Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HRT Stage

1784 svar till detta ämne
  • Stängt ämne Detta ämne är stängt

Postad 03 November 2013 - 16:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Laddie, du har ju hört stage samt inos prylar i bra och dåliga rum. Hur låter stage mot ino i dåliga rum enl dig?

Postad 03 November 2013 - 17:17

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 1

Jag har förklarat i flera inlägg till dig, men du förstår ändå inte. Det finns inget nytt sätt jag kan formulera mig på så att du förstår, därför tänker jag inte försöka utveckla det mer. Vi får nöja oss med att du inte förstått.

Vad är det för för jäkla fulretorik? Jag har förstått alldeles utmärkt. Det är du som inte har svar på mina påståenden. Texten i dina recensioner säger annat än du påstår nu. Jag har tagit upp exempel på detta.

Postad 03 November 2013 - 17:19

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Laddie, du har ju hört stage samt inos prylar i bra och dåliga rum. Hur låter stage mot ino i dåliga rum enl dig?

Har ju bara hört båda i så kallat "dåliga" rum.

Hörde Guru i ett enligt IÖ dåligt rum. Han grymtade högljutt om detta, så det borde vara dåligt.
Tyckte QM nånting och Junior lätt massivt imponerande. Liknar inget annat, så detaljerat och ja, för att använda klyschan "som att tvätta ett fönster". Däremot stampar jag inte takten, saknar något. Vet inte vad.

Stage demades i en stor entrehall. Men vid första lyssningen rätt lite folk så rätt ok ändå tror jag.
Stage lämnade mig helt oberörd. Mjukt och balanserat javisst men jag fångades inte alls.
Därmed säger jag inte alls att Stage är ett dåligt system. Finns mångdubbelt dyrare jag inte heller fångas av.

Så, för att summera; Guru har kvaliteter vissa kommer att finna unika, ovärderliga. Stage är en bra medelklasshögtalare jag tycker få borde ha något direkt emot. Men den lyfter heller inte i mitt tycke musiken till några högre höjder.

Men detta är mina högst personliga reflektioner. Vill egentligen bara belysa det faktum att vi har olika krav och går igång på olika saker. Faktiskt inte speciellt mycket hifi jag fångas av, det kan vara det lilla som gör det helt enkelt. Någon höjning i något register som tilltalar just mig.
Jag är tämligen säker på att det är så här för de flesta av oss, och därför finns det också ofantligt mycket olika att välja på.

Tror man att man har uppfunnit universalsystemet alla kommer att gilla har man inte fattat ett dyft om hur folk funkar. :)

Redigerat av laddie15, 03 November 2013 - 18:00.

Postad 03 November 2013 - 17:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Just det där med detaljerna skrev jag ju också, stage är lite som ino pip utan detaljer och sämre diskant. Jag får ingen taktstampning av ino direkt heller, men det är väl för att det är lite för neutralt.

Postad 03 November 2013 - 17:50

fristil
  • fristil
  • Mästare

• 3279 inlägg
  • 0

Vilka grejer hade imponerat mer på dig för 10.000:- (inkl. DAC, för- och slutsteg, högtalarkablage och högtalare) och varför.

Dynaudio 2/6 eller Excite X12 och NAD D3020 + valfria högtalarkablar från kjell.com för 20 kr = max 9000 kr

Redigerat av fristil, 03 November 2013 - 17:52.

Postad 03 November 2013 - 18:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Just det där med detaljerna skrev jag ju också, stage är lite som ino pip utan detaljer och sämre diskant. Jag får ingen taktstampning av ino direkt heller, men det är väl för att det är lite för neutralt.

Håller nog med på båda. :)

Redigerat av laddie15, 03 November 2013 - 18:03.

Postad 03 November 2013 - 18:12

Unregistereddc53c7e8
  • Unregistereddc53c7e8
  • Mästare

• 2573 inlägg
  • 0

Jag har förklarat i flera inlägg till dig, men du förstår ändå inte. Det finns inget nytt sätt jag kan formulera mig på så att du förstår, därför tänker jag inte försöka utveckla det mer. Vi får nöja oss med att du inte förstått.

Aha... du har lärt dig använda frikortet "Jag kan inte begära att du skall förstå det" alltså. Skenbart bra att använda om man har kassa argument och vill slippa diskutera men nackdelen är ju förstås att det kan uppfattas som nedvärderande och att man gör bort sig för de som genomskådar tilltaget.

Redigerat av Unregistereddc53c7e8, 03 November 2013 - 18:13.

Postad 03 November 2013 - 18:23

Unregistered95265801
  • Unregistered95265801
  • Forumräv

• 930 inlägg
  • 0
Stäng tråden då den barnsligt nog bara används som en plats att älta och munhuggas (vilket är en klar majoritet istället för att diskutera sådant som forumet är skapt för dvs bio- & musikanläggningar)

Postad 03 November 2013 - 18:45

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Nejfan, os-diskussionen kommer redas ut imorgon om generalagenten kommer hit och förtydligar det hen skrev. Då slipper vi spekulera i det vi gjort i runt 3 sidor :)
Ja, sen har ju jag och laddie faktiskt kommit fram till att ino och stage låter lite lika och att det är en anledning till varför vi kanske inte är så stora fans av dom :D

Redigerat av Zartok, 03 November 2013 - 18:46.

Postad 03 November 2013 - 19:39

keenan
  • keenan
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0

Vad är det för för jäkla fulretorik? Jag har förstått alldeles utmärkt. Det är du som inte har svar på mina påståenden. Texten i dina recensioner säger annat än du påstår nu. Jag har tagit upp exempel på detta.

Äh, jag har fått en känga av forumets cicero. Retorik på hög nivå.
Men som sagt stage engagerar och denna tråd gick snett i vart fall gällande
Nord Korea hållandes. Dock ska jag om tillfälle ges ge systemet en till chans.

Dock är jag just nu i större behov av en redig starkare än detta systemet.

Postad 03 November 2013 - 20:08

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nejfan, os-diskussionen kommer redas ut imorgon om generalagenten kommer hit och förtydligar det hen skrev. Då slipper vi spekulera i det vi gjort i runt 3 sidor :)
Ja, sen har ju jag och laddie faktiskt kommit fram till att ino och stage låter lite lika och att det är en anledning till varför vi kanske inte är så stora fans av dom :D

Japp, bara en sån sak. :) Dock skulle jag, om jag fick pengar över, ändå vilja utforska Junior vidare. Men så.känner jag inte för stage. Egentligen behöver man ju mer än en anläggning, så kan man skifta efter humör, eller bara för ombytets förnöjelse i sig. :)

Postad 03 November 2013 - 20:10

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Word. Skulle gärna utforska pi60 själv faktiskt. Stage känner inte jag för att höra öht :D

Postad 03 November 2013 - 20:31

CynisktLjud
  • CynisktLjud
  • Användare

• 170 inlägg
  • 1
Var på hembiobutiken i veckan som var för att lyssna på Triangles nya Signature serie.

Där uppe på andra våning stod ett par Stage, tyvärr hade vi inte tid att lyssna på dessa, men det ska jag definitivt göra framöver, kul att lyssna på saker som så många amatörer och allvetare har en stark åsikt om :)

Postad 03 November 2013 - 20:38

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Var på hembiobutiken i veckan som var för att lyssna på Triangles nya Signature serie.

Där uppe på andra våning stod ett par Stage, tyvärr hade vi inte tid att lyssna på dessa, men det ska jag definitivt göra framöver, kul att lyssna på saker som så många amatörer och allvetare har en stark åsikt om :)

Skall bli intressant att höra vad ett ovetande proffs har att säga. ;)

Postad 03 November 2013 - 20:44

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 0

Nej, du har inte alls förstått. Jag har förklarat två gånger utan resultat.

Joda jag förstår vad du försöker få fram. Tyvärr då stämmer ju inte det du säger ihop med din recension.

Men skitsamma, det är ju tydligt att du verkar ha målat in dig i ett hörn med sådana svar som du ger. Precis som några andra här också noterat.

Lönlöst att fortsätta den hör diskussionen. Trist.

Postad 03 November 2013 - 20:58

CynisktLjud
  • CynisktLjud
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Skall bli intressant att höra vad ett ovetande proffs har att säga. ;)

Haha :P Jag ansåg mig tillhöra dom "Glada amatörerna"

Postad 03 November 2013 - 21:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ska bli intressant qtt höra vad du tycker cynikern. Kör några låtar du känner bra och ge oss en lite utförlig recension. Behövs fler, senaste var för typ fem sidor sen :D

Postad 03 November 2013 - 21:09

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

http://www.bigscreen...ar/?artikel=116
Får använda länken igen :) systemet som ej anges med namn är bws 802 eller 803.

Det kanske är helt offtopic, men det måste vara en tidig 801, troligtvis modellen som Telarc använde som monitor på den tiden (början/mitten av 80-talet). Vill minnas att Ingvar själv har tonat ner betydelsen av denna mätning, men av någon anledning hänger den ändå med år efter år.

En sådan impulsmätning säger egentligen väldigt lite om ljudet, och används normalt sett för att ta reda på hur elementen är kopplade (polariteten) samt hur väl de integrerar med varandra. Ju fler element och/eller delningsfrekvenser, desto fler "toppar" (eller dalar om polariteten är vänd) i grafen.

Dynaudio Confidence C4:
Bifogad fil  DynConfFig8.jpg   13.53K   0 Antal nerladdningar

Revel Ultima Studio2:
Bifogad fil  308Revfig8.jpg   14.68K   0 Antal nerladdningar

B&W 804 Diamond:
Bifogad fil  913B804fig7.jpg   21.11K   0 Antal nerladdningar

edit: Mycket underhållande tråd förövrigt :)

Redigerat av Ageve, 03 November 2013 - 21:56.

Postad 03 November 2013 - 21:39

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

• 4251 inlägg
  • 0
Vad har Stage för frekvensomfång?

Postad 03 November 2013 - 21:42

CynisktLjud
  • CynisktLjud
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Ska bli intressant qtt höra vad du tycker cynikern. Kör några låtar du känner bra och ge oss en lite utförlig recension. Behövs fler, senaste var för typ fem sidor sen :D

Hehe, ska skriva ett par rader när det är gjort..

Kommer jämföra dom mot en utav mina "favorit-små-högtalare" jag har i vårat gemensamma vardagsrum för tillfället, Sunfire HRS SAT4.

:)

Redigerat av CynisktLjud, 03 November 2013 - 21:55.

Postad 03 November 2013 - 21:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
minst 10 cyniskt! =)

marcus: jag tror det är 45-20k, men räkna inte med att höra mer än runt 16.000 eller så, sen tror jag att diskanten har rullat av för mycket ^^

Postad 03 November 2013 - 21:50

CynisktLjud
  • CynisktLjud
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

minst 10 cyniskt! =)

marcus: jag tror det är 45-20k, men räkna inte med att höra mer än runt 16.000 eller så, sen tror jag att diskanten har rullat av för mycket ^^

Vad är det för element i dessa Stage?

Postad 03 November 2013 - 21:55

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0

minst 10 cyniskt! =)

http://www.youtube.c...h?v=VxcbppCX6Rk

Glöm inte sätta på 1080p ;)

Postad 03 November 2013 - 22:20

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Min platta kunde inte spela över typ 12000, då började den att "klippa" typ :D

Postad 03 November 2013 - 22:26

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
På tal om ingenting, har du haft Hulken på besök? Tänker på avataren :lol:

Postad 03 November 2013 - 22:28

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Jag? Nejfan, jag lyckades bara få ljuset rätt på den bilden. Jag ser nog egentligen rätt fet ut :D

Postad 03 November 2013 - 22:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Jag? Nejfan, jag lyckades bara få ljuset rätt på den bilden. Jag ser nog egentligen rätt fet ut :D

:lol:

Postad 03 November 2013 - 22:48

Unregisteredb1334109
  • Unregisteredb1334109
  • Lärjunge

• 326 inlägg
  • 0

http://www.youtube.com/watch?v=VxcbppCX6Rk

Vad jag vet är att youtube klipper bort allt ljud över ca 16500hz(någonstans emellan 16khz och 17khz iallafall). Vet inte om det har ändrats på senaste men jag tror knappast det. Prova själv om du kan dra klippet genom någon spectral analys.

Postad 03 November 2013 - 23:17

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 1

Haha :P Jag ansåg mig tillhöra dom "Glada amatörerna"

Haha. Glada Amatörer är vi allihopa. Välkommen. Skall somsagt bli intressant att se vad du tycker. Och det är faktiskt fullt tillåtet att gilla Stage om man vill. Åt andra hållet hållet är det dock värre. :P

Postad 03 November 2013 - 23:20

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 2
Det är nog hög tid att försöka rycka upp kvalitén på inläggen i tråden. Låt den handla om Stage och inget annat. Vill ni diskutera något annat får ni göra det i en egen tråd. Många inlägg på sistone har varit rätt onödiga inte tillför inte särskilt mycket utan gör mest andra irriterade. Har man inget vettigt att tillföra diskussionen så föreslår jag att man låter bli att skriva också.

Postad 03 November 2013 - 23:42

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ja för fasen. Det är nästan så vi hade behövt någon som gillar stage då importören och fredrik är rätt ensamma. Misstänker iaf att importören gillar stage.
Någon frågade om elementen i stage. Jag fick höra på rc att ingen känner tiöl xmax, men det ska tydligen vara 24mm eller något sånt såg jag. När man spelar högt så syns det ordentligt på elementen när dom hoppar runt. Det skanjag dock erkänna, dom spelade högt med mycket mycket bättre kontroll än system audios smalstativare i ungefär samma storlek. Det ska man ge stage :)

Postad 04 November 2013 - 01:13

CynisktLjud
  • CynisktLjud
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

Ja för fasen. Det är nästan så vi hade behövt någon som gillar stage då importören och fredrik är rätt ensamma. Misstänker iaf att importören gillar stage.
Någon frågade om elementen i stage. Jag fick höra på rc att ingen känner tiöl xmax, men det ska tydligen vara 24mm eller något sånt såg jag. När man spelar högt så syns det ordentligt på elementen när dom hoppar runt. Det skanjag dock erkänna, dom spelade högt med mycket mycket bättre kontroll än system audios smalstativare i ungefär samma storlek. Det ska man ge stage :)

Delade vid 80hz? eller spelade dom såpass högt i fullregister?

Postad 04 November 2013 - 06:52

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Det stämmer. Har ju Sa Saxo 10 i huset och de spelar inte gärna så högt, men å andra sidan berörs man av det man hör. Nu tror jag förvisso dessa lite billigare är trevligare än tex. Mantra då de billigare är lite "rundare" i ljudet. Ibland är kompromisser något bra. :)
Jo, håller med om att Stage spelsr högt och mycket rent. Detta var ju också en uttalad ambition när man tog fram elementen. Imponerande helt klart, och en egenskap man faktiskt också delar med Ino/Guru. Det går att spela rejält högt utan dist. Lyssnade på System Audios senaste stativare på Malmömässan. Den hade ett nytt element från Scan Speak som också hade extremt låg dist. Kollade med dB mätsre och det var rejält högt utan minsta problem.
Problemet var bara att den inte var lika engagerande att lyssna på som andra SA. Känns fenomenet igen? :)

Postad 04 November 2013 - 07:04

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Delade vid 80hz? eller spelade dom såpass högt i fullregister?

Nej, dom spelade fullt ut. När du lyssnar på dom så kör en michael jackson-låt på hög volym. Där målar dom på rätt duktig bas vill jag påstå! :)
Leddie: vi verkar sa lite samma lyssningsfenomen i oss. Neutralt kan bli tråkigt :D

Redigerat av Zartok, 04 November 2013 - 07:06.

Postad 04 November 2013 - 07:37

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

håller med, den SA stativaren var nog mässans bästa minsting skulle jag vilka påstå.

Oj. Den är ju i stan idag, kanske skulle fara och lyssna? :) ska ta med db-mätaren också, 85 vid lyssningsposition enl min analoga mätare är min referensvolym som allt ska klara för att jag ska gilla :)

Postad 04 November 2013 - 08:00

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

• 3846 inlägg
  • 0

kul. min jobbdator klipper ljudet efter 12khz men min iPhone klippte redan efter 8khz

får nog ta å lyssna på detta när jag kommer hem ;)

Postad 04 November 2013 - 10:24

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Nej, dom spelade fullt ut. När du lyssnar på dom så kör en michael jackson-låt på hög volym. Där målar dom på rätt duktig bas vill jag påstå! :)
Leddie: vi verkar sa lite samma lyssningsfenomen i oss. Neutralt kan bli tråkigt :D

Japp, skall bli intressant att se vad du tycker om SA:s nya. Tar ungefär en takt att känna igen SA:s signum, trummor låter verkligen trummor. Extremt högupplöst och distfritt är det annars. Att jag inte riktigt rycks med som jag är van vid är lite mysko. Kan ju bero på att ett enda element skall ta hand om ett jätteregister, någon pratade om 20Hz, vilket ju borde vara nonsens. Men likt Ino/Guru tror jag att jag saknar lite kött i midbasen. Men tänk dessa element i en snygg rad som på golvarna. Hade förstås kostat gryn. :)

Ursäkta OT.

Postad 04 November 2013 - 11:44

Unregisterede93ec5d9
  • Unregisterede93ec5d9
  • Beroende

• 1319 inlägg
  • 3

Den stämmer, men du verkar vara den enda av de hundtratals som läst den som inte förstår den. Du försöker berätta för mig vad jag upplevt och varför, vilket du givetvis inte kan, av många många anledningar. Den enda som målat in sig i ett hörn här är du ;)

Då är det du som missförstår mig om du skriver så. :)

Aja, en recensent som tror sig vara opåverkad av placebo och inte ens vill stå till svars när man ställer frågor, är en recensent jag inte litar på tyvärr.

Postad 04 November 2013 - 12:20

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Subben till Stage skulle tydligen inte bli en vanlig sub, utan som en "underdel" till Stage. Någon som har bilder på detta.?

Postad 04 November 2013 - 12:23

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

• 5655 inlägg
  • 0

15000hz tror jag att jag hörde.Som väntat efter tidigare sådana här mätningar jag lyssnat på :). Man slipper bry sig hur saker mäter och låter efter 15000hz! :D

Redigerat av genstruktur, 04 November 2013 - 12:24.

Postad 04 November 2013 - 12:52

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 1
Nu har jag varit och lyssnat på Stage!

En trevlig säljare tog sig tiden att berätta om systemet och lät mig välja själv vad jag ville lyssna på.

Källa var en dator med Spotify Premium.

Att lyssna förutsättningslöst på HRT Stage är nog omöjligt om man som jag följt denna tråden, så ni får ta min recension med det i åtanke.

Två saker kan jag avfärda direkt.

1. Att det skall konkurrera med system i 200.000:- klassen eller i 20.000 USD klassen. Det gör det INTE. Oavsett om vi pratar om diskant, mellanregister, bas, djup eller vad ni vill.

2. Att det skulle kapa toppen. I alla fall jag märkte inte av att Stage på någotvis skulle kapa toppen.

Lite elakt sagt upplevde jag Stage som extremt bra datorhögtalare och visst är det imponerade hur högt de kan spela och hur bra de spelar om man lägger dom i kategorin datorhögtalare. Termen datorhögtalare använder jag här väldigt slarvigt men jag lägger Stage här i samma kategori som mina datorhögtalare B&W MM1.

Min största kritik är att basen lät väldigt boostad och den lät verkligen boomig, nu kan ju detta självklart bero på rummet.

Jag har precis lyssnat på samma låtar som jag lyssnade på Stage med, med mina KEF Reference 207/2 och mina Ovator S-600 med just Spotify Premium som källa. HRT Stage kommer inte ens i närhet av några av systemen på någon punkt, och jag är inte förvånad på något vis.

Lyssnade även på mina KEF E305 och jag måste säga att dessa system är mer jämförbara men mina KEF E305 lät bättre, men detta kan mycket väl bero på rummet.

I alla fall så är det med mina KEF E305 eller mina B&W MM1 som jag vill jämföra Stage med.

Egentligen är Stage är fin produkt, man måste bara ignorera diverse marknadsföringsfloskler. Har för mig att jag sett en bild där Stage kommer till Sverige med ett privatjet osv. Samt diverse märkliga uttalande om att de skall konkurrera med betydligt dyrare system osv.

Jag ger i alla fall tummen upp för HRT Stage, men då som sagt jämfört mot mina KEF E305 och B&W MM1.

EDIT : Upplevde precis som jag misstänkte med tanke på Stages vinkling, att det lät bra ståendes men jag kan tänka mig att de skjuter över en om man sitter (om man kör med standard höjd på stativen)

Redigerat av Unregistered2010, 04 November 2013 - 12:54.

Postad 04 November 2013 - 13:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

kul. min jobbdator klipper ljudet efter 12khz men min iPhone klippte redan efter 8khz

får nog ta å lyssna på detta när jag kommer hem ;)

Du kanske bara är döv? :D

Postad 04 November 2013 - 14:07

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Nu har jag varit och lyssnat på Stage!

En trevlig säljare tog sig tiden att berätta om systemet och lät mig välja själv vad jag ville lyssna på.

Källa var en dator med Spotify Premium.

Att lyssna förutsättningslöst på HRT Stage är nog omöjligt om man som jag följt denna tråden, så ni får ta min recension med det i åtanke.

Två saker kan jag avfärda direkt.

1. Att det skall konkurrera med system i 200.000:- klassen eller i 20.000 USD klassen. Det gör det INTE. Oavsett om vi pratar om diskant, mellanregister, bas, djup eller vad ni vill.

2. Att det skulle kapa toppen. I alla fall jag märkte inte av att Stage på någotvis skulle kapa toppen.

Lite elakt sagt upplevde jag Stage som extremt bra datorhögtalare och visst är det imponerade hur högt de kan spela och hur bra de spelar om man lägger dom i kategorin datorhögtalare. Termen datorhögtalare använder jag här väldigt slarvigt men jag lägger Stage här i samma kategori som mina datorhögtalare B&W MM1.

Min största kritik är att basen lät väldigt boostad och den lät verkligen boomig, nu kan ju detta självklart bero på rummet.

Jag har precis lyssnat på samma låtar som jag lyssnade på Stage med, med mina KEF Reference 207/2 och mina Ovator S-600 med just Spotify Premium som källa. HRT Stage kommer inte ens i närhet av några av systemen på någon punkt, och jag är inte förvånad på något vis.

Lyssnade även på mina KEF E305 och jag måste säga att dessa system är mer jämförbara men mina KEF E305 lät bättre, men detta kan mycket väl bero på rummet.

I alla fall så är det med mina KEF E305 eller mina B&W MM1 som jag vill jämföra Stage med.

Egentligen är Stage är fin produkt, man måste bara ignorera diverse marknadsföringsfloskler. Har för mig att jag sett en bild där Stage kommer till Sverige med ett privatjet osv. Samt diverse märkliga uttalande om att de skall konkurrera med betydligt dyrare system osv.

Jag ger i alla fall tummen upp för HRT Stage, men då som sagt jämfört mot mina KEF E305 och B&W MM1.

EDIT : Upplevde precis som jag misstänkte med tanke på Stages vinkling, att det lät bra ståendes men jag kan tänka mig att de skjuter över en om man sitter (om man kör med standard höjd på stativen)

Jättekul med fler som hört systemet! Jag såg lite snabbt på dina kef och dom är ju i samma pris, om än fler högtalare mennockså minus förstärkning om jag fick rätt bild av det.
Jag läste något kul, du skrev att basen är boostad , medans jag först skrev att jag älskar boostad bas och sedan efter lyssningen att basen var riktigt bra :D vi är ju alla så olika och bra för mig var dåligt för dig.

Samtidigt var det kul att du även upplevde diskanten så mycket annorlunda mot vad jag gör. Det kan mycket väl vara så att jag har boostad diskant i mina band som jag har hemma, vilket färgar min naturliga bild av ljudet.
Men mycket bra skrivet och kul att du gillar dom!

Ps. Min polare som var med mig tyckte samma som dig, glorifierade datorhögtalare. Själv skulle jag aldrig palla med ett så ljudmässigt kapabelt system till datorn :D
Ds.

Postad 04 November 2013 - 14:08

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 1

B&W MM1. Wow. :o Dessa har min kollega på jobb på sitt skrivbord, och låter de ens i milslång närhet av Stage? Njaaaa. Men, jaja. Smaken är ju som baken - och ibland märkligt tudelad. :)

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 04 November 2013 - 14:09.

Postad 04 November 2013 - 14:12

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 2

B&W MM1. Wow. :o Dessa har min kollega på jobb på sitt skrivbord, och låter de ens i milslång närhet av Stage? Njaaaa. Men, jaja. Smaken är ju som baken - och ibland märkligt tudelad. :)

Har din kollega rätt operativsystem då? Är dom optimalt placerade? Finns det någon switch som står fel? ;)

Redigerat av Warlokk, 04 November 2013 - 14:13.

Postad 04 November 2013 - 14:22

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

Har din kollega rätt operativsystem då? Är dom optimalt placerade? Finns det någon switch som står fel? ;)

Han/hon kanske har fel stol?

Redigerat av Ageve, 04 November 2013 - 16:05.

Postad 04 November 2013 - 14:23

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

För att förtydliga då jag var kanske lite vag.

Stage låter bättre än mina MM1 men de tål ändå att jämföras enligt mig. Stage ligger på ungefär samma nivå som mina E305, i mina öron och rum sämre men jag kan säkert tänka mig de som tycker att de låter bättre beroende på hur man vill att saker och ting skall låta.

Estetiskt är Stage ingen höjdare enligt mig och de känns verkligen plastiga. Här är MM1 och E305 klart mycket bättre.

Prismässigt ligger ju E305 på 9.995:- har jag för mig och sedan kör jag med en Yamaha A-RX830 som väl ligger run 7.000:- tror jag så visst haltar jämförelsen lite.

Det jag saknade på Stage är digitala ingångar.

Postad 04 November 2013 - 14:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Lite ot med det här med att man kan påverkas trots att man inte tror det kan tänkas. Youtuba mcgurkeffekten och se hur ljud förändras :)

Postad 04 November 2013 - 14:32

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0

För att förtydliga då jag var kanske lite vag.

Stage låter bättre än mina MM1 men de tål ändå att jämföras enligt mig. Stage ligger på ungefär samma nivå som mina E305, i mina öron och rum sämre men jag kan säkert tänka mig de som tycker att de låter bättre beroende på hur man vill att saker och ting skall låta.

Estetiskt är Stage ingen höjdare enligt mig och de känns verkligen plastiga. Här är MM1 och E305 klart mycket bättre.

Prismässigt ligger ju E305 på 9.995:- har jag för mig och sedan kör jag med en Yamaha A-RX830 som väl ligger run 7.000:- tror jag så visst haltar jämförelsen lite.

Det jag saknade på Stage är digitala ingångar.

Får jag fråga var du hörde på dom?

Postad 04 November 2013 - 14:36

Unregistered2010
  • Unregistered2010
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Får jag fråga var du hörde på dom?

Hembiobutiken i Sisjön.

Har både lyssnat och köpt högtalare här ett par gånger så jag vet ungefär hur bra/dåligt deras lyssningsrum är.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.