LG:s PG6000 plasma
2138 svar till detta ämne
Postad 28 maj 2008 - 07:12
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2 665 inlägg
För er som inte orkar läsa testet så kommer sista sidan här.
Pros
Comprehensive array of picture adjustment controls
Near-D65 greyscale after calibration via user menu white balance controls
Accurate primary colours after calibration via colour management system
Good standard-def video processing (scaling, video and film mode deinterlacing)
Generous connectivity with 4 HDMI 1.3 inputs, USB port, etc.
Fluid motion handling with minimal blurring
Allow for zero overscan with "Just Scan" [Aspect Ratio] for 720 and 1080 source
Settings can be saved independently for each input
Wide viewing angle (above 150°)
Perfect screen uniformity
Above average sound from TV speakers
Gorgeous "frameless" design
Beautiful and intuitive on-screen menu
Inexpensive price – terrific value-for-money
Cons
Native screen resolution only 1024x768 (not full HD)
Blacks not as deep as the latest Pioneer and Panasonic plasmas
Exhibits more image retention than the latest Pioneer and Panasonic plasmas
Subtle telecine judder remains present when fed with 1080p/24 video signal
Does not display blacker-than-black (BTB) data
Film mode deinterlacing cannot be engaged over HDMI (option is greyed out)
The usual issues of PWM noise, glass reflection, phosphor trails and plasma buzz which are present on all plasma televisions to a certain extent
Conclusion
After living with the LG 42PG6000 for more than a week, it's not difficult to see why the PG6000 plasma series walked away with a "Best Of Innovation" award at Consumer Electronic Show (CES) 2008, and why its competitors – Panasonic in particular – should be very afraid. What we have here is a plasma television that is gorgeously sculpted, and packed with the most comprehensive concoction of picture adjustments and connection options we've seen among all the HDTVs we've tested to date.
Although black level does not quite reach the inkiness on Panasonic and Pioneer plasmas, and native screen resolution is only 1024x768 (i.e. not true HD), these deficiencies are easily forgiven when you look at its jaw-dropping bargain price of less than £700 if you shop around. Given its multiple merits, the LG 42PG6000 effortlessly coasts straight into our current list of recommended HDTVs.
Tydligen har tvn problem med att visa BTB och det är nog de jag själv upplever när de blir väldigt mörka partier.
synd på en sådan tv att de ska behöva vara, kanske går att göra en uppdatering i programvaran från lgs sida?
Postad 28 maj 2008 - 09:23
jvip
-
jvip
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Med risk för tt göra dig besviken....
LG har beslutat att vässa upp PG7000 till oändlig svarta!!!!! Släpps i juli. Pris ca 25000:-
Nejdå, blir inte besviken pga detta, priset är för högt för mig... Köpte tv'n för nära halva priset och känner att jag kan leva med en sån sak  Dock är man ju fortfarande lite orolig för skuggeffekter, inbränningar osv... (Detta är min första platt-tv. Har en Panasonic 37" tjock-tv idag. För 10 år sedan var den en av de absolut bästa tv-apparaterna på marknaden men det var då det. Iofs så har den fortfarande grym bild men HDTV o HDMI var ju inte ens påtänkt på den tiden)
Postad 28 maj 2008 - 10:10
jier
-
jier
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Ingen som har en Logitech Harmony fjärr som vet hur man kan få fjärren att byta till någon av HDMI ingångarna direkt?
Den konfigurationen som fanns hos Logitech hade bara en generell ingång som hette HDMI men den signalen händer inget på när jag testar.
Postad 28 maj 2008 - 11:09
Unregistered25afe1a3
-
Unregistered25afe1a3
-
Veteran
-
-
1 919 inlägg
Ingen som har en Logitech Harmony fjärr som vet hur man kan få fjärren att byta till någon av HDMI ingångarna direkt? Den konfigurationen som fanns hos Logitech hade bara en generell ingång som hette HDMI men den signalen händer inget på när jag testar.
För det första måste du lägga in ingångarna från tv'n i Harmonyn, för att sedan underlätta kontakta Logitech support då de har koder för din tv som du inte hittar annars. Jag löste detta problemet med min LG och Harmony 1000.
Postad 28 maj 2008 - 21:45
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
angående input lag.
For console gaming, "Game" [Picture Mode] will provide the quickest gaming response on the LG 42PG6000 plasma television: we measured input lag to be on par with a Samsung F96 if [Picture Mode] was set to "Game"; but 30ms slower otherwise. Just remember to tone [Sharpness] down from the default value of 60 in "Game" [Picture Mode] to prevent excessive edge enhancement from paradoxically obscuring in-game fine detail.
När det gäller digital tv.
SD (Freeview Digital Television)
The LG 42PG6000 plasma put on a strong showing here, comfortably outshining the Panasonic PX80 for Freeview digital TV broadcast, thanks to its above average scaling and very good deinterlacing for both video and film-based (with [Film Mode] engaged) material. Add near-D65 greyscale and accurate colours to the mix, and it's no wonder that we were suitably impressed when watching Seabiscuit on BBC One.
allmänt om tv-n
Benchmark Test Results
Dead pixels None
Screen uniformity Perfect
Overscanning on HDMI/component
0% with "Just Scan" [Aspect Ratio] for 720 & 1080 source
Blacker than black Failed
Black level Average
Black level retention Stable
Primary chromaticity Excellent
Scaling Above average
Video mode deinterlacing Very good; near-complete jaggies reduction
Film mode deinterlacing Passed 3:2/ 2:2 cadences with [Film Mode] engaged
Viewing angle Excellent (> 150°)
Motion resolution 700
Digital noise
Some PWM (pulse-width modulation) noise
Sharpness Defeatable edge enhancement
Image retention More prevalent than Panasonic & Pioneer plasmas
Posterization Mild, though worse with poor source
Phosphor trails
Yes; severity depends on individual susceptibility
1080p/24 capability (PS3) Accepts 24fps, but subtle telecine judder remains
Input lag (rel. to Samsung F96)
On par in [Game] mode; 30ms slower in other modes
Lärde mig bla att man ska använda SPEL läget vid spel pga den LÅGA input laggen där, jag som inte märkte av den innan ens
Sen att läge film var bäst för vanligt tv tittande ska jag testa iaf även om jag pillat mest i expert läget själv...
Dem verkar nöjda med tv n i det stora hela, Det jag märkt av är BTB men f  n jag tar hellre det än kollar på en grå svärta tex.
Översatt till svenska vilket läge är JUST SCAN? Förstog jag rätt om man skulle använda det vid 720P och 1080 P material?
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 28 maj 2008 - 21:47.
Postad 28 maj 2008 - 21:47
Unregistereda34e3e24
-
Unregistereda34e3e24
-
Användare
-
-
150 inlägg
Hej LG Fantaster
Är på väg att inhandla min första plasma, har nu en philips 36" tjocktv
Har läst denna tråd en del pga jag är intresserad av LG,s PG6000 ev 6500 för prisets skull..
Det jag kommer att använda tv,n till är just TV tittande, inte spel och det finns många frågor.
Ghosting..är detta problem vid endast tv tittande, frågan har kommit fram när jag läst denna tråd.
Andra frågor är (ny på detta så ursäkta om frågorna verkar konstiga)
skilldnaden på 6000 och 6500
som jag förstått så har 6000 endast inbyggd digital mottagare för marksända (kabeltv)
6500 ska tydligen ha samma + mpeg 4
nu den dumma frågan, vad har man för nytta av mpeg4
Det jag har i mitt vägg uttag är com hem,s kabeltv utbud, funkar det på bägge modellerna
Postad 28 maj 2008 - 22:43
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Hej LG Fantaster Är på väg att inhandla min första plasma, har nu en philips 36" tjocktv Har läst denna tråd en del pga jag är intresserad av LG,s PG6000 ev 6500 för prisets skull.. Det jag kommer att använda tv,n till är just TV tittande, inte spel och det finns många frågor. Ghosting..är detta problem vid endast tv tittande, frågan har kommit fram när jag läst denna tråd. Andra frågor är (ny på detta så ursäkta om frågorna verkar konstiga) skilldnaden på 6000 och 6500 som jag förstått så har 6000 endast inbyggd digital mottagare för marksända (kabeltv) 6500 ska tydligen ha samma + mpeg 4 nu den dumma frågan, vad har man för nytta av mpeg4 Det jag har i mitt vägg uttag är com hem,s kabeltv utbud, funkar det på bägge modellerna
Mpeg4 är stöd för hd tv kan man säga alltså inte marksänt (dvb-t) som nästan alla tv har men det är inte dvb-c heller (comhem) kabeltv du som bor i comhem hus ska leta efter dvb-c lappen har ej koll på ifall det är det i pg6500 dock. gosting kan jag få om man sitter och kollar på textade program en hel kväll då visar det sig som lite ljusare partier där texten varit iaf kvällstid och nersläckt. Sånna spår försvinner på 5 minuter av tittande på tv utan textning, läser du testet i mitt förra inlägg så står det att pg6000 är : När det gäller digital tv. SD (Freeview Digital Television) The LG 42PG6000 plasma put on a strong showing here, comfortably outshining the Panasonic PX80 for Freeview digital TV broadcast, thanks to its above average scaling and very good deinterlacing for both video and film-based (with [Film Mode] engaged) material. Add near-D65 greyscale and accurate colours to the mix, and it's no wonder that we were suitably impressed when watching Seabiscuit on BBC One. jag rekomenderar den iaf!
Postad 29 maj 2008 - 09:02
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Har precis läst recensionen (läser allt hd-tvtest skriver - de är sanslöst bra recensenter) och det är ju spännande att se hur bra denna TV är jämfört med konkurrenterna. Framförallt verkar det som ett mycket bra alternativ för alla de som i första hand är intresserade av SD-tv och DVD. Synd att den verkar vara lite "off" innan man kalibrerat den ordentligt, annars vore det en utmärkt TV att rekommendera till alla som skriker efter en "vanlig tv"  Alla bryr sig ju inte om tv-spel, 1080p m.m.
Det här med dåliga detaljer i lågdagrar är nog medvetet val från LG:s sida. Om en tv inte har mycket god svärta så kommer den tappa mycket djup om den då också ska visa detaljer i mörka scener. Genom att offra lite detaljer i mörka scener upplevs svärtan som bättre i många halvljusa och ljusa scener. Det blir helt enkelt mer tryck i bilden. PX80 kan till exempel sakna lite tryck i bilden mycket på grund av att den verkligen återger alla detaljer i mörka scener. Den har ju dock svärtan som gör att den klarar av detta, men skulle denna tv försöka sig på det skulle nog resultatet bli lite urvattnat.
Man kan se det som ett "fult trick" från LG:s sida men i praktiken är det nog just avsaknad av detaljer i mörka scener som man som konsumenter märker minst (man vet inte vad man missar så att säga).
Postad 29 maj 2008 - 14:15
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
Hej LG Fantaster Är på väg att inhandla min första plasma, har nu en philips 36" tjocktv Har läst denna tråd en del pga jag är intresserad av LG,s PG6000 ev 6500 för prisets skull.. Det jag kommer att använda tv,n till är just TV tittande, inte spel och det finns många frågor. Ghosting..är detta problem vid endast tv tittande, frågan har kommit fram när jag läst denna tråd. Andra frågor är (ny på detta så ursäkta om frågorna verkar konstiga) skilldnaden på 6000 och 6500 som jag förstått så har 6000 endast inbyggd digital mottagare för marksända (kabeltv) 6500 ska tydligen ha samma + mpeg 4 nu den dumma frågan, vad har man för nytta av mpeg4 Det jag har i mitt vägg uttag är com hem,s kabeltv utbud, funkar det på bägge modellerna
Varken PG6000 eller PG6500 har mottagare för DVB-C (digital-tv från Com Hem). Då får du vänta tills PG6300 dyker upp, vilket den borde göra vilken vecka som helst enligt tidigare info från LG. Ta gärna en titt i den än så länge tämligen korta tråden för just LG PG6300.
Postad 29 maj 2008 - 19:10
Unregistered504e7b86
-
Unregistered504e7b86
-
Rookie
-
8 inlägg
Media markt har denna vecka en lp 50pg1000 för 11990 kr. Är det nån som vet vad detta är för TV Jag har svårt att hitta den någon annan stans!
Postad 29 maj 2008 - 20:50
Sir_T
-
Sir_T
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Om några år kommer det marksända nätet att gå över till att sända i MPEG4 (plats för fler kanaler). Om TV:n inte har stös för MPEG4 så kommer du inte att kunna ta emot marksänt med den inbygda boxen. Ett tips. Vänta till i juli då PG7000 släpps...den har oändlig svärta.
Postad 30 maj 2008 - 07:23
jvip
-
jvip
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Media markt har denna vecka en lp 50pg1000 för 11990 kr. Är det nån som vet vad detta är för TV Jag har svårt att hitta den någon annan stans!
Efter en snabb Google-sökning så verkar det som en tv som är gjord för östeuropa. Det är inte en likadan tv som 50PG6000. Den har inte samma specifikation av vad jag kan utläsa från de sidor som finns. Bland annat finns det endast 1 HDMI-anslutning på 50PG1000.
Postad 30 maj 2008 - 10:19
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
.........Och ett kontrast värde på 15000:1 vilket är mindre än någon utav årets modeller från LG 3000 och 6000 så den verkar lite skum helt enkelt, bättre att köpa en samsung q97 eller lägga till och få en pg3000 i 50 tum eller kanske en 6000 osv.
Postad 30 maj 2008 - 11:56
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
Om några år kommer det marksända nätet att gå över till att sända i MPEG4 (plats för fler kanaler). Om TV:n inte har stös för MPEG4 så kommer du inte att kunna ta emot marksänt med den inbygda boxen.
Ett tips. Vänta till i juli då PG7000 släpps...den har oändlig svärta.
Haha, jobbar du på LGs avdelning för PR eller? Du skrev tidigare ett svar på en fråga som inte besvarade frågan alls: "LG har beslutat att vässa upp PG7000 till oändlig svarta!!!!! Släpps i juli. Pris ca 25000:-" Kanske han inte har lust att lägga 25000 på en tv och kanske han vill ha den snart och undrar då om DENNA tv har problem med ghosting. Vi hajjar att PG7000 kommer ha oändlig svärta, något jag inte hurrar nämvärt då man ofta kollar på tv i dagsljus och då är skillnaderna så marginella att det är många andra faktorer som väger tyngre (tex. ghosting)...
Postad 30 maj 2008 - 13:03
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
http://www.i4u.com/article12409.html http://www.physorg.c...s112457760.html Som jag ser det så är Pioneers värsting den enda som är tillräckligt bra idag men 50 papp för en tv, ja det är bara för mycket anser jag.
Pioneers full-HD 50 tummare generation 9 kommer att kosta ca 30000 och inte 50000. Så med tanke på det så ställer det grymma krav på konkurrenterna. Panasonics flaggskepp 50pz800 är enligt recension http://reviews.cnet....sumentguiden.se sämre än pioneers hd-ready 50 tummare generation 8 FAST den är dyrare så man kan ju hoppas att priserna dumpas när Pio släpper sina 9G. Hoppas även detta händer med LG, för de kan inte ligga några tusenlappar från Pioneer o förvänta sig ha större bild/pris ratio...
Postad 30 maj 2008 - 13:11
jvip
-
jvip
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Haha, jobbar du på LGs avdelning för PR eller?
Du skrev tidigare ett svar på en fråga som inte besvarade frågan alls:
"LG har beslutat att vässa upp PG7000 till oändlig svarta!!!!! Släpps i juli. Pris ca 25000:-"
Kanske han inte har lust att lägga 25000 på en tv och kanske han vill ha den snart och undrar då om DENNA tv har problem med ghosting.
Vi hajjar att PG7000 kommer ha oändlig svärta, något jag inte hurrar nämvärt då man ofta kollar på tv i dagsljus och då är skillnaderna så marginella att det är många andra faktorer som väger tyngre (tex. ghosting)...
Tack Johan, du tog orden ur munnen, hmm tangentbordet!?, på mig
Postad 30 maj 2008 - 18:35
Sir_T
-
Sir_T
-
Wannabe
-
-
40 inlägg
Haha, jobbar du på LGs avdelning för PR eller?
Du skrev tidigare ett svar på en fråga som inte besvarade frågan alls:
"LG har beslutat att vässa upp PG7000 till oändlig svarta!!!!! Släpps i juli. Pris ca 25000:-"
Kanske han inte har lust att lägga 25000 på en tv och kanske han vill ha den snart och undrar då om DENNA tv har problem med ghosting.
Vi hajjar att PG7000 kommer ha oändlig svärta, något jag inte hurrar nämvärt då man ofta kollar på tv i dagsljus och då är skillnaderna så marginella att det är många andra faktorer som väger tyngre (tex. ghosting)...
På vilket sätt gav mitt inlägg om MPEG4 inte svar på frågan? *?* varken du eller jag vet väl vad som proriteras av köparen...jag gav bara ett tips....OM det är så att han anser full-HD och oändlif svärta som viktiga faktorer så är det ju snopet om i princip samma TV fast med dom tilläggen släpps bara någon månad efter köpet. Som sagt...det var bara ett tips....ville bara hjälpa till....men det var tycligen fel? förstår inte hur någon kan lägga energi på att kommentera sånt här....*?* Ursäkta stavfelen....
Postad 30 maj 2008 - 18:56
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Någon som vill översätta raderna korrekt :
Overscanning on HDMI/component
0% with "Just Scan" [Aspect Ratio] for 720 & 1080 source.
Hittade svaret igenom att ändra språk till engelska i menyerna tror det var helbild i översatt till svenska.
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 31 maj 2008 - 16:10.
Postad 31 maj 2008 - 11:49
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Fyra frågor om 50PG6000:
1. Den har två SCART-kontakter och enligt tech-specen är "en full och en halv". Vad innebär full och halv SCART-kontakt?
2. Stöder någon av SCART-kontakterna RGB in? I så fall vilken av dem?
3. Finns det något sätt att få TVn att visa lite detaljer om nuvarande bildsignal som visas på skärmen, t.ex upplösning (typ 480p/720p/1080i/etc), videosignal (komposit, svideo, rgb, komponent, hdmi), medskickad information om ratio (16:9, 4:3), info om aktuellt visningsläge (Q view), etc, etc
4. Var hittar jag läget så att TVn automatiskt ställer in rätt aspect ratio (16:9 eller 4:3) beroende på metainformationen i videosignalen?
Redigerat av elofu17, 31 maj 2008 - 15:44.
Postad 31 maj 2008 - 16:08
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
[quote name='elofu17' date='May 31 2008, 12:49 ' post='1931616'] Fyra frågor om 50PG6000: 1. Den har två SCART-kontakter och enligt tech-specen är "en full och en halv". Vad innebär full och halv SCART-kontakt? 2. Stöder någon av SCART-kontakterna RGB in? I så fall vilken av dem? 3. Finns det något sätt att få TVn att visa lite detaljer om nuvarande bildsignal som visas på skärmen, t.ex upplösning (typ 480p/720p/1080i/etc), videosignal (komposit, svideo, rgb, komponent, hdmi), medskickad information om ratio (16:9, 4:3), info om aktuellt visningsläge (Q view), etc, etc 4. Var hittar jag läget så att TVn automatiskt ställer in rätt aspect ratio (16:9 eller 4:3) beroende på metainformationen i videosignalen? [ fråga 3, har jag ett halvt svar på och det är att tryck in den stora OK knappen längre upp på fjärren så visas tex 1080P 50hz men inget annat vad jag kommer ihåg.
Postad 31 maj 2008 - 19:26
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2 346 inlägg
Tog för givet att båda klarade full-scart.Men så är allså inte fallet?
Fullscart innebär RGB, S_Video samt komposit. Halvscart saknar RGB.
Allså är Fullscart väldigt mycket bättre.
Postad 31 maj 2008 - 22:44
JohanOeberg
-
JohanOeberg
-
Amatör
-
-
97 inlägg
På vilket sätt gav mitt inlägg om MPEG4 inte svar på frågan? *?*
varken du eller jag vet väl vad som proriteras av köparen...jag gav bara ett tips....OM det är så att han anser full-HD och oändlif svärta som viktiga faktorer så är det ju snopet om i princip samma TV fast med dom tilläggen släpps bara någon månad efter köpet. Som sagt...det var bara ett tips....ville bara hjälpa till....men det var tycligen fel? förstår inte hur någon kan lägga energi på att kommentera sånt här....*?*
Ursäkta stavfelen....
Du sa nämde att vi kommer gå över till MPEG4... Bra info, men det var ju inget han frågade om (eftersom du frågar om svar). Han skriver såhär: "Har läst denna tråd en del pga jag är intresserad av LG,s PG6000 ev 6500 för prisets skull.." Det borde väl indikera lite av vilken summa han vill lägga. Alltså, ta det inte personligt...
Postad 02 juni 2008 - 09:02
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
50PG6000 blev "Bra Köp" i tidningen Hemmabios testI senaste numret av tidningen Hemmabio (i butik i morgon för er som inte prenumererar) testas som tidigare rapporterats i den här tråden följande apparater: Andersson A470FD JVC HD-58S80DDU LG 50PG6000 Panasonic TH-46PZ85 Philips 52PFL9632D/10 Samsung 50P96FD Sharp LC-52XL2 Bäst i test blev Panasonic medan LG fick stämpeln "Bra Köp". Lite kortfattat... "ISF direkt från fabrik" imponerade inte, snarare tvärtom. Däremot gick det bra att ställa in fin bild. Tidningens förslag på inställningar finns i en faktaruta i testet. Svärtan var inte lika bra som t ex Panasonic. Trots allt som LG utlovat om bildbehandling upplevdes klassiskt 60 Hz-judder när tv:n matades med 1080/24p. Spökbilder noterades och tidningen konstaterar att somliga kommer att irritera sig på dessa. Fast i stort klarade den sig bra, ger väldigt mycket tv för pengarna. Och är snygg.
Redigerat av Dennis_hembio, 02 juni 2008 - 09:02.
Postad 02 juni 2008 - 11:34
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2 346 inlägg
Du skulle inte kunna tänka dig att delge inställningarna då jag bokstavligt talat tycker tidningen suger i övrigt....
Hur var det med scart och RGB btw. Enbart på 2:an?
Postad 02 juni 2008 - 13:03
Unregistereda112c6ba
-
Unregistereda112c6ba
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Är också intresserad om någon ville bemöda sig att posta inställningarna rekommenderade av tidningen! Vore tacksamt!
Postad 02 juni 2008 - 13:05
Unregistered1460
-
Unregistered1460
-
Användare
-
-
235 inlägg
50PG6000 blev "Bra Köp" i tidningen Hemmabios test I senaste numret av tidningen Hemmabio (i butik i morgon för er som inte prenumererar) testas som tidigare rapporterats i den här tråden följande apparater: Andersson A470FD JVC HD-58S80DDU LG 50PG6000 Panasonic TH-46PZ85 Philips 52PFL9632D/10 Samsung 50P96FD Sharp LC-52XL2
Bäst i test blev Panasonic medan LG fick stämpeln "Bra Köp". Lite kortfattat... "ISF direkt från fabrik" imponerade inte, snarare tvärtom. Däremot gick det bra att ställa in fin bild. Tidningens förslag på inställningar finns i en faktaruta i testet. Svärtan var inte lika bra som t ex Panasonic. Trots allt som LG utlovat om bildbehandling upplevdes klassiskt 60 Hz-judder när tv:n matades med 1080/24p. Spökbilder noterades och tidningen konstaterar att somliga kommer att irritera sig på dessa. Fast i stort klarade den sig bra, ger väldigt mycket tv för pengarna. Och är snygg.
SUCK!!! Jag blir såååå trött på tidningar som tror dom vet... "ISF från fabrik" - Om dom nu tror att den är kalibrerad enligt ISF-standard från fabrik så är de dummare än tåget. Ingen tv kan vara ISF-kalibrerad från fabrik! Varför? Enbart för att en sådan kalibrering sker på plats i just det rummet som tv/skärm står i. Å såvida inte alla som handlar tvn bor på plasmafabriken i Korea så... Sen blir jag extremt trött på alla som lägger ut sina inställningar på nätet. Bilden beror givetvis på hur rummet ser ut, färgsättning, ljus etc. Visst finns vissa förinställningar som man kan använda, men om man ska ha den bästa bilden måste den ställas in i det aktuella rummet. Å dom ska kalla sig seriös tidning... SUCK!
Postad 02 juni 2008 - 13:08
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Annars går artikeln att köpa på http://www.hemmabiotidningen.se/ (märk.. jag har den inte..) Hittade bara förra numret än så länge men kommer väl upp på nätet vilken dag som helst.
Postad 02 juni 2008 - 13:59
Dennis_hembio
-
Dennis_hembio
-
Forumräv
-
-
986 inlägg
SUCK!!! Jag blir såååå trött på tidningar som tror dom vet... "ISF från fabrik" - Om dom nu tror att den är kalibrerad enligt ISF-standard från fabrik så är de dummare än tåget. Ingen tv kan vara ISF-kalibrerad från fabrik! Varför? Enbart för att en sådan kalibrering sker på plats i just det rummet som tv/skärm står i. Å såvida inte alla som handlar tvn bor på plasmafabriken i Korea så...
Sen blir jag extremt trött på alla som lägger ut sina inställningar på nätet. Bilden beror givetvis på hur rummet ser ut, färgsättning, ljus etc. Visst finns vissa förinställningar som man kan använda, men om man ska ha den bästa bilden måste den ställas in i det aktuella rummet.
Å dom ska kalla sig seriös tidning... SUCK!
Ja, det var precis det de skrev i tidningen. Att "ISF direkt från fabrik" inte fungerar, det begreppet var något som LG använde sig av när de lanserade modellserien. Besvikelsen handlade snarare om att de inställningar som "ISF från fabrik" gav var så pass snett ute som de var. Jag anser att Hemmabio är en seriös tidning. De har i alla fall medarbetare som är utbildade på ISF-kalibrering och de gör en kontinuerlig insats att informera och utbilda sina läsare om diverse klurigheter i hemmabioträsket. Delgivande av inställningar har jag inget emot. Tycker att det är bra att någon kompetent person som har lagt ner mycken tid och möda delger andra sitt resultat. På så vis kan andra snabbt och enkelt få till hyfsade inställningar som man sedan kan utgå ifrån och finlira med. Däremot kan jag inte skriva ner Hemmabios förslag på inställningar nu, jag är på jobbet och tidningen är hemma.
Postad 02 juni 2008 - 14:33
Unregistered1460
-
Unregistered1460
-
Användare
-
-
235 inlägg
Ja, det var precis det de skrev i tidningen. Att "ISF direkt från fabrik" inte fungerar, det begreppet var något som LG använde sig av när de lanserade modellserien. Besvikelsen handlade snarare om att de inställningar som "ISF från fabrik" gav var så pass snett ute som de var. Jag anser att Hemmabio är en seriös tidning. De har i alla fall medarbetare som är utbildade på ISF-kalibrering och de gör en kontinuerlig insats att informera och utbilda sina läsare om diverse klurigheter i hemmabioträsket. Delgivande av inställningar har jag inget emot. Tycker att det är bra att någon kompetent person som har lagt ner mycken tid och möda delger andra sitt resultat. På så vis kan andra snabbt och enkelt få till hyfsade inställningar som man sedan kan utgå ifrån och finlira med. Däremot kan jag inte skriva ner Hemmabios förslag på inställningar nu, jag är på jobbet och tidningen är hemma.
allright... har inte läst tidingen, men lät som om de skrev så i inlägget.... men okej
Postad 02 juni 2008 - 14:57
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Nu har Webhallen tagit bort medlemsrabatten på 50" 6010. Nu kostar den åter 17 990 kronor - good luck chuck!
Postad 02 juni 2008 - 16:52
jvip
-
jvip
-
Wannabe
-
-
28 inlägg
Nu har Webhallen tagit bort medlemsrabatten på 50" 6010. Nu kostar den åter 17 990 kronor - good luck chuck!
Sicken tur att jag hann beställa då  TV'n är på ingående från posten ikväll... Kan knappt vänta!
Postad 02 juni 2008 - 17:59
Unregistered98025e06
-
Unregistered98025e06
-
Användare
-
-
167 inlägg
Kan vara så att mina glasögon inte funkar som dom ska............ skall genast ställa om kameran tack för tipset 
Hej, Läs nedan: Fotot är ju underexponerat.
Så heter det.
Postad 02 juni 2008 - 20:25
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2 665 inlägg
Är det många som köpt denna tv som har problem med undertexter när de ser på film?
jag ser en väldigt väldigt svag spökbild när jag ser på film.
inget jätte problem då de knappt syns samt att man efter filmen kan köra vit rengöring så försvinner de på typ 5-10 sek.
men ja kan förstå att vissa inte klarar av att det är så.
Postad 03 juni 2008 - 07:25
Unregistered63826edc
-
Unregistered63826edc
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Är det många som köpt denna tv som har problem med undertexter när de ser på film?
jag ser en väldigt väldigt svag spökbild när jag ser på film.
inget jätte problem då de knappt syns samt att man efter filmen kan köra vit rengöring så försvinner de på typ 5-10 sek.
men ja kan förstå att vissa inte klarar av att det är så.
Jag hade grym ghosting av undertexterna. Tyckte att det la sordin på filmupplevelsen så jag returnerade TVn. Har nu en PX80 istället. Ingen ghosting alls men sämre bild, helt klart. LGn var hel suverän bildmässigt (endast kollat kabel och DVD med TV som uppskalare). Mycket tråkigt med ghostingen. Antingen är det vissa skillnader mellan olika apparater eller så man olika känslig.
Postad 03 juni 2008 - 12:15
Unregistereda34e3e24
-
Unregistereda34e3e24
-
Användare
-
-
150 inlägg
Hej LG Fantaster
Ser att det har kommit in en del svar på mina frågor mm
Har nu beställt PG6500 från Pixmania( Hoppas leverans och övrig service fungerar
TV:n ska ju tydligen vara samma som PG6000 + mpeg4, och om det är som Sir_T skriver så kanske man får nytta av
mpeg4 i framtiden, om jag har kvar den vill säga.
Tack för alla svar och komentarer, återkommer när och om TV:n anländer.
Jukkas
Postad 03 juni 2008 - 12:27
Unregistered1460
-
Unregistered1460
-
Användare
-
-
235 inlägg
Hej LG Fantaster Ser att det har kommit in en del svar på mina frågor mm Har nu beställt PG6500 från Pixmania( Hoppas leverans och övrig service fungerar TV:n ska ju tydligen vara samma som PG6000 + mpeg4, och om det är som Sir_T skriver så kanske man får nytta av mpeg4 i framtiden, om jag har kvar den vill säga. Tack för alla svar och komentarer, återkommer när och om TV:n anländer.
Jukkas
bilden på pixmanias hemsida ang. PG6500 är inte rätt, bara så du vet. Det är en LG5010. Så du inte får falska förhoppningar
Postad 03 juni 2008 - 14:10
Kung67
-
Kung67
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Vi får hoppas att din TV kommer fram hel. I annat fall väntar dig ett veritabelt h*lvete. Se gärna omdömena angående Pixmania.
Redigerat av Kung67, 03 juni 2008 - 14:11.
Postad 03 juni 2008 - 14:16
rodman45
-
rodman45
-
Lärjunge
-
-
431 inlägg
Hej LG Fantaster Ser att det har kommit in en del svar på mina frågor mm Har nu beställt PG6500 från Pixmania( Hoppas leverans och övrig service fungerar TV:n ska ju tydligen vara samma som PG6000 + mpeg4, och om det är som Sir_T skriver så kanske man får nytta av mpeg4 i framtiden, om jag har kvar den vill säga. Tack för alla svar och komentarer, återkommer när och om TV:n anländer.
Jukkas
Haha, good luck Chuck. du kunde lika gärna gett mig pengarna i några veckor istället. Risken/chansen att du får en tv är ganska liten. Och skulle den sedan dessutom vara hel och fungera, då ska du nog gå och köpa några lotter...
Postad 03 juni 2008 - 16:01
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2 665 inlägg
Fick hemmabio tidningen idag och har ställt in den som de hade i expert läget och de passade min tv rätt okej.
men en fråga, ställa in tvn på helbild går inte på min tv hur jag än gör, går varken då ja kör scart eller hdmi har testat hdmi plats 1 och 2 samt scart plats 1
jag kan köra original samt 16:9 läge men inte läget helbild.
vad kan jag göra för fel?*
Redigerat av Unregisteredc27b1e79, 03 juni 2008 - 16:57.
Postad 03 juni 2008 - 21:47
elofu17
-
elofu17
-
Beroende
-
-
1 136 inlägg
Fyra frågor:
A.
Finns det nån inställning någonstans där man kan byta färg på sidokanterna i 4:3-format, från LG's gråa färg till svart?
B.
Klarar TVn av att hantera formatsignalering (16:9 eller 4:3) via SCART-stift 8?
C.
Klarar TVn av att hantera formatsignalering (16:9 eller 4:3) via WSS? (en signal inlagd i bildens överkant)
D.
Vad är skillnaden mellan bildinställningslägena Expert1 och Expert2? Är de tänkta att användas på något speciellt sätt?
Postad 04 juni 2008 - 00:03
Unregisteredbf364490
-
Unregisteredbf364490
-
Veteran
-
-
1 887 inlägg
Någon som har lust att plita ner inställningarna från tidningen?
Postad 04 juni 2008 - 08:39
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2 346 inlägg
Är det någon mer en Hembiotidningen som ser judder i 1080/24fps?
Ja inställningarna vore som sagt uppskattat....
Någon som kan svara på varför inte båda scart-ingångarna har fullrange? Känns som en konstig besparing......
Sen tycker jag det är falskmarknadsföring från LG om det finns Judder i 1024/fps. Har testat och tycker mig kunnat sett detta...
Postad 04 juni 2008 - 11:05
Unregistered63826edc
-
Unregistered63826edc
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Är det någon mer en Hembiotidningen som ser judder i 1080/24fps?
Ja inställningarna vore som sagt uppskattat....
Någon som kan svara på varför inte båda scart-ingångarna har fullrange? Känns som en konstig besparing......
Sen tycker jag det är falskmarknadsföring från LG om det finns Judder i 1024/fps. Har testat och tycker mig kunnat sett detta...
På avforums.com finns ägare till PG6000 som varit i kontakt med LG (ej sverige) ang. judder på 1080/24p. De har fått till svar att TVn inte klarar att visa 24hz * X utan gör om signalen till 100hz. Detta är ju tvärtom vad "Specialisten", dvs Jocke eller vad han heter från LG Sverige har sagt tidigare i tråden. Man skulle således kunna säga att det är falsk information. Beklagligt tycker jag.
Postad 04 juni 2008 - 12:35
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
På avforums.com finns ägare till PG6000 som varit i kontakt med LG (ej sverige) ang. judder på 1080/24p. De har fått till svar att TVn inte klarar att visa 24hz * X utan gör om signalen till 100hz. Detta är ju tvärtom vad "Specialisten", dvs Jocke eller vad han heter från LG Sverige har sagt tidigare i tråden. Man skulle således kunna säga att det är falsk information. Beklagligt tycker jag.
Asså, en sån här grej skulle göra mig så förbannad att jag skulle försöka häva mitt köp, det är ju rent ljug. När jag frågade på elgiganten sa de 72 eller 96 hz, kommer inte ihåg men nått av de två var det, så kan detta stämma? Vore ju hur märkligt som helst. Jag skulle aldrig lägga fingrarna en burk 2008 som inte klarade av att frekvensdubbla 24fps på något sätt för att ge en judderfri bild. Hmm, nån borde få smaka på klassikern tjära + fjädrar... EDIT: hmm på hdtvtest skrev de faktiskt "1080p/24 capability (PS3) Accepts 24fps, but subtle telecine judder remains"
Redigerat av Unregistered951ada42, 04 juni 2008 - 12:36.
Postad 04 juni 2008 - 13:44
Hinken74
-
Hinken74
-
Veteran
-
-
2 346 inlägg
Att man medvetet eller lurar kunden genom att gå ut med information som sen inte visar sig stämma är väldigt amatörmässigt.
Lg la ribban högt med denna tv:n, likt förbannat gör de rejäla amatör missar. Man kan ju tycka att ett så stort företag verkligen skulle vara måna av sitt rykte och se till att det finns på fötter innan man uttalar sig.
Tv:n är ju bra, men den lever inte upp till det som specen och Jocke har sagt. Jag testade att spela GTA 4 med 1080p och tyvärr så störs jag en hel del av detta judder. Trist LG. Gör om gör rätt.
Jag hoppas vi som har köpt den man få någon slags kompensation.
Om jag köper en BMW med 250 hästar och den visar sig ha 170 skulle jag bli rätt förbannad!
Postad 04 juni 2008 - 14:32
Sur gubbe
-
Sur gubbe
-
Användare
-
-
240 inlägg
Tv:n är ju bra, men den lever inte upp till det som specen och Jocke har sagt. Jag testade att spela GTA 4 med 1080p och tyvärr så störs jag en hel del av detta judder. Trist LG. Gör om gör rätt.
Fast judder är en effekt av 24p->60 Hz. TV-spel torde renderas direkt i 60 Hz och upplevt judder då vara något annat. Spelet i sig kanske? (Jag är ingen spelare, har bara hört talas om GTA) För övrigt verkar det vara rätt klent med TV som klarar 1080p/24 på rätt sätt. 2007 och 2008:s Samsung, Sony, Sharp(?), Pioneer och sprillans nya Panasonic(?) men sedan verkar det mest vara judderburkar. Till skillnad från projektorer där så gott som varenda modell under 2007-2008 verkar fixa 1080p/24 korrekt och där bilden också rör sig riktigt snyggt, ofta klart snyggare än vad många teveapparater överhuvudtaget klarar av.
Postad 04 juni 2008 - 16:45
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2 665 inlägg
Här kommer inställningarna.
Förhållande: Hel Bild (jag kan inte använda helbild då den är gråmarkerad)
Bildläge: Expert/Standard
Kontrast: 80 till 90
Ljusstyrka: 52
Skärpa: 26
Färg: 55/47
Färgton: 0
Ex kontrast/färg: Av
Brusreducering: Av
Gamma: Mellan
Svartnivå: Låg (Hög för dator)
Vitbalans: Varm (Expertläget RK:0 GK:0 BK:-9, RL:2 GL:-3 BL:8
Färghantering: Endast expertläget: Röd färg 8,Röd ton -10, Magenta Färg 5,Magenta Ton 7, Övriga 0
Postad 04 juni 2008 - 16:46
Grimmy
-
Grimmy
-
Veteran
-
-
1 743 inlägg
Precis, knappast att man får judder av tv-spel. Jag tycker folk ska läsa HDTv-tests recension lite mer i detalj. Att få bra flyt i bilden handlar om en massa fler faktorer än judder som orsakas av 24p-konvertering. Likväl tycker jag detta är onödigt. Men det påverkar knappast GTA-upplevelsen.
Postad 04 juni 2008 - 16:56
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2 665 inlägg
Det finns nog egentligen bara ett märke som klarar av att visa bilden på ett helt felfritt sätt och det är Pioneer, vad dom gör med sina apparater vet jag inte men de lyckas bra iaf.
Hade de inte varit för priset så hade det stått en pioneer i mitt vardagsrum.
Man får vad man betalar för brukar man säga, men ja tycker ändå att en plasma anno 2008 borde vara bättre än va denna lg är.
Det jag stör mig mest på är varken judder eller ghostning utan det är den enligt mig riktigt taskiga svärtan då de kommer till bäcksvarta partier. tycker det är dåligt av lg att inte få till det bättre, t.om lg pc55 klarar detta bättre ju.
Postad 04 juni 2008 - 17:53
Unregistered1df9a6f7
-
Unregistered1df9a6f7
-
Veteran
-
-
1 973 inlägg
Här kommer inställningarna.
Förhållande: Hel Bild (jag kan inte använda helbild då den är gråmarkerad) Bildläge: Expert/Standard Kontrast: 80 till 90 Ljusstyrka: 52 Skärpa: 26 Färg: 55/47 Färgton: 0 Ex kontrast/färg: Av Brusreducering: Av Gamma: Mellan Svartnivå: Låg (Hög för dator) Vitbalans: Varm (Expertläget RK:0 GK:0 BK:-9, RL:2 GL:-3 BL:8 Färghantering: Endast expertläget: Röd färg 8,Röd ton -10, Magenta Färg 5,Magenta Ton 7, Övriga 0
Någon som kan tänka sig att det går att använda de på 42 " pg6000 eller är det för stor skillnad mellan 50 tum och 42 tum?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|