* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser | |
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
2 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
16 år sedan |
![]() |
17 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
Postad 26 januari 2009 - 20:17

Postad 27 januari 2009 - 07:38
Postad 27 januari 2009 - 12:50
Nej det tycker jag inte heller. Hade ju en 10" svs förut och den var riktigt trevlig.SVS-basarna lär ju vara grymt bra så man skall nog inte avfärda dem rakt av.
Rätt säker på att jag skulle levat lycklig med 4 sådana istället för 4 Ino-basar.
Men den kommer såklart en "men" ....
Delningsfiltret cr80s som delar mellan subbar och toppar... oj vilken skillnad det blev på ljudet till det bättre.
Inbyggda delningen som sitter i recievers är verkligen inte speciellt bra.
Kanske kan man använda ett cr80/cr80s till svs också med bra resultat, det vet jag inte.
Postad 27 januari 2009 - 19:41
Nej det tycker jag inte heller. Hade ju en 10" svs förut och den var riktigt trevlig.
Rätt säker på att jag skulle levat lycklig med 4 sådana istället för 4 Ino-basar.
Men den kommer såklart en "men" ....
Delningsfiltret cr80s som delar mellan subbar och toppar... oj vilken skillnad det blev på ljudet till det bättre.
Inbyggda delningen som sitter i recievers är verkligen inte speciellt bra.
Kanske kan man använda ett cr80/cr80s till svs också med bra resultat, det vet jag inte.
Tack för svaren. Dom flesta verkar vara rätt så eniga om att man ska sälja och köra enbart på Ino Audio. Klart att man kan testa med cd80s till SVS subbarna. Men känner jag brorsan rätt så kommer han inte kunna leva med att inte få veta hur det skulle låta med x-4 istället.

Ska naturligtvis höra med Öhman himself och höra vad han har att säga om att integrera dom i systemet.
Vore fruktansvärt kul att få göra en A/B jämförelse mellan x-4 och SVS subbarna. Ska försöka tjata på brorsan och se om det blir möjligt nån gång.

Postad 28 januari 2009 - 19:02

Tre st cc-pc2 (motsv i28) och 4 cc-bcy (motsv profyndus Y-4) ligger inom budjetram och installationen skulle bli grymt stilren med bara duken synlig där fram.

Redigerat av hassesolo, 28 januari 2009 - 19:02.
Postad 28 januari 2009 - 21:48

Postad 28 januari 2009 - 22:33
Kan vara något att tänka på? Själv hade jag nog valt i28 + i14 + y4 och en ljudtransparent duk som du kan rulla upp med motor.

Postad 28 januari 2009 - 22:37

Har man småungar måste CC vara perfekt. Har barn-härdade pi60 och dialog2 nu (galler+diskantskydd på pi60 och elementskydd på d2), men nu är risken plötsligt att pi60 ska vältas(!), då de smågungar lite med SD-kuddarna...ett nytt problem då de förra hade spikes

Postad 29 januari 2009 - 00:01
Hade jag ett tomt rum och för mycket pengar skulle det bli CC för hela slanten.
Inget hindrar ju att man ställer ett par pi60 i vardagsrummet också

sometimestheycomeback: man måste ju inte ha duken över hela väggen heller. även om det går och jag skulle göra så

Postad 29 januari 2009 - 07:39
Ja, jag är också lite rädd, framförallt hur blir det med vanlig musiklyssning? Man kommer alltid höra musiken genom duken och även om dukar kanske påverkar väldigt lite så är det ändå något som plågar mitt sinne. Det och om man ska flytta om 5 år, ska man riva ner väggen och ta med sig den?
Kan vara något att tänka på? Själv hade jag nog valt i28 + i14 + y4 och en ljudtransparent duk som du kan rulla upp med motor.
Det är inte tänkt att cc-pc2 skall spela genom duken utan centern är konstruerad för att sitta under duken och L+ R skall nog placeras på sidorna som vanliga högtalare (fast inbyggt). Då slipper jag kanske ljudtransparent duk (som är dyrt). Det största cc-systemet (cc-pc4) är konstruerat för att spela genom duk och har därför en speciell horndiskant som kan ställas in dukanpassat. Det är nog för stort för mig i vilket fall.
Om jag skulle behöva flytta så kan jag ju alltid skruva ur elementen ur väggen och bygga en ny vägg i nästa hem. Ett nytt hus med ett nytt hembiorum skulle ju ändå behöva akustiregleras och fixas. Alternativt kanske köparen vill behålla en grym hembio med inbyggda högtalare, men det löser sig.
Jag har inte bestämt mig än. Vi får se vad jag väljer. Öhmans ord kommer att väga tungt då jag litar på att han kan lite mer om det här än jag.

Postad 29 januari 2009 - 08:24
Det lär ju bli helt ultimat eftersom allt är perfekt uppriggat hela tiden.
Hade jag ett tomt rum och för mycket pengar skulle det bli CC för hela slanten.
Inget hindrar ju att man ställer ett par pi60 i vardagsrummet också
sometimestheycomeback: man måste ju inte ha duken över hela väggen heller. även om det går och jag skulle göra så
Haha, jo det e nog sant, att dem kommer ju alltid att vara helt perfekt uppställda

Men man kommer ju inte från att det är SÅ ! mycket roligare med "riktiga" (fristående) högtalare, det är mer att titta på och ta på och.... Mmm sedan så kommer man ju inte heller ifrån att just PI60 "förmodligan" är världens snyggaste högtalare... (övriga Ino är inte fel dem heller

Det är något med designen som liksom bara känns helt självklar och stilren + något annat som jag inte vet vad det är men jag har extremt svårt att motstå dem bara.
Ska bli kul att lyssna till dem seriöst här nu i mars hoss Öhman

Redigerat av DVD-ai, 29 januari 2009 - 08:33.
Postad 29 januari 2009 - 12:35

Vad du än väljer så blir det nog bra, Ingvar brukar ju ogilla massa kompromisser

Postad 29 januari 2009 - 13:11

Postad 29 januari 2009 - 15:05
Postad 29 januari 2009 - 15:14
Postad 31 januari 2009 - 01:59
Postad 31 januari 2009 - 03:11

Postad 31 januari 2009 - 05:15
Postad 31 januari 2009 - 08:13

Postad 31 januari 2009 - 12:40

Postad 31 januari 2009 - 12:45
Eller så gör man som mina polare på besök, drar i nån askass hårdrocksinspelning, drar upp volymen och utbrister "fan va bra juuuuud!"
Postad 31 januari 2009 - 14:29
När jag var hos Erik och lyssnade så tog jag med några halvtaskiga inspelningar med både hårdrock och Neil Young (hyfsat nasal och småskrikig röst ibland), och då kände jag direkt också att det inte var någon fara på taket.
Postad 04 februari 2009 - 18:17

Och jisses va bra det lät....

Nu e jag körd för det blir till att spara pengar nu, helt klart, sådan tur är så ska jag jobba här i några veckor framöver, och kommer då att ha pengar till i alla fall högtalarna...

Det blir till att sälja mitt vincent sv-233 och jag har även en del andra grejer på G att säljas, då borde jag få till ett försteg + slutsteg till topparna. (några tips på prisvärt och bra ? mottages tacksamt )
steg till basarna har jag redan, det är ett PA steg, enda nackdelen är att de två fläktarna i steget låter något djävulskt (för att uttrycka det milt...!) och det måste göras något åt, det blir förmodligen en ordentlig modd av kylningen.
Om jag räknat rätt så borde det finnas möjlighet till att jag innan sommaren skulle kunna sitta på följande: i14+ProfX-2 + cr80s
det landar på antingen 31900 eller 33200kr (beroende på eventuell möjlighet till att få tag på cr80s beggat)
Grejen är den att nu efter denna provlysning så har jag riktigt svårt för att motivera mig själv att lägga pengarna på något annat helt klart...
Ljudet som presenterades va så solklart så jag kan inte möjligen säga annat än att jag är sjukt imponerad, och man drogs liksom bara med i musiken och av den otroliga självklarhet som fanns i ljudet.
Nu är det ju så att upplevelsen va för mig sådan att dessa högtalare inte "låter" utan dem förmedlar bara musiken och inget annat...
Jag har aldrig hört något som gjort ett bättre intryck på mig, däremot några få som lyckats övertiga mig på nästan samma sätt, men då har det varit priser som inte ens är värt att tänka på....
Detta är verkligen en möjlighet att få exakt det ljud jag alltid velat ha, och till i sammanhangen "småpengar" i all fall sett pris kontra prestanda...
//

Redigerat av DVD-ai, 04 februari 2009 - 18:18.
Postad 04 februari 2009 - 18:22

Postad 04 februari 2009 - 18:27

Postad 04 februari 2009 - 18:30
men jag hoppades för jag ville verkligen det, jag ville hitta en slutgiltig lösning på mitt alltid lika jobbiga problem, att aldrig vara nöjd med ljudet alltid någonting som fattas !
men nu när jag lyssnade så ha det som om allting bara fanns där och allting föll rätt på plats

Postad 04 februari 2009 - 18:39
Kul att du gillade det du hörde. Kommer bli ett potent system det där...
Haha jo

har redan planer på att skaffa mig 2st Px-2 till i sommar + ett fint steg till dessa...
då blir det mumma !
Postad 04 februari 2009 - 19:05
Postad 04 februari 2009 - 22:13
Var själv på demo i början av november.. lyckade till slut bestämma mig för pi60s i valnötsfaner.. i början av januari var det väl.. 4 veckor på lördag, om jag minns rätt... tiden går långsamt nu. Beställer du i löselement eller lackad kanske det går fortare. Jag beställde i monteringssats.
Någon som har koll på leveranstider på A2 förresten? Försökt ringa Ingvar ett par dagar nu men inte fått tag på honom. Inte lyckats bestämma mig helt än, men vill nog ha surrond ändå.. har väl haft det i 11 år nu, tror jag kommer sakna det annars.
Vill inte behöva vänta extra på de.. Men har ännu inte bestämmt mig. Fattat det som att de ska finnas i "lager" men kan ju ändå vara någon veckas väntetid.. och varje vecka känns väldigt lång när man väntar på att få hämta sina nya högtalare =P
/Frisk
Postad 04 februari 2009 - 22:22

jag kommer att beställa byggsats i ren MDF för simpelheten skull.
Postad 04 februari 2009 - 22:25
Postad 04 februari 2009 - 22:29
Någon som har koll på leveranstider på A2 förresten? Försökt ringa Ingvar ett par dagar nu men inte fått tag på honom.
Vill inte behöva vänta extra på de.. Men har ännu inte bestämmt mig. Fattat det som att de ska finnas i "lager" men kan ju ändå vara någon veckas väntetid.. och varje vecka känns väldigt lång när man väntar på att få hämta sina nya högtalare =P
a2 är en stapelvara hos Ingvar. När jag hämtade mina senaste i december hade han väl typ 40 a2-lådor på lagret.
Postad 04 februari 2009 - 23:51
Annars 1090 om du vill ha väldigt kraftfullt slutseg, eller 1075 och 1095 om du vill ha 5-kanal. Ett 1075 räcker låååångt det med. Rotel har väldigt bra kvalitet också i sina produkter, värt att tänka på vid begagnat köp.
Postad 05 februari 2009 - 06:42
Om lödfrågan var riktad till mig så borde jag nog lyckas fixa det själv,elektronikingenjörsutbildning och jobbar som elektronik-konstruktör.
men blir ju mest ytmonterat så att löda i "luften",utan mönsterkort blir ju en lite annan utmaning.
Postad 05 februari 2009 - 07:26
Haha jo
![]()
har redan planer på att skaffa mig 2st Px-2 till i sommar + ett fint steg till dessa...
då blir det mumma !
DVD ai
Kul med lite nya högtalarplaner ... Ska till Ingvar Ö på Demo och
lyssna i Mars ..
Får se vad de leder till

Postad 05 februari 2009 - 08:57
Får man fråga när i mars ?DVD ai
Kul med lite nya högtalarplaner ... Ska till Ingvar Ö på Demo och
lyssna i Mars ..
Får se vad de leder till

kanske du ock jag träffas då, jag har också en tid då nämligen... 16e kl19:00 för att vara exakt

