Hur går man tillväga om man vill laga det/byta ut diskantelementet på endast en högtalare (piP)?
Tack på förhand!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
* Officiell Tråd - Ino Audio piP, pi60 *
Startad av
alpha
, May 17 2005 22:14
5759 svar till detta ämne
14 relaterade trådar
Postad 08 February 2009 - 14:01
Köpte dem begagnade..
Hur går man tillväga om man vill laga det/byta ut diskantelementet på endast en högtalare (piP)? Tack på förhand! Postad 08 February 2009 - 14:13
Du ringer Ingvar. Tror dessutom att du kan köpa det nya elementet billigare om du lämnar in det trasiga i inbyte. Men det där kan han svara på. Postad 08 February 2009 - 15:45
Hur laddar man upp bilder enklast? Måste man http länka till typ picbox eller så, eller kan man attacha direkt från PC ?
Tänkte ge DVD-ai lite r**k material Postad 08 February 2009 - 17:10
Du kan attacha i ditt galleri rakt från hårddisken. Postad 08 February 2009 - 17:12
Om du talar om manifest så har jag det redan (v.09), annars vad menar du ? Postad 08 February 2009 - 18:20
Sålde lite vinyler nyss och blev 36 000 kr rikare. Så det lär bli 8 st a2 snart
Postad 08 February 2009 - 20:17
Inte 70 sidor text...nä, nakenbilder på Ino Audio förstås
Postad 08 February 2009 - 20:40
75 st sålde jag, och då gick vissa för 5$ st. Då inser du hur bra vissa andra gick Ska väl sälja ett par hundra till, har väl en 1800-1900 st kvar.
Snyggt. Vad är det för färg? Något Ingvars snubbe gjorde eller du? Postad 08 February 2009 - 20:47
Ohhh chitt ! haha, vilket tillgång, blir "rik" på att sälja gamla Vinyl plattor Postad 08 February 2009 - 21:00
DVD-ai, hade nog med satsat på högtalare först och basmoduler senare i alla fall om du tänkt köpa fullregister. Tror dessutom inte du får köpa basmoduler utan att vara tidigare Ino-kund, om du inte köper begagnat då.
Postad 08 February 2009 - 21:15
De är lackade av mig, vanlig pensel, skummgummi roller, målning. Är en ljusbeige, med lite gult i, färg. Blir inte riktigt rättvist med kamerablixt, men rätt ok bild av dem. Är Beckers Elegant Aqua lackfärg, 10 i glanstal (dvs matt). Grundlackade med 1 lager snickerigrund också. Dialog2 och "fötterna" i samma färg också.
Ovanligt med Dialog2 bilder, så jag ska lägga denna i faktiskt.se tråden också. Postad 08 February 2009 - 21:28
är det så ? Hmm, segt i sådant fall, jo men jag hade nog tängt sattsa på toppar i sådant fall. alltså om jag får köpa basmoduler nu på en gång så köper jag kanske i28 direkt sedan i sommar, annars om jag inte få det så blir det pi60 på i stället och sedan basmoduler. Men jag ska höra med Ingvar om vad han tycker/tror om detta och så ska jag fundera en hel del till efter dt för att komma fram till exakt hur jag ska köra med saker och ting. Postad 08 February 2009 - 21:40
Ingvar brukar vara flexibel, speciellt om du ska beställa i14/i28 senare.
i28 går ju att spela som fullregister, även om du inte får det absolut djupaste basen, så låter det riktigt bra, den fixar basen som dom flesta high-end högtalare (tror bamsefar hade -10 dB vid 20 hz med sina i32s). Dock kan man inte spela sjukt högt med riktigt djupbas då, eftersom dom inte är optimerat för det. Postad 08 February 2009 - 21:46
Jag har för mig det är så. Var inte så tidigare men pga. att det funnits system som låtit allt för illa med Ino-moduler inblandade går det inte längre köpa utan att övrigt system är värdigt de. Är inte 100 procent säker på detta, men inte långt ifrån. Du har ju ett tag till på dig att fundera. Dumt att stressa fram något beslut. Postad 08 February 2009 - 22:21
ok, jo ska höra med honom, men det känns som att "börja i fel ände" att beställa i28 på grund av att dem i stort kommer att sakna det bär bottendraget som jag vill åt Men vist, det är en möjlighet helt klart. Får som sagt rådfråga honom om detta för det är svåra beslut, jag älstar att spela högt, men även på "lagom" volym och älskar att ha bra resurser och dynamisk kraft. Därför jag känner mig väldigt sugen på något i stil med i28 + y-2 eller y-4 Men detta är att blicka väldigt långt fram i tiden, någon gång i höst kanske jag har pengar över till att lägga sista beställningen på delar till systemet i sådant fall. Men men, får ta den tid det tar för jag vill ha ett riktigt bra system med Resurser !
Haha, jo det kommer ta ett tag innan jag har bestämt mig, och det kommer att dröja ett tag innan jag har pengar (ca6 veckor...) så jag har väldigt gott om tid att bestämma mig på Men något som jag mer eller mindre har bestämt mig för är att jag ska ha i28 slutligen och att y-2 eller y-4 vore trevligt. sedan i vilken årdning jag köper får vi se och vad jag köper också, för jag har inte bestämmt mig för något alls i gentligen utan bara bollar med ideer och tanker kring hur jag skulle kunna göra. Postad 08 February 2009 - 22:57
Visst är det mina pi60 i signaturutförande. Tyvärr har jag inte byggt och fanerat dem själv, men däremot skruvat ihop dem. De har förgyllt min tillvaro sedan 2001. När mitt rum är klart tänkte jag fira med att uppdatera dem till senaste standard. Fanéret är ek, som oxiderats. De kommer alltså inte påverkas av solens UV-strålning, utan behåller sin kulör. Lacken är Ino Gloss 90. Postad 12 February 2009 - 16:10
Hej,
Någon vänlig själ som vill maila manifest/prislista till mig ? /M Postad 12 February 2009 - 16:43
Kolla in denna tråd för priser. https://www.minhembi...s...60&start=60
Postad 14 February 2009 - 12:35
Är det någon som kan låta mig få provlyssna ett par Ino piP (helst) eller pi60.
Jag är 35år och bor 3 mil söder om Linköping i Östergötland. Jag kan åka till de flesta ställen mellan Vimmerby, Motala, Åtvidaberg och Ljungsbro. Maila mig på [email protected] MVH Andreas Redigerat av Unregisteredfdd12789, 15 February 2009 - 13:33. Postad 15 February 2009 - 22:52
Impedansgång på i28 ?!
är det någon som vet denna, vad är deras lägsta impedans ? Postad 18 February 2009 - 21:40
Vad är det för dämpning i piP,pi60? Är det stenull? Är dämpningen lös eller i skivor?
Postad 18 February 2009 - 21:43 Det är skummgummiklossar som man med våld får pressa in genom utrymmet där basen sen sitter Postad 18 February 2009 - 21:47
Jag har ett par piPs i Norrköping, du kan få lyssna på dem. Dock har jag inga akustikåtgärder alls, bara normalt vardagsrum, rätt kala väggar. Så det är ju ingen optimal miljö, men det är väl egentligen en fördel... Postad 20 February 2009 - 11:24
Någon i Stockholm man kan provlyssna piP hos ? Läste att det inte finns tid för demo i Ingvars Källare föränn Augusti och det är ju ett tag dit.
Postad 20 February 2009 - 13:33
Jag är också intesserad av provlyssning hemma hos någon! Tar med mig bullar Postad 20 February 2009 - 13:46
Det kan vara lättare att hitta någon som ställer upp om ni även frågar i Wänner av Ino på faktiskt.se. Orkar ni åka till Eskilstuna kan jag dema, men det finns ju ett friskt gäng även i Stockholm.
Postad 20 February 2009 - 14:16
pi60 finns alltid tillgängligt för demo hemma hos mig i Älvsjö om man tar med fika
Postad 20 February 2009 - 18:41
Jag är också intresserad om någon skulle ha möjlighet att dema pip eller pips i Stockholm......vågar inte lyssna på pi60 för då kan man väl inte hejda sig....
Postad 20 February 2009 - 19:37
Jag har bokat tid hos Öhman vid 8 tillfällen, från mars till juni, i olika namn. Jag säljer biljetter för 500 sek!
(skämt) Postad 20 February 2009 - 19:45 Det verkar bli en pi60 lyssning hos mig inom kort (vardagskväll i Älvsjö), om fler är intresserade kan ni PMa eller skriva här. Edit: premilimärt blir det nu på onsdag kl 17. Redigerat av Erik_a80, 21 February 2009 - 00:27. Postad 21 February 2009 - 01:15
Haha, hoppas det... mvh // Redigerat av DVD-ai, 21 February 2009 - 01:15. Postad 27 February 2009 - 20:11
Har nu fått tillbaka min fina drivning till mina pi60 (NAD 208 som varit trasig ett tag). Tycker helt subjektivt inte att skillnaden mot Denon 2308 är jättestor vid mina normala lyssningsnivåer (-25 till -8 dB på recievern). Däremot utnyttjar man helt klart högtalarna lite mer vid högre nivåer och på väldigt dynamiskt material.
Skönt att sötnosen är hemma iaf Postad 28 February 2009 - 15:00
De hade nån snyfthistoria om att några komponenter behövde bytas och att några kopplingar behövde lödas om. Tror inte det var så mkt jobb med tanke på hur fort det gick när jag ringde och skyndade på dem (och accepterade deras prisförslag). Kostade 1200. Postad 28 February 2009 - 20:51
Ja, man vet ju liksom aldrig..
Postad 07 March 2009 - 19:51
Jag får vänta ca 6 veckor till innan högtalarna är klara. Det är visst lite problem med snickaren för tillfället.
Nåja. Biorummet lär inte vara helt klart innan dess ändå. Senaste dagarna har vi sprutat in extrema mängder lösull över innertaket så nu borde det vara välisolerat ljudmässigt (och tempraturmässigt) den vägen. Vilket skitgöra. Kanaler för elen är dragna och nästa vecka skall det snickras lite på innerväggar. Veckan efter det skall golvet flytspacklas... Postad 07 March 2009 - 20:17
Låter ju kul...
; ) Nej nu får du göra något som syns och ta lite mer bilder : ) Postad 12 March 2009 - 20:38 Men säg inte så, väntar ju för fullt på mina högtalare med... Riktigt fint bygge förresten, ska bli intressant att se slutresultatet! Är absorbenten bara på 1000liter förresten, eller är det 1000 liter luft i efter dämpning är på plats? Ser ju mycket större ut än 1x1x1m. Postad 12 March 2009 - 21:23
Den är på ca 1000 liter med luft, isolering och allt. Det fick inte plats mer där uppe utan att det skulle bli för trångt. Postad 13 March 2009 - 21:25
Är det någon som har ritningar till Inoaudios högtalare piP. Tänkte bygga lådan färdig innan jag åker och köper högtalarsatsen. Man måste ju åka till stockholm för att hämta dem. där är man ju inte varje dag.
Postad 13 March 2009 - 22:37
Godkväll ! jag är lite newbee här men ska försöka. Jag har läst en hel del om Ino tex Pip är ev i köpatagen.
Jag blir lite fundersam när jag läste i musik forumet om hårdrocks skivor med bra inspelningar ..nån som hade ino tyckte det lät illa med hårdrock. Är det rätt högtalare för hårdrock ? Jag läste även nått test i en tråd där det stod nått om att ino e färgade ned rösteroch sånt..detlåter lite instängt tyckte dem som testade , hur ärdet med det? Sista frågan ..kan man spela högt med pip ? ha det . Postad 13 March 2009 - 23:31
Jag tycker personligen att piP är bra till all musik, men jag vet att en del kan tycka att det låter för högupplöst i vissa typer av hårdrock, man får aldrig den där diffusa "ljudmattan" man får av grötig musik på andra högtalare.
Instängt vet jag inte vad de fått ifrån, kanske gillar recencenten diskanthöja högtalare? jag vet ej... Från Inos manifest: piP Högsta ljudtryck: 108 dB/par >140 Hz (30 W) 104 dB/par >34 Hz (12,5 W) Redigerat av Erik_a80, 13 March 2009 - 23:35. Postad 13 March 2009 - 23:33
Kanske går att lösa om du ringer Ingvar på 070 523 32 32 Postad 14 March 2009 - 06:48
Det är rätt många som tycker Ino är kanon, men det finns även en del som är skeptiska.
Något som är genomgående är att Ino-ägare ofta villigt tar emot folk i sina bostäder och erbjuder provlyssningar. Det kan ju delvis bero på att vi vet hur svårt det är att få provlyssna genom försäljare (eftersom det bara finns en). Om du skriver var du bor så kanske det går att ordna. Jag hade fem snubbar hemma hos mig på lyssning när Öhman var förbi. Postad 14 March 2009 - 08:59
Från de små rackarna ? imponerande om det stämmer..är det med hjälp av rum då ? Postad 14 March 2009 - 12:33
Det är med stöd av en vägg och golv. Postad 17 March 2009 - 12:06
Har nu varit och lyssnat hoss Ingvar, igår 16/3 va jag hemma hoss honom och lyssnade, det lätte jätte bra, precis så bra som jag redan viste att det skulle låta..
Jätte trevligt va det och jag har nu bestämt mig för att det blir Ino i alla fall, och fortfarande med största säkerhet ett par i28. mvh//David Redigerat av DVD-ai, 17 March 2009 - 15:09. Postad 17 March 2009 - 13:21
Vad kul att du bestämt dig.
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |