Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 30 december 2007 - 23:16

FelterSkelter
  • FelterSkelter
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

Förutom att boxen hänger sig så kan ibland boxen stå och blinka ifall jag har slagit av den helt med strömbrytaren. Ibland tar det flera dygn för den att vakna. När jag lae örat emot boxen lät det som fläkten startade och stängde i samma takt som blinkandet.

Fläktljudet stör mig enormt mycket. Vad tror ni om att göra förändringar på apparaten? Kan man gå in i den och stänga av fläkten, tror ni? Maskinen är sval hela tiden och jag tror inte den kommer att lida av att man stänger av fläkten. Tips?

Robban

Att stänga av fläkten är nog ingen bra idé. Att maskinen är sval är ju fläktens förtjänst. Däremot kan du ju kolla vad det är för sorts fläkt och försöka hitta en bättre fläkt med samma dimensioner och spänning. Elfa har säkert ett gäng bra Papst-fläktar i rätt storlek som är tystare. Själv tänker jag vänta tills garantin gått ut, innan jag öppnar boxen. Då står en uppgradering av hårddisken på agendan. :-)

Postad 31 december 2007 - 01:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Vad är det som gör maskinen varm då? Hårddisken? Hårddisken kan jag vara utan. Jag spelar inte in så mycket att den är värdefull direkt. Hoppas du går in i maskinen snart. Jag är nyfiken på att få den ljudlös... :)

Postad 31 december 2007 - 12:51

bjsbjs
  • bjsbjs
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Det som gör maskinen varm är nog de två mottagardelarna. Åtminstone en av dem verkar ständigt stå och dekoda (eller vad den nu gör). Alltså även när boxen är i standby-läge. Det här bidrar väl till att strömförbrukningen är så sjukt hög i standby.

Min teori är att det ursprungligen var tänkt att boxen ständigt skulle ligga och spela aktiv kanal till hårddisk, alltså även i standby-läget.

Det är svårt att hitta en tyst 60mm fläkt - de för ett dj-vla liv helt enkelt när de är så pass små. Problemet är att varvtalet är så högt uppdraget för att de ska kunna knuffa någon luft överhuvudtaget, men visst om du hittar en lågvarvig eller kan växla ned en högvarvig via motstånd så kanske det kan funka...

Själv kopplade jag ur min fläkt helt och hållet för ett halvår sen, men det gör man givetvis på egen risk. Pajar maskinen så tar jag den kostnaden - jag tänker inte gråta hos Comhem för att få en ny box... I mitt fall står maskinen helt fritt så ventilationen är god. Jag har också börjat slå av den med huvudströmbrytaren på baksidan om det inte är så att jag har någon schemalagd inspelning som ligger och väntar.

Postad 01 januari 2008 - 19:07

buggz
  • buggz
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Fortfarande ingen som har kommit på något sätt att kopiera över inspelningarna till en extern disk eller liknande?
Boxen är full och jag vill ju inte radera alla filmer jag spelat in ;)

Postad 01 januari 2008 - 20:45

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
Hur var det man fick boxen att snabbspola snabbare än X16?

Postad 01 januari 2008 - 22:06

buggz
  • buggz
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Hur var det man fick boxen att snabbspola snabbare än X16?

Håll inne "next"/kapitelforward-knappen.

Postad 02 januari 2008 - 13:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Det som gör maskinen varm är nog de två mottagardelarna. Åtminstone en av dem verkar ständigt stå och dekoda (eller vad den nu gör). Alltså även när boxen är i standby-läge. Det här bidrar väl till att strömförbrukningen är så sjukt hög i standby.

Min teori är att det ursprungligen var tänkt att boxen ständigt skulle ligga och spela aktiv kanal till hårddisk, alltså även i standby-läget.

Det är svårt att hitta en tyst 60mm fläkt - de för ett dj-vla liv helt enkelt när de är så pass små. Problemet är att varvtalet är så högt uppdraget för att de ska kunna knuffa någon luft överhuvudtaget, men visst om du hittar en lågvarvig eller kan växla ned en högvarvig via motstånd så kanske det kan funka...

Själv kopplade jag ur min fläkt helt och hållet för ett halvår sen, men det gör man givetvis på egen risk. Pajar maskinen så tar jag den kostnaden - jag tänker inte gråta hos Comhem för att få en ny box... I mitt fall står maskinen helt fritt så ventilationen är god. Jag har också börjat slå av den med huvudströmbrytaren på baksidan om det inte är så att jag har någon schemalagd inspelning som ligger och väntar.

Intressant! Blir boxen väldigt mycket varmare nu? Var det lätt att koppla ur fläkten?

Robban

Postad 02 januari 2008 - 17:56

bjsbjs
  • bjsbjs
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Visst blir boxen varm nu när den används, tidigare var den ju i princip helt kall när den (och därmed fläkten) var igång.

Det är intressant att fläkten numera tydligen snurrar i standby läget efter den senaste mjukvaru-uppdateringen. Det behövs förmodligen i och med att apparaten som sagt blir ganska varm och många har säkert den stående inne i inglasade TV-bänkar och liknande. Innan dess så kändes det ganska skumt när maskinen var kall när den var igång och varm när den var avslagen. :)

Det är lätt att koppla ur fläkten. Det behövs inga verktyg. Förutom en skruvmejsel för att öppna lådan.

Postad 02 januari 2008 - 18:39

Chupaka
  • Chupaka
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej på er alla

Jag o min tjej har skaffat en sådan box i höstas och den har fungerar ganska OK hittils även med den senaste uppdateringen men som så många andra här har skrivit har våran box också börjat frysa på SVT 1 med info rutan var 16:9 rutan blinkar. naturligtvis måste jag rebota boxen för att få liv i den men förhoppningsvis löses detta snart.

Jag har en liten fråga: efter det senaste mjukvaran så kan man pausa i en direkt inspellning men det finns ingen info på comhems hemsida hur detta skulle gå till, finns det någon här som kunde förklara detta i några ord så våre jag hemskt tacksam :-)

Postad 02 januari 2008 - 19:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Visst blir boxen varm nu när den används, tidigare var den ju i princip helt kall när den (och därmed fläkten) var igång.

Det är intressant att fläkten numera tydligen snurrar i standby läget efter den senaste mjukvaru-uppdateringen. Det behövs förmodligen i och med att apparaten som sagt blir ganska varm och många har säkert den stående inne i inglasade TV-bänkar och liknande. Innan dess så kändes det ganska skumt när maskinen var kall när den var igång och varm när den var avslagen. :)

Det är lätt att koppla ur fläkten. Det behövs inga verktyg. Förutom en skruvmejsel för att öppna lådan.

Det låter enkelt och bra. Jag blir däremot lite förvirrad av att du skriver att fläkten går på i standby. Du har alltså inte kopplat ur fläkten helt?

Postad 02 januari 2008 - 19:46

Trille
  • Trille
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Hej på er alla

Jag o min tjej har skaffat en sådan box i höstas och den har fungerar ganska OK hittils även med den senaste uppdateringen men som så många andra här har skrivit har våran box också börjat frysa på SVT 1 med info rutan var 16:9 rutan blinkar. naturligtvis måste jag rebota boxen för att få liv i den men förhoppningsvis löses detta snart.

Jag har en liten fråga: efter det senaste mjukvaran så kan man pausa i en direkt inspellning men det finns ingen info på comhems hemsida hur detta skulle gå till, finns det någon här som kunde förklara detta i några ord så våre jag hemskt tacksam :-)

Hejsan,
tryck på Pause, när du vill forsätta att titta trycker du på Play och när du vill gå tillbaka till Live så trycker du på Stopp.
Lycka till

Redigerat av Trille, 02 januari 2008 - 19:47.

Postad 02 januari 2008 - 20:04

Frhog
  • Frhog
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Är det ngn som har en IR kod som eventuellt funkar för LG apparater?

Postad 02 januari 2008 - 20:32

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Det är intressant att fläkten numera tydligen snurrar i standby läget efter den senaste mjukvaru-uppdateringen.

Vår box har den senaste uppdateringen och fläkten snurrar inte alls i standby-läget. :)

Postad 02 januari 2008 - 22:14

bjsbjs
  • bjsbjs
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Det låter enkelt och bra. Jag blir däremot lite förvirrad av att du skriver att fläkten går på i standby. Du har alltså inte kopplat ur fläkten helt?

Eh...just min fläkt lär ju inte låta något eftersom den som sagt var urkopplad! Men enligt ComHems beskrivning av mjukvaru-uppgradering på hemsidan så skulle den bland annat innebära att fläkten gick även i Standby-läge. Då skulle hastigheten iofs vara låg så det kanske inte hörs, men det menar jag i alla fall är en indikation på att de insett att värmeutvecklingen i standby-läget har varit (för) hög.

Postad 02 januari 2008 - 22:18

bjsbjs
  • bjsbjs
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0

Det är intressant att fläkten numera tydligen snurrar i standby läget efter den senaste mjukvaru-uppdateringen.

Vår box har den senaste uppdateringen och fläkten snurrar inte alls i standby-läget. :)

Enligt ComHems pressrelease i samband med mjukvaru-uppgraderingen så skulle den bland annat innehålla just det att fläkten skulle kunna snurra även i standby-läge. Varvtalet skulle vara lågt så det kanske inte märks - eller så går den kanske bara igång ibland.

Nu verkar de ha plockat bort meddelandet från hemsidan så tyvärr kan jag inte länka till det.

Postad 02 januari 2008 - 23:31

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
På min box snurrar definitivt fläkten i standbyläget efter uppdateringen, men den hörs inte. Det känns dock att den suger igenom luft lite svagt om man håller handen bakom den eller lägger fingrarna emot luftgallren på sidorna.

Postad 03 januari 2008 - 00:44

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Hmm....tänk om man kunde lura boxen att den stod i standby. Jag skulle kunna tänka mig lite fläktsus så länge det inte är hörbart.

Postad 03 januari 2008 - 13:12

friv9936
  • friv9936
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Som så många andra redan har påpekat och konstaterat har förstås även jag detta nya trista problem med hängningar på SVT1 (minst 1g varannan dag). Ibland när man trycker på något, tex. info rutan, men ibland även "helt oprovocerat" när man bara "stannar" för att kolla på 1an. Detta suger verkligen.. mycket trist!

Jag har dessutom råkat ut för en annan, ny bugg, som jag inte vet om någon annan har eller har registrerat:

Det var en mycket välkommen uppdatering där man nu även kan välja exakt hur många min en schemalagd inspelning ska starta innan, och hur långt efter man vill spela in.. det tyckte jag kändes mycket användbart!
Problemet hos mig nu är att boxen verkar ignorera mina såna inställningar mest hela tiden, och envisas med att spela in "exakt" enligt EPG, naturligtvis med en del missade slut som följd.. mycket störigt! När jag kikar i inställningen så står det som jag ställt in, (även efter rebootad box efter 1an krasch), men den spelar inte in med de inställda marginalerna ändå. Då brukar jag ändra inställningen, och sedan ändra igen, o då funkar det... ibland. Men mestadels verkar det inte fungera.