Postad 05 februari 2009 - 09:03
Bästa, "billiga", slutsteg jag rekommenderar är Rotel. Ett RB-991 tex på 2x200w i 8ohm och väldigt strömstarkt. I stort sett identiskt med det nyare RB-1080. Låter väldigt neutralt och kraftfullt, som alla Rotel. Hittar du ett RB-993 så har du till center också (3x200w). Ett 991 hittar du för 4-6 tusen begagnat, nån eller par tusenlappar mer för 993.
Annars 1090 om du vill ha väldigt kraftfullt slutseg, eller 1075 och 1095 om du vill ha 5-kanal. Ett 1075 räcker låååångt det med. Rotel har väldigt bra kvalitet också i sina produkter, värt att tänka på vid begagnat köp.
ok, jo Rotel gör ju bra grejer och har tängt att titta efter dem, måste bara få mina grejer sålda förs

får se vad man hittar beggat till bra pris, vore ju riktigt trevligt om man kunde få tan på ett bra steg att ha till topparna. Även försteg någre rekomentationer bara sådär på rak arm ?!
DVD-ai: Om tanken var så borde ju målet utan problem gå att nå,om du har tid möjlighet att lyssna innan dess.
Jo, jag borde kunna lyckas med det, lyssna ska jag som sagt göra nu i Mars så det borde inte vara omöjligt att lyckas i alla fall.
Postad 05 februari 2009 - 09:57
Får man fråga när i mars ?
![]()
kanske du ock jag träffas då, jag har också en tid då nämligen... 16e kl19:00 för att vara exakt
Har det uppskrivet hemma i Almanackan ... kollar upp det ..
skriver PM till dig ....
Redigerat av SunfireTHX, 05 februari 2009 - 09:58.
Postad 05 februari 2009 - 11:01
ok, jo Rotel gör ju bra grejer och har tängt att titta efter dem, måste bara få mina grejer sålda förs
![]()
får se vad man hittar beggat till bra pris, vore ju riktigt trevligt om man kunde få tan på ett bra steg att ha till topparna. Även försteg någre rekomentationer bara sådär på rak arm ?!
Som försteg använder ju många Denons receivrar med lyckat resultat och på rek av ingenjörn. T ex 2807, 2105.
Postad 05 februari 2009 - 11:06

inte så värst dyra nya så...

Postad 05 februari 2009 - 13:28

Men är man inte intresserad av hemmabio så är nog en Pre-25 en utmärkt val. Det hade jag valt om jag inte behövde surroundljud.
Redigerat av sometimestheycomeback, 05 februari 2009 - 13:29.
Postad 05 februari 2009 - 13:42
Ja, jag använder en gammal Denon 2106 som försteg och det funkar kanon
![]()
Men är man inte intresserad av hemmabio så är nog en Pre-25 en utmärkt val. Det hade jag valt om jag inte behövde surroundljud.
vad är det för någon, kostar och märke ?!

för min del är det 100% musik som gäller och detta ett bra tag framöver !
Redigerat av DVD-ai, 05 februari 2009 - 13:42.
Postad 05 februari 2009 - 14:57
Dom har ju en ny modell av deras pre-25 på g med fjärr, tror den kommer kosta runt 5000-6000 kr. Dock, om du inte är så noga med fjärr så kommer nog en hel del beg dyka upp när fjärrmodellen kommer. Annars så är nog en beg Denon jäkligt najs.
http://www.holographicaudio.com/
Det är i14 som är intressant för dig eller funderar du på i28 med?
Postad 05 februari 2009 - 15:00

i28 är lite för dyra för min del...
Det äre nästan krav på att det är fjärkontroll, jag kan inte allt tänka mig att behöva stiga upp elelr ner ur soffan hela tiden bara för att höja, jätte jobbigt ju.
har haft det så tidigare och jag har lovat mig själv att alldrig sätta mig i den situationen igen

Redigerat av DVD-ai, 05 februari 2009 - 15:03.
Postad 05 februari 2009 - 15:04

Ja, pi60 är ju trevlig sak, helt klart.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar