vill du sätta något att den kommr ut 16 november?
Mycket möjligt att den "kommer ut" då...men det verkar ju onekligen inte som att den kommer att släppas i Sverige då...
Inte ska du väl satsa bort studiebidraget...

5 relaterade trådar
Postad 30 oktober 2009 - 22:34
Mycket möjligt att den "kommer ut" då...men det verkar ju onekligen inte som att den kommer att släppas i Sverige då... Inte ska du väl satsa bort studiebidraget... ![]() Postad 30 oktober 2009 - 23:17 studie bidraget är 1000kr men tror du mina föräldrar låter mig behålla dom? nej precis, jag jobbade under sommaren och tänker använda pengarna till n900. Postad 30 oktober 2009 - 23:48
Sunt tänkande... ![]() Dock har en del tidigare uttalanden av dig känts mindre sunda...tex: "16 november om inte tidigare, vad mer behöver ni veta? :JESUS:" Kan du relatera till vad som gör det så "JESUS" klart att det blir så? Har du någon källa till det, vad gäller den svenska releasen? INTE release i andra länder, det är ju trots allt ett svenskt forum, och det är nog en svensk release de flesta här är intresserade av. Dessutom har du, om jag inte minns fel(orkar inte kolla nu, så jag ber om ursäkt om jag har fel) kommit med en del helt felaktiga uttalanden om hårdvara tidigare i tråden? Det gör ju inte att ditt förtroendekapital ökar direkt. Som jag skrivit en hel del gånger tidigare så hoppas jag att du har rätt och inte jag, angående release datumet men dessvärre tror jag inte att du har rätt... ![]() Postad 30 oktober 2009 - 23:52 hmm asså har sett en snubbe (en finsk snubbe) på youtube flera gånger med n900 i handen och han sa den släpps ut 16 november, han har blont hår och har pip röst, säkert många här som sett honom ;P men den kanske inte hamnar i sverige då men då är det mobbat... för sverige ligger precis granne med finland =/ Postad 30 oktober 2009 - 23:59 Att Finland får det i första vändan före Sverige kan ju ha andra orsaker också ^^ Postad 31 oktober 2009 - 00:00 vf skulle finland och sverige vara ovänner? Postad 31 oktober 2009 - 00:12 ![]() Edit jag står väl för 50k visningar ![]() Redigerat av moparman, 31 oktober 2009 - 00:13. Postad 31 oktober 2009 - 00:36 Rysligt trevligt indeed ![]() ![]() Om de nu bara hade slängt in en Xenon-blixt så skulle jag nog faktiskt inte sitta här och tveka öht, men jag får som sagt kompensera med en duglig kompaktkamera istället. Bådar ju som gott att Mobil redan när de fick klämma på en tidig version bestämde sig för att ge mobilen en utmärkelse ![]() Ser mycket fram emot när M3 dimper ner i brevinkastet och de har en artikel om mobilen. Postad 31 oktober 2009 - 01:42 Tänkte snarare på att Nokia är finskt ^^ Postad 31 oktober 2009 - 05:16 Finland har också ÅÄÖ så därför tror jag att sverige kommer nästan samtidigt som i finland. Men telefonen kommer när den kommer och så länge inget officiellt är sagt så ber jag er alla att sluta komma med rykten. Det gör bara folk irriterade när den inte kommer på det datumet. Ett exempel är att Nokia.se har sagt att den kommer v44 men butiker sagt tidigare och pga det så verkar folk jättesura. Den skulle komma efter en månad(efter nokia world) och sen var det v44 och sen e det väl nu i november så det är inte alla dessa olika datum egentligen som folk pratat om. Snälla sluta bara Postad 31 oktober 2009 - 10:21
Svårt att sluta.. ![]() Postad 31 oktober 2009 - 10:47
"Congratulations to all who were online as it happens! See what went on
Postad 31 oktober 2009 - 12:32 Betydligt roligare att sitta och spekulera än att hålla käften helt ju. Ja alla dom datum har varit på tal och ja folk blir irriterade när mobilen inte kommer då men det är ju knappast vårt fel, vi som enbart vidarebefordrar datumen oftast med ett tydligt uttryck om varifrån ryktet kommer ifrån, utan snarare nokias och återförsäljarnas fel. Redigerat av Unregistered291b33b4, 31 oktober 2009 - 12:33. Postad 31 oktober 2009 - 12:37 Är som ni andra givetvis sugen på N900. Så här ser jag på den; Positivt (jmf. med min nuvarande (HTC Touch Pro)): +snabb +bra grafik i spel +stor skärm +snes +fm sändare +bra videoinspelning +N900 ser ut att kännas mer som en riktig dator, trots att HTC TP kör Windows (Mobile 6.1). ...och negativt (inte jämfört med någon speciell telefon)...: -ingen slingbox, dvs. ingen riktig TV!! (stooort minus för mig) -Nokia (urk...) -ingen "re-flow" av text i webbläsare vid inzoomning??! (verkar dock vara löst med ctrl-shift-i) -kant (smutssamlare) runt skärmen (=ingen "flush screen") -ingen navigeringsmjukvara? -kapacitiv skärm + nyare op system på G (inom ett år?) = blir dåligt utbud av bra spel/prg till N900? -ingen riktig blixt -kamera - ungefär samma kvalitet som HTC TP? -litet fysiskt tangentbord (dock bättre än att bara ha ett virtuellt) Har egentligen inte några pengar till ny handdator förrän sen vår 2010, och det kan ju vara bra för då kan man invänta nästa tangentbordsförsedda mobil i N900 serien, med Maemo 6 och kapacitiv skärm (kanske till vintern?) alternativt ta sig en titt på Windows Mobile 7 och en ev. HTC Touch Pro 3. Visar sig dock N900 vara alltför bra när den väl släpps (inga problem med missade tryck på den resistiva skärmen, att slingbox går att fixa, etc.) kanske man får ta ett lån och slå till. Har som sagt för närvarande HTC Touch Pro. Är nöjd med den, men finns ändå mycket jag stör mig på. Tar up det här då flera saker *kan* gälla även andra mobiler med touchskärm, även N900. Störande med HTC TP: -långsam - kan ibland ta tio sek att få fram en meny! -man vet inte om ett "klick" på skärmen (för att tex. starta prg.) blivit registrerad (ibland blinkar aktuell virtuell skärmknapp till som en indikation, men det behöver ändå inte betyda att den tagit) -man vill scrolla en text (ex. i webbläsare) men oj! telefonen tog det visst som att jag vill zooma in -man vill scrolla en webbsida men oj! man råkade komma åt en länk och en ny sida börjar tankas -man vill scrolla en text men oj! telefonen tog det visst som att jag vill markera text -man vill scrolla texten lite grand i ett e-post meddelande men oj, telefonen tog det som ett supersnabb scroll -man vill scrolla en text men råkar komma åt meny-knapparna längst ned i TouchFlo3D och startar en annan applikation -almanackan jag har köpt är besvärlig när man ska kopiera en post till flera datum -e-postläsaren vill inte visa bilder ("internetbilder blockerades" även om man säger till den att hämta) -överhuvudtaget svårt/bökigt att visa bilder i fotoalbumet från önskad mapp så länge det inte rör sig om din valda standardmapp -man vet inte om sista trycket på skärmen tog, man väntar ett par sekunder och trycker igen... just då kommer applikationen man försökt starta fram och det nya trycket blir på en knapp i den nya applikationen -SkyFire klarar Flash men känns slö och bökig jämfört med Opera -om man råkar trycka backspace en gång för mycket i webbläsarens (Opera) adressfönster hoppar man bort från webbläsaren Kan säga som så att det är många gånger jag varit tacksam för att det funnits hårdvarutangenter! Andra saker som var dåligt men som avhjälpts genom programköp: -epost prg. kunde inte visa skickade imap-mail -kalendern visade inte detaljerad info (=textbeskrivning) vid veckovy, bara streckmarkering för uppbokad tid -musikspelaren hängde sig när jag lagt in många låtar Tror/hoppas att många av ovanstående problem löses i en handdator med större och snabbare skärm. Fixar N900 det här bättre kanske man får införskaffa en sådan. (till HTC TP's försvar kan man säga att om man tar det väldigt lugnt och metodiskt (och gärna använder stylusen) fungerar den bättre) Postad 31 oktober 2009 - 12:52 borde väl inte vara svårt att skicka över n900 hit ^^ dom tjänar ju på det ![]() Postad 31 oktober 2009 - 13:04