Så, vi fick en del nya härliga "finesser", men vi fick också ett par nya buggar på köpet förstås. I mitt fall 2 st kritiska: krasch på 1an, och inga inspelningsmarginaler.. jaja, tur att man börjar bli luttrad, eller hur!

God Fortsättning!

Postad 03 januari 2008 - 14:41

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Så, vi fick en del nya härliga "finesser", men vi fick också ett par nya buggar på köpet förstås. I mitt fall 2 st kritiska: krasch på 1an, och inga inspelningsmarginaler.. jaja, tur att man börjar bli luttrad, eller hur!

God Fortsättning!

Krasch på 1:an har gissningsvis inte med boxen att göra. På tråden för Samsungs M8-tv:s rapporteras om likadana hängningar på SVT1 när folk använder TV:ns inbyggda digitalbox som tar emot signalen via marknätet. Låter lite märkligt, men kan det vara SVT-signalen?

Postad 03 januari 2008 - 21:35

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
OK, egentligen väntar man naturligtvis på det enda vettiga alternativet, nämligen en HD-PVR med dubbla tuners (eller ännu hellre 3 st), sunkigt att det inte finns tycker jag. Tills dess så funderar jag på om någon annan än jag råkat ut för att kanal 5 hackar och har sig ideligen. Och detta oavsett om man spelar in eller kollar direkt. Mycket irriterande, jag mailade ComPost om detta typ den 17/12 och fick snabbt ett meddelande om att de mottagit mitt mail och de håller troligen på att bearbetar det för fullt - NOT!!! Ofantligt dålig kundservice.

PS, erkänner att jag inte har lusläst alla 57 sidorna med inlägg - kanske har redan någon kommit på en fix för Kanal 5-problemet?

Postad 03 januari 2008 - 22:23

sirn
  • sirn
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

OK, egentligen väntar man naturligtvis på det enda vettiga alternativet, nämligen en HD-PVR med dubbla tuners (eller ännu hellre 3 st), sunkigt att det inte finns tycker jag. Tills dess så funderar jag på om någon annan än jag råkat ut för att kanal 5 hackar och har sig ideligen. Och detta oavsett om man spelar in eller kollar direkt. Mycket irriterande, jag mailade ComPost om detta typ den 17/12 och fick snabbt ett meddelande om att de mottagit mitt mail och de håller troligen på att bearbetar det för fullt - NOT!!! Ofantligt dålig kundservice.

PS, erkänner att jag inte har lusläst alla 57 sidorna med inlägg - kanske har redan någon kommit på en fix för Kanal 5-problemet?

Jag har inga problem med 5:an. Hur har du det med signalstyrkan?

Signalstyrkemätaren bör ligga så nära 50 som möjligt. Signalkvalitetsmätaren är en mix av ett flertal parametrar och ett värde på 90 är att betrakta som mycket bra. Värden under 70 ger troligen fel i bilden.

Mina värden på 5.an: Styrka 42%, Kvalitet 86%

Redigerat av sirn, 03 januari 2008 - 22:25.

Postad 03 januari 2008 - 22:50

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Jag har inga problem med 5:an. Hur har du det med signalstyrkan?

Signalstyrkemätaren bör ligga så nära 50 som möjligt. Signalkvalitetsmätaren är en mix av ett flertal parametrar och ett värde på 90 är att betrakta som mycket bra. Värden under 70 ger troligen fel i bilden.

Mina värden på 5.an: Styrka 42%, Kvalitet 86%

Hmm, 45% 89% så det borde inte vara det som bråkar heller tycker man.

Postad 04 januari 2008 - 09:27

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Som så många andra redan har påpekat och konstaterat har förstås även jag detta nya trista problem med hängningar på SVT1 (minst 1g varannan dag). Ibland när man trycker på något, tex. info rutan, men ibland även "helt oprovocerat" när man bara "stannar" för att kolla på 1an. Detta suger verkligen.. mycket trist!

Vad suger det?? :lol: Är det en dammsugare du har eller??

Jag hade också problem med hängning på SVT1 men jag har lokaliserat problemet till att det har med ljudet att göra. Slår man av Stereofunktionen (Dolby Stereo) så funkar det.

Fortfarande ingen som har kommit på något sätt att kopiera över inspelningarna till en extern disk eller liknande?
Boxen är full och jag vill ju inte radera alla filmer jag spelat in ;)

Det är inte tillåtet att kopiera film för privat bruk i Sverige. Så den funktionen kan du se i stjärnorna efter.

Postad 04 januari 2008 - 09:33

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2 520 inlägg
  • 0

Det är inte tillåtet att kopiera film för privat bruk i Sverige. Så den funktionen kan du se i stjärnorna efter.

Det är inte tillåtet att åka snabbare än 110 km/h i Sverige, men den funktionen finns konstigt nog på min bil. Och min dvd-recorder klarar av att kopiera film från hdd:n till dvd-skiva...

Redigerat av distortion2, 04 januari 2008 - 09:34.

Postad 04 januari 2008 - 09:49

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Det är inte tillåtet att åka snabbare än 110 km/h i Sverige, men den funktionen finns konstigt nog på min bil. Och min dvd-recorder klarar av att kopiera film från hdd:n till dvd-skiva...

Dessutom, är det verkligen förbjudet att spela in en film från TV på hårddisk och sedan spara den på en DVD? Det fixar ju alla DVD-inspelare med hårddisk. Nä, att Samsung inte lägger in möjligheten att flytta filmer via USB har nog kanske andra orsaker.

