Jo, jag vet men tänkte mest på att slippa ha en ful kabel hängandes längst väggen. Kommer hänga på väggen iallafall då högtalarna ska vara rätt högt upp.
Du kan ju alltid sätta upp kabel kanal/list så blir det snyggt!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
92 relaterade trådar
Postad 06 February 2012 - 23:18
Du kan ju alltid sätta upp kabel kanal/list så blir det snyggt! Postad 07 February 2012 - 19:19 Ja jag var där idag och såg priset på 82orna 5999 kr paret, passa på nån... Postad 08 February 2012 - 17:35
Schlauerschoppen .de erbjuder rc 62 för det
Gamla priset c:a 3600 med frakt. Maila och fråga efter medel rc 62 Postad 08 February 2012 - 21:00
Schlauerschoppen är bra jag fick ju RC-62 ll för det priset. Postad 19 February 2012 - 14:50
Har en liten fundering, har nu haft RF-62mkII hemma i lite över en vecka och är nog uppe i 100timmars spelande. Tycker överlag de presterar väldigt bra till de flesta musikstilar men lite sämmre till hårdrock som jag ändå lyssnar mest på. Röster är otroligt klara och starka och det är ju ljudet överlag och man känner verkligen live känslan eller att musikern står framför en och sjunger. Gillar basen som verkligen är rapp och går djupt och blir aldrig bummlig gillar verkligen dessa högtalare men till det mesta i hårdrocksväg så är de för ljusa, inte skrikiga eller vasst ljud utan för ljusa helt enkelt. Kör med en onkyo 805 och ett rotel rb 991 slutsteg till klipscharna, effekt och strömstyrka finns det gott om likaväl dynamik, men är de en för ljus kombo? Skulle det låta bättre med ett tex nad steg som sägs vara mörkare i karaktären eller kanske ett vincent sp 331 som är en rörhybrid? Kanske får ge upp dessa högtalare till förmån för något annat eller vad tror ni?
Postad 19 February 2012 - 16:06
Någon som lyssnat på SW-115?
https://www.prisjakt...t.php?p=1101455 Verkar ganska brutal... 15"...400W... 31,3 kg... spelar ner till 18 Hz... Postad 19 February 2012 - 17:18
nej det är dom inte utan du får nog ha betydligt mer tålamod än så...det släpper först om 800 tim -1000 tim och då har karaktären ändrats lite till.... jag kör själv ett rotel steg som är bryggat och ger ett kanon ljud, iaf tycker jag det och kraft ja det har du med råge mvh
Nej jag har inte gjort det men det är ett intressant pris på den subben, och 18hz är ju inte illa.. Postad 27 March 2012 - 11:57
funderar på att uppgradera mina Klipsch RF 82 frontar till RF 82 II,
undrar om det är någon som provlyssnat på dessa och kan säga något om horndiskanten är lite mjukare/dovare än den tidigare 82-versionen? Postad 28 March 2012 - 21:29
Svar Ja! Har lyssnat på RF-83 gamla modellen (samma diskant som RF-82 om jag inte minns galet), både nya direkt ur kartong och inspelade efter en massa timmar. Sitter idag på ett par egna RF-82II som börjar bli inspelade, men redan nu tycker jag att diskanten är mindre påfrestande gentemot den gamla modellen. Visserligen gillade jag den gamla modellen oxå, men de här är i mina öron snäppet mjukare i diskanten, men fortfarande lika transparent som innan. I dagsläget är det 2 kanals HK som står för förstärkeriet, men den skall förhoppningsvis bytas inom en överskådlig framtid. Redigerat av Unregisteredeb2b50da, 28 March 2012 - 21:32. Postad 01 April 2012 - 09:41
jag är lite nyfiken på att höra vad ni Klipsch ägare använder för högtalarkablar, framförallt till frontarna?
