Tryck på Audio-knappen som sitter nästan längst upp på fjärren.En fråga om alternativt ljudspår...
Jag har uppmärksammat att det finns en del mkv's som har dubbla ljudspår.
Hur gör jag för att byta ljudspår under uppspelning på tvixen?
/S
/Göran
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell tråd - TViX M-6500A *
Startad av
Squeezemaster
, Oct 24 2007 20:48
7525 svar till detta ämne
54 relaterade trådar
Postad 30 March 2008 - 12:31 Tryck på Audio-knappen som sitter nästan längst upp på fjärren. /Göran Postad 30 March 2008 - 13:12 Personligen hade jag hoppats att någon med 6500 skulle svara (själv har jag 4100 med tunern) men eftersom ingen svarat så kan jag berätta vad jag vet. Tunern T-430 kan bara användas för marksänd digital-TV (DVB-T) inte för kabel eller satellit. Den kan bara ta emot de fria kanalerna (men om inte jag yrar så har det viskats om en eventuell framtida lösning för programkort - jag skulle dock inte lita på det förrän jag sett det). Den ska fungera för HDTV men det enda som finns tillgängligt i dag är SVT HD och då bara i mälardalsområdet (Stockholm, Västerås och Uppsala). Jag har inte fått hundraprocentigt klart för mig om SVT HD blir kvar efter RTVVs nya tillstånd (1 april) men hoppas och tror det. För mig har tunern varit en mardröm men jag vet inte om samma problem finns kvar i 6500. När det gäller standardupplösning har egentligen enda problemet varit att klockan inte alltid går rätt i TVIX vilket leder till att den inte fungerar särskilt bra för tidsstyrda inspelningar. Annars har SD-inspelningar alltid haft utmärkt bildkvalitet - d.v.s. så pass bra kvalitet som man kan förvänta sig av SD när man väl vant sig vid HD-kvalitet. HD-inspelningar har fungerat till och från. När det fungerat som det ska så är bildkvaliteten på inspelningarna utmärkt. Problemet har varit att inspelningarna inte alltid fungerat som de ska. I bland får jag störningar i både bild och ljud som är så pass irriterande att jag önskat att jag spelat in i SD-kvalitet i stället. Jag har lagt ner mycket tid på att försöka hitta orsaken till de här störningarna. Jag är helt säker på att de inte beror på mottagningen. För säkerhets skull har jag tittat genom ett helt program samtidigt som jag spelat in. Trots att det inte finns några störningar när jag tittat kan det ändå finnas störningar i inspelningen. En orsak jag hittat var den trådlösa nätverksadaptern D-link G122. Om jag kopplar ur den fungerar det bättre. Då hittade jag en restriktion i manualen för T-430. Det framgår helt klart av restriktionen att man inte får anväända trådlöst nätverk tillsammans med T-430. Vad som däremot är litet oklart är om det gäller nätverk över huvud taget. Det är lite för dålig engelska för att jag ska kunna tyda den. Personligen har jag inte orkat koppla in nätverk igen. Jag är inte så där dödsberoende av det heller. Trots att nätverket var urkopplat hände det fortfarande då och då att det blev störningar i HD-inspelningar även om det var längre mellan tillfällena. Jag tycker mig till slut ha lokaliserat det till fragmentering av disken. Jag har reproducerat detta mer än tio gånger. Om jag medvetet ser till att disken är fragmenterad åker jag alltid på problemet. Jag har haft mail-kommunikation med Canman som skriver att fragmentering inte ska kunna ge den här typen av problem. 4100 ska kunna spela in SVT HD utan problem trots fragmenterad disk skriver Canman. Även om det här problemet drabbar min 4100 så är det inte alls säkert att det drabbar 6500 eftersom den är snabbare än 4100. Jag vill bara att du ska känna till det. Jag har i det här sammanhanget studerat TVIX sätt att allokera disk jämfört med Windows XP. Windows XP försöker att leta efter sammanhängande ledigt utrymme på disken men det gör inte TVIX. /Göran Postad 30 March 2008 - 13:18
Jag var just inne på dvicos ftp för att kolla efter nya firmwares till tvix 4100 (det fanns inte), då såg jag att det låg en ny betaversion för 6500 där, version 1.2.13. Jag tror inte att det skrivits här tidigare, men jag kan ha fel.
Tänkte att några säkert vill testa den länk: M-6500 beta 1.2.13 EDIT: det står inte ens något om den på mpcclub.com så då har det nog inte stått här heller. Det finns ingen changelog i zip-filen så jag vet inte vad som är ändrat. Redigerat av distortion2, 30 March 2008 - 13:29. Postad 30 March 2008 - 18:52 Personligen hade jag hoppats att någon med 6500 skulle svara (själv har jag 4100 med tunern) men eftersom ingen svarat så kan jag berätta vad jag vet. Tack för ditt grundliga svar. Jag ska vänta i två veckor tills dem nya (bugg fria) tvixen kommer. Då ska jag köpa mig en och testa allt själv hoppas dock på att det fungerar smärtfritt. /Mats Postad 30 March 2008 - 18:59 En sida tillbaka: Hej, Tack för ditt svar. 2 sekunder tycker jag är väldigt lång tid. Det är drygt 3 minuter väntetid på 100 bilder. Det anser jag inte som godkänt. Så det stämmer kanske, Dvico har gjort sina spelare i primärt syfte för film och musik. Skulle dock vara inresant att få veta om det är samma väntetid på en 6500, någon som vet? tacksam för svar. /Mats Postad 30 March 2008 - 19:48 Jag vet inte hur du tänkte använda TViX:en om du skulle göra det, men om du har 100 bilder, så kan du antingen välja bildspelet och låta den köra igenom alla bilder med x sekunder mellan varje bild, eller så bläddrar du själv. Inga problem. Så stora bilder som jag har, är det långt ifrån den generella massan som har. Du verkar dock ha större krav än så.En sida tillbaka: Behöver du nödvändigtvis välja bild, så kan du ju alltid välja "Icon mode" i TViX:en och fixa så du ser en liten thumbnail (ungefär som det fungerar i Windows i en mapp) av varje bild istället för filnamnet, om du nu behöver söka efter en bild bland de 100. 2 sekunder för 22 MB okomprimerad data, är snabbt. Jag har flera bekanta som har datorer (inte mer än något år eller två gamla) som inte fixar att öppna sådana bilder på flera sekunder. Jag håller med dig - ju snabbare - ju bättre, men det är defintivt inte dåligt med 2 sekunder per bild med tanke på upplösning och den mängd data som processas. Det är bra. Riktigt bra. Sedan är det precis som du skriver i slutet - fokus ligger inte alls på musik eller bildvisning. TViX:en är optimerad för att visa filmfiler. Redigerat av sean.wiklund, 30 March 2008 - 20:16. Postad 30 March 2008 - 22:06
Jag kanske missuppfattar problemet, men ska man inte hinna titta på bilderna också? Postad 30 March 2008 - 22:55
Hallå!
Är det någon som vet om det går att trycka in en trådlös usb-adapter i Tvixen?? Tänkte att man kanske måste fixa nå drivisar ifall man stoppar in en adapter!? Vore tacksam för svar, tjo! Postad 31 March 2008 - 06:39 Det ska fungera, jag tror det finns en lista på Dvicos hemsida med vilka adaptrar som fungerar. Annars funkar det ju även med en trådlös brygga tex: http://www.webhallen...od.php?id=39053 Postad 31 March 2008 - 09:28
Dags att se hur Canman sköter detta med utbyte av 6500 enheterna.
Har mailat in serienr och felbeskrivning till canman, felbeskrivningen var denna. Tvixen nollställer klockan efter längre tids avstängning. Maskinen hänger sig vid längre tids tittande och måste då bootas om. Fick svar från Canman inom 24 timmar: Vi behöver utförligare felbeskrivning. Hur när och var uppstår problemen? Ehrm.. fick svara igen med samma som ovanstående men med tillägg vilken Fw jag kör och vilken disk jag använder. Hoppas det räcker. Postad 31 March 2008 - 10:05
Tycker det är riktigt snyggt jobbat av Canman med allt jobb med returer av defekta maskiner.
Fick min returlapp med posten idag. Funderar nu på om man skall skicka in tidigt och hamna först i kön och vara utan TViX några dagar. Eller om man skall vänta en vecka tills de nya maskinerna finns på plats på Canmans lager. Alla dessa I-lands problem! Postad 31 March 2008 - 10:23 Med risk för att du blir irriterad av mitt svar, men du aaaaanar inte hur många vi fick ta emot, eller hur många MP3-spelare och produkter som skickades in UTAN att någon gjorde en ordentlig felsökning först. En absolut majoritet av den service som vi fick in på irivernordic (numera Canman) var sånt som inte alls behövde skickas in. Resultatet av när kunder skickar in saker som det de facto inte är fel på (!) kostar tid, energi och pengar. Tid i form av att kunden får vänta på att få tillbaka en produkt (som det inte är fel på), energi för företaget att lägga på felsökning som är helt onödig och pengar i form av frakt och den tid som läggs på att undersöka en enhet eller produkt som kunden kunde fixat firmware eller en formatering på hemma själv. Du fattar nog vad jag vill komma fram till. Problemet är att det är så många idag, och nu pratar jag inte bara mediaspelare som TViX:en, utan som ger fan i att läsa bruksanvisningen, eller som inte bryr sig om att fråga i butiken där de köpte produkten vad som kan vara fel, eller som inte läser på forum eller på annat sätt tar reda på om det är någon inställning som är fel eller om det är något de själva faktiskt kan göra för att åtgärda något - utan på eget initiativ skickar in prylen - och ofta, blir förbannad för att denne får vänta i "flera veckor" och bäst av allt är när de skickar in en produkten, och ska på semester efter tre dagar och räknar med att produkten ska vara "fixad" trots att det är helg och att produkten inte ens har kommit företaget tillhanda eftersom den blev skickad via postpaket och inte företagspaket vilket tar extra dagar. Jag blir så trött. Så: Det kan inte vara svårt, att skriva en så noggrann felbeskrivning som möjligt. Det kan det inte. Det är inte konstigt, att de vill ha en mer utförlig felbeskrivning. Även om du tillhör eliten på teknik och verkligen "vet" att det faktiskt är fel på din produkt, så är det ofta det framkommer ändå att det kanske bara var ett användar- eller handhavandefel. Troligen är det inte det i ditt fall, men som sagt, det är inte konstigt, att Canman kanske vill att du är mer detaljerad. Du kommer i alla fall få problemet löst, även om du verkar skeptisk i din ton. Förlåt om jag lackar ur, men det är såååå mycket support och service som skulle kunna begränsas för alla företag idag. Bara kunderna tänkte till lite mer, ibland. Redigerat av sean.wiklund, 31 March 2008 - 10:26. Postad 31 March 2008 - 10:24
Ja det är frågan, själv använder jag tvixen dagligen så det blir tungt om man ska vara utan. Postad 31 March 2008 - 10:45
Lite uppdaterad info om sändningen med de nya 6500 enheterna. Vi har mottagit information från DViCO att enheterna är på g, vi förväntar oss att leveransen kommer till oss i slutet av denna vecka eller början på nästa. Det är tyvärr väldigt svårt att veta exakt när en leverans sker, då det är många faktorer som spelar in. Leveransdatumet 5-10 april gäller fortfarande, då det som sagt är svårt att säga ett exakt datum.
Tips till er som funderar på att skicka in er maskin till oss (ni som mottagit en adresslapp från oss och därmed godkänd att returnera maskinen), skickar ni in den nu får ni antagligen vänta till början av nästa vecka. Tips är att invänta mer bekräftad info om leveransdatum, eller gardera er genom att skicka in enheten på onsdag eller torsdag. Självklart kan ni skicka in maskinen redan nu, men då får ni klara er utan den ett par dagar, vilket jag antar blir svårt Redigerat av Canman Distribution AB, 31 March 2008 - 10:53. Postad 31 March 2008 - 10:52 Med risk för att du blir irriterad av mitt svar, men du aaaaanar inte hur många vi fick ta emot, eller hur många MP3-spelare och produkter som skickades in UTAN att någon gjorde en ordentlig felsökning först. En absolut majoritet av den service som vi fick in på irivernordic (numera Canman) var sånt som inte alls behövde skickas in. Nej förvisso, men här har man lovat att byta ut samtliga enheter så jag förstår inte riktigt varför man trycker så hårt på en detaljerad felbeskrivning när dom vet att "alla" maskiner har samma fel och ändå ska byta ut dem. Klockan t.e.x Och det är ju ingen nackdel att Dvico säger att man ska montera in en kylfläns på cpu´n, det säkrar väl för en stabilare produkt som håller längre. Postad 31 March 2008 - 11:15 Så om jag köper den nya 7000 modellen kan jag vara säker på att dessa bugg är borta då??Är det så ni menar? Postad 31 March 2008 - 11:57 Självfallet är det bra med en stabil produkt. PRoblemet är väl bara att det är lång ifrån alla som ens har upptäckt att det är något fel och - upptäcker du inte att det är något fel på produkten, så finns det ju ingen anledning att byta ut den, eller hur? De som har fel på produkten, vänder sig troligen dit de har köpt den, eller till Canman om de är smarta nog att ta reda på vem som är generalagentur för produkten i det land de bor i.Med risk för att du blir irriterad av mitt svar, men du aaaaanar inte hur många vi fick ta emot, eller hur många MP3-spelare och produkter som skickades in UTAN att någon gjorde en ordentlig felsökning först. En absolut majoritet av den service som vi fick in på irivernordic (numera Canman) var sånt som inte alls behövde skickas in. Vad jag vill komma fram till är att det är omöjligt att söka rätt på alla de som har köpt en M-6500. Det är betydligt lättare att: 1. byta ut de enheter som finns i butiker när den nya batchen kommer och 2. låta de som MÄRKER AV att de har problem, själva kontakta Canman eller sin butik där de köpte enheten, för att sedan få en returfraktsedel och få enheten utbytt. EDIT: Vad jag menar är alltså att om du personligen skiter i om klockan går fel, så ska du inte behöva ha ett företag som kräver att få byta ut din produkt fast du inte bryr dig. Nu hårdrar jag det men återigen, det är långt ifrån alla som ens märker av de problem som finns. Det man inte vet något om eller lider av, har man heller inte ont av och som serviceteknikerna på Canman förklarar så är det drygt 1 procent av alla som har något eller flera av de problem det handlar om. Det ÄR inte så så många som alla vill få det att vara. Jag har till exempel kört massor av 720p och 1080p-material hela helgen och den har sedan jag fick hem den, inte hängt sig en enda gång och då har jag pressat den. Hade jag haft värmeproblem så skulle ju de ha kunnat visa sig, tycker jag. Redigerat av sean.wiklund, 31 March 2008 - 13:08. Postad 31 March 2008 - 12:12 Så om jag köper den nya 7000 modellen kan jag vara säker på att dessa bugg är borta då??Är det så ni menar? Precis så Postad 31 March 2008 - 12:15
Det kan väll inte vara så svårt att förstå att problemet ligger i att de som läser detta forum vet att maskinerna är felaktiga även om de inte just nu visar symptom på det.Det är väl inte så konstigt att man vill ha sin maskin utbytt eller uppdaterad så man slipper problem i framtiden, när kampanjen är över.
Naturligtvis har man inte ont av det man inte vet,prolemet är väll att man vet,eller kommer att veta när man uptäcker felet och börjar surfa runt och ser att detta problem var vanligt och fixades gratis för ett halvårsedan. //Kpeson Postad 31 March 2008 - 12:21 Grymt!Har väntat på den "felfria" maskinen- är det så som ni säger, då springer jag o beställer en omg!!Så om jag köper den nya 7000 modellen kan jag vara säker på att dessa bugg är borta då??Är det så ni menar? Postad 31 March 2008 - 12:25 Ja, du missuppfattar problemet...Jag kanske missuppfattar problemet, men ska man inte hinna titta på bilderna också? Det är tiden mellan bilderna vi pratar om. Eftersom TViXarna inte har något dubbelbuffrat bildminne måste den släcka den gamla bilden under tiden som den ritar upp den nya i bildminnet. Tiden där emellan blir irriterande lång på en 4100 om man inte orkar skala om sina bilder utan låter TViXen läsa in mycket extra data, och dessutom sedan skala om dessa bilder. Gör man bilderna i den upplösning TVn kan visa går det klart mycket snabbare, på en 6500 antagligen ytterligare snabbare. Postad 31 March 2008 - 12:31
För att sätta punkt på alla frågetecken kring det här med felbeskrivningen kommer här information från vår serviceavdelning kring detta.
Postad 31 March 2008 - 12:33
Aj då, jag har precis skickat iväg min Tvix till er, mao får vi vänta en vecka. Trodde att ni hade fått in de felfria enheterna för utbyte... Postad 31 March 2008 - 13:55 Ja, du missuppfattar problemet...Jag kanske missuppfattar problemet, men ska man inte hinna titta på bilderna också? Hej, Så om jag har bilder som är på ca 1.5 mb så borde det gå snabbt att bläddra mellan bilderna allt. att jag gör en slideshow i Tvixen. Finns det slideshow möjligheter i Tvixen? Postad 31 March 2008 - 13:58 Yup. Slideshow går utmärkt. Om du går in i en mapp, och börjar visa en bild, så kommer den per automatik att köra en slideshow på resterande av bilderna som ligger i tur i mappen.Ja, du missuppfattar problemet...Jag kanske missuppfattar problemet, men ska man inte hinna titta på bilderna också? Postad 31 March 2008 - 14:21 Ja, du missuppfattar problemet...Jag kanske missuppfattar problemet, men ska man inte hinna titta på bilderna också? Tänk på att det inte är storleken på bildfilen, utan hur mycket minne det går åt för den okomprimerade bilden som du ska tänka på. Postad 31 March 2008 - 16:27
Tack för det, var precis påväg att börja packa ner den / Anders Postad 31 March 2008 - 16:31
Så det finns inget serienummerintervall som man vet om har dessa fel? Jag tycker att ni som dist borde kunna ställa lite krav på tillverkaren att identifiera serienummren på de felaktiga och sen köra ett utbyte rakt av. Det som erbjuds nu är bra, men med en massa bök och stök för både er som dist och oss som kund. Sean Wiklund: Som det sagts tidigare, om man inte lider av felet nu så innebär det inte att man inte blir drabbad av det senare. Jag kanske inte bara använder just den funktionen nu. Så "de som inte lider av det" ska i alla fall få den utbytt om den är en av de felaktiga och om de vill det, naturligtvis. Frågan är hur enkelt det blir om säg 6 mån eller ett år. Felet kan ju fortfarande varit med från början. Som sagt ovan: Det vettigaste och enklaste för alla är nog om Canman/Dvico skrev på hemsidan vilket serienummerintervall som är felaktigt och alla som har en från det intervallet och kontaktar dem får sin retursedel och tvixen utbytt. Det här med felbeskrivning känns för mig som en ren "vi vill inte reparera ALLA felaktiga 6500, bara de som råkar märka av felen"-taktik från Dvicos sida. Jag vet att SBS-support tar mycket tid och pengar. Men det får inte under några omständigheter gå ut över ngn som verkligen har en felaktig produkt. Speciellt inte bara för att killen som ringde supportdesken innan inte alls visste vad han pysslade med. Postad 31 March 2008 - 17:06
Så det kommer inte monteras någon kylare på sigma chippet? Kommer fläkten bytas mot tystare/bättre?
Postad 31 March 2008 - 17:55 Du och alla andra har självfallet ett års garanti. How's that for insurance. Det där med ett halvår, rör FRI FRAKT - inget annat. Upptäcker du ett fel under den normala garantitiden som brukar vara ett år för de flesta produkter, så är du safe hur du än vrider och vänder på det. Hoppas du inser det. Canman jobbar hårt för att byta ut alla enheter, men det stora problemet är alla människor som INTE läser på forum, INTE läser på Canmans hemsida osv. Det går helt enkelt av praktiska skäl inte att nå ut till "alla" som har köpt en M-6500. Det finns inte addressuppgifter hos majoriteten av återförsäljarna osv osv osv. Det är lite av en mindre omöjlighet. De vet heller inte exakt vilka av spelarna som HAR de fel som påvisas i pressmeddelandet. Det innebär att de inte kan skriva vilka serienummer det gäller. Alltså kvarstår följande: 1. Upptäcker du som konsument ett problem med din TViX, kontakta Canman enligt hemsidan och du får en ny TViX (efter att ha returnerat den felaktiga). Det enda som önskas är självfallet återigen - en felbeskrivning. 2. Canman försöker att genom alla återförsäljare nå ut de som har köpt TViX:ar, men av praktiska skäl går inte det så de byter ut alla de kan. Hoppas det är glasklart nu för jag kan ta mig tusan inte skriva det klarare. Har du en felaktig TViX M-6500, maila till Canman så får du en fraktsedel för fri frakt och en ny spelare på posten efter en kort tid. Slutdiskuterat? Redigerat av sean.wiklund, 31 March 2008 - 18:26. Postad 31 March 2008 - 19:00 Värt att tänka på för konsumenten är huruvida garantin gäller om spelaren säljs under garantitiden. Praxis är att garatin upphör vid försäljning. Sedan kan man ju också tänka på att man alltid har tre års reklamationsrätt (inte samma som garanti). Om du har fått en ursprunglig vara ersatt av en ny gäller reklamationsrätt tre år från det att du har fått den nya varan. Det kan med andra ord vara värt att tänka på att få dokumenterat när man fått varan utbytt. Personligen tycker jag att Canman bör lägga ut annonser om problemen i den vanligaste fackpressen. På det sättet tror jag man når de flesta köpare av TVIX 6500. /Göran Postad 31 March 2008 - 19:13 Det gör man, men att annonsera för drygt 1 % som eventellt är drabbade av ett fel, är inte rimligt, någonstans. Du hade aldrig någonsin gjort det, om du hade haft ett företag, jag lovar. En annons i en tidning gör att vinsten på några hundra spelare försvinner. Så små marginaler är det idag. Postad 31 March 2008 - 19:35 Ja, du missuppfattar problemet...Jag kanske missuppfattar problemet, men ska man inte hinna titta på bilderna också? que? Hur vet jag hur mycket minne det tar för att visa en bild? det är väl bättre att förklar på en enkelt sätt (jag fattar inte vad du menar). Man måste väl kunna få ett svar på hur det fungerar för dumies? Postad 31 March 2008 - 20:33 Antalet pixlar i bilden har mycket större betydelse än storleken på filen. /Göran Postad 31 March 2008 - 20:50 Jag var mer ute efter att visa att om Canman vill finns det säkert vägar att få ut informationen. Däremot tror jag inte riktigt att Canman vill att alla ska känna till problemen. Jag gissar (utan att veta) att det också går att få in blänkare i det redaktionella materialet. Du är ju jourmalist och har förmodligen mer kunskap än jag om detta.Det gör man, men att annonsera för drygt 1 % som eventellt är drabbade av ett fel, är inte rimligt, någonstans. Du hade aldrig någonsin gjort det, om du hade haft ett företag, jag lovar. En annons i en tidning gör att vinsten på några hundra spelare försvinner. Så små marginaler är det idag. Dessutom tycker jag att den här historien är så full av motsägelser att man bleknar. Bara för att ta ett par exempel: Du skriver att man har under ett halvår kan skicka in burken för utbyte utan att betala frakten. Canman skriver på sin hemsida att det erbjudandet gäller fram till 1 juli 2008. Jag tror att de första burkarna kom till Sverige 2008-02-20. I min kalender blir det drygt 4 månader (för att inte tala om de som får sin felaktiga maskin leverad t.ex. i dag - då har de tre månader på sig). Canman skriver att de alltid ersätter en felaktig enhet med en helt ny. Å andra sidan ska DVICO rerparera felaktiga enheter. Vart tar alla reparerade enheter vägen? Skrotas de efter reparation? Knappast! Skickas de ut som ersättning för insända enheter? Levereras de som nya? Ekvationen går helt enkelt inte ihop. /Göran Postad 31 March 2008 - 20:55 Från dess att du har köpt din TViX, eller till den som nu läser detta, så har du ett års garanti och tre års reklamationsrätt med allt vad det innebär. Om du upplever att du har något av de problem som nämns på Canmans hemsida (värme, felaktig tid osv), så kan du kontakta Canman för en GRATIS fraktsedel FRAM till den 1 juli 2008 (detta år). Efter det, får du bekosta frakten själv, men du har självfallet fortfarande en garanti kvar.Jag var mer ute efter att visa att om Canman vill finns det säkert vägar att få ut informationen. Däremot tror jag inte riktigt att Canman vill att alla ska känna till problemen. Jag gissar (utan att veta) att det också går att få in blänkare i det redaktionella materialet. Du är ju jourmalist och har förmodligen mer kunskap än jag om detta.Det gör man, men att annonsera för drygt 1 % som eventellt är drabbade av ett fel, är inte rimligt, någonstans. Du hade aldrig någonsin gjort det, om du hade haft ett företag, jag lovar. En annons i en tidning gör att vinsten på några hundra spelare försvinner. Så små marginaler är det idag. Vad, är så svårt att förstå i det? Du har oerhört bra rättigheter som kund. Bara för att de Canman inte annonserar om det i tidningar på helsidor som kostar tusentalskronor med fyra nollor i, så betyder det väl inte att de inte försöker att få ut budskapet på flera sätt. Hur många företag går genom forum för att få ut informationen? De försöker med FLERA medel, inte bara här. De talar med alla återförsäljare, de försöker nå alla kunder.Det är bara vi som sitter här i tråden och spekluerar i hur de hanterar ärendet. Herre gud! Har du problem med TViX:en, skicka in den och låt Canman försöka på sina sätt att nå ut till alla kunder. Hur svårt kan det vara!? Den som har problem med en spelare, får alltid en helt NY spelare. Vad DViCO gör med alla andra, får du maila dem och fråga. Här i tråden lär du inte få några svar (av anledningen till att ingen lär veta, inte heller jag). Det är sjukt mycket gnäll nu. IMHO! Redigerat av sean.wiklund, 31 March 2008 - 21:09. Postad 31 March 2008 - 21:09 Jag blev just varse ytterligare en motsägelse. På DVICOs hemsida talar man om ett antal problem (vilket du beskriver ovan). På Canmans hemsida beskriver man "ett komponentfel". /Göran Postad 31 March 2008 - 21:14 Från dess att du har köpt din TViX, eller till den som nu läser detta, så har du ett års garanti och tre års reklamationsrätt med allt vad det innebär. Om du upplever att du har något av de problem som nämns på Canmans hemsida (värme, felaktig tid osv), så kan du kontakta Canman för en GRATIS fraktsedel FRAM till den 1 juli 2008 (detta år). Efter det, får du bekosta frakten själv, men du har självfallet fortfarande en garanti kvar.Jag blev just varse ytterligare en motsägelse. Vad är problemet Göran? EDIT: Orka skillnader i ord när det handlar om precis samma sak. Ett komponentfel är ett problem är ett komponentfel är ett problem. Redigerat av sean.wiklund, 31 March 2008 - 21:25. Postad 31 March 2008 - 21:52
Kan man få in SVT HD med en TVIX + en dvb-t antenn om man bor i Stockholm?
Postad 31 March 2008 - 21:54 Om du har DVT-T-tunern som går att köpa till, så går det ja. Postad 31 March 2008 - 22:08 Den lilla fulingen testade jag också och det fungerade ju precis som jag misstänkte. Citerat från Guy Kuo, killen som gör GUI Builder "I have extended the expiration date by another month on beta. 1.09 b001 This does not include the new capabilities I've been working on for the next real update. That's still not ready for use." programmet finns för nedladdning här: http://indigokuo.hom..._Builder_PC.zip och en manual finns här: http://www.mpcclub.c...TViX_M-6500.pdf Postad 31 March 2008 - 22:44 Tack för det. Blir lite jobbigt att ställa fram o tillbaka datumet varje gång man kör programmet. Bara att hoppas att det kommer att gå att köpa programmet sedan också. Postad 01 April 2008 - 00:13 Ja, det man behöver tänka på är att göra bilden i samma upplösning som TVn har. Inläsningen av filen tar något längre tid om den är större, men det gör inte så stor skillnad (när man sparar en JPEG kan man ange olika "kvalitet", låg kvalitet ger en mindre fil i samma upplösning). Mycket större skillnad blir det om TViXen först måste bygga upp en bild som är hela 2,5 * 4 MPixlar för att sedan skala ner den stora bilden till 1080 eller 720 pixlars vertikal upplösning.Antalet pixlar i bilden har mycket större betydelse än storleken på filen. Postad 01 April 2008 - 09:09 Du och alla andra har självfallet ett års garanti. How's that for insurance. Nej, inte riktigt ännu. Jag kanske utrycker mig lite luddigt. Vad som gäller om jag har en av de drabbade Tvixarna är inget frågetecken. Det har Canman förklarat rätt bra på sin hemsida. Det jag är kritiskt mot är hur Dvico, enligt min åsikt, försöker krypa undan. Man kan spåra tillverkningsbatchar på helt fantastiska vis och med en säkerhet som får pedanter att baxna. Om man vill. Det vill man tydligen inte. (Tillverkaren alltså) Eller så kanske de använder en mycket ljusskygg piratfabrik på nån bakgata i hamnkvarteren i nån riktigt mörk avkrok vid världens ände. Som inte vet vad produktkvalitetssäkring innebär. Vad vet jag. Vi tycker hel enkelt annorlunda. Acceptera och gå vidare Postad 01 April 2008 - 09:20 Om nu det inte går att spåra, utan det är precis som det är idag i det här fallet så hoppas jag att du och andra som läser kan acceptera det. Jag kan garantera dig att i resonemanget så kan du och jag tycka vad vi vill. Jag påstår att eftersom varken du eller jag sitter med produktionen framför oss, vet hur fabriken är uppbyggd, vad som loggas eller inte loggas om något loggas, hur rutiner fungerar och hur det ser ut fysiskt med både servrar och system - så kan du påstå att det ska kunna gå och spåra enheterna så mycket du vill - trots att det i verkligheten kanske inte går. Det blir bara en retorisk sandlådediskussion. Huvudsaken är för tusan att du får hjälp med din produkt om det nu är så att du ska få hjälp med att åtgärda ett eventuellt fel i din produkt, vilket du får idag. Vore som sagt kul om folk accepterar att de får hjälp med sin TViX på bästa möjliga sätt och idag med fri frakt, och sedan kan gå vidare i diskussionen. Vinkelvolten börjar bli jobbig i huruvida de uttrycker sig i ord eller på hemsidor. DU SOM HAR PROBLEM MED TViX:en MED NÄMNA PROBLEM - FÅR DET ÅTGÄRDAT. Majgad! Postad 01 April 2008 - 09:31 Om nu det inte går att spåra, utan det är precis som det är idag i det här fallet så hoppas jag att du och andra som läser kan acceptera det. Precis, och kärnan i detta är att du litar blint på vad tillverkaren säger. Det gör inte jag. Postad 01 April 2008 - 09:31 Från dess att du har köpt din TViX, eller till den som nu läser detta, så har du ett års garanti och tre års reklamationsrätt med allt vad det innebär. Om du upplever att du har något av de problem som nämns på Canmans hemsida (värme, felaktig tid osv), så kan du kontakta Canman för en GRATIS fraktsedel FRAM till den 1 juli 2008 (detta år). Efter det, får du bekosta frakten själv, men du har självfallet fortfarande en garanti kvar.Jag blev just varse ytterligare en motsägelse. Det löser sig nog för oss alla, men det jag reagerar på i den här historien är Canman´s agerande till vissa (mig b.la.) Så här upplever jag hela situationen. 