Bildkalibrering
3789 svar till detta ämne
Postad 23 januari 2013 - 14:38
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Ifall mätaren tagit skada så att den mäter fel kommer Calman säga till vid profileringen att värdena skiljer sig för mycket mellan de två mätarna. Så det ska vara lugnt. Jag har hjälpt till med kontrollmätningar till andra som råkat ut för samma problem. Den här kontrollen är förhållandevis känslig och varnar direkt ifall man är i en riktningskänslig mätsituation som dukar med hög gain, vissa reflexfilter etc.
Jag som mäter mycket mer rutinartat föredrar tripodstativ med fästen som håller fast mätaren.
http://commercial.sp...pod-holder.html
Hej, Jag fick ett felmeddelande dijrekt efter den hade rasat när jag skulle profilera. Dock kan ju detta bero på att jag kopplade ur c6:an och kopplade in den igen efter jag hade läst av ifrån i1pro:n Detta löste sig genom att jag startade om CalMan och då fick jag inga flera felmeddelanden. Hur ser dom olika oprofilerade mätningarna ut? Skiljer sig min c6 med min i1pro mycket?Jag fick med en sån där till min c6:a, dock vet jag inte riktigt vart jag skall fästa den, är det bara att köpa ett vanlig stativ till en kamera och sedan fästa den i det? Edit: Länken till mitt inlägg med mätningar på i1pro samt c6: https://www.minhembi...dpost&p=3761695Edit2: Är det någon som kan ta ett kort på vikten till sin i1pro så att jag kan se hur man fäster den korrekt igen till vikten? Får inte till det något bra, just nu är man orolig hela tiden att den skall lossna.
Redigerat av Calby, 23 januari 2013 - 15:21.
Postad 23 januari 2013 - 16:12
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Det är standardfästen för mätarna så kamerastativ fungerar.
Inget märkligt med den lilla skillnaden, utan C6:n ser ut att ligga betydligt närmare i1 Pro än den gamla C5:n. Hade du tagit 10 stycken Spyders hade du legat på tio olilka positioner på mätningarna.
Denna kanske är givande för hur motvikten ska sitta:
http://www.northligh.../i1-spectro.jpg
Postad 23 januari 2013 - 17:00
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Det är standardfästen för mätarna så kamerastativ fungerar.
Inget märkligt med den lilla skillnaden, utan C6:n ser ut att ligga betydligt närmare i1 Pro än den gamla C5:n. Hade du tagit 10 stycken Spyders hade du legat på tio olilka positioner på mätningarna. 
Denna kanske är givande för hur motvikten ska sitta:
http://www.northligh.../i1-spectro.jpg
Tack! Nu fick jag till det! Ska verkligen leta efter ett billigt stativ. När man har profilerat sin c6 mot i1pro duger då c6:an att kalibrera cms med eller är det fortfarande att föredra att använda sin i1pro för det?
Postad 23 januari 2013 - 19:55
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Nu är man lite förvirrad igen.
Har läst på lite om gamma och enligt vissa skall den vara på följande sätt:
2.5 vid mörkt rum.
2.2 vid ljust rum.
Stämmer detta?
Sedan som jag förstod det så när dom arbetar med källmaterialet (filmen) så arbetar dom med 2.5 i gamma på sina crt's?
Postad 23 januari 2013 - 20:24
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Gamma är inte standardiserat på samma sätt och det går heller inte av praktiska skäl att låsa sig till värden huggna i sten. Konsekvensen av specifikationen i rec.709 motsvarar en gamma 2.4 om jag tolkar saken rätt. sRGB använder en 2.2-kurva. EBU:s rekommendationer är 2.35 med största avvikelse på +/- 0.15. Värdet beror också på vilken matematisk metod som används för beräkningen. DCI har en 2.6-gamma. Det viktiga under produktion är återigen att man är konsekvent, att alla tittar på en bild med samma gamma/transferkarakteristik. I reproduktion är det så starkt beroende av rummet, den enskilda produkten och situationen. En 2.5-gamma (vid Power-funktionsberäkning) kräver mycket av både display och rum för att fungera. Även betraktaren måste så att säga vara på rätt nivå för 2.5-gamma. Kliver man in från en solig dag utomhus och sätter sig vid en 2.5-gammajusterad skärm kommer den att se väldigt mörk ut. Sedan tar det några minuter innan mörkerseendet kickar igång.
Redigerat av Ringblixt, 23 januari 2013 - 20:26.
Postad 23 januari 2013 - 21:20
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Gamma är inte standardiserat på samma sätt och det går heller inte av praktiska skäl att låsa sig till värden huggna i sten. Konsekvensen av specifikationen i rec.709 motsvarar en gamma 2.4 om jag tolkar saken rätt. sRGB använder en 2.2-kurva. EBU:s rekommendationer är 2.35 med största avvikelse på +/- 0.15. Värdet beror också på vilken matematisk metod som används för beräkningen. DCI har en 2.6-gamma.
Det viktiga under produktion är återigen att man är konsekvent, att alla tittar på en bild med samma gamma/transferkarakteristik. I reproduktion är det så starkt beroende av rummet, den enskilda produkten och situationen. En 2.5-gamma (vid Power-funktionsberäkning) kräver mycket av både display och rum för att fungera. Även betraktaren måste så att säga vara på rätt nivå för 2.5-gamma. Kliver man in från en solig dag utomhus och sätter sig vid en 2.5-gammajusterad skärm kommer den att se väldigt mörk ut. Sedan tar det några minuter innan mörkerseendet kickar igång.
Okej, hur har du lärt dig allt? Du är mer eller mindre som en uppslagsbok i ämnet. Har själv beställt lite studeringsmatreial nu. Vad brukar du sikta på? 2.2 eller 2.5? Och självklart hur brukar rummet se ut när du siktar på dom olika värdena? Edit: Bara för att dubbelkolla. När tex röd dyker under rgb strecket vid låt oss säga 90 ire då klipper tvn pga för hög kontrast och pga det så får man missfärgningar i gråskalan pga färgen i detta fall röd tar "slut". En tv klarar av att visa upp till 109% vitt eller?
Redigerat av Calby, 23 januari 2013 - 22:23.
Postad 24 januari 2013 - 09:51
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
När man har profilerat sin c6 mot i1pro duger då c6:an att kalibrera cms med eller är det fortfarande att föredra att använda sin i1pro för det?
Det än sådan där "testa och se"-fråga. Använd en profilerad C6 och kontrollmät sedan med i1Pro kort därefter. Hade det handlat om kombon i1 Pro samt display 2 hade jag nog valt i1 Pro för CMS. Men C6:n *bör* vara tillräckligt konsekvent. Det är om inte annat fantastiskt skönt att slippa genomföra en dark reading var 10:e minut.
Postad 24 januari 2013 - 10:00
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
När tex röd dyker under rgb strecket vid låt oss säga 90 ire då klipper tvn pga för hög kontrast och pga det så får man missfärgningar i gråskalan pga färgen i detta fall röd tar "slut".
En tv klarar av att visa upp till 109% vitt eller? Beror på hur den är konstruerad och hur du ställer in den. 109 IRE motsvarar hela vägen upp till digital 254, det som ofta kallas för "super white". Man mäter på 109% främst för att se hur stor skillnad det är på "reference white" och "peak white" och som då normalt ligger på IRE100 och IRE109. Men det finns tillfällen där man vill dra peak och reference white till samma nivå för att maximera ljusflödet. Då kommer allt över IRE 100/digital 235 att vara samma helvita nyans. Du kan göra detta med din LG men du vet nog redan priset för den åtgärden.
Postad 24 januari 2013 - 10:17
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Det än sådan där "testa och se"-fråga. Använd en profilerad C6 och kontrollmät sedan med i1Pro kort därefter. Hade det handlat om kombon i1 Pro samt display 2 hade jag nog valt i1 Pro för CMS. Men C6:n *bör* vara tillräckligt konsekvent. Det är om inte annat fantastiskt skönt att slippa genomföra en dark reading var 10:e minut. 
Precis, lite så jag tänkte blått är lite jobbigt att arbeta med. En tv klarar av att visa upp till 109% vitt eller? Beror på hur den är konstruerad och hur du ställer in den.
109 IRE motsvarar hela vägen upp till digital 254, det som ofta kallas för "super white". Man mäter på 109% främst för att se hur stor skillnad det är på "reference white" och "peak white" och som då normalt ligger på IRE100 och IRE109. Men det finns tillfällen där man vill dra peak och reference white till samma nivå för att maximera ljusflödet. Då kommer allt över IRE 100/digital 235 att vara samma helvita nyans.
Du kan göra detta med din LG men du vet nog redan priset för den åtgärden. 
Va lite det jag menade med att 109 går upp till 254 jag som är dålig att formulera mig. Det jag finner som svårast med LG är att man lär göra kompromisser hela tiden speciellt med kontrasten. Som jag har gjort nu är att jag föredrar en korrekt bild då jag OFTAST kollar på film i ett kolsvart rum. Och bilden blir helt OK att kolla på efter ca 5-10 min, antar att det är då mörker seendet slår in. Jag har dragit ner kontrasten tills gamman samt RGB är stabil och inte dyker neråt efter ca 65-70 IRE. Dock så är iaf min LG tämligen kontrastfattig om ni förstår hur jag menar, men antar att detta beror på det jag har skrivit ovan. Och då har det varit tämligen enkelt att kalibrera gråskalan, samt med hjälp utav 21-punkter (RGB) att få gamman rak på 2.2. Detta fenomen har jag inte varit med om när jag har kalibrerat Samsung m.m, LG må ha perfekta reglage men detta hjälper inte när kontrasten är som den är. Men man får ha i åtanke att TV:n kostade 7999kr i somras. Och således kanske inte är den mest optimala. Sedan får man kompromissa gällande BTB med, te.x så går det inte att stabilisera gamman vid 5 IRE för då blir bilden för mörk och klipper Svärtan. Men överlag tror jag inte att jag skulle ha lärt mig så pass fort och så pass mycket som jag har gjort nu om jag hade haft en TV som jag inte hade behövt labba med. Det är väldigt lärorikt samt intressant. Det som ligger till min nackel och samtidigt fördel är att jag är så pedant, jag vill verkligen uppnå perfektion. Om jag märker lite color shifting så börjar jag labba igen, precis som när jag programmerar alltid gå igenom koden 1000ggr för man kommer på något som man kan optimera.
Redigerat av Calby, 15 mars 2013 - 21:40.
Postad 24 januari 2013 - 15:51
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Gamma är inte standardiserat på samma sätt och det går heller inte av praktiska skäl att låsa sig till värden huggna i sten. Konsekvensen av specifikationen i rec.709 motsvarar en gamma 2.4 om jag tolkar saken rätt.
Ett annat sätt att säga det är att Rec709 specificerar gamma- kodning (sourcegamma) men inte vilken gamma- dekodning (displaygamma, eller mer korrekt "electro-optical transfer function") som ska användas men som du säger så ger ju det att displaygamman iaf inte kan vara miltals från inversen av sourcegamman. För ett tag sen spikade man en 2.4-ish gamma-dekodning i Rec1886 [Reference electro-optical transfer function for flat panel displays used in HDTV studio production] som ett slags syfte att kompletera Rec709. De tyckte väl inte displaygamma var så viktigt då de spika 709, då hade ju ändå bara CRT:er att oroa sig för... http://www.itu.int/d...03-I!!PDF-E.pdf"Whatever looks the best beroende på rum och display" funkar minst lika bra dock...
Redigerat av pacman, 24 januari 2013 - 16:01.
Postad 24 januari 2013 - 18:16
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Ett annat sätt att säga det är att Rec709 specificerar gamma-kodning (sourcegamma) men inte vilken gamma-dekodning (displaygamma, eller mer korrekt "electro-optical transfer function") som ska användas men som du säger så ger ju det att displaygamman iaf inte kan vara miltals från inversen av sourcegamman.
För ett tag sen spikade man en 2.4-ish gamma-dekodning i Rec1886 [Reference electro-optical transfer function for flat panel displays used in HDTV studio production] som ett slags syfte att kompletera Rec709. De tyckte väl inte displaygamma var så viktigt då de spika 709, då hade ju ändå bara CRT:er att oroa sig för...  http://www.itu.int/d...03-I!!PDF-E.pdf
"Whatever looks the best beroende på rum och display" funkar minst lika bra dock... 
Okej, då förstår jag.
Redigerat av Calby, 15 mars 2013 - 21:41.
Postad 25 januari 2013 - 09:01
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Grattis!
Börja med att åka till Cupertino, sparka in dörren, och kräv 1080p24-support från AppleTV...
Postad 25 januari 2013 - 11:19
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
...
Redigerat av Calby, 15 mars 2013 - 21:41.
Postad 25 januari 2013 - 12:56
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
en fråga till experterna: finns det nån tv som klarar av att visa hela Adobe RGB färgrymden? eller varför inte den ännu större Pro Photo RGB ? antar att man knappast har nån nytta av det ändå då allt material visas i sRGB? eller hur är det på den fronten? jag körde en pre kalibrering av Surfplattan Nexus 10 och fy fan vilka dåliga färger. (det var bara ett konstaterande av vad man redan sett tidigare) den kan knappt visa 75% av sRGB diagrammet att jämföra med OLED skärmen på Galaxy S2 mobilen som kan visa hela Adobe RGB. Nexus 10 här :    Edit: det här får nog bli nästa tv  SHV should cover a color gamut sufficiently wide enough to approach encompassing all colors found in our natural world
http://www.informationdisplay.org/article.cfm?year=2012&issue=12&file=art6
Redigerat av Unregistered1008, 25 januari 2013 - 13:54.
Postad 25 januari 2013 - 14:56
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
sRGB-färgrymden använder Rec.709. Alltså är HDTV-färgrymden den färgrymd som används för i princip all elektronisk bildåtergivning vilka används direkt av konsumenter i dagsläget, webben, film, kameror, TV, Blu-ray och så vidare. Vad kan det vara? 99 procent av all digital bildkommunikation?
Att en surfplatta eller för den del en TV har en AdobeRGB-färgrymd är ingen fördel utan tvärtom ett problem eftersom allt som ska återges enligt rec.709 kommer att återges helt fel med kraftig övermättade färger, tomatröda ansikten och så vidare. AdobeRGB används när du arbetar mot grafisk reproduktion, tryckpressar, skrivare och liknande. Finns ingen poäng med en sådan stor färgrymd i TV eller sRGB-sammanhang.
Redigerat av Ringblixt, 25 januari 2013 - 14:56.
Postad 25 januari 2013 - 21:53
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Finns ingen poäng med en sådan stor färgrymd i TV eller sRGB-sammanhang.
ok då så men där håller jag inte med fotona jag har tagit med min Canon 5D MarkII har en större färgrymd än sRGB. problemet är att man inte ser alla färger med en vanlig monitor eller tv. jag ser direkt skillnad när jag skriver ut dom med Adobe RGB färgrymd. bilderna får ett helt annat tryck i sig. så att få ut mer av dom på en skärm eller tv så krävs det Adobe RGB gamut. vi får hoppas dom gör slag i saken och släpper inte bara 4K apparater utan även HDR apparater som klarar en större färgrymd. frågan är föresten om inte Sonys nya 4K OLED värsting klarar Adobe RGB. det verkar inte bättre än att det måste till OLED paneler för att klara en större färgrymd?
Redigerat av Unregistered1008, 25 januari 2013 - 21:56.
Postad 25 januari 2013 - 23:22
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Hej,
Jag börjar ledsna på min LG just nu.
Jag har 100% Vitt på ca 86 cd/m2 och ändå är kontrasten för hög!
Syns kraftigt i kurvorna nedan, först tänkte jag om jag hade profilierat min c6 fel, men som ni ser på bilderna nedan så har jag inte det.
Frågan är, hur hade ni gjort?
Hade ni sänkt kontrasten ännu mer?
Eller hade ni fortsatt försökt att kalibrerar gråskalan för att tvinga fram en korrekt Gamma?
Dvs om det går, men jag är lite rädd för att jag skall vrida sönder bilden, TV:n ifråga är ju uppenbarligen inte så high-end.
Ringblixt, Pacman, perra1 ni har ju kalibrerat LG tidigare, hur långt ner var ni tvungen att gå?
Vad rekommenderar ni?
Den miljön jag kollar på film i är ett kolsvart rum, nästan iaf lyser väll in lite ljus från hallen men annars kolsvart.
OBS! Mätarna hamnade väll inte på precis samma plats på skärmen därav den lilla skillnaden, men den är väll inte så stor antar jag?
Gråskala, i1pro
gråskala_i1pro.JPG 67,7K
7 Antal nerladdningar
Gråskala, c6
gråskala_c6.JPG 66,8K
5 Antal nerladdningar
CMS, i1pro
CMS_i1pro.JPG 78,74K
2 Antal nerladdningar
CMS, c6
CMS_c6.JPG 81,86K
2 Antal nerladdningar
Redigerat av Calby, 25 januari 2013 - 23:23.
Postad 26 januari 2013 - 10:00
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
ok då så men där håller jag inte med fotona jag har tagit med min Canon 5D MarkII har en större färgrymd än sRGB. problemet är att man inte ser alla färger med en vanlig monitor eller tv.
Jo, det är en poäng.  Men då kommer den retoriska motfrågan: vad är en TV och vad är den tänkt att visa? Ifall du behöver Photoshopa, syna och skriva ut dina bilder under AdobeRGB-färgrymd finns det många skärmar för hyfsat rimlig kostnad, betydligt mindre än vad 5DmkIII kostar, vilka klarar uppgiften ganska väl. Nackdelen med den skärmen kommer att återge alla rec.709-färger helt fel. För att åtgärda detta krävs att skärmen på något sätt har en CMS som kan hantera den stora skillnaden mellan AdobeRGB och rec709. De CMS:er som sitter i TV-apparaterna idag är mest till för finputsning. Då blir det genast glest. På rak arm kan jag endast komma på HP:s Dreamcolor som smidigt kan växla mellan färgrymder. NEC:s senaste generation Spectraview ska klara det, men jag har inte sett dem in action. Själv har förra generationen Spectraview och blev grymt besviken när jag insåg att trots 10-bitars LUT och hårdvarukalibrering sitter jag i vilket fall med galet övermättade färger under sRGB och rec.709. Samma situation ifall man köper någon av de skärmar som specas som "100 +/- X procent av AdobeRGB". Du får det ljus du köper!  Det behövs inga OLED för att nå en stor färgrymd utan dit har man nått även med CCFL och inte minst RGB-LED. Det finns gott om ljuskällor som kommer att klara uppgiften. Problemet är rotat i fysiken. Du sitter med en illuminant som inte motsvarar de krav som ställs för den färgrymd som används och det kräver komplexa lösningar att arbeta sig runt. Och ska man hårdra fysiken kan du inte arbeta dig runt dessa problem. Även om du kam mäta dig till samma resultat är det i praktiken så pass olika ljuskällor att det ändå ser olika ut. Därför kan man inte få en LCD-monitor att återge färger exakt likadant som en CRT, till exempel. Så TV:n som fixar AdobeRGB blir en dyr och komplex historia ifall den också ska klara av att återge rec.709 på ett vettigt sätt. Tekniskt möjlig - javisst. HP Dreamcolor som 55-tummare kanske vore något. Men som en produkt i TV-sortimentet är detta väldigt off. Fast mycket kan komma att ändras med Rec2020/UltraHD-apparater där man har detta problem x2 och försöker/måste hitta lösningar. Det mesta pekar dock på att det blir "kreativa" lösningar med Color Space-remapping. Man kör rec709 i rec2020-färgrymd men försöker "visuellt återskapa" rätt färger. Tror det när jag ser det.
Postad 26 januari 2013 - 10:12
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Jag har 100% Vitt på ca 86 cd/m2 och ändå är kontrasten för hög! Syns kraftigt i kurvorna nedan, först tänkte jag om jag hade profilierat min c6 fel, men som ni ser på bilderna nedan så har jag inte det.
Du har nog kört din LG till sin gräns. Att man inte får till exempelvis toppen är vanligt med budgetmodeller (du hade en enklare modell va?) och jag ser samma mönster i alla möjliga sammanhang. Till exempel med Epson TW9100 jämfört med TW6100-modellerna på projektorsidan. TW9100 går att få så att gråskala och gamma går rätt hela vägen till toppen. Omöjligt med TW6100. Olika konstruktioner specade utifrån olika hårda krav. Det är extremt få apparater som går att kalibrera exakt. Skulle du välja Panasonic VT50 når du betydligt längre men måste fortfarande kämpa med andra problem, som att dessa appater kring IRE 5 ligger väldigt ljust, tvärtomproblemet av det du har. Precis detta som gör att kalibrering, när man har begripit sig på vad det handlar om, inte är att få till "titta vilka snygga mätkurvor jag har" utan att förstå bilden, sätta den i sitt sammanhang och situation för att kunna fatta beslut om vilka kompromisser som är lämpliga.
Redigerat av Ringblixt, 26 januari 2013 - 10:13.
Postad 26 januari 2013 - 15:34
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Du har nog kört din LG till sin gräns. Att man inte får till exempelvis toppen är vanligt med budgetmodeller (du hade en enklare modell va?) och jag ser samma mönster i alla möjliga sammanhang. Till exempel med Epson TW9100 jämfört med TW6100-modellerna på projektorsidan. TW9100 går att få så att gråskala och gamma går rätt hela vägen till toppen. Omöjligt med TW6100. Olika konstruktioner specade utifrån olika hårda krav.
Det är extremt få apparater som går att kalibrera exakt. Skulle du välja Panasonic VT50 når du betydligt längre men måste fortfarande kämpa med andra problem, som att dessa appater kring IRE 5 ligger väldigt ljust, tvärtomproblemet av det du har.
Precis detta som gör att kalibrering, när man har begripit sig på vad det handlar om, inte är att få till "titta vilka snygga mätkurvor jag har" utan att förstå bilden, sätta den i sitt sammanhang och situation för att kunna fatta beslut om vilka kompromisser som är lämpliga. 
Okej, ska rensa lite i toppen, dvs försöka med de som ligger på 2.0 och få upp. De som skjuter åt **** dvs ca 80-100ire fixar jag endast rgb. Sedan försöka snygga till resterande dvs snygga till delta e i botten. Sen får den duga. Ja en budget kostar ca 10k
Postad 26 januari 2013 - 16:05
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Det är extremt få apparater som går att kalibrera exakt.
vilken tur man har som har en sån då  jag postar resultaten sen så kan du kolla om du känner för. möjligt att du hittar några fel som inte jag ser. Calby: varför sticker gamman ner vid IRE 95? det ser ju ut som ett konstruktionsfel varför bara där?
Redigerat av Unregistered1008, 26 januari 2013 - 16:05.
Postad 26 januari 2013 - 16:21
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
vilken tur man har som har en sån då  jag postar resultaten sen så kan du kolla om du känner för. möjligt att du hittar några fel som inte jag ser.
Ha-ha.  Felen har en tendens att finnas där man inte mäter. Har sett många exempel på apparater som ger perfekta mätningar där bilden har blivit helt platt och livlös, eller för den delen direkt felaktig. Calby: varför sticker gamman ner vid IRE 95? det ser ju ut som ett konstruktionsfel varför bara där?
Faktiskt väldigt vanligt. Skulle mellan tumme och pekfinger säga att jag ser det på hälften av de displayer jag mäter upp. Man blir lurad av point-gamma-grafen och det som orsakar dippen kan röra sig om att det skiljer sig några candela mellan Y och target_Y. Det är inget ögat ser eller orsakar problem i praktiken på de här ljusnivåerna vida IRE 90 - 100. Här är ögat mycket känsligare för små skillnader i färgton, inte i ljusnivå. I botten är det tvärtom. En färgskillnad på 40% fel i exempelvis blått går kanske inte ens att se. Men en avvikelse på 0,1 candela mot target_Y kan upplevas som att svärtan sotar igen eller ljusas upp för mycket. Med en plasma kan sådana dippar orsakas av fluktationer i panelen, till exempel grund av temperaturskillnader som uppstår ifall testbilden för 90% vitt får stå på ett tag. Mäter man igen efter en minut kan dippen öka eller minska.
Redigerat av Ringblixt, 26 januari 2013 - 16:26.
Postad 26 januari 2013 - 17:31
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Ringblixt:
Det känns som att det bästa i min situation är att fixa till alla DeltaE fel som fanns i gråskalan främst i nedre delarna och sedan nöja mig, känns lite som att jag skulle vrida sönder bilden om jag tvingade upp gamman med hjälp utav 20-punkters reglagen.
Jag tvingade redan upp den från början och ändå föll den i eftermätningarna trots att det såg jätte bra ut undertiden jag mätte.
Så känns lite som att som du säger att min panel inte klarar mera.
Bilden är överlag jätte bra enligt mitt tycke om man jämför från innan kalibreringen skedde.
Eller vad tror du om man utgår ifrån din erfarenhet?
Kan vara bra och veta när man skall ge sig.
Jag kalibrerade en kompis pioneer 509 och där blev det inte så här, efteråt så såg allt jätte bra ut och jag tyckte personligen att den bilden slår dom flesta nya apparaters bild.
Synd att pioneer slutade tillverka apparatter för dom visste uppenbarligen hur man gjorde.
Redigerat av Calby, 26 januari 2013 - 17:33.
Postad 26 januari 2013 - 18:33
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Ha-ha. 
Felen har en tendens att finnas där man inte mäter. Har sett många exempel på apparater som ger perfekta mätningar där bilden har blivit helt platt och livlös, eller för den delen direkt felaktig.
vad skulle det vara som man inte mäter menar du? jag trodde man täckte allt med en kalibrering? ok att man inte kan mäta hela bildytan för att upptäcka ljus/färg variationer så där är väl ett fel som man inte kan göra nåt åt. men annars? resultatet från LG Infinia 47LX950N hittar du några fel så är det bara att säga till  jag har aldrig kört dom sista mätningarna men gjorde det nu och jag ser direkt att det är lite problem med grön. sen för att mäta kontrasten så var jag tvungen att öka ljusstyrkan två snäpp så att mätaren(i1 Display PRO) gav utslag. svart är 0 i vanliga fall. (tryck på bilden för att få verklig storlek)
Redigerat av Unregistered1008, 26 januari 2013 - 19:54.
Postad 26 januari 2013 - 21:52
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
En fråga? De olika deltorna, ska man skifta vid mätning av olika " stadier"? T.ex dE76 när man mäter gråskala, dE2000 när man mäter färg osv, det finns ju några att välja på. Kan nån hygglig själ förklara lite om skillnaden mellan de olika dE och när man i såfall ska ändra under mätningens gång.
Postad 26 januari 2013 - 23:20
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
En fråga? De olika deltorna, ska man skifta vid mätning av olika " stadier"? T.ex dE76 när man mäter gråskala, dE2000 när man mäter färg osv, det finns ju några att välja på. Kan nån hygglig själ förklara lite om skillnaden mellan de olika dE och när man i såfall ska ändra under mätningens gång.
DeltaE UV kan du köra på gråskalan, den som jag förstår det tar inte hänsyn m.m till ljus och dom flesta kör med DeltaE UV där. Sedan till CMS (Färger) kan du köra DeltaE 94 då den refererar till hur vi ser färgerna med våra ögon.
Postad 27 januari 2013 - 13:22
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
DeltaE UV kan du köra på gråskalan, den som jag förstår det tar inte hänsyn m.m till ljus och dom flesta kör med DeltaE UV där.
Sedan till CMS (Färger) kan du köra DeltaE 94 då den refererar till hur vi ser färgerna med våra ögon.
Tack för svaret. Nu är ju HX855 lite begränsad när det kommer till kalibrering (avsaknad av cms och multipoint bl.a) men gråskalan 2 points kan man ju gå på igen, det är några månader sen sist
Postad 27 januari 2013 - 13:30
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
så vad säger du om resultaten Ringblixt?
du har aldrig sett nån tv så nära referens eller hur ?
tänkte väl det
Postad 27 januari 2013 - 15:59
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
så vad säger du om resultaten Ringblixt? du har aldrig sett nån tv så nära referens eller hur ?
tänkte väl det 
Jag har inte sett TV:n så jag vet inte. Inga fel på mätvärdena ifall du undrar.  Men mätvärden är endast halva sanningen och kan lika gärna var lögnen själv. Har självt mätt liknande "perfektion" flera gånger, det handlar mest att lägga tillräckligt mycket tid så att man putsar till delta-E-decimalerna. Utmaningen är att mäta om 10 minuter senare. 1 timme senare. 1 vecka senare. 1 månad senare. Driver panelen eller inte? Man kan bli grymt besviken men det är samtidigt så man lär sig vad man ska lägga energin på.  vad skulle det vara som man inte mäter menar du? jag trodde man täckte allt med en kalibrering?
Finns flera aspekter: (1) Verktygen räcker inte tillEn kalibrering är endast så bra som metoden och verktygen tillåter och som det är nu används det för få mätpunkter. Ifall färgrymden är som ett triangelformat tält så är mätningarna som ett parasoll inuti det tältet. En pinne av gråskala och en plym av primärer och sekundärer. Vi mäter endast en bråkdel av innehållet i färgrymden och de reglage som finns kan påverka bilden på ställen vi inte mäter. Vi sätter mätpunkterna rätt men inget annat. Konkret exempel: BenQ W7000 som sätter gråskala, gamma och gamut riktigt bra. Det mäter rätt och ser rätt ut i testbilder. Drar igång en vanlig film och hela bilden, särskilt hudtoner, drar i citrongult. En vit skjorta är fortfarande vit och en blå himmel fortfarande blå. Resten är uppåt väggarna fel. Gamut-reglaget på projektorn snedvrider färgrymden. Nolla de reglagen och bilden är förvisso inte korrekt men åtminstone normal igen. Exempel två: Autokalibreringen på Panasonics plasma. Reglagen arbetar i 10, 20, 30 IRE etc. Mäter du 10-punkters får du perfekta mätningar. Mäter du 20-punkters gråskala får du en puckelpist. Felen uppstår vid 25, 35, 45 etc. och 10-stegsreglaget når inte dessa delar i gråskalan. Gråramper, svartvit film etc. visar tydligt att gråskalan skiftar i olika nyanser och posteriserar. Den som enbart stirrar sig blind på mätningarna hyllar perfektionen i Autokalibreringen och missar att bilden faktiskt blivit sämre. Lösning: Finns i dyrare system som går ut på att kartlägga hela gamuten "3D-cube"-liknande och finns i produkter som eeColor. Oavsett vad så går det inte att peka på en mätning och säga att allt är perfekt. Det måste kompletteras med andra testbilder och verkligt material. (2) Du kan inte lita på (en) mätareMätarna, särskilt inte på konsumentnivå, är inte tillräckligt bra för att bli pålitliga, särskilt inte trikromater. Du kan inte lita blint på att vad mätaren säger är sanningen utan de reagerar olika på olika mätvinklar, reflexfilter, ljuskällor i displayen och det kan skilja sig en hel del mellan olika masstillverkade exemplar av mätarna. Konkret exempel #1: RGB-LED-projektor Vivitek 9080FD. Svarar hur suveränt som helst på reglagen och ger kanonsnygga mätkurvor. Bilden är helt jadegrön när alla mätningarna säger att allt är perfekt. Problemet? Mätaren inte alls anpassad för de villkor som gäller för RGB-LED som ljuskälla. Spectracal uppdaterar samma år sina mätare med kompensationstabeller och du kan som kund skicka in befintliga mätare för nya tabeller. Nästa gång jag mäter en RGB-LED-projektor får jag D65 som jag känner igen den. Konkret exempel #2: Epson TW9100. Bilden är för ögat svagt men inte störande grön. Mätaren, Klein K10A säger att bilden är något magenta och behöver minska rött och blått. Får snabbt till en perfekt mätning med en bild som uppenbart är grön. Lösning: Att profilera mätaren med spektrafotometern i1 Pro. Calman registrerar att bilden är för grön och jag får D65 som jag känner igen den. Konkret exempel #3: Hur mätare reagerar olika på reflexfiltret hos Panasonics plasma där vissa mäter väldigt fel. (3) Olika displayer ser olika utLjuskällorna skiljer sig. Energifördelningen över det synliga spektrat är helt olika beroende på ljuskällan. Våra ögon kommer att uppfatta dessa som olika och framför allt i kombination med (1) och (2) ovan: olika mätare kommer att väldigt reagera olika på samma display. Detta är uppenbart ifall man sätter flera olika displayer bredvid varandra och kalibrerar. Även ifall de kalibrerats med samma mätare och alla ligger inom låga dE-värden så skiljer sig bilden. Mätarna ser ljuset olika och reglagens inverkan på områden utanför mätpunkterna är olika. Intressant läsning med en graf som visar skillnaden mellan dagsljus (som illuminant D65 baseras på) och en LED-ljuskälla, samt diskuterar problemet som tri-stimulus/trikromater har. Exempel: Vad gäller LG:S LED-baserade-LCD:er finns en risk att en trikromat drar bilden mot gröngult. Både min C5:a och min K10A gör det. Även efter i1 Pro-profilering får jag en bild som fortfarande är jämförelsevis något gröngul än andra displayer. Den är helt klart också vad jag intuitivt uppfattar som grön och gul jämfört med D65. Sättet att "höfta" sig runt detta är att kalibrera mot D75 och man får då en display som i vitbalans och färgtoner visuellt liknar andra displayer kalibrerade mot D65. Sånär som att klarblåa nyanser då blir för intensiva. För att få fullt svar på hur LG:s LED:ar egentligen fungerar skulle jag behöver en bättre spektrafotometer. Något som kostar som en ny småbil. Lösning: Det pågår grundforskning kring hur vår syn fungerar som ska mynna ut i lösningar för hur man får displayer med olika typer av ljuskällor att färgmatcha. Spektrafotometrar som mäter tätare mellan våglängderna och inte straffar plånboken vore heller inte dumt. Kortfattat: En enda display och en enda perfekt mätning kan vara helt alldeles underbart. Det kan också vara helt fel. Ju mer jag mäter och ju bättre prylar jag använder desto mer inser jag hur lite jag egentligen vet. Av fyrahundra uppmätta och kalibrerade displayer har jag ännu inte sett någon som i ordets rätta bemärkelse kan kallas för "referens".
Postad 27 januari 2013 - 20:03
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Ringblixt:
Om vi säger att man har en plasma vad är bäst att mäta med? APL 10% pattern (GCD) eller Window 18% (AVCHD709) har iaf för mig att den har 18%.
Och sedan tänkte jag bara dubbelkolla om jag skall mäta CMS med 75% color, visst är det 75% Lumiance / 100% Saturation pattern man skall välja då?
Redigerat av Calby, 27 januari 2013 - 20:26.
Postad 28 januari 2013 - 01:06
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Om vi säger att man har en plasma vad är bäst att mäta med? APL 10% pattern (GCD) eller Window 18% (AVCHD709) har iaf för mig att den har 18%.
Du jämför och ser vilken som passar din arbetsmetod bäst. Olika APL-mönster kommer att ge olika luminansvärden på plasma och dessa kommer i sin tur variera med metoden för pulsviddmodulering. Det senare är aktuellt med Panasonics plasma. Två olika testmönster kan ge stora skillnader för mätningarna i ett bildläge, medan de inte är någon skillnad i ett annat bildläge. Och sedan tänkte jag bara dubbelkolla om jag skall mäta CMS med 75% color, visst är det 75% Lumiance / 100% Saturation pattern man skall välja då?
Absolut. Mäter du inte på 100% saturation/mättnad mäter du innanför triangeln.
Postad 28 januari 2013 - 09:19
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Du jämför och ser vilken som passar din arbetsmetod bäst. Olika APL-mönster kommer att ge olika luminansvärden på plasma och dessa kommer i sin tur variera med metoden för pulsviddmodulering. Det senare är aktuellt med Panasonics plasma. Två olika testmönster kan ge stora skillnader för mätningarna i ett bildläge, medan de inte är någon skillnad i ett annat bildläge.
Absolut. Mäter du inte på 100% saturation/mättnad mäter du innanför triangeln.
Tackar. Är det någon skillnad på tex 10% Window och 18% window? Man bor ju få samma värden eller?
Postad 28 januari 2013 - 10:30
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Test och mät. Ändra och mät igen. Enklaste sättet att få svar.
Postad 29 januari 2013 - 00:04
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Test och mät. Ändra och mät igen. Enklaste sättet att få svar. 
Skall göra det när frugan jobbar natt igen, hon är inget fan utav att jag tar över TV:n i flera timmar. Köp aldrig Sibas egna TV-märke, köpte en 20" som jag skulle ha i sovrummet, det är clouding från kanterna nästan ända in i mitten utav TV:n. Kan tillägga att dum som jag var så har jag inte kvittot kvar och nu är det nästan första gången jag startade den. Köpte den för ca 1,5år sedan så kvittot hade inte spelat någon roll ändå.
Postad 30 januari 2013 - 11:08
rajjejosefsson
-
rajjejosefsson
-
Forumräv
-
-
575 inlägg
Undrar angående Color space, vad skall man sätta denna på, det är en Popcorn hour inkopplad i en 55" VT50.
Läste att nån hade satt den på YCbCr 4:2:0 men vet inte riktigt vad som är rätt och fel. (Har inte fått min tv ännu)
Postad 30 januari 2013 - 11:37
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Det är ju just det man har testbilder till, för att avgöra vilka inställningar man ska välja.
Troligtvis YCbCr i ditt fall men kalibrering handlar ju inte om att chansa, utan att veta. Så ta det när du fått grejjerna.
Postad 30 januari 2013 - 11:48
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Hur är det? Kalibrerar man "dag" i ett ljust rum eller gör man det i ett mörkt rum men ökar bara candelan till rekommenderat för "bright room"?
Postad 30 januari 2013 - 12:09
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
THX har släppt en app till IOS som man kan använda för "kalibrering" https://itunes.apple...-up/id592624594
Redigerat av Unregistereddc471864, 30 januari 2013 - 12:51.
Postad 30 januari 2013 - 12:19
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Hur är det? Kalibrerar man "dag" i ett ljust rum eller gör man det i ett mörkt rum men ökar bara candelan till rekommenderat för "bright room"?
"Dag" kalibreras i ljust rum förstås.
Postad 30 januari 2013 - 14:08
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
"Dag" kalibreras i ljust rum förstås.
OK. Tackar för svaret. Var lite osäker.
Postad 30 januari 2013 - 14:26
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Okej, men du vet ingen som du kan säga på rak arm. Denna bluray följer standard?
Finns ju ett flertal filmer som inte gör det tyvärr.
Hittade den här länken med lite trailers osv.http://www.thx.com/consumer/movies/. Stort grattis till jobbet förresten,nu vet man vart man kan vända sig om frågor om iFånen och paddan.
Postad 30 januari 2013 - 15:08
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Hinner inte fixa grafer just nu, men skillnaden mellan att använda Delta-E 1994 och Delta-E uv-metoden för att räkna felet på gråskalan är löjligt stor. En display med en något röd färgtemperatur på 6000K med överskott av grönt, dvs en tydligt gul vitbalans jämfört med D65, får en enligt dE94 värden mellan 0,5 - 2 dE94 och är alltså "bra" trots att kurvorna spretar och RGB-nivåerna ligger 10-15 % fel. Mätningarna visar att det inte stämmer och skärmen är uppenbart gul, men dE94-siffrorna säger att allt är rätt.
Samma mätning med dE uv ligger med fel på 10 - 15 dE uv och visar alltså att det är ett stort fel. Så definitivt Delta-E uv-metoden för gråskalan. dE94 fungerar och stämmer väl med hur vi uppfattar rena färgnyanser, men inte gråtoner.
Redigerat av Ringblixt, 30 januari 2013 - 15:10.
Postad 30 januari 2013 - 21:13
Unregisteredb42cf0ff
-
Unregisteredb42cf0ff
-
Amatör
-
-
57 inlägg
Är det någon som har erfarenhet av Hifiklubbens kalibreringsskiva? Verkar som att man kan få en sådan gratis som medlem.
Är den något att ha?
Jag är helgrön på bildkalibrering men vill gärna lära mig lite mer om detta.
Postad 31 januari 2013 - 10:16
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Är det någon som har erfarenhet av Hifiklubbens kalibreringsskiva?
Den har jag missat, måste utvärderas. Köper den nästa gång jag kommer in till stan...
Postad 31 januari 2013 - 12:46
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Så där, en bild säger mer än tusen ord:
Postad 31 januari 2013 - 12:49
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22 887 inlägg
Frågan är när Avforums ska fatta att det inte duger med dE76...
Ett fall av "kan inte tänka själv" lixom. RGB grafen visar t.ex ett tydligt grönstick vid 20%. Ögonen ser detta väldigt lätt oxå. Men likförbannat släpper de en review där de har dE 0.5 vid 20% och kryddar med orden "ja men se så perfekt gråskala denna tv X har"...
HDTVTest var snabba på att byta till uv då jag för flera år sen påpeka problemet med 76 för dem - fjäder i hatten där.
Redigerat av pacman, 31 januari 2013 - 12:54.
Postad 31 januari 2013 - 12:55
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Rena rama grekiskan för mig
Postad 31 januari 2013 - 13:13
Ringblixt
-
Ringblixt
-
Mästare
-
-
3 318 inlägg
Rena rama grekiskan för mig 
Faktiskt inte så komplext.  Delta-E är avvikelsen hos den uppmätta färgen gentemot målet, det vill säga den färgstandard man kalibrerar mot. Tumregeln är att dE på 1 är "just noticable difference", precis skönjbar skillnad när nyanser jämförs direkt. Inom dE3 räknas som riktigt bra eller "kalibrerat" då det måste till extremt tränade ögon att se felen utan att ha något att jämföra med. dE 5 räknas som "tillräckligt" och dE 10 räknas som "tydligt fel". Problemet med Delta-E är att det finns olika metoder för att räkna fram värdena och de bär olika relevans beroende på ifall det handlar om rena färgtoner, säg två nära liggande nyanser av grönt eller om det är gråtoner där vi är extremt mycket känsligare för nyansskillnader. Delta-E 1994 är lämpligt som mått för färgtoner men blir därför direkt missvissande för gråtoner. Alla kan se att skärmen i fråga är vitbalanserad mot gult men enligt dE94 är det "suveränt" till "tillräckligt bra". dE uv-metoden visar däremot direkt att det är stora fel. Det finns mängder av tester där man använder sig av Delta-E och inte begriper sig på vad det handlar om. Det är ofta jag ser genomsnittsiffror för "Delta-E" utan att det specificeras vilken formel som används och där genomsnittssiffran dessutom har just alla de nackdelar ett genomsnitt ger. Det säger ingenting om det finns stora fel eller var felen finns. En skärm som återger grönt som tokigt neongrönt men lyckas få alla andra nyanser helt rätt kan vara galet dålig men ändå få ett lågt genomsnitt. Sådant är ett tydligt tecken på att den som testar displayen utgår från ett automatiserat mätprogram och plockar siffror för jämförelse utan att förstå hur de relaterar till verkligheten. Ett annat tecken på att så är fallet brukar vara att att det förekommer foton på produkterna som inte är vitbalanserade. Jag blir skeptisk när ett test å ena sidan diskuterar mätningar kring gråskala och på samma gång visar bilder som inte på något sätt är vitbalanserade. Då har man inte riktigt kopplat ihop A och O.
Postad 31 januari 2013 - 19:53
Unregistered88042daf
-
Unregistered88042daf
-
Användare
-
-
159 inlägg
ang. deltaE .. i Calman 5 används deltaE 2000 rakt av i alla flöden som standard...gråskala...cms...sweeps etc.. =)
/H
Postad 31 januari 2013 - 20:37
Calby
-
Calby
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
ang. deltaE .. i Calman 5 används deltaE 2000 rakt av i alla flöden som standard...gråskala...cms...sweeps etc.. =) /H
Det är jag medveten om, dock betyder inte det att det är det bästa alternativet.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Framvägg och vänster sida
Globe
2025-05-08 07:38:43
-
Vänster sida med Paneler monterade
Globe
2025-05-08 07:35:28
-
Front Wide backvy
Globe
2025-05-08 06:25:36
-
Front Wide
Globe
2025-05-08 06:23:11
-
Ny soffa, vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-07 10:21:06
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|