Onkyo TX-SR607
2235 svar till detta ämne
Postad 20 January 2010 - 02:18
Tyrox
-
Tyrox
-
Rookie
-
3 inlägg
Så nära jag varit att slänga ut denna jäkla skitreciver genom fönstret pga den jäkeln bara söker och söker och söker varje gång jag byter källa.
Ta inte detta fel nu, men det var ganska skönt att se att fler har problem med 607, jag har en projektor hemma där jag väldigt ofta får upp Infocus röda startbild på efter att ha bytt källa, satt på dator/projektor/reciver i "fel" ordning el liknande. Nu vet jag att det är recivern som är boven även om jag misstänkt det innan också, jag har bytt så sjukt mycket hdmi kablar att det omöjligt kan vara fel på alla.
Idag kukade den ur hela tiden så till sist gav jag recivern en örfil (på kortsidan vid hdmi-växeln) efter ett litet utbrott, och gissa vad som hände, bilden kom upp direkt?? Med tanke på lavetten samt att jag provat betydligt fler hdmi kablar än 10st så tror jag det sitter i hdmi växeln glapp/lödningar/för dåligt med kräm på hdmi sidan eller vad det nu kan tänkas vara. Min reciver reagerar inte ifall man rör kontakten på hdmi kabeln el så, den får alltså inte kontakt igen ifall jag "juckar" på kontakten, men en örfil så chassit ruskar till lite gav omedelbart bild för min del. Det sjuka är att jag har en massa hdmi kablar runt recivern med en hdmi slitter, bildkällor osv, och ifall jag endast råkar blåsa lite för hårt på någon av hdmi kablarna så tappas bilden direkt!!!
Precis som att alla signaler vore sjukt svaga el liknande.
Jag spenderar med säkerhet minst 4 timmar om dagen framför endera projektorn eller plasman, varav minst en fjärdedel av den tiden till att bråka med Onkyon för att få fram bild. Ibland blir det en halvtimmes uppehåll mitt i filmen. Vad gör man åt detta, tips någon?
Ja menar, en relativt ny produkt ska ju inte hålla på såhär, tror ni det kan vara läge för garantiärende?
Redigerat av Tyrox, 20 January 2010 - 02:26.
Postad 20 January 2010 - 10:43
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
Knappast troligt att det är kabelarna i sig som krånglar utan snare glapp i kontakterna. Har du kanske någon halvtaskig lödning i din Onkyo på HDMI kontakterna. Det kan ju till om med slumpa sig att någon av dina kablar råkar trycka till kontakten precis lite fel så det glappar. Jag hade nog provat att rycka lite där bak och se vad som händer. Har du nån glapp i spelare så vill du ju ha det fixat innan garantin går ut.
Saken är ju den att jag kan återproducera felet som jag hade innan 10ggr av 10 om jag använder de kablar som jag nu har sorterat bort som "felaktiga" medans om jag använder de kablar som är nu inkopplade så fungerar det 10ggr av 10. Så att jag skulle ha sådan "tur" att jag alla gånger skulle få felkontakt eller glapp med kablarna som ej fungerar tror jag inte på. Alternativet är att de är felkonstruerade (glapp i kontakten på HDMIkabeln eller liknande) tror jag mer på i så fall. Rycker och drar jag bak på recievern så händer det inte någonting alls, det bara fungerar eller ej beroende på vilka kablar jag har inkopplade. Men precis som du säger så är det ju bättre att man utreder det helt och fullt innan garantin går ut. Särskilt då recievern har varit i min ägo bara ca 1mån vilken den har krånglat konstant under hela tiden tills jag hittade "rätt" kombination av kablar. Men om man läser på diverse forum så verkar det som om Onkyo har problem med handskakningen på HDMIsidan då ett flertal rapporterar om detta. Ja menar, en relativt ny produkt ska ju inte hålla på såhär, tror ni det kan vara läge för garantiärende?
Jag hade helt klart tagit kontakt med inköpsstället och bett om en lagning. Den verkar inte fungera som det är tänkt. Kan du återskapa "lösningen" varje gång du smäller till den så är det ju solklart ett fel som ska åtgärdas.
Redigerat av Berggren, 20 January 2010 - 10:45.
Postad 20 January 2010 - 14:26
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Så nära jag varit att slänga ut denna jäkla skitreciver genom fönstret pga den jäkeln bara söker och söker och söker varje gång jag byter källa.
Ta inte detta fel nu, men det var ganska skönt att se att fler har problem med 607, jag har en projektor hemma där jag väldigt ofta får upp Infocus röda startbild på efter att ha bytt källa, satt på dator/projektor/reciver i "fel" ordning el liknande. Nu vet jag att det är recivern som är boven även om jag misstänkt det innan också, jag har bytt så sjukt mycket hdmi kablar att det omöjligt kan vara fel på alla.
Idag kukade den ur hela tiden så till sist gav jag recivern en örfil (på kortsidan vid hdmi-växeln) efter ett litet utbrott, och gissa vad som hände, bilden kom upp direkt?? Med tanke på lavetten samt att jag provat betydligt fler hdmi kablar än 10st så tror jag det sitter i hdmi växeln glapp/lödningar/för dåligt med kräm på hdmi sidan eller vad det nu kan tänkas vara. Min reciver reagerar inte ifall man rör kontakten på hdmi kabeln el så, den får alltså inte kontakt igen ifall jag "juckar" på kontakten, men en örfil så chassit ruskar till lite gav omedelbart bild för min del. Det sjuka är att jag har en massa hdmi kablar runt recivern med en hdmi slitter, bildkällor osv, och ifall jag endast råkar blåsa lite för hårt på någon av hdmi kablarna så tappas bilden direkt!!! Precis som att alla signaler vore sjukt svaga el liknande.
Jag spenderar med säkerhet minst 4 timmar om dagen framför endera projektorn eller plasman, varav minst en fjärdedel av den tiden till att bråka med Onkyon för att få fram bild. Ibland blir det en halvtimmes uppehåll mitt i filmen. Vad gör man åt detta, tips någon? Ja menar, en relativt ny produkt ska ju inte hålla på såhär, tror ni det kan vara läge för garantiärende?
tycker inte du ska slå på recivern byt in den på garanti i stället ingen apparat mår bra av misshandel
Postad 20 January 2010 - 20:24
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jag är nybliven ägare till HKTS11+ONkyo 607 och har lite frågor.
Jag har bara kopplat in två högtalare + sub ännu och inte gjort någon form av kalibrering eller liknande.
Dock tyckte jag konstigt nog att jag inte fick riktigt det tryck i ljudet som jag hade förväntat mig.
Jag ska dock erkänna att jag hade en lite klen källa i form av en gammal CD från tidigt nittital
Så jag funderar på vilken volym lyssnar ni normal på i denna kombination vid film respektive musik i lite olika situationer?
T.ex. normalt lyssnade, om man ska dra på lite, eller om man ska dra på ordentligt?
När jag provlyssnade detta på MM så körde vi 45-50 till musik och då va det rejält drag i grejerna.
När jag kom hem så drog jag först upp den till 20 och hörde i princip ingenting (TVn stod på samtidigt och överröstade). Jag trodde först den var felkopplad så jag började mixtra med inställningarna utan att hitta något och till slut så vred jag upp volymen till 40 och då började det hända saker. Vid 50 började det bli rätt bra drag, men inte för högt på något sätt.
Kan jag ha gjort något fel eller kan det vara felinställt/fel på grejerna?
Kanske är det bara jag som blivit lomhörd efter alla provlyssningar 
Som referens så får jag ungefär samma ljudtryck ur min gamla Sony Receiver med gamla högtalare (när bägge kör 50% av max) och den är specad till 5x80 watt 8 ohm 0,8% THD (0,07% tror jag Onkyon har). Sonyn väger runt 5 kg och drar 180watt från 230nätet så jag förväntar mig betydligt mer kraft från ONkyon även om de är rätt lika i specen.
Jag hade nog förväntat mig att man låg på 20-30 vid normal lyssning, 40-50 om man vill dra på rejält och runt 60 för en rejäl förfest. Nu känns det som det är 50+ som gäller.
Så mycket intressant att höra hur ni upplever det vad ni kör
Kanske blri det bättre när allt är uppkopplat och högtalarna kommer upp på väggen (står på en låg TV bänk nu) eller kanske va det en 707a jag skulle ha. hmmmm. ALla andra berämmer ju trycket
Till sist en fråga om delningsfrekvensen. Jag har förstått att Suben är svårkalibrerar. Vilken delning ska man köra på satelliterna och subben (om nu Audessey ställer in detta tokigt som det antyds)?
Redigerat av e3henri, 20 January 2010 - 20:25.
Postad 20 January 2010 - 21:19
Spata
-
Spata
-
Användare
-
-
130 inlägg
Jag vet inte hur det är med dessa högtalare men mina krävde endel inkörning, speciellt basen. Du får gå
till jobbet med radion på ett par dagar och se om det blir bättre. Sen bör du nog köra kalibreringen oxå.
Postad 20 January 2010 - 22:59
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Hejsan!
Jag har precis bytt så att barnens Wii numera går till min 607:a via komponentkabel och från 607:an med HDMi till min full HD tv. Innan hade jag komponentvideo direkt till TV för jag tyckte inte barnen behövde köra med stereoljud utan att TV-ljudet räckte.
Jag trodde ju då att 607 skulle skala upp till 1080i men på TV'n visar den bara 576i. Tv'n är en 1080p.
Är detta riktigt?
Postad 20 January 2010 - 23:11
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Hejsan!
Jag har precis bytt så att barnens Wii numera går till min 607:a via komponentkabel och från 607:an med HDMi till min full HD tv. Innan hade jag komponentvideo direkt till TV för jag tyckte inte barnen behövde köra med stereoljud utan att TV-ljudet räckte. Jag trodde ju då att 607 skulle skala upp till 1080i men på TV'n visar den bara 576i. Tv'n är en 1080p. Är detta riktigt?
du måste välja att den ska akala upp det. det gör du på video knappen på fjärren
Postad 20 January 2010 - 23:21
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
du måste välja att den ska akala upp det. det gör du på video knappen på fjärren
Tack för det snabba svaret! Kollade manualen snabbt innan men måste ha missat det!
Postad 21 January 2010 - 00:04
Dejano
-
Dejano
-
Rookie
-
5 inlägg
Hej! Var igår på mediamarkt någonstans i Sverige. Tänkte åka därifrån med en 607:a. De hade dock ingen på lager så försäljaren ville pracka på mig en yamaha ist. Nja sa jag, det är ju onkyo:n jag vill ha, men vad är det för finesser på yamaha:n då? - Hmm, sa försäljaren. Det som är bra med denna förstärkare är att det finns "direktknappar" på fronten för de olika ingångarna... typ dvd, tv, cd mm... - Ehh... vad menar du sa jag? De knapparna finns väl på de andra du har i butiken också? Är det denna recivers styrka? - Nej, dessa är annorlunda, svarar försäljaren. - men se här, säger jag och pekar på 607:an... samma knappar!? - Ja, just den modellen har det sa försäljaren darrigt på rösten och högröd i ansiktet... Jag tackade snabbt för mig...
sommarprao?
Blev som sagt ingen 607:a därifrån, men åkte direkt till netonnet och köpte en!
Kunde inte låta bli att dela med mig av mina "upplevelser" på mediamarkt!
Är än så länge mkt nöjd med förstärkaren. Dock mkt inställningar jag inte satt mig in i än. Är också förvånad hur varm den blir utan att man krämar på något. exv. vid vanligt tv-tittande.
/Mattias
haha måste bara berätta en mediamarkt historia jag oxå... Jag är med tjejen på mediamarkt och letar bärbar dator, när vi står där o kollar tjuvlyssnar jag på en försäljare som försöker sälja på en tjej en lite dyrare bärbar. Den skall användas till att typ surfa, mail etc inga tunga grejer alltså. Döm av min förvåning när han rakt som svar på frågan varför hon ska välja just den han pekar på säger: - "Det är för att den här datorn har bättre processor" kund: - Vad har den för funktion? - Jo du förstår det är processorn som är hjärnan i datorn och där lagrar man all sin data som bilder ljud... Jag brast faktiskt ut i skratt spontant av det galna påstående och var tvungen att gå därifrån ^^ Fan sorgligt hur dåliga de flesta försäljare är på alla stora kedjor. Dessutom lurar dom på folk grejer... jaja kul var det iaf  /Dejano
Postad 21 January 2010 - 01:02
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Måste försvara Mediamarkt där jag köpt mina grejer faktiskt. Jag har varit i bägge göteborgsbutikerna och totalt pratat med 3 olika säljare om Onkyon. 2 av dessa var mycket kunniga och hade korrekta och sakliga argument för Onkyn respektive Marantz och Yamaha. Det gick utmärkt att diskutera värmeproblem, ljudkaraktär, anslutningar, förra årets modeller, passande högtalare osv.
Den tredje var också klart över medel och kunde sina maskiner mycket väl.
Så jag har fått mycket bra hjälp.
Annars så brukar man dyka på skrämmande exempel på Siba/onOff osv. Om jag ska in och köpa TV eller liknande så vet man nästan alltid 10 ggr mer än säljare. Mycket märkligt då de sysslar med detta 8 timmar om dagen medans man själv kanske lagt ner 8 timmar totalt på internet research (nåja ibland blir det kanske mer än så).
Det är riktigt taskigt mot de som faktiskt är duktiga, för någon enstaka gång så hittar man faktiskt nån som kan hjälpa till ordentligt
Postad 21 January 2010 - 07:32
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Jag är nybliven ägare till HKTS11+ONkyo 607 och har lite frågor. Jag har bara kopplat in två högtalare + sub ännu och inte gjort någon form av kalibrering eller liknande. Dock tyckte jag konstigt nog att jag inte fick riktigt det tryck i ljudet som jag hade förväntat mig. Jag ska dock erkänna att jag hade en lite klen källa i form av en gammal CD från tidigt nittital
Så jag funderar på vilken volym lyssnar ni normal på i denna kombination vid film respektive musik i lite olika situationer? T.ex. normalt lyssnade, om man ska dra på lite, eller om man ska dra på ordentligt?
När jag provlyssnade detta på MM så körde vi 45-50 till musik och då va det rejält drag i grejerna. När jag kom hem så drog jag först upp den till 20 och hörde i princip ingenting (TVn stod på samtidigt och överröstade). Jag trodde först den var felkopplad så jag började mixtra med inställningarna utan att hitta något och till slut så vred jag upp volymen till 40 och då började det hända saker. Vid 50 började det bli rätt bra drag, men inte för högt på något sätt. Kan jag ha gjort något fel eller kan det vara felinställt/fel på grejerna? Kanske är det bara jag som blivit lomhörd efter alla provlyssningar  Som referens så får jag ungefär samma ljudtryck ur min gamla Sony Receiver med gamla högtalare (när bägge kör 50% av max) och den är specad till 5x80 watt 8 ohm 0,8% THD (0,07% tror jag Onkyon har). Sonyn väger runt 5 kg och drar 180watt från 230nätet så jag förväntar mig betydligt mer kraft från ONkyon även om de är rätt lika i specen.
Jag hade nog förväntat mig att man låg på 20-30 vid normal lyssning, 40-50 om man vill dra på rejält och runt 60 för en rejäl förfest. Nu känns det som det är 50+ som gäller. Så mycket intressant att höra hur ni upplever det vad ni kör
Kanske blri det bättre när allt är uppkopplat och högtalarna kommer upp på väggen (står på en låg TV bänk nu) eller kanske va det en 707a jag skulle ha. hmmmm. ALla andra berämmer ju trycket
Till sist en fråga om delningsfrekvensen. Jag har förstått att Suben är svårkalibrerar. Vilken delning ska man köra på satelliterna och subben (om nu Audessey ställer in detta tokigt som det antyds)?
Jag kör själv med denna kombo, 607 + HKTS11. Är grymt nöjd. Vid normalt musik/radio lyssnande ligger jag på mellan 15-25 i volym. När man vill spela lite högre så blir det strax över 30 (och kanske lite till. Över 40 ibland). Vid filmtittande med ordentlig volym så brukar jag hamna runt 35.
Postad 21 January 2010 - 12:33
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Är det någon som kör 607 med KEF KHT-2005.2? Vilken ohm inställning använder ni?
Postad 21 January 2010 - 13:06
Unregistered603bc71d
-
Unregistered603bc71d
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Sitter i samma sits som dig och har redan bestämt mig för HKTS11. Jag har bara provlyssnat på HKTS och nåt Canton så jag vet inte vad dynavoice klarar. Men HKTS11 har mäktigt tung och samtidigt helt ren och rapp bas. Många tycker att du får samma tyngd som en 12 tummare klarar samtidigt som den spelare "renare" än en 12a. Jag tror också att man har nytta av en "tung" bas även på låg nivå. Så för min del så har jag redan bestämt mig för HKTS11, men jag velar lite mellan Onkyo 607 och Denon 1910. I den här prisklassen så ska man nog lägga minst lika mycket pengar på högtalarna som på Stärkaren. Att sedan HKTS11 utklassa flera system i 8000-10000 klassen gör ju inte saken sämre  Ska du ha ett sämre högtalarsystem så kan du säkert gå ner på en 507a eller 307a
Jag har Dynavoice magic F-6 ihop med 607:an, skitnöjd!
Tack för svaren, en åt vardera håll. Inte helt oväntat då det verkar vara populära högtalare Lutar nog åt att det blir HKTS11 trots allt
Postad 21 January 2010 - 14:51
robarth
-
robarth
-
Amatör
-
-
62 inlägg
har en 607 och e grymt nöjd med den:)
ville ha bättre ljud än med min gamla yamaha och det fick jag:) är inte helt nöjd än och funderar på att byta ut mina högtalare.
idag har jag dalis 505 (front) 1000c (center). funderar på byte till XTZ 99.26 som center och XTZ 99.36 som frontar.
jag tänker mig högtalarna som jag har idag som budget system. är väl rätt nöjd med ljudet idag ändå men tycker väl att allt som e med på film inte riktigt kommer fram.
problemet e väl att jag har svårt att övertyga mig själv att jag kommer att få 11,000kr njutning av att byta som det kostar till xtz. någon som har 607 och bytat från samma högtalare eller liknade som kan övertyga mig om köp.
var och lyssnade på XTZ 99.36 igår dock bara på musik. o visst var ljudet rent och fint:) men till film testade jag inte.
Postad 21 January 2010 - 17:12
jimsii
-
jimsii
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Är det någon som kör 607 med KEF KHT-2005.2? Vilken ohm inställning använder ni?
Jag är med väldigt intresserad av detta. Kör med Kef 2005.3 och efter autokalibrering så hamnade det på centern: 40, front: 60 och surround: 80. Tycker att detta är väldigt missanpassande eftersom högtalarna ska gå ner till 80. Kan mina värde stämma?
Postad 21 January 2010 - 20:20
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jag kör själv med denna kombo, 607 + HKTS11. Är grymt nöjd. Vid normalt musik/radio lyssnande ligger jag på mellan 15-25 i volym. När man vill spela lite högre så blir det strax över 30 (och kanske lite till. Över 40 ibland). Vid filmtittande med ordentlig volym så brukar jag hamna runt 35.
Tackar. Dina siffor låter precis som det jag hade förväntat mig. Ska se hur det blir när jag kopplat upp allting ordentligt. Eftersom jag provlyssnat på volym 45 i affären och det va rejält tryck så hoppas jag att det bara var min källa (Metallicas svarta skiva) som hade dålig nivå. Det kan väl inte vara ett rent fel på mina grejer som gör att jag inte får ut den effekt jag förväntar mig?
Postad 22 January 2010 - 00:15
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Får man fråga hur du fick upp dem på väggen? Högtalarna väger ju flera kilo och fästet (som sitter längst ner) har tre små hål tätt intill varandra. Det blir ju en ordentlig hävarm/moment i den pyttalilla väggplatta. Det verkar bara som 4 mm skruv går i hålet och ska jag dessutom plugga hålen (frontarna sitter i tegelvägg) så kommer plugghålen bara bli en stor "mösig" klump i väggen då hålen sitter så tätt så man kommer borra ihop hålen till ett jättehål. Riktigt konstig hur de har tänkt där. Lyckades du kanske få i 5 mm skruv? Men så sitter skruvskallarna så tät så de nästan tar i varandra. Ursäkta att man lånade tråden till detta.
Postad 22 January 2010 - 00:56
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Jag är med väldigt intresserad av detta. Kör med Kef 2005.3 och efter autokalibrering så hamnade det på centern: 40, front: 60 och surround: 80. Tycker att detta är väldigt missanpassande eftersom högtalarna ska gå ner till 80. Kan mina värde stämma?
Nu blandar du ihop frekvens och impedans. Om jag ser rätt så är KEF 8ohm högtalare och då sätter du 6 ohm i Onkyon. Det står i instruktionsboken när man ska använda 4 respektive 6
Redigerat av e3henri, 22 January 2010 - 00:59.
Postad 22 January 2010 - 06:15
VincentVegaSWE
-
VincentVegaSWE
-
Forumräv
-
-
844 inlägg
Nu blandar du ihop frekvens och impedans.
Gör han? Jag ser inget som tyder på det.
Postad 22 January 2010 - 07:47
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Får man fråga hur du fick upp dem på väggen? Högtalarna väger ju flera kilo och fästet (som sitter längst ner) har tre små hål tätt intill varandra. Det blir ju en ordentlig hävarm/moment i den pyttalilla väggplatta. Det verkar bara som 4 mm skruv går i hålet och ska jag dessutom plugga hålen (frontarna sitter i tegelvägg) så kommer plugghålen bara bli en stor "mösig" klump i väggen då hålen sitter så tätt så man kommer borra ihop hålen till ett jättehål. Riktigt konstig hur de har tänkt där. Lyckades du kanske få i 5 mm skruv? Men så sitter skruvskallarna så tät så de nästan tar i varandra.
Ursäkta att man lånade tråden till detta. OTHar bara surround högtalarna uppsatta på väggen. Dom sitter med 1st "expanderskruv" samnt 2st vanliga plastplugg vardera. Kommer inte ihåg vilka storlekar jag använde. Väggen är gipps. Dom sitter mycket stadigt inga problem alls.
Postad 22 January 2010 - 07:50
TomasL
-
TomasL
-
Beroende
-
-
1319 inlägg
Tackar. Dina siffor låter precis som det jag hade förväntat mig. Ska se hur det blir när jag kopplat upp allting ordentligt. Eftersom jag provlyssnat på volym 45 i affären och det va rejält tryck så hoppas jag att det bara var min källa (Metallicas svarta skiva) som hade dålig nivå. Det kan väl inte vara ett rent fel på mina grejer som gör att jag inte får ut den effekt jag förväntar mig?
Tror inte det är något fel på grejerna som skulle påverka detta. Hur stort rum har du? Mitt rum som jag har det i är inte jättestort, runt 20 kvadrat.
Postad 22 January 2010 - 08:27
Unregistereda6aeebfa
-
Unregistereda6aeebfa
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Jag har precis skappat en liten htpc som jag kopplat in till Onkyon. Jag har ett problem att bilden på TV:n blir för stor, om jag ändrar TV:n från 16:9 till något som heter "Just Scan" så blir det ok. Kopplar jag datorn rakt in i TV:n så funkar det utan några problem även på 16:9. JAg undrar därför om det finns något sätt att skicka hdmi signalen opåverkad genom receivern. Jag kör PC:n på 1080P/50 hz ut och TV:n är en Samsung M86 som har 1920X1080 native.
En annan fråga också, ibland vill man bara titta på TV utan att slå på förstärkaren. Jag tycker det borde gå att få Onkyon att bara släppa igenom signalen i standby, men jag har inte fattat hur. Hittade en meny under Hardware där jag kan få till detta, men endast om förstärkaren är påslagen.. Idén var ju att få passthrough i standby men ljud från stärkaren när den är på.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Postad 22 January 2010 - 08:44
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Gör han? Jag ser inget som tyder på det. 
Hmm jag tycker fortfarande det ser fel ut. Hjälp mig  Frågan var: Vilken ohm inställning använder ni?Alltså vilken impedans ska man välja (4 eller 6 ohm) Och svaret: Kör med Kef 2005.3 och efter autokalibrering så hamnade det på centern: 40, front: 60 och surround: 80. Tycker att detta är väldigt missanpassande eftersom högtalarna ska gå ner till 80. Kan mina värde stämma?Det där ser ut som delningsfrekvenser. Man ställer inte in 40, 60, 80 ohm någonstans. Däremot Hz i 20 Hz intervall för respektive högtalare Tror inte det är något fel på grejerna som skulle påverka detta. Hur stort rum har du? Mitt rum som jag har det i är inte jättestort, runt 20 kvadrat.
Jag har 32 kvm.
Redigerat av e3henri, 22 January 2010 - 12:48.
Postad 22 January 2010 - 08:46
Spata
-
Spata
-
Användare
-
-
130 inlägg
Jag har precis skappat en liten htpc som jag kopplat in till Onkyon. Jag har ett problem att bilden på TV:n blir för stor, om jag ändrar TV:n från 16:9 till något som heter "Just Scan" så blir det ok. Kopplar jag datorn rakt in i TV:n så funkar det utan några problem även på 16:9. JAg undrar därför om det finns något sätt att skicka hdmi signalen opåverkad genom receivern. Jag kör PC:n på 1080P/50 hz ut och TV:n är en Samsung M86 som har 1920X1080 native.
En annan fråga också, ibland vill man bara titta på TV utan att slå på förstärkaren. Jag tycker det borde gå att få Onkyon att bara släppa igenom signalen i standby, men jag har inte fattat hur. Hittade en meny under Hardware där jag kan få till detta, men endast om förstärkaren är påslagen.. Idén var ju att få passthrough i standby men ljud från stärkaren när den är på.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Om du backar en till två sidor så va det nån med liknande problem som lyckades klura ut det, så kolla där! Skicka signalen igenom stärkaren ska gå.. Meny-> 7. Harware setup -> 2.HDMI och sen tar du hdmi control och power control på on
Postad 22 January 2010 - 09:09
balagarba
-
balagarba
-
Användare
-
-
157 inlägg
Hej.
Har köpt mig en onkyo 607 men har problem att välja upplösning för videoutgången,det händer inget när jag trycker på videoknappen på fjärren?Det står not availebale i displayen på förstärkaren. Är det någon som har nån ide?Jag kör HDMI ut på den.
Jag hittade svaret själv, Det funkar inte då man kör HDMI signaler in i förstärkaren
/Balagarba
Redigerat av balagarba, 22 January 2010 - 09:24.
Postad 22 January 2010 - 10:58
Unregistereda6aeebfa
-
Unregistereda6aeebfa
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Om du backar en till två sidor så va det nån med liknande problem som lyckades klura ut det, så kolla där! Skicka signalen igenom stärkaren ska gå.. Meny-> 7. Harware setup -> 2.HDMI och sen tar du hdmi control och power control på on
Det funkar att göra precis som du skrev. Tack! Återstår då problemet med att bilden blir för stor på TV'n om jag kör format 16:9, medans "Just Scan" funkar bra. Ska kolla med lite olika inställaningar på datorn. Det är en NvidiaION
Postad 22 January 2010 - 11:10
Berggren
-
Berggren
-
I Am The God Of Hellfire
-
-
3967 inlägg
Det funkar att göra precis som du skrev. Tack!
Återstår då problemet med att bilden blir för stor på TV'n om jag kör format 16:9, medans "Just Scan" funkar bra. Ska kolla med lite olika inställaningar på datorn. Det är en NvidiaION
Men om du kör med "just scan" så är det precis 1920x1080 som den lämnar ut, då får du en pixelmappad bild och allt är bra. Så kör jag med min HTPC och det blir kanon. Varför ska du köra 16:9? Om du kör en film så kommer det att bli rätt i alla fall och inte en helt fylld bild om det är det som du är "rädd" för om nu inte filmen är i detta format så klart.
Redigerat av Berggren, 22 January 2010 - 11:15.
Postad 22 January 2010 - 13:31
VincentVegaSWE
-
VincentVegaSWE
-
Forumräv
-
-
844 inlägg
Hmm jag tycker fortfarande det ser fel ut. Hjälp mig 
Frågan var: Vilken ohm inställning använder ni? Alltså vilken impedans ska man välja (4 eller 6 ohm)
Och svaret: Kör med Kef 2005.3 och efter autokalibrering så hamnade det på centern: 40, front: 60 och surround: 80. Tycker att detta är väldigt missanpassande eftersom högtalarna ska gå ner till 80. Kan mina värde stämma? Det där ser ut som delningsfrekvenser. Man ställer inte in 40, 60, 80 ohm någonstans. Däremot Hz i 20 Hz intervall för respektive högtalare
Nu utelämnade du första meningen när du citerade hans inlägg. Den meningen tror jag var den enda delen av inlägget som var ett "svar" på frågan om ipmedans och att resten var menat som ett nytt stycke, med ny fråga. Men jag är ju inte säker på att jag har rätt, så jag skulle aldrig lagt mig i.
Postad 22 January 2010 - 18:04
Spata
-
Spata
-
Användare
-
-
130 inlägg
Du ska använda läget "Stereo" om du vill använda subwoofern. Pure Audio och Direct används just för att stänga av subben, och en hel del annat tjafs.
Är det fler än jag som inte får med subben när man kör stereo? Vad jag förstår enligt sid 63 i manualen så ska L + R och sub vara tillgängligt när man matar den med tex 2 kanalig cd-skiva genom ps3:an. Den ända gången subben hänger med är om jag drar på en dd 5.1 lr liknande och väljer stereo. Men det är ju när jag lyssnar på musik som jag vill ha med den. Som det är nu så får jag gå in i menyerna och sätta dubbel bass on för att bli nöjd.. Men det blir ett jäkla hattande i menyerna.. För till film så vill jag ha dubbel bass off.
Postad 22 January 2010 - 18:24
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Hmmm, det här går ju helt åt skogen.
Har gjort ett nytt försök med min 607a + HKTS11 nu och jag vet inte vad jag ska säga.
Nu har jag visserligen inte uppsatta på väggen ännu, men de är ändå utplacerade ungefär där jag vill ha dem, men för långt ned (en står på subben)
Jag har provat att mata den via HDMI och optiskt från en PS3a och får samma resultat. Jag har även kört radion och fått ungefär samma resultat
Någon nämnde att volym 15-25 motsvarar normal musiklyssning samt en bit över 30 och upp mot 40 om man vill dra på.
När jag höjer till 25 så motsvarar det ungefär normal volym man har på sin TV när man ser på nyheter eller likande. Alltså mkt lågt. Jag måste upp mot 50 innan det händer något.
Jag har nu också kört Audessy (endast två högtalare + sub) och det hjälpte inte alls.
Förutom att nivån är låg så är ljudet också väldigt tunt. Det känns som att undre mellanregistret saknas helt
Det är en mystisk rymdklang på ljudet och det låter alltför luftigt utan tyngd. Ja subben är inkopplad 
Frekvensen är inställd på 100Hz på alla högtalare.
Jag kör Stereo läget och har även prova all ch läget.
Jag har även gjort factory restore.
Nu återstår att testa mina gamla högtalare mot 607an respektive HKTS11 mot gamla stereon och se vad som händer.
Jag försöker inbilla mig att jag bara är ovan vid ljudet och att allt är OK, men det känns fel på något sätt.
Man har lagt 10000kr på något som låter sämre än gamla 4000kr system från 2002
Som sagt så har jag provlyssnat flera gånger i butik och varit mkt nöjd. Alla andra är ju supernöjda med denna kombination
Postad 22 January 2010 - 18:30
stifflerman
-
stifflerman
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Har du kollat så att Dynamic EQ är på och Dynamic volume är satt till light... det lyfter ljudet rejält iaf hos mig.
Sen är det vanligt att Audyssey ställer ner nivåerna till högtalarna ganska lågt, mina hamnade på runt -8, -9... går man in och ställer upp dom så behöver men inte höja volymen så mycket men det ska man helst inte göra, då har man förstört hela iden med kalibreringen... får själv ligga på runt 45 för att få hyffsat tryck i film o musik.
Redigerat av stifflerman, 22 January 2010 - 18:35.
Postad 22 January 2010 - 19:56
Unregisteredc80201c4
-
Unregisteredc80201c4
-
Rookie
-
7 inlägg
hkts 11 eller elac starlet 5.1 till onkyo 607?
Postad 22 January 2010 - 20:46
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Har du kollat så att Dynamic EQ är på och Dynamic volume är satt till light... det lyfter ljudet rejält iaf hos mig.
Sen är det vanligt att Audyssey ställer ner nivåerna till högtalarna ganska lågt, mina hamnade på runt -8, -9... går man in och ställer upp dom så behöver men inte höja volymen så mycket men det ska man helst inte göra, då har man förstört hela iden med kalibreringen... får själv ligga på runt 45 för att få hyffsat tryck i film o musik.
Jo Audessey drar ju ner volymen rejält. -6 på frontarna och hela -13 på SW när SW förstärkaren är på mitten. Jag är nu beredd att ta tillbaka de flesta av mina tidigare klagomål. Jag har nu ställt bägge systemen likadant med +/-0 på samtliga nivåer och bass/treble +/-0. Tidigare hade jag min gamla stereo på +4 på både bas och diskant samt hela +5 på SW vilket ger en typisk V-kurva vilket jag föredrar (mkt dunka dunka). Nu är de identiska nivåmässigt, men skillnaden att när man kommer till 50 så börjar det låta rejält illa på gamla Sonyn. Det nya drog jag faktiskt upp på 65-70 med bra ljud (basen skräna lite, men det va nog inredningen snarare). Sedan är det inte så lågt som jag först tyckte. Har nu jämfört mot vad jag brukar spela och kom fram till att jag idag har kört betydligt högre än vad jag normalt gör (vi får se vad grannarna säger imorgon). Normalt filmtittande för min del hamnar runt 30 när barnen sover och 40 annars. Sedan är ljudet mycket mycket klarare. Man hör massa nya detaljer. Även låga bastoner är mycket tydligare och bra återgivna. Det enda är möjligtvis att den är lite tunn i nedre mellanregistret(jag hör inte basgitarren alls lika tydligt längre). Men när audessey fått köra ordentligt så blir det nog bättre. Det största problemet är nog snarare min hörsel som verkar lagt av
Redigerat av e3henri, 22 January 2010 - 20:48.
Postad 23 January 2010 - 00:48
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Jo Audessey drar ju ner volymen rejält. -6 på frontarna och hela -13 på SW när SW förstärkaren är på mitten. Jag är nu beredd att ta tillbaka de flesta av mina tidigare klagomål. Jag har nu ställt bägge systemen likadant med +/-0 på samtliga nivåer och bass/treble +/-0. Tidigare hade jag min gamla stereo på +4 på både bas och diskant samt hela +5 på SW vilket ger en typisk V-kurva vilket jag föredrar (mkt dunka dunka). Nu är de identiska nivåmässigt, men skillnaden att när man kommer till 50 så börjar det låta rejält illa på gamla Sonyn. Det nya drog jag faktiskt upp på 65-70 med bra ljud (basen skräna lite, men det va nog inredningen snarare). Sedan är det inte så lågt som jag först tyckte. Har nu jämfört mot vad jag brukar spela och kom fram till att jag idag har kört betydligt högre än vad jag normalt gör (vi får se vad grannarna säger imorgon). Normalt filmtittande för min del hamnar runt 30 när barnen sover och 40 annars. Sedan är ljudet mycket mycket klarare. Man hör massa nya detaljer. Även låga bastoner är mycket tydligare och bra återgivna. Det enda är möjligtvis att den är lite tunn i nedre mellanregistret(jag hör inte basgitarren alls lika tydligt längre). Men när audessey fått köra ordentligt så blir det nog bättre. Det största problemet är nog snarare min hörsel som verkar lagt av 
att frontarna hamnar på -6 behöver inte va nått fel snarare e det subben du ska ändra på mätningar blir nästan altid fel på suben
Postad 23 January 2010 - 10:21
jimsii
-
jimsii
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Hmm jag tycker fortfarande det ser fel ut. Hjälp mig 
Frågan var: Vilken ohm inställning använder ni? Alltså vilken impedans ska man välja (4 eller 6 ohm)
Och svaret: Kör med Kef 2005.3 och efter autokalibrering så hamnade det på centern: 40, front: 60 och surround: 80. Tycker att detta är väldigt missanpassande eftersom högtalarna ska gå ner till 80. Kan mina värde stämma? Det där ser ut som delningsfrekvenser. Man ställer inte in 40, 60, 80 ohm någonstans. Däremot Hz i 20 Hz intervall för respektive högtalare
Jag har 32 kvm.
Oj vad detta blev missförstått =) Jag kör med impedans 6ohm men behöver fortfarande hjälp med delningsfrekvenserna.
Postad 23 January 2010 - 17:21
Linc
-
Linc
-
Amatör
-
-
50 inlägg
Jag är nybliven ägare till HKTS11+ONkyo 607 och har lite frågor. Jag har bara kopplat in två högtalare + sub ännu och inte gjort någon form av kalibrering eller liknande. Dock tyckte jag konstigt nog att jag inte fick riktigt det tryck i ljudet som jag hade förväntat mig. Jag ska dock erkänna att jag hade en lite klen källa i form av en gammal CD från tidigt nittital
Så jag funderar på vilken volym lyssnar ni normal på i denna kombination vid film respektive musik i lite olika situationer? T.ex. normalt lyssnade, om man ska dra på lite, eller om man ska dra på ordentligt?
När jag provlyssnade detta på MM så körde vi 45-50 till musik och då va det rejält drag i grejerna. När jag kom hem så drog jag först upp den till 20 och hörde i princip ingenting (TVn stod på samtidigt och överröstade). Jag trodde först den var felkopplad så jag började mixtra med inställningarna utan att hitta något och till slut så vred jag upp volymen till 40 och då började det hända saker. Vid 50 började det bli rätt bra drag, men inte för högt på något sätt. Kan jag ha gjort något fel eller kan det vara felinställt/fel på grejerna? Kanske är det bara jag som blivit lomhörd efter alla provlyssningar  Som referens så får jag ungefär samma ljudtryck ur min gamla Sony Receiver med gamla högtalare (när bägge kör 50% av max) och den är specad till 5x80 watt 8 ohm 0,8% THD (0,07% tror jag Onkyon har). Sonyn väger runt 5 kg och drar 180watt från 230nätet så jag förväntar mig betydligt mer kraft från ONkyon även om de är rätt lika i specen.
Jag hade nog förväntat mig att man låg på 20-30 vid normal lyssning, 40-50 om man vill dra på rejält och runt 60 för en rejäl förfest. Nu känns det som det är 50+ som gäller. Så mycket intressant att höra hur ni upplever det vad ni kör
Själv ligger jag på 10-15 vid normal lyssning Film 20-30 mest beroende på vilket program jag använder 40-50 är lagom för en förfest eller om man bara vill rensa öronen 2st Proson Stratego 215SA de är väl dock byggda mer med tryck i tanke än välljud
Postad 23 January 2010 - 17:37
pewi78
-
pewi78
-
Forumräv
-
-
730 inlägg
Hmmm, det här går ju helt åt skogen. Har gjort ett nytt försök med min 607a + HKTS11 nu och jag vet inte vad jag ska säga. Nu har jag visserligen inte uppsatta på väggen ännu, men de är ändå utplacerade ungefär där jag vill ha dem, men för långt ned (en står på subben)
Jag har provat att mata den via HDMI och optiskt från en PS3a och får samma resultat. Jag har även kört radion och fått ungefär samma resultat Någon nämnde att volym 15-25 motsvarar normal musiklyssning samt en bit över 30 och upp mot 40 om man vill dra på. När jag höjer till 25 så motsvarar det ungefär normal volym man har på sin TV när man ser på nyheter eller likande. Alltså mkt lågt. Jag måste upp mot 50 innan det händer något.
Jag har nu också kört Audessy (endast två högtalare + sub) och det hjälpte inte alls.
Förutom att nivån är låg så är ljudet också väldigt tunt. Det känns som att undre mellanregistret saknas helt Det är en mystisk rymdklang på ljudet och det låter alltför luftigt utan tyngd. Ja subben är inkopplad  Frekvensen är inställd på 100Hz på alla högtalare. Jag kör Stereo läget och har även prova all ch läget.
Jag har även gjort factory restore.
Nu återstår att testa mina gamla högtalare mot 607an respektive HKTS11 mot gamla stereon och se vad som händer.
Jag försöker inbilla mig att jag bara är ovan vid ljudet och att allt är OK, men det känns fel på något sätt. Man har lagt 10000kr på något som låter sämre än gamla 4000kr system från 2002
Som sagt så har jag provlyssnat flera gånger i butik och varit mkt nöjd. Alla andra är ju supernöjda med denna kombination 
Jag har iofs dragit upp intellivol. på +12(på alla ingångar) men jag tycker nästan att 20 är för högt:) Tror inte äns att jag varit över 35 i volym;) //Peter
Postad 23 January 2010 - 18:22
Delarium
-
Delarium
-
Användare
-
-
103 inlägg
Hej,
Jag har läst, googlat och försökt förstå vad som sägs men får inte riktigt rätsida på mitt huvudbry.
Har en SR-607 och ett par nyinförskaffade Dynavoice Challenger M-65 EX v2. De är väl inte riktigt inspelade ännu, men jag tycker inte att det är något riktigt "klipp" i dem. Har det låter absolut inte illa på nåt sätt, för det mesta rent. Kör frontarna Bi-Ampade.
Men har fastnat lite på impedansinställningen. Har byggt en del billjud och sådär, och som jag förstått det så är det en mindre last ju längre impedans det är, eller hur är det? Högtalarna (M-65) är specade 4-8 ohm, och SR607 kan välja 4 eller 6 ohms. Bör jag välja 4 eller 6 ohms? Blir inte riktigt klok.
Hur lång inspelingstid är det på sådana här högtalare, och rekommenderas det ta ur eller köra med baspluggarna som sitter i?
Postad 23 January 2010 - 20:04
olsa89
-
olsa89
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
God Kväll!
Har märkt att det brusar i mina högtalare, inget jag stör mig på då jag inte märker det om jag har på ljud men ändå. Stänger jag av ljudet helt så märker man att det kommer ut ett brus ur alla högtalare och det blir mer ju mer man höjer. Skulle kunna vara kul att veta vad det beror på, kan det vara att jag kör ojordat ?
Postad 23 January 2010 - 20:33
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Hej,
Jag har läst, googlat och försökt förstå vad som sägs men får inte riktigt rätsida på mitt huvudbry.
Har en SR-607 och ett par nyinförskaffade Dynavoice Challenger M-65 EX v2. De är väl inte riktigt inspelade ännu, men jag tycker inte att det är något riktigt "klipp" i dem. Har det låter absolut inte illa på nåt sätt, för det mesta rent. Kör frontarna Bi-Ampade. Men har fastnat lite på impedansinställningen. Har byggt en del billjud och sådär, och som jag förstått det så är det en mindre last ju längre impedans det är, eller hur är det? Högtalarna (M-65) är specade 4-8 ohm, och SR607 kan välja 4 eller 6 ohms. Bör jag välja 4 eller 6 ohms? Blir inte riktigt klok. Hur lång inspelingstid är det på sådana här högtalare, och rekommenderas det ta ur eller köra med baspluggarna som sitter i?
är högtalarna spec till 4-8 så börjar du köra på 6ohm blir recivern varm och nu menar jag brännhet så ska du köra på 4ohm
Postad 23 January 2010 - 21:29
stifflerman
-
stifflerman
-
Lärjunge
-
-
324 inlägg
Hej,
Har en SR-607 och ett par nyinförskaffade Dynavoice Challenger M-65 EX v2. De är väl inte riktigt inspelade ännu, men jag tycker inte att det är något riktigt "klipp" i dem. Har det låter absolut inte illa på nåt sätt, för det mesta rent. Kör frontarna Bi-Ampade. Men har fastnat lite på impedansinställningen. Har byggt en del billjud och sådär, och som jag förstått det så är det en mindre last ju längre impedans det är, eller hur är det? Högtalarna (M-65) är specade 4-8 ohm, och SR607 kan välja 4 eller 6 ohms. Bör jag välja 4 eller 6 ohms? Blir inte riktigt klok. Hur lång inspelingstid är det på sådana här högtalare, och rekommenderas det ta ur eller köra med baspluggarna som sitter i?
Har ett par Dynavoice Dynamit 8or som oxå är specade till 4-8ohm o enligt manualen (och Fynda o Onkyo som jag frågat) ska stärkaren vara på 4ohm... Körde på 6ohm i början o då blev brännhet till skillnad från när den på 4ohm blir riktigt sval. Så, som sagt, känn på den när du kör på 6ohm till att börja med... Tycker inte att det jänns så bra att den blir så jäkla het på6ohm så jag kör på 4
Postad 23 January 2010 - 22:08
Delarium
-
Delarium
-
Användare
-
-
103 inlägg
Har ett par Dynavoice Dynamit 8or som oxå är specade till 4-8ohm o enligt manualen (och Fynda o Onkyo som jag frågat) ska stärkaren vara på 4ohm... Körde på 6ohm i början o då blev brännhet till skillnad från när den på 4ohm blir riktigt sval.
Så, som sagt, känn på den när du kör på 6ohm till att börja med... Tycker inte att det jänns så bra att den blir så jäkla het på6ohm så jag kör på 4
Så jag bör köra 6 ohms för att få ut så mycket som möjligt, om den inte bli jättevarm? Fläkt?
Postad 23 January 2010 - 23:32
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Så jag bör köra 6 ohms för att få ut så mycket som möjligt, om den inte bli jättevarm? Fläkt?
om den funkar bra och inte blir brännhet så kör 6ohm men blir den brännhet så byt genast till 4ohm, alternativt skulle säkringen slå in så ska du byta till 4ohm med, om ohm säkringen slår in så ska recivern gå i standby och blinka nått meddelande. tror inte det är någon bra ide att försöka kyla den med fläkt då källan till värmen inte blir bättre. man ska inte köra recivern på 6ohm om tex det är 4ohm på högtalarna det är förenat med skada blir den varm så e det ämnat att köra på 4ohm
Redigerat av Duckface21, 24 January 2010 - 00:22.
Postad 24 January 2010 - 11:44
VincentVegaSWE
-
VincentVegaSWE
-
Forumräv
-
-
844 inlägg
Hej,
Hej käre Zatzyan (?)  Jag kör med bi-ampade M-65:or (ej EX) till min TX-SR607 och tycker de spelar väldigt bra. Innan hade jag en Sony STR-DG500 och när jag nu bytt till 607:an så blev det verkligen nytt liv i M-65:orna. Med gamla receivern behövde jag vrida upp volymen ganska ordentligt för att basarna i högtalarna skulle vakna, men nu hänger de med redan på låg volym. Mina M-65:or är visserligen ett år gamla, så jag vet inte hur de hade låtit ihop med 607:an utan att vara inspelade, men jag kan inte säga att jag upplevt någon enorm förändring under det året de varit kopplade till gamla receivern. Min receiver är inställd på 6 ohm och blir inte fullt lika varm som en polares 875:a, så jag antar att min 607 mår bra. Jag kör med alla baspluggar i, men det är väl en fråga om tycke och smak. När jag ändå skriver här så kan jag ju passa på att nämna att mitt problem med att ljudet försvinner om jag stänger av TV:n är som bortblåst. Jag kan verkligen inte komma på någon inställning jag rört som borde ha med det att göra, men plötsligt fungerar det. Under några dagar valde jag att ha PS3:an inställd på att skicka ut ljud genom både HDMI och Toslink (förutom vid BD-tittande, eftersom denna inställning gör att HD-ljud skickas ut som vanligt DD/DTS), men nu behövs inte detta längre. Mycket märkligt.
Redigerat av VincentVegaSWE, 24 January 2010 - 11:50.
Postad 24 January 2010 - 19:27
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Sådär då har jag provkört min Onkyo607 tillsammans med HKTS11 hela helgen och behöver verkligen hjälp (akut).Jag vill påpeka att jag inte är någon audiofil på något sätt. Mitt gamla 4000kr system (inkl högtalare) har tjänat många år och duger rätt ok förrutom att det inte överlever en förfest och den djupa basen saknas. De gamla satelliter och subbasen är ungefär halva storleken mot HKTS11. Problemet är att jag tycker att det låter skit rent utsagt.Den djupa basen har fått ett riktigt jättelyft precis som detaljerna och nyanserna i diskanten och jag hör massa som jag inte hört tidigare. Men sedan faller resten som ett korthus. Rösterna är helt förstörda och basgången i låtarna är nästan helt borta. Den djupa basen finns där dock som sagt. Mitt gamla system var väldigt platt, men samtidigt tydligt i ljudbilden (dock bumbig/skramlig bas). Om jag ska försöka beskriva ljudbilden så tänker er att man lägger på echo och sån där fusk-surrond effekt som brukar finnas på kökstereon som gör ljudet luftigt, men tunt. Det gör rent utsagt ont att lyssna på i mina öron. Det är är som att allting låter som liveinspelningar (på ett dåligt sätt). Avsaknaden av basgång är också påtalig som sagt. KRaften saknas i rösten så jag antar att problem går ändå upp i de frekvensernaOm man t.ex. försöka titta på TV eller lite material från egna videokameran så det jättejobbigt att höra dialogen. Det blir vasst och skär sig och svårt att höra röster eftersom dessa är så echo/luftiga så de flyter ut. Man vill ju har en disktint dialog och även distinkt röst i musik. Nu försvinner detta. Och nu till allting jag provat på vägen (hela helgen har gått till detta som sagt): -Med och utan Audessey. Har även provat med egen eq kurva för att försöka komponsera upp det som jag tycker är fel -Jag kör på DVD-stereo. Jag har även provat direct input och jämför ljudet mot stereo med subben bortkopplad (direct tar ju bort suben). Jag får samma problem då också -Jag har provat mina gamla högtalare och märker att den mesta av den här effekten kommer från Onkyon (Det är inte högtalarna som åstadkommer detta). Jag har även kopplat en dubbeluppsättning (endast 2 satelliter i stereoläge) av de gamla högtalarna. 2 till onkyon och 2 till gamla. Och sedan switchat fram och tillbaka och veriferat och det kommer från steron. Det låter alltså illa även med andra högtalare enligt mig -Jag har även kopplat HKTS11 till gamla stereon. Det låter lite luftigare (på ett bra sätt), men rymdklangen och problem finns inte. Nu låter HKTS tydligt (och kanske lite platt) igen -Dynamic EQ. Blir kanske lite bättre, men grötigheten och den luddiga sången kvarstår. Jag har provat både med och utan Audessy samt försökt göra en egen qualizer kurva för att försöka få bort problemen -Optisk respektive HDMI från PS3 -ÄVen coaxial från en DVD spelare som jag kör CD. -Radio (svårt eftersom jag har så dålig mottagning) -TV ljud -Har även testat mycket utan sub med och mot olika högtalare och gamla/nya receivern. -Factory reset (2 gånger) Så har jag missat något? Ganska osannolikt att mitt exemplar skulle vara trasigt jag. Är det ingen som tycker att röster blir för mkt exho/rymd karaktär så det blir otydligt/vasst? Hur tydligt tycker ni sterobilden är? Man hör inte att ljudet kommer från högtalarna (det ska man väl inte visserligen), men nu flyter det runt överallt. Vad anser ni om det här?Har någon erfarenhet av öppet köp hos Mediamarkt? Vad jag hört så gäller det inte om kartongen är öppen. Tror ni att man kan prata med dem och kanske kan få igenom det mot prisavdrag?? Alla andra sätter ju 10or på 607an och särskilt tillsammans med HKTS11. HOppas ni kan hjälp mig. NU vill jag bara bli av med den. Problemet är ju att jag vill ha ny anläggning trots allt Om det skiter sig helt och MM vägrar ta tillbaka den. Är det någon som är intresserad av att köpa mina grejer? De är som sagt använda två dagar och jag har inte spelat extremt högt eller på något sätt pressat systemet. Allt i originalkartong och alla papper så klart (endast påsar som är öppnade). Men nu är det väl ingen som är intresserad när jag snackar så mkt illa om detta
Postad 24 January 2010 - 21:32
tuppen
-
tuppen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Har nu kört min 607:a med ugnstermometer.
Kör denna med KEF äggen 2005.2 som är på 8 ohm så min 607 är satt på 6 ohm.
Den står luftigt men 15 centimeter luft ovanför och helt öppet bakstycke och ca 5 centimeter från väggen. Däremot så har jag under detta test låtit dörren fram varit stängd men det borde vara tillräckligt med "space" för att få cirkulation på luften.
Efter 3 timmar med radio på och volym satt till 10 (dvs lågt) stannade temperaturen på 47 grader.
Satt om stärkaren till 4 ohm och efter ca en timme var den nere på 42 grader (kanske går ner något mer).
Det kanske är normalt med att det ska vara 47 grader men jag tycker det är för varmt.
Jämfört med min Yamaha 659 som i alla lägen kändes sval.
Är precis på gång och byta men Yamaha som jag har i mitt lilla biorum till en som har Hdmi-växel.
Överväger därför om jag ska ta ner 607:an dit då den kan stå helt öppet och köpa något annat till vardagsrummet. problemet är att jag har ONKYO's IPOD-docka som då blir helt värdelös för mig :-(
Ljudmässigt är jag nöjd så jag skulle annars kunna tänka mig en till 607:a eller 707:a men värmen oroar!
Vad blir nersidan om jag kör på 4 ohm med mina 8 ohms högtalare?
Postad 24 January 2010 - 22:01
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Har nu kört min 607:a med ugnstermometer. Kör denna med KEF äggen 2005.2 som är på 8 ohm så min 607 är satt på 6 ohm. Den står luftigt men 15 centimeter luft ovanför och helt öppet bakstycke och ca 5 centimeter från väggen. Däremot så har jag under detta test låtit dörren fram varit stängd men det borde vara tillräckligt med "space" för att få cirkulation på luften.
Efter 3 timmar med radio på och volym satt till 10 (dvs lågt) stannade temperaturen på 47 grader. Satt om stärkaren till 4 ohm och efter ca en timme var den nere på 42 grader (kanske går ner något mer).
Det kanske är normalt med att det ska vara 47 grader men jag tycker det är för varmt. Jämfört med min Yamaha 659 som i alla lägen kändes sval. Är precis på gång och byta men Yamaha som jag har i mitt lilla biorum till en som har Hdmi-växel. Överväger därför om jag ska ta ner 607:an dit då den kan stå helt öppet och köpa något annat till vardagsrummet. problemet är att jag har ONKYO's IPOD-docka som då blir helt värdelös för mig :-( Ljudmässigt är jag nöjd så jag skulle annars kunna tänka mig en till 607:a eller 707:a men värmen oroar!
Vad blir nersidan om jag kör på 4 ohm med mina 8 ohms högtalare?
nersidan med att köra 4ohm på 8ohm koner är att du förlorar kraft att de orkar driva basen kan också bli ett problem med andra ord du förlorar bas.
Postad 25 January 2010 - 00:06
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Till råga på allt så verkar den ha gått sönder nu också
Coax ingångarna har helt lagt av efter att ha kopplat lite fram och tillbaka (naturligtvis med strömmen av). Varken coax1 eller coax2 vill synka på signalen från min DVD-spelare. Det gick utmärkt tidigare ikväll. Nu blinkar det bara lite PCM, DTS och knäpper sedan ger den upp. Vi något tillfälle så fick den in lite skrapigt ljud som lät riktigt illa. Samma kabel och spelare synkar utmärkt mot min gamla receiver så tror inte det är problemet.
Sämre så här kan det inte gå....
Factory restore = ingen skillnad
Får väl köpa en ny coax-kabel imorgon för att vara helt säker.
Har nu kört 2 timmar till och provat allt. Jag får inte bort det ljudet som jag stör mig. Det jag som jag ändå antar är att det ska vara så och att det är jag som uppfattar det fel .
Men rösterna låter verkligen processade och "jobbiga" att lyssna på. Resten av ljudbilden låter "dyrt" , men det där är så jobbigt. Har nu lyssnat en del på mina gamla och jösses så skönt ljud det är på rösterna, inte alls ansträngt att lyssna.
Kan det verkligen inte vara fel på mitt ex trots allt...suck
Alla andra lovprisar ju den här. Kan jag verkligen tycka så annorlunda....
*en bedrövlig helg*
Redigerat av e3henri, 25 January 2010 - 00:10.
Postad 25 January 2010 - 03:58
Duckface21
-
Duckface21
-
Guru
-
-
4337 inlägg
Till råga på allt så verkar den ha gått sönder nu också Coax ingångarna har helt lagt av efter att ha kopplat lite fram och tillbaka (naturligtvis med strömmen av). Varken coax1 eller coax2 vill synka på signalen från min DVD-spelare. Det gick utmärkt tidigare ikväll. Nu blinkar det bara lite PCM, DTS och knäpper sedan ger den upp. Vi något tillfälle så fick den in lite skrapigt ljud som lät riktigt illa. Samma kabel och spelare synkar utmärkt mot min gamla receiver så tror inte det är problemet. Sämre så här kan det inte gå.... Factory restore = ingen skillnad Får väl köpa en ny coax-kabel imorgon för att vara helt säker.
Har nu kört 2 timmar till och provat allt. Jag får inte bort det ljudet som jag stör mig. Det jag som jag ändå antar är att det ska vara så och att det är jag som uppfattar det fel . Men rösterna låter verkligen processade och "jobbiga" att lyssna på. Resten av ljudbilden låter "dyrt" , men det där är så jobbigt. Har nu lyssnat en del på mina gamla och jösses så skönt ljud det är på rösterna, inte alls ansträngt att lyssna.
Kan det verkligen inte vara fel på mitt ex trots allt...suck Alla andra lovprisar ju den här. Kan jag verkligen tycka så annorlunda.... *en bedrövlig helg*
som jag sa i PM du har ett måndags ex byt in den på garanti
Redigerat av Duckface21, 25 January 2010 - 03:59.
Postad 25 January 2010 - 08:14
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
som jag sa i PM du har ett måndags ex byt in den på garanti
Den dåliga ljudbilden vid portar som fungerar beror alltså också på något i förstärkaren? OCh ni tror det kommer lösa alla mina övriga problem med konstigt ljud att byta in den? Risken är väl att den åker på 3 veckors lagning. DIRECT läget låter ju samma i mina öron. Den låter inte trasig utan det är väl snarare karaktären som ska vara så här (med sång/tal flyttande mitt mellan högtalarna nästan inne i huvudet med lite diffus surroundkänsla, men samtidigt klart). Det är nog fel på mig  Jag får väl åka och prata med MM idag. Det enda jag egentligen vill är att lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka, men det är väl hopplöst
Redigerat av e3henri, 25 January 2010 - 08:35.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|