställa in ps3/Onkyon för att den skall ta ljud via optisk och bild via HDMI... Kör en dvd med dolby digital 5.1 ljud på ps3:an, men den VÄGRAR ta emot signalen hur jag än gör. Väljer man att ps3:an bara skall skicka ljud via optisk. så blir det helt tyst i förstärkaren. Ställer man inte ps3:an på att köra dubbel utmatning blir det ljud, men då står det hdmi i stärkarens display och jag antar att den tar ljudet via hdmi. Om man då kollar vad den får för matning så är det PCM som bäst multichannel pcm, men DD ikonen tänds inte i displayen på stärkaren...
Om jag trycker på Info på PS3 står det att ljudet är 5.1 Dolby Digital.....
Jag misstäner som sagt att det är det optiska ljudet jag måste komma åt på ngt vis... och som sagt, ställer jag mig i menyn och gör iställningarna för optiskt ljud så försvinner ljudet helt. Stärkaren verkar vilja ha HDMI istället. Ingången timm "GAME" är iställd till rätt optisk ingång om jag nu gjort rätt där... hmmm......
Utrustning:
Dreambox 8000, Ps3, Onkyo 607, Canton Movie 120MX, Sony Bravia W3500
Redigerat av Seabaz, 17 January 2010 - 15:35.
Postad 17 January 2010 - 18:27
Spata
-
Spata
-
Användare
-
-
130 inlägg
2. Ljud. Från PS3. Hur skall jag egentligen ställa in ps3/Onkyon för att den skall ta ljud via optisk och bild via HDMI... Kör en dvd med dolby digital 5.1 ljud på ps3:an, men den VÄGRAR ta emot signalen hur jag än gör. Väljer man att ps3:an bara skall skicka ljud via optisk. så blir det helt tyst i förstärkaren. Ställer man inte ps3:an på att köra dubbel utmatning blir det ljud, men då står det hdmi i stärkarens display och jag antar att den tar ljudet via hdmi. Om man då kollar vad den får för matning så är det PCM som bäst multichannel pcm, men DD ikonen tänds inte i displayen på stärkaren... Om jag trycker på Info på PS3 står det att ljudet är 5.1 Dolby Digital.....
Jag misstäner som sagt att det är det optiska ljudet jag måste komma åt på ngt vis... och som sagt, ställer jag mig i menyn och gör iställningarna för optiskt ljud så försvinner ljudet helt. Stärkaren verkar vilja ha HDMI istället. Ingången timm "GAME" är iställd till rätt optisk ingång om jag nu gjort rätt där... hmmm......
Utrustning: Dreambox 8000, Ps3, Onkyo 607, Canton Movie 120MX, Sony Bravia W3500
Varför kör du inte ljudet via hdmi istället? Du får hd- ljud och slipper en kabel!
Postad 17 January 2010 - 18:51
pewi78
-
pewi78
-
Forumräv
-
-
730 inlägg
Om du ser vad som står längst ner i mitt inlägg så står det att jag har provat detta. Så svaret är ja, det har jag provat och det fungerar utan problem.
Tydligen jag som inte kan läsa;) Då har du samma problem som jag hade (onkyo+samsung tv....) jag löste det genom att koppla bort HAMA hdmi kabeln som inte ville skicka 1080P mellan stäkaren och tv´n, trots att det fungerade mellan ps3:an och tv´n(1080P) och ersätta den med en clas olsson hdmi mellan stärkaren och tv´n funkar klockrent efter det...  //Peter
Postad 17 January 2010 - 22:37
Seabaz
-
Seabaz
-
Användare
-
-
124 inlägg
Varför kör du inte ljudet via hdmi istället? Du får hd- ljud och slipper en kabel!
Ja, om jag skall vara ärlig så vet jag inte varför jag gjorde så... Det var nog för att när jag kopplade in så tänkte jag att det kunde vara bra att kunna spela upp cd skivor från ps3:an ut i ljudsystemet, samtidigt som man har igång tv:n genom receivern. Men det verkar ju inte gå ändå.... så ja, nu var det problemet löst. Danke.
Postad 19 January 2010 - 09:20
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
En uppdatering kanske ska vara på sin plats så ni vet hur det har gått med mina problem.
Har varit hemma från jobbet igår och idag, trött sjuk och lite förbannad så gav jag mig tusan på att jag skulle eliminera alla felkällor så gott det går.
Så man inte åker till butiken med en "felaktig" vara och så provar de den och allt fungerar.
Detta gjorde att jag slängde ner tv'n från väggen för att kunna koppla in och ur kontakterna i respektive uttag utan krångel.
Efter idogt byte mellan olika kablar, uttag och intag på både förstärkaren och tv'n så utkristalliserade sig ett bettende som jag inte hade kunnat förutse.
Döm om min förvåning när allt helt plötsligt fungerade!
Jag hade lyckats med konststycket att hitta ett kabelpar som faktiskt skickade signalen som jag ville, via HDMI och 1080P! Eureka!
Provade att koppla in min Xbox med detta kabelpar, det fungerade!
Provade att koppla in BDspelaren, det fungerade!
Provade att koppla in xtreamern, funkade inte (beror på Xtreamern har jag läst mig till nu, får köra den i 1080i tills ny FW kommer där)
Det knepiga är att jag har 6st HDMIkablar varav det är 3 st olika tillverkare på dessa.
2st noname
3st Belkin
1st Supra 2m
1 noname funkar inte samt en av Belkinkablarna.
Nu kör jag med Supran från BDspelaren till 607'an och en Belkin upp till tv'n, sätter jag istället Supran upp till tv'n och Belkinen till BDspelaren så är vi tillbaka på ruta 1 igen där den inte synkar ihop och man måste köra med 1080i som högsta upplösning.
Slutsatsen är att 607'n måste vara väldigt känslig för vilka kablar som den använder.
Jag kunde aldrig i mitt liv tro att det skulle vara skillnad på kablar på detta vis. Men det hjälpte upp min dag igår i alla fall. Även om jag var rejält trött och frös/svettades om vartannat under tiden.
Nu återstår bara att se om det håller i sig under ett par dagar eller om det var en lyckoträff igår!
Så tipset till ni andra som har problem, prova med annat kablage. Jag trodde jag hade gjort det men inte tillräckligt mycket visade det sig. Samt att man verkligen provar ALLA kombinationer med kablageplacering eftersom det i mitt fall har stor betydelse VAR varje kabel sitter.
Lycka till ni som fortfarande har problem säger en som kanske kanske har löst sina problem.
Postad 19 January 2010 - 09:49
Spata
-
Spata
-
Användare
-
-
130 inlägg
Grattis, lr vad man ska säga;) Strongt av dig att inte ge upp!
Postad 19 January 2010 - 14:04
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
En uppdatering kanske ska vara på sin plats så ni vet hur det har gått med mina problem. Har varit hemma från jobbet igår och idag, trött sjuk och lite förbannad så gav jag mig tusan på att jag skulle eliminera alla felkällor så gott det går. Så man inte åker till butiken med en "felaktig" vara och så provar de den och allt fungerar. Detta gjorde att jag slängde ner tv'n från väggen för att kunna koppla in och ur kontakterna i respektive uttag utan krångel. Efter idogt byte mellan olika kablar, uttag och intag på både förstärkaren och tv'n så utkristalliserade sig ett bettende som jag inte hade kunnat förutse.
Döm om min förvåning när allt helt plötsligt fungerade! Jag hade lyckats med konststycket att hitta ett kabelpar som faktiskt skickade signalen som jag ville, via HDMI och 1080P! Eureka! Provade att koppla in min Xbox med detta kabelpar, det fungerade! Provade att koppla in BDspelaren, det fungerade! Provade att koppla in xtreamern, funkade inte (beror på Xtreamern har jag läst mig till nu, får köra den i 1080i tills ny FW kommer där)
Det knepiga är att jag har 6st HDMIkablar varav det är 3 st olika tillverkare på dessa. 2st noname 3st Belkin 1st Supra 2m
1 noname funkar inte samt en av Belkinkablarna. Nu kör jag med Supran från BDspelaren till 607'an och en Belkin upp till tv'n, sätter jag istället Supran upp till tv'n och Belkinen till BDspelaren så är vi tillbaka på ruta 1 igen där den inte synkar ihop och man måste köra med 1080i som högsta upplösning.
Slutsatsen är att 607'n måste vara väldigt känslig för vilka kablar som den använder. Jag kunde aldrig i mitt liv tro att det skulle vara skillnad på kablar på detta vis. Men det hjälpte upp min dag igår i alla fall. Även om jag var rejält trött och frös/svettades om vartannat under tiden. Nu återstår bara att se om det håller i sig under ett par dagar eller om det var en lyckoträff igår!
Så tipset till ni andra som har problem, prova med annat kablage. Jag trodde jag hade gjort det men inte tillräckligt mycket visade det sig. Samt att man verkligen provar ALLA kombinationer med kablageplacering eftersom det i mitt fall har stor betydelse VAR varje kabel sitter.
Lycka till ni som fortfarande har problem säger en som kanske kanske har löst sina problem. 
där ser man grattis till skitna kablar hehe lustigt dock hdmi skickar ju digitalt ska inte va skilnad kanske är överföringshastigheten på kablarna som avgör
Postad 19 January 2010 - 16:53
VincentVegaSWE
-
VincentVegaSWE
-
Forumräv
-
-
844 inlägg
Där ser man! I den digitala världen upphör man aldrig att förvånas. Vore det att hoppas på för mycket om man tror att kabelbyte skulle kunna hjälpa oss som har problem med att ljudet försvinner när bildvisaren stängs av?
Jag har för närvarande en Clicktronic (Clas Ohlson) mellan 607:an och TV:n, samt en "noname" från Onoff mellan PS3 och 607.
Redigerat av VincentVegaSWE, 19 January 2010 - 16:55.
Postad 19 January 2010 - 18:24
ChristerN
-
ChristerN
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Efter idogt byte mellan olika kablar, uttag och intag på både förstärkaren och tv'n så utkristalliserade sig ett bettende som jag inte hade kunnat förutse.
Döm om min förvåning när allt helt plötsligt fungerade! Jag hade lyckats med konststycket att hitta ett kabelpar som faktiskt skickade signalen som jag ville, via HDMI och 1080P! Eureka! Provade att koppla in min Xbox med detta kabelpar, det fungerade! Provade att koppla in BDspelaren, det fungerade! Provade att koppla in xtreamern, funkade inte (beror på Xtreamern har jag läst mig till nu, får köra den i 1080i tills ny FW kommer där)
Det knepiga är att jag har 6st HDMIkablar varav det är 3 st olika tillverkare på dessa. 2st noname 3st Belkin 1st Supra 2m
1 noname funkar inte samt en av Belkinkablarna. Nu kör jag med Supran från BDspelaren till 607'an och en Belkin upp till tv'n, sätter jag istället Supran upp till tv'n och Belkinen till BDspelaren så är vi tillbaka på ruta 1 igen där den inte synkar ihop och man måste köra med 1080i som högsta upplösning.
Slutsatsen är att 607'n måste vara väldigt känslig för vilka kablar som den använder. Jag kunde aldrig i mitt liv tro att det skulle vara skillnad på kablar på detta vis. Men det hjälpte upp min dag igår i alla fall. Även om jag var rejält trött och frös/svettades om vartannat under tiden. Nu återstår bara att se om det håller i sig under ett par dagar eller om det var en lyckoträff igår!
Jag gläds med dig och hoppas att detta löser dina problem permanent. Och säger vad var det jag sa Jag har också haft lite problem med 607:an och en Samsung TV (46557). Jag bytte några HDMI-kablar och sen fungerade det (nästan) problemfritt. Att du får svart bild betyder, trots att TVn förmodligen visar "felaktig anslutning" eller liknande, att stärkaren och TVn har kontakt och att det är ett Handshake problem. Tar man ut sladden blir skärmen, åtminstone på min TV, blå.
När jag skriver nästan betyder det att jag kan ibland vara tvungen att sätta på TVn först och ställa in den mot stärkaren innan jag startar min PC som jag kör filmer etc från. Ibland behöver jag ta ut HDMI-sladden och sätta i den när TVn är på och väntar på signal från PCn.
Med de gamla kablarna (billigaste från Kjelle) fungerade det inte alls om man gick vägen över Onkyon men bra om man gick direkt på TVn. Kanske kan det här hjälpa dig i ditt felsökande. Lycka till!
Postad 19 January 2010 - 19:12
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
ChristerN: Jo, men jag tyckte ju att jag hade provat på olika sätt så det räckte och blev över.
Men iom att jag var hemma och var sjuk så gjorde jag det lite mera systematiskt, plus att jag inte hade en sambo som stod och höll tv'n och tyckte jag var allmänt besvärlig som inte kunde nöja mig med 1080i (det är ju ändå ingen skillnad!)
Men, ska man kunna köra 1080P så ska det ta mig tusan funka också!
Som sagt, efter idogt bytande fram och tillbaka så fick jag igång det. Det fungerade under dagen idag också så än så länge är jag nöjd.
Men det är knepigt, kabel som kabel trodde jag men tydligen så stämmer inte detta med Onkyo och Samsungtvapparater i alla fall.
Postad 19 January 2010 - 19:19
Spata
-
Spata
-
Användare
-
-
130 inlägg
Lite nyfiken, spelade längden på kablarna någon roll?
Postad 19 January 2010 - 19:44
ChristerN
-
ChristerN
-
Amatör
-
-
65 inlägg
ChristerN: Jo, men jag tyckte ju att jag hade provat på olika sätt så det räckte och blev över. Men iom att jag var hemma och var sjuk så gjorde jag det lite mera systematiskt, plus att jag inte hade en sambo som stod och höll tv'n och tyckte jag var allmänt besvärlig som inte kunde nöja mig med 1080i (det är ju ändå ingen skillnad!)
Men, ska man kunna köra 1080P så ska det ta mig tusan funka också!
Som sagt, efter idogt bytande fram och tillbaka så fick jag igång det. Det fungerade under dagen idag också så än så länge är jag nöjd. Men det är knepigt, kabel som kabel trodde jag men tydligen så stämmer inte detta med Onkyo och Samsungtvapparater i alla fall.
Inga problem. Nu vet ju läsarna av den här tråden att det faktiskt kan vara HDMI-kablarna som krånglar. Trots att så inte borde vara fallet. Du skrev tidigare att du inte fick Xstreamern att köra 1080p. Varför? Provade att koppla in xtreamern, funkade inte (beror på Xtreamern har jag läst mig till nu, får köra den i 1080i tills ny FW kommer där)
Postad 19 January 2010 - 20:05
staffanw
-
staffanw
-
Beroende
-
-
1145 inlägg
... Men det är knepigt, kabel som kabel trodde jag men tydligen så stämmer inte detta med Onkyo och Samsungtvapparater i alla fall.
Det stämmer för mig ialla fall då jag har en no-name kabel mellan 607 och en Samsung full-HD tv och kör 1080p från en Popcorn Hour så det verkar vara lite random.
Postad 19 January 2010 - 21:16
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
Lite nyfiken, spelade längden på kablarna någon roll?
Nej, det var/är samma längd på de kablar som jag har provat med här hemma Inga problem. Nu vet ju läsarna av den här tråden att det faktiskt kan vara HDMI-kablarna som krånglar. Trots att så inte borde vara fallet.
Du skrev tidigare att du inte fick Xstreamern att köra 1080p. Varför?
Vet ej, det verkar bara vara så när man försöker köra 1080P, spelar ingen roll om jag väljer 50 eller 60Hz. Så fort jag byter till 1080i så fungerar det. Här spelar det ingen roll hur jag kopplar. Inte ens rakt i tv'n fungerar oavsett vilken kable jag väljer. Plus att om man läser i deras forum så är det väldigt många som har problem med detta.
Postad 20 January 2010 - 01:07
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Knappast troligt att det är kabelarna i sig som krånglar utan snare glapp i kontakterna. Har du kanske någon halvtaskig lödning i din Onkyo på HDMI kontakterna. Det kan ju till om med slumpa sig att någon av dina kablar råkar trycka till kontakten precis lite fel så det glappar. Jag hade nog provat att rycka lite där bak och se vad som händer. Har du nån glapp i spelare så vill du ju ha det fixat innan garantin går ut.
Jag har också handlat 607an nu, men bara hunnit köra den 5 minuter med en väldigt tillfällig högtalaruppkoppling (köpte även HKTS11).
Det fungerade iallafall fint den stunden med 1080P från PS3an med biltema+clasohlson HDMI kabel. Jag undvek faktiskt HAMA kablarna som både Mediamarkt och Elgiganten säljer efter att någon hade problem här med dem.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|