Panasonic Plasma 2013
4746 svar till detta ämne
Postad 08 juli 2013 - 11:54
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Jag skrev:
"Något som dock blev uppenbart (till stor del beroende på MediaMarks envishet med att ställa plasmorna så de nästan stod på golvet) att det är dags att avliva myten om att plasmor skulle ha "oändlig betraktningsvinkel", och då talar jag i första hand om vertikal sådan. På så väl VT60 som Samsungs F8505 var det tydligt (även om det ska sägas att Samsungen verkade påverkas klart mer)."
Och om jag minns rätt var motargumenten i stil med "vem placerar en TV annat än optimalt, borde ju vara skottpengar på det" och "filtren är ju bara en fördel" (vilket jag iof personligen kan hålla med om).
Inte riktigt men det tar sig och redan här har vi en bit ifrån "idiotförklarad som lcd kramare"
Redigerat av pacman, 08 juli 2013 - 11:55.
Postad 08 juli 2013 - 13:03
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Hej, problem med min nya GT60
Kör Boxer med en sprillans CA-modul ( CI+ / HDTV ) varje gång jag slår på TV kommer ett störigt meddelande
"autentisering mellan mottagare och CA-modul har utförts korrekt", detta försvinner efter 30 sek men väldigt irriterande.
Problemet kom idag efter tvingad CA-moduls uppdatering !?!
Går detta att maska bort och är det nån annan som har detta problem.
Redigerat av ljudnisse, 08 juli 2013 - 13:06.
Postad 08 juli 2013 - 17:40
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Inte riktigt men det tar sig och redan här har vi en bit ifrån "idiotförklarad som lcd kramare"
Sorry, jag borde varit tydlig med att jag var ironisk, borde satt ut någon form av symbol för att indikera det. Men vänta nu, som Pacman säkert snart kommer påpeka, det gjorde jag ju
Postad 08 juli 2013 - 18:18
Axel.F
-
Axel.F
-
Användare
-
-
107 inlägg
Hej, problem med min nya GT60
Kör Boxer med en sprillans CA-modul ( CI+ / HDTV ) varje gång jag slår på TV kommer ett störigt meddelande "autentisering mellan mottagare och CA-modul har utförts korrekt", detta försvinner efter 30 sek men väldigt irriterande. Problemet kom idag efter tvingad CA-moduls uppdatering !?!
Går detta att maska bort och är det nån annan som har detta problem.
Jag har en F8005 (LED) och den gör samma sak, dock inte i 30sek, försvinner efter 10sek kanske. Skit irriterande är det i vilket fall. Har dessutom fåt reda på att trots att 8 serien detta året har dubbla mottagare så kan den ändå inte spela in från 2 olika kanaler samtidigt, detta blev jag varse efter det att jag kapat av antenn kabeln, lagt in den i en kanal i väggen för att komma upp bakom tvn, köpt en CI-Modul och förpassat Humax boxen till ungarnas rum. Svårt att komma nu och säga att pappa vill ha tbx sin inspelningsbara box
Postad 08 juli 2013 - 18:49
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Tog en vända bland Stockholms olika highend butiker idag och testade bland annat lite olika Panasonicmodeller (främst VT60 och ZT60) lite mer ingående än tidigare. I stort sett består väl mina tidigare intryck, men ändå med vissa förbättringar mot tidigare. Ljusstyrkan är fortfarande inte allt jag skulle vilja att den var men ändå bättre än vad jag upplever att den varit tidigare år. I Dynamicläge (som jag förutsätter representerar ett slags "maxläge") tyckte jag att bilden nog ändå var så pass stark att den borde kunna fungera om inte förutsättningarna är riktigt dåliga. Är väl medveten om att bilden inte på något sätt blir optimal då, men ibland handlar det ju mer om att alls kunna se något. Svärtan i mörker är så klart fantastisk, hade bara möjlighet att se ZT60 i helt mörkt rum men förutsätter att även VT60 är i stort sett jämbördig, speciellt i rum som inte är lika optimala som denna batcave var. Svärtan i ljusa rum däremot, som vi konstaterat tidigare, är inte allt man skulle kunna önska sig, och både jag och polaren var eniga om att t.ex. svärtan hos en F8005 LED var klart bättre i en ljus miljö (om det sen var inbillning eller inte spelar ju mindre roll).
Totalt sett får jag nog erkänna att Panasonics plasmor nog lyft sig lite i mina ögon jämfört med igår, främst då kanske att ljusstyrkan gick att få upp lite mer än jag fått för mig tidigare. Att de funkar kanon i mörkare rum var väl knappast nån nyhet för någon. Jämförde även med Samsung F8500 som utan tvekan gick att få ljusstarkare, men blev aldrig riktigt nöjd med bilden då och "pixelbruset" blev uppenbart när ljusstyrkan åkte upp och bilden kändes lite för..."digital". I filmläge däremot såg det mkt bättre ut, hade dock ingen möjlighet att göra nån direkt jämförelse iom att avståndet mellan apparaterna var för stort.
Något som dock var lite märkligt, var förbi HiFi klubben på Kungsholmen och den TV som såg i särklass bäst ut var förvånande nog ST60. Vi upplevde så väl svärtan som "trycket i bilden" som klart bättre än den VT60 som stod rätt nära, detta trots att vi inte kunde kunde se någon direkt anledning till det sett till infallande ljus osv. Pratade även med en av deras säljare som något förvånand kunde konstatera att han såg precis samma sak. Inställlningarna på de båda var, vad vi kunde bedöma, desamma. Kan det ha något att göra med de olika filtrena?
Redigerat av Unregistered1413, 08 juli 2013 - 19:03.
Postad 08 juli 2013 - 19:02
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
vt60 gjord för mörka rum så därför ser st60 bättre ut i ljus miljö. sedan kan det ju vara andra saker i bilden också som gör att ni uppfattar den som bättre. finns ingen regel att dyrare tv betyder bild man gillar mer.
Postad 08 juli 2013 - 19:18
Beagle five
-
Beagle five
-
Mästare
-
-
2 523 inlägg
Vill minnas att jag själv påstod samma sak för kanske 2 veckor sedan, att plasmor också numera i praktiken har problem med betraktningsvinklar, och att jag då direkt blev idiotförklarad som en LCD kramare 
absolut har en plasma med kraftigt filter en mer eller mindre begränsad tittvinkel. dock går det ju inte att jämföra med vad du får på en lcd där hela bilden oftast går ut skogen med bara lite vinkel, här är det ju "bara" att bilden mörknar, och oftast då till det BÄTTRE dessutom! min pajo 8g 42 tummare får ju underbar svärta ur lite mer extrema vinklar! :-) på lcd betyder det ju oftast skeva färger blå/ljus svärta och allmänt urblaskad. Men förstår inte varför du inte köper en gammal plasma ( en 768p plasma alltså, med ljustryck ) eller köper en lcd bara så har du din ljusa miljö tv. lcd kommer alltid vinna i ett ljust rum! inget fel på lcder! finns massor jag gillar med dom som plasma inte har! samtidigt så ska du inte dömma alla plasmor efter en modell eller årkull av panasonic. har än så länge själv inte blivit jätte wowad av 2013 år modeller. ST50 skulle jag köpa om jag var tvungen att bara slå till på någon modern pannaplasma just nu, den kanske dock e körd att få tag i nu dock. jaja. smaken är som baken och det finns INTE någon tv som är perfekt, köp efter vad som wowar er, det har stämt för mig i många år nu!
Postad 08 juli 2013 - 20:41
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
vt60 gjord för mörka rum så därför ser st60 bättre ut i ljus miljö. sedan kan det ju vara andra saker i bilden också som gör att ni uppfattar den som bättre. finns ingen regel att dyrare tv betyder bild man gillar mer.
Hmm....stämmer detta verkligen? Varför har isf VT60 ett, som det sägs, bättre filter för att motverka infallande ljus...som inte finns i mörka rum?
Postad 08 juli 2013 - 20:48
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Får inte till pixelmappningen (?) via min htpc på VT60. Bilden ser korrekt ut men "fyller" inte ut hela skärmen.
Har ett radeon 7850 i burken.
Nån som e haj på vilka inställningar man ska ändra på?
Postad 08 juli 2013 - 20:57
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Men förstår inte varför du inte köper en gammal plasma ( en 768p plasma alltså, med ljustryck ) eller köper en lcd bara så har du din ljusa miljö tv. lcd kommer alltid vinna i ett ljust rum! inget fel på lcder! finns massor jag gillar med dom som plasma inte har!
samtidigt så ska du inte dömma alla plasmor efter en modell eller årkull av panasonic. har än så länge själv inte blivit jätte wowad av 2013 år modeller. ST50 skulle jag köpa om jag var tvungen att bara slå till på någon modern pannaplasma just nu, den kanske dock e körd att få tag i nu dock. jaja. smaken är som baken och det finns INTE någon tv som är perfekt, köp efter vad som wowar er, det har stämt för mig i många år nu!
Isf skulle jag nog snarare köpa en sprillans ny highend LCD än nån gammal plasma häck, men det kanske är en diskussion för en separat tråd  Jag måste nog säga tvärt om om 2013 modellerna, att jag uppfattar dem som klart bättre än 2012. På Panasonic tycker jag främst att ljusstyrkan känns något bättre och att det är klart mindre plasmabrus än tidigare. Svärtan är så klart bättre, men det kan jag inte säga att jag riktigt sett själv, mkt beroende på att jag aldrig sett dem i en sådan miljö (med undantag för HBBs ZT60 i deras biogrotta men det är inte riktigt representativt för min hemmiljö). Överlag tycker jag de flesta highend apparater blivit märkbart bättre i år, dvs även Samsungs plasmor och topp LCD:erna.
Postad 09 juli 2013 - 00:07
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Får inte till pixelmappningen (?) via min htpc på VT60. Bilden ser korrekt ut men "fyller" inte ut hela skärmen. Har ett radeon 7850 i burken.
Har ingen själv men detta kanske kan hjälpa: PC AND MEDIA CENTERIn order to achieve 1:1 pixel mapping you need to select the aspect ratio called “16:9" in the TV settings. You also need to deactivate 16:9 Overscan.
Postad 09 juli 2013 - 08:25
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Har ingen själv men detta kanske kan hjälpa:
PC AND MEDIA CENTER
In order to achieve 1:1 pixel mapping you need to select the aspect ratio called “16:9" in the TV settings. You also need to deactivate 16:9 Overscan.
Prövade detta men får de inte att funka. Måste va nån inställning i ccc som jag missat. Edit - fick det att funka nu. Om någon är intresserad så i CCC: -Image Scaling>Enable GPU scaling: Unticked -Enable ITC processing: Unticked -My Digital Flat-Panels>Scaling Options -Underscan/Overscan: Slide set at 0% -Scaling Values, etc.: Unticked
Redigerat av DmD, 09 juli 2013 - 09:16.
Postad 09 juli 2013 - 09:13
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
Får inte till pixelmappningen (?) via min htpc på VT60. Bilden ser korrekt ut men "fyller" inte ut hela skärmen. Har ett radeon 7850 i burken.
Over/underscan på grafikkortet.
Postad 09 juli 2013 - 09:15
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
Gör som miljoner användare redan har gjort: Stäng av overscan i TV:n och underscan i från grafikkortet. Det är den enda men också enkla lösningen. Det svåra är att finna var du gör detta men eftersom miljoner gjort det innan...
Hos Panasonic 2013 lär det vara Bild/Skärminställningar ifall jag minns rätt. I datorn är det Catalyst-någontin -programmet och du måste aktivera avancerade-någonting menyer för att alla alternativ ska synas. Det förinställda "lättanvända" wizard-läget är bara en labyrint av förvirring.
Postad 09 juli 2013 - 11:06
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
HBB har precis sänkt vt60, kanske borde besöka dom, nån som vet om dom anmäler till RT?
Postad 09 juli 2013 - 11:40
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
HBB har precis sänkt vt60, kanske borde besöka dom, nån som vet om dom anmäler till RT?
Alla måste enligt lag göra det men de flesta verkar "glömma"  Skönt att man också slapp, från annan butik dock
Postad 09 juli 2013 - 14:02
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Kan bekräfta att VT60:s inbyggda media spelare funkar klockrent.
Inga problem att spela upp stora mkv filer med hög bitrate över nätverket. Netflix appen funkar bra också, får "1080 HD" i bildkvalitet som mest på Super HD titlar.
Nu vart de plötsligt väldigt avlägset att ha en separat HTPC.. 
Enda jag inte fått till ännu är separata srt subtitles som ligger i samma folder som mkv filmen.
Postad 09 juli 2013 - 14:32
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Tror inte subtitle är supportat i DLNA.
Postad 09 juli 2013 - 15:21
Lactoferrin
-
Lactoferrin
-
Mästare
-
-
3 166 inlägg
Alla måste enligt lag göra det men de flesta verkar "glömma" Skönt att man också slapp, från annan butik dock
Går inte poliser mot röd gubbe?  Kan tillägga att MM glömmer inte.
Redigerat av Lactoferrin, 09 juli 2013 - 15:22.
Postad 09 juli 2013 - 15:28
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Sorry, jag borde varit tydlig med att jag var ironisk, borde satt ut någon form av symbol för att indikera det. Men vänta nu, som Pacman säkert snart kommer påpeka, det gjorde jag ju 
Pacman påpekar att den symbol du valde inte direkt är FNs internationella symbol för ironi så det är nog så att du försöker dig på en efterkonstruktion efter att bli haffad med fingrarna i kakburken.  (obs, ej ironi)
Postad 09 juli 2013 - 15:57
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Min syn på GT60 efter tre dagar.
Hade tidigare en Pioneer 427 som jag haft 7 år så det var dax för upgrade.
Kort kan jag säga att allt är ljusår bättre med nya TV förutom ljudet då.
Har testat följande och alla alt ger suverän bild
1080p mkv 3D via HTPC med XBMC.
1080p mkv via HTPC
1080p mkv via TVn mediaspelare
HDTV via Boxer ( Humax )
HDTV via sat ( Dreambox )
Är inte riktigt kompis med alla settings men kör “THX Cinema” med viss modifiering tills vidare.
Ingen IR eller buzzing på mitt ex, buzzing hörs bara om jag lägger öra i mot TVn, buzzing var mer markant på min Pioneer.
Allt lull lull som finns funkar bra och är kul i början men troligen inget jag kommer använda fram över.
Sammanfattnings vis kan jag bara säga att jag är tok nöjd så här långt och att man får mycket TV för 13K idag min Pio kostade 26K och var inte ens full HD.
Det positiva: typ allt
Det negativa: högtalarna och HDMI-portarnas placering.
Postad 09 juli 2013 - 17:11
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Pacman påpekar att den symbol du valde inte direkt är FNs internationella symbol för ironi så det är nog så att du försöker dig på en efterkonstruktion efter att bli haffad med fingrarna i kakburken. (obs, ej ironi)
För att undvika framtida missförstånd, vilken är FNs internationella symbol för ironi? Är det denna? (Obs, ironi) 
Min syn på GT60 efter tre dagar. Allt lull lull som finns funkar bra och är kul i början men troligen inget jag kommer använda fram över. Sammanfattnings vis kan jag bara säga att jag är tok nöjd så här långt och att man får mycket TV för 13K idag min Pio kostade 26K och var inte ens full HD.
Det positiva: typ allt Det negativa: högtalarna och HDMI-portarnas placering.
Kul att du gillar den, såg GT60 tidigare och det var väldigt mkt TV för pengarna!
Redigerat av Unregistered1413, 09 juli 2013 - 17:12.
Postad 09 juli 2013 - 20:02
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Postad 09 juli 2013 - 23:29
Unregisteredee9bef6e
-
Unregisteredee9bef6e
-
Amatör
-
-
55 inlägg
Har haft min 50" ST60 nu i en vecka, och jag är helt galet nöjd. Förrutom en sak. Jag vet inte, men jag uppfattar det som att med 24p smooth film inställningen av, så blir bilden oflytsam. Panoreringar fungerar bra och smidigt som det gör med 24p, men det är bara svårt att fästa blicken på föremål eller personer som rör sig något snabbare i en film t.ex. Detta känns bättre med 24p smooth film på "mid", men då får ju allt en dokumentärkänsla och i vissa fall artefakter i bilden. Är det bara jag som är ovan med 24p, eller kan det vara något med mitt exemplar? Kommer ifrån en äldre LG lcd utan 24hz.