själv kör jag med Audioquest Type-8 kablar till frontarna men funderar starkt på att uppgradera... Postad 01 April 2012 - 11:40
Tja! När jag hade RF82 så körde jag till en början med Audioquest Type-4 sen böt jag till Tara-Labs Helix 8... Blev en riktigt bra kombo, blev inte riktigt lika vass diskant.... Postad 01 April 2012 - 13:05
Har Haft Supra , men gick snart över till Tyska VIABLUE och det har jag aldrig ångrat, mjukare diskant och lyfte basen i hela registret på mina RF-63 som jag har, har bara viablue idag på alla kablar . Postad 01 April 2012 - 13:21
vilka Viablue modeller kör du med till frontarna? 4 eller 8mm? singel eller bi-wire? Postad 01 April 2012 - 13:25
Efter att jag sålde min gamla anläggning så valde jag att behålla kablarna så till mina Rf-82 är det ett par Harmonic Technology Pro-9 Ref SE2009. Overkill med sladdar som kostar mer än hela nuvarande anläggning, men hade inte hjärta att sälja av de också. Postad 01 April 2012 - 19:52
Bi-wire och dom heter SC-4 BI-WIRE TS. dessa är 8mm , handlat via Creative Audio., och alla kablar är viablue utom suround hT som är Phonar 4mm . t.om min anten kabel är en VIABLUE fullt skärmad och guld kontakter, mina bi-wire går från mitt Rotel steg på 150w per kanal. och det är 3 kanaler. se foton i mitt galleri. Redigerat av Unregistered1113, 01 April 2012 - 19:53. Postad 01 April 2012 - 20:03
jag antar att du har jämfört med singel-wire kablar först? hur tycker du ljudet påverkades med bi-wiring ist? Postad 01 April 2012 - 20:11
Ja det har jag, och bi-wiring är klart mycket bättre, högtalaren blommar ut mycket mer än med singel, visst kan man med bryggning nå liknande resultat, men när det finns bi-wiring möjlighet så ska man använda den, det tycker iaf jag. Postad 03 April 2012 - 17:07
Kör själv ett par 82 II på mitt kontor och är lite nyfiken på att ta steget upp till den minsta golvaren i Palladium-serien,
någon som lyssnat på dessa och vill dela med sig sina intryck? Funderar även på ett par RF 7 II men vet inte om det blir så stor uppgradering egentligen, då 82 är tillräckligt stora för mitt kontor. Jag tror, kanske felaktigt, att RF 7 II bara ger mer av allt men kanske inte så mycket andra kvaliteter. Postad 18 April 2012 - 05:14
Är det stor skillnad mellan rs 42 och rs52 som surroundhögtalare?
Är dom bättre än rb51? Någon med erfarenheter ? Postad 29 May 2012 - 08:20
Hejsan, länge sedan (4år sedan) jag hade Klipsch hembio i min ägo, såldes pga 2st barn tog upp all min tid och intresset släppte. (sålde till en kompis och hör på mitt gamla bio ljud fortfarande ibland
Jag har nu börjat få lite intresse igen, dock har jag inte samma ekonomi som förut. Gamla setupen: Pioneer vsx 1016. Rf 83. Vincent MK331 klass A steg. C-64 Center. RT 10D sub. Rf 83 hade bra tryck i mitt 31km3 vardagsrum, lyssnade även på rf82 som lät riktigt bra men rf83 gav det lilla extra mitt rum behövde. C-64 centern var nog absolut det bästa jag hört som center hitils, otrolig pondus i röster och tal. Rt 10D subben...ja den kändes klen, samt så hoppa den runt på golvet fast 2st tunga sandsäckar liggandes på den. Kanske för att den har 3st element som slår åt alla håll den betedde sig så på höga volymer, men irriterande var det. Vid normal spelning spelade den tight och snyggt men var kanske i minsta laget för mitt rum. ( testade att placera den på 8st olika ställen) Men missförstå mig inte det är en riktigt bra bas! Nu blir det dock lite annorlunda. Jag har beställt en st Klipsch SW-115 sub, tänkte skriva lite om den med då jag fått spela lite med den och jämföra den på samma ställen som Rt 10D subben. Gillar jag denna bas kommer jag köpa en till av den är det tänkt. Lägger kanske in lite bilder och HD film för dom som är intresserade då det inte finns så mycket info om dessa basar vad jag förstår. Till center har jag beställt Wharfedale Jade-C2 18.6kg liknande C-64 och tänkte jämföra lite hur jag tycker. Anledning till jag tog den centern är för att jag har Wharfedale Diamond-10.7 frontar numera. <3 Klipsch dock saknar mina gamla trotjänare... Mvh Peter Postad 05 June 2012 - 19:19
Tjena alla klipsch älskare
Jag är ganska ny i "branschen" men har läst en del i detta forum och har verkligen fått ett nytt intresse känner jag Jag har nu beställt mina första klipsch högtalare ever Blev ett par RF82 - fick dem billigt på Elektroworld Har även införskaffat en Onkyo TX-NR5007 Den ska palla det mesta har jag hört Jag kommer använda systemet till 50% Film 25% PS3 25% Musik Nu letar jag efter bakhögtalare & center och eventuellt en Sub Mitt vardagsrum är ca 25kvm stort. Avståndet mellan frontar och bakhögtalare kommer att vara ca 3,5m. Min soffa står intill väggen och jag kommer vara tvungen att placera bakhögtalarna i samma "linje" som soffan. Så sitter man mitt i soffan kommer det bara vara ca 1.3m till respektive bakhögtalare, inte helt optimalt. Men är så illa tvungen. Men ska eventuellt flytta om ett tag så vill skaffa mig ett ordentligt system Frågor: 1. Ska jag placera bakhögtalarna i samma höjd som mitt huvud (när jag sitter i soffan) eller ska dem sitta lite högre? 2. Jag har mer eller mindre bestämt mig för en RC-64 center, den verkar FET! Men spelar det ngn roll om jag köper en RC-64 eller en RC-64 II? Mina frontare är ju dem gamla RF82. 3. Vilka surrar bör jag skaffa ? Rs42, rs52, rs62 ? Samma sak här spelar det ngn roll vilken "generation" det är på dem? 4. Lämplig sub? Sugen på en 12" , vad heter den i samma serie? Finns det olika generationer på subbarna också? Spelar det ngn roll vilken man köper? Tacksam för svar Tack på förhand Med vänlig hälsning Pemil Postad 06 June 2012 - 03:01
Tjena.
Den nya Rc 64 har nya delningsfilter, förbättrade element och mer påkostad kabinett är lite av förbättringarna som gjorts med nya Reference MK-II. Själv hade jag den äldre versionen och kan lova att den spelar skjurtan av en Så den "gamla" är inte alls dålig på något sätt, låter riktigt bra och har bra klös! Mvh Postad 07 June 2012 - 10:41
Hallå i klubben! Hoppas jag får vara med nu när jag inhandlat en RC-64II, en SW-310 och ett par RS-62II. Hittade nya i sverige till bra pris. Hoppade dock att köpa killens RF-7II's då jag tror det blir overkill i mitt rum.
Kan dock inte hitta RF-82II på schlauershoppen? Har mailat och frågat varför. Är det en ny generation på gång bankar jag huvudet i väggen. Postad 07 June 2012 - 11:26
"It's right, that we don't have these speakers on our shop-site.
We'll ask our distributor, if there are some available at the moment. Today they have holiday. We like to ask you for a little patience and come back to you tomorrow. In case of any further questions, please do not hesitate to ask us." Hmmmm. Men varför har de inte dem på sidan... Postad 07 June 2012 - 11:59
Tja jag kan säga så mycket att du har en liten yta till stora grejer som blir lite overkill verkligen, RC.62 hade räckt mer än väl som center med det lilla avståndet, ja surrarna bör vara i linje med öronen med tanke på din placering av dom , behöver du jätte stoa surrar? Nja jag tycker inte det då dom är just ssurrar och har inte någon speciel bas(mina är 2vägs stativare som väger 5 kilo endast och dom låter kan jag garantera. Tja det sitter ett lite bättre delningsfilter vad jag förstår och att matriel till högtalare är bättre än dom gamla, med hur mycket eller om det är skillnad mellan dom vet jag inte .(har ej lyssnat på dessa nya än) Golvhögtalare som du väljer är ju Ok för rummet. Onkyo kommer att räcka mer än väl vad gäller drivning. mvh CG-47
ja du är så välkommen Postad 07 June 2012 - 12:57
Tack för svaren
Ska få hem mina RF82or imorgon! Längtar som fan! Är det något speciellt man ska tänka på när dem är helt nya? Läst en del om "inspelning" tidigare i forumet. Ca 200h? Hur gör man när man spelar in dem? Ska ska bara spela på låg volym? Eller kan man dra på lite Ha de gott allihopa! Postad 07 June 2012 - 13:08
Får du näsblod kan du ju sänka liiite.
Jag spelar alltid in på ganska låg volym, men enligt många ska det inte spela nån som helst roll. Om det är någon som inte vill vara med i Klipsch-klubben längre så se min annons. Tack CG-47! Redigerat av Cruentuz, 07 June 2012 - 13:11. Postad 07 June 2012 - 18:27
Inspelning av dessa högtalare brukar ta c:a 500 till 1000tim faktiskt och det beror ju på konan konstruktion. Det där med hur högt eller lågt man ska spela, ska inte vara något problem vad gäller klipsch , spela du utan det är mer tiden det tar och innan dom släpper helt , och det tar lång tid, så tålamod är bra här för dom kan låta ljusare än vad du har hört innan på demade grejer. mvh CG-47 Postad 08 June 2012 - 17:29
Då har man fått sina RF82or, shit vilka läckerheter
Fråga gällande bakhögtalare, vad hade ni gjort? Det kommer vara drygt 3m mellan frontar och bakhögtalare och sitter man i soffan kommer man sitta bara drygt 1 m med huvudet ifrån vardera bakhögtalare. Rummet är totalt på ca 25kvm. Jag kommer köpa en RC-64 center. Vet att den egentligen är lite för stor för rummet, men kommer köpa hus inom 2 år, vill köpa ordentligt från början, annars kommer jag bara ångra mig sen. Nu i lägenheten kommer jag köra 5.0 eller 5.1. Men när jag skaffar hus kommer jag vilja köra 7.1 eller till och med 9.2. Jag undrar vilka bakhögtalare ni tycker jag bör köpa. Tanken är ju då att jag ska ha nytta av dem i framtiden när jag bygger ut mitt system. Rs41,52,62 ? Eller Rb41,51,61,81 ?( de kan man väll också sätta som bakhögtalare på väggen???) eller måste dem ha stativ? Kan man kombinera RS modellerna med RB? eller vilka är bäst som bakhögtalare? Vilka bör man ha som "mitten högtalare" ifall man kör 7.1? Vad blir smartast att köpa först? Och vad bör man sen kompletera med? Hur hade ni resonerat och vad hade ni köpt? Tänk på att det ska passa med RF82or & RC-64. Har en onkyo tx-nr5007. Obs, jag har den "gamla generationen" på RF82orna, men som jag har förstått det hela så går det bra att kompletera med dem nya. Och de ska fungera bra ihop! Kom gärna med tankar och ideer Med vänlig hälsning Pemil Postad 08 June 2012 - 22:36
Grattis till köpet tja inga lätta frågor att svara på, men en sak vet jag nu och det är att du handlar för framtiden så det blir ju en annan bild , och att ligga steget före är ingen dum sak. Ja du RS eller RB, faktum är at jag har bas reflex tsativa som surround är inga problem i detta 6 m x 3m rum så RB 51el 61 för dig kommer att räcka långt, sedan så kom ihåg, du har inställningar att göra reciver och annat för att ljudbilden ska bli den rätta , med tanke på att grejerna är nya så kommer den att skifta lite grann, sedan så kommer ju rummet i framtiden, har man betong nu och trä sedan så kommer igen ljudbilden att förändra sig. börja med vad du ska använda nu till ett 5.1system, ta resten sedan då du vet hur rummet ser ut i framtiden, då köper du inte fel grejer..(för små eller stora eller annat) jodå visst kan man comba rs och rb, t.ex rb bak och rs i mitten mellan bak och framsystem(7.1), eller en center bak mellan bak högtalarna är ett sätt(6.1), det finns flera varianter Nej ljudet mellan MarkII eller gamla kan inte vara så stora att det hörs någon skillnad, men som jag sa tidigare så har jag Ej lyssnat på dom nya eller jämfört den gamla med nya så jag kan inte ge något bra svar, ut och lyssna är det ända jag kan säga. Lycka till CG-47 Redigerat av Unregistered1113, 08 June 2012 - 22:37. Postad 08 June 2012 - 22:58
Tack för den analysen CG-47!
Du verkar kunna dina klipsch Det glädjer mig! Detta är ju i princip helt nytt för mig, så lär mig mycket i detta forum Då spelar det ju egentligen igen roll om jag köper RS eller RB. Kommer ju oavsett ha nytta av dem i framtiden, när jag bygger ut systemet Plus att både RS & RB verkar fungera bra till mitt 5.1 system i lägenheten. Japp, lär ju ta typ 2000h att lära sig alla inställningar på förstärkaren !!! Men , det är ju iofs skoj att testa sig fram lite Postad 09 June 2012 - 12:33
ja testa och lyssna är den enda vägen att få en bild av vad man själv gillar samt hur du upplever ljudet när man lyssnar, och hur det låter när man testar och skiftar grejer, har spenderat många tusen tim framför anl, innan man blev färdig med inställningar, ja det är roligt att testa och många ggr så kan man kanske låna hem högtalare för att just testa storlek och annat, kan vara värt att kolla den möjligheten oxå Tja jag har lärt mej genom att veta hur grejerna funkar samt otroligt mycket testande och lyssnande , men även om jag har gjort det så finns det otroligt mycket mer att lära sig och fullt vetande blir man aldrig, men man kan ha en bra bas att stå på och det har jag fått som sagt av mycket lyssnade på många system och högtalare genom livet, en del läsande oxå, en del här ifrån forumet av många debatter självklart så summerar man det blir det som allting annat en livserfarenhet, något du får nu med Lycka till och som sagt skynda långsamt och låt det ta tid, då blir du säkrare på vad du verkligen behöver mvh CG-47 Redigerat av Unregistered1113, 09 June 2012 - 12:34. Postad 09 June 2012 - 14:01
Det ska jag göra Tack Postad 10 June 2012 - 16:42
Nu har jag fått hem min Klipsch Sw-115 sub.
Mina 31km3 finns det nu tryck som inte min gamla RT 10D sub klarade av Denna subben spelar riktigt tight och snyggt, den är väldigt "torr" inte den där blöööt basen man blir så trött av. Riktigt nöjd faktiskt. Spelade in en liten snutt åt bas narkomanerna om ni vill se den i action (spelar inte såhär vanligtvis) Kändes i bröstet...japp ^^ Min Klipsch sw 115 1080p (sänk ljudet, kameran klarar ej trycket!) http://www.youtube.c...h?v=scFSMTNmoWg Redigerat av Zathos, 10 June 2012 - 16:59. Postad 10 June 2012 - 17:45
Sweeeet Postad 14 June 2012 - 09:57
Hahaha fan vad najs. Härligt att se då jag tänkt komplettera med en sån för djupbasen under min sw-310. Tackar!
CG-47: Saknas det inte lite produktlänkar till subbor på 1a-sidan? 310,311,112 vad jag (inte) såg. Postad 14 June 2012 - 10:57
Det gör det säkert, så hittar du något att länka till så är det bara att göra det. Postad 14 June 2012 - 16:32
Cruentuz Ja den spelar sanslöst djupt, även vid låg volym vibrerar det lite i soffan som står 5 meter bort då det kommer låga toner
Kan rekomendera den starkt, skulle tro den smälter in bra då den verkar vara väldigt mjuk och neutral. Kan säga redan nu att jag kommer köpa en till, samt 15" 4ever Postad 15 June 2012 - 23:35
Har nu äntligen kopplat in mina RF82or ihop med min Onkyo TX-NR5007, samt min 15" sub.
**** , jag hoppas mina grannar respekterar mitt Hifi-intresse. Kan spela helt sjukt högt ju och det låter i mina öron svinbra. All bas får hela lägenheten att skaka, precis som jag vill ha det :-) Nu letar jag efter ett par rs52or samt en RC64. Är det ngn som har något till salu? Eller vet ngn bra begagnad sida förrutom blocket? Hör gärna av er isåfall! Ha de gott ! Postad 15 June 2012 - 23:44
Tjaa, det märker du väl om ett halvår om du får bo kvar eller inte om du inte bor i villa vill säga
Redigerat av Unregistered2141, 15 June 2012 - 23:52. Postad 15 June 2012 - 23:55
Med tanke på hur jag har spelat idag, så ska jag nog vara glad om jag får bo kvar över helgen Men man måste ju bara dra på lite!!!!!! Vem ligger och kör en Ferrari i 30km/h Postad 16 June 2012 - 00:04
Kanske den som inte vill köra av vägen
Postad 16 June 2012 - 17:33
Finns inte många högtalare som är lika roliga att lira högt med välkommen in i gänget. Postad 16 June 2012 - 23:07
Shit vad skönt Har aldrig längtat så mycket efter att bo i villa som just nu..... Tror det blir billigare än att försöka köpa hela fastigheten som jag bor i... Hehe
Sant, tack så mycket Postad 24 June 2012 - 23:43
Ingen som har tips på hur jag kan få tag i:
RC-64 RS-52 För vettiga pengar? Generation 1 elller 2 , spelar ingen roll. Kan tänka mig begagnat! Blocket är ju stendött just nu! Postad 24 June 2012 - 23:47
Jag kan nog fixa nya för ett bra pris om du är intresserad. Självklart får du kvitto och garanti. Vart bor du?
Postad 25 June 2012 - 08:24
Trevligt :-) Bor i Malmö 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |