Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 January 2008 - 13:21

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Jag trodde att fwuppdateringen av hd-boxen skulle fixa dess problem, men det blev bara värre... så nu återstår bara pvrboxen som ett alternativ. Jag vet att det kom en uppdatering till den för några vecker sedan också och att folk verkar tycka den är ok nu.

Kan ni lista alla negativa saker med bilden och boxen i övrigt ni kan komma på, så kan man ta ställning till om det är ens värt att beställa denna boxen... tack på förhand!

Håller helt med elufo17. Trots kvarvarande buggar och enstaka hängningar är denna box den bästa TV-tillbehörs-pryl jag någonsin ägt. Oerhört användbar. Tänk bara att enkelt kunna sätta filmen eller TV-serien på inspelning, lägga barnen och börja kika innan inspelningen är färdig. Eller att kunna spela in favorit-Tv-serien som går samtidigt som de små vill se se på Disney Channel. Eller att kunna pausa Bollibompa när middagen står på bordet. 95% av allt vi spelar in här hemma är sådant som vi inte sparar för framtiden. Övriga 5% spelar jag över till DVD med en DVD-inspelare (i realtid då, trist nog).

Dessutom gjorde jag en tokgrej (med tanke på priset) och införskaffade en sådan här
http://www.cypress.c...=...calers&SR=0
Det är en scart till HDMI konverterare som dessutom skalar upp till 720p. Bilden blev klart bättre. Framför allt är bildkvaliteten mellan kanalerna och utsändningarna mer jämn. Såpor som t.ex. Seinfeldt har ju annars en ganska soppig bild. Fast ska man köpa en sådan måste man antagligen vara lite småknäpp och tycka att det är kul att försöka pressa fram så bra bild som möjligt ur platt-tv:n. Den kostar 2k. Förmodar att det kvalificerar för medlemskap i de småknäppas skara. :)

Redigerat av Mange36, 10 January 2008 - 13:26.

Postad 10 January 2008 - 13:53

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Jag trodde att fwuppdateringen av hd-boxen skulle fixa dess problem, men det blev bara värre... så nu återstår bara pvrboxen som ett alternativ. Jag vet att det kom en uppdatering till den för några vecker sedan också och att folk verkar tycka den är ok nu.

Kan ni lista alla negativa saker med bilden och boxen i övrigt ni kan komma på, så kan man ta ställning till om det är ens värt att beställa denna boxen... tack på förhand!

Håller helt med elufo17. Trots kvarvarande buggar och enstaka hängningar är denna box den bästa TV-tillbehörs-pryl jag någonsin ägt. Oerhört användbar. Tänk bara att enkelt kunna sätta filmen eller TV-serien på inspelning, lägga barnen och börja kika innan inspelningen är färdig. Eller att kunna spela in favorit-Tv-serien som går samtidigt som de små vill se se på Disney Channel. Eller att kunna pausa Bollibompa när middagen står på bordet. 95% av allt vi spelar in här hemma är sådant som vi inte sparar för framtiden. Övriga 5% spelar jag över till DVD med en DVD-inspelare (i realtid då, trist nog).

Dessutom gjorde jag en tokgrej (med tanke på priset) och införskaffade en sådan här
Det är en scart till HDMI konverterare som dessutom skalar upp till 720p. Bilden blev klart bättre. Framför allt är bildkvaliteten mellan kanalerna och utsändningarna mer jämn. Såpor som t.ex. Seinfeldt har ju annars en ganska soppig bild. Fast ska man köpa en sådan måste man antagligen vara lite småknäpp och tycka att det är kul att försöka pressa fram så bra bild som möjligt ur platt-tv:n. Den kostar 2k. Förmodar att det kvalificerar för medlemskap i de småknäppas skara. ;)

jag är ju dock den typen som skulle kunna köpa en sån pryl :)

Postad 10 January 2008 - 15:17

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Det är en scart till HDMI konverterare som dessutom skalar upp till 720p. Bilden blev klart bättre. Framför allt är bildkvaliteten mellan kanalerna och utsändningarna mer jämn. Såpor som t.ex. Seinfeldt har ju annars en ganska soppig bild. Fast ska man köpa en sådan måste man antagligen vara lite småknäpp och tycka att det är kul att försöka pressa fram så bra bild som möjligt ur platt-tv:n. Den kostar 2k. Förmodar att det kvalificerar för medlemskap i de småknäppas skara. ;)

jag är ju dock den typen som skulle kunna köpa en sån pryl :)

Då är vi med i samma klubb. ;)

Postad 10 January 2008 - 15:31

Unregistered42562
  • Unregistered42562
  • Lärjunge

• 385 inlägg
  • 0
Ni snackar om den där HDMI konvertern.. Om jag nu skulle få för mig att skrota min Humax HD box och köpa mig Samsung PVR istället, skulle jag då kunna ha denna kabel istället för den dosan ni snackar om eftersom jag kör allt genom min Sony STR-DA3300ES, och den kan konvertera upp det mesta till 1080p.

Vad tror ni?

Postad 10 January 2008 - 18:42

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Ni snackar om den där HDMI konvertern.. Om jag nu skulle få för mig att skrota min Humax HD box och köpa mig Samsung PVR istället, skulle jag då kunna ha denna kabel istället för den dosan ni snackar om eftersom jag kör allt genom min Sony STR-DA3300ES, och den kan konvertera upp det mesta till 1080p.

Vad tror ni?

Låter som en vettig idé. Jag har för mig att andra på denna tråd har berättat att de gör just så. Dock osäker på om det är just den där kabeln du ska ha. Gör en trådsökning på "komponent" så borde du hitta diskussionen.

Redigerat av Mange36, 10 January 2008 - 18:44.

Postad 10 January 2008 - 20:18

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Det är en scart till HDMI konverterare som dessutom skalar upp till 720p. Bilden blev klart bättre. Framför allt är bildkvaliteten mellan kanalerna och utsändningarna mer jämn. Såpor som t.ex. Seinfeldt har ju annars en ganska soppig bild. Fast ska man köpa en sådan måste man antagligen vara lite småknäpp och tycka att det är kul att försöka pressa fram så bra bild som möjligt ur platt-tv:n. Den kostar 2k. Förmodar att det kvalificerar för medlemskap i de småknäppas skara. :P

jag är ju dock den typen som skulle kunna köpa en sån pryl :D

Då är vi med i samma klubb. ;)

Eftersom jag redan har bevisat att jag tillhör den knäppa typen genom mina kabelgalenskaper, så är det här alternativet klart intressant. Jag kollar dessutuom på en massa Blu-Ray/HD-DVD-filmer nu, så glappet ner till gamla formatet är väldigt stort... :P

Postad 10 January 2008 - 21:16

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Det är en scart till HDMI konverterare som dessutom skalar upp till 720p. Bilden blev klart bättre. Framför allt är bildkvaliteten mellan kanalerna och utsändningarna mer jämn. Såpor som t.ex. Seinfeldt har ju annars en ganska soppig bild. Fast ska man köpa en sådan måste man antagligen vara lite småknäpp och tycka att det är kul att försöka pressa fram så bra bild som möjligt ur platt-tv:n. Den kostar 2k. Förmodar att det kvalificerar för medlemskap i de småknäppas skara. :P

jag är ju dock den typen som skulle kunna köpa en sån pryl :P

Då är vi med i samma klubb. :P

Eftersom jag redan har bevisat att jag tillhör den knäppa typen genom mina kabelgalenskaper, så är det här alternativet klart intressant. Jag kollar dessutuom på en massa Blu-Ray/HD-DVD-filmer nu, så glappet ner till gamla formatet är väldigt stort... ;)

Då kanske du tillhör klubbens veteranmedlemmar. :D Blue-Ray/HD-DVD-kvalitet kommer man ju inte i närheten av, i alla fall inte med den scaler/konverter jag köpt. Fast skillnaden mellan Blue-Ray och vanlig digital-tv blir förstås mindre. Med andra ord blir chocken kanske mindre svår när du slår av filmen och sätter dig för att se på favoritserien. Det finns ju andra scalers, som lovar uppskalning till 1080p, kostar desto mer förstås. Å andra sidan är jag inte helt säker på att skillnaden är så där enorm. Jag såg en Toshiba HD-DVD kopplad till en plasma på PC City och blev inte så värst imponerad. Bilden var inte alls särskilt mycket bättre än när vår DVD-spelare skalar upp till 1080i. Fast plasman kanske inte var ordentligt inställd.

Postad 10 January 2008 - 22:28

GNeville
  • GNeville
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Sitter och funderar på att köpa den här boxen, men orkar i ärlighetens namn inte läsa alla 59 sidor av denna tråd. Så, någon vänlig själ som har boxen kanske kort skulle kunna sammanfatta vad som är bra/dåligt med den, om time-shifting fungerar smidigt, om man ska köpa denna eller en hdtv box etc. Skulle verkligen uppskattas.

Postad 11 January 2008 - 00:13

Unregistered10c9659c
  • Unregistered10c9659c
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Det går visst bra att kopiera över filmerna till din dator. Jag använder mig av Pinnacle ver. 10 samt ett analogt videokort. Kopplar boxen till datorn och sedan är det bara att köra. Använder även program AnyDVD som tar bort ev. skydd. :D

Lite nyfiken bara hur Du gör, vilken utgång använder Du dig av på pvr? Och hur blir kvaliten på dina brända dvd:er?
Tycker detta låter som en hyfsad lösning, tills det kommer någon bättre.

Choke

Postad 11 January 2008 - 00:31

Unregistered2e3b64ba
  • Unregistered2e3b64ba
  • Forumräv

• 565 inlägg
  • 0

Vad tror ni?

Japp det är en sådan kabel du ska ha. Kjell&CO har en likvärdig en 50-lapp billigare. Har själv varit inne på samma spår men har ännu inte kommit till skott mest pga av att jag inhandlat både Blu-ray och HD-DVD spelare under den senaste månaden, så focus flyttades från boxen till andra boxar :D

Postad 11 January 2008 - 01:43

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Vad tror ni?

Japp det är en sådan kabel du ska ha. Kjell&CO har en likvärdig en 50-lapp billigare. Har själv varit inne på samma spår men har ännu inte kommit till skott mest pga av att jag inhandlat både Blu-ray och HD-DVD spelare under den senaste månaden, så focus flyttades från boxen till andra boxar :D

Vänta ett tag, samsungen har väl ingen komponentutgång? Det där är ju en komponent-till-scart-kabel, ni ska väl ha en scart-till-komponent-kabel? Ville bara kolla att ni köper rätt grejer.

Postad 11 January 2008 - 07:26

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Vad tror ni?

Vänta ett tag, samsungen har väl ingen komponentutgång? Det där är ju en komponent-till-scart-kabel, ni ska väl ha en scart-till-komponent-kabel? Ville bara kolla att ni köper rätt grejer.

Ja, det ska vara en scart-till-komponent-kabel. (Därav min tidigare undran om Jonas L länkat till rätt kabel.) Sedan kan man ju, som du säkert redan vet, ställa in utsignalen på "komponent".

Postad 11 January 2008 - 07:42

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
blir bilden bättre om man skickar med komponent?

Postad 11 January 2008 - 07:49

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Är nog en smaksak, i alla fall om man ska döma av de som testat och skrivit om det i denna tråd. När jag testade tyckte jag bilden blev sämre, vilket kanske beror på att kablaget inte var tip-top. Jag tror att folk framför allt väljer komponent för att kunna koppla till sina uppskalande receivrar.

Postad 11 January 2008 - 08:09

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Är nog en smaksak, i alla fall om man ska döma av de som testat och skrivit om det i denna tråd. När jag testade tyckte jag bilden blev sämre, vilket kanske beror på att kablaget inte var tip-top. Jag tror att folk framför allt väljer komponent för att kunna koppla till sina uppskalande receivrar.

okay.. jag har ingen reciever så...

Postad 11 January 2008 - 10:07

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

okay.. jag har ingen reciever så...

Om jag minns rätt var det några som tyckte att bilden blev bra mycket bättre med komponent. Med sökordet "komponent" hittar du hela trådens diskussion om detta.

Postad 11 January 2008 - 11:22

petram
  • petram
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Jag har fått problem med ljudsynket när jag tittar på vanlig digital-tv sedan jag bytt ut min tjock-tv mot Sony KDL D3000. Boxen är ansluten till tv:n endast med scart. Ljudet ligger före bilden med en halv sekund, vilket är sjukt irriterande. Hur löser man det?

Postad 11 January 2008 - 12:26

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Jag har fått problem med ljudsynket när jag tittar på vanlig digital-tv sedan jag bytt ut min tjock-tv mot Sony KDL D3000. Boxen är ansluten till tv:n endast med scart. Ljudet ligger före bilden med en halv sekund, vilket är sjukt irriterande. Hur löser man det?

Kan ha att göra med ljudinställningarna i TV:n och/eller boxen. Testa olika varianter. Börja med att pröva välja bort Dolby Digital i boxen. (Har du senaste mjukvaran för boxen? Vill minnas att det varit någon ljudsynk-bugg, men kan minnas fel.)

Postad 11 January 2008 - 12:30

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Det har blivit nästan plågsamt att byta kanal efter senaste uppdateringen :) :P

fler som märkt samma sak?!

Postad 11 January 2008 - 15:26

petram
  • petram
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Kan ha att göra med ljudinställningarna i TV:n och/eller boxen. Testa olika varianter. Börja med att pröva välja bort Dolby Digital i boxen. (Har du senaste mjukvaran för boxen? Vill minnas att det varit någon ljudsynk-bugg, men kan minnas fel.)

Det finns info i tråden om ljudsynkbuggen, men det har varit tyst länge. Det finns också antydningar om att det varit störst problem med canal+ (jag har tyckt det tidigare men igår var det fan i mig osynk över hela linjen). Jag stängde av DD igår men hann inte riktigt undersöka effekten pga skrikande barn.

Någon åsikt om scart vs scart-komponent? Eftersom jag inte jag f.n. inte har någon separat stärkare kanske detta inte ger någon större effekt?

Postad 11 January 2008 - 17:43

Unregistered3ccf9828
  • Unregistered3ccf9828
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Chuck spin: Ja! Segt som göran persson på nedåttjack... Why??

// Jiha

Postad 11 January 2008 - 18:24

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Det har blivit nästan plågsamt att byta kanal efter senaste uppdateringen :) :P

fler som märkt samma sak?!

Här går det lika långsamt som alltid. Ingen skillnad alltså.

Postad 11 January 2008 - 18:28

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Jag skulle tro att bufferten för tidsskiftfunktionen ställer till det eftersom den måste stängas och öppnas på nytt vid varje kanalbyte. Den funktionen har jag avstängd för tillfället och bläddrandet fungerar ungefär som tidigare. Kanske de behöver en större tidsmarginal innan buffringen går igång så att den inte påverkar bläddrande?

Postad 11 January 2008 - 18:47

jocke31
  • jocke31
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0
Går oerhhört segt med kanalbyten ja, mycket värre än tidigare. Och ibland måste man trycka typ 5 gånger på samma knapp för att något skall hända.

Postad 11 January 2008 - 18:56

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Någon åsikt om scart vs scart-komponent? Eftersom jag inte jag f.n. inte har någon separat stärkare kanske detta inte ger någon större effekt?

Så länge du har lediga komponentingångar på din tv/proj så lär det bli synliga förbättringar

Spring till närmaste kjell.com och köp en sån här: Clicktronic scart->komponent (rgb/yuv) 2m 229kr

Postad 12 January 2008 - 13:08

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0
är alla dcb850z som man köper från comhem silvriga? Maskinparken är ju svart

Jag vet att man kan köpa på expert, där de har svarta, men då gäller inte distanslagen.

Postad 12 January 2008 - 13:56

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1138 inlägg
  • 0

Jag vet att man kan köpa på expert, där de har svarta, men då gäller inte distanslagen.

Bara Silver finns.

Om du letar upp mitt första inlägg jag skrev så listade jag alla mina frågor och svar från ComHem innan jag köpte min box. En av frågorna var om den även fanns i svart, men det gör den inte (inte de som ComHem levererar iaf).

Appropå svar från ComHem kundservice så fick jag nyss följande meddelande angående min långa lista med buggar och önskemål:
"Jag har skickat ditt mail vidare till de som sitter på teknikavdelningen för TV support."

Då är det bara hålla tummarna att de
1. kollar igenom den och implementerar så mycket som möjligt
2. kontaktar mig för vidare korrespondens (trist med envägskommunikation)

Postad 12 January 2008 - 18:32

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0

Du kan köpa den på experts hemsida. Varför skulle inte distansköplagen gälla där? http://www.expert.se....aspx?id=208481

Men du kanske skulle teckna abbonemang samtidigt, vilket inte är med här tydligen enligt länken. Du får ju sänkt pris då på boxen mot att du binder dig 24 månader. Har för mig att expert hade detta tidigare på hemsidan då det var ute i annonskampanjen förra året.

Redigerat av Unregistered5a1b49f6, 12 January 2008 - 18:44.

Postad 12 January 2008 - 19:02

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Du kan köpa den på experts hemsida. Varför skulle inte distansköplagen gälla där? http://www.expert.se....aspx?id=208481

Men du kanske skulle teckna abbonemang samtidigt, vilket inte är med här tydligen enligt länken. Du får ju sänkt pris då på boxen mot att du binder dig 24 månader. Har för mig att expert hade detta tidigare på hemsidan då det var ute i annonskampanjen förra året.

Anledningen till varför distanslagen inte gäller är att jag inte tecknar abonnemanget på distans, jag skriver ju på när jag är i affären. Jag gjorde detta för hdboxen, och eftersom den gav dålig bild ville jag lämna tillbaka. Kan säga att det var ett rent **** att göra då distanslagen inte gällde, Jag fick gå den långa vägen via reklamation via snailmail och ringa åtskilliga samtal. Comhem har ju rätt att försöka åtgärda felet innan jag får pengarna tillbaka. Jag vill INTE gå den vägen igen, det var många timmar som slösades bort på rent trams

Postad 12 January 2008 - 20:06

Unregistered5a1b49f6
  • Unregistered5a1b49f6
  • Användare

• 120 inlägg
  • 0
Ah, då förstår jag.

Postad 12 January 2008 - 23:22

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Har fått en grön linje längst ner i panelen/TV-rutan. Den syns endast när man ser på TV via digitalboxen. Någon annan boxägare som har samma linje?

Postad 13 January 2008 - 14:41

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Appropå svar från ComHem kundservice så fick jag nyss följande meddelande angående min långa lista med buggar och önskemål:
"Jag har skickat ditt mail vidare till de som sitter på teknikavdelningen för TV support."

Då är det bara hålla tummarna att de
1. kollar igenom den och implementerar så mycket som möjligt
2. kontaktar mig för vidare korrespondens (trist med envägskommunikation)

Håll tummarna för det du. Det troliga är dock att de utför följande åtgärd:
3. Trycker på ctrl+del.

Postad 14 January 2008 - 07:15

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Många säger ju att denna box blivit mycket bättre efter senaste mjukvaru-uppdateringen.
* ur vet man vilken mjukvara som snurrar på boxen??
* Vilken är den senaste mjukvaran??
* Hur uppdaterar man till den senaste mjukvaran??
* Vad innebär den nya mjukvaran, finns det någon "version historik" med info om vad som fixats och lagts till (vad jag förstår är det vissa förändringar i beteende som inte ens står beskrivna i manualen)??

/Makusi

Postad 14 January 2008 - 17:42

Aroskillen
  • Aroskillen
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0

Hej!

Många säger ju att denna box blivit mycket bättre efter senaste mjukvaru-uppdateringen.
* Vad innebär den nya mjukvaran, finns det någon "version historik" med info om vad som fixats och lagts till (vad jag förstår är det vissa förändringar i beteende som inte ens står beskrivna i manualen)??

/Makusi

Tryck på knappen "MENU" på fjärrkontrollen. Välj avdelning "Inställning", sedan "System" > "Produktinformation". Där ser du vilken mjukvaruversion du har. Den senaste mjukvaruversionen är 39. Om du vill uppdatera boxen, tryck på "Uppgradering", välj "Auto".
ComHem har en sammafattning vad den nya versionen innehåller på sin hemsida. http://www.comhem.se...omhem/tv_nyhet3

Postad 14 January 2008 - 17:49

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Hej!

/Makusi

Tryck "Menu" på fjärren; välj "Inställning", "System", "Produktinformation".
Den senaste mjukvvaruversionen är 39.
Boxen borde uppdatera automatiskt, om inte: gul rektangel runt "Uppgradering", klicka på fjärrens "OK".
Av någon outgrundlig anledning tycks Comhem ha befriat sin hemsida från det dokument som beskriver de nya funktionerna.

EDIT: Hittade länken med de nya funktionerna:
http://www.comhem.se...omhem/tv_nyhet3

Redigerat av Mange36, 14 January 2008 - 18:02.

Postad 14 January 2008 - 17:57

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Jag skulle tro att bufferten för tidsskiftfunktionen ställer till det eftersom den måste stängas och öppnas på nytt vid varje kanalbyte. Den funktionen har jag avstängd för tillfället och bläddrandet fungerar ungefär som tidigare. Kanske de behöver en större tidsmarginal innan buffringen går igång så att den inte påverkar bläddrande?

Hur stänger jag av den här funktionen?! (Så jag kan bläddra lugn och harmonisk och utan svordomar)

Postad 14 January 2008 - 18:19

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Hur stänger jag av den här funktionen?! (Så jag kan bläddra lugn och harmonisk och utan svordomar)

Sätt "Omedelbar inspel..." under "Inställning" på "AV".

Postad 14 January 2008 - 19:33

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Bra, nu funkar det som förut! Men vad är nackdelarna?

Postad 14 January 2008 - 20:14

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Bra, nu funkar det som förut! Men vad är nackdelarna?

Enda nackdelen är väl att du inte kan spola tillbaka direktsänd TV. Om du t.ex. kikar på någon bra film, telefonen ringer och du glömmer pausa - då kan du spola tillbaka filmen upp till två timmar. Inte så ofta man använder den funktionen kanske. Fast när man väl behöver den kan man nog sakna den. :D

En annan sak. Jag tycker att fjärren fungerar sämre efter senaste uppdateringen, det vill säga det händer mer ofta än innan att boxen inte svarar på fjärrens signal. (Ja, jag har bytt batterier. Och ja, jag har startat om boxen. :wacko: ) Har någon annan samma erfarenhet? Eller fungerar era fjärrisar lika bra/dåligt som tidigare?

Redigerat av Mange36, 14 January 2008 - 20:16.

Postad 14 January 2008 - 21:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Är det möjligt att kalibrera boxens signaler på något sätt?
Det vita i bilden är urfrätt och saknar detaljer. Detta ser jag på alla kanaler. Någon slags servicemeny, kanske?

Robban

Postad 14 January 2008 - 22:05

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Är det någon som kör en lösning med liknande kabel (Scart->Komponent) och kör det från ComHem boxens Scart-utgång kopplat till t ex en Plasma-TV's Komponent-ingång.

Har ni märkt en väsentlig skillnad på att köra Scart->Komponent vs. Scart->Scart på era Plasma-TV med denna ComHem-box??
Tekniskt sett så borde det ju vara en viss skillnad, men är det verkligen en synbar skillnad??

/Makusi

Så länge du har lediga komponentingångar på din tv/proj så lär det bli synliga förbättringar

Spring till närmaste kjell.com och köp en sån här: Clicktronic scart->komponent (rgb/yuv) 2m 229kr

Postad 15 January 2008 - 07:23

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Hej!

Är det någon som kör en lösning med liknande kabel (Scart->Komponent) och kör det från ComHem boxens Scart-utgång kopplat till t ex en Plasma-TV's Komponent-ingång.

Har ni märkt en väsentlig skillnad på att köra Scart->Komponent vs. Scart->Scart på era Plasma-TV med denna ComHem-box??
Tekniskt sett så borde det ju vara en viss skillnad, men är det verkligen en synbar skillnad??

/Makusi

Jag prövade scart-till-komponent mellan box och LCD och såg ingen avgörande skillnad. Den kan bero på att jag använde adapter + komponentkabel som jag redan hade låg hemma. Andra som testat, med bättre grejer, säger att bilden blev mycket bättre. Däremot uppfattar jag en påtaglig bildkvalitets-höjning när jag kopplade box och LCD via tidigare nämnd scart-til- hdmi-konverterare som skalar upp signalen till 720p.

Postad 15 January 2008 - 07:50

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Ja, att få om signalen till HDMI och skala om den till det tror jag ger en väsentlig skillnad.
Men jag är lite fundersam på ifall det verkligen ger någon synbar skillnad att gå från Scart->Scart (RGB-RGB) mot att använda omämnda kabel på Kjell%Co och köra Scart->Komponent.
HDMI, håller jag med om är skillnad..

Men jag har både svårt att tro samt inte hört någon som säger att det blir någon otrolig skillnad med att köra Scart->Component mot Scart->Scart.

Visst.., det är väl bara att köpa kabeln och testa själv.. - den är ju inte så jättedyr!
Men ifall den inte ger någon större skillnad ser jag ingen vits i det..

Så är det någon som har sett någon väsentlig avgörande skilland i detta (synbar och inte bara "mätbar")?? ;-)

/Makusi

Hej!

/Makusi

Jag prövade scart-till-komponent mellan box och LCD och såg ingen avgörande skillnad. Den kan bero på att jag använde adapter + komponentkabel som jag redan hade låg hemma. Andra som testat, med bättre grejer, säger att bilden blev mycket bättre. Däremot uppfattar jag en påtaglig bildkvalitets-höjning när jag kopplade box och LCD via tidigare nämnd scart-til- hdmi-konverterare som skalar upp signalen till 720p.

Postad 15 January 2008 - 12:09

utta
  • utta
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hejsan!

Hittade ingen info om det i tråden men är det ngn som testat denna med boxen?
1225 ScartRGB / COMPONENT KONVERTER ( http://www.sisaco.se...outrustning.htm )

Såg att ngr har testat med 1475 SCART / HDMI KONVERTER och att det blev bättre bild men eftersom en på jobbet har en 1225 scartrgb liggandes så tänkte jag testa den och inte behöva betala 2k för hdmi-versionen.

/ J

Postad 15 January 2008 - 13:37

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Hejsan!

Hittade ingen info om det i tråden men är det ngn som testat denna med boxen?
1225 ScartRGB / COMPONENT KONVERTER ( http://www.sisaco.se...outrustning.htm )

Såg att ngr har testat med 1475 SCART / HDMI KONVERTER och att det blev bättre bild men eftersom en på jobbet har en 1225 scartrgb liggandes så tänkte jag testa den och inte behöva betala 2k för hdmi-versionen.

/ J

Boxen kan redan skicka ut komponentsignal via scart-utgången, om du väljer det alternativet i menyn. Med andra ord behöver du ingen scart-komponentkonverterare, utan endast en kabel med scart i ena änden och komponent i den andra.

Postad 15 January 2008 - 13:53

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

Enda nackdelen är väl att du inte kan spola tillbaka direktsänd TV. Om du t.ex. kikar på någon bra film, telefonen ringer och du glömmer pausa - då kan du spola tillbaka filmen upp till två timmar. Inte så ofta man använder den funktionen kanske. Fast när man väl behöver den kan man nog sakna den. :)

Bra, tack!

________________________________________________________________________________

I övrigt är jag FÖR komponentvarianten, bilden blir bättre på min tv i alla fall än RGB, och då körde jag som tid. skrivit med en riktigt bra RGB-ONLY kabel.

Komponent är ju också bara bild ut så att härleda ljudet på andra vägar optimerar bara bilden. (Tänk på detta för övrigt när ni drar kablar att ljudet måste gå från rca utgångarna eller optiska vägen)

Postad 15 January 2008 - 14:15

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Jag sade till vänligt förut om att jag var innerligt trött på kabelsnacket men när det nu har eskalerat igen säger jag: SKAPA EN EGEN TRÅD FÖR F-N KABELTÖNTAR ELLER SNACKA VIA PM. Om ni tycker det är så roligt att vara kukmätare om vem som har den bästa kabeln så skona oss andra från det. Låt den här tråden handla om digitalboxens fel och brister och fördelar och håll den ren från kabeltramset.

Redigerat av sportmats, 15 January 2008 - 14:16.

Postad 15 January 2008 - 14:22

kolja2
  • kolja2
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Fick en påminnelse från ComHem - "Vi väntar på att få åtgärda din Samsung PVR-box"
Jag gav tusan i att göra detta förra året, eftersom jag jag dels har svårt att se vitsen i att överhuvudtaget
skicka iväg boxen innan man får något problem, dels att ersättningen 100kr är för liten för en vecka
(mitt pris är i så fall utan mer info 3-400kr).
Det är dessutom lite underligt att det inte finns något om detta på Comhems hemsida.
Man borde istället skicka ut en ersättningsbox, om nu detta av någon anledning är så viktigt.
Nu har man enligt brevet redan dragit 100kr i förväg, för att antar jag sätta press på de som
får brevet.
Jag funderar att strunta i detta ytterligare en gång, någon som har en synpunkt/info om saken?

Redigerat av kolja2, 15 January 2008 - 14:33.

Postad 15 January 2008 - 18:50

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2484 inlägg
  • 0
Jag har också fått påminnelse. De kan väl för fan inte skicka ut en begäran om inskick för service strax innan jul och förvänta sig att folk ska skicka in boxen samma dag? Com Hems logistiska insikt är lika med noll.

Vem vill sedan skicka sin digitalbox med Posten? Inte jag i alla fall. Vill de tvunget åtgärda felet så får de antingen ge mig en ny box eller buda den till verkstaden och tillbaks. Annars lär boxen bli sönderslagen på vägen och vad ska då en förebyggande åtgärd vara bra för? Störst chans att den fortsätter fungera är nog om den slipper krossas mot stengolvet på Postens fragila avdelning...

Vad gäller bildkvalitet så är den ju inte optimal oavsett vilken anslutning man använder, den här boxen har inte alla bollar i havet vad gäller bilden. Exempelvis ligger färgen förskjuten i videolagret. Det torde påverka alla typer av utsignal; det påverkar definitivt kompositvideo och RGB. Det har jag tagit upp förut och visat simularade exempel på, men här har jag utsnitt från några faktiska infångade skärmbilder.

De har visserligen gått omvägen genom en (billig, på många sätt usel) inspelningsbar DVD, så de är inte perfekta och på gränsen till vad jag anser tillfredsställande bevis. Men förutom viss förlust av färgbandbredd och komprimeringsartefakter så är resultatet ganska avslöjande. Granskande av olika typer av material visar att felet finns där och att omvägen faktiskt inte har påverkat resultatet speciellt mycket på den här punkten.

SVT:s testbild avslöjar färgförskjutningen, men blir korrekt om färgen förskjuts tillbaks en sampling. Samma typ av testbild visad genom bildvisaren hamnar däremot i boxens grafiklager och får ingen färgförskjutning. Detsamma gäller menyer; de ligger också i boxens grafiklager och uppvisar inte heller någon färgförskjutning.

Så varför använda YPbPr om man inte måste, eller om TV:n har svårt hantera RGB SCART? Till och med kompositsignalen är sämre än den kunde vara, på grund av den här ettriga färgförskjutningen.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Zacabeb, 15 January 2008 - 18:55.

Postad 15 January 2008 - 19:22

Unregistered76636631
  • Unregistered76636631
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Zacabeb du spelar verkligen i en egen liga, mycket intressant, comhem borde höra av sig till dig och erbjuda dig ett välbetalt jobb på deras utvecklingavdelning R&D. (De kanske inte har någon vid närmare eftertanke :))

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.