* Officiell Tråd - Epson EMP-TW700 *
1975 svar till detta ämne
Postad 23 juli 2009 - 19:55
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1 102 inlägg
1. Hur nöjda är ni? 2. Vart köpte ni den? 3. Vilken duk har eller ska införskaffas? 4. Jag har efter att ha läst om veck och våder på "vanliga" dukar bestämt mig för att införskaffa en ramspänd. Har någon några rekommendationer? 5. Om man tex har tänkt att kolla på ishockey så är det ju en hel del ljusa färger och jag har med anledning av detta funderat lite på vilket "gain" duken skall ha. Om någon eller några har rekommendationer beträffande detta så vore jag tacksam!
1. Jag skulle säga att jag är medelnöjd. Jag är väldigt nöjd med placeringsmöjligheterna, bildinställningsmöjligheterna, lampgarantin och ljustrycket. Jag är mindre nöjd över hur lätt damm letar sig in i optiken. Jag skulle ha väntat, sparat mer och köpt en full-hd-projektor istället om jag kunde göra om köpet främst för att pixelstrukturen är tydlig i ljusa områden. 2. El-gigantens webshop. 3. Kommer inte ihåg vad märket är, har för mig det är Hama, det är hur som helst en presentationsduk på stativ som var nersatt för det var ett demoex på Webhallen. 4-5. Jag är inte rätt person för att svara på märken och gain.
Postad 23 juli 2009 - 20:16
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
1. Jag skulle säga att jag är medelnöjd. Jag är väldigt nöjd med placeringsmöjligheterna, bildinställningsmöjligheterna, lampgarantin och ljustrycket. Jag är mindre nöjd över hur lätt damm letar sig in i optiken. Jag skulle ha väntat, sparat mer och köpt en full-hd-projektor istället om jag kunde göra om köpet främst för att pixelstrukturen är tydlig i ljusa områden.
2. El-gigantens webshop.
3. Kommer inte ihåg vad märket är, har för mig det är Hama, det är hur som helst en presentationsduk på stativ som var nersatt för det var ett demoex på Webhallen.
4-5. Jag är inte rätt person för att svara på märken och gain.
2: Vill man ha med El gigantens webshop att göra vid eventuella garantiärenden? jag kanske bara har fördommar, iofs så går väl allt via epson själva vid sådana ärenden.
Postad 23 juli 2009 - 21:50
Unregistered1017
-
Unregistered1017
-
Forumräv
-
-
664 inlägg
Hej Tänkte lägga ut dessa här frågor till alla er som har en epson emp tw 700 redan. (I all hast då jag måste iväg till jobbet) 1. Hur nöjda är ni? 2. Vart köpte ni den? 3. Vilken duk har eller ska införskaffas? 4. Jag har efter att ha läst om veck och våder på "vanliga" dukar bestämt mig för att införskaffa en ramspänd. Har någon några rekommendationer? 5. Om man tex har tänkt att kolla på ishockey så är det ju en hel del ljusa färger och jag har med anledning av detta funderat lite på vilket "gain" duken skall ha. Om någon eller några har rekommendationer beträffande detta så vore jag tacksam!
Jag har i princip bestämt mig för att köpa en tw700 och kommer så att göra i början på september. Hoppas ha den och en passande duk monterade och klara lagom till nhl-premiären i början på oktober. Tack för mig!
1. Klart nöjd, sett till vad man betalade för projektorn. 2. Via.. hmm.. jag minns inte, nån nätbutik var det iaf. 3. Har en 92" ramspänd dreamscreen. Gick på ca 4500:- och är helnöjd med den. Sitter på ca 3m tittavstånd med den och det upplever jag som lagom, större skulle nog bli jobbigt i alla fall för mig. 4. Dreamscreen kan jag absolut rekommendera, tyckte jag fick mycket duk för pengarna med den. Sammetsklädd fin aluram och duken är helt okej som helhet. 5. Beror så otroligt mycket på hur du kan mörklägga skulle jag säga. Svärtan blir bättre med en gråare men färgerna blir i samma veva lidande. Lycka till!
Postad 24 juli 2009 - 06:01
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1 102 inlägg
2: Vill man ha med El gigantens webshop att göra vid eventuella garantiärenden? jag kanske bara har fördommar, iofs så går väl allt via epson själva vid sådana ärenden.
Det vet jag inte om man vill då jag aldrig behövt använda mig av garanti hos dem, för mig var det en fråga om pris och tillgänglighet. Men man kan ju vända sig direkt till Epson, vilket många har gjort just med damm-bakom-linsenproblemet, som man märker om man läser hela tråden.
Postad 24 juli 2009 - 09:52
jpdmelin
-
jpdmelin
-
Amatör
-
-
65 inlägg
1. Jag skulle säga att jag är medelnöjd. Jag är väldigt nöjd med placeringsmöjligheterna, bildinställningsmöjligheterna, lampgarantin och ljustrycket. Jag är mindre nöjd över hur lätt damm letar sig in i optiken. Jag skulle ha väntat, sparat mer och köpt en full-hd-projektor istället om jag kunde göra om köpet främst för att pixelstrukturen är tydlig i ljusa områden.
2. El-gigantens webshop.
3. Kommer inte ihåg vad märket är, har för mig det är Hama, det är hur som helst en presentationsduk på stativ som var nersatt för det var ett demoex på Webhallen.
4-5. Jag är inte rätt person för att svara på märken och gain.
Tack Daniel 1. Klart nöjd, sett till vad man betalade för projektorn. 2. Via.. hmm.. jag minns inte, nån nätbutik var det iaf. 3. Har en 92" ramspänd dreamscreen. Gick på ca 4500:- och är helnöjd med den. Sitter på ca 3m tittavstånd med den och det upplever jag som lagom, större skulle nog bli jobbigt i alla fall för mig. 4. Dreamscreen kan jag absolut rekommendera, tyckte jag fick mycket duk för pengarna med den. Sammetsklädd fin aluram och duken är helt okej som helhet. 5. Beror så otroligt mycket på hur du kan mörklägga skulle jag säga. Svärtan blir bättre med en gråare men färgerna blir i samma veva lidande.
Lycka till!
Tack Shike!
Postad 24 juli 2009 - 14:12
wufei
-
wufei
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Hej Tänkte lägga ut dessa här frågor till alla er som har en epson emp tw 700 redan. (I all hast då jag måste iväg till jobbet) 1. Hur nöjda är ni? 2. Vart köpte ni den? 3. Vilken duk har eller ska införskaffas? 4. Jag har efter att ha läst om veck och våder på "vanliga" dukar bestämt mig för att införskaffa en ramspänd. Har någon några rekommendationer? 5. Om man tex har tänkt att kolla på ishockey så är det ju en hel del ljusa färger och jag har med anledning av detta funderat lite på vilket "gain" duken skall ha. Om någon eller några har rekommendationer beträffande detta så vore jag tacksam!
1. Nöjd med bildkvalitén. Projektorn är nästan tyst nog för min smak i låglampläge, i höglampläge är det inte kul för filmtittning, men kan tänkas vara ok för sport. 3. Jag började med en ljusgråmålad MDF-skiva (medium density fiberboard som jag målade på matt ljusgrå takfärg på). Det blev bra. När jag flyttade satte jag upp vita matta tapeter (som hade ett nästan osynligt spräckligt mönster som bara syns på nära håll) och projicerade på tapeten. Bilden blev bättre eftersom jag inte projicerade på grå duk längre. Bara i en del ljusa scener ser jag ibland lite av tapetskarvarna, men det är så lite att jag inte planerar att köpa någon duk. JAg har gänfört med hur bilden ser ut i demorum hos ställen som säljer projektorer och det ser bra ut hemma hos mig. Jag rekommenderar att ordna så du kan mörklägga _totalt_, det är då man får bra bild. Det är definitivt ingen idé att köpa en kostsam duk om du inte kan mörklägga totalt. Jag har neddragna persienner, har tejpat svarta sopsäckar på insidan av fönstren och satt upp rullgardiner. Rullgardinerna har fina mönster så det ser ok ut så länge ingen drar upp rullgardinerna  Jag rekommenderar att du skaffar rullgardiner av typen som går i skenor längs fönstren för att slippa problem med ljusinfall helt. Sätt högre prio på att lösa mörkläggning än att köpa duk om du planerar att ha projektorn till annat än sport. Ett bra sätt att testa vad mörkläggning innebär är att jämföra bildkvalitén mitt på natten kontra kvällen om du har ljusinsläpp. 5. Skaffa inte grå duk bara. Svärta är överreklamerat kontra vad man förlorar i bildkvalité.
Postad 25 juli 2009 - 17:30
Unregistered30984
-
Unregistered30984
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej!
Jag hoppas kunna införskaffa en Tw700 snart och undrar lite om mått.
Hur bred behöver en hylla vara för att projektorn ska få plats?
Antar att den kan sticka ut något i framkant men att kablar behöver ha lite utrymme bak mot väggen.
Tack på förhand!
/Josef
Postad 26 juli 2009 - 09:49
jpdmelin
-
jpdmelin
-
Amatör
-
-
65 inlägg
1. Nöjd med bildkvalitén. Projektorn är nästan tyst nog för min smak i låglampläge, i höglampläge är det inte kul för filmtittning, men kan tänkas vara ok för sport.
3. Jag började med en ljusgråmålad MDF-skiva (medium density fiberboard som jag målade på matt ljusgrå takfärg på). Det blev bra. När jag flyttade satte jag upp vita matta tapeter (som hade ett nästan osynligt spräckligt mönster som bara syns på nära håll) och projicerade på tapeten. Bilden blev bättre eftersom jag inte projicerade på grå duk längre. Bara i en del ljusa scener ser jag ibland lite av tapetskarvarna, men det är så lite att jag inte planerar att köpa någon duk. JAg har gänfört med hur bilden ser ut i demorum hos ställen som säljer projektorer och det ser bra ut hemma hos mig. Jag rekommenderar att ordna så du kan mörklägga _totalt_, det är då man får bra bild. Det är definitivt ingen idé att köpa en kostsam duk om du inte kan mörklägga totalt. Jag har neddragna persienner, har tejpat svarta sopsäckar på insidan av fönstren och satt upp rullgardiner. Rullgardinerna har fina mönster så det ser ok ut så länge ingen drar upp rullgardinerna  Jag rekommenderar att du skaffar rullgardiner av typen som går i skenor längs fönstren för att slippa problem med ljusinfall helt. Sätt högre prio på att lösa mörkläggning än att köpa duk om du planerar att ha projektorn till annat än sport. Ett bra sätt att testa vad mörkläggning innebär är att jämföra bildkvalitén mitt på natten kontra kvällen om du har ljusinsläpp.
5. Skaffa inte grå duk bara. Svärta är överreklamerat kontra vad man förlorar i bildkvalité.
Tack Wufei
Postad 26 juli 2009 - 09:55
jpdmelin
-
jpdmelin
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hej!
Jag hoppas kunna införskaffa en Tw700 snart och undrar lite om mått.
Hur bred behöver en hylla vara för att projektorn ska få plats?
Antar att den kan sticka ut något i framkant men att kablar behöver ha lite utrymme bak mot väggen.
Tack på förhand!
/Josef
Hej! Har funderat på samma sak. Men jag måste kolla upp hur högt projjan hamnar då jag har tänkt att ha hyllan ovanför fönstren i vardagsrummet. Det står på Epsons hemsida att högsta höjd är 2,28m(?) Kanske har missförstått detta då lensshift bör kunna fixa detta(?) På hemsidan så finns mått på hur stor den är, kommer inte ihåg dessa nu, men om man tar projjans mått och lägger till 10cm så bör väl det räcka.....eller? (10cm från vägg till projje) Om man söker på tw700 och montering eller något annat passande ord så kan man hitta ett inlägg i forumet där en kille pratar om en hylla som han har tänkt köpa. Det går ju alltid att pm:a honom och fråga om han har köpt den och hur det i så fall har funkat.
Redigerat av jpdmelin, 26 juli 2009 - 09:56.
Postad 26 juli 2009 - 10:51
Unregistered30984
-
Unregistered30984
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Hej! Har funderat på samma sak. Men jag måste kolla upp hur högt projjan hamnar då jag har tänkt att ha hyllan ovanför fönstren i vardagsrummet. Det står på Epsons hemsida att högsta höjd är 2,28m(?) Kanske har missförstått detta då lensshift bör kunna fixa detta(?) På hemsidan så finns mått på hur stor den är, kommer inte ihåg dessa nu, men om man tar projjans mått och lägger till 10cm så bör väl det räcka.....eller? (10cm från vägg till projje) Om man söker på tw700 och montering eller något annat passande ord så kan man hitta ett inlägg i forumet där en kille pratar om en hylla som han har tänkt köpa. Det går ju alltid att pm:a honom och fråga om han har köpt den och hur det i så fall har funkat.
Vi ska beställa en specialtillverkad hylla i veckan och jag vill inte att den ska bli bredare än vi behöver. Skulle gärna få ett mått av någon som äger en Tw700 och som har den på hylla. På bilder ser det ut som om den kan sticka fram några cm framtill så jag gissar att hyllan behöver vara 25-30 cm bred men vill gärna få ett exakt mått... Tack på förhand!
Postad 26 juli 2009 - 11:09
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Jag har min på en en glasskiva som ligger på elfa konsoler 38,5x42cm (lxb)
front.jpg 73,93K
0 Antal nerladdningar
side.jpg 56,95K
0 Antal nerladdningar
size.jpg 58,44K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av defiant, 26 juli 2009 - 11:15.
Postad 27 juli 2009 - 10:01
jpdmelin
-
jpdmelin
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Priset är nere i 8995:- hos komplett.se !!
Köpläge eller vad säger ni?
Postad 27 juli 2009 - 10:28
Unregistered106e586d
-
Unregistered106e586d
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Vi ska beställa en specialtillverkad hylla i veckan och jag vill inte att den ska bli bredare än vi behöver. Skulle gärna få ett mått av någon som äger en Tw700 och som har den på hylla. På bilder ser det ut som om den kan sticka fram några cm framtill så jag gissar att hyllan behöver vara 25-30 cm bred men vill gärna få ett exakt mått...
Tack på förhand!
Jag kör med Hifiklubbens hylla, passar perfekt o är snygg. http://www.hifiklubb...hylla_svart.htm
Postad 27 juli 2009 - 16:09
Ageve
-
Ageve
-
Über-Guru
-
-
12 308 inlägg
Jag körde en snikvariant. Köpte en kökslucka (60x38cm, ekfanér) och två hyllbeslag på IKEA. Det kanske verkar B, men det ser faktiskt helt okej ut Pris totalt: 218kr Innan kabellisten kom upp:
projjeh_llare.jpg 129,2K
0 Antal nerladdningar
projje2.jpg 118,4K
0 Antal nerladdningarhttp://www.ikea.com/...oducts/30140004http://www.ikea.com/...oducts/40103478 (fast i ek, finns inte på hemsidan)
Redigerat av Ageve, 27 juli 2009 - 16:33.
Postad 28 juli 2009 - 11:18
Unregistered30984
-
Unregistered30984
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tack för svar och bilder, men jag har inte riktig koll på måttet jag är ute efter än...
Vi ska beställa en hylla som är ca 2,5 m lång och jag vill veta minsta möjliga djup för att projjen ska få plats.
40 cm som en del hyllor är känns lite mycket, räcker det inte med ca 33cm?!
Tacksam för svar, ringde hembiobutiken men de hade inga hemma o mäta på.
/Josef
Postad 28 juli 2009 - 11:30
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
bottom.jpg 83,63K
0 Antal nerladdningar
side2.jpg 549,41K
0 Antal nerladdningar
Avståndet från främre foten till el-kontaktens utstick (min är inte original) är ca 30cm
Redigerat av defiant, 28 juli 2009 - 11:43.
Postad 28 juli 2009 - 13:58
Unregistered68eeb4be
-
Unregistered68eeb4be
-
Forumräv
-
-
518 inlägg
Ngn här som kört Monster ISF(kalibrering) med sin TW700 och kan säga att ni fick till det bra, hur jag än gör kan jag inte se Xet eller skillnaden på kläderna
Postad 28 juli 2009 - 19:54
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
Ngn här som kört Monster ISF(kalibrering) med sin TW700 och kan säga att ni fick till det bra, hur jag än gör kan jag inte se Xet eller skillnaden på kläderna
Digital video essantials är väl den som det snackas mest om här och på andra forum, Monster ISF har jag inte hört om innan faktiskt. förkortas DVE
Redigerat av Evil Homer, 28 juli 2009 - 19:58.
Postad 28 juli 2009 - 21:27
Unregistered30984
-
Unregistered30984
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
bottom.jpg 83,63K
0 Antal nerladdningar
side2.jpg 549,41K
0 Antal nerladdningar
Avståndet från främre foten till el-kontaktens utstick (min är inte original) är ca 30cm
Tack för bilden! Men vad innebär det att din inte är original? Kan någon som har original mäta på likande sätt, på din bild verkar ju 30 cm räcka. /Josef
Postad 28 juli 2009 - 21:35
jpdmelin
-
jpdmelin
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Digital video essantials är väl den som det snackas mest om här och på andra forum, Monster ISF har jag inte hört om innan faktiskt. förkortas DVE
Är det ett måste att man kör en sån här kalibrering? Hur går den till och vad behöver man för att göra den?
Postad 29 juli 2009 - 06:16
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1 102 inlägg
Det är inget måste.
DVE som är den jag är bekant med är en skiva med filmer om hur displaytillverkares apparaters grndinställningar oftast är inställda på att sälja i mindre idealiska förhållanden som tokljusa köpcentra och så (tokmycket färger, oftast pushande mer blått för det har undersökningar visat är säljande och onaturligt hög skärpa), om den standard som filmmakare använder och vad som är en idealbild. Förutom detta finns olika testmönster där man kan kolla om man ser alla nyanser av svart, grått och vitt, att färger är korrekta mot standarden. Eftersom alla har olika förhållanden, en del har totalmörka hembiografer, andra ljusa vardagsrum så kan man sen ställa in sin display att passa rummet och ändå visa bild som följer standarden.
Finns som dvd, hd-dvd och blu-ray.
Postad 31 juli 2009 - 19:08
Unregistered30984
-
Unregistered30984
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Tack för bilden!
Men vad innebär det att din inte är original? Kan någon som har original mäta på likande sätt, på din bild verkar ju 30 cm räcka.
/Josef
Som sagt, kan någon som har en vanlig Tw700 mäta lite snabbt och säga om en hylla på 30 cm räcker? eller ska vi beställa en på 33 kanske? eller 35!? Jättetacksam för svaren men väntar ändå på sista beskedet.... /Josef
Postad 31 juli 2009 - 19:37
defiant
-
defiant
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Jag har byggt en apparatkabel med hjälp av denna http://www.clasohlso...spx?id=59254029 så den har nog lite större utstick än original kabeln. Tänk på att du ska få plats med kablarna bakom och att olika typer av kablar är olika böjliga. Är du osäker så borde det vara bättre att köpa projektorn först och mäta och beställ hyllan sen?! Lycka Till!
Postad 31 juli 2009 - 19:42
Unregistered1017
-
Unregistered1017
-
Forumräv
-
-
664 inlägg
Som sagt, kan någon som har en vanlig Tw700 mäta lite snabbt och säga om en hylla på 30 cm räcker? eller ska vi beställa en på 33 kanske? eller 35!?
Jättetacksam för svaren men väntar ändå på sista beskedet....
/Josef
30cm räcker, OM du använder en HDMIkabel som inte behöver mkt utrymme för böjen som blir (uttaget pekar rakt bakåt). Har du en tunnare HDMI än t.ex Supra så går det men använder du Supras så rek. jag nog ändå 35cm. Min hylla för min TW700 är 38cm djup och jag tycker det är skönt att ha lite svängrum för kablage. Ett tips för hylla till just TW700, Clas Ohlson har färdiga hyllplan i furu, och dom har även lite större konsoller för hyllplan i furu, jag gjorde som så att jag köpte 2 konsoller samt ett hyllplan och lackbetsade dessa i en rödbrun nyans, snyggt och billigt (>200kr).
Postad 01 augusti 2009 - 10:55
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 976 inlägg
Kan du slänga upp en bild på hyllan? Tack!!!
Postad 02 augusti 2009 - 16:36
NirreFirre
-
NirreFirre
-
Användare
-
-
222 inlägg
Jag kör vår TW700 på - en vit MDF platta (tillsågades på brädgårn) - två hyllhållare från Beslag/Design (modell 2445) som verkar klara vikten fint (se upp med vissa modeller då de nog inte klarar det) Med måtten (BxH) 40x33 så står projjen tight till väggen med VGA+HDMI+ström utstickande och en 2,5cm tillgodo i framkant (blev snyggare än att ha fötterna precis i kant, synbara). Så minimum ligger runt 31cm djup.Jag köpte vit, plast, kantlist i standardstorlek för MDF plattan, som kunde skäras till nästintill perfekt, behövde inte måla och slipa sågkanterna på MDFen, rekommenderas. Och ja, kablarna är DIY och ska målas och dras bättre. Nästa sommar
Redigerat av NirreFirre, 02 augusti 2009 - 16:36.
Postad 02 augusti 2009 - 18:21
Unregistered30984
-
Unregistered30984
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Jag kör vår TW700 på - en vit MDF platta (tillsågades på brädgårn) - två hyllhållare från Beslag/Design (modell 2445) som verkar klara vikten fint (se upp med vissa modeller då de nog inte klarar det)
Med måtten (BxH) 40x33 så står projjen tight till väggen med VGA+HDMI+ström utstickande och en 2,5cm tillgodo i framkant (blev snyggare än att ha fötterna precis i kant, synbara). Så minimum ligger runt 31cm djup.
Jag köpte vit, plast, kantlist i standardstorlek för MDF plattan, som kunde skäras till nästintill perfekt, behövde inte måla och slipa sågkanterna på MDFen, rekommenderas.
Och ja, kablarna är DIY och ska målas och dras bättre. Nästa sommar 
Trevlig hylla, tack för bild, mått och nyttig info! Ska beställa en specialbyggd hylla ca 2,50 m lång med inbyggda spotlights undertill. Bra, då tror jag vi också kommer beställa en bredd på 33 cm på hyllan. Lägger väl upp nån bild när det hela är på plats i källarn, har lagt nya trägolvet nu iallafall. Kommer ha dryga 3m från lins till duk, satsar nog på nån manuell vit 1:0 duk typ 77 tum.
Postad 05 augusti 2009 - 15:46
psycho_nr1
-
psycho_nr1
-
Användare
-
-
168 inlägg
Hej på er!
Är i färd med att inhandla en TW700 men skulle vilja se / hör omdömen hur väl användbar och ljusstark den är på dagarna i ljus (alltså helt utan mörkläggning).
Tack på förhand!
Postad 06 augusti 2009 - 15:20
Taggis
-
Taggis
-
Forumräv
-
-
752 inlägg
Nu känns det som det är dags att inhandla en TW700, priset har sänkts bra
tänkte först köpa en begagnad, eftersom det är den första projen man äger
Redigerat av Taggis, 06 augusti 2009 - 16:06.
Postad 06 augusti 2009 - 18:51
s.m.f
-
s.m.f
-
Forumräv
-
-
667 inlägg
Tw700 blir min andra projje nu någonsin, denna ersätter en sanyo z2, men har varit utan i ungefär 2år. Har ny möblering och nya förutsättningar. Skulle uppskatta hjälp att tyda siffrorna som man får fram på projectorcentral.com.
Jag har måttat avståndet som kommer bli från linsens framkant till duken, vilket landar på 365cm (+/- någon cm)
Ställer jag kastavstånd på 365 på ovan nämnda site anger den tumstorlek 85"
Jag har hunnit glömm lite hur det där fungerar, antar att 85" är utan justeringar på zoom?
om jag skulle vilja ha 100" på det avståndet, skulle det dels gå i praktiken samt blir det några synliga negativa aspekter på bilden?
Ställer jag in storlek 100" på projcentral sidan så tolkar jag det som att det är ungefär intervallen 3,25 - 7,75 som kan ge den storleken. Rätta mig gärna om jag har fel. Men jag har fått för mig att det brukar bli bättre bild med storleken närmare det undre gränsen för avstånd?
Uppskattar all hjälp enormt mycket.
Min andra fråga rör hur pass känslig denna är för inkommande ljus. Jag har öppen planlösning, men har införskaffat hyfsade mörkläggningsgardiner som paras med persienner bakom, så det blir hyfsat mörkt, men långt ifrån kolsvart. Mår tw700 bäst av lite grå eller vit duk? Rent generellt alltså. Sen kommer det även bli lite körande under förhållanden där det inte är mörklagt överallt, men det är kompromisser man får ta när man kör projje i vardagsrum.
Tacksam för hjälp och tips
Postad 06 augusti 2009 - 19:05
Unregistered1017
-
Unregistered1017
-
Forumräv
-
-
664 inlägg
100" ska inte vara nåt problem, jag hade ungefär samma kastavstånd på 92" och det finns kvar på zoomen så det räcker.
Lenshiften är f.ö helt suverän på epsons maskiner, otroligt flexibel tack var det
Den är relativt ljusstark men den vinner mkt på mörkläggning, hyfsade rullgardiner+persienner räcker ändå rätt så långt, det är klart det kan bli bättre men, det räcker som sagt rätt långt. Väggfärg spelar ju också rätt stor roll, jag gillade inte riktigt ljusa väggar så vi satte in mörkare vinröda tapeter och det gjorde skillnad så jag tyckte det var värt det. Taket kan man inte göra så mycket åt utan att frun slår en i skallen tyvärr
Jag har använt den med en grå duk och jag tycker nog att man bör köra på vit, detta eftersom att färgerna annars blir klart lidande i slutändan och jag föredrar bättre tryck i bilden än svärta med tw700. Visst blir det svartare med grå men.. jag föredrar nog ändå vit duk (har beställt vit nu istället och den grå ska ut).
Postad 07 augusti 2009 - 00:02
Unregistered30984
-
Unregistered30984
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Imorgon kommer förhoppningsvis hyllan att monteras, beställde 35 cm bred till slut...
Nu undrar jag om någon vet hur man kopplar en macbook till tw700
Behöver man någon Mini DVI adapter, vilken ingång använder man?
Tips på inköpsställe?
Tack!
Postad 07 augusti 2009 - 22:46
freddan_b
-
freddan_b
-
Rookie
-
8 inlägg
Det är ju galet vad priset och tillgången har förändrats det senaste dygnet. Igår fanns den för runt 8300 på webbshoppen.se med 20+ i lager. Idag förmiddag när jag bestämde mig för att beställa så var dom slut. Jag hoppade vidare till Click.se som bara låg nån hundring över.. Jag lade den i varukorgen och skulle precis till att betala när det kom besök. När jag väl tog upp handlandet igen ikväll så hade dom höjt till 9800. Aahh! Nästa på listan var Amentio. I förmiddags var dom billiga men nu kostar den 9900 där även om det står annat på prisjakt just nu.. Aaaaahhh! Ska jag ha gått miste om det här tillfället? Som tur var så hade Misco den till 8500 så jag slog till direkt. Mumma..
Nu måste jag bara bygga klart vardagsrummet.. Och köpa duk. Den här borde vara ett säkert val eller finns det något bättre val? Projektor i vardagsrum på 4m håll..
Postad 07 augusti 2009 - 22:54
freddan_b
-
freddan_b
-
Rookie
-
8 inlägg
Nu undrar jag om någon vet hur man kopplar en macbook till tw700
Behöver man någon Mini DVI adapter, vilken ingång använder man?
En sån här miniDVI - HDMI borde väl funka..
Postad 10 augusti 2009 - 19:38
qungen
-
qungen
-
Användare
-
-
208 inlägg
tjena jag kör med en ps3a och hdmi kabel till projjen o när jag kollar på info i menyn så står det
källa: hdmi
input signal: component
sen står det 750p
har ställt från ps3an att den ska bara skicka 720p
men varför står det component på input signal ska det inte stå hdmi eller digital eller nåt jag har ju bara en hdmi kabel kopplad eller står det så fast man har korekt signal med hdmi
Postad 11 augusti 2009 - 13:29
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1 102 inlägg
Om du kör med Automatic som färgrymd istället för att ha den fast inställd på RGB eller YcPbPr , eller har det sistnämnda inställt på PS3:an så kommer upplösningen bli aningen högre än exakt 720p och typen är komponent (komponent är en typ av signal medan hdmi är en typ av kontakt). Jag föreslår att du ställer in den på RGB för bilden blir aningen skarpare då. Inställningen ligger under Video settings och heter BD/DVD Video Output Format (HDMI).
Redigerat av DanielSchenström, 11 augusti 2009 - 13:33.
Postad 11 augusti 2009 - 17:58
Unregistered30984
-
Unregistered30984
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
En sån här miniDVI - HDMI borde väl funka..
Tackar! Nån som testat, då behöver man förlänga med en hdmi kabel också. Annars kanske mini-DVI till DVI adapter samt en DVI-HDMI Kabel är bra eller bättre? Tips mottages gärna... från någon som testat på TW700.
Postad 11 augusti 2009 - 18:49
qungen
-
qungen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Om du kör med Automatic som färgrymd istället för att ha den fast inställd på RGB eller YcPbPr , eller har det sistnämnda inställt på PS3:an så kommer upplösningen bli aningen högre än exakt 720p och typen är komponent (komponent är en typ av signal medan hdmi är en typ av kontakt). Jag föreslår att du ställer in den på RGB för bilden blir aningen skarpare då. Inställningen ligger under Video settings och heter BD/DVD Video Output Format (HDMI).
okej det ska jag ändra jag har den på ycpbpr men är det korekt om det står component på input signal eller finns det något som jag ska ändra för att få ännu bättre signal eller är det den bästa signal sorten så att säga
Postad 11 augusti 2009 - 20:32
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1 102 inlägg
Det är den bästa, det är den typen av signal som går i HDMIkontakten när du kör YPbPr. När du kör RGB kommer det istället stå 1280x720 och RGB-video. Färgrymden YPbetc är enligt DVE mer korrekt, men då blir bilden aningen oskarpare eftersom upplösningen är aningen annorlunda än Epsonens native upplösning.
Postad 12 augusti 2009 - 09:04
qungen
-
qungen
-
Användare
-
-
208 inlägg
Det är den bästa, det är den typen av signal som går i HDMIkontakten när du kör YPbPr. När du kör RGB kommer det istället stå 1280x720 och RGB-video. Färgrymden YPbetc är enligt DVE mer korrekt, men då blir bilden aningen oskarpare eftersom upplösningen är aningen annorlunda än Epsonens native upplösning.
okej tack för hjälpen
Postad 12 augusti 2009 - 11:14
Unregistereda15dddea
-
Unregistereda15dddea
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
edit: löste sig ^^
Redigerat av Unregistereda15dddea, 12 augusti 2009 - 15:46.
Postad 12 augusti 2009 - 13:04
thynne
-
thynne
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Jag tror att du missuppfattat lite här : 750p och 720p är samma sak, bara två olika sätt att ange "namnet" på signalen. Som Pacman skriver här https://www.minhembi...s...t&p=1242555så har egentligen en "720p"-signal 750 linjer men det är bara 720 som är synliga. Så när Epson TW700 anger att den tar emot 750p tar den emot en signal i dess "native" upplösning. Sen är det mycket möjligt att kombinationen PS3 och TW700 ger en något "skarpare" bild när man skickar 720p signalen som RGB istället för YPbPr (Component) men det är inte säkert att detta gäller om man t.ex. skulle använda en annan dvdspelare.
Redigerat av thynne, 12 augusti 2009 - 13:18.
Postad 12 augusti 2009 - 15:05
DanielSchenström
-
DanielSchenström
-
Beroende
-
-
1 102 inlägg
Ok, jag ber om ursäkt för misinformationen.
Jag tog för givet att det var så på grund av att min 360 som kan sända ut fler upplösningar uppvisar skillnad på 720 på och andra närstående upplösningar som 768p. Det skulle vara intressant att få reda på varför bilden skiljer sig mellan RGB och komponent, om det är skalningen i TW700:an, eller att PS3:an skickar ena signalen exakt som 720 och det är lättare för projjen att hantera.
Postad 12 augusti 2009 - 15:31
qungen
-
qungen
-
Användare
-
-
208 inlägg
nu har jag testat lite o jag tycker att det är bättre bild med YPbPr
möjligt att den inte är riktig lika skarp men det är inte stor skillnad
Postad 12 augusti 2009 - 18:58
Unregistereda15dddea
-
Unregistereda15dddea
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Alltså va.....?  Det är ju inget zoomreglage? Bilden flyttas på längden och ingenting annat? Vafan? Gått igenom varenda meny och knapp men finns INGEN funktion att justera bildens storlek.
Redigerat av Unregistereda15dddea, 12 augusti 2009 - 18:59.
Postad 12 augusti 2009 - 19:00
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
Dom syftar nog på det partiet som är gråmarkerat, visst är det den för zoomen. Är inte hemma nu så jag kan kolla själv.
Postad 12 augusti 2009 - 19:45
Unregistereda15dddea
-
Unregistereda15dddea
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Men ååååh! Sämsta manualen ever!
Nu behöver jag bara få bukt på lukten från kingpin duken
Redigerat av Unregistereda15dddea, 12 augusti 2009 - 19:45.
Postad 12 augusti 2009 - 19:48
Evil Homer
-
Evil Homer
-
Guru
-
-
4 127 inlägg
Men ååååh! Sämsta manualen ever!
Nu behöver jag bara få bukt på lukten från kingpin duken 
Lukten ifrån kingpins duk håller inte i sig i många dagar, vadå gillar du inte doften av badboll menar du?  Ett tips är att ha den nerrullad när du inte är hemma så du slipper det värsta i början iaf.
Postad 17 augusti 2009 - 16:53
thynne
-
thynne
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Jag tog för givet att det var så på grund av att min 360 som kan sända ut fler upplösningar uppvisar skillnad på 720 på och andra närstående upplösningar som 768p. Det skulle vara intressant att få reda på varför bilden skiljer sig mellan RGB och komponent, om det är skalningen i TW700:an, eller att PS3:an skickar ena signalen exakt som 720 och det är lättare för projjen att hantera.
Vare sig man har PS3:an inställd på RGB eller YCbCr (komponent) och 720p så bör ingen skalning behöva ske i TW700 utan det som skickas ska vara "exakt" 720p. Det som skiljer är var omvandlingarna mellan RGB och YCbCr sker och det borde vara detta som ger upphov till att bilden skiljer sig en aning. Om jag minns rätt så är det så att en film på en dvd-skiva är lagrad som YCbCr och att även projektorn visar bilden i YCbCr format. (Men minnet kan svika mig så ta inte detta för den exakta sanningen.) Men om det stämmer så borde det innebära att när man kör PS3 inställd på 720p/YCbCr krävs ingen omvandling alls mellan färgrymderna YCbCr och RGB. Däremot när man kör 720p/RGB så borde det bli såhär: DVD-skivan YCbCr -> PS3 läser YCbCr och omvandlar till RGB -> TW700 tar emot RGB och omvandlar till YCbCr Vilka omvandligar som behöver ske borde vara anledningen till att bilden skiljer sig. Men som jag skrev är detta taget ur minnet, det är mycket möjligt att det inte stämmer exakt. Någon med mer tekniskt kunnande får gärna rätta eller utveckla mitt resonemang.
Postad 23 augusti 2009 - 14:20
Kniff
-
Kniff
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Epson Emp-tw700 kostar idag 9200 :-
Är den fortfarande värd sina pengar? Höstens full-HD projektorer har börjat titta fram och några ligger kring 10tkr-strecket. Sen hittar vi Sanyo PLV-Z700 inte allt för långt bort. Skall man vänta? Ska man ens köpa hd-ready idag?
För en person som kommer använda sig av HTPC -> projektor och se DVD, HD, spela spel, se serier, osv, vad har ni för åsikt? Hur hade ni gjort?
Vet att frågan ställts förr men detta är ett rent hellvete
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Nya Hifi-bänken
joga
2025-05-02 18:25:13
-
JBL M2 igen…..
Anton
2025-05-01 16:07:43
-
JBL M2!!!!!!!
Anton
2025-04-30 16:22:03
-
Front Atmos
Globe
2025-04-28 19:35:47
-
The12 Passive
Globe
2025-04-28 19:33:57
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|