Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

PVR-box, Samsung DCB-P850Z

2769 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 januari 2008 - 21:15

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har precis fått hem en "Samsung DCB-P850Z"-box.
Installerade den och uppgraderade till den senaste mjukvaran.

Men jag är lite fundersam angående ljudvolymen (alltså inte fläkten/hårdisken, utan ljudet ut från kanalerna).
Jag måste nämligen brassa på med volymen från boxens fjärrkontroll till ca 80% för att det ska motsvara samma ljudvolym som när jag t ex kör från DVD'n etc..
Jag kör för närvarande inte med DolbyDigital, tycker nämligen att jag får dålig "läppsynk" när jag kör DolbyDigital.

Är detta normalt att jag måste ha ca 80% volym på boxen för att det ska vara samma nivå på TV'n när jag t ex växlar till DVD'n??

/Makusi

Postad 15 januari 2008 - 22:44

sirn
  • sirn
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0

En annan sak. Jag tycker att fjärren fungerar sämre efter senaste uppdateringen, det vill säga det händer mer ofta än innan att boxen inte svarar på fjärrens signal. (Ja, jag har bytt batterier. Och ja, jag har startat om boxen. :) ) Har någon annan samma erfarenhet? Eller fungerar era fjärrisar lika bra/dåligt som tidigare?

Min fjärr funkar bättre. Känsligheten är detsamma men jag har inte längre några problem med att en knapptryckning resulterar i 4-5 knapptryckninger. Det har försvunnit helt i samband med uppgraderingen.

Fjärrtips 1: Efter ett tag så började knapparna på min fjärr funka dåligt, man var tvungen trycka hårt och länge på knappen för att det skulle ta. Jag öppnade då fjärren och rengjorde kontaktytorna för knapparna med en tops doppad i lite sprit. Det gjorde underverk med fjärren. Efter det inga problem.

Fjärrtips 2: Min fjärr hade en förmåga att knarra i batteriluckan när man tryckte på knapparna. Ett bit tjockt hushållspapper, typ Lambi, mellan luckan och själva fjärren löste problemet. Skär av det hushållpapper som sticker fram ur luckkanterna med en vass kniv så blir det osynligt.

Postad 16 januari 2008 - 00:06

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0

Hej!

Men jag är lite fundersam angående ljudvolymen (alltså inte fläkten/hårdisken, utan ljudet ut från kanalerna).
Jag måste nämligen brassa på med volymen från boxens fjärrkontroll till ca 80% för att det ska motsvara samma ljudvolym som när jag t ex kör från DVD'n etc..
Jag kör för närvarande inte med DolbyDigital, tycker nämligen att jag får dålig "läppsynk" när jag kör DolbyDigital.

Är detta normalt att jag måste ha ca 80% volym på boxen för att det ska vara samma nivå på TV'n när jag t ex växlar till DVD'n??

/Makusi

Enligt min erfarenhet är svaret ja. Volymkontrollen på boxen verkar bara attenuera ljudnivån, så full volym på boxen innebär bara normal nivå ut.

Postad 16 januari 2008 - 01:51

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Hej!

/Makusi

Som Zacabeb skrev är detta normalt.

Normalt sett använder man inte boxens volymkontroll för att styra volymen. Antingen använder man TV:ns volym eller förstärkaren, beroende på hur man kopplat sina saker där hemma.
Enklast (och förmodligen bäst) är att du ställer in volymen på PVR:en på t.ex. 80% och lämnar den på denna inställning för evigt. Jämför med en vanlig video -- där kan du inte justera volymen.

Själv har jag min på 95% och ändrar aldrig. Min kompis ändrar på sin och blir lika frustrerad varje gång då han ibland ändrar på TV-volymen och ibland på boxen. Det blir bara en soppa av det.

Min rekommendation är att sätta boxen på nästan högsta volym och hålla den där.

Notera: Sätt INTE PVR-volymen på en låg nivå för att sedan vrida upp (förstärka) volymen i TV:n eller stereon.
Gör man på det sättet får man en dålig ljudsignal till att börja med och förstärker sedan upp den.

Postad 16 januari 2008 - 07:31

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

En annan sak. Jag tycker att fjärren fungerar sämre efter senaste uppdateringen, det vill säga det händer mer ofta än innan att boxen inte svarar på fjärrens signal. (Ja, jag har bytt batterier. Och ja, jag har startat om boxen. ;) ) Har någon annan samma erfarenhet? Eller fungerar era fjärrisar lika bra/dåligt som tidigare?

Min fjärr funkar bättre. Känsligheten är detsamma men jag har inte längre några problem med att en knapptryckning resulterar i 4-5 knapptryckninger. Det har försvunnit helt i samband med uppgraderingen.

Fjärrtips 1: Efter ett tag så började knapparna på min fjärr funka dåligt, man var tvungen trycka hårt och länge på knappen för att det skulle ta. Jag öppnade då fjärren och rengjorde kontaktytorna för knapparna med en tops doppad i lite sprit. Det gjorde underverk med fjärren. Efter det inga problem.

Fjärrtips 2: Min fjärr hade en förmåga att knarra i batteriluckan när man tryckte på knapparna. Ett bit tjockt hushållspapper, typ Lambi, mellan luckan och själva fjärren löste problemet. Skär av det hushållpapper som sticker fram ur luckkanterna med en vass kniv så blir det osynligt.

Tack Sirn! Pettson-fixar-tips är alltid bra. :) Får se om jag vågar öppna fjärren. Om jag stänger av boxen med knappen bakpå, låter den stå så i ca 15 minuter och sedan startar igen - då fungerar fjärren bra i några dagar igen. Man får väl pröva tops och ta för vana att göra boxen strömlös då och då.

Postad 16 januari 2008 - 12:02

sportmats
  • sportmats
  • Lärjunge

• 349 inlägg
  • 0

Hej!

/Makusi

Jag har alltid ljudet på max på boxen och sköter ljudet via fjärren till tv:n. Hur smidigt som helst.

Postad 16 januari 2008 - 12:19

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Tack Sirn! Pettson-fixar-tips är alltid bra. :) Får se om jag vågar öppna fjärren. Om jag stänger av boxen med knappen bakpå, låter den stå så i ca 15 minuter och sedan startar igen - då fungerar fjärren bra i några dagar igen. Man får väl pröva tops och ta för vana att göra boxen strömlös då och då.

Som många redan skrivit tidigare i denna tråd:
Om man byter till någon bra universalfjärr så upphör problemen med fjärren.

Själv köpte jag en Logitech Harmony 555 för 700 kr och är klart nöjd.
Jag har svurit en hel del åt det värdelösa gränssnittet där man konfigurerar fjärren (på datorn), men efter några dagars pulande har jag fått ihop det som jag vill ha det.
Det som är fiffigt med denna fjärr är att den inte bara ersätter andra fjärrkontroller, utan att man väljer "actions". Andra universalfjärrkontroller jag haft är jobbiga på så vis att man först måste välja vilken enhet som ska hanteras... 555:an's actions beskriver istället vad man vill göra, t.ex. "Kolla på TV", "Kolla på DVD", "Spela Xbox". Väljer jag "Kolla på TV" startas TVn (med rätt inputkanal), förstärkaren (med rätt inputkanal) och PVR:en. Volymen på TVn dras automatiskt ner till noll via en manuellt tillagd sekvens.
Om jag nu byter till "Spela Xbox" så vet 555:an att TVn redan är på, så fjärren skickar inte ut någon ny starta-TV-signal. Däremot stängs PVR:en av och Xboxen startas...

Dessutom är det skönt att sitta i rummet intill och ändå kunna byta mp3:or med fjärren, det är omöjligt med originalfjärren.

Postad 16 januari 2008 - 17:24

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Som många redan skrivit tidigare i denna tråd:
Om man byter till någon bra universalfjärr så upphör problemen med fjärren.

Själv köpte jag en Logitech Harmony 555 för 700 kr och är klart nöjd.

Hemma använder vi både originalfjärren och en multifjärr (Harmony 525). När originalfjärren har svårt att få kontakt med boxen har multifjärren det också. Men, som sagt, en boxomstart brukar hjälpa. :) :o

Postad 16 januari 2008 - 17:46

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Hemma använder vi både originalfjärren och en multifjärr (Harmony 525). När originalfjärren har svårt att få kontakt med boxen har multifjärren det också. Men, som sagt, en boxomstart brukar hjälpa. :) :)

Aha. Det felet har jag nog aldrig fått på min box. Jag har aldrig startat om den med knappen på baksidan.

Mina problem med originalfjärren var:
* jag var tvungen att sikta *rakt* mot PVR:en för att signalerna skulle komma fram.
* inte alla knapptryckningar registrerades trots nya batterier och korrekt siktande

Postad 16 januari 2008 - 20:33

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Hemma använder vi både originalfjärren och en multifjärr (Harmony 525). När originalfjärren har svårt att få kontakt med boxen har multifjärren det också. Men, som sagt, en boxomstart brukar hjälpa. :) :)

Aha. Det felet har jag nog aldrig fått på min box. Jag har aldrig startat om den med knappen på baksidan.

* jag var tvungen att sikta *rakt* mot PVR:en för att signalerna skulle komma fram.
* inte alla knapptryckningar registrerades trots nya batterier och korrekt siktande

Har inga såna problem med min Harmony1000. Med originalfjärren är problemet likadant som för många av er andra. Inget ont som inte har något gott med sig - ni som bara kör med Samsung/originalfjärren kanske skulle fundera på att satsa på att bli en ny Ragnar Skanåker. :o

Postad 16 januari 2008 - 20:50

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Kollade signalstyrka och signalkvalitet på mina ComHem-kanaler (genom att trycka "info" 3 ggr).
Är det alltså normalt att värdena inte är högre än följande??

Signalstyrka: 40%
Signalkvalitet: 85%

Jag får i princip (kan skilja någon procent) samma värden på alla kanaler med denna box.
Jag kör den medföljande antennkabeln från ComHem-uttaget och direkt in i DCB-P850Z-boxen.

Ser väl egentligen inga större problem med bilden, men jag är ändå förvånad att Signalstyrkan ligger på endast 38-40%

/Makusi

Postad 16 januari 2008 - 20:58

pelle1
  • pelle1
  • Forumräv

• 582 inlägg
  • 0

Hej!

Kollade signalstyrka och signalkvalitet på mina ComHem-kanaler (genom att trycka "info" 3 ggr).

Jag får i princip (kan skilja någon procent) samma värden på alla kanaler med denna box.
Jag kör den medföljande antennkabeln från ComHem-uttaget och direkt in i DCB-P850Z-boxen.

Ser väl egentligen inga större problem med bilden, men jag är ändå förvånad att Signalstyrkan ligger på endast 38-40%

/Makusi

digital bild är antigen bra eller inget, finns inget mellanläge. så om du har bild, så ska du inte bry dig om nivåerna

Postad 16 januari 2008 - 21:41

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hmmm...
Så enkelt är det väl egentligen inte, eller..??
En dålig signal till en digital-TV mottagare ger väl ibland en "pixlig" bild och en bild som ibland "fryser" - alltså ett "mellanläge". Det är ju sällan att en dålig signal till digital-mottagare ger helt svart bild.

T ex ifall jag riktar fel min lilla bordsantenn som jag har till TV'ns inbyggda digital-TV mottagare så blir bilden "píxlig" och "fryser".
Så därför undrade jag lite ifall jag hade risk att ligga "på gränsen" med endast 40% signalstyrka i ComHem-boxen??

Men iofs så har jag ju en OK bild (OK kan alltid bli bättre..), men det är ialla fall bild.

Sorry ifall det drar tråden från ämnet..!

/Makusi

Hej!

/Makusi

digital bild är antigen bra eller inget, finns inget mellanläge. så om du har bild, så ska du inte bry dig om nivåerna

Postad 16 januari 2008 - 22:07

Peter B
  • Peter B
  • Lärjunge

• 283 inlägg
  • 0
Fungerar den hos andra kabeltvbolag än Comhem, t ex kommunicera i Umeå?

Postad 16 januari 2008 - 23:26

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

De värdena är helt ok.

Max-värdena verkar vara 50% och 90%. Jag vet ingen som rapporterat högre.
Jag brukar ha typ 45-49% / 87-90%.

Signalstyrkan spelar mindre roll. Den behöver bara vara stark nog att den digitala signalen kommer fram korrekt.
Om du har kvalitet runt 85%-90% så har du god mottagning och borde aldrig se några frysningar eller digitala artefakter.

Postad 17 januari 2008 - 00:04

noray
  • noray
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

De värdena är helt ok.

Signalstyrkan spelar mindre roll. Den behöver bara vara stark nog att den digitala signalen kommer fram korrekt.
Om du har kvalitet runt 85%-90% så har du god mottagning och borde aldrig se några frysningar eller digitala artefakter.

Enligt comhem är det fullt tillräckligt. Jag har sedan comhem bytte system i huset (fd UPC) för ett år sedan klagat ett otal antal gånger. Mail med felbeskrivningar når aldrig teknikerna utan fastnar hos sekreterarna. Jag har gett upp. Frysningar och hack ständigt på dom kanalerna jag ser mest såsom National Geographic TV4 Fakta och andra dokumentärkanaler. Kanske är det PVR'en ?

Postad 17 januari 2008 - 08:39

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Jag har sedan comhem bytte system i huset (fd UPC) för ett år sedan klagat ett otal antal gånger. Mail med felbeskrivningar når aldrig teknikerna utan fastnar hos sekreterarna. Jag har gett upp. Frysningar och hack ständigt på dom kanalerna jag ser mest såsom National Geographic TV4 Fakta och andra dokumentärkanaler. Kanske är det PVR'en ?

Jag lyckades få igenom en felanmälan efter att ha konstaterat att flera grannar hade lika uslig bild som vi hade. Kan vara värt ett försök.

Och när det gäller digital signal och bildkvalietet har jag svårt att hålla med dem som påstår att antingen har man bild eller inte. Dålig signal ger, som redan sagts, pixlig bild och frysningar. Fast dålig signal ger också sämre färgdjup, sämre svärta och fler artefakter/störningar i bilden. Det märker man när man testar olika hdmi-kablar (som ger olika mängd signalförlust etc). Och det borde väl rimligen vara likadant med Comhem och Samsung-boxen. Eller?

Redigerat av Mange36, 17 januari 2008 - 08:39.

Postad 17 januari 2008 - 11:50

friv9936
  • friv9936
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

De värdena är helt ok.

Enligt comhem är det fullt tillräckligt. Jag har sedan comhem bytte system i huset (fd UPC) för ett år sedan klagat ett otal antal gånger. Mail med felbeskrivningar når aldrig teknikerna utan fastnar hos sekreterarna. Jag har gett upp. Frysningar och hack ständigt på dom kanalerna jag ser mest såsom National Geographic TV4 Fakta och andra dokumentärkanaler. Kanske är det PVR'en ?

Jag hade liknande problem (också i ett fd UPC hus) med PVRen på vissa kanaler, mest Visat Nature, Animal, tv8... Men på dessa kanaler som "frös" och hackade ständigt, hade jag också helt andra värden på styrka och kvalitet (typ 0/75). Efter flera felanmälningar kom så äntligen en tekniker hem till mig och mätte i mina uttag, och i boxen - han dömde ut boxen på en gång och sa att det var den som inte funkade, och att det inte var nåt fel på signalen in. Jag fick skicka iväg boxen (och vänta jätte länte, typ 4 v!!) o fick sen en helt ny box - sen dess har det fungerat utmärkt med samma höga värden på alla kanaler utan frys eller hack!

Postad 17 januari 2008 - 19:15

mege
  • mege
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0
Hej!
Jag undrar om denna box har lika galen RGB-signal som samsung 260-boxen?

BAKGRUND:
Jag kopplade in samsung 260-boxen i veckan men det var omöjligt att få till en bra bild på min Panasonic PA50!
Vitbalansen är helt överdrivet stark. Kolla bara reklamen med medicin Eese (eller vad den heter), bilden är så vit att man inte ser kanterna på förpackningen mot den vita bakgrunden!

På min gamla Sagembox går det att välja RGB stark eller mellan, där mellan ger den bästa bilden!
Nu är jag väldig noga med bilden och mycket bra på att kalibrera plasma, men här går jag bet. När jag satte kontrast på 0 blev det vita iallafall inte självlysande men det syns fortfarande inte att se alla nyanser i det vita!
/mege

Postad 17 januari 2008 - 19:54

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Den inneboende djävligheten med RGB via SCART är att clamping av vitnivå styrs av synkpulsen i kompositsignalen. Själva RGB-komponenterna saknar synkpuls och därmed referenspunkt för nivåer. Min gissning är att vissa skärmar inte tillämpar någon vettig clamping alls på RGB-signal via SCART utan bara klipper vitnivån om den ligger för högt.

Nu när boxen klarar YPbPr också är det kanske möjligt att kringgå det problemet utan att behöva byta ned sig till S-video eller komposit, men jag är inte säker.

Postad 17 januari 2008 - 22:20

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Ifall man nu efter den nya mjukvaru-uppdateringen använder sig av Component ut istället för RGB, kommer den isåfall att lägga ut Component via BÄGGE Scart-utgångarna??
Jag antar det ialla fall, för så vitt jag kan se så kan man inte välja att ha Component på ena Scart-utgången och RBG på den andra Scart-utgången??

Eller har någon lyckats med detta??

Funderar annars på att testa koppla TV'n via Component-Scart på den ena Scart-utgången, men den andra Scart-utgången har jag HDD/DVD-spelare kopplad - och så vitt jag vet så tar HDD/DVD-spelaren inte Component utan vill hellre ha RGB.

Så det blir väl antingen till att köra Component-Scart till TV'n och skita i att koppla HDD/DVD-spelaren via ComHem-boxen. Eller skita i att testa Component-Scart till TV'n och fortsätta Scart-Scart via RGB.

/Makusi

Postad 17 januari 2008 - 23:46

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Nej, dessvärre inte. RGB, YPbPr och S-video skickas bara ut genom uttaget AV1(TV). Via uttaget AV2(EXT) skickas bara komposit ut, oavsett inställning. Däremot är ju RGB-stiften kopplade att slussa igenom signalen från AV2(EXT) till AV1(TV) när boxen är avstängd.

För att få RGB till min DVD-inspelare för arkivering har jag löst det så att slussa digitalboxens bild genom den istället för tvärtom. Den möjligheten försvinner ju förstås om man använder YPbPr.

Postad 18 januari 2008 - 08:00

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Tidigt på morgonen nu och hjärnan har inte riktigt vaknat...
..Du menar alltså att du löst kopplingen TV<->ComHemBox<->DVDinspelare genom att koppla ComHem-boxens AV1 till DVD-inspelaren instället och på så sätt få RGB till DVD-inspelaren och slussar sedan signalen från DVD-inspelaren vidare till TV'n??
Använder du då inte alls AV2(EXT) till något??

För att få bra kvalitet till DVD/HDD-inspelaren så vill jag ju åtminstone ha RGB dit, heller hur?
Och då är det alltså endast AV1(TV) som kan leverera det, vilket gör att det är AV1(TV) som jag får koppla scart till DVD/HDD-inspelaren??

Men isåfall, tappar man inte kvalitet ifall man skall slussa signalen via DVD/HDD-inspelaren innan den går till TV'n??

Och vad skall jag då isåfall med AV2(EXT) till ifall den inte levererar riktigt bra signal?

Så alltså, min Plasma-TV klarar YBbPr (Komponent) eller Scart, DVD/HDD-inspelaren klarar Scart(RGB) in (HDMI ut).
Hur skall jag då koppla ComHem-boxen på bästa sätt till TV'n och HDD/DVD-inspelaren??

Blir inte riktigt klok på detta..! :-o

/Makusi

Nej, dessvärre inte. RGB, YPbPr och S-video skickas bara ut genom uttaget AV1(TV). Via uttaget AV2(EXT) skickas bara komposit ut, oavsett inställning. Däremot är ju RGB-stiften kopplade att slussa igenom signalen från AV2(EXT) till AV1(TV) när boxen är avstängd.

För att få RGB till min DVD-inspelare för arkivering har jag löst det så att slussa digitalboxens bild genom den istället för tvärtom. Den möjligheten försvinner ju förstås om man använder YPbPr.

Postad 18 januari 2008 - 08:13

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Hej!

Tidigt på morgonen nu och hjärnan har inte riktigt vaknat...
..Du menar alltså att du löst kopplingen TV<->ComHemBox<->DVDinspelare genom att koppla ComHem-boxens AV1 till DVD-inspelaren instället och på så sätt få RGB till DVD-inspelaren och slussar sedan signalen från DVD-inspelaren vidare till TV'n??
Använder du då inte alls AV2(EXT) till något??

För att få bra kvalitet till DVD/HDD-inspelaren så vill jag ju åtminstone ha RGB dit, heller hur?
Och då är det alltså endast AV1(TV) som kan leverera det, vilket gör att det är AV1(TV) som jag får koppla scart till DVD/HDD-inspelaren??

Men isåfall, tappar man inte kvalitet ifall man skall slussa signalen via DVD/HDD-inspelaren innan den går till TV'n??

Och vad skall jag då isåfall med AV2(EXT) till ifall den inte levererar riktigt bra signal?

Så alltså, min Plasma-TV klarar YBbPr (Komponent) eller Scart, DVD/HDD-inspelaren klarar Scart(RGB) in (HDMI ut).
Hur skall jag då koppla ComHem-boxen på bästa sätt till TV'n och HDD/DVD-inspelaren??

Blir inte riktigt klok på detta..! :-o

/Makusi

Äh, jag har faktiskt svårt att tro att AV2 kör annat än RGB. Komposit är för )¤& antiken liksom. Att det inte är komponent, fast man har ställt in boxen på det. Det är jag också tämligen övertygad om. Det är nog bara AV1 som skickar ut de signalerna...

Redigerat av Tompa123, 18 januari 2008 - 08:14.

Postad 18 januari 2008 - 20:53

aziraphele
  • aziraphele
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

Hemma använder vi både originalfjärren och en multifjärr (Harmony 525). När originalfjärren har svårt att få kontakt med boxen har multifjärren det också. Men, som sagt, en boxomstart brukar hjälpa. ;) ;)

Har oxå en harmony 525 men använder inte den till boxen än. Har inte orkat programera den ännu. En undran till er som använder den. Hur gör ni om ni stänger av boxen när en inspelning pågår? Normalt så frågar ju boxen om man vill stänga av inspelningen men om jag stänger av men 525:an så stänger jag ju av hela systemet och kan inte svara på den frågan. Kan man ändra det i inställningarna så att boxen inte frågar detta, eller blir jag tvungen att leva med det?

Redigerat av aziraphele, 18 januari 2008 - 20:53.

Postad 18 januari 2008 - 21:10

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Makusi: Ja, det är mycket riktigt på sättet du beskriver jag har löst det. Trots att jag har en billig DVD-inspelare så förlorar jag inte speciellt mycket i bildkvalitet så länge DVD-inspelaren bara slussar bilden vidare, så det är en lösning jag är nöjd med i nuläget.

AV2-uttaget på boxen har jag lämnat tomt, ja. Förut hade jag min SVHS-apparat inkopplad där, men den använder jag ju inte så mycket längre.

Tompa123: Dessvärre gör inte boxen det, vilket jag har kollat av nu. Chipsetet i boxen har bara fyra DAC:ar, varav en skickar ut kompositvideo till AV2 oavsett vilken inställning man väljer. Boxen kan alltså inte heller producera RGB och YPbPr samtidigt. RGB via SCART är ju dessutom beroende av kompositvideo för synk.

Det är rentav samma DAC som skickar kompositvideo till både AV1 och AV2. När man slår om till S-video tvingas boxen därmed växla över till en annan DAC till AV1 för att inte påverka signalen till AV2. Det märks på att kompositsignalen från AV2 blir opåverkad medan signalen från AV1 tillfälligt tappar synk.

Anledningen att den inte skickar hela signalen till båda uttagen är förmodligen först och främst elektriskt, då SCART-standarden är enkelriktad för RGB. En DVD-inspelare eller liknande ansluten till AV2 skulle ju annars försöka belasta samma stift med sin egen RGB-signal när den är på, samt inte heller acceptera RGB in via sin vanliga utgång.

Så där skulle det ändå oftast ta stopp i den anslutna apparaten; den är ju i sin tur också begränsad till att antingen skicka eller ta emot RGB genom sina respektive SCART-uttag. För den som ids koppla sin box och DVD-inspelare genom varsin SCART-ingång på TV:n skulle det fungera, men det skulle bli lite komplicerat för många att koppla så.

Alltså blir det minst strul för boxen med den lite tråkiga lösningen att helt enkelt inte stödja RGB alls via AV2. Även om den gjorde det skulle båda uttagen bli låsta till inställningen mellan RGB och YPbPr på grund av att DAC:arna inte räcker till för att producera båda samtidigt.

Vissa andra boxar stödjer ju förvisso S-video ut genom sin video-SCART:en samtidigt som RGB eller YPbPr genom TV-SCART:en, men har då chipset med sex DAC:ar vilket krävs för att producera RGB, komposit och S-video parallellt. ;)

Ändring: Jag skrotade mina diagram; textdiagram och trim() är inte alltför goda vänner ens i en kodruta. ;)

Redigerat av Zacabeb, 18 januari 2008 - 21:17.

Postad 18 januari 2008 - 21:42

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Hemma använder vi både originalfjärren och en multifjärr (Harmony 525). När originalfjärren har svårt att få kontakt med boxen har multifjärren det också. Men, som sagt, en boxomstart brukar hjälpa. ;) ;)

Har oxå en harmony 525 men använder inte den till boxen än. Har inte orkat programera den ännu. En undran till er som använder den. Hur gör ni om ni stänger av boxen när en inspelning pågår? Normalt så frågar ju boxen om man vill stänga av inspelningen men om jag stänger av men 525:an så stänger jag ju av hela systemet och kan inte svara på den frågan. Kan man ändra det i inställningarna så att boxen inte frågar detta, eller blir jag tvungen att leva med det?

Är inte riktigt säker på hur du menar. Jag använder aldrig macrot på fjärren. Istället har jag lagt in två knappar på displayen för "Digitalbox", en onoff för boxen och en för TV:n. Alltså, för att se på TV via boxen trycker jag på "Devices" och väljer "Digitalbox" (om inte det redan är gjort, vilket det oftast är). Sedan trycker jag box onoff och TV onoff. Vill jag stänga av trycker jag likadant. Om en inspelning pågår frågar boxen om jag vill avbryta den. Och jag svarar nej med hjälp av fjärrens pil- och ok-knappar.

Postad 18 januari 2008 - 22:14

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
I den senaste uppdateringen så har man uppdaterat dialogen om avstängd inspelning, så nu har den en nedräkning på en minut och förvalt alternativ är "Nej". En smärre förbättring, men jag vet inte huruvida det går att lita på.

Det bästa vore ju dock om den lät bli att fråga överhuvudtaget när man gör en timerinspelning eller redan har satt en sluttid manuellt. Den enda anledningen för boxen att fråga är ju för att undvika oavsiktliga jätteinspelningar. Att trycka på Standby när man har startat en inspelning betyder ju oftare "Vila när du är klar", inte "Stoppa världen, jag vill hoppa av".

Men Samsung är inte de enda som tillämpar Standby som panikknapp. Jag använder också en Harmony 525, men den har jag konfigurerat att inte stänga av någonting just på grund av det; istället har jag lagt in knappar i aktiviteterna för att stänga av respektive apparater manuellt.

Postad 19 januari 2008 - 01:51

aziraphele
  • aziraphele
  • Användare

• 117 inlägg
  • 0

I den senaste uppdateringen så har man uppdaterat dialogen om avstängd inspelning, så nu har den en nedräkning på en minut och förvalt alternativ är "Nej". En smärre förbättring, men jag vet inte huruvida det går att lita på.

Det bästa vore ju dock om den lät bli att fråga överhuvudtaget när man gör en timerinspelning eller redan har satt en sluttid manuellt. Den enda anledningen för boxen att fråga är ju för att undvika oavsiktliga jätteinspelningar. Att trycka på Standby när man har startat en inspelning betyder ju oftare "Vila när du är klar", inte "Stoppa världen, jag vill hoppa av".

Men Samsung är inte de enda som tillämpar Standby som panikknapp. Jag använder också en Harmony 525, men den har jag konfigurerat att inte stänga av någonting just på grund av det; istället har jag lagt in knappar i aktiviteterna för att stänga av respektive apparater manuellt.

Provade att sätta en inspelning och sedan slå av boxen. Räknade ner och stängde av sig. Startade åter boxen och inspelningen gick fortfarande så det borde gå att bara låta den räkna ner. Eftersom jag alltid anvnder macro så borde det funka bäst för mig.

Postad 20 januari 2008 - 19:52

kikey
  • kikey
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0

Hej!
Jag undrar om denna box har lika galen RGB-signal som samsung 260-boxen?

BAKGRUND:
Jag kopplade in samsung 260-boxen i veckan men det var omöjligt att få till en bra bild på min Panasonic PA50!
Vitbalansen är helt överdrivet stark. Kolla bara reklamen med medicin Eese (eller vad den heter), bilden är så vit att man inte ser kanterna på förpackningen mot den vita bakgrunden!
/mege

Jag hade samma frågeställning när jag skulle köpa den här boxen.
Jag har också en PA50 och hade plågsamma erfarenheter av vit-balansen i Samsungs 260-box.
Under hockey-matcher var hela isen en bländande vit yta utan detaljer.

Jag chansade och valde p850V-boxen (borde ha samma egenskaper som "z"-versionen) och RGB-signalen
var mycket bättre! Jag upplever bilden som skarpare också. ;)
En annan av nackdelarna från 260:an finns tyvärr kvar. Både fjärr och box har en tendens att låsa sig då och då.
Men det gäller alltså "V"-versionen.

Postad 21 januari 2008 - 07:38

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Tidigare i den här tråden har det varit uppe att en del personer har fått hem brev från ComHem om att skicka in sin PVR-box för någon sorts "fix" (måste ju isåfall vara någon HW-bug eftersom mjukvaran kommer automatiskt).

Hur som helst är detta något som någon känner till vad som ni fått skicka in era PVR-boxar för??

Jag har nämligen köpt en "bättre begagnad" PVR-box, så jag har ju egentligen ingen aning om ifall min box någon gång varit inskickad för någon "fix" (eller ens ifall den varit behov av det någon gång..). :-o

Så därför är jag lite nyfiken på det här med att vissa fått hem brev från ComHem angående att skicka in PVR'en, vad som var orsaken och vad som åtgärdades.

/Makusi

Postad 21 januari 2008 - 07:54

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Tidigare i den här tråden har det varit uppe att en del personer har fått hem brev från ComHem om att skicka in sin PVR-box för någon sorts "fix" (måste ju isåfall vara någon HW-bug eftersom mjukvaran kommer automatiskt).

Hur som helst är detta något som någon känner till vad som ni fått skicka in era PVR-boxar för??

Jag har nämligen köpt en "bättre begagnad" PVR-box, så jag har ju egentligen ingen aning om ifall min box någon gång varit inskickad för någon "fix" (eller ens ifall den varit behov av det någon gång..). :-o

Så därför är jag lite nyfiken på det här med att vissa fått hem brev från ComHem angående att skicka in PVR'en, vad som var orsaken och vad som åtgärdades.

/Makusi

Om jag minns rätt handlade det om att boxarna inte klarade av att ta emot/installera en mjukvaruuppdatering över kabelnätet. Klarar din begagnade box det borde det inte vara några problem.

Postad 21 januari 2008 - 14:20

Unregistered68c36d4f
  • Unregistered68c36d4f
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Måste bara fråga om den senaste uppdateringen;

Fick ni något datum stämplat?
Jag har nämligen ett tomt uppdateringsdatum (----/--/--).

Fick också lite engelsk text insprängd i menyerna.
Har ni också det?

Tack och hej

Postad 21 januari 2008 - 17:52

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

Måste bara fråga om den senaste uppdateringen;

Fick ni något datum stämplat?
Jag har nämligen ett tomt uppdateringsdatum (----/--/--).

Fick också lite engelsk text insprängd i menyerna.
Har ni också det?

Tack och hej

Kollade just, inget datum och ett och annat engelskt ord i menyerna.

Postad 21 januari 2008 - 18:33

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0

/Makusi

Om jag minns rätt handlade det om att boxarna inte klarade av att ta emot/installera en mjukvaruuppdatering över kabelnätet. Klarar din begagnade box det borde det inte vara några problem.

Det vi har fått brev om är förebyggande åtgärd mot fel i nätdelen, vilket ska vara orsaken eller i alla fall en av dem till fenomenet med dödens röda lampor (Standby+IR+REC). Detta omfattar som tidigare nämnt i tråden utbyte av tre, fyra komponenter i nätdelen. Utskicket gjordes i december, men jag vet inte hur gamla boxar det gäller.

Förmodligen är det bäst att fråga Com Hem eller Samsung om boxen berörs utifrån serienumret, och tillbe valfri ikon att företagen överhuvudtaget kommer förstå vad man pratar om.

Postad 21 januari 2008 - 20:28

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0

/Makusi

Det vi har fått brev om är förebyggande åtgärd mot fel i nätdelen, vilket ska vara orsaken eller i alla fall en av dem till fenomenet med dödens röda lampor (Standby+IR+REC). Detta omfattar som tidigare nämnt i tråden utbyte av tre, fyra komponenter i nätdelen. Utskicket gjordes i december, men jag vet inte hur gamla boxar det gäller.

Förmodligen är det bäst att fråga Com Hem eller Samsung om boxen berörs utifrån serienumret, och tillbe valfri ikon att företagen överhuvudtaget kommer förstå vad man pratar om.

Minns jag helt fel då? Var det inte också något om problem att på vissa boxer installera den första fw-uppdateringen som kom? Kanhända har jag fått det om bakfoten. :)

Postad 21 januari 2008 - 20:55

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

• 2 476 inlägg
  • 0
Nej du minns rätt, det var problem med en massa boxar vid en av uppdateringarna. Man får väl se vad för problem nästa utskick kommer beröra... :)

Redigerat av Zacabeb, 21 januari 2008 - 20:56.

Postad 21 januari 2008 - 20:58

Unregistereda8d246d3
  • Unregistereda8d246d3
  • Mästare

• 2 709 inlägg
  • 0
Skulle behöva ett snabbt svar så hoppas ni har överseende med om detta redan har besvarats :)

Är det någon som har jämfört denna box med Humax hd-box samtidigt på samma tv ?
Är i valet och kvalet om jag ska byta in min hd-box mot denna då humax hd-box som bkant lider av en massa fel.

Postad 22 januari 2008 - 07:24

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16 356 inlägg
  • 0

Den inneboende djävligheten med RGB via SCART är att clamping av vitnivå styrs av synkpulsen i kompositsignalen. Själva RGB-komponenterna saknar synkpuls och därmed referenspunkt för nivåer. Min gissning är att vissa skärmar inte tillämpar någon vettig clamping alls på RGB-signal via SCART utan bara klipper vitnivån om den ligger för högt.

Nu när boxen klarar YPbPr också är det kanske möjligt att kringgå det problemet utan att behöva byta ned sig till S-video eller komposit, men jag är inte säker.

Det blev tekniskt där!

Du verkar vara tekniskt lagd.
Hur får man bort den detaljfattiga, vita kontrasten? Behöver jag en ny kabel?

Robban

Postad 22 januari 2008 - 14:54

vinoo
  • vinoo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Min box piper till lite då och då när man ser på tv, kommer med oregelbundna mellarum.

Nån som haft samma beskymmer, eller vet vad det kan bero på?

Postad 22 januari 2008 - 16:36

Gunnar_R
  • Gunnar_R
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

/Makusi

Vad har du för serienummer på boxen?

Postad 22 januari 2008 - 21:09

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hmm... skumt...
Jag antar att enda stället som serie-numret står på är bak på boxen, eller??

Etiketten bak på min är till större delen borta... men det sitter en annan etikett där med fölljande nummer som syns tydligt:
M07111508

Men det känns som detta inte är original etiketten! :-o

Det ska vara en "Demo/ Begagnad/ Servad maskin" med "12 månaders garanti" från Webbshoppen.se.
Så jag hoppas att det är OK, det är för övrigt en svart P850Z.

/Makusi

/Makusi

Vad har du för serienummer på boxen?

Postad 23 januari 2008 - 17:09

Gunnar_R
  • Gunnar_R
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Det bör sitta på en klisterlapp på undersidan, och börja på XGWA*.

Man kan se på serienummret om boxen behöver åtgärdas (dvs. ifall det inte har blivit gjort tidigare).

Det brev ni får hem handlar inte om felet i nätdelen, som någon tidigare skrev. Felsymptomen kan dock vara lika. Felet i nätdelen berör främst mark-versionen av denna box.

Postad 23 januari 2008 - 19:04

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1 864 inlägg
  • 0
Gunnar!
Vad gäller brevet för slags fel då? (Är bara nyfiken.)

Postad 23 januari 2008 - 22:12

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hej!

Någon klisterlapp på undersidan hittar jag inte..
..däremot på baksidan så har det suttit en klisterlapp som delvis är borta...
..Men istället finns det nu en lapp ditsatt med nummer:

M07111508

Jag lyckades ialla fall göra mjukvaru-uppgraderingen på den utan problem.

Den funkar så vitt jag kan märka.
Det enda är väl att jag tycker att fläkten låter (susar) lite väl mycket när boxen är igång - men det kanske det gör normalt sett på den här modellen??

/Makusi

Postad 23 januari 2008 - 23:10

Tompa123
  • Tompa123
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Det enda är väl att jag tycker att fläkten låter (susar) lite väl mycket när boxen är igång - men det kanske det gör normalt sett på den här modellen??

/Makusi

Min lät inte mycket i början. Nu börjar uttrycket "tröskverk" passa som en beskrivning av hur den låter.

Redigerat av Tompa123, 23 januari 2008 - 23:11.

Postad 24 januari 2008 - 07:19

Makusi
  • Makusi
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0
Hmmm....
...Det är ett gissel med alla dessa fläktar i olika apparater! :-o (ett riktigt i-landsproblem.. :-o )

Finns det något sätt att få ner oljudet från fläkten??
* Bygga in boxen i en TV-bänk med dörrar??
* Ställa den på skumgummi (så att vibrationer i själva TV-bänken minskar)??
* Bygga om fläkten?? :-o
* Begära en mjukvara där fläkten går tystare?? (den senaste mjukvaran går den ju ialla fall tyst på stand-by läge)

/Makusi

/Makusi

Min lät inte mycket i början. Nu börjar uttrycket "tröskverk" passa som en beskrivning av hur den låter.

Postad 26 januari 2008 - 14:09

elofu17
  • elofu17
  • Beroende

• 1 136 inlägg
  • 0

Hmmm....
...Det är ett gissel med alla dessa fläktar i olika apparater! :-o (ett riktigt i-landsproblem.. :-o )

Finns det något sätt att få ner oljudet från fläkten??
* Bygga in boxen i en TV-bänk med dörrar??
* Ställa den på skumgummi (så att vibrationer i själva TV-bänken minskar)??
* Bygga om fläkten?? :-o
* Begära en mjukvara där fläkten går tystare?? (den senaste mjukvaran går den ju ialla fall tyst på stand-by läge)

/Makusi

/Makusi

I denna tråd har just detta diskuterats ett otal gånger.

Tydligen har vissa haft otur och fått en box som låter mycket.
De har bytt ut den och fått en som väsnas mindre.

Normalt är att den bara susar lite - så pass lite att det INTE stör om man sitter och tittar på film i sovrummet på låg volym medan flickvännen sover.

Ovanstående gäller för fläkten. Förutom den genererar boxen även vibrationer (från hårddisken). Detta motverkas genom att sätta lite mjuka tassar på undersidan så att vibrationerna/ljudet inte fortplantar sig till TV-bänken. Det har de flesta gjort med sina boxar verkar det som.

Jag köpte några filtfötter vid kassan på Ikea och klistrade dit.

Redigerat av elofu17, 27 januari 2008 - 02:54.

Postad 27 januari 2008 - 22:27

kolja2
  • kolja2
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
De här 2 breven från comhem om att skicka in boxen (i den omgången) har väl bara jag och Zacabeb
skrivit om här. Vi är väl knappast ensamma om att fått dessa? Har inte någon skickat in boxen som man "skulle göra"?
Den enda informationen i första brevet säger att en komponent i boxen kan sluta fungera efter en tids användning och därför ska bytas ut.
Zacabeb hade lite mer information om saken i ett tidigare inlägg, men den framgick inte i de breven man fick.
Nu har min box redan "använts en tid" utan problem och jag har inga planer på att skicka in den. Jag kommer inte heller göra det om man inte hotar med att boxen i annat fall brinner upp, eller är ohjälpligt trasig för alltid om de tre röda dödslamporna skulle börja lysa.

Har annars just bytt hårddisken till en 500 GB hårddisk (Seagate Barracuda 7200.10 ST3500630A) som är EDI 100-ATA, den automatiska formateringen startade av sig själv och gick på nolltid. Allt fungerade därefter som vanligt, men nu med 465 GB fritt på disken.
Glöm inte att bygla om som master bara så bör det gå utan problem, hade faktiskt väntat mig att något skulle krångla, men inte.

Redigerat av kolja2, 28 januari 2008 - 05:31.

Postad 28 januari 2008 - 12:42

Bamb00zle
  • Bamb00zle
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Precis som någon skrev i höstas har jag också otroligt låg volym på boxen. Får lov att ställa upp volymen på
TVn riktigit hlgt, och måste sedan dra upp boxen till ca 75% för att det ska höras. Slår man sedan över och
ser analog på TVn så bara dånar det.....

Någon som vet någon lösning? Har haft boxen sedan början av januari.

Tack

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Nya Hifi-bänken
    joga
    2025-05-02 18:25:13
  • JBL M2 igen…..
    Anton
    2025-05-01 16:07:43
  • JBL M2!!!!!!!
    Anton
    2025-04-30 16:22:03
  • Front Atmos
    Globe
    2025-04-28 19:35:47
  • The12 Passive
    Globe
    2025-04-28 19:33:57
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.