1) Jag köper en elektronisk apparat för ca 4000:-, Det visar sig att samtliga apparat har minst 1 defekt (klockan) detta är ett bekräftat fel från alla parter. Redan här så har vi kunder rätt till att få problemet åtgärdat utan krångel, Nej argumentet om att detta drabbar endast dom som kanske ska köra DVT-T tuner och att vi andra kan leva med det håller inte i mina ögon. För att åtgärda detta ska du maila canman för att få en fraktsedel som du sedan klistrar på kartongen med din tvix och skickar in till dem, so far so good...men redan här faller det, Du ska nu specificera ner exakt vad som är felet, det räcker inte med att skicka en beskrivning om att min maskin 6500 Serienr: xxxxxxx inköpt datum från leverantör XXXX och nu fungerar inte klockan (Som ni vet). Skiter i att skriva vilken FW jag kör då detta inte är av betydelse, hårdvarufel som det är o allt. Nej svaret jag får som kund är "Vi behöver utförligare felbeskrivning. Hur när och var uppstår problemet" ? Vänta nu...får nästan känslan av att jag ska be om ursäkt för att Dvico skickat ut en halvfärdig produkt till halva planeten?, Man har dessutom ändrat sig fram och tillbaka om vilka detta berör bara vissa kommer att åtgärdas, eller vi byter nu ut samtliga...hmm luddigt, jag vet fortfarande inte om dom byter ut min enhet till en "ny" eller en "reparerad" Ska dom inte byta ut min enhet nu ?! eller kommer dom fråga mig om jag kan "leva med detta lilla fel"? Blir lite rädd här och försöker speca upp felet. Hur: Klockan visar inte rätt när enheten varit avstängd längre än 12 timmar. När: När jag startar upp enheten (Tvix 6500) så visar klockan fel tid. Var: Hemma hos mig. Hur var det nu, dum fråga får dumt svar. Ska jag be om ursäkt här ? är det inte jag som kund som fått en felaktik produkt ? varför ? Canman VET ju att detta är fel på samtliga Tvixar från första leveransen ?! Dvico ska dessutom modifiera dom nya enheterna med följande: 1) kylflänsk på cpu (Ja jag vill också ha en kylfläns på min cpu) Kyla är bra. 2) Dummy enhet (Ja även om jag har en HDD i min enhet idag, så kanske jag säljer min tvix utan disk nån gång). 3) Komponentbyte för att förebygga USB problemet på de gamla/nya Måste jag speca ner detta för Canman ? jag har inte testat USB, men jag kanske kommer prova det nångång, kan inte säga när dock. IMHO skulle jag göra så här: samtliga kunder som mailar in på canman adressen och säger hej jag har en tvix 6500 med serienr inköpt från XXXXX datum XXXX Den har en icke fungerande klocka. Skulle få detta svar: Hej bäste kund, vi ber om ursäkt för problemen vi orsakat dig och kommer att skicka ut en fraktfri retursedel som du använder för att skicka in din defekta enhet till oss, vi kommer dessutom se till att Dvico byter ut andra felaktigheter i din maskin så du förhoppningsvis slipper mer bekymmer med din nyinköpta Tvix i framtiden. än en gång Hoppas vi att ni har övereseende med detta och vi jobbar hela tiden med att förbättra våra produkter tjänster. vi på Canman önskar er en trevlig Sommar. Det mailet vänder troligtvis en missnöjd kund till en nöjd kund....och det är bra att ha nöjda kunder. Tack för ordet. Edit: måste bara inflika att detta är inget kritiskt mot dig Sean utan mot Canman´s hantering. Redigerat av ferran, 01 April 2008 - 09:38. Postad 01 April 2008 - 09:53
Snälla ni. Det här börjar gå överstyr. Ni rör till det. Det hela är väldigt enkelt.
Du som kund skickar in till 6500 enhet till oss, vi byter ut den mot en ny felfri enhet. Inte en reparerad, utan en helt ny. För att få en adresslapp av oss skickar ni ett mail till [email protected] och meddelar oss att ni har en enhet ni önskar returnera. För att sköta administrationen och hanteringen på ett snabbt och smidigt sätt behöver vår serviceavdelning information från er kunder om vilket fel ni upplever med er maskin. Har ni problem med klockan, skriv det. Upplever ni något annat fel, skriv det också. Det viktigaste är att det medföljer en felbeskrivning för just din enhet. Inte en hänvisning till någon forumtråd etc Detta kan tyckas osmidigt, men det underlättar oerhört för oss om vi får felbeskrivningar för varje inskickad enhet. Så vi enkelt kan rapportera vidare till DViCO. Det du skriver ferran, är precis hur vi sköter dessa ärenden.
Kan vi försöka lösa det här på ett smidigt sätt tillsammans, så kan vi fortsätta njuta av TViX som det är tänkt? Har ni frågor kring det här. Skicka ett PM till mig eller ett mail till [email protected] eller direkt till serviceavdelningen på [email protected] Redigerat av Canman Distribution AB, 01 April 2008 - 09:53. 2 användare läser detta ämne0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |