Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - TViX M-6500A *

7525 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
TViX HD M-6500A (Mediaspelare) 4 9.071004 (168) Inga priser
TViX HD M-7000 (Mediaspelare) 5 8.970588 (33) Inga priser
54 relaterade trådar
TViX N1 (1086 inlägg) 10 år sedan
* Officiell tråd - TViX HD M-7000 * (454 inlägg) 12 år sedan
TViX UI Filmomslag för TVIX 6500 och 7000 (86 inlägg) 12 år sedan
Vilka spelare klarar av att spela upp .rar format ? (6 inlägg) 14 år sedan
Problem med stora MKV-filer i 1080 (5 inlägg) 14 år sedan
OpenTvix (0 inlägg) 15 år sedan
Nybörjare som behöver hjälp med val av mediaspelare. (17 inlägg) 15 år sedan
Vilken media extender för att spela upp DVD iso-filer? (15 inlägg) 16 år sedan
Media Extender, vilken är frågan? (34 inlägg) 16 år sedan
Nas server till mediaextenders! (35 inlägg) 16 år sedan
Tvix eller någogn annan M-E? (3 inlägg) 16 år sedan
DVD menyer och bläddra media med omslagsbild. (4 inlägg) 16 år sedan
Hjälp mig välja en media spelare (11 inlägg) 16 år sedan
Xtreamer eller Tvix HD6500A? (6 inlägg) 16 år sedan
Bästa media extender för film? (7 inlägg) 16 år sedan
Vilken mediaextender klarar allt (iaf film och bild smidigt)? (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix 6500 DTS HD och Dolby HD (6 inlägg) 16 år sedan
Installera tvix hd6500a till nätverk (1 inlägg) 16 år sedan
Tvix HD M-6500 eller Popcorn Hour A-110 (74 inlägg) 16 år sedan
Tvix M-6500a som tv-inspelning? (8 inlägg) 16 år sedan
Hjälp med val av HTPC eller mediabox (16 inlägg) 17 år sedan
Vilket IPnr ska jag skriva in när jag ska ansluta tvixen till nätverket? (5 inlägg) 17 år sedan
Mediacenter, vill spela musik, film och ha backup... (9 inlägg) 17 år sedan
Media Extender Noll-Koll (13 inlägg) 17 år sedan
Lite frågor om TViX HD M-7000A (8 inlägg) 17 år sedan
Popcorn hour eller tvix (1 inlägg) 17 år sedan
Vilken är den BÄSTA Media Extendern? (22 inlägg) 17 år sedan
tvix 6500 problem (7 inlägg) 17 år sedan
TViX M-6500A (9 inlägg) 17 år sedan
Freecom Network Mediaplayer-450WLAN 1TB (7 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att välja?!?! (5 inlägg) 17 år sedan
Behöver hjälp att hita lösning/produkt (6 inlägg) 17 år sedan
Funkar inte att LAN-ansluta Twiwen (14 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 med scart (5 inlägg) 17 år sedan
Val för nybörjare (8 inlägg) 17 år sedan
Spela MKV-filer (10 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 vs, HTPC (10 inlägg) 17 år sedan
TViX Dvico M-6500 (7 inlägg) 17 år sedan
Dvico Tvix M6500-A (19 inlägg) 17 år sedan
TViX HD M-6500 GUI video (3 inlägg) 17 år sedan
Tvix, PCH , MB-801S (24 inlägg) 17 år sedan
mediaspelare för 4000 med minst buggar (7 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500a, får det inte att funka (2 inlägg) 17 år sedan
HTPC ersätta Tvix (18 inlägg) 17 år sedan
Samsung SE-S224Q (External DVD Writer) (5 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour A-100 24hz (76 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A - Hårddiskar - Kablar - Tillbehör (21 inlägg) 17 år sedan
Tvix M-6500A med analogstöd (9 inlägg) 17 år sedan
Tvix 6500 nätverks-problem. (13 inlägg) 17 år sedan
Popcorn Hour & Squeezebox eller TViX 6500A (1 inlägg) 18 år sedan
Popcorn Hour eller TViX? (2 inlägg) 18 år sedan
TVIX M-5100SH vs. M-6500A (3 inlägg) 18 år sedan
MP3 eller annan audio på denna box (10 inlägg) 18 år sedan
Tvix 6500 tappar bilden (9 inlägg) 18 år sedan

Postad 03 April 2008 - 13:32

tuppen
  • tuppen
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Hur kommer jag veta om det är en "version 2" av 6500:an jag köper eller en "version 1"?

Ta t.ex. Webhallen, de har idag fler än 50st 6500 på lager i Solna.
Köper jag en där idag antar jag att jag INTE får information att det "kanske" är fel på den och att det första jag kanske får göra är att skicka in den till Canman för utbyte!?
Vad händer om jag köper om 2 veckor?
Är deras 50 6500 utbytta då? Kan man se på något sätt att det är en ny/utbytt genom att t.ex. det framgår på paketet att det finns en dummy HD?

/Tuppen

Redigerat av tuppen, 03 April 2008 - 13:33.

Postad 03 April 2008 - 13:41

Unregistereddbbd14ec
  • Unregistereddbbd14ec
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Hur kommer jag veta om det är en "version 2" av 6500:an jag köper eller en "version 1"?

Ta t.ex. Webhallen, de har idag fler än 50st 6500 på lager i Solna.
Köper jag en där idag antar jag att jag INTE får information att det "kanske" är fel på den och att det första jag kanske får göra är att skicka in den till Canman för utbyte!?
Vad händer om jag köper om 2 veckor?
Är deras 50 6500 utbytta då? Kan man se på något sätt att det är en ny/utbytt genom att t.ex. det framgår på paketet att det finns en dummy HD?

/Tuppen

Jag är också lite nyfiken på detta........ Man vill ju ha en fungerande produkt och inte en som det kanske är fel på.
/T

Postad 03 April 2008 - 13:50

Spirit_Within
  • Spirit_Within
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Går det att lägga in covers på filmer osv? Göra det lite snyggare helt enkelt :)

Jodå, finns en hel del info om hur du gör i denna tråd, man ska använda ngt som heter GUI_builder. Vet att spirit_within har gjort detta på sin med gott resultat. Han kanske kan ge lite råd.

Se sidan 56, Inlägg #1659 och även
Sidan 59, Inlägg#1742

Postad 03 April 2008 - 13:55

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Lite ny information angående den nya TViX 6500 enheterna. Enligt speditören kommer sändningen på tisdag nästa vecka, vi hade hoppats på en snabbare leverans med på grund av hög belastning hos speditören i Hong Kong blev den här sändningen försenad. Det är verkligen typiskt att det inte flyter på när det gäller en sådan kritisk sändning, men det är tyvärr inte mycket att göra än att bita ihop... Vi ber verkligen om ursäkt för allt detta trubbel våra kunder råkat ut för i den här soppan. Håll ut ett tag till, snart är enheterna utbytta!

Angående maskiner som finns ute i butik nu. Vi kommer under nästa vecka samla in dessa maskiner och byta ut dom mot nya enheter. Skulle tro att 2 veckor är lagom med tid för att butikerna ska hinna skicka tillbaka sina nuvarande maskiner och få in de nya.

Postad 03 April 2008 - 13:58

Unregistereddbbd14ec
  • Unregistereddbbd14ec
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0

Lite ny information angående den nya TViX 6500 enheterna. Enligt speditören kommer sändningen på tisdag nästa vecka, vi hade hoppats på en snabbare leverans med på grund av hög belastning hos speditören i Hong Kong blev den här sändningen försenad. Det är verkligen typiskt att det inte flyter på när det gäller en sådan kritisk sändning, men det är tyvärr inte mycket att göra än att bita ihop... Vi ber verkligen om ursäkt för allt detta trubbel våra kunder råkat ut för i den här soppan. Håll ut ett tag till, snart är enheterna utbytta!

Angående maskiner som finns ute i butik nu. Vi kommer under nästa vecka samla in dessa maskiner och byta ut dom mot nya enheter. Skulle tro att 2 veckor är lagom med tid för att butikerna ska hinna skicka tillbaka sina nuvarande maskiner och få in de nya.

Kanonbra!

/T

Postad 03 April 2008 - 14:45

Unregistered346b2e27
  • Unregistered346b2e27
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Och hur är det tänkt att butikerna skall felrapportera enheterna :)

Postad 03 April 2008 - 15:19

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Via en såkallad fax eller email :)

Postad 03 April 2008 - 15:35

Truckerhate
  • Truckerhate
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Har stått i valet och kvalet mellan denna och en popcorn men med det snygga sättet som Canman sköter problemet med felaktiga apparater så blir det att köpa en sånn här när den nya sändningen kommer.

Mycket snyggt jobbat canman

Postad 03 April 2008 - 15:48

Unregistered346b2e27
  • Unregistered346b2e27
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Oki tänkte snarare på att de är förmodligen oöppnade då de ej är sålda å därmed svårt att veta om de är felaktiga :)

Postad 03 April 2008 - 15:54

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Oki tänkte snarare på att de är förmodligen oöppnade då de ej är sålda å därmed svårt att veta om de är felaktiga :)

Hehe, jo jag antog nästan att det var det du syftade på B) Som vi sagt tidigare byter vi ut alla maskiner hos våra återförsäljare eftersom vi inte vet vilka som är defekta. Om vi vetat hade vi givetvis enbart bytt ut dom, men tyvärr vet varke DViCO eller vi vilka enheter som är drabbade. Därför byts rubbet ut! Better safe than sorry!

Postad 03 April 2008 - 15:59

Unregistered346b2e27
  • Unregistered346b2e27
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Hehe, jo jag antog nästan att det var det du syftade på B) Som vi sagt tidigare byter vi ut alla maskiner hos våra återförsäljare eftersom vi inte vet vilka som är defekta. Om vi vetat hade vi givetvis enbart bytt ut dom, men tyvärr vet varke DViCO eller vi vilka enheter som är drabbade. Därför byts rubbet ut! Better safe than sorry!

Rest my case när jag fick ett såpass bra svar på tal !

Postad 03 April 2008 - 19:06

Unregistered83f88932
  • Unregistered83f88932
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
omslags programmet funkade jättebra! blir jättefint :)

Men jag förstår inte det här med felaktiga maskiner. Jag köpte min igår, ska jag gå tillbaka med den och begära nytt? om det nu är så att SAMTLIGA återkallas

Postad 03 April 2008 - 19:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Men jag förstår inte det här med felaktiga maskiner. Jag köpte min igår, ska jag gå tillbaka med den och begära nytt? om det nu är så att SAMTLIGA återkallas

Det är det HÄR jag menar. Har du inte upptäckt något fel så kanske du inte har något fel. Så enkelt är det. Vill du vara säker på saken, maila Canman enligt uppgifter i tråden om du bläddrar bakåt, så får du en retursedel och en ny TViX. Men som sagt - upptäcker du inget av de problem som finns med några av de spelare som cirkulerar så - grattis. :)

Postad 03 April 2008 - 19:20

TheHulk
  • TheHulk
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Kolla att din klocka funkar som den ska efter att Tvixen varit avstängd mellan 12-24h,funkar den inte som den skall så nollställer den sig,gör den det så skicka mail till Canman och byt ut den,hade jag gjort i alla fall.
Kolla om den blir överhettad genom att köra ett marathon med HDfilmer eller annat hänger den sig? ja då skall du byta ut den,men det räcker som sagt med klockan.. :)

Redigerat av TheHulk, 03 April 2008 - 19:21.

Postad 04 April 2008 - 07:17

Unregistered83f88932
  • Unregistered83f88932
  • Amatör

• 91 inlägg
  • 0
Tack! just såna tips sökte jag efter :) Ska kolla klockan nu på morgonen. Jag kunde se 300.mkv utan problem men den crasha när jag öppnade ett iso. Stod bara på "Loading".

Samt att många vanliga gamla .avi filmer börjar hacka något fruktansvärt om man spolar i filmen. Det är inga obskura codec heller, jävligt skumt och irriterande

Postad 04 April 2008 - 08:20

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0

Tack! just såna tips sökte jag efter :) Ska kolla klockan nu på morgonen. Jag kunde se 300.mkv utan problem men den crasha när jag öppnade ett iso. Stod bara på "Loading".

Samt att många vanliga gamla .avi filmer börjar hacka något fruktansvärt om man spolar i filmen. Det är inga obskura codec heller, jävligt skumt och irriterande

Hej där. Vilken firmware använder du? Den senaste betan, 1.2.13, ska vara klipsk på .avi filer, har du testat den?

1. AVI file playback has been greately increased by RFX engine.
For the first time. We used our parsing engine rather than Sigma's
RFX(Ripped File demuXer) is the name for the our new parsing engine.

2. Tp(ts) file playback compatibility and stability has been increased.
We are changing parser for it too. It has not finised yet, it is the interim results.
So, it's not perfect. You still will be able to find a file with no audio or no video.
But it's been enhanced a lot.

3. Other minor bugs fixes.
* Dolby True HD or DTS HD MA pass-through is not supported.
Still waiting for Sigma to release correct SDK.
* AAC decoding is broken in SDK, so all the files with AAC audio will have problem.
*There is no enhancement in other areas like slide show or music play.
* We are working on it with higher priority but now we are spend time for 4100/5100 firmware too. So, please wait a little more.

Postad 04 April 2008 - 08:53

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Hej där. Vilken firmware använder du? Den senaste betan, 1.2.13, ska vara klipsk på .avi filer, har du testat den?

1. AVI file playback has been greately increased by RFX engine.
For the first time. We used our parsing engine rather than Sigma's
RFX(Ripped File demuXer) is the name for the our new parsing engine.

2. Tp(ts) file playback compatibility and stability has been increased.
We are changing parser for it too. It has not finised yet, it is the interim results.
So, it's not perfect. You still will be able to find a file with no audio or no video.
But it's been enhanced a lot.

3. Other minor bugs fixes.
* Dolby True HD or DTS HD MA pass-through is not supported.
Still waiting for Sigma to release correct SDK.
* AAC decoding is broken in SDK, so all the files with AAC audio will have problem.
*There is no enhancement in other areas like slide show or music play.
* We are working on it with higher priority but now we are spend time for 4100/5100 firmware too. So, please wait a little more.

Är det den senaste fw till 6500 ?
någon som testat isåfall ?

Postad 04 April 2008 - 09:15

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Ni som tycker det är irrterande, eller stör er på att det "hackar" när man spolar i filmer... Det är fascinerande tycker jag. :) Sitter ni och TITTAR på filmen på det sättet - när ni spolar, eller vad är grejen? Spelar det verkligen roll om det hackar eller inte när man spolar? Att spola är ju bara en transportsträcka för att komma dit man vill i en film? Eller har jag fel? Missförstår jag något?

Postad 04 April 2008 - 09:18

Ancoor
  • Ancoor
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Vilken firmware använder du? Den senaste betan, 1.2.13

Intressant... har inte letat på FTP tidigare efter nya beta firmware, men nu får man väl börja med det eftersom TViX inte verkar uppdatera sin websida lika fort.

Postad 04 April 2008 - 09:21

ferran
  • ferran
  • Användare

• 137 inlägg
  • 0

Ni som tycker det är irrterande, eller stör er på att det "hackar" när man spolar i filmer... Det är fascinerande tycker jag. :) Sitter ni och TITTAR på filmen på det sättet - när ni spolar, eller vad är grejen? Spelar det verkligen roll om det hackar eller inte när man spolar? Att spola är ju bara en transportsträcka för att komma dit man vill i en film? Eller har jag fel? Missförstår jag något?

Kanske menar att när du spolar en avi så när du sedan trycker play, så hackar filmen, man får då spola åt åt motsvarande håll en snabbis så brukar det lösa sig, alltså kör du rewind och kör play så får du spola ff en millisekund så brukar det lösa sig och tvärtom naturligtvis.

Postad 04 April 2008 - 09:34

No_Jah
  • No_Jah
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0

Vilken firmware använder du? Den senaste betan, 1.2.13

Intressant... har inte letat på FTP tidigare efter nya beta firmware, men nu får man väl börja med det eftersom TViX inte verkar uppdatera sin websida lika fort.

Dvico har nog valt att inte skylta med beta-firmwares för att dom inte är officiella, och därmed inte supportas.
Annars skulle dom nog få många arga kunder som klagar på dålig mjukvara.

Postad 04 April 2008 - 12:17

Ancoor
  • Ancoor
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
DViCO har en sida för att ladda hem beta firmware, och att en Beta firmware inte är en officiell release måste väl alla veta vid detta laget... Nåja, det är ingen "big deal". Nu vet jag i alla fall var jag skall leta. Tack! :)

Postad 04 April 2008 - 13:13

Unregistered2b81a10f
  • Unregistered2b81a10f
  • Veteran

• 2047 inlägg
  • 0

Att kunna spola i en film är en funktion som bör finnas och man undrar hur det kan vara så svårt att få till och försvarar inte på något vis att det fungerar så dåligt som det gör.
Jag har knappt spolat i en film sedan jag som fjunig fjortonåring satt och kollade kungfu-filmer på VHS.
Va f*n... de pratade ju t.o.m. ibland mellan fightingscenerna.
:P

Tycker bara det är märkligt att så många irriterar sig på spolningsfunktionen. Om en film förtjänar spolning, ska man ens titta vidare på den då? Eller är det i porrfilmerna för att slippa de kvicka monologerna?

Postad 04 April 2008 - 13:26

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

Att kunna spola i en film är en funktion som bör finnas och man undrar hur det kan vara så svårt att få till och försvarar inte på något vis att det fungerar så dåligt som det gör.
Jag har knappt spolat i en film sedan jag som fjunig fjortonåring satt och kollade kungfu-filmer på VHS.

Tycker bara det är märkligt att så många irriterar sig på spolningsfunktionen. Om en film förtjänar spolning, ska man ens titta vidare på den då? Eller är det i porrfilmerna för att slippa de kvicka monologerna?

:blink:

//BC

Redigerat av Unregistered2431065f, 04 April 2008 - 13:27.

Postad 04 April 2008 - 13:28

Canman Distribution AB
  • Canman Distribution AB
  • Användare

• 168 inlägg
  • 0
Lämna era synpunkter till oss! Vi skickar regelbundet förslag till DViCO för firmware uppdateringar och vill veta mer om hur våra kunder använder sin TViX. Surfa vidare in på vår hemsida för att lämna era kommentarer, eller enbart klicka för det alternativ som passar bäst in på dina användningsområden :)

Postad 04 April 2008 - 13:52

Unregistered44335
  • Unregistered44335
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Jag ser mycket på DVD/720p serier och då vill man ofta spolar förbi vad som hände i senaste avsnittet. Annars håller jag med om att i filmer behöver man sällan spola!! Jag har dock bara haft problem med spolning när man sett förmånga avsnitt i rad, 3-4 avsnitt i rad gör dessutom att den hänger sig. Då brukar jag sätta fläkten på högsta då fungerar spolningen jättebra, så förmodligen är detta bara ett värmeproblem som blir löst med version 2 av tvixarna som snart är på väg ut

Postad 04 April 2008 - 13:52

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

- Bild och ljudkvalitet är i topptopptoppklass. Det finns skäl till att bl.a. BRL-kedjan demar alla sina TV-väggar med TViX:ar.

Bilden är helt OK. Kombinerat med bekvämligheten av att ha filmerna på hårddisk är nästan oslagbar.

Men jämför man (iofs en 5100, men enligt Sean är ju bildkvaliteten densamma som hos 6500) med en riktigt bra DVD-spelare (som ändå är en Oppo för $399, inget lyxmonster) så står den sig rätt slätt:

Jämförelse TViX <-> Onkyo <-> Oppo

En av många jämförande tabeller:
Postad bild

Postad 04 April 2008 - 14:24

Unregistered2431065f
  • Unregistered2431065f
  • Lärjunge

• 473 inlägg
  • 0

- Bild och ljudkvalitet är i topptopptoppklass. Det finns skäl till att bl.a. BRL-kedjan demar alla sina TV-väggar med TViX:ar.

Bilden är helt OK. Kombinerat med bekvämligheten av att ha filmerna på hårddisk är nästan oslagbar.

Men jämför man (iofs en 5100, men enligt Sean är ju bildkvaliteten densamma som hos 6500) med en riktigt bra DVD-spelare (som ändå är en Oppo för $399, inget lyxmonster) så står den sig rätt slätt:

Postad bild

Skön jämförelse! (oppon verkar ruskigt vass)
Jag tror dock att sean.wiklund syftade på bilden från 720p alt. 1080p material och inte dvd-uppskalning.
Det är ju trots allt det de flesta TViX-ägare använder sina spelare till. Eller har jag fel?

//BC

Postad 04 April 2008 - 14:51

peswe
  • peswe
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0

Postad bild

Jag tror dock att sean.wiklund syftade på bilden från 720p alt. 1080p material och inte dvd-uppskalning.
Det är ju trots allt det de flesta TViX-ägare använder sina spelare till. Eller har jag fel?

//BC

Tvixen verkar ju suga getpung jämfört med oppon... :-(

Postad 04 April 2008 - 14:51

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Postad bild

//BC

Korrekt, jag menar självfallet HD-material. Det är ju DET TViX:en gör bäst. Det är ju det de flesta eller defintivt allt fler och fler nu inser att de kan använda den till. Har man en gång börjat titta på DVD-material, så gör det ont i ögonen att se på rippar av DVD-filmer. Suddigt och eländigt. :)

EDIT: Därtill vill jag påstå att det handlar om en DVD-spelare. Inte ett mediacenter och jag ser till helheten. Dessutom kostar Oppon 2500 kr bara i Staterna. I Sverige är den inte ens prissatt så låt mig gissa på att den landar över 3000 kr? Enbart för att läsa DVD-filmer (och CD-skivor osv jag vet jag vet). Men ändå. Det är en väldigt begränsad användning, när du med TViX:en får en helt annan typ av användning.

Redigerat av sean.wiklund, 04 April 2008 - 14:55.

Postad 04 April 2008 - 15:45

Unregistered346b2e27
  • Unregistered346b2e27
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Postad bild

//BC

Korrekt, jag menar självfallet HD-material. Det är ju DET TViX:en gör bäst. Det är ju det de flesta eller defintivt allt fler och fler nu inser att de kan använda den till. Har man en gång börjat titta på DVD-material, så gör det ont i ögonen att se på rippar av DVD-filmer. Suddigt och eländigt. :)

EDIT: Därtill vill jag påstå att det handlar om en DVD-spelare. Inte ett mediacenter och jag ser till helheten. Dessutom kostar Oppon 2500 kr bara i Staterna. I Sverige är den inte ens prissatt så låt mig gissa på att den landar över 3000 kr? Enbart för att läsa DVD-filmer (och CD-skivor osv jag vet jag vet). Men ändå. Det är en väldigt begränsad användning, när du med TViX:en får en helt annan typ av användning.

ASG Hur Sj**on kan man jämföra uppskalad dvd med hd. Lite dumt att jämföra äpplen med päron.
Component har väl i rimlighetens namn jämfört hur oppo presterar dvd material i jämförelse med hur 6500
presterar dvd material.

Annars vinner naturligtvis 6500 av den enda enkla anledningen att Oppon ej kan spela upp HD material.

Förstår inte riktigt hur du tänker där Sean ?

Postad 04 April 2008 - 15:46

Goeran
  • Goeran
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0

Jag tycker att bildkvaliteten från TVIX är bra men mitt subjektiva intryck av direktsändningar 720P är att Dilog DT-430HD är bättre. Någon annan som haft tillfälle att jämföra?

/Göran

Postad 04 April 2008 - 15:54

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Annars vinner naturligtvis 6500 av den enda enkla anledningen att Oppon ej kan spela upp HD material.

Precis. Hoppas du förstår poängen. :)

Postad 04 April 2008 - 17:19

Unregistered346b2e27
  • Unregistered346b2e27
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0

Precis. Hoppas du förstår poängen. :)

Nja !

Ännu mer förvirrad över hur du tänker oppon kanske presterar bättre bild med dvd material
än 6500 gör med HD material, om man nu skulle göra den jämförelsen

Det enda vi vet är att OPPON ej kan spela HD material å voila 6500 bättre bild (ingen bild på oppon = dålig bild) :P

Inse vad testet påstår oppo bättre än 6500 med dvd material .

Postad 04 April 2008 - 18:06

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

oppon kanske presterar bättre bild med dvd material än 6500 gör med HD material, om man nu skulle göra den jämförelsen

Nja, det tror ju inte jag då, men det kanske skulle vara möjligt. We don't know. Men återigen, det är ändå helt olika produkter. :)

Det enda jag menar är att HD-material är klart roligare att jämföra och det är ju liksom inte ISO-material som är i fokus när det gäller TViX M-6500 och vad den är byggd för. Jämför du TViX med olika mediaspelare så piskar den de flesta andra. Din Teknik satte den som vinnare i en stor test. Dessutom kommer du alltid att hitta prylar som är mycket bättre, men troligen också grymt mycket dyrare. Som sagt, Oppon kostar ju mer än en TViX M-5100 och då kan TViX:en göra betydligt mer än Oppon. Oppon gör däremot det den ska göra (spela upp DVD-filmer), på ett grymt bra sätt, vilket ju är hela grejen med den produkten. Det är mest så jag menar. :P

Postad 04 April 2008 - 20:14

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0

Enbart för att spela DVD-filmer. Och CD. Och DivX. Och SACD. Och DVD-Audio. Och mp3, tror jag.

Den lär hamna på närmare 4 tusen i Sverige, vi har ju vår trevliga moms också. Men jag skrev det som sagt mest som svar på det där "topptopptopp" - en TViX är mycket bekväm att ha och mkv ser bra ut. DVD också, om man inte börjar kolla på detaljer - vilket är vad de där testerna går in på.

Och trots att Oppon inte är så "rysligt" dyr så är det i stort sett det bästa som finns ("topptopptopp") - åtminstone på att klara de här testerna... Men det är inga "Oppo-tester", utan de benchmarks som de flesta DVD-spelartillverkar försöker få bra poäng på.

Postad 04 April 2008 - 23:39

PontiacMan
  • PontiacMan
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0
Hej
Jag spelar upp dvd med min Pio dv-600 och det gör den otroligt bra på min panna px70, den spelar även mp3 och cd mycket bra, låter mycket bra med min onkyo 805:a :-)
Allt annat spelar tvixen upp betydligt bättre, den är ju en hd-material uppspelare och då i särklass...
Det är skitkul att titta på en film uppspelad med tvixen i 1080p kvalle...

Nu väntar jag bara på att få tillbaka min tvix, håller tummarna på att den kommer till Canman i början på nästa vecka och att jag kan få den till slutet på veckan :-)

/P

Redigerat av PontiacMan, 05 April 2008 - 09:37.

Postad 05 April 2008 - 11:36

bomberman
  • bomberman
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa en tvix 6500. Är det någon som vet ifall det finns någon begränsning i hur stor extern hårddisk man kan använda? Tänkte köpa en sådan här:
Western Digital My Book2 Essential 1TB USB 2.0 16MB

Någon som testat med denna eller någon annan 1TB hårddisk? Tacksam för svar.

mvh Emil

Postad 05 April 2008 - 11:42

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa en tvix 6500. Är det någon som vet ifall det finns någon begränsning i hur stor extern hårddisk man kan använda? Tänkte köpa en sådan här:

mvh Emil

Tjena Emil!

Det finns flera som har kört 1 TB-diskar till den föregående generationen (M-4100 och M-5100) och det går utmärkt, både intern och extern. Jag har dock inte läst om någon som har använt exakt den du funderar på.

Postad 05 April 2008 - 12:03

bomberman
  • bomberman
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0

mvh Emil

Tjena Emil!

Det finns flera som har kört 1 TB-diskar till den föregående generationen (M-4100 och M-5100) och det går utmärkt, både intern och extern. Jag har dock inte läst om någon som har använt exakt den du funderar på.

Tack för ett snabbt svar. Då funkar det säkert. :)
/E

Postad 05 April 2008 - 13:09

evileyer
  • evileyer
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Uräskta om jag missat men som sagt det går ju inte spela IMG. filer men ur gör man med dom då?
Konvertera men hur?

Hjälp/
Evileyer

Postad 05 April 2008 - 13:23

Unregisteredbf364490
  • Unregisteredbf364490
  • Veteran

• 1887 inlägg
  • 0
@evileyer: Prova att byta namn på filändelsen till .iso

Nu på morgonen testade jag att lägga på FW 1.2.13 och jag märkte följande:

* Svensk text i inbäddade subs ser bra ut nu. Förut var det en massa konstiga tecken. De är borta nu.
* Bildvisaren skalar om bilderna rätt nu.
* Jag tycker att det går bättre att spola i mkv-filer nu. I alla fall de 3 st jag provade nu lite snabbt.
* Tyvärr blir fortfarande egeninlagda fonter avklipta nedtill.

Det finns lite fler saker att fixa till men ändå tycker jag att detta är ett litet steg i rätt riktning! :)

Postad 05 April 2008 - 13:34

evileyer
  • evileyer
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Okej alltså ta bort .img och in med .FW 1.2.13 eller vad?

Postad 05 April 2008 - 13:40

Depeche
  • Depeche
  • Forumräv

• 571 inlägg
  • 0

@evileyer: Prova att byta namn på filändelsen till .iso

Nu på morgonen testade jag att lägga på FW 1.2.13 och jag märkte följande:

* Svensk text i inbäddade subs ser bra ut nu. Förut var det en massa konstiga tecken. De är borta nu.
* Bildvisaren skalar om bilderna rätt nu.
* Jag tycker att det går bättre att spola i mkv-filer nu. I alla fall de 3 st jag provade nu lite snabbt.
* Tyvärr blir fortfarande egeninlagda fonter avklipta nedtill.

Det finns lite fler saker att fixa till men ändå tycker jag att detta är ett litet steg i rätt riktning! :)

Någon förbättring mp3-spelandet ?
Går det fortfarande inte att spola framåt och bakåt i mp3 eller se hur långa låtarna är ?

Postad 05 April 2008 - 13:55

rodman45
  • rodman45
  • Lärjunge

• 431 inlägg
  • 0

Nej, ta bort mg i img och skriv so istället.
Alltså .iso istället för .img

Postad 05 April 2008 - 17:29

evileyer
  • evileyer
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0

Nej, ta bort mg i img och skriv so istället.
Alltså .iso istället för .img

Aha provat nu och vad bra det blev =)

Postad 05 April 2008 - 20:11

Futharken
  • Futharken
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Nog mitt första inlägg här. För några kanske detta är en dum fråga, men om jag skulle skicka in min TviX-enhet och få en ny. Då jag upplever samma fel som disskuterats här. Måste HDD:n formataras om på nytt då? Eller är det bara att plugga in den i den nya och allt flyter på? Tänker på allt arbete man laggt ner på TVix GUI Builder som exempel!

Postad 05 April 2008 - 23:27

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Nog mitt första inlägg här. För några kanske detta är en dum fråga, men om jag skulle skicka in min TviX-enhet och få en ny. Då jag upplever samma fel som disskuterats här. Måste HDD:n formataras om på nytt då? Eller är det bara att plugga in den i den nya och allt flyter på? Tänker på allt arbete man laggt ner på TVix GUI Builder som exempel!

Ut med hårddisken, skicka in TViX:en, få tillbaka en ny TViX, in med hårddisken igen och tuta och kör. Ingen omformatering och sånt. :)

Postad 06 April 2008 - 11:37

amko
  • amko
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Hej,
Är det någon som vet något om TViX HD M-7000? Vad jag har läst ska det inte vara så stor skillnad mellan den och TViX HD M-6500?

En annan sak jag undrar är hur ni som har en 6500 har gjort med ljudet. Vilka högtalare ni använder och så. Och finns den någon samlad sida med tips om hur och till vad man kan använda en 6500/7000? Är ganska ny på detta så vill lära mg så mkt som möjligt innan jag köper nått.

Är tacksam för all hjälp!

Postad 06 April 2008 - 12:04

sean.wiklund
  • sean.wiklund
  • Veteran

• 2179 inlägg
  • 0

Hej,
Är det någon som vet något om TViX HD M-7000? Vad jag har läst ska det inte vara så stor skillnad mellan den och TViX HD M-6500?

En annan sak jag undrar är hur ni som har en 6500 har gjort med ljudet. Vilka högtalare ni använder och så. Och finns den någon samlad sida med tips om hur och till vad man kan använda en 6500/7000? Är ganska ny på detta så vill lära mg så mkt som möjligt innan jag köper nått.

Är tacksam för all hjälp!

Tjo!

6500 och 7000 är samma produkt kan man säga. Skillnaden är egentligen enbart visuell, det vill säga att 6500-modellen är fyrkantig och gjord i plast men med front av borstad svart aluminium. 7000-modellen är cylinderformad och helt gjord i borstad svart anodiserad aluminium. Du väljer egentligen bara på designen dem två emellan.

Jag har mina kopplade till min gamla Yamaha RX-V470 via RCA-kontakten (vit och röd). Snart måste jag fixa en riktig stereo där jag kan köra ljudet digitalt istället. Jag har ingen således ingen surround hemma, men jag har fyra gigantiska högtalare som tillsammans är drygt 1,70 höga tillsammans med två på vardera sidan om min TV. Jag kan nog blåsa hål på väggen bakom mig om jag vill.

Du har redan postat i den typ bästa tråden på Internet (i Sverige i alla fall) när det gäller TViX M-6500. Du kan också lägga ett bokmärke på följande länk, vilket är det officiella forumet för TViX-produkterna i Skandinavien:

http://forum.canman....isplay.php?f=49

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.