Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Topfield TF5700PVRt

3284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 June 2008 - 11:09

MacCoyote
  • MacCoyote
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0

Vad är det för undertexter du menar? Är det textremsorna på utländska filmer? I så fall har jag inte sett någon fördröjning över huvud taget på de 1.5 år jag haft boxen...
/Bosse

Jag menar de digitala dvb-textningar som finns på t ex animal planet och discovery, de är ju inte inbrända i sändningen som andra kanaler har.

I direktsändning är det inga problem men när man tittar på en inspelningen från t ex discovery är dvb-textningen synkad till att börja med men blir sedan osynkad ju längre programmet lider så att textningen kommer innan pratet.

Denna bug har har funnits i alla firmware hittills och jag funderade på om det är löst nu i den sista ?

Postad 02 June 2008 - 07:12

Unregistereda681f977
  • Unregistereda681f977
  • Användare

• 124 inlägg
  • 0

Jag menar de digitala dvb-textningar som finns på t ex animal planet och discovery, de är ju inte inbrända i sändningen som andra kanaler har.

I direktsändning är det inga problem men när man tittar på en inspelningen från t ex discovery är dvb-textningen synkad till att börja med men blir sedan osynkad ju längre programmet lider så att textningen kommer innan pratet.

Denna bug har har funnits i alla firmware hittills och jag funderade på om det är löst nu i den sista ?

Hej,
Nej, tyvärr är detta fortfarande inte löst. Jag har påpekat felet ett par gånger och även skickat ett par inspelningar till dem för att använda vid felsökning, men fick som svar att de inte hade löst det ännu och antagligen skulle deras tekniker i finland kolla på det vid tillfälle. Kommer troligen ta en lång tid, då denna box inte längre ligger i fokus då de släppt nyare boxar med mer pengar involverat...tyvärr. Samma svar angående deras problem med EPG´n och short description updateringen (som går att läsa om i tidigare inlägg).

Mvh
SwedXit

Postad 02 June 2008 - 12:44

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Konstigt, jag har då aldrig sett att Altair skall ha problem med att överföra vissa filer...
Det enda jag kan tänka mig är att det finns någon TAP som försöker komma åt MyStuff.mei medan den överförs eller att den är korrupt på något sätt.

För att stänga av MyStuff så gör du så här:
- Visa någon MyStuff-bild, tex EPG
- Tryck Meny-knappen
- Gå uppåt (kommer till Z-options)
- Välj att avsluta MyStuff

Om det är någon annan TAP som misstänks:
Starta om boxen och när den visar run på displayen håller du in 0-knappen. Då startar boxen utan att ladda TAP.

Kör sen Altair och överför filen. Om det inte går, prova med att överföra epg.xml i stället (den är ju inte en fil som används på toppyn, men bara för att kolla ifall Altair funkar...).
Om det går med epg.xml men inte med MyStuff.mei så skulle jag kolla själva filen på PC-sidan. Kanske att du råkat ut för att den blivit korrupt? Öppna den i en editor och scrolla ner till slutet av filen för att se om den kan läsas helt.
/Bosse

Vad är det för undertexter du menar? Är det textremsorna på utländska filmer? I så fall har jag inte sett någon fördröjning över huvud taget på de 1.5 år jag haft boxen...
/Bosse
PS: Otroligt irriterande att MinHembio-forumet klistrar ihop inlägg som man gör om helt olika trådar till ett enda svar! Det som står här ovanför handlar ju om helt olika saker men ändå fick den för sig att det skulle stå i samma inlägg! Varför det???
Det fungerade mycket bättre förut där man också fick med hela det inlägg man citerade och inte barta den senaste kommentaren! DS

Gjorde som du sa, stängde ner mystuff genom att hålla 0 nedtryckt vid starten. Förde sedan manuellt över mystuff.mei filen och då gick det bra. Testade sedan att föra över samma fil med mystuff igång, funkade även då, fortfarande manuellt dock. När jag kör xmltvmei och allt körs så att säga automatiskt så kraschar dock något precis i slutet av processen, dvs den sista uppskalningen till 100 står still på 0, sedan uppstår någon form av timeout och programmet stängs ned, då finns förstås inte 12 dagars epg i toppyn. Har funkat klockers tidigare, varför det strular nu har jag ingen aning om.

Nu har jag iaf möjlighet att vi lite pillande få över en nästan 2 veckors epg.

Bosse tror du det blir bättre om jag kör den senaste versionen av dit pgm?

//Jerker

Redigerat av jerjoh, 02 June 2008 - 12:45.

Postad 02 June 2008 - 17:17

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

//Jerker

Jag trodde att du tagit ned det redan...
Definitivt värt att prova eftersom jag lagt in lite feldetektering som skall hindra vissa krascher (som jag själv fick en gång...).
Om inget hjälper kan jag fixa en version som loggar vad den håller på med så att man ser vad som hände när den kraschade. Men prova först den senaste versionen!

/Bosse

Postad 02 June 2008 - 17:38

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Gjorde som du sa, stängde ner mystuff genom att hålla 0 nedtryckt vid starten. Förde sedan manuellt över mystuff.mei filen och då gick det bra. Testade sedan att föra över samma fil med mystuff igång, funkade även då, fortfarande manuellt dock. När jag kör xmltvmei och allt körs så att säga automatiskt så kraschar dock något precis i slutet av processen, dvs den sista uppskalningen till 100 står still på 0, sedan uppstår någon form av timeout och programmet stängs ned, då finns förstås inte 12 dagars epg i toppyn. Har funkat klockers tidigare, varför det strular nu har jag ingen aning om.

Nu har jag iaf möjlighet att vi lite pillande få över en nästan 2 veckors epg.

//Jerker

Har även krashat vid nerladdning för mig. Visade sig att uppladdningshastigheten var begränsad via nätet då andra program tog all bandbredd upp. Kör ADSL och har då inte samma bandbredd upp som ner.
Stängde ner och tog bort xml filen och körde igen.
/Honda.

Postad 02 June 2008 - 19:39

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Jag trodde att du tagit ned det redan...
Definitivt värt att prova eftersom jag lagt in lite feldetektering som skall hindra vissa krascher (som jag själv fick en gång...).
Om inget hjälper kan jag fixa en version som loggar vad den håller på med så att man ser vad som hände när den kraschade. Men prova först den senaste versionen!

/Bosse

Tack för tipsen, ska testa igen imorgon, lite körigt f.t ;) Är annars sugen på att vara testpilot för ditt kommande projekt :)

Har även krashat vid nerladdning för mig. Visade sig att uppladdningshastigheten var begränsad via nätet då andra program tog all bandbredd upp. Kör ADSL och har då inte samma bandbredd upp som ner.
Stängde ner och tog bort xml filen och körde igen.
/Honda.

Kan det vara så enkelt, hela familjen delar på samma uppkoppling, fast toppyn står i mitt arbetsrum och är direktkopplad till min PC, då borde det väl inte kunna bero på detta :)

//J

Postad 02 June 2008 - 21:19

Honda
  • Honda
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0

Tack för tipsen, ska testa igen imorgon, lite körigt f.t ;) Är annars sugen på att vara testpilot för ditt kommande projekt :)

Kan det vara så enkelt, hela familjen delar på samma uppkoppling, fast toppyn står i mitt arbetsrum och är direktkopplad till min PC, då borde det väl inte kunna bero på detta :)

//J

PC:n går ju ut på nätet för att ladda ner EPG data när xmltv körs av Bosses eminenta xmltv2mei. Tror knappast det är kommunikationen mellan toppy och PC som är begränsande här.
/Honda.

Postad 02 June 2008 - 23:00

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Tack för tipsen, ska testa igen imorgon, lite körigt f.t :) Är annars sugen på att vara testpilot för ditt kommande projekt ;)
//J

Jag hart gjort en modifierad version nu som skriver en minimal logfil när den körs så man kan i huvuddrag se vad den hade för sig.
Dessutom gör den nu en backup av den existerande MyStuff.mei-filen på Toppyn genom att döpa om den till MyStuff.bak innan den överför den nya. Kan vara bra ifall själva hämtningen skulle gå snett. Då kan man fixa tillbaka den gamla med Altair. OBS! bara en nivå dock!

Lägger upp den i morgon efter jobbet.

/Bosse

Postad 03 June 2008 - 10:07

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Hur var det nu igen, fanns det någon lathund någonstans om man ville lägga in Bosses utmärkta program?

Jag har nu byggt mig en HTPC som står bredvid Toppyn och kan nu äntligen få till lite EPG info.

Man skulle kanske också titta på Toppy Web, det verkar lite coolt. Att nå sin Toppy på distans vore ju en fördel.
Ännu bättre om man kunde streama inspelat material, men det går väl inte.

Postad 03 June 2008 - 19:10

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Ny version av XMLTV2MEI för Windows
Jag har lagt upp en ny version nu (1.0.0.24) som innehåller en loggningsfunktion samt backuptagning av existerande EPG på toppyn i samband med överföringen.

/Bosse

Postad 04 June 2008 - 00:20

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Ny version av XMLTV2MEI för Windows
Jag har lagt upp en ny version nu (1.0.0.24) som innehåller en loggningsfunktion samt backuptagning av existerande EPG på toppyn i samband med överföringen.

/Bosse

Nu har jag kört en stund med tester av EPG-hämtningen och det visar sig att man får problem från swedb.
Om man kör XMLTV manuellt med de paramerar som jag använder i programmet så funkar det bra tills det på slutet blir fel:

C:\Programs\XMLTV>xmltv "tv_grab_se_swedb" --config-file "C:\Programs\XMLTV\.xmltv\tv_grab_se_swedb.conf" --days 16 --
offset -1 --output "C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml"
Timezone is +0200
downloading listings: 93% Failed to download data for eurosport.com on 2008-06-18.
downloading listings: 94% Failed to download data for fakta.tv4.se on 2008-06-18.
Failed to download data for film.tv4.se on 2008-06-18.
downloading listings: 94% Failed to download data for kanal5.se on 2008-06-18.
Failed to download data for kanal9.se on 2008-06-18.
downloading listings: 95% Failed to download data for kunskapbarn.svt.se on 2008-06-18.
Failed to download data for nickelodeon.se on 2008-06-18.
downloading listings: 95% Failed to download data for nordic.animalplanet.discovery.com on 2008-06-18.
Failed to download data for nordic.discovery.com on 2008-06-18.
downloading listings: 96% Failed to download data for nordic.mtve.com on 2008-06-18.
Failed to download data for plus.tv4.se on 2008-06-18.
Failed to download data for sport.tv4.se on 2008-06-18.
downloading listings: 96% Failed to download data for star.nonstop.tv on 2008-06-18.
downloading listings: 97% Failed to download data for stockholm.kanallokal.se on 2008-06-18.
Failed to download data for svt1.svt.se on 2008-06-18.
Failed to download data for svt2.svt.se on 2008-06-18.
downloading listings: 97% Failed to download data for svt24.svt.se on 2008-06-18.
downloading listings: 98% Failed to download data for tv3.viasat.se on 2008-06-18.
Failed to download data for tv4.se on 2008-06-18.
Failed to download data for tv400.tv4.se on 2008-06-18.
downloading listings: 98% Failed to download data for tv6.viasat.se on 2008-06-18.
downloading listings: 99% Failed to download data for tv7.aftonbladet.se on 2008-06-18.
Failed to download data for tv8.se on 2008-06-18.
Failed to download data for ztv.se on 2008-06-18.
downloading listings: 100%

Verkar som om vissa kanaler inte har data från hela perioden och då klappar XMLTV ihop...
Hade det inte varit för att de lagrar XML-data i gz-filer på webben så hade jag fixat in själva hämtningen också i XMLTV2MEI utan att man skulle behöva köra XMLTV-programmet för hämtningen. Och då hade det varit enklare att fixa ett sånt här problem.

Är det någon som vet hur man programmatiskt (med Delphi) kan paclka upp en gz-fil???

Temporär lösning:
Jag ändrade antalet dagar EPG i inifilen från
xmltvdays=16
till
xmltvdays=13
och då fungerade det hela igen.

/Bosse

Postad 05 June 2008 - 15:38

mbaath
  • mbaath
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Har nu på min 5700PVRt (utan HDMI) kört FW 3.21 Beta i ett par veckor. Jag tycker att den fungerar alldeles utmärkt förutom en sak. Fjärrkontrollen har blivit seg som sirap. Man måste ofta trycka TVÅ gånger på knapparna innan det händer något. Mycket irriterande!

Jag har kört 3.21 Beta både med ett par patchar och helt opatchad. Segt i båda lägena. För övrigt hade jag precis samma problem med FW 3.17.

Är det någon som känner igen problemet och vet om det går att åtgärda?
Eller måste jag bita i det sura äpplet och backa tillbaka till FW 2.xx?

/Magnus

Postad 05 June 2008 - 17:19

kusen
  • kusen
  • Forumräv

• 714 inlägg
  • 0
Har kört 3.21 Beta sen det släpptes utan att ha något som helst problem. Fjärren funkar som den skall för mig. Inga TAP's dock utan orginal 3.21 Beta FW.

Postad 09 June 2008 - 14:17

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Nu har jag kört en stund med tester av EPG-hämtningen och det visar sig att man får problem från swedb.
Om man kör XMLTV manuellt med de paramerar som jag använder i programmet så funkar det bra tills det på slutet blir fel:

C:\Programs\XMLTV>xmltv "tv_grab_se_swedb" --config-file "C:\Programs\XMLTV\.xmltv\tv_grab_se_swedb.conf" --days 16 --
offset -1 --output "C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml"
Timezone is +0200
downloading listings: 93% Failed to download data for eurosport.com on 2008-06-18.
downloading listings: 94% Failed to download data for fakta.tv4.se on 2008-06-18.
Failed to download data for film.tv4.se on 2008-06-18.
downloading listings: 94% Failed to download data for kanal5.se on 2008-06-18.
Failed to download data for kanal9.se on 2008-06-18.
downloading listings: 95% Failed to download data for kunskapbarn.svt.se on 2008-06-18.
Failed to download data for nickelodeon.se on 2008-06-18.
downloading listings: 95% Failed to download data for nordic.animalplanet.discovery.com on 2008-06-18.
Failed to download data for nordic.discovery.com on 2008-06-18.
downloading listings: 96% Failed to download data for nordic.mtve.com on 2008-06-18.
Failed to download data for plus.tv4.se on 2008-06-18.
Failed to download data for sport.tv4.se on 2008-06-18.
downloading listings: 96% Failed to download data for star.nonstop.tv on 2008-06-18.
downloading listings: 97% Failed to download data for stockholm.kanallokal.se on 2008-06-18.
Failed to download data for svt1.svt.se on 2008-06-18.
Failed to download data for svt2.svt.se on 2008-06-18.
downloading listings: 97% Failed to download data for svt24.svt.se on 2008-06-18.
downloading listings: 98% Failed to download data for tv3.viasat.se on 2008-06-18.
Failed to download data for tv4.se on 2008-06-18.
Failed to download data for tv400.tv4.se on 2008-06-18.
downloading listings: 98% Failed to download data for tv6.viasat.se on 2008-06-18.
downloading listings: 99% Failed to download data for tv7.aftonbladet.se on 2008-06-18.
Failed to download data for tv8.se on 2008-06-18.
Failed to download data for ztv.se on 2008-06-18.
downloading listings: 100%

Verkar som om vissa kanaler inte har data från hela perioden och då klappar XMLTV ihop...
Hade det inte varit för att de lagrar XML-data i gz-filer på webben så hade jag fixat in själva hämtningen också i XMLTV2MEI utan att man skulle behöva köra XMLTV-programmet för hämtningen. Och då hade det varit enklare att fixa ett sånt här problem.

Är det någon som vet hur man programmatiskt (med Delphi) kan paclka upp en gz-fil???

Temporär lösning:
Jag ändrade antalet dagar EPG i inifilen från
xmltvdays=16
till
xmltvdays=13
och då fungerade det hela igen.

/Bosse

Bosse!
Exakt i vilken mapp/fil ändrade du från 16 till 13 days??

Tyvärr är min PC - Toppy förbindelse fortfarande instabil och opålitlig :rolleyes: Har testat att lägga in den senaste versionen, jag hittar loggmappen och dess innehåll, säger mig dock inte mkt annat än att det borde fungera. Någon "bak-fil" hittar jag ej, varken i toppyn el. datorn, vart ska den finnas isf?

Autoöverföringen via xmltvmei funkar ej, vilket det har gjort under ca 2-3 månader tidigare, vad jag vet har jag ej gjort några förändringar, nya taps el. andra pgm. Även den manuella som Bosse tipsade om tidigare har nu ballat ur. När jag öppnar altair och ska överföra mystuff.mei så fastnar överföringen någonstans på vägen mellan 0-75% och sedan kommer ett error fönster upp och förbindelsen till toppyn är väck :blink:

Felet kan mkt väl finnas på PC-sidan, frågan är bara var jag ska leta? Kan man avinstallera Altair och tfbulk och köra om allt på nytt? Eller ska jag installera om det direkt över befintlig Altair?

Igår höll toppyn/PC på att åka ut genom fönstret i min enorma ilska :)

Behöver support och det fort.

Tack på förhand!
//Jerker

Postad 09 June 2008 - 19:43

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Bosse!
Exakt i vilken mapp/fil ändrade du från 16 till 13 days??

Det är xmltv2mei.ini som finns i C:\Programs\XMLTV-foldern.
Från min fil:

[Config]
epgfile = C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml
meifile = C:\Programs\XMLTV\Data\MyStuff.mei
CopyToToppy=1
MergeToppyFreeview=1
;XMLTV settings
runxmltv=1
xmltvprog=c:\programs\xmltv\xmltv.exe
xmltvsource=tv_grab_se_swedb
xmltvdays=13

Tyvärr är min PC - Toppy förbindelse fortfarande instabil och opålitlig :) Har testat att lägga in den senaste versionen, jag hittar loggmappen och dess innehåll, säger mig dock inte mkt annat än att det borde fungera. Någon "bak-fil" hittar jag ej, varken i toppyn el. datorn, vart ska den finnas isf?

Det är på Toppyn som omdöpningen görs. Men om man inte kan kontakta Toppy via USB så blir det inget sånt gjort förstås...

Autoöverföringen via xmltvmei funkar ej, vilket det har gjort under ca 2-3 månader tidigare, vad jag vet har jag ej gjort några förändringar, nya taps el. andra pgm. Även den manuella som Bosse tipsade om tidigare har nu ballat ur. När jag öppnar altair och ska överföra mystuff.mei så fastnar överföringen någonstans på vägen mellan 0-75% och sedan kommer ett error fönster upp och förbindelsen till toppyn är väck :rolleyes:

Felet kan mkt väl finnas på PC-sidan, frågan är bara var jag ska leta? Kan man avinstallera Altair och tfbulk och köra om allt på nytt? Eller ska jag installera om det direkt över befintlig Altair?

Med de symptom du redogör för så ligger det nära till hands att misstänka din Windows-installation av Altair och dess USB-driver. Ett test du kan göra är att döpa om den Topfield-DLL som jag skickar med installationen till nåt annat, dvs:
TfDll.dll ==> TfDll.dll.bak
Då kommer du att behöva ha sökvägen till din Altair-installation tillgänglig alt. kopierar du den DLL som du hittar där till XMLTV-katalogen.

Vilken version av Windows kör du?

OBS! Det kan bara vara ett program i taget som har kommunikation med Toppyn via USB, är Altair igång så kan inte XMLTV2MEI kommunicera och tvärtom!

INFO
Jag håller på och skriver om programmet nu så att allt konstigt som finns där pga XMLTV kommer bort inklusive det stora programmet. I stället kommer XMLTV2MEI att hämta TV-data helt själv utan att det extra fönstret dyker upp.
Kanske att jag också ordnar ett konfigureringsprogram så att ovana användare lättare skall kunna få till en fungerande och optimerad installation, vi får se. Är det nåt som någon är intresserad av förresten?
Men nu när det är så varmt (över 30 grader inne hos oss) så är det svårt att tänka och då skall man inte programmera.
Har i alla fall testat det mesta och enda skillnaden är att hämtningen tar lite längre tid än med XMLTV men i stället har jag full koll på vad som händer och man blir av med XMLTV...

/Bosse

Postad 10 June 2008 - 10:04

jerjoh
  • jerjoh
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Det är xmltv2mei.ini som finns i C:\Programs\XMLTV-foldern.
Från min fil:

[Config]
epgfile = C:\Programs\XMLTV\Data\epg.xml
meifile = C:\Programs\XMLTV\Data\MyStuff.mei
CopyToToppy=1
MergeToppyFreeview=1
;XMLTV settings
runxmltv=1
xmltvprog=c:\programs\xmltv\xmltv.exe
xmltvsource=tv_grab_se_swedb
xmltvdays=13

Det är på Toppyn som omdöpningen görs. Men om man inte kan kontakta Toppy via USB så blir det inget sånt gjort förstås...

Med de symptom du redogör för så ligger det nära till hands att misstänka din Windows-installation av Altair och dess USB-driver. Ett test du kan göra är att döpa om den Topfield-DLL som jag skickar med installationen till nåt annat, dvs:
TfDll.dll ==> TfDll.dll.bak
Då kommer du att behöva ha sökvägen till din Altair-installation tillgänglig alt. kopierar du den DLL som du hittar där till XMLTV-katalogen.

Vilken version av Windows kör du?

OBS! Det kan bara vara ett program i taget som har kommunikation med Toppyn via USB, är Altair igång så kan inte XMLTV2MEI kommunicera och tvärtom!

INFO
Jag håller på och skriver om programmet nu så att allt konstigt som finns där pga XMLTV kommer bort inklusive det stora programmet. I stället kommer XMLTV2MEI att hämta TV-data helt själv utan att det extra fönstret dyker upp.
Kanske att jag också ordnar ett konfigureringsprogram så att ovana användare lättare skall kunna få till en fungerande och optimerad installation, vi får se. Är det nåt som någon är intresserad av förresten?
Men nu när det är så varmt (över 30 grader inne hos oss) så är det svårt att tänka och då skall man inte programmera.
Har i alla fall testat det mesta och enda skillnaden är att hämtningen tar lite längre tid än med XMLTV men i stället har jag full koll på vad som händer och man blir av med XMLTV...

/Bosse

Kör XP!
Altair ser jag alltid till är av när körning av xmltv sker.

Alla förenklingar är i detta fall av godo, ser fram emot ditt nya pgm :)

Fick igång det manuellt igår iaf, körde en systemåterställning av datorn ca 1 mån bakåt i tiden. Kanske var det detta som hjälpte till att få igång det. Nya försök kommer att genomföras inom kort.

Tack för supporten så länge!
//Jerker

Redigerat av jerjoh, 10 June 2008 - 10:05.

Postad 12 June 2008 - 21:50

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0
Problem med hämtning av XMLTV-data...
I kväll har jag väldiga problem med att få fram programdata från tvsajten.com.
Om man kör XMLTV så skapar den en epg.xml som inte innehåller några data alls nästan. EPG blir därefter förstås.
Jag provade med att köra några hämtningar direkt i min FireFox browser också med väldigt långa svarstider.
Är det nån annan som ser detta?
Man kan prova med dessa URL:
http://xmltv.tvsajte...08-06-14.xml.gz
För mig tar det c:a 20 sekunder innan något kommer över huvud taget, det skall egentligen gå på nån tiondels sekund eftersom man normalt hämtar en sida som denna per dag per kanal och allting tar normalt 10-20 sekunder med 25 kanaler och 12 dagar per kanal.
Är det min Internetförbindelse som klappat ihop eller är det fel på tvsajten.com?
(Jag får inte såna här störningar på andra webbsidor, så det borde tyda på problem på tvsajten.com)

PS:
Jag skulle rekommendera att ni som kör XMLTV2MEI tar och kopierar undan MyStuff.mei inann ni kör en ny hämtning. Ifall hämtningen misslyckas kan ni ju alltid skicka in den gamla igen med Altair.
Dessutom om ni kör den nya versionen som skapar em MyStuff.bak på toppyn så kan ni helt enkelt gå in efteråt och radera bort den nya nästan tomma MyStuff.mei och sen döpa om bak-filen så får ni tillbaka den gamla EPG:n, den är ju i vart fall bättre än native EPG tills tvsajten.com har blivit fixad.
DS

/Bosse

Redigerat av Bo_B, 12 June 2008 - 22:03.

Postad 12 June 2008 - 21:56

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Problem med hämtning av XMLTV-data...
I kväll har jag väldiga problem med att få fram programdata från tvsajten.com.
Om man kör XMLTV så skapar den en epg.xml som inte innehåller några data alls nästan. EPG blir därefter förstås.
Jag provade med att köra några hämtningar direkt i min FireFox browser också med väldigt långa svarstider.
Är det nån annan som ser detta?
Man kan prova med dessa URL:
För mig tar det c:a 20 sekunder innan något kommer över huvud taget, det skall egentligen gå på nån tiondels sekund eftersom man normalt hämtar en sida som denna per dag per kanal och allting tar normalt 10-20 sekunder med 25 kanaler och 12 dagar per kanal.
Är det min Internetförbindelse som klappat ihop eller är det fel på tvsajten.com?
(Jag får inte såna här störningar på andra webbsidor, så det borde tyda på problem på tvsajten.com)

/Bosse

Jag testade nu 2255 den första länken, och den går kanonsnabbt, och allt ser ut att vara helt i sin ordning. Antingen är problemen lösta, eller så är det nåt strul hos dig.

Postad 15 June 2008 - 21:18

kotten33
  • kotten33
  • Beroende

• 1039 inlägg
  • 0
Hur är det nu igen, finns det någon utförlig instruktion någonstans som beskriver Bosse´s eminenta program? Vore bra med en sammanställd sådan,

Postad 16 June 2008 - 19:44

LarssonLarsson
  • LarssonLarsson
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Uppdatering FW, Vista TF5720PVRt HDMI

Till att börja med vill jag tacka föregående skribenter.

Jag har haft problem att uppgradera min FW och hade gett upp. När jag sedan läste en hel del av föregående inlägg fick jag ny kraft :( . Det känns som en del av er rundat månen med boxen! Då ska jag 17 klara en uppdatering...

Nu har jag uppgraderat min FW, men följande krävdes:

- Jag lånade hem en PC med XP på (min egen med Vista fungerade inte)
- Jag kunde inte uppgradera med den fil som rekommenderades på www-i-topfield.com. Systemid matchade helt enkelt inte. Däremot fungerade FW till TF5710PVRt HDMI (föregångaren?) istället.

Verkar fungera bra. Jag upplever faktiskt som en del andra att fjärrisen agerar lite segt, men bara ibland. Jag överlever det mot en bättre fungerande EPG.

Då återstår att se om jag vågar mig in i den andra världen av roliga/ nyttiga uppgraderingar. Jag kollar in Bosses hemsida, http://web.telia.com...ltv2mei_sw.html, och funderar....

Postad 16 June 2008 - 23:37

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Verkar fungera bra. Jag upplever faktiskt som en del andra att fjärrisen agerar lite segt, men bara ibland. Jag överlever det mot en bättre fungerande EPG.

Då återstår att se om jag vågar mig in i den andra världen av roliga/ nyttiga uppgraderingar. Jag kollar in Bosses hemsida, http://web.telia.com...ltv2mei_sw.html, och funderar....

Håller på att förbättra XMLTV2MEI så att extraprogrammet XMLTV inte skall behövas längre.
När det är gjort så blir konfigureringen betydligt enklare och jag kan nog tillhandahålla ett "riktigt" setup-program som klarar av det mesta av konfigureringen visuellt.
Har varit borta ett par dagar så det har varit stiltje, men nu har jag fått kontakt med dem som ansvarar för tvsajten.se och fått en del tips angående testningen. Så jag hoppas snart vara klar med en beta av programmet....
/Bosse

Postad 17 June 2008 - 09:30

Chelsean
  • Chelsean
  • Användare

• 217 inlägg
  • 0

Har nu på min 5700PVRt (utan HDMI) kört FW 3.21 Beta i ett par veckor. Jag tycker att den fungerar alldeles utmärkt förutom en sak. Fjärrkontrollen har blivit seg som sirap. Man måste ofta trycka TVÅ gånger på knapparna innan det händer något. Mycket irriterande!

Jag har kört 3.21 Beta både med ett par patchar och helt opatchad. Segt i båda lägena. För övrigt hade jag precis samma problem med FW 3.17.

Är det någon som känner igen problemet och vet om det går att åtgärda?
Eller måste jag bita i det sura äpplet och backa tillbaka till FW 2.xx?

/Magnus

Har precis som du en super seeeg fjärkontroll. Det spelar ingen som helst roll om jag har några patchar eller TAP. FW 3.21 Betan fungerar över lag bra anser jag. Det är precis samma brister och fel som i 3.17, men dessutom att fjärrkontrollen är seg. Jag hade det i början på 3.17 också, men försvann någonstans på vägen...

Postad 17 June 2008 - 14:39

LarssonLarsson
  • LarssonLarsson
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Håller på att förbättra XMLTV2MEI så att extraprogrammet XMLTV inte skall behövas längre.
När det är gjort så blir konfigureringen betydligt enklare och jag kan nog tillhandahålla ett "riktigt" setup-program som klarar av det mesta av konfigureringen visuellt.
Har varit borta ett par dagar så det har varit stiltje, men nu har jag fått kontakt med dem som ansvarar för tvsajten.se och fått en del tips angående testningen. Så jag hoppas snart vara klar med en beta av programmet....
/Bosse

Det ser jag verkligen fram mot.

Tack på förhand,

Johan

Postad 17 June 2008 - 20:52

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

/Bosse

Får man önska några förbättringar? Här kommer några tips/förslag som skulle vara till nytta för många, eller i alla fall för mig:

1) Tillåt FTP-uppladdning, så att vi med slug eller oleg-routrar kan använda ditt utmärkta program
2) Generera EPG i 3PG-format, så att inte mystuff enbart stöds

Jag inser att det troligen är svårt att fixa, men man kan ju alltid önska.

Postad 18 June 2008 - 20:42

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Får man önska några förbättringar? Här kommer några tips/förslag som skulle vara till nytta för många, eller i alla fall för mig:

1) Tillåt FTP-uppladdning, så att vi med slug eller oleg-routrar kan använda ditt utmärkta program

Du menar alltså att i stället för att använda USB-förbindelsen skall jag köra FTP för att läsa FreeViwe.mei och skicka upp MyStuff.mei då?
Jag hade en gång toppyweb installerat men det funkade aldrig pga konstig spec av target drive (med # inbyggt).
Kan du ge exempel på en ftp-url som kunde användas?
Det är IOFS inget problem att slänga in en FTP-koppling bara jag kan kolla hur det skall funka mot toppyboxen.

Jag inser att det troligen är svårt att fixa, men man kan ju alltid önska.

Jag har ingen aning om vad för format 3PG är. Har du nån länk till en spec på formatet?
Vad används detta format till?
Men det objekt som samlar in alla data har en SaveToMei-metod som jag använder på slutet för att skapa filen så med en spec på det andra formatet skulle det nog vara möjligt att fixa en SaveTo3PG-metod också. Allt annat blir ju kvar.

Håller just nu på med cache-designen som tvsajten kräver att man använder. Fast nu skall jag se på fotbollen i stället...

/Bosse

Postad 18 June 2008 - 22:39

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Om man googlar 3PG så kommer det bara upp 3GP som verkar vara ett videoformat för 3G-telefoner...
Hur relaterar detta till TV-programtablåer?

/Bosse

Postad 19 June 2008 - 07:26

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Läs lite här

http://www.topfield-...ead.php?t=18553

http://www.topfield-...ead.php?t=11956

http://www.topfield-...ead.php?t=19515

http://cactux.110mb.com/

Nu är ju Mystuff tillsammans med ditt program så bra så denna behövs ju inte :-)

Om man googlar 3PG så kommer det bara upp 3GP som verkar vara ett videoformat för 3G-telefoner...
Hur relaterar detta till TV-programtablåer?

/Bosse

Postad 19 June 2008 - 12:44

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Läs lite här

http://www.topfield-...ead.php?t=18553

http://www.topfield-...ead.php?t=11956

http://www.topfield-...ead.php?t=19515

http://cactux.110mb.com/

Nu är ju Mystuff tillsammans med ditt program så bra så denna behövs ju inte :-)

OK, handlar alltså om en alternativ-TAP...
Det får bli senare, just nu ligger programmeringen nere eftersom jag packar för midsommar och dessutom håller på och för tillbaka en bunt inspelningar efter att jag formaterat om Toppyns disk. Trodde att det kanske skulle hjälpa mot de låsningar som börjat uppträda allt oftare på senare tid, men tydligen inte för under dagen (efter formateringen) så hängde den sig igen. 17 också! :)
/Bosse

Postad 19 June 2008 - 20:27

mbaath
  • mbaath
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Har kört 3.21 Beta sen det släpptes utan att ha något som helst problem. Fjärren funkar som den skall för mig. Inga TAP's dock utan orginal 3.21 Beta FW.

Där sa du nåt. Det visade sig vara mina (ganska ålderstigna) TAP:s som ställde till det. Efter uppgradering till de senaste versionerna funkar nu fjärrkontrollen som den ska igen. Ingen seghet längre.
Tack för tipset!

/Magnus

Postad 20 June 2008 - 17:12

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Där sa du nåt. Det visade sig vara mina (ganska ålderstigna) TAP:s som ställde till det. Efter uppgradering till de senaste versionerna funkar nu fjärrkontrollen som den ska igen. Ingen seghet längre.
Tack för tipset!

/Magnus

Kan du lista upp vilka TAP du kör och vilka du uppdaterade till vilken version?
Min fjärr är också ganska seg så ifall du har löst det med nån TAP som jag också kör skulle det vara bra att veta.

/Bosse

Postad 22 June 2008 - 15:10

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Är ute på landet nu och har ingen USB-kabel till Toppyn eftersom den står så till i stugan att det inte går pga längden, så detta med FTP till en Slug bakom TV:n skulle antagligen sitta fint här också...
Så jag håller på att mecka in FTP som alternativ för överföring till/från Toppyn. ;)

Ett par frågor bara:

1) Jag har ett WiFi-nät här ute redan, kan en Slug koppla in sig på befintligt WiFi-nät eller måste den köra med ett eget sådant? Hur funkar det?

2) När man har en Slug igång, var hamnar man då ifall man kopplar sig med FTP till boxen via Slug? Blir det till Datafiles eller ProgramFiles eller blir det till roten man kommer?

3) När man kör FTP på detta sätt, kan man då köra anonymous access eller måste man sätta upp en user med password först?

/Bosse

Postad 22 June 2008 - 22:15

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Är ute på landet nu och har ingen USB-kabel till Toppyn eftersom den står så till i stugan att det inte går pga längden, så detta med FTP till en Slug bakom TV:n skulle antagligen sitta fint här också...
Så jag håller på att mecka in FTP som alternativ för överföring till/från Toppyn. :)

Ett par frågor bara:

1) Jag har ett WiFi-nät här ute redan, kan en Slug koppla in sig på befintligt WiFi-nät eller måste den köra med ett eget sådant? Hur funkar det?

2) När man har en Slug igång, var hamnar man då ifall man kopplar sig med FTP till boxen via Slug? Blir det till Datafiles eller ProgramFiles eller blir det till roten man kommer?

3) När man kör FTP på detta sätt, kan man då köra anonymous access eller måste man sätta upp en user med password först?

/Bosse

1) Slug vet jag inte, men det går bra med en OLEG-Asus, så har jag det kopplat nämligen: toppy - usb - asusrouter med OLEG - wlanbrygga - min ordinarie router.

2) Med min asus hamnar jag i roten, dvs /, sen har jag Datafiles, programfiles etc som mappar.

3) Nej, det går bra med anonymous och blankt passord.

Angående din tidigare fråga om 3PG, det är en alternativ TAp precis som du säger, men fördelen som jag ser det är att 3PG inte "tar över" lika mycket som mystuff, den känns dessutom ganska enkel, min 8-åring och min fru hanterar den hur bra som helst. Och vad jag har kunnat se har jag inte fått en enda låsning eller nåt annat problem hittills.

Som du ser ovan har jag toppyn kopplad till min vanliga router via wlan-brygga, och till den routern har jag också en liten PC kopplad. Den i sin tur har RDP, FTP och web portmappad till sig, samt TWIN installerad, vilket gör att jag från vilken dator som helst, även mobilen eller sommarstugan, kan ställa in inspelningar, kolla EPG'n, föra över inspelningar och foton, till och med flasha om och patcha firmware. En bild av fjärrisen finns också, som går utmärkt att använda. Det roligaste, och som jag brukar visa kompisar, är att man kan se (stillbild) vad som visas på TV-n just nu. Hur kul som helst.

Postad 22 June 2008 - 22:24

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0
Annorlunda användningsområde?

Jag har en digitalkamera (som alla andra) och har ca 5000 foton. Jag brukar tanka över korten till min PC varannan vecka ca, och lagrar dem då i en mapp med dagens datum. Sen kör jag en kopia till en temp-mapp, och omvandlar dem där via pixresizer till 720 punkter bredd. Sen FTP-ar jag dem över mappen till Toppyn, en mapp som heter photos.

Med en TAP, mediamanager, kan man visa fotona som en skärmsläckare, tex när man pausar liveTV eller en film.

Sen gör jag nåt liknande med mina hemvideos. Jag har en HDD-kamera från Sony som spelar in i MPG2, som det bara är att konvertera (med projectX) till rec-format. Sen har jag bara att FTP-a dem över, så kan man kolla in hemvideos när man känner för det. Jag har konverterat gamla VHS och gamla SVCD-skivor också, så jag har i princip hela min historia där.

Fördel ett som jag ser det är att fotona och filmerna kommer till användning mycket mer, vilket är kul. Fördel två är ju att jag får en backup, om än i annan upplösning på fotona, men ändå.

Nackdelen? Ja, mina 750 Gb börjar kännas trångt.

Någon annan som kör nåt liknande?

Postad 22 June 2008 - 23:31

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Nackdelen? Ja, mina 750 Gb börjar kännas trångt.

Hmm, min TF5700PVRt har bara 160 Gb och jag får hela tiden köra över filer till PC som man inte hinner titta på på direkten...
Vilken modell har 750 Gb?

/Bosse

Postad 22 June 2008 - 23:42

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

1) Slug vet jag inte, men det går bra med en OLEG-Asus, så har jag det kopplat nämligen: toppy - usb - asusrouter med OLEG - wlanbrygga - min ordinarie router.

Detta med Wlan-brygga är det jag inte har koll på. Innebär det att din "OLEG" har en WiFi-anslutning som kan koppla in sig på en existerande router via DHCP?
Hur går det till att konfigurera det?

2) Med min asus hamnar jag i roten, dvs /, sen har jag Datafiles, programfiles etc som mappar.

Inga konstiga tecken som annars när man kommunicerar med Toppyn då? Med USB-dll-en använder man # för att visa roten, väldigt konstigt...
Funkar alltså som en "vanlig" FTP-server antar jag. Hur är det med separatorn för underkataloger? \ eller /??

3) Nej, det går bra med anonymous och blankt passord.

Bra, det blir ju enkelt!

Angående din tidigare fråga om 3PG, det är en alternativ TAp precis som du säger, men fördelen som jag ser det är att 3PG inte "tar över" lika mycket som mystuff, den känns dessutom ganska enkel, min 8-åring och min fru hanterar den hur bra som helst. Och vad jag har kunnat se har jag inte fått en enda låsning eller nåt annat problem hittills.

Har den samma/liknande funktionalitet då? Tex vad gäller "control timers"???
Och kan du skicka över en EPG-fil för 3PG så att jag kan se vilket format det är på den?
Jag tror att man kan använda forumets meddelandecentral för att skicka filer också, annars kan du ju kontakta där så skickar jag min mailadress.

Som du ser ovan har jag toppyn kopplad till min vanliga router via wlan-brygga, och till den routern har jag också en liten PC kopplad. Den i sin tur har RDP, FTP och web portmappad till sig, samt TWIN installerad, vilket gör att jag från vilken dator som helst, även mobilen eller sommarstugan, kan ställa in inspelningar, kolla EPG'n, föra över inspelningar och foton, till och med flasha om och patcha firmware. En bild av fjärrisen finns också, som går utmärkt att använda. Det roligaste, och som jag brukar visa kompisar, är att man kan se (stillbild) vad som visas på TV-n just nu. Hur kul som helst.

Verkar som om det krävs nån sorts PC-programvara för att klara allt detta, speciellt att manövrera inspelningstimers. Vad använder du för det?

Och vad är TWIN?

/Bosse

Postad 23 June 2008 - 21:44

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Hmm, min TF5700PVRt har bara 160 Gb och jag får hela tiden köra över filer till PC som man inte hinner titta på på direkten...
Vilken modell har 750 Gb?

/Bosse

Köp en IDE-hårddisk på Dustin och öppna skalet på toppyn. Sen byter du hårddisk, startar om toppyn, och glömmer det där med att flytta filer fram och tillbaka.

Postad 23 June 2008 - 21:56

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Detta med Wlan-brygga är det jag inte har koll på. Innebär det att din "OLEG" har en WiFi-anslutning som kan koppla in sig på en existerande router via DHCP?
Hur går det till att konfigurera det?

Inga konstiga tecken som annars när man kommunicerar med Toppyn då? Med USB-dll-en använder man # för att visa roten, väldigt konstigt...
Funkar alltså som en "vanlig" FTP-server antar jag. Hur är det med separatorn för underkataloger? \ eller /??

Bra, det blir ju enkelt!

Har den samma/liknande funktionalitet då? Tex vad gäller "control timers"???
Och kan du skicka över en EPG-fil för 3PG så att jag kan se vilket format det är på den?
Jag tror att man kan använda forumets meddelandecentral för att skicka filer också, annars kan du ju kontakta där så skickar jag min mailadress.

Verkar som om det krävs nån sorts PC-programvara för att klara allt detta, speciellt att manövrera inspelningstimers. Vad använder du för det?

Och vad är TWIN?

/Bosse

Jag följde denna guide till punkt och pricka:
http://www.toppy.org...AsusWL-500g.pdf

Min OLEG-moddade asus-router ansluter trådlöst via wlan till min vanliga trådlösa router. Hur smutt som helst. Guiden är knepig, men när det väl var fixat har det aldrig varit några problem. Den moddade routern blir en liten linuxserver.

Det är inga som helst konstiga tecken. Jag kör FTP-klienten med wsFTP eller ibland bara med explorer, jag anger bara \\toppyasus\ i adressfältet så hamnar jag i roten, vilket är ett forwardslash som på alla linuxservrar.'

3PG har control timers på så sätt att om man på epg inte trycker på den runda rec-knappen på fjärren, utan bara trycker på den röda PiP-knappen så ställer den in search words, och varje natt när den gör en EPG-scan så sätter den inspelning på de sökord den hittar i programmen. Jag antar att control timers i mystuff funkar på liknande sätt.

Återkommer om filformat.

När det gäller TWIN så är det en PC-programvara som kör en websida som via FTP (trådlöst i mitt fall) ansluter till toppyn. Läs mer här: http://users.bigpond...New/ToppyPC.htm

Postad 23 June 2008 - 22:07

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Återkommer om filformat.

Så här ser översta raderna ut (först en tomrad verkar det som)

3pg.dat:

[03F2 03FD 22F1 SVT1]
E0D9¦4B09588¦4B095A6¦000F¦Muslim i Europa¦0000¦¦000E¦[Unclassified]¦0014¦utbildning/vetenskap¦00¦0000¦
E0DA¦4B095A6¦4B095C4¦0014¦En svensk berättelse¦0000¦¦000E¦[Unclassified]¦0014¦utbildning/vetenskap¦00¦0000¦
8E6E¦4B095C4¦4B095CE¦0007¦Rapport¦0000¦¦000E¦[Unclassified]¦0014¦nyheter/senaste nytt¦00¦0000¦
AB23¦4B095CE¦4B0960A¦000E¦I sinnets våld¦0000¦¦000E¦[Unclassified]¦000A¦film/drama¦00¦0000¦
C015¦4B0960A¦4B09623¦0012¦På luffen i Norden¦0000¦¦000E¦[Unclassified]¦0014¦utbildning/vetenskap¦00¦0000¦
8E6F¦4B09623¦4B09768¦0015¦Sändningar från SVT24¦0000¦¦000E¦[Unclassified]¦0014¦nyheter/senaste nytt¦00¦0000¦
8E70¦4B09768¦4B0982B¦0010¦Gomorron Sverige¦0000¦¦000E¦[Unclassified]¦0019¦socialt/politiskt/ekonomi¦00¦0000¦
D702¦4B0982B¦4B0982C¦000E¦Hej hej sommar¦0000¦¦000E¦[Unclassified]¦0008¦show/lek¦00¦0000¦
D703¦4B0982C¦4B0983F¦000D¦Planet Sketch¦0000¦¦000E¦[Unclassified]¦000B¦Barnprogram¦00¦0000¦
D704¦4B0983F¦4B09849¦0017¦Det femte väderstrecket¦0000¦¦000E¦[Unclassified]¦0008¦show/lek¦00¦0000¦

Ska försöka hitta vad de olika HEX-koderna betyder.

Postad 23 June 2008 - 22:26

r_o_n
  • r_o_n
  • Forumräv

• 535 inlägg
  • 0

Köp en IDE-hårddisk på Dustin och öppna skalet på toppyn. Sen byter du hårddisk, startar om toppyn, och glömmer det där med att flytta filer fram och tillbaka.

Så den hittar disk och storlek och visar rätt storlek i menyer m.m.?
Något märke som man ska ta? Tänkte om Toppyn kör ett specifikt hårddiskmärke?

Postad 23 June 2008 - 23:16

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Så här ser översta raderna ut (först en tomrad verkar det som)

3pg.dat:
Ska försöka hitta vad de olika HEX-koderna betyder.

Eller inte. Bo, gör inget än.

Det verkar som om 3PG kan importera TGD-filer (topfields eget EPG-format) efter sin scan. Vilket torde innebära att man enkelt borde kunna skapa en enda epg.xml via xmltv och därefter ladda in den som TGD, tex med http://www.topfield-...ead.php?t=13079

I så fall kan jag köra XMLTV i min asus, skapa en xml-fil, göra om den till TGD, tanka över den med FTP, köra nattscan och sen ha 14 dagars EPG.

Ska testa lite.

Postad 23 June 2008 - 23:20

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Allting fungerar som vanligt, fast hårddisken är större. Och givetvis försvinner alla filer och TAP, EPG etc när du gör detta.

Så snart du satt in den så säger toppyn att disken behöver formateras, vilket du svarar ja på, sen är det klart. Just nu har jag enligt 3PG 440 Gb ledigt, så den identifierar hårddiskens storlek utan bekymmer.

Jag köpte denna:

http://www.dustin.se...odID=5010094061

Postad 24 June 2008 - 00:02

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Allting fungerar som vanligt, fast hårddisken är större. Och givetvis försvinner alla filer och TAP, EPG etc när du gör detta.

Så snart du satt in den så säger toppyn att disken behöver formateras, vilket du svarar ja på, sen är det klart. Just nu har jag enligt 3PG 440 Gb ledigt, så den identifierar hårddiskens storlek utan bekymmer.

Jag köpte denna:

http://www.dustin.se...odID=5010094061

Verkar vara en drive som är tyst, vilket var en sak som jag skulle kolla.
Dessutom så ryker ju garantin ifall man öppnar boxen....
Men 996 + moms för en närapå 5-dubbling av kapaciteten verkar ju vara rätt bra. :)

/Bosse

Postad 24 June 2008 - 10:18

Mich
  • Mich
  • Forumräv

• 610 inlägg
  • 0

För deras nya HD box (TF7700HDPVR) så är det endast Seagate DB35.3 diskar som supportas från Topfield. För deras andra mottagare har jag inte läst om något speciellt krav från Topfield. Låg strömförbrukning är att föredra. Låg ljudnivå är trevligt. Jag rekommenderar 2½ diskar, men tyvärr finns det inte så jätte stora.
Seagate disken som det länkas till ovan drar mycket ström (2.8A 12.6W 13.0W 9.3W)!

Om du byter disk och vill överföra data så kan jag tipsa om applikationen TopfHDRW. Använd t.ex. innehållet från en USB disk låda (USB - IDE) för att ansluta disken direkt till en PC, så slipper du tugga via Altair. Gör formateringen i boxen och kolla att det funkar, innan du kopierar massa data till den med TopfHDRW.

PS. När disken ändå är helt tom när den är ny, så kanske du vill göra en test av disken att den är hel. Då kan du använda en liten applikation jag gjort, DestroyDisk. Se bara till att välja rätt hårddisk. Tar lång tid, >dag för stor disk.

//Michael

Postad 24 June 2008 - 15:11

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

För deras nya HD box (TF7700HDPVR) så är det endast Seagate DB35.3 diskar som supportas från Topfield.

Finns TF7700HDPVR att köpa i Sverige? I så fall var?

/Bosse

Postad 24 June 2008 - 18:46

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Finns TF7700HDPVR att köpa i Sverige? I så fall var?

/Bosse

Postad 24 June 2008 - 22:12

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Eller inte. Bo, gör inget än.

Det verkar som om 3PG kan importera TGD-filer (topfields eget EPG-format) efter sin scan. Vilket torde innebära att man enkelt borde kunna skapa en enda epg.xml via xmltv och därefter ladda in den som TGD, tex med http://www.topfield-...ead.php?t=13079

I så fall kan jag köra XMLTV i min asus, skapa en xml-fil, göra om den till TGD, tanka över den med FTP, köra nattscan och sen ha 14 dagars EPG.

Ska testa lite.

Slutade med att jag landade i ett mellanting:

1) Jag kör xmltv (swe-grabbern) med win32-historien från SF.net 20:00 i schedulern
2) Sen använder jag ett program som heter dialup-xmltv (http://members.optus...ols/dialup.html) vid 2015 via schedulern. Denna konverterar xml-filen till TGD, samt laddar upp den till toppyn med FTP
3) Vid 0300 drar 3PG igång och samlar in broadcast-epg. När den är klar, tittar den i TDG-filerna, och tankar in även de.

Vi får väl se vad som händer, kör första rundan i morgon.

Postad 24 June 2008 - 23:54

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Var ju inte mycket som fanns där...
I stort sett alla egenskaper som man är ute efter var NEJ-kryssade...
Nån måste ha skämtat när de fyllde i tabellen.
Eftersom den heter PVRt på slutet så måste den ju kunna spela in och ändå står det nej på att den har hårddisk.
etc etc

/Bosse

Postad 25 June 2008 - 08:39

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Var ju inte mycket som fanns där...
I stort sett alla egenskaper som man är ute efter var NEJ-kryssade...
Nån måste ha skämtat när de fyllde i tabellen.
Eftersom den heter PVRt på slutet så måste den ju kunna spela in och ändå står det nej på att den har hårddisk.
etc etc

/Bosse

Från en tysk sida får man dessa data:

Topfield TF7700HDPVR
2 Tuner DVB-S / DVB-S2 (H.264) HD, SD kompatibel
2 CI-Slots für Pay-TV-Module
Dual Decoding für zwei zeitgleiche Aufnahmen
DivX Unterstützung
HDMI Ausgang für Digital Video & Audio
Ausgabe in 1080i, 720P, 576P, 576i
USB Anschluss auf der Vorderseite
Alphanumerisches Display
Automatisches Firmwareupdate über Netzwerk
BxHxT: 430mm x 60mm x 265mm (Hifimaß)
Gewicht: 3.4Kg
Verbrauch: Betrieb (max): 55W, StandBy: 5W

Dvs det är en satellit-mottagare.... Inget för Boxer alltså.

/Bosse

Postad 25 June 2008 - 20:59

toppy.se
  • toppy.se
  • Amatör

• 96 inlägg
  • 0

Dvs det är en satellit-mottagare.... Inget för Boxer alltså.

/Bosse

Boxermottagare, dvs marksänd heter PVRt, dvs t på slutet, vilket betyder terrestial, c brukar vara cable, och ingenting eller s betyder satellit.

Postad 25 June 2008 - 21:55

Bo_B
  • Bo_B
  • Beroende

• 1012 inlägg
  • 0

Boxermottagare, dvs marksänd heter PVRt, dvs t på slutet, vilket betyder terrestial, c brukar vara cable, och ingenting eller s betyder satellit.

Vad tråkigt! Jag väntar på en juste box som klarar HDTV också...
Bosse

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.