* Officiell tråd - InFocus SP4805 *
1993 svar till detta ämne
Postad 11 augusti 2005 - 01:46
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Haha.....ni som läst alla de problemen jag haft tidigare med denna skräp-projektorn lär väl inte bli så förvånade nu.
Jag fick en helt ny för ett tag sedan, och den har varken haft ljusflimmer eller låst sig en endaste gång, nu uppe i över 100 timmar. Så klart bättre alltså....men nu har även den börjat spöka när man ska starta den. De senaste tio gångerna så har den, precis som min gamla, ett par gånger enbart snurrat igång fläkten på högvarv, utan att tända lampan, eller ens pipa till så som den ska göra inna nden tänder lampan. Slår jag av och på strömbrytaren ett par ggr så tuggar den igång igen.
Händer det en gång till så ska jag återigen skaffa mig en ny 4805:a...får väl se det från den ljusa sidan...snart har jag haft 4805:or i ett år, men utan en endaste lamptimme avverkad.
Kan även nämna att fläkten på den jag har nu har nått litet problem också, det lät som att den höll på å gå sönder för ett tag sedan....dock är det borta för tillfälet.
Hade jag haft råd hade jag sålt skiten för länge sedan å köpt en trevlig BenQ...men som det ser ut nu får det tyvärr vänta ändå. Å andra sidan ska jag höra med min butik om jag inte snart kan få ge upp med dom här, å få mina pengar att lägga på något annat. Man tycker ju att tre ex i rad som har fel borde räcka liksom.....då inte medräknat den jag lånade hem ett par veckor som också hade mjukvarufel.
Postad 11 augusti 2005 - 09:36
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Usch! Höjden av otur. Lider med dig Nerevarine.
Postad 11 augusti 2005 - 11:37
Unregistered1076
-
Unregistered1076
-
Wannabe
-
-
19 inlägg
Zippiz, tack för tipset. Har läst tråden om MT200 samt Bigscreens recension och det verkar vara en riktigt bra projektor. Blir till att besöka Hifiklubben och testa. DVD:n jag använder är en Marantz DV4500 vilken jag tror kommer att leverera en riktigt bra bild. Återkommer med omdömen om projektorn.
Postad 11 augusti 2005 - 14:50
Unregisteredc0400291
-
Unregisteredc0400291
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Här kommer en till historia om problem med 4805an. Undrar om inte jag tar priset...
Jag köpte en från handlare X i augusti förra året och var helnöjd. I februari i år så började lampan att flimra. Ett snabbt mail till handlaren om detta, som i sin tur vidarebefodrade till importören Septon, löste problemet. Detta går på garantin, dom skickar en ersättningsenhet.
UPS kom och hämtade min gamla, och jag skulle ha den nya inom ett par dagar enligt Infocus policy för returer. 3 veckor tog det innan jag fick den nya...
När jag startade den så fick jag en smärre chock. Lampan hade 300 timmar på sig, färghjulet gnisslade som ett sågverk och det var så mycket dammblobbor i den så bilden var alldeles prickig med tefatsstora ljusgråa fläckar framme vid duken!
Jag klagade och fick full förståelse hos Septon som ordnade så att Infocus skulle skicka en fabriksny utan att jag behövde skicka tillbaka min gamla först.
En till ersättningsenehet dök upp, denna gången sprillans. Men tyvärr hade den en riktigt stor och fet ljusgrå dammblobba mitt i bildområdet till höger. Jag fotade fenomenet och mailade Infocus och Septon och sa att dom får en chans till på sig att skicka en tillfredställande enhet innan jag kräver pengarna tillbaka.
En tredje ersättningsenehet dök upp. Denna gång utan dammblobbor, men med ett smått gnisslande färghjul som var för irriterande för att ignorera. Jag mailade Septon och handlaren och ville ha pengarna tillbaka.
Efter 2 veckor fick jag mail från handlaren som sade, javisst skicka in din projektor så får du pengar tillgodo som motsvarar en ny. Problemet var att dom prissänkt den så mycket dom senaste veckorna att den ny kostade 6000 kronor mindre än vad jag ursprungligen betalat. Man behöver inte vara expert på konsumentköpslagen för att förstå att det är vad jag som konsument BETALAT som jag ska ha tillbaka när jag häver ett köp.
Lite småsur ringde jag handlaren som blankt vägrade betala tillbaka full ersättning, med argumetet att "det förlorar vi ju pengar på, det kan vi ju inte gå med på förstår du väl". Smärre chockad att få höra något dylikt från en handlare vid en reklamation så ringde jag konsumentvägledningen och förklarade läget. Där fick jag veta att har dom efter 2 försök att reparera eller byta ut produkten misslyckats så har jag rätt att begära att köpet hävs. Och det betyder att jag får tillbaka vad jag betalat. Vad handlaren har för pris i dagsläget är helt orelevant. Och tillgodokvittot kan dom enligt konsumentvägledningen, jag citerar, "stoppa upp någonstans", man skall få pengarna i handen. Går dom inte med på detta, gör en anmälan på reklamationsnämnden sa dom till mig, detta är ett så pass solklart fall.
Jag berättade detta för handlaren och hotade med en anmälan, och då gick dom med på att ersätta mig. Någonting säger mig att detta kände dom till, dom försöker bara in i det sista att tjäna pengar.
Nu, 6 månader efter problemen började, är jag en lycklig ägare till en tyst och dammfri Toshiba MT200 och tänker aldrig mer köpa en produkt från Infocus, eller handla hos butiken X för den delen.
Postad 11 augusti 2005 - 15:57
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Jättetack för den infon must!
Nu är det bara att traska iväg till butiken och säga att min tredje projje också har fel, och att jag ska ha tillbaka mina 15.000...
Fan va skönt. Tur att jag känner dom i butiken väl också, så minskar risken för strul avsevärt.
Snart kommer jag äga en BenQ 8700+ alternativt 7800 istället.....underbart!
Redigerat av Unregistered8ee75b8b, 11 augusti 2005 - 15:57.
Postad 11 augusti 2005 - 17:23
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Var precis nere å snackade med en kille jag känner i butiken, och han förstod helt och hållet att jag ville få pengarna tillbaka nu, så han skulle dra igång det hela med Septon nu i nästa vecka. Mycket skönt att ha butikens stöd!
Han sade dock att han trodde att konsumentköplagen säger att dom har tre försök på sig att reparera eller byta bort felet.....men han skulle ändå snacka med Septon om detta och försöka få igenom det hela, oavsett.
Men....vilket är det tro...två eller tre försök?
Postad 11 augusti 2005 - 18:03
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2 473 inlägg
En återförsäljare har inte "antal försök" på sig att leverera en fungerande artikel till köpare. De kan dock försöka att rätta till problemen genom att skicka en ny produkt tills kunden "tröttnar" och, med laga rätt, häver köpet och får tillbaka den summa pengar han betalade vid köptillfället. Efter att meddelat säljaren om att du häver köpet (via företaget's officiella mail eller telefon/fax) har han 30 dagar på sig att betala tillbaka pengarna. Om du inte fått full ersättning efter de 30 dagarna gör du en anmälan med hjälp av din konsumentsombudsman. Konsumentköplagen säger: Lag (2003:162).
Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).
Redigerat av Unregistered8147b14e, 11 augusti 2005 - 18:07.
Postad 11 augusti 2005 - 18:08
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Ok, tackar. Så det innebär kort och gott att jag har rätt att häva köpet om jag så vill, då jag ju nu har tröttnat rätt rejält?
Processen är ju iaf igång nu, så det är bara att avvakta vad Septon säger....som sagt så har jag ju butiken helt på min sida, och det är ju jäkligt skönt att veta. För jag antar att butiken på något vis får i sin tur ta det med sin leverantör....för det är väl inte butiken som lagligt sett får betala när leverantörerna inte får fram fungerande ex?
Då är det ju mycket tråkigt.
Postad 11 augusti 2005 - 18:23
Unregisteredc0400291
-
Unregisteredc0400291
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
"Före påföljderna prisavdrag och hävning har säljaren rätt att
vidta avhjälpande eller omleverans om han erbjuder detta
inom skälig tid efter reklamationen och utan kostnad eller
väsentlig olägenhet för köparen. Konsumenten kan välja mellan
påföljderna avhjälpande och omleverans. Konsumenten
ska få det alternativ han väljer, om inte säljaren drabbas av
oskäliga kostnader. Oskäliga kostnader kan t.ex. vara om det
är väsentligt billigare för säljaren att reparera jämfört med
att ge ut en ny vara. Ett fel kan vara hävningsgrundande – bli
väsentligt – om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök.
Vid hävning får du pengarna tillbaka."
Säljaren har med andra ord rätt att försöka laga felet eller byta ut produkten istället för att låta köparen häva köpet. Först efter 2 misslyckade försök kan köparen kräva att köpet hävs utan att säljaren kan sätta emot.
Postad 11 augusti 2005 - 18:28
Unregistered8ee75b8b
-
Unregistered8ee75b8b
-
Mästare
-
-
3 283 inlägg
Låter bra det där, har du en länk till källan?
Postad 11 augusti 2005 - 18:45
Unregistered8147b14e
-
Unregistered8147b14e
-
Veteran
-
-
2 473 inlägg
Där ser man, man lär sig något nytt varje dag =)
Postad 12 augusti 2005 - 08:21
Unregisteredc0400291
-
Unregisteredc0400291
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Postad 12 augusti 2005 - 11:21
Mangy
-
Mangy
-
Användare
-
-
241 inlägg
Man har även rätt till ränta på pengarna vid upphävning av ett köp samt rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren (enligt konsumentverkets hemsida)
Postad 22 augusti 2005 - 11:19
Unregistered45a06858
-
Unregistered45a06858
-
Amatör
-
-
99 inlägg
hallå alla glada(?) sp4805-ägare... jag har några funderingar över era projektorer och servicen och hjälpen ni fått/eller inte fått, jag funderar därför att vid ett besök hos min glade hembioåterförsäljare så fick jag reda på följande:
företaget som de är återförsäljare åt, Septon Electronics, har jämt fixat grejer som det varit fel på, bytt ut grejerna vid behov och levererat allt i tid och oskadat. iNfocus SP5805 har ingen kund kommit tillbaka och klagat på däremot, i specifikt denna butiken, några lampor hade gått efter 500+ timmar, men det fixades och fort...
är detta sant frågar jag mig då?! Ni har ju inte kommit med mycket positivt i denna tråden om denna projektorn, jag frågar därför er vilken del av sverige bor ni i, och vet ni därtill vad företaget som ger er servicen heter?
detta skulle hjälpa mig oerhört i mitt val av projektor, varför jag överhuvudtaget håller mig fast vid att ha en sån "välsågad och hårt negativt kritiserad projektor" är för att jag har kikat på bilden den genererar och den är minst sagt imponerande och så har återförsäljaren på byn ett bra pris på den... med en 70" duk för 10 000
//KimP3
Postad 22 augusti 2005 - 11:42
PeugeotNisse
-
PeugeotNisse
-
Användare
-
-
117 inlägg
hallå alla glada(?) sp4805-ägare... jag har några funderingar över era projektorer och servicen och hjälpen ni fått/eller inte fått, jag funderar därför att vid ett besök hos min glade hembioåterförsäljare så fick jag reda på följande:
företaget som de är återförsäljare åt, Septon Electronics, har jämt fixat grejer som det varit fel på, bytt ut grejerna vid behov och levererat allt i tid och oskadat. iNfocus SP5805 har ingen kund kommit tillbaka och klagat på däremot, i specifikt denna butiken, några lampor hade gått efter 500+ timmar, men det fixades och fort...
är detta sant frågar jag mig då?! Ni har ju inte kommit med mycket positivt i denna tråden om denna projektorn, jag frågar därför er vilken del av sverige bor ni i, och vet ni därtill vad företaget som ger er servicen heter?
detta skulle hjälpa mig oerhört i mitt val av projektor, varför jag överhuvudtaget håller mig fast vid att ha en sån "välsågad och hårt negativt kritiserad projektor" är för att jag har kikat på bilden den genererar och den är minst sagt imponerande och så har återförsäljaren på byn ett bra pris på den... med en 70" duk för 10 000
//KimP3
<{POST_SNAPBACK}>
läs igenom denna tråden så får du svar direkt på dina frågor du verkar ha. med vänlig hälsning PeugeotNisse
Postad 22 augusti 2005 - 11:52
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Jag bor i Helsingborg och har handlat min på Malmsjö Hifi.
Min fungerar felfritt och Malmsjö har inte haft några reklamationer vad jag vet.
Det finns två läger när det gäller denna projj.
De som hatar den och de som gillar den:)
Nerevarine här på forumet har bytt 4!! st. projjar, helt otroligt vilken otur.
Jag har haft min i 1 år nu och den har gått 500 timmar och jag har aldrig haft problem.
Projjen verkar lida av en del småskavanker då många har klagat på den men jag har som sagt inte haft strul med min.
Redigerat av Unregistered33cc6995, 22 augusti 2005 - 11:54.
Postad 22 augusti 2005 - 14:11
Unregisteredc0400291
-
Unregisteredc0400291
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Jag bor i Stockholm. Jag gillar inte att smutskasta folk/handlare, så jag säger inte var jag köpte min 4805a
Däremot så kan jag säga att Septon var exceptionella i sin service och bemötande, det är Infocus i Holland som jag tappade förtroendet för eftersom dom skickade mig 3 stycken projektorer som inte höll måttet. Därför aldrig mer Infocus.
Men man kan ju ha tur och få ett kanonexemplar... 4805an är bra, men något högljudd. Och man kan ju konstatera att Infocus HAR vissa kvalitetsproblem med denna modell. Men som sagt, får man en som funkar så är det ju inga problem.
Postad 23 augusti 2005 - 16:02
Unregistered4a05a49e
-
Unregistered4a05a49e
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Tjenare...
Jag har köpt ett xbox som jag kör med HD pack men jag får inte bilden att fylla skärmen som en dvd rulle gör?
Har jag gjort nått fel?
Postad 24 augusti 2005 - 09:18
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Jag får samma problem när jag kör mitt PS2, jag vet inte hur man löser det, jag brukar zooma för hand men det är ju lite tråkigt att göra varje gång.
Postad 26 augusti 2005 - 10:22
Unregisteredd0c261b6
-
Unregisteredd0c261b6
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hejsan
Ni får ställa in projektorn på 16:9 läge för att få den att fylla hela duken om ni har en 16:9 duk. Annars så kommer ni bara att få 4:3 format vilket xbox och ps2 skickar ut.
Mvh Kyling
Postad 26 augusti 2005 - 10:35
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Jag tror inte det är det som är problemet kyling. Jag fick nämligen samma resultat med min Benq även när den stod i 16:9. Bilden visas inte i 4:3 utan bara nära 16:9. Den lämnar helt enkelt en ram runt sig :/ Samma för er andra?
Postad 26 augusti 2005 - 10:44
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Projjen står ju hela tiden inställd på 16:9 så det är inte det som gör det, bilden blir mindre helt enkelt.
Postad 26 augusti 2005 - 10:52
Unregisteredd0c261b6
-
Unregisteredd0c261b6
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Ja ok då ber jag om ursäkt...jag trodde att ni kanske hade missat den lilla men iriterande detaljen. Konsigt fel ni verkar ha min bild fyller hela duken...
Mvh Kyling
Postad 26 augusti 2005 - 10:55
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Du behöver inte be om ursäkt för att du försöker hjälpa till:)
Postad 26 augusti 2005 - 15:44
dvraptor
-
dvraptor
-
Wannabe
-
-
31 inlägg
Tråkigt att vissa har haft problem med sina 4805:or, haft min sen i januari, fick visserligen en ny efter en vecka efter att fjärren slutat fungera, men sen dess har allt varit ok.
Är lite sugen på en ny DVD, undrar därför följande:
Vad ger bästa bild med 4805:an: komponent eller DVI?
Vilka spelare ger bra bild med komponent respektive DVI?
- slutligen, vilken adapter är det som behövs för att köra DVI/HDMI?
Vore kul att höra från ägare som testat olika spelare.
/Johan
Postad 28 augusti 2005 - 09:50
revhajen
-
revhajen
-
Användare
-
-
160 inlägg
haft min sen juni(funkar felfritt, peppar, peppar...), endast körd med en pioneer 575a, funkar bra, använder komponent fast inte interlaced, man ska tydligen låta projjen ta hand om det detaljen enl försäljaren som var/är en riktig ljud/bild "nörd".
Där jag köpte projjen rekommenderade dom att "tanka" ner HD-material, typ TV serien Lost etc, ska tydligen bli j-la bra bild med HD material, har inte testat själv då jag har för seg internet-koppling, nån som testat HD? Finns det filmer i HD kvalite att få tag i? TV-serier är inte riktigt min grej...
K.
Postad 28 augusti 2005 - 10:43
PeugeotNisse
-
PeugeotNisse
-
Användare
-
-
117 inlägg
Tråkigt att vissa har haft problem med sina 4805:or, haft min sen i januari, fick visserligen en ny efter en vecka efter att fjärren slutat fungera, men sen dess har allt varit ok.
Är lite sugen på en ny DVD, undrar därför följande:
Vad ger bästa bild med 4805:an: komponent eller DVI?
Vilka spelare ger bra bild med komponent respektive DVI?
- slutligen, vilken adapter är det som behövs för att köra DVI/HDMI?
Vore kul att höra från ägare som testat olika spelare.
/Johan
<{POST_SNAPBACK}>
kör oxå med pioneers DV-575A å det blir riktigt bra via komponent. där jag köpte min proj. den "värstingnörden" i den butiken säger följande: skillnaden komponent dvi på denna proj är inte så stor alls. samt att skall du upp på dvi-dvd så kostar en sån spelare en hel del pengar. men som han samtidigt säger lägger du ut 10.000:- kr för en dvd med dvi-utgång så får du liiite bättre bild. kör sedan även M1-DA(projjens digitalutgång) från projjen till datorn:s dvi. samt att kör man filmer från datorn så blir bilden super. men jag sen är det ju upp till var o en att bedöma bildkvalitén. olika ögon som sagt var. med vänlig hälsning PeugeotNisse P.S en liten notis bara: dags att byta förstärkaren nu till en Harman Kardon AVR-335. D.S
Postad 28 augusti 2005 - 11:44
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Finns det filmer i HD kvalite att få tag i? TV-serier är inte riktigt min grej...
K.
<{POST_SNAPBACK}>
Att köpa ja. Att ladda ner finns bara komprimerade grejjer som såklart då kompromissar med kvaliteteten.
Postad 28 augusti 2005 - 13:59
revhajen
-
revhajen
-
Användare
-
-
160 inlägg
B8,
vart kan man köpa dessa då? dom jag köper är av det vanliga formatet PAL o typ 720*480 eller så(sökte på cdon men nada HD där), HD ska väl ha ännu högre upplösning?
K.
Postad 28 augusti 2005 - 14:16
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4 536 inlägg
Spelfilmer finns det några här, mer dokumentära, visuella (grymt snygga) grejjer hittar du här. Korta klipp från dem samt från en del filmer och annat hittar man hos Microsoft här. Kan rekommendera att ladda ner ochb kolla på dem, men efteråt kommer du aldrig vilja titta på vanlig sunkig DVD, så det är ju en risk samtidigt  Prisjakt har en tråd om HD-filmer här.Och ja, HD har högre upplösning. Det är det som är själva grejjen (HD=High Definition)
Postad 28 augusti 2005 - 14:31
revhajen
-
revhajen
-
Användare
-
-
160 inlägg
tack för det B8!
jag tar risken! tankar ner nåra från MS, lär ta ett par timmer med mitt usla "bredband"...
mvh
K.
Postad 30 augusti 2005 - 21:40
Unregisteredf19f9c59
-
Unregisteredf19f9c59
-
Wannabe
-
-
13 inlägg
Någon som vet om det släppts någon ny firmware till 4805:an? Jag har varit ifrån forumet ett tag....
Postad 31 augusti 2005 - 07:54
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
För en som är dum på det här med projektorer...
Hur fungerar det här med firmwire?
Postad 05 september 2005 - 19:43
Unregistered02c905d4
-
Unregistered02c905d4
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Jag är på min tredje 4805a nu och den senaste har nu fått en död pixel mitt i bilden ..inte kul som sagt.Mejlade infocus och fick svaret att en pixel gäller inte för garanti eller rättare sagt svarade de att fyra pixlar är inom ramen för felmarginalen...va f... är det för svar.Jag håller på bli tokig för en pixel tänk om man har fyra och det gäller inte garantin för.
Vad tycker ni om detta jag tycker det suger rejält:-(
Fegge
Redigerat av Unregistered02c905d4, 08 september 2005 - 10:23.
Postad 12 september 2005 - 19:04
Ville2
-
Ville2
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har fått en tallriksstor fläck mitt på bilden, den syns enbart i svarta bilder som ett lite gråare fält, är det någon som vet vad det är?
Vet ni om det är en garanti grej?
Postad 26 september 2005 - 08:30
BosnianX
-
BosnianX
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Infocus har släppt ny firmware till 4805:an. Någon som har hunnit uppdatera firmwaren till den nya och kan berätta att det har blivit bättre sen den gammla? Om jag kommer ihåg rätt så var det lite knas med den gammla firmware. Länk till nya firmware: Länk till Infocus firmware sida.
Redigerat av BosnianX, 26 september 2005 - 08:30.
Postad 26 september 2005 - 14:38
thunder
-
thunder
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Jag har den nya firmwaren, fungerar fortfarande inte native-upplösning via vga är det enda jag stört mig på. Har bara kört den 25timmar så har inte märkt några andra problem med den ännu.
Postad 26 september 2005 - 16:05
Unregistered9f972b61
-
Unregistered9f972b61
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Jag har fått en tallriksstor fläck mitt på bilden, den syns enbart i svarta bilder som ett lite gråare fält, är det någon som vet vad det är? Vet ni om det är en garanti grej?
<{POST_SNAPBACK}>
Låter precis som du fått lite damm inuti projektorn. Antagligen på DMD-chippet....
Postad 26 september 2005 - 16:17
Unregistered49ec8352
-
Unregistered49ec8352
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Eftersom många är negativa till InFocus måste jag säga..
Jag är riktigt nöjd med min projektor, mycket bild för pengarna och den har hittils inte strulat. Det enda negativa var att jag behövde köpa till en M1->Dvi kontakt för att använda min dvi-kabel.
Postad 27 september 2005 - 15:01
Ville2
-
Ville2
-
Rookie
-
7 inlägg
Jag har fått en tallriksstor fläck mitt på bilden, den syns enbart i svarta bilder som ett lite gråare fält, är det någon som vet vad det är? Vet ni om det är en garanti grej?
<{POST_SNAPBACK}>
Låter precis som du fått lite damm inuti projektorn. Antagligen på DMD-chippet....
<{POST_SNAPBACK}>
Tack för svaret Är det någon som försökt sig på att öppna upp sin projektor för att blåsa bort damm från chippsen?
Redigerat av Ville2, 27 september 2005 - 15:02.
Postad 03 oktober 2005 - 00:34
TomSavini
-
TomSavini
-
Användare
-
-
164 inlägg
Jag skaffade min SP4805 i november förra året. Enda missödet hittills är en dammblob lite större än en femkrona i nedre högra hörnet. Dock verkar det vara ett problem som de flesta projektorer lider av tyvärr.
Har uppdaterat till nyaste firmware och tycker att det blev en klar förbättring. Använder mig dock bara av komponent och komposit, de flesta verkar ha haft problem med VGA ingången, så jag är kanske inte rätt person att bedöma detta.
Är uppe i 1024 timmar på lampan nu. Det är inte utan att det bildas lite svett kring pungen då man startar projjan nu för tiden, för varje timma är man ett steg närmare lampbyte.
Så till min fråga, är det någon av er som bytt lampa ännu? Om ja, vid hur många timmar valde den att lämna jordelivet?
Då det gäller alla diskussioner kring SP4805, jag håller med om att denna produkt verkar ha lite bristfällig kvalité (eller för hög felmarginal, hur man väljer att se på det). Jag kan rekommendera den som en trevlig projektor till ett fantastiskt pris, den höga andelen fel måste sättas i kontrast till hur otroligt många som köpt just denna modell. Pratade med en av de större handlarna, enligt honom var det väldigt få reklamationer på Infocus, den maskin som hade flest reklamationer var visst, enligt honom, Panasonic.
För mitt inköpspris, 15000:- i november förra året, skulle jag inte rekommendera den.
Om man har en plånbok som tillåter mellan 10-15000:- skulle jag rekommendera Benq 7800. Toshiban har visserligen fått bra kritik men vill du använda den till annat än DVD-film (se tv, tvspel osv) tycker jag att den inte håller måttet bildkvalitétsmässigt. Men, som alltid vid köp av prylar, kolla först och bedöm själv vad som passar just dig.
Postad 06 oktober 2005 - 11:41
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Igår när jag slog på min projektor skrek det om lampan.
Shit tänkte jag är det dags för byte redan men då projjen bara gått 590 timmar så kom jag fram till att så var inte fallet.
Stängde av den och testade igen, samma sak och då lät jag den vara avstängd 1 timme och sen starta jag den och den skrek fortfarande men jag lät den denna gång stå igång i 5 min och då tystnade det.
Jag trodde att ngt hade hamnat i fläkten men det var det ej för så fort lampan slocknade tystnade det men fläkten fortsätter ju gå 1 min efter man stängt projjen och den lät inte mer än vanligt.
Någon som har en idé vad det kan vara?
Edit: Svårt att beskriva ljudet, ett väsande skrikande ljud, som fläktljudet fast 4 ggr så högt.
Redigerat av Unregistered33cc6995, 06 oktober 2005 - 11:42.
Postad 06 oktober 2005 - 17:16
Jonas__W
-
Jonas__W
-
Veteran
-
-
1 741 inlägg
Postad 09 oktober 2005 - 22:09
Unregistered7bfad6df
-
Unregistered7bfad6df
-
Användare
-
-
107 inlägg
Dem har släppt nytt firmware! Har något uppgraderat? Hur har det gått?
Postad 09 oktober 2005 - 22:19
Unregistered49ec8352
-
Unregistered49ec8352
-
Lärjunge
-
-
360 inlägg
Jag har aldrig uppdaterat firmwaren, borde jag göra det?
Vad blir det för förbättringar?
Postad 29 oktober 2005 - 10:30
r.linden
-
r.linden
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Inköpt, upphäng och klar! Som en gammal CRT galning kan jag bara säga en sak. Jag är GRYMT nöjd!
Postad 29 oktober 2005 - 18:03
zippiz
-
zippiz
-
Beroende
-
-
1 289 inlägg
Dem har släppt nytt firmware! Har något uppgraderat? Hur har det gått?
<{POST_SNAPBACK}>
Är du säker på att det kommit en ny, när kom den isf? Jag testade med den seaste som fanns för någon månad sedan (1.13???, eller vad det nu var). Den fungerade rätt kasst, då jag fick "flashar" när jag kollade. Nu har jag bytt tillbaka till den gamla igen. "Inköpt, upphäng och klar! Som en gammal CRT galning kan jag bara säga en sak. Jag är GRYMT nöjd!" Kul att du blev så nöjd, jag har haft min 4805 i nästan ett år nu o är fortfarande väldigt nöjd med bilden den presterar. Visst, det känns väl lite som det är dags att byta snart, men ändå... det är underbara färger o fantastisk bild för pengarna.
Postad 31 oktober 2005 - 16:34
BosnianX
-
BosnianX
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Senaste versionen är 1.2.1 och kan laddas ned från infocus.com Direktlänken: Firmware 1.2.1
Postad 31 oktober 2005 - 21:22
thunder
-
thunder
-
Amatör
-
-
89 inlägg
Jag fick med senaste versionen i min 4805a och har upplevt "flashar" så det verkar inte vara fixat.
Postad 01 november 2005 - 18:00
Unregistered33cc6995
-
Unregistered33cc6995
-
Beroende
-
-
1 139 inlägg
Flashar...
Om Du menar att den blinkar lite smått irriterande så har även jag börjat uppleva samma sak med min, men min har aldrig uppdaterats och den har suttit i taket i ett år nu.
Funderar på att ringa min leverantör och höra vad jag ska göra, det är inte SÅ irriterande så jag inte står ut med det men det ska inte vara så.
2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|