Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Samsungs Q96 & Q97 *

2925 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samsung PS42C96HD (TV) 3 8,14 (21) Inga priser
Samsung PS50C96HD (TV) 1 8,56 (15) Inga priser
Samsung PS42Q96HD (TV) 1 8,55 (30) Inga priser
Samsung PS50Q96HD (TV) 2 8,4 (14) Inga priser
Samsung PS50Q97HD (TV) 1 8,19 (41) Inga priser
Samsung PS42Q97HD (TV) 4 8,42 (52) Inga priser
34 relaterade trådar
Samsung PS-50Q97HD stänger av sig ! (63 inlägg) 12 år sedan
TV-apparater med inbyggd digitaltuner (186 inlägg) 14 år sedan
Panasonic PV70 eller Samsung Q97 (203 inlägg) 16 år sedan
Samsung A457 vs Samsung Q97 (4 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS 42A457 kontra Q97 (12 inlägg) 16 år sedan
Samsung PS42Q97HDX (3 inlägg) 16 år sedan
Samsungs nya plasmor, PS-50C96HD etc. (9 inlägg) 16 år sedan
Samsung Q96/97 Inställningar (19 inlägg) 16 år sedan
LCD och analog TV (33 inlägg) 16 år sedan
Köpa ny platt-TV, 40-42" - Giganternas kamp (31 inlägg) 16 år sedan
Beslutångest med val av TV (25 inlägg) 16 år sedan
Samsung 50" PS50Q97HDX (64 inlägg) 16 år sedan
Panasonic TH-42px80 vs Samsung PS42Q97 (29 inlägg) 17 år sedan
Panasonic 50PZ70 eller Samsung 50P96FD (16 inlägg) 17 år sedan
Problem med att få datorn att skicka signal till teven.. (1 inlägg) 17 år sedan
Ljusläckage Plasma (Samsung PS-42C96HD) (20 inlägg) 17 år sedan
Horisontella linjer på Q97 (30 inlägg) 17 år sedan
Min 42'' Plasma temporärt eller? (9 inlägg) 17 år sedan
Vad ska jag välja för TV-apparat? (2 inlägg) 17 år sedan
Valet efter kvalet (6 inlägg) 17 år sedan
Samsung PS-42Q97HD vs Panasonic TH-PX700 (5 inlägg) 17 år sedan
TV för max 15000 (25 inlägg) 17 år sedan
Samsung LCD R8 <--> Samsung Plasma Q97? (8 inlägg) 17 år sedan
TV för ca 15-20000 (13 inlägg) 17 år sedan
Inbrännings i Plasma. (1 inlägg) 17 år sedan
En pixel lyser rött sen försvann. (8 inlägg) 17 år sedan
Alternativ till PX70 mottages! (91 inlägg) 17 år sedan
TV och hemmabio inköp, vad välja? (2 inlägg) 17 år sedan
Samsung 42" Plasma-TV PS42C96HDX/XEE (0 inlägg) 17 år sedan
PX70 eller Q96/97 - men varför inte Hitachi P42H01 (0 inlägg) 17 år sedan
100hz vs 50hz aka LG vs Panasonic/samsung (9 inlägg) 17 år sedan
LG 42PC55 Vs Samsung PS-42Q96HD (3 inlägg) 17 år sedan
Samsung Q96HDX 50" eller Panasonic PX70E 50"? (7 inlägg) 17 år sedan
LCD eller plasma till tv-tittande? (1 inlägg) 17 år sedan

Postad 11 oktober 2007 - 11:26

jonip
  • jonip
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
okej hoff :)

Hur många ggr per vecka kör man "break-in" och hur länge per gång?

Finns det något MAX på hur länge man kan köra och minimum?
:)

Redigerat av jonip, 11 oktober 2007 - 11:29.

Postad 11 oktober 2007 - 11:34

Manke
  • Manke
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Håller på att byga om mitt tvrum och undrar lite om djupet på tvn när den är väggmonterad.
Ni som har en 42q97 eller 42q96 och som monterat den på väggen:
vilket fäste har ni använt och vad blir måttet från väggen till tvns framkant?

Postad 11 oktober 2007 - 13:59

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Så där. Nu har jag bytt TV. Den förra kunde inte spara inställningar som man gjorde(den var inte i shop mode). Har satt upp den nya och den fungera direkt MEN fyfan har en död pixel igen! Står i manualen att den kan ha några defekta celler men att det inte påverkar prestandan. Vill ändå att den ska vara helt perfekt, men är väl för någa. Verkar vara ett vanligt fel eftersom båda 2 jag har haft har haft döda pixlar(för mycket har haft där). Syns ju inte dirket, bara vid helvit bakrund.
Antar att det är flera här som har svarta pixlar ? men ni kanske inte bryr er. Nu orkar jag inte lämna tillbaks den igen alla fall. Får börja köra in den igen.

Postad 11 oktober 2007 - 14:06

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0
Jag hade ingen död pixel vid köp!
Ska kolla direkt när jag kommer hem.

Postad 11 oktober 2007 - 14:42

EvenSteven
  • EvenSteven
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0
Vad har C96 för HZ-tal? OM den endast har 50hz, är det dåligt att spela spel på 60 isf? (Tänker när man spelar Wii)

Postad 11 oktober 2007 - 17:17

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Håller på att byga om mitt tvrum och undrar lite om djupet på tvn när den är väggmonterad.
Ni som har en 42q97 eller 42q96 och som monterat den på väggen:
vilket fäste har ni använt och vad blir måttet från väggen till tvns framkant?

<{POST_SNAPBACK}>

har ett sånt här Art nr 57314

Det sticker ut 19 cm

Postad 11 oktober 2007 - 17:17

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0
hade inga döda pixlar på min q97

Postad 11 oktober 2007 - 19:05

Shire
  • Shire
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0
Damp eller någon annan.

Har ni mailat Samsung igen angående tearingproblemet?
Nu när usa har löst det... när det kan tänkas komma till oss.

Postad 11 oktober 2007 - 19:56

typas
  • typas
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Jag mailade till dom i lördags om samma problem, inget svar ännu.

Redigerat av typas, 11 oktober 2007 - 19:58.

Postad 11 oktober 2007 - 20:03

fremar-7
  • fremar-7
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Inga döda på min Q96 heller, det ska väl vara väldigt ovanligt med döda pixlar nu för tiden på panelerna? Samsung byter ju oavsett ut tvn om man har en enda död pixel, var väl bara samsung och en till som hade så bra villkor på det.

Postad 11 oktober 2007 - 20:09

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Samsung och Sony är det om jag inte missminner mig... bara hoppas man slipper döda pixlar nu när tv´n kommer imon eller på måndag... (iofs en P96 inte Q men ändå)... :rolleyes:

Postad 11 oktober 2007 - 20:24

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0

Damp eller någon annan.

Har ni mailat Samsung igen angående tearingproblemet?
Nu när usa har löst det... när det kan tänkas komma till oss.

<{POST_SNAPBACK}>

Har mailat men har inte fått ngt svar på ngt av mina mail. Blir och ringa dom nästa vecka.

Postad 11 oktober 2007 - 21:41

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0
Dagens tips!
Ring samsung, det är svårare för dom att komma undan då :rolleyes:
Alltså så många som möjligt försöker ringa deras support för att påpeka dessa brister hos tvn.

Postad 12 oktober 2007 - 08:42

ejobrutal
  • ejobrutal
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej alla, har precis köpt en C96 och följer denna tråden med intresse. Jag upplever också bildproblemen under fotbollssändningar, riktigt irriterande. Jag tycker överhuvudtaget att skärmen har svårt att visa en skarp bild under fotboll, inte bara hackandet när bollen passerar publiken eller när en spelare springer framför reklamskyltarna. Jag skickade detta mail till Samsung:

"jag är nybliven ägare till en PS42C96HDX plasma-tv. Tv'n är fantastisk men blev besviken igår då jag tittade på fotboll- bilden är väldigt fladdrig då rörelser sker framför en komplex bakgrund (t.ex. då bollen passerar framför publiken). Gjorde lite efterforskningar på nätet och märkte att många upplevde detta problem. Vad jag förstår så finns det på de amerikanska modellerna en firmware uppgradering som löser problemet. Se http://www.samsungpl...ndex.php/Judder.
Jag har följande frågor:
1. Känner ni till problemet?
2. Hur jobbar ni för att lösa det i så fall?"

De svarade:
"Det kan vara så att det är någon av bildförbättringsfunktionerna i TVn som är orsaken till dessa fenomen. Gå in i menyn på TVn, välj sedan Bild, bläddra ner till "Mer" och i denna meny har du tre funktioner du kan stänga av. Brusreducering (Digital NR iden egelska menyn), DNIe samt Film plus (Movie plus). Stäng av dessa och se om felet kvarstår. Om det är vanlig digital TV-signal du tar emot via antenn kan det också vara kvalitén kanal sänder i som är orsakentill vissa effekter. De kan ha valt att sända i sämre kvalitet för attspara på bandbredd för andra kanaler. Detta är alltså inget som en mjukvaruuppdatering löser. Kvarstår fel trots bra kvalitet i sändningenoch dessa funktioner avstängda är det något problem med TV så en reparation behöver då göras."

För övrigt så är jag själv inte 100% på att den länken jag angav faktiskt diskuterar lösningen på samma problem vi upplever... är det så?

Ha det!

Postad 12 oktober 2007 - 08:56

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

De svarade:
"Det kan vara så att det är någon av bildförbättringsfunktionerna i TVn som är orsaken till dessa fenomen. Gå in i menyn på TVn, välj sedan Bild, bläddra ner till "Mer" och i denna meny har du tre funktioner du kan stänga av. Brusreducering (Digital NR iden egelska menyn), DNIe samt Film plus (Movie plus). Stäng av dessa och se om felet kvarstår. Om det är vanlig digital TV-signal du tar emot via antenn kan det också vara kvalitén kanal sänder i som är orsakentill vissa effekter. De kan ha valt att sända i sämre kvalitet för attspara på bandbredd för andra kanaler. Detta är alltså inget som en mjukvaruuppdatering löser. Kvarstår fel trots bra kvalitet i sändningenoch dessa funktioner avstängda är det något problem med TV så en reparation behöver då göras."

Har precis fått samma svar som dig ;)
Stäng av alla bildförbättringsfunktioner, vilken knappast är lösningen på problemet.

Ingen annan tv förutom deras M-serie har samma slags fenomen vid fotboll av det jag sett:huh:

Postad 12 oktober 2007 - 09:07

Unregistered36883
  • Unregistered36883
  • Mästare

• 3 680 inlägg
  • 0
Nog för att signalen kanske inte alltid är den bästa men det är ju inga tillverkare som verkar vilja ta ansvar och erkänna att deras apparater strular....

Postad 12 oktober 2007 - 10:19

Unregisteredf3b7885c
  • Unregisteredf3b7885c
  • Beroende

• 1 024 inlägg
  • 0
ja fan du har rätt... slog av allt och det blev bra faktiskt. jag har inte "kört in" tv. måste man verkligen det? jag ändrade på allt direkt ur kartongebn så att säga... är det verkligen farligt på något sätt?

Postad 12 oktober 2007 - 11:58

-Erik-
  • -Erik-
  • Användare

• 158 inlägg
  • 0
Pixelfel måste vara ganska vanligt ändå eftersom jag haft så på mina 2. Har nu 2 pixlar precis bredvid varandra som är svarta, syns mest vid vit bakrund eller om man sitter nära skärmen. Tycker ändå inte man ska behöva ha döda pixlar, dålig stil. Byter inte ut den igen, syns inte ändå om man inte tänker på det, måste åka in till affärer själv och fixa allt, lite missnöjd med det borde EXPERT stå för.
Kan det bli något fel när jag transportera hem TV'n? Fick ställa den lutande med skärmen uppåt, lutad mot mjukt. Många kanske har pixelfel fast dom inte vet det, får ta helvit bakrund om man är nyfiken.
Får uttnyttja det här om 4 år och få en ny modell.

Postad 12 oktober 2007 - 19:22

pell0
  • pell0
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0

Pixelfel måste vara ganska vanligt ändå eftersom jag haft så på mina 2. Har nu 2 pixlar precis bredvid varandra som är svarta, syns mest vid vit bakrund eller om man sitter nära skärmen. Tycker ändå inte man ska behöva ha döda pixlar, dålig stil. Byter inte ut den igen, syns inte ändå om man inte tänker på det, måste åka in till affärer själv och fixa allt, lite missnöjd med det borde EXPERT stå för.
Kan det bli något fel när jag transportera hem TV'n? Fick ställa den lutande med skärmen uppåt, lutad mot mjukt. Många kanske har pixelfel fast dom inte vet det, får ta helvit bakrund om man är nyfiken.

<{POST_SNAPBACK}>

Erik:
Kontrollerade min 50Q96 precis, har inga döda pixlar. Irriterande att få en utbytes-tv med två döda pixlar, men bra att du iaf inte ser dem på normalt titt-avstånd.

Hade en död pixel på min 19" LCD-monitor när jag köpte den, har stört mig sen dag ett - men då sitter man också betydligt närmare. Den är kanske inte "död" enligt definitionen iofs, den lyser snarare alltid blått.

Postad 12 oktober 2007 - 19:54

Unregisteredb8cb7621
  • Unregisteredb8cb7621
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0
jag har köpt ett sådant här väggfäste
http://www.vogels.co...ID=80&PlineId=0

har dock inte monterat upp tvn än men fästet bygger 43mm plus tvns djup.

Redigerat av Unregisteredb8cb7621, 12 oktober 2007 - 19:55.

Postad 12 oktober 2007 - 21:38

elvis82
  • elvis82
  • Användare

• 131 inlägg
  • 0
Fick hem min Q97 ikväll :)
Och kör Telia Digital Tv ,
Måste säga att jag e mycket nöjd det lilla jag har kört den,, blir att testa me min toshiba HD-DVD spelare snart :)

Men funderar på att köra in den några timmar först....

Postad 13 oktober 2007 - 00:52

Unregistered7db2d65c
  • Unregistered7db2d65c
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Har precis fått hem tv en 50 tums q97. Jag är mycket nöjd med den från rätt avstånd
men ett fel som jag och polare sett är att bilden inte hänger med när det rör sig snappt.
Ser ut som digitalstörningar, har bara kört dvd digital tv. Min polare köpte 42tummaren och har precis samma fel. Har provat allt kör nu i filmläge med lite ändringar funkar
klart bäst. Har haft en m87a lcd hemma med samma fel. Har pratat med samsung som
inte hade några tips. Måste vara fler med samma fel, man ser det kanska tydligt.

<{POST_SNAPBACK}>

Vet precis vad du menar. Särskilt människor som rör sig fort i förgrunden mot en relativt stillastående bakgrund ser fruktansvärda ut på denna apparat oavsett inställningar och källa. Hade en polare hemma och detta var det första han anmärkte på bara efter ett par minuter.

Postad 13 oktober 2007 - 13:24

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
Men vad är det för ###### skitsvar av Samsung? Fan kanske ska byta in sin 50Q96 då om Samsun ginte verkar vilja lösa problemet.

Vart mailar ni? Hittar ej 50q96 bland tv-apparaerna i deras rullista när man ska maila in problem.

Postad 14 oktober 2007 - 00:26

kennethS
  • kennethS
  • Användare

• 152 inlägg
  • 0
Tjena. Jag och tjejen köpte igår en Samsung 42" Q96 på Hifiklubben. Nu är det så att vi tyvärr inte vart så fullt nöjda när fick hem den då den piper ganska duktig när den avstängd (Hör den in i sovrummet som ligger jämte vardagsrummet) bla och bilden blir inte riktigt bra p.g.a av att vardagsrum är så ljust. Nu är frågan: Hur brukar Hifiklubben vara på att returnera saker? Vi känner att vi inte vill behålla den helt enkelt.

Postad 14 oktober 2007 - 08:30

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0

Tjena. Jag och tjejen köpte igår en Samsung 42" Q96 på Hifiklubben. Nu är det så att vi tyvärr inte vart så fullt nöjda när fick hem den då den piper ganska duktig när den avstängd (Hör den in i sovrummet som ligger jämte vardagsrummet) bla och bilden blir inte riktigt bra p.g.a av att vardagsrum är så ljust. Nu är frågan: Hur brukar Hifiklubben vara på att returnera saker? Vi känner att vi inte vill behålla den helt enkelt.

<{POST_SNAPBACK}>

Enklast är väl att ringa dom eller åka dit idag!

Borde inte vara något problem kan man tycka ;)

Hoppas det löser sig!

Postad 14 oktober 2007 - 10:56

morberg
  • morberg
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0
Är det någon annan som har märkt att digitalmottagaren inte fungerar om det finns signal över HDMI när man slår på TV:n?

Sökte runt lite i tråden men det verkar som om det bara är jag som har haft det problemet...

Postad 14 oktober 2007 - 16:07

Unregisteredb8cb7621
  • Unregisteredb8cb7621
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nu sitter Q96 snyggt monterad på väggen.
Är helnöjd. Jag har gipsväggar och det var inga problem att få upp fästet i reglarna.
Jag satte skärmen på minsta möjliga höjd så att centern får plats mellan skärm och TV-bänk och så att kablarna döljs bakom centern.
78 cm från golv till underkant på skärmen.

Bilder kommer.

Postad 14 oktober 2007 - 16:30

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Nu sitter Q96 snyggt monterad på väggen.
Är helnöjd. Jag har gipsväggar och det var inga problem att få upp fästet i reglarna.
Jag satte skärmen på minsta möjliga höjd så att centern får plats mellan skärm och TV-bänk och så att kablarna döljs bakom centern.
78 cm från golv till underkant på skärmen.

Bilder kommer.

<{POST_SNAPBACK}>

Ge oss lite bilder :P :D

Edit: Det skrev du ju :)

Redigerat av Chrester, 14 oktober 2007 - 16:31.

Postad 14 oktober 2007 - 18:27

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

Jag tror inte man kan få döda pixlar av att transportera TV'n lutande. Om jag har förstått det hela rätt gällande transport av plasma TV så skall den trasnporteras upprätt pga av glaset som skyddar bildpanelen. Transporteras den liggande kan glaset gå sönder om det finns spänningar i det.

Var tvungen att kolla min 2 veckor gamla Q96 och den har inga felaktiga pixlar. Tror du har haft riktigt otur.

Postad 14 oktober 2007 - 19:02

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0
Nu behöver jag er hjälp. Har en fråga angående bildinställningen "Storlek" och alternativet Auto Wide.

Jag hade hoppats på att TV'n kunde känna av om det var en 4:3 eller 16:9 sändning och justera visningen efter det. Vet ju att många TV kan det. Jag tycker det är så trist att se på utdragna 4:3 sändningar. Tycker bilden blir kass.

Tittar man i manualen så står det ju ganska tyldigt gällande inställningen "Storlek" och alternativet Auto Wide:

Auto Wide: Förstorar och drar upp bilden från sidförhållande 4:3 till 16:9.

Det fattar jag men det lär ju också alternativet "16:9" göra så vad är skillnaden? Och jag vill ju inte att den skall dra upp 4:3 till 16:9 så därför borde det alternativet inte vara något för mig.

Men så har vi då inställningen "Skärmläge" där man i manualen kan läsa följande om den:

Vid inställning av bildstorleken till Autobred i läget 16:9, kan du avgöra bildstorleken du vill visa för bilden 4:3 WSS (Wide Screen Service) eller ingenting. Varje separat land i Europa kräver olika bildstorlek så den här funktionen är avsedd för användare som väljer den.

Vad är det de säger med den meningen? Tycker det låter som godag yxskaft.

Kan TV'n känna av och växla mellan 4:3 och 16:9 beroende på vad som sänds? Är det någon som vet detta?

Blir inte klok på detta. Jag är ganska säker på att föregångaren Q7HD som jag hade några veckor kunde det.

Tacksam för svar från någon här som vet hur det ligger till.

Postad 14 oktober 2007 - 19:19

Unregisteredb8cb7621
  • Unregisteredb8cb7621
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Nu behöver jag er hjälp. Har en fråga angående bildinställningen "Storlek" och alternativet Auto Wide.

Jag hade hoppats på att TV'n kunde känna av om det var en 4:3 eller 16:9 sändning och justera visningen efter det. Vet ju att många TV kan det. Jag tycker det är så trist att se på utdragna 4:3 sändningar. Tycker bilden blir kass.

Tittar man i manualen så står det ju ganska tyldigt gällande inställningen "Storlek" och alternativet Auto Wide:

Auto Wide: Förstorar och drar upp bilden från sidförhållande 4:3 till 16:9.

Det fattar jag men det lär ju också alternativet "16:9" göra så vad är skillnaden? Och jag vill ju inte att den skall dra upp 4:3 till 16:9 så därför borde det alternativet inte vara något för mig.

Men så har vi då inställningen "Skärmläge" där man i manualen kan läsa följande om den:

Vid inställning av bildstorleken till Autobred i läget 16:9, kan du avgöra bildstorleken du vill visa för bilden 4:3 WSS (Wide Screen Service) eller ingenting. Varje separat land i Europa kräver olika bildstorlek så den här funktionen är avsedd för användare som väljer den.

Vad är det de säger med den meningen? Tycker det låter som godag yxskaft.

Kan TV'n känna av och växla mellan 4:3 och 16:9 beroende på vad som sänds? Är det någon som vet detta?

Blir inte klok på detta. Jag är ganska säker på att föregångaren Q7HD som jag hade några veckor kunde det.

Tacksam för svar från någon här som vet hur det ligger till.

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har förstått det som så att autowide förstorar olika i mitten och på sidorna för att ansikten och personer skall se normala ut. Autowideläget funkar inte till 100% enligt mig då tex kanalloggor ser lite utdragna ut.

Postad 14 oktober 2007 - 19:26

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Så autowide kan vara ett skapligt alternativ för att undvika att en del sändningar ser "konstiga" ut?

Postad 14 oktober 2007 - 20:14

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1 423 inlägg
  • 0
På min Panasonic så växlar tv:n mellan 4:3 och 16:9 om jag har 4:3 läget aktiverat.

Postad 15 oktober 2007 - 11:29

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
På min Q96 kör jag "Autowide" och bildläge 4:3 och då växlar den snällt till rätt format beroende på sändning.

Postad 15 oktober 2007 - 12:23

Chrester
  • Chrester
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Nu händer det grejer! Undrens tid är inte förbi! :(

Det här är relaterat till oss med ca-modulproblemet.
Pratade nyss med butiken där vi köpt tv'n.
De sa att de faktiskt fått ny mjukvara :) till ca-modulen av samsung :(
kors i taket, samsung kan lyssna på sina kunder/underleverantörer ;)
Så nu ska bara butiken testa mjukvaran för att se om den fungerar och om det blir bättre.
(det gäller ju när man kör optisk ut för ljudet samt att bilden hänger sig , fryser osv)
Så det är ju inte säkert att det blir bättre men det kanske är en bit på väg att det här löser sig :P

Postad 15 oktober 2007 - 15:51

Musse1
  • Musse1
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0
http://m3.idg.se/2.1022/1.125573

Brutal skärpa och bra svärta :)

Postad 15 oktober 2007 - 17:03

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
fantastisk support Samsung har...
Ringde 17.50 för att berätta om tearing problemet vid fotboll. Hon vilel jag skulle göra en serviceanmälan. Jag sa att jag inte är sugen skicka den på service och sen få svaret att signalen är för dålig eller liknande, då ingen annan verkar skickat in sin här. Hon skulle kolla med sina kollegor och jag fick tillbaka pausmusiken tills det plötsligt dog ut och blev tys ti luren. La på efter en stund och försökte ringa igen 17:58 och fick då en röst...våra öppetider är 8-18. JÄVLA SKITSERVICE!

Någon som gjort en serviceanmälan för detta problem? Finns väl ingen "fix" för det?

Postad 15 oktober 2007 - 18:09

Sasjj
  • Sasjj
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0

De svarade:

Har precis fått samma svar som dig :)
Stäng av alla bildförbättringsfunktioner, vilken knappast är lösningen på problemet.

Ingen annan tv förutom deras M-serie har samma slags fenomen vid fotboll av det jag sett:huh:

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en C96 och upplever DELVIS detta problem.

*Fotboll på TV4 är en hemsk upplevelse, precis som beskrivs tidigare i denna tråd

*Fotboll på TV3 eller TV6 är helt ok. Inte spektakulärt bra men helt ok utan dessa problem

*Eurosport - rätt så bra, utan problem

*Canal + - Mycket bra.

Jag har Boxer via den inbyggda digitalboxen

Sålunda drar jag slutsatsen att antennsignalen har MYCKET stor betydelse för detta problem

Postad 15 oktober 2007 - 18:29

Damp
  • Damp
  • Mästare

• 2 750 inlägg
  • 0
Det konstiga är ett typ 98 av 100 nya plsmor/lcd inte har detta problem!
Självklart blir det skit in, skit ut i bildkvalitet men problemet ligger nog ändå i tvn :P

Samsung vet förmodligen om detta men vill inte erkänna det :(
Forsätt ringa och påpeka felet!
Jag ska nog ringa igen imorgon :)

Postad 15 oktober 2007 - 19:15

Mickys
  • Mickys
  • Forumräv

• 943 inlägg
  • 0
har samma kabel och samma signal som på min lg42pc1r där det inte fanns alls...fotbollen ser sämst ut på tv4 håller jag med om.
Hur mkt bätte bild får man om man skaffar en hd-box från Canal Digital? Idag har jag bara en antennkabel i väggen.

Postad 15 oktober 2007 - 21:10

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

På min Q96 kör jag "Autowide" och bildläge 4:3 och då växlar den snällt till rätt format beroende på sändning.

<{POST_SNAPBACK}>

Hej Perb,

använder du dig av den inbyggda boxen eller kör du analogsignal eller annan variant?
Har nämligen prövat just den kombinationen och det funkar inte för mig. Jag kör med den inbyggda boxen och CA-modul.

Hur är det med er andra? Växlar era automatiskt till rätt format med Perbs inställening?

Tack Ljudjohan och Thomas79 för svar.

Postad 15 oktober 2007 - 21:20

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

• 1 423 inlägg
  • 0
Läste precis samma recension i tidningen M3. Förstår inte hur de gör testerna. Panasonics skärm skriver de ner säger dålig svärta och "snygg och underpresterande". Den får bildbetyg 7. Samsungs q96 skriver de brutal skärpa och bra svärta. Trots att svärtan bara är ett snäpp bättre än Pannas plasma. Bildbetyg 7 lika som panna. Har panna en dålig sjua och samsung en bra sjua?
Ett tips, läs Hemmabio test på skärmar istället. Mer trovärdigt och med mätningar.

Postad 15 oktober 2007 - 21:22

Hoff
  • Hoff
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
Jag ringde samsung support imorse och fick nog prata med den mest inkompetente supportnisse. Först började han fråga om jag hade ultra filter bright etc, 16:9-inst. etc. När jag då förklarade att problemet inte förändras av detta så blev det tyst i luren och han skulle höra med någon annan. Sen va svaret bara kort att det jobbas på det men är inte löst än. Men det är en grym tv va hans svar. Ska försöka ngn mer ggn och påpeka felet. Han sa att de fått in ett antal men itne många som påpekat detta. Ju fler som ringer desto bättre, och får ni samma svar som jag fick så be att få tala med en tekniker. Det är vad jag ska göra nästa ggn.

Postad 15 oktober 2007 - 21:22

Ziegler
  • Ziegler
  • Amatör

• 87 inlägg
  • 0

De svarade:

Har precis fått samma svar som dig :)

<{POST_SNAPBACK}>

Jag har en C96 och upplever DELVIS detta problem.

*Fotboll på TV4 är en hemsk upplevelse, precis som beskrivs tidigare i denna tråd

*Fotboll på TV3 eller TV6 är helt ok. Inte spektakulärt bra men helt ok utan dessa problem

*Eurosport - rätt så bra, utan problem

*Canal + - Mycket bra.

Jag har Boxer via den inbyggda digitalboxen

Sålunda drar jag slutsatsen att antennsignalen har MYCKET stor betydelse för detta problem

<{POST_SNAPBACK}>

Nu är jag ingen fotbollstittare men har inte kunnat låta bli att kolla just på det problemet som ni fotbollsälskare har. Jag har inte sett fenomenet med konstig boll över publikhavet men har sett att det verkligen är skillnad på sändningskvaliten på de olika kanalerna. Någon berättade för mig att just fotbollssändningar via satelit har mycket hög komprimering av någon anledning. Om detta är sanning vet jag ej men kan det inte förklara en del varför det ibland är så hemsk upplevelse. Hur är det med SVTs sändningar av Svenska matcher, är de ok?

Postad 15 oktober 2007 - 21:42

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Ziegler: Jag tar emot analog tv från ett fastighetsnät, det skulle jag kanske ha skrivit.

Postad 16 oktober 2007 - 00:43

Leko
  • Leko
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!

Funderar på att köpa en Q97 eller C96 & undrar hur bilden blir med min Sony hårddisk DVD (SONY RDR-HX710) & Canal Digitals Combobox. Det finns ju bara scart på dvd,n & parabolmottagaren. (En komponent utgång på dvd,n.) Har hört att det blir dålig bild om man inte kör med HDMI kablar. Jag har 3 scartkablar & kör ofta timeshift funktion & pausar osv. när jag tittar på ett tv program eller tv- film. Ser åxå ett inspelat program medans jag spelar in ett annat ibland. En försäljare trodde att det borde bli bra bild med dom bästa scart-kablarna.
Vad tror ni?

Har bara haft dvd,n i 1,5 år & den kostade 4500 Kr så jag vill helst inte köpa en ny sån åxå.

Tack på förhand!

Postad 16 oktober 2007 - 06:47

Unregisteredaa85384d
  • Unregisteredaa85384d
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0

Hej!

Funderar på att köpa en Q97 eller C96 & undrar hur bilden blir med min Sony hårddisk DVD (SONY RDR-HX710) & Canal Digitals Combobox. Det finns ju bara scart på dvd,n & parabolmottagaren. (En komponent utgång på dvd,n.) Har hört att det blir dålig bild om man inte kör med HDMI kablar. Jag har 3 scartkablar & kör ofta timeshift funktion & pausar osv. när jag tittar på ett tv program eller tv- film. Ser åxå ett inspelat program medans jag spelar in ett annat ibland. En försäljare trodde att det borde bli bra bild med dom bästa scart-kablarna.
Vad tror ni?

Har bara haft dvd,n i 1,5 år & den kostade 4500 Kr så jag vill helst inte köpa en ny sån åxå.

Tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>

Mors!
Jag har kopplat min Q97 till en Pioneer Hårddiskinspelare DVR-433 och en Canal Digital combomottagare. Canal Digital-boxen går via scart direkt in till TVn och jag tycker det blir kanonbild. Hårddiskinspelare har jag kopplat via komponent till min Sony-förstärkare (STR-DA3200) som, utan uppskalning, skickar den via HDMI till TVn. Blir också riktigt bra bild.

Skulle föreslå att du använder komponent till TVn från DVD-recordern och Scarten, så klart, från din satellitbox.

Lycka till!

Postad 16 oktober 2007 - 10:16

MrNorth27
  • MrNorth27
  • Beroende

• 1 014 inlägg
  • 0
Hej!

Ni som kör 50" och har en dator ikopplad, hur är bilden då? Jag har testat att köra vista media center med en 42" i upplösningen 1024x768 och bilden blev gräslig i min mening, Texterna i VMC menyerna blev kantiga och inte alls sådär mjuka och trevliga som man är van vid. Antar att detta har att göra med den låga upplösningen. Eftersom 50" har en riktig WS-upplösning så blir det förhoppningsvis bättre då det inte behöver bli nån omskalning av bilden för att passa 16:9.
Nån vänlig själ som vill bekräfta detta? Sitter med fingret på beställningsknappen....

En annan fråga, farsan varnade mej för att köpa denna tvn då jag bara har ca 2.5 meter från soffan till tvn. Blir det jobbigt att se på tv, dvd, bilder om man har en sån stor tv så nära? Vill ju helst ha en 46" men det finns det inga runt 15".

MVH
Henrik

Postad 16 oktober 2007 - 10:23

Perb
  • Perb
  • Användare

• 163 inlägg
  • 0
Jag kör pixelmappat via VGA utan problem på min 50" och jag tycker bilden blir utmärkt. Helt nöjd.

Postad 16 oktober 2007 - 12:43

Leko
  • Leko
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hej!

Vad tror ni?

Tack på förhand!

<{POST_SNAPBACK}>

Mors!
Jag har kopplat min Q97 till en Pioneer Hårddiskinspelare DVR-433 och en Canal Digital combomottagare. Canal Digital-boxen går via scart direkt in till TVn och jag tycker det blir kanonbild. Hårddiskinspelare har jag kopplat via komponent till min Sony-förstärkare (STR-DA3200) som, utan uppskalning, skickar den via HDMI till TVn. Blir också riktigt bra bild.

Skulle föreslå att du använder komponent till TVn från DVD-recordern och Scarten, så klart, från din satellitbox.

Lycka till!

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för ditt svar.

Jag har alltså 3 scartkablar.
Från Tv,n till satelitbox & dvd
Från satelitmottagaren till tv,n & dvd,n
Från dvd,n till tv,n & satelitmottagaren.

Om jag ska köra med komponent från dvd,n till tv,n så måste tv,n klara 525p/625p progressivt format står det.

Och det gör väl inte Q97/96, C96 eller?

Tack igen!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Vy från dörr med ny soffa
    DPC
    2025-05-07 10:19:58
  • Rad 1 och 2
    DPC
    2025-05-07 10:17:56
  • Soffa till salongens andra rad
    DPC
    2025-05-07 10:03:29
  • Pioneer CMX-3000
    Anton
    2025-05-06 19:28:59
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.