Postad 04 januari 2008 - 10:45

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Svt och Teracom håller på att felsöka hängningarna när man ställer sig på digitala Svt1 iaf. Tydligen något fel på deras signalering och har inget med vare sig comhems eller Boxers boxar att göra.

Postad 04 januari 2008 - 18:34

sirn
  • sirn
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Boxen är full och jag vill ju inte radera alla filmer jag spelat in :unsure:

Privatkopiering av film och musik är tillåtet. Det är därför den sk kassett-skatten finns. Den skatten som du betalar till Per Gessle när du köper en CD-skiva för att lagra dina semesterbilder på.

I Sverige finns dock en rätt för var och en att kopiera musik, filmer och TV-program m.m. om det sker för privat bruk.

Läs mer på Copyswedes hemsida. Copyswede är de som administrerar kassett-skatten (eller privatkopieringsersättning som det egentligen heter).

Edit: Ser nu på Copyswedes sida att har du köpt en Samsung-PVR så har du betalat 275 kr till CopySwede vilket är ersättningsnivån "För videospelare och liknande anordningar med inbyggt minne (t.ex. DVD-spelare och set-top boxar)" med 160 GB HD. Helt j-la sinnessjukt. Varför skall jag betala pengar till Per Gessle för att jag vill se Rapport med tidsförskjutning...

Redigerat av sirn, 04 januari 2008 - 19:06.

Postad 04 januari 2008 - 21:09

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Edit: Ser nu på Copyswedes sida att har du köpt en Samsung-PVR så har du betalat 275 kr till CopySwede vilket är ersättningsnivån "För videospelare och liknande anordningar med inbyggt minne (t.ex. DVD-spelare och set-top boxar)" med 160 GB HD. Helt j-la sinnessjukt. Varför skall jag betala pengar till Per Gessle för att jag vill se Rapport med tidsförskjutning...

Underliga äro statens vägar. Eller film/musikindustrins - de som ännu inte fattat konsumenternas behov. :unsure:

Redigerat av Mange36, 04 januari 2008 - 21:10.

Postad 05 januari 2008 - 00:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
Jag har en fråga:

Det verkar som boxen förskönar kontrasten i bilden och fräter ur detaljer i det vita. Ofta ser jag skjortkragar utan detaljer. Jag utesluter att det är kameratekniken då jag ser detta både på filmer och i direktsändning.

Går det att justera?

Robban

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 05 januari 2008 - 00:25.

Postad 05 januari 2008 - 15:28

Eva O
  • Eva O
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har nu letat igen den 58-sidiga tråden, letar efter där någon (som jag minns det) har skrivit om den blinkande HDD-lampan. Vill kunna stänga av den men begriper inte hur. Hittar dock inte det jag letar efter.
Någon som vet hur man gör för att få bort den blinkande HDD-lampan ?

Postad 05 januari 2008 - 16:13

Trille
  • Trille
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jag har nu letat igen den 58-sidiga tråden, letar efter där någon (som jag minns det) har skrivit om den blinkande HDD-lampan. Vill kunna stänga av den men begriper inte hur. Hittar dock inte det jag letar efter.

Gå in i Inställningar och stäng av Direkt Inspelning.

Postad 05 januari 2008 - 19:36

Bellatrix
  • Bellatrix
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Jag har för tillfället ingen text-tv på SVT2 genom boxen (däremot funkar den på vanliga analoga SVT2). Är det någon annan som har samma problem, eller är jag ensam om detta?

Postad 05 januari 2008 - 23:27

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Är det ngn som har en IR kod som eventuellt funkar för LG apparater?

Det finns flera koder. Titta i tabellen i bruksanvisningen. Det står under Goldstar (LG)

Dessutom, är det verkligen förbjudet att spela in en film från TV på hårddisk och sedan spara den på en DVD? Det fixar ju alla DVD-inspelare med hårddisk. Nä, att Samsung inte lägger in möjligheten att flytta filmer via USB har nog kanske andra orsaker.

Det är väl för att det ska vara svårare att sprida inspelade program på internet.

Postad 05 januari 2008 - 23:32

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Det är väl för att det ska vara svårare att sprida inspelade program på internet.

Fast det är ju ändå hur lätt som helst att stoppa in en DVD i datorn och omvandla den till ett lättspridbart format. Jag har svårt att köpa det argumentet. Men du har kanske rätt.

Postad 06 januari 2008 - 00:05

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0
För några veckor sedan hade jag ett ganska seriöst elproblem i min lägenhet. Eller rättare sagt lägenheten hade problem med mina kopplingar. Det small ganska ordentligt och propparna gick i samband med lite elektronikomkoppling. Det mesta verkar ha överlevt utan men förutom Samsung boxen.

Eftersom jag även har en Canal Digital box så har jag inte orkat bry mig men med NFL slutspel och kommande CL måste jag få ordning på Com Hem igen.

Den har ström. Det går att slå på och av den (Samsung Electronic texten rullar som den ska). Jag får dock ingen bild eller reaktion på några fjärrknapptryck utom att vid tryck på TV/RADIO knappen längst upp byter displayen från DITV till HIT LIST och tillbaka. Att bara trycka på TV knappen ger ingenting.

Har jag bränt utgångarna eller vad kan ha hänt? Är det ens möjligt att göra det när elektroniken verkar hel i övrigt. Är dessutom osäker på om det tidigare har stått DITV i displayen. Har provat alla knappar på fjärren men kan inte komma någon vart känns det som.

Någon som har en idé?

Postad 06 januari 2008 - 01:07

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Det kan vara mitt mastodontinlägg du tänker på, där jag listar saker jag önskar inför framtiden.
En av punkterna är att användaren ska kunna styra huruvida det ska blinkas och scrollas på LCDn.

Tills vidare finns det två lösningar:
* Stäng av Direkt Inspelning
eller
* Om du vill ha Direkt Inspelning påslaget men inte se blinkandet: Sätt en bit eltejp eller annat svart material över just HDD-ikonen på LCD-fönstret. :-)

Postad 09 januari 2008 - 07:22

Bo Allan
  • Bo Allan
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Det går visst bra att kopiera över filmerna till din dator. Jag använder mig av Pinnacle ver. 10 samt ett analogt videokort. Kopplar boxen till datorn och sedan är det bara att köra. Använder även program AnyDVD som tar bort ev. skydd. ;)

Postad 09 januari 2008 - 11:13

friv9936
  • friv9936
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Jag har dessutom råkat ut för en annan, ny bugg, som jag inte vet om någon annan har eller har registrerat:

Det var en mycket välkommen uppdatering där man nu även kan välja exakt hur många min en schemalagd inspelning ska starta innan, och hur långt efter man vill spela in.. det tyckte jag kändes mycket användbart!
Problemet hos mig nu är att boxen verkar ignorera mina såna inställningar mest hela tiden, och envisas med att spela in "exakt" enligt EPG, naturligtvis med en del missade slut som följd.. mycket störigt! När jag kikar i inställningen så står det som jag ställt in, (även efter rebootad box efter 1an krasch), men den spelar inte in med de inställda marginalerna ändå. Då brukar jag ändra inställningen, och sedan ändra igen, o då funkar det... ibland. Men mestadels verkar det inte fungera.

God Fortsättning!

För mig har i alla fall problemen med hängningar på SVT1 nu upphört helt sen ungefär en vecka tillbaka - skönt!

MEN, är det ingen annan än jag som har problem med inställningarna på inspelningsmarginalerna?? detta har blivit ett stort problem för mig som tyvärr ofta resulterar i att slutet kanske inte finns med vid en inspelning. Det verkar inte spela någon roll vilken marginal jag har min inställning på - den ignorerar dessa helt och spelar endast in exakt efter EPGn (alltså, lägger inte till någon minut alls varken före eller efter, trots att boxen står insälld på t.ex. 2 min innan och 5 min extra efter)
Mycket trist...

Postad 09 januari 2008 - 12:25

sirn
  • sirn
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

Det går visst bra att kopiera över filmerna till din dator. Jag använder mig av Pinnacle ver. 10 samt ett analogt videokort. Kopplar boxen till datorn och sedan är det bara att köra. Använder även program AnyDVD som tar bort ev. skydd. ;)

Jo, men det är ju inte så man vill ha det. Man skall inte behöva spela upp på boxen för att sen spela in på en annan enhet. Dels så tar det lång tid sen så förlorar man i kvalitet. Vad man vill göra är att kunna plocka ut datafilerna och sedan få dom till något begripligt format utan att behöva spela upp/spela in...

Postad 09 januari 2008 - 14:30

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Hänger inte med riktigt. Kopierar du över dem som en fil eller i realtid som en film som spelas in?

EDIT: Av Sirns inlägg förstår jag att det är i realtid. Då går det ju lika bra/dåligt att spela över dem med hjälp av en DVD-inspelare. Som Sirn skriver, man vill ju kunna snabbkopiera filmfilerna till en extern hårddisk för att sedan bränna filmerna på DVD eller lagra dem på hårddisken för framtida uppspelning.

Redigerat av Mange36, 09 januari 2008 - 14:34.

Postad 09 januari 2008 - 21:55

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0
Jag hade 4 nya tjänster när jag startade om boxen idag. Nån som vet vad det kan vara?

Postad 09 januari 2008 - 22:13

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Det är Com Hem som har lagt till några testströmmar. Det går dock inte att ta emot något innehåll från dem.

Jag misstänker att Com Hem testar övergång till ren Conaxkryptering istället för den simulcrypt med Viacess de har använt tidigare, med tanke på den utfasning de gör av gamla Sagem- och Macabboxar. Kanske testströmmarna innehåller HDTV men dyker upp på våra boxar ändå på grund av hur de är flaggade.

Postad 09 januari 2008 - 23:30

buggz
  • buggz
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Jo jag har förstått att deras stundpunkt är att förhindra spridning. Visserligen stämmer inte det du skriver med för privat bruk. Men hur som helst. Det jag menade var att om någon har något hack/moddad firmware/ eller annan workaround för att kunna flytta över filerna. Inte som någon annan sa att streama filmer för att spela in på datorn.

Någon som har testat att koppla ur disken och flytta över filmerna till hdd? Filmerna är väl sparade i AVI? Vet dock inte vilken codec. Har inte öppnat boxen men funderar på att modda den så att man enkelt kan ta ut och sätta in disken.
Och på så sätt kunna föra över filmerna till datorn.

Postad 09 januari 2008 - 23:51

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Jo jag har förstått att deras stundpunkt är att förhindra spridning. Visserligen stämmer inte det du skriver med för privat bruk. Men hur som helst. Det jag menade var att om någon har något hack/moddad firmware/ eller annan workaround för att kunna flytta över filerna. Inte som någon annan sa att streama filmer för att spela in på datorn.

Någon som har testat att koppla ur disken och flytta över filmerna till hdd? Filmerna är väl sparade i AVI? Vet dock inte vilken codec. Har inte öppnat boxen men funderar på att modda den så att man enkelt kan ta ut och sätta in disken.

Nej de är såklart INTE sparade i AVI (och varför skulle de, de ska bara spelas upp internt i PVR:en, inte utanför).

Hade filerna varit i AVI-format skulle folk här redan ha utvecklat metoder att plocka ut dem, för att sedan kunna föra över till datorn och konvertera dem till Xvid elle rliknande format.

Nej filerna lagras i nån form av rått data. När man spelar upp en video på PVR:en finns t.o.m. allt metadata runtomkring inkluderat - texttv, programguiden, olika ljudspår, etc. Försök få in det i en AVI-fil.

Tidigare i tråden har folk skrivit att det går fint att bara byta ut hårddisken mot en ny större. PVR:en hittar disken direkt. Det är bara att formatera och börja använda den. Jag har dock själv inte provat detta än.
Kopplar man in original HDD:n i en dator kan man se filerna, men de är som sagt i något format som man inte kan avkoda i datorn.

Redigerat av elofu17, 09 januari 2008 - 23:56.

Postad 10 januari 2008 - 00:00

aziraphele
  • aziraphele
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Nej de är såklart INTE sparade i AVI (och varför skulle de, de ska bara spelas upp internt i PVR:en, inte utanför).

Hade filerna varit i AVI-format skulle folk här redan ha utvecklat metoder att plocka ut dem, för att sedan kunna föra över till datorn och konvertera dem till Xvid elle rliknande format.

Nej filerna lagras i nån form av rått data. När man spelar upp en video på PVR:en finns t.o.m. allt metadata runtomkring inkluderat - texttv, programguiden, olika ljudspår, etc. Försök få in det i en AVI-fil.

Tidigare i tråden har folk skrivit att det går fint att bara byta ut hårddisken mot en ny större. PVR:en hittar disken direkt. Det är bara att formatera och börja använda den. Jag har dock själv inte provat detta än.
Kopplar man in original HDD:n i en dator kan man se filerna, men de är som sagt i något format som man inte kan avkoda i datorn.

Vet du hur stor HDD som stöds. Börjar få lite ont om utrymme på disken. 160GB räcker ju inte så jättelångt.

Postad 10 januari 2008 - 09:06

buggz
  • buggz
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Vet inte varför jag fått för mig att de var i AVI. Hade för mig det stod .avi men .tv var det visst.
Får plocka ur disken och börja undersöka saken, blir till att börja koda en del kanske.

Postad 10 januari 2008 - 10:01

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Jag trodde att fwuppdateringen av hd-boxen skulle fixa dess problem, men det blev bara värre... så nu återstår bara pvrboxen som ett alternativ. Jag vet att det kom en uppdatering till den för några vecker sedan också och att folk verkar tycka den är ok nu.

Kan ni lista alla negativa saker med bilden och boxen i övrigt ni kan komma på, så kan man ta ställning till om det är ens värt att beställa denna boxen... tack på förhand!

Postad 10 januari 2008 - 10:33

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Vet du hur stor HDD som stöds. Börjar få lite ont om utrymme på disken. 160GB räcker ju inte så jättelångt.

Vet inte, men en 320 GB funkar tydligen fint. Se
https://www.minhembi...s...t&p=1598115

Postad 10 januari 2008 - 10:58

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Jag trodde att fwuppdateringen av hd-boxen skulle fixa dess problem, men det blev bara värre... så nu återstår bara pvrboxen som ett alternativ. Jag vet att det kom en uppdatering till den för några vecker sedan också och att folk verkar tycka den är ok nu.

Kan ni lista alla negativa saker med bilden och boxen i övrigt ni kan komma på, så kan man ta ställning till om det är ens värt att beställa denna boxen... tack på förhand!

Pelle1, boxen fungerar utmärkt, så det är helt klart värt att beställa den.

Ursäkta alla att jag drar ett mastodontinlägg igen nedan, men pelle1 efterfrågar just detta.

Här är min lista på sådant som fortfarande buggar samt önskemål om förbättringar.
Om ni hittar fel i listan, vänligen meddela detta så att jag kan uppdatera den.
Om ni har andra synpunkter, buggrapporter eller önskemål kan även de adderas.

Tyvärr har jag ännu inte fått tag på någon kontaktperson att skicka listan till, och ComHems kundservice har inte svarat på min förfrågan.

Volume adjustments per channel
------------------------------
Priority: Very high
Some channels send their audio in much lower or higher volume than the others. Therefore it would be nice to be able to boost or lower the volume on a per channel basis.
Recommendation:
When pressing the OK button you see the channel list. Add a new function (using the Yellow button?) to adjust the volume for the selected channel.
Or perhaps this adjustment is better placed in the Soundtrack-menu... Press Green (Alt) to see the menu. Add the new function here (using the Yellow button?).
(the adjustment should be measured in percent, so that the current volume can be boosted or lowered equally no matter if you're listening at a low volume or high.)
(from a technical perspective, the box need to reserve like the maximum 10% of the main volume for possible adjustments. When the main volume is set to 100, the box should only deliver 90% of its signal power to the receiver/amplifier/TV.
If the user switches to a channel that is set to boost the signal with e.g. 30% and the main volume is set to 100, the signal to the receiver should be 93% of maximum capacity.)
Some channels (like the Swedish SVT1 and SVT2) broadcast with much lower volume than e.g. VH-1 (a music channel) do. The difference is even bigger when using Dolby Digital, so when switching from SVT to VH-1, the music literally *booms* out the speakers.

Temporarily stop direct recording
---------------------------------
Priority: Medium
When direct recording to the HDD is enabled in the settings, it would be nice to be able to temporarily stop this for the current channel, (like pressing the Stop (live) button).
When switching channel or pressing Timeshift, the instant recording is again resumed.
(if I start watching a DVD movie or walk away for an hour but don't feel like shutting off the PVR, it would be nice to simply press Stop to stop the HDD activity)

Pressing Stop (live) already has two actions in regular watching mode (going to live from timeshift, displaying the record status menu if some recordings are present). Adding a third function might make inexperienced users confused.
But if you think about it, it's quite clearly defined: If user is in live mode and there are no regular recordings in the background, pressing stop will disable instant recording on current channel.

Mp3 player
----------
Priority: Some are Very High, others Low
- Important!: possibility to select one or several directories to play
- Important!: possibility to play mp3's recursively (subfolders)
- possibility to fast forward in mp3 songs
- display bitrate and more stats of the *playing* mp3
- display more stats about *selected* mp3's, like bitrate, filesize, date...
- ...oh, and the kids always like Visual effects based on the music... Maybe you could steal some from Winamp? :-)

Mp3 file cache
--------------
Priority: Very High
There should be some kind of caching of mp3 info so that it doesn't have to be updated every time you switch to a new directory.
I have a directory with 600 mp3 files. If I exit the mp3 player in this working directory, the next time the player is activated, it will take a *long* time to startup since it first must update the information about the 600 files.
It is very frustrating that the information have to be updated over and over again even though the filesystem hasn't changed.

The remote control
------------------
Priority: Very high
- like lots of other users, I have problems with the remote. It feels like 5% of all button presses are not received. When trying to rename a file, this is painfully obvious.
- since this happen randomly, it gets annoying - I try to switch channel, nothing happen, I try again, it works. I try to rewind a bit in timeshift mode, nothing happen, I try again and now it works.
- This situation is completely resolved if you switch to a programmable/universal remote.
- some people say that using other remotes (like TV, receiver, etc) sometimes put the Samsung box in an unresponsive mode. When this happens, a reboot of the box is neccesary.
I guess there's no way to fix this with a software upgrade - the problem is probably within the remote itself.

Store settings
--------------
When the software in the PVR is upgraded, all user settings are wiped. This is annoying, and will become even more so the more settings and adjustments the user has made.
Therefore, there should be a backup of the settings (like the Favourite channel lists, the Volume adjustments per channel, custom channel names, etc) on the harddrive (and/or in the flash-memory).
This is also very useful if a software upgrade set all values to factory defaults, such as the Video Out settings, and you're connected via a Component signal, then you have a moment 22. You need to see the picture to modify the settings, but the settings need to be set to Component in order to see any picture...
Also add a menu choice to *manually* backup the current settings as well as restore them whenever needed.

Intensity of the LCD on the front panel
---------------------------------------
It would be nice if the LCD had different intensity levels
- Intensity at activity: off | low | medium | high
- Timeout: 0.5 1 1.5 2 2.5 3 seconds and so on...
- Intensity after timeout: off | low | medium | high
- Text to show after timeout: channel or mp3 title | time | date
Show some info (channel name, mp3 title, etc) for NN seconds using the first intensity, wait for NN seconds and then show the name, title, time or date with the second intensity.
Example: When switching channel, the LCD highlights the channel name for NN seconds and then dim down a bit (or even put out entirely).
(also when pressing the Info button, the LCD could highligt the name for NN seconds)
(when *manually* switching to a new mp3, the LCD could highlight, otherwise it should *not* be highlighted during normal mp3 play)
After the timeout, you can continue to show the channel name, or you can show the current time or date instead.

Blinking/flashing LCD on the front panel
----------------------------------------
Flashing and movements attract the focus of the human eye. This is annoying when you try to watch a movie but the eyes keep trying to move down to the scrolling channel name or flashing HDD led. Therefore allow the user to disable these:
- scrolling of text in LCD:
on: Like tody, scroll the name/title over and over again
once: scroll to the end of the name and then scroll backwards to the beginning and stop, then keep showing the first part of the channel name or mp3 title (or replace with time or date if so selected, see above).
off: only show the first part of the name, no scrolling
- indicate HDD activity: on|off

Channel change in PiP mode
--------------------------
Priority: High
This is a bug.
In PiP mode, the small window's channel changes don't follow the currently active channel list (usually my Favourite list #1).
While the main window uses my Favourite list, the PiP window use the full list (where every other channel is blocked since I don't pay for it)
Naturally, the PiP window should follow the same channel list as the main window.

Display correct channel name in OSD
-----------------------------------
This is a bug.
When switching channel, you first get to see the information about the *current* channel for a second or so before it is replaced with the information for the new channel.
When I press a button, I assume the OSD will display the name of the *selected* channel, not the current one. Currently I always think I pressed the wrong button.

OSD message timeout
-------------------
Today, the timeout for OSD messages can be set to a few static values, where 3 seconds is the shortest. This is too long.
Allow for more granular stepping values, like: 0.5 1 1.5 2 2.5 3 seconds and so on...

Persistent OSD message
----------------------
Many OSD messages are automatically removed after the timeout (as they should).
However, when pressing the Info button, the user usually wants to read the information, but the message is closed too soon.
Recommendation:
- if the Info button is pressed again, make the message persistent. Indicate this by adding a line like "Press Exit or Return to close. Press Info for details or statistics".
Another press on the Info button give the details for the current show and yet another press give the statistics page as usual (both pages are persistent).

Ejected from watching a chase-view video
----------------------------------------
Priority: Medium.
This is a bug.
(This is a request from another user, I haven't verified this myself)
When watching a recorded video at the same time it is being recorded, you're being "kicked out" of the movie and put into Live mode when the recording end.
Example:
You have a scheduled recording between 21:00-22:00.
You start watching the video at 21:12.
At 22:00 (48 minutes in, with 12 minutes left), the video is stopped and you are put into Live mode.
You manually have to go back to the video to see the last 12 minutes.
Please remove this annoying go-live bug and let the user continue watching the video to the end.

More than 16 tasks
------------------
Why is there a maximum limit of only 16 scheduled recordings? If away on holidays you might need more...

Move command in the Library
---------------------------
I'm missing the 'move' command in the different Library menues. It feels silly you have to copy files (mp3's in this case) from one place to another and then manually delete the originals. This is the year 2008... :-)

Translation of warnings, etc
----------------------------
Priority: Low
In the library, when deleting files, all menu choices are written in Swedish, but suddenly you see English text ("All files in selected folder will be deleted", "Deleting", etc).
In several other places you can see English words instead of Swedish, or even 'swenglish' words (like "pauserad").

Radio
-----
The old ComHem Sagem box had two radio modes. One where you could just change radio channel, and one that was started as an "application" from the Navigator-menu. I think it was called "Music choice".
The second one was much nicer since it showed information about what was playing (artist, title, album) etc.
It would ofcourse be nice if the Samsung box display this information on the screen instead of the boring static blue picture of a note.
...oh, and the kids always like Visual effects based on the music... Maybe you could steal some from Winamp? :-)

Pictures
--------
This is a bug.
- The aspect ratio of displayed pictures on my 4:3 TV is wrong. People look fat (the image is squeezed from the top and bottom)
- other people have stated that the aspect ratio is completely wrong in 16:9 as well (no matter if you use Letterbox or other settings)
- the pictures aren't automatically rotated based on the EXIF-information. This is the year 2008, image viewers should be able to do this...
- I didn't find any way to zoom into the picture (the up and down arrows rotate the picture)
- there are no information on the screen (or in the manual) regarding what different buttons do (like up/down = rotate)

Additional info/requests from other users:
The following things need to be done to improve the picture quality when watching photos:
- Insert the picture in YCbCr color space into the video layer, rather than into the OSD layer as is currently done (the 16-bit ARGB color space causes posterization)
- Fix the scaling (the current method causes severe aliasing when the scaling does not produce an even multiple or fraction of the original resolution)
- Take the selected screen aspect ratio into account
- Take the non-square pixel ratio in the video output into account (it's currently treated as if the pixels were square)
- Allow the viewer to toggle between overscan and underscan of the picture

New services found
------------------
Every once in a while, the box show a status page with "New services found". The problem is that it only show the number of changes since before.
When I see that 1 new service has been added, I immediately need to know what it is. :-) Isn't it possible to actually *list* the changes instead of just counting the differences?

Faster FastForward
------------------
Why stop at x16?

Correct time
------------
The internal clock of many boxes drift a few seconds each day.
Recommendation: Update the clock at periodic intervals (at least twice a day) or continously via e.g. the text tv feed.

Copy/move to USB
----------------
Priority: Very Low
It would be nice to be able to copy a recorded video to an USB disk.
People with VCRs often save their tapes with movies and series for years or even decades. With only a 160 GB HDD this will be tricky.
Therefore it would be nice with an option to copy or move existing material to an external USB disk. Still, you need to play them using the Samsung box since the data is still stored in its native form, just on an external disk.

Export to USB
-------------
Priority: Very Low or Very High
(if there's no law prohibiting this kind of export, then the priority is escalated to VERY HIGH)
Sometimes a friend call me, asking me to tape this evening's episode of his favourite series, which he forgot. With a VCR this is no problem, I can give him the tape the next day.
With the PVR this is a problem. I have no means of giving him a copy.
It would be nice with an option to export a recording, to a format that are commonly used (like Xvid, mpeg4, ac3, mp3), and the possibility to move these on to an external USB disk.
I guess this is not possible due to laws and regulations though. :-(

The user manual
---------------
Is there an updated manual to download somewhere? The one that came with the box is utterly useless. It is not even relevant any more with all the new changes in the software.
In fact, it's even doing Samsung a disservice right now. Think of a potential PVR buyer... He takes a look at the technical specification in the Samsung manual. It says *no* s-video and *no* component video, so he buys some other box instead. Sad, since this box *do* support these formats nowdays.

For every given function, the manual only states "this where you handle <function>". All the information the user REALLY need is missing, like what is the function for, what are good default values, what happen when you tweak them? Example:
* On the initial system setup page, there are things like Frequency and Symbol speed. What is Symbol speed and what happen if I change it? I have no idea.
* How should the user know what SRS is and if it should be enabled? Should it be enabled even if Dolby Digital is already enabled? Will enabling SRS use any CPU resources - i.e. if the user don't need it, should it be disabled?
* How should the user know the difference between TXT and VBI?
...etc, etc, etc. Lots of users have complained about the uselessness of the manual.

* Make sure to include new features such as automatic power on, channel change, etc, currently not explained.

Also, hints and tips are missing. Examples:
* Hold the PiP button for two seconds to be able to move and resize the PiP window
* To browse the EPG without changing channel in the background, first press Left arrow (for instant recording mode) or enter timeshift mode. Personally, I always use this mode. I think it is a bad default to switch channels while browsing the EPG.
* To add the already Instantly recorded timeshift buffer to a new recording, go to Timeshift mode and press Rec.

Postad 10 januari 2008 - 11:03

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
Mastodontinlägg är inget att be om ursäkt för, snarare tvärtom med tanke på din arbetsinsats!

tackar!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.