Postad 10 juli 2013 - 12:48
Unregistered9148001a
-
Unregistered9148001a
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Har läst och läst och läst men kan inte bestämma mig när det kommer till nytt tv köp, jag spelar en hel del ps3 och kommer närmast från en gammal samsung 50" plasma.
Vad jag förstått bör jag sikta in mig på en P65ST50Y för att få Panasonic med minst input lag på 65"? Under 30k vill säga, ST60 är helt enkelt långsammare?
Postad 10 juli 2013 - 13:43
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Vad jag förstått bör jag sikta in mig på en P65ST50Y för att få Panasonic med minst input lag på 65"? Under 30k vill säga, ST60 är helt enkelt långsammare?
Kanske jag som är korkad men jag förstår inte vad du eg frågar?
Postad 10 juli 2013 - 14:37
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Har läst och läst och läst men kan inte bestämma mig när det kommer till nytt tv köp, jag spelar en hel del ps3 och kommer närmast från en gammal samsung 50" plasma.
Ja den storleken finns bara VT och ST att välja mellan och ST60 har sämre är ST50/VT60. Sen är väl det bästa om du släpar med en konsoll och testar själv. Kan ju vara så att du inte stör dig och vem vet, din gamla samsung kanske var ännu värre utan att du brytt dig.
Postad 10 juli 2013 - 22:05
Unregistered9148001a
-
Unregistered9148001a
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Kanske jag som är korkad men jag förstår inte vad du eg frågar? 
Det jag frågar är vad jag fick svaret på nedan, dvs. om ST60 är sämre gällande input lag dvs. tiden det tar från det att du tryckt på ps3-kontrollen till det att det sker på tvn. Ja den storleken finns bara VT och ST att välja mellan och ST60 har sämre är ST50/VT60. Sen är väl det bästa om du släpar med en konsoll och testar själv. Kan ju vara så att du inte stör dig och vem vet, din gamla samsung kanske var ännu värre utan att du brytt dig.
Kanon, då har jag förstått rätt, tyvärr är där ingen i närheten som har någon av dessa iaf där jag kollat, men som du säger vet jag ju inte hur min TV idag är. Får se om jag kan lyckas få tag på en ST50 börjar nog bli tunt på hyllorna nu!?
Postad 10 juli 2013 - 22:27
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Det jag frågar är vad jag fick svaret på nedan, dvs. om ST60 är sämre gällande input lag dvs. tiden det tar från det att du tryckt på ps3-kontrollen till det att det sker på tvn.
Ah, ser nu att det var ST50 du undrade om jämfört med en ST60, missade det i ditt första inlägg. Förstod aldrig varför du ville jämföra en St60 med en St60
Postad 10 juli 2013 - 22:50
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
En kanske svår fråga, hur mörkt rum behöver man för att se skillnad i svärtan på en VT60/ZT60 mot en VT50 eller en Samsung F8500? Som vi konstaterat tidigare så påverkas ju svärtan en hel del av infallande ljus, så jag föreställer mig att typ i en butik (oavsett om det är en ellada eller en lite mer trivsamt inredd highend affär) så bör det i praktiken vara omöjligt.
Postad 11 juli 2013 - 00:21
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Skillnad ser du med samma material skickat till alla modellerna samtidigt i ett mörkt rum när du har dom jämte varandra och då gärna med en film med mörka scener. Största skillnaden är vetenskapen att du har det bästa :-)
Postad 11 juli 2013 - 07:08
MikeVKR
-
MikeVKR
-
Guru
-
-
4 029 inlägg
Jag läste i nått forum att om man stänger av tv:n så kan man jämföra vilken panel som är svartast,den tv med mörkast panel ska ha bäst svärta
Postad 11 juli 2013 - 09:42
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Skillnad ser du med samma material skickat till alla modellerna samtidigt i ett mörkt rum när du har dom jämte varandra och då gärna med en film med mörka scener. Största skillnaden är vetenskapen att du har det bästa :-)
Om jag tolkar ditt svar utifrån min fråga så får jag det till "utan ett mörkt rum ser man ingen skillnad", vilket är rätt mkt i linje med vad jag själv tror, rätt? Jag läste i nått forum att om man stänger av tv:n så kan man jämföra vilken panel som är svartast,den tv med mörkast panel ska ha bäst svärta 
Det talar isf inte bra för plasmorna som ju tenderar att vara gråaktiga då. Tvivlar dock på att det stämmer i praktiken numera, om det nu gjorde det innan.
Postad 11 juli 2013 - 09:45
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Jag läste i nått forum att om man stänger av tv:n så kan man jämföra vilken panel som är svartast,den tv med mörkast panel ska ha bäst svärta 
Visst..he he. Forumet för självbedragare.
Postad 11 juli 2013 - 09:48
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Om jag tolkar ditt svar utifrån min fråga så får jag det till "utan ett mörkt rum ser man ingen skillnad", vilket är rätt mkt i linje med vad jag själv tror, rätt?
Det talar isf inte bra för plasmorna som ju tenderar att vara gråaktiga då. Tvivlar dock på att det stämmer i praktiken numera, om det nu gjorde det innan.
Rätt. Är du extra tveksam så går det att mäta vilken tv som har bäst svärta.
Postad 11 juli 2013 - 10:57
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 319 inlägg
En kanske svår fråga, hur mörkt rum behöver man för att se skillnad i svärtan på en VT60/ZT60 mot en VT50 eller en Samsung F8500? Som vi konstaterat tidigare så påverkas ju svärtan en hel del av infallande ljus, så jag föreställer mig att typ i en butik (oavsett om det är en ellada eller en lite mer trivsamt inredd highend affär) så bör det i praktiken vara omöjligt.
Det beror helt och hållet på materialet du använder för jämförelse och hur betraktarens ögon är anpassade för rummet och ljusnivån. Några enkla trösklar finns inte eftersom skillnaden i upplevd "svärta" i allt högre grad påverkas av reflexfilter och panelens ljusstyrka ju mer ambient ljusnivå det är i rummet.
Postad 11 juli 2013 - 11:13
SweElite
-
SweElite
-
Forumräv
-
-
858 inlägg
Tyckte mig se någon mätning där det var ganska mkt infallande ljus och där krossade väl ZT60 VT60 ?
Postad 11 juli 2013 - 12:15
yogibe
-
yogibe
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Snabb fråga angående burn-in och image retention....jag tror att jag kan ha fått det på min skärm (en del av adressfältet syns lite svagt från chrome webläsaren) kör annars med screensaver, pixel orbitor för att undvika burn-in kan det vara så att det bara är temporärt? Körde screen wipen över natten men såg inte några stora skillnader.
Redigerat av yogibe, 11 juli 2013 - 12:17.
Postad 11 juli 2013 - 14:18
trumtajkon
-
trumtajkon
-
Amatör
-
-
64 inlägg
Vet att detta inte är rätt tråd, så förlåt för OT (men här verkar diskuteras rätt friskt ändå angående allt möjligt  ) Jag läste för länge sen i tråd för Pioneer G9 angående tips för lämplig färgkod på väggar i ett biorum. Jag har för mig att färgen skulle vara en neutral mellangrå nyans, men är det någon som har koden? Alltså för att få bästa möjliga bildförhållanden.
Tack på förhand!
Postad 11 juli 2013 - 18:26
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Snabb fråga angående burn-in och image retention....jag tror att jag kan ha fått det på min skärm (en del av adressfältet syns lite svagt från chrome webläsaren) kör annars med screensaver, pixel orbitor för att undvika burn-in kan det vara så att det bara är temporärt? Körde screen wipen över natten men såg inte några stora skillnader.
Det kommer försvinna med annat bildmaterial. Räkna med tre fyra dygns tittande på teve innan det börjar försvinna. Allt beror på hur länge du surfat. Surfar du ett dygn så kan jag tänka mig en eller flera månaders tvätt innan det är borta helt. Det är nog många plasmaapparater som felaktigt åkt på skroten när ägarna i själva verket inte haft tålamod. Fosfor är rätt fiffigt och kan "återställa" sig. Ska man ha en bild som inte blir påverkat av IR så får man se till att köra helbild (1:78:1) oftare än widescreen.
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 11 juli 2013 - 18:27.
Postad 11 juli 2013 - 19:56
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Troligtvis rör det sig om ett temporärt problem, iaf om man definierar temporärt som "ett par dagar", så förhoppningsvis ska det gå bort med tiden. Det är dock helt klart en nackdel med plasmor att man inte fått ordning på detta, typ kolla 2 filmer med blackbars och sen en hockeymatch (mkt vitt i bilden) och risken är stor att du ser streck där blackbarsen slutade. Har sett iaf 2-3 av årets Panasonic modeller som haft "tillfälliga inbränningar" (som jag nu definierar som att det sitter i mer än en timme men inte för evigt)
Redigerat av Unregistered1413, 11 juli 2013 - 19:59.
Postad 11 juli 2013 - 22:40
yogibe
-
yogibe
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Tack för svaren trebban & improwise2...jag tror också att det är tillfällig ir..har inte surfat så mycket men det är ju adessfältet som står still hela tiden...tror att jag ska helt lägga av med surfande på denna tv..eller åtminstone surfa i full screen...kan vara så att jag har på tok för hög kontrast på skärmen (80, enligt avforums rekommendationer)...ska testa med Disney WOW skivan, deras pixel flipper sägs vara ganska bra på att få bort ir..önska att det fanns fler rekommendationer för eu versionen av zt60 så man kunde jämföra lite...men man kanske får börja spara ihop för en framtida isf kalibrering?
Postad 12 juli 2013 - 02:23
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16 356 inlägg
Du behöver inte sänka kontrasten. Du ska undvika statiska objekt, oavsett kontrastläge.
Postad 12 juli 2013 - 07:07
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Jag försöker variera mitt tittande så mycket det går. Vet jag om att jag varit inne i menyer ofta i tex Oppospelares tydliga enorma vitt på svarta menyer så brukar jag köra inbyggda tvätten en stund efter jag slutat titta bara för att slippa framtida problem.
Och som de sa, du ska inte behöva ändra några inställningar. Kört THX Cinema sen början. Ska testa och stoppa in Avforums inställningar och köra nya Spears & Munsils kalibreringsskiva för att kalibrera 2D/3D så gott det går (enda skivan som kan kalibrera 3D än så länge)
Redigerat av wesslan, 12 juli 2013 - 07:09.
Postad 12 juli 2013 - 09:41
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Blev osäker, men du skämtar va?
Postad 12 juli 2013 - 11:04
Gullberg_89
-
Gullberg_89
-
Användare
-
-
138 inlägg
Var i förra veckan iväg och införskaffade mig en 50vt60 efter mycket läsning på nätet samt att priset var väldigt tilltalande, 15k för en referens tv anser jag vara riktigt bra  Gick ifrån en gt20 som jag för övrigt varit nöjd med men börjat störa mig en del på att den är för fet och att kontakterna stack bakåt och med feta supras så blir det inte bra... Hur som så är vt60 grym på alla punkter, tyckte svärtan på gt20 var acceptabel men efter att testat vt60 rätt så ingående så är skillnaden enorm vilket delvis förvånade mig, trodde inte att det hade skett så mycket på 2-3år (tror jag köpte gt20 2010 elr om det var 2011).
Ska dock komma med en liten "heads up" för alla som går i köpartänkande just nu. Det är ju ingen direkt nyhet att alla paneler kan inneha en död pixel vilket dock borde vara rätt så ovanligt på en referens tv men jag lyckades givetvis få ett exemplar med en sten död pixel (se bifogad bild). För mig slutade det dock bra då jag upptäckte pixeln 1 dag efter inköp så jag hade två alt, doa eller öppet köp (ville ju ha tvn, men inte med en död pixel). Blev doa och en tripp tor Örebro-Västerås för tvn var slut hos netonnet i Örebro men fick milersättning och tvn undablagd samt kontroll av den nya på plats så den inte hade samma fel vilket underlättade  Min pixel syntes absolut tydligast mot en vit skärmbild och jag tror det är lättare att kunna reklamera detta inom 7dagar doa alt öppet köp än efter då dem kan vara tuffa med att reklamera en skärm med död pixel ute på kanterna, inte roligt att inhandla en tv för ex antal 1x.xxx och få leva med en död pixel som dock inte påverkar från vanligt tittar avstånd men ack så störande...
Köpte även Vogels Thin RC355 och det rekomenderas verkligen, blir superslimmat (endast 40mm från vägg i infällt läge) samt att det är vinklingsbart och fjärrstyrt. Mummmmma
Har dock en fråga. Är sugen på en proffs kalibrering, någon som vet någon bra kring Örebro med omnejd?
Får ursäkta särskrivningar/stavfel etc men sitter på mobil enhet
Redigerat av Gullberg_89, 12 juli 2013 - 11:06.
Postad 12 juli 2013 - 16:51
DmD
-
DmD
-
Forumräv
-
-
525 inlägg
Har testat Avforums.com , TPS retailern och Flatplanelshd respektive inställningar för bästa bild på min VT60.
Tycker nog banne mig "normal" läget känns bäst ändå.
THX cinema läget känns "okej" , men känns urvattnat och saknar det där trycket i bilden som jag tyckte min gamla Pio 5080XD hade.
Funderar på att investera i ordentlig kalibrering från nån kunnig herre när panelen gått typ 150 timmar.
Redigerat av DmD, 12 juli 2013 - 16:52.
Postad 12 juli 2013 - 17:25
ljudnisse
-
ljudnisse
-
Veteran
-
-
2 129 inlägg
Är någon mer med en ST/GT/VT som har detta problem:
Kör Boxer med en sprillans CA-modul ( CI+ / HDTV ) varje gång jag slår på TV kommer ett störigt meddelande:
CI+ modul upptäckt !
och sedan
"autentisering mellan mottagare och CA-modul har utförts korrekt", detta försvinner efter 30 sek men väldigt irriterande.
Har pratat både med Boxer & Panasonic utan framgång.
Redigerat av ljudnisse, 12 juli 2013 - 17:37.
Postad 12 juli 2013 - 20:50
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1 438 inlägg
Har testat Avforums.com , TPS retailern och Flatplanelshd respektive inställningar för bästa bild på min VT60.
Tycker nog banne mig "normal" läget känns bäst ändå. THX cinema läget känns "okej" , men känns urvattnat och saknar det där trycket i bilden som jag tyckte min gamla Pio 5080XD hade.
Funderar på att investera i ordentlig kalibrering från nån kunnig herre när panelen gått typ 150 timmar.
Okej om du tycker THX som är närmast korrekt bild saknar tryck så har jag svårt att se att du kommer bli lycklig över att få bilden ännu mer korrekt som en kalibrering gör. Normal ur kartong är rätt åt fanderns vad gäller "korrekt" bild. Tycker själv THX cinema är riktigt bra och enda jag ser skulle vara bättre är just en kalibrering.
Redigerat av wesslan, 12 juli 2013 - 20:51.
Postad 12 juli 2013 - 21:02
Unregistered1413
-
Unregistered1413
-
Mästare
-
-
2 741 inlägg
Okej om du tycker THX som är närmast korrekt bild saknar tryck så har jag svårt att se att du kommer bli lycklig över att få bilden ännu mer korrekt som en kalibrering gör. Normal ur kartong är rätt åt fanderns vad gäller "korrekt" bild. Tycker själv THX cinema är riktigt bra och enda jag ser skulle vara bättre är just en kalibrering.
Håller helt med dig, tror att man snarare kommer tycka bilden blir ännu tråkigare och mer livlös med en kalibrering. För egen del är jag ärlig med att jag faktiskt gillar lite extra tryck i bilden än vad som kanske är helt "korrekt", även om det så klart inte får gå till absurd överdrift.
Redigerat av Unregistered1413, 12 juli 2013 - 21:04.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|