Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Panasonic Plasma 2013

4746 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Panasonic Viera TX-P50ST60Y (TV) 6 8,71 (30) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42ST60Y (TV) 6 8,6 (4) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42X60E (TV) 3 7,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50X60E (TV) 3 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55ST60Y (TV) 6 9,13 (15) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65ST60Y (TV) 6 8,35 (22) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65VT60Y (TV) 7 9,15 (19) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT60Y (TV) 7 8,74 (18) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50VT60Y (TV) 7 9 (14) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50ST60E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55ST60E (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P50GT60Y (TV) 4 7,5 (1) Inga priser
Panasonic Viera TX-P42GT60Y (TV) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P60ZT60E (TV) 7 8,56 (8) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55STW60 (TV) 1 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P65STW60 (TV) 1 (0) Inga priser
36 relaterade trådar
Panasonic TX-55HZ980E (28 inlägg) 4 år sedan
OLED och Plasma? (34 inlägg) 6 år sedan
Fantastisk TV, som är fantastiskt trasig :/ (8 inlägg) 8 år sedan
Köpt TV (13 inlägg) 8 år sedan
3D-glasögon (4 inlägg) 9 år sedan
Är LG 55EA880W enda alternativet om man vill köpa till våren? (16 inlägg) 10 år sedan
Projektor vs TV till vardagsrum (123 inlägg) 10 år sedan
köpa stor tv nu (12 inlägg) 10 år sedan
Hur stor bild har du? (174 inlägg) 10 år sedan
Köpa ny plasma! (43 inlägg) 10 år sedan
panasonic st60 hdmi signal (3 inlägg) 10 år sedan
Sony Bravia KDL-55W905A eller Panasonic Viera TX-P55VT60Y (6 inlägg) 10 år sedan
Ny tv 55"-65" Max 25.000:-, Väldigt ljust rum.. (5 inlägg) 11 år sedan
Hjälp med TV-köp, bråttom! (3 inlägg) 11 år sedan
SONY KDL55W905 eller Panasonic TX-P60ZT60E. Ska beställa idag! (15 inlägg) 11 år sedan
P55VT60Y vs UE55F8005 (5 inlägg) 11 år sedan
Bästa valet? P65ST60Y. (18 inlägg) 11 år sedan
Vilken Tv ska jag välja? ST60 eller 8005 (16 inlägg) 11 år sedan
För stor TV? (finns väl inte!) (22 inlägg) 11 år sedan
TX-P50ST60Y kanallista med både analoga och digitala kanaler. (1 inlägg) 11 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 11 år sedan
Bakgrundsbelyst eller kantbelyst LED? (4 inlägg) 11 år sedan
Tv till 5 meter, hjälp! (30 inlägg) 11 år sedan
Letar "dum" prisvärd LED 7-10k (2 inlägg) 11 år sedan
Samsung UE55F6655 eller Panasonic TX-P55ST60Y (30 inlägg) 11 år sedan
PS51F8505 vs. TX-P50VT60Y (3 inlägg) 11 år sedan
Hur bra är Samsung ps64f5005 (10 inlägg) 11 år sedan
Ännu en "vilken ska jag välja"-tråd – PS50ST60Y / 46F8005 / KDL-W80 (6 inlägg) 11 år sedan
Behöver råd ang tv-köp. Lite panik.. (19 inlägg) 11 år sedan
Ersätta Pioneer TV, varför så svårt (17 inlägg) 11 år sedan
Bildfråga panasonic st60y (19 inlägg) 11 år sedan
Hjääälp! Jag blir galen av alla dessa val! (21 inlägg) 11 år sedan
NAS-lösning (3 inlägg) 11 år sedan
Ny plasma - hjälp med val (9 inlägg) 11 år sedan
Panasonic P50GT60, CI+ modul upptäckt, vid varje uppstart (7 inlägg) 11 år sedan
Spela på en TX-P55ST60Y, byta ut en 40A656A1 (0 inlägg) 11 år sedan

Postad 13 juli 2013 - 08:58

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Om man gillar normal läget kan lika gärna köpa en LCD ;)

Postad 13 juli 2013 - 10:56

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

• 2 190 inlägg
  • 0
Om du tycker THX-läget är livlöst sitter du antagligen i ett för ljust rum.

Postad 13 juli 2013 - 11:14

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Om man gillar normal läget kan lika gärna köpa en LCD ;)

Det är ju det Svenssons gör :D

Postad 13 juli 2013 - 11:18

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Eller så har man en TV med för låg ljusstyrka. Med en öppen planlösning och en övervägande ljus inredning är kanske inte mörkläggning alltid så lätt. Det är väl liksom det som är grejen med OLED, att man kan få plasmasvärta men utan att behöva offra ljusstyrka, fram till dess är det väl i princip ett val mellan bästa svärtan (plasma) och bästa ljusstyrkan (LCD). Plasmorna har blivit ljusstarkare, samtidigigt har LCD:erna fått bättre svärta...valet är lika svårt varje år känns det som :D

Redigerat av Unregistered1413, 13 juli 2013 - 11:18.

Postad 13 juli 2013 - 12:24

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0

Har prövat med nedsläckt vardagsrum på kvällen (då är det mörkt i rummet).

Jag vet att THX läget ska vara det "bästa" för icke kalibreringskunnina folk likt mig. Men som sagt känner att det än så länge inte är wow.
Kanske måste min panel köras in mer för att allt ska komma till sin rätt, vad vet jag.

Postad 13 juli 2013 - 12:40

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Jag vet att THX läget ska vara det "bästa" för icke kalibreringskunnina folk likt mig. Men som sagt känner att det än så länge inte är wow.
Kanske måste min panel köras in mer för att allt ska komma till sin rätt, vad vet jag.

Prova att slå av/på "Ljussensor" under THX Cinema, prova gärna det både dag och kvälls tid.

Postad 13 juli 2013 - 13:48

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Med risk att reta många, plasma blir aldrig "WOW" annat än i ett riktigt mörkt rum där man verkligen ser den imponerande svärtan. Skulle nog säga att främsta skälet att många köper plasma är just för att det inte är "WOW" utan mer motsatsen, en bild som kanske bäst beskrivs som naturlig och lugn. Om det är bra eller dåligt får var och en avgöra själv, finns inget rätt och fel här, det handlar mer om vad man gillar, och kanske också vad man är van med.

Det lär finnas dom som försöker tala om för dig vad "rätt bild" är för något, men personligen tycker jag du ska bortse från det och istället gå på vad du gillar, det är ju ändå dina pengar som du köpt TV:n för. Om det sen talar för eller emot plasma kan du bara avgöra själv, så väl Plasma som LCD har många fördelar men också många nackdelar.

Står själv inför ett påtvingat TV-köp och kan ärligt erkänna att jag har svårt att bestämma mig vad jag ska ha, då jag vill ha ljusstyrkan hos LCD men svärtan från plasma. Svaret lär vara 4 bokstäver långt men till ett pris och med en väntetid som iaf inte jag orkar med :D

Postad 13 juli 2013 - 16:20

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 1

Med risk att reta många, plasma blir aldrig "WOW" annat än i ett riktigt mörkt rum där man verkligen ser den imponerande svärtan. Skulle nog säga att främsta skälet att många köper plasma är just för att det inte är "WOW" utan mer motsatsen, en bild som kanske bäst beskrivs som naturlig och lugn. Om det är bra eller dåligt får var och en avgöra själv, finns inget rätt och fel här, det handlar mer om vad man gillar, och kanske också vad man är van med.

Det lär finnas dom som försöker tala om för dig vad "rätt bild" är för något, men personligen tycker jag du ska bortse från det och istället gå på vad du gillar, det är ju ändå dina pengar som du köpt TV:n för. Om det sen talar för eller emot plasma kan du bara avgöra själv, så väl Plasma som LCD har många fördelar men också många nackdelar.

Står själv inför ett påtvingat TV-köp och kan ärligt erkänna att jag har svårt att bestämma mig vad jag ska ha, då jag vill ha ljusstyrkan hos LCD men svärtan från plasma. Svaret lär vara 4 bokstäver långt men till ett pris och med en väntetid som iaf inte jag orkar med :D

Skulle säga att det visst finns rätt och fel sen om du vill följa det eller inte är upp till dig själv. En korrekt bild eftersträvar att visa vad regissören vill visa dig. Sen är det upp till dig att välja om du vill ha en helt annat bild som du "tycker" är roligare/trevligare eller nåt annat.

Börjar bli väl många inlägg om samma sak nu, ja LCD är ljusstark och ja plasma har bra svärta som 99,9% av alla här inne vet vid detta laget. Kanske dags att gå vidare? Finns inget perfekt och kommer aldrig att göra det heller, take it or leave it.

Redigerat av wesslan, 13 juli 2013 - 16:21.

Postad 13 juli 2013 - 17:10

DmD
  • DmD
  • Forumräv

• 525 inlägg
  • 0
En bra plasma blir alltid WOW för mig. Kommer ju från en 6 år gammal 8G Pio, så det är den bilden jag uppskattar.

Sen att folk på detta forum verkar idiotförklara mig för att jag inte tycker THX läget är all that än så länge det är väl en annan femma. Finns en hel del på ex avforums som tycker likadant ang THX läget.

Såg klart & tydligt senast jag var på HBB att VT60 skulle bli mitt val då den i mitt tycke utklassade samtliga andra paneler som hängde/stod bredvid & körde samma film

Blir nog bra i slutändan. .

Postad 13 juli 2013 - 17:33

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

En bra plasma blir alltid WOW för mig. Kommer ju från en 6 år gammal 8G Pio, så det är den bilden jag uppskattar.

Sen att folk på detta forum verkar idiotförklara mig för att jag inte tycker THX läget är all that än så länge det är väl en annan femma. Finns en hel del på ex avforums som tycker likadant ang THX läget.

Såg klart & tydligt senast jag var på HBB att VT60 skulle bli mitt val då den i mitt tycke utklassade samtliga andra paneler som hängde/stod bredvid & körde samma film

Kom också från en gammal Pio 8G. Blev en trevlig uppgradering på alla nivåer :)

Postad 13 juli 2013 - 17:42

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Är nog ingen här som idotförklartat dig, bara det att THX Cinema läget är så nära en kalibrerad skärm man kan komma så en proffs kalibrering kanske inte ger dig det WOW du söker, obs min egen tolkning av det senaste inläggen.

Postad 13 juli 2013 - 17:52

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Då ska du så klart ha plasma också. Vad jag menade att ofta när folk (iaf de jag pratat med) säger typ att bilden är tråkig så brukar dom ofta mena ljusstyrka, kraftigare färger och liknande, varför jag utgick ifrån att det var vad du menade. Personligen tycker jag nog att ZT60 kanske trots allt är värd sitt pris, eller iaf prissklillnaden jämfört med VT60, med tanke på hur mkt bättre den behåller svärtan även i lite ljusare rum. Samsung F8500 är också bra där, men filtret är väldigt snävt så den är mkt mer placeringskänslig. Men att den är 5" mindre känns ju så där, en top of the line ska ju gärna vara det på allt :)

Sen tycker jag att utklassning är lite väl att ta i, skillnaden mellan LCD och plasma känns som mindre än någonsin i år, plasmorna har fått lite mer tryck i bilden och LCD:erna lite bättre svärta. Men nog märks det att plasmornas svärta fortfarande är klasser bättre i rätt omgivning, inget snack om det.

Redigerat av Unregistered1413, 13 juli 2013 - 18:04.

Postad 13 juli 2013 - 17:58

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Det sägs förresten att ZT60 skulle vara mindre känslig för IR/inbränningar än övriga av Panasonics plasmor i år, kulle ha nåt att göra med den nya tillverkningsprocessen för ZT60. Nån som vet om det stämmer?

Postad 14 juli 2013 - 15:54

Unregistered76ba3438
  • Unregistered76ba3438
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Hej! Har efter mycket research på men väldigt lite tittande i butik kommit fram till att jag nog kommer köpa en Panasonic plasma!

Kommer sitta ca 2 meter ifrån skärmen och det är fönster på sidorna av tvn, på samma vägg, dock inga på sidoväggar eller bakom. Mao borde jag inte besväras särskilt mycket av för ljusa förhållanden, även om rummet är långt ifrån mörkt... Tvn kommer användas mest till spel och serier, samt en del bluray via PS3.

Nu till min fråga. Jag hade i princip bestämt mig för en 50ST60 men såg sedan en annons för en 55VT50 för 15 000. Började då kolla priserna på VT60 och ser att 50-tummaren gått ner till 15 papp... Alltså offrar jag nyare modell, öppet köp för att få 5 tum extra. Det som oroar mig med VT50 är att den ska vara sämre i ljusa rum, samt att nya ST60 är nästan exakt lika bra?

Där emellan finns ju GT60 men känns som jag antingen kör billigaste (ST60) eller slår till på det bästa (VT60).

55 tum är såklart lockande men tror 50 räcker, har tidigare endast haft 42.

Vad skulle ni entusiaster rekommendera? Uppskattar alla svar!

Postad 14 juli 2013 - 16:55

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

Hej! Har efter mycket research på men väldigt lite tittande i butik kommit fram till att jag nog kommer köpa en Panasonic plasma!

Kommer sitta ca 2 meter ifrån skärmen och det är fönster på sidorna av tvn, på samma vägg, dock inga på sidoväggar eller bakom. Mao borde jag inte besväras särskilt mycket av för ljusa förhållanden, även om rummet är långt ifrån mörkt... Tvn kommer användas mest till spel och serier, samt en del bluray via PS3.

Nu till min fråga. Jag hade i princip bestämt mig för en 50ST60 men såg sedan en annons för en 55VT50 för 15 000. Började då kolla priserna på VT60 och ser att 50-tummaren gått ner till 15 papp... Alltså offrar jag nyare modell, öppet köp för att få 5 tum extra. Det som oroar mig med VT50 är att den ska vara sämre i ljusa rum, samt att nya ST60 är nästan exakt lika bra?

Där emellan finns ju GT60 men känns som jag antingen kör billigaste (ST60) eller slår till på det bästa (VT60).

55 tum är såklart lockande men tror 50 räcker, har tidigare endast haft 42.

Vad skulle ni entusiaster rekommendera? Uppskattar alla svar!

Hmm finns lite olika val. Jag har kört 42, 50 och nu 65 på 2,6m avstånd och alltid vant mig så blir aldrig för stort. Att köpa lite större än man först tänkt anser jag vara en bra framtidsinvestering. Skulle nog hellre tagit VT50 än VT60 om du tjänar 5 tum. Skulle inte tagit ST60 pga högre input lag. Stör du dig inte på sånt så är VT60 den som ger mest för pengarna. Skulle hellre sparat någon månad till och kanske ta 55 tums VT60 ;) Fast en 50 VT60 skulle kunna fungera perfekt för dig också beroende på hur stor bild du är ute efter.

Redigerat av wesslan, 14 juli 2013 - 16:59.

Postad 14 juli 2013 - 17:12

Unregistered76ba3438
  • Unregistered76ba3438
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0

Hmm finns lite olika val. Jag har kört 42, 50 och nu 65 på 2,6m avstånd och alltid vant mig så blir aldrig för stort. Att köpa lite större än man först tänkt anser jag vara en bra framtidsinvestering. Skulle nog hellre tagit VT50 än VT60 om du tjänar 5 tum. Skulle inte tagit ST60 pga högre input lag. Stör du dig inte på sånt så är VT60 den som ger mest för pengarna. Skulle hellre sparat någon månad till och kanske ta 55 tums VT60 ;) Fast en 50 VT60 skulle kunna fungera perfekt för dig också beroende på hur stor bild du är ute efter.

Tack för svar! Jag har insett att större alltid är bättre och att man vänjer sig. Dock känns det betydligt skönare att köpa nytt i butik än att handla begagnat. Då är det alltså ST60 55 tum, eller VT60 50. GT60 kostar bara 2000 mindre än VT60 och det är försumbart, skönt att ha köpt det bästa... ST60 har som sagt kasst input lag så den går också bort..

Hade tänkt köpa Samsung UE46F8005 men har alltid gillat plasma, har en gammal Panasonic Viera från 2006 hemma hos mamma som fortfarande är riktigt bra. Får även 4 tum mer med VT60.

55 tums VT60 vore såklart bäst, men den kostar ju otroligt mycket mer så det är inte ett alternativ.

50VT60 borde jag bli nöjd med, hoppas bara den inte känns urvattnad i vårt vardagsrum. Här är planlösning, tvn kommer sitta på väggen längst ner i bilden. Soffan mittemot typ 2 meter ifrån.

Postad bild

Postad 14 juli 2013 - 17:17

wesslan
  • wesslan
  • Beroende

• 1 438 inlägg
  • 0

Tack för svar! Jag har insett att större alltid är bättre och att man vänjer sig. Dock känns det betydligt skönare att köpa nytt i butik än att handla begagnat. Då är det alltså ST60 55 tum, eller VT60 50. GT60 kostar bara 2000 mindre än VT60 och det är försumbart, skönt att ha köpt det bästa... ST60 har som sagt kasst input lag så den går också bort..

Hade tänkt köpa Samsung UE46F8005 men har alltid gillat plasma, har en gammal Panasonic Viera från 2006 hemma hos mamma som fortfarande är riktigt bra. Får även 4 tum mer med VT60.

55 tums VT60 vore såklart bäst, men den kostar ju otroligt mycket mer så det är inte ett alternativ.

50VT60 borde jag bli nöjd med, hoppas bara den inte känns urvattnad i vårt vardagsrum. Här är planlösning, tvn kommer sitta på väggen längst ner i bilden. Soffan mittemot typ 2 meter ifrån.

GT60 är inget dumt val om du satsar på 50 tum, sparar lite pengar mot VT60 men ändå lika bra bild och lika snabb som VT. Samsungen däremot är ungefär lika slö som ST60 vid spelande så den kan du nog stryka från listan.

Postad bild

Postad 14 juli 2013 - 17:49

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Köp en GT60 samt boka en ISF kalibrering = smart val :)

Postad 14 juli 2013 - 18:25

Unregistered76ba3438
  • Unregistered76ba3438
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Ser bara att du citerat Wesslan, men inget meddelande ;)

Postad 14 juli 2013 - 18:40

porch123
  • porch123
  • Veteran

• 1 954 inlägg
  • 0

Ser bara att du citerat Wesslan, men inget meddelande ;)

Meddelandet finns i citatet. Men det blev lite tokigt ;)

/Fredrik

Postad 14 juli 2013 - 19:06

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Bara för att det är THX så betyder det inte att tillverkarna gjorde ett bra kalibreringsjobb. Jag tycker det är bra att det finns ett bildläge som försöker komma så nära som möjligt, men jag tror inte de lägger ner någon abnorm tid på det läget innan teven hittar ut i butik.

Postad 14 juli 2013 - 20:52

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 2
från avforums test av VT60

Basic Setup

We found that the THX Cinema mode performed the best, delivering a highly accurate greyscale and colour gamut, superb blacks, a gamma that tracked closest to 2.2 and a nice bright image. All we then needed to do was make sure the aspect ratio was set to 16:9 and set the brightness and contrast controls to best suit our viewing environment. As a general rule if a TV has a THX mode, we would always recommend using it unless you plan on getting a professional calibration.

Postad 14 juli 2013 - 21:14

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0
"As a general rule if a TV has a THX mode, we would always recommend using it unless you plan on getting a professional calibration."

Har de någon egen kalibrering som blev bättre?

Postad 14 juli 2013 - 21:24

Unregisteredd461263c
  • Unregisteredd461263c
  • Amatör

• 92 inlägg
  • 0
Mycket snack om att ST60 har så dålig input lag, är det någon som testat spela xbox på sin st60?
Primärt spel som NHL och GTA är jag intresserad av.

Postad 14 juli 2013 - 22:34

Unregistered9148001a
  • Unregistered9148001a
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Mycket snack om att ST60 har så dålig input lag, är det någon som testat spela xbox på sin st60?

Är extremt intresserad av att få veta detsamma, hade stått en sådan här hemma nu om det inte var för just det

Postad 15 juli 2013 - 08:55

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

"As a general rule if a TV has a THX mode, we would always recommend using it unless you plan on getting a professional calibration."

Har de någon egen kalibrering som blev bättre?

Calibrated Results

For the calibrated measurements we used the Professional mode and the same basic setup recommended for the THX Cinema mode but we also set the gamma to 2.4 and selected the Rec.709 colour gamut. We then used the white balance and CMS to accurately set the greyscale and colour gamut.

Hela testet här:
http://www.avforums....535/Review.html

Postad 15 juli 2013 - 09:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4 002 inlägg
  • 0

Finns det inte video på tuben där de visar på inputlag på olika modeller/lägen? Och det finns väl recensioner i forum där det finns siffror på det hela? Där kan man se hur det fungerar även om det inte direkt går att översätta till verkligheten.

Å andra sidan, hur det upplevs är väl även det tämligen individuellt även om alla är överens om att låg fördröjning är att föredra.

Postad 15 juli 2013 - 10:55

Unregisteredee9bef6e
  • Unregisteredee9bef6e
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

Har en 50" ST60 hemma, och jag har kört både PS3 och Xbox på den. Jag spelar en hel del, och jag har då inte märkt av input laget något nämnvärt. Dock kör jag inga snabba online shooters seriöst, så som COD osv. Så det kan jag inte svara för, men för helt vanligt spelande fungerar det ypperligt. Riktigt fin display att spela på i övrigt vad gäller bildmässigt!
Så jag säger KÖP.

Postad 15 juli 2013 - 11:46

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0
Vad har ni för erfarenheter av vertikala betraktningsvinklar på VT60 och ZT60? Jag måste ev monters TV:n rätt högt på väggen, med nederkanten i princip i ögonnivå, detta beroende på ett lite knepigt rum, dessutom med rätt kort tittavstånd. Att ZT60 har bättre filter är väl känt, men osäker på vilken skillnaden är i detta avseende.

Postad 15 juli 2013 - 12:03

petree
  • petree
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hallå alla glada!

Fråga till er som sitter på en 2013 Panasonic-plasma:

Hur är de nya plasmorna angående line bleed? Har hört att de ska ha aningen mindre line bleed än 2012:orna. Själv reklamerade jag en ST50 förra året just på grund av detta samt lite banding. Köpte sedan en LCD vars svärta är hemsk och en hel del DSE samt banding vilket är så frustrerande då man kollar på fotboll. Vill gärna ha en ny tv till hösten.

Lite line bleed har plasmor, det vet jag, men är det på en nivå då man ser det tydligt oavsett vad man matar tv:n med så kommer jag nog bli galen efter tid. Så, vad anser ni? Märker ni av det?

Postad 15 juli 2013 - 12:16

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Märker att man inte skall läsa i dessa trådarna egentligen, hade aldrig hört om linebleed innan och nu Googlade jag och fick en träff på youtube, nu kommer man väl sitta och undermedvetet leta efter detta felet.

Postad 15 juli 2013 - 12:35

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Hallå alla glada!

Fråga till er som sitter på en 2013 Panasonic-plasma:

Hur är de nya plasmorna angående line bleed? Har hört att de ska ha aningen mindre line bleed än 2012:orna. Själv reklamerade jag en ST50 förra året just på grund av detta samt lite banding. Köpte sedan en LCD vars svärta är hemsk och en hel del DSE samt banding vilket är så frustrerande då man kollar på fotboll. Vill gärna ha en ny tv till hösten.

Lite line bleed har plasmor, det vet jag, men är det på en nivå då man ser det tydligt oavsett vad man matar tv:n med så kommer jag nog bli galen efter tid. Så, vad anser ni? Märker ni av det?

Jag har sett det tydligt även på vt60, tror även på zt60. T.ex när man kör en trailer som börjar med den rätt typiska gröna "following audience" så fortsätter linjerna mer än dom ska (googla på line bleed och kolla på bildträffarna så vet ni vad jag menar)

Postad 15 juli 2013 - 15:53

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Någon som har detta fäste https://www.prisjakt...kt.php?p=833494 till er ST/VT/GT.
Är lite orolig att det inte ska passa pga den korkade placeringen av strömkabeln bakom TVn.

Postad 15 juli 2013 - 16:32

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Där får man för att man är snål och köper på Siba, dom körde ju med någon cashback på en 500ing så jag sa att jag ville ha ett par 3D-glasögon extra, hon sa att dom till tvn inte fanns inne men hon skulle beställa hem och så hör dom av sig när dom har kommit, nu har det gått ett par dagar och när jag ändå var ute på Överby så passade jag på att gå in i butiken och höra efter om dom kommit.

Inga glasögon har kommit, ok inte mycket att göra åt men hörde efter ( iom att jag tittade efter på deras hemsida och där står inte min tv med på kompatibla apparater ) han tittade efter och nopp han sa att dom inte funkar till min tv.
Och inte kunde han beställa hem heller, inget i deras ordinarie sortiment och den som kunde beställa kommer om två veckor.

Karma strikes back för att jag sviker killarna på HBB, förlååååååt ;)

Postad 15 juli 2013 - 16:52

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Glömde ju fråga, vad heter brillorna jag skall ha till min st60 är det samma som man fick med eller är det en annan modell, så vet jag vad man skall säga till dom som står i butiken.

Postad 15 juli 2013 - 16:56

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Du får väl kompensera och köpa 10 par från HBB http://www.hembiobut...p?pgrpnr=171290 ;)
OBS ! inte hundra på att dom passar står 2012.

Postad 15 juli 2013 - 17:13

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0
Det är dom glasögonen dom har tagit hem men som han sade inte passade min tv, jag kan inte heller se att tvn ( 50st60 ) har stöd för bluetooth.
Hbb´s dito heter nästan likadant, det är en 0 mindre i modellnamnet hos dom.
http://www.siba.se/p...-?ref=accessory

Postad 15 juli 2013 - 17:32

Unregistereda19dbd9c
  • Unregistereda19dbd9c
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Det är samma system (Bluetooth) för 3D-glasögon på Panasonics 2012- och 2013-modeller (50 & 60 mao).
Själv köpte jag ett par Samsung (SSG-4100GB) istället för 190kr. Lite plastiga men fungerar lika bra som de som följde med (min subjektiva åsikt förstås).

Jag har en ST60...

Postad 15 juli 2013 - 17:36

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
@niklas F, sen får du inte mer hjälp !

gå in ehelp ( på TVn ) Support/ Extra tillbehör / 3d-glasögon

Postad 15 juli 2013 - 17:39

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

gå in under ehelp ( på TVn ) Support/ Extra tillbehör / 3d-glasögon

Postad 15 juli 2013 - 18:20

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0

Det är samma system (Bluetooth) för 3D-glasögon på Panasonics 2012- och 2013-modeller (50 & 60 mao).
Själv köpte jag ett par Samsung (SSG-4100GB) istället för 190kr. Lite plastiga men fungerar lika bra som de som följde med (min subjektiva åsikt förstås).

Jag har en ST60...

Det som förvirrar mest är att det står RF på glasögonen man får med tvn :blink: kör dom båda systemen på något vänster alltså?

Postad 15 juli 2013 - 18:46

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4 127 inlägg
  • 0

gå in ehelp ( på TVn ) Support/ Extra tillbehör / 3d-glasögon

Och där är dom med igen, då skall dom väl fungera då, snurrigt värre med RF på dom som följer med tvn och sen står det att dom är tillbehör men tvn listas inte, sen säger han på Siba att dom inte fungerar.

Virrigt är bara förnamnet, men men.

Postad 15 juli 2013 - 19:34

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Någon som har detta fäste https://www.prisjakt...kt.php?p=833494 till er ST/VT/GT.
Är lite orolig att det inte ska passa pga den korkade placeringen av strömkabeln bakom TVn.

Har detta fäste till min VT60 https://www.prisjakt...kt.php?p=833035 och var tvugnen att modifiera kåpan (som du längst ner till höger på första bilden) i ena hörnet för att kunna få plats med kontakten.

Tror inte det kommer fungera med det fästet och blir väl aningen svårt att modifiera ;)

Kontakten i övrigt är det enda som Panasonic misslyckats med enligt min mening. Stor, fet klumpig och bara i vägen... Borde väl kunnat komma med något mer innovativt?! Kan dock inte jämföra med annan tillverkare då jag enbart ägt Panasonic...

Postad 15 juli 2013 - 19:59

petree
  • petree
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

Jag har sett det tydligt även på vt60, tror även på zt60. T.ex när man kör en trailer som börjar med den rätt typiska gröna "following audience" så fortsätter linjerna mer än dom ska (googla på line bleed och kolla på bildträffarna så vet ni vad jag menar)

Okej, men ser du det även under vanligt material, typ filmer och serier? Menyer och trailerbilder kan jag lätt leva med om man säger så.

Postad 15 juli 2013 - 20:05

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0

Har detta fäste till min VT60 https://www.prisjakt...kt.php?p=833035 och var tvugnen att modifiera kåpan (som du längst ner till höger på första bilden) i ena hörnet för att kunna få plats med kontakten.

Tror inte det kommer fungera med det fästet och blir väl aningen svårt att modifiera ;)

Kontakten i övrigt är det enda som Panasonic misslyckats med enligt min mening. Stor, fet klumpig och bara i vägen... Borde väl kunnat komma med något mer innovativt?! Kan dock inte jämföra med annan tillverkare då jag enbart ägt Panasonic...

Förstår inte vad du menar, men tolkar det som att du fått modda kåpan på armen, i mitt fall är det plattan som är problemet.

Postad 15 juli 2013 - 20:12

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Vad har ni för erfarenheter av vertikala betraktningsvinklar på VT60 och ZT60? Jag måste ev monters TV:n rätt högt på väggen, med nederkanten i princip i ögonnivå, detta beroende på ett lite knepigt rum, dessutom med rätt kort tittavstånd. Att ZT60 har bättre filter är väl känt, men osäker på vilken skillnaden är i detta avseende.

Gör allt du kan för att få ner teven lägre. Det är inte för filtrets skull utan för att inte förlora filmkänslan. Dessutom är det sjukt fult med en teve som är högt upp.. :)

Postad 15 juli 2013 - 20:31

Gullberg_89
  • Gullberg_89
  • Användare

• 138 inlägg
  • 0

Förstår inte vad du menar, men tolkar det som att du fått modda kåpan på armen, i mitt fall är det plattan som är problemet.

Jo, så jag menar som du beskriver (den sitter på fästet intill väggen) och det jag menar är att kontakten sticker ut så pass mycket att den tog i på den plattan när tvn var i ändläget så jag var tvungen att modifiera och kapa en bit på den plastkåpan som enbart är en design del för att det ska se snyggare ut, alltså bör den även ta i den "platta" som du menar.

Mätte och den sticker ut ca 30mm, om det kan vara någon hjälp.

Postad 15 juli 2013 - 21:06

ljudnisse
  • ljudnisse
  • Veteran

• 2 129 inlägg
  • 0
Ok, ska se om jag kan köpa det på öppetköp och testa.

Bifogar bild, eftersom min TV har VESA 400 fäste så borde kontakten hamna där jag markerat med rött på bilden, håller ni med mig ?
Isf är det safe.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  fäste.jpg   52,35K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av ljudnisse, 15 juli 2013 - 21:18.

Postad 15 juli 2013 - 21:41

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Okej, men ser du det även under vanligt material, typ filmer och serier? Menyer och trailerbilder kan jag lätt leva med om man säger så.

Nu har jag ju ingen hemma men kan inte påstå att jag sett det i de filmklipp jag kört, men det är väl rimligt att anta att det finns där iom att det uppenbarligen existerar, men naturligt syns det mest på uniform bakgrund. Då skulle jag nig säga att IR är ett klart större problem, har sett det tydligt på iaf 2 panasonicapparater, vilket oroar.

Postad 15 juli 2013 - 21:49

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

• 2 741 inlägg
  • 0

Gör allt du kan för att få ner teven lägre. Det är inte för filtrets skull utan för att inte förlora filmkänslan. Dessutom är det sjukt fult med en teve som är högt upp.. :)

Tycker nog eg tvärt om, gillar att halvligga/liggs och kolla på film och då är det mer jobbigt om tv:n är för låg. Dessutom är det som samt andra faktorer som styr. Testade förresten idag att kolla på en zt60 för att se filtrets inverkan på detta och den var mkt liten om man inte är på extrema vinklar/avstånd. Mkt bättre än f8505 som är klart mer känslig (även fast man nog inte alltid ser det så tydligt). För övrigt är zt60s filter imponerande bra på att behålla svärta även i riktigt ljusa miljöer, fullt i klass med de bättre LCD:erna (syns tydligt i letterboxarna, lite svårare jämföra i själva bilden iom för stort avstånd mellan apparaterna)

Redigerat av Unregistered1413, 15 juli 2013 - 21:50.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-16 13:46:51
  • Ny hifi-bänk - Jobb kvar
    joga
    2025-05-15 21:43:01
  • JBL M2 & BMS SUB
    Anton
    2025-05-15 16:51:15
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:29:53
  • Kant läckage
    GothiaTekSwe
    2025-05-14 13:13:49
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.