tja. vad är slingbox? jag tror man kan se TV kanaler i n900, borde väl finnas nån hemsida eller nåt liknande men förstår inte varför man skulle vilja se på TV i mobilen ![]() varför hatar du Nokia? Re-flow? menar du att texten blir suddigt när du zoomar in? zooma in och "avsluta" zoomingen, då löser texten upp sig :S tror det är så du menar... aja isåfall får du hjälpa till ![]() hmm, håller med dig att det samlas smuts vid tangetbords öppningen ![]() ![]() den har GPS om det är så du menar... den har linux (maemo 5) och maemo 6 ska komma om 6 månader. =) den har riktigt blixt ![]() n900s kamera är den bästa av alla mobiler som jag har sett, DVD kvalitet rakt igenom. såg en video nyss på youtube där den tog med sol strålen. http://www.youtube.c...h?v=ltK65dmo0es < videon man kan ha både fysiskt och virtuell ![]() ![]() Postad 31 oktober 2009 - 13:13 Sen kan man väl få röstnavigering med OVI maps om man betalar ? Postad 31 oktober 2009 - 13:22 Jag är övertygad om att slingboxen fungerar med N900 så om det är det som du är ute efter så kan du flytta den punkten till +. ![]() Postad 31 oktober 2009 - 13:27
Butikssida )
Såg på finska nokia.fi's sida att de har sedan 3 Speptember kunnat klämma på enheten i Nokia Flagship Store i Helsingfors (som enligt sidan ligger på "Alexanterinkatu"
Synd att antigen ingen verkar ansträngt sig eller ens kunnat få ett liknande ex till någon av större städerna åtminstone i reklamsyfte...eller någon som vet om det finns? Postad 31 oktober 2009 - 14:18
Har den inte bara A-GPS ? och ingen vanlig GPS-modul? Postad 31 oktober 2009 - 14:38
Vadå bara? Om jag har förstått det rätt så är A-gps så att man tar hjälp av telemasterna (tror jag det va) och får på så sätt snabbare fixering på var man är men att man kan givetvis köra på vanlig GPS det är den som ligger i "grunden". Men någon får gärna rätta mig, men jag tror det är så någon förklara i denna tråden innan typ;) Postad 31 oktober 2009 - 14:54
Inte enligt Nokia. -> http://www.nokia.se/...r#navigation-gn Postad 31 oktober 2009 - 15:02 liten förklaring Assisted GPS eller A-GPS är en GPS-teknologi som förenar GPS-systemet med mobiltelefonnätet. I och med A-GPS kan sökandet efter GPS-satelliter göras betydligt snabbare i enheter som tex mobiltelefoner där GPS-funktionaliteten inte är aktiv hela tiden När GPS-mottagaren startar upp tar den hjälp av information som sänds ut i mobilradionätet för att då få en ungefärlig position om var den befinner sig och kan då söka enbart efter vissa satelliter, vilket går mycket snabbare än om den ska söka bland alla satelliter runt hela jorden. Funktionen kan även användas då GPS-enheten har svårt att få signaler från satelliterna. A-GPS hjälper då till likt triangulering för att få en ungefärlig position. Operatören måste ha stöd för funktionen i sitt nät. på min tytn 2 funkar de sin så att 1ggr/vecka så frågar den om jag vill köra agps och skicka nåra ynka kb data vet inte om det funkar på samma sätt med nokia eller om den gör det varje uppstart av gps Redigerat av moparman, 31 oktober 2009 - 15:04. Postad 31 oktober 2009 - 15:15
Det är jag medveten om. Men på Nokias sida ståst det på N97 -> Integrerad GPS, A-GPS-mottagare N900 -> Inbyggd A-GPS-mottagare Går ju inte att tolka annat än att N900 endast får sin position från mobilnätet. Postad 31 oktober 2009 - 15:25 och agps är ju Assisted GPS eller A-GPS är en GPS-teknologi som förenar GPS-systemet med mobiltelefonnätet. Postad 31 oktober 2009 - 15:28
men herregud, hur svårt ska det vara, A-gps är en vanlig gps som tar hjälp av mobilmasterna för att snabbare finna GPS satelliterna. o kollar du lite filmer på youtube, så ser du att den kar kartprogrammet där, samma som de har i alla andra mobiler de har med gps. hade den bara fått via masterna, så hade den inte hettat a-gps. Redigerat av jensw, 31 oktober 2009 - 15:38. Postad 31 oktober 2009 - 15:59 Redigerat av Wile, 31 oktober 2009 - 16:00. Postad 31 oktober 2009 - 16:05
Vad kallas det för de telefoner som inte har GPS-modul utan enbart använder sig av mobilmasterna? Varför skulle OVI-maps inte enbart kunna fungera med mobilmaster? Postad 31 oktober 2009 - 16:09
Tror inte det finns något sådant. Det som du tänker på är kanske vissa tjänster typ "Friendfinder" som använder mobilmasterna för att hitta din kompis i samma nät. Dock tror jag inte du kan navigera med en sådan tjänst. Redigerat av Unregistered6144aa51, 31 oktober 2009 - 16:09. Postad 31 oktober 2009 - 16:12
Fullt möjligt att det inte finns längre...och A-GPS numera alltid inkluderar GPS-modul. Men för inte så länge sedan var det inte så. För på alla andra telefoner från Nokia så stor det både GPS och A-GPS om de har både och. N900 gör det inte det. Edit: Diskussionen är inte ny. Och inte alls så självklar som somliga vill göra gällande. https://www.minhembi...showtopic=62158 Redigerat av wicke, 31 oktober 2009 - 16:17. Postad 31 oktober 2009 - 16:35 Det enda konstiga i den tråden är ju ett helt felaktigt påstående A GPS innebär en snikvariant av gps som inte är lika precis som gps Vilket är vanligt om man läser runt om på nätet.. Detta kanske kan lugna dig om inte annat..Från Nokia hemsida Downloading maps and/or navigating with Nokia Maps may involve the transmission of large amounts of data through your cellular service provider’s network. Contact your service provider for information about data transmission charges. *The availability and accuracy of GPS location services depends on wireless networks and satellite systems. Services may not work in all places or at all times. You should never rely solely on GPS products for essential communications such as emergencies. A-GPS is a network-dependent feature and you may need a data plan to use it. You may have to pay additional charges for this. Postad 31 oktober 2009 - 17:52 Postad 31 oktober 2009 - 18:37 GPS receiver The N900 comes with built-in, assisted GPS receiver. As in case of the Samsung Omnia HD sharing the same OMAP3430 processor, the GPS of the N900 is a VERY good one, considerably faster than the one of other S60 phones, e.g. the N97. That's because OMAP3430-based phones come with a newer GPS solution - NaviLink 6.0 - than older, ARM11 based devices... Shortly speaking, with the aid of the "Assist" function enabled (downloading data from supl.nokia.com server on each GPS use), the GPS *always* gets fix in less than 30 seconds (and sometimes even in just 5-10 seconds), considerably faster than the N97 or other S60 devices. It is also much more precise and sensitive, to a point that compass (apparently missing on the N900) is not really needed as the device is able to recognize your direction even after just several metres. The N900 also supports mobile network based positioning (estimating position based on mobile network cell data). my-symbian.com edit fick här även svar på hur agps funkar i N900... Redigerat av moparman, 31 oktober 2009 - 18:38. Postad 31 oktober 2009 - 19:07
ja du släpade upp den absolut ända mobilen jag kunde komma på som inte har riktig gps, men det är ju lite konstigt att de skriver " SiRFstarIIe/LP Chipset and thats a full 12 channel GPS chip", o sen i nästa mening skriver att det inte är ett gps chip. men numera kan man nog säga att alla mobiler med agps ä riktiga gps med mobilmast assistans, i alla fall på nokia. o på de nokia jag haft med agps har man kunnat stänga av agps funktionen o bara kört gps, men då tar det sån faslig lång tid att finna satelliterna. nokia har nog bara glömt att skriva båda på sin hemsida, vilket de egentligen inte borde behöva skriva över huvudtaget Postad 31 oktober 2009 - 19:08 ![]() Postad 31 oktober 2009 - 20:23
Off topic: Du kopplar slingboxen till din dator och din digitalbox för TV:n. Du har på din dator även skapat en slingboxkonto som gör att du kan komma åt dina tv kanaler från t.ex PC:n. Du kan även ladda ned ett slingbox program till din mobil eller en annan dator - finns klienter till vissa plattformar/mobiler. Det innebär att det nu går att via internet - om du inte är hemma och sitter med en laptop eller en mobil som stöder slingbox - titta på dina tv kanaler var du än befinner dig. Byter du tv kanal på din telefon eller laptop så byts kanalen på din digitalbox i hemmet och streamar över t.ex kanal 5. Vill du istället se Kanal 9 så byter du kanal i mobilen som ger "order" via nätet att digitalboxen ska streama den istället - så byter alltså din digitalbox kanal till nian och streamar den kanalen. Du fjärrstyr alltså din digital TV box och kan streama alla dina kanaler till dig - din mobil eller annan dator - var du än befinner dig över hela världen - så länge du har tillgång till internet. Har du ingen wifi tillgång eller fast dataplan så kommer det bli väldigt dyrt. Edit: Jag hade köpt en slingbox tidigare och streamade till mobilen. Då hade jag en Samsung digtalbox från Comhem. När jag köpte min första HD-box från Comhem så fick inte jag det att fungera längre med någon kanal överhuvudtaget så då kopplade jag bort slingboxen och har inte kört den på ett bra tag. Men jag saknar den ![]() Nog om det! Tillbaka till N900: Hoppas som många andra på en snar release. Men jag bryr mig inte om jag måste vänta ända till januari. Tar det dock längre tid så kommer jag se mig om efter en annan lur. Det stod tidigare i tråden att den har samma agps som i Samsung Omnia HD. Min Omnia HD hittar satelliterna snabbt och fungerar väldigt bra att navigera i- Route 66 ingår där. Är rätt så nöjd med navigeringen. Redigerat av crest, 31 oktober 2009 - 20:35. Postad 31 oktober 2009 - 20:31
Okej, det verkar najs som in i ****! Tack för förklarningen ![]() Edit; tror ni detta kommer bli möjligt med N900 senare? Redigerat av Svenn3SaataN, 31 oktober 2009 - 20:31. Postad 31 oktober 2009 - 20:39 Vet ej! Men från Slingbox amerikanska sida så ser du dessa mobilplattformar som stöds just nu: Slingbox Mobile USA Slingbox Mobile EU Slingbox Europa Dessutom måste man köpa till hårdvaran också. Det finns en tråd om senaste slingbox i den här forumtråden. Bättre att hålla sig där och i andra slingboxtrådar om man vill fortsätta djupare diskussioner om den eftersom vi riskerar att komma bort från N900. ![]() Redigerat av crest, 31 oktober 2009 - 20:53. Postad 31 oktober 2009 - 20:51
Var ju relaterat till N900 ![]() Aja, fan den får allt komma nu! ![]() Postad 31 oktober 2009 - 21:10 ---------------------------------------------------------------------------------------- finns nå som heter HAVA som verkar funka som slingbox....och den funkar på Nokia N800, N810 or N810 så det borde inte va omöjligt att nån fixar så det funkar till N900 också Om och hur det funkar här vettetusan ![]() http://www.myhava.com/ ---------------------------------------------------------------------------------------------------- Bara söka på maemo...Finns en hel del trådar där Redigerat av moparman, 31 oktober 2009 - 21:10. Postad 31 oktober 2009 - 21:51 Så här står det på slingbox hemsida i England: "Watch TV anywhere on your laptop or mobile phone. This groundbreaking device allows you to watch your TV anywhere you have an Internet connection—with crisp streaming video as well." Redigerat av Unregistered6144aa51, 31 oktober 2009 - 21:55. Postad 31 oktober 2009 - 22:08 Yepp! Det var det som jag skrev på förra sidan... Redigerat av crest, 31 oktober 2009 - 22:08. Postad 31 oktober 2009 - 22:41
Okej, bra....kändes som ett rejält anti-klimax om det inte skulle vara "riktig" gps. Postad 31 oktober 2009 - 23:00
"Om man vaknar någon dag och känner sig lite extra haxxor.." Hehe, klockrent uttalande ![]() Vill ha begäret ökar =) Postad 01 november 2009 - 00:21
det vågar ja nästan lova dig att det är. Postad 01 november 2009 - 00:52 Andra här i forumet har visst redan hunnit förklara vad Slingbox och dess Slingplayer är före mig. Ska bara förtydliga att PC:n behöver inte vara på för att Slingbox ska fungera i handdatorn. Har varit i kontakt med Slingmedia, men de svarar inte på vilka plattformar de tänker släppa Slingplayer. Slingplayer fanns inte till Nokias tidigare surfplattor. Det har funkat på Linux, men inte nu längre vad jag vet. Funderar på att köra Orb istället, då måste dock PC:n vara igång (eftersom wake-on-lan fungerar dåligt). Och flera verka ha haft problem att få Orb strömma TV ordentligt. Varför TV i mobilen? Tja, jag är ingen TV-människa, ser inte mycket på TV i vanliga fall. Men för mig känns det som en oerhörd frihet (och häftigt tekniskt sett) att kunna se på TV/underhållning när jag vill, vart jag vill (kök, toa, jobbet, affären, etc.). Skillnaden mot att se en film lagrad på minneskortet är att med TV kan du slö-titta om du har 10 minuter över. En lagrad film/serie vill man kanske inte starta, se en kort snutt av och sedan sluta för att fortsätta någon annan gång. Likaså, ser du färdigt en av dina lagrade filmer måste du ersätta den med en ny (=mer jobb). Jag vet att det finns SVT Play, TV3 Play, mfl., men det är ändå inte riktigt samma sak (framförallt finns inte alla serier man vill se där). Det sista har min slingbox inte fungerat över internet, troligen strul med min router som jag inte orkat fixa än, då har handdatorn plötsligt känts som en leksak (i vanliga fall brukar jag kalla icke-tangentbordsmobiler för just det). Trodde inte det skulle bli så, men jag blev beroende av slingbox. På små skärmar måste man zooma in text för att läsa den - meningarna blir då längre än vad skärmen räcker till, så för att slippa scrolla i sidled som en dåre när man läser formatterar webbläsaren om texten (radbryter) så den passar skärmbredden. Verkar dock vara löst med ctrl+shift+i. Tangenbordsöppningen är nog ingen fara, åtminstone inte på min HTC TP. Jag menar runt insidan av kanten som löper runt telefonens framsida, eller med andra ord, längs med skärmens ytterkanter. Svårt att få rent längst in i hörnen. Hade så på min förra, SE P900. Med HTC TP, som är platt utan kanter, är det bara att dra över skärmen med något mjukt. Som tur är är dock kanten mindre än på P900. Jag menade navigering (mjukvara) som tar dig från plats A till B, "Sväng vänster om 100 meter". Kanske har Ovi-maps den funktionen om man betalar, som Baily säger. Nej inte sådana som vid åska. =) Menar Xenon-blixt. Köpte Slingbox Pro med inbyggd digitalmottagare - den kan alltså alltid minst ta in de fria kanalerna oavsett om IR-koderna är kompatibla med digitalboxen, och oavsett vad resten av familjen ser på här hemma. Om de har fått igång slingbox för linux igen borde de kunna porta den. Tackar! Ja, utsikterna för en HAVA-player ser betydligt ljusare ut. Jag skrev dock till HAVA för drygt tre veckor sedan och frågade om de levererade utanför USA och om det fanns någon modell med inbyggd digitalmottagare (tror så men är inte säker). Fick inget svar... ![]() Tveksamt om Slingbox via webbläsare, dvs. utan själva slingplayern, kommer fungera på N900 ![]() Postad 01 november 2009 - 09:16 Det jag framförallt saknar på N900 är större skärm. Genom att utnyttja en större del av frontarean så skulle de kunna klämma in en 4,7" skärm utan att behöva gå upp nämnvärt i storlek. Har levt med en upplösning på 800×352 sedan 2007 och 800 x 480 känns inte som något jättesteg framåt direkt. Ett fyr-/femradigt tangentbord och USB-host stöd hade inte heller varit dumt. //